Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dit is gewoon een goede opsomming. In herhaling, maar het zijn gewoon producten die half af zijn.onlinaius schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:31:
[...]
AI mag dan vaag zijn, wat er indertijd op hun website te lezen was, was een stuk minder vaag:
https://web.archive.org/w...24/https://www.quatt.io//
"20% hogere besparing dan andere hybrides door AI" hard cijfer. En iets wat je ook alleen met 'AI' kunt bereiken met slimme algoritmes, die op basis van statistische analyses het systeem optimaliseren.
"Predictive Control
Ons AI-algoritme berekent elke seconde van de dag wat de optimale manier is om jouw huis te verwarmen met zo min mogelijk energie. Tot 20% hogere kostenbesparing dan vergelijkbare hybrides."
Simpelweg niet gehaald. Sterker nog, er zit geen enkele vorm van predictive control in, na meer dan 2 jaar draaien kan de Quatt nog niet eens voorspellen wanneer mijn verwarmingsschema naar nachtverlaging gaat. 5 minuten daarvoor nog gaan verwarmen? De Quatt doet het gewoon.
"AutoTune
De eerste dagen leert Quatt de eigenschappen van jouw huis kennen. Geen handmatige instellingen meer, maar automatische inregeling met continue optimalisatie zodat je nog meer CO2 en geld bespaart."
Nope, gewoon niet. Stooklijnen moeten na 3 jaar nog steeds handmatig worden aangepast. Niks AutoTune.
"Cool
V.a
€2,499
Incl. Installatie + Subsidie
Hybride warmtepomp inclusief actieve koeling.
All-Electric Ready
Thermostaat app
AI Regelsysteem
AutoTune
Over-the-Air Updates
Actieve Koeling met 7°C"
Ok, die hebben ze zelf toegegeven dat ze dat niet gelukt is, maar daar hebben we gelukkig wel een duurdere oplossing voor.
"Wat maakt een Quatt warmtepomp beter dan de rest? : Normale (hybride) warmtepompen gebruiken simpele regelingen om de warmtepomp aan te sturen. Bijvoorbeeld: "ga uit als het buiten onder 0 graden komt". Echter, ieder huis en situatie is verschillend, en daarom moet de software slim genoeg zijn om al die verschillende situaties te doorgronden. Quatt heeft die software ontwikkeld, en daarom besparen wij over het algemeen meer dan andere hybride warmtepompen. Ook heb je bij Quatt te maken met één bedrijf die alles regelt, wel zo makkelijk."
Ook niet.
Dat vind ik toch allemaal vrij harde beloftes.
En ik ben niet boos op Quatt omdat het allemaal nog niet gelukt is. Ik ben boos omdat ze de ambitie hebben opgegeven dit te doen. Het had een schitterend product kunnen worden, en nu is het een 13 in een dozijn warmtepomp, met een prijs die goed is vergeleken met de rest van de markt, maar als je klantenservice en mogelijkheden om zelf aan te passen als het systeem voor jou niet lekker werkt meeneemt is het nog steeds een < 2000 euro product.
En het ellendige is: ik zie het ze allemaal nog een keer over doen met batterijen, SWW, heatbattery's / boosters / etc.
Het wordt allemaal weer fantastisch, slimste in de markt, etc.
Terwijl je bij de SWW klanten van Quatt exact hetzelfde ziet als bij de uitrol van de hybride: nu is het een vrij matig tot slecht product, en hoewel ze bij Quatt nu hoog van de toren blazen wordt het straks gewoon weer een middelmatig product, of zelfs een tikje slechter dan wat er verder leverbaar is.
Het spijt me, maar voor mij heeft Quatt een track record die niet veel goeds voorspelt: veel woorden, weinig resultaat.
En dat is het voor het meerendeel van de klanten ook gewoon.Plug en Play , net als de koelkast, maar je leest hier mee met Tweakers, en die kijken vaak verder/dieper (... dan nodig is)sjaak81 schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:41:
Dit veranderd mijn kijk op quatt wel. Het leek juist of ze alles zo geoptimaliseerd hadden dat het letterlijk plug en play was
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
En ik moet toegeven dat ik op het gebied van Plug and Play niet perse wat te klagen heb, het werkt bij mij gewoon best aardig (afgezien van het geluidsprobleem wat zich in het afgelopen jaar heeft ontwikkelt), mede omdat ik volledig met vloerverwarming werk.robmaas schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:45:
[...]
En dat is het voor het meerendeel van de klanten ook gewoon.Plug en Play , net als de koelkast, maar je leest hier mee met Tweakers, en die kijken vaak verder/dieper (... dan nodig is)
Maar Quatt is niet perse meer Plug en Play dan andere warmtepompen. Zet een willekeurige warmtepomp neer met een basisinstallatie, en het werkt net zo goed / slecht als de Quatt.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik zie het niet. De regeling van de Quatt is gewoon even 'dom' als van veel andere warmtepompen, op sommige punten misschien nog wat dommer (zo zijn ze bijvoorbeeld afhankelijk van de thermostaat om te mogen verwarmen, als de thermostaat geen verwarming aangeeft doet de Quatt niets, waardoor je zeker bij een VVW systeem eigenlijk wat achter de feiten aanloopt).sjaak81 schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:51:
Maar de verwachtingen die ze zelf stellen maken ze dus niet waar? Want qua benadering etc vond ik deWarmte vriendelijker. Maar dacht dat quatt gewoon slimmer was
Ik zie in elk geval geen enkele vorm van slimme sturing. De Quatt draait. Punt.
