Voor mij net als voor Toby-Wan nipt de prijs omdat ik ook bij de eersten zat.
Een hele grote tweede reden was echter ook wel dat ik toendertijd veel potentie zag in Quatt. Vooral hun grote woorden (vage beloften?) over AI zag ik als een zeer welkome opschudding in de warmtepomp markt. Ik had het idee dat Quatt zich ging ontwikkelen tot een software bedrijf, een beetje zoals Tesla en Apple: de hardware is niet spannend, maar met de software maak je het verschil.
Naar mijn idee was dit een goede weg voorwaarts geweest, want ik ben er van overtuigt dat ten opzichte van de huidige 'domme' markt er nog minimaal 20% extra COP te halen is met slimme algoritmes. terwijl je daarmee ook nog eens een betere gebruikerservaring.
"We hebben op basis van de afgelopen weken vastgesteld dat uw verwarmingsschema er zo uitziet. Hoe strikt wilt u dat we vasthouden aan deze temperaturen?
- Heel losjes: u kunt een COP verwachten die 15 tot 20% beter is, uw Quatt draait stiller, en slijt minder hard, maar de gevraagde temperatuur wordt minder snel bereikt.
- Iets losser: u kunt een COP verwachten die 5 tot 10% beter is, uw Quatt draait stiller, en slijt minder hard, maar de gevraagde temperatuur wordt minder snel bereikt.
- Normaal : het gedrag van de Quatt blijft hetzelfde als nu.
- Strikt: u kunt een COP verwachten die 5 tot 10% slechter is, uw Quatt draait minder stil, en slijt harder, maar de gevraagde temperatuur wordt sneller bereikt.
- Zeer strikt: u kunt een COP verwachten die 15 tot 20% slechter is, uw Quatt draait minder stil, en slijt harder, maar de gevraagde temperatuur wordt sneller bereikt."
"We zien dat rond etenstijd de temperatuur in het huis 'vanzelf' stijgt. We kunnen hier op inspelen door de temperatuur vooraf 0.3 terug te laten lopen. Verwachte besparing: 1KWh per dag, 150KWh per jaar. Nadeel: in sommige gevallen kan hierdoor de temperatuur in huis 0.3 te laag zijn."
"Over 2 uur wordt er zon en warmere temperaturen verwacht. We kunnen de temperatuur nu laten zakken zodat uw QUatt straks efficienter kan verwarmen. Wat wilt u dat we doen?
- Niets
- Huidige temperatuur aanhouden, maar niet verder warmen tot het setpoint. Winst 1KWh.
- Temperatuur laten zakken (geef aan met de slider hoe ver dit mag). Winst 1KWH + 0.2KWh per 0.1 graad.
"Rond 16:00 zien we gedurende de weekdagen een afkoeling van de woning ontstaan."
We kunnen hier:
- Niets mee doen.
- Preventief de temperatuur 0.2 graden laten oplopen om comfort te garanderen. Kosten X.
Etc etc.
Helaas, could have, should have, didnt...
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.