• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:11
mrottjers schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:30:
Ik ben aan het kijken naar kast van SEP Livion. Mijn meterkast is 36cm breed dus normaliter kan ik alleen 22cm breed kwijt. Zij kunnen 33cm breed. Ik heb nu een Hager 22cm breed en 4 Hager mini verdeelkasten (laadpaal, mid meter, pv, pib). Dat ziet er erg rommelig uit. Met de DB-354E (https://123groepenkast.nl...enkast-SEP-Livion-DB-354E) zou ik weer ruimte krijgen voor 2e PIB etc.

Zijn er mensen met ervaring met deze kasten? Ik vind er nog weinig over.
ABB heeft ook kastjes met halve breedte. Dus 6 units breed.
Deze bijvoorbeeld: https://www.sandervunderi...epenkast-11x33cm-hnl.html
Als je daar een gewone kast naast zet heb je hetzelfde principe met dezelfde breedte als je SEP kast in je linkje.
Weliswaar wel gewoon met de reguliere twee rijen in de hoogte.
Hager heeft in de 22cm brede kasten ook modellen met 3 rijen in de hoogte.

Kun je die grote 3-rijen SEP kast wel in de hoogte kwijt dan? En kun je ook de deurtjes dan nog open, aangezien je meterkast zo smal is?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43
True schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:26:
[...]

Het helpt als je foto's deelt van wat je nu hebt en een schematische tekening van wat je wilt hebben :) .
Heb er even een foto bijgezet. Kan helaas geen scherpe foto maken boven de klem van de hoofdschakelaar, maar ik zie met mijn neus erbovenop alleen maar bloot koper bestaande uit allemaal kleine draadjes.

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:38
_JGC_ schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:31:
[...]

Heb er even een foto bijgezet. Kan helaas geen scherpe foto maken boven de klem van de hoofdschakelaar, maar ik zie met mijn neus erbovenop alleen maar bloot koper bestaande uit allemaal kleine draadjes.
Een adereindhuls is netjes, maar niet noodzakelijk. Als de uiteinden van de flexibele kabel geperst zijn is dat ook goed.
Overigens ziet de meterkast an sich er netjes uit, ik zie niet direct problemen in hoe het is aangesloten (mits de flexibele kabels geperste einden hebben). En dat er meerdere draden vanuit je hoofdschakelaar naar de aardleks gaan is normaal.

5564

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:22
Ik ben aan het kijken naar kast van SEP Livion. Mijn meterkast is 36cm breed dus normaliter kan ik alleen 22cm breed kwijt. Zij kunnen 33cm breed. Ik heb nu een Hager 22cm breed en 4 Hager mini verdeelkasten (laadpaal, mid meter, pv, pib). Dat ziet er erg rommelig uit. Met de DB-354E (https://123groepenkast.nl...enkast-SEP-Livion-DB-354E) zou ik weer ruimte krijgen voor 2e PIB etc.

Ik heb andere SEP kasten, slechte ervaring mee, ga ze allemaal vervangen.
Kan gelukkig 36 units breed kwijt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• _JGC_
pierce schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:39:
[...]

Een adereindhuls is netjes, maar niet noodzakelijk. Als de uiteinden van de flexibele kabel geperst zijn is dat ook goed.
Overigens ziet de meterkast an sich er netjes uit, ik zie niet direct problemen in hoe het is aangesloten (mits de flexibele kabels geperste einden hebben). En dat er meerdere draden vanuit je hoofdschakelaar naar de aardleks gaan is normaal.
Die flexibele draden zaten oorspronkelijk verspreid over L1/2/3 en waren voorzien van een klem, die zijn afgeknipt, er lag nog 1 los in de kast naast het gat waar de binnenkomende draden van de netbeheerder uit komen.

Ik zie alleen maar rood koper als ik van boven de schakelaar inkijk, kan geen randje van een persing ontdekken.

Maargoed, zal de boel bestellen en als het straks uitelkaar gaat omdat de aardlekschakelaars verdeeld moeten worden over de fasen kom ik vanzelf tegen of dit veilig was of niet.

Dit is een prefab kast die je zo bij Elektramat kan bestellen, hij was alleen vergeten de brug mee te bestellen dus moest 'ie gaan knippen. Verder idd nette kast en bovenin ook net aangesloten.

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:16
Kun je die grote 3-rijen SEP kast wel in de hoogte kwijt dan? En kun je ook de deurtjes dan nog open, aangezien je meterkast zo smal is?
Ja en ja. Maar ik kreeg het in de abb configurator niet voor elkaar om de 11cm erbij te krijgen, ging telkens naar 44cm. Zie nu dat ik 2x de door jou gelinkte kast boven elkaar kan plaatsen ipv de huidige 4 Hager. Levert 8 extra plaatsen op en ziet er beter uit. Hoef ik ook de Hager hoofdkast niet te vervangen.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 16:26
Ik ben aan het kijken naar kast van SEP Livion. ...

Ik heb mijn meterkast onlangs gereviseerd en daarvoor twee SEP Livion kasten van 22 cm x 50 cm gebruikt, die hebben elk plek voor 3 rijen van 12 modules. Ik heb veel slots nodig want ik wilde alles in de kasten hebben (inclusief 4 grote Enphase CT spoelen).
Ik heb voor de Livion kasten gekozen omdat het de enige waren met 3 rijen modules die in de beschikbare hoogte pastten.
Ik vond de extra mini-DIN rails voor de verdeelblokjes heel handig.
De gaten voor zij-invoer zitten wat ver naar voren maar dat is op te lossen door de juiste kabeldoorvoer accessoire te gebruiken, met flex buis kom je ook een heel end. Het is maar hoe netjes je het wilt hebben.
Al met al ben ik tevreden over de Livion kasten, ze doen wat ze doen moeten.
Ik kan mij wel voorstellen dat een professional misschien niet voor deze kasten kiest om persoonlijke voorkeurs redenen. Maar voor mij dus een prima keuze. :)

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:06:

- Aardlekautomaat verbonden met L1 op hoofdschakelaar, geen adereindhuls bij hoofdschakelaar
- Nullen van Aardlek1 en aardlekautomaat samen op de hoofdschakelaar, ook geen adereindhuls
Draden kunnen ook ultrasoon gelast zijn. Dan heb je geen adereindhuls nodig.

Van SEP zou ik geen kwaliteit verwachten, die kast zelf ken ik echter niet.

Schneider Electric PrismaSeT is er trouwens in 13 modules breedte en verschillende hoogtes.

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:28
peterpv schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:34:
[...]

Ik heb mijn meterkast onlangs gereviseerd en daarvoor twee SEP Livion kasten van 22 cm x 50 cm gebruikt, die hebben elk plek voor 3 rijen van 12 modules. Ik heb veel slots nodig want ik wilde alles in de kasten hebben (inclusief 4 grote Enphase CT spoelen).
Ik heb voor de Livion kasten gekozen omdat het de enige waren met 3 rijen modules die in de beschikbare hoogte pastten.
Ik vond de extra mini-DIN rails voor de verdeelblokjes heel handig.
De gaten voor zij-invoer zitten wat ver naar voren maar dat is op te lossen door de juiste kabeldoorvoer accessoire te gebruiken, met flex buis kom je ook een heel end. Het is maar hoe netjes je het wilt hebben.
Al met al ben ik tevreden over de Livion kasten, ze doen wat ze doen moeten.
Ik kan mij wel voorstellen dat een professional misschien niet voor deze kasten kiest om persoonlijke voorkeurs redenen. Maar voor mij dus een prima keuze. :)
Eaton System 55 is met standaard kast van 22x33 en opbouwstuk van 16,6cm 49,5cm hoog, dus dat valt binnen dezelfde maat. Het viel mij op dat Hager voor de stap van twee naar drie DIN railen gelijk 22cm hoger wordt en ABB heeft naast de 16,5cm het invoerstuk er nog boven zitten wat hem hoger maakt.

Nou is de Eaton kast wel krap met invoeren maar als je de ruimte niet hebt kan het wel een probleemoplosser zijn. En de professional die dagelijks installeert vindt dat minder fijn werken maar als je zelf een kast plaats heb je daar maar één keer last van. Die SEP kast zal met dezelfde hoogte niet veel meer invoerruimte hebben denk ik.

Eaton heeft ook een invoerstuk van 55mm als je wel de hoogte hebt voor meer invoerruimte overigens.

