NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
App: 1.41.0 build 945pietjm schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:39:
[...]
Welke testversie is dit? Ik ben ook betatester, maar heb dit niet.
Cic: 3.10.0
Draait hier.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ontzettend nieuwsgierig naar de specs van je woning.jordy5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:30:
[Afbeelding]
Ik zie dat de Quatt vanochtend de CV heeft gebruikt om bij te springen. Dit lijkt me met een HP DUO v2 niet echt nodig. Denk dat als hij gewoon doorgedraaid had met de quatt alleen, de temperatuur vanzelf omhoog zou gaan. Het is immers vloerverwarming, welke gelimiteerd is op een bepaalde aanvoertemperatuur. Kan dit door een setting aangepast worden, zodat de CV niet gebruikt wordt? Heb optimale besparing maar uitgezet en de Soundslider stond al op normaal.. of is dit gewoon hoe het werkt
Zie sig voor de mijne.
Ik heb vandaag 8kWh gebruikt om 38kWh warmte te genereren om even naar 22°C! te brengen....
Ik verwarm de schil ook mee (radiatoren boven ietsje open), ik vermoed dat het dichtklappen van je vvw de watertemperatuur opjaagt: Duo kan warmte niet kwijt met de radiatoren boven dicht. Radiatoren iets open gaat je COP ook goed doen.
(2 week geleden is een 2de Quatt geïnstalleerd, tot die tijd heb ik een watertemperatuur boven 36°C met enkel Quatt niet gezien.)
:strip_exif()/f/image/xkkqLHnEKRuk0TLhvSD5Kp0x.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Hier ook. Niet goed gekeken/getest 😬. Gevonden nu.clubeddie schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:26:
[...]
App: 1.41.0 build 945
Cic: 3.10.0
Draait hier.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Om relatief hoog frequent geluid te dempen dien je zachte materialen te gebruiken zoals wol en andere lichte stoffen. Om laag frequent geluid te dempen heb je vooral massa nodig: zacht en zwaar. De zijpanelen vd charger zijn voorzien van beide: een dunne 'zware' plakplaat met een lichte 'wol' er overheen geplakt.
De compressor is zoals verwacht verreweg de voornaamste geluidsbron. Die zit links achterin. Dat ding produceert vooral laag frequent geluid, Om de compressor zit daarom een soort 'zak' van zwaar materiaal. Tevens een beetje warmte isolatie, maar vooral geluid: het is een vrij zwaar materiaal, pakweg een halve cm dik. Zit er losjes omheen.
De charger zit erg vol gebouwd. De 'zak' zat bij mij net wat strak tussen de compressor en het linker zijpaneel. Die ging daardoor mee resoneren. Ik heb de zak net ff wat andere gepositioneerd (heeft klittenband sluitingen) en na een paar keer paneel terug af/op en zak herpositioneren, is hij nu een stuk stiller. Mijn dB appje op de telefoon zegt nu 42-43dB ipv 45dB. Dat lijkt weinig maar door de logaritmische schaal van dB is dat bijna een halvering van de geluidsdruk. Aanzienlijk dus. De charger hangt bij mij in de kelder en ik moet nu echt mijn best doen om hem te kunnen horen als ik langs de kelderdeur loop. Kortom, het kan wel, maar zit net even in de laatste finetuning van het apparaat.
Aanvullend: Het linker paneel resoneert nog steeds een beetje. Ik denk dat een dikkere/zwaardere laag materiaal voor de lage frequenties het geluid nog een stuk(je) verder naar beneden kan brengen.
Tip voor Quatt (@Quatt Support om hier dus nog even nader naar kijken.
Radiatoren staan niet allemaal dicht (wel zo goed als), maar veel warmte zou hij daar nu niet aan kwijt raken.Friezin schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:45:
[...]
Ontzettend nieuwsgierig naar de specs van je woning.
Zie sig voor de mijne.
Ik heb vandaag 8kWh gebruikt om 38kWh warmte te genereren om even naar 22°C! te brengen....
Ik verwarm de schil ook mee (radiatoren boven ietsje open), ik vermoed dat het dichtklappen van je vvw de watertemperatuur opjaagt: Duo kan warmte niet kwijt met de radiatoren boven dicht. Radiatoren iets open gaat je COP ook goed doen.
(2 week geleden is een 2de Quatt geïnstalleerd, tot die tijd heb ik een watertemperatuur boven 36°C met enkel Quatt niet gezien.)
[Afbeelding]
Het is een vrijstaande woning in buitengebied, met redelijke isolatie. Pak m beed 900m3 inhoud. Dus het koelt sneller af dan een woning in een woonwijk.
Als straks de temperatuur nog verder naar vriespunt zakt, gaan we zien hoe de COP er uit gaat zien.
Het is misschien beter om de gangen nu mee te verwarmen, zodat de woonkamer daar niet teveel warmte aan kwijt raakt mogelijk en daarbij de Quatt ook wat meer warmte kwijt kan. De vraag is alleen dat door de delta er meer gas verstookt gaat worden.
We gaan het zien. Zijn al veel tips langsgekomen
Hoe gaat dit dan werken?jordy5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:20:
[...]
Teveel mengen? Er zit een auto-adapt pomp op (Robot), die doet gewoon z'n ding en de vloer wordt gewoon redelijk snel warm. Aanvoer max 40c en dan gaat ie dicht. De pomp heeft ook nog voeler op het verdeelblok, waarmee die de pomp variabel laat gaan.
Aanvoer wordt 40grC en gaat dicht. Lokaal koelt het wat af en er wordt een beetje warm water doorgelaten, daarna weer 40grC en dicht.
Woonkamer is nog niet op temperatuur.
Quatt gaat nog harder stoken (zelfs CV) bij, want setpoint van 21grC wordt niet behaald.
Aanvoer is >>40grC en zit nog steeds dicht.
Gevolg: vvw doet weinig tot niks. Quatt werkt zich het zweet in de bilnaad.
Heb je een fotootje van je vvw-verdeler?
Je hebt 0.06 kub gas verbruikt en dat gaat natuurlijk nergens over. Je moet in ieder zorgen dat de Quatts hun warmte kwijt kunnen door meer radiatoren te openen en de boel waterzijdig inregelen. Begin eens met de vloerverwarming in te regelen en als je plavuizen hebt mag de knop gewoon op 55 graden.jordy5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:47:
[...]
Radiatoren staan niet allemaal dicht (wel zo goed als), maar veel warmte zou hij daar nu niet aan kwijt raken.
Het is een vrijstaande woning in buitengebied, met redelijke isolatie. Pak m beed 900m3 inhoud. Dus het koelt sneller af dan een woning in een woonwijk.
Als straks de temperatuur nog verder naar vriespunt zakt, gaan we zien hoe de COP er uit gaat zien.
Het is misschien beter om de gangen nu mee te verwarmen, zodat de woonkamer daar niet teveel warmte aan kwijt raakt mogelijk en daarbij de Quatt ook wat meer warmte kwijt kan. De vraag is alleen dat door de delta er meer gas verstookt gaat worden.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Zo gaat dat in de praktijk inderdaad precies. @jordy5 Je moet dus meer warmte in die vloer zien te pompen. De thermostaatkraan op de verdeler dus naar 45C ipv 40C, maar vooral minder bijmengen. Ik heb zelf ook een Robot verdeler (kunststof modulair exemplaar) en daar kan je de mate van bijmengen ook regelen. In theorie kan hij helemaal dicht zodat alle wateraanvoer rechtstreeks de vloer in gaat. Nadeel daarvan is dat wanneer quatt de watertemp toch boven de 45C maakt, de thermostaat hem alsnog weer dicht zet: op dat moment staat de pomp vd verdeler dus in het vacuum te draaien en dat vindt ie niet lekker. Ik heb daarom alsnog een klein beetje bijmenging, puur om dit verschijnsel tegen te gaan.jj85 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:47:
[...]
Hoe gaat dit dan werken?
Aanvoer wordt 40grC en gaat dicht. Lokaal koelt het wat af en er wordt een beetje warm water doorgelaten, daarna weer 40grC en dicht.
