• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:48
Toby-Wan schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:44:
[...]

dit is gewoon de afhankelijkheid van thermostat.otFtChEnabled = true/false van de thermostaat

CIC ziet de afkoeling gebeuren (want blijft actuele temperatuur doorkrijgen), kan daar de integraal van nemen om verloren warmte te berekenen, kan ook differentiaal nemen om afkoelsnelheid te berekeken. Zou allerlei 'slimme' dingen kunnen doen, maar het is een "dom ding" aan de muur totdat thermostaat zegt thermostat.otFtChEnabled = true. maarja is dan eigenlijk al te laat...

Heeft verder weinig tot niks met afgiftesysteem te maken
yep

Met een energie integraal meting is het zo opgelost.
Dan kun je stijging en afkoeling netjes bijhouden.
komt geen AI bij aan te pas overigens

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-09-2025 13:33 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:25
Palomar schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:22:
[...]

Nog een vraagje hierover. Er zijn 2 handleidingen. Een voor de Quatt Hybrid v1 en 1 voor de v1,5, v2. Hoe zie ik welke ik heb? Die van mij is in juli dit jaar geplaatst, dus het is neem ik aan een recente.
Het verschil tussen 1.5 en de 2 is goed zichtbaar aan de voorzijde.
De 1.5 heeft het logo in het midden en de 2.0 aan de onderkant.
De 1.0 (zover als ik weet) leveren ze niet meer als nieuw uit.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:26:
[...]

Aan de vloerverwarming en casco van mijn in 2019 gebouwde huis kan ik weinig veranderen. Het wordt allemaal wel warm, maar niet op de wijze en met het comfort waarop het destijds door Quatt is verkondigd.

Stiekem houd ik de hoop dat het nog gaat komen. Met de hoeveelheid data die Quatt van de geinstalleerde systemen krijgen zou het moeten kunnen...
Als het huis een vast gegeven is, de ingestelde stooklijn past bij het warmteverlies van het huis, het afgiftesysteem optimaal ingesteld en aangepast is, blijft er maar één factor over.

De bewoner zelf.
1. Verwachtingen bijstellen.
2. Stookgedrag dusdanig aanpassen, dat het wel passend wordt. Wellicht is er nog wat te verbeteren in verwarmen binnen de schil wat de temperaturen van de verschillende ruimtes betreft. Constante temperaturen 24/7. Dat soort dingen. Maar sowieso er voor zorgen, dat jij de baas bent aangaande gewenst comfort en niet de Quatt.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Mickel moen schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:40:
[...]

Als het huis een vast gegeven is, de ingestelde stooklijn past bij het warmteverlies van het huis, het afgiftesysteem optimaal ingesteld en aangepast is, blijft er maar één factor over.

De bewoner zelf.
1. Verwachtingen bijstellen.

2. Stookgedrag dusdanig aanpassen, dat het wel passend wordt. Wellicht is er nog wat te verbeteren in verwarmen binnen de schil wat de temperaturen van de verschillende ruimtes betreft. Constante temperaturen 24/7. Dat soort dingen. Maar sowieso er voor zorgen, dat jij de baas bent aangaande gewenst comfort en niet de Quatt.
Of.... Quatt... en geen verkeerd verhaal voorhouden / die verwachting scheppen ? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABD5s6jwxe3Q3Sr9tvBqdQTY8ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1OdqBcDRVPgr0hAgrN6sOc5I.png?f=fotoalbum_large
Zeg maar precies waar @Timmy tegenaan loopt.

Als het goed is pikt een nest thermostaat dergelijk gebruik binnen enkele dagen op, weet hoe lang het duurt om op te warmen, weet ook hoe snel het afkoelt en anticipeert daarop.
Werkt alleen niet lekker met een warmtepomp (nest), maar met stadswarmte of CV heel erg goed!

@Timmy Ik vraag me af of een nest met een MITM opentherm module zomaar eens heel goed kon werken.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 18-09-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:44:
[...]

Of.... Quatt... en geen verkeerd verhaal voorhouden / die verwachting scheppen ? ;)

Als het goed is pikt een nest thermostaat dergelijk gebruik binnen enkele dagen op, weet hoe lang het duurt om op te warmen, weet ook hoe snel het afkoelt en anticipeert daarop.
Werkt alleen niet lekker met een warmtepomp (nest), maar met stadswarmte of CV heel erg goed!
Tja. Als dit de discussie is. Slachtoffer van Quatt spelen houdt het op. Dat is vervallen in herhaling.

Dat Quatt minder slim is dan wellicht voorgespiegeld is, is inmiddels wel bekend. En soms is er gewoon geen goeie match. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat er met name problemen zijn met vloerverwarming en/of te krap bemeten afgiftesystemen, met name recente, die het prima doen met een cv-ketel, maar minder goed met een WP. Dat is pech.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
Mwah, wat mij betreft gaat Quatt gewoon leveren wat ze beloofd hebben ;)
Maar ik verwarm twee ruimtes (woonkamer, keuken) en heb (ook met CV) altijd één temperatuur gehanteerd.

Om af te sluiten, ik ben niet ontevreden over het comfort maar het kan gewoon beter. Daarnaast kan het energieverbruik ook omlaag als Quatt beter kan anticiperen. Quatt heeft alle gegevens om echt zelflerend en proactief te worden, het moet alleen nog ontwikkeld worden.
paQ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:44:
@Timmy Ik vraag me af of een nest met een MITM opentherm module zomaar eens heel goed kon werken.
Ik ben aan het kijken hoe ik het zelf beter kan doen. Het regelwerk, dwz het anticiperen en zelflerende deel, heb ik al en ik ben nu wat aan het experimenteren met ESP32/Opentherm. Lange termijn project ;)

• paQ
Mickel moen schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:53:
[...]

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat er met name problemen zijn met vloerverwarming en/of te krap bemeten afgiftesystemen, met name recente, die het prima doen met een cv-ketel, maar minder goed met een WP. Dat is pech.
Maar dat is jouw frame, terwijl juist een vloerverwarming de meest ideale afgever is voor een warmtepomp.

Daar gaat ook een bepaalde traagheid mee gepaard, en daar laat Quatt steken vallen. Dan kun je wel stellig posten dat er maar 1 oorzaak is "namelijk de bewoner zelf" maar dan leg je de schuld bij de verkeerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:55:
[...]

Maar ik verwarm twee ruimtes (woonkamer, keuken) en heb (ook met CV) altijd één temperatuur gehanteerd.

Om af te sluiten, ik ben niet ontevreden over het comfort maar het kan gewoon beter. Daarnaast kan het energieverbruik ook omlaag als Quatt beter kan anticiperen. Quatt heeft alle gegevens om echt zelflerend en proactief te worden, het moet alleen nog ontwikkeld worden.

[...]

Ik ben aan het kijken hoe ik het zelf beter kan doen. Het regelwerk, dwz het anticiperen en zelflerende deel, heb ik al en ik ben nu wat aan het experimenteren met ESP32/Opentherm. Lange termijn project ;)
Ik denk dat je best wel zelf iets in elkaar kunt zetten zodat het werkt zoals (initieel) verwacht en inderdaad anticipeert op de wijzigingen. Volgens mij had @medu80 zelf een thermostaat gebouwd met een kleine Nederlandse startup die programmeerbare displays en knoppen maakte?
Dan heb je ook gewoon een gebruikersinterface voor aan de muur die je ESP aanstuurt.

edit:
nieuws: Tweaker-project Button+ brengt smarthomebediening terug naar de basis

Dit :)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 18-09-2025 14:08 ]

• Timmy
paQ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:03:
Ik denk dat je best wel zelf iets in elkaar kunt zetten zodat het werkt zoals (initieel) verwacht en inderdaad anticipeert op de wijzigingen. Volgens mij had @medu80 zelf een thermostaat gebouwd met een kleine Nederlandse startup die programmeerbare displays en knoppen maakte?
Dan heb je ook gewoon een gebruikersinterface voor aan de muur die je ESP aanstuurt.
Ik houd het inderdaad in de gaten, maar ik vind het ook zelf leuk om er mee bezig te zijn. ;)

Toch hoop ik dat Quatt zich hier nog mee bezig gaat houden. Als ik met een paar regels code en een zeer beperkte hoeveelheid data een redelijk goed aan/uit moment kan genereren dan moet Quatt dat met alle beschikbare data zeker kunnen.

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Timmy en @paQ

Zo blijf je in rondjes draaien. Wat de Quatt wel of niet kan heb je mee te dealen.