De verwachtingen hebben ze bijgesteld. Nu staat op de site namelijk niet meer dat de quatt zo slim is door AI. Dit was vroeger anders. Toen kwam het dus ook gewoon in de offerte staan. Beetje alsof je een auto koopt voor de zelfrijdende feature die er aan gaat komen, maar dat later blijkt dat ze er toch mee kappensjaak81 schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:51:
Maar de verwachtingen die ze zelf stellen maken ze dus niet waar? Want qua benadering etc vond ik deWarmte vriendelijker. Maar dacht dat quatt gewoon slimmer was
Klokslag 15 uur stonden ze op de stoep. Al vrij snel concludeerden ze dat de buizen verkeerd om aangesloten zijn. Dit hebben ze aangepast en alles lijkt te werken nu, radiatoren worden in ieder geval warm en cv ketel mankeert ook niks aan want die werkt mee om het huis te verwarmen nu.Hambo schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:54:
[...]
Net even gekeken, water out is boven en water in beneden.
Als het goed is komt Quatt rond 1500 uur om het probleem op te lossen.
:strip_exif()/f/image/E4TuuHl0ZrG5931FxrPeVnRR.jpg?f=fotoalbum_large)
OK. Ik kan met je meevoelen, dat er niet gerealiseerd is wat op 20 mei 2022 gepubliceerd is. Ik ben mij gaan orienteren op de Quatt eind 2023. Ik kan mij van dit al niet veel herinneren, dus ik vermoed, dat ze toen in hun presentatie ook al flink gas terug hebben genomen. De werkelijkheid zal weerbarstiger geweest zijn dan wat ze wilden. We zijn nu meer dan 3 jaar verder. Wil je je daar nu nog steeds druk om maken?onlinaius schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:31:
[...]
AI mag dan vaag zijn, wat er indertijd op hun website te lezen was, was een stuk minder vaag:
https://web.archive.org/w...24/https://www.quatt.io//
"20% hogere besparing dan andere hybrides door AI" hard cijfer. En iets wat je ook alleen met 'AI' kunt bereiken met slimme algoritmes, die op basis van statistische analyses het systeem optimaliseren.
"Predictive Control
Ons AI-algoritme berekent elke seconde van de dag wat de optimale manier is om jouw huis te verwarmen met zo min mogelijk energie. Tot 20% hogere kostenbesparing dan vergelijkbare hybrides."
Simpelweg niet gehaald. Sterker nog, er zit geen enkele vorm van predictive control in, na meer dan 2 jaar draaien kan de Quatt nog niet eens voorspellen wanneer mijn verwarmingsschema naar nachtverlaging gaat. 5 minuten daarvoor nog gaan verwarmen? De Quatt doet het gewoon.
"AutoTune
De eerste dagen leert Quatt de eigenschappen van jouw huis kennen. Geen handmatige instellingen meer, maar automatische inregeling met continue optimalisatie zodat je nog meer CO2 en geld bespaart."
Nope, gewoon niet. Stooklijnen moeten na 3 jaar nog steeds handmatig worden aangepast. Niks AutoTune.
"Cool
V.a
€2,499
Incl. Installatie + Subsidie
Hybride warmtepomp inclusief actieve koeling.
All-Electric Ready
Thermostaat app
AI Regelsysteem
AutoTune
Over-the-Air Updates
Actieve Koeling met 7°C"
Ok, die hebben ze zelf toegegeven dat ze dat niet gelukt is, maar daar hebben we gelukkig wel een duurdere oplossing voor.
"Wat maakt een Quatt warmtepomp beter dan de rest? : Normale (hybride) warmtepompen gebruiken simpele regelingen om de warmtepomp aan te sturen. Bijvoorbeeld: "ga uit als het buiten onder 0 graden komt". Echter, ieder huis en situatie is verschillend, en daarom moet de software slim genoeg zijn om al die verschillende situaties te doorgronden. Quatt heeft die software ontwikkeld, en daarom besparen wij over het algemeen meer dan andere hybride warmtepompen. Ook heb je bij Quatt te maken met één bedrijf die alles regelt, wel zo makkelijk."
Ook niet.
Dat vind ik toch allemaal vrij harde beloftes.
En ik ben niet boos op Quatt omdat het allemaal nog niet gelukt is. Ik ben boos omdat ze de ambitie hebben opgegeven dit te doen. Het had een schitterend product kunnen worden, en nu is het een 13 in een dozijn warmtepomp, met een prijs die goed is vergeleken met de rest van de markt, maar als je klantenservice en mogelijkheden om zelf aan te passen als het systeem voor jou niet lekker werkt meeneemt is het nog steeds een < 2000 euro product.
En het ellendige is: ik zie het ze allemaal nog een keer over doen met batterijen, SWW, heatbattery's / boosters / etc.
Het wordt allemaal weer fantastisch, slimste in de markt, etc.
Terwijl je bij de SWW klanten van Quatt exact hetzelfde ziet als bij de uitrol van de hybride: nu is het een vrij matig tot slecht product, en hoewel ze bij Quatt nu hoog van de toren blazen wordt het straks gewoon weer een middelmatig product, of zelfs een tikje slechter dan wat er verder leverbaar is.
Het spijt me, maar voor mij heeft Quatt een track record die niet veel goeds voorspelt: veel woorden, weinig resultaat.
Het zal mij een worst wezen. Zoals het nu lijkt, haal ik de beloofde terugverdientijd makkelijk, terwijl het comfort is toegenomen.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik vind het behoorlijk plug en play, net nog een Quatt extra aangeschaft.sjaak81 schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:41:
Dit veranderd mijn kijk op quatt wel. Het leek juist of ze alles zo geoptimaliseerd hadden dat het letterlijk plug en play was
Gewoonweg heel tevreden.
Maar je zit hier op tweakers waar, bij iedereen die info of ervaringen vraagt, vaak dezelfde personen hun oude verhaal weer op gaan hangen 🥱.
Ik heb Quatt verschillende malen aangeraden en hoor enkel positieve reacties (maar diegenen wilden juist, net als ik, ontzorgd worden en ook niks in hoeven te stellen).
Ik sluit me dan ook aan bij @Gerardwaz :
Gerardwaz in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
wowHambo schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:18:
[...]
Klokslag 15 uur stonden ze op de stoep. Al vrij snel concludeerden ze dat de buizen verkeerd om aangesloten zijn. Dit hebben ze aangepast en alles lijkt te werken nu, radiatoren worden in ieder geval warm en cv ketel mankeert ook niks aan want die werkt mee om het huis te verwarmen nu.
