Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:42
raven22 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:58:
[...]

Ik bespaar ook meer dan Quatt had berekend. Zelfs na vervangen van 30 jaar oud dubbel glas voor hr+++ (schuifpui) en hr++ (andere ramen).
Verder loopt bij mij de leiding ook door de slaapkamer, en dat is geheel stil.
Als dit een v2 betreft, de waterflow gaat 25% omhoog naar 1000l/h. Daar heeft niemand met een Quatt nog ervaring mee (qua geluid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 17:28
Salvogs schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:35:
Gisteren videogesprek gehad met Quatt, wat overigens prima ging. Twijfel nog of wij een enkele unit doen of een duo, gezien meerprijs voor twee maar paar honderd euro is.
Zou voor eentje gaan. Anders laat je ons (de belastingbetalers) opdraaien voor een tweede unit die bij jou misschien alleen maar in de weg staat. Quatt maakt handig gebruik van een subsidie op een manier zoals die eigenlijk niet bedoeld is (is mijn bescheiden mening).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
lieverd schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Zou voor eentje gaan. Anders laat je ons (de belastingbetalers) opdraaien voor een tweede unit die bij jou misschien alleen maar in de weg staat. Quatt maakt handig gebruik van een subsidie op een manier zoals die eigenlijk niet bedoeld is (is mijn bescheiden mening).
Wat een rare gedachtengang.

Raad je stelletjes ook aan maar geen kinderen te nemen, omdat stelletjes met kinderen voor kinderopvang nogal wat subsidie krijgen, die door werkend (ook kinderloos en 50+) Nederland moet worden opgehoest?
Of het afraden van de warmtepomp zelf?
Of te duur huren?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:53
Werkende ouders leveren weer geld voor de maatschappij op. Dat is een goede ROI voor de hele welvaartssituatie in een land. Een 2e -onnodige- warmtepomp kost de maatschappij geld en levert geld op bij de verkoper.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Salvogs schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:35:
Gisteren videogesprek gehad met Quatt, wat overigens prima ging. Twijfel nog of wij een enkele unit doen of een duo, gezien meerprijs voor twee maar paar honderd euro is.
Voor extra gas besparing hoef ik het niet te doen gezien dat niet van toepassing is, maar enkel voor later als we FE willen.

Dus daar moeten we nog even over nadenken wat we willen.

Twee vragen aan jullie;
- Hoe reëel is de berekende kostenbesparing vanuit Quatt? Komt dit overeen met het geen wat jullie daadwerkelijk besparen? Mijn verbruik is +-1200 en verwachtte besparing is 960m3 gas.
met de oude (R32) Quatt (mono) had ik vorig stookseizoen een besparing van ruim 1050 ( kwam ook van 1250 m3) en rest verbruik van 160 m3 ( incl. SWW) en verbruik van circa 1950 kWh en dit stookseizoen was het iets meer met een restverbruik van 250m3 en 2200 kWh op jaarbasis,

Maar let op dit met een slechts 4,5 kW warmtepomp, de nieuwe Quatt (R290) heeft met 7 kW behoorlijk meer vermogen, dus afhankelijk van je huis (warmteverlies) en stookgedrag kan dit dus anders liggen.
Als je echter de optie naar FE open wilt houden zou de keuze naar de Duo mits je deze ook qua geluid kwijt kunt geen gek idee. De R290 is overigens -2dB in de stille modus stiller, dit zal voor veel Duo’s die in het verleden net niet geplaatst konden worden nu mogelijk wel mogelijkheden bieden.
- Zijn er mensen die het leidingwerk door een slaapkamer hebben gelegd? Tot in hoeverre hoor je hier iets van savonds/nachts?

Indicatie voor installatie werd bij mij 6 - 8 weken afgegeven overigens.

Bedankt!

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:44:
Werkende ouders leveren weer geld voor de maatschappij op. Dat is een goede ROI voor de hele welvaartssituatie in een land. Een 2e -onnodige- warmtepomp kost de maatschappij geld en levert geld op bij de verkoper.
Definieer "onnodig".
Wanneer de overweging is tzt FE te gaan, lijkt me een 2de warmtepomp bij 1200m3 gas NIET onnodig.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Definieer "onnodig".
Wanneer de overweging is tzt FE te gaan, lijkt me een 2de warmtepomp NIET onnodig.
"Onnodig" is een 2e warmtepomp altijd wanneer je ook met 1 juist gedimensioneerde af kunt.
Het is een perverse manier van klanten warm maken vooral nog een keer subsidie aan te vragen 'voor die paar honderd extra' die het de klant zelf kost.

M.a.w.
Als je gewoon afkunt met 1 x 7kW wp, waarom zou je er dan 'voor de zekerheid' een 2e naast zetten die voor 85% gefinancierd wordt door een subsidie die dan zijn maatschappelijke doel mist. Precies zoals @lieverd aanhaalt.
Heb je om gasloos te kunnen verwarmen te kort aan 7 kW, (wat al best een boel is hoor) maar genoeg aan 7.6 kW, dan kijk je beter naar 1 warmtepomp die het benodigde vermogen levert toch?
De subsidie stimuleert verduurzaming, maar via deze weg vooral de winstoptimalisatie van Quatt. De wetgever laat daar ook wel steken vallen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lieverd
Friezin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:26:
[...]

Wat een rare gedachtengang.

Raad je stelletjes ook aan maar geen kinderen te nemen, omdat stelletjes met kinderen voor kinderopvang nogal wat subsidie krijgen, die door werkend (ook kinderloos en 50+) Nederland moet worden opgehoest?
Of het afraden van de warmtepomp zelf?
Of te duur huren?
De subsidie is bedoeld om gasverbruik te verminderen tegen zo min mogelijk extra electriciteitsgebruik. Als je twijfelt of een 2e unit nodig is en het alleen maar doet omdat het toch zo weinig kost, dan is het goed om te bedenken dat de werkelijke kosten 3000 euro zijn, en geen 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:01:
[...]

"Onnodig" is een 2e warmtepomp altijd wanneer je ook met 1 juist gedimensioneerde af kunt.
Het is een perverse manier van klanten warm maken vooral nog een keer subsidie aan te vragen 'voor die paar honderd extra' die het de klant zelf kost.

M.a.w.
Als je gewoon afkunt met 1 x 7kW wp, waarom zou je er dan 'voor de zekerheid' een 2e naast zetten die voor 85% gefinancierd wordt door een subsidie die dan zijn maatschappelijke doel mist. Precies zoals @lieverd aanhaalt.
Heb je om gasloos te kunnen verwarmen te kort aan 7 kW, (wat al best een boel is hoor) maar genoeg aan 7.6 kW, dan kijk je beter naar 1 warmtepomp die het benodigde vermogen levert toch?
De subsidie stimuleert verduurzaming, maar via deze weg vooral de winstoptimalisatie van Quatt. De wetgever laat daar ook wel steken vallen hoor.
Tja, alles kan wanneer je diepe zakken hebt 😉.
De wetgever geeft volgens mij liever geen subsidie op verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lieverd schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:08:
[...]

De subsidie is bedoeld om gasverbruik te verminderen tegen zo min mogelijk extra electriciteitsgebruik. Als je twijfelt of een 2e unit nodig is en het alleen maar doet omdat het toch zo weinig kost, dan is het goed om te bedenken dat de werkelijke kosten 3000 euro zijn, en geen 100.
Volgens mij gaf poster aan dat hij in de toekomst FE overweegt.
Dan kun je beter nu toehappen.
Qua stroomverbruik lijkt het me weinig extra te kosten: de enkele of Duo draait naar gewenste warmte-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvk
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-08 10:18
Hier is gisteren ook iemand van Quatt langsgeweest. Ons gasverbruik is zo'n 1500m3 per jaar. Bij dat verbruik werd geschetst dat puur voor hybride een duo unit nauwelijks wat toevoegt qua financieel rendement. Ons is nu de Quatt Single V2 aangeraden.

Bij de duo zou een extra groep nodig zijn wat via Quatt €540 kost. Echter, onze ketel zit helemaal niet op een eigen groep, dus die extra groep voor de Quatt moet er waarschijnlijk sowieso komen. Dat maakt de extra investering voor duo nog maar zo'n €600 extra.

Ikzelf twijfel nogal. We wonen in een woning uit '75 met de radiatoren van toen. Op 65 graden bij een buitentemperatuur van -7 zou wat extra vermogen best welkom zijn is mijn inschatting. Echter weet ik niet of het systeem misschien op 55 graden ook al prima werkt, want dan lijkt het me dat er sowieso genoeg vermogen is.

Als argument werd nog aangedragen dat in de toekomst bij een FE upgrade altijd een extra warmtepomp toegevoegd kan worden en dat tegen die tijd de techniek misschien ook weer verder is. Daar valt wel weer tegenin te brengen dat de subsidies nu in mijn ogen heel schappelijk zijn, zeker bij twee pompen.

Ben wel benieuwd wat jullie als mede tweakers of quatt eigenaren hiervan denken, of welke afweging jullie hierbij gemaakt hebben?

Tot slot vroeg ik me nog af, in het plaatsingsplan staat nu een verwachte gasbesparing van maar net 50%. Dat bracht me tot de volgende vraag: kiest Quatt voor zoveel mogelijk elektrisch verwarmen met de warmtepomp (en dus voor het klimaat het beste) of kiest het systeem voor de beste balans tussen gaskosten en stroomkosten (dus het hoogste financiële rendement)? Of als 3e optie, is de warmtepomp eigenlijk financieel bij elke buitentemperatuur en watertemperatuur voordeliger en springt de CV daarmee enkel bij als er een tekort is aan vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:09:
[...]

