Mickel moen schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:37:
@
onlinaius
Ik begrijp jouw frustratie, maar is deze wel reëel? Wat jij hierboven allemaal opnoemt, heb ik nooit ergens bij Quatt kunnen lezen.
Quatt gebruikt de term AI, het is de vraag of dit wel zo slim is. Dan gaan mensen daar allemaal zaken bij bedenken en een verwachtingsbeeld scheppen.
Bij de één voldoet de Quatt meteen, misschien hoogstens je stookgedrag aanpassen. Een ander blijft mopperen. Te hoge verwachtingen? Op alleen de term AI kun je niets baseren. Dat is zo loos als het maar kan. Hoeveel onzin ik bij Google al niet ben tegengekomen.
Maar evenzogoed ligt het aan een brak afgiftesysteem. Dat los je met AI niet op. Eens, wellicht stelt Quatt dat te makkelijk voor. Het plug and play gehalte. Te weinig rekening houden met installaties die op papier wel geschikt zijn, maar in de praktijk de nodige aanpassingen vergen.
Dat vergt vooraf veel oriëntatie en testen van jezelf. Je weet, dat Quatt een warmtepomp levert, maar het afgiftesysteem ben jezelf verantwoordelijk voor.
Koop je een warmtepomp bij de lokale installateur, dan zorgt die ervoor, dat alles naar behoren werkt. Dan komen we wat de WP betreft wel in een andere prijsklasse.
AI mag dan vaag zijn, wat er indertijd op hun website te lezen was, was een stuk minder vaag:
https://web.archive.org/w...24/https://www.quatt.io//
"20% hogere besparing dan andere hybrides door AI" hard cijfer. En iets wat je ook alleen met 'AI' kunt bereiken met slimme algoritmes, die op basis van statistische analyses het systeem optimaliseren.
"Predictive Control
Ons AI-algoritme berekent elke seconde van de dag wat de optimale manier is om jouw huis te verwarmen met zo min mogelijk energie. Tot 20% hogere kostenbesparing dan vergelijkbare hybrides."
Simpelweg niet gehaald. Sterker nog, er zit geen enkele vorm van predictive control in, na meer dan 2 jaar draaien kan de Quatt nog niet eens voorspellen wanneer mijn verwarmingsschema naar nachtverlaging gaat. 5 minuten daarvoor nog gaan verwarmen? De Quatt doet het gewoon.
"AutoTune
De eerste dagen leert Quatt de eigenschappen van jouw huis kennen. Geen handmatige instellingen meer, maar automatische inregeling met continue optimalisatie zodat je nog meer CO2 en geld bespaart."
Nope, gewoon niet. Stooklijnen moeten na 3 jaar nog steeds handmatig worden aangepast. Niks AutoTune.
"Cool
V.a
€2,499
Incl. Installatie + Subsidie
Hybride warmtepomp inclusief actieve koeling.
All-Electric Ready
Thermostaat app
AI Regelsysteem
AutoTune
Over-the-Air Updates
Actieve Koeling met 7°C"
Ok, die hebben ze zelf toegegeven dat ze dat niet gelukt is, maar daar hebben we gelukkig wel een duurdere oplossing voor.
"Wat maakt een Quatt warmtepomp beter dan de rest? : Normale (hybride) warmtepompen gebruiken simpele regelingen om de warmtepomp aan te sturen. Bijvoorbeeld: "ga uit als het buiten onder 0 graden komt". Echter, ieder huis en situatie is verschillend, en daarom moet de software slim genoeg zijn om al die verschillende situaties te doorgronden. Quatt heeft die software ontwikkeld, en daarom besparen wij over het algemeen meer dan andere hybride warmtepompen. Ook heb je bij Quatt te maken met één bedrijf die alles regelt, wel zo makkelijk."
Ook niet.
Dat vind ik toch allemaal vrij harde beloftes.
En ik ben niet boos op Quatt omdat het allemaal nog niet gelukt is. Ik ben boos omdat ze de ambitie hebben opgegeven dit te doen. Het had een schitterend product kunnen worden, en nu is het een 13 in een dozijn warmtepomp, met een prijs die goed is vergeleken met de rest van de markt, maar als je klantenservice en mogelijkheden om zelf aan te passen als het systeem voor jou niet lekker werkt meeneemt is het nog steeds een < 2000 euro product.
En het ellendige is: ik zie het ze allemaal nog een keer over doen met batterijen, SWW, heatbattery's / boosters / etc.
Het wordt allemaal weer fantastisch, slimste in de markt, etc.
Terwijl je bij de SWW klanten van Quatt exact hetzelfde ziet als bij de uitrol van de hybride: nu is het een vrij matig tot slecht product, en hoewel ze bij Quatt nu hoog van de toren blazen wordt het straks gewoon weer een middelmatig product, of zelfs een tikje slechter dan wat er verder leverbaar is.
Het spijt me, maar voor mij heeft Quatt een track record die niet veel goeds voorspelt: veel woorden, weinig resultaat.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.