• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:42
Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:19:
[...]

Wat overigens ook opvalt is dat water temperatuur in bij beide Quatts rond de 30 graden is en 14 graden uit.
Je zou bijna denken dat de Quatts verkeerd om aangesloten zijn. Aanvoer en retour omgewisseld.

Heb je een foto van installatie onder CV en van de achterkant vd Quatts?

En heb je info uit de JSON of HA beschikbaar qua temperatuur en flow?

[ Voor 11% gewijzigd door jj85 op 27-09-2025 11:45 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46
s020506 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:35:
[...]

Uiteraard. Ben benieuwd wat de resultaten gaan zijn, want Quatt zelf schermt er nogal mee dat met “besturing op watertemperatuur” de besparing enorm tegen gaat vallen.
Nou, Ik denk vooral dat de CIC dan vooral geen idee heeft hoe warm het in je huis is.
Als je net te laag zit in je stooklijn krijg je het niet warm genoeg.
En gezien je zelf geen mogelijkheid hebt om de stooklijn telkens een beetje te tweaken, moet het inderdaad allemaal perfect kloppen.
Daar kun je overigens een heel efficiënt systeem mee maken hoor! Maar het ontbreken van die mogelijkheid maakt het proces zelf zeer inefficiënt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

netappie schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:08:
[...]

Dat is wel een interessant plaatje. Je zit met het huidige weer wel op het absoluut laagste vermogen per warmtepomp, dus het kan best zijn dat het daardoor vaker afslaat en dus bij de volgende start wisselt om de slijtage van beide apparaten gelijkmatiger te laten zijn,

Ik laat de Tado de temperatuur per half uur 0,1 graad omhoog gaan in de ochtend. Hierdoor kan hij ook later starten om het om 07:00 netjes op temperatuur (20 graden) te hebben. De nachtverlaging naar 19,5 graden en even langzame avondverhoging naar 21 graden die ik toepas zorgen er voor dat de Quatt gewoon zo lang mogelijk uit blijft zodra we gaan slapen.

Lange runs zijn natuurlijk beter, maar met het huidige weer en een huis dat goede isolatie heeft is dat niet realistisch. Wellicht kan Quatt zelf nog optimaliseren voor de duo opstelling, maar als de thermostaat aangeeft dat het gewoonweg te warm is, dan is er weinig keuze. Ik zou ook niet te veel stressen over 2 a 3 starts per uur. Dat kan prima met een moderne warmtepomp. De compressor van mijn oudste koelkast uit 2009 slaat al 16 jaar zo'n 10x per dag aan en werkt nog prima. dat zijn zo'n 60.000 starts zonder enige merkbare of meetbare verslechtering van de werking.
Thanks, ik wist niet dat dit (290watt) het laagste vermogen was van de Quatt.
Ik denk dat dit (het aan/uit) dus bij deze buitentemperatuur te verwachten is en ik het maar moet loslaten. Of ik moet ramen gaan open zetten.

@Quatt Support jullie zouden echt eens slimmigheid in de CiC moeten inbouwen want dit gedrag is niet bevorderlijk voor de levensduur van de warmtepomp.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• paQ
jj85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:39:
[...]

Je zou bijna denken dat de Quatts verkeerd om aangesloten zijn. Aanvoer en retour omgewisseld.

Heb je een foto van installatie onder CV
ja zoiets zat ik ook al aan te denken... dat de een tegen de ander vecht
maar dat lijkt me wat vergezocht

• paQ
CPM schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:40:
[...]

Thanks, ik wist niet dat dit het laagste vermogen was van de Quatt.
Ik denk dat dit (het aan/uit) dus bij deze buitentemperatuur te verwachten is en ik het maar moet loslaten. Of ik moet ramen gaan open zetten.

@Quatt Support jullie zouden echt eens slimmigheid in de CiC moeten inbouwen want dit gedrag is niet bevorderlijk voor de levensduur van de warmtepomp.
Wanneer je nu tegen de ondergrens aanschurkt, zou je verwachten dat je net aan de andere kant van die grens terecht komt als je wenstemperatuur iets hoger zou liggen. ;)

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:42:
[...]

Wanneer je nu tegen de ondergrens aanschurkt, zou je verwachten dat je net aan de andere kant van die grens terecht komt als je wenstemperatuur iets hoger zou liggen. ;)
Ja daar zat ik ook al aan te denken, maar volgens mij verplaats ik dan het probleem toch? Of begrijp ik jou niet......

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 27-09-2025 11:44 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:02
paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:40:
[...]

Nou, Ik denk vooral dat de CIC dan vooral geen idee heeft hoe warm het in je huis is.
Als je net te laag zit in je stooklijn krijg je het niet warm genoeg.
En gezien je zelf geen mogelijkheid hebt om de stooklijn telkens een beetje te tweaken, moet het inderdaad allemaal perfect kloppen.
Daar kun je overigens een heel efficiënt systeem mee maken hoor! Maar het ontbreken van die mogelijkheid maakt het proces zelf zeer inefficiënt.
Dat is toch een beetje een zelfsturend geheel? Ik bedoel, als de temperatuur niet gehaald wordt, dan gaat de thermostaat meer warmte vragen. Ik snap dat als de stooklijn voor geen meter klopt, er een probleem is. Maar als deze ongeveer klopt, dan regelt de thermostaat het wel, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:37:
[...]

Maar hoe weet jij of een Quatt op zijn laagste vermogen draait? Laagste compressor frequentie is niet gelijk aan laagste electrische vermogen
Laagste frequentie is einde modulatiebereik.
Je ziet ook in jouw plaatje dat hij steeds meer vermogen gaat opnemen omdat hij niet meer lager kan. De temperatuur in het CV systeem loopt dan op, en hogere temperatuur betekent meer opgenomen vermogen.
Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar hoe warmer het water, hoe meer energie er in moet.

Deze weersomstandigheden zijn ook gewoon lastig kwa warmtelast en minimale afgifte. Maar bij kouder weer zal het er heel anders uit zien. Een warmtepomp afstellen met 14 graden is ook gewoon geen doen.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 27-09-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
s020506 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:44:
[...]

Dat is toch een beetje een zelfsturend geheel? Ik bedoel, als de temperatuur niet gehaald wordt, dan gaat de thermostaat meer warmte vragen. Ik snap dat als de stooklijn voor geen meter klopt, er een probleem is. Maar als deze ongeveer klopt, dan regelt de thermostaat het wel, toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Zou in theorie gewoon moeten kloppen ja.
Als de temperatuur niet gehaald wordt zal hij 'nooit' afslaan, maar dan zul je de temperatuur ook nooit bereiken :+
Dat was wat ik daar mee bedoel te zeggen.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:50
s020506 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:35:
[...]

Zie nummer 12 in de startpost. En in mijn rapport van Quatt stond ook nog de warmteverlies bij -10 en maximum buitentemperatuur voor verwarming. Dan wat werk krijg je dan dit:
[Afbeelding]
Blauw is de meting, rood ingesteld door Quatt.

[...]

Tuurlijk, dat kijken we gewoon een maandje aan. Zolang het huis warm is, mag ik van mijn vriendin helemaal los gaan :P. Al zucht ze wel eens, en vraagt of het nooit goed is. Nee, want het kan altijd beter. Stooklijn lijkt wel redelijk te kloppen.

[...]

Uiteraard. Ben benieuwd wat de resultaten gaan zijn, want Quatt zelf schermt er nogal mee dat met “besturing op watertemperatuur” de besparing enorm tegen gaat vallen.
Zal er eens mee gaan prutsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-09 19:15
Hier draait de Quatt rustig en heb ik geen enkel probleem. Maar wel een vraag: in dit huis zitten thermostaatknoppen op de radiatoren boven. Voorheen had ik simpele open/dicht draaiknoppen.
Maar hoe stel ik nu het beste die thermostaatknoppen in? Is het misschien beter deze te vervangen door open/dicht knoppen zodat ik het ook waterzijdig kan inregelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-vIFRax5e9HNrAXcMC7OOEDbLo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rJ4SjHhkNlVigR8FUQ2AuyPR.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
CPM schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:43:
[...]

Ja daar zat ik ook al aan te denken, maar volgens mij verplaats ik dan het probleem toch? Of begrijp ik jou niet......
Je zit met je minimum vermogen net te warm. Je kunt echter niet lager. Dus als je wil dat hij blijft draaien zul je moeten zorgen voor meer afgifte.
Dat kan door het delta tussen je verwarmingssyteem en ruimte te verhogen (alles open :+ ) of door de vraagtemperatuur te verhogen. Dat kun je morgenochtend vroeg natuurlijk gewoon testen.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:27
s020506 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:44:
[...]

Welke versie van de Nest heb jij? Ik zie dat er sinds 2011 inmiddels 4 versies zijn van de Google Nest Learning thermostat. De laatste v4 is “AI-powered (uses outdoor weather for predictive adjustments, e.g., pauses heating on sunny days); Quick Schedule and enhanced Savings Finder for up to 10-15% energy savings” 🥳

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• s020506
TeslaNerd schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:50:
[...]

