• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:21
wpeterw schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:49:
[...]

Bouwjaar 1937, vrijstaand: triple glas, zonnepanelen, Quatt: A+++.
dak/spouwisolatie? 1937 vrijstaand naar A+++ krijgen is best een prestatie....

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:49
paQ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:43:
Wel apart dat de ene verkoper dus met droge ogen een overmaatse duo pal onder een slaapkamerraam op een houten uitbouw verkoopt, en de volgende zelfs 1 aan een gevel al teveel vindt resoneren.
Nee, dat is wel aardig consistent bij Quatt: ze hebben daar het rare waanbeeld dat je een Quatt beter op een houten dak kunt zetten dan aan een dubbelsteensmuur hangen. Iemand heeft daar ooit eens geroepen dat een muurbevesting meer geluid geeft dan het plaatsen op een dak, en sindsdien zit iedereen daar nog in die rare modus.

Op de aanbouw plaatsen ipv aan de muur hangen probeerden ze bij mij jaren geleden ook al, en uiteindelijk heb ik voor een langere leiding en een plaatsing op de garage gekozen, en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
onlinaius schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:05:
[...]

Nee, dat is wel aardig consistent bij Quatt: ze hebben daar het rare waanbeeld dat je een Quatt beter op een houten dak kunt zetten dan aan een dubbelsteensmuur hangen. Iemand heeft daar ooit eens geroepen dat een muurbevesting meer geluid geeft dan het plaatsen op een dak, en sindsdien zit iedereen daar nog in die rare modus.

Op de aanbouw plaatsen ipv aan de muur hangen probeerden ze bij mij jaren geleden ook al, en uiteindelijk heb ik voor een langere leiding en een plaatsing op de garage gekozen, en daar heb ik geen moment spijt van gehad.
Ik heb mijn airco voor de slaapkamer 10 cm boven het dak hangen (aan de gevel) :+
Dat is me destijds door de installateur ook al zo geadviseerd. Kwa kosten is het broekzak vestzak, maar de kans op resonantie op een houten dak (ook met 14 cm PIR) is net wat groter dan gewoon aan een gemetselde gevel hangen. (Wel met spouw, wellicht met een enkel steens muur ook anders)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• onlinaius
bite schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:28:
[...]

Bedoel je dan bijvoorbeeld een 61hz toon? Gelijk aan de frequentie van de compressor? Dat hoor ik hier ook wel en te zien met bijvoorbeeld de Spectroid app op android. Het is wel 40db of minder maar als de omgeving verder ‘stil’ is valt dat op.
Schijnbaar ging vooral bij ±79hz de behuizing meedoen. Dan harmonische van 79x2x2 is dan de 316hz. Dmv wat gewicht of iets met de schroeven doen was het bij een andere frequentie.
Deels is dat ook wel beleving. Eerder stond die vlakbij het raam en was het gezoem zelfs in de keuken te horen maar had mn vriendin er geen last van. Na klagende buurvrouw wel want ging ze er meer op letten. Nu staat die een eind verderop op het dak wat mij initieel ook beter leek maar was volgens de verkoper toen niet nodig..tja.. uiteindelijk wel verplaatst door Quatt.
Maar claims dat iemands warmtepomp echt stil is en niet wordt gehoord lijkt me vaak wel onzin en versterkt misschien het idee dat ze niet te horen zijn. Er is niet voor niets die geluidsnom en als je gaat van zeer weinig geluid maar constant blazende warmtepomp dan kun je dat als achteruitgang ervaren.
offtopic:
edit- zelf ca 11khz tinnitus in mn linker oor en varieert ook hoeveel me dat hindert
Dit zijn de tonen die mijn compressor maakt:

onlinaius in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Zoals in de filmpjes ook te horen kan ik het geluid doen veranderen door druk uit te oefenen op verschillende plekken van de compressor. Het grootste verschil hoor ik als ik druk zet op 1 van de koelleidingen.

Uiteindelijk heb ik het geluid iets weten te verminderen door met een tiewrap de koelleidingen een beetje naar elkaar toe te trekken, en door de Quatt vol te pakken met overtollig verpakkingsmateriaal.

Het is zeker nog niet weg, maar het is wel wat minder erg dan voorheen, en ik draai mijn Quatt toch bijna altijd op Building87 en dan heb ik er geen last van.

[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 17-12-2025 16:27 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:04
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:16:
[...]

Ik heb dezelfde ketel en in het menu zit een parameter n• TwarmhoudtapEco.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die staat bij mij ook op 0. Eigenlijk heb ik alles op de standaard waarden staan, behalve O., die staat op 5 minuten. Zou ook nog langer kunnen.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:06
pietjm schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:11:
[...]
Die staat bij mij ook op 0. Eigenlijk heb ik alles op de standaardtaal waarden staan, behalve O., die staat op 5 minuten. Zou ook nog langer kunnen.
Nul betekent warmhoudtemperatuur is gelijk aan tapwatertemperatuur.
Jij kan de tapcomfort functie nog proberen uit te zetten via de druktoets op de ketel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwMGuaCNktzTapCq5CQHA8jEK5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaCy4A65jdMGFiCbAyWtmYr1.jpg?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:30
Kreeg het onderdeel (fan motor) binnen. Nu wachten totdat planning contact opneemt

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
onlinaius schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:13:
[...]

Dit zijn de tonen die mijn compressor maakt:

Zoals in de filmpjes ook te horen kan ik het geluid doen veranderen door druk uit te oefenen op verschillende plekken van de compressor. Het grootste verschil hoor ik als ik druk zet op 1 van de koelleidingen.

Uiteindelijk heb ik het geluid iets weten te verminderen door met een tiewrap de koelleidingen een beetje naar elkaar toe te trekken, en door de Quatt vol te pakken met overtollig verpakkingsmateriaal.

Het is zeker nog niet weg, maar het is wel wat minder erg dan voorheen, en ik draai mijn Quatt toch bijna altijd op Building87 en dan heb ik er geen last van.
Wel duidelijk die video en goed idee om zo te verbeteren denk ik. Die hogere tonen komen volgens mij ook indirect vanuit de leidingen maar dan die aan de achterkant.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:54
rimave schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:38:
Volgens hem resoneert zo’n quatt heel eg in de gevel. Hoe is jullie ervaring daar mee?
Elke WP heeft een fan, compressor, trillende onderdelen, en dus kan elke WP resoneren met het pand. Zeker als het de enige/primaire verwarmer is, altijd op de grond tenzij het echt niet anders kan. Het ding staat tenslotte zeker een half jaar 24/7 aan.