Je kunt jouw verwachtingen hier delen, vragen stellen in de spreadsheet, maar wat het ding doet is de werkelijkheid.

Hopen op iets wat wellicht is de toekomst nog eens verandert, heb je nu niets aan. Mopperen heb je alleen jezelf mee.

En ja, in theorie is vloerverwarming een ideale partner voor een WP. Hier lezende blijkt de praktijk weerbarstiger.

Met oude radiatorsystemen met nu (na isolatiemaatregelen) relatief een overbemeten vermogen/waterinhoud lees ik hier weinig problemen. Hoogstens wat radiatorventilatoren erbij en gaan met die banaan.

Als iemand tegen mij begint over de ideale combinatie van vloerverwarming en WP laat ik al vrij snel het woord maar vallen.

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Per ongeluk mijzelf gequote.

[ Voor 98% gewijzigd door Mickel moen op 18-09-2025 14:17 ]

• paQ
Mickel moen in "Ervaringen met Quatt Deel 2"Mickel moen schreef op donderdag 18 september 2025
En ja, in theorie is vloerverwarming een ideale partner voor een WP. Hier lezende blijkt de praktijk weerbarstiger.
Niet alleen in theorie.
Als iemand tegen mij begint over de ideale combinatie van vloerverwarming en WP laat ik al vrij snel het woord maar vallen.
Dat is jammer, want zo 'dismiss' je de ladingen topics over warmtepompen (alle andere denk ik zelfs) waarbij het juist beter presteert dan middels een ander afgiftesysteem.

Als ik naar de topictitel kijk is dat de ervaring van (diverse) gebruikers, en kun je die melden en voorleggen aan Quatt in de hoop dat ze hun regeling nou eindelijk eens wat slimmer maken?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:06:
[...]

Tsja, vooral van het hybride aanbod had ik veel meer verwacht.

Na 2,5 jaar heeft Quatt nog steeds niet door hoe het warmteafgiftesysteem van mijn woning werkt. Quatt begint met draaien zodra de temperatuur onder het setpunt komt en heeft vervolgens 1,5-2 uur nodig alvorens de warmteafgifte merkbaar wordt. In de tussentijd blijft de temperatuur langzaam dalen. Dat Quatt hier op in zou spelen mbv A.I. was wel beloofd maar tot op heden niet waargemaakt.
Andere thermostaat gebruiken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:16
Moet wel geduld hebben :?

We hebben op dit moment twee grote leverrondes van voorpanelen in behandeling. U maakt deel uit van de tweede batch, maar dit is een vrij grote groep klanten.

Uw aanvraag is al doorgestuurd naar onze planningsafdeling. Zij zullen ervoor zorgen dat het voorpaneel wordt verstuurd. Aangezien het om een batchlevering gaat, vragen we nog even om uw geduld — het kan even duren voordat u het voorpaneel ontvangt.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:55:
[...]

Maar hield je toen ook al zo minitieus bij hoe warm het overal was? Of keek je 1 of 2 keer per dag op de thermostaat die afgerond was op 0.5 of 1 graad?
Kan het comfort echt beter? Of kan het grafiekje beter? (Slaat terug op mijn vorige vraag)
[...]

Ik kan persoonlijk een OTGW aanbevelen, maar zelf maken en spelen is ook leuk! ;) Zelf heb ik inmiddels een redelijk goed design van een controller die ik vanaf HA aan de OTGW wil voeren, om zodanig de thermostaat te omzeilen voor het daadwerkelijke stookgedrag, en alleen als veredelde thermometer te gebruiken. Maar niet omdat het hier niet warm wordt hoor.. We hadden hier nooit comfort problemen, totdat ik een OTGW aanschafte, nu voelt het grafiekje niet comfortabel omdat ik weet dat het beter kan, niet omdat iemand het koud heeft..

Bedenk jezelf dus vooral ook even of het echt een comfort dingetje is, of een tweaker optimalisatie. Dat tweede is echt helemaal niks mis mee, maar dan moet je inderdaad wel tweaker oplossingen zoeken, zoals een OTGW of eigengemaakte OpenTherm module.

Zelf zou ik adviseren om voor een OTGW of vergelijkbaar te gaan. Dan omzeil je Quatt niet, maar gebruik je je kennis van hoe Quatt werkt (strikt aan OpenTherm houden) en wellicht zelfs wat van je eigen input/data/stooklijn om hem bij te sturen.

• Timmy
nairolf schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:38:
Maar hield je toen ook al zo minitieus bij hoe warm het overal was? Of keek je 1 of 2 keer per dag op de thermostaat die afgerond was op 0.5 of 1 graad?
Ik registreer al jaren de temperatuur van de thermostaat en een geijkte thermometer op de honderdsten nauwkeurig en kan dat nog steeds minutieus terug kunnen ;)

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:55:
[...]

Ik registreer al jaren de temperatuur van de thermostaat en een geijkte thermometer op de honderdsten nauwkeurig en kan dat nog steeds minutieus terug kunnen ;)
Duidelijk, (leuk!), dus dat is dan niet veranderd met de Quatt. Begrijp ik dan goed dat sinds de Quatt er staat de variabiliteit van de temperatuur (bijv. standaarddeviatie van de temperatuurfout) groter is geworden?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

OmeJoyo

This is me

@Quatt Support Nu net na het douchen met de All Electric, weer de situatie dat er met de 2kW backup heater wordt verwarmd in plaats van met de warmtepomp. Dit is nu al meerdere keren gebeurd en heb alle keren een ticket aangemaakt en/of telefonisch gemeld. Tickets zowel via de Beta test als direct. Het zou al twee keer zijn opgelost en er is me zelfs verzekerd dat het ONMOGELIJK is dat dit vanzelf gebeurd, want dat kan alleen Quatt op afstand aanzetten. Het is dan zelf weer opletten en de CIC resetten. Maar hoe kan dit nog niet zijn opgelost, ondanks de keiharde toezeggingen die zijn gedaan?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Maurice777
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01:00
Beste allemaal
Hoe zijn nu de reacties met de All electric? Ik twijfel om er een te nemen maar er kan geen garantie worden gegeven dat dit maart geleverd kan worden..
Ben benieuwd. Ook naar het verbruik en type woning en isolatie
Dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
Maurice777 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:16:
Beste allemaal
Hoe zijn nu de reacties met de All electric? Ik twijfel om er een te nemen maar er kan geen garantie worden gegeven dat dit maart geleverd kan worden..
Ben benieuwd. Ook naar het verbruik en type woning en isolatie
Dank!
Nou. Zie 1 post boven je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 23:34
Erik1805 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:21:
Moet wel geduld hebben :?

We hebben op dit moment twee grote leverrondes van voorpanelen in behandeling. U maakt deel uit van de tweede batch, maar dit is een vrij grote groep klanten.

Uw aanvraag is al doorgestuurd naar onze planningsafdeling. Zij zullen ervoor zorgen dat het voorpaneel wordt verstuurd. Aangezien het om een batchlevering gaat, vragen we nog even om uw geduld — het kan even duren voordat u het voorpaneel ontvangt.
Bij mij zijn de panelen vervangen voor een oude variant van het paneel. Nogal onzinnig en tijdsverspilling wat mij betreft, deze panelen zien er nog beroderder uit dan degene die ik hiervoor had. Ik heb opnieuw een ticket aangemaakt… Zucht..

• Maurice777
Klopt, dat is 1 review. Ik zit al een tijd op dit forum te kijken en lees nog niet zo veel All electric ervaringen. En de post boven me zie ik niet als een review, eerder als een losse opmerking over een onderdeel….

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
Belecthor schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:46:
Onze nieuwe woning (2010, label A) heeft een hele oude cv-ketel
Gebruikte cv ketel laten installeren bij de bouw? ;)

Want 15 jaar is zeker niet 'heel oud', ik heb genoeg cv ketels gezien die de 20 jaar over gingen, en recent hebben vrienden van me een huis gekocht uit '86 waar de originele cv ketel nog in zat. (met een losse geiser voor het warm water, want kennelijk werkte men toen op die manier.)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Maurice777 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:04:
[...]

Klopt, dat is 1 review. Ik zit al een tijd op dit forum te kijken en lees nog niet zo veel All electric ervaringen. En de post boven me zie ik niet als een review, eerder als een losse opmerking over een onderdeel….
Zoek even terug op OmeJoyo in dit topic, hij heeft meer gezegd / gereviewed. Zoek ook even op Timmy.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Maurice777
[quote]Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:55:
[...]

Hi Timmy
Klopt mijn constatering dat jouw 2019 gebouwde huis niet comfortabel gestookt krijgt? Nu al niet in september? Als dat zo is dan lijkt de FE geen goede keuze. Zouden jullie het dan wel aanraden te bestellen?
Bedankt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmy
Maurice777 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:17:
Klopt mijn constatering dat jouw 2019 gebouwde huis niet comfortabel gestookt krijgt? Nu al niet in september? Als dat zo is dan lijkt de FE geen goede keuze. Zouden jullie het dan wel aanraden te bestellen?
Ik heb een woning (170 m2) uit 2019 en sinds 2,5 jaar een enkele Quatt hybride. In 2024 (alleen hybride) heb ik 950 kWh electriciteit gebruikt en 0 m3 gas voor het verwarmen van mijn woning. De temperatuur staat 24x7 op 21 graden en normaal gesproken is verwarmen niet voor half oktober nodig. Op de koudste dagen heb ik maximaal 24 kWh gebruikt, kortom Quatt kan het prima aan.

Mijn berichten van vandaag gaan echter over de belofte bij introductie waarbij Quatt gebruikmakend van A.I. het huis optimaal zou verwarmen. Dat is niet waar, Quatt gebruikt geen A.I. en leert niet of nauwelijks. Ik zie in 2,5 jaar geen tot nauwelijks verschillen qua stookgedrag. Ik ben van mening dat het beter kan. Ik heb vloerverwarming, een traag afgiftesysteem en daar zou Quatt op in moeten spelen.

Wat All Electric betreft, dat heb ik sinds april. Gisteren is de gasaansluiting definitief weggehaald. All-E voldoet, het tapwater is warm en ik heb geen problemen ervaren. Maar ook hier kan het slimmer, bijvoorbeeld het moment waarop water wordt verwarmd en hoe (via buitenunit, HeatCharger en/of HeatBattery).

Er komt wat meer intelligentie (schema voor verwarmen bv) voor All-E aan maar het is wederom vertraagd. Als je dat niet erg vindt en er op kan wachten dan is het m.i. een prima product.

• Maurice777
Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:06:
[...]

Ik heb een woning (170 m2) uit 2019 en sinds 2,5 jaar een enkele Quatt hybride. In 2024 (alleen hybride) heb ik 950 kWh electriciteit gebruikt en 0 m3 gas voor het verwarmen van mijn woning. De temperatuur staat 24x7 op 21 graden en normaal gesproken is verwarmen niet voor half oktober nodig. Op de koudste dagen heb ik maximaal 24 kWh gebruikt, kortom Quatt kan het prima aan.

Mijn berichten van vandaag gaan echter over de belofte bij introductie waarbij Quatt gebruikmakend van A.I. het huis optimaal zou verwarmen. Dat is niet waar, Quatt gebruikt geen A.I. en leert niet of nauwelijks. Ik zie in 2,5 jaar geen tot nauwelijks verschillen qua stookgedrag. Ik ben van mening dat het beter kan. Ik heb vloerverwarming, een traag afgiftesysteem en daar zou Quatt op in moeten spelen.

Wat All Electric betreft, dat heb ik sinds april. Gisteren is de gasaansluiting definitief weggehaald. All-E voldoet, het tapwater is warm en ik heb geen problemen ervaren. Maar ook hier kan het slimmer, bijvoorbeeld het moment waarop water wordt verwarmd en hoe (via buitenunit, HeatCharger en/of HeatBattery).

Er komt wat meer intelligentie (schema voor verwarmen bv) voor All-E aan maar het is wederom vertraagd. Als je dat niet erg vindt en er op kan wachten dan is het m.i. een prima product.
Oh bizar dat je zo laag energieverbruik hebt! Komt dat door de goede isolatie? Hoeveel m2 is vloerverwarming? Ik denk dat ik al gauw aan 250m2 vloerverwarming zit waarvan we maar 120m2 zullen gebruiken in de praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Maurice777 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:57:
Oh bizar dat je zo laag energieverbruik hebt! Komt dat door de goede isolatie? Hoeveel m2 is vloerverwarming? Ik denk dat ik al gauw aan 250m2 vloerverwarming zit waarvan we maar 120m2 zullen gebruiken in de praktijk
Ja, veel aandacht aan isolatie besteed.

Alles, maar er wordt voornamelijk beneden verwarmd. Boven alleen een werkkamer en badkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Timmy op 19-09-2025 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:57
Volgende week vrijdag wordt hier een Quatt Hybrid Duo V2 geïnstalleerd. We hebben een nieuwe woning (uit 1927) sinds deze zomer, bij de vorige woning hadden we een Quatt Hybrid V1.5 en dat beviel goed.

Vanwege de ook mindere ervaringen met Quatt voor de nieuwe woning meerdere installateurs laten komen voor oa WeHeat en Panasonic maar prijsverschil met Quatt was dusdanig groot dat we wederom voor Quatt zijn gegaan. Geld wat we daarmee besparen kunnen we mooi in wat andere wensen stoppen, zoals kunststof kozijnen met triple glas. Vooralsnog eerst hybride, zodra de CV ketel (15 jaar oud) het begeeft gaan we over op een warmtepompboiler en inductie fornuis om zo geheel van het gas af te gaan.

Van de zomer hebben we vloerverwarming beneden laten aanleggen. Omdat ik toen nog vrij zeker wist dat het een WeHeat of Panasonic warmtepomp zou gaan worden heb ik een pomploze verdeler (die niet mengt) laten installeren.

Nu de Quatt bijna komt maak ik me toch wel een beetje zorgen ivm de maximale watertemperatuur voor de vloer (28 graden, vloerverwarming is ingefreesd in beton / tegels en daarop plak pvc). De thermostaat van het vorige huis (Remeha iSense) kon de maximale watertemperatuur instellen die dan gold voor zowel de Quatt als de CV ketel.

In dit huis heb ik een Honeywell T6R (draadloze versie). Ik begrijp dat deze thermostaat geen maximale watertemperatuur kan instellen en vooralsnog kan dit helaas ook nog niet via de Quatt app (zou toch wel handig zijn als dit wel zou kunnen). Nu heb ik volgens mij een paar opties:
- andere draadloze thermostaat kopen die wel de maximale watertemperatuur kan instellen, iemand suggesties?
- de open verdeler laten vervangen door een (hybride) mengverdeler. Huidige open verdeler is nog niet in gebruik geweest dus kan wellicht een dealtje maken met de vloerverwarming installateur voor omruilen tegen geringe meerprijs. Ik heb altijd gelezen dat je dit idealiter niet doet ivm efficiëntie, maar kan me voorstellen dat het wel meevalt als ik ook de radiatoren op de benedenverdieping (deels) open laat staan om mee te draaien waardoor aanvoertemperatuur wellicht niet zo hoog hoeft? Boven hangen ook nog radiatoren die niet veel zullen doen op 28 graden maar elke kamer die we gebruiken heeft ook airco voor ad hoc verwarming dus is niet heel belangrijk.
- aan de slag met OTGW en die zetten tussen T6R en de Quatt. Ik heb geen HA en ook geen ambities daarmee, maar begrijp dat dit ook via software op een windows pc ingesteld kan worden. Voordeel hiervan is dat ik ook de thermostaat altijd op 'aan' kan laten staan en de CiC alles kan laten bepalen. Plus kostentechnisch gezien de beste optie denk ik.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:49
Hambo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:55:
Nu de Quatt bijna komt maak ik me toch wel een beetje zorgen ivm de maximale watertemperatuur voor de vloer (28 graden, vloerverwarming is ingefreesd in beton / tegels en daarop plak pvc). De thermostaat van het vorige huis (Remeha iSense) kon de maximale watertemperatuur instellen die dan gold voor zowel de Quatt als de CV ketel.