Met vriendelijke groet, William

• _JGC_
bjusterbaarlik schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:25:
[...]

Draden kunnen ook ultrasoon gelast zijn. Dan heb je geen adereindhuls nodig.
Ad hoc een 3 fase kast aanpassen naar 1 fase dmv draden verplaatsen... nee denk niet dat die ultrasoon gelast zijn. Hij had alles aangesloten en toen deed de helft van de groepen niks... moest 'ie alles last minute nog aanpassen.

Komende week maar even alles aanpassen, zooi is besteld, dinsdag binnen.

• jacovn
Ik wil iets met rs232 gaan monitoren. Er zijn nu 1 unit brede rs-232 naar ethernet units (USR-DR132) die op een din rail passen. 24 volt dinrail voeding. en wellicht een ethernet switch.
Het moet in de garage en ik zou daar een sub verdeler willen installeren voor die 6 eenheden of meer als ik er een switch bij inzet.
Ik moet die echter met een stekken aansluiten op een wand contactdoos.

Het lijk me handig een kleine zekering automaat er bij te zetten die dan als veredelde aan/uit schakelaar kan dienen (hoeft normaal niet uit )

De garage komt achter een aardlek automaat, kan ik er dan een B10 of B6 zekering automaat achter zetten (het is maar een paar watt bij elkaar) ?
Of beter alleen een aan/uit schakelaar ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:03
jacovn schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:33:
Ik wil iets met rs232 gaan monitoren. Er zijn nu 1 unit brede rs-232 naar ethernet units (USR-DR132) die op een din rail passen. 24 volt dinrail voeding. en wellicht een ethernet switch.
Het moet in de garage en ik zou daar een sub verdeler willen installeren voor die 6 eenheden of meer als ik er een switch bij inzet.
Ik moet die echter met een stekken aansluiten op een stopcontact.

Het lijk me handig een kleine zekering automaat er bij te zetten die dan als veredelde aan/uit schakelaar kan dienen (hoeft normaal niet uit )

De garage komt achter een aardlek automaat, kan ik er dan een B10 zekering automaat achter zetten (het is maar een paar watt bij elkaar) ?
leuk project. ik heb laatst iets vergelijkbaars gemaakt, en dacht er ook over om dit te doen. Ik had toen een 6A automaat besteld, maar die bleek maar 1 polig, dus ik heb er nu niks in zitten.

10A is wel wat veel, je zou ook naar een glaszekering + din rail houder kunnen kijken.

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:29
Na goede feedback na mijn eerdere post HobbeS in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Ben ik er nu mee verder gegaan en van plan vanavond alles ervoor te gaan bestellen. Ik kom uit op het volgende ontwerp (voornamelijk indeling):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDoaxR_vrrRKeFfXb0RvlT7oJGk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DLAJA6ErqSO30xCGoitqAzPg.png?f=user_large
Het was initieel niet mijn voorkeur omdat de bovenste rij automaten wat hoger komen dan gebruikelijk, maar nog steeds wel goed bereikbaar.
Met deze opstelling komen de 2 kasten net iets hoger dan het Duco centrale aansturingskastje waardoor alles nog goed open en in geval van storingen benaderd kan worden.

Componenten:
1x ABB HLD11 (220x110) groepenkast - zal dit voldoende groot/hoog zijn voor OSB? (en 3x CT klem voor Neurio W2 - Tesla Wall Connector load balancing). Ik heb een voorkeur voor de lage 11cm :)
2x ABB HLD33 (22x33cm) groepenkast
1x ABB 175-05 buisinvoerstuk - voor onder invoer bij linker kast
1x ABB 2742.184 verbindingsstrip voor aardrail
2x ABB schroef M5x10 voor verbindingsstrip aardrail
2x ABB 2010.027 koppelstuk voor groepenkast
2x ABB 2210.027 klemveer voor groepenkast
2x ABB Hafonorm Stickervel
1x ABB SD204/63 hoofdschakelaar 4-P 63A
1x ABB overspanningsbeveiliging 4-Polig OVR T2
1x ABB aardlekschakelaar 4-Polig 40A SELECTIEF 300mA F204S-40/0.3 (Schuur)
1x ABB B25A installatieautomaat 3P+N (Schuur)
9x ABB B16A 1P+N 30mA Aardlekautomaat
1x ABB B16A Aardlekautomaat 3P+N 30mA (Oven's Boretti gastoestel)
1x ABB B20A Aardlekautomaat 3P+N 30mA (Laadpaal)
1x kamrail onder hoofdschakelaar & OSB
1x ABB 3-fase kamrail 10mm2 voor 12 aardlekautomaten DS301C 1P+N 18mm PSc 3/24/10 N
4x ABB aansluitblok kamrail DS301C / PSc
5x ABB beschermkap voor kamrail DS301C / PSc
https://www.sandervunderi...kajckbDAkaDkzNzA3ODcyNg..
Geheel uitbedraden met 10mm2 bedrading

Is er ook een manier om de 11cm kast vast te maken aan de kasten erboven? Of is het voldoende om ze gewoon boven elkaar tegen de achterwand te schroeven?

Hebben jullie nog aanvullende tips of aanbevelingen? :*)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@HobbeS hoe wil je dat uiteindelijk plaatsen dan? De 11 cm kast direct boven je slimme meter (iets anders mag niet, want hoofdschakelaar moet boven je slimme meter zitten) en dan hierboven en linksboven de andere twee?
Je zou evt. de twee HLD33 in het midden boven de HLD11 kunnen plaatsen, dat is mogelijk en zorgt dat je de groepenkasten wat meer in het midden van je meterkast plaatst.

Dit idee dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXYR6evJ53cdrRuBvAsfRWQP22A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DNLKWT09FaLNof66OQgKMHa0.png?f=user_large
Edit: ah onderinvoer in linkerkast, dan snap ik de keuze.

Als je ze vast geschroefd tegen je achtermuur/*plex van de meterkast zet sluiten ze netjes op elkaar aan je zet ze in principe niet nog weer aan elkaar vast, dat hoeft in ieder geval niet.

SV zal de voorbereiding doen, let je ook op nadraaien/aandraaien op moment?

Als budget niet een (groot) probleem is, zou ik opteren om 12 ABB aardlekautomaten naast elkaar te plaatsen met die kamrail. Dit is wel overkill als je totaal geen reden hebt voor 3 extra automaten. Maar je zegt in je vorige post er nu een jaar te wonen, wellicht ben je nog meer van plan qua uitbereidingen?

Ik zie ook niet zo snel in waarom je nu 2 aardlekautomaten in je linkerkast wilt hebben.

Edit 2:
Je bent niet selectief (qua overbelasting) naar je schuur (t.o.v. je hoofdzekering van je netbeheerder), maar dat wist je al (vorige post).
Je OSB kamrail komt BOVEN je hoofdschakelaar en niet onder.
Je gebruikt die ABB 2010.027 koppelstuk en ABB 2210.027 klemveer, dat kan, ik schroef ze normaliter strak tegen elkaar en geloof het wel :9 .

[ Voor 13% gewijzigd door True op 15-09-2026 11:35 ]

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:15
jacovn schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:33:
Ik moet die echter met een stekken aansluiten op een wand contactdoos.

De garage komt achter een aardlek automaat, kan ik er dan een B10 of B6 zekering automaat achter zetten (het is maar een paar watt bij elkaar) ?
Je kunt een 1p+n ABB InstallatieAutomaat B6 (1P+N) SN201L B6 er in zetten _/-\o_ zit rond 20 euro. Kan goedkoper maar dan kom je bij de Gacia/Sep merken terecht.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• _JGC_
Om even terug te komen op de adereindhulzen van afgelopen weekend... heb nu de 3-fase Eaton aardlekautomaat binnen uit dezelfde serie als de hoofdschakelaar. Staat in het doosje:
- solid 1-25mm2 Cu only
- single flexible 1-25mm2 only with ferule
- multiple flexible Cu cables without ferrule

Ofwel: bij meerdere flexkabels is het juist niet de bedoeling om adereindhulzen te gebruiken. De kooiklem is nml niet bedoeld voor meer dan 1 vaste draad.

• jacovn
habbekrats schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:36:
[...]