Met airco's ben ik flexibeler: die hebben dezelfde eigenschappen kwa resonantiepotentieel, maar die staan doorgaans niet het halve jaar 24/7 aan. Zeker als je huis geisoleerd is kunnen ze 's nachts op een laag pitje/uit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26
Brent schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:01:
[...]

Elke WP heeft een fan, compressor, trillende onderdelen, en dus kan elke WP resoneren met het pand. Zeker als het de enige/primaire verwarmer is, altijd op de grond tenzij het echt niet anders kan. Het ding staat tenslotte zeker een half jaar 24/7 aan.

Met airco's ben ik flexibeler: die hebben dezelfde eigenschappen kwa resonantiepotentieel, maar die staan doorgaans niet het halve jaar 24/7 aan. Zeker als je huis geisoleerd is kunnen ze 's nachts op een laag pitje/uit.
Daar waar Quatt inderdaad de pomp op de grond het liefste ziet zeggen Weheat en Adler dat hij wel prima aan de gevel kan. Op zich kan hij ook wel op de grond, maar de plek waar hij zou moeten staan loopt wat af. Dan moet er een grindbakje komen die waterpas gemakt moeten worden.

Maar ik krijg ook tegengestelde berichten over het vermogen qua pomp wat ik nodig heb. Mijn huis is uit 1975, heeft van de bouw isolatie in de muur en ik heb zelf de onderkant van de vloer geïsoleerd. Verder alles dubbel glas (hr++), 900 m3 gas verbruik. Het ene bedrijf zegt 6 en de andere wil een 7-8 kw warmtepomp plaatsen. Ik denk wel dat ik eerst toch hybride ga om te zien hoe dat gaat. Ik zie full electric nog niet zo zitten.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Brent
rimave schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:06:
[...]

Daar waar Quatt inderdaad de pomp op de grond het liefste ziet zeggen Weheat en Adler dat hij wel prima aan de gevel kan.
Het kan ook. En net zoals die vermogens: bovenop een thermisch minimum moet je iets inschatten voor sww en reactiviteit (het is misschien ook wel weer fijn dat je er binnen 24u een graad erbij kan krijgen als je dat wilt).

Comfort is geen exacte wetenschap. Maar muurmontage is nooit stiller dan op de grond. Doe er je voordeel mee ;)

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:53
rimave schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:06:
[...]
Daar waar Quatt inderdaad de pomp op de grond het liefste ziet zeggen Weheat en Adler dat hij wel prima aan de gevel kan. Op zich kan hij ook wel op de grond, maar de plek waar hij zou moeten staan loopt wat af. Dan moet er een grindbakje komen die waterpas gemakt moeten worden.
dit is typisch Quatt, zoals ook in eerdere berichten is gemeld. echter een Quatt V2 is wel zo een kolossale unit dat op de grond wel echt de voorkeur zou hebben.
Maar ik krijg ook tegengestelde berichten over het vermogen qua pomp wat ik nodig heb. Mijn huis is uit 1975, heeft van de bouw isolatie in de muur en ik heb zelf de onderkant van de vloer geïsoleerd. Verder alles dubbel glas (hr++), 900 m3 gas verbruik. Het ene bedrijf zegt 6 en de andere wil een 7-8 kw warmtepomp plaatsen. Ik denk wel dat ik eerst toch hybride ga om te zien hoe dat gaat. Ik zie full electric nog niet zo zitten.
afgezien van een (dure) onafhankelijke warmteverlies berekening, is je historisch gasverbruik de beste graadmeter, dus liefst kijk je naar meerdere jaren en neem je de worst-case of gemiddelde o.i.d. (wat je zelf fijn vind).
Dan pak je de Koevlaas-formule: (gasverbruik in m³ x 8) / 1650 = benodigd kW vermogen bij -7(!!).
bij een gasverbruik van 900 m3, heb je bij -7 graden buitentemperatuur een vermogen nodig van 4.4 kW.
Controleer zelf even wat er bij die 900 m3 in zit: zit koken erbij? zit warm water erbij?

Bij elke warmtepomp daalt het vermogen wanneer het kouder wordt, de 6/7/8 kW zoals je zelf aangeeft zijn zeer waarschijnlijk de (marketing-) waarden bij +7 graden buitentemperatuur. dus let op dat je even doorvraagt naar het vermogen bij minus 7 graden.

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Brent
Dit is typisch installateur/elk merk/de branch. Op houten daken van garage's of aan muren met beugels: alles heeft een goed resonantie-potentieel, mijn ouders hebben er ook last van met hun Nibe.

Een structurele scheiding is altijd het beste (dwz geen contact tussen pand en wp), en alleen daar vanaf wijken als het niet anders kan. Een regel die je met elke WP kunt en zou moeten hanteren. Verwar de geluksvogels die geen last hebben niet met 'het kan dus'. Je weet het niet. Kijk maar eens naar hoe je een eigenfrequentie moet bepalen: die is niet analytisch uit te rekenen, en numeriek bepalen is pittig. Die WPAC spreadsheet is er niets bij ;)

• paQ
Toby-Wan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:23:
[...]

Bij elke warmtepomp daalt het vermogen wanneer het kouder wordt, de 6/7/8 kW zoals je zelf aangeeft zijn zeer waarschijnlijk de (marketing-) waarden bij +7 graden buitentemperatuur. dus let op dat je even doorvraagt naar het vermogen bij minus 7 graden.
Mwa. Zat (grote) merken die het opgegeven (nominale) vermogen (naam / type / vermogen van de wp) gewoon halen bij -7 hoor.
Gevolg is dat ze ook overpresteren bij zacht weer. Mijn 5.5 kW warmtepomp trapt er met gemak 7+ uit bij milde weersomstandigheden. Je moet hem dan alleen niet "7kW" toebedelen.
Maar idd, let vooral op het nominale vermogen bij koude. Dat is wanneer je het vermogen nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-12-2025 11:45 ]

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:37
Rmaxx schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:43:
[...]

dak/spouwisolatie? 1937 vrijstaand naar A+++ krijgen is best een prestatie....
Het huis is in 1995 gerenoveerd en heeft sindsdien een dubbele spouw en dakisolatie met glaswol. Kunsstofkozijnen, triple glas, 22 zonnepanelen en de Quatt recent gedaan en daarna het A+++ label gekregen.

PV Output

• Rmaxx
wpeterw schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:08:
[...]

