• Transmitter
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 22:09
Japie.G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:24:
De magnetron/oven zit neem ik aan op een eigen groep.
Klopt er is een special stopcontact voor de magnetron gemaakt. Lijkt mij overkill voor een 1000W apparaat? Ik heb een 3x25A aansluiting, met drie keer een aardlek maar één aardlek is al vergeven voor de krachtstroom-inductieplaat en grote oven die beide vier groepen met een gekoppelde schakelaar dus alle vier aan of alle vier uit. Dit betekent dat de overige twee aardlekschakelaars de rest van het huis bedienen, inclusief keuken, badkamer, woonkamer en voor buiten. Ik heb er nu voor gezorgd dat de magnetron op een andere aardlekgroep zit dan mijn computers. Mijn computers zaten eerst op twee verschillende aardlekgroepen, dus het maakte niet uit in welk stopcontact ik de magnetron aansluit er viel altijd wel een computer uit en dat is niet wat ik wilde. ;(
Als test om er achter te komen of het uberhaupt de magnetron is
Nou dat was vrij eenvoudig voor mij om te testen. De magnetron kan naar een 0-stand gedraaid worden waar het display wel werkt maar er niets gebeurt. Dan kan de aardlek weer aan. Draai ik vervolgens de magnetron naar oven of magnetronstand, dan klapt de aardlek er weer uit. Dit heb ik enige malen herhaald dus het lijkt mij vrij duidelijk dat het de magnetron is. De magnetron heb ik vervolgens op andere groep met andere aardlek gezet en dan vliegt die eruit. Dus het ligt ook niet aan de aardlek zelf maar echt aan de (combi-)magnetron. Vreemde is dat het draaien van de magnetronknop nog niet daadwerkelijk magnetronstraling produceert. Daarvoor moet ik nog de tijd inschakelen voordat de magnetron daadwerkelijk aangaat. Houd ik de draaiknop op 0 dan blijft het display stroom houden en gebeurt er niets met de aardlek. Dus mijn vermoeden is dat er een component in de magnetron zit die mogelijk stroom weglekt en dat dit component geen stroom krijgt als de draaiknop op 0 blijft.
En in plaats van extra kasten voor je pc’s kun je die pc groep ook gewoon een eigen alamat geven
Graag nog even bevestiging: alamat = aardlekautomaat = aardlek + stop in één?

In de TS staat: "Aardlek automaat > combinatie van zekeringautomaat en ALS". Met zekeringsautomaat wordt dan gewoon een stop bedoeld? Terminologie hier is belangrijk voor mij om te begrijpen. ;)
Annuk schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:11:
In plaats van jou plan zou ik dan aardlekautomaten kiezen, zijn aardlekschakelaars met geïntegreerde zekeringen
Dus even simpel gezegd: een stop en aardlekschakelaar in één. Ja dat is dus wat ik wil denk ik.

Mag ik vragen waarom dit niet de standaard is? Dat het een paar tientjes scheelt? Waarom zou men überhaupt voor een installatie kiezen waarbij een aardlek meerdere stoppen beveiligt? Is zo'n aardlekautomaat ("alamat") niet sowieso beter of zitten er nadelen aan? Zoals je zegt kan ik dit voor alle groepen doen dan heb ik geen aardlek meer die meerdere groepen omvat maar gewoon één aardlek per groep. Ik krijg daar een 'duh' gevoel van, vooral als het prijsverschil nihil is.
Heb je niet toevallig nog buiten elektra via 1 van de groepen die op de uitvallende aardlekschakelaar zit? Dat is namelijk ook een heel beruchte voor dergelijke problemen, b.v. doordat er mieren in je verlichting of stopcontacten zijn gekropen.
Ja buiten vliegt er ook regelmatig uit als ik in het buitenstopcontact een verlengsnoer heb en er komt toch water in. Maar zelden de aardlek, dan vliegt gewoon de stop eruit. Dit heb ik nu beter geregeld.

Knowledge can be communicated, but not wisdom.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:20
@Transmitter Ik zou die magnetron eens van binnen bekijken of een nieuwe kopen. Lijkt mij een beetje zinloze exercitie om elke dag de aardlek te testen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Transmitter
habbekrats schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:57:
@Transmitter Ik zou die magnetron eens van binnen bekijken of een nieuwe kopen. Lijkt mij een beetje zinloze exercitie om elke dag de aardlek te testen.
Nou zoals gezegd gebeurt het in golven. Nu werkt het gewoon weer en nu heb ik het zo aangesloten dat wanneer de magnetron wéér de aardlek triggered dat mijn computers gewoon aanblijven.

Magnetron openmaken om te kijken of ik het zelf kan fixen is een prima suggestie. Maar ik heb ook zoiets van: ik wil niet dat mijn computers gedeeld met andere meuk zitten. Dus zo'n alamat of aardlekautomaat is wellicht geen slecht idee. Misschien ook specifiek één per server en één voor de desktops. Idealiter een aardlekautomaat per stopcontact wellicht dat het in het stopcontact zelf geïntegreerd kan worden. Welk voordeel behalve minieme geldbesparing zou het opleveren om alles op één hoop te gooien zodat één apparaat het halve huis platlegt. Klinkt nogal gestoord vanuit mijn perceptie?

Het lijkt ook allemaal met één module breed te kunnen:
https://www.toolstation.nl/abb-aardlekautomaat/p97753

Ik begrijp dus niet zo waarom er losse aardlekschakelaars gebruikt worden. Dat je dan een paar tientjes goedkoper uit bent dus?

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Transmitter schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Nou zoals gezegd gebeurt het in golven. Nu werkt het gewoon weer en nu heb ik het zo aangesloten dat wanneer de magnetron wéér de aardlek triggered dat mijn computers gewoon aanblijven.