In dit huis heb ik een Honeywell T6R (draadloze versie). Ik begrijp dat deze thermostaat geen maximale watertemperatuur kan instellen en vooralsnog kan dit helaas ook nog niet via de Quatt app (zou toch wel handig zijn als dit wel zou kunnen). Nu heb ik volgens mij een paar opties:
- andere draadloze thermostaat kopen die wel de maximale watertemperatuur kan instellen, iemand suggesties?
- de open verdeler laten vervangen door een (hybride) mengverdeler. Huidige open verdeler is nog niet in gebruik geweest dus kan wellicht een dealtje maken met de vloerverwarming installateur voor omruilen tegen geringe meerprijs. Ik heb altijd gelezen dat je dit idealiter niet doet ivm efficiëntie, maar kan me voorstellen dat het wel meevalt als ik ook de radiatoren op de benedenverdieping (deels) open laat staan om mee te draaien waardoor aanvoertemperatuur wellicht niet zo hoog hoeft? Boven hangen ook nog radiatoren die niet veel zullen doen op 28 graden maar elke kamer die we gebruiken heeft ook airco voor ad hoc verwarming dus is niet heel belangrijk.
- aan de slag met OTGW en die zetten tussen T6R en de Quatt. Ik heb geen HA en ook geen ambities daarmee, maar begrijp dat dit ook via software op een windows pc ingesteld kan worden. Voordeel hiervan is dat ik ook de thermostaat altijd op 'aan' kan laten staan en de CiC alles kan laten bepalen. Plus kostentechnisch gezien de beste optie denk ik.

Wat zouden jullie doen?
Wat bij mijn Quatt heeft gewerkt was de maximale watertemperatuur laten bewaken met de instelling daarvoor op de cv ketel die dat via opentherm door gaf aan de CiC. Dit werkt bij de Quatt als de CiC door Quatt staat ingesteld op de zgn “besturing op watertemperatuur” voor een beperkt aantal thermostaten (Evohome, Nest, zie Quatt documentatie) die de kamertemperatuur niet doorgeven aan de CiC. In principe kan de CiC dat ook met thermostaten die de kamertemperatuur wel doorgeven maar past dat niet in de door Quatt goedgekeurde besturingsstrategie.

Nb aan de vragenlijst voor @Quatt Support vraag #36 toegevoegd waarom dat is

[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 19-09-2025 11:53 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply Me
  • Laatst online: 20:04
Volgende week vrijdag wordt hier een Quatt Hybrid Duo V2 geïnstalleerd. We hebben een nieuwe woning (uit 1927) sinds deze zomer, bij de vorige woning hadden we een Quatt Hybrid V1.5 en dat beviel goed.

Vanwege de ook mindere ervaringen met Quatt voor de nieuwe woning meerdere installateurs laten komen voor oa WeHeat en Panasonic maar prijsverschil met Quatt was dusdanig groot dat we wederom voor Quatt zijn gegaan. Geld wat we daarmee besparen kunnen we mooi in wat andere wensen stoppen, zoals kunststof kozijnen met triple glas. Vooralsnog eerst hybride, zodra de CV ketel (15 jaar oud) het begeeft gaan we over op een warmtepompboiler en inductie fornuis om zo geheel van het gas af te gaan.

Van de zomer hebben we vloerverwarming beneden laten aanleggen. Omdat ik toen nog vrij zeker wist dat het een WeHeat of Panasonic warmtepomp zou gaan worden heb ik een pomploze verdeler (die niet mengt) laten installeren.

Wat zouden jullie doen?
Ik lees hier regelmatig berichten dat een (hybride) pompverdeler nodig is omdat de Quatt theoretisch tot de 55 graden kan verwarmen. Mijn inziens is dit absoluut niet nodig. Ik heb een Quatt met vloerverwarming en heb de verdeler vervangen voor een open verdeler. Hoewel een Quatt theoretisch tot de 55 graden kan verwarmen, zal dit in de praktijk nooit gebeuren. Om de gehele waterinhoud van de vloerverwarming te verwarmen naar 55 graden is een enorm vermogen nodig wat een Quatt al nauwelijks kan leveren. Hoewel jij een V2 DUO krijgt is het vermogen wel een stukje hoger. Maar dan nog zal het een hele lange tijd duren voordat de beide Quatts het water hoger dan 35 graden hebben verwarmd. En dan is de doeltemperatuur in huis al lang bereikt. Mijn advies is om de open verdeler absoluut niet te vervangen, dit werkt juist optimaal samen met een warmtepomp. Op de koudste dagen is bij mij de watertemperatuur maximaal 35 graden geweest. Uiteraard moet je wel de CV-ketel begrenzen, want die kan een enorm vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:01
Hier hetzelfde als Simple Me. Quatt Hybrid met enkel vloerverwarming en open verdelers. De Quatt haalt de 800l per uur en watertemperatuur blijft altijd laag. (Hier i.c.m. 6kW E-CV, dus ook met hulp van de CV zal het water niet extreem heet worden omdat het vermogen beperkt is t.o.v. gasgestookte CV.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Laatst online: 19:49
Onno ! schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:01:
Hier hetzelfde als Simple Me. Quatt Hybrid met enkel vloerverwarming en open verdelers. De Quatt haalt de 800l per uur en watertemperatuur blijft altijd laag. (Hier i.c.m. 6kW E-CV, dus ook met hulp van de CV zal het water niet extreem heet worden omdat het vermogen beperkt is t.o.v. gasgestookte CV.)
Goed te horen dat dat bij jullie goed werkt maar bedenk dat er andere woningen bestaan met andere installaties met bijvoorbeeld een kleinere vvw met minder water in het systeem waar ook de enkele Quatt de watertemperatuur naar 40 graden en hoger weet te krijgen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
Simply Me schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:55:
[...]

Ik lees hier regelmatig berichten dat een (hybride) pompverdeler nodig is omdat de Quatt theoretisch tot de 55 graden kan verwarmen. Mijn inziens is dit absoluut niet nodig. Ik heb een Quatt met vloerverwarming en heb de verdeler vervangen voor een open verdeler. Hoewel een Quatt theoretisch tot de 55 graden kan verwarmen, zal dit in de praktijk nooit gebeuren. Om de gehele waterinhoud van de vloerverwarming te verwarmen naar 55 graden is een enorm vermogen nodig wat een Quatt al nauwelijks kan leveren. Hoewel jij een V2 DUO krijgt is het vermogen wel een stukje hoger. Maar dan nog zal het een hele lange tijd duren voordat de beide Quatts het water hoger dan 35 graden hebben verwarmd. En dan is de doeltemperatuur in huis al lang bereikt.
Ik ben geen vloerverwarming expert. Echter, ik lees een wat ouder huis (1927) met wellicht geen perfecte isolatie.
Hier in ons huis van ongeveer zelfde bouwjaar wat flink is nageïsoleerd moet de Quatt duo toch best aan de bak om de boel warm te krijgen. Zeker als je beetje nachtverlaging toepast zoals wij (1 graad) i.c.m. de goed koude dagen. Regelmatig toevoer temperaturen boven de 40 graden gezien afgelopen winter. Wij hebben wel radiatoren als afgiftesysteem, flink overbemeten systeem met ventilatoren, wellicht zit daar nog veel verschil in?).

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24

Nu de Quatt bijna komt maak ik me toch wel een beetje zorgen ivm de maximale watertemperatuur voor de vloer (28 graden, vloerverwarming is ingefreesd in beton / tegels en daarop plak pvc).
Ik kan me vergissen, maar is die 28 graden norm voor pvc niet wat de maximale temperatuur gemeten aan bovenzijde pvc mag zijn?
En kan de watertemperatuur niet flink stukje hoger (35, misschien zelfs richting 40)?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:35

Wat zouden jullie doen?
Tenzij je de hogere temperatuur nodig hebt voor je radiatoren laten zitten.
Uitproberen, je hebt nu het beste rendement.
Als het kwa verwarming allemaal lukt eventueel een thermostaatkraan als “beveiliging” er tussen zetten.
In de test periode geen extreme temperatuur stappen op de klok thermostaat programmeren.
CV beperken is ook slim

Dat zou ik dus doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply Me
  • Laatst online: 20:04
TeslaNerd schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:11:
[...]

Goed te horen dat dat bij jullie goed werkt maar bedenk dat er andere woningen bestaan met andere installaties met bijvoorbeeld een kleinere vvw met minder water in het systeem waar ook de enkele Quatt de watertemperatuur naar 40 graden en hoger weet te krijgen
Ik begrijp je punt. Als je een combinatie van vloerverwarming en radiatoren hebt kan een hybride verdeler zinvol zijn. Wanneer je echter alles verwarmt met vloerverwarming verwarmt is dit mijns inziens niet nodig. Als de watertemperatuur in de vloerverwarming 40 graden wordt gaat er iets niet goed. Dan is ofwel het warmteverlies te hoog ofwel de nachtverlaging te groot. Overigens mag de watertemperatuur bij PVC wel maximaal 40 graden worden, de 27/28 graden heeft betrekking op de oppervlaktetemperatuur van de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hambo
[...]

Ik lees hier regelmatig berichten dat een (hybride) pompverdeler nodig is omdat de Quatt theoretisch tot de 55 graden kan verwarmen. Mijn inziens is dit absoluut niet nodig. Ik heb een Quatt met vloerverwarming en heb de verdeler vervangen voor een open verdeler. Hoewel een Quatt theoretisch tot de 55 graden kan verwarmen, zal dit in de praktijk nooit gebeuren. Om de gehele waterinhoud van de vloerverwarming te verwarmen naar 55 graden is een enorm vermogen nodig wat een Quatt al nauwelijks kan leveren. Hoewel jij een V2 DUO krijgt is het vermogen wel een stukje hoger. Maar dan nog zal het een hele lange tijd duren voordat de beide Quatts het water hoger dan 35 graden hebben verwarmd. En dan is de doeltemperatuur in huis al lang bereikt. Mijn advies is om de open verdeler absoluut niet te vervangen, dit werkt juist optimaal samen met een warmtepomp. Op de koudste dagen is bij mij de watertemperatuur maximaal 35 graden geweest. Uiteraard moet je wel de CV-ketel begrenzen, want die kan een enorm vermogen leveren.
We hebben ongeveer 85m2 vloerverwarming dus dat is best wat inhoud, eerst maar eens proberen dan zodra de Quatt's er zijn. Gelukkig kan de watertemperatuur goed worden bijgehouden in de app / JSON. De CV ketel is momenteel begrensd op 30 graden (lager kan niet).
Erveetwee schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:44:
[...]

Ik kan me vergissen, maar is die 28 graden norm voor pvc niet wat de maximale temperatuur gemeten aan bovenzijde pvc mag zijn?
En kan de watertemperatuur niet flink stukje hoger (35, misschien zelfs richting 40)?
Volgens ChatGPT is dat bij ons ongeveer gelijk omdat er vrij weinig buffer is tussen de vloer en de leidingen (paar mm egaline). Als er een dekvloer over de leidingen heen is gestort kan het water wel warmer zijn, dat is wat ik in ieder geval gelezen heb dus corrigeer mij als het niet klopt!
Stefannn schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:06:
[...]

Tenzij je de hogere temperatuur nodig hebt voor je radiatoren laten zitten.
Uitproberen, je hebt nu het beste rendement.
Als het kwa verwarming allemaal lukt eventueel een thermostaatkraan als “beveiliging” er tussen zetten.
In de test periode geen extreme temperatuur stappen op de klok thermostaat programmeren.
CV beperken is ook slim

Dat zou ik dus doen.
Op zich hebben we de radiatoren boven niet nodig vanwege de airco's, al is het wel fijn als de kou er wel een beetje af kan gaan dmv de radiatoren. Thermostaat dus vooralsnog 24/7 instellen op dezelfde temperatuur en dan gaan we het wel zien. Opties als OTGW of andere thermostaat kan altijd nog.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:37
Hambo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:24:

[...]
Op zich hebben we de radiatoren boven niet nodig vanwege de airco's, al is het wel fijn als de kou er wel een beetje af kan gaan dmv de radiatoren. Thermostaat dus vooralsnog 24/7 instellen op dezelfde temperatuur en dan gaan we het wel zien. Opties als OTGW of andere thermostaat kan altijd nog.

Bedankt allemaal!
hoe meer afgifte mee doet, hoe lager de aanvoertemperatuur zal zijn. dus ook de radiatoren enigzins laten mee doen. laat de radiatoren een minimale temperatuur op pijl houden en gebruik de airco's voor snelle / tijdelijke verwarming.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:59
Ik heb in mei de Quatt Hybrid Duo laten installeren en twijfel nu ivm benodigde werkzaamheden aan mijn CV ketel toch om over te stappen op all-electric. Ik kan alleen nergens vinden of je ook subsidie krijgt voor een upgrade van hybride naar all-electric. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:03
Tjenok schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:02:
Ik heb in mei de Quatt Hybrid Duo laten installeren en twijfel nu ivm benodigde werkzaamheden aan mijn CV ketel toch om over te stappen op all-electric. Ik kan alleen nergens vinden of je ook subsidie krijgt voor een upgrade van hybride naar all-electric. Weet iemand dat?
Ja je krijgt "gewoon" 725 euro subsidie als je al een hybride warmtepomp hebt. Ook logisch aangezien de subsidie op de warmtepomp van de heat exchanger zit:
Als je een compatibel hybride systeem van Quatt hebt is het subsidiebedrag €725 voor de All-Electric uitbreiding.
Bron

[ Voor 22% gewijzigd door One-eye864 op 19-09-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Onno ! schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:01:
Die 'het komt niet veel verder dan 35 op vloerverwarming' herken ik wel, maar 28 graden is wel even heel andere koek, daar zit je al vrij snel aan (ik tenminste wel). Ik vind het zelf ook wel erg laag, als dat echt de limiet van PVC is zou dat voor mij wel een reden zijn geen PVC te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

Wat zouden jullie doen?
Waarom max 28?

En bedoel je niet dat het vloeroppervlak liever niet boven de 28 mag komen?
Dat betekent niet dat je Ta maar 28 mag zijn hoor.

edit:
Ik lees nu eigenlijk precies wat @Erveetwee ook al aanhaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat zouden jullie doen?
Die 28°C geldt voor de toplaag van de vloer.
Met een IR-meter kun je, buiten het in de gaten houden van die temperatuur, ook heel mooi instellen hoe ver je de groepen open draait, zodat vloer mooi egaal warm wordt (ik moet bekennen dat de groep onder mijn stoel langs, net iets meer warmte geeft 🫣).
De thermostaatkraan werd al genoemd door @Stefannn en daar ben ik het wel mee eens, dan toch iets beveiliging, je cv zo laag is ook ok, ik denk niet dat die, met een V2-Duo snel zal bijspringen.
Strenge winter zou je 'm op 40°C kunnen zetten.
De thermostaatkraan vvw staat hier in de winter op 45°C, in de zomer op 40°C.
Je hebt radiatoren, zet minimaal 3 open voor de flow, mocht zo'n thermostaatkraan de verdeler afsluiten
Je vloer is echt niet binnen een paar tellen bloedheet: hier duurt het 1-1,5 uur voor de vloer echt warmte af gaat geven (dat is ook in de gaten te houden met een IR-meter).
Hoeveel m2 is vvw en hoeveel je woning?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:58

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ik heb sinds enkele dagen de Quatt V2 in bedrijf, met op de beneden verdieping vvw (+ radiatoren) en boven geheel radiatoren. De Quatt verwarmt nu het water tot circa 32 -35 graden en dan is de vloer beneden op temperatuur. Dat werkt an sich goed met deze temperaturen 's nachts.

De vvw is een mengsysteem met een invoer water temperatuur van max circa 36 graden.

Met 32-35 graden krijg ik boven de radiatoren vermoedelijk in de winter ook niet echt warm, maar dat moet nog gebeuren.

Ik houdt de huiskamer thermostaat op 22 graden continue

Ik vroeg mij daarom af of het wellicht zinvol is de vloer invoertemperatuur te verlagen van nu 36 naar bijv 30 graden zodat het langer duurt voor deze warm is en dus de radiatoren boven meer warmte kunnen afgeven ?

Ik heb nog geen ventilatoren etc. Was eigenlijk ook niet van plan om heel veel zaken te wijzigen of apparatuur bij te plaatsen, desnoods verwarmd de CV dan maar bij als het te koud wordt.

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:32:
[...]

[...]

Die 'het komt niet veel verder dan 35 op vloerverwarming' herken ik wel, maar 28 graden is wel even heel andere koek, daar zit je al vrij snel aan (ik tenminste wel). Ik vind het zelf ook wel erg laag, als dat echt de limiet van PVC is zou dat voor mij wel een reden zijn geen PVC te nemen.
Hier alleen 28°C (soms kleine plus) bij de muur waar de slangen binnen komen.
Ik moet zeggen dat ik, ook als koudkleum, 27°C vloertemperatuur onder mijn stoel al behoorlijk 🥵 vind.
Dus wanneer jij al gemakkelijk 28 haalt... pfff

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Metsubsidie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:47:
Ik heb sinds enkele dagen de Quatt V2 in bedrijf, met op de beneden verdieping vvw (+ radiatoren) en boven geheel radiatoren. De Quatt verwarmt nu het water tot circa 32 -35 graden en dan is de vloer beneden op temperatuur. Dat werkt an sich goed met deze temperaturen 's nachts.