[Afbeelding]

Behalve dat het wel echt een stomme fout is geweest, ook niet tijdens/na installatie kunnen vaststellen en het ook nog eens op een totaal losstaand iets gooien.
Je zal maar niet op tweakers zitten en het ook niet weten, en een CV boer laten komen om een goedwerkende waterpomp te laten vervangen waarna het nog steeds niet werkt, waarna je kan gaan soebatten over de factuur daar weer van.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Mooi dat ze de afspraak nakwamen en dat het nu (heel hard) werkt.Hambo schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:18:
[...]
Klokslag 15 uur stonden ze op de stoep. Al vrij snel concludeerden ze dat de buizen verkeerd om aangesloten zijn. Dit hebben ze aangepast en alles lijkt te werken nu, radiatoren worden in ieder geval warm en cv ketel mankeert ook niks aan want die werkt mee om het huis te verwarmen nu.
[Afbeelding]
Goede troubleshooting van @jj85 ook.
Je bent de enige die dit stookseizoen beide Quatts al op full power hebt gehad ;-)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Nou ja, druk over maken. Ik heb een warmtepomp die redelijk werkt, zolang ik deze op Building 87 laat staan vanwege het geluidsprobleem.Mickel moen schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:19:
[...]
OK. Ik kan met je meevoelen, dat er niet gerealiseerd is wat op 20 mei 2022 gepubliceerd is. Ik ben mij gaan orienteren op de Quatt eind 2023. Ik kan mij van dit al niet veel herinneren, dus ik vermoed, dat ze toen in hun presentatie ook al flink gas terug hebben genomen. De werkelijkheid zal weerbarstiger geweest zijn dan wat ze wilden. We zijn nu meer dan 3 jaar verder. Wil je je daar nu nog steeds druk om maken?
Het zal mij een worst wezen. Zoals het nu lijkt, haal ik de beloofde terugverdientijd makkelijk, terwijl het comfort is toegenomen.
Maar het is wel mijn antwoord naar @sjaak81: de enige reden waarom ik nog een Quatt zou aanschaffen voor de huidige prijs (en daarmee de beroerde klantenservice, vendor lock-in en onbewezen lange termijn support op de koop toe zou nemen) is als er nog reden was om te verwachten dat de Quatt (hybride) nog niet uitontwikkeld is, en dus in de toekomst nog een stuk beter gaat worden.
En aangezien ik die kans niet groot meer inschat, zou ik maximaal zo'n 2000 euro willen betalen voor het huidige (en dus waarschijnlijk ook toekomstige) product.
En ik hoop uiteraard dat ik het mis heb, en dat ooit al die grootse claims nog waargemaakt gaan worden, maar momenteel vind ik Quatt vooral een bedrijf van grote mond, matig resultaat.
Precies.onlinaius schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:56:
[...]
Maar Quatt is niet perse meer Plug en Play dan andere warmtepompen. Zet een willekeurige warmtepomp neer met een basisinstallatie, en het werkt net zo goed / slecht als de Quatt.
Leuk dat inzoomen steeds op kleinigheden bij de gebruiker / aan de gebruikerszijde, maar elk ander ding dat je aansluit en aanzet doet het net zo goed/slecht.
Quatt poneert alleen enorm dat ze echt significant beter zijn dan alle andere, en je juist daarom voor hen zou moeten gaan.
@sjaak81 Lees je in de algemene topics in / post daar je situatie zodat je keuze aansluit bij je situatie ipv dat je kijkt of Quatt zou kunnen aansluiten bij je situatie.
Het is absoluut de marketing die (heel erg goed
edit:
Maar zoals je in de reacties op je eerste vraag kunt lezen, kan het feilloos bij je werken, of niet
En in dat laatste geval kan het een verhaal van lange adem worden, gepruts met thermostaten / settings, afstellen, quatt weer contacteren voor een andere vermogensinstelling, enz.
[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 29-09-2025 16:42 ]
Wat voor mij wel de vraag omhoog brengt: hoeveel MOET je instellen bij een andere warmtepomp?Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:20:
Ik heb Quatt verschillende malen aangeraden en hoor enkel positieve reacties (maar diegenen wilden juist, net als ik, ontzorgd worden en ook niks in hoeven te stellen).
Wat zou er gebeuren als ik een Panasonic / LG / Vaillant / Bosch op het dak zet, de thermostaat instel, de app activeer, en dan alles standaard laat staan?
Ik heb werkelijk geen idee, misschien dat iemand anders hier meer over kan vertellen.
Verschilt een Quatt daarin van andere warmtepompen of is het gewoon vooral marketing dat het bij hen beter zou gaan dan bij anderen? (of stel je bij andere warmtepompen meer in omdat ze dan gewoon beter lopen dan op standaardinstellingen, en zou dat bij de Quatt ook zo zijn als je die mogelijkheden had?)
Grappig, precies wat ik net aan het tikken was.paQ schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:32:
[...]
Precies.
Leuk dat inzoomen steeds op kleinigheden bij de gebruiker / aan de gebruikerszijde, maar elk ander ding dat je aansluit en aanzet doet het net zo goed/slecht.
Quatt poneert alleen enorm dat ze echt significant beter zijn dan alle andere, en je juist daarom voor hen zou moeten gaan.
Maar eerlijk is eerlijk: ik weet het niet, misschien draait een Panasonic die ik zonder verder instellingen op het dak zet echt wel veel beroerder dan een Quatt. Geen idee!
2 Kennissen van mij zijn nog steeds bijzonder tevreden over hun systeem, waar ik nog steeds bezig ben met installeren en dergelijke.... Dat ontzorgen hebben ze bij deze 2 erg goed gedaan!
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
En dat zijn allemaal tweakers ook?Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:20:
[...]
Ik vind het behoorlijk plug en play, net nog een Quatt extra aangeschaft.
Gewoonweg heel tevreden.
Maar je zit hier op tweakers waar, bij iedereen die info of ervaringen vraagt, vaak dezelfde personen hun oude verhaal weer op gaan hangen 🥱.
Hambo schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:18:
[...]
[Afbeelding]

Fijn dat het opgelost is!
Mocht je CV-pomp binnenkort wel echt kapot gaan, dan kan je Quatt de schuld geven. De afgelopen dagen heeft het systeem met volle kracht geprobeerd deze CV-pomp de andere kant op te laten draaien
Gewoon... dan wordt het warm: "hij doet het! doeionlinaius schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:35:
[...]
Wat voor mij wel de vraag omhoog brengt: hoeveel MOET je instellen bij een andere warmtepomp?
Wat zou er gebeuren als ik een Panasonic / LG / Vaillant / Bosch op het dak zet, de thermostaat instel, de app activeer, en dan alles standaard laat staan?

(mits ander installatieteam dan dat van @Hambo )
suboptimaal? Hoogstwaarschijnlijk. Wordt de hut warm? Zeker
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 29-09-2025 16:45 ]
Ja, dat vermoeden heb ik ook (want waarom zou je als fabrikant alle instellingen op 0 zetten als je ook al een redelijk normaal standaardprofiel kan inladen), maar misschien verkijk ik me daar wel volledig op, en gaat iedere warmtepomp die je op standaardinstellingen laat staan binnen de kortste keren in storing / kapot. Ik vermoed echter van niet, want nogmaals: waarom zou je als fabrikant.paQ schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:43:
[...]
Gewoon... dan wordt het warm: "hij doet het! doei"
suboptimaal? Hoogstwaarschijnlijk. Wordt de hut warm? Zeker
Hahaha nog mooier, je mag nu ook al niet meer wijzen op niet nagekomen afspraken of dat quatt gewoon zijn aandacht heeft verlegd naar nieuwere producten? Wat beide gewoon feiten zijn.Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:20:
[...]
Gewoonweg heel tevreden.
[ Voor 17% gewijzigd door CPM op 29-09-2025 16:56 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Nee, en tweaker? Dat ben ik ook niet.
Maar wanneer ik kijk hoe, achteraf, hier de cv-installatie is achtergelaten....
90°C bijvoorbeeld.
De temperatuur, dat is het enige wat ik in wil hoeven stellen, maar intussen wel wat opgestoken, vaak uit eigen ervaring of logica.
[ Voor 38% gewijzigd door Friezin op 29-09-2025 17:02 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ik ben benieuwd of Quatt een antwoord heeft op het wegvallen van de dubbele subsidie voor de duo. Dat is toch de hoofdreden geweest waardoor ik voor Quatt ben gegaan.
Een paar (waar je moeder vast wel uit kan komen):onlinaius schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:35:
[...]
Wat voor mij wel de vraag omhoog brengt: hoeveel MOET je instellen bij een andere warmtepomp?
Ik heb werkelijk geen idee, misschien dat iemand anders hier meer over kan vertellen.
Verschilt een Quatt daarin van andere warmtepompen of is het gewoon vooral marketing dat het bij hen beter zou gaan dan bij anderen? (of stel je bij andere warmtepompen meer in omdat ze dan gewoon beter lopen dan op standaardinstellingen, en zou dat bij de Quatt ook zo zijn als je die mogelijkheden had?)
https://kennisbank.remeha...jn-in-de-remeha-home-app/
https://www.vaillant.nl/c...orhandmatige%20aanpassing.
Dit is het tweakers forum. Het is evident dat het gros van de gebruikers hier zaken wil 'tweaken' om zaken te optimaliseren toch? Of zelf regelingen bedenkt zodat iets voor hen zelf goed werkt?
En zaken benoemen / ter discussie stellen die gewoon slecht ineen gesmurfd zijn?
Tja, en dan moet je Quatt niet hebben en zeker niet de versie die ze beloofden: die zou alles zelf regelen.paQ schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:01:
[...]
Dit is het tweakers forum. Het is evident dat het gros van de gebruikers hier zaken wil 'tweaken' om zaken te optimaliseren toch? Of zelf regelingen bedenkt zodat iets voor hen zelf goed werkt?
En zaken benoemen / ter discussie stellen die gewoon slecht ineen gesmurfd zijn?
Totaal afblijven dus.
PS: en daarom koos ik juist voor Quatt (maar hier blijven hangen want ook wel weer gezellig 😉)
[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 29-09-2025 17:08 ]
De programmeurs zijn nu bezig met de chill, die hebben geen tijd meet voor de quatt classicCPM schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:54:
Maar even serieus, hoe moeilijk is het om een nadraaitijd te implementeren van bijv. 15min op het laagste vermogen nadat de thermostaat heeft gezegd dat het genoeg is geweest? En dit vervolgens in een expert menu te proppen in de app als optie? Net zoals je Rated maximum house power en Maximum heating outdoor temperature, gewoon simpel te fixen. Het is geen rocket science of halen ze de programmeurs van de basisschool. Dit is gewoon te maken in een ochtendje toch?
Voor die mensen is het al lang te laat, maar, die hebben het ding ook wel tegen een verdorie scherpe prijs gekocht zegFriezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:04:
[...]
Tja, en dan moet je Quatt niet hebben en zeker niet de versie die ze beloofden: die zou alles zelf regelen.
Totaal afblijven dus.

En daar zit mijn punt ook een beetje. Het zou gek zijn als je daar niet tevreden over zou zijn. Maar intussen is Quatt niet meer zo goedkoop; pakken A-merken soms goedkoper uit zelfs.
Ik reken nooit met terugverdientijd (heb ik ook niet gedaan met cv: ik wil warm zitten, wat daar voor zorgt.. ach als het niet te duur is), maar met een rekening van Quatt voor 1 stuks toendertijd (november 2023) van €2699 en een maandelijks lagere rekening van €100 (vergeleken met 2007-nov 2023) mag je het zelf uitrekenen.paQ schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:11:
[...]
Voor die mensen is het al lang te laat, maar, die hebben het ding ook wel tegen een verdorie scherpe prijs gekocht zegZo laag dat het haast onmogelijk is dat je dat ding niet uiterlijk volgend jaar hebt terugverdiend.
En daar zit mijn punt ook een beetje. Het zou gek zijn als je daar niet tevreden over zou zijn. Maar intussen is Quatt niet meer zo goedkoop; pakken A-merken soms goedkoper uit zelfs.
Wat let iemand om, als de kosten eruit zijn, een totaal instelbaar apparaat te kiezen?
Mik Quatt eruit en ook die ouwe koeien.
of... wat let iemand om in eerste instantie voor hetzelfde bedrag een compleet instelbaar apparaat te kiezen?Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:21:
[...]
Ik reken nooit met terugverdientijd (heb ik ook niet gedaan met cv: ik wil warm zitten, wat daar voor zorgt.. ach als het niet te duur is), maar met een rekening van Quatt voor 1 stuks toendertijd (november 2023) van €2699 en een maandelijks lagere rekening van €100 (vergeleken met 2007-nov 2023) mag je het zelf uitrekenen.
Wat let iemand om, als de kosten eruit zijn, een totaal instelbaar apparaat te kiezen?
Mik Quatt eruit en ook die ouwe koeien.
Ik snap wat je bedoeld, maar ik kan me niet voorstellen dat in die Remeha en Vaillant geen stooklijn ingesteld staat als je deze op het dak zet / laat zetten.Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:59:
[...]
Een paar (waar je moeder vast wel uit kan komen):
https://kennisbank.remeha...jn-in-de-remeha-home-app/
https://www.vaillant.nl/c...orhandmatige%20aanpassing.
En dan is het eigenlijk niet echt anders dan Quatt: de standaardinstellingen doen het gewoon, maar wil je beter dan is dat bij Quatt geen optie, en bij Remeha en Vaillant gezien die handleidingen wel.
Inderdaad, was hier ook tevreden met een V1.0 dat ik onlangs toch een V2 heb aangeschaft.Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:20:
[...]
Gewoonweg heel tevreden.
Eerlijk gezegd zou ik dat ook prima vinden, als alles al optimaal werkt is het nut van zelf kunnen instellen beperkt.Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:04:
en zeker niet de versie die ze beloofden: die zou alles zelf regelen.
Totaal afblijven dus.
Een beetje zoals bij Android telefoons, toen de eersten op de markt kwamen was rooten en een custom rom installeren heel interessant, want dan kon je er een hoop meer mee. Vandaag de dag is dat (voor mij) echt niet meer nodig: het werkt allemaal prima en rooten voegt niet veel meer toe.
Warmtepompen hebben dat stadium gewoon nog niet bereikt: om ze echt lekker te laten werken moet je nog handmatig dingen instellen.
Vraag maar aan Quatt in 2022, toen waren ze het daar ook nog mee eens
Dittum. Daarom voel ik me ondanks de geluidsproblemen en de valse voorwendselen niet perse slecht af met de Quatt. Voor minder dan 2000 was het absoluut nog steeds een goede aankoop, maar het is wel altijd een < 2000 euro product gebleven.paQ schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:11:
[...]
Voor die mensen is het al lang te laat, maar, die hebben het ding ook wel tegen een verdorie scherpe prijs gekocht zegZo laag dat het haast onmogelijk is dat je dat ding niet uiterlijk volgend jaar hebt terugverdiend.
Wanneer ik alleen maar een vast rieddeltje af kan lopen (Vaillant) en lees "Raadpleeg je installateur voor handmatige aanpassing" denk ik wat anders.onlinaius schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:29:
[...]
Ik snap wat je bedoeld, maar ik kan me niet voorstellen dat in die Remeha en Vaillant geen stooklijn ingesteld staat als je deze op het dak zet / laat zetten.
En dan is het eigenlijk niet echt anders dan Quatt: de standaardinstellingen doen het gewoon, maar wil je beter dan is dat bij Quatt geen optie, en bij Remeha en Vaillant gezien die handleidingen wel.
En waar denk je bij hen aan met "beter"?
Hier slaat Quatt bij 18°C- netjes aan bij +0,2-0,3°C boven setpoint en pruttelt door tot +0,8 is bereikt.
Ik zou hier zo niet weten wat er beter kan: hij doet exact wat ik wil en waarom aangeschaft, mij warm houden.
In de Quatt start guide staat wat anders. Maar ff navragen wat nu klopt.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Sorry, maar ik begrijp echt niet helemaal waar je heen wilt.Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:58:
[...]
Wanneer ik alleen maar een vast rieddeltje af kan lopen (Vaillant) en lees "Raadpleeg je installateur voor handmatige aanpassing" denk ik wat anders.
Vaillant: Draait (neem ik aan) uit de box. "Raadpleeg je installateur voor handmatige aanpassing"
Quatt: Draait (neem ik aan) uit de box. "Raadpleeg Quatt voor aanpassing van de stooklijn, verdere aanpassing niet mogelijk."
Daar zit toch totaal geen verschil in, behalve dat je bij die Vaillant meer KUNT instellen?
Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom de Quatt makkelijker zou zijn dan een Vaillant. Beide kun je (neem ik aan) oningesteld op het dak zetten, en beide doen het dan niet bij alle gebruikers optimaal. Ben je daar tevreden mee dan zijn beide even makkelijk. Ben je daar niet tevreden mee dan kun je bij de Vaillant nog aanpassingen doen, en bij de Quatt niet.
Ik heb geen quatt, al sinds 2017 een w/w warmtepomp, maar ben “energie hobbyist”.
1 kennis heeft een weheat, kwa apparaat /software denk ik iets geavanceerder dan de quatt. Maar bij oplevering werkte het ook niet. De installateur had connecties niet goed vast gezet en ook verwisseld.
Weheat is echt anders dan quatt. Je koopt van een installateur. En je bent afhankelijk van zijn/haar kunde. Als je een slechte hebt sta je dus echt nergens. Quatt koop je van quatt. Die zijn verantwoordelijk voor de garantie.
Een andere kennis heeft Adler. Dat is echt beroerd. Je hebt een serie vaste stooklijnen maar die overrulen de thermostaat dus op een gegeven moment was het daar bloedheet. Of “dynamisch” maar dat komt op een veel te hoge water temperatuur uit. App geeft maar heel summiere monitoring. Ze proberen momenteel heel agressief onderhouds contracten aan te bieden terwijl de garantie nog niet eens verlopen is en bovendien totaal onduidelijk is “wat dat voorstelt”. Bij die kennis werkt het nog beroerd, ik ga binnenkort inregelen.
Maar… dat gezegd hebbende…
Ik zit hier op het quatt forum omdat ik de quatt 1.5jaar geleden machtig interessant vond. Inmiddels is hij flink duurder en als ze nog niet eens een zelf-instellende stooklijn kunnen maken (zoals werkelijk elke thermostaat van de praxis) is “AI” echt wel compleet afwezig. Ik vind het geen buitenbeentje meer, anderhalf jaar terug wel. Ook niet echt beroerd echter.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik bedoel:onlinaius schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:11:
[...]
Sorry, maar ik begrijp echt niet helemaal waar je heen wilt.
Vaillant: Draait (neem ik aan) uit de box. "Raadpleeg je installateur voor handmatige aanpassing"
Quatt: Draait (neem ik aan) uit de box. "Raadpleeg Quatt voor aanpassing van de stooklijn, verdere aanpassing niet mogelijk."
Daar zit toch totaal geen verschil in, behalve dat je bij die Vaillant meer KUNT instellen?
Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom de Quatt makkelijker zou zijn dan een Vaillant. Beide kun je (neem ik aan) oningesteld op het dak zetten, en beide doen het dan niet bij alle gebruikers optimaal. Ben je daar tevreden mee dan zijn beide even makkelijk. Ben je daar niet tevreden mee dan kun je bij de Vaillant nog aanpassingen doen, en bij de Quatt niet.
Bij beide wordt bij installatie een stooklijn ingesteld (ook bij Remeha), bij beide kun je dat aan(laten)passen (want geen idee of dat bij Vaillant in die voorgeprogrammeerde instellingen staat).
Ik ben gewoon nieuwsgierig wat je *verder* aan zou willen kunnen passen, wanneer eea goed staat ingesteld (door wie dan ook).
Bij mij hebben ze de stooklijn in den beginne aangepast, draait al bijna 2 jaar daarop en zou niet weten wat "beter" moet. Wat zou jij willen aanpassen?
Hey onderhoudscontracten aanbieden doet quatt ook.Stefannn schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:11:
Wat perspectief…
Ik heb geen quatt, al sinds 2017 een w/w warmtepomp, maar ben “energie hobbyist”.
1 kennis heeft een weheat, kwa apparaat /software denk ik iets geavanceerder dan de quatt. Maar bij oplevering werkte het ook niet. De installateur had connecties niet goed vast gezet en ook verwisseld.
Weheat is echt anders dan quatt. Je koopt van een installateur. En je bent afhankelijk van zijn/haar kunde. Als je een slechte hebt sta je dus echt nergens. Quatt koop je van quatt. Die zijn verantwoordelijk voor de garantie.
Een andere kennis heeft Adler. Dat is echt beroerd. Je hebt een serie vaste stooklijnen maar die overrulen de thermostaat dus op een gegeven moment was het daar bloedheet. Of “dynamisch” maar dat komt op een veel te hoge water temperatuur uit. App geeft maar heel summiere monitoring. Ze proberen momenteel heel agressief onderhouds contracten aan te bieden terwijl de garantie nog niet eens verlopen is en bovendien totaal onduidelijk is “wat dat voorstelt”. Bij die kennis werkt het nog beroerd, ik ga binnenkort inregelen.
Ik zit hier op het quatt forum omdat ik de quatt 1.5jaar geleden machtig interessant vond. Inmiddels is hij flink duurder en als ze nog niet eens een zelf-instellende stooklijn kunnen maken (zoals werkelijk elke thermostaat van de praxis) is “AI” echt wel compleet afwezig. Ik vind het geen buitenbeentje meer, anderhalf jaar terug wel. Ook niet echt beroerd echter.
Je noemt nu ook apparaten die allemaal in dezelfde vijver vissen en op een zelfde wijze klanten aan een 'all in warmtepomp pakketje' willen helpen.Stefannn schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:11:
Wat perspectief…
@onlinaius Bij LG, Pana, Vaillant, Mitsu, Daikin, ga zo maar door zijn zoveel instelmogelijkheden dat het je begint te duizelen. KUNT instellen. Moet niet natuurlijk. Maar je kunt je apparaat tot in de puntjes finetunen. Op een thermostaat / controller die 'hoort' bij die warmtepomp, en niet een algemeen signaal wat weer vertaald moet worden met alle beperkingen van dien.
@Friezin Het kan mede middels al die settings echt wel beter hoor. Jij hebt gewoon enorm veel afgiftemogelijkheid, dan loop je ook minder snel tegen drempelwaarde-beperkingen aan onderin het vermogen.Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:22:
[...]
Ik bedoel:
Bij beide wordt bij installatie een stooklijn ingesteld (ook bij Remeha), bij beide kun je dat aan(laten)passen (want geen idee of dat bij Vaillant in die voorgeprogrammeerde instellingen staat).
Ik ben gewoon nieuwsgierig wat je *verder* aan zou willen kunnen passen, wanneer eea goed staat ingesteld (door wie dan ook).
Bij mij hebben ze de stooklijn in den beginne aangepast, draait al bijna 2 jaar daarop en zou niet weten wat "beter" moet. Wat zou jij willen aanpassen?
En dat kan in van alles zitten. Flow, hysterese, compensatie op binnentemperatuur, voorloop of zoals @CPM aangeeft naloop. En dat zijn dingen die kun je allemaal zelf, en in veel gevallen kan je installateur dat op afstand als je twijfels hebt. Er zit een behoorlijk boekwerk aan handleiding bij die dingen.*
Maar bovenal: zelf je stooklijn instellen is toch echt wel het absolute minimum wat mij betreft. Je kunt niet elke woning zo even over 1 kam scheren en stellen: Zo stellen we hem in en daarmee uit
En dan bokken als @s020506 vraagt om hem anders in te stellen

Bij jou werkt het, en nog bij anderen hier, naar volle tevredenheid. En dat is goed. Ik zie ook heel veel users die met veel zaken tussen wal en schip lijken te vallen en het gewoon nooit goed krijgen, of niet verder komen dan een minder slechte werking dan dat het was.
* Mede ook omdat je veel hardwarematig kunt koppelen aan de binnenunits. Sturingen, kleppen, zones, backup heaters, communicatie, sensoren...
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 29-09-2025 20:31 ]
En wat wanneer het je geen moer interesseert?@Friezin Het kan mede middels al die settings echt wel beter hoor. Jij hebt gewoon enorm veel afgiftemogelijkheid, dan loop je ook minder snel tegen drempelwaarde-beperkingen aan onderin het vermogen.
En dat kan in van alles zitten. Flow, hysterese, compensatie op binnentemperatuur, voorloop of zoals @CPM aangeeft naloop. En dat zijn dingen die kun je allemaal zelf, en in veel gevallen kan je installateur dat op afstand als je twijfels hebt. Er zit een behoorlijk boekwerk aan handleiding bij die dingen.*
Maar bovenal: zelf je stooklijn instellen is toch echt wel het absolute minimum wat mij betreft. Je kunt niet elke woning zo even over 1 kam scheren en stellen: Zo stellen we hem in en daarmee uit
En dan bokken als @s020506 vraagt om hem anders in te stellenHet is verdorie je eigen warmtepomp toch zeker
* Mede ook omdat je veel hardwarematig kunt koppelen aan de binnenunits. Sturingen, kleppen, zones, backup heaters, communicatie, sensoren...
Want daarom kocht ik een Quatt (en ook vanwege de prijs natuurlijk, na de schrik over een offerte van €13.000 ex subsidie), na doorlezen van dit topic.
Lekker niks zelf instellen. Quatt heeft heel snel 2x wat aangepast, teruggekoppeld na een week of het beviel, klaar.
Heerlijk zonder handleiding.
Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:39:
[...]
En wat wanneer het je geen moer interesseert?
Want daarom kocht ik een Quatt (en ook vanwege de prijs natuurlijk, na de schrik over een offerte van €13.000 ex subsidie), na doorlezen van dit topic.
Lekker niks zelf instellen. Quatt heeft heel snel 2x wat aangepast, teruggekoppeld na een week of het beviel, klaar.
Heerlijk zonder handleiding.
Ja sjesis zeg... Je stelt een vraag, en ik geef antwoord.
Jij geeft een lijst van wat je allemaal in kunt zou stellen, maar niet waarom je dat zou willen.paQ schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:41:
[...]
Ja sjesis zeg... Je stelt een vraag, en ik geef antwoord.
Wanneer je (mijn) Quatt heerlijk vroeg begint te verwarmen, doorpruttelt op 300W tot bijna 1°C boven setpoint met heel lange runs, warmteverlies en starttemperatuur blijkbaar goed staan na 2 pogingen...
Wat moet ik dan met die hele lijst instellingen die de juiste instellingen enkel om zeep kunnen helpen alleen om "zelf iets in te kunnen stellen"?
Dit hele topic wordt zo vaak aangegeven dat je zelf niets in kunt stellen op je Quatt, enkel aan je eigen verwarmingssysteem (waar dan ook *meestal* de problemen zitten), dat deze hele discussie nonsense is.
We kunnen er niks aan instellen, leer ermee leven.
Wanneer je alles in wilt stellen en jaren bezig wilt zijn ieder afzonderlijk instellinkje uit te proberen: koop iets anders
Om maar een paar dingen op te noemen die ik graag zelf zou willen kunnen instellen: (maar er zijn er vast nog meer voor anderen):Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:22:
[...]
Ik bedoel:
- Quatt mag niet meer gaan verwarmen binnen de laatste 15 minuten voor de nachtverlaging.
- De sturing van de CiC zelf van aan-uit naar opentherm kunnen wijzigen.
- Zelf koelen kunnen activeren.
Iets geavanceerder:
- Hoe vaak / onder welke omstandigheden moet er gedefrost worden.
- Zelf api toegang kunnen activeren, zodat je zelf het programma van de Quatt kunt optimaliseren (als Quatt het dan niet wil doen).
En dan zijn dat nog maar de dingen die direct bij me opkomen, maar er zijn er allicht meer.
Haha ja best bizar, ik ben blij dat ik nog geen actie had ondernomen. Wel apart overigens dat de cv ketel niks deed zonder Quatt.paQ schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:29:
[...]
wow
Behalve dat het wel echt een stomme fout is geweest, ook niet tijdens/na installatie kunnen vaststellen en het ook nog eens op een totaal losstaand iets gooien.
Je zal maar niet op tweakers zitten en het ook niet weten, en een CV boer laten komen om een goedwerkende waterpomp te laten vervangen waarna het nog steeds niet werkt, waarna je kan gaan soebatten over de factuur daar weer van.
Zeker goede trouble shooting!SBL schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:29:
[...]
Mooi dat ze de afspraak nakwamen en dat het nu (heel hard) werkt.
Goede troubleshooting van @jj85 ook.
Je bent de enige die dit stookseizoen beide Quatts al op full power hebt gehad ;-)
Een domme fout netjes opgelost inderdaad. Communicatie in het weekend kon beter (zaterdag: misschien lukt het om zondag te komen, uiterlijk maandag. Zondag: geen idee, je wordt vandaag terug gebeld of het vandaag lukt of maandag, geen reactie. Maandag: er is nog niks gepland, je hoort zo snel mogelijk of het gaat lukken vandaag)
Kan nu beginnen met eea inregelen, kwam er net na een uur achter dat 6 van de 9 groepen van de vloerverwarming nog dicht zat, zorgde al voor oplopende watertemperaturen omdat de thermostaat was in een ruimte waarvan de groep dicht was.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die 'vrije' thermostaat dan wel weer een pluspunt vindt van Quatt. Voor mij boeide het niet zoveel, maar je zult maar een touchscreen hebben hangen voor je domotica, met een opentherm gateway, en dan moet je opeens aan een thermostaat van die fabrikant zelf.paQ schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:25:
Maar je kunt je apparaat tot in de puntjes finetunen. Op een thermostaat / controller die 'hoort' bij die warmtepomp, en niet een algemeen signaal wat weer vertaald moet worden met alle beperkingen van dien.
Quatts integratie van de thermostaat vind ik dan wel weer beroerd uitgevoerd. Omdat sommige thermostaten niet de juiste gegevens doorgeven gebruiken ze de thermostaat niet slechts als temperatuursensor, maar gebruiken ze ook het stooksignaal, met vervelend gedrag ten gevolg.
Dan kun je ook gewoon een 'normale' warmtepomp aanschaffen, en laat je dat boekwerk lekker links liggen.Friezin schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:39:
[...]
En wat wanneer het je geen moer interesseert?
Maar ik begrijp niet helemaal wat er mis is met die extra opties (die je niet hoeft te gebruiken). Je gaf als ik het me goed herinner aan dat je behoorlijk tijd hebt gestoken in waterzijdig inregelen.
Dat is een optie (die niet alle gebruikers zullen aangrijpen), maar toch heb je dat wel gedaan. Waarom?
Ik neem aan omdat je Quatt daardoor beter loopt en / of je meer comfort hierdoor krijgt.
Hetzelfde is het met meer opties op je warmtepomp: je hoeft ze niet te gebruiken, maar als je het kunt is het mogelijk toch wel prettig voor extra comfort / lagere kosten?
Mwa niet echt vreemd. Quatt stuurt altijd de waterpompen aan in de 2 Quatts. Doordat ze het verkeerd aangesloten hadden, stroomde het water omgekeerd door de CV. Dat zal die niet zo leuk gevonden hebben, er zou bijv een druk/flowbeveiliging kunnen activeren die verdere start voorkomt.Hambo schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:09:
[...]
Haha ja best bizar, ik ben blij dat ik nog geen actie had ondernomen. Wel apart overigens dat de cv ketel niks deed zonder Quatt.
De laatste berichtgeving was dat de subsidieregeling voor de tweede warmtepomp in cascade opstellingen vervalt per 1 januari.VindiGoosh schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:10:
Vanaf wanneer vervalt de dubbele subsidie voor de Duo?
We kunnen wel raden wie daar een bommetje onder heeft gelegd
De chill....tjah, ben benieuwd hoeveel die verkocht gaat worden. Blijft een beetje niche product.0xygen500 schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:08:
[...]
De programmeurs zijn nu bezig met de chill, die hebben geen tijd meet voor de quatt classic
En als je daar al je programmeurs op hebt zitten.....
Ik blijf van mening dat de doorontwikkeling van een reeds verkocht product (Quatt) niet zo snel mag stoppen. En zeker als de "features" gewoon echt heel simpel te implementeren zijn. En helemaal niet als het bevordelijk kan zijn voor de levensduur van een product.
Maar het blijft roepen in de woestijn heb ik het idee. Jammer, helaas.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Deze lijst snap ik, wat (ik ben in overtreding, ik weet het, maar moet vergelijken) een niet-Quatt bezitter voorstelt kon ik even niet plaatsen (zal merkafhankelijk zijn wat kan en niet kan of nodig is).onlinaius schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:09:
[...]
Om maar een paar dingen op te noemen die ik graag zelf zou willen kunnen instellen: (maar er zijn er vast nog meer voor anderen):
- Quatt mag niet meer gaan verwarmen binnen de laatste 15 minuten voor de nachtverlaging.
- De sturing van de CiC zelf van aan-uit naar opentherm kunnen wijzigen.
- Zelf koelen kunnen activeren.
Iets geavanceerder:
- Hoe vaak / onder welke omstandigheden moet er gedefrost worden.
- Zelf api toegang kunnen activeren, zodat je zelf het programma van de Quatt kunt optimaliseren (als Quatt het dan niet wil doen).
En dan zijn dat nog maar de dingen die direct bij me opkomen, maar er zijn er allicht meer.
Wanneer *sommige* dingen (eenmalig) door contact met Quatt aan/uit/anders zouden worden ingesteld, is dat akkoord?
(Optie koelen=aan, defrostschema op buitentemperatuur ipv temperatuur binnenunit.. etc (ik roep maar wat))
En ik gaf al aan dat de meeste problemen zich afspelen bij het eigen verwarmingssysteem. Met 1 Quatt was het hier een gevolg: inregelen of gas gebruiken.onlinaius schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:19:
[...]
Dan kun je ook gewoon een 'normale' warmtepomp aanschaffen, en laat je dat boekwerk lekker links liggen.
Maar ik begrijp niet helemaal wat er mis is met die extra opties (die je niet hoeft te gebruiken). Je gaf als ik het me goed herinner aan dat je behoorlijk tijd hebt gestoken in waterzijdig inregelen.
Dat is een optie (die niet alle gebruikers zullen aangrijpen), maar toch heb je dat wel gedaan. Waarom?
Ik neem aan omdat je Quatt daardoor beter loopt en / of je meer comfort hierdoor krijgt.
Hetzelfde is het met meer opties op je warmtepomp: je hoeft ze niet te gebruiken, maar als je het kunt is het mogelijk toch wel prettig voor extra comfort / lagere kosten?
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 29-09-2025 23:08 ]
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.