Magnetron openmaken om te kijken of ik het zelf kan fixen is een prima suggestie. Maar ik heb ook zoiets van: ik wil niet dat mijn computers gedeeld met andere meuk zitten. Dus zo'n alamat of aardlekautomaat is wellicht geen slecht idee. Misschien ook specifiek één per server en één voor de desktops. Idealiter een aardlekautomaat per stopcontact wellicht dat het in het stopcontact zelf geïntegreerd kan worden. Welk voordeel behalve minieme geldbesparing zou het opleveren om alles op één hoop te gooien zodat één apparaat het halve huis platlegt. Klinkt nogal gestoord vanuit mijn perceptie?

Ik begrijp dus niet zo waarom er losse aardlekschakelaars gebruikt worden. Dat je dan een paar tientjes goedkoper uit bent dus?
Elke groep een eigen alamat kan inderdaad heel fijn zijn, maar het is een relatief recente ontwikkeling dat die in zo’n kleine vormfactor en geschikt voor huisinstallaties gemaakt worden.

Bovendien, hoe vaak heb je een aardlek? Dus je zou je kunnen afvragen of het rendeert.

Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen als ik mijn kast vanaf scratch opnieuw op moest bouwen, maar je kunt het als overkill zien.

Mocht je ze willen bestellen zijn ze hier een kleine 16 (!) euro goedkoper dan bij Toolstation:

https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-b16-1p-n-30ma-1-module.html
Transmitter schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Klopt er is een special stopcontact voor de magnetron gemaakt. Lijkt mij overkill voor een 1000W apparaat? Ik heb een 3x25A aansluiting, met drie keer een aardlek maar één aardlek is al vergeven voor de krachtstroom-inductieplaat en grote oven die beide vier groepen met een gekoppelde schakelaar dus alle vier aan of alle vier uit. Dit betekent dat de overige twee aardlekschakelaars de rest van het huis bedienen, inclusief keuken, badkamer, woonkamer en voor buiten. Ik heb er nu voor gezorgd dat de magnetron op een andere aardlekgroep zit dan mijn computers. Mijn computers zaten eerst op twee verschillende aardlekgroepen, dus het maakte niet uit in welk stopcontact ik de magnetron aansluit er viel altijd wel een computer uit en dat is niet wat ik wilde. ;(

[...]

Nou dat was vrij eenvoudig voor mij om te testen. De magnetron kan naar een 0-stand gedraaid worden waar het display wel werkt maar er niets gebeurt. Dan kan de aardlek weer aan. Draai ik vervolgens de magnetron naar oven of magnetronstand, dan klapt de aardlek er weer uit. Dit heb ik enige malen herhaald dus het lijkt mij vrij duidelijk dat het de magnetron is. De magnetron heb ik vervolgens op andere groep met andere aardlek gezet en dan vliegt die eruit. Dus het ligt ook niet aan de aardlek zelf maar echt aan de (combi-)magnetron. Vreemde is dat het draaien van de magnetronknop nog niet daadwerkelijk magnetronstraling produceert. Daarvoor moet ik nog de tijd inschakelen voordat de magnetron daadwerkelijk aangaat. Houd ik de draaiknop op 0 dan blijft het display stroom houden en gebeurt er niets met de aardlek. Dus mijn vermoeden is dat er een component in de magnetron zit die mogelijk stroom weglekt en dat dit component geen stroom krijgt als de draaiknop op 0 blijft.
Duidelijk defect dus, zijn dan inderdaad de opties (zelf) repareren of vervangen.
[...]

Graag nog even bevestiging: alamat = aardlekautomaat = aardlek + stop in één?

In de TS staat: "Aardlek automaat > combinatie van zekeringautomaat en ALS". Met zekeringsautomaat wordt dan gewoon een stop bedoeld? Terminologie hier is belangrijk voor mij om te begrijpen. ;)

[...]

Dus even simpel gezegd: een stop en aardlekschakelaar in één. Ja dat is dus wat ik wil denk ik.
Klopt
Alamat = aardlekautomaat = zekering (stop) en aardlekschakelaar in 1.
Alamat is van origine een merk/modelnaam.
Mag ik vragen waarom dit niet de standaard is? Dat het een paar tientjes scheelt? Waarom zou men überhaupt voor een installatie kiezen waarbij een aardlek meerdere stoppen beveiligt? Is zo'n aardlekautomaat ("alamat") niet sowieso beter of zitten er nadelen aan? Zoals je zegt kan ik dit voor alle groepen doen dan heb ik geen aardlek meer die meerdere groepen omvat maar gewoon één aardlek per groep. Ik krijg daar een 'duh' gevoel van, vooral als het prijsverschil nihil is.
Het loopt nogal snel in de papieren als je er veel nodig bent.
Voorbeeld rekensom
Klassiek:
Aardlekschakelaar: €30
4x zekeringautomaat: 4x €8,50
Totaal: €64

4x aardlekautomaat a €42: €168

Laat staan voor een kast vol

Dus ja ook zeker een financiële afweging.
[...]

Ja buiten vliegt er ook regelmatig uit als ik in het buitenstopcontact een verlengsnoer heb en er komt toch water in. Maar zelden de aardlek, dan vliegt gewoon de stop eruit. Dit heb ik nu beter geregeld.
Je kunt natuurlijk je hele kast met aardlekautomaat uitvoeren, mogelijk ook ivm ruimte die er wel of niet is.
Maar je kunt ook voor zeer specifieke doelen de aardlekautomaten overwegen en de rest klassiek doen.
Persoonlijke ideeën voor aardlekautomaten:
• Specifieke groepen die zo min mogelijk last mogen/moeten hebben van uitval van andere dingen.
• Groepen voor de tuin(verlichting) en evt tuinhuisjes/schuurtjes
• EV/PV/Accupakketten
• Kookplaat op 3F (aangezien de rest meestal in huis niet op 3F kan/wordt aangesloten)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
[...]