Welke versie van de Nest heb jij? Ik zie dat er sinds 2011 inmiddels 4 versies zijn van de Google Nest Learning thermostat. De laatste v4 is “AI-powered (uses outdoor weather for predictive adjustments, e.g., pauses heating on sunny days); Quick Schedule and enhanced Savings Finder for up to 10-15% energy savings” 🥳
Ik heb een V3. Als de AI in de V4 net zo goed is als de AI van Quatt, zal er niet veel verschil zijn tussen de V3 en de V4 ;)

• TeslaNerd
s020506 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb een V3. Als de AI in de V4 net zo goed is als de AI van Quatt, zal er niet veel verschil zijn tussen de V3 en de V4 ;)
Voor de V3 staat er “True Radiant (pre-heats floors); advanced learning with geofencing”

Had jij daar goede ervaringen mee?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pietjm schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:48:
Hier draait de Quatt rustig en heb ik geen enkel probleem. Maar wel een vraag: in dit huis zitten thermostaatknoppen op de radiatoren boven. Voorheen had ik simpele open/dicht draaiknoppen.
Maar hoe stel ik nu het beste die thermostaatknoppen in? Is het misschien beter deze te vervangen door open/dicht knoppen zodat ik het ook waterzijdig kan inregelen?

[Afbeelding]
Heb hier ook behoorlijk veel thermostaatknoppen. M.i. is het principe hetzelfde.
Draaien 😉.
De één heb ik op 2, een volgende op 3.
Wanneer Quatt flink stookt zit ik bij elk op deltaT ≈ 5°C.
Mooie COP trouwens met je T6.

Edit, schiet me plots te binnen:
@pietjm, nog een kleine kanttekening: het moet niet zo ingesteld zijn dat alles dicht kan slaan.
Hier hebben 3 van de 12 radiatoren een normale radiatorkraan, dus flow blijft.

(Merk dat ik met 2 Quatts bijv. de bijkeuken wat ruimer kan zetten: mijn katten vinden de warme vloer boven de vvw-aanvoer heerlijk.)

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 27-09-2025 13:00 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
TeslaNerd schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:05:
[...]

Voor de V3 staat er “True Radiant (pre-heats floors); advanced learning with geofencing”

Had jij daar goede ervaringen mee?
Nou ja, ik heb geen vloerverwarming. True Radiant stond wel aan, maar ik kan me niet herinneren of het wat deed. Dat geofencing was wel handig, de verwarming ging uit als ik van huis ging.

Allemaal niet echt relevant nu, de temperatuur staat nu altijd op 20 graden. Het zelf lerend gebeuren kan me daarom ook weinig schelen. En daarom zal het verschil tussen V3 en V4 voor mij erg klein zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
s020506 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:14:
[...]

Nou ja, ik heb geen vloerverwarming. True Radiant stond wel aan, maar ik kan me niet herinneren of het wat deed. Dat geofencing was wel handig, de verwarming ging uit als ik van huis ging.

Allemaal niet echt relevant nu, de temperatuur staat nu altijd op 20 graden. Het zelf lerend gebeuren kan me daarom ook weinig schelen. En daarom zal het verschil tussen V3 en V4 voor mij erg klein zijn.
Aha, die functie kan jij aan of uitzetten. Wat een vondst!
Instellingen die de consument zelf kan maken. Dat zou Quatt ook eens moeten overwegen 🤔

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08:40
jj85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:39:
[...]

Heb je een foto van installatie onder CV en van de achterkant vd Quatts?

En heb je info uit de JSON of HA beschikbaar qua temperatuur en flow?
Is wel een interessante gedachte, gister tijdens de test zag ik op vloerverwarmingsverdeler dat de temperatuur aan de retour kant opliep en aan de aanvoerkant niet. Dacht toen dat de verdeler wellicht verkeerd om is aangesloten.

Zie hierbij de foto's.

Ik heb net contact gehad met de noodlijn. De flowmeter wordt verdacht. Als flow niet goed gemeten wordt dan is dat wellicht de reden dat hij naar mode 4 schakelt. Ik hoor zo of ze morgen kunnen langskomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ateho_zQ-eskecP0Et_eoMy32ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRreofNwrJLEJgLKRcxlh4ch.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQSNUZc1ikYWs-tdlLlwUiosXHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qT2pWYLl3Sl72W3seDaA0Kun.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJ6lQSxz0zBM4Jb7z_Kfc9ZRIRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJQm9rJ2ad7Fb3WnqXoTK3Yo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5JOGOULY5JM3TswPLVQ_n6vc7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYhpOlyonJw04RbJosRaek8z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/az-LUjacZvsnEeBZFxC_zABowFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbra775d3bo2OxyuGjwcYHbW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4HtRi560YtiiKX1mVUK_FUbwIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJyc9tCjRaejfnpB7B3z4Hvs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:11
pietjm schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:48:

[Afbeelding]
Als het juist is gedaan dan hebben die radiatoren ook een voetventiel voor het waterzijdig inregelen.
Dit doe je dan in principe met de thermostaatknoppen op hun hoogste stand (of even verwijderd) zodat deze geen invloed meer hebben op de balans.

Zodra je tevreden bent over die balans (dus die kamers wel warm maar niet te heet worden zonder zon-invloeden), kan je de thermostaatknoppen gebruiken als begrenzer. zodat die slechts ingrijpen als de zon invloed heeft of als je de temperatuur bewust even naar beneden wilt halen voor klussen, sporten of persoonlijke voorkeur van iemand die er logeert.

Op deze manier kunnen die radiatoren vrijwel altijd netjes mee doen, maar gaat er nooit te veel naartoe als de omstandigheden veranderen of er soms een deur open blijft staan waardoor er nog meer warmte van beneden ontsnapt.

In principe wil je natuurlijk zo min mogelijk naregelen, maar als je het op deze manier doet dan gaat het goed.

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:25:
[...]

Aha, die functie kan jij aan of uitzetten. Wat een vondst!
Instellingen die de consument zelf kan maken. Dat zou Quatt ook eens moeten overwegen 🤔
die functie kan gewoon uit ja.
Maar ik vind het wel nice.
Als ik hier de thermostaat aanzet, geeft ie ook aan hoe lang het gaat duren volgens hem om de gewenste temperatuur te bereiken. En dat is niet zomaar lineair; het varieert ook echt.

Nadeel: de nestregeling gaat per 0.5 graden in de app.
Fysiek op de nest per 0.1, maar geeft per 0.5 een 'tik' als feedback.
Via Home Assistant zou je in theorie zelf wel weer een waarde in 0.1 kunnen opgeven. (numerieke invoer)
Je ziet dus niet op het display de daadwerkelijke setpoint als die afwijkt van x,0 of x,5.
Die kun je wel weer in het menu van de nest terugvinden bij sensorinformatie overigens.

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 27-09-2025 12:47 ]

• paQ
Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:27:
[...]

Is wel een interessante gedachte, gister tijdens de test zag ik op vloerverwarmingsverdeler dat de temperatuur aan de retour kant opliep en aan de aanvoerkant niet. Dacht toen dat de verdeler wellicht verkeerd om is aangesloten.

Zie hierbij de foto's.

Ik heb net contact gehad met de noodlijn. De flowmeter wordt verdacht. Als flow niet goed gemeten wordt dan is dat wellicht de reden dat hij naar mode 4 schakelt. Ik hoor zo of ze morgen kunnen langskomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
maar... dat zijn toch zaken die je ook wel kan vaststellen tijdens installatie :?
(niet jij, maar de installateurs bedoel ik)
Zodoende dat ik ook vroeg hoe zij hebben vastgesteld / bepaald dat de waterpomp van de CV ketel stuk zou zijn.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-09 19:15
netappie schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:34:
[...]

Als het juist is gedaan dan hebben die radiatoren ook een voetventiel voor het waterzijdig inregelen.
Dit doe je dan in principe met de thermostaatknoppen op hun hoogste stand (of even verwijderd) zodat deze geen invloed meer hebben op de balans.

Zodra je tevreden bent over die balans (dus die kamers wel warm maar niet te heet worden zonder zon-invloeden), kan je de thermostaatknoppen gebruiken als begrenzer. zodat die slechts ingrijpen als de zon invloed heeft of als je de temperatuur bewust even naar beneden wilt halen voor klussen, sporten of persoonlijke voorkeur van iemand die er logeert.

Op deze manier kunnen die radiatoren vrijwel altijd netjes mee doen, maar gaat er nooit te veel naartoe als de omstandigheden veranderen of er soms een deur open blijft staan waardoor er nog meer warmte van beneden ontsnapt.

In principe wil je natuurlijk zo min mogelijk naregelen, maar als je het op deze manier doet dan gaat het goed.
Helaas zitten er geen voetventielen op 2 radiatoren, wel op de nieuwe radiator die ik zelf in de badkamer heb geplaatst. Mooi klusje voor na het stookseizoen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
pietjm schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:44:
[...]

Helaas zitten er geen voetventielen op 2 radiatoren, wel op de nieuwe radiator die ik zelf in de badkamer heb geplaatst. Mooi klusje voor na het stookseizoen.
Haha, dat denk ik ook elk jaar met het vervangen van de ouderwetse radiatorknoppen en het plaatsen van een betere radiator in 1 kamer.
En dan is het opeens weer koud voordat je het weet. Gelukkig draait het hier goed, maar ik baal wel een beetje dat ik er niet aan toe ben gekomen om dit aan te pakken.

Je zou de voetventielen alvast in huis kunnen halen en dan doen als het weer een dagje mee zit. Die dagen komen vast nog wel. Een te hard doorstromende radiator is niet fijn voor de COP en met alleen thermostaatknoppen zonder voetventiel is het lastig om de balans goed te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:27:
[...]