Tja, alles kan wanneer je diepe zakken hebt 😉.
De wetgever geeft volgens mij liever geen subsidie op verduurzaming.
Je opmerking ontgaat me volledig aangaande de diepe zakken.
En sja, laat de subsidie eens weg, dan ben ik benieuwd of mensen dan nog steeds zeggen: "ach, voor maar 3400 euro zetten ze er meteen een tweede bij, dus daar twijfel ik nog over"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:11:
[...]

Qua stroomverbruik lijkt het me weinig extra te kosten: de enkele of Duo draait naar gewenste warmte-output
nou, daar hebben we het

Beter kijk je naar een juist gedimensioneerd systeem, en/maar waarschijnlijk kun je het ook af met 1 wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:17
paQ schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:01:
[...]

M.a.w.
Als de besturing goed werkt (nog niet bij Quatt) dan werkt de combinatie van 2 kleine warmtepompen efficienter dan 1 grotere. De kleinere warmtepompen kunnen dan efficienter op laag vermogen draaien.

Daarnaast zijn alle consumentenprijzen fantasieprijzen die pervers hoog zijn ivm de subsidies die worden gegeven. Dat geldt zowel voor grote als kleine en voor enkele en dubbele warmtepompen.

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 17-05-2025 11:19 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:11:
[...]

Je opmerking ontgaat me volledig aangaande de diepe zakken.
En sja, laat de subsidie eens weg, dan ben ik benieuwd of mensen dan nog steeds zeggen: "ach, voor maar 3400 euro zetten ze er meteen een tweede bij, dus daar twijfel ik nog over"
En dat (3400 e) bedoelde ik dus met "diepe zakken".
Ik misgun niemand subsidie: niet op kinderopvang, niet op elektrisch rijden, niet op te dure huren van huisjesmelkers, niet op zorg en ook niet op een 2de wp.
De laatste kan ik gebruik van maken. De rest kost(te) mij geld.
Van harte gegund. Ik proef frustratie.
(Ik duik mijn tuin in! Prettig weekend)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:46
Friezin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:18:
[...]

En dat (3400 e) bedoelde ik dus met "diepe zakken".
Ik misgun niemand subsidie: niet op kinderopvang, niet op elektrisch rijden, niet op te dure huren van huisjesmelkers, niet op zorg en ook niet op een 2de wp.
Van harte gegund. Ik proef frustratie.
(Ik duik mijn tuin in! Prettig weekend)
Je snapt dat wij met zijn allen dan meebetalen aan zijn warmtepomp, omdat er misbruik gemaakt wordt van de subsidieregeling? Frustratie is een te groot woord, het is gewoon niet nodig.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:15:
[...]

Als de besturing goed werkt (nog niet bij Quatt) dan werkt de combinatie van 2 kleine warmtepompen efficienter dan 1 grotere. De kleinere warmtepompen kunnen dan efficienter op laag vermogen draaien.
Ik betwijfel het. Een goede warmtepomp moduleert gewoon over een groot bereik. De momenten dat ze samen op lager vermogen kunnen draaien worden te niet gedaan door de keren dat het juist inefficiënter blijkt om er 2 te hebben.
De oude Quatt had 10 stapjes met vaste compressorsnelheden. Ik mag hopen dat de nieuwe gewoon traploos moduleert. Daar draai je al een boel inefficiëntie de nek mee om. Daar zit een grotere winst dan 2 x kleine 10-stappen compressors.
Sowieso: bij 1 of 2 x 7 kW is er niet echt meer sprake van 2 kleine vs 1 grote.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lieverd
Friezin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:11:
[...]
Ik overweeg ook een overstap naar FE. Maar ik heb met enkele Quatt nog maar <100 m3 gasgebruik per jaar.
De komende 14 jaar komt daar nog 1400 m3 bij, en dan kan de Quatt naar de schroot.
Het is echt niet effectief (vanuit de maatschappij bezien) om voor 1400 m3 gas 2700 euro subsidie aan te wenden. Dus ik stel mijn FE transitie nog 14 jaartjes uit. Heb ik weer een mooie glimmende unit die even mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Ik betwijfel het. Een goede warmtepomp moduleert gewoon over een groot bereik. De momenten dat ze samen op lager vermogen kunnen draaien worden te niet gedaan door de keren dat het juist inefficiënter blijkt om er 2 te hebben.
De oude Quatt had 10 stapjes met vaste compressorsnelheden. Ik mag hopen dat de nieuwe gewoon traploos moduleert. Daar draai je al een boel inefficiëntie de nek mee om. Daar zit een grotere winst dan 2 x kleine 10-stappen compressors.
Sowieso: bij 1 of 2 x 7 kW is er niet echt meer sprake van 2 kleine vs 1 grote.
Ik denk dat het een misverstand is dat de compressor van de oude Quatt maar in 10 stapjes kan moduleren.
Voor de besturing van de controller heeft Quatt gekozen voor 10 grotere stappen in plaats van 61 kleinere stapjes tussen 30Hz en 90Hz.

De meeste warmtepompen gaan niet lager dan 30Hz en dan is 30Hz op een 5kW compressor efficienter dan 30Hz op een 10kW compressor

Ik ben ook benieuwd of Quatt voor de nieuwe Quatt ook een nieuwe besturing heeft bedacht

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 17-05-2025 11:52 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s020506 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Je snapt dat wij met zijn allen dan meebetalen aan zijn warmtepomp, omdat er misbruik gemaakt wordt van de subsidieregeling? Frustratie is een te groot woord, het is gewoon niet nodig.
Zo vind ik gezinnen met 4 of meer kinderen die volledig gebruik maken van kinderbijslag en kinderopvang op mijn kosten niet nodig (die bedacht ik me net in de tuin). Max zetten op 3. Heb alles zelf gedokt.
Geen idee, maar een kind kost vast meer dan €2700 subsidie per kind per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lieverd schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Ik overweeg ook een overstap naar FE. Maar ik heb met enkele Quatt nog maar <100 m3 gasgebruik per jaar.
De komende 14 jaar komt daar nog 1400 m3 bij, en dan kan de Quatt naar de schroot.
Het is echt niet effectief (vanuit de maatschappij bezien) om voor 1400 m3 gas 2700 euro subsidie aan te wenden. Dus ik stel mijn FE transitie nog 14 jaartjes uit. Heb ik weer een mooie glimmende unit die even mee kan.
En voor die tweede aankoop wel subsidie 😉?
Wanneer je veel bespaart zou ik niet 14 jaar wachten maar, zodra quitte, nieuw kopen.
Je bespaart namelijk veel meer dan enkel de kosten van die 1400m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Ik denk dat het een misverstand is dat de compressor van de oude Quatt maar in 10 stapjes kan moduleren.
Voor de besturing van de controller heeft Quatt gekozen voor 10 grotere stappen in plaats van 61 kleinere stapjes tussen 30Hz en 90Hz.

De meeste warmtepompen gaan niet lager dan 30Hz en dan is 30Hz op een 5kW compressor efficienter dan 30Hz op een 10kW compressor

Ik ben ook benieuwd of Quatt voor de nieuwe Quatt ook een nieuwe besturing heeft bedacht
Dat is geen misverstand, hij 'moduleert' in 10 vooraf ingestelde stappen. Dat dat in de 'gekozen' regelmodule zit snap ik. Ik kan geen enkel voordeel bedenken aan het op die manier inzetten van je compressor. Het lijkt eerder op lekker eenvoudig en goedkoop ipv dat daar bewust voor is gekozen.

Er zijn ook gewoon warmtepompen die terug kunnen tot 10Hz. Belangrijker is de bandbreedte waarop je kunt moduleren. 30Hz is niet zo erg, en al helemaal niet als je tot 120Hz kunt om eens wat te noemen. Dan heb je nog steeds een bandbreedte van 90 Hz waarlangs je -traploos- kunt moduleren.
Ik kijk er ook niet van op als de nieuwe gewoon van 30-110 gaat bijv. (en dan niet langs 12 stapjes)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 17-05-2025 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:15
De discussie of de subsidie wel of niet te rechtvaardigen is kan wat mij betreft overbodig worden beschouwd.

Ik denk dat het duidelijk is dat als ze bij het ontwerpen van de regeling lucht hadden gekregen van de constructie die Quatt ging gebruiken ze iets anders hadden bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12
lieverd schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Als je nog maar 100 m3 gasverbruik per jaar hebt dan is het volgens mij niet nodig om een tweede buitenunit te plaatsen.

Zelfs als je op de koudste dagen net iets tekort zou komen, dan kan je dat prima opvangen met een goedkoop convector kacheltje of een strategisch geplaatst infrarood paneel (duurder maar mooier).

Met de FE optie kan je helemaal van het gas af. Alleen dat al scheelt zo'n 300 euro per jaar en dat zal elk jaar omhoog gaan naarmate de vaste lasten van het enorme gasnet door minder klanten gedragen moet worden.

De subsidie op de FE uitbreiding is trouwens 725 euro, dus je belast de maatschappij niet door dit te doen.

Per 2027 mogen we niet meer salderen, dus dan is douchen met de FE hier effectief gratis gedurende 8 maanden van het jaar dat de zonnepanelen overschot produceren.

Ik vind het persoonlijk wel lastig om de business case te maken met een investering van zo'n 5000 euro, de ruimte die het in neemt en een zeer laag gasverbruik dat voornamelijk bestaat uit douchen.