Nou zoals gezegd gebeurt het in golven.
Ik heb een combimagnetron gehad die dat ook deed, een tijdlang goed werken en dan opeens weer een paar keer de aardlek eruit. Zelf kreeg ik het idee dat het met vocht uit het voedsel te maken had dat op een of andere manier voor een lekstroom zorgde maar heb dat ding uiteindelijk vervangen toen het te vaak gebeurde. Was een AEG net buiten de garantie en de enige coulance vanuit hun was om twee- of driehonderd euro korting te krijgen op een nieuwe uit hun eigen webshop. Schoot ik niets mee op want in andere winkels was dat de normale prijs, sindsdien geen AEG meer gekocht.
Magnetron openmaken om te kijken of ik het zelf kan fixen is een prima suggestie.
Wees wel heel voorzichtig als er zelf aan de gaan klussen, ook als de magnetron niet aangesloten zit, vanwege de aanwezigheid van een hoogspanningcondensator.
Dat kan je je leven kosten: Electrocution Hazard with Do-It-Yourself Repairs ofMicrowave Ovens

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:25

pvg

[...]

Zit er niet een buitengroep op dezelfde aardlekschakelaar? Misschien een buitenlamp waar af en toe water in blijft staan? Samen met de magnetron kan dat de boel net laten trippen.

• Transmitter
Ethiron schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:18:
Elke groep een eigen alamat kan inderdaad heel fijn zijn, maar het is een relatief recente ontwikkeling dat die in zo’n kleine vormfactor en geschikt voor huisinstallaties gemaakt worden.
Ok, recente ontwikkeling, klinkt redelijk. Dan wel de vraag: ik zie bijvoorbeeld op een site een goedkope single DIN (één unit breed) aardlekautomaat en een dubbel zo dure double DIN (twee unit breed) vermeld staan. Is er een reden om die duurdere en grotere te kopen ipv de slanke die ook nog eens de helft van de prijs is? Ander merk kan natuurlijk het prijsverschil verklaren.

Single DIN 16A aardlekautomaat van merk Emat voor €26
https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85006004/

Double DIN 16A aardlekautomaat van merk Hager voor €60
https://www.elektramat.nl...1p-n-30ma-type-a-ada916g/
Bovendien, hoe vaak heb je een aardlek? Dus je zou je kunnen afvragen of het rendeert.
Ja toch wel vaak. 80% de aardlek en 20% de stoppen. Zou het me ~400 euro inclusief electriën kosten, dan vind ik dit het dubbel en dwars waard.
Annuk schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:25:
Het loopt nogal snel in de papieren als je er veel nodig bent.
Als het €26 per aardlekautomaat wordt, is dat voor mij om te vervangen 8x €26 = €208 en daar komt dan een elektriciën bij dus ik reken op €400 euro.

Maar als men het nieuw aanlegt zal het prijsverschil veel lager zijn. Zoals @Ethiron aangaf is het mogelijk te verklaren doordat dit een recente ontwikkeling is: compact én in prijs gedaald ofzoiets. Maar ik zou zeggen voor elk nieuw huis kun je toch wel een paar tientjes extra uitgeven voor overal zekeringsautomaten? Daar zal je best veel mensen blij mee maken want stroomstoring is zeker voor leken geen prettig iets terwijl het toch wel vaak voor kan komen.
Je kunt natuurlijk je hele kast met aardlekautomaat uitvoeren, mogelijk ook ivm ruimte die er wel of niet is.
Ja het is een dubbeldekker, dus zeg maar 4 panelen 2 breed en 2 hoog. Heleboel grut van buiten zit op vage schakelaartjes. Daar zet ik dan ook graag nog 'voor de zekerheid' een aardlekautomaat vóór maar laat al die schakelaartjes met rust.

De huidige 8 zekeringsautomaten (stop) zou ik dan kunnen vervangen. Maar bijvoorbeeld de bovenverdieping deelt ook dingen met een kamer in de benedenverdieping. Dat soort dingen wil ik eigenlijk niet. Er komen een stuk of 20 gele electrabuizen de groepenkast binnen, wellicht dat dit verder opgesplitst kan worden. Wat ik denk ik wil is:
  • Per kamer (woonkamer, slaapkamer, keuken, bijkeuken, hal) een eigen aardlekautomaat. Dan kom ik aan iets van 10 van die dingen. 10*26 = €260 dus prima te doen.
  • De krachtstroom-verbruikers dus Inductieplaat en grote oven zitten momenteel op een 4-breed zekeringsautomaat met gedeelde aardlek alleen voor deze twee apparaten. Dat laat ik denk ik lekker zitten zo.
  • Voor mijn computers gewoon dedicated aardlekautomaten, vier servers + 1 desktopgroep. Desktops opsplitsen lijkt me onzinnig. Het zijn terminals voor mij en voor gaming, de servers zijn echt véél belangrijker en zou ik individueel willen isoleren.
Mogelijk belangrijke info: ik wil een serieuze solarset. Solar Inverter heb ik al en is 3,5x mijn 3x25A aansluiting: 60kW. Want: ruimte zat en ik wil extra voor de lente en herfstmaanden, in de zomer zal het overkill zijn. Inverter kan zijn 3A AC output beperken is mij verteld. Dit aansluiten zal een elektriciën vereisen dus ik hoop dit te kunnen combineren.
Vliegvlug schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:31:
.. Zelf kreeg ik het idee dat het met vocht uit het voedsel te maken had dat op een of andere manier voor een lekstroom zorgde .. Wees wel heel voorzichtig als er zelf aan de gaan klussen, ook als de magnetron niet aangesloten zit, vanwege de aanwezigheid van een hoogspanningcondensator. Dat kan je je leven kosten
Dank voor de waarschuwing! Ik denk nog net wel genoeg van electra te weten dat dit een ding kan zijn dus als ik zo'n reparatie zou uitvoeren zou ik op een droge isolerende vloer met isolerende handschoenen en met een nylon-borstel de binnenkant schoon willen maken. Dit lijkt me veilig?