Quatt gaat nog harder stoken (zelfs CV) bij, want setpoint van 21grC wordt niet behaald.
Ik meng niet (meer) bij sinds ik Quatt heb: Quatt-uit is vloer-in.jordy5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:47:
[...]
Radiatoren staan niet allemaal dicht (wel zo goed als), maar veel warmte zou hij daar nu niet aan kwijt raken.
Wordt begrensd door thermostaatkraan (staat op 40°C, in de winter op 43-45), vloer is niet zomaar heet.
Oudere woning/redelijke isolatie kunnen we niks mee.
Bouwjaar? Waar staat je warmteverlies op? Spouw (ik niet)?
Zorg dat er meer warmte vloer en radiatoren ingaat.
Delta is prima.
Edit: note to self: eerst kijken of er meer reacties zijn....
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Het is deze maar dan met een Danfoss pomp. Zou niet weten hoe ik de mengverhouding kan instellen. De retour staat in iedergeval vol open en de thermostaat knop net boven 40Cjj85 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:47:
[...]
Hoe gaat dit dan werken?
Heb je een fotootje van je vvw-verdeler?
:strip_exif()/f/image/MJuIzzvcY8xd3PhlaxmmCwcY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door jordy5 op 25-09-2025 22:17 ]
De L kan je dichtdraaien zodat je geen bijmenging meer hebt.jordy5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:16:
[...]
Het is deze maar dan met een Danfoss pomp. Zou niet weten hoe ik de mengverhouding kan instellen. De retour staat in iedergeval vol open en de thermostaat knop net boven 40C
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Moet ik dan nog ergens op gaan letten? Kan dat zomaar dicht? Weet niet of er anders complicaties optreden 🤣 dat ding mengt niet voor niets toch.Gerardwaz schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:22:
[...]
De L kan je dichtdraaien zodat je geen bijmenging meer hebt.
Bij cv noodzakelijk, bij wp niet.jordy5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:24:
[...]
Moet ik dan nog ergens op gaan letten? Kan dat zomaar dicht? Weet niet of er anders complicaties optreden 🤣 dat ding mengt niet voor niets toch.
Heb m dichtgezet, maar geen Robot verdeler.
Meen dat hij daar iets open moet staan.
Zie ook opmerking iets hiervoor.
De thermostaatkraan is je beveiliging.
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 25-09-2025 22:26 ]
Nja, dat bedoelde ik ook eigenlijk.onlinaius schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:35:
[...]
Hmm, dan vraag ik me toch af of we wel dezelfde variant hebben. Het design is bij mij nagenoeg hetzelfde als indertijd op mijn (vroege) versie 1 werd gemonteerd.
Het enige verschil wat ik zie is dat de letters van het woord Quatt nu zwart zijn ipv wit.
Mijn huidige paneel:
[Afbeelding]
It's All In The "Mix"
/f/image/RNTifSgs1zFkuHtpHaBPcOix.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/q1GJn7PXgni8xX2TC8feZj4x.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 202% gewijzigd door CPM op 25-09-2025 22:50 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Wat er gebeurt….jordy5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:30:
[Afbeelding]
Ik zie dat de Quatt vanochtend de CV heeft gebruikt om bij te springen. Dit lijkt me met een HP DUO v2 niet echt nodig. Denk dat als hij gewoon doorgedraaid had met de quatt alleen, de temperatuur vanzelf omhoog zou gaan. Het is immers vloerverwarming, welke gelimiteerd is op een bepaalde aanvoertemperatuur. Kan dit door een setting aangepast worden, zodat de CV niet gebruikt wordt? Heb optimale besparing maar uitgezet en de Soundslider stond al op normaal.. of is dit gewoon hoe het werkt
Tot 8 uur sochtends neemt de buitentemperatuur sterk af.
Om de kamer op temperatuur te houden (nog niet eens om te verwarmen) moet de vloer dan op een hogere temperatuur staan
De theorie:
Warmte flux uit de kamer = Kout * (Tkamer - Tout) = warmte flux vloer naar kamer = Kin * (Tvloer - Tkamer)
Dus
Tvloer = - Kout/Kin * Tout + (1 + Kout/Kin) * Tkamer
In mijn geval is die factor Kout/Kin ongeveer 0.25, dus de vloer moet voor elke 4 graden dat het buiten kouder wordt 1 graad warmer zijn.
Stel dat dat bij jou ook “ongeveer” zo is…
Dan had je vloer tot 8 uur ‘s ochtends een graad warmer gestookt moeten worden om dezelfde kamertemperatuur te houden.
DAT is nog best lastig…
Het is waarschijnlijk een enorme betonnen plaat, die stook je niet zomaar een graad warmer….
Dus daarom “gaat hij flink werken”.
Eigenlijk compleet overbodig want om 8 uur wordt het buiten rap warmer en inderdaad zie je de kamer netjes volgen.
Wat er gebeurt is “dat de quatt zijn best doet die vloer 1 graad op te warmen” maar dat dat niet goed lukt. Derhalve schakelt hij de cv maar bij.
Daar bovenop heb je waarschijnlijk je thermostaatkraan op de vloerverwarming wel heel erg laag ingesteld.
Dan wil de quatt de boel warmer maken maar dan lukt dat niet omdat de boel begrensd wordt door de thermostaatkraan.
Ik heb zelf geen quatt.
Wat ik echter zou doen…..
- haal de cv los, of zet de cv in de zomer stand dus “niet verwarmen”. Dan kan de quatt hem wel “vragen”, maar dan levert hij niet. Je hebt de cv voorlopig sowieso niet nodig.
- zet de thermostaatkraan op de vloerverwarming een beetje hoger. Check op de thermometer van de verdeler “of het niet te gek wordt”
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Welcome to the clubCPM schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:44:
En dit is het moment dat je ziet dat de AI compleet afwezig is in de Quatt. Rond 21:00 niet rustig door draaien op één unit, maar gewoon de tweede aan en vrijwel direct weer uit. En dat meerdere keren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Staat deze al in de vragenlijst bij @BobVI en @Quatt Support ?jj85 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:30:
[...]
Welcome to the club![]()
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 26-09-2025 01:25 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Lijkt me eerder een ticket richting Quatt...TeslaNerd schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 01:24:
[...]
Staat deze al in de vragenlijst bij @BobVI en @Quatt Support ?
Edit: ticket aangemaakt
[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 26-09-2025 08:15 ]
oplossing:sluit 1 quatt niet aan bij minder koud weer. Zo voorkom je pendelen.jj85 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:48:
[...]
Lijkt me eerder een ticket richting Quatt...
Blijkbaar heeft de adviseur mijn gasverbruik wat wij hebben gehad voor warmwater in een excelletje gegooid voor de totale warmtevraag... Je zal zo iemand maar op zijn blauwe ogen vertrouwen en er verder niet naar kijken... Quatt neemt nadrukkelijk geen aansprakelijkheid, dan zit je dus mooi in de kou.
:strip_exif()/f/image/eKI7fIKqQqFyKltbxnL0Tzdz.png?f=user_large)
kee dan...RickvdT schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:42:
Mijn interesse voor de All-electric staat voorlopig even op een laag pitje. In februari is hier een Quatt duo geïnstalleerd naar volle tevredenheid. Aangezien de cv ketel al wat ouder is was de insteek om door te pakken met de all-electric. Tijdens het gesprek met de adviseur werd aangegeven dat mijn huis geschikt is. In het plaatsingsplan staat zelfs uitmuntend geschikt. Ik ging er blind vanuit dat deze conclusie op basis van data is gemaakt zoals dit eerder gedeelde adviesrapport:
[...]
Blijkbaar heeft de adviseur mijn gasverbruik wat wij hebben gehad voor warmwater in een excelletje gegooid voor de totale warmtevraag... Je zal zo iemand maar op zijn blauwe ogen vertrouwen en er verder niet naar kijken... Quatt neemt nadrukkelijk geen aansprakelijkheid, dan zit je dus mooi in de kou.
[Afbeelding]
en het had moeten zijn?
("217 kW energy"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nog beter zou zijn ze om de dag af te wisselen.0xygen500 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:58:
[...]
oplossing:sluit 1 quatt niet aan bij minder koud weer. Zo voorkom je pendelen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Eerst heel simpel beginnen met een anti-pendeltijd van 10 minuten. Al zou ik zelf voor kwartier kiezen, denk ik.Brent schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:04:
[...]
Nog beter zou zijn ze om de dag af te wisselen.
Bij een cv-ketel kan je dit gewoon zelf instellen....
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Probleem is dat hier de tweede HP voor 10 seconden inschakelt zonder aanleiding. Heeft niet zoveel met pendelen te maken.s020506 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:12:
[...]
Eerst heel simpel beginnen met een anti-pendeltijd van 10 minuten. Al zou ik zelf voor kwartier kiezen, denk ik.
Bij mijn Intergasketel zie ik dat de met parameter "P" ingestelde (minimale) anti-pendeltijd door mijn Honeywell thermostaat wordt overgenomen. Ook met de CiC er tussens020506 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:12:
[...]
Eerst heel simpel beginnen met een anti-pendeltijd van 10 minuten. Al zou ik zelf voor kwartier kiezen, denk ik.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Daarom ook beginnen. Dit voorkomt vaker in- en uitschakelen kort na elkaar. En lijkt me simpel toe te passen Als dit niet in de firmware van de buitenunit hoeft, want ik denk niet dat ze daar remote bij kunnen. Daarna verder kijken naar verdere verbeteringen.jj85 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:22:
[...]
Probleem is dat hier de tweede HP voor 10 seconden inschakelt zonder aanleiding. Heeft niet zoveel met pendelen te maken.
Of gewoon de software/regelingen weer fatsoenlijk maken. Vorig jaar gebeurde dit namelijk niets020506 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:09:
[...]
Daarom ook beginnen. Dit voorkomt vaker in- en uitschakelen kort na elkaar. En lijkt me simpel toe te passen Als dit niet in de firmware van de buitenunit hoeft, want ik denk niet dat ze daar remote bij kunnen. Daarna verder kijken naar verdere verbeteringen.
Ik hoop dat ze dat snel uitrollen. Zit daar op de wachtenbite schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:34:
[...]
Dynamische tarieven zit in de beta (zie eerdere post). Kosten worden weergegeven en ik verwacht dat die overschakelt naar CV ketel indien dat goedkoper is en je die optie actief hebt in de app, net zoals met vaste tarieven gebeurt. Ik weet niet of het verder invloed heeft op de aansturing maar vermoed van niet, anders was het wel vermeld.
Edit, het staat ook in de cic status
[Afbeelding]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Vorig jaar met een Tado stond mijn Quatt dagen lang te flipperen. Ik ben het daarom niet helemaal eens met dit statementjj85 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:11:
[...]
Of gewoon de software/regelingen weer fatsoenlijk maken. Vorig jaar gebeurde dit namelijk niet
Maar we zijn het eens dat er ruimte is voor verbetering
Naast de door andere gemelde onnodige 55graden..jordy5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:30:
[Afbeelding]
Het door Quatt berekende gasverbruik is wel heel laag. Het is maar de vraag of er echt gas is verbruikt, of dat bijvoorbeeld water bij flowmeter warmer werd bij rondpompen en dat het voor Quatt alleen maar lijkt alsof CV ketel dit heeft gedaan.
Qua geld is het sowieso de moeite niet, 0,5kWh warmte = 0,06m3 gas = € 0,07. Als ie dat het hele stookseizoen elke dag doet, kost het 12€ aan gas.
Kamertemp zakt wel ver, tot 0,7graad onder gevraagde temperatuur. CiC houdt onvoldoende rekening met trage opwarming vloer; zou iets eerder/harder op moeten starten. @Stefannn beschrijft de oorzaak al mooi.
Dat mengen van de vloerverwarming wil je in principe niet bij een warmtepomp, maar daar kunnen anderen je beter bij helpen, @lieverd roept er al wat over en gebruik de tip van @BenVlie en @Gerardwaz. Kan wel een oorzaak zijn van het hoog oplopen watertemp, slechtere efficiëntie en je maakt je opwarming daarmee een stuk trager. En als je vloer bij water van 40graden dicht gaat (op zich goed om houten? vloer heel te houden) dan stookt Quatt het water snel door naar 55graden en blijft je vloer dicht. Dus: minder mengen, zodat je vloer beter warm wordt bij aanvoer van water <40graden; water van 40 graden moet ruim voldoende zijn en als je vloerverwarming open blijft, krijg je straks in de winter je huis ook nog warm. Bij deze buitentemperaturen lukt het mij zelfs met radiatoren en water van 35graden. Dit wil je bij alle warmtepompen trouwens, maar andere warmtepompen kun je instellen dat ze een bepaalde (max) watertemperatuur maken en een Quatt niet. Dat is een feature ;-)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik denk dat ik de 2e Quatt niet erbij ga kopen. Ik ga me kapot ergeren aan zulk stookgedrag. Mijn ene Quatt draait mooi, dekt 90% van mijn warmteverbruik en daar laat ik het bij. Als deze op is (over 13 jaar?), vervangen door grotere van Quatt of ander merk zodat ik alle warmte met warmtepomp kan doen.CPM schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:44:
En dit is het moment dat je ziet dat de AI compleet afwezig is in de Quatt. Rond 21:00 niet rustig door draaien op één unit, maar gewoon de tweede aan en vrijwel direct weer uit. En dat meerdere keren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
We praten volgens mij over verschillende verschijnselen. Anyway; eens dat er ruimte is voor verbeterings020506 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:45:
[...]
Vorig jaar met een Tado stond mijn Quatt dagen lang te flipperen. Ik ben het daarom niet helemaal eens met dit statement
Maar we zijn het eens dat er ruimte is voor verbetering
Daarom zou het goed zijn als @BobVI en zijn collegas van het productteam en/of @Quatt Support wat meer werk gaan maken van het toegezegde sparren met dit forum. Gewoon eens uitleggen wat de CiC en de thermostaat concreet doen voor de door Quatt aanbevolen en meeverkochte T6 thermostaat en dan niet zoals in de vragenlijst met vage antwoorden over sommige situaties bij sommige thermostaten. Gewoon eens goed de basis uitleggen van de door Quatt productteam bedachte regeling waarbij het ontbreken van een instellingen menu een belangrijke product feature is.jj85 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:04:
[...]
We praten volgens mij over verschillende verschijnselen. Anyway; eens dat er ruimte is voor verbetering![]()
[...]
Graag aktie van @marijnflipse als de medewerkers dit niet kunnen of mogen doen
"Hallo, spreek ik met Exexis?"paQ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:55:
[...]
kee dan...
en het had moeten zijn?
("217 kW energy")
"Ja, ik krijg binnenkort een warmtepomp van Quatt, en ik wil mijn elektriciteitsaansluiting laten upgraden. Welke verbinding kunnen jullie leveren met minimaal 230KW?"
"Nee, ik wil geen hoogoven beginnen, vanwaar de vraag?"
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
onlinaius schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:22:
[...]
"Ja, ik krijg binnenkort een warmtepomp van Quatt, en ik wil mijn elektriciteitsaansluiting laten upgraden. Welke verbinding kunnen jullie leveren met minimaal 230KW?"
Maak het nou niet nog ingewikkelder met Kelvin Watt
Ik denk als je daar nu voor kiest je daar nog even op zult moet wachten. Je komt achteraan in de rij.Belecthor schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:56:
Ik krijg wel wat de indruk dat Quatt nog veel moet testen. Ze bieden nu sinds kort dat all-electric systeem aan, althans hij is uit de pre-order en nu te bestellen. Zijn we dan de eerste die zo'n systeem krijgen? Want dan voel ik me al helemaal een proefkonijn.
En zie afgelopen pagina's hoe de ervaringen tot dusver zijn
Ja, helder. Ik kijk dan even verder, dank!paQ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:58:
[...]