Je kunt een 1p+n ABB InstallatieAutomaat B6 (1P+N) SN201L B6 er in zetten _/-\o_ zit rond 20 euro. Kan goedkoper maar dan kom je bij de Gacia/Sep merken terecht.
Ik wil van de gacia en sep af juisy.. dus dat zal wel een abb worden..

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:36
HobbeS schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:55:
Na goede feedback na mijn eerdere post HobbeS in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Ben ik er nu mee verder gegaan en van plan vanavond alles ervoor te gaan bestellen. Ik kom uit op het volgende ontwerp (voornamelijk indeling):
[Afbeelding]
Het was initieel niet mijn voorkeur omdat de bovenste rij automaten wat hoger komen dan gebruikelijk, maar nog steeds wel goed bereikbaar.
Met deze opstelling komen de 2 kasten net iets hoger dan het Duco centrale aansturingskastje waardoor alles nog goed open en in geval van storingen benaderd kan worden.

Componenten:
1x ABB HLD11 (220x110) groepenkast - zal dit voldoende groot/hoog zijn voor OSB? (en 3x CT klem voor Neurio W2 - Tesla Wall Connector load balancing). Ik heb een voorkeur voor de lage 11cm :)
1x ABB 3-fase kamrail 10mm2 voor 12 aardlekautomaten DS301C 1P+N 18mm PSc 3/24/10 N

Is er ook een manier om de 11cm kast vast te maken aan de kasten erboven? Of is het voldoende om ze gewoon boven elkaar tegen de achterwand te schroeven?

De ABB HLD11 en HLD 33 kunnen op dezelfde manier aan elkaar vastgemaakt worden als de 2 HLD33's. De koppelstukken passen aan de zijkant maar ook aan de onder/boven kant. Dus je hebt nog een set van deze nodig om de HLD 11 en HLD 33 aan elkaar vast te maken.
  • 2x ABB 2010.027 koppelstuk voor groepenkast
  • 2x ABB 2210.027 klemveer voor groepenkast
De CT klemmen die je noemt gaan denk ik niet in de HLD11 passen er is echt heel weinig ruimte onder en boven de HS in een HLD11. Ik heb zelf ook CT klemmen aan de afgaande kant van een HLD11. Deel van deze klemmen zit op de draad in de HLD33 (in het deel van de aftakblokjes).

Als je het graag wilt kan ik een foto maken, moet je dan even laten weten. Ik heb dezelfde kasten configuratie hangen als jij nu voor ogen hebt. (enkel de HLD11 onder linkerkast ipv rechts)

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:29
plag schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:51:
[...]

De ABB HLD11 en HLD 33 kunnen op dezelfde manier aan elkaar vastgemaakt worden als de 2 HLD33's. De koppelstukken passen aan de zijkant maar ook aan de onder/boven kant. Dus je hebt nog een set van deze nodig om de HLD 11 en HLD 33 aan elkaar vast te maken.
  • 2x ABB 2010.027 koppelstuk voor groepenkast
  • 2x ABB 2210.027 klemveer voor groepenkast
De CT klemmen die je noemt gaan denk ik niet in de HLD11 passen er is echt heel weinig ruimte onder en boven de HS in een HLD11. Ik heb zelf ook CT klemmen aan de afgaande kant van een HLD11. Deel van deze klemmen zit op de draad in de HLD33 (in het deel van de aftakblokjes).

Als je het graag wilt kan ik een foto maken, moet je dan even laten weten. Ik heb dezelfde kasten configuratie hangen als jij nu voor ogen hebt. (enkel de HLD11 onder linkerkast ipv rechts)
De foto's zou erg fijn zijn. Met je uitleg denk ik dat ik het op dezelfde manier ga doen. Mocht ik na de foto het dan toch te krap vinden kan ik nu nog de iets hogere variant nemen.

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:36
HobbeS schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:53:
[...]

De foto's zou erg fijn zijn. Met je uitleg denk ik dat ik het op dezelfde manier ga doen. Mocht ik na de foto het dan toch te krap vinden kan ik nu nog de iets hogere variant nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1Q250gSNIAg-tUkHlDUpnsaTt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ctkPj0dFhwTEeQDStnp8GAN.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een iets ander type HS. Je kunt ook de klemveren zien zitten tussen de HLD11 en HLD33 en de ruimte boven en onder de HS.

Ik had eerst 2 CT's onder het witte aansluitblok (L1 en L3) gedeelte zitten en 1 (L2) "erin" maar moest recent de HS los halen en ik heb de rij erboven niet echt nodig dus de CTs maar zo "ruim" laten zitten.
HobbeS schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:53:
[...]

Vergeet niet dat de situatie van @plag iets anders is dan bij jou straks, dus zou je adviseren direct een HLD16 (of HLD22) te pakken.
Jij krijgt straks je OSB + HS met kamrail bovenop met elkaar verbonden, dan krijg je beetje een soortgelijke situatie als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0433xZItMCIKkHxG03bxxcLB6w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHZ36vYEMvNYnNcV1uiWD9qX.jpg?f=fotoalbum_medium
Waarbij de kamrail dus al iets boven de kast uitsteekt, daar krijg je van je levensdagen geen CT's bij in ;)
Dus die zal je of net als Plag dan onderin de HLD33 moeten doen, dat zou mogelijk een optie kunnen zijn, of je moet b.v. de Shelly Pro 3EM 3CT 63 op de afgaande kabels uit de HLD11/16/22 naar de HLD33.

Tevens mis je volgens mij nog enkele dingen in je shoppinglist, zal is even zo vrij zijn om zometeen een nieuwe te maken voor je ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• jacovn
Ik moet ook nog CT klemmen kwijt. Laadpaal op de binnenkomende lijn, en ook op de solar groep.
Alle andere shelly ct meters die ik heb komen er niet in.

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 15-09-2026 19:50 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:55
Een domme vraag:

Waar komt de richtlijn "je mag een automaat niet meer dan 80% langdurig belasten" vandaan?

Met een warmtepomp van 7kW bij -10 heb je 15-16A nodig. en bij 3x25A wil je 16A automaten gebruiken.

dus dat kan dan niet. Maar echte 3fase warmtepompen (met een 3fase compressor ) hebben een hoger vermogen en ook een hoog minimum vermogen waardoor de scop prut is.

Het staat vast al ergens in dit topic maar ik heb al een uur gezocht en het niet gevonden...

excuses!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• habbekrats
@BarryH NEN-EN-IEC 61439 maar ik kijk daar zelf liever ook praktisch naar. Hoe vaak en lang draait die wp op max? Als dat een paar keer per jaar voor een paar uur is zou ik ik er niet wakker van liggen.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:54
@BarryH dan slijten ze sneller, volgens mij is dat de enige reden. Ik sluit niet uit dat het nog wel eens -10C wordt, maar echt 'langdurig' lijkt me onwaarschijnlijk (in Nederland, obv afgelopen 10 jaar).

Edit: Overigens, die 7kW, is dat thermisch vermogen of elektrisch vermogen? Als het thermisch vermogen is, dan is het elektrisch vermogen de helft bij een COP 2.

[ Voor 28% gewijzigd door Freeaqingme op 15-09-2026 20:59 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Met verwarmen red ik dat vermogen nooit, maar tapwater verwarmen in de winter komt weleens 1-1,5A boven de 16A uit op een B16. Gebeurt niks mee. Is inderdaad niet lang.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV

• BarryH
Freeaqingme schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:58:
@BarryH dan slijten ze sneller, volgens mij is dat de enige reden. Ik sluit niet uit dat het nog wel eens -10C wordt, maar echt 'langdurig' lijkt me onwaarschijnlijk (in Nederland, obv afgelopen 10 jaar).

Edit: Overigens, die 7kW, is dat thermisch vermogen of elektrisch vermogen? Als het thermisch vermogen is, dan is het elektrisch vermogen de helft bij een COP 2.
7kW thermisch, bij -10 ca. 3500-3600kWe

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH

Dus door opwarming. links en rechts van de module dan ruimte vrij laten voor extra ventilatie zou dan helpen

• BarryH
Met de norm via AI (Average Intelligence?) gevonden:

According to the NEN-EN-IEC 61439-1:2021 standard, a langdurige belasting (continuous load or long-term load) is defined as a load that is applied for a minimum duration of 3 hours or more under normal service conditions. This is a key consideration for the thermal design and verification of low-voltage switchgear and controlgear assemblies, as prolonged loading can lead to temperature rises that must be accounted for in the design and testing of such systems.
source nen.nl. (betaalde norm achter betaalmuur)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:08
Mijn 1 fase 20A laadpaal zit achter een 20A automaat. Dat gaat uren door. De automaat hangt vrij.