Ik vermoed inderdaad zoals jij suggereert dat er vocht in de behuizing komt en dat een elektrisch component daardoor in contact komt met de metalen behuizing, waardoor er dus stroom naar de aarde lekt. Ik vermoed dat dit stoom is omdat ik veel thee opnieuw verwarm en andere water-achtige dingen in de magnetron doe. De magnetron heeft wel veel ventilators.

Vervangen is minder fijn want het is een inbouwmodel die kwa stijl precies past met de rest van de keuken. Dus hopelijk kan ik het fixen en anders gewoon een zekeringsautomaat specifiek voor dit apparaat. Is ook een oplossing want boven staat ook nog een magnetron voor die paar keer per jaar dat het gebeurt.

Transmitter schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 02:53:
Ik heb een vraag en ik heb me nog maar beperkt ingelezen. Misschien kunnen jullie me in elk geval in de juiste richting wijzen.

The Evil Magnetron
Ik heb problemen met een Magnetron die de aardlek triggered en zo mijn computer meeneemt en daar wordt menig Tweaker niet bepaald vrolijk van. ;)

Tijdelijk heb ik nu alle computers op één stop met één aardlek gezet via een verlengsnoer zodat bij een volgende keer mijn systemen blijven draaien. De magnetron heeft nu iets van 5 keer de aardlek getriggered. Maar op momenten dat het gebeurt, blijft de aardlek doorslaan als ik hem probeer in te schakelen. Pas na een dag of 4-5 werkt het weer. Dat is dus nu 5 keer gebeurd. Na twee dagen kan ik de aardlek inschakelen maar bij gebruik van de magnetron - als ik de schakelaar omhaal maar nog voordat hij daadwerkelijk magnetron-straling produceert - gaat de aardlek weer plat. De stop blijft vrolijk werken, alleen de aardlek is het probleem. Ander stopcontact op andere groep biedt geen soelaas. Na 5 dagen werkt het weer, en dan na een maand begint weer zo'n 'cyclus'.

Ik denk dan: als ik dit wil fixen kan ik natuurlijk een nieuwe magnetron nemen (is een inbouwmodel van Miele) maar misschien fundamenteler is het beter om per stop een aardlek te hebben, want nu neemt een aardlekgroep meerdere stoppen mee. Denk ik correct dat ik in elk geval het probleem kleiner maak hierdoor? Elke stop een eigen aardlek? Zo heel duur is het niet op een webshop zijn aardlekschakelaars voor een paar tientjes te krijgen. Moet natuurlijk een gecertificeerd elektriciën doen nou prima, kost me enkele honderden euro's. Geen probleem toch?

Echter ik dacht ook, waarom niet een groepenkast maken die los staat van de bestaande structuur in huis. Ik laat alles zoals het is, maar hang een extra systeem direct aan de hoofdstop (door een electriciën) en zet daar al mijn kwetsbare electronica op. Met meerdere stoppen en aardlek. De servers op hun eigen groep, mijn desktops op hun eigen groep. Die gedachte. Overkill of investering?

UPS vind ik iets minder interessant. De computers bij elkaar kunnen wel 2000W vragen en VA is altijd meer. Een groepenkast die losstaat van het huis (als in een soort rackmountable systeem) lijkt me dan stoerder en ook iets wat ik mobiel zou kunnen meenemen naar een andere woning.

Denk ik vreemd? Zoveel verstand heb ik niet van electra. Graag breed-denkend advies.
Buiten wat hier verder al geschreven is; ik heb ooit een combimagnetron / oven met een hogedruk reiniger schoongemaakt, vraag me niet waarom, en toen die droog leek weer binnen gezet en aangesloten.
Toen ging ook de aardlek eruit. Toen een paar dagen een elektrisch kacheltje erin om hem weer goed te drogen.
En alles weer in orde. Kan er in jouw oven ook vocht op verkeerde plaatsen zijn gekomen? Helpt goed uitdrogen na gebruik en deur open om het uit te laten dampen? De losse magnetron hier druipt geregeld van de vocht binnenin. Die droog ik dan ook uit en laat het deurtje open tot hij droog is.

En ja, ook ik ben voorstander van een alamat per groep. En een stop is een smeltzekering, die worden nauwelijks nog gebruikt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Transmitter
onetime schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:34:
En ja, ook ik ben voorstander van een alamat per groep. En een stop is een smeltzekering, die worden nauwelijks nog gebruikt.
Ja noem me ouderwets maar bij 'zekeringsautomaat' heb ik wilde fantasiën >:) en bij 'stop' begrijp ik de functie. ;)

Edit: overigens, iemand van de Stedin vertelde me wel dat hij vond dat smeltzekeringen altijd beter waren dan zekeringsautomaten. Hoe staan jullie hierin?

[ Voor 18% gewijzigd door Transmitter op 29-08-2026 14:39 ]

@Transmitter Voor de kwaliteit van groepenkast onderdelen: zie de TS.
Ik zou de stekker van de oven eruit halen en de volgende dag hem open maken.
En dan zoveel mogelijk alle (zwarte) stof verwijderen. Als dat vochtig wordt gaat het geleiden.
Ik heb ooit een 63cm beeldbuis kleuren TV gerepareerd met een stofzuiger...
(groot voor die tijd, maximale spanning 26kV...)

edit: nav de edit: beide hebben voors en tegens.
Smeltzekeringen / Stoppen Automaten
minder kritischreageren sneller
wegwerpherbruikbaar
los draaienschakelaar
nauwelijks veroudering / steeds nieuwlangzame veroudering
p.p.s. benieuwd naar die wilde fantasieën...

[ Voor 35% gewijzigd door onetime op 29-08-2026 15:08 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Transmitter schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:14:
[...]