Voor nu kijk ik de kat nog even uit de boom. Mijn ketel is namelijk nog vrij jong, dus die weg gooien voelt ook fout en marktplaats staat er al vol mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Zo vind ik gezinnen met 4 of meer kinderen die volledig gebruik maken van kinderbijslag en kinderopvang op mijn kosten niet nodig (die bedacht ik me net in de tuin). Max zetten op 3. Heb alles zelf gedokt.
Geen idee, maar een kind kost vast meer dan €2700 subsidie per kind per jaar.
Stomme vergelijking. Je neemt geen extra kind omdat deze niet zo veel extra kost. Een volgend kind krijgen is geen misbruik maken van een subsidie.

Een kind kost zeker meer, maar gaat uiteindelijk ook veel meer opleveren in de vorm van belasting. Ik betaal liever meer aan iemand anders zijn kind dan aan de subsidie van een 2e Quatt.

Ik zou je ideeën fijn in de tuin laten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanvk
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-08 10:18
Als ik het goed lees is het doel van de subsidie om gemiddeld 30% van de investering te dekken. Dat zit nu bij een Quatt Duo wel vrij ver erboven. Ik kan me dus best voorstellen dat de subsidie hierop in de komende jaren afgebouwd wordt.

In mijn situatie is het best wel denkbaar dat we bijvoorbeeld vrij snel na 2027 over willen naar FE, gezien de salderingsregeling maar ook de leeftijd van de CV ketel.

Het mooie is dat hybrid aan de data kan zien of je huis geschikt is voor full electric, maar dat betekent ook dat het van te voren een gok blijft. En vooral van de V2 weten we nu in de praktijk nog niet zoveel. Dat maakt het lastig.

@lieverd, mag ik vragen wat je gasvebruik was vóór de installatie van de Quatt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
s020506 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:46:
[...]

Stomme vergelijking. Je neemt geen extra kind omdat deze niet zo veel extra kost. Een volgend kind krijgen is geen misbruik maken van een subsidie.

Een kind kost zeker meer, maar gaat uiteindelijk ook veel meer opleveren in de vorm van belasting. Ik betaal liever meer aan iemand anders zijn kind dan aan de subsidie van een 2e Quatt.

Ik zou je ideeën fijn in de tuin laten ;)
Dat kinderen per definitie geld gaan opleveren is geen vaststaand feit.
Niet alle kinderen zijn gezond helaas. Daarvan ken ik diverse voorbeelden.
Maar warmte is wel een eerste levensbehoefte. Zo is wonen dat ook of je gezondheid.

Een enkele Quatt dekt de kleine behoefte, een dubbele de grotere.
Andere leveranciers geven ook al aan: neem een pomp met meer kW, dan krijg je meer subsidie. En waar komt dan de winst terecht?
Mijn eerste offerte (2021) was €13.000. €3.000 subsidie.
Die leverancier toucheerde dan ook al €13.000 voor een 7kW pomp. Dan wel ok?

En nee, ik laat mijn ideeën niet in de tuin, hier dumpen is leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:07:
[...]

Dat kinderen per definitie geld gaan opleveren is geen vaststaand feit.
Niet alle kinderen zijn gezond helaas. Daarvan ken ik diverse voorbeelden.
Maar warmte is wel een eerste levensbehoefte. Zo is wonen dat ook of je gezondheid.

Een enkele Quatt dekt de kleine behoefte, een dubbele de grotere.
Andere leveranciers geven ook al aan: neem een pomp met meer kW, dan krijg je meer subsidie. En waar komt dan de winst terecht?
Mijn eerste offerte (2021) was €13.000. €3.000 subsidie.
Die leverancier toucheerde dan ook al €13.000 voor een 7kW pomp. Dan wel ok?

En nee, ik laat mijn ideeën niet in de tuin, hier dumpen is leuker.
Gut gut, je kent zieke kinderen. Wil je een medaille? Of anders gezegd, wat hebben die er nu weer mee te maken? Die paar kinderen die niet bijdragen vallen in het niet bij die dat wel doen.

En ja, dan wel ok. Want dan betaal jij de grotere warmtepomp, en niet de belastingbetaler in de vorm van subsidie. Dat je meer subsidie krijgt voor een grotere warmtepomp vind ik prima. Dat jij een 2e Quatt bijna voor niks krijgt omdat de subsidie er bijna helemaal voor betaald vind ik minder. Zou je het wel ok vinden als iemand 10 Quatts neer zou zetten en waarvan er bijna 9 op kosten van de belastingbetaler komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:12
Wat ik merk is dat als ik snachts de verwarming uit zet hij sochtends nog een piek op gas heeft.

Is het nog mogelijk om eigenlijk tegen quatt te zeggen dat als het buiten boven de 15C is nooit om gas te vragen (doe er dan maar een paar minuten lange om op te warmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s020506 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Gut gut, je kent zieke kinderen. Wil je een medaille? Of anders gezegd, wat hebben die er nu weer mee te maken? Die paar kinderen die niet bijdragen vallen in het niet bij die dat wel doen.

En ja, dan wel ok. Want dan betaal jij de grotere warmtepomp, en niet de belastingbetaler in de vorm van subsidie. Dat je meer subsidie krijgt voor een grotere warmtepomp vind ik prima. Dat jij een 2e Quatt bijna voor niks krijgt omdat de subsidie er bijna helemaal voor betaald vind ik minder. Zou je het wel ok vinden als iemand 10 Quatts neer zou zetten en waarvan er bijna 9 op kosten van de belastingbetaler komen?
Wanneer een huurbaas 10 Quatts aanschaft zodat zijn huurders er warmpjes bijzitten voor minder maandelijkse lasten (waardoor ze meer kunnen uitgeven aan andere zaken tbv de economie), juich ik dat toe. Geef maar subsidie.

Ik stimuleer, met het geld wat ik "verdien" aan zuiniger stoken, ook de plaatselijke winkeliers en restaurants. En zo is iedereen blij. Toch?

De een gunt de wp-leverancier de vette winst niet, de ander gunt geen enkele Duo-bezitter een tweede subsidie. Blijft leuk, dat groen :+. Maar mijn 2de Quatt komt er gewoon, net zoals hij er al is bij een heel groot deel van de topic-lezers. Kunnen we lang over babbelen, maar je praat mij geen schuldgevoel aan.

En iemand die kinderen als verdienmodel ziet, ik vind het heel bijzonder.
Ze moeten wel bij gaan dragen...
PS: ik verdien minimaal een lintje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Batavia schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:08:
Wat ik merk is dat als ik snachts de verwarming uit zet hij sochtends nog een piek op gas heeft.

Is het nog mogelijk om eigenlijk tegen quatt te zeggen dat als het buiten boven de 15C is nooit om gas te vragen (doe er dan maar een paar minuten lange om op te warmen)
Ik probeer dit even te snappen.
Wanneer de Quatt uit is, vraagt hij toch geen gas?
Dit is wel een heel summier verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Friezin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Ik probeer dit even te snappen.
Wanneer de Quatt uit is, vraagt hij toch geen gas?
Dit is wel een heel summier verhaal.
Als ik snachts de verwarming uit doe koelt de woonkamer af richting de 15C

Als ik in de ochtend de thermostaat op 19C zet krijg ik een stook-piek waarbij er gas gevraagd wordt.

Ik zou eigenlijk de quatt willen vertellen dat hij (zolang het buiten niet vriest) nooit om gas moet vragen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:16
Batavia schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Als ik in de ochtend de thermostaat op 19C zet krijg ik een stook-piek waarbij er gas gevraagd wordt.

Ik zou eigenlijk de quatt willen vertellen dat hij (zolang het buiten niet vriest) nooit om gas moet vragen
Als je de thermostaat 4 graden hoger zet gebruikt hij inderdaad gas, kleine stapjes en dan geen gasverbruik.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[...]

Misschien kun je de cv op zomerstand of alleen tapwater zetten (weet niet of alle merken/types dat kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
[...]

Bij stappen van 2 graden of meer wordt de CV ketel ingeschakeld. Of nachtverlaging veel scheelt is sowieso de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:43
[...]

Het idee van een warmtepomp is toch juist dat je de temperatuur constant laat? Dus ik zou geen afkoeling naar 15 graden verwachten (of instellen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Wanneer een huurbaas 10 Quatts aanschaft zodat zijn huurders er warmpjes bijzitten voor minder maandelijkse lasten (waardoor ze meer kunnen uitgeven aan andere zaken tbv de economie), juich ik dat toe. Geef maar subsidie.

Ik stimuleer, met het geld wat ik "verdien" aan zuiniger stoken, ook de plaatselijke winkeliers en restaurants. En zo is iedereen blij. Toch?

De een gunt de wp-leverancier de vette winst niet, de ander gunt geen enkele Duo-bezitter een tweede subsidie. Blijft leuk, dat groen :+. Maar mijn 2de Quatt komt er gewoon, net zoals hij er al is bij een heel groot deel van de topic-lezers. Kunnen we lang over babbelen, maar je praat mij geen schuldgevoel aan.

En iemand die kinderen als verdienmodel ziet, ik vind het heel bijzonder.
Ze moeten wel bij gaan dragen...
PS: ik verdien minimaal een lintje!
Het gaat niet over gunnen, ik ben het er niet helemaal mee eens dat Quatt mensen een warmtepomp aansmeert die niet per se nodig is. Alleen maar omdat het de mensen bijna niks kost, en de subsidie in de zak van Quatt verdwijnt. Daar is die gewoon niet voor bedoelt.

En jij begint zelf over kinderen, dat vond ik toen al bijzonder.

Dit heeft geen zin. Je wilt het niet begrijpen, of je kan het niet begrijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
[...]