Zie hierbij de foto's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als de inlaat bij de V2 nog steeds onderop zit en de leidingen binnen en buiten zijn zoals ik hier Markeer, dan zit de boel verkeerd om

Oranje is retour CV circuit en gaat de Quatt in
Groen is Quatt uit en gaat CV circuit in (aanvoer).

Als ik mij voorstel dat men recht de muur door gaat en dan recht omlaag, dan lijken aanvoer en retour omgewisseld. Maar dit is een aanname met eigenlijk te weinig input.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1hRNpauM6euSnj-t_1yuGf6IT0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ME1mlqhV0Ad0PHCsuWmcGqK7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAF4XNr93hvwpXbQ5DlbsTz8pVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ew47Q7tnKmKcB4buooO0BFuS.png?f=user_large

• Hambo
paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:44:
[...]

maar... dat zijn toch zaken die je ook wel kan vaststellen tijdens installatie :?
(niet jij, maar de installateurs bedoel ik)
Zodoende dat ik ook vroeg hoe zij hebben vastgesteld / bepaald dat de waterpomp van de CV ketel stuk zou zijn.
Helemaal eens, de helpdesk zei net dat er al een melding was van te weinig flow tijdens het testen gister. Waterpomp kwamen ze mee toen ze de kap van de cv er af hebben gehaald en ze (volgens hen) konden zien dat de pomp het niet deed.

Inmiddels met de helpdesk de draden omgedraaid zodat thermostaat weer rechtstreeks op de cv ketel is aangesloten. Ketel slaat aan en wordt in leiding onderaan cv ketel warm maar radiatoren / vloerverwarming gebeurt niks. Ik denk steeds meer dat het zowel een probleem met de cv ketel is als de Quatt.
jj85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:54:
[...]

Als de inlaat bij de V2 nog steeds onderop zit en de leidingen binnen en buiten zijn zoals ik hier Markeer, dan zit de boel verkeerd om

Oranje is retour CV circuit en gaat de Quatt in
Groen is Quatt uit en gaat CV circuit in (aanvoer).

Als ik mij voorstel dat men recht de muur door gaat en dan recht omlaag, dan lijken aanvoer en retour omgewisseld. Maar dit is een aanname met eigenlijk te weinig input.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De leidingen gaan eerst recht omhoog en dan de hoek van het huis om, stukje horizontaal en komen dan het huis in.

• jj85
Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:07:
[...]

Helemaal eens, de helpdesk zei net dat er al een melding was van te weinig flow tijdens het testen gister. Waterpomp kwamen ze mee toen ze de kap van de cv er af hebben gehaald en ze (volgens hen) konden zien dat de pomp het niet deed.

Inmiddels met de helpdesk de draden omgedraaid zodat thermostaat weer rechtstreeks op de cv ketel is aangesloten. Ketel slaat aan en wordt in leiding onderaan cv ketel warm maar radiatoren / vloerverwarming gebeurt niks. Ik denk steeds meer dat het zowel een probleem met de cv ketel is als de Quatt.
[...]

De leidingen gaan eerst recht omhoog en dan de hoek van het huis om, stukje horizontaal en komen dan het huis in.
Als op mijn twee plaatjes groen = groen en oranje = oranje, dan zit het mogelijk fout ;-)

Slechte flowmeter zou ook raar zijn, er zitten immers in beide units een flowmeter. Daar zou de CiC slim mee om moeten gaan (wat zeg ik nou :+ )

• paQ
Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:07:
[...]

Je moet kunnen horen of de waterpomp van de ketel het doet.
Schroevendraaier er tegen drukken en je oor op het handvat leggen.

• jj85
paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:12:
[...]

Of de Quatts en CV pomp draaien tegen elkaar in, ook leuk :X

• Hambo
jj85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:15:
[...]

Of de Quatts en CV pomp draaien tegen elkaar in, ook leuk :X
De pompen van de Quatts lijken überhaupt niet te werken, zie vrijwel geen verhoging in stroomverbruik en ook geen flow.
jj85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:10:
[...]

Als op mijn twee plaatjes groen = groen en oranje = oranje, dan zit het mogelijk fout ;-)

Slechte flowmeter zou ook raar zijn, er zitten immers in beide units een flowmeter. Daar zou de CiC slim mee om moeten gaan (wat zeg ik nou :+ )
Hmm, die zijn niet zichtbaar in Json? Onder de cv ketel zie ik wel een aparte sensor maar die is alleen voor temperatuur zeker?
paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:12:
[...]

Ik hoorde vrijwel niks uit de cv ketel, zal zo nog eens gaan luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:22:
[...]

Ik hoorde vrijwel niks uit de cv ketel, zal zo nog eens gaan luisteren.
Z'n pomp zelf maakt ook amper geluid.
Zodoende dat je het via conductie wel doorgaans kunt vaststellen of ie draait of niet. (dus schroevendraaier echt tegen de waterpomp)

• jj85
Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:22:
[...]

De pompen van de Quatts lijken überhaupt niet te werken, zie vrijwel geen verhoging in stroomverbruik en ook geen flow.
[...]

Hmm, die zijn niet zichtbaar in Json? Onder de cv ketel zie ik wel een aparte sensor maar die is alleen voor temperatuur zeker?
Ja, die clip-on is een temp-sensor (in JSON de flowMeter.waterSupplyTemperature)

In dielfde JSON moet de HP1 en HP2 flowMeter.waterSupplyTemperature naar ongeveer 30 a 40 gaan als de waterpompen gaan draaien. Wat zie je daar bij warmtevraag?

En wat geeft qc.flowRateFiltered in dat geval?

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Hambo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:25:
Gisteren is bij mij de Quatt Duo V2 geïnstalleerd. Begon allemaal voorspoedig door 2 vriendelijke Slowaakse monteurs. Om half 2 was de verwachting dat ze om half 4 klaar zouden zijn, uiteindelijk reden ze om 7 uur weg zonder werkende Quatts.

Reden blijkt uiteindelijk een kapotte circulatiepomp van de cv ketel waardoor de in gebruikstelling test niet kan worden afgerond.

Oplossing volgens de monteurs: circulatiepomp laten vervangen. Hier heb ik echter weinig trek in omdat ik verwacht geen cv nodig te hebben voor verwarming (als backup vrijwel overal airco).

Toen ze weg gingen heb ik het noodnummer gebeld. Binnen een uur beide er een aardige monteur terug die op afstand de Quatts in gebruik heeft gesteld. Cic bleef echter vragen om cv ketel (mode 4) omdat de eigen pomp het cv water niet rond kreeg. Cv ketel kon natuurlijk niet assisteren want pomp kapot..

Mogelijk lukt het de Quatts niet vanwege veel lucht in de leidingen. Ik ga zo dus de radiatoren ontluchten en dan hopen dat de Quatts het oppakken.

Overigens heeft de monteur een notitie gemaakt van de kapotte cv circulatiepomp en gaf hij aan dat die kosten voor Quatt zijn omdat de pomp vandaag stuk is gegaan. Hij was daarbij zo eerlijk om te zeggen dat ik dat beter door mijn eigen cv monteur kan laten vervangen dan door Quatt ivm doorlooptijd. Eerst maar zwart op wit krijgen van Quatt dat ze de factuur gaan vergoeden.
Welk merk cv ketel heb je?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:59
netappie schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:47:
[...]

Daar zit je probleem. Zonder de radiatoren gaat er te veel richting de VVW verdeler die het niet kwijt kan. Je radiatoren moeten de eigen ruimtes verwarmen en door voldoende mee te doen stroomt het water ook langzamer naar de VVW verdeler.

De afgifte van VVW is best groot maar erg langzaam en de CiC gaat ook nog eens overcompenseren als die dicht slaat door een te hoge aanvoertemperatuur als gevolg van een gebrek aan afgifte in de woning.

Het kan ook nog zijn dat het geschatte warmteverlies te hoog staat ingesteld, maar verwachten dat je VVW alle vertrekken indirect verwarmt zodat ze boven de buitentemperatuur blijven, is misschien wat optimistisch.
Ik zag dat de Grundfos VVW pomp op slechts 25% bleef (auto stand). Even voor zekerheid alle kranen 1 per stuk open gelaten tijdje, en pomp gereset. Nu lijkt deze op te schakelen naar 75%. Eens zien of daar mogelijk iets niet lekker zat of dat ie morgen weer afschakelt zelf. Helpt natuurlijk ook niet als de VVW pomp traag loopt.