Het huis is in 1995 gerenoveerd en heeft sindsdien een dubbele spouw en dakisolatie met glaswol. Kunsstofkozijnen, triple glas, 22 zonnepanelen en de Quatt recent gedaan en daarna het A+++ label gekregen.
Gaaf! Goed gedaan! d:)b

• onlinaius
Mail van Quatt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eg8VwGAFzG1nio3slMAYcS7qgJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3bRJbfeDV4VBtFrLGr6k0zdR.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het een Duitsland een verplicht onderdeel, dat warmtepompen achter een schakelaar zitten welke door de netbeheerder uitgeschakeld kunnen worden bij dreigende overbelasting.
Wel een bijzondere pilot.

• Brent
Bijzonder idd, dat de werking is dat de wp uitgaat en je gas _moet_ gebruiken. Het is een pilot, maar voor daarna wil je wel weten wat hoe je in de winst gaat delen lijkt me.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:14
Brent schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:39:
Bijzonder idd, dat de werking is dat de wp uitgaat en je gas _moet_ gebruiken. Het is een pilot, maar voor daarna wil je wel weten wat hoe je in de winst gaat delen lijkt me.
Factuur kun je dan sturen naar de netbeheerder, lijkt me. Aangezien ze zijn "vergeten" om het net te verzwaren, mogen wat mij betreft wel voor de kosten opdraaien.

PVoutput

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:15
lijkt me een uitstekende ontwikkeling en precies de reden waarom een hybride warmtepomp de way to go is voor huizen met een gasaansluiting. Van het gas af zorgt voor onnodige pieken bij extreem koud weer waar een warmtepomp sowieso niet veel hoger komt dan COP 3. Als je die stroom met een gascentrale moet opwekken en transporteren dan is er zeer beperkt voordeel t.o.v. een goed afgestelde CV ketel.

Een hybride setup die aanstuurbaar is door een netbeheerder is volgens mij precies de tussenbalans om goedkoop en snel een hele grote duurzaamheid slag te behalen.

De milde winters hier in NL met temperaturen vaak rond de 5 tot 10 graden is ideaal voor een warmtepomp en hoge COP. Maar als alle warmtepompen 2kW trekken op de uitzonderlijk koude dagen, daar kan je de energie infrastructuur bijna niet op aanpassen. En dat zou je misschien ook niet moeten willen uit financiële en efficiëntie perspectief.

Wel jammer dat je hiermee vast zit aan Quatt energy. Iets wat ik niet ga doen. Maar lijkt me een zeer zinvolle toevoeging.

De optie om 'verwarming uit' toe te voegen ipv stoken op gas zou nog wel goed zijn. Dat kwartiertje of half uur zonder warmte toevoer overleeft een goed geïsoleerde woning ook wel.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18
Brent schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:39:
Hoe zou dat met de all-e installaties werken?

• paQ
jj85 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:56:
[...]

niet

Beetje broekzak vestzak wmb.
Aan de ene kant stroom niet gebruiken, en aan de andere kant alleen maar stroom gebruiken.
does not compute

Persoonlijk denk ik dat het bij pilots blijft, omdat het effect nihil zal zijn in het grote geheel. Als 4 mensen in de wijk hun auto aan het laden zijn @ 11kW, maar er worden 2 Quatts uitgeschakeld die anders 1600W gebruiken... beetje dat idee.
Maar, meten is weten. Dus op zich niet gek dat effect ervan onderzocht wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 18-12-2025 13:01 ]

• _FUGiTiVE_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSagffDNu1EYrr8XweWh8tMUoIE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5afMW8HD2cB5mt1nt69X7CpK.jpg?f=user_large

Voorwaarde is wel dat voor 15-01 een energiecontract hebt lopen via Quatt

[ Voor 6% gewijzigd door _FUGiTiVE_ op 18-12-2025 13:28 ]

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:40
Vannacht deed Quatt iets raars.
De watertemperatuur is naar +50°C gegaan vannacht omdat blijkbaar het SP niet snel genoeg gehaald werd. Maar ik heb vvw, dus dat heeft totaal geen zin. Uiteindelijk thermostaat verlaagd en daarna opnieuw verhoogd naar een halve graad hoger dan gemeten temperatuur. Het zou ook een goede instelling zijn om aan te kunnen geven of er met radiatoren of met vvw verwarmd wordt, zodat dit soort situaties niet meer voorkomen. In de Tado X app kan ik een optimale watertemperatuur instellen, deze staat op 33°C maar deze wordt dus ook soms genegeerd.
Uiteindelijk dik 10 kW/h stroom verbruikt en geen graad warmer in de woonkamer. Vvw thermostaat knop bij de verdeler staat op 40°C. Het heeft de afgelopen maand goed gewerkt, maar vannacht dus even niet.

Savonds staat de verwarming uit omdat we dan vaak met de houtkachel stoken. Afgelopen weken staat vvw wel heel de dag aan buiten de avonden om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb_3xHdA5y2u0rCcnxXt4DwuI9E=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/YEri3TwXEmoymSaJM6NMOryC.png?f=fotoalbum_small

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• TeslaNerd
_FUGiTiVE_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:26:
[...]

[Afbeelding]

Voorwaarde is wel dat voor 15-01 een energiecontract hebt lopen via Quatt
Dus €50 bonus per Quatt unit voor minimaal van half januari tot eind april Quatt Energy als stroomleverancier nemen.
Ik heb net het aanbod van Vereniging Eigen Huis geaccepteerd met 19ct/kWh. Ik laat deze unieke kans even voorbijgaan 🤑

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• dikkiedik
paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:59:
[...]

niet

Aan de ene kant stroom niet gebruiken, en aan de andere kant alleen maar stroom gebruiken.
does not compute

Persoonlijk denk ik dat het bij pilots blijft, omdat het effect nihil zal zijn in het grote geheel. Als 4 mensen in de wijk hun auto aan het laden zijn @ 11kW, maar er worden 2 Quatts uitgeschakeld die anders 1600W gebruiken... beetje dat idee.
op de schaal waarin deze pilot gaat draaien, ja, dan heb je zeker gelijk.

maar onder normale omstandigheden is het verbruik van een warmtepomp in de wintermaanden gedurende de dag tot wel 80% van je dagelijkse verbruik.

Natuurlijk zijn er mensen die hun EV thuis inpluggen om 17:00. Maar ook daar zie je bewegingen richting slim laden en net ontlasting. Ook met financiële prikkels.

Dus het op afstand kunnen schakelen van warmtepompen is volgens mij heel relevant. Net als dat zo is bij EV's. En hiervoor moet natuurlijk wel iets in het vat zitten voor de gebruiker. Een financiële prikkel. Die is wat mij betreft nog steeds te beperkt. Dynamische nettarieven moeten echt snel gaan komen om juist dit soort initiatieven te laten vliegen.

• Brent
jj85 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:56:
[...]