Ok, recente ontwikkeling, klinkt redelijk. Dan wel de vraag: ik zie bijvoorbeeld op een site een goedkope single DIN (één unit breed) aardlekautomaat en een dubbel zo dure double DIN (twee unit breed) vermeld staan. Is er een reden om die duurdere en grotere te kopen ipv de slanke die ook nog eens de helft van de prijs is? Ander merk kan natuurlijk het prijsverschil verklaren.

Single DIN 16A aardlekautomaat van merk Emat voor €26
https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85006004/

Double DIN 16A aardlekautomaat van merk Hager voor €60
https://www.elektramat.nl...1p-n-30ma-type-a-ada916g/

[...]

Ja toch wel vaak. 80% de aardlek en 20% de stoppen. Zou het me ~400 euro inclusief electriën kosten, dan vind ik dit het dubbel en dwars waard.

[...]

Als het €26 per aardlekautomaat wordt, is dat voor mij om te vervangen 8x €26 = €208 en daar komt dan een elektriciën bij dus ik reken op €400 euro.

Maar als men het nieuw aanlegt zal het prijsverschil veel lager zijn. Zoals @Ethiron aangaf is het mogelijk te verklaren doordat dit een recente ontwikkeling is: compact én in prijs gedaald ofzoiets. Maar ik zou zeggen voor elk nieuw huis kun je toch wel een paar tientjes extra uitgeven voor overal zekeringsautomaten? Daar zal je best veel mensen blij mee maken want stroomstoring is zeker voor leken geen prettig iets terwijl het toch wel vaak voor kan komen.

[...]

Ja het is een dubbeldekker, dus zeg maar 4 panelen 2 breed en 2 hoog. Heleboel grut van buiten zit op vage schakelaartjes. Daar zet ik dan ook graag nog 'voor de zekerheid' een aardlekautomaat vóór maar laat al die schakelaartjes met rust.

De huidige 8 zekeringsautomaten (stop) zou ik dan kunnen vervangen. Maar bijvoorbeeld de bovenverdieping deelt ook dingen met een kamer in de benedenverdieping. Dat soort dingen wil ik eigenlijk niet. Er komen een stuk of 20 gele electrabuizen de groepenkast binnen, wellicht dat dit verder opgesplitst kan worden. Wat ik denk ik wil is:
  • Per kamer (woonkamer, slaapkamer, keuken, bijkeuken, hal) een eigen aardlekautomaat. Dan kom ik aan iets van 10 van die dingen. 10*26 = €260 dus prima te doen.
  • De krachtstroom-verbruikers dus Inductieplaat en grote oven zitten momenteel op een 4-breed zekeringsautomaat met gedeelde aardlek alleen voor deze twee apparaten. Dat laat ik denk ik lekker zitten zo.
  • Voor mijn computers gewoon dedicated aardlekautomaten, vier servers + 1 desktopgroep. Desktops opsplitsen lijkt me onzinnig. Het zijn terminals voor mij en voor gaming, de servers zijn echt véél belangrijker en zou ik individueel willen isoleren.
Mogelijk belangrijke info: ik wil een serieuze solarset. Solar Inverter heb ik al en is 3,5x mijn 3x25A aansluiting: 60kW. Want: ruimte zat en ik wil extra voor de lente en herfstmaanden, in de zomer zal het overkill zijn. Inverter kan zijn 3A AC output beperken is mij verteld. Dit aansluiten zal een elektriciën vereisen dus ik hoop dit te kunnen combineren.

[...]

Dank voor de waarschuwing! Ik denk nog net wel genoeg van electra te weten dat dit een ding kan zijn dus als ik zo'n reparatie zou uitvoeren zou ik op een droge isolerende vloer met isolerende handschoenen en met een nylon-borstel de binnenkant schoon willen maken. Dit lijkt me veilig?

Ik vermoed inderdaad zoals jij suggereert dat er vocht in de behuizing komt en dat een elektrisch component daardoor in contact komt met de metalen behuizing, waardoor er dus stroom naar de aarde lekt. Ik vermoed dat dit stoom is omdat ik veel thee opnieuw verwarm en andere water-achtige dingen in de magnetron doe. De magnetron heeft wel veel ventilators.

Vervangen is minder fijn want het is een inbouwmodel die kwa stijl precies past met de rest van de keuken. Dus hopelijk kan ik het fixen en anders gewoon een zekeringsautomaat specifiek voor dit apparaat. Is ook een oplossing want boven staat ook nog een magnetron voor die paar keer per jaar dat het gebeurt.
Je vergelijkt een B-merk (volgens sommigen zelfs C-merk, namelijk EMAT) met een A-merk (Hager). Dat verklaart sowieso het flinke prijsverschil.

Verder: in ieder geval bij ABB staan de 1-din brede alamats er om bekend dat ze aanzienlijk minder warmte produceren dat ‘oude’ 2-din brede alamats, oftewel minder warmteontwikkeling én minder ruimte die het in je kast die het inneemt, maakt dat je (in ieder geval bij A-merk ABB) eigenlijk niet meer om de 1-din brede alamats heen kan ten opzichte van de bredere 2-din varianten.

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Transmitter overigens is het niet normaal dat je regelmatig een aardlek hebt, dat duidt namelijk op een fout/defect/storing in je (huis)installatie.

ik snap dat de verhouding aardlek/kortsluiting 80/20 is, maar dat zegt niks over het aantal aardleks in harde aantallen.

Dat zou echt <1 per jaar moeten zijn in een goede installatie.