Het is vaak voordeliger om niet zo'n grote nachtverlaging toe te passen.
De quatt draait rustiger en zuiniger bij kleine veranderingen in vraagtemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
lieverd schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Ik snap je verhaal, maar had dan niet onze slimme overheid (RVO) dat dan ook anders moeten regelen?
Ik heb op de RVO site nergens gelezen dat dit eigenlijk niet de bedoeling is. Overigens ontvangt niet Quatt de subsidie maar komt deze heel gewoon op je eigen bankrekening te staan.
Nog erger, als jij volgend jaar je huidige Quatt laat vervangen door een nieuwe Quatt Duo, ook dan krijg jij gewoon opnieuw zelfs een hogere subsidie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Staat eigenlijk uitgebreid in de TS, dus mogelijk toch verstandig deze eens te lezen.
En nee, een WP is dus geen CV-ketel, met deze zul je dus ook heel anders moeten omgaan tenminste als je zuinig wil gaan stoken.
Dus eersten geen grote stappen bij een temperatuurstijging laten uitvoeren, max met stapjes van 0,5ºC, als je thermostaat nog kleinere stapjes kan doen zou je ook deze kunnen proberen. Een warmtepomp is tenslotte geen haas maar veel eerder een slak.
De volgende verhoging ook pas doen als de eerste bereikt is, dit is m’n afhankelijk van je afgiftesysteem en isolatiewaarde van je huis. Zul je dus moeten uitproberen hoe eea bij jou uitpakt.
Nachtverlaging kan echter met de langzame temperatuur stijging in je achterhoofd probeer deze te beperken, m’n als het buiten echt koud is en dus je warmteverlies hoger gaat worden. Dan is een kleine nachtverlaging of zelf geen vaker een veel betere oplossing.
Het vasthouden ( dus het compenseren van je warmteverlies ) heeft veel minder energie en tijd nodig dan om van een 15ºC naar 19ºC te moeten gaan.
De werking van een hybride warmtepomp berust namelijk op het feit indien de warmtepomp zelf warmtecapaciteit te kort komt dit door het bijschakelen van de cv ketel wordt aangevuld, hierbij wel een klein nadeel, je gaat hierdoor onnodig gas verbruiken als je de warmtepomp door te grote warmtevraag op zijn staart trapt. Wil je dat dus niet is het moto langzaam aan en het met kleine stapjes doen.
Bij echt heel koud weer kom je vanzelf tegen de limiet van je warmtepomp aan en heeft deze dus hulp van de cv ketel nodig. Bij een Quatt Duo zal dit dus pas veel later gebeuren, dus ook belangrijk is dat je vooraf de juiste keuze hebt gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
s020506 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Het gaat niet over gunnen, ik ben het er niet helemaal mee eens dat Quatt mensen een warmtepomp aansmeert die niet per se nodig is. Alleen maar omdat het de mensen bijna niks kost, en de subsidie in de zak van Quatt verdwijnt. Daar is die gewoon niet voor bedoelt.

En jij begint zelf over kinderen, dat vond ik toen al bijzonder.

Dit heeft geen zin. Je wilt het niet begrijpen, of je kan het niet begrijpen.
De kinderen komen uit deze quote van mij:
Enne:
Ik vroeg (september 2023) een paar keer of ik niet beter een duo Quatt kon plaatsen, maar dat was volgens de adviseur niet nodig: dus "aansmeren onnodige duo", is niet mijn ervaring.

Vertel: Wie heeft dan wel momenteel een duo en heeft het niet nodig?

Ik ga er ook van uit dat de subsidie in mijn eigen zak verdwijnt: Quatt geeft op pomp 2 wel een leuke korting bovenop de subsidie 😁. Een no-brainer.

PS: ik gebruik de subsidieregeling, want dat mag:
misbruiken, zoals jij het noemt, is het niet, de RVO keurt het goed namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 17-05-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 21:33
bite schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:01:
[...]

Misschien kun je de cv op zomerstand of alleen tapwater zetten (weet niet of alle merken/types dat kunnen).
Ik weet niet of het volgende ook kan werken...: als er geen vorst verwacht wordt zou je wellicht door een heel hoge gasprijs in te stellen in de app, de warmtepomp kunnen forceren geen tot minimaal extra warmte van de cv te vragen. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Het kan dan natuurlijk wel zo zijn dat de berekende besparingen in de app te hoog uitvallen.

Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:07
LB

[ Voor 114% gewijzigd door okijokii op 18-05-2025 12:19 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

alikebab1 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Het idee van een warmtepomp is toch juist dat je de temperatuur constant laat? Dus ik zou geen afkoeling naar 15 graden verwachten (of instellen).
Het idee van een warmtepomp is, dat hij jouw ieder moment van de dag de gewenste temperatuur geeft. Daarin verschilt deze niet met een Cv-ketel.

Maar zoals @MacD007 al aangeeft, zie de cv-ketel als een haas en de warmtepomp als een slak.

Hoe die haas of slak het het mooiste doen is afhankelijk van afgiftesysteem, huis en warmtewensen. Dat is uitzoeken en experimenteren. Dan kan het zijn dat je op een constante temperatuur uitkomt, bijvoorbeeld bij vloerverwarming.

Of je een constante temperatuur fijn vindt is een tweede en persoonlijk. Maar zeker niet noodzakelijk of het meest efficiënt.

Zo is bij mij het verschil tussen de laagst en de hoogst ingestelde temperatuur van de master-ruimtes: 3,5°C. Van 18,3°C naar 21,8°C. Maar dan wel verspreid over 24 uur in 36 stapjes van 0,1°C/40 minuten. Gemiddeld is dit 20°C. Dat is in ons huis zuiniger verwarmen, dan de hele dag op 21°C.

Wie in een keer van 15° naar 19°C wil, zoals @Batavia , maakt van een slak een haas en dan ga je zeker gas verbruiken.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Parsley schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:06:
[...]

Ik weet niet of het volgende ook kan werken...: als er geen vorst verwacht wordt zou je wellicht door een heel hoge gasprijs in te stellen in de app, de warmtepomp kunnen forceren geen tot minimaal extra warmte van de cv te vragen. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Het kan dan natuurlijk wel zo zijn dat de berekende besparingen in de app te hoog uitvallen.
Ja ervaring mee. De Quatt CiC geeft minimale warmte afhankelijk van het actuele verschil tussen ingestelde en door de thermostaat gemeten kamertemperatuur.
Gebruik een thermostaat die per tiende of per honderdste graad de gewenste temperatuur en daarmee het verschil tussen ingesteld en gemeten kan instellen en jij kan met hulp van domotica zoals Home Assistant de Quatt warmtepomp forceren precies te doen wat jij wilt dat ie doet.

Staat uitgebreid beschreven in het zuster topic Ervaringen met Quatt en HA en andere domotica

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 19-05-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Ja ervaring mee. De Quatt CiC geeft minimale warmte afhankelijk van het actuele verschil tussen ingestelde en door de thermostaat gemeten kamertemperatuur.
Gebruik een thermostaat die per tiende of per honderdste graad de gewenste temperatuur en daarmee het verschil tussen ingesteld en gemeten kan instellen en jij kan met hulp van domotica zoals Home Assistant de Quatt warmtepomp forceren precies te doen wat jij wilt dat ie doet.

Staat uitgebreid beschreven in het zuster topic Ervaringen met Quatt en HA en andere domotica
Maar, kun je dan gasloos, zoals @Batavia wil, uit stilstand van 15°C naar 19°C zonder gasverbruik?

Batavia heeft hopelijk intussen wel door (veel goede adviezen! wp=slak), dat dat niet is zoals je wp gebruikt. Gas geven qua temperatuur, dan vraag je dat letterlijk en figuurlijk.
Lees ts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Maar, kun je dan gasloos, zoals @Batavia wil, uit stilstand van 15°C naar 19°C zonder gasverbruik?

Batavia heeft hopelijk intussen wel door (veel goede adviezen! wp=slak), dat dat niet is zoals je wp gebruikt. Gas geven qua temperatuur, dan vraag je dat letterlijk en figuurlijk.
Lees ts.
Ja, maar dan wel eerst de gastoevoer naar de cv dichtzetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:52:
[...]

Als je de gastoevoer naar CV dichtzet, dan heb je ook geen speciale thermostaat of automatiseringen nodig. Dan kun je met elke thermostaat gasloos de boel opwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:52:
[...]

Hihi, maar dan kan @Batavia dat ook nu (met eigen instellingen) wel doen toch?

(Jj drukte net iets eerder op "verstuur" 😉)

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 19-05-2025 12:57 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
Het verbaast mij steeds vaker dat mensen die een hybride pomp kopen, gasloos willen zijn. Koop dan FE. En de laatste paar m3 gas besparen, kost je zelf veel energie en vermoedelijk ook veel extra elektriciteit. Ik zet de thermostaat op 20 graden continue en verder geniet ik van het mooie weer, een terrasje en een rondje golf. Geen enkele zorg om een paar kuub.
En ik snap wel dat je graag wil tweaken, maar met een lelijk eendje ga je ook nooit 200 km/u. Hoe leuk dat ook zou zijn en wat je er ook aan doet. 😄

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• netappie
pietjm schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:00:
Het verbaast mij steeds vaker dat mensen die een hybride pomp kopen, gasloos willen zijn. Koop dan FE. En de laatste paar m3 gas besparen, kost je zelf veel energie en vermoedelijk ook veel extra elektriciteit. Ik zet de thermostaat op 20 graden continue en verder geniet ik van het mooie weer, een terrasje en een rondje golf. Geen enkele zorg om een paar kuub.
En ik snap wel dat je graag wil tweaken, maar met een lelijk eendje ga je ook nooit 200 km/u. Hoe leuk dat ook zou zijn en wat je er ook aan doet. 😄
Willen en kunnen zijn natuurlijk twee verschillende dingen.