Als ik de mail lees (eis: hybride) kunnen die niet meedoen.

• TeslaNerd
OneTimer schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:37:
Vannacht deed Quatt iets raars.
De watertemperatuur is naar +50°C gegaan vannacht omdat blijkbaar het SP niet snel genoeg gehaald werd. Maar ik heb vvw, dus dat heeft totaal geen zin. Uiteindelijk thermostaat verlaagd en daarna opnieuw verhoogd naar een halve graad hoger dan gemeten temperatuur. Het zou ook een goede instelling zijn om aan te kunnen geven of er met radiatoren of met vvw verwarmd wordt, zodat dit soort situaties niet meer voorkomen. In de Tado X app kan ik een optimale watertemperatuur instellen, deze staat op 33°C maar deze wordt dus ook soms genegeerd.
Uiteindelijk dik 10 kW/h stroom verbruikt en geen graad warmer in de woonkamer. Vvw thermostaat knop bij de verdeler staat op 40°C. Het heeft de afgelopen maand goed gewerkt, maar vannacht dus even niet.

Savonds staat de verwarming uit omdat we dan vaak met de houtkachel stoken. Afgelopen weken staat vvw wel heel de dag aan buiten de avonden om.

[Afbeelding]
Een instelling in de Quatt app voor een maximum watertemperatuur staat al een tijdje in de @Quatt Support vragenlijst. Is wel door @Quatt Support aangemerkt als featureverzoek maar Quatt product development heeft het nu nog veel te druk met All Electric en Chill om hier aandacht aan te besteden 💩

• onlinaius
dikkiedik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:41:
Dynamische nettarieven moeten echt snel gaan komen om juist dit soort initiatieven te laten vliegen.
Eens, en wat mij betreft hebben de overheid en de netbeheerders hier ook een stevige rol in. Ik vind dynamische tarieven een heel goede prikkel om slimmer met energie om te gaan. De ellende hierbij is dat de heffingen die op energie gelegd worden grotendeels niet dynamisch zijn, en daarmee demp je sterk het effect.

Als je 12 cent per KWh aan overheidsheffingen betaald (ook als de kale elektriciteitsprijs negatief is), en je netbeheerder kosten heb je sowieso al afgetikt dan wordt de prikkel om op de juiste momenten elektriciteit te gebruiken / accu's in te zetten een stuk kleiner.

Dat zou een heel stuk beter gaan als zowel de overheidsheffingen als de netbeheerdersheffingen een percentage worden van de kale elektriciteitsprijs (wat mij betreft met een minimum van 0, zodat overheid en netbeheerder niet hoeven toe te leggen). Daarmee maak je op de juiste momenten elektriciteit gebruiken een stuk aantrekkelijker, terwijl je elektriciteit gebruiken tijdens piekbelasting onaantrekkelijker maakt.

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:18
Hmmm. Vanochtend rond 1030 stopte m’n Quatt ermee. Ik had zelf niets door, cv ketel ving t netjes af (da’s fijn!). Kreeg n mailtje van Q support dat de verbinding verbroken was. (Ook fijn!). Zag in de app geen vermogensvraag, wel watertemperatuur van 45 graden.

Eerst CIC even van stroom gehaald (loste niets op) en toen pas bedacht dat ik beter even in de meterkast kon gaan kijken. Zekering van Quatt lag eruit. Weer aangezet en de boel ging weer draaien.

Probleem is gefixt. Snap alleen niet waarom de zekering eruit lag. Hoop dat t een eenmalige actie was.

Heb hier een HA draaien. Wil nu iets bouwen dat ik signaaltje krijg (app melding of mail oid) als m’n cv bijspringt of aanspringt. Iemand dit toevallig al georganiseerd?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• dikkiedik
onlinaius schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:58:
[...]

Eens, en wat mij betreft hebben de overheid en de netbeheerders hier ook een stevige rol in. Ik vind dynamische tarieven een heel goede prikkel om slimmer met energie om te gaan. De ellende hierbij is dat de heffingen die op energie gelegd worden grotendeels niet dynamisch zijn, en daarmee demp je sterk het effect.

Als je 12 cent per KWh aan overheidsheffingen betaald (ook als de kale elektriciteitsprijs negatief is), en je netbeheerder kosten heb je sowieso al afgetikt dan wordt de prikkel om op de juiste momenten elektriciteit te gebruiken / accu's in te zetten een stuk kleiner.

Dat zou een heel stuk beter gaan als zowel de overheidsheffingen als de netbeheerdersheffingen een percentage worden van de kale elektriciteitsprijs (wat mij betreft met een minimum van 0, zodat overheid en netbeheerder niet hoeven toe te leggen). Daarmee maak je op de juiste momenten elektriciteit gebruiken een stuk aantrekkelijker, terwijl je elektriciteit gebruiken tijdens piekbelasting onaantrekkelijker maakt.
exact dit.

als vaste contracten op dit moment voor 19 ct per kwh gaan ongeacht je verbruiksmoment is het heel moeilijk te concurreren met dynamische tarieven. Je baseline ligt immers al op 12ct door belastingen en btw.

Terwijl er behoorlijk hoge correlatie zit tussen onbalanskosten en EPEX prijs.

Als de EPEX prijs van 1ct stijgt naar 12ct lijkt de stroom 1200% duurder te zijn. In de praktijk met belastingen en btw is het echter een verschil tussen 13ct incl en 24ct inclusief. Nog geen 50% besparing.

Maar ik heb het idee, ook met de komst van het initiatief van Quatt, dat slimmer gebruik maken van beschikbare stroom en netcapaciteit wel steeds dichterbij is.

Om een voorbeeld te geven. Ik kan vannacht met zo goed als gratis stroom prima mijn huis gaan opstoken naar 22C. Dan staat komende 48 uur de verwarming daarna uit. Is een wat extreem scenario, maar uiteindelijk zijn dit soort dingen prima mogelijk. Maar voor mij niet interessant omdat het me nog geen euro op gaat leveren.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:23
paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:59:
[...]

niet

does not compute

Waarschijnlijk krijgt quatt hiervoor geld van de netbeheerder en de netbeheerder subsidie om pilots te laten uitvoeren.

• paQ
0xygen500 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:12:
[...]

Waarschijnlijk krijgt quatt hiervoor geld van de netbeheerder en de netbeheerder subsidie om pilots te laten uitvoeren.
Dat gaat echt niet zonder incentive nee :+

• dikkiedik
Die 50 euro incentive gaat er natuurlijk bij grootschalig verbruik op den duur af. Maar wat nou als je met één druk op de knop je Quatt beheer uit handen te geven. Of dat nou Quatt energy of de netbheerder is.

Dan krijg je vervolgens extra geld en je gasverbruik vergoed. Je merkt er niets van, maar je energierekening is een paar euro lager.

Het idee dat het een druppel op de gloeiende plaat is ontgaat me een beetje. Want dan is die EV ook een druppel op de gloeiende plaat vergeleken met de staalfabriek om de hoek.

natuurlijk heeft de netbeheerder steekjes laten vallen en we mogen allemaal veel verwachten van het stroomnet. Maar als we de huidige situatie als uitgangspunt nemen lijken me dit soort ontwikkelingen heel gunstig. Ook voor eindgebruikers die hier financieel wat voordeel uit zouden kunnen halen.

Uiteindelijk gaat het om stuurings mogelijkheden. Dat kan met een warmtepomp en EV prima zonder impact voor de eindgebruiker. Dat is veel lastiger bij andere grote verbruikers in huis zoals een wasmachine en vaatwasser. Die hebben een heel hoog piekvermogen, maar heel kort. En onbalans ontstaat vaak abrupter dan aansturing bij deze apparaten mogelijk is. Je gaat niet je wasmachine cycle afbreken omdat er onbalans is.

[ Voor 13% gewijzigd door dikkiedik op 18-12-2025 14:53 ]

• jj85
Erveetwee schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:00:
Hmmm. Vanochtend rond 1030 stopte m’n Quatt ermee. Ik had zelf niets door, cv ketel ving t netjes af (da’s fijn!). Kreeg n mailtje van Q support dat de verbinding verbroken was. (Ook fijn!). Zag in de app geen vermogensvraag, wel watertemperatuur van 45 graden.

Eerst CIC even van stroom gehaald (loste niets op) en toen pas bedacht dat ik beter even in de meterkast kon gaan kijken. Zekering van Quatt lag eruit. Weer aangezet en de boel ging weer draaien.

Probleem is gefixt. Snap alleen niet waarom de zekering eruit lag. Hoop dat t een eenmalige actie was.

Heb hier een HA draaien. Wil nu iets bouwen dat ik signaaltje krijg (app melding of mail oid) als m’n cv bijspringt of aanspringt. Iemand dit toevallig al georganiseerd?
Je zou een automation kunnen maken, bijv iets als
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
mode: single
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.cic_supervisory_control_mode
    to:
      - "3"
      - "4"
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: notify.send_message
    metadata: {}
    data:

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:13:
[...]

Dat gaat echt niet zonder incentive nee :+
Haha, uitstekend punt. Reken maar dat Quatt een veelvoud opstrijkt van die paar tientjes fooi die jij als testobject krijgt toegeschoven

• paQ
TeslaNerd schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:00:
[...]

Haha, uitstekend punt. Reken maar dat Quatt een veelvoud opstrijkt van die paar tientjes fooi die jij als testobject krijgt toegeschoven
en een energie klant erbij

• Toby-Wan
Brent schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:41:
[...]

Als ik de mail lees (eis: hybride) kunnen die niet meedoen.
toch jammer, denk dat juist het opladen van boilervat nuttig is op momenten dat extra stroom afname nodig is.
want wat ga je dan met een hybride doen? tot 25 graden stoken :+

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
dikkiedik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:32:
Die 50 euro incentive gaat er natuurlijk bij grootschalig verbruik op den duur af. Maar wat nou als je met één druk op de knop je Quatt beheer uit handen te geven. Of dat nou Quatt energy of de netbheerder is.

Dan krijg je vervolgens extra geld en je gasverbruik vergoed. Je merkt er niets van, maar je energierekening is een paar euro lager.

Het idee dat het een druppel op de gloeiende plaat is ontgaat me een beetje. Want dan is die EV ook een druppel op de gloeiende plaat vergeleken met de staalfabriek om de hoek.

natuurlijk heeft de netbeheerder steekjes laten vallen en we mogen allemaal veel verwachten van het stroomnet. Maar als we de huidige situatie als uitgangspunt nemen lijken me dit soort ontwikkelingen heel gunstig. Ook voor eindgebruikers die hier financieel wat voordeel uit zouden kunnen halen.

Uiteindelijk gaat het om stuurings mogelijkheden. Dat kan met een warmtepomp en EV prima zonder impact voor de eindgebruiker. Dat is veel lastiger bij andere grote verbruikers in huis zoals een wasmachine en vaatwasser. Die hebben een heel hoog piekvermogen, maar heel kort. En onbalans ontstaat vaak abrupter dan aansturing bij deze apparaten mogelijk is. Je gaat niet je wasmachine cycle afbreken omdat er onbalans is.
meeste impact bereik je door EVs te sturen, gezien die makkelijk 11 kW trekken. Voor 1 enkele EV, zou je pak m beet 5-20 Quatt moeten uitschakelen om dat te compenseren (afhankelijk van buitentemperatuur), dat schaalt niet heel tof als er meer EV's dan warmtepompen in een land zijn.

maar ja, wellicht dat alle beetjes helpen

• onlinaius
dikkiedik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:32:
Aan de andere kant is bij de wasmachine en de droger wel veel makkelijker te plannen wanneer je die was draait. Voor mij (en voor velen met mij denk ik), maakt het heel weinig uit of ik die was nu in de ochtend, middag of avond draai. Alleen nacht is eigenlijk geen optie vanwege het geluid. Alleen de aanstuurbaarheid van dergelijk witgoed is nog wel een dingetje. Dat zou de EU wat mij betreft best mogen verplichten bij nieuw witgoed: poort met een gestandaardiseerde aansluiting waarmee je alle functies kunt bedienen. Winnen ze denk ik ook meer mee dan kijken of ze een stofzuiger nu 1400 of 1000 watt mag gebruiken.

• dikkiedik
Toby-Wan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:12:
[...]

meeste impact bereik je door EVs te sturen, gezien die makkelijk 11 kW trekken. Voor 1 enkele EV, zou je pak m beet 5-20 Quatt moeten uitschakelen om dat te compenseren (afhankelijk van buitentemperatuur), dat schaalt niet heel tof als er meer EV's dan warmtepompen in een land zijn.

maar ja, wellicht dat alle beetjes helpen
Er zijn een stuk meer woningen dan EV's. En je moet niet vergeten dat al die woningen tegelijk warmtevraag hebben als het buiten koud is. Dus in nominaal vermogen heb je absoluut gelijk, maar in de praktijk heb je een verwarming ook nodig meer op de piek uren.

Modulatie van de warmtepomp aansturen zou ook mooi zijn. Dan blijf je wat warmteafgifte houden maar het totaal vermogen dropt dan sterk.