De vvw is een mengsysteem met een invoer water temperatuur van max circa 36 graden.

Met 32-35 graden krijg ik boven de radiatoren vermoedelijk in de winter ook niet echt warm, maar dat moet nog gebeuren.

Ik houdt de huiskamer thermostaat op 22 graden continue

Ik vroeg mij daarom af of het wellicht zinvol is de vloer invoertemperatuur te verlagen van nu 36 naar bijv 30 graden zodat het langer duurt voor deze warm is en dus de radiatoren boven meer warmte kunnen afgeven ?

Ik heb nog geen ventilatoren etc. Was eigenlijk ook niet van plan om heel veel zaken te wijzigen of apparatuur bij te plaatsen, desnoods verwarmd de CV dan maar bij als het te koud wordt.
Bij mij werd het boven ook niet warm (maar toen was het winter).
Ik heb niet de thermostaatknop van vvw lager gezet (brrr), maar ik heb de groepen geknepen.

Waterzijdig goed inregelen van je verwarmingssysteem (vvw en radiatoren) scheelt een slok op een borrel.
Achteraf wel blij dat ik met 1 Quatt begon: dan moet het inregelen heel precies.

Mijn escapades met vvw en radiatoren lees je hier:
Friezin in "Ervaringen met Quatt?"

Ik heb, vanwege mijn oude radiatoren, deze ingeregeld op deze manier:
YouTube: binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% verlagen!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
Zo, sinds gisteren/vandaag ook helemaal van het gas.
Voor warm tapwater een Atlantic Explorer V5 geplaatst
Voor verwarming de Quatt Hybrid aangevuld met de @Toby-Wan BUH-oplossing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrfbJd3sAZmGVtTGMsLobA05fgU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/071pTz3qrxgJwWWxb7Pe2gGr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L24mWd33MogdzIvWhVIjRpeEFsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o90CRwgAusTwkGscE8DWwcRI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QC_EyT34BJbqITZ1dGkzxLUh7g0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fu97yQL3TT5toprH7x2qPyem.jpg?f=fotoalbum_tile
Voor de liefhebber. Deze doorstroomheater (behuizing + 3kW element) heb ik geplaatst
https://hydro-energia.de/...fur-Zentralheizungen/7739
(ook gekocht op bovengenoemde site, prima prijs namelijk)
offtopic:
(dit type past DeWarmte trouwens ook toe in hun systemen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mny-B_eTsXicBkoRbTYtFmfPySg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLQuiOKSQrXaO7zKCih2IIvn.jpg?f=fotoalbum_tile
Weer een hoop geleerd en ervaring opgedaan met dit projectje, dank @Toby-Wan voor de inspiratie en hulp/adviezen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Friezin schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:03:
[...]

Bij mij werd het boven ook niet warm (maar toen was het winter).
Ik heb niet de thermostaatknop van vvw lager gezet (brrr), maar ik heb de groepen geknepen.

Waterzijdig goed inregelen van je verwarmingssysteem (vvw en radiatoren) scheelt een slok op een borrel.
Achteraf wel blij dat ik met 1 Quatt begon: dan moet het inregelen heel precies.
Dat waterzijdig inregelen is mij wel duidelijk. Zo heb ik idd de groepen van de vvw in het verleden met volume ook " geknepen" . de aanvoer temperatuur is dan circa 50-60 graden en als dat met volle snelheid in de vvw gaat dan is het beneden waar de thermostaat hangt snel warm zonder dat het boven voldoende opwarmt.

Dat zelfde idee wil ik nu toepassen maar dan met de verlaging van de invoertemperatuur, dat is ook " knijpen" van de vloerverwarming, maar zo houd ik wel meer flow.

De radiatoren hebben dan meer gelegenheid om geheel warm te worden.

Maar het is een kwestie van uit proberen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

jj85 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:40:
Voor verwarming de Quatt Hybrid ...

Weer een hoop geleerd en ervaring opgedaan met dit projectje, dank @Toby-Wan voor de inspiratie en hulp/adviezen _/-\o_
Heb je dan 1 of 2 Quatts ?

Ik begrijp dat je warmwater geheel uit de Atlantic Explorer komt en de doorstroom heater dan voor nood is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Metsubsidie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:11:
[...]

Heb je dan 1 of 2 Quatts ?

Ik begrijp dat je warmwater geheel uit de Atlantic Explorer komt en de doorstroom heater dan voor nood is ?
Quatt Duo.
Doorstroomheater is meer ondersteuning mocht het echt heel koud worden of als systeem moet starten met een te lage watertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

jj85 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:21:
[...]

Quatt Duo.
Doorstroomheater is meer ondersteuning mocht het echt heel koud worden of als systeem moet starten met een te lage watertemperatuur.
Oke dank je, ziet er netjes uit !
Ben me nu aan het orienteren op een volgende stap. Ik heb nu een nieuwe Quatt hybrid V2 en een Daalderop CV/Boiler combi van circa 14 jaar oud.

Dus vroeg of laat moet er iets gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:54:
[...]

Hier alleen 28°C (soms kleine plus) bij de muur waar de slangen binnen komen.
Ik moet zeggen dat ik, ook als koudkleum, 27°C vloertemperatuur onder mijn stoel al behoorlijk 🥵 vind.
Dus wanneer jij al gemakkelijk 28 haalt... pfff
Ik had me niet helemaal gerealiseerd dat het om de toplaag van de vloer gaat. Mijn aanvoer zit in de winter zo nu en dan rond de 35 inderdaad, maar als alleen de toplaag 28 mag worden vind ik dat al een stuk redelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metsubsidie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:06:
[...]

Dat waterzijdig inregelen is mij wel duidelijk. Zo heb ik idd de groepen van de vvw in het verleden met volume ook " geknepen" . de aanvoer temperatuur is dan circa 50-60 graden en als dat met volle snelheid in de vvw gaat dan is het beneden waar de thermostaat hangt snel warm zonder dat het boven voldoende opwarmt.

Dat zelfde idee wil ik nu toepassen maar dan met de verlaging van de invoertemperatuur, dat is ook " knijpen" van de vloerverwarming, maar zo houd ik wel meer flow.

De radiatoren hebben dan meer gelegenheid om geheel warm te worden.

Maar het is een kwestie van uit proberen natuurlijk.
En koud weer afwachten.
Zodra de eerste defrosts plaatsvinden is het tijd om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:24:
[...]

Ik had me niet helemaal gerealiseerd dat het om de toplaag van de vloer gaat. Mijn aanvoer zit in de winter zo nu en dan rond de 35 inderdaad, maar als alleen de toplaag 28 mag worden vind ik dat al een stuk redelijker.
Het schijnt te maken te hebben met loslaten van de lijm op hogere temperaturen.
Oftewel: enkel bij plak-PVC. Maar staat ook benoemd in de garantie bij mijn koopcontract.
Gok dat er best een flinke marge in zit, want met cv erbij, werd het bij de muur (dicht onder oppervlakte) soms ook wel 31 graden. Niks te zien nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:05
Friezin schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:34:
[...]

En koud weer afwachten.
Zodra de eerste defrosts plaatsvinden is het tijd om te testen.
@Friezin

Nee hoor, niet als defrots plaatsvinden , maar net ervoor. Bij defrots krijg je soms vreemde tempwisselingen van de temperatuur van het opgewarmde water, logisch.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:40:
Zo, sinds gisteren/vandaag ook helemaal van het gas.
Voor warm tapwater een Atlantic Explorer V5 geplaatst
Voor verwarming de Quatt Hybrid aangevuld met de @Toby-Wan BUH-oplossing
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Voor de liefhebber. Deze doorstroomheater (behuizing + 3kW element) heb ik geplaatst
https://hydro-energia.de/...fur-Zentralheizungen/7739
(ook gekocht op bovengenoemde site, prima prijs namelijk)
offtopic:
(dit type past DeWarmte trouwens ook toe in hun systemen)
[Afbeelding]
Chapeau & complimenten, ziet er erg strak uit

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:24:
[...]

28 graden aan de voeten (constant) is ook niet per se lekker hoor :+

Die 28 is ooit eens bedacht om houten vloeren niet naar de haaien te helpen.
PVC-boeren nemen die temperatuur maar wta graag over. Meet voor de gein eens als de zon er de hele dag op heeft staan bakken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Toby-Wan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:27:
[...]

Chapeau & complimenten, ziet er erg strak uit
ja eens :Y
heel nice

En @jj85 Atlantic al een run laten doen?

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 19-09-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harv schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:08:
[...]

@Friezin

Nee hoor, niet als defrots plaatsvinden , maar net ervoor. Bij defrots krijg je soms vreemde tempwisselingen van de temperatuur van het opgewarmde water, logisch.
Maar juist dan (bij defrosts) moet het bij de radiatoren boven ook goed gaan.
Want *juist* dan (🥶) wil je de warmte in de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:37:
[...]

ja eens :Y
heel nice

En @jj85 Atlantic al een run laten doen?
offtopic:
Jazeker, die maakt heerlijk warm water :)
Nu daar nog wat meer controle over krijgen, dit weekend er de Aquamqtt er eens in drukken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:21
OpenTherm Optimizer update!

Ik heb een ESP8266 als proxy tussen Honeywell Evohome en de Quatt CiC gezet, zie onderstaande foto.

De ESP registreert zichzelf automatisch bij Home Assistant via MQTT discovery, zodat het gedrag te monitoren is.

Ik heb een klein stukje logica geïmplementeerd dat de door de Honeywell Evohome gevraagde watertemperatuur lineair terugschaalt boven de 30 graden, zodat uitschieters in het regelgedrag verminderd worden.

Met enkele aanpassingen is deze code ook voor aansturing op kamertemperatuur te gebruiken, bijvoorbeeld om het verschil tussen setpoint en actuele temperatuur te begrenzen zodat klokprogramma's weer mogelijk zijn zonder de CV bij te laten springen.

De code heb ik inclusief README op Github geplaatst, voor de liefhebbers: https://github.com/jbtbnl/opentherm-optimizer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/714BY2Crk2HerSbDonULr7xEbfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Z2w42X8hqhbnbPiS6vzVfkC.jpg?f=fotoalbum_large

P.S. Ik ben nog bezig met het 3D printen van een behuizing die netjes aan de muur komt te hangen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
noice
Werkt het twee kanten op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
paQ schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:50:
noice
Werkt het twee kanten op?
Afhankelijk van wat je precies bedoelt: ja of nee.

Een OpenTherm slave kan geen communicatie initiëren, dat is niet conform spec. De OT master bepaalt. De slave geeft wel antwoord op het bericht van de master, dus in die zin gaat het wel twee kanten op.

• Hambo
Toby-Wan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:40:
[...]

hoe meer afgifte mee doet, hoe lager de aanvoertemperatuur zal zijn. dus ook de radiatoren enigzins laten mee doen. laat de radiatoren een minimale temperatuur op pijl houden en gebruik de airco's voor snelle / tijdelijke verwarming.
Loop ik dan niet het risico dat de Quatt de watertemperatuur gaat verhogen omdat de radiatoren weinig afgifte hebben op die watertemperatuur?
paQ schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:35:
[...]

Waarom max 28?

En bedoel je niet dat het vloeroppervlak liever niet boven de 28 mag komen?
Dat betekent niet dat je Ta maar 28 mag zijn hoor.

edit:
Ik lees nu eigenlijk precies wat @Erveetwee ook al aanhaalde.
Dat is wat de vloerlegger heeft gezegd. Mijn eigen interpretatie is dat de aanvoertemperatuur ongeveer gelijk is aan de temperatuur van de pvc vloer omdat er vrij weinig tussen zit, maar dat heb ik misschien niet goed.
Friezin schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:44:
[...]

Die 28°C geldt voor de toplaag van de vloer.
Met een IR-meter kun je, buiten het in de gaten houden van die temperatuur, ook heel mooi instellen hoe ver je de groepen open draait, zodat vloer mooi egaal warm wordt (ik moet bekennen dat de groep onder mijn stoel langs, net iets meer warmte geeft 🫣).
De thermostaatkraan werd al genoemd door @Stefannn en daar ben ik het wel mee eens, dan toch iets beveiliging, je cv zo laag is ook ok, ik denk niet dat die, met een V2-Duo snel zal bijspringen.
Strenge winter zou je 'm op 40°C kunnen zetten.
De thermostaatkraan vvw staat hier in de winter op 45°C, in de zomer op 40°C.
Je hebt radiatoren, zet minimaal 3 open voor de flow, mocht zo'n thermostaatkraan de verdeler afsluiten
Je vloer is echt niet binnen een paar tellen bloedheet: hier duurt het 1-1,5 uur voor de vloer echt warmte af gaat geven (dat is ook in de gaten te houden met een IR-meter).
Hoeveel m2 is vvw en hoeveel je woning?
Vvw is ongeveer 85m2. Theemostaatknop klinkt op zich als prima oplossing, ik heb echter 2 linker handen dus daar heb ik dan weer iemand voor nodig. Ik neig dan toch naar OTGW, dat kan ik zelf aansluiten en instellen en als neveneffect ben ik dan niet afhankelijk van de T6R wanneer de Quatt gaat verwarmen.

Ik ga in ieder geval kijken naar een infrarood meter zodat ik eea in de gaten kan houden!

• paQ
jbtbnl schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 23:11:
[...]

Afhankelijk van wat je precies bedoelt: ja of nee.

Een OpenTherm slave kan geen communicatie initiëren, dat is niet conform spec. De OT master bepaalt. De slave geeft wel antwoord op het bericht van de master, dus in die zin gaat het wel twee kanten op.
Bedoel meer: Kun je data uitlezen waar de WP op dat moment op draait?

• paQ
Hambo schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 08:35:
[...]

Dat is wat de vloerlegger heeft gezegd. Mijn eigen interpretatie is dat de aanvoertemperatuur ongeveer gelijk is aan de temperatuur van de pvc vloer omdat er vrij weinig tussen zit, maar dat heb ik misschien niet goed.
[...]
(very) safe side :)
Maar dat gaat nog steeds over de temperatuur van de toplaag.
Je Aanvoerwater laat natuurlijk ook warmte los aan je constructievloer. Dat is het hele idee.
De vloer wordt dus nog niet zomaar 28 (in de winter)
In de zomer vaak nog veel veel warmer ;)

• jbtbnl
paQ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:04:
[...]

Bedoel meer: Kun je data uitlezen waar de WP op dat moment op draait?
Ohja, goede vraag! Ik kan weleens bekijken waar de CiC allemaal op reageert...

Ik vermoed niet zo veel, een groot deel van OpenTherm is optioneel. Maar wie weet!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:35
paQ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:06:
[...]

Je Aanvoerwater laat natuurlijk ook warmte los aan je constructievloer. Dat is het hele idee.
@Hambo
Met referentie naar het sommetje in deze post
Verschil vloer<>kamer is een fractie van verschil kamer<>buiten. In mijn geval ongeveer 0.25.
Dat betekent dat pas als het buiten -12 is en binnen 20 de top van de vloer naar 28 gaat.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
[...]

In zijn geval ligt de vloerverwarming op de isolatie met een dun afsmeerlaagje. Er gaat dan geen warmte de constructievloer in.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• paQ
Gerardwaz schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:08:
[...]

In zijn geval ligt de vloerverwarming op de isolatie met een dun afsmeerlaagje. Er gaat dan geen warmte de constructievloer in.
Naja de dekvloer dan.

Ik heb hier (deels) een volgegoten droogbouw. Op de isolatie.
Tegen de tijd dat ik 28 graden aan de bovenkant zou meten moet het wel echt koud zijn hoor zoals @Stefannn al aangeeft. En anders is je aanvoer temperatuur gewoon te hoog.

Maar dan nog. 28 graden is echt niet meteen alarm ofzo hoor.
Net zo min als met koelen de Ta de dauwpunt temperatuur heeft je vloer meteen condenseert.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 20-09-2025 11:16 ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:28

Cybje

First Post!

Ik zit mij ook te oriënteren op de Quatt (of eigenlijk, ik houd al zo'n 2 jaar de ontwikkelingen in de gaten). Eigenlijk wil ik full electric gaan, maar ik heb een oud klein vrijstaand huisje en de CV kast (in de badkamer) is zo'n 60x60x200 cm (LxBxH). De binnenmaat is net iets minder en dat past niet met het boilervat dat Quatt levert. Maar hybride kan perfect natuurlijk.

Ik heb radiatoren. Vloerverwarming plaatsen is zeer kostbaar jammer genoeg. De isolatie is redelijk, een groot deel is HR++ glas en de spouw is geïsoleerd, maar het is geen nieuwbouw. We gebruiken zo'n 750-900 m3 gas per jaar voor verwarming + warm water. De woonkamer en keuken stoken we op 18 graden Celsius (wat comfortabel aanvoelt als je een trui aan hebt). De slaapkamer stoken we alleen bij zware vorst (we houden niet van een warme slaapkamer) en het thuiskantoor wordt +/- 2 dagen per week gebruikt en stoken we dan ook op 18 graden.

De Quatt lijkt geschikt voor de situatie, hij kan op +/- 3 meter van de CV worden geplaatst op de begane grond buiten, dus dat is perfect.

Alleen we stoken weinig en de Quatt lijkt een minimum vermogen van zo'n 2 kW hebben. Onze CV heeft een minimum vermogen van 6 kW en pendelt soms al als een malle. Zeker als het buiten rond de 10 graden Celsius is en je net een klein beetje moet stoken om het huis op 18 graden Celsius te houden. Dus de dagen dat je maar 1-2 m3 gas gebruikt (wat grofweg neerkomt op 10-20 kWh warmte/energie op een dag, dus continu maar zo'n 500-1000W).

Quatt heeft geen buffervat. Ze lijken dit ook niet te bieden, dus dat is ook geen optie. Ze raden aan om radiatoren open te zetten, maar ga je het dan niet simpelweg veel te heet stoken? We kunnen natuurlijk continu ons thuiskantoor en slaapkamer ook stoken, maar dat is echt zonde van de warmte en in geval van de slaapkamer verlaagt dat het comfort.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie met Quatt en hoe is dat opgelost? Of is een warmtepomp vooral slim als je veel stookt? Want de besparing is ook al minimaal bij ons, we kunnen uiteindelijk maar zo'n 1000 euro aan gas besparen per jaar. De thermostaat op 20 graden of hoger zetten voelt ook niet efficient, dan verdienen we de Quatt nooit terug.

Toevoeging: we hebben nu een Tado slimme thermostaat met zoneregeling op de radiatoren. Dat zit op alle radiatoren, terwijl Quatt graag lijkt te willen dat je er minimaal 3 open zet? Dat is leuk, maar om 2 kW warmte het huis in te gooien lijkt me dan toch wel heel erg veel.

[ Voor 7% gewijzigd door Cybje op 20-09-2025 17:25 ]

Wat ruist er door het struikgewas

• Toby-Wan
Cybje schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:18:
Ik zit mij ook te oriënteren op de Quatt (of eigenlijk, ik houd al zo'n 2 jaar de ontwikkelingen in de gaten). Eigenlijk wil ik full electric gaan, maar ik heb een oud klein vrijstaand huisje en de CV kast (in de badkamer) is zo'n 60x60x200 cm (LxBxH). De binnenmaat is net iets minder en dat past niet met het boilervat dat Quatt levert. Maar hybride kan perfect natuurlijk.

Ik heb radiatoren. Vloerverwarming plaatsen is zeer kostbaar jammer genoeg. De isolatie is redelijk, een groot deel is HR++ glas en de spouw is geïsoleerd, maar het is geen nieuwbouw. We gebruiken zo'n 750-900 m3 gas per jaar voor verwarming + warm water. De woonkamer en keuken stoken we op 18 graden Celsius (wat comfortabel aanvoelt als je een trui aan hebt). De slaapkamer stoken we alleen bij zware vorst (we houden niet van een warme slaapkamer) en het thuiskantoor wordt +/- 2 dagen per week gebruikt en stoken we dan ook op 18 graden.

De Quatt lijkt geschikt voor de situatie, hij kan op +/- 3 meter van de CV worden geplaatst op de begane grond buiten, dus dat is perfect.

Alleen we stoken weinig en de Quatt lijkt een minimum vermogen van zo'n 2 kW hebben. Onze CV heeft een minimum vermogen van 6 kW en pendelt soms al als een malle. Zeker als het buiten rond de 10 graden Celsius is en je net een klein beetje moet stoken om het huis op 18 graden Celsius te houden. Dus de dagen dat je maar 1-2 m3 gas gebruikt (wat grofweg neerkomt op 10-20 kWh warmte/energie op een dag, dus continu maar zo'n 500-1000W).

Quatt heeft geen buffervat. Ze lijken dit ook niet te bieden, dus dat is ook geen optie. Ze raden aan om radiatoren open te zetten, maar ga je het dan niet simpelweg veel te heet stoken? We kunnen natuurlijk continu ons thuiskantoor en slaapkamer ook stoken, maar dat is echt zonde van de warmte en in geval van de slaapkamer verlaagt dat het comfort.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie met Quatt en hoe is dat opgelost? Of is een warmtepomp vooral slim als je veel stookt? Want de besparing is ook al minimaal bij ons, we kunnen uiteindelijk maar zo'n 1000 euro aan gas besparen per jaar. De thermostaat op 20 graden of hoger zetten voelt ook niet efficient, dan verdienen we de Quatt nooit terug.

Toevoeging: we hebben nu een Tado slimme thermostaat met zoneregeling op de radiatoren. Dat zit op alle radiatoren, terwijl Quatt graag lijkt te willen dat je er minimaal 3 open zet? Dat is leuk, maar om 2 kW warmte het huis in te gooien lijkt me dan toch wel heel erg veel.
Wellicht het beste om eerst even dit topic door te nemen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Dan weet je gelijk waarom een buffervat niet hoeft, waarom alles naregelen geen goed idee is, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:16
Cybje schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:18:

Als je alleen radiatoren hebt, werkt de quatt met een hogere watertemperatuur dan met vloerverwarming. De cop wordt hierdoor lager. Omdat de cop lager wordt, gaat ook het minimale vermogen van de Quatt omlaag. Je minimale vermogen zal dan iets van 1200 a 1500 watt worden. Hierdoor ga je dus minder pendelen.
Ik denk dat er maar weinig problemen zijn met pendelen als er radiatoren zijn. Bij mij iig niet.

• Hambo
[...]

13m2 is ingefreesd in fermacell (dus isolatie) en daaronder houten vloer, de rest is in beton gefreesd met daaronder isolatie. Neem aan dat het beton dan ook eerst wordt opgewarmd voordat de toplaag van de vloer te warm wordt.

Ik ga het in de gaten houden en laat het even op z'n beloop, als ik te veel last heb van de T6R denk ik dat ik vrij snel een OTGW heb aangesloten en dan is het sowieso opgelost.

Andere vraag: de elektricien was de werkschakelaar vergeten. Ik wil deze nu zelf bestellen en dan vragen of de monteurs deze willen aansluiten. Zijn deze werkschakelaar + deze wartels dan voldoende?

Ik zou graag ook een vuilafscheider en ontluchter in mn systeem hebben en heb deze op het oog, goed idee?

• Cybje

Cybje

First Post!

Toby-Wan schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:41:
[...]

Wellicht het beste om eerst even dit topic door te nemen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Dan weet je gelijk waarom een buffervat niet hoeft, waarom alles naregelen geen goed idee is, etc.
Bedankt, maar die heb ik al doorgelezen inderdaad. Ik heb ook dit halve topic al doorgelezen, de zoekfunctie gebruikt, et cetera. Maar ik krijg geen antwoord op m'n vraag. Ik zie inderdaad wel in dat een buffervat niet de oplossing is. Maar ik zie niet in hoe de Quatt met 2 kW z'n warmte kwijt gaat kunnen zonder te pendelen, bij weinig warmtevraag (dus een groot deel van de lente en herfst).

• Cybje

Cybje

First Post!

ikthuis2 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:54:
[...]

Als je alleen radiatoren hebt, werkt de quatt met een hogere watertemperatuur dan met vloerverwarming. De cop wordt hierdoor lager. Omdat de cop lager wordt, gaat ook het minimale vermogen van de Quatt omlaag. Je minimale vermogen zal dan iets van 1200 a 1500 watt worden. Hierdoor ga je dus minder pendelen.
Ik denk dat er maar weinig problemen zijn met pendelen als er radiatoren zijn. Bij mij iig niet.
Dat is wel een erg goed punt. Ik zit hier meestal op een aanvoertemperatuur van 50 graden Celsius (alleen als het echt flink onder 0 is moet ik een wat hogere aanvoertemperatuur hebben). En 1200~1500 Watt zal ik over het algemeen wel kwijt kunnen hier in huis. Top, bedankt!

Pagina: 1 ... 279 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.