• woltervleeming
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:10
De vloerverwarming wil icm de quatt niet warm worden. Quatt rapporteert in home assistant een uitgaande temperatuur van 35 graden. Voor de vloerverwarming meet ik 32 graden wat me een logisch verlies lijkt gezien de afstand (dit is rechtsonder op bijgaande foto). Vervolgens krijg ik bij de aanvoer bij de vloerverwarming net 20 graden (onderste verdeler). Onderweg gaat het traject nog via een warmtewisselaar (bovenin op foto) en vervolgens via pomp (links) en een IMI TA. Ik heb van elk apparaat de handleiding erop nageslagen maar kom er niet uit hoe ik de temperatuur van de vloerverwarming hoger krijg. Ook dit forum erop nageplozen maar de situatie is elke keer net even anders. Het valt nog op dat de ingaande leiding (linksonder) van de warmtewisselaar warm is maar alle drie de andere leidingen voelen koud tot hooguit lauw aan. Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYuF8R_Cg95nz36_mTHc-Ge8PVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16XPxSHjp7nKtj82hFua1uRi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
woltervleeming schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:47:
De vloerverwarming wil icm de quatt niet warm worden. Quatt rapporteert in home assistant een uitgaande temperatuur van 35 graden. Voor de vloerverwarming meet ik 32 graden wat me een logisch verlies lijkt gezien de afstand (dit is rechtsonder op bijgaande foto). Vervolgens krijg ik bij de aanvoer bij de vloerverwarming net 20 graden (onderste verdeler). Onderweg gaat het traject nog via een warmtewisselaar (bovenin op foto) en vervolgens via pomp (links) en een IMI TA. Ik heb van elk apparaat de handleiding erop nageslagen maar kom er niet uit hoe ik de temperatuur van de vloerverwarming hoger krijg. Ook dit forum erop nageplozen maar de situatie is elke keer net even anders. Het valt nog op dat de ingaande leiding (linksonder) van de warmtewisselaar warm is maar alle drie de andere leidingen voelen koud tot hooguit lauw aan. Iemand enig idee?

[Afbeelding]
Hoe was dit in cv-tijd?
Mengt dit type verdeler bij?
(Ik heb een LTV-verdeler waar je bijmengen kunt regelen.
Sommige Robot 's kunnen dat ook, dan zit er een stelschroef/inregelventiel op je verdeler, zie https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/)

Ps, foto heb ik nu even vergroot: is retourtemperatuur echt hoger dan aanvoertemperatuur?
Was dat altijd al zo?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-09 17:56
Dus dat is het Quatt-gevoel? Geduld, geduld, geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:48

[Afbeelding]
Hoe is dit bedacht om te werken?
Een plaatwisselaar is doorgaans bedoeld om twee circuits te scheiden, maar dat lijkt hier geen sprake van. Linksboven is verbonden met rechtsonder en gaat ook naar vvw welke weer terugkomt bij rechtsboven.
Van de 2 pijpen helemaal rechts, waar komt de aanvoer (warm) van Quatt vandaan en welke is de retour?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• 0xygen500
Hvan072 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:56:
[...]

Dus dat is het Quatt-gevoel? Geduld, geduld, geduld.
Ja, je investeert er in als early adopter en dan gaat quatt verder met het volgende product. Zo'n soort symbiose heb je met quatt. Al is het niet echt een symbiose, want dan heb je beide voordeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online

[Afbeelding]
De pomp bij de verdeler draait?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woltervleeming
Toby-Wan schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:57:
[...]

Hoe is dit bedacht om te werken?
Een plaatwisselaar is doorgaans bedoeld om twee circuits te scheiden, maar dat lijkt hier geen sprake van. Linksboven is verbonden met rechtsonder en gaat ook naar vvw welke weer terugkomt bij rechtsboven.
Van de 2 pijpen helemaal rechts, waar komt de aanvoer (warm) van Quatt vandaan en welke is de retour?
Ik heb geen idee... Maar t lijkt niet te werken. Begin 2024 laten installeren door een lokale cv monteur voor best nog een hoop geld. Van de twee pijpen helemaal rechts is links de aanvoer vanaf de quatt.

Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal met de situatie voor de quatt want ze zijn ongeveer gelijktijdig geïnstalleerd. Oude vloerverwarming installatie was defect dus vandaar deze nieuwe. We hadden afgelopen winter ook niet echt het idee dat de vloerverwarming heel warm werd maar dachten dat dat aan de overstap naar de quatt lag (we hebben ook nog een paar radiatoren dus warm werd het wel in huis). Maar wil voor deze winter toch even wat beter onderzoek doen.

En het klopt dat de de meter op de retourtemperatuur hoger aangeeft dan de aanvoer.. op gevoel is de aanvoer wel iets warmer dan de retour. Ik zal het nog even nameten wat de exacte temperatuur is en laten weten.

Bedankt voor de snelle reacties en t meedenken! Ik denk dat ik de cv monteur maar even terug laat komen om nog een keer naar zijn eigen werk te kijken.

• woltervleeming
Gerardwaz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:46:
[...]

De pomp bij de verdeler draait?
Zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
En al gekeken of er geen lucht in dat gedeelte zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woltervleeming
Gerardwaz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:16:
[...]

En al gekeken of er geen lucht in dat gedeelte zit?
Ik heb de drie ontluchtingsventielen eerder vandaag gebruikt en daar kwam meteen water uit dus dat lijkt niet het probleem. Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
woltervleeming schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:54:
[...]

Ik heb geen idee... Maar t lijkt niet te werken. Begin 2024 laten installeren door een lokale cv monteur voor best nog een hoop geld. Van de twee pijpen helemaal rechts is links de aanvoer vanaf de quatt.

Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal met de situatie voor de quatt want ze zijn ongeveer gelijktijdig geïnstalleerd. Oude vloerverwarming installatie was defect dus vandaar deze nieuwe. We hadden afgelopen winter ook niet echt het idee dat de vloerverwarming heel warm werd maar dachten dat dat aan de overstap naar de quatt lag (we hebben ook nog een paar radiatoren dus warm werd het wel in huis). Maar wil voor deze winter toch even wat beter onderzoek doen.

En het klopt dat de de meter op de retourtemperatuur hoger aangeeft dan de aanvoer.. op gevoel is de aanvoer wel iets warmer dan de retour. Ik zal het nog even nameten wat de exacte temperatuur is en laten weten.

Bedankt voor de snelle reacties en t meedenken! Ik denk dat ik de cv monteur maar even terug laat komen om nog een keer naar zijn eigen werk te kijken.
Het is een LTC dus prima geschikt voor lage temperaturen, zie
https://www.robotclimate....mposiet-verdeler-3-groeps.
Begrijp ik uit je verhaal dat je hier niet woonde toen er geen Quatt was?
Wanneer je temperatuur even opjaagt en de cv springt bij, dan is het gemakkelijker temperaturen meten zelfs met het handje.
(Duimpje voor de laatste zin, tenzij eea bij cv verkeerd om is aangesloten door Quatt. Kun je dat herleiden?)

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 27-09-2025 20:02 ]

• woltervleeming
Friezin schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:42:
[...]

Het is een LTC dus prima geschikt voor lage temperaturen, zie
https://www.robotclimate....mposiet-verdeler-3-groeps.
Begrijp ik uit je verhaal dat je hier niet woonde toen er geen Quatt was?
Wanneer je temperatuur even opjaagt en de cv springt bij, dan is het gemakkelijker temperaturen meten zelfs met het handje.
(Duimpje voor de laatste zin, tenzij eea bij cv verkeerd om is aangesloten door Quatt. Kun je dat herleiden?)
Ik woonde er wel voor de quatt maar toen was er dus ook een compleet andere vloerverwarmingsinstallatie. We hebben de quatt en deze nieuwe verdeler, etc. Ongeveer gelijktijdig laten installeren.
Ik heb de thermostaat even op 25 gezet en dan meet ik an een half uurtje ruim 50 op de buis die vanaf de quatt (en nu ook cv) komt, 30 aanvoertemperatuur vvw en 28 meteen op de retour. Vind het verschil van 20 graden tussen quatt/cv en aanvoer vvw nog wel groot. Valt ook wel op dat de retour dus bijna gelijktijdig mee omhoog gaat...
Ik zal later nog even foto maken van quatt/cv opstelling op zolder.
Nogmaals dank voor alle snelle reacties en meedenken!
woltervleeming schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:11:
[...]

Ik woonde er wel voor de quatt maar toen was er dus ook een compleet andere vloerverwarmingsinstallatie. We hebben de quatt en deze nieuwe verdeler, etc. Ongeveer gelijktijdig laten installeren.
Ik heb de thermostaat even op 25 gezet en dan meet ik an een half uurtje ruim 50 op de buis die vanaf de quatt (en nu ook cv) komt, 30 aanvoertemperatuur vvw en 28 meteen op de retour. Vind het verschil van 20 graden tussen quatt/cv en aanvoer vvw nog wel groot. Valt ook wel op dat de retour dus bijna gelijktijdig mee omhoog gaat...
Ik zal later nog even foto maken van quatt/cv opstelling op zolder.
Nogmaals dank voor alle snelle reacties en meedenken!
(En vergeet niet om aan de afzonderlijke slangen van de groepen te voelen, zowel aanvoer als retouren, want *daar* moet de gewenste warmte door 😉)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]
Ik zou zeker nog contact opnemen met een andere loodgieter voor een second opinion..

Vermoed dat de installateur ook aandelen heeft in een knelkoppeling fabrikant, want aantal knietjes & andere fittingen is ook absurd

[ Voor 15% gewijzigd door Toby-Wan op 27-09-2025 20:38 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Gerardwaz
  • Nu online
woltervleeming schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:29:
[...]

Ik heb de drie ontluchtingsventielen eerder vandaag gebruikt en daar kwam meteen water uit dus dat lijkt niet het probleem. Dank je!
Een warmtewisselaar wordt alleen gebruikt bij tyleenslang als vloerverwarming, ik zie zwarte slangen dus dat zou goed kunnen. Dan zou het zomaar kunnen dat de slangen verstopt zitten. Wat die IMI TA ertussen doet vraag ik me ook af.

• jj85
Gerardwaz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:56:
[...]