De kabels zijn 2,5 mm2 (dat lag in de grond). De kabel berekening voldoet.

Het lijkt of er steeds minder vertrouwen is in rekenmethodes. Voor de zekerheid toch maar een paar stappen hoger. Of een vuistregel die ook zwaarder adviseert. Kijk u eens wat er echt nodig is en pas dat toe, dat is ook grondstoffen besparen.
@BarryH dan slijten ze sneller, volgens mij is dat de enige reden.
Huh, wat slijt er aan? En wat is het gevolg van die slijtage? Ik denk niet dat ik dit geloof. Het gaat indirect wel om levensduur, maar ik denk dat 't niet om slijtage gaat.

De 80%-regel is de afwaardering die moet worden toegepast als de opwarming van de verdeler niet formeel is getest (of afgeleid), maar berekend. Aangezien je bij zelfbouw de complete uitgebreide testprocedure niet kan doen, ben je aangewezen op berekenen. (En zelfs dat slaat bijna iedereen over, want als je uitgaat van die 80% zit het met een normale huisaansluiting meestal wel goed.) Omdat je met die berekeningen geen hotspots identificeert, heb je een veiligheidsmarge nodig, oftewel die 25% overdimensionering, wat neerkomt op maximaal 80% van de nominale stroom daadwerkelijk gebruiken.

Componenten in een groepenkast worden warm, maar de groepenkast is een dichte kast zonder actieve koeling en kan daarom maar heel beperkt die warmte afvoeren. Als de groepenkast meer warmte produceert dan ie tijdig kan afvoeren om oververhitting te voorkomen, degraderen de onderdelen en zou het als het vaak en lang gebeurt zelfs kunnen gaan branden. Je zou dat slijtage kunnen noemen... ;)

Die 80% is bovendien niet alleen voorgeschreven in die norm, maar vooral ook een makkelijke manier om de opwarming onder controle te houden. Met slechts 20% minder stroom heb je 36% minder warmteontwikkeling, omdat het een kwadratisch verband is. Dat de bedrading iets dikker moet zijn om de nominale stroom ook aan te kunnen, is zelden een probleem, want we hebben toch al de goede gewoonte om draden iets te overdimensioneren (bijv. 2,5 mm² waar 1,5 mm² voor 16 A meestal net zal kunnen).

Overigens is er nog een reden, die niet rechtstreeks uit de norm volgt, om wat derating toe te passen: als je meerdere componenten hebt die vlak naast elkaar zitten en elkaar opwarmen, dan reageren ze dus ook eerder. Op zich is dat veilig(er), maar niet functioneel. Als je bijvoorbeeld de correctiefactoren toepast op een ABB SN201 B16 voor 50 °C en 6 naastgelegen toestellen, dan is het als het ware een B13,95 geworden. En dan is 16 A ineens meer dan 1,13 × In, waardoor ie bij langdurige belasting zou kunnen trippen. Ook daarbij helpt het om de 80%-regel toe te passen: de marge is dan groot genoeg dat deze correctiefactoren in de praktijk niks meer uitmaken: een B20 uit dezelfde serie komt dan op 17,5 A en dat is nog genoeg om een echte 16 A langdurig aan te kunnen.

Naast de 80%-regel zijn er meer dingen die je zou moeten doen: de langdurig belaste dingen niet strak tegen elkaar zetten, en de bedrading van de groepenkast luchtig genoeg houden zodat er lucht kan circuleren (oftewel geen ouderwetse krullen die alles blokkeren).

[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 16-09-2026 02:32 ]

• jacovn
Waarom blokkeert een ouderwetse krul een lucht stroom. Vergeleken bij een automaat (die dan warmte uit straalt) is een krul in een draad niet echt een belemmering voor luchtflow in een kast zou ik denken.

Wellicht actief meterkast koelen :)

Juerd schreef op woensdag 16 september 2026 @ 02:18:
[...]

Naast de 80%-regel zijn er meer dingen die je zou moeten doen: de langdurig belaste dingen niet strak tegen elkaar zetten, en de bedrading van de groepenkast luchtig genoeg houden zodat er lucht kan circuleren (oftewel geen ouderwetse krullen die alles blokkeren).
Zoals @jacovn al zegt, die krullen opzich blokkeren de luchtstroom mijns inziens niet echt, eerder de hedendaagse slagen draad die achter de din-rail gedrukt worden mijns inziens.
Want dan druk je achter de din-rail alles vol en belemmert je de airflow.

Die krullen niet meer doen is meer vanwege de inductie spoelen die je dan creëert en zeker met hogere stromen.

HobbeS schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:55:
[Afbeelding]

Componenten:

Aangezien SV momenteel aantal dingen niet voorradig heeft blijf ik je het boodschappenlijstje nog schuldig, maar ik denk wel dat ik de/je indeling iets zou veranderen, en dan denk ik in onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4dWQS4b2-1WkSWpTOGlncgg1lk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MveT0aMgdHTTDwqEQOK2Ybqz.png?f=user_large
Dan ben je zo min mogelijk bedrading nodig namelijk in dit geval.

Moet je alleen even heel goed uitdenken waar je mogelijk je CT-klemmen wilt gaan plaatsen i.v.m. ruimte.

• Freeaqingme
Annuk schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:18:
[...]

Die krullen niet meer doen is meer vanwege de inductie spoelen die je dan creëert en zeker met hogere stromen.
Met de kanttekening dat je in een residentiele installatie je volgens mij nooit genoeg stroom gebruikt dat dit echt een ding wordt (ik laat me graag corrigeren als ik het fout heb). Maar daarnaast, als je de nul in dezelfde richting krult als je fase bij een 1-fase groep hef je je inductie volgens mij ook weer goeddeels op?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-09 08:11
jacovn schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:10:
Waarom blokkeert een ouderwetse krul een lucht stroom. Vergeleken bij een automaat (die dan warmte uit straalt) is een krul in een draad niet echt een belemmering voor luchtflow in een kast zou ik denken.

Wellicht actief meterkast koelen :)
Actief koelen is leuk, tot de ventilator ermee stopt (en wie checkt dat?)

• habbekrats
Treenaks schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:00:
[...]

Actief koelen is leuk, tot de ventilator ermee stopt (en wie checkt dat?)
Temperatuur bewaking kan er dan ook nog wel bij of bij te hoge temperatuur automatisch afschakelen.

@Juerd "slijtage," veroudering, door vervliegen van weekmakers uit kunststof die dan bros word.
Smeervetten die verdikken omdat de meer vluchtige bestanddelen eerder vervliegen.
En daardoor verloop van specificaties. Dat gaat sneller bij hogere temperaturen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

jacovn schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:10:
Waarom blokkeert een ouderwetse krul een lucht stroom.
1 modulebreedte is 18 mm, dus 9 mm per pool voor een 1P+N. Een 2,5 mm² VD-draad is ~3,5 mm breed. Met een ouderwetse krul maak je meerdere rondjes, maar er is slechts plek voor 1 rondje, daarboven komt het zo strak te zitten dat je alles opsluit.

Krullen waren een leuk idee toen automaten nog 27 of 36 mm breed waren en 5 groepen luxe was. Met 12 groepen en dus 24 draden is het imho waanzin.
Annuk schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:18:
[...]

Zoals @jacovn al zegt, die krullen opzich blokkeren de luchtstroom mijns inziens niet echt, eerder de hedendaagse slagen draad die achter de din-rail gedrukt worden mijns inziens. Want dan druk je achter de din-rail alles vol en belemmert je de airflow.
Ik heb toch ook niet gezegd dat overlengte achter de dinrail proppen wel een goed idee zou zijn?

Het probleem is de drang naar enorme overlengte die sommige mensen lijken te hebben. Vroeger werd er genoeg overlengte gehouden dat je elk component nog vrij op elke plek in de kast zou kunnen krijgen. Dat is nu gewoon te veel geprop, met meer groepen in dezelfde ruimte. Een enkel zigzagje boven de dinrail geeft wat vrijheid om te schuiven en is denk ik het maximale dat je nog zou moeten gebruiken in een kast met meer dan een handjevol groepen.
Broodje-aap-verhaal. Ten eerste is het effect bij 50 Hz sowieso hartstikke verwaarloosbaar, ten tweede heft de nul-krul het effect van de fase-krul grotendeels weer op. Het gaat alleen om warmte-ontwikkeling en airflow.