EV's slim aansturen is volgens mij al wel vrij groot uitgerold en bijna elke energieleverancier levert wel een bonus structuur als je controle van je laadpaal uit handen geeft. Ik denk niet dat we over een jaar nog veel auto's tussen 17:00 en 20:00 geladen zien worden op een woning aansluiting.

• dikkiedik
onlinaius schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:25:
[...]

Aan de andere kant is bij de wasmachine en de droger wel veel makkelijker te plannen wanneer je die was draait. Voor mij (en voor velen met mij denk ik), maakt het heel weinig uit of ik die was nu in de ochtend, middag of avond draai. Alleen nacht is eigenlijk geen optie vanwege het geluid. Alleen de aanstuurbaarheid van dergelijk witgoed is nog wel een dingetje. Dat zou de EU wat mij betreft best mogen verplichten bij nieuw witgoed: poort met een gestandaardiseerde aansluiting waarmee je alle functies kunt bedienen. Winnen ze denk ik ook meer mee dan kijken of ze een stofzuiger nu 1400 of 1000 watt mag gebruiken.
Die planbaarheid valt vies tegen. Want als nu de EPEX prijs het laagst is en ik zet de wasmachine aan kan het zomaar zijn dat de hoofdwas cycle met 60 graden water pas over een minuut of 50 aan gaat. Tegen die tijd kan er zomaar een heel groot onbalans kunnen zijn ondanks de EPEX prijs die laag is. Dan bespaar je weliswaar op je stroomrekening maar de onbalans kosten zijn voor de energieleverancier hoog. Die kan niet even je wasmachine 'stoppen'. Dat levert namelijk veel grotere praktische problemen op dan het stoppen van je EV op WP.

Dus dan denk je goed bezig te zijn, maar staat je wasmachine gewoon 10A te trekken gedurende 10-15 minuten om dat water op temperatuur te krijgen. Een wasmachine heeft geen low power modus.

[ Voor 8% gewijzigd door dikkiedik op 18-12-2025 15:31 ]

• paQ
dikkiedik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:28:
[...]

Er zijn een stuk meer woningen dan EV's. En je moet niet vergeten dat al die woningen tegelijk warmtevraag hebben als het buiten koud is. Dus in nominaal vermogen heb je absoluut gelijk, maar in de praktijk heb je een verwarming ook nodig meer op de piek uren.

Modulatie van de warmtepomp aansturen zou ook mooi zijn. Dan blijf je wat warmteafgifte houden maar het totaal vermogen dropt dan sterk.

EV's slim aansturen is volgens mij al wel vrij groot uitgerold en bijna elke energieleverancier levert wel een bonus structuur als je controle van je laadpaal uit handen geeft. Ik denk niet dat we over een jaar nog veel auto's tussen 17:00 en 20:00 geladen zien worden op een woning aansluiting.
Ik vind het nogal wat als mijn energieleverancier gaat bepalen wanneer ik stroom gebruik en wanneer gas.
Sowieso dat ze op afstand het ding kunnen besturen.

Het plan is ook niet helemaal nieuw; Frank energie heeft volgens mij ook zoiets las ik laatst. Niet wanneer gas of elektra, maar aansturend op tijden / tarieven. Een beetje wat weheat claimt met hun "gebruik je huis als batterij"
(edit: Slim verwarmen heet het https://www.frankenergie....erwarmen-vlak-voor-winter )

Allemaal leuke initiatieven, totdat ik dit lees:
https://www.nu.nl/klimaat...et-verder-onder-druk.html
10% van het totaal!

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 18-12-2025 15:43 ]

• paQ
dikkiedik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:30:
[...]

Die planbaarheid valt vies tegen. Want als nu de EPEX prijs het laagst is en ik zet de wasmachine aan kan het zomaar zijn dat de hoofdwas cycle met 60 graden water pas over een minuut of 50 aan gaat. Tegen die tijd kan er zomaar een heel groot onbalans kunnen zijn ondanks de EPEX prijs die laag is. Dan bespaar je weliswaar op je stroomrekening maar de onbalans kosten zijn voor de energieleverancier hoog. Die kan niet even je wasmachine 'stoppen'. Dat levert namelijk veel grotere praktische problemen op dan het stoppen van je EV op WP.

Dus dan denk je goed bezig te zijn, maar staat je wasmachine gewoon 10A te trekken gedurende 10-15 minuten om dat water op temperatuur te krijgen. Een wasmachine heeft geen low power modus.
Yep
Flinke onbalans vanmiddag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gb2BKL2ZczQQhIkcS4dkbJa4UU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cPVjjFz1IDb1ASfTfbqhpdV1.png?f=fotoalbum_large

Af te vangen met (m.i.) vrij forse wijk-accu's bijv. Ik doe het nu thuis op relatief kleine schaal (48 kWh). Dus met lage onbalans laden, en daarna er op teren tot het volgende moment. Als je dat schaalbaar zou maken, dan is het ineens voor veel meer huishoudens interessant.
Alle kleine beetjes helpen hoor, maar ik denk dat het effect van stroom bufferen veel groter is dan reeds omgezette energie (naar warmte) bufferen.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 18-12-2025 15:36 ]

• 0xygen500
Dacht er hier juist aan om compleet over te stappen van gas naar elektriciteit. Wat is de laatste stand van de all electric is, zijn hier al redelijk de kinderziektes uit?

• dikkiedik
paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:32:
[...]

Ik vind het nogal wat als mijn energieleverancier gaat bepalen wanneer ik stroom gebruik en wanneer gas.

Het plan is ook niet helemaal nieuw; Frank energie heeft volgens mij ook zoiets las ik laatst. Niet wanneer gas of elektra, maar aansturend op tijden / tarieven. Een beetje wat weheat claimt met hun "gebruik je huis als batterij"
(edit: Slim verwarmen heet het https://www.frankenergie....erwarmen-vlak-voor-winter )

10% van het totaal!
volgens mij moet de groei van datacenters hand in hand kunnen gaan met slimmer gebruik van het huishoudelijke stroomnet. Het een zou niet het ander moeten uitsluiten.

Regelmatig zijn er natuurlijk ook heel lokaal netcongestie problemen. In een laagspannings wijk trafo bijvoorbeeld. Daar heeft het verbruik van een datacenter weinig mee te maken. Het stroomaanbod in NL is volgens mij meer dan toereikend voor het totaal verbruik alleen is het heel scheef verdeeld over de dag en is de belasting op de verschillende netten afhankelijk van het moment in het jaar scheef aan het groeien. Bijvoorbeeld de gigantische teruglevering op laagspanningsnetten in woonwijken in de zomer. Maar weer een hele hoge belasting van dat zelfde net op het moment dat de zon ondergaat en de EV's aan de lader gaan.

Op meer dan 95% van de momenten barst het van de ruimte op het stroomnet.

maar om terug te komen op de Quatt pilot. ik ben benieuwd hoevaak er geschakeld gaat worden in de hele pilot. Geef wel een beetje een idee van hoe groot het probleem is.

• 0xygen500
dikkiedik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:11:
[...]

volgens mij moet de groei van datacenters hand in hand kunnen gaan met slimmer gebruik van het huishoudelijke stroomnet. Het een zou niet het ander moeten uitsluiten.

Regelmatig zijn er natuurlijk ook heel lokaal netcongestie problemen. In een laagspannings wijk trafo bijvoorbeeld. Daar heeft het verbruik van een datacenter weinig mee te maken. Het stroomaanbod in NL is volgens mij meer dan toereikend voor het totaal verbruik alleen is het heel scheef verdeeld over de dag en is de belasting op de verschillende netten afhankelijk van het moment in het jaar scheef aan het groeien. Bijvoorbeeld de gigantische teruglevering op laagspanningsnetten in woonwijken in de zomer. Maar weer een hele hoge belasting van dat zelfde net op het moment dat de zon ondergaat en de EV's aan de lader gaan.

Op meer dan 95% van de momenten barst het van de ruimte op het stroomnet.

maar om terug te komen op de Quatt pilot. ik ben benieuwd hoevaak er geschakeld gaat worden in de hele pilot. Geef wel een beetje een idee van hoe groot het probleem is.
Waarom zou je überhaupt datacenters in Nederland willen hebben. Gooi ze maar naar Noorwegen. Die hebben genoeg schone stroom.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Erveetwee schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:00:

Is de zekering zelf eruit gegaan of op de aardlek? Mogelijk dat het vochtige weer cq insecten je parten speelt

Ja, ik heb iets dergelijks ingericht via Telegram. Ik stuur mezelf een berichtje bij bepaalde events zoals bv CIC heating langer dan 3 minuten (ivm defrosts) aan.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• francey
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:25
Ik heb de all-electric sinds begin oktober draaien en geen enkele kinderziekte ervaren. De (15 jaar oude) CV ketel is weggehaald en dat was het laatste apparaat wat nog gas gebruikte. Het warmtevat (ik heb de middelste) is best groot en de unit zelf is ongeveer de omvang van de oude CV ketel. Al met al neemt het een hoop ruimte in, maar het werkt prima en het water wordt best snel verwarmd/bijgevuld.
0xygen500 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:48:
Dacht er hier juist aan om compleet over te stappen van gas naar elektriciteit. Wat is de laatste stand van de all electric is, zijn hier al redelijk de kinderziektes uit?

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
0xygen500 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:17:
[...]

Waarom zou je überhaupt datacenters in Nederland willen hebben. Gooi ze maar naar Noorwegen. Die hebben genoeg schone stroom.
Reden is heel simpel, alles draait om netwerk latency (en de snelheid van licht kunnen we veranderen 🤣 ). En Nederland is een belangrijk knooppunt van oa de zeekabels en distributie / toegang tot Europa. Dus als datacenter op zo'n knooppunt zitten heeft grote voordelen. Voldoende electra is secundair, dat kun je oplossen met kabels, centrales enz. De (licht)snelheid niet

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• 0xygen500
francey schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:32:
Ik heb de all-electric sinds begin oktober draaien en geen enkele kinderziekte ervaren. De (15 jaar oude) CV ketel is weggehaald en dat was het laatste apparaat wat nog gas gebruikte. Het warmtevat (ik heb de middelste) is best groot en de unit zelf is ongeveer de omvang van de oude CV ketel. Al met al neemt het een hoop ruimte in, maar het werkt prima en het water wordt best snel verwarmd/bijgevuld.

[...]
Thanks, zal eens kijken. CV is hier niet zo oud, maar om redenen wil ik toch elektrisch ipv gas hebben.
Flesym schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:37:
[...]

Reden is heel simpel, alles draait om netwerk latency (en de snelheid van licht kunnen we veranderen 🤣 ). En Nederland is een belangrijk knooppunt van oa de zeekabels en distributie / toegang tot Europa. Dus als datacenter op zo'n knooppunt zitten heeft grote voordelen. Voldoende electra is secundair, dat kun je oplossen met kabels, centrales enz. De (licht)snelheid niet
Je kan beter huizen bouwen dan datacenters.

• Rmaxx
dikkiedik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:53:
lijkt me een uitstekende ontwikkeling en precies de reden waarom een hybride warmtepomp de way to go is voor huizen met een gasaansluiting. Van het gas af zorgt voor onnodige pieken bij extreem koud weer waar een warmtepomp sowieso niet veel hoger komt dan COP 3. Als je die stroom met een gascentrale moet opwekken en transporteren dan is er zeer beperkt voordeel t.o.v. een goed afgestelde CV ketel.

Een hybride setup die aanstuurbaar is door een netbeheerder is volgens mij precies de tussenbalans om goedkoop en snel een hele grote duurzaamheid slag te behalen.

De milde winters hier in NL met temperaturen vaak rond de 5 tot 10 graden is ideaal voor een warmtepomp en hoge COP. Maar als alle warmtepompen 2kW trekken op de uitzonderlijk koude dagen, daar kan je de energie infrastructuur bijna niet op aanpassen. En dat zou je misschien ook niet moeten willen uit financiële en efficiëntie perspectief.

Wel jammer dat je hiermee vast zit aan Quatt energy. Iets wat ik niet ga doen. Maar lijkt me een zeer zinvolle toevoeging.

De optie om 'verwarming uit' toe te voegen ipv stoken op gas zou nog wel goed zijn. Dat kwartiertje of half uur zonder warmte toevoer overleeft een goed geïsoleerde woning ook wel.
Je kunt je Quatt toch al zo instellen dat je gas gebruikt als dat voordeliger is? Dit is een netwerkprobleem bij de gebruiker willen oplossen. Ze kunnen ook meerdere buffers maken op wijkniveau of regio om dit op te vangen. Die balans zou je op het (sub)netwerk moeten regelen, niet bij de eindgebruikers.

• paQ
Rmaxx schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:49:
[...]

Je kunt je Quatt toch al zo instellen dat je gas gebruikt als dat voordeliger is? Dit is een netwerkprobleem bij de gebruiker willen oplossen. Ze kunnen ook meerdere buffers maken op wijkniveau of regio om dit op te vangen. Die balans zou je op het (sub)netwerk moeten regelen, niet bij de eindgebruikers.
dat

onbalans, tariefgedoe, sturen wanneer je welke verbruikers aanzet. Allemaal met 1 maatregel oplosbaar.

• Erveetwee
Flesym schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:30:
[...]

Is de zekering zelf eruit gegaan of op de aardlek? Mogelijk dat het vochtige weer cq insecten je parten speelt

Ja, ik heb iets dergelijks ingericht via Telegram. Ik stuur mezelf een berichtje bij bepaalde events zoals bv CIC heating langer dan 3 minuten (ivm defrosts) aan.
Zekering zelf.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• dikkiedik
Rmaxx schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:49:
[...]

hiermee stuur je op EPEX en niet op onbalans prijs.

als je de eindgebruiker mee laat profiteren van de onbalans prijs, dus uitschakelen waar deze hoog is en hier een bonus voor ontvangen, maar wanneer de onbalansprijs lager is dan de EPEX ook laat mee profiteren, dan lijkt me dat de ideale oplossing voor mensen die dat zouden willen.

Als je het niet wilt lijkt me dat ook prima. Maar het lijkt me verstandig om vanuit de overheid bijvoorbeeld in warmtepomp subsidie eisen te hangen dit soort aansturing. Of dus met netbeheerskosten dynamisch te maken.

Het is naar mijn mening te makkelijk om te zeggen: 'de netbeheerder moet het maar regelen dat ik hier stroom heb'. In feite proberen ze dat met dat soort pilots juist te verzekeren.

• Erveetwee
jj85 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:47:
[...]

Je zou een automation kunnen maken, bijv iets als
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
mode: single
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.cic_supervisory_control_mode
    to:
      - "3"
      - "4"
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: notify.send_message
    metadata: {}
    data:
Leuk! ga ik eens mee puzzelen.

• bite
  • Niet online
[...]

10% van het totaal!
Eens, met dynamisch doen ze dat deels al en de Quatt kan daar rekening mee houden.
Maar waarschijnlijk gaan we van ‘financiële prikkel’ die eerst wat oplevert en vervolgens de extra betalen als je het niet doet. Ik heb een hybride Toyota die zwaarder is dan het handgeschakeld model, dat werd ooit gecompenseerd en nu betaal ik extra voor dat gewicht. EV voordelen worden afgebouwd en natuurlijk het salderen is praktisch afgeschaft dmv terugleverkosten ofwel lagere opbrengst met dynamisch. Zodra de massa meedoet is het voordeel weg of is het betalen.

Mbt onbalans, ik was klant van Tibber en in de app lag het verbruik van verwarming dichtbij het verbruik van de Quatt, met name bij koude periodes. Dus dat kunnen ze aan de hand van weersverwachtingen en kwartier standen al goed bepalen dus dan is er niet echt een plotseling tekort of overschot daardoor.
Momenteel een gunstig vast contract maar voor de kleine 32kWh EV en boiler houd ik uit eigen motivatie wel wat rekening met aanbod van hernieuwbare energie en eigen opwek maar zou je vervelend vinden als het soort van verplicht of afgedwongen wordt.

• Brent
Toby-Wan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:04:
[...]

toch jammer, denk dat juist het opladen van boilervat nuttig is op momenten dat extra stroom afname nodig is.
want wat ga je dan met een hybride doen? tot 25 graden stoken :+
Dat dacht ik eerst ook, maar wat ze dus doen is de stroom afzetten. Wat bij een hybride kan zonder dat de verwarmfunctie wordt aangepast/-tast.

• TeslaNerd
Brent schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:21:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar wat ze dus doen is de stroom afzetten. Wat bij een hybride kan zonder dat de verwarmfunctie wordt aangepast/-tast.
Nee, zo werkt het niet. Als ze de stroom afzetten dan werkt de cv-ketel van de hybride ook niet.
Het gaat via de Quatt CiC-controller die de warmtepomp uitzet en de cv-ketel aan zet.

• Brent
TeslaNerd schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:39:
[...]

Nee, zo werkt het niet. Als ze de stroom afzetten dan werkt de cv-ketel van de hybride ook niet.
Het gaat via de Quatt CiC-controller die de warmtepomp uitzet en de cv-ketel aan zet.
Dat bedoel ik ;) De WP wordt uitgeschakeld, ipv, wat ik eerst ergens begreep, het huis als batterij wordt gebruikt. Eigenlijk is dit best logisch, want overschotten zullen meestal zonne-energie zijn, momenten waarop 'bijstoken' helemaal geen zin heeft, terwijl tekorten heel makkelijk door gas vervangen kunnen worden (precies wanneer anderen wss wegens kou juist stroom verbruiken).

Vraag is en blijft: gaat Quatt gebruikers ook in dat voordeel laten delen?

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:11
Een apart topic waardig!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• jj85
[...]

Ben ook wel benieuwd hoe Quatt dat technisch gezien gaat doen. De CiC is redelijk autonoom, dus er zal een extra externe input op moeten komen om hem richting CV te forceren.

• bite
  • Niet online
Misschien kunnen ze dan eerst eens die bodemplaatverwarming verbeteren, vaak staat die voor niets aan en is meen ik 60W edit 150W (zelfs) per Quatt (had ook aangegeven als beta feedback). En dan wat meer stappen in de modulatie zodat het efficiënter en met minder geluid(s hinder) kan werken.

[ Voor 11% gewijzigd door bite op 18-12-2025 22:12 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

CPM schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:30:
Helaas moet ik mij ook melden met sowieso één van de Quatts met een monotoon geluid. Het lijkt aanwezig rond een power input van 650 watt. Nog nooit eerder gehoord en het geluid draagt best wel ver. Zit rond de 300Hz. Is daar nou een fix voor of zijn er lap middelen?

[YouTube: Quatt geluid]
Vandaag netjes opgelost door Quatt door het vervangen van een printplaat en transducer.
Beide units zijn nu weer heerlijk stil. Hopelijk blijft het zo en is het geen probleem dat komt door slijtage. +1.

Hier tekenen aub ......

• jj85
bite schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:46:
Misschien kunnen ze dan eerst eens die bodemplaatverwarming verbeteren, vaak staat die voor niets aan en is meen ik 60W per Quatt (had ook aangegeven als beta feedback). En dan wat meer stappen in de modulatie zodat het efficiënter en met minder geluid(s hinder) kan werken.
Optimist :+
Het is zelfs 150W per Quatt

Vergt een softwareupdate op de buitenunits. Geen idee of dat uberhaupt kan.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
0xygen500 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:17:
[...]

Hierom: https://map.kmcd.dev/?year=2025

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe

Pagina: 1 ... 317 318 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.