• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:34
harv schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:43:
[...]
En als ik dan kijk naar die sniffer, en dat vergelijk met json, dan begin ik toch wel eens te twijfelen of ik niet wat betere info omtrent mijn quatts kan gebruiken, ook om quatt te helpen met verbeteringen.
Wij willen immers graag dat we en een super werkende quatt hebben, maar ook dat we op een bepaalde manier invloed hebben om die quatt te verbeteren!
...
Leg me nou eens simpel uit als eenvoudige, maar wel bewuste gebruiker van de quatt warmtepomp, hoe ik de sniffer op een simpele manier kan aansluiten/gebruiken. Niet dat ik zelf een halve print moet kopen, maar een pakket dat werkt als ik het aansluit! Plug and Play, noemen we dat geloof ik!!
Ik ben benieuwd!!
Update: Het testen van de Plug and Play modbus oplossing van @leejoow van dit topic gaat voorspoedig:

https://electropaultje.nl...er-voor-quatt-warmtepomp/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkT3S_q7U6iJMGPWsvbnvDMJaSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TPUAXnRBKhf9VNeeABQYMJ9o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEo49gidTPYGiETxmIHiFuPp0pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31rB1RoM7minNASmfc3F1LkB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 12-01-2026 13:52 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19
TeslaNerd schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Update: Het testen van de Plug and Play modbus oplossing van @leejoow van dit topic gaat voorspoedig:
[Afbeelding]
not bad :)

Wat zijn relais 1 en relais 2?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:33
paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:50:
Jouw 'slimme sturing' zit in de inzet van andere apparaten, niet in optimalisatie van de werking van de warmtepomp zelf.
Deels, dat houd zeker de prestaties in de koudste weken van het jaar op peil. Maar boven een graad of 4 springt die airco nauwelijks aan (en zou dat helemaal niet hoeven doen als ik geen nachtverlaging zou toepassen), vandaag heeft ie een uurtje gedraait in de ochtend.

En de warmtepomp werkt het meest efficient als deze op laaglast draait, wat ik bereik met de airco. Hoe is dat verschillend van radiatorventilatoren toepassen (ander apparaat) of het cv systeem optimaliseren? Dat is ook geen directe optimalisatie van de warmtepomp, maar een optimalisatie van het afgiftesysteem, waardoor de warmtepomp beter draait.

En dat doe ik in principe ook: ik splits het afgiftesysteem en de warmteopwek over de airco en de warmtepomp, waardoor ik een hogere efficientie krijg.

Slimme sturing is soms ook de aanwezige kansen benutten.

Het effect (zo efficient mogelijk verwarmen) had ik uiteraard ook op andere manieren kunnen bereiken, bijv door te kiezen voor een 2e Quatt waardoor ik ze beide bijna altijd op laaglast had kunnen draaien, en een optimalisatie van het afgiftesysteem

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:29
Voor degenen die net als ik vvw beneden hebben, HT radiatoren boven, 24/7 constante temperatuur, geen zoneregeling én een houthaard is dit misschien een tip.

Mijn probleem was dat als ik de haard aanstak, de temperatuur in de woonkamer behoorlijk omhoog ging met als resultaat dat de Quatt uitging. Op zich prima, maar op alle andere plaatsen in het huis werd het ook koud en dat vond ik minder goed. En natuurlijk veel warmteverlies in het huis. Ook bij het weer starten van de Quatt (bij een kamertemperatuur ietsje onder het setpoint van de thermostaat) moest eerst de vloer van de woonkamer worden opgewarmd waarna pas langzaam weer de kamer op temperatuur kwam en de koud geworden ruimtes in de rest van het huis weer helemaal moesten worden opgewarmd. Dat kost onnodig veel energie.

Ik heb daartoe in de bijkeuken - waar het doorgaans ongeveer 1,5 graad kouder is dan in de woonkamer - een tweede thermostaat geplaatst. Exact dezelfde als die in de woonkamer, maar met daarbij een schakelaar. Als ik nu de haard aansteek zet ik met die schakelaar de 2e thermostaat aan en gaat direct de thermostaat in de woonkamer uit. Die 2e thermostaat heeft een setpoint van 1,5 graad lager dan die in de woonkamer. De schakelaar heb ik gemaakt door van 2 wisselschakelaars er 1 te maken en het binnenwerk "tegengesteld" er in te zetten. Zo zijn er nooit 2 thermostaten actief.

Gevolg is dat bij het aansteken van de haard de rest van het huis warm blijft en ik minder warmteverlies heb waardoor de Quatt (en CV!) 's nachts bij het weer opwarmen minder hard hoeft te werken. Maar vooral meer comfort in de rest van het huis.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• TeslaNerd
paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:03:
[...]

not bad :)

Wat zijn relais 1 en relais 2?
Van @leejoow : Voor de relais: bij de Itho heb je vier contacten: warmtevraag, koudevraag en smart grid (om aan de hand van bijvoorbeeld de stroomprijs een hogere watertemperatuur in je tapwater te maken). Bij de Quatt zou je bijvoorbeeld de thermostaat kunnen schakelen vanuit HA. Maar dan blijft het inderdaad bij 1 relais dat je daadwerkelijk gebruikt

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:54

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Dat was de casus toch helemaal niet?
Er staat daar verdorie voor 14 kW aan warmtepompen op het dak, terwijl het CV systeem niet eens de kans krijgt warmte af te staan 8)7 (En dan ligt er al een hele batterij fans in de convectorput)
Het zo achterlaten strookt met bijna niets wat op de Quatt website staat.
Dit blijft een eindeloze discussie. Mijn interpretatie. Men wil een systeem voor de prijs van een Quatt met de service van een all round cv-installateur.

En ja Quatt zou daar helderder over kunnen communiceren. Dat zij dat niet zijn en niet verantwoordelijk voor het bestaande systeem waar de Quatt bijgeplaatst wordt.

Ze zouden inderdaad wellicht ook beter kunnen wijzen op waar risico's zitten met bestaande systemen. Met name met vloerverwarming, want ik heb wel de indruk, dat daarmee de meeste problemen zijn. Althans wat hier voorbij komt.

Ik meen dat er inmiddels zo'n 20.000 Quatts geplaatst zijn. Zij die klachten hebben weten dit forum wel te vinden vermoed ik.

Hoeveel zijn dat er?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Dit blijft een eindeloze discussie. Mijn interpretatie. Men wil een systeem voor de prijs van een Quatt met de service van een all round cv-installateur.
En wat een goede all-round CV installateur is, is niet wat ik gemiddeld aantref bij niet-Quatt wp's. Ook daar zie ik vooral is-het-warm-dan-werkt-het installateurs. Het efficiency-tunen, dat zit er zelden bij. Mooi natuurlijk als jij net geluk hebt, maar dit goed in kaart brengen om daar vooraf een goed beeld bij een gegeven offerte te krijgen is wmb meer werk da zelf een beetje inzicht in je eigen sittuatie en afgifte opbouwen zodat je waar nodig zelf verbeteringen kunt aanbrengen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
pietjm schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:07:
Voor degenen die net als ik vvw beneden hebben, HT radiatoren boven, 24/7 constante temperatuur, geen zoneregeling én een houthaard is dit misschien een tip.

Mijn probleem was dat als ik de haard aanstak, de temperatuur in de woonkamer behoorlijk omhoog ging met als resultaat dat de Quatt uitging. Op zich prima, maar op alle andere plaatsen in het huis werd het ook koud en dat vond ik minder goed. En natuurlijk veel warmteverlies in het huis. Ook bij het weer starten van de Quatt (bij een kamertemperatuur ietsje onder het setpoint van de thermostaat) moest eerst de vloer van de woonkamer worden opgewarmd waarna pas langzaam weer de kamer op temperatuur kwam en de koud geworden ruimtes in de rest van het huis weer helemaal moesten worden opgewarmd. Dat kost onnodig veel energie.

Ik heb daartoe in de bijkeuken - waar het doorgaans ongeveer 1,5 graad kouder is dan in de woonkamer - een tweede thermostaat geplaatst. Exact dezelfde als die in de woonkamer, maar met daarbij een schakelaar. Als ik nu de haard aansteek zet ik met die schakelaar de 2e thermostaat aan en gaat direct de thermostaat in de woonkamer uit. Die 2e thermostaat heeft een setpoint van 1,5 graad lager dan die in de woonkamer. De schakelaar heb ik gemaakt door van 2 wisselschakelaars er 1 te maken en het binnenwerk "tegengesteld" erin heb gezet. Zo zijn er nooit 2 thermostaten actief.

Gevolg is dat bij het aansteken van de haard de rest van het huis warm blijft en ik minder warmteverlies heb waardoor de Quatt (en CV!) 's nachts bij het weer opwarmen minder hard hoeft te werken. Maar vooral meer comfort in de rest van het huis.
Ik heb min of meer dezelfde situatie (houtkachel, vww 1, vww 2 en radiatoren boven) Als de houtkachel met koude dagen aan gaat zegt de thermostaat van vvw 1 dat de Quatts uit kunnen, echter thermostaat 2 die in de ruimte is van vvw 2 en 1 graad lager staat dan thermostaat 1 vraagt wel warmte of de radiatoren boven met thermostaat 3 en de Quatts blijven dan mooi rustig draaien op een laag vermogen en de ruimte van vvw 1 draait mee omdat daar een open verdeler is zonder zoneklep.
Ik bereik op die manier hetzelfde als bij jou.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
Mickel moen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Ze zouden inderdaad wellicht ook beter kunnen wijzen op waar risico's zitten met bestaande systemen. Met name met vloerverwarming, want ik heb wel de indruk, dat daarmee de meeste problemen zijn. Althans wat hier voorbij komt.
In het Quatt topic dan (of andere merken die neerzetten, aansluiten en weggaan)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

pietjm schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:07:

Ik heb daartoe in de bijkeuken - waar het doorgaans ongeveer 1,5 graad kouder is dan in de woonkamer - een tweede thermostaat geplaatst. Exact dezelfde als die in de woonkamer, maar met daarbij een schakelaar. Als ik nu de haard aansteek zet ik met die schakelaar de 2e thermostaat aan en gaat direct de thermostaat in de woonkamer uit. Die 2e thermostaat heeft een setpoint van 1,5 graad lager dan die in de woonkamer. De schakelaar heb ik gemaakt door van 2 wisselschakelaars er 1 te maken en het binnenwerk "tegengesteld" erin heb gezet. Zo zijn er nooit 2 thermostaten actief.

Variatie op dit thema. Ik werk binnen het Tado systeem met twee master-ruimtes, Met op elkaar afgestemde en deels gelijke schema's. Als in de Woonkeuken de zon binnentreedt of er wordt gekookt neemt de woonkamer het over. Idem als ik in de woonkamer de houtkachel aanzet, wordt de woonkeuken weer leidend. Geen omkijken naar.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@TeslaNerd zijn die modbus sniffers nog ergens te koop? Die Itho module van €45 is wel wat aan de prijs vind ik.

