Een twin huls is geen probleem en mag altijd, mits die niet te dik is vanzelfsprekend. Wat vaak niet mag zijn twee draden met harde kern onder een klem.loewie1984 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 06:45:
Alhoewel ik de reacties over twee kasten begrijp ben ik voor nu alleen geïnteresseerd in de (brand) veiligheid van de manier waarop het is aangesloten. Bedoel moet ik mijn schoonouders adviseren op termijn een nieuwe kast te laten zetten of een installateur alles opnieuw netjes rangeren en gebruik maken van de aansluitklemmen ipv de duo hulzen.
@loewie1984 Er is toch niets mist met dubbele adereindhulzen?
Die reacties zijn niet aan jou gericht, gaat over de vraag van een eerdere post.loewie1984 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 06:45:
Alhoewel ik de reacties over twee kasten begrijp ...
[ Voor 37% gewijzigd door orillion op 02-09-2026 08:36 ]
Dat kan wel hoor, kijk even terug naar m'n vorige reactie op jou.Hippe Lip schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:30:
[...]
Dat gaat niet met zo’n Hager kast. Het bovenste dichte deel is voor onder andere alle aardaansluitingen. Het is van binnen nogal ruim bemeten. Wel fijn om in te werken, maar de kast wordt er wel groot (hoog) van inderdaad.
Er zijn ook korte (renovatie) buisinvoeren voor Hager kasten, zit ook aardrail in dus dat is het probleem ook niet.
Dan zou je een dubbel din kast bovenop kwijt kunnen, al dan niet icm de boel mogelijk nog iets laten zakken.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dat lijkt een logische oplossing, behalve dat dat daar onderin een aardlek type B is die voor PV is voorgeschreven (toch?).Rik! schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:55:
'Dak achter' en 'Dak voor' eigen aardlekautomaten geven geeft je 4U ruimte, de aardlekschakelaar kan dan weg.
Het is sowieso beter om geen aardlek te delen.
Welke (betaalbare?) 3-fase aardlekautomaat heeft een type B beveiliging?
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 02-09-2026 14:47 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hee, deze post had ik gemist! Die korte buisinvoer kende ik niet. Dat zou idd een goede oplossing kunnen zijn als ik de Hager kast wil behouden.Annuk schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:05:
Je zou het geheel iets kunnen laten zakken, de enkel din kast bovenop vervangen voor een dubbeldin en daar een korte buisinvoer bovenop.
Daar ga ik dan toch maar eens serieus naar kijken.
Als ik voor een ander merk kast ga, dan wordt dat misschien Eaton, omdat ik die beneden in de meterkast ook heb. Het nadeel daarvan is dan weer dat die erg krap in elkaar zit, met name onderin heb je heel weinig ruimte onder de onderste rij automaten.
Edit:
Ik zie nu dat een Eatonkast van 2x12 eenheden net zo hoog is (330 mm) als een Hagerkast van 2x12, dus dat idee vervalt en dat maakt de keuze eenvoudiger.
Een Hager 2x12 plus die lagere buisinvoer is samen maar 15 mm hoger dan de huidige 1x12 opzetkast (bovenste deel). Dat lijkt dus de beste oplossing, al moet ik dan wel alle aarddraden daarin kwijt kunnen. Ik heb nog geen duidelijke plaatjes daarvan gezien waarop te zien is hoe dat gaat en hoeveel ruimte daarvoor is.
[ Voor 26% gewijzigd door Hippe Lip op 02-09-2026 14:21 ]
<John O`Mill>
@loewie1984 Het 2 kasten verhaal is van Hippe Lip.
Bij jou ziet het er minder mooi uit dan zou kunnen, maar is alles ok.
Wat je voor de zekerheid kan doen is de auto gaan laden en dan na een uur of langer controleren of er niets te heet wordt.
Wat je voor de zekerheid kan doen is de auto gaan laden en dan na een uur of langer controleren of er niets te heet wordt.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb heel sporadisch, 2 a 3 x per jaar dat mijn aardlekschakelaar omslaat. De groepen erachter niet en zodra ik de aardlek weer terug zet werkt alles weer.
Vervelende is alleen dat er ook een koelkast met vriezer op deze aardlekschakelaar zit en het tijdens vakantie gebeurt waardoor ik de inhoud van de koelkast en vriezer weg kan gooien.