• jacovn
Je kan haast beter zoals in duitsland zie de huis bedrading op rijgklemmen afmonteren en dan stukje draad naar de zekering of aardlek automaat maken.
Dan kun je van alles veranderen. Zou een soort van mini rail met rijgklemmen direct bij de aardrail moeten zitten. Of weer een extra din rail.

@jacovn Goed idee voor de flexibiliteit, slecht idee door de extra overgangen, zeker voor zwaar belaste groepen. Daar zijn er steeds meer van. Kies maar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• jacovn
onetime schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:41:
@jacovn Goed idee voor de flexibiliteit, slecht idee door de extra overgangen, zeker voor zwaar belaste groepen. Daar zijn er steeds meer van. Kies maar.
Dat is zeker een punt. Nu met een accu en een EV lopen er uren lang 3x16A door automaten en kabels.

Ik zie met een warmtebeeld camera wel de punten in automaten die warm worden.

Voor mij een reden de meterkast te vervangen. Dan zit de accu met 10mm2 naar een busbar van 16mm2 en daar zitten dan de 3 fase automaten zoals de EV op.

Nu is dat 4mm2 kabel vanaf automaat naar automaat en gedeeltelijk over SEP koperstrippen en gacia verdelers.

De Chint naar de EV is 34 graden de ABB HS waar de accu achter zit is 32.9 graden

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 16-09-2026 20:00 ]

• Freeaqingme
onetime schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:41:
Is dat dan niet heel theoretisch? Desnoods gebruik je iets dikkere kabels in de groepenkast tot aan de rijgklem.

• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 08:53
Een installateur is bezig met het installeren van een thuisbatterij met noodstroomvoorziening, waarbij electriciteit voor de gehele woning wordt omgeleid via een backup box. Hiervoor heeft de installateur 8x 6mm2 draad door een enkele 32mm buis gelegd.

Mede gezien de grote hoeveelheid moeite die hem dit kostte (over een afstand van misschien 2-3 meter), vraag ik mij af of dit veilig en volgens de voorschriften is. Het lijkt mij dat zoveel draden bij elkaar (tegelijkertijd in gebruik voor stroom heen en terug tussen groepenkast en backup box) behoorlijk wat warmte kunnen ontwikkelen, en dat er grotere kans is op kortsluiting (waarmee mogelijk noodstroom terugloopt naar het net bij stroomuitval).

Voordat ik de installateur hierop aanspreek, wil ik echter graag zeker weten dat ik mij niet onterecht zorgen maak.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:20
De richtlijn is maximaal 5 aders naar mijn weten. Als het trekken enorm stroef ging heb je ook best kans dat de isolatie is beschadigd. 8 aders is dus veel teveel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Faston
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 23:54
ruud1234821 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:33:
Een installateur is bezig met het installeren van een thuisbatterij met noodstroomvoorziening, waarbij electriciteit voor de gehele woning wordt omgeleid via een backup box. Hiervoor heeft de installateur 8x 6mm2 draad door een enkele 32mm buis gelegd.

Mede gezien de grote hoeveelheid moeite die hem dit kostte (over een afstand van misschien 2-3 meter), vraag ik mij af of dit veilig en volgens de voorschriften is. Het lijkt mij dat zoveel draden bij elkaar (tegelijkertijd in gebruik voor stroom heen en terug tussen groepenkast en backup box) behoorlijk wat warmte kunnen ontwikkelen, en dat er grotere kans is op kortsluiting (waarmee mogelijk noodstroom terugloopt naar het net bij stroomuitval).

Voordat ik de installateur hierop aanspreek, wil ik echter graag zeker weten dat ik mij niet onterecht zorgen maak.
In een YMvk kabel zitten 5 aders pal op elkaar en mogen meerdere kabels in een kabelgoot gelegd worden. Zou me er zelf niet zo druk om maken. 25A op een 6mm2 en zo’n korte afstand heeft niet veel warmteontwikkeling.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 18:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jim423 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:55:
De richtlijn is maximaal 5 aders naar mijn weten.
Is dat niet bij ⅝ buis?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• habbekrats
Voor 5/4 buis is eigenlijk de vulfactor tegenwoordig van belang en mag ~35% bedragen en moet normaal te trekken zijn. Ik denk dat 8x6mm2 niet aan de vulgraad voldoet.

2x4x6 leggen ze geen aarde?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:20
Dat is bij 2,5mm².

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Hippe Lip
  • Laatst online: 21-09 18:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

2,5 mm² in ⅝ buis bedoel je?

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 16-09-2026 23:52 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

habbekrats schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:59:
Voor 5/4 buis is eigenlijk de vulfactor tegenwoordig van belang en mag ~35% bedragen en moet normaal te trekken zijn. Ik denk dat 8x6mm2 niet aan de vulgraad voldoet.

2x4x6 leggen ze geen aarde?
Het hoeft alleen maar normaal te trekken zijn. De vulgraad is daarbij een vuistregel, geen harde grens.

Volgens NPR 5310 gaat het overigens om de kerndoorsnede van de draden: 33% t/m 10 mm², 40% daarboven. Dat is bij maximaal 2 bochten. Heb je meer bochten, dan wordt een grotere buismaat voorgesteld.

Kun je er zonder geweld meer in krijgen, dan is dat ook goed: de vulfactor is voor de keuze van de buis, niet een beperking op wat je er daarna mee mag (decennia geleden waren het wel harde grenzen). Moet je geweld toepassen, dan is het al snel niet ok, want koper kan uitrekken en scheuren.
ruud1234821 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:33:

Was het moeite of geweld? Daar zit nog wel wat tussen. Massieve draden kunnen wel wat hebben, maar niet alles. Het laat zich lastig inschatten, maar misschien kun je het beredeneren aan de hand van de vuistregel uit de NPR5310: 50 N per mm² (aanname: massief koper), dus in de worst case 300 N voor één van die draden. Oftewel vergelijkbaar met 30 kg optillen; misschien kun je aan de hoeveelheid zweet inschatten hoeveel kracht de installateur zette ;). En aangezien er waarschijnlijk meerdere draden tegelijk getrokken zijn zou het best eens kunnen dat de kracht die je nodig hebt om 't stuk te maken onrealistisch is.

Dan de warmte... Voor 8 draden in één buis zijn er niet eens handige tabellen in de NEN 1010, en dat zou al een reden moeten zijn om het niet op die manier te doen. Een tweede buis is minder werk dan handmatige berekeningen. Maar toch zou ik me er in dit geval geen zorgen om maken: de dikte van de aders is (vermoedelijk vanwege de spanningsval) enorm ten opzichte van de stroom (voorwaarde: op alle fasedraden die bij een nuldraad horen terugleveren óf allemaal verbruiken).

Maar da's een educated guess... De tabellen gaan maar tot 3 belaste draden, met een extra correctiefactor voor een eventuele 4e. Voor de beeldvorming: normale 6 mm² VD mag bij 3 belaste aders in een buis (die niet in thermische isolatie ligt) 36 A hebben. Ik neem aan dat het hier om niet meer dan 25 A zal gaan, wat vanwege het kwadratische verband ongeveer de helft van de warmteontwikkeling zal hebben. Bij symmetrische belasting van 3 fasedraden de ene kant op en 3 fasedraden de andere kant op heb je dus uiteindelijk een ongeveer vergelijkbare warmteontwikkeling als het maximum van de draden.

Wat ik vooral niet snap is waarom er 8 draden zijn. Ik zou er 10 verwachten: 5 per richting. Of eventueel 9 omdat je niet echt 2 aardedraden nodig hebt.

Wat zijn het eigenlijk voor draden? Voor die 36 A ging ik uit van H07V-U, maar als het bijvoorbeeld H07V2-U of H07V2-K is, dan mag het nog veel warmer worden en zou de limiet voor installatiemethode B1 bij 3 belaste aders op 48 A uitkomen.

• jacovn
Dit is het voorlopige ontwerp van de nieuwe opzet. (dank aan @Annuk )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2etjOkACvhIw2dvTl7QaEdHljTk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fheIGpm4oRCpmJQQiMjyBYvm.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door jacovn op 17-09-2026 09:51 ]

@jacovn Ik zou de meters achter hun eigen automaat plaatsen, veel duidelijker.
Ik zal wel iets missen, ik zou dit zo niet doen.
Natuurlijk het deel voor de back-up onderverdeler wel apart.

