HiFive schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:47:
[...]
@
Ehbrands Dank voor antwoord.
Ik begrijp alleen niet als je zegt dat de warmte niet kwijt kan naar afgiftesysteem.
Mijn 4 radiatoren beneden staan allemaal open inclusief de plintverwarming in de keuken.
Boven en op zolder staan de meeste radiatoren met thermostaatkranen op standje * of 1 of 2.
Mijn flowrate is altijd goed ~800L/h
Zoals je in screenshot ziet van gisteren kon mijn Quatt zelfs lange tijd niet het thermostaat setpoint halen van 18C. En ik had dit weekend reeds op zaterdag de thermostaat vast op 18C gezet. Mijn radiatoren wilden juist meer warmte ontvangen om de 18C vast te kunnen houden.
[Afbeelding]
Instellingen op mijn Intergas Kompakt hre 36/30
3: 50 (stond gisteren op 60 en verlaagd naar 50)
3. : 40
c : 25
c. : 30
Zie ik iets verkeerd?
Ik heb even terug gelezen wat er bij jou speelt.
Voor zover ik kan zien is je systeem vermoedelijk ergens te snel water terug aan het sturen.
Met het gebruik van thermostaatknoppen is het onhandig te troubleshooten omdat die de doorstroming beperken of zelfs helemaal stoppen als de kamer richting de ingestelde temperatuur van de knop gaat.
Het gemakkelijkste is dan ook om te beginnen met het helemaal maximaal zetten of zelfs verwijderen van de thermostaatknoppen (kan je meteen zien of de pen er onder vast zit) en dan te gaan balanceren met het voetventiel. Neem daarna wel wat tijd zodat alles de kans heeft om op te warmen en af te koelen naar wat het zonder die naregeling zou doen.
Met een simpele infrarood thermometer kan je de aanvoer en retour temperatuur van elke radiator, VVW verdeler, convector, plintverwarmer, etc doormeten en in een spreadsheet zetten. Doe dit snel na elkaar met een constante temperatuur in huis/buiten zodat je goed kan zien hoe de verdeling is zonder een warmtepomp of ketel die tijdens je rondje de meting verstoort. Zet eventueel de CV ketel in zomerstand als die bij dreigt te springen. Dan heb je niet opeens loeiheet CV water dat de resultaten verstoort.
Sorteer nu in je spreadsheet eens op retourtemperatuur en kijk of de heetste veel afwijkt van de koudste retour.
De radiatoren die het koudste retour sturen moeten maximaal open gezet worden met het voetventiel of draaiknop indien een voetventiel niet aanwezig is.
Is dit al het geval dan kan je juist gaan knijpen op het voetventiel van de radiator met de hoogste retourtemperatuur. Vaak zijn dit kleine handdoek radiatoren waar je eigenlijk maar heel weinig water doorheen moet sturen of radiatoren dicht bij de ketel die de weg van de minste weerstand zijn.
Dit kan je herhalen met elke keer nieuwe metingen door het hele huis en een redelijke wachttijd tussendoor. Minimaal een kwartier, maar een uurtje wachten kan ook geen kwaad en is misschien handiger als je meer te doen hebt.
Persoonlijk begin ik zelf het liefst met alle voetventielen maximaal open. Dan gaat zo'n bypass ook niet al te snel open en hoef je alleen maar elke keer de warmste retour verder te knijpen tot alles in balans is.
Naarmate je meer dicht zet zullen de koudste radiatoren meer water krijgen en dus warmer worden.
De thermostaatknoppen zou ik pas weer terug zetten als je tevreden bent met de temperatuur in alle ruimtes. Knijp eventueel eerst de retour verder af in slaapkamers zodat het daar altijd kouder is en gebruik de thermostaatknoppen puur als noodrem. Dan verstoren ze de doorstroming en balans niet en gaat de bypass als het goed is niet meer open tenzij de zon een keer opeens flink los gaat in veel kamers.
Het netto resultaat zou moeten zijn dat elke radiator/VVW/plintverwarmer precies genoeg doorstroming krijgt om even veel graden te verliezen als de rest en daarmee de CiC niet dwingt om een hogere aanvoertemperatuur te leveren om maar wat warmte kwijt te kunnen raken.
Success!