Ik kan het dus ook niet reproduceren en lijkt wel volkomen random.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Vervelende is alleen dat er ook een koelkast met vriezer op deze aardlekschakelaar zit en het tijdens vakantie gebeurt waardoor ik de inhoud van de koelkast en vriezer weg kan gooien.
Stop chasing the dream, you're already living it
Ik werd een beetje nerveus toen ik het volgende las: https://installo.nl/twee-aders-onder-een-klem-mag-dat/onetime schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:26:
@loewie1984 Het 2 kasten verhaal is van Hippe Lip.
En dan is de vraag of die momentschroevedraaier dan veel uit maakt. Goed vast is goed vast. Maar misschien geeft nalopen dan een veiliger gevoel. Ook omdat de hulzen kunnen vervormen, maar ze zitten met de platte kant in de klem aangedraaid.Het mag dus niet, tenzij……
Kortom, het mag dus niet, tenzij de fabrikant
Er zijn vele fabrikanten van technisch installatiemateriaal actief in Nederland. Voorbeelden zijn Siemens, Bosch, Gewiss, Schneider en ABB. Maar bijvoorbeeld ook het Amerikaanse Eaton en Honeywell.
aangeeft dat de klemmen van het component geschikt zijn voor twee draden. Maar volg dan wel exact de voorschriften van de fabrikant op. Met name de A-merken, zoalsHager
Hager Group is een fabrikant van elektrische installaties in residentiële, commerciële en industriële gebouwen. Men is gevestigd in Blieskastel, Duitsland, en is sinds de oprichting in 1955 een..
, heeft diverse series ontworpen, getest en goedgekeurd voor het gebruik van twee draden. Toepassing mag, mits de draden vangelijke doorsnedezijn, uithetzelfde materiaalbestaan, demaximale diameterniet overschrijden en je zenaast elkaarin plaats van op elkaar plaatst in de betreffendekooiklem.
De Eaton System55 kasten zijn iets krapper dan Hager en ABB kasten, dit komt omdat er in die 33cm ook direct de buisinvoer bij in dit in tegenstelling tot de andere merken, daar komt nog een x-aantal cm bovenop vanwege die buisinvoeren.Hippe Lip schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:44:
[...]
Edit:
Ik zie nu dat een Eatonkast van 2x12 eenheden net zo hoog is (330 mm) als een Hagerkast van 2x12, dus dat idee vervalt en dat maakt de keuze eenvoudiger.
Zegt dit je meer?Een Hager 2x12 plus die lagere buisinvoer is samen maar 15 mm hoger dan de huidige 1x12 opzetkast (bovenste deel). Dat lijkt dus de beste oplossing, al moet ik dan wel alle aarddraden daarin kwijt kunnen. Ik heb nog geen duidelijke plaatjes daarvan gezien waarop te zien is hoe dat gaat en hoeveel ruimte daarvoor is.

Heb zo geen betere fotos voor je.
In ieder geval zou ik die koelkast met vriezer niet uitsluiten als de oorzaak. Wat je kan doen is de groepen een eigen alamat geven ipv een gedeelde aardlekschakelaar. Op die manier verklein je de schade (er valt maar 1 groep uit ipv ~4) en heb je sneller door op welke groep het zit.Qosmic schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:30:
Ik heb heel sporadisch, 2 a 3 x per jaar dat mijn aardlekschakelaar omslaat. De groepen erachter niet en zodra ik de aardlek weer terug zet werkt alles weer.
Een andere 'oplossing' is om voor je op vakantie gaat de koelkast en vriezer leeg te eten, dan verlies je in ieder geval geen etenswaar als het toch een keer zou gebeuren.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ga eerst eens na wat er allemaal achter die aardlekschakelaar zit, zit er b.v. nog ergens een buitenlamp of buiten wcd bij op 1 van de eindgroepen?Qosmic schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:30:
Zo ja zit er ongedierte of vocht in?
Ander idee, gezien dit schijnbaar met 1 aardlekschakelaar gebeurt, kan je die niet omwisselen met 1 v/d andere aardlekschakelaars? Dan kan je evt uitsluiten of het aan de aardlekschakelaar ligt of aan iets in 1 v/d eindgroepen.
Volgens mij (en Hager) zijn dit gewone alamats type A met B-karakeeristiek.Hippe Lip schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:26:
[...]