• Freeaqingme
@jacovn met zo'n grote kast als dit, heb je ook nagedacht over verdeelblokken? Je wilt dit niet van alamat naar alamat doorlussen.

• jacovn
onetime schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:38:
@jacovn Ik zou de meters achter hun eigen automaat plaatsen, veel duidelijker.
Ik zal wel iets missen, ik zou dit zo niet doen.
Natuurlijk het deel voor de back-up onderverdeler wel apart.
Dit is niet de eerste versie van het ontwerp. Meter achter automaat hebben we ook gehad met de gedachte dat de meter dan een veredelede rijgklem is omdat de bekabeling niet heel lang uit de buizen komt. Maar ik heb buisinvoer boven en dan onder links en rechts. Dus de meters zitten dan boven en onder verdeeld.
Op deze manier halen de kabels net de meters en zitten de aardlek automaten bij elkaar en is er ruimte voor uitbreiding.

De buizen komen niet netjes op volgorde voor de groepen binnen, de aardlek automaten zitten nu wel op volgorde. Het is een keuze.

• jacovn
Freeaqingme schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:50:
@jacovn met zo'n grote kast als dit, heb je ook nagedacht over verdeelblokken? Je wilt dit niet van alamat naar alamat doorlussen.
Er komen geen verdeel blokken, er komen 2 setjes doorlus klemmen om op 2 punten aftakkingen te kunnen maken. Onder alle aardlek automaten zitten busbars. (1 lange onder de 3 fase, en 3x 8- voudige onder fase 1,2 en 3)

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 17-09-2026 10:56 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33
Beste,

Ik heb gezocht maar kan het antwoord op deze vraag niet vinden.

Stel je hebt een 3x25A aansluiting en één fase wordt boven de 5750 watt belast.

Dan begrijp ik dat de hoofdzekering erut kan klappen en dat de netbeheerder dan langs moet komen?

Hoe lang mag zo'n 25A overbelast worden en met hoeveel watt? Zijn daar vuistregels voor?

• ruud1234821
Juerd schreef op donderdag 17 september 2026 @ 00:39:
[...]

Het hoeft alleen maar normaal te trekken zijn. De vulgraad is daarbij een vuistregel, geen harde grens.

Volgens NPR 5310 gaat het overigens om de kerndoorsnede van de draden: 33% t/m 10 mm², 40% daarboven. Dat is bij maximaal 2 bochten. Heb je meer bochten, dan wordt een grotere buismaat voorgesteld.

Kun je er zonder geweld meer in krijgen, dan is dat ook goed: de vulfactor is voor de keuze van de buis, niet een beperking op wat je er daarna mee mag (decennia geleden waren het wel harde grenzen). Moet je geweld toepassen, dan is het al snel niet ok, want koper kan uitrekken en scheuren.
Ik heb niet toegekeken, maar de kleding van de monteur was volledig doorweekt van het zweet na het trekken van de draden. Het gaat om draden met flexibele kern, tekst op de mantel is grotendeels weggesleten door het trekken dus ik heb het type kabel nog niet kunnen achterhalen. Het lijkt er overigens op dat 1 van de draden dunner is; wellicht dat hij de laatste 6mm2 draad er niet doorheen kreeg en daarom een 4mm2 draad gebruikt heeft.

De stroom van de volledige woning wordt omgeleid via de backup box; 4 draden van grid naar backup box, 4 draden naar load/groepenkast, dus alle draden worden tegelijkertijd belast. De batterij is met aparte YmVK kabels op de backup box aangesloten.

Er is ook een aardedraad, maar die loopt samen met de PV min-draad door een aparte buis, en de PV plus-draad heeft een eigen buis. Het gaat overigens om een woning in NL met 3x25A netaansluiting met enkele grote stroomvebruikers (inductiekookplaat, grond-warmtepomp, regelmatig gebruik van granny charger ingesteld op 10A of 13A).
ruud1234821 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:56:
[...]

Ik heb niet toegekeken, maar de kleding van de monteur was volledig doorweekt van het zweet na het trekken van de draden. Het gaat om draden met flexibele kern, [...]
Soepele draden mogen volgens de NPR 5310 maar 15 N/mm² hebben in plaats van de 50 N/mm² voor massief.
[...] wellicht dat hij de laatste 6mm2 draad er niet doorheen kreeg en daarom een 4mm2 draad gebruikt heeft.
... Wow.
Er is ook een aardedraad, maar die loopt samen met de PV min-draad door een aparte buis, en de PV plus-draad heeft een eigen buis.
De aardedraad door een andere buis dan de actieve geleiders?! Er zijn omstandigheden waarbij het mag, maar ik vind dit een heel aparte keuze.

Er zijn dus als ik het goed begrijp 3 buizen? Eentje met 8 actieve AC-geleiders zonder aarde, eentje met PV-min en aarde, en eentje met PV-plus. Bijzonder.

• habbekrats
@ruud1234821 Komt bij mij over als een Thuisaccu cowboy, de PV cowboys sterven wat uit.

Juerd schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:23:
[...]

De aardedraad door een andere buis dan de actieve geleiders?! Er zijn omstandigheden waarbij het mag, maar ik vind dit een heel aparte keuze.

Er zijn dus als ik het goed begrijp 3 buizen? Eentje met 8 actieve AC-geleiders zonder aarde, eentje met PV-min en aarde, en eentje met PV-plus. Bijzonder.
@ruud1234821 hier had gewoon een extra buis bij gemoeten met ieders een eigen kabel van en naar de meterkast.
Dit komt over als gigantisch beun de haas

Atomius schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:49:
Beste, Ik heb gezocht maar kan het antwoord op deze vraag niet vinden.
Dan begrijp ik dat de hoofdzekering erut kan klappen en dat de netbeheerder dan langs moet komen?
Hoe lang mag zo'n 25A overbelast worden en met hoeveel watt? Zijn daar vuistregels voor?
A: overbelasten mag niet. B: hoe hoger de overbelasting, hoe korter het goed gaat.
Kleine overbelasting (<10%) kan heel lang goed gaan. (Heb de grafiek niet voor handen.)

• Verdicampo
onetime schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:03:
[...]

A: overbelasten mag niet. B: hoe hoger de overbelasting, hoe korter het goed gaat.
Kleine overbelasting (<10%) kan heel lang goed gaan. (Heb de grafiek niet voor handen.)
Vorige week bij een vriend van me heel even 32A+ gezien op de homewizard P1 meter api. Toen schakelde de laadpaal uit, maar ik schrok er wel van.

• ruud1234821
Juerd schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:23:
[...]

Thanks voor de reactie, en je begrijpt het goed ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbngDFj9jmMWX-hanAOUBPLHZks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PUXDmOapOTl1oYITM23Zkjg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qNqL5-bIbvsg01et51o4im-USQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bYq8HwQj8UlnyIgy4ISxYmI.jpg?f=fotoalbum_tile

• jacovn
ook handig, alles in dezelfde kleur.

Ik wil in de meterkast zelfs de juiste kleur hebben voor 3 fase.

[ Voor 47% gewijzigd door jacovn op 17-09-2026 14:33 ]

ruud1234821 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:53:
[...]

Thanks voor de reactie, en je begrijpt het goed ;)
[Afbeelding][Afbeelding]
Enkele draden in twinhulzen en dus de verkeerde maat, en een zwarte draad voor de nul. Samen met de info die je al eerder had gegeven: ik zou die installatie voor geen meter vertrouwen. Wat een gepruts.
jacovn schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:21:
ook handig, alles in dezelfde kleur.

Ik wil in de meterkast zelfs de juiste kleur hebben voor 3 fase.
Het is niet onjuist om alle fasen dezelfde kleur te geven. Maar de nul moet wel blauw.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Beste,

Een standaard automaat volgt deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3hGESgiayI4Lv5u0k9qKWPGPR0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LxpMiD6OAGOXNuJam7hI1vfv.png?f=user_large

Overbelasting van 2* de waarde (50A) gaat zo'n 5-60 seconde goed.
Overbelasting van 1.5* de waarde (37.5 A) gaat zo'n 30-300 seconde goed.
Overbelasting van 1.3* de waarde(32.5A) duurt in het 'slechtste' geval een uur voordat de automaat uitschakelt.