Een warmtewisselaar wordt alleen gebruikt bij tyleenslang als vloerverwarming,
offtopic:
Ter lering: Wat is daar de reden voor?
Toby-Wan schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:35:
[...]

Vermoed dat de installateur ook aandelen heeft in een knelkoppeling fabrikant, want aantal knietjes & andere fittingen is ook absurd
offtopic:
Dacht exact hetzelfde, snap wel dat het een duur klusje was :o

[ Voor 39% gewijzigd door jj85 op 27-09-2025 21:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:06:
[...]
offtopic:
Ter lering: Wat is daar de reden voor?
[...]
offtopic:
Dacht exact hetzelfde, snap wel dat het een duur klusje was :o
Tyleenslang is niet diffusiedicht wat wil zeggen dat het zuurstof doorlaat. Daardoor komt er roest en sludge in de leidingen. Omdat zoveel mogelijk te voorkomen plaats je er een warmtewisselaar tussen om de rotzooi niet door de hele installatie te verspreiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerardwaz op 27-09-2025 21:14 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:37
[...]

Eens met @Toby-Wan
“Hoe is dit bedacht te werken”??
Het kan zijn dat het duidelijk wordt als je het eens overzichtelijk op papier zet.
Maar eerlijk gezegd kan ik er geen touw aan vast knopen.
Warmtewisselaar in cv installatie komt echt “nooit” voor.
Dwz… ik heb het zelf gehad als koppeling met een zonneboiler maar dan heb je echt wel over een exotisch hobby/pionier project.
Beetje sneu en zorgwekkend dat je dit voor veel geld hebt laten maken.
Ik zou geloof ik eerst iemand anders laten kijken (2nd opinion)
De monteur die dit heeft aangelegd gaat geheid met een uitleg komen maar ik heb een beetje het idee dat je er zelf niet heel veel kaas van hebt gegeten. Absoluut “no offence”, maar dan prik je niet door een kulverhaal heen.
Ik vrees met grote vreze: het is ofwel absolute kul, danwel brilliant.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Gerardwaz
  • Nu online
Stefannn schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:46:
[...]

Warmtewisselaar in cv installatie komt echt “nooit” voor.
Niet helemaal waar, zie mijn eerdere bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Gerardwaz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:01:
[...]

Niet helemaal waar, zie mijn eerdere bericht.
Ok, fair. Tyleen. Dat kan ja.
Het blijft wel een rare opzet met die kortgesloten warmtewisselaar.
Ik zou nog wel ergens een extra drukvat verwachten.
En/of… is dat knietje in de “kortsluiting op de warmtewisselaar” een druk ventiel dat de boel op druk houdt?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
Stefannn schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:16:
[...]

Ok, fair. Tyleen. Dat kan ja.
Het blijft wel een rare opzet met die kortgesloten warmtewisselaar.
Ik zou nog wel ergens een extra drukvat verwachten.
En/of… is dat knietje in de “kortsluiting op de warmtewisselaar” een druk ventiel dat de boel op druk houdt?
Klopt er hoort een extra drukvat tussen, ik vraag me af of dit door een installateur is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

In aanvulling op o.a. het gedrag van Tado/Quatt in dit seizoen. Ook ik ervaar meer runs bij deze weersomstandigheden.

Voor de duidelijkheid mijn situatie.
Opklimmend schema.
Twee masterruimtes. Wooonkeuken met regelthermostaat. Achterwoonkamer met draadloze sensor. Dit geeft een mooi rustig opklimmend verwarmingsbeeld. Grafiek is wel de resultante van beide meettoestellen. De plaatjes van gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWOpTLfsmqd1jK7h5-Bsjs8fX_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yp4SUbSjBI604zvaMUOvMgL9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHxzn0gLmVghG_XRghLnEDhwQxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rV6xeYwdIGc750MN1iAIefKk.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik als experiment voor vandaag een extra masterruimte toegevoegd. De voorkamer, kamer en-suite, schuifdeuren dicht. Hier Tado thermostaatknop. Ik laat deze ‘‘s nachts in het schema meelopen, tot 10 uur. Zoals ik al eens eerder vermeld heb, vind ik de thermostaatknop geen geschikt meettoestel voor aansturing. Geeft een springerig effect. In onderstaande plaatjes van vandaag bepaalt deze voorwoonkamer de warmtevraag. Hoewel zo op eerste gezicht dit iets minder runs geeft, heb ik deze masterruimte nu weer verwijderd. Ook in de andere masterruimtes werd het verwarmingsbeeld onrustiger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ubdrEUHLWyrtxpIafN0_qC9RU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XONoLQ4BWt2z0IFiFpb1zLhf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4QXJW03ZFhGvqHyGvz_NQOLJcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMc4LJBgBLjDrIoFvDW0DP9u.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:58

Trackerfire

BTC HODLER

Hier geeft de Quatt ook een compleet ander stookbeeld dan vorig seizoen. Vorig seizoen lange runs, schitterende curves en nu schakelt hij al een week te pas en te onpas bij en maakt (zeer) korte runs. Heel bijzonder!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• woltervleeming
Gerardwaz schreef op zondag 28 september 2025 @ 04:25:
[...]

Klopt er hoort een extra drukvat tussen, ik vraag me af of dit door een installateur is gemaakt.
Bedankt voor alle reacties. Ik laat de installateur terugkomen om er naar te kijken. Mocht dat geen oplossing geven dan ga ik naar een ander voor second opinion.
Op de offerte staat wel een expansievat maar die is niet geïnstalleerd. Heb ik me toen niet gerealiseerd maar is dus sowieso discussiepunt.
En dat ik er geen kaas van heb gegeten klopt! Om die reden heb ik t juist uitbesteed aan een professional... Het is wel echt de "bekende installateur" hier in de regio dus niet een vriendje van of de "goedkoopste cv monteur van Nederland" via Google. Ik wilde t juist goed gedaan hebben!
Ik zal de uitkomt nog even laten weten hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
woltervleeming schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:21:
[...]

Bedankt voor alle reacties. Ik laat de installateur terugkomen om er naar te kijken. Mocht dat geen oplossing geven dan ga ik naar een ander voor second opinion.
Op de offerte staat wel een expansievat maar die is niet geïnstalleerd. Heb ik me toen niet gerealiseerd maar is dus sowieso discussiepunt.
En dat ik er geen kaas van heb gegeten klopt! Om die reden heb ik t juist uitbesteed aan een professional... Het is wel echt de "bekende installateur" hier in de regio dus niet een vriendje van of de "goedkoopste cv monteur van Nederland" via Google. Ik wilde t juist goed gedaan hebben!
Ik zal de uitkomt nog even laten weten hier.
Voor m'n eigen begrip je foto eens even 'ingekleurd'.
Het primaire warmtecircuit in rood, gevoed vanuit de Quatt.
Het secundaire warmtecircuit in groen, tbv de vloerverwarming.

Wat opvalt is de verbinding tussen beide circuits (in blauw). An sich wel te begrijpen, je hebt namelijk iets van drukvereffening nodig, zoals @Stefannn ook al opmerkte. In principe zul je in het blauwe deel nagenoeg geen doorstroming hebben en zal het ook (verwacht ik) geen negatieve invloed hebben op de werking van het geheel. Het knietje lijkt wel een voetventiel van een radiator, mogelijk om een heel kleine opening te creeeren tbv drukvereffening.

Aangezien dit een gewone aan/uit pomp lijkt, wordt de flow in het secundaire circuit bepaald door de IMI TA stelafsluiter. En uiteindelijk bepaald de flow ook (deels) hoeveel warmte er uitgewisseld kan worden in de warmtewisselaar.

Mijn eerste stap zou zijn om zeker te stellen dat er water in het groene circuit zit én dat er flow is als de pomp draait (staan alle groepen op de verdeler ook open?). En vervolgens om die grote stelafsluiter eens wat verder open te draaien en kijken of de aanvoertemp van de verdeler omhoog gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQHlbgm3yNzWBamFPq4Tbmh6HgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTZZ5VKCy5RfwmtsfNF5O0wu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
jj85 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:32:
[...]

Wat opvalt is de verbinding tussen beide circuits (in blauw). An sich wel te begrijpen, je hebt namelijk iets van drukvereffening nodig, zoals @Stefannn ook al opmerkte. In principe zul je in het blauwe deel nagenoeg geen doorstroming hebben en zal het ook (verwacht ik) geen negatieve invloed hebben op de werking van het geheel. Het knietje lijkt wel een voetventiel van een radiator, mogelijk om een heel kleine opening te creeeren tbv drukvereffening.

Aangezien dit een gewone aan/uit pomp lijkt, wordt de flow in het secundaire circuit bepaald door de IMI TA stelafsluiter. En uiteindelijk bepaald de flow ook (deels) hoeveel warmte er uitgewisseld kan worden in de warmtewisselaar.

Mijn eerste stap zou zijn om zeker te stellen dat er water in het groene circuit zit én dat er flow is als de pomp draait (staan alle groepen op de verdeler ook open?). En vervolgens om die grote stelafsluiter eens wat verder open te draaien en kijken of de aanvoertemp van de verdeler omhoog gaat.