Dat lijkt een logische oplossing, behalve dat dit een aardlek type B is die voor PV is voorgeschreven (toch?).
Welke (betaalbare?) 3-fase aardlekautomaat heeft een type B beveiliging?
Als je dubbele adereindhulzen gebruikt heb je er in mijn boek 1 draad van gemaakt.loewie1984 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:31:
[...] Ik werd een beetje nerveus toen ik het volgende las: https://installo.nl/twee-aders-onder-een-klem-mag-dat/
[...]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Volgens Eaton is dit een aardlekschakelaar met type B (gelijkstroom) aardlekbeveiliging daar onderin naast de hoofdschakelaar. Geen type A aardlek dus!AtRi schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:39:
[...]
Volgens mij (en Hager) zijn dit gewone alamats type A met B-karakeeristiek.
Die kan ik dus niet eruit laten.
[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 02-09-2026 14:49 ]
<John O`Mill>
Dit is heel algemeen geschreven en juist goed dat het zo omschreven is, dit "dwingt" je om de handleiding/installatie instructies te lezen van de fabrikant zodat je exact kunt nagaan wat wel en niet mag met die automaten.loewie1984 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:31:
[...]
Ik werd een beetje nerveus toen ik het volgende las: https://installo.nl/twee-aders-onder-een-klem-mag-dat/
[...]
Goed vast (of handvast) is voor jou anders dan voor mij, bij jou pluk ik b.v. met licht geweld de draden eruit terwijl ik zelf de hele automaat aan poep draai voor mijn handvast, dus ja een moment schroevendraaier is wel een vereiste.En dan is de vraag of die momentschroevedraaier dan veel uit maakt. Goed vast is goed vast. Maar misschien geeft nalopen dan een veiliger gevoel. Ook omdat de hulzen kunnen vervormen, maar ze zitten met de platte kant in de klem aangedraaid.
Nee, dat plaatje zie je overal maar zegt nixAnnuk schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:34:
[...]
Zegt dit je meer?
[Afbeelding]
Heb zo geen betere fotos voor je.
Ik vond net deze video. Die is veel duidelijker.
<John O`Mill>
@Hippe Lip ik kan me vergissen maar volgens mij is de kast die Loewie net heeft beschreven uitgevoerd met het lage invoerstuk van Hager. Beter plaatje kun je niet krijgen met al die draden erin voor de hoeveelheid ruimte die je hebt.loewie1984 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:56:
Toch even polsen bij jullie.
Vanavond heb ik een laadpaal aangesloten bij mijn schoonouders, het is niet de eerste paal die ik heb aangelegd overigens. Gekozen voor een B20 alamat die gevoed wordt met 6mm kwadraat soepele kabel en 6mm kwadraat harde kern naar de zaptec toe gaat.
Ik trof de meterkast als volgende aan. Schoonvader gaf aan dat de meterkast in het verleden gekeurd en goed is bevonden (weet niet door wie).
Ik heb dus net als dat reeds gedaan was gebruik gemaakt van duo hulzen van dezelfde diameter als dat al was toegepast. Maar alles is dus op deze manier al vertakt nog voor dat ik mijn werkzaamheden aanving.
Ik had een rails aansluitklemmen besteld maar dat is voor een hager vision meterkast en niet voor een f-tronic dus dezelfde truc toegepast aftakken van bestaande enkelvoudige aders. Daar waar de groene adereindhulzen zijn op de foto zichtbaar links boven de hoofdschakelaar heb ik een extra vertakking gemaakt met een duo hulzen van 6mm kwadraat.
De nul heb ik van de aardlek rechtsonderin afgetakt. Het zit me alleen niet lekker. Draai je de boel te los is het gevaarlijk, draai je de boel te vast is het te gevaarlijk. En de nen1010 zegt dat het niet mag tenzij de fabrikant zegt dat het wel mag, hager heeft bepaalde series waar dit wel mag schijnbaar.
De laadpaal alamat is tussen de hoofdschakelaar en de twee onderste aardlekschakelaars in geplaatst. Gezien de nominale spanning en warmte ontwikkeling op 80% moet dat voldoende zijn. Maar ik wil dit toch even toetsen want ik heb mijn schoonouders nog graag een tijdje bij me. Ik vind de meterkast eerlijk gezegd nogal vol.
Onderstaande foto is van voor de aanpassing:
[Afbeelding]
Met vriendelijke groet, William