Ik denk als je daar nu voor kiest je daar nog even op zult moet wachten. Je komt achteraan in de rij.
En zie afgelopen pagina's hoe de ervaringen tot dusver zijn
Ik meen dat hij enkel het CV-vermogen + gasverbruik gaat berekenen indien de supervisoryControlMode op 3 (Heating - heatpump + boiler) of 4 (Heating - boiler only) staat.SBL schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:46:
[...]
Het door Quatt berekende gasverbruik is wel heel laag. Het is maar de vraag of er echt gas is verbruikt, of dat bijvoorbeeld water bij flowmeter warmer werd bij rondpompen en dat het voor Quatt alleen maar lijkt alsof CV ketel dit heeft gedaan.
Je gaat wel alle kanten op heBelecthor schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:59:
[...]
Ja, helder. Ik kijk dan even verder, dank!
Tjek anders de algemene warmtepomp-topics eens. Daar staat wat houvast in om een warmtepomp te vinden die bij je gebruik past. Warm water kun je ook separaat verzorgen bijv, dus los van je warmtepomp.
Op zich bevalt All-E prima, met de kanttekening dat er sinds mijn pilot installatie in april nauwelijks iets veranderd is. De beloofde extra functionaliteit (bv een boostfunctie of opwarmplanning) is nog niet beschikbaar. Dat zou nu november moeten worden...Belecthor schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:59:
Ja, helder. Ik kijk dan even verder, dank!
De HeatCharger geeft bij mij geen resonantie, maar tijdens het opwarmen van het water hoor je wel een brom. Als je een lichte slaper bent en je slaapkamer er naast is, dan kan ik mij voorstellen dat het niet fijn is.
Nu baseer je je op enkele ervaringen, die de quatts niet van hun beste kant laten zien helaas.SBL schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:47:
[...]
Ik denk dat ik de 2e Quatt niet erbij ga kopen. Ik ga me kapot ergeren aan zulk stookgedrag. Mijn ene Quatt draait mooi, dekt 90% van mijn warmteverbruik en daar laat ik het bij. Als deze op is (over 13 jaar?), vervangen door grotere van Quatt of ander merk zodat ik alle warmte met warmtepomp kan doen.
Maar volgens mij heeft de meerderheid deze issues niet, ik niet in ieder geval.
Ik weet wel dat er een omslagpunt is waar de cic bepaalt dat er 2 moeten gaan draaien. Kan zijn dat er niet voldoende 'hystere' is ingebouwd. En als je dan net op dat gevraagde vermogen zit...
Maar zoals gezegd, ik zie dit gedrag eigenlijk nooit bij mijn duo (V1)
Haha ja, het is wel een beetje een zoektocht. Dat een aantal offertes zo hoog uitvielen is meer toeval dan dat ik specifiek zocht naar zo'n dure warmtepomp. Ik merk ook dat de installateurs elkaar tegenspreken, dus dat helpt niet in de beeldvorming. Dank voor je advies en ik bekijk het andere topic ook even.paQ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:06:
[...]
Je gaat wel alle kanten op he, van top of the bill ATAG / WOLF, naar 'sowieso Quatt duo', naar 'ik kijk nog even verder'.
Tjek anders de algemene warmtepomp-topics eens. Daar staat wat houvast in om een warmtepomp te vinden die bij je gebruik past. Warm water kun je ook separaat verzorgen bijv, dus los van je warmtepomp.
Ik zie het wel bij onze enkele Quatt v1. Soms 10 keer binnen 1 uur aan en uit. Dit kan met een paar regels code worden voorkomen worden. Ik denk dat het vaker voorkomt dan menigeen denkt. In de Quatt app zie je het niet terug omdat je enkel uur waarden ziet. In Home Assistant kun je het goed zien in de grafieken.raven22 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:28:
[...]
Nu baseer je je op enkele ervaringen, die de quatts niet van hun beste kant laten zien helaas.
Maar volgens mij heeft de meerderheid deze issues niet, ik niet in ieder geval.
Ik weet wel dat er een omslagpunt is waar de cic bepaalt dat er 2 moeten gaan draaien. Kan zijn dat er niet voldoende 'hystere' is ingebouwd. En als je dan net op dat gevraagde vermogen zit...
Maar zoals gezegd, ik zie dit gedrag eigenlijk nooit bij mijn duo (V1)
Ik zie dat met mijn V2 ook gebeuren:Onno ! schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:26:
[...]
Ik zie het wel bij onze enkele Quatt v1. Soms 10 keer binnen 1 uur aan en uit. Dit kan met een paar regels code worden voorkomen worden. Ik denk dat het vaker voorkomt dan menigeen denkt. In de Quatt app zie je het niet terug omdat je enkel uur waarden ziet. In Home Assistant kun je het goed zien in de grafieken.
:strip_exif()/f/image/d1kb5IAqfUVb4I80e9lCvyaH.png?f=user_large)
Alles daar boven is dikke prima.
Iets eronder ook geen punt, maar 4 min hier en daar is wel echt pendelgedrag.
Iedereen die de cv ketel uit heeft staan / op constante temperatuur verwarmd / opwarmt in hele kleine stapjes kan ik dat aanraden: de Quatt draait dan veel mooier, lekker lange runs en met een hele hoge COP.
Mits je uiteraard kunt voorkomen dat er gas gebruikt gaat worden om het beperkte vermogen op te vangen.
Toch nog een voordeeltje van mijn half defecte Quatt, ellek nadeel hep se foordeel
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Goede tip, ga ik ff proberen.onlinaius schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:14:
Sinds ik geluidsproblemen met mijn Quatt heb draai ik 24/7 op Building 87 modus.
Iedereen die de cv ketel uit heeft staan / op constante temperatuur verwarmd / opwarmt in hele kleine stapjes kan ik dat aanraden: de Quatt draait dan veel mooier, lekker lange runs en met een hele hoge COP.
Mits je uiteraard kunt voorkomen dat er gas gebruikt gaat worden om het beperkte vermogen op te vangen.
Toch nog een voordeeltje van mijn half defecte Quatt, ellek nadeel hep se foordeel
Na een jaar waarin dit steeds vaker op het forum werd besproken, zou je verwachten dat er nieuwe functies zouden komen om deze problemen op te lossen... Zoals bijvoorbeeld bepaalde instellingen. Jammer dat er in een jaar tijd niets is veranderd en dat quatts nog steeds doen wat ze willen...onlinaius wrote on Friday, September 26, 2025 @ 16:14:Since I have sound problems with my Quatt I have been running 24/7 on Building 87 mode. Anyone who has the central heating boiler turned off/heated at a constant temperature/heats it in very small steps can recommend that: the Quatt turns much nicer, then nice long runs and with a very high COP. Provided you can of course prevent gas from being used to absorb the limited power. But still an advantage of my half-defective Quatt, every disadvantage, hep se fjudgement;)
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Nee joh, het is normaal dat een Quatt na 1.5 jaar opeens meer herrie gaat maken. Zo klinken ze allemaal (aldus de Quatt monteur)djlorenz schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:54:
[...]
Na een jaar waarin dit steeds vaker op het forum werd besproken, zou je verwachten dat er nieuwe functies zouden komen om deze problemen op te lossen... Zoals bijvoorbeeld bepaalde instellingen. Jammer dat er in een jaar tijd niets is veranderd en dat quatts nog steeds doen wat ze willen...
Reden blijkt uiteindelijk een kapotte circulatiepomp van de cv ketel waardoor de in gebruikstelling test niet kan worden afgerond.
Oplossing volgens de monteurs: circulatiepomp laten vervangen. Hier heb ik echter weinig trek in omdat ik verwacht geen cv nodig te hebben voor verwarming (als backup vrijwel overal airco).
Toen ze weg gingen heb ik het noodnummer gebeld. Binnen een uur beide er een aardige monteur terug die op afstand de Quatts in gebruik heeft gesteld. Cic bleef echter vragen om cv ketel (mode 4) omdat de eigen pomp het cv water niet rond kreeg. Cv ketel kon natuurlijk niet assisteren want pomp kapot..
Mogelijk lukt het de Quatts niet vanwege veel lucht in de leidingen. Ik ga zo dus de radiatoren ontluchten en dan hopen dat de Quatts het oppakken.
Overigens heeft de monteur een notitie gemaakt van de kapotte cv circulatiepomp en gaf hij aan dat die kosten voor Quatt zijn omdat de pomp vandaag stuk is gegaan. Hij was daarbij zo eerlijk om te zeggen dat ik dat beter door mijn eigen cv monteur kan laten vervangen dan door Quatt ivm doorlooptijd. Eerst maar zwart op wit krijgen van Quatt dat ze de factuur gaan vergoeden.
Dus jij hebt een brakke CV en het kapot gaan is de schuld van Quatt? En zij moeten het maken nu betalen? Bijzonder....Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:25:
Gisteren is bij mij de Quatt Duo V2 geïnstalleerd. Begon allemaal voorspoedig door 2 vriendelijke Slowaakse monteurs. Om half 2 was de verwachting dat ze om half 4 klaar zouden zijn, uiteindelijk reden ze om 7 uur weg zonder werkende Quatts.
Reden blijkt uiteindelijk een kapotte circulatiepomp van de cv ketel waardoor de in gebruikstelling test niet kan worden afgerond.
Oplossing volgens de monteurs: circulatiepomp laten vervangen. Hier heb ik echter weinig trek in omdat ik verwacht geen cv nodig te hebben voor verwarming (als backup vrijwel overal airco).
Toen ze weg gingen heb ik het noodnummer gebeld. Binnen een uur beide er een aardige monteur terug die op afstand de Quatts in gebruik heeft gesteld. Cic bleef echter vragen om cv ketel (mode 4) omdat de eigen pomp het cv water niet rond kreeg. Cv ketel kon natuurlijk niet assisteren want pomp kapot..
Mogelijk lukt het de Quatts niet vanwege veel lucht in de leidingen. Ik ga zo dus de radiatoren ontluchten en dan hopen dat de Quatts het oppakken.
Overigens heeft de monteur een notitie gemaakt van de kapotte cv circulatiepomp en gaf hij aan dat die kosten voor Quatt zijn omdat de pomp vandaag stuk is gegaan. Hij was daarbij zo eerlijk om te zeggen dat ik dat beter door mijn eigen cv monteur kan laten vervangen dan door Quatt ivm doorlooptijd. Eerst maar zwart op wit krijgen van Quatt dat ze de factuur gaan vergoeden.
Dat is wat Quatt zelf zegt hè! Het is een 15 jaar oude cv ketel maar die functioneerde wel totdat de Quatts geïnstalleerd werden. Ik had er niets over gezegd aan de telefoon (eerst überhaupt maar warmte krijgen) en de monteur aan de telefoon zei zelf 1 en 1 = 2 dus wij moeten dat vergoeden.CPM schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:44:
[...]
Dus jij hebt een brakke CV en het kapot gaan is de schuld van Quatt? En zij moeten het maken nu betalen? Bijzonder....
Overigens heeft het ontluchten van de radiatoren geen effect gehad helaas. Na het ontluchten water bijgevuld tot 2 bar maar Quatt schiet vrijwel direct in mode 4. Zo maar weer bellen dus.
Hoe is eigenlijk vastgesteld dat die waterpomp stuk is?
Staat niet ergens een afsluiter dicht…
[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 27-09-2025 08:28 ]
Best nette reactie van quatt.Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:13:
[...]
Dat is wat Quatt zelf zegt hè! Het is een 15 jaar oude cv ketel maar die functioneerde wel totdat de Quatts geïnstalleerd werden. Ik had er niets over gezegd aan de telefoon (eerst überhaupt maar warmte krijgen) en de monteur aan de telefoon zei zelf 1 en 1 = 2 dus wij moeten dat vergoeden.
Overigens heeft het ontluchten van de radiatoren geen effect gehad helaas. Na het ontluchten water bijgevuld tot 2 bar maar Quatt schiet vrijwel direct in mode 4. Zo maar weer bellen dus.
Wat zijn de ervaringen hier? Vinden er na de pilot sowieso al nieuwe ALL-electric plaatsingen plaats?
Raar verhaal eerlijk gezegdHambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:25:
Quatt Duo V2
Er zit een bypass (middels terugslagklep) om de CV. Dus mocht er een ook maar iets van een restrictie in de CV zitten, dan zal het water via de bypass lopen.
De CV pomp zou helemaal niet nodig moeten zijn voor de Quatts. Zeker met jouw duo setup, waarin je zelfs 2 pompen hebt zitten. Als die hun flow niet kunnen halen dan heb je misschien een probleem in je Cv circuit?
Ook raar dat hij naar mode 4 gaat. Dat is boiler only.
Alles bij elkaar is het een raar verhaal en betwijfel ik of het probleem echt de CV pomp is.
Dit zei ik net tegen mn vrouw ook, de pompen van de Quatts zouden het toch ook zonder cv ketel pomp moeten rond krijgen maar hij schakelt dus vrij snel over naar cv mode. Ik heb niet veel verstand van het cv circuit, vrijwel alle radiatoren staan ook open, net als vloerverwarming begane grond en badkamer.jj85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:05:
[...]
Raar verhaal eerlijk gezegd
Er zit een bypass (middels terugslagklep) om de CV. Dus mocht er een ook maar iets van een restrictie in de CV zitten, dan zal het water via de bypass lopen.
De CV pomp zou helemaal niet nodig moeten zijn voor de Quatts. Zeker met jouw duo setup, waarin je zelfs 2 pompen hebt zitten. Als die hun flow niet kunnen halen dan heb je misschien een probleem in je Cv circuit?
Ook raar dat hij naar mode 4 gaat. Dat is boiler only.
Alles bij elkaar is het een raar verhaal en betwijfel ik of het probleem echt de CV pomp is.
Wat overigens ook opvalt is dat water temperatuur in bij beide Quatts rond de 30 graden is en 14 graden uit.
Ik belde net Quatt weer maar kreeg standaard bandje en na 30 seconden werd de verbinding beëindigd. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Dus daarna plan, offerte en plaatsen (en kerst periode) verwacht ik dat het dit jaar niet meer gaat lukken..:(
Ondertussen offertes aangevraagd voor Daikin, weheat en andere, zelfs binnen een week gesprekken gehad en verwacht van deze partijen binnen een week een offerte.
Als dit het Quatt gevoel is, wachten, ga ik misschien voor een andere partij. Ben wel gecharmeerd door de Quatt (helaas ook verhalen over herrie all electric binnenunite).
Quatt is geduld hebben.badnews.nl schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:24:
Na 2 weken heb ik eindelijk een afspraak kunnen plannen, volgende maand.
Dus daarna plan, offerte en plaatsen (en kerst periode) verwacht ik dat het dit jaar niet meer gaat lukken..:(
Ondertussen offertes aangevraagd voor Daikin, weheat en andere, zelfs binnen een week gesprekken gehad en verwacht van deze partijen binnen een week een offerte.
Als dit het Quatt gevoel is, wachten, ga ik misschien voor een andere partij. Ben wel gecharmeerd door de Quatt (helaas ook verhalen over herrie all electric binnenunite).
Noodnummer Quatt werkt in het weekend pas na 9:00Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:19:
[...]
Dit zei ik net tegen mn vrouw ook, de pompen van de Quatts zouden het toch ook zonder cv ketel pomp moeten rond krijgen maar hij schakelt dus vrij snel over naar cv mode. Ik heb niet veel verstand van het cv circuit, vrijwel alle radiatoren staan ook open, net als vloerverwarming begane grond en badkamer.
Wat overigens ook opvalt is dat water temperatuur in bij beide Quatts rond de 30 graden is en 14 graden uit.
Ik belde net Quatt weer maar kreeg standaard bandje en na 30 seconden werd de verbinding beëindigd. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
mja..Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:19:
[...]
Dit zei ik net tegen mn vrouw ook, de pompen van de Quatts zouden het toch ook zonder cv ketel pomp moeten rond krijgen maar hij schakelt dus vrij snel over naar cv mode. Ik heb niet veel verstand van het cv circuit, vrijwel alle radiatoren staan ook open, net als vloerverwarming begane grond en badkamer.
Ik zou haast de cic afkoppelen van de ketel en de ketel gewoon eens inschakelen en kijken of alles nog gewoon werkt.
Lijkt eerder op een installatiefout dan een defect aan de ketel.
Daar zit je probleem. Zonder de radiatoren gaat er te veel richting de VVW verdeler die het niet kwijt kan. Je radiatoren moeten de eigen ruimtes verwarmen en door voldoende mee te doen stroomt het water ook langzamer naar de VVW verdeler.jordy5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:52:
[...]
Tja.. de vloerverwarming mengt met een aanvoer van max 40-45 graden. Veel radiatoren (boven) staan dicht.. dus ik snap dat hij oploopt. Ik kan volgens mij nergens die aanvoertemperatuur bepalen. Maar blijkbaar vind ie het niet snel genoeg en gebruikt hij gas er bij. Op zich prima als het zo hoort, maar vond het nogal vroeg.
De afgifte van VVW is best groot maar erg langzaam en de CiC gaat ook nog eens overcompenseren als die dicht slaat door een te hoge aanvoertemperatuur als gevolg van een gebrek aan afgifte in de woning.
Het kan ook nog zijn dat het geschatte warmteverlies te hoog staat ingesteld, maar verwachten dat je VVW alle vertrekken indirect verwarmt zodat ze boven de buitentemperatuur blijven, is misschien wat optimistisch.
/f/image/NJT2ktQWGJj0fyoAyPutZ4UN.png?f=fotoalbum_large)
Vanochtend is mijn Quatt voor de eerste keer gestart met de naar binnen in de kast verlegde buitentemperatuursensor. Geen probleem met starten hoewel de gehackte buitentemperatuur nog iets boven mijn stooklijnstarttemperatuur van 15 graden lag. Vergelijk met de knmi buitentemperatuur voor mijn locatie die 4 graden lager ligt. Goed te zien is dat de water flowtemperatuur eerst even dipt naar de temperatuur binnen in de buitenunit bij het starten van de flow in Quatt standby mode=1.TeslaNerd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:29:
[...]
Ik heb voor het komende stookseizoen nog een eenvoudige tweak op de buitentemperatuur sensor van de Quatt gevonden voor het tweaken van de 150 Watt bodemplaatverwarming. De sensor die in een plastic doosje aan de achterkant van de buitenunit hangt kan zonder dat doosje eenvoudig door het gat terug naar binnen worden geleid in de kast. Het temperatuurverloop is hiermee (vanaf 4 september) minder grillig en met de sensor in de buurt van een paar dikke condensatoren op de Megmeet printplaat structureel een paar graden boven de knmi-buitentemperatuur voor mijn locatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/qabNiQk48VugQjOGQ59kAtc8.jpg?f=fotoalbum_large)
Slaat toch nergens op deze regeling?CPM schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:59:
Mijn huidige stookgrens is 7kW en 15 graden. Wat zou ik hier nog op kunnen aanpassen zodat mijn flipperkast stopt? Ik wil niet dat bij koud weer de boel niet warm gaat worden. Ik ga vanaf 10:00 in de ochtend elk uur 0,1 graad omhoog maar als ik dat niet zou doen dan had ik dit mogelijk de hele dag?
[Afbeelding]

Het elke 30 min overnemen niet, maar ook niet dat ie na 29 min denkt: warm genoeg! en 1 minuut later: nee toch niet!
Vraag me toch af wat er nou voor zorgt dat het werkt zoals het werkt.
Geeft je thermostaat wel constant vraag?
Mijn enkele Quatt gaat naar standby mode=1 en dan naar AAN mode=2 als de deltaT tussen kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur boven de 0,05 graden komt en weer UIT als deze deltaT daar weer onder komtpaQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:22:
[...]
Slaat toch nergens op deze regeling?
Het elke 30 min overnemen niet, maar ook niet dat ie na 29 min denkt: warm genoeg! en 1 minuut later: nee toch niet!
/f/image/tccTnZPjUSzdKUUP6FIULYfP.png?f=fotoalbum_large)
Met die 0.05 bedoel je de hysterese van de thermostaat?TeslaNerd schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:36:
[...]
Mijn enkele Quatt gaat naar standby mode=1 en dan naar AAN mode=2 als de deltaT tussen kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur boven de 0,05 graden komt en weer UIT als deze deltaT daar weer onder komt
[Afbeelding]
Da's wel heul krap?
Ik heb ook die input, dit terwijl ik thermostaat (Tado V3) constant heb ingesteld op 1 temp.paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:22:
[...]
/f/image/CyNEsMyGh4ahzNcqXuFUCEAk.png?f=fotoalbum_large)
damn..0xygen500 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:39:
[...]
Ik heb ook die input, dit terwijl ik thermostaat (Tado V3) constant heb ingesteld op 1 temp.
[Afbeelding]
dus al 17 keer voor een pufje gestart vandaag?
Dat is dan geen geschikte regeling in dit tussenseizoen m.i.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 27-09-2025 10:42 ]
Ja volgens mij is dit gewoon hoe quatt te werk gaat. Temp is bereikt, quatt uit. Temp daalt onder geinstelde temp Quatt gaat weer bijverwarmen.paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:40:
[...]
damn..
dus al 17 keer voor een pufje gestart vandaag?
Maar dat is de Quatt die reageert op je aan/uit signaal van de thermostaat neem ik aan?0xygen500 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:43:
[...]
Ja volgens mij is dit gewoon hoe quatt te werk gaat. Temp is bereikt, quatt uit. Temp daalt onder geinstelde temp Quatt gaat weer bijverwarmen.
Dit heeft dan toch nog weinig met opentherm te maken?
Dit is een aan/uit regeling met een flinterdun hysteresis.
Kun je zelf geen marge instellen?
bijv 0.2 eronder en 0.2 erboven.
edit:
Als niet, dan zou ik toch echt wel met deze weersomstandigheden de boel wat verder laten afkoelen alvorens je weer verwarmt.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 27-09-2025 10:48 ]
Dit is precies waarom ik van de Tado weer naar de T6 ben gegaan. Tado en Quatt vinden dit allebei normaal en vinden niks geks. Ook als het kouder is, wordt het niet beter.0xygen500 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:39:
[...]
Ik heb ook die input, dit terwijl ik thermostaat (Tado V3) constant heb ingesteld op 1 temp.
[Afbeelding]
Zo zag het er een jaar geleden uit bij mij:
/f/image/GDuDDrUN9yenf8hRDbBSuJm4.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij vechten de regeling van Tado en de CiC met elkaar. Tado gaat ook al verwarmen als de temperatuur daalt rond het setpoint, ook als deze erboven zit. Maar de Quatt gaat dan vaak weer snel uit, zonder dat de temperatuur echt veranderd.0xygen500 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:43:
[...]
Ja volgens mij is dit gewoon hoe quatt te werk gaat. Temp is bereikt, quatt uit. Temp daalt onder geinstelde temp Quatt gaat weer bijverwarmen.
[ Voor 21% gewijzigd door s020506 op 27-09-2025 10:55 ]
Nee, niet de hysterese. Mijn CHenabled staat hier continu aan (de gele balk Thermostat Heating=Aan). Nadat de thermostaat aan gaat (CHenabled=1) regelt de CiC op de deltaT tussen kamertemperatuur en ingestelde temperatuur.paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:39:
[...]
Met die 0.05 bedoel je de hysterese van de thermostaat?
Da's wel heul krap?
[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 27-09-2025 10:51 ]
Ik heb een Tado V3 thermostaat en een losse sensor. Dit o.a. vanwege zoninval.paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:22:
[...]
De ingestelde temperatuur wordt gewoon bereikt hier.
Maar idd als er twee vragers zijn kan dat het probleem verergeren. Maarja als de zon schijnt koelt de rest van de woning af en dat moet ook niet.
"Altijd wat met de Quatt".
Andere optie is een "draadloze" t6 aanschaffen en die maar verplaatsen naar gelang het weer.....

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 27-09-2025 10:56 ]
Hoe ga ik die marge instellen?paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:45:
[...]
Maar dat is de Quatt die reageert op je aan/uit signaal van de thermostaat neem ik aan?
Dit heeft dan toch nog weinig met opentherm te maken?
Dit is een aan/uit regeling met een flinterdun hysteresis.
Kun je zelf geen marge instellen?
bijv 0.2 eronder en 0.2 erboven.
edit:
Als niet, dan zou ik toch echt wel met deze weersomstandigheden de boel wat verder laten afkoelen alvorens je weer verwarmt.
Is die T6 niet die thermostaat die geen eens meer ondersteund wordt door Quatt? Waarom zou de Tado en de CIC met elkaar vechten? Ik neem aan dat de Tado gewoon doorgeeft wat de CIC moet doen toch?s020506 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:48:
[...]
Dit is precies waarom ik van de Tado weer naar de T6 ben gegaan. Tado en Quatt vinden dit allebei normaal en vinden niks geks. Ook als het kouder is, wordt het niet beter.
Zo zag het er een jaar geleden uit bij mij:
[Afbeelding]
[...]
Volgens mij vechten de regeling van Tado en de CiC met elkaar. Tado gaat ook al verwarmen als de temperatuur daalt rond het setpoint, ook als deze erboven zit. Maar de Quatt gaat dan vaak weer snel uit, zonder dat de temperatuur echt veranderd.
Sja het zal thermostaat afhankelijk zijn.
Maar met dit soort plaatjes vraag ik me af of een aan/uit regeling met bijv een nest niet gewoon beter werkt.
Dan heb je de lerende functie / true radiant van de nest die zegt wanneer iets aan of uit moet. Alleen weet de CIC dan niet hoe hard (?) Of volgt ie dan zijn stooklijn weer als je de CIC op aan/uit instelt?
Tsja, Tado op aanraden van quatt geinstalleerd. Daarvoor had ik een Nest, maar volgens mij zijn ze daar niet zo van bij quatt.paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:58:
[...]
Maar met dit soort plaatjes vraag ik me af of een aan/uit regeling met bijv een nest niet gewoon beter werkt.
Dan heb je de lerende functie / true radiant van de nest die zegt wanneer iets aan of uit moet. Alleen weet de CIC dan niet hoe hard (?) Of volgt ie dan zijn stooklijn weer als je de CIC op aan/uit instelt?
Dit is hier al vaak uitgelegd.0xygen500 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:57:
[...]
Is die T6 niet die thermostaat die geen eens meer ondersteund wordt door Quatt? Waarom zou de Tado en de CIC met elkaar vechten? Ik neem aan dat de Tado gewoon doorgeeft wat de CIC moet doen toch?
CiC is vreemd geprogrammeerd om met tado te werken. Wanneer tado overschakelt naar de uit-modus, reageert CiC onmiddellijk en schakelt het uit, zonder hysterese.
Bij Tado? Niet.Tado heeft een PiD regeling.
Eigenlijk vecht elke thermostaat met de CiC. Alleen gaat dat in sommige gevallen beter dan in andere. Quatt volgt het openTherm protocol, dus als de thermostaat zegt dat de verwarming uit moet, dan doet de CiC dat braaf. Ze zijn het niet altijd eens, en dat werkt dus niet altijd goed.0xygen500 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:57:
[...]
Is die T6 niet die thermostaat die geen eens meer ondersteund wordt door Quatt? Waarom zou de Tado en de CIC met elkaar vechten? Ik neem aan dat de Tado gewoon doorgeeft wat de CIC moet doen toch?
Quatt zelf vindt trouwens alles onder 10 starts per uur niks bijzonders.
Te laag ingesteld is meestal geen probleem, het kan alleen wat langer duren voor het warm wordt. Maar aangezien je al een redelijk constante vraagtemp gebruikt, of deze heel langzaam laat oplopen zal dit gene probleem zijn.CPM schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:59:
Mijn huidige stookgrens is 7kW en 15 graden. Wat zou ik hier nog op kunnen aanpassen zodat mijn flipperkast stopt? Ik wil niet dat bij koud weer de boel niet warm gaat worden. Ik ga vanaf 10:00 in de ochtend elk uur 0,1 graad omhoog maar als ik dat niet zou doen dan had ik dit mogelijk de hele dag?
[Afbeelding]
Ik ben van 9,5 naar 6 gegaan en dat zorgde ervoor dat de quatts veel rustiger en langduriger draaien.
Even voorbeeldje van de PID regeling van het COP 1 kacheltje op kantoor van mijn vrouw:
Dit was gister:
/f/image/xJL0If57DBsqV7YAjDeE0IR4.png?f=fotoalbum_large)
Stel nou dat ie niet lager zou kunnen dan 400W, dan krijg je ook dan aan/uit gebeuren.
Dan zou ik liever willen dat de interval wat ruimer is, bijv zoals dat tussen 08:30 en 09:30 het geval was.
Als je dat niet aan de thermostaat-zijde kunt oplossen, dan moet je het in de regeling inbakken door bijv een energie integraal regeling of graadminuten toe te passen. Bijvoorbeeld: Er is x energie overshoot geweest, dus nu wachten we tot dat genivelleerd is voordat we weer gaan verwarmen.
Bij mij springt de Quatt 3-4 keer per dag aan en draait dan 3-4 uur aan een stuk. Temperatuur volgens CIC 21,87 - 22,07. De Quatt draait ook nog enige tijd nadat de temperatuur boven 22 graden is. Op de T6 staat 22 graden.
Quatt springt dus niet direct uit of aan, Er moet enige tijd een stabiele waarde zijn.
Ik heb een andere thermostaat er naast hangen die een iets grotere beweging laat zien en ook sneller op deur open of zonlicht reageerd. laat dus ook meer stapjes in temperatuur zien. De CIC rapporteerd minder maar grotere stappen.
Al met al heel tevreden deze eerste stookweek.
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117
Dat is wel een interessant plaatje. Je zit met het huidige weer wel op het absoluut laagste vermogen per warmtepomp, dus het kan best zijn dat het daardoor vaker afslaat en dus bij de volgende start wisselt om de slijtage van beide apparaten gelijkmatiger te laten zijn,CPM schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:59:
[Afbeelding]
Ik laat de Tado de temperatuur per half uur 0,1 graad omhoog gaan in de ochtend. Hierdoor kan hij ook later starten om het om 07:00 netjes op temperatuur (20 graden) te hebben. De nachtverlaging naar 19,5 graden en even langzame avondverhoging naar 21 graden die ik toepas zorgen er voor dat de Quatt gewoon zo lang mogelijk uit blijft zodra we gaan slapen.
Lange runs zijn natuurlijk beter, maar met het huidige weer en een huis dat goede isolatie heeft is dat niet realistisch. Wellicht kan Quatt zelf nog optimaliseren voor de duo opstelling, maar als de thermostaat aangeeft dat het gewoonweg te warm is, dan is er weinig keuze. Ik zou ook niet te veel stressen over 2 a 3 starts per uur. Dat kan prima met een moderne warmtepomp. De compressor van mijn oudste koelkast uit 2009 slaat al 16 jaar zo'n 10x per dag aan en werkt nog prima. dat zijn zo'n 60.000 starts zonder enige merkbare of meetbare verslechtering van de werking.
Dat is keurigMetsubsidie schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:07:
Heb 1 Quatt V2 en de T6. Beneden vvw en boven radiatoren helemaal open. Ingestelde temperatuur huiskamer 22 graden constant. WAF +++++
Bij mij springt de Quatt 3-4 keer per dag aan en draait dan 3-4 uur aan een stuk. Temperatuur volgens CIC 21,87 - 22,07. De Quatt draait ook nog enige tijd nadat de temperatuur boven 22 graden is. Op de T6 staat 22 graden.