• Transmitter
TS verder gelezen en dat Emet merk gaat hem dus niet worden. ;)

Dus mijn berekening zal wel iets duurder worden. Ik zou eventueel een compromis kunnen maken:
  • Elke verdieping opdelen in stukken: segment 1 voorkamer, segment 2 achterkamer. Elk een eigen aardlekautomaat. Dus in principe twee per woonlaag. De kleine keuken boven kan prima op één van die groepen. Benedenetage idem: twee groepen voor en achter voor reguliere electronica.
  • De keuken beneden apart behandelen. De inductieplaat en oven gebruiken krachtstroom en delen een eigen aardlek. Dit laat ik zo. De rest van de keuken krijgt dan een eigen groep (aardlekautomaat) waarbij koffie/magnetron/waterkoker alles delen. Nu heeft de magnetron wel een aparte stop zekeringsautomaatthermodynamischgeregeldeelectronenschakelingseenheid. Dan zou ik eerder de waterkoker kiezen aangezien het dubbel zoveel vermogen 2200W is en met nattigheid werkt. Mijn aansluiting is 25A maar ik vermoed dat tenzij ik gekke dingen doe 16A afdoende zal zijn. Waterkoker+Magnetron+kleingrut.
  • Bijkeuken met wasmachine en wasdroger delen gewoon een groep met de andere kamers. Dus dat zou ik ook apart willen. Twee groepen die een aardlek delen is mogelijk, dan kan ik een van de 'oude' losse aardlekschakelaars hergebruiken.
Voor mijn computers denk ik toch aan mijn idee om het niet in de meterkast te doen. Ik denk aan een stoer en blingbling uitziend kastje waar dus voor mijn computer electronica aardlekautomaten gebruikt worden. Dan dacht ik: een dik 16A snoer van neopreen dus een soort rubber wat echt moeilijk te knikken is bij een deur enzo. Dat dan in een stopcontact zetten op een eigen zekeringsautomaat in de stoppenkast. Idee is dat ik de computerelectronica scheid van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://www.startpage.com/av/proxy-image?piurl=https%3A%2F%2Fcdn.toolstation.be%2Fimages%2F160916-BE%2F800%2F66614.jpg&sp=1788010005T40b52da6938b8d3896aa38682cfe1efcf89c97d977a80c21250b3b83c8107fc1

• Transmitter
Ethiron schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:23:
@Transmitter overigens is het niet normaal dat je regelmatig een aardlek hebt, dat duidt namelijk op een fout/defect/storing in je (huis)installatie.

ik snap dat de verhouding aardlek/kortsluiting 80/20 is, maar dat zegt niks over het aantal aardleks in harde aantallen.

Dat zou echt <1 per jaar moeten zijn in een goede installatie.
Ik snap je, maar dit wel inclusief dat ik soms wat stoms doe, vooral buiten. Verlengsnoer van de grasmaaier in het kinderbadje gevallen, etc. Dan nog meerdere keren met de magnetron ingegrepen ook vorig jaar en dan toch gemiddeld denk ik wel 2x per jaar andere dingen binnenshuis waarvan de helft eigen schuld is mijn gevoel. Dan kom ik aan 1x per jaar 'teveel' en dat lijkt 'on-par' volgens jou.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
Transmitter schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:37:
[...]

Edit: overigens, iemand van de Stedin vertelde me wel dat hij vond dat smeltzekeringen altijd beter waren dan zekeringsautomaten. Hoe staan jullie hierin?
Dan heb bedoelt die waarschijnlijk de hoofdzekeringen. Zie deze post over hoofdzekeringen van @Annuk die bij een netbeheerder werkt: ”smeltzekeringen zou ik liever wel hebben persoonlijk, kan namelijk veel meer hebben dan automaten en zijn kwalitatief een stuk fijner en beter + je bent altijd verzekerd van een nieuwe als ie wel kapot gaat”.

Zelf heb ik ook smeltzekeringen en in de 6 jaar dat ik er woon zijn die er nooit uitgegaan maar ik heb ook niet het idee dat dit met hoofdautomaten wel zou zijn gebeurd, want zo zwaar belast ik ze niet. Ook in mijn vorige huis met een huisaansluiting op maar één fase is dat nooit gebeurd en daar heb ik 12 jaar gewoond.
Zelf zou ik daarom wel liever wel hoofdautomaten hebben zodat je de groepenkast volledig spanningsloos kan maken, was namelijk wel erg makkelijk geweest is sommige situaties. :)

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Transmitter schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

Ik snap je, maar dit wel inclusief dat ik soms wat stoms doe, vooral buiten. Verlengsnoer van de grasmaaier in het kinderbadje gevallen, etc. Dan nog meerdere keren met de magnetron ingegrepen ook vorig jaar en dan toch gemiddeld denk ik wel 2x per jaar andere dingen binnenshuis waarvan de helft eigen schuld is mijn gevoel. Dan kom ik aan 1x per jaar 'teveel' en dat lijkt 'on-par' volgens jou.
Snap ik, en de realiteit is idd dat dat soort dingen ook gewoon gebeuren. :)

• Transmitter
Wat vinden jullie trouwens van mijn idee: ieder stopcontact zijn eigen aardlekautomaat. Even aangenomen dat dit voor €10-€20 zou kunnen ofzo. Massaal geproduceerd stopcontact met ingebouwde zekeringsautomaat met een schakelaar naast het stopcontact-gat.

Het idee hierachter is vooral om de 'noobs' of leken te bedienen. Ik ben dan nog een tweaker en programmeer etcetera. Maar electra is 'zelfs' voor mij toch moeilijk te bevatten soms. Ik weet er inmiddels wel iéts van, maar de details en de kern van het beestje lijkt toch 'ongrijpbaar'. Electra is voor mij als een soort zee die door allerlei maan-invloeden stroomt op manieren die je alleen begrijpt als het je goed wordt uitgelegd en dan nog heb je 1000 vragen. Laat staan hoe a-technische mensen het begrip electra benaderen.

Dus mijn stelling: waarom zulke mensen - de standaard mens zeg maar - niet bedienen met een makkelijk systeem. Alles waar je wat inplugt heeft zijn eigen zekering inclusief aardlek, dat is dan gewoon in één dus ook veel makkelijker te begrijpen. De gebruiker gebruikt apparaat A en daar zit een stekker aan, die gaat in het stopcontact en bij een fout van het apparaat (aardelek of kortsluiting) geeft het stopcontact een rood licht dat er een fout is opgetreden. De knop of schakelaar naast het stopcontact dient dan als een 'reset'.