Ik had hier vooraf ook niet verwacht dat de Quatt zo veel alleen zou doen ondanks een gebrek aan vloerverwarming en radiatoren die volgens menig expert toch echt ontoereikend zouden zijn.

Bovendien was de Quatt de enige die hier aan de muur mocht. Niet vanwege de techniek maar omdat de alternatieven zo ontzettend groot en lelijk waren.

In 1x full electric met een ander merk was hier achteraf gezien wel mogelijk geweest, maar niet zonder veel meer kosten en veel meer overlast en een plaatsing waar ik nu nog steeds niet voor zou kiezen.

Die stap naar full electric is natuurlijk logisch als je merkt dat het meevalt of de isolatie en afgifte naar je eigen wensen, tempo en budget hebt verbeterd.

En we worden natuurlijk ook een beetje gek gemaakt door de overheid en media dat iedereen van het gas af moet.

Ik teken al voor 80% minder gas gebruiken als dat betekent dat het 10x zo snel kan voor een prijs die de meerderheid van de Nederlanders niet tegen hoeft te houden.

Of zoals ze zeggen: "Perfect is the enemy of the good."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:47
In aanvulling van @netappie , is dit ook niet een vrij logisch gevolg van Quatt die sinds dag 1(!!) heeft geadverteerd dat die all- electric ready is? En dat hybride daarmee een eerste stap kan zijn IPV gelijk het eindstation..
Quatt heeft inmiddels die belofte ingelost en verkoopt het ook direct al een all-electric (ja ook net voor de lancering van de V2)

van het jaarlijkse bedrag van CV onderhoud+ vaste lasten gas contact+ netbeheerkosten kan je veel stroom kopen en/of andere prima dingen doen

Of je verhaal doelt op hybrides als een Remeha Elga of Intergas Xtend IPV een Quatt, en dit bericht is in verkeerde topic terecht gekomen :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:02:
[...]

In aanvulling van @netappie , is dit ook niet een vrij logisch gevolg van Quatt die sinds dag 1(!!) heeft geadverteerd dat die all- electric ready is? En dat hybride daarmee een eerste stap kan zijn IPV gelijk het eindstation..
Quatt heeft inmiddels die belofte ingelost en verkoopt het ook direct al een all-electric (ja ook net voor de lancering van de V2)

van het jaarlijkse bedrag van CV onderhoud+ vaste lasten gas contact+ netbeheerkosten kan je veel stroom kopen en/of andere prima dingen doen

Of je verhaal doelt op hybrides als een Remeha Elga of Intergas Xtend IPV een Quatt, en dit bericht is in verkeerde topic terecht gekomen :+
Misschien zijn er bij veel mensen wel bepaalde verwachtingen geweest dat het gemakkelijker zou zijn en misschien ook wel dat je meer zelf zou mogen knutselen met behoud van garantie.

En natuurlijk is die laatste 20% voor FE bij Quatt wel een relatief grote investering als je eerst voor een schijntje de eerste 80% weg hebt gekregen met de Hybrid.

Een Nederlandse tweaker gaat dan toch al snel op zoek naar workarounds om het veel goedkoper op te lossen, zelfs als dat inclusief arbeidsloon misschien niet heel realistisch is.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook al van alles heb bedacht, maar uiteindelijk gaat niemand garantie geven op zo'n frankenstein constructie en als het dan niet werkt heb ik het gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 22:45
Friezin schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Lees ts.
Ik kan je vertellen dat dit kan, mits je geen grote stappen neemt en de tijd ervoor neemt. Daarmee zal je moeten uitvinden wat je kwa comfort ok vindt.

Ik pas zelf wel nachtverlaging toe, naar mijn idee met veel resultaat. Ik focus op de warmte in de lucht. Om 9 of 10 uur zet ik mijn thermostaat aan, dan is er vanuit de eerste zon weer warmte in de lucht, dus goeie Cop. Dan laat ik de thermostaat starten met 0,5 graden op de huidige temperatuur. Die hoog ik steeds op als de Temp iets omhoog gaat. Dat heb ik in nodered home assistant gemaakt met m'n honeywell evohome systeem. Zo gaat de temperatuur stapsgewijs naar m'n Setpoint, 19,5 graad.

Vervolgens zet ik rond 0:00 de thermostaat uit (17graden thermostaat) omdat er dan minder warmte in de lucht zit. Dan heb ik een ondergrens ingesteld waarbij de thermostaat weer aan gaat als het te koud wordt, minder dan 18,4 graden ofzo.

In de ochtend is het wat frisser maar begin je met de dag en wordt je wel actief. Dan tegen de middag is het prima op temperatuur. Ik heb daarmee 30kuub gas gebruikt in het jaar in plaats van 950kuub. Dat tegen een totaal elektra van 1600kWh in een jaar. Kwestie van persoonlijk inregelen en zorgen dat je thermostaat geen grote sprongen maakt. Voor mij werkt het perfect!

Toevoeging is wel dat ons huis goed geïsoleerd is en kozijnen en ramen op orde. 1980 huis met vloerverwarming beneden a 60m2. Boven radiatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Seroendeng op 19-05-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seroendeng schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:39:
[...]

Ik kan je vertellen dat dit kan, mits je geen grote stappen neemt en de tijd ervoor neemt. Daarmee zal je moeten uitvinden wat je kwa comfort ok vindt.

Ik pas zelf wel nachtverlaging toe, naar mijn idee met veel resultaat. Ik focus op de warmte in de lucht. Om 9 of 10 uur zet ik mijn thermostaat aan, dan is er vanuit de eerste zon weer warmte in de lucht, dus goeie Cop. Dan laat ik de thermostaat starten met 0,5 graden op de huidige temperatuur. Die hoog ik steeds op als de Temp iets omhoog gaat. Dat heb ik in nodered home assistant gemaakt met m'n honeywell evohome systeem. Zo gaat de temperatuur stapsgewijs naar m'n Setpoint, 19,5 graad.

Vervolgens zet ik rond 0:00 de thermostaat uit (17graden thermostaat) omdat er dan minder warmte in de lucht zit. Dan heb ik een ondergrens ingesteld waarbij de thermostaat weer aan gaat als het te koud wordt, minder dan 18,4 graden ofzo.

In de ochtend is het wat frisser maar begin je met de dag en wordt je wel actief. Dan tegen de middag is het prima op temperatuur. Ik heb daarmee 30kuub gas gebruikt in het jaar in plaats van 950kuub. Dat tegen een totaal elektra van 1600kWh in een jaar. Kwestie van persoonlijk inregelen en zorgen dat je thermostaat geen grote sprongen maakt. Voor mij werkt het perfect!

Toevoeging is wel dat ons huis goed geïsoleerd is en kozijnen en ramen op orde. 1980 huis met vloerverwarming beneden a 60m2. Boven radiatoren.
Tuurlijk kan het wat jij beschrijft: een simpele nachtverlaging.
Jij beschrijft daarna opwarmen door met kleine stappen de thermostaat weer omhoog te zetten.

Maar je eerste zin: "Ik kan je vertellen dat dit kan", spreekt de rest van je verhaal tegen. Lees wat ik in mijn eerste zin vraag: "Maar, kun je dan gasloos, zoals Batavia wil, uit stilstand van 15°C naar 19°C zonder gasverbruik".

@Batavia wil geen stapjes: hij wil in 1 thermostaat-stap van 15°C naar 19°C, zonder gebruik van gas bij kou.

Zie: Batavia in Ervaringen met Quatt Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 22:45
Ok, zo letterlijk had ik het niet gelezen inderdaad. Zonder inspanning kan het niet gasloos inderdaad. Je zal de warmtepomp zelf moeten afremmen inderdaad, anders wordt het aangevuld met het vermogen van de gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Friezin schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:31:
[...]

@Batavia wil geen stapjes: hij wil in 1 thermostaat-stap van 15°C naar 19°C, zonder gebruik van gas bij kou.

Zie: Batavia in Ervaringen met Quatt Deel 2
Ik heb dit nu in Home Assistant zitten. Maar ik merk ook dat mijn tado radiatoren vaak op 33-50% staan wat suggereert dat de radiator geknepen wordt.

Ik zou het mooier vinden als ik de cic direct kon vragen om op bepaalde momenten zachtjes ( gasloos) te verwarmen van harder ( met gas pieken)

Wat mij voorlopige conclusie is dat als ik geen nachtverlaging toepas ik zo'n 8 pieken heb waarop de quatt aan slaat. Door dit in Home Assistant te zetten en wel te verlagen is mijn indruk dat de tijd dat hij aan staat een fractie korter is. Maar ook dat het allemaal na half 5 gebeurt om om 7 uur weer een woonkamer van 19 C te hebben

Ik sta eigenlijk op het punt om te kijken of iets als OpenTherm gateway de vertaling kan maken tussen de thermostaat en de cic waarbij ik aan kan geven van ik wil nu naar 19C. Maar besteed daar rustig 3-4 uur aan.

Maar voor de waf factor zou het helpen als dat ding aan de muur nog werkt zoals verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Batavia schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 05:19:
[...]

Ik heb dit nu in Home Assistant zitten. Maar ik merk ook dat mijn tado radiatoren vaak op 33-50% staan wat suggereert dat de radiator geknepen wordt.