Quatt springt dus niet direct uit of aan, Er moet enige tijd een stabiele waarde zijn.
Ik heb een andere thermostaat er naast hangen die een iets grotere beweging laat zien en ook sneller op deur open of zonlicht reageerd. laat dus ook meer stapjes in temperatuur zien. De CIC rapporteerd minder maar grotere stappen.
Al met al heel tevreden deze eerste stookweek.
Maar ook warmer stoken. Zo zorg je dat je minder last hebt van het minimale vermogen van de warmtepomp.
ergo, @CPM @0xygen500 , zet de thermostaat eens een graadje hoger en kijk of het dan stabiliseert.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 27-09-2025 11:11 ]
Een Nest kan aan/uit of opentherm worden aangesloten. Met een Quatt wordt een Nest opentherm gebruikt maar dan met de CiC ingesteld op “besturing op watertempetatuur” omdat de Nest geen kamertemperatuur doorgeeft maar op watertemperatuur aanstuurt:paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:58:
[...]
Nest Boiler Modulation Control: The thermostat sends modulation signals to vary the boiler’s heat output (e.g., reducing from full power to as low as 20-30% capacity) based on room temperature needs. This integrates with Nest’s True Radiant feature, which dynamically adjusts the flow temperature for longer, lower-intensity heating cycles to improve efficiency and comfort.
lijkt mij een prima oplossingTeslaNerd schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:10:
[...]
Een Nest kan aan/uit of opentherm worden aangesloten. Met een Quatt wordt een Nest opentherm gebruikt maar dan met de CiC ingesteld op “besturing op watertempetatuur” omdat de Nest geen kamertemperatuur doorgeeft maar op watertemperatuur aanstuurt:
[...]
(mits de water temperatuur meebeweegt over de stooklijn; WAR dus )
ik heb 2 nests die bepalen of de warmtepomp zijn werk mag doen. De Vaillant thermostaat/controller regelt dan de rest (de CIC zeg maar in dit geval), en stelt de stooklijn constant dynamisch bij adhv zijn gemeten temperatuur binnen en buiten.
Dit deed ik voorheen op de LG ThermaV precies zo, en werkte min of meer hetzelfde. Andere regeling, maar bijna soortgelijk resultaat.
[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 27-09-2025 11:15 ]
Betekend dat eigenlijk dan zoveel als dat wanneer ik een Nest ophang, ik de warmtevraag door Nest laat regelen en niet door de CiC?TeslaNerd schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:10:
[...]
Een Nest kan aan/uit of opentherm worden aangesloten. Met een Quatt wordt een Nest opentherm gebruikt maar dan met de CiC ingesteld op “besturing op watertempetatuur” omdat de Nest geen kamertemperatuur doorgeeft maar op watertemperatuur aanstuurt:
[...]
Ik heb nog een Nest liggen. Ik voel een experiment aankomen
Als je er een hebt liggen zou ik gewoon eens kijken wat ie doet en wanneer / waarom.s020506 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:13:
[...]
Betekend dat eigenlijk dan zoveel als dat wanneer ik een Nest ophang, ik de warmtevraag door Nest laat regelen en niet door de CiC?
Het kan natuurlijk wel even een dag of 2 duren voordat de nest precies weet wat ie moet doen.
Ook de nest kent settings in afgiftesysteem, maar ik heb lang geleden al opgegeven dat ik dat doorgrond kreeg. Ik kwam niet verder dan dat ik zag dat de hysterese dynamisch is in elk geval.
Ik zou er voor de vorm nog eens een OT module kunnen tussen zetten om te zien wat ie nou eignelijk doet, maar eigenlijk vind ik het niet meer belangrijk.
Hoe dan ook, ik ben er uitermate tevreden over hoe het werkt, en het is nog een hele mooie en vooral praktische thermostaat ook nog.
edit:
Probleem is natuurlijk dat je zelf geen controle hebt over de settings van de CIC. Maar als de stooklijn / vermogensvraag van de CIC nu toch al juist staat ingesteld, zou ik hem eens lekker op watertemp sturing (laten) zetten en kijken hoe dat gaat.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 27-09-2025 11:20 ]
Hoe weet je of je stookliin te hoog is?raven22 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:05:
[...]
Te laag ingesteld is meestal geen probleem, het kan alleen wat langer duren voor het warm wordt. Maar aangezien je al een redelijk constante vraagtemp gebruikt, of deze heel langzaam laat oplopen zal dit gene probleem zijn.
Ik ben van 9,5 naar 6 gegaan en dat zorgde ervoor dat de quatts veel rustiger en langduriger draaien.
Ja, dat zou ik zeker proberen. Wel even een ticket aanmaken bij Quatt voor het omzetten van de CiC-besturing van “besturing op kamertemperatuur” naar “besturing op watertemperatuur” met vermelding dat jij de Nest gaat gebruiken.s020506 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:13:
[...]
Betekend dat eigenlijk dan zoveel als dat wanneer ik een Nest ophang, ik de warmtevraag door Nest laat regelen en niet door de CiC?
trial and error0xygen500 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:23:
[...]
Hoe weet je of je stookliin te hoog is?
Een goede indicatie bijv is bij 7 graden buiten kijken of je warmtepomp kalm blijft pruttelen op lange runs om je setpoint te handhaven.
Als hij ook dan telkens aan/uit gaat terwijl hij niet op zijn laagste vermogen draait, dan staat ie te hoog.
Zie nummer 12 in de startpost. En in mijn rapport van Quatt stond ook nog de warmteverlies bij -10 en maximum buitentemperatuur voor verwarming. Dan wat werk krijg je dan dit:0xygen500 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:23:
[...]
Hoe weet je of je stookliin te hoog is?
:strip_exif()/f/image/PFDofihJqrRXmPVw1HxXZhrU.png?f=user_large)
Blauw is de meting, rood ingesteld door Quatt.
Tuurlijk, dat kijken we gewoon een maandje aan. Zolang het huis warm is, mag ik van mijn vriendin helemaal los gaanpaQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:17:
[...]
Als je er een hebt liggen zou ik gewoon eens kijken wat ie doet en wanneer / waarom.
Het kan natuurlijk wel even een dag of 2 duren voordat de nest precies weet wat ie moet doen.
Ook de nest kent settings in afgiftesysteem, maar ik heb lang geleden al opgegeven dat ik dat doorgrond kreeg. Ik kwam niet verder dan dat ik zag dat de hysterese dynamisch is in elk geval.
Ik zou er voor de vorm nog eens een OT module kunnen tussen zetten om te zien wat ie nou eignelijk doet, maar eigenlijk vind ik het niet meer belangrijk.
Hoe dan ook, ik ben er uitermate tevreden over hoe het werkt, en het is nog een hele mooie en vooral praktische thermostaat ook nog.
edit:
Probleem is natuurlijk dat je zelf geen controle hebt over de settings van de CIC. Maar als de stooklijn / vermogensvraag van de CIC nu toch al juist staat ingesteld, zou ik hem eens lekker op watertemp sturing (laten) zetten en kijken hoe dat gaat.
Uiteraard. Ben benieuwd wat de resultaten gaan zijn, want Quatt zelf schermt er nogal mee dat met “besturing op watertemperatuur” de besparing enorm tegen gaat vallen.TeslaNerd schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:23:
[...]
Ja, dat zou ik zeker proberen. Wel even een ticket aanmaken bij Quatt voor het omzetten van de CiC-besturing van “besturing op kamertemperatuur” naar “besturing op watertemperatuur” met vermelding dat jij de Nest gaat gebruiken.
Maar hoe weet jij of een Quatt op zijn laagste vermogen draait? Laagste compressor frequentie is niet gelijk aan laagste electrische vermogenpaQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:26:
[...]
trial and error
Een goede indicatie bijv is bij 7 graden buiten kijken of je warmtepomp kalm blijft pruttelen op lange runs om je setpoint te handhaven.
Als hij ook dan telkens aan/uit gaat terwijl hij niet op zijn laagste vermogen draait, dan staat ie te hoog.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.