Bij nader inzien zou een knop dan beter zijn dan een schakelaar. Gewoon een reset knop als in: probeer het eens opnieuw. Andere magnetron, bijvoorbeeld. ;)

Zo kunnen mensen zonder deskundige hulp en met simpel te begrijpen logica toch zelf hun electrazaken bedienen. Nu heb je een toch ietwat lastig te begrijpen situatie die toch vaak expertise vereist om bepaalde problemen op te lossen.

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Transmitter schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:12:
Wat vinden jullie trouwens van mijn idee: ieder stopcontact zijn eigen aardlekautomaat. Even aangenomen dat dit voor €10-€20 zou kunnen ofzo. Massaal geproduceerd stopcontact met ingebouwde zekeringsautomaat met een schakelaar naast het stopcontact-gat.

Het idee hierachter is vooral om de 'noobs' of leken te bedienen. Ik ben dan nog een tweaker en programmeer etcetera. Maar electra is 'zelfs' voor mij toch moeilijk te bevatten soms. Ik weet er inmiddels wel iéts van, maar de details en de kern van het beestje lijkt toch 'ongrijpbaar'. Electra is voor mij als een soort zee die door allerlei maan-invloeden stroomt op manieren die je alleen begrijpt als het je goed wordt uitgelegd en dan nog heb je 1000 vragen. Laat staan hoe a-technische mensen het begrip electra benaderen.

Dus mijn stelling: waarom zulke mensen - de standaard mens zeg maar - niet bedienen met een makkelijk systeem. Alles waar je wat inplugt heeft zijn eigen zekering inclusief aardlek, dat is dan gewoon in één dus ook veel makkelijker te begrijpen. De gebruiker gebruikt apparaat A en daar zit een stekker aan, die gaat in het stopcontact en bij een fout van het apparaat (aardelek of kortsluiting) geeft het stopcontact een rood licht dat er een fout is opgetreden. De knop of schakelaar naast het stopcontact dient dan als een 'reset'.

Bij nader inzien zou een knop dan beter zijn dan een schakelaar. Gewoon een reset knop als in: probeer het eens opnieuw. Andere magnetron, bijvoorbeeld. ;)

Zo kunnen mensen zonder deskundige hulp en met simpel te begrijpen logica toch zelf hun electrazaken bedienen. Nu heb je een toch ietwat lastig te begrijpen situatie die toch vaak expertise vereist om bepaalde problemen op te lossen.
Technisch onmogelijk omdat in bestaande Nederlandse bouw alle wandcontactdozen via de centraaldoos in de kamer (en soms dan nog via de centraaldoos van een andere kamer(s)) naar de groepenkast gaan. Alles wat door die ene voeding wordt gevoed vormt een groep.

voor jouw idee moet elke wandcontactdoos een eigen directe leiding naar de groepenkast hebben en dat is dus in bestaande NLD bouw niet het geval.

• Transmitter
Ik moet wel verduidelijken: de moderne stopcontacten zoals ik voorstel hebben dus hun eigen aardlekautomaat, maar dan heb je nog steeds een 'meterkast' waar dan bijvoorbeeld drie of vier grote schakelaars (aardlekautomaten) inzitten. En misschien dan nog een master switch: de hoofdschakelaar die alle polen met de hoofdaansluiting verbindt dan wel verbreekt. Dus niet de neppigheid dat alleen de fase wordt onderbroken.

Dus wat je zegt klopt dan, meerdere stopcontacten zitten uiteindelijk op dezelfde kabel via lasklemmen met installatiedraad. Is dat een probleem? Het idee is dus niet om de meterkast 'uit te bannen' maar wel te minimaliseren. Uiteindelijk heb je met 1x16A tot 3x25A in een normaal huis alles te verdelen. Dus één keer 3680W of drie keer 5750W = ~17kW.

Idee is dus: grondkabel met hoofdaansluiting -> meterkast -> hoofdschakelaar -> drie/vier hoofdgroepen die naar 'verdeelstations' (lasdozen) in het huis gaan -> installatiedraad naar individueel stopcontact of stopcontact-systemen zoals quad 4x stopcontact + nog USB-C oplaad voor mobiel whatever. Die individuele stopcontacten aan de muur zouden dan een eigen aardlekautomaat hebben.

Idee is dat alles 'triggered' aan de kant waar je als leek/noob/normaal mens de stekker in steekt. Als daar een rood licht uit komt en bij elke reset blijft hetzelfde gebeuren dan snapt de gebruiker dat het apparaat misschien defect is. Nieuw apparaat -> reset knop drukken -> stekker insteken en het werkt weer. De meterkast zelf zou in dit geval een laatste bescherming zijn waar je normaliter nooit hoeft te zijn. Alleen bij een blikseminslag of andere serieuze (installatie)problemen.

Bovendien zou je met zulke moderne stopcontacten het actuele verbruik in display kunnen weergeven en totaal kWh over de laatste 30 dagen om gebruikers meer bewust te maken van hun energieverbruik. Iemand die ziet dat dat de stekkerdoos van wat 'standby' apparatuur toch enkele euro's per maand verbruikt, zal die wellicht eerder uitschakelen dan iemand die deze feedback ontbeert. Dus ook qua energiebesparing en het tegengaan van verspilling zou dit interessant kunnen zijn, wat de iets hogere prijs bij massaproductie meer dan zou rechtvaardigen.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
@Transmitter Ik zou eens naar het Britse systeem kijken. Daar is ieder stopcontact voorzien van een eigen schakelaar en zekering. Dat hebben ze gedaan nadat er na WW2 een kopertekort was, en men een ring-layout is gaan gebruiken. Daarvoor was een andere manier van afzekeren nodig.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:57
Dit wordt in het buitenland inderdaad gedaan (zekering in de stekker en GFCI outlets met resetknop) maar zou in NL je installatie wel 3x zo duur maken denk ik. Daarnaast zou ik absoluut geen rings gebruiken, deze moeten telkens doorgemeten worden omdat ze gewoon onveilig zijn bij een los draadje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/m3ucYhmwcLpsBPyUP5uflLaE.jpg