Ik zou het mooier vinden als ik de cic direct kon vragen om op bepaalde momenten zachtjes ( gasloos) te verwarmen van harder ( met gas pieken)

Wat mij voorlopige conclusie is dat als ik geen nachtverlaging toepas ik zo'n 8 pieken heb waarop de quatt aan slaat. Door dit in Home Assistant te zetten en wel te verlagen is mijn indruk dat de tijd dat hij aan staat een fractie korter is. Maar ook dat het allemaal na half 5 gebeurt om om 7 uur weer een woonkamer van 19 C te hebben

Ik sta eigenlijk op het punt om te kijken of iets als OpenTherm gateway de vertaling kan maken tussen de thermostaat en de cic waarbij ik aan kan geven van ik wil nu naar 19C. Maar besteed daar rustig 3-4 uur aan.

Maar voor de waf factor zou het helpen als dat ding aan de muur nog werkt zoals verwacht
Wat bedoel je met pieken?

Of je het huis nu laat afkoelen, of op temperatuur houdt, dat kost ongeveer evenveel energie. Daarbij, als het vriest buiten duurt het veel langer dan 5 uur om van 15 naar 19 graden te gaan op alleen de warmtepomp. Als de waf de belangrijkste factor is, zou ik geen nachtverlaging toepassen. Of maar een graad ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-08 08:31
Wagenus schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:22:
[...]

In mij geval wilde Quatt €500 extra om de planning van v1 naar v2 om te zetten. Ik heb toen aangegeven dat ik nog kosteloos van de v1 kan afzien (installatie is over een maand ongeveer), en vervolgens de v2 via een nieuwe offerte zou kunnen kopen. Vervolgens verviel de €500.

Dit betreft wel een offerte via Vereniging eigen huis (voor de v1), wellicht dat de voorwaarden anders zijn.
De voorwaarden vanuit henzelf zijn inderdaad anders, zodra de installatie ingepland is rekenen ze werkvoorbereidingskosten. Maar ik kan me hier denk ik beroepen op het consumenten recht, dat ze mij onvolledige informatie hebben geboden en nog ruim voor de installatie een nieuwe versie hebben geïntroduceerd zonder mij daarover te informeren. Ze hebben trouwens nog niet gereageerd, dat spreekt ook niet echt voor ze. Ik sta op het punt om het te annuleren op deze grond als ze niet die kosten kwijt willen schelden voor een upgrade

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
[...]

Ik gebruik een nachtverlaging van ongeveer 1-1,5 graad. In homeassistant heb ik een automatisering die de vraagtemperatuur van de tado steeds met 0,1 verhoogd zodra de eerder gevraagde temperatuur is bereikt.

Gevolg hiervan is dat de cic de quatt laat draaien op de laagst mogelijke stand (de vraagtemperatuur is nl bijna bereikt) en daardoor kan het de hele dag duren om die ene graad op te warmen. De quatt draait daardoor continue, zonder pieken, en met het laagst mogelijke energieverbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

raven22 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:18:
[...]

Ik gebruik een nachtverlaging van ongeveer 1-1,5 graad. In homeassistant heb ik een automatisering die de vraagtemperatuur van de tado steeds met 0,1 verhoogd zodra de eerder gevraagde temperatuur is bereikt.

Gevolg hiervan is dat de cic de quatt laat draaien op de laagst mogelijke stand (de vraagtemperatuur is nl bijna bereikt) en daardoor kan het de hele dag duren om die ene graad op te warmen. De quatt draait daardoor continue, zonder pieken, en met het laagst mogelijke energieverbruik.
Als ik dit zo lees, lijkt het veel op zoals ik het doe, maar dan zonder HA en alleen met Tado.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEpUmYdNxMOzf8_eRWBh2WrqbHA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Kv9Uwn6x6Npw9O8cRh2kYA1k.jpg?f=user_large

Voor de duidelijkheid. Ik heb geen behoefte aan HA, maar begrijp, dat het met HA wellicht nog slimmer kan.

Hoe dan ook, een slak behandel je als een slak en daar moet je geen haas van willen maken.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 10:23
We hebben een gesprek met Quatt gehad voor een warmtepomp. Een punt dat aan het licht kwam is dat onze vloerverwarming (enkel de benedenverdieping) geen mengverdeler heeft. Nu geeft mijn Quatt case manager het volgende terug:
Bij de Hybrid V2 kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat de aanvoertemperatuur onverwacht oploopt tot 60–65°C, wat risico’s met zich meebrengt voor lage temperatuur systemen. Ons advies is daarom altijd om een mengverdeler (mixing manifold) te gebruiken, ook bij verlaagde cv-temperatuur, om schade of onveilige situaties te voorkomen.
De installateur van de vloerverwarming geeft weer aan dat ze tegenwoordig (?) nauwelijks nog mengverdelers plaatsen in situaties als bij ons, ook met warmtepompen. CV wordt overigens ingesteld op lage temperaturen.

Zijn er hier meer Quatt gebruikers die vloerverwarming hebben zonder mengverdeler i.c.m. een CV op lage temperaturen.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]

Ja, een knop: warmtepomp Quatt maximaal maar geen CVketel gebruiken zou ik ook wel handig vinden (in de winter dan; in maart/april/sep/okt is vol vermogen nooit nodig.)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

UnitedJunk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:10:
We hebben een gesprek met Quatt gehad voor een warmtepomp. Een punt dat aan het licht kwam is dat onze vloerverwarming (enkel de benedenverdieping) geen mengverdeler heeft. Nu geeft mijn Quatt case manager het volgende terug:

[...]

De installateur van de vloerverwarming geeft weer aan dat ze tegenwoordig (?) nauwelijks nog mengverdelers plaatsen in situaties als bij ons, ook met warmtepompen. CV wordt overigens ingesteld op lage temperaturen.

Zijn er hier meer Quatt gebruikers die vloerverwarming hebben zonder mengverdeler i.c.m. een CV op lage temperaturen.
Zulke hoge temperaturen zou normaal niet voor moeten komen. Voor het geval het toch een keer voorkomt (CV per ongeluk ge-reset), kun je vloer met thermostaatknop beschermen.
In de 99% van de gevallen dat de temperatuur niet te hoog oploopt, houd je dan mooi efficiënt systeem.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
We hebben een gesprek met Quatt en Nu geeft mijn Quatt case manager het volgende terug:

Bij de Hybrid V2 kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat de aanvoertemperatuur onverwacht oploopt tot 60–65°C, wat risico’s met zich meebrengt voor lage temperatuur systemen. Ons advies is daarom altijd om een mengverdeler (mixing manifold) te gebruiken, ook bij verlaagde cv-temperatuur, om schade of onveilige situaties te voorkomen.

Wow, dat is wel indrukwekkend voor de nieuwe Quatt: 60-65 graden bij een flow van 1000 liter per uur. Dan heeft die Quatt v2 toch wel even op standje max staan pompen met de 7kW compressor.

@marijnflipse hoe kan dat voor een Quatt CiC, de Commander In Chief, een onverwachte gebeurtenis opleveren die de vloerverwarming laat smelten?
Om te berekenen hoe lang het duurt voordat een warmtepomp met een thermisch vermogen van 7 kW en een vaste flow van 1000 l/u zonder buffervat de wateraanvoertemperatuur van 35°C naar een schadelijke temperatuur boven 60°C (bijv. 61°C) laat oplopen, volgen we een vergelijkbare berekening als in mijn vorige antwoord, maar met een groter temperatuurverschil (ΔT). Hieronder de stappen:
Gegeven
• Thermisch vermogen (Q): 7 kW = 7.000 W = 7.000 J/s
• Flow (Qv): 1000 l/u = 1 m³/u = 0,000278 m³/s
• Starttemperatuur: 35°C
• Doeltemperatuur: >60°C, laten we 61°C nemen voor de berekening
• Temperatuurverschil (ΔT): 61°C - 35°C = 26°C = 26 K
• Soortelijke warmte van water (Cw): 4.190 J/(kg·K) (gemiddeld bij deze temperaturen)
• Soortelijke massa van water (ρw): 998 kg/m³ (bij ca. 35°C, kleine variatie bij hogere temperaturen wordt genegeerd)
• Geen buffervat: De warmtepomp verwarmt direct het water in het vloerverwarmingssysteem.
Formule
We gebruiken dezelfde formule voor warmte-energie: Q = m · Cw · ΔT
Waarbij de massa (m) afhangt van de volumestroom: m = Qv · ρw · t
De warmtepomp levert een constant vermogen: Q = P · t
Combineer: P · t = (Qv · ρw · t) · Cw · ΔT
Vereenvoudigd voor de temperatuurstijging per seconde: P = Qv · ρw · Cw · ΔT
Berekening
1 Theoretische temperatuurstijging per seconde: P = Qv · ρw · Cw · ΔT
Invullen:
◦ Qv = 0,000278 m³/s
◦ ρw = 998 kg/m³
◦ Cw = 4.190 J/(kg·K)
◦ P = 7.000 W
2 7.000 = 0,000278 · 998 · 4.190 · ΔT
ΔT = 7.000 / (0,000278 · 998 · 4.190) ≈ 6,02 K/s
Dit betekent dat de warmtepomp de temperatuur van het stromende water theoretisch met 6,02°C per seconde zou verhogen als er geen warmte wordt afgegeven.
Voor een stijging van 26°C: t = 26 / 6,02 ≈ 4,32 seconden
Dit is echter een theoretische waarde zonder rekening te houden met het volume van het systeem en warmteafgifte.
3 Rekening houden met het systeemvolume: Een typisch vloerverwarmingssysteem heeft een waterinhoud van 5-10 liter per m². Laten we weer aannemen dat het systeem 100 liter bevat (realistisch voor 10-20 m² vloerverwarming).
Warmte nodig om 100 liter water van 35°C naar 61°C te verwarmen: Q = m · Cw · ΔT
◦ m = 100 kg
◦ Cw = 4.190 J/(kg·K)
◦ ΔT = 26 K
4 Q = 100 · 4.190 · 26 = 10.894.000 J
Tijd om deze warmte toe te voegen: t = Q / P = 10.894.000 / 7.000 ≈ 1.556 seconden ≈ 26 minuten
5 Correctie voor warmteafgifte: De vloerverwarming geeft continu warmte af aan de ruimte, wat de temperatuurstijging vertraagt. Stel dat 50% van het vermogen (3,5 kW) wordt afgegeven aan de ruimte, dan blijft 3,5 kW over om het water te verwarmen:
t ≈ 1.556 · 2 ≈ 3.112 seconden ≈ 52 minuten
Conclusie
Zonder buffervat duurt het minimaal ongeveer 26 tot 52 minuten om de aanvoertemperatuur van 35°C naar boven 60°C (bijv. 61°C) te laten oplopen, afhankelijk van de warmteafgifte van het systeem. Dit is een schatting, omdat het exacte volume van het vloerverwarmingssysteem en de warmteafgifte aan de ruimte invloed hebben.
Belangrijke kanttekeningen
• Snelle stijging bij lage flow: Als de flow door de vloerverwarming wordt beperkt (bijv. door gesloten groepen), kan de temperatuur veel sneller stijgen, mogelijk in enkele minuten.
• Risico zonder buffervat: Zonder buffervat is het systeem gevoelig voor snelle temperatuurpieken, vooral als de warmtepomp continu draait en de warmteafgifte laag is.
• Aanbeveling: Een buffervat (ca. 105-140 liter voor 7 kW) of een thermostaat die de warmtepomp uitschakelt bij te hoge temperaturen kan dit risico verkleinen.
Als je meer details hebt over het systeem (bijv. exact volume of warmteverlies), kan ik de berekening verder aanscherpen!

