Ik zit mij ook te oriënteren op de Quatt (of eigenlijk, ik houd al zo'n 2 jaar de ontwikkelingen in de gaten). Eigenlijk wil ik full electric gaan, maar ik heb een oud klein vrijstaand huisje en de CV kast (in de badkamer) is zo'n 60x60x200 cm (LxBxH). De binnenmaat is net iets minder en dat past niet met het boilervat dat Quatt levert. Maar hybride kan perfect natuurlijk.
Ik heb radiatoren. Vloerverwarming plaatsen is zeer kostbaar jammer genoeg. De isolatie is redelijk, een groot deel is HR++ glas en de spouw is geïsoleerd, maar het is geen nieuwbouw. We gebruiken zo'n 750-900 m3 gas per jaar voor verwarming + warm water. De woonkamer en keuken stoken we op 18 graden Celsius (wat comfortabel aanvoelt als je een trui aan hebt). De slaapkamer stoken we alleen bij zware vorst (we houden niet van een warme slaapkamer) en het thuiskantoor wordt +/- 2 dagen per week gebruikt en stoken we dan ook op 18 graden.
De Quatt lijkt geschikt voor de situatie, hij kan op +/- 3 meter van de CV worden geplaatst op de begane grond buiten, dus dat is perfect.
Alleen we stoken weinig en de Quatt lijkt een minimum vermogen van zo'n 2 kW hebben. Onze CV heeft een minimum vermogen van 6 kW en pendelt soms al als een malle. Zeker als het buiten rond de 10 graden Celsius is en je net een klein beetje moet stoken om het huis op 18 graden Celsius te houden. Dus de dagen dat je maar 1-2 m3 gas gebruikt (wat grofweg neerkomt op 10-20 kWh warmte/energie op een dag, dus continu maar zo'n 500-1000W).
Quatt heeft geen buffervat. Ze lijken dit ook niet te bieden, dus dat is ook geen optie. Ze raden aan om radiatoren open te zetten, maar ga je het dan niet simpelweg veel te heet stoken? We kunnen natuurlijk continu ons thuiskantoor en slaapkamer ook stoken, maar dat is echt zonde van de warmte en in geval van de slaapkamer verlaagt dat het comfort.
Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie met Quatt en hoe is dat opgelost? Of is een warmtepomp vooral slim als je veel stookt? Want de besparing is ook al minimaal bij ons, we kunnen uiteindelijk maar zo'n 1000 euro aan gas besparen per jaar. De thermostaat op 20 graden of hoger zetten voelt ook niet efficient, dan verdienen we de Quatt nooit terug.
Toevoeging: we hebben nu een Tado slimme thermostaat met zoneregeling op de radiatoren. Dat zit op alle radiatoren, terwijl Quatt graag lijkt te willen dat je er minimaal 3 open zet? Dat is leuk, maar om 2 kW warmte het huis in te gooien lijkt me dan toch wel heel erg veel.
[
Voor 7% gewijzigd door
Cybje op 20-09-2025 17:25
]