[ Voor 76% gewijzigd door Jim423 op 29-08-2026 18:00 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

onetime schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:47:
@Transmitter Voor de kwaliteit van groepenkast onderdelen: zie de TS.
Ik zou de stekker van de oven eruit halen en de volgende dag hem open maken.
En dan zoveel mogelijk alle (zwarte) stof verwijderen. Als dat vochtig wordt gaat het geleiden.
Ik heb ooit een 63cm beeldbuis kleuren TV gerepareerd met een stofzuiger...
(groot voor die tijd, maximale spanning 26kV...)

edit: nav de edit: beide hebben voors en tegens.
Smeltzekeringen / Stoppen Automaten
minder kritischreageren sneller
wegwerp /telkens vervangen dus nieuwherbruikbaar
los draaienschakelaar
nauwelijks veroudering / steeds nieuwlangzame veroudering afhankelijk van de belasting, bij regelmatig >80% degraderen ze sneller, bij regelmatig rond de 100% of erover helemaal extreem
p.p.s. benieuwd naar die wilde fantasieën...
Je vergeet iets essentieels in je tabel, dat even toegevoegd ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Thijs!
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:43
Ik heb mijn groepenkast vernieuwd. Een eerste uitbreiding een aantal jaren geleden naar 3 fase voor zonnepanelen en inductiekoken voldoet niet meer, nu er een laadpaal is en de thuisbatterij er aankomt. Het is volgens mij heel netjes geworden, maar ik sta open voor verbetertips en zeker voor zaken die absoluut anders moeten.

Foto1 is de situatie voor, en foto 2 (obviously) de situatie na. De krachtgroepen (vlnr): thuisbatterij (8kW/18kWh) (binnenkort, 4mm2), onderverdeler zolder (voor warmtepomp en 5kW zonnepanelen, 2.5mm2), de 22kW laadpaal (6mm2), en op de onderste rij de inductiekookplaat (2.5mm2).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT3FeqpxpvTh0O0iK-eV8AirGwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFsBvY51mD92TKPeqFgoukL4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ErV6VonEW3BQRcAMbj2a_aMjcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeMD3WeF9UKfF1A8kbrOo4Qc.jpg?f=fotoalbum_large
Annuk schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:06:
[...] Je vergeet iets essentieels in je tabel, dat even toegevoegd ;)
Vervangen en dus nieuw staat er al in.
Ik zie geen punten toegevoegd, alleen verder uitgeschreven, voor sommigen verduidelijkt.

Het is met alles zo dat als je het licht belast het langer mee gaat en als je het zwaar belast het veel korter mee gaat.
F1 banden een halve race, sommige mensen hier op tweakers zijn al blij als hun banden 30k km meegaan, ik haal 60-120k km. En dan heb ik nog banden gehad die uitgedroogd waren en niet versleten.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@Thijs! Is je 5kW omvormer voor zonnepanelen 3 fase? Dan kom je vol leveren van accu, zon en 3x25A hoofdzekeringen op een max van 43,84A, net boven de 40A die je aardleks hebben mogen. Persoonlijk zou ik daar geen moeite mee hebben. Maar als je zonnepanelen 1 fase zijn dan heb je wel een probleem.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:33
@Thijs!

Een kleinigheid, maar wel belangrijk:
Wat is de doorsnede van de aardverbinding tussen het aardblok naast de kast en de aardklemmen in de kast?
Zo te zien niet meer dan 2,5 mm2.
Dit moet minimaal 6 mm2 zijn.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:57
Thijs! schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:42:
Ik heb mijn groepenkast vernieuwd. Een eerste uitbreiding een aantal jaren geleden naar 3 fase voor zonnepanelen en inductiekoken voldoet niet meer, nu er een laadpaal is en de thuisbatterij er aankomt. Het is volgens mij heel netjes geworden, maar ik sta open voor verbetertips en zeker voor zaken die absoluut anders moeten.

Foto1 is de situatie voor, en foto 2 (obviously) de situatie na. De krachtgroepen (vlnr): thuisbatterij (8kW/18kWh) (binnenkort, 4mm2), onderverdeler zolder (voor warmtepomp en 5kW zonnepanelen, 2.5mm2), de 22kW laadpaal (6mm2), en op de onderste rij de inductiekookplaat (2.5mm2).[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet verkeerd toch:👌

Wellicht de draden in de onderste linker kast, aan de rechter zijde boven het abb stopcontact op een nettere manier invoeren

• Thijs!
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:59:
@Thijs! Is je 5kW omvormer voor zonnepanelen 3 fase? Dan kom je vol leveren van accu, zon en 3x25A hoofdzekeringen op een max van 43,84A, net boven de 40A die je aardleks hebben mogen. Persoonlijk zou ik daar geen moeite mee hebben. Maar als je zonnepanelen 1 fase zijn dan heb je wel een probleem.
De omvormer zijn 3-fase. De kans dat de gewone groepen meer dan 40A trekken is erg klein, de grote huishoudelijke verbruikers (oven, wasmachine,droger) zitten verdeeld over de 3 aardlekschakelaars, en de rest is klein spul, lampen en stopcontacten.

• Thijs!
devriesjande schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:09:
@Thijs!

Een kleinigheid, maar wel belangrijk:
Wat is de doorsnede van de aardverbinding tussen het aardblok naast de kast en de aardklemmen in de kast?
Zo te zien niet meer dan 2,5 mm2.
Dit moet minimaal 6 mm2 zijn.
Dat is een goede, en makkelijk aan te passen, dank voor de tip!
@Thijs! Liefst ook de aarde draad tussen de aardblokken niet langer dan nodig. Netter ook.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste