Klopt er is een special stopcontact voor de magnetron gemaakt. Lijkt mij overkill voor een 1000W apparaat? Ik heb een 3x25A aansluiting, met drie keer een aardlek maar één aardlek is al vergeven voor de krachtstroom-inductieplaat en grote oven die beide vier groepen met een gekoppelde schakelaar dus alle vier aan of alle vier uit. Dit betekent dat de overige twee aardlekschakelaars de rest van het huis bedienen, inclusief keuken, badkamer, woonkamer en voor buiten. Ik heb er nu voor gezorgd dat de magnetron op een andere aardlekgroep zit dan mijn computers. Mijn computers zaten eerst op twee verschillende aardlekgroepen, dus het maakte niet uit in welk stopcontact ik de magnetron aansluit er viel altijd wel een computer uit en dat is niet wat ik wilde.Japie.G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:24:
De magnetron/oven zit neem ik aan op een eigen groep.
Nou dat was vrij eenvoudig voor mij om te testen. De magnetron kan naar een 0-stand gedraaid worden waar het display wel werkt maar er niets gebeurt. Dan kan de aardlek weer aan. Draai ik vervolgens de magnetron naar oven of magnetronstand, dan klapt de aardlek er weer uit. Dit heb ik enige malen herhaald dus het lijkt mij vrij duidelijk dat het de magnetron is. De magnetron heb ik vervolgens op andere groep met andere aardlek gezet en dan vliegt die eruit. Dus het ligt ook niet aan de aardlek zelf maar echt aan de (combi-)magnetron. Vreemde is dat het draaien van de magnetronknop nog niet daadwerkelijk magnetronstraling produceert. Daarvoor moet ik nog de tijd inschakelen voordat de magnetron daadwerkelijk aangaat. Houd ik de draaiknop op 0 dan blijft het display stroom houden en gebeurt er niets met de aardlek. Dus mijn vermoeden is dat er een component in de magnetron zit die mogelijk stroom weglekt en dat dit component geen stroom krijgt als de draaiknop op 0 blijft.Als test om er achter te komen of het uberhaupt de magnetron is
Graag nog even bevestiging: alamat = aardlekautomaat = aardlek + stop in één?En in plaats van extra kasten voor je pc’s kun je die pc groep ook gewoon een eigen alamat geven
In de TS staat: "Aardlek automaat > combinatie van zekeringautomaat en ALS". Met zekeringsautomaat wordt dan gewoon een stop bedoeld? Terminologie hier is belangrijk voor mij om te begrijpen.
Dus even simpel gezegd: een stop en aardlekschakelaar in één. Ja dat is dus wat ik wil denk ik.Annuk schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:11:
In plaats van jou plan zou ik dan aardlekautomaten kiezen, zijn aardlekschakelaars met geïntegreerde zekeringen
Mag ik vragen waarom dit niet de standaard is? Dat het een paar tientjes scheelt? Waarom zou men überhaupt voor een installatie kiezen waarbij een aardlek meerdere stoppen beveiligt? Is zo'n aardlekautomaat ("alamat") niet sowieso beter of zitten er nadelen aan? Zoals je zegt kan ik dit voor alle groepen doen dan heb ik geen aardlek meer die meerdere groepen omvat maar gewoon één aardlek per groep. Ik krijg daar een 'duh' gevoel van, vooral als het prijsverschil nihil is.
Ja buiten vliegt er ook regelmatig uit als ik in het buitenstopcontact een verlengsnoer heb en er komt toch water in. Maar zelden de aardlek, dan vliegt gewoon de stop eruit. Dit heb ik nu beter geregeld.Heb je niet toevallig nog buiten elektra via 1 van de groepen die op de uitvallende aardlekschakelaar zit? Dat is namelijk ook een heel beruchte voor dergelijke problemen, b.v. doordat er mieren in je verlichting of stopcontacten zijn gekropen.
Knowledge can be communicated, but not wisdom.
:strip_exif()/f/image/xFsBvY51mD92TKPeqFgoukL4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZeMD3WeF9UKfF1A8kbrOo4Qc.jpg?f=fotoalbum_large)