Een smeltzekering is nog wat trager dan dat.
Een overbelasting van 1.2* de waarde gaat praktisch eindeloos goed.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• jacovn
Juerd schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:08:
[...]

Het is niet onjuist om alle fasen dezelfde kleur te geven. Maar de nul moet wel blauw.
Dat weet ik. Maar de juiste kleuren is mooier

• ruud1234821
Juerd schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:06:
[...]

Enkele draden in twinhulzen en dus de verkeerde maat, en een zwarte draad voor de nul. Samen met de info die je al eerder had gegeven: ik zou die installatie voor geen meter vertrouwen. Wat een gepruts.
Gelukkig was het nog niet aangesloten, en het lijkt erop dat het bedrijf dat de batterij levert inmiddels de samenwerking met de installateur heeft opgezegd op basis van de email die ik hen hierover heb gestuurd (hoewel dat bedrijf zelf ook significante fouten heeft gemaakt). Van dat bedrijf nog niets gehoord, maar installateur gaf aan dat hij al zijn materialen vandaag weer komt demonteren en meeneemt...

• habbekrats
@dragonhaertt Met 1,2 x gaat het lang goed maar smeltveiligheden worden wel loeiheet. Ziverdraad smelt > 900 graden. Als het heel langzaam gaat met 1,2x wordt de hele patroon en omgeving vanzelf broos.

• habbekrats
@ruud1234821 Die Phoenix veerdrukklemmen hoeven ook helemaal aderhulzen op.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33
dragonhaertt schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:40:
[...]

Een standaard automaat volgt deze grafiek:
[Afbeelding]

Overbelasting van 2* de waarde (50A) gaat zo'n 5-60 seconde goed.
Overbelasting van 1.5* de waarde (37.5 A) gaat zo'n 30-300 seconde goed.
Overbelasting van 1.3* de waarde(32.5A) duurt in het 'slechtste' geval een uur voordat de automaat uitschakelt.

Een smeltzekering is nog wat trager dan dat.
Een overbelasting van 1.2* de waarde gaat praktisch eindeloos goed.
Dank.
Dat geeft veel inzicht.
Waarom is het eigenlijk niet zo dat je bij 3x25A in totaal op 75A mag uitkomen voordat de hoofdzekering springt?
Immers je hebt in totaal 75A.

Toevoeging; en is het niet wat heftig dat de netbeheerder langs moet komen als je een keer per ongeluk 7500 watt op je 25A hebt getrokken en hij eruit is gesprongen?

Ik bedoel, waarom heb je dan niet een schakelaar (of 3, bij 3x25A) die omflipt en die je weer terug kan flippen? Zoals met een groep. Dat zou de netbeheerder een hoop tijd en geld schelen?

[ Voor 17% gewijzigd door Atomius op 17-09-2026 16:54 ]

• habbekrats
Atomius schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:35:
[...]

Dank.
Dat geeft veel inzicht.
Waarom is het eigenlijk niet zo dat je bij 3x25A in totaal op 75A mag uitkomen voordat de hoofdzekering springt?

Toevoeging; en is het niet wat heftig dat de netbeheerder langs moet komen als je een keer per ongeluk 7500 watt op je 25A hebt getrokken en hij eruit is gesprongen?

Ik bedoel, waarom heb je dan niet een schakelaar (of 3, bij 3x25A) die omflipt en die je weer terug kan flippen? Zoals met een groep. Dat zou de netbeheerder een hoop tijd en geld schelen?
met 3x 25A heb totaal ~ 17,3 kW tot je beschikking maar wel verdeeld over 3 fasen. Je verdeelkast moet je zodanig indelen dat overbelasting van je netbeheerder zekering normaal gesproken niet voorkomt.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:03

elsinga

=8-)

Beste,

Ik heb 3x een 25A automaat als hoofdzekering, die kan ik dus zelf weer aanzetten. Heb je dat niet, dan moet inderdaad de netbeheerder komen. Geen idee hoe lang dat duurt....

En hoe lang die 25A overbelast kan worden ligt erg aan de soort zekering. Met 26A in elk geval langer dan met 30A en met 50A zal het vast direct einde zekering zijn. Om dit zeker te kunnen weten moet je de karakteristiek van de zekering kennen....

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• jacovn
[...]

Dank.
Dat geeft veel inzicht.

Ons huis is 6 jaar oud en toen we er net goed een maand woonden tripte een hoofd zekering. Ik netjes de netbeheerder bellen, vriendelijke dame vraagt adres en verteld dat ik zelf de zekering om kan zetten. Nooit gezien dat die automaten bereikbaar waren tot dan :)
We hebben toen de fase indeling veranderd. De WP liep op E element, en wassen, drogen en dochter was iets in de oven aan bakken. Toen zette ik mijn pc aan, en dat was te veel.

[...]

Dank.
Dat geeft veel inzicht.
Dat kan je ook, alleen verdeeld over 3 fasen.
Nee want dat is een teken dat je over je aansluitwaarde heen gegaan bent met 1750W oftewel met 7,6A en dat is ruim 30% bij een 25A hoofdzekering.
Die zijn er, dat zijn zekeringautomaten.
Je kunt laten ombouwen maar dat kost je wat €€€.
Tijd valt opzich mee, goede 10 a 15 min als er niets anders aan de hand is.

• jacovn
Ik heb alweer een vraag.
Mag ik een ip65 buiten verdeelkast maken ?

Hij komt op een plat dak onder overstekende goot op een noord/oost muur. Ik kan hem plaatsen boven de loodslap zodat er nooit water wat op dak staat bij kan komen (hoger dan de dakrand)

Ik heb er een 5x4 mm met VD draad naar toe gemaakt (komt door 19mm buis uit de muur met zakkende flauwe bocht)

Ik wil voor bereid zijn voor:
- nieuw te installeren panelen met micro inverters (10 +2 panelen)
- oude panelen op plat dak welke op een solaredge systeem zitten over te kunnen zetten naar micro inverters mocht ik problemen krijgen die niet op te lossen zijn (p500 optimizers die er wellicht niet meer zijn)

Stel ik ga enphase gebruiken dan heb ik of 2 of 6 posities in meterkast nodig (1 fase Q relais of 3 fase q relais)
Wil ik het blok van 8 panelen omzetten van solaredge naar enphase moet ik nog een keer een q relais kwijt kunnen.

Als ik er een werk schakelaar 3 fase bij in moet zetten denk ik maar direct een 2x12 positie kast te plaatsen om niet gelijk vol te zitten.

Suggestie voor een goed kastje wat tegen weer en wind bestand is en het langdurig vol kan houden?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:03
Ik heb al een poosje dat soms een aardlekschakelaar tript (de oranje in onderstaand schema). Vanochtend ook weer, na herinschakelen tripte hij gelijk weer. Kunnen pinpointen naar groep #5. Na wat groepen uit te zetten en met enkele tussentijd weer inschakelen bleef de ALS wel ingeschakeld.

In de loop der tijd is er best het e.e.a. bij gekomen in huis. Heb de elektrische installatie eens uitgetekend en daarmee werd mij duidelijk dat er op de 'oranje' aardlek #2 gewoon te veel hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHUOKDg7gRUuTFmQewAuR8W35K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxeM3YTdZAtyvBiXL6q18zhB.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is de kortste klap om het op te lossen? Extra aardlek erbij en daar bijv #6, #7, #8 heen schuiven?
Woning is verkocht en wordt over 2 mnd. opgeleverd dus wil er geen kapitalen meer in investeren, maar wil het wel storingsvrij opleveren.

De PV zou eigenlijk een eigen groep moeten hebben, maar die hangt op zolder. Aparte kabel trekken is niet echt mogelijk en is daarom gedeeld met o.a. wasmachine. Technisch zou het beter zijn om de B20 te vervangen door een alamat B16 300mA waar de PV rechtstreeks op zit en dan achter die 300mA nog een 30mA en dan de 2x B16 denk ik?

Het uitvallen is waarschijnlijk begonnen toen ik de twee airco buitenunits erbij heb geknoopt waardoor alle lekstromen opgeteld gewoon net te veel is.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2026 20:54 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Koop 3 alamats voor vaatwasser/keuken/oven groepen en haal die weg van de aardlek? 3 groepen minder op de aardlek. Verdeel ze nog over de fases heen en je hebt meer balancing.