[Afbeelding]
Mooi gedaan!
@woltervleeming
Dit zou het inderdaad wel eens kunnen zijn.
Eh… wellicht is de temperatuurval over de warmtewisselaar het probleem? Ik dacht dat je daar zomaar 5 a 10 graden in kwijt kan raken (het is lang geleden dat ik het opgezocht heb).
Dat is voor een gasketel niet zo’n probleem maar voor een warmtepomp betekent het wel dat hij op 40 moet gaan stoken in plaats van 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:37
Trackerfire schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:20:
Hier geeft de Quatt ook een compleet ander stookbeeld dan vorig seizoen. Vorig seizoen lange runs, schitterende curves en nu schakelt hij al een week te pas en te onpas bij en maakt (zeer) korte runs. Heel bijzonder!
Jep, ook hier veel korte runs. Maar: wel tegen een goede COP hier, dus misschien een vorm van optimalisatie?

Edit: hm... de hoogste COP had ik tussen 5 en 6 vannacht, en toen waren de runs het langst...

[ Voor 9% gewijzigd door jbtbnl op 28-09-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woltervleeming
[...]

[Afbeelding]
Dankjewel! Ik heb het aftapkraantje linksboven even opengedraaid en daar komt meteen een hoop water uit dus dat is er.
De groepen op de verdeler geven ongeveer 2,5 liter per minuut aan dus er lijkt flow te zijn. Ik heb de stel afsluiter maximaal opengedraaid.
Lijkt niet meteen effect te hebben maar zal zo nog even kijken. Verschil tussen temperatuur vanuit quatt en aanvoertemperatuur blijft groot. Mogelijk dat de warmtewisselaar ook voor wat vertraging zorgt hierin?
Als ik het dopje van het knietje haal link je daar ook nog wat aan te kunnen draaien. En de blauwe doppen op de retour zitten los (las eerder in dit forum dat vaker zo is) en lijken ook nog instelbaar (pijltje met + en - indicatie). Is het verstandig om daar nog wat mee te proberen?
En klopt trouwens dat het tyleen is. Ik herinner met dat de monteur aangaf dat dit verouderd is en daarom wat meer werk nodig had (vermoedelijk die warmtewisselaar).
Nogmaals dank voor jullie uitgebreide support!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Stefannn schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:53:
[...]

Mooi gedaan!
@woltervleeming
Eh… wellicht is de temperatuurval over de warmtewisselaar het probleem? Ik dacht dat je daar zomaar 5 a 10 graden in kwijt kan raken (het is lang geleden dat ik het opgezocht heb).
Dat is voor een gasketel niet zo’n probleem maar voor een warmtepomp betekent het wel dat hij op 40 moet gaan stoken in plaats van 30.
Temperatuurval kan hier wellicht wel meevallen. De wisselaar is countercurrent aangesloten. Dus het water richting verdeler krijgt het 'warmste water' vanaf de Quatt te zien. Maar je zult altijd wel iets dT nodig hebben voor de warmteoverdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
woltervleeming schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:57:
[...]

Dankjewel! Ik heb het aftapkraantje linksboven even opengedraaid en daar komt meteen een hoop water uit dus dat is er.
De groepen op de verdeler geven ongeveer 2,5 liter per minuut aan dus er lijkt flow te zijn. Ik heb de stel afsluiter maximaal opengedraaid.
Lijkt niet meteen effect te hebben maar zal zo nog even kijken. Verschil tussen temperatuur vanuit quatt en aanvoertemperatuur blijft groot. Mogelijk dat de warmtewisselaar ook voor wat vertraging zorgt hierin?
Als ik het dopje van het knietje haal link je daar ook nog wat aan te kunnen draaien. En de blauwe doppen op de retour zitten los (las eerder in dit forum dat vaker zo is) en lijken ook nog instelbaar (pijltje met + en - indicatie). Is het verstandig om daar nog wat mee te proberen?
En klopt trouwens dat het tyleen is. Ik herinner met dat de monteur aangaf dat dit verouderd is en daarom wat meer werk nodig had (vermoedelijk die warmtewisselaar).
Nogmaals dank voor jullie uitgebreide support!
Als de wisselaar goed werkt, dan zou je al wel direct temperatuurverschil moeten merken/voelen tussen punt 1 en 2 op de foto. Bij 2 gaat het 'koud' de wisselaar in. Bij 1 zou het er warm uit moeten komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alU1s-nVlHGHvMpqYVuHxekCuvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YostahNejIoMe8zdyZ1fCfGM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

[Afbeelding]
Mooi gedaan!
@woltervleeming
Dan vraag ik me af… is de temperatuurval over de platenwisselaar niet het probleem? Het is lang geleden dat ik het heb opgezocht en kan het zo gauw ook niet vinden maar ik dacht dat dat zomaar 5 tot wel 10 graden kon zijn. Voor een gas cv is dat niet zo’n probleem maar een warmtepomp moet dan opeens op 40 graden gaan draaien in plaats van op 30 hetgeen nogal een aanslag op de cop is.

Daarbij…
Zoals @Gerardwaz opmerkt zet je die warmtewisselaar er tussen omdat het tyleen slang niet diffusie dicht is. Dan komt er zuurstof in je systeem. Voor de tyleen slang is dat geen probleem maar de rest van je installatie wel. De stalen pijpen en radiatoren blijven daardoor roesten. Die slurrie komt dan in je systeem en veroorzaakt verstoppingen. Normaal roest een systeem een paar dagen tot de zuurstof op is.
De opzet met die druk-vereffening leiding doet die hele functie teniet.
De stroom circuits zijn wel gescheiden, maar de zuurstof vereffent zich middels die leiding door het hele systeem. Radiatoren en leidingen blijven dus rustig roesten.

Kortom… het zou heel handig zijn om samen met een kundige vriend de originele installateur EN een second opinion te bevragen.

[edit, mijn reactie komt in stukjes over. Excuus. Ik zit op een camping in Portugal met brakke wifi]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woltervleeming
jj85 schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:02:
[...]

Als de wisselaar goed werkt, dan zou je al wel direct temperatuurverschil moeten merken/voelen tussen punt 1 en 2 op de foto. Bij 2 gaat het 'koud' de wisselaar in. Bij 1 zou het er warm uit moeten komen.
[Afbeelding]
De thermostaat even opgestookt en 1 warmt idd op en 2 blijft koud. De aanvoer van de vvw geeft nu 30 graden aan. Blijft dus wel groot verschil met wat er uit de quatt (met cv) komt want die meet ik op 50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Stefannn schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:04:
[...]

Mooi gedaan!
@woltervleeming
Dan vraag ik me af… is de temperatuurval over de platenwisselaar niet het probleem? Het is lang geleden dat ik het heb opgezocht en kan het zo gauw ook niet vinden maar ik dacht dat dat zomaar 5 tot wel 10 graden kon zijn. Voor een gas cv is dat niet zo’n probleem maar een warmtepomp moet dan opeens op 40 graden gaan draaien in plaats van op 30 hetgeen nogal een aanslag op de cop is.

Daarbij…
Zoals @Gerardwaz opmerkt zet je die warmtewisselaar er tussen omdat het tyleen slang niet diffusie dicht is. Dan komt er zuurstof in je systeem. Voor de tyleen slang is dat geen probleem maar de rest van je installatie wel. De stalen pijpen en radiatoren blijven daardoor roesten. Die slurrie komt dan in je systeem en veroorzaakt verstoppingen. Normaal roest een systeem een paar dagen tot de zuurstof op is.
De opzet met die druk-vereffening leiding doet die hele functie teniet.
De stroom circuits zijn wel gescheiden, maar de zuurstof vereffent zich middels die leiding door het hele systeem. Radiatoren en leidingen blijven dus rustig roesten.
@woltervleeming
Dat blauwe deel als ingetekend door @jj85 is in mijn optiek de eerste fout, hoezeer deze open of dicht zit: het ondermijnt het principe van gescheiden circuits. Enige vorm van drukvereffening als iets dicht kan lopen dient binnen de afzonderlijke circuits te gebeuren en niet ertussen.

Daarnaast een overdaad aan knietjes, een stuk aanvoerleiding naar de warmtewisselaar van (ogenschijnlijk) 15mm, dat is een hoop extra weerstand voor de (Quatt) pomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
jordy5 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:31:
[...]

Ik zag dat de Grundfos VVW pomp op slechts 25% bleef (auto stand). Even voor zekerheid alle kranen 1 per stuk open gelaten tijdje, en pomp gereset. Nu lijkt deze op te schakelen naar 75%. Eens zien of daar mogelijk iets niet lekker zat of dat ie morgen weer afschakelt zelf. Helpt natuurlijk ook niet als de VVW pomp traag loopt.
Nee, die moet natuurlijk wel goed draaien, anders gaat het meeste water rechtstreeks warm terug naar de warmtepomp.

Ik zie nu pas dat je 900 m3 moet verwarmen. Dat is met een plafondhoogte van 2m50 zo'n 360 m2.
Dat lijkt mij wat veel voor 1 VVW verdeler zoals die op de afbeelding.
Per groep (lus) moet je zo'n 80 tot 100 meter aanhouden en dan kan je met een hart-op-hart afstand van 10 cm grofweg 10 m2 vloer verwarmen.

Maximaal haal je daar dan zo'n 100W aan vermogen per vierkante meter uit (afhankelijk van afwerking), dus per groep kom je optimistich tot 1000W bij de maximale aanvoertemperatuur.

Dus reken even goed door of het realistisch is om genoeg afgifte te realiseren met wat er nu aan vloerverwarming ligt of dat je inderdaad meer vermogen/flow naar de radiatoren moet verschuiven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 0xygen500
Zelf weinig kaas van die aansluitingen, maar mooi om te zien dat jullie hier @woltervleeming zo helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:59
netappie schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:32:
[...]

Nee, die moet natuurlijk wel goed draaien, anders gaat het meeste water rechtstreeks warm terug naar de warmtepomp.

Ik zie nu pas dat je 900 m3 moet verwarmen. Dat is met een plafondhoogte van 2m50 zo'n 360 m2.
Dat lijkt mij wat veel voor 1 VVW verdeler zoals die op de afbeelding.
Per groep (lus) moet je zo'n 80 tot 100 meter aanhouden en dan kan je met een hart-op-hart afstand van 10 cm grofweg 10 m2 vloer verwarmen.

Maximaal haal je daar dan zo'n 100W aan vermogen per vierkante meter uit (afhankelijk van afwerking), dus per groep kom je optimistich tot 1000W bij de maximale aanvoertemperatuur.

Dus reken even goed door of het realistisch is om genoeg afgifte te realiseren met wat er nu aan vloerverwarming ligt of dat je inderdaad meer vermogen/flow naar de radiatoren moet verschuiven.
Uiteraard zit de vloerverwarming alleen in de woonkamer. 😉 de overige kamers worden minder verwarmd of bijna niet. Dus valt wel mee hoor. Ik verwacht dat de pomp snelheid wel wat gaat helpen. Zie al een beter stookgedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wY_IlQPoOg1Vbxqr0FyTrgWoa_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6zVatQCTCr32WaabcZYeoZep.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door jordy5 op 28-09-2025 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
woltervleeming schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:09:
[...]

De thermostaat even opgestookt en 1 warmt idd op en 2 blijft koud. De aanvoer van de vvw geeft nu 30 graden aan. Blijft dus wel groot verschil met wat er uit de quatt (met cv) komt want die meet ik op 50.
Als 1 veel warmer is dan 2 dan betekent dat dat het water dat door de vloer stroomt heel erg afkoelt. Dat betekent dat de stroomsnelheid erg laag (of zelfs afwezig). Draait de circulatie pomp links op het plaatje wel? Cq, kan die harder? De oude pompen hebben vaak een 3 standen schakelaar die je op 3 kan zetten.
En alle kraantjes op het verdeelblok helemaal open zetten.
Zoals eerder gezegd: om te weten of de pomp loopt een schroevendraaier er tegenaan drukken en dan met je oor aan het handvat luisteren je hoort een rustgevend gezoem als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:54
ik ben aan het twijfelen tussen Quatt en deWarmte Hyrbide

wat gaf voor jullie de doorslag voor Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
sjaak81 schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:34:

dat ik m voor 1599 euro geïnstalleerd kon krijgen (eerste batch)

Edit:
Quatt lijkt je een ecosysteem in te willen trekken (chill, allE, batterij, etc). blaast hoog van toren in marketing opzicht en neemt teveel hooi op hun vork met allerlei nieuwe producten waar software niet eens af is.
DeWarmte lijkt daar een wat meer nuchtere partij, lijken ook te focussen op gematigde maar gedegen groei..

[ Voor 37% gewijzigd door Toby-Wan op 28-09-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 22:24

De Duo, een enkele deWarmte was waarschijnlijk net niet genoeg. Ook omdat toen nog niet bekend was hoe ze all electric gingen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
Toby-Wan schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:42:
[...]

dat ik m voor 1599 euro geïnstalleerd kon krijgen (eerste batch)

Edit:
Quatt lijkt je een ecosysteem in te willen trekken (chill, allE, batterij, etc). blaast hoog van toren in marketing opzicht en neemt teveel hooi op hun vork met allerlei nieuwe producten waar software niet eens af is.
DeWarmte lijkt daar een wat meer nuchtere partij, lijken ook te focussen op gematigde maar gedegen groei..
Zag ff te kijken wat ik er voor betaald heb. Vond de offerte terug, hier wordt vermeld dat de CIC state of the art software heeft en ai gestuurd is. Best apart om dat in je offerte te zetten als je nu naar de CIC kijkt 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
0xygen500 schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:54:
[...]

Zag ff te kijken wat ik er voor betaald heb. Vond de offerte terug, hier wordt vermeld dat de CIC state of the art software heeft en ai gestuurd is. Best apart om dat in je offerte te zetten als je nu naar de CIC kijkt 🤣
Hij of zij vraagt om advies en niet om een zeikverhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
Gerardwaz schreef op zondag 28 september 2025 @ 23:03:
[...]

Fair enough, maar had sjaak ook niet gereplied. Zelf zou ik nu wss niet nog eens voor een quatt kiezen, maar eerder voor een andere. Heb bij quatt het idee dat ze de solo wp te weinig aandacht geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
0xygen500 schreef op zondag 28 september 2025 @ 23:21:
[...]

Fair enough, maar had sjaak ook niet gereplied. Zelf zou ik nu wss niet nog eens voor een quatt kiezen, maar eerder voor een andere. Heb bij quatt het idee dat ze de solo wp te weinig aandacht geven.
Ieder zijn idee, bij mij werkt het prima en onlangs uitgebreid naar een een duo. Ik volg ook andere draadjes waar ik niet reageer en bij elk merk is er wel iets. De Quatt doet mijn inziens wat hij moet doen en vermindert het gasverbruik enorm. Mijn reactie is niet kwaad bedoeld maar steeds hetzelfde gaat vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:26
Mickel moen schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:05:
In aanvulling op o.a. het gedrag van Tado/Quatt in dit seizoen. Ook ik ervaar meer runs bij deze weersomstandigheden.

Voor de duidelijkheid mijn situatie.
Opklimmend schema.
Twee masterruimtes. Wooonkeuken met regelthermostaat. Achterwoonkamer met draadloze sensor. Dit geeft een mooi rustig opklimmend verwarmingsbeeld. Grafiek is wel de resultante van beide meettoestellen. De plaatjes van gisteren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu heb ik als experiment voor vandaag een extra masterruimte toegevoegd. De voorkamer, kamer en-suite, schuifdeuren dicht. Hier Tado thermostaatknop. Ik laat deze ‘‘s nachts in het schema meelopen, tot 10 uur. Zoals ik al eens eerder vermeld heb, vind ik de thermostaatknop geen geschikt meettoestel voor aansturing. Geeft een springerig effect. In onderstaande plaatjes van vandaag bepaalt deze voorwoonkamer de warmtevraag. Hoewel zo op eerste gezicht dit iets minder runs geeft, heb ik deze masterruimte nu weer verwijderd. Ook in de andere masterruimtes werd het verwarmingsbeeld onrustiger.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook Tado (x) met Quatt, maar in de app van Quatt heb ik niet de grafiek van kamer temperatuur en ingestelde temperatuur. Wel zie ik in home assistant dat de CiC wel degelijk de waardes binnenkrijgt. Iemand een idee hoe ik die grafiek krijg? Uitgebreid inzicht staat wel aan, want de watertemperatuur grafiek zie ik wel. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
jordy5 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:48:
[...]

Uiteraard zit de vloerverwarming alleen in de woonkamer. 😉 de overige kamers worden minder verwarmd of bijna niet. Dus valt wel mee hoor. Ik verwacht dat de pomp snelheid wel wat gaat helpen. Zie al een beter stookgedrag.

[Afbeelding]
Ik vind de aanvoertemperatuur nogal hoog.
Hier heb ik uitsluitend radiatoren en dit was het resultaat op 26 september:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DiS7nQU3AG7QCqlCdqIO1S25MU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IzwG6hbCiJPdkJHLYpua8my.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Voor mij was de belangrijkste reden het formaat. De plek waar hij nu staat is met het oog op buren, geluid, maar ook t.o.v. plaats cv-ketel, de meest optimale plek, maar daar kan de Quatt dan ook maar net staan.

Ten tweede de prijs. Bovendien vond ik hem er wel mooi uitzien. Dat ie kan samenwerken met de Tado thermostaat, was ook een reden. Daarmee werd het min of meer plug and play.

Zoiets als A.I., waar hier soms nogal wat drukte over gemaakt wordt, ben ik helemaal niet op aangeslagen.

Ik ben een zeer tevreden gebruiker. Inmiddels ook een Chill in preorder voor onze slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHmuxtJh_G95b7iykCmQKBsCrz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d81Bvhm0DFo61DE6Jau5C53K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Mickel moen op 29-09-2025 08:34 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

Voor mij:
1. Uiterlijk
2. App
3. Automatische aanpassing aan het afgiftesysteem.
4. Prijs
5. Beperkte overlast van installatie.

Ik kan niet met zekerheid zeggen wat uiteindelijk de doorslag gaf, maar na jaren blinde onzin offertes onder voorbehoud was dit wel een verademing. Gewoon een zekere prijs en redelijke levertijd.

Misschien was dat het, of het feit dat ik de woning niet eerst ondersteboven hoefde te halen voor nieuwe radiatoren, vloerverwarming, dikkere leidingen, etc.

Natuurlijk heeft Quatt ook wel zijn problemen, maar ik denk dat ze veel verder zijn dan deWarmte.
En natuurlijk zijn er nog andere merken zoals Panasonic, Vaillant of WeHeat, maar een goede installateur vinden die ook nog tijd heeft en in de buurt zit, is wel een uitdaging. Die schaarste heeft vaak ook gevolgen voor de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Oké bedankt voor alle reacties. Blijft lastig omdat beide pompen qua specificaties erg op elkaar lijken
Neig iets meer naar quatt omdat dat wat meer af lijkt. Maar kan ook goede marketing zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
sjaak81 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:30:
Oké bedankt voor alle reacties. Blijft lastig omdat beide pompen qua specificaties erg op elkaar lijken
Neig iets meer naar quatt omdat dat wat meer af lijkt. Maar kan ook goede marketing zijn
Eigenlijk lijken bijna alle moderne lucht-water warmtepompen op elkaar.
Vaak bevat het dezelfde onderdelen (aantallen bepalen de productieprijs) en zaken zoals het koelmiddel R290 beginnen gewoon een gegeven te worden gezien de wetgeving.

Het voornaamste onderscheid zit in de software. Daarin doet Quatt het helemaal anders dan de meeste fabrikanten door de installateur er tussenuit te halen qua inregelen en het systeem zich aan te laten passen aan het afgiftesysteem. Dit betekent ook dat je er zelf nauwelijks invloed op hebt, behalve natuurlijk het correct inregelen van dat afgiftesysteem. Hoe beter je dat in balans brengt, hoe goedkoper de Quatt draait.

Als je iemand bent die graag elke setting aan wilt passen en er van alles aan wilt knutselen, dan is de Quatt misschien niet de juiste keuze. Wil je een systeem dat zichzelf grotendeels regelt en de koukleum in huis ook blij maakt zonder dat je dagen bezig bent met tunen, dan is de Quatt misschien wel de beste optie.

Hier was de enige klacht dat de installatie zo lang duurde. Ze waren toch bijna 5 uur bezig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:40

Eigenaar van een Quatt sinds de zomer van 2023, rond die tijd was Quatt de enige die snel kon leveren en was scherp geprijsd, dus deze maar gekocht. Heeft tot nu toe altijd goed gewerkt het enige is dat ik om wat voor redenen ook een idioot hoge cop heb haha. Nooit moeite gedaan om uit te zoeken waar dat doorkomt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmN4xYLI5kYvXtN9TIXY80ZfMaE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xbuKLOEKhR5xsJGizNCgyui3.png?f=fotoalbum_large

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
rinkh schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:58:
[...]

Eigenaar van een Quatt sinds de zomer van 2023, rond die tijd was Quatt de enige die snel kon leveren en was scherp geprijsd, dus deze maar gekocht. Heeft tot nu toe altijd goed gewerkt het enige is dat ik om wat voor redenen ook een idioot hoge cop heb haha. Nooit moeite gedaan om uit te zoeken waar dat doorkomt

[Afbeelding]
Dat lijkt mij eerder een bug. Vindt je dat niet vervelend dat je nu niet goed kan zien wat je bespaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:40
0xygen500 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:06:
[...]

Dat lijkt mij eerder een bug. Vindt je dat niet vervelend dat je nu niet goed kan zien wat je bespaart?
Nee maakt me niet uit, ik weet dat ik bespaar en dat is het belangrijkste.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:50

Voor mij net als voor Toby-Wan nipt de prijs omdat ik ook bij de eersten zat.

Een hele grote tweede reden was echter ook wel dat ik toendertijd veel potentie zag in Quatt. Vooral hun grote woorden (vage beloften?) over AI zag ik als een zeer welkome opschudding in de warmtepomp markt. Ik had het idee dat Quatt zich ging ontwikkelen tot een software bedrijf, een beetje zoals Tesla en Apple: de hardware is niet spannend, maar met de software maak je het verschil.
Naar mijn idee was dit een goede weg voorwaarts geweest, want ik ben er van overtuigt dat ten opzichte van de huidige 'domme' markt er nog minimaal 20% extra COP te halen is met slimme algoritmes. terwijl je daarmee ook nog eens een betere gebruikerservaring.

"We hebben op basis van de afgelopen weken vastgesteld dat uw verwarmingsschema er zo uitziet. Hoe strikt wilt u dat we vasthouden aan deze temperaturen?
- Heel losjes: u kunt een COP verwachten die 15 tot 20% beter is, uw Quatt draait stiller, en slijt minder hard, maar de gevraagde temperatuur wordt minder snel bereikt.
- Iets losser: u kunt een COP verwachten die 5 tot 10% beter is, uw Quatt draait stiller, en slijt minder hard, maar de gevraagde temperatuur wordt minder snel bereikt.
- Normaal : het gedrag van de Quatt blijft hetzelfde als nu.
- Strikt: u kunt een COP verwachten die 5 tot 10% slechter is, uw Quatt draait minder stil, en slijt harder, maar de gevraagde temperatuur wordt sneller bereikt.
- Zeer strikt: u kunt een COP verwachten die 15 tot 20% slechter is, uw Quatt draait minder stil, en slijt harder, maar de gevraagde temperatuur wordt sneller bereikt."

"We zien dat rond etenstijd de temperatuur in het huis 'vanzelf' stijgt. We kunnen hier op inspelen door de temperatuur vooraf 0.3 terug te laten lopen. Verwachte besparing: 1KWh per dag, 150KWh per jaar. Nadeel: in sommige gevallen kan hierdoor de temperatuur in huis 0.3 te laag zijn."

"Over 2 uur wordt er zon en warmere temperaturen verwacht. We kunnen de temperatuur nu laten zakken zodat uw QUatt straks efficienter kan verwarmen. Wat wilt u dat we doen?
- Niets
- Huidige temperatuur aanhouden, maar niet verder warmen tot het setpoint. Winst 1KWh.
- Temperatuur laten zakken (geef aan met de slider hoe ver dit mag). Winst 1KWH + 0.2KWh per 0.1 graad.

"Rond 16:00 zien we gedurende de weekdagen een afkoeling van de woning ontstaan."
We kunnen hier:
- Niets mee doen.
- Preventief de temperatuur 0.2 graden laten oplopen om comfort te garanderen. Kosten X.

Etc etc.

Helaas, could have, should have, didnt...

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
0xygen500 schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:54:
[...]

Maar nu is EnergyOS state of the art en AI gestuurd, en deze keer echt, echt, echt!

Over een paar jaar ga je het zien! Geloof ons! :+

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Gerardwaz schreef op zondag 28 september 2025 @ 23:03:
[...]

Shit, dan heb ik ook zojuist een zeikverhaal neergezet.

Maar het beantwoord wel de vraag waarom ik (naast prijs) voor Quatt ben gegaan indertijd: ik zag er toen echt een potentie in die niet is waargemaakt (en ik zie de kans niet groot dat deze ooit nog waargemaakt gaat worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Hmm oke

Krijg er idd een Apple gevoel bij. Dus van begin tot eind gesloten, soepel, voorspellend. Maar in de werkelijkheid valt dat dus tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

@onlinaius

Ik begrijp jouw frustratie, maar is deze wel reëel? Wat jij hierboven allemaal opnoemt, heb ik nooit ergens bij Quatt kunnen lezen.

Quatt gebruikt de term AI, het is de vraag of dit wel zo slim is. Dan gaan mensen daar allemaal zaken bij bedenken en een verwachtingsbeeld scheppen.

Bij de één voldoet de Quatt meteen, misschien hoogstens je stookgedrag aanpassen. Een ander blijft mopperen. Te hoge verwachtingen? Op alleen de term AI kun je niets baseren. Dat is zo loos als het maar kan. Hoeveel onzin ik bij Google al niet ben tegengekomen.
Maar evenzogoed ligt het aan een brak afgiftesysteem. Dat los je met AI niet op. Eens, wellicht stelt Quatt dat te makkelijk voor. Het plug and play gehalte. Te weinig rekening houden met installaties die op papier wel geschikt zijn, maar in de praktijk de nodige aanpassingen vergen.
Dat vergt vooraf veel oriëntatie en testen van jezelf. Je weet, dat Quatt een warmtepomp levert, maar het afgiftesysteem ben jezelf verantwoordelijk voor.
Koop je een warmtepomp bij de lokale installateur, dan zorgt die ervoor, dat alles naar behoren werkt. Dan komen we wat de WP betreft wel in een andere prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb sinds enkele weken een Atlantic Aurea hangen waarbij ik zelf de aansturing doe op basis van wat ik van de thermostaat binnenkrijg. Uit ervaring kan ik zeggen dat die regeling per situatie nogal verschillend is. Elke kamerthermostaat geeft andere data en een andere regelstrategie en die brug tussen warmtepomp en kamerthermostaat moet je oplossen in de controller/CIC.

Voor mijn woning lukt het aardig, ik weet het afkoel en opwarmgedrag van mijn installatie en woning, wat de thermostaat wanneer doet en hoe mijn ketel normaalgesproken daarop reageert.

Dat handwerk wat ik nu zit te doen met if/then/else loopjes, aanpassen van setpoints, etc... dat lost Quatt voor jullie op met een algoritme en kan dat op afstand voor jullie aanpassen. In mijn geval zit de CV ketel niet aangesloten, maar met fallback op CV werkt de regeling weer heel anders.

Verder staat of valt idd alles bij het afgiftesysteem. Dat doet een lokale installateur ook niet per definitie goed, die gooit er vaak gewoon een buffervat bij en zet de temperatuur omhoog want "geen klachten zo".
Pagina: 1 ... 283 284 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.