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd
CPM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:22:
@TeslaNerd zijn die modbus sniffers nog ergens te koop? Die Itho module van €45 is wel wat aan de prijs vind ik.
Jazeker! Dit zijn de huidige opties:
- Al voor circa €15-20 aan onderdelen van Temu of Aliexpress (ESP32 + RS485 boardje) tweak je zelf wat in elkaar.
- Er zijn diverse andere combi-boardjes te vinden met een ESP32 en een RS485 (of 2x RS485) samen op 1 pcb
- Het @thehog boardje dat ik eerder heb gebruikt staat nog bij Tindie op de website maar is al tijden out-of-stock
- Met deze boardjes moet je zelf nog de Quatt sniffer software selecteren van github en installeren met ESPHome. Of obv Modbus spy
- De Itho module levert een Plug en Play oplossing met OTA updates en een actieve gebruikersgroep van nu al ca 150 gebruikers die het vooral gebruiken om de Itho zelf aan te sturen voor verwarmen, koelen en voor All Electric met SWW. Zie ook het eigen topic voor meer use cases, mooie HA-dashboards en ervaringen en tips van & voor zelfbouwers.

NB Zoals @jj85 eerder heeft gepost gebruikt Itho voor haar warmtepompen buitenunits van dezelfde Chinese OEM als Quatt die (heeft) gebruikt voor de V1 & V1.5.

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 12-01-2026 15:37 ]

• Brent
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Variatie op dit thema. Ik werk binnen het Tado systeem met twee master-ruimtes, Met op elkaar afgestemde en deels gelijke schema's. Als in de Woonkeuken de zon binnentreedt of er wordt gekookt neemt de woonkamer het over. Idem als ik in de woonkamer de houtkachel aanzet, wordt de woonkeuken weer leidend. Geen omkijken naar.
offtopic:
Wat is een masterruimte? Ik zie die term nergens terug in mijn Tado app. Wel verwarmingszones en kamers, en ik snap ook niet wat Tado daar nu precies mee bedoelt. "Verwarmingszone" wordt nergens gedefinieerd. En ook niet wat het nut is van meerdere Tado thermostaatkranen in een zone.

Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn: de thermostaatknoppen stellen 1. een temperatuur in en 2. geven de werkelijke temperatuur door die in alle gevallen door de centrale thermostaat een signaal zijn op de ketel/wp aan moet. Zodra er 1 radiator koeler is dan de ingestelde T -> stoken. Hoe doe ik dit? Kennelijk is dit niet standaard?

• Star65
  • Nu online
Brent schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:21:
[...]
offtopic:
Wat is een masterruimte? Ik zie die term nergens terug in mijn Tado app. Wel verwarmingszones en kamers, en ik snap ook niet wat Tado daar nu precies mee bedoelt. "Verwarmingszone" wordt nergens gedefinieerd. En ook niet wat het nut is van meerdere Tado thermostaatkranen in een zone.

Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn: de thermostaatknoppen stellen 1. een temperatuur in en 2. geven de werkelijke temperatuur door die in alle gevallen door de centrale thermostaat een signaal zijn op de ketel/wp aan moet. Zodra er 1 radiator koeler is dan de ingestelde T -> stoken. Hoe doe ik dit? Kennelijk is dit niet standaard?
offtopic:
Masterruimte zegt mij ook niets, bij mij zijn er 3 Tado V3+ die signaal doorgeven aan de draadloze ontvanger, die op z'n beurt geeft door aan de CIC of er warmtevraag is als 1 van de 3 erom, vraagt..

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
[...]

Wat is een masterruimte?
als maar 1 thermostaat (of vergelijkbaar) een actieve warmtevraag (lees: master) naar de CIC/Quatt/warmteopwekker mag sturen. overige knoppen kunnen wel aan of uit om temperatuur van lokale ruimte te beheersen, maar kunnen geen warmtevraag genereren (lees: slave, ze lopen mee op warmtevraag van de 'master')

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Brent
  • Nu online
Toby-Wan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:31:
[...]

als maar 1 thermostaat (of vergelijkbaar) een actieve warmtevraag (lees: master) naar de CIC/Quatt/warmteopwekker mag sturen. overige knoppen kunnen wel aan of uit om temperatuur van lokale ruimte te beheersen, maar kunnen geen warmtevraag genereren (lees: slave, ze lopen mee op warmtevraag van de 'master')
Dat vind ik dus gek, want dat lijkt me toch een belangrijk onderdeel van het nut van een "slimme" thermostaat knop. Dit is ook niet te regelen met kamers en verwarmingszones? Welk nut dienen die dan eigenlijk? Ik wordt er geen wijs uit.

• CPM
  • Niet online

CPM

[...]
offtopic:
Wat is een masterruimte?
Zoneregelaar.

Hier tekenen aub ......

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-01 18:35
Worden er al weer All electric uitbreidingen geplaatst? Het is erg stil omtrent de AE.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Brent schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:34:
[...]

Dat vind ik dus gek, want dat lijkt me toch een belangrijk onderdeel van het nut van een "slimme" thermostaat knop. Dit is ook niet te regelen met kamers en verwarmingszones? Welk nut dienen die dan eigenlijk? Ik wordt er geen wijs uit.
Master-ruimte is inderdaad geen officiële Tado term.

In het systeem van Tado met alleen een cv-ketel kan iedere ruimte met een Tado thermostaat, draadloze sensor of knop een warmtevraag naar de ketel sturen. Sec zijn deze ruimtes dan ieder op zich masters. Het is dan maar net wie op dat moment de warmtevraag genereert.
Met een warmtepomp loopt dit niet lekker. Immers je hebt minimaal 1 ruimte nodig die geheel open staat en je hebt dan teveel kapiteins (masters) op het schip. Beter is 1 masterruimte en de overige ruimtes regelen met bijvoorbeeld Tadoknoppen (andere kunnen ook), maar zo dat deze zelf geen warmtevraag kunnen doorgeven. Deze ruimtes zijn dus altijd afhankelijk van de warmtevraag van de masterruimte. Echter, als deze ruimte extern boven de ingestelde temperatuur verwarmt wordt, bijvoorbeeld door zon, koken, houtkachel, is er geen warmtevraag meer. Dit kan betekenen dat de temperatuur elders in het huis meer dan gewenst daalt.

Met twee masterruimtes, waarbij (in mijn geval ) de radiatoren geheel open staan, en er in iedere ruimte een thermostaat is die warmtevraag kan doorgeven, beide met een zelfde of in ieder geval op elkaar afgestemd schema, kun je ook voldoende warmtevraag voor het hele huis behouden. Als de een extra verwarmt wordt, neemt de andere ruimte de warmtevraag over. In beide ruimtes beslist geen Tado-knoppen gebruiken, want deze zijn ook ventiel wat geheid pendelgedrag oplevert.

De volgende knoppen in de overige ruimtes kunnen nog steeds met een eigen schema werken. Immers door de twee masterruimtes zorg je steeds voor voldoende warmtevraag. Dus deze knoppen zijn nog steeds zeer nuttig.
Het is wel zo, dat in de ruimtes waar je een constante temperatuur wilt hebben, voldoen mechanische thermostaatknoppen even goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 12-01-2026 15:55 ]

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:49
Beste tweakers,
Ik lees hier al lange tijd mee en heb het nodige geleerd van de kennis die jullie hier delen. Geweldig dat dit forum bestaat en dat er zo actief wordt bijgedragen.
Zelf ben ik niet bijzonder technisch onderlegd maar veel is toch wel te volgen.

Ik heb sinds ongeveer een jaar een enkele Quatt hybrid en ben enige maanden geleden overgestapt van v1.5 naar v2. Reden hiervoor was dat de v1.5 mijn huis net niet alleen af kon en ik geen duo wilde. Met de v2 hoopte ik helemaal niet of echt nauwelijks nog gas te verbruiken. Maar dat lijkt nu anders.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en optimalisatietips.

Woning & installatie:
Tussenwoning uit 1936, 144m2
Goede isolatie: HR++, spouwmuur-, dak- en Tonson vloerisolatie
Overal radiatoren, geen vloerverwarming
Woonkamer:
1× grote T22 radiator (300×60 cm)
Oude convectorput ±220 cm
Radiatoren beneden voorzien van Heatfans
Thermostaat: Honeywell T6R
Thermostaat stabiel op 18,5–19 °C (tussen 22.00 uur en 12:30 op 18,5 en daarbuiten 19,0)

Wat me opvalt:
Na de overstap naar v2 lijkt het systeem sneller en vaker gas bij te schakelen dan bij de lichtere v1.5. zodra het maar in de buurt van het vriespunt komt of daaronder, gaat mijn verbruik qua kWh en m3 toch aardig omhoog. Gisteren bijna 50kwh en 3 m3 gas.

Vragen:
1. Herkennen anderen dit verschil tussen v1.5 en v2?
2. Is dit verwacht gedrag door hoger vermogen of aangepaste regeling? Had Quatt hier bijvoorbeeld iets moeten veranderen aan de cic na de omwisseling?
3. Moet ik hier denken aan het handmatig laten aanpassen van de stooklijn door Quatt?
4. Hebben jullie tips om de gasbijstook verder te beperken en het rendement te optimaliseren (radiatoren, waterzijdig inregelen, thermostaatstrategie)? Misschien een partij in de regio Haarlemmermeer?
5. Zou vervanging van de radiator in de oude convectorput door iets lt-achtigs kunnen helpen?

Het blijft gek dat de v2 ondanks zijn grotere vermogen het moeilijker lijkt te hebben. Ik vind hem ook een stuk lawaaierig. Hoewel het geluid van de 1.5 onaangenamer was, heeft de v2 een zwaarder geluid, alsof er een koelvrachtwagen achter het huis staat.

Ik begrijp dat er mogelijk meer informatie nodig is, die geef ik graag.

Op 26/12 heb ik vergelijkbare vragen aan Quatt gesteld maar nog geen antwoord ontvangen.

Benieuwd naar jullie praktijkervaringen.

Alvast hartelijk dank.

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:01
raven22 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:47:
Worden er al weer All electric uitbreidingen geplaatst? Het is erg stil omtrent de AE.
Onze stond begon januari gepland. Maar ivm de weersomstandigheden geannuleerd. Er werd wel binnen 24 uur een nieuwe datum gepland. Eind januari.

• raven22
LTS_2000 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:51:
Beste tweakers,
Ik lees hier al lange tijd mee en heb het nodige geleerd van de kennis die jullie hier delen. Geweldig dat dit forum bestaat en dat er zo actief wordt bijgedragen.
Zelf ben ik niet bijzonder technisch onderlegd maar veel is toch wel te volgen.

Ik heb sinds ongeveer een jaar een enkele Quatt hybrid en ben enige maanden geleden overgestapt van v1.5 naar v2. Reden hiervoor was dat de v1.5 mijn huis net niet alleen af kon en ik geen duo wilde. Met de v2 hoopte ik helemaal niet of echt nauwelijks nog gas te verbruiken. Maar dat lijkt nu anders.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en optimalisatietips.

Woning & installatie:
Tussenwoning uit 1936, 144m2
Goede isolatie: HR++, spouwmuur-, dak- en Tonson vloerisolatie
Overal radiatoren, geen vloerverwarming
Woonkamer:
1× grote T22 radiator (300×60 cm)
Oude convectorput ±220 cm
Radiatoren beneden voorzien van Heatfans
Thermostaat: Honeywell T6R
Thermostaat stabiel op 18,5–19 °C (tussen 22.00 uur en 12:30 op 18,5 en daarbuiten 19,0)

Wat me opvalt:
Na de overstap naar v2 lijkt het systeem sneller en vaker gas bij te schakelen dan bij de lichtere v1.5. zodra het maar in de buurt van het vriespunt komt of daaronder, gaat mijn verbruik qua kWh en m3 toch aardig omhoog. Gisteren bijna 50kwh en 3 m3 gas.

Vragen:
1. Herkennen anderen dit verschil tussen v1.5 en v2?
2. Is dit verwacht gedrag door hoger vermogen of aangepaste regeling? Had Quatt hier bijvoorbeeld iets moeten veranderen aan de cic na de omwisseling?
3. Moet ik hier denken aan het handmatig laten aanpassen van de stooklijn door Quatt?
4. Hebben jullie tips om de gasbijstook verder te beperken en het rendement te optimaliseren (radiatoren, waterzijdig inregelen, thermostaatstrategie)? Misschien een partij in de regio Haarlemmermeer?
5. Zou vervanging van de radiator in de oude convectorput door iets lt-achtigs kunnen helpen?

Het blijft gek dat de v2 ondanks zijn grotere vermogen het moeilijker lijkt te hebben. Ik vind hem ook een stuk lawaaierig. Hoewel het geluid van de 1.5 onaangenamer was, heeft de v2 een zwaarder geluid, alsof er een koelvrachtwagen achter het huis staat.

Ik begrijp dat er mogelijk meer informatie nodig is, die geef ik graag.

Op 26/12 heb ik vergelijkbare vragen aan Quatt gesteld maar nog geen antwoord ontvangen.

Benieuwd naar jullie praktijkervaringen.

Alvast hartelijk dank.
Laat eens de grafieken uit de app zien van een koude dag?

• LTS_2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfIGDPKXkgG77Cb6bZhqi11X4Ho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cuBGrsrdKvdgFH2sDL5xx10R.png?f=fotoalbum_large

• LTS_2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORTo2_ZhRYYW3ofR_qegCqm-8tM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eWbMDp6nRuUphRbe7ek1pf2s.png?f=fotoalbum_large

• LTS_2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PpLnKfIQ7YWNshpn3ypjkAy7pE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F4RyUl8abXoUInnW0rWkU8L2.png?f=fotoalbum_large

• LTS_2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRmXgnHsnJK0PWce9eDrpgrL3Q8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s1wsCZMID48movcTo0sYq5AJ.png?f=fotoalbum_large

• HiFive
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:19
Ik heb (ook) een Quatt Hybrid Duo V2 waarvan de hp2 niet werkt (defrost doet het niet) dus heeft gisteren alles
op hp1 gedaan. Beetje vergelijkbaar verbruik als ik het zo vergelijk.
Ik heb mijn T6 thermostaat vast op 18C staan (dus stukje lager), heb alleen radiatoren, beneden 3x T22 en plintverwarming in keuken en ik haal stuk minder besparing. Ik heb wel dynamische prijzen ingesteld staan.
Toch heb jij meer besparing zie ik. Met de besparingen die ik genereer met Quatt gaat het lang duren voor ik mijn investering heb terugverdiend 8)7

Is jouw m3 gasprijs stuk hoger dat Quatt app meer besparing laat zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB8VP3gudujLDHlFOivN0v-pEmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JWhlizFM3Q8yrL3QVJsoK0ia.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door HiFive op 12-01-2026 16:23 ]

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• Paulus70
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-01 16:19
Mijn cv-ketel springt nooit bij als de warmtepompen draaien ondanks de echte kou van de laatste dagen. Ligt dat aan bepaalde instellingen van de intergas extreme 36?

Daarom heb de volgende vraag bij Quatt neergelegd:

Mijn Quatt Duo met Intergas Xtreme 36 warmt te traag op bij kleine temperatuurstappen (±1 graad). Bij grotere stappen springt de CV‑ketel wél bij, maar bij kleine stappen duurt het lang voordat de gevraagde temperatuur wordt bereikt.

Ik wil graag dat de installatie:

- sneller opwarmt, ook bij kleine temperatuurverschillen
- stabieler rond de ingestelde temperatuur blijft, zonder grote schommelingen
- comfort iets zwaarder laat wegen dan maximale besparing

Willen jullie op afstand:

- de CV‑ondersteuning drempel verlagen, zodat de ketel eerder mag bijspringen
- het bivalentiepunt verhogen, zodat de ketel bij iets hogere buitentemperaturen al mag helpen
- de regeling zo instellen dat 1°C temperatuurstijging binnen een redelijke tijd wordt gehaald, zonder dat de temperatuur daarna gaat pendelen?

Of heeft een van jullie een oplossing?

Kijken hoe ze reageren

• TeslaNerd
Paulus70 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:19:
Mijn cv-ketel springt nooit bij als de warmtepompen draaien ondanks de echte kou van de laatste dagen. Ligt dat aan bepaalde instellingen van de intergas extreme 36?

Mijn Quatt Duo met Intergas Xtreme 36 warmt te traag op bij kleine temperatuurstappen (±1 graad). Bij grotere stappen springt de CV‑ketel wél bij, maar bij kleine stappen duurt het lang voordat de gevraagde temperatuur wordt bereikt.

- het bivalentiepunt verhogen, zodat de ketel bij iets hogere buitentemperaturen al mag helpen
- de regeling zo instellen dat 1°C temperatuurstijging binnen een redelijke tijd wordt gehaald, zonder dat de temperatuur daarna gaat pendelen?

Kijken hoe ze reageren
Hoe staan de instellingen in jouw Quatt app?

• LTS_2000
HiFive schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Is jouw m3 gasprijs stuk hoger dat Quatt app meer besparing laat zien.

[Afbeelding]
Gas €1,16
kWh: €0,20

• Brent
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:51:
[...]

In het systeem van Tado met alleen een cv-ketel kan iedere ruimte met een Tado thermostaat, draadloze sensor of knop een warmtevraag naar de ketel sturen. Sec zijn deze ruimtes dan ieder op zich masters. Het is dan maar net wie op dat moment de warmtevraag genereert.
OK, dat klinkt logisch. Die "masters", dat zijn "Tado-kamers" of "Tado-warmtezones"?
Met een warmtepomp loopt dit niet lekker. Immers je hebt minimaal 1 ruimte nodig die geheel open staat en je hebt dan teveel kapiteins (masters) op het schip. Beter is 1 masterruimte en de overige ruimtes regelen met bijvoorbeeld Tadoknoppen (andere kunnen ook), maar zo dat deze zelf geen warmtevraag kunnen doorgeven.
Is dit wel zo? In praktijk zal de warmtevraag sterk correleren, en verwacht ik verschillen wegens afgifte (wat ook deels met inregelen op te lossen is) maar ook de genoemde haarden/andere warmtebronnen, invallende zon, open ramen, etc. Alleen als de totaalvraag dichtbij nul zit, kan een kamer een groot verschil maken, lijkt me?

Warmtevraag = delta-T > 0 lijkt me. Heb je 6 ruimtes met 6 Tado radiatorknoppen, dan is in eerste instantie elke kamer 1/6 van de warmtevraag die Tado zou moeten uitsturen. Tado zou een in te voeren oppervlakte per kamer kunnen gebruiken om beter te wegen, maar dat hebben ze niet gedaan. In elk geval zie ik niet waar het meerdere-kapiteins verhaal nu precies vandaan zou moeten komen. Er is >1 sensor die warmtevraag aangeeft of niet. Hoe meer sensoren warmte vragen, hoe meer de WP zou moeten draaien. Wiskundig gezien zie ik hier geen issue ;)
De volgende knoppen in de overige ruimtes kunnen nog steeds met een eigen schema werken. Immers door de twee masterruimtes zorg je steeds voor voldoende warmtevraag. Dus deze knoppen zijn nog steeds zeer nuttig.
Het is wel zo, dat in de ruimtes waar je een constante temperatuur wilt hebben, voldoen mechanische thermostaatknoppen even goed.
Mijn doel met de tado knoppen (moet op de meeste plekken nog een thermosttaatknop aanbrengen echter) is nu juist ook de warmtevraag te beinvloeden: soms wil je het in de kantoorkamer het even wat warmer hebben oid.

• Brent
  • Nu online
Maar wat is een zoneregelaar? Kennelijk geen Tado thermostaatkraan, want support.tado.com zegt dat een kraan toekennen aan geen verwarmingszone betekent dat er geen verbinding bestaat tussen de hoofd-thermostaat en de knop. Of betekent "verbinding" hier iets anders dan dat ik de knop nog kan aansturen/hij verbonden is met de WP/CV via de hoofdthermostaat?

• HiFive
Gisteren was mijn gemiddelde dynamische prijs voor:
m3 Gas: €114,62
kWh: €24,33 cent

Op ~50kWh is dat 50x €4,33 cent = €2,16
Ik had slechts besparing van €0,91
Had met €0,20 voor kWh dus kunnen zijn > €3 dat jij hebt

Dan klopt het wel, jouw kWh van €0,20 vs mijn €0,2433 verklaart het besparingsverschil.

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• LTS_2000
Het lijkt zeker op elkaar.
Toch blijft het teleurstellend dat het extra vermogen van de v2 t.o.v. de v1.5 mij niet verder gebracht lijkt te hebben.
Het blijft moeilijk vergelijken maar dit verbruik heb ik met de v1.5 nog niet gezien. Qua elektriciteit niet en qua gas ook niet echt.

• TeslaNerd
LTS_2000 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:44:
Toch blijft het teleurstellend dat het extra vermogen van de v2 t.o.v. de v1.5 mij niet verder gebracht lijkt te hebben.
Het blijft moeilijk vergelijken maar dit verbruik heb ik met de v1.5 nog niet gezien. Qua elektriciteit niet en qua gas ook niet echt.
Ja, dit is wel opvallend. Zijn de inzichten die jij hieronder deelt van de afgelopen dagen? Ik zie geen datums in de plaatjes. En heb jij ook nog data uit de Quatt app van vergelijkbare dagen met de V1.5?

• HiFive
LTS_2000 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:44:
Ik vind de COP van mijn Quatt V2 ook erg tegenvallen, helemaal als het onder nul gaat, had beter verwacht.
Als de oudere versies (V1 en V1.5) dan ook nog beter presteren dan lijkt de V2 met zijn hogere
vermogen geen verbetering.

Ik realiseer me uiteraard wel dat we appels met appels moeten blijven vergelijken want mijn COP
is gebaseerd op geen VW maar enkel radiatoren maar daarvoor heb ik ook gewacht tot de V2 die hiervoor
geschikt is werd mij verteld door Quatt.

[ Voor 16% gewijzigd door HiFive op 12-01-2026 17:04 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Brent schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:27:
[...]

OK, dat klinkt logisch. Die "masters", dat zijn "Tado-kamers" of "Tado-warmtezones"?

[...]

Is dit wel zo? In praktijk zal de warmtevraag sterk correleren, en verwacht ik verschillen wegens afgifte (wat ook deels met inregelen op te lossen is) maar ook de genoemde haarden/andere warmtebronnen, invallende zon, open ramen, etc. Alleen als de totaalvraag dichtbij nul zit, kan een kamer een groot verschil maken, lijkt me?

Warmtevraag = delta-T > 0 lijkt me. Heb je 6 ruimtes met 6 Tado radiatorknoppen, dan is in eerste instantie elke kamer 1/6 van de warmtevraag die Tado zou moeten uitsturen. Tado zou een in te voeren oppervlakte per kamer kunnen gebruiken om beter te wegen, maar dat hebben ze niet gedaan. In elk geval zie ik niet waar het meerdere-kapiteins verhaal nu precies vandaan zou moeten komen. Er is >1 sensor die warmtevraag aangeeft of niet. Hoe meer sensoren warmte vragen, hoe meer de WP zou moeten draaien. Wiskundig gezien zie ik hier geen issue ;)

[...]

Mijn doel met de tado knoppen (moet op de meeste plekken nog een thermosttaatknop aanbrengen echter) is nu juist ook de warmtevraag te beinvloeden: soms wil je het in de kantoorkamer het even wat warmer hebben oid.
Dat je geen meerdere kapiteins op een schip wilt, is omdat je dan zeer onregelmatig gedrag krijgt.

Oude situatie. Cv-ketel. Overal Tado-knoppen,
Je wilt warmtevraag in een andere kamer dan de ruimte waar de thermostaat hangt. Best groot verschil in temperatuur, dus de ketel gaat er stevig in. Daar waar al de gewenste temperatuur heerst zullen de Tado-knoppen gaan sluiten. Ook in de thermostaatruimte want daar stuurt de thermostaat de knoppen op de radiatoren aan.

Nu met de Quatt.
In de thermostaatruimte heb je de knoppen verwijderd en staan de radiatoren helemaal open. En waarschijnlijk nog wel een ruimte om minimale afgifte te krijgen, zoals ook Quatt aangeven heeft met de minimaal 3 radiatoren open.

Nu laat je weer een knop in een ruimte een flinke warmtevraag doorgeven. Gevolg: de ruimtes waar de radiatoren geheel open staan worden bovengewenst verwarmt,

Heb je meerdere knoppen actief, krijg je onrustig vraaggedrag, waarbij de CIC er geen pap meer van kan maken en een stooklijn overbodig wordt.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mickel moen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Met een warmtepomp loopt dit niet lekker. Immers je hebt minimaal 1 ruimte nodig die geheel open staat en je hebt dan teveel kapiteins (masters) op het schip. Beter is 1 masterruimte en de overige ruimtes regelen met bijvoorbeeld Tadoknoppen (andere kunnen ook), maar zo dat deze zelf geen warmtevraag kunnen doorgeven. Deze ruimtes zijn dus altijd afhankelijk van de warmtevraag van de masterruimte. Echter, als deze ruimte extern boven de ingestelde temperatuur verwarmt wordt, bijvoorbeeld door zon, koken, houtkachel, is er geen warmtevraag meer. Dit kan betekenen dat de temperatuur elders in het huis meer dan gewenst daalt.

Met twee masterruimtes, waarbij (in mijn geval ) de radiatoren geheel open staan, en er in iedere ruimte een thermostaat is die warmtevraag kan doorgeven, beide met een zelfde of in ieder geval op elkaar afgestemd schema, kun je ook voldoende warmtevraag voor het hele huis behouden. Als de een extra verwarmt wordt, neemt de andere ruimte de warmtevraag over. In beide ruimtes beslist geen Tado-knoppen gebruiken, want deze zijn ook ventiel wat geheid pendelgedrag oplevert.

Het gebruik van de term “zone” bij Tado is verwarrend.

In het Tado systeem is de thermostaat verbonden met de WP/Ketel, de zoneregelaar. Die regelt niet meerdere“zones”, maar regelt voor iedere knop die aan deze thermostaat is toegewezen.

Of met andere woorden, alle knoppen van alle ruimtes die een warmtevraag kunnen doorgeven aan de thermostaat in de functie van zoneregelaar, behoren tot een en dezelfde zone.

• LTS_2000
TeslaNerd schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:56:
[...]

Ja, dit is wel opvallend. Zijn de inzichten die jij hieronder deelt van de afgelopen dagen? Ik zie geen datums in de plaatjes. En heb jij ook nog data uit de Quatt app van vergelijkbare dagen met de V1.5?
Het zijn vier dagen, van nieuw naar oud.
Uit mijn hoofd: zo 11 januari, 10 januari, 26 december en 25 december.
Op 25/12 stond de app op duurzaam en daarna op besparen. Het scheelt maar weinig tussen die twee.

Vanmorgen zaten mijn lamellen ook vol met ijs maar ik weet niet of dat verkeerd was. Vanmiddag toen ik thuis kwam was het weer vrij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM7DKY_93aBOp24uHNXhhjBRib0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0kHXFP8NEDWn02bwViRPcXF.jpg?f=fotoalbum_large

• Brent
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Dat je geen meerdere kapiteins op een schip wilt, is omdat je dan zeer onregelmatig gedrag krijgt.
Dat snap ik, maar een (gewogen) som nemen van x sensoren is geen meerdere kapiteins.
Heb je meerdere knoppen actief, krijg je onrustig vraaggedrag, waarbij de CIC er geen pap meer van kan maken en een stooklijn overbodig wordt.
Waarom onrustig? Zoals ik al zei, mij lijkt dat de vraag over het algemeen correleert. Er zullen ruimtes wat meer vragen, een paar wat minder, maar de som wordt daar niet complexer van.

Een ruimte heeft pas een groot 'gewicht' in die som als je 1. heel weinig ruimtes hebt, of 2. de totaalvraag dichtbij nul ligt en een ruimte dus een relatief groot verschil kan maken.

1. is op te lossen door niet te weinig knoppen te plaatsen. Als dat niet kan, dan zie ik je probleem wel langzaam ontstaat: 2 of 3 Tado-kamers: dan is een of twee kamers zonder vraag altijd minstens de helft van de vraag. Dan is die slave-mode een oplossing.
2. bij warmer weer (weer met geringe warmtevraag) evt naar slave mode te schakelen.

Dan nog zie ik niet hoe ik master/slave in Tado instel. Ik zie daar enkel warmtezones en kamers. Update: ik zie net je opmerking over zones: helder! In 'gewone' huissituaties is er dus altijd precies 1 zone. Dan betekent kamer = master, en alle knoppen in 1 kamer = slave?

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 12-01-2026 17:25 ]

• LTS_2000
TeslaNerd schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:56:
[...]

En heb jij ook nog data uit de Quatt app van vergelijkbare dagen met de V1.5?
Daar moet ik even naar op zoek gaan.
Ik heb een aantal zeer onvergelijkbare situaties gehad met de Quatt v1.5.
Sinds de initiële plaatsing, is hij nog een keer verplaatst geweest en daarna dus nog de upgrade naar de v2.

Ik ga daar vanavond even naar kijken.

• pietjm
LTS_2000 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Het zijn vier dagen, van nieuw naar oud.
Uit mijn hoofd: zo 11 januari, 10 januari, 26 december en 25 december.
Op 25/12 stond de app op duurzaam en daarna op besparen. Het scheelt maar weinig tussen die twee.

Vanmorgen zaten mijn lamellen ook vol met ijs maar ik weet niet of dat verkeerd was. Vanmiddag toen ik thuis kwam was het weer vrij.
[Afbeelding]
Ik denk dat je even naar het hele plaatje moet kijken, dus ook naar de instellingen van de cv ketel. Staat bv. de temperatuur voor de cv niet veel te hoog, staan alle instellingen van de T6 (laag/uit regeling bv) wel goed. Maximaal en minimaal vermogen van de ketel. Naar mijn idee verbruik je voor een goed geïsoleerde middenwoning echt veel te veel elektriciteit en gas.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:01
@LTS_2000

Misschien geen definitieve oplossing, maar hier helpt het om de prijs van gas fors hoger te zetten. Dan gebruikt de Quatt geen gas mee bij deftrost. Ook niet bij -4 en en de vraag een halve graad verhogen. Natuurlijk duurt het dan wel langer voor dat de doeltemperatuur gehaald wordt. Nu heb ik wel een Quatt duo, dus ze wisselen elkaar vaak af met defrost. En is de vraagtemperatuur 17.5 graden.

• raven22
Veel te veel pieken in de watertemp, dat jo-joot als een gek heen en weer.
Kan volgens mij meerdere oorzaken hebben, bv thermostaat, zones, niet voldoende afgifte, te hoog ingesteld warmteverlies.

• Star65
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Oude situatie. Cv-ketel. Overal Tado-knoppen,
Je wilt warmtevraag in een andere kamer dan de ruimte waar de thermostaat hangt. Best groot verschil in temperatuur, dus de ketel gaat er stevig in. Daar waar al de gewenste temperatuur heerst zullen de Tado-knoppen gaan sluiten. Ook in de thermostaatruimte want daar stuurt de thermostaat de knoppen op de radiatoren aan.

Nu met de Quatt.
In de thermostaatruimte heb je de knoppen verwijderd en staan de radiatoren helemaal open. En waarschijnlijk nog wel een ruimte om minimale afgifte te krijgen, zoals ook Quatt aangeven heeft met de minimaal 3 radiatoren open.

Nu laat je weer een knop in een ruimte een flinke warmtevraag doorgeven. Gevolg: de ruimtes waar de radiatoren geheel open staan worden bovengewenst verwarmt,

@Brent ik denk dat er een beetje “misverstand” is, wat @Mickel moen zegt is voornamelijk met Tado knoppen die dus waarschijnlijk vaak schakelen waardoor je dus onregelmatig gedrag krijgt. Zoals in mijn situatie met Tado zones wordt er nauwelijks geschakeld met de thermostaat omdat de zone een vvw aanstuurt, dat duurt uren voor die op temperatuur is, dus ook rustig gedrag. Hiermee wisselen de kapiteins zich een beetje af.
Een en ander zal situatie afhankelijk zijn, bij mij werkt het in ieder geval goed en draaien de Quatts rustig. Wel zie je in de Quatt app soms sprongen in de gevraagde kamertemperatuur, het is maar net wie op dat moment op de brug zit, de kapitein van 20 graden of die van 19 graden.

• LTS_2000
pietjm schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Ik denk dat je even naar het hele plaatje moet kijken, dus ook naar de instell8ngen van de cv ketel. Staat bv. de temperatuur voor de cv niet veel te hoog, staan alle instellingen van de T6 (laag/uit regeling bv) wel goed. Maximaal en minimaal vermogen van de ketel. Naar mijn idee verbruik je voor een goed geïsoleerde middenwoning echt veel te veel elektriciteit en gas.
Ik ben het daar helemaal mee eens.
Dankzij het forum heb ik e.e.a. al kunnen doen de afgelopen tijd.

Keteltemp staat op 55 graden.
Het vermogen weet ik niet, het is een eenvoudige tzerra uit 2016.
Bypass had ik initieel niet en is later bijgeplaatst. Op 27/12 zag ik dat deze op 0,2 bar stond. Heb ik aangepast naar 0,4.
Alle regelingen op de t6r staan uit.
Alle radiatoren staan minstens op stand 2. Woonkamer radiatoren vol open. Alleen mijn slaapkamer staat dicht. Flow is altijd tussen de 750 en 800 liter per uur.

En wat fijn dat er zo snel reacties komen. Dank daarvoor.

• LTS_2000
raven22 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Veel te veel pieken in de watertemp, dat jo-joot als een gek heen en weer.
Kan volgens mij meerdere oorzaken hebben, bv thermostaat, zones, niet voldoende afgifte, te hoog ingesteld warmteverlies.
Het leek met mijn v1.5 allemaal wel aardig te werken. Ook zeker gasverbruik maar het elektrische verbruik lag veel lager.

Ik heb geen zones of iets dergelijks.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Brent schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:23:
[...]

Dat snap ik, maar een (gewogen) som nemen van x sensoren is geen meerdere kapiteins.

[...]

Waarom onrustig? Zoals ik al zei, mij lijkt dat de vraag over het algemeen correleert. Er zullen ruimtes wat meer vragen, een paar wat minder, maar de som wordt daar niet complexer van.

Een ruimte heeft pas een groot 'gewicht' in die som als je 1. heel weinig ruimtes hebt, of 2. de totaalvraag dichtbij nul ligt en een ruimte dus een relatief groot verschil kan maken.

1. is op te lossen door niet te weinig knoppen te plaatsen. Als dat niet kan, dan zie ik je probleem wel langzaam ontstaat: 2 of 3 Tado-kamers: dan is een of twee kamers zonder vraag altijd minstens de helft van de vraag. Dan is die slave-mode een oplossing.
2. bij warmer weer (weer met geringe warmtevraag) evt naar slave mode te schakelen.

Dan nog zie ik niet hoe ik master/slave in Tado instel. Ik zie daar enkel warmtezones en kamers. Update: ik zie net je opmerking over zones: helder! In 'gewone' huissituaties is er dus altijd precies 1 zone. Dan betekent kamer = master, en alle knoppen in 1 kamer = slave?
Een aantal situaties.

A. Kamer met thermostaat en knop(en). De thermostaat is de temperatuurmeter en stuurt de knop aan. De knop is dus de slave van de thermostaat. Thermostaat is voor hele huis een master.

B. Kamer met alleen een knop welke wel warmtevraag kan doorgeven. Knop is voor het hele huis een master, meet de temperatuur en kan warmtevraag doorgeven. Ventiel in de knop is de slave. Laat je in deze ruimte de temperatuur door knop 1 meten en de warntevraag doorgeven dan stel je de andere knoppen als slave van deze knop in.

C. Kamer met knop, maar kan geen warmtevraag doorgeven. In principe is deze knop de master van deze ruimte, maar niet voor het huis. Wel afhankelijk van warmtevraag elders. Echter dan nog zou ik de knop geen slave noemen, want niet verbonden met de zoneregelaar.

D. Draadloze sensor in een kamer. Deze kan je zelfstandig warmtevraag laten doorgeven en eventueel knoppen laten aansturen. Die zijn dan dus slave. Master voor hele huis.

E. Alleen draadloze sensor in de kamer. Deze meet alleen de temperatuur, stuurt geen knoppen=ventielen aan. Master voor het hele huis.

Even naar mijn situatie.
Woonkeuken: thermostaat, geen knoppen. Geeft warmtevraag door = masterruimte.

Woonkamer: draadloze sensor. Geeft warmtevraag door aan de thermostaat in de functie van zoneregelaar = masterruimte.

Voor de duidelijkheid. Ik heb dus twee kamers die warmtevraag kunnen doorgeven, maar dat weet de CIC niet. De grafiek in de Quatt-app is dus het tesultaat van twee kamers.

Alle overige ruimtes:
Sommige met Tado-knop met schema. Kunnen geen warmtevraag doorgeven. Kortom zelfstandig opererende ruimtes en afhankelijk van warmtevraag elders.
Overige met mechanische thermostaatknoppen. Zijn ook afhankelijk van warmtevraag elders.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 12-01-2026 18:22 ]

• TeslaNerd
LTS_2000 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:47:
[...]
Bypass had ik initieel niet en is later bijgeplaatst. Op 27/12 zag ik dat deze op 0,2 bar stond. Heb ik aangepast naar 0,4.
Alle radiatoren staan minstens op stand 2. Woonkamer radiatoren vol open. Alleen mijn slaapkamer staat dicht. Flow is altijd tussen de 750 en 800 liter per uur.

Met een flow die naar de 750 gaat verwacht ik dat jij meer radiatoren moet openzetten. Heb jij dat al getest?

• raven22
LTS_2000 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Het leek met mijn v1.5 allemaal wel aardig te werken. Ook zeker gasverbruik maar het elektrische verbruik lag veel lager.

Ik heb geen zones of iets dergelijks.
Als je radiatoren op 2 hebt staan lopen ze gauw dicht. Zet ze eens allemaal op 5.
Koop een goedkope infrarood meter en meet de ingangstemperatuur en uitgangstemperatuur van elke radiator.
Die delta T moet overal ongeveer gelijk zijn en bij 40-45 graden aanvoer niet meer dan 10 graden.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
@LTS_2000 vergeet niet dat het extreem koud is geweest de afgelopen dagen. Ik denk ook dat er bij jou meerdere instellingen beter kunnen, maar de combinatie met de extreme kou zorgt denk ik voor een heel negatief beeld. Ik had/heb ook een COP die ik niet gewend ben en heel wat gasgebruik in vergelijking met andere jaren.
En dat geluid van de Quatt... Helaas ook bij de V2 niet opgelost dus (al is het minder irritant 🤩)

Tip: die van mij staat inmiddels bijna een straat verderop, dat scheelt heel veel slapeloze nachten

[ Voor 10% gewijzigd door okijokii op 12-01-2026 18:42 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:31
Paulus70 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:19:

Kijken hoe ze reageren
Ben je serieus?

Een warmtepomp is geen apparaat om snel te verwarmen. Het is bedoelt om je huis warm te houden. De meeste mensen installeren er een om zo weinig mogelijk gas te gebruiken. Ook als dat betekend dat het wat langer duurt.

Je kan aan Quatt vragen of dit in te stellen valt. Maar ik gok dat dat niet kan.

Als opwarmen te lang duurt zou je ook kunnen proberen ervoor te zorgen dat dit niet hoeft: altijd dezelfde temperatuur. Zeker als je comfort belangrijker vindt dan besparen.

PVoutput

• Brent
  • Nu online
Ik ken niet het hele Tado productgamma, ik ging even uit van hun radiatorknoppen (V3+ heb ik hier): die kunnen allemaal een T meten, toch? En daarmee dan een warmtevraag formuleren, toch? (Immers warmtevraag = Tvraag > Tmeet)

• pietjm
LTS_2000 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Ik ben het daar helemaal mee eens.
Dankzij het forum heb ik e.e.a. al kunnen doen de afgelopen tijd.

Met de bypass op 0,4 en de radiatoren op 2 gaat het al gauw mis volgens mij. Of de radiatoren helemaal open of de bypass. Niet beiden bijna dicht.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Brent schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Ik ken niet het hele Tado productgamma, ik ging even uit van hun radiatorknoppen (V3+ heb ik hier): die kunnen allemaal een T meten, toch? En daarmee dan een warmtevraag formuleren, toch? (Immers warmtevraag = Tvraag > Tmeet)
Ja. Dat kunnen ze allemaal. En als ze allemaal warmtevraag aan de thermostaat kunnen doorgeven, ziet de CIC dat als één warmtevraag. Stel je ze allemaal op eenendezelfde temperatuur in, is er denk ik niet zo’n groot probleem als er voldoende afgifte mogelijk is. Staan ze op verschillende temperaturen wordt het lastig. Ene moment is er warmtevraag bij 21°C andere moment 18°C van een slaapkamer. Enz.

Maar wat wel of niet werkt moet je zelf uitvinden. Een knop de warmtevraag laten bepalen raad ik in ieder geval niet aan, omdat deze tegelijk ventiel is.

Wat wel kan is, een knop los ergens neerzetten in een kamer, dan werkt deze gelijk de draadloze sensor alleen als thermostaat. Deze kun je niet op tienden instellen zoals dat wel met de draadloze sensor kan. (Er is wel een trucje: maak het schema in tienden op de thermostaat en kopieer dit schema dan naar de knop.)

[ Voor 14% gewijzigd door Mickel moen op 12-01-2026 19:22 ]

• LTS_2000
pietjm schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:05:
[...]

Met de bypass op 0,4 en de radiatoren op 2 gaat het al gauw mis volgens mij. Of de radiatoren helemaal open of de bypass. Niet beiden bijna dicht.
Als ik naar de json kijk dan zit hij meestal tussen de 750 en 800 liter per uur. Ik log het niet dus ik weet geen gemiddelde waarde maar het lijkt toch altijd wel dichter in de buurt van die 800 te zitten.
Wat kan ik verwachten als ik boven alles open zet?
De flow neemt dan waarschijnlijk toe maar wordt het boven dan niet veel te warm? En raak ik dan ook niet teveel warmte kwijt op de bovenverdiepingen (ten koste vd woonkamer)?
Ik probeer even de logica te begrijpen.
Bovendien leek het dus met de v1.5 allemaal wat beter te functioneren. In ieder geval heb ik flink meer verbruik nu, terwijl er verder niet echt iets veranderd is.

• HiFive
Ik heb twee drukventielen die door Quatt zijn aangebracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P98qGGY2gazyWW6tDv7s2f3iAQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdflG1TUI1XpJIyW8lERhZj2.jpg?f=fotoalbum_large

Drukventiel rechtsonder staat op 0,2 bar
Drukventiel linksboven staat op 0,1 bar

Afgelopen weekend toen het erg koud was, en mijn CV-ketel zo nu en dan (defrosts) heeft moeten
bijspringen omdat hp2 het niet deed, vond ik mijn Intergas Kompakt hre 36/30 CV-ketel
in storingscode 1. Ik heb gecontroleerd op lucht in de leidingen en radiatoren en is allemaal goed.
Ik heb wel lekkage want verlies waterdruk, dit komt door Quatt installatie die er een rommeltje
van hebben gemaakt met roest tot gevolg. Zie foto. Ik houdt nu zelf de waterdruk op orde door
bij te vullen om tussen de 1,5 en 1,8 bar te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALnH6C_De-NWYysNfP-hhnkGJF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZHUTFFJWdQEjR94Z1gOaZil.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1z83jBpRRDh0WxLlR-xQvxjPceU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRDTonucLYaJ3lGRFhbVdjDN.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast hebben ze mijn vuilafscheider er tussen gepropt, die kan ik nu niet meer openen.
Mogelijk komt de storingscode 1 door teveel magentisch (roest) vuil in de leidingen?
Ticket bij Quatt voor aangemaakt en dit komen ze fixen, hopelijk wordt dit goed en professioneel gedaan.

Intergas storing 1 heeft te maken met de temperatuur in de cv-ketel. Als het rechter display code 1 aangeeft betekent dat een te hoge temperatuur is waargenomen met als gevolg een te hoge druk in de ketel. Een te hoge temperatuur en druk zorgt voor snellere slijtage van de cv-ketel en een verhoogde kans dat onderdelen van de ketel het begeven.

Iemand verstand waar mijn Intergas storingscode 1 door komt?
Het valt mij op nu het weer ruim boven nul is de storingscode weg is.

Kloppen de instellingen van de drukventielen zoals ze in mijn installatie door Quatt zijn aangebracht?

• pietjm
LTS_2000 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Als ik naar de json kijk dan zit hij meestal tussen de 750 en 800 liter per uur. Ik log het niet dus ik weet geen gemiddelde waarde maar het lijkt toch altijd wel dichter in de buurt van die 800 te zitten.
Wat kan ik verwachten als ik boven alles open zet?
De flow neemt dan waarschijnlijk toe maar wordt het boven dan niet veel te warm? En raak ik dan ook niet teveel warmte kwijt op de bovenverdiepingen (ten koste vd woonkamer)?
Ik probeer even de logica te begrijpen.
Bovendien leek het dus met de v1.5 allemaal wat beter te functioneren. In ieder geval heb ik flink meer verbruik nu, terwijl er verder niet echt iets veranderd is.
Gewoon kwestie van uitproberen. Zet de radiatoren iets meer open en ook het ventiel op 0,2 of 0,3. En kijk wat het effect is. Elk huis is anders, er is dus geen gouden regel..

• Brent
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Ja. Dat kunnen ze allemaal. En als ze allemaal warmtevraag aan de thermostaat kunnen doorgeven, ziet de CIC dat als één warmtevraag. Stel je ze allemaal op eenendezelfde temperatuur in, is er denk ik niet zo’n groot probleem als er voldoende afgifte mogelijk is. Staan ze op verschillende temperaturen wordt het lastig. Ene moment is er warmtevraag bij 21°C andere moment 18°C van een slaapkamer. Enz.
Als de onderlinge T uitmaakt, dan vermoed je dat probleem niet zozeer zit in _of_ er warmtevraag is, maar _hoeveel_. En dan zit het issue misschien in de gevraagde water-T, want dat is vziw de enige parameter waar je een hoeveelheid vraag mee zou kunnen communiceren, klopt dat?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Brent schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Als de onderlinge T uitmaakt, dan vermoed je dat probleem niet zozeer zit in _of_ er warmtevraag is, maar _hoeveel_. En dan zit het issue misschien in de gevraagde water-T, want dat is vziw de enige parameter waar je een hoeveelheid vraag mee zou kunnen communiceren, klopt dat?
Hmm. Tado geeft alleen de ingestelde en de actuele temperatuur door naar ik weet. De CIC bepaalt op basis van de ingestelde stooklijn en dus de buitentemperatuur het control setpoint wat vervolgens een watertemperatuur oplevert. Althans zo begrijp ik het, maar zo goed ben ik ook niet thuis in die materie.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
HiFive schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:33:
Ik heb twee drukventielen die door Quatt zijn aangebracht.

[Afbeelding]

Drukventiel rechtsonder staat op 0,2 bar
Drukventiel linksboven staat op 0,1 bar

Afgelopen weekend toen het erg koud was, en mijn CV-ketel zo nu en dan (defrosts) heeft moeten
bijspringen omdat hp2 het niet deed, vond ik mijn Intergas Kompakt hre 36/30 CV-ketel
in storingscode 1. Ik heb gecontroleerd op lucht in de leidingen en radiatoren en is allemaal goed.
Ik heb wel lekkage want verlies waterdruk, dit komt door Quatt installatie die er een rommeltje
van hebben gemaakt met roest tot gevolg. Zie foto. Ik houdt nu zelf de waterdruk op orde door
bij te vullen om tussen de 1,5 en 1,8 bar te houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarnaast hebben ze mijn vuilafscheider er tussen gepropt, die kan ik nu niet meer openen.
Mogelijk komt de storingscode 1 door teveel magentisch (roest) vuil in de leidingen?
Ticket bij Quatt voor aangemaakt en dit komen ze fixen, hopelijk wordt dit goed en professioneel gedaan.

Intergas storing 1 heeft te maken met de temperatuur in de cv-ketel. Als het rechter display code 1 aangeeft betekent dat een te hoge temperatuur is waargenomen met als gevolg een te hoge druk in de ketel. Een te hoge temperatuur en druk zorgt voor snellere slijtage van de cv-ketel en een verhoogde kans dat onderdelen van de ketel het begeven.

Iemand verstand waar mijn Intergas storingscode 1 door komt?
Het valt mij op nu het weer ruim boven nul is de storingscode weg is.

Kloppen de instellingen van de drukventielen zoals ze in mijn installatie door Quatt zijn aangebracht?
De linker drukverschilregelaar wordt alleen bij intergas ketels gebruikt vanwege het ontbreken van een driewegklep in de ketel. De rechter regelaar is voor de bypass. Mogen allebei op ongeveer 0.3 staan.
De code 1 die je ziet is geen foutcode maar de bedrijfsmodus van de ketel. In dit geval wordt er 51 graden water gevraagd en is deze bereikt. Modus 1.
De branderautomaat heeft de warmtevraag gestopt. En dus niet de thermostaat.
Dit duidt meestal op het niet kwijt kunnen van de warmte richting afgiftesysteem.

• Brent
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:05:
[...]

Hmm. Tado geeft alleen de ingestelde en de actuele temperatuur door naar ik weet. De CIC bepaalt op basis van de ingestelde stooklijn en dus de buitentemperatuur het control setpoint wat vervolgens een watertemperatuur oplevert. Althans zo begrijp ik het, maar zo goed ben ik ook niet thuis in die materie.
Ah, ik dacht dat de CIC dat controlpoint vanuit de thermostaat doorkreeg (wat ik al gek vond).

Dan zie ik al helemaal niet wat nu precies een 'meerdere kapteins' veroorzaakt. Een (gewogen) som is een van de simpelste wiskundige en binaire operaties, dat kan haast niet foutgaan. Een vraag van X graden hier en X+3 graden daar is nu juist met een temperatuur-meter+ventiel (de Tado knop) perfect te regelen, en de centrale Tado unit hoeft alleen maar een AND op alle knoppen te zetten om de vraag door te geven. Want de knoppen praten allemaal via die unit, dus is er 1 kapitein die naar meerdere matrozen luistert, maar altijd in 1 richting kan sturen. (Wil niet zeggen dat Tado dit ook goed doet, maar dan zitten er implementatiefouten of twijfelachtigheden in de Tado, maar het is niet inherent aan het hebben van meerdere slimme knoppen.)

• pietjm
Brent schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Ah, ik dacht dat de CIC dat controlpoint vanuit de thermostaat doorkreeg (wat ik al gek vond).
Dat krijgt de CiC ook. Alleen doet die er niet altijd wat mee. Bij een groot verschil tussen ControlSetpoint en kamertemperatuur gaat de CiC zelf aan het werk. Dan wordt de boolean boiler.otFbChModeActive True.

• HiFive
Ehbrands schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:13:
[...]

De linker drukverschilregelaar wordt alleen bij intergas ketels gebruikt vanwege het ontbreken van een driewegklep in de ketel. De rechter regelaar is voor de bypass. Mogen allebei op ongeveer 0.3 staan.
De code 1 die je ziet is geen foutcode maar de bedrijfsmodus van de ketel. In dit geval wordt er 51 graden water gevraagd en is deze bereikt. Modus 1.
De branderautomaat heeft de warmtevraag gestopt. En dus niet de thermostaat.
Dit duidt meestal op het niet kwijt kunnen van de warmte richting afgiftesysteem.
@Ehbrands Dank voor antwoord.

Ik begrijp alleen niet als je zegt dat de warmte niet kwijt kan naar afgiftesysteem.
Mijn 4 radiatoren beneden staan allemaal open inclusief de plintverwarming in de keuken.
Boven en op zolder staan de meeste radiatoren met thermostaatkranen op standje * of 1 of 2.
Mijn flowrate is altijd goed ~800L/h

Zoals je in screenshot ziet van gisteren kon mijn Quatt zelfs lange tijd niet het thermostaat setpoint halen van 18C. En ik had dit weekend reeds op zaterdag de thermostaat vast op 18C gezet. Mijn radiatoren wilden juist meer warmte ontvangen om de 18C vast te kunnen houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB8VP3gudujLDHlFOivN0v-pEmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JWhlizFM3Q8yrL3QVJsoK0ia.png?f=fotoalbum_large

Instellingen op mijn Intergas Kompakt hre 36/30
3: 50 (stond gisteren op 60 en verlaagd naar 50)
3. : 40
c : 25
c. : 30

Zie ik iets verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door HiFive op 12-01-2026 21:06 ]

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:03
onlinaius schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:09:
[...]
Even voor de zekerheid: expansievat al gecontroleerd?
Yes, die stond ook op m’n verdachtenlijstje.
Maar keurig in orde nog.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
HiFive schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Ik begrijp alleen niet als je zegt dat de warmte niet kwijt kan naar afgiftesysteem.
Mijn 4 radiatoren beneden staan allemaal open inclusief de plintverwarming in de keuken.
Boven en op zolder staan de meeste radiatoren met thermostaatkranen op standje * of 1 of 2.

Zoals je in screenshot ziet van gisteren kon mijn Quatt zelfs lange tijd niet het thermostaat setpoint halen van 18C. En ik had dit weekend reeds op zaterdag de thermostaat vast op 18C gezet. Mijn radiatoren wilden juist meer warmte ontvangen om de 18C vast te kunnen houden.

[Afbeelding]

Zie ik iets verkeerd?
Je zou parameter 3 (max vermogen) nog wel kunnen verlagen. Het kan ook zijn dat het retourwater te warm terugkomt. Zijn je radiatoren ingeregeld?
Misschien is er een bij die hydraulisch "kortsluiting" maakt waardoor het water nauwelijks afkoelt en weer bijna even warm bij de Quatt terugkomt.
Dit soort problemen zijn eigenlijk het snelst te analyseren met een warmtebeeld camera. Of met wat meer geduld met een infrarood thermometer.
Onder de ketel zit een horizontale leiding waar een terugslagklep in zit. Rechts van het overstortventiel (rode knop). Daar staat een pijl op. Die moet naar links wijzen. Handig om dit ook even te controleren.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Brent schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Dan zie ik al helemaal niet wat nu precies een 'meerdere kapteins' veroorzaakt. Een (gewogen) som is een van de simpelste wiskundige en binaire operaties, dat kan haast niet foutgaan. Een vraag van X graden hier en X+3 graden daar is nu juist met een temperatuur-meter+ventiel (de Tado knop) perfect te regelen, en de centrale Tado unit hoeft alleen maar een AND op alle knoppen te zetten om de vraag door te geven. Want de knoppen praten allemaal via die unit, dus is er 1 kapitein die naar meerdere matrozen luistert, maar altijd in 1 richting kan sturen. (Wil niet zeggen dat Tado dit ook goed doet, maar dan zitten er implementatiefouten of twijfelachtigheden in de Tado, maar het is niet inherent aan het hebben van meerdere slimme knoppen.)
Ik hoop dat ik je volg, maar om in de vergelijking te blijven. Als de ene kapitein zegt, we gaan naar het noordoosten en de ander naar het noordwesten, vaart het schip niet naar het noorden, maar zwalkt van oost naar west en weer terug. Dat doet de CIC in samenwerking met Tado ook. Hij krijgt niet een som of een gemiddelde, maar volgt dan de één en dan de andere warmtevragende thermostaat. Maar net wie dan de grootste mond heeft. (Warmtevraag)

Wat wel kan is dat ze (nagenoeg of op elkaar afgestemd) hetzelfde schema volgen. Ofwel als iedere kapitein als koers het noorden heeft maakt het niet uit wie de opdracht geeft.

Zo doe ik dat met de twee master-kamers.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:09

Animal_X

Rodin

Later deze week heb ik een gesprek met Quatt over AE upgrade. Een paar vragen alvorens het gesprek.

Mijn begrip van de AE is dat de heat battery een simpel buffervat is, waarbij de Quatt buitenunit het water initieel opwarmt en waarbij de heat charger dit verder verwarmt tot de benodigde temperatuur. Daarnaast fungeert de heatcharger als een naverwarmer voor de centrale verwarming indien de buitenunit onvoldoende warmte kan leveren bij strenge kou zoals vorige week. Hopelijk klopt mijn begrip?

Nu mijn vraag: de heatcharger is een COP1 naverwarmer vergelijkbaar met een elektrische CV, correct? Dit betekent dat de heatbatttery een bepaalde hoeveelheid capaciteit van mijn buitenunits afsnoept. Zeg als mijn buitenunit 35 graden water kan leveren , dan claimt de heat battery daar 5 graden van. De heat charger verwarmt dit vervolgens dan weer 5 graden met COP1 tot de benodigde temperatuur voor de heat battery. Is het dan niet veel slimmer om een losse WPB aan te schaffen, desnoods i.c.m. met een E-CV zoals een Bosch heatronic? Dan wordt het buffervat met een COP van 3+ verwarmt zonder COP1 naverwarming van de heatcharger, en zonder dat dit capaciteit afsnoept van het verwarmingsvermogen van de buitenunits. Of misschien ik nou iets...? Daarnaast vermoed ik dat een losse WPB en E-CV waarschijnlijk gemakkelijker is om zelf slim aan te sturen via HA t.o.v. het gesloten syeem van Quatt.

Kan iemand wat advies geven op basis van eigen ervaringen?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Brent
  • Nu online
@Mickel moen Vooraf gezegd dat ik denk dat typisch de meeste sensoren grotendeels hetzelfde zeggen, ook als dat niet zo is is een gewogen som (== gemiddelde) nog steeds goed gedefinieerd. De vraag is of er instabiliteit is, bijv als je in totaal 2 ruimtes hebt en je weinig totaal vermogen nodig hebt en bijv om en om de ruimtes warm zijn of net niet. Kennelijk heeft Tado een probleem met getallen optellen en delen door het aantal, maar dan is Tado ruk en instabiel kea regelrechniek, maar niet het feit dat je meerdere sensoren hebt. Van regeltechniek kan en mag iets meer verwacht worden dan dat het een van de X sensoren gaat volgen, ipv een fatsoenlijk aggregaat van X sensoren.

@Animal_X ook bij een wpb komt de warmte van binnen de schil, dus is al eens door een wp je huis in gepompt. In die zin is Quatt niet meer of minder efficiënt.

Een hogere efficiënte van een wpb kan komen doordat je hem inzet als onderdeel van ventilatie: als je dus een actieve fan die anders gewoon lucht naar buiten zou pompen ermee vervangt.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Brent schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:33:
@Mickel moen Vooraf gezegd dat ik denk dat typisch de meeste sensoren grotendeels hetzelfde zeggen, ook als dat niet zo is is een gewogen som (== gemiddelde) nog steeds goed gedefinieerd. De vraag is of er instabiliteit is, bijv als je in totaal 2 ruimtes hebt en je weinig totaal vermogen nodig hebt en bijv om en om de ruimtes warm zijn of net niet. Kennelijk heeft Tado een probleem met getallen optellen en delen door het aantal, maar dan is Tado ruk en instabiel kea regelrechniek, maar niet het feit dat je meerdere sensoren hebt. Van regeltechniek kan en mag iets meer verwacht worden dan dat het een van de X sensoren gaat volgen, ipv een fatsoenlijk aggregaat van X sensoren.

@Animal_X ook bij een wpb komt de warmte van binnen de schil, dus is al eens door een wp je huis in gepompt. In die zin is Quatt niet meer of minder efficiënt.

Een hogere efficiënte van een wpb kan komen doordat je hem inzet als onderdeel van ventilatie: als je dus een actieve fan die anders gewoon lucht naar buiten zou pompen ermee vervangt.
Dat mag jij wel vinden, maar wat heb je er aan. Er zijn er wel meer hier die het niet hebben over hoe iets werkt, maar over hoe het zou moeten werken. Prima natuurlijk, maar daar steek ik geen energie in.

Ik beperk mij tot hoe de apparaten wel werken en ik moet zeggen dat ze het met die wetenschap voortreffelijk doen.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:33

- Of als je een aanzuigkanaal van buiten hebt, en ook weer afblaast naar buiten.
- Of als je de WPB in een niet verwarmde ruimte zet bijv een garage of schuur.
- En als je de WPB in de zomer inzet om je woning wat te koelen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Source: YouTube
https://search.app/HRUkw

Wat een slechte filmpje, prima ombouw maar vvw schakelaar anders instellen of verwijderen en bypass op hogere druk zetten. Ben het alleen eens met waterzijdig inregelen. Zou standaard moeten zijn bij veranderingen aan cv systeem. Helemaal bij een installatie van een wp.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Ah ja... dat is waar. Echter, die energie van binnen de schil is opgewekt met een COP. De WPB verwarmt vervolgens ook weer met een hogere COP dan een E-CV of andere naverwarmer. Ik kan er toch niet helemaal bij dat dit niet efficiënter moet zijn .

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Brent
  • Nu online
Animal_X schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:00:
[...]

Ah ja... dat is waar. Echter, die energie van binnen de schil is opgewekt met een COP. De WPB verwarmt vervolgens ook weer met een hogere COP dan een E-CV of andere naverwarmer. Ik kan er toch niet helemaal bij dat dit niet efficiënter moet zijn .
De heat battery is ook een wpb, die zijn warmte uit het CV water betrekt ipv de lucht. Die buh is er voor het reguliere CV circuit, in het geval de buitenunits niet meer genoeg vermogen leveren. De meeste AE wps hebben dat, maar dan meestal in de unit zelf. Quaat heeft hem in de HC omdat het bij hun een add on is.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

onlinaius schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:48:
[...]

- Of als je een aanzuigkanaal van buiten hebt, en ook weer afblaast naar buiten.
- Of als je de WPB in een niet verwarmde ruimte zet bijv een garage of schuur.
- En als je de WPB in de zomer inzet om je woning wat te koelen.
In principe kan ik de koude afvoer toch gewoon aansluiten op het oude kanaal van de CV ketel dat niet meer in gebruik is? Eventueel met een klep dat hij in de zomer de koude lucht in huis uitlaat ipv naar buiten stuurt. Het enige wat ik mij verder afvraag is hoeveel geluid zo'n ding maakt. Hij zou hier in een (vrij grote) berging in de woonkamer komen te staan. Maar zijn er verder geen voordelen voor de Quatt AE tov een dergelijke oplossing? Wat voor mij belangrijk is, is dat ik gecontroleerd overtollige zonne-energie in de heat battery wil opslaan. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Quatt dit niet kan. Klopt dat?

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Brent schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:07:
[...]

De heat battery is ook een wpb, die zijn warmte uit het CV water betrekt ipv de lucht. Die buh is er voor het reguliere CV circuit, in het geval de buitenunits niet meer genoeg vermogen leveren. De meeste AE wps hebben dat, maar dan meestal in de unit zelf. Quaat heeft hem in de HC omdat het bij hun een add on is.
Ok - helder. Dank.

• Brent
  • Nu online
Mickel moen schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:22:
[...]

Dat mag jij wel vinden, maar wat heb je er aan. Er zijn er wel meer hier die het niet hebben over hoe iets werkt, maar over hoe het zou moeten werken. Prima natuurlijk, maar daar steek ik geen energie in.
Prima. Maar ik vind die omschrijvjg van meerdere kapiteins onjuist, de Quat verkoper had het er ook al over. Het probleem zit kennelijk in de onjuiste somlogica van Tado. Het is geen inherente eigenschap van meerdere sensoren of zones dat je die niet netjes kunt integreren tot een eenduidige behoefte/richting.

Quatt moet dan niet Tado expliciet aanraden maar iets dat wel goed werkt. En niet zonering afraden maar een apparaat dat dat wel goed doet (en ik vind het KMA dat Tado dat kennelijk heeft weten te verprutsen).
Ik beperk mij tot hoe de apparaten wel werken en ik moet zeggen dat ze het met die wetenschap voortreffelijk doen.
For the records, welke apparaten zijn dat?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[b]Brent schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:12:

For the records, welke apparaten zijn dat?
Lees mijn onderschrift.
Met daarin tevens de stooklijn en de belangrijkste instellingen.

[ Voor 77% gewijzigd door Mickel moen op 13-01-2026 07:45 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik zal als ontwikkelaar hier even wat van mij laten horen :)

De module die wij hebben ontwikkeld wordt inderdaad veelvuldig gebruikt voor de Itho Daalderop HP-S en Amber. Momenteel ben ik druk met de sensoren er allemaal inzetten en deployments mogelijk te maken.

Het doel voor nu is dat de module voorgeïnstalleerd wordt geleverd en na koppelen in Home Assistant ook via Home Assistant gewoon kan worden geüpdate. Het is niet nodig om zelf de YAML in de ESPHome addon bij te werken. Uiteraard is het wel mogelijk om eigen configuratie erop te flashen.

Op dit moment lopen we nog aan tegen een paar kleine probleempjes waar ik druk mee bezig ben om op te lossen.

De module leveren in een 2- en 4-relais versie: voor de Amber wordt dit gebruikt om de thermostaat (verwarmen en koelen) aan te sturen en te kunnen sturen om een temperatuurverhoging van het tapwater te doen als de electraprijs hoog is over en er een overschot aan zonne-energie is. Er zijn Tweakers die de aansturing van het thermostaatsignaal dus ook via Home Assistant doen. Ik begrijp dat voor de Quatt enkel het thermostaat contact aanwezig is, dan zou de 2 relais versie het meest logische zijn om te gebruiken.

Daarnaast kan er los een aansluitset worden meebesteld waardoor je zelf verder niets nodig hebt om te installeren.

Op de module zijn er nog drie aansluitingen voor extra temperatuursensoren en een ingang voor een pulsteller waarop bijvoorbeeld een flowmeter kan worden aangesloten. Deze combinatie van hardware zorgt ervoor dat uiteindelijk de aansturing van de gehele machine ook mogelijk zou zijn als de CiC functionaliteit wordt 'nagemaakt'. Maar dat is echt toekomstmuziek, waar ik zelf waarschijnlijk ook geen actieve rol in zal hebben. Maar de hardware kan het dan in één kastje ;)

We hebben gekeken naar een versie waarbij we geen relais en overige aansluitingen hebben zitten, maar dit scheelt qua kosten heel weinig. Dat is de reden dat we voor nu geen modules willen gaan maken waar dit niet op zit.

Mochten er nog vragen zijn of opmerkingen, neem vooral contact op!

PS: de pagina die @TeslaNerd linkte is nog in ontwikkeling, de sensoren die daarop staan kloppen nog niet!

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
HiFive schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:47:
[...]

[Afbeelding]

Zie ik iets verkeerd?
Ik heb even terug gelezen wat er bij jou speelt.
Voor zover ik kan zien is je systeem vermoedelijk ergens te snel water terug aan het sturen.

Met het gebruik van thermostaatknoppen is het onhandig te troubleshooten omdat die de doorstroming beperken of zelfs helemaal stoppen als de kamer richting de ingestelde temperatuur van de knop gaat.

Het gemakkelijkste is dan ook om te beginnen met het helemaal maximaal zetten of zelfs verwijderen van de thermostaatknoppen (kan je meteen zien of de pen er onder vast zit) en dan te gaan balanceren met het voetventiel. Neem daarna wel wat tijd zodat alles de kans heeft om op te warmen en af te koelen naar wat het zonder die naregeling zou doen.

Met een simpele infrarood thermometer kan je de aanvoer en retour temperatuur van elke radiator, VVW verdeler, convector, plintverwarmer, etc doormeten en in een spreadsheet zetten. Doe dit snel na elkaar met een constante temperatuur in huis/buiten zodat je goed kan zien hoe de verdeling is zonder een warmtepomp of ketel die tijdens je rondje de meting verstoort. Zet eventueel de CV ketel in zomerstand als die bij dreigt te springen. Dan heb je niet opeens loeiheet CV water dat de resultaten verstoort.

Sorteer nu in je spreadsheet eens op retourtemperatuur en kijk of de heetste veel afwijkt van de koudste retour.
De radiatoren die het koudste retour sturen moeten maximaal open gezet worden met het voetventiel of draaiknop indien een voetventiel niet aanwezig is.
Is dit al het geval dan kan je juist gaan knijpen op het voetventiel van de radiator met de hoogste retourtemperatuur. Vaak zijn dit kleine handdoek radiatoren waar je eigenlijk maar heel weinig water doorheen moet sturen of radiatoren dicht bij de ketel die de weg van de minste weerstand zijn.

Dit kan je herhalen met elke keer nieuwe metingen door het hele huis en een redelijke wachttijd tussendoor. Minimaal een kwartier, maar een uurtje wachten kan ook geen kwaad en is misschien handiger als je meer te doen hebt.

Persoonlijk begin ik zelf het liefst met alle voetventielen maximaal open. Dan gaat zo'n bypass ook niet al te snel open en hoef je alleen maar elke keer de warmste retour verder te knijpen tot alles in balans is.

Naarmate je meer dicht zet zullen de koudste radiatoren meer water krijgen en dus warmer worden.

De thermostaatknoppen zou ik pas weer terug zetten als je tevreden bent met de temperatuur in alle ruimtes. Knijp eventueel eerst de retour verder af in slaapkamers zodat het daar altijd kouder is en gebruik de thermostaatknoppen puur als noodrem. Dan verstoren ze de doorstroming en balans niet en gaat de bypass als het goed is niet meer open tenzij de zon een keer opeens flink los gaat in veel kamers.

Het netto resultaat zou moeten zijn dat elke radiator/VVW/plintverwarmer precies genoeg doorstroming krijgt om even veel graden te verliezen als de rest en daarmee de CiC niet dwingt om een hogere aanvoertemperatuur te leveren om maar wat warmte kwijt te kunnen raken.

Success!

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:29
Animal_X schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:05:
Later deze week heb ik een gesprek met Quatt over AE upgrade. Een paar vragen alvorens het gesprek.

Mijn begrip van de AE is dat de heat battery een simpel buffervat is, waarbij de Quatt buitenunit het water initieel opwarmt en waarbij de heat charger dit verder verwarmt tot de benodigde temperatuur. Daarnaast fungeert de heatcharger als een naverwarmer voor de centrale verwarming indien de buitenunit onvoldoende warmte kan leveren bij strenge kou zoals vorige week. Hopelijk klopt mijn begrip?

Nu mijn vraag: de heatcharger is een COP1 naverwarmer vergelijkbaar met een elektrische CV, correct? Dit betekent dat de heatbatttery een bepaalde hoeveelheid capaciteit van mijn buitenunits afsnoept. Zeg als mijn buitenunit 35 graden water kan leveren , dan claimt de heat battery daar 5 graden van. De heat charger verwarmt dit vervolgens dan weer 5 graden met COP1 tot de benodigde temperatuur voor de heat battery. Is het dan niet veel slimmer om een losse WPB aan te schaffen, desnoods i.c.m. met een E-CV zoals een Bosch heatronic? Dan wordt het buffervat met een COP van 3+ verwarmt zonder COP1 naverwarming van de heatcharger, en zonder dat dit capaciteit afsnoept van het verwarmingsvermogen van de buitenunits. Of misschien ik nou iets...? Daarnaast vermoed ik dat een losse WPB en E-CV waarschijnlijk gemakkelijker is om zelf slim aan te sturen via HA t.o.v. het gesloten syeem van Quatt.

Kan iemand wat advies geven op basis van eigen ervaringen?
Hier Quatt all-electric.
We hebben nog nooit gezien dat de boiler wordt gebruikt voor de verwarming, wel bij heel koude dagen dat soms de Quatt ketel (dat apparaat dat de ketel vervangt) bijspringt. En dat is dan waarschijnlijk omdat er hier een enkele Quatt staat en geen Duo. Wel verwarmen de buitenunit en binnenunit samen de boiler.

• CPM
  • Niet online

CPM

@Brent ik snap wat je wilt bereiken met de Tado en zonering. En in theorie moet dat ook kunnen. Afhankelijk van je afgifte systeem (ik heb alleen radiatoren) zou je zoiets ook kunnen realiseren. Door anderen is er al veel over gezegd dus dat moet je in je achterhoofd houden.
Daarnaast: Tado zoneregelaars en knoppen praten niet onderling. Gewoon open/dicht communicatie.

Wat vaak roet in het eten gooit is dat mensen verschillende temperaturen hanteren in een "zoneregelaar" opstelling (knoppen genereren een vraag ipv standalone open/dicht gaan) (ruimte X 18 graden, ruimt Y 20 graden). Dat vind de Quatt niet leuk aangezien er elke keer verschillende vragen voorbij komen.

Eigenlijk moet je elke ruimte(kamer in Tado) instellen op bijv. 20 graden. En dan per kamer temperatuur compensatie (in de app, kamer) gebruiken om de temperatuur te sturen en de knoppen open of dicht te laten gaan.
Zo blijft elke zoneregelaar een constante temperatuur doorgeven en loopt de Quatt rustiger.
Uiteraard moet je afgiftesysteem goed op orde zijn om balans te krijgen in de hoeveelheid afgifte.

Knoppen die je niet koppelt aan een zoneregelaar kun je gewoon op de normale manier instellen en open/dicht laten gaan. Temperatuur compensatie is dan bij die knoppen alleen nodig als ze afwijken van de daadwerkelijke temperatuur.

Maar begin klein, eerst één ruimte en dan pas de volgende toevoegen en inregelen.
En soms is het ook mogelijk om ruimtes helemaal open te zetten en gewoon mee te verwarmen. Dat doe ik hier ook en dan maakt de Quatt ook lange runs. Maar ik heb in ruimtes over capaciteit en regel het waterzijdig gewoon in. (Zoals @netappie ook aangeeft). En begin met knijpen met de radiator die het dichtste bij de ketel zit, daar gaat meestal het snelste heet water de retour in.

[ Voor 23% gewijzigd door CPM op 13-01-2026 08:36 ]

Hier tekenen aub ......

• Brent
  • Nu online
CPM schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:20:
@Brent ik snap wat je wilt bereiken met de Tado en zonering. En in theorie moet dat ook kunnen. Afhankelijk van je afgifte systeem (ik heb alleen radiatoren) zou je zoiets ook kunnen realiseren. Door anderen is er al veel over gezegd dus dat moet je in je achterhoofd houden.
Daarnaast: Tado zoneregelaars en knoppen praten niet onderling. Gewoon open/dicht communicatie.

Wat vaak roet in het eten gooit is dat mensen verschillende temperaturen hanteren in een "zoneregelaar" opstelling (knoppen genereren een vraag ipv standalone open/dicht gaan) (ruimte X 18 graden, ruimt Y 20 graden). Dat vind de Quatt niet leuk aangezien er elke keer verschillende vragen voorbij komen.
Ik blijft erbij dat Tado die verschillende signalen dan kennelijk niet goed integreert. Je kunt een gemiddelde (gewogen som), het maximum of iets er tussenin nemen voor het vaststellen van de totaalvraag, en de ruimtes met koudere instelling eerder dichtzetten.
Eigenlijk moet je elke ruimte(kamer in Tado) instellen op bijv. 20 graden.
Gelukkig is dat hoofdzakelijk het plan. Dit huis heeft 13 radiatoren, inregelen heb ik dus helemaal geen zin in ;), maar het is ook te groot om uit te gaan van de stelling dat de warmtevraag ter plaatse van de hoofdthermostaat gelijk op gaat voor de rest van het huis.

Van de zomer ga ik aan de slag met een upgrade van de radiatoren, en thermostaatkranen (meeste is nog open/dicht) en dan zal ik het idd gewoon uitproberen (heb je Tado set al klaarliggen). Belangrijkste is dat de Tado's de wat warmere ruimtes gaan knijpen, en de wat koudere die vraag uiteindelijk bij de CIC weten door te geven.

• Brent
  • Nu online
Hmm, dat heb ik uit staan ;)

• Brent
  • Nu online
Animal_X schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:07:
[...]

In principe kan ik de koude afvoer toch gewoon aansluiten op het oude kanaal van de CV ketel dat niet meer in gebruik is?
Merk op dat indien je dit gaat doen (en ja dat kan) je dus nu ook ergens buitenlucht naar binnen gaat trekken. Je gaat dus (meer) actief ventileren, waar je dat eerst niet (of via een ander systeem) deed. Dat kan goed en mooi meegenomen zijn, maar maakt het efficientie plaatje wel weer wat ingewikkelder: je zou moeten weten wat het temperatuurverschil is tussen aangezogen lucht en wat de wpb naar buiten blaast: is dat netto negatief (lucht naarbuiten is koeler dan naarbinnen) is dat een netto voordeel, en andersom niet.

Bij Quatt staat het helemaal los van zulke eigenschappen: alle warmte binnen de schil binnen de schil blijft, wordt slechts herverdeeld (en indien nodig gaan de buitenpompen ook aan/extra draaien).

Pagina: 1 ... 329 330 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.