[ Voor 82% gewijzigd door TeslaNerd op 20-05-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 10:23
TeslaNerd schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:27:
[...]

Wow, dat is wel indrukwekkend voor de nieuwe Quatt: 60-65 graden bij een flow van 1000 liter per uur. Dan heeft die Quatt v2 toch wel even op standje max staan pompen met de 7kW compressor.
Er is nog niks voorgekomen hoor. Ik zit nog in een traject voor de aanvraag. Maar ik wil voorkomen dat de warmtepomp straks mijn nieuwe vloerverwarming sloopt. Maar als ik @SBL mag geloven is het vooral even opletten naar een CV-reset.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
UnitedJunk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Er is nog niks voorgekomen hoor. Ik zit nog in een traject voor de aanvraag. Maar ik wil voorkomen dat de warmtepomp straks mijn nieuwe vloerverwarming sloopt. Maar als ik @SBL mag geloven is het vooral even opletten naar een CV-reset.
In plaats van een kostbare ingreep met een mengverdeler had ik verwacht dat Quatt dan de installatie van een buffervat had voorgesteld als de Quatt Commander-in-chief (🤪) dit risico niet aan kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

@marijnflipse hoe kan dat voor een Quatt CiC, de Commander In Chief, een onverwachte gebeurtenis opleveren die de vloerverwarming laat smelten?

[...]
Waarom begin je bij 35 graden? Start je met een al draaiend systeem? Bij koude start duurt het nog langer.

Je aanname dat warmte-afgifte constant is, is vreemd. Deze stijgt (lineair) met de watertemperatuur. Als je systeem open blijft staan, heb je waarschijnlijk bij 55graden zoveel afgifte (bij vloerverwarming nog lager), dat je de 61 nooit gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:32:
[...]

Waarom begin je bij 35 graden? Start je met een al draaiend systeem? Bij koude start duurt het nog langer.

Je aanname dat warmte-afgifte constant is, is vreemd. Deze stijgt (lineair) met de watertemperatuur. Als je systeem open blijft staan, heb je waarschijnlijk bij 55graden zoveel afgifte (bij vloerverwarming nog lager), dat je de 61 nooit gaat halen.
Het gaat er om dat Quatt stelt dat de nieuwe buitenunit onverwacht de aanvoertemperatuur kan laten oplopen tot boven de 60 graden zonder dat de Quatt controller ingrijpt en de klant het risico loopt dat zijn vloerverwarming beschadigt

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 20-05-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 19:28

[...]

Is dit alleen bij V2 of ook bij V1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

supercrazy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Is dit alleen bij V2 of ook bij V1?
Oververhitting van vloer kan in uitzonderingsgevallen ook bij V1. Want 50-55 graden is ook al teveel voor je vloer en hier zit ook een CVketel aan vast die wel de goede instelling moet hebben en houden.

Maar ik heb geen vloerverwarming. Hadden mensen met vloerverwarming deze allemaal beveiligd/gemengd toen ze nog alleen een CVketel hadden? Toen was het (kleine) risico er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ik heb mijn LTV-mengverdeler op "niet mengen" gezet bij aanschaf wp. Staat hij al 1,5 jaar op.
Oftewel: verwarmingswater Quatt-uit is gelijk aan water vloer-in.
Thermostaatknop van de verdeler staat, afhankelijk van het weer, op 40 of 45°C.
Cv-ketel staat op 45°C.
Mocht water te heet worden, om wat voor reden dan ook, dan regelt de thermostaatknop wel dat de flow door de vloer wordt dichtgezet. De vloer koelt dan wel af natuurlijk.
En een gewaarschuwde installateur telt voor 2: bij onderhoud ketel geeft ik altijd aan dat ze van de knoppen af moeten blijven.

Maar aangezien jij geen mengverdeler hebt...
Hoe werkt het nu met cv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lieverd
Heb na aanschaf Quatt de mengverdeler verwijderd, zie deze post. Met een Tado v3 kun je max. aanvoertemp softwarematig limiteren, heb hem op 35 staan, als het hard vriest ietsje hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lieverd
[...]

[...]
Mee eens dat de WP niet plotseling water van 60-65 graden kan leveren bij normale doorstroming. Misschien doelt de case-manager op All-Electric installaties met warmtebatterij die water van 60-65 graden bevat en ingezet kan worden om de CV te boosten, Dan zou ik zeggen, geef die warmtebatterij een mengverdeler of geef de CIC een update om dit te voorkomen. Quatt wil zich indekken tegen kapotte vloerverwarming claims, die kunnen in de tienduizenden euros lopen.

Het is overigens geen geval van baat het niet dan schaadt het niet. Een mengverdeler kost je altijd rendement, omdat je water van twee temperaturen bij elkaar doet zonder nuttig gebruik te maken van het temperatuurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
lieverd schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Heb na aanschaf Quatt de mengverdeler verwijderd, zie deze post. Met een Tado v3 kun je max. aanvoertemp softwarematig limiteren, heb hem op 35 staan, als het hard vriest ietsje hoger.
Dat kun je inderdaad instellen in de Tado app, maar de CIC houdt zich daar niet aan (bij mij in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
lieverd schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Mee eens dat de WP niet plotseling water van 60-65 graden kan leveren bij normale doorstroming. Misschien doelt de case-manager op All-Electric installaties met warmtebatterij die water van 60-65 graden bevat en ingezet kan worden om de CV te boosten, Dan zou ik zeggen, geef die warmtebatterij een mengverdeler of geef de CIC een update om dit te voorkomen. Quatt wil zich indekken tegen kapotte vloerverwarming claims, die kunnen in de tienduizenden euros lopen.

Het is overigens geen geval van baat het niet dan schaadt het niet. Een mengverdeler kost je altijd rendement, omdat je water van twee temperaturen bij elkaar doet zonder nuttig gebruik te maken van het temperatuurverschil.
Het water (of de warmte) uit die warmtebatterij zal toch dan ook weer eerst terugmoeten door de heatcharger neem ik aan? Die temperatuur is niet zo even 1 op 1 overgedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
lieverd schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:31:
[...]

De HeatCharger werkt zo niet. Het zijn in weze twee verschillende watercircuits (tapwater en CV). Hierin vindt warmteoverdracht plaats via de r290 HeatCharger

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GKN2MXXQwCxFdXBV5OnFfVRrAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lT1fO0TPUxo5mHRPkGZd2jSt.png?f=user_large

De hogere max temperatuur vd Quatt v2 heeft weinig te maken met het tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Er is hier al van alles geopperd.
Doe er je voordeel mee.

(En behandel de Quatt als zijnde een warmtepomp. Het is GEEN cv-ketel.
Ik vermoed dat waf liever constante warmte heeft dan een koude nacht (En dat mag je opvatten zoals je zelf wilt 😉). Dat ding aan de muur werkt zoals jij het instelt en dat gaat niet goed tot nu.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Nou het gaat lekker, we hebben een afspraak voor plaatsing volgende week en nu is die met een halve maand uitgesteld vanwege technische problemen met de nieuwe Quatt. Leuk, maar wij willen versie 1 en nu zie ik in het plan dat ze het hebben aangepast naar versie 2... En komende vrijdag worden ze geleverd door Vos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
supercrazy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:51:
Nou het gaat lekker, we hebben een afspraak voor plaatsing volgende week en nu is die met een halve maand uitgesteld vanwege technische problemen met de nieuwe Quatt. Leuk, maar wij willen versie 1 en nu zie ik in het plan dat ze het hebben aangepast naar versie 2... En komende vrijdag worden ze geleverd door Vos...
Ik wil mijn versie 1 wel komen ruilen voor jouw versie 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
TeslaNerd schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Ik wil mijn versie 1 wel komen ruilen voor jouw versie 2
Probleem is dat het een duo is, dus je moet 20A hebben waar ik geen rekening mee heb gehouden omdat we versie 1 zouden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 20:05
supercrazy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:51:
Ah, ik ben niet de enige. Zou eerst morgen geleverd krijgen, werd daarna 26 mei en nu 16 juni.Ik dacht dat het eerdere uitstel te maken had met mijn aanvullende vragen maar me bekruipt nu het gevoel dat het eerste uitstel dezelfde reden had als dit uitstel: uitloop in de ontwikkeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
stamppot schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:59:
[...]

Ah, ik ben niet de enige. Zou eerst morgen geleverd krijgen, werd daarna 26 mei en nu 16 juni.Ik dacht dat het eerdere uitstel te maken had met mijn aanvullende vragen maar me bekruipt nu het gevoel dat het eerste uitstel dezelfde reden had als dit uitstel: uitloop in de ontwikkeling...
Betreft het bij jou versie 1 of 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 20:05
supercrazy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:21:
[...]

Betreft het bij jou versie 1 of 2?
Was V1 geplanned, geupgrade naar V2. In eerste instantie zou dezelfde installatiedatum aangehouden worden, maar dit werd aangepast naar 26 juni. Kreeg nog bijna voor de tijd een V1 opgestuurd. Die heeft in de vrachtwagen een tour de Hollande gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
supercrazy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:51:
[...]

Probleem is dat het een duo is, dus je moet 20A hebben waar ik geen rekening mee heb gehouden omdat we versie 1 zouden krijgen.
Is er geen mogelijkheid om er 20A van te maken? Het is wel een mooie upgrade.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Gerardwaz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 00:08:
[...]

Is er geen mogelijkheid om er 20A van te maken? Het is wel een mooie upgrade.
Kan, maar ik heb 3x25A dus officieel is het dan net aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
supercrazy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 02:08:
[...]

Kan, maar ik heb 3x25A dus officieel is het dan net aan.
kan je niet een extra kabel trekken en beide units op een eigen 16A zetten?
Of en 5x2.5mm2 kabel en een 16 A 3p+N waarvan je er 1 fase leeg laat?

Overigens een V2 Mono is equivalent aan een V1 Duo. Dus bij een V2 Mono heb je heel veel meer vermogen dat eerst nodig werd geacht (V1 QuattRO?? :+ )

[ Voor 18% gewijzigd door Toby-Wan op 21-05-2025 06:34 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 14:13
Vraagje:

Ik heb een offerte uit 2024 liggen voor een Quatt Duo opstelling op mijn platte dak. In mijn naiviteit zelf niet eerder aan gedacht of het platte dak dit wel daadwerkelijk kan dragen.

Nu de nieuwe warmptepomp uit is, ben ik aan het informeren of dit mogelijk interessant is voor mij en wordt er opeens begonnen over het extra gewicht en "of ik wel zeker weet of het dak dit aankan". Nu heb ik geen idee hoe ik dit moet vaststellen.

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. de dakopstelling? Zijn er mensen die problemen hebben gehad en zijn er manieren om dit voor te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
hondsdol schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:15:
Vraagje:

Ik heb een offerte uit 2024 liggen voor een Quatt Duo opstelling op mijn platte dak. In mijn naiviteit zelf niet eerder aan gedacht of het platte dak dit wel daadwerkelijk kan dragen.
dit is geen naiviteit, dit is een misser van Quatt. zij hadden dit op zn minst moeten vragen.
Nu de nieuwe warmptepomp uit is, ben ik aan het informeren of dit mogelijk interessant is voor mij en wordt er opeens begonnen over het extra gewicht en "of ik wel zeker weet of het dak dit aankan". Nu heb ik geen idee hoe ik dit moet vaststellen.
je kan vraag terug stellen dat een V1 Duo meer gewicht is dan een enkele V2 (ongeveer zelfde vermogen).
Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. de dakopstelling? Zijn er mensen die problemen hebben gehad en zijn er manieren om dit voor te zijn?
ik heb zelf geen dakopstelling, maar kan je uitzoeken:
1) welk materiaal? beton zal geen probleem zijn, als hout dan is het de vraag
2) als dak van hout: kan je formaat van & hart-op-hart afstand tussen de balken achterhalen?
3) het gaat erom dat je de druk verdeelt. de WP komt op 2 bigfoots, leg daaronder grote tegels dan wordt de druk verdeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
hondsdol schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:15:
Vraagje:

Over wat voor een dak (dak van welk vertrek) hebben we het, en uit welk bouwjaar?
offtopic:
als je een wp op de grond kwijt kunt ergens, zou dat altijd de voorkeur genieten

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 21-05-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Bedankt voor de reacties 🙏

Het is een relatief oud dak; exacte leeftijd weet ik niet, maar het zal al snel een jaartje of 30, 40 zijn. We hebben wel net het hele dak laten isoleren met 8CM PIR en nieuwe bitumen erop laten leggen. Op sommige delen is het underlayment ook vervangen. Het gedeelte waar de warmptepompen zou moeten komen is in principe nog intact, dus ook niet vervangen.

De liggers zijn ongeveer 15cm hoog, 6cm breed en hebben een hart-op-hart afstand van 60cm. Het gaat om een bijruimte van het huis waar nu onder andere ook de CV-ketel staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
geen enkel probleem

offtopic:
en toch zou ik hem er niet op zetten :+

[ Voor 58% gewijzigd door paQ op 21-05-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:14
paQ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:49:
geen enkel probleem

offtopic:
en toch zou ik hem er niet op zetten :+
Als het dak van beton is ook niet? Leg eens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Stoffa schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Als het dak van beton is ook niet? Leg eens uit?
Je neemt gewoon een risico op resonanties met een houten constructie. Met beton al veel minder snel het geval of minder aanwezig.
Als je een wp op de grond kunt zetten zou dat de voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 22:34
Nou iets te vroeg gejuicht. Ben al 2 weken bezig om mijn aanbetaling van de chill terug te krijgen. Man hoe moeilijk kan dat zijn?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
paQ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Je neemt gewoon een risico op resonanties met een houten constructie. Met beton al veel minder snel het geval of minder aanwezig.
Als je een wp op de grond kunt zetten zou dat de voorkeur hebben.
Bedankt. Zou een rubber mat onder de voeten hierbij helpen? Voor zover ik weet doet Quatt dit zelf niet?

Helaas heb ik onvoldoende ruimte in de tuin om twee Quatts neer te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 19:10
Ik heb ze ook op het platte dak staan. Had inderdaad ook last van resonanties, ondanks dat ik er zelf ook nog een combinatie van stoeptegels en rubber onder had liggen (onder de bigfoots). Uiteindelijk ook nog trillingsdempers geplaatst en dat heeft best aardig geholpen!
Maar mijn grootste probleem is de wind. Normaal staan de Quatts met de achterkant naar de muur. Op het platte dak staan ze in de open wind. En als de wind vanaf de achterkant naar binnen blaast, krijg ik door de wind in de lamellen echt een heel hinderlijk gefluit elke keer. Al bij weinig wind. Quatt heeft de installatie al verplaatst om meer in de luwte van zonnepanelen te komen, maar het gefluit blijft. Ik heb daar nog niet veel anderen over gehoord. Komt dit vaker voor en hoe kom je ervanaf?

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:12
Als het vermogen van de V1 voldoende is voor het huis, is het dan nadelig om een V2 te plaatsen?
Klopt het dat een V1 op zachtere dagen beter constant op een lager vermogen kan draaien en dat een V2 dan eerder zou gaan pendelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
hondsdol schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:21:
[...]

Bedankt. Zou een rubber mat onder de voeten hierbij helpen? Voor zover ik weet doet Quatt dit zelf niet?

Helaas heb ik onvoldoende ruimte in de tuin om twee Quatts neer te zetten
Laat Quatt sowieso trillingsdempers toepassen tussen bigfoots en Quatt (dan doen ze wel).
Dit setje wordt hierbij vaak gebruikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lefEwE58z-ntSeelGXyl0ELj-Nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvhU0Cx0bgHNp6byFy954maz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVKxqEfKhswGvYNX-vuFeuxGrbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIOrO12pWdEI9rjvGhBLUjif.jpg?f=fotoalbum_tile

Als je alvast wat rubber (4cm bijv.) tegels neerlegd, dan zullen ze de Quatt daar wel bovenop zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
Voor mij was Hybride een veilige tussenstap. Jaren 20 woning, veel aan isolatie gedaan afgelopen jaren maar zeker niet perfect, geen vloerverwarming, wel grote radiatoren.

Ter illustratie: 8 jaar geleden was het gasverbruik hier 3200 kuub en dan nog was het in de winternachten 14 graden in de woonkamer. 3 jaar geleden was 't 950 kuub met 10 kuub haardhout erbij. Goed voor de portomonee, maar wel metg een forse milieu-impact die ik graag een beetje omlaag wilde brengen.

Als ik naar de TCO kijk dan is het rendement om van m'n huidige hybride setup naar FE te gaan beperkt.
Toch wil ik het graag 'n keer. Tof om 'n oud huis FE te krijgen, terwijl paar jaar geleden nog 'experts' om mij heen zeiden dat dat niet kon. Als dat ding zichzelf dan terugverdiend met een heel beperkt rendement dan is 't prima.

Mijn ketel is 14 jaar oud, belasting van die ketel is veel minder nu dus ik kan zonder al teveel tijdsdruk een keuze maken. FE van Quatt is charmant (maar zeker niet de goedkoopste oplossing) en zou ik best voor kunnen kiezen. Wil alleen wel over 'n jaartje horen dat mensen hier op 't forum er enthousiast over zijn en de kinderziektes er 'n beetje uit zijn.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Pagina: 1 ... 253 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.