Vervang de aardlek voor 1 van 300ma zou daarna nog kunnen.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• ThinkPad
De hoofdaansluiting is 1-fase :) (D40 automaat). Alamatjes zijn leuk, maar zoals ik zei ga ik verhuizen. Ik zoek een kostenefficiënte oplossing die wel gewoon veilig is.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:54
@ThinkPad , de kabel naar boven van de aardlek halen en boven ieder zijn eigen aardlek geven

• habbekrats
@ThinkPad Een PV moet op een eigen aardlek. En zoals jezelf al uitgevonden hebt is dit niet een doelmatige aanleg geweest.

• ThinkPad
Dapdodo schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:57:
@ThinkPad , de kabel naar boven van de aardlek halen en boven ieder zijn eigen aardlek geven
Mag dat? Dan is de kabel onderweg niet beschermd toch stel dat ik er doorheen zou boren :?
En dan moet ik dus 3x ALS aanschaffen, dat is nog best prijzig én ik heb daar de ruimte niet voor in de onderverdeler op zolder (is een kastje van 5 modules breed, zitten nu 3 smalle B16 in).

Zoals gezegd een kostenefficiënte maar wel veilige oplossing is wat ik zoek.

Alles na de B20 zit op zolder.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2026 21:14 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:54
ThinkPad schreef op zondag 20 september 2026 @ 21:09:
[...]

Mag dat? Dan is de kabel onderweg niet beschermd toch stel dat ik er doorheen zou boren :?
En dan moet ik dus 3x ALS aanschaffen, dat is nog best prijzig én ik heb daar de ruimte niet voor in de onderverdeler op zolder (is een kastje van 5 modules breed, zitten nu 3 smalle B16 in).

Zoals gezegd een kostenefficiënte maar wel veilige oplossing is wat ik zoek.
Beneden een gewone automaat B20 of B25. Want die B20 boven zit ook verkeerd als dat de hoofdschakelaar van de subverdeler moet voorstellen. En kosteneffectief is als je meetapparatuur hebt en eerst gaat meten wie de grootste boosdoener is. Maar als beneden splitten niet helpt, dan moet je er boven alsnog iets aan doen. En 2x is duurder als doorpakken.

• _JGC_
@ThinkPad Die B20, zit die in je hoofdkast of in je verdeler?

Ik heb hier een B20-300mA in de hoofdkast, daar de verdeler achter en dan de 2 eindgroepen in de verdeler een B16-30mA alamat. Zonnepanelen hebben een gewone B16.

• ThinkPad
Die zit beneden in de groepenkast. Alles na de B20 zit op zolder.

Ik overweeg nu een 300mA aardlek beneden te plaatsen en hier alleen de B20 richting zolder aan te knopen. Op zolder dan een 30mA en daar de bestaande B16 airco + B16 was aan te hangen.

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2026 21:42 ]

• _JGC_
Dan zou ik de B20 vervangen door een B20 300mA aardlekautomaat, maar als je de ruimte hebt mag 2 losse modules ook.

Mijn ouders hadden overigens hetzelfde in de schuur, afgaande groep achter de reguliere aardlek en zonnepanelen met PV verdeler, ook continu klappen dat ding. afgaande groep naar de PV verdeler van de aardlek gehaald en eigen 300mA aardlekautomaat en toen was het klaar.

• ThinkPad
Een aardlekautomaat is dan nog mooier inderdaad, is het minste werk. Net even zitten kijken en voor 1-brede modules kom je al gauw uit bij de merken zoals Gacia / SEP waar ik de kriebels van krijg. Daar begin ik niet aan. Van ABB is de 2CSR255163R3205 bij Sander Vunderink €90.

Maar ik heb nog wel iets aan ruimte, dus dan zou de 2-module brede 2CSR255180R3205 ook wel passen, met €74 iets voordeliger. En dan boven een standaard 40A 30mA F202 erin, de 2CSF202101R1400.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 21-09-2026 06:23 ]

@ThinkPad Ik denk dat er wat fout gegaan is met je ABB catalogusnummers: 2CSF202101R1400 is een aardlekschakelaar, geen aardlekautomaat. Hetzelfde nummer heb je later wel correct gebruikt, want het is de F202.

• ThinkPad
Ja scherp, post aangepast. Ik bedoelde de 2CSR255163R3205

Via de filters/categorieën op Sander Vunderink niet te vinden trouwens, foutje in de site? Rechtstreeks op productnummer vind je hem wel.

[ Voor 73% gewijzigd door ThinkPad op 21-09-2026 06:30 ]

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 21:51

HMS

ThinkPad schreef op maandag 21 september 2026 @ 06:24:
Ja scherp, post aangepast. Ik bedoelde de 2CSR255163R3205

Via de filters/categorieën op Sander Vunderink niet te vinden trouwens, foutje in de site? Rechtstreeks op productnummer vind je hem wel.
Als ik naar Groepenkasten > ABB > Aardlekautomaten ga dan staat die er bovenaan gewoon bij :)

• Verdicampo
uaT schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:21:
@Verdicampo Als ik al meteen iets zou veranderen is het die smalle hoofdschakelaar, kan gewoon een normaal model in.
Heel goed idee, vooral omdat ik zo een beetje kan voorsorteren op een nieuwe kast en batterijen. afgelopen weekend dit inderdaad gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4HQeAD4D62lInsfjs5XRVAzyA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1i4InVT5uQoMvaWVx7W4YU0f.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga ABB componenten gebruiken, die de Nul aan de rechterkant hebben. Bij deze SEP dingen zit die aan de linkerkant, dus dit gaf wel een beetje kortsluiting - in mijn OCD(-light) brein. Maar het is maar voor tijdelijk als het goed is.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiV0pJ7yRNktJsu08DfFFV4wCyg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SidESsIAaVy36c7XJ0KPNoom.png?f=user_large

Ben bezig met een meterkast voor iemand, en begrijp dat spanningsafhankelijke aardlekautomaten gewoon zijn toegestaan. Wellicht iets voor TS om op te nemen.

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30
Hierbij mijn grote dank aan de tweakers die de uitleg & plaatjes gepost hebben (@marcop23, @Dino989 en anderen) hoe je de dradenbrei in een centraaldoos gevouwen krijgt.

Geen poging tot een 'wie heeft de meeste', maar ik was heel tevreden dat ik deze 3x9 draden op hun plek kreeg zonder geweld. Dat was me nooit gelukt zonder dit topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsOTOq48oUGT3GGytN8qrgROo7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsMKGOw9YkmunoDNA4w2KcVv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngZNw9uuGxEjTUrzDkYQ_v3HwDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQa2dGLzTi7vBMG95hrfydbl.jpg?f=fotoalbum_large

NB de bruine korrels op de draden zijn primer van de stukadoorknoeiers, geen beschadigingen van de isolatie.
@Dre Dat overzicht is onjuist. De veronderstelde correctie bestaat niet en het lijkt er steeds meer op dat die nooit gaat komen, en dus dat het schrappen van spanningsafhankelijke aardlekbeveiligingen geen foutje was, maar een opzettelijke wijziging.

De auteur is blijkbaar gestopt met schrijven over zijn kruistocht tegen dit verbod, waardoor dit de meest actuele informatie lijkt.
Mooi gevouwen.

Voor nu zou ik het zo laten zitten als alle draden helemaal in de lasklem zitten, maar probeer je in het vervolg te houden aan de voorgeschreven 11 mm. De isolatie moet nog een stukje mee de lasklem in; de venstertjes zijn er om te kunnen controleren of dat goed is gedaan, en dat is hier dus niet bij alle draden het geval.

[ Voor 34% gewijzigd door Juerd op 23-09-2026 22:28 ]

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30
Juerd schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:25:
Voor nu zou ik het zo laten zitten als alle draden helemaal in de lasklem zitten, maar probeer je in het vervolg te houden aan de voorgeschreven 11 mm. De isolatie moet nog een stukje mee de lasklem in; de venstertjes zijn er om te kunnen controleren of dat goed is gedaan, en dat is hier dus niet bij alle draden het geval.
Dank! ik dacht dat gedaan te hebben en de venstertjes gecontroleerd maar als ik wat op de foto's in zoom zie ik wat je bedoelt. zal t in elk geval nog even nalopen.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste