Juerd schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:08:
@Ethiron In het algemeen totaal irrelevant. De meeste apparatuur geeft niks om de draairichting. De enkele keer dat het wel relevant is, draai je 2 willekeurige fasen om, om de andere richting te proberen.

Er is geen standaard draairichting die voor heel Nederland geldt, en zo zijn er meer landen waar je wel eens de richting moet kunnen draaien. Daarom bestaan deze stekkers, die vooral bij gehuurd spul erg praktisch kunnen zijn als de faserichting wel uitmaakt:
[Afbeelding]
Ja & nee.
Nu zal het thuis niet snel voorkomen maar best veel 3F machines vereisen een rechts draaiveld, en als de netbeheerder in zo'n geval links aanbied kan je het beste direct bij de HS alles daarboven omzetten naar rechts draaiveld.
Dus b.v. dan niet direct een kamrail op de HS maar draadbrug naar de automaten (die evt onderling wel weer met kamrails verbonden zijn) waarbij in de bedrading direct de draaiing wordt gemaakt.

Bij eigen/vaste machines kan je natuurlijk zelf ook de WCD's aanpassen of de stekker.
De stekker die jij hier toont is inderdaad wel veel gebruikt bij verhuurders om voor de klant makkelijk te kunnen wisselen als de machine de verkeerde kant op loopt.

Grappige is wel dat de echt grote NSA's (Nood Stroom Aggregaat), vaak die boven de 800 kVA standaard een links draaiveld hebben, vraag me niet waarom maar dat is wel vaak zo.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:14

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Waar zou je het beste de overspanningsbeveiliging oftewel SPD kunnen plaatsen bij een systeem dat ook off-grid kan? AC PV heeft zijn eigen SPD, er hangt ook nog wat PV aan de DC bus en ik zou in theorie bij kans op bliksem zelfs preventief off-grid kunnen gaan. In principe hangt het hele huis achter de Victrons, inclusief AC PV.

Kan hem dus wel aan de hoofdschakelaar hangen, maar dan doet hij weinig als het spul off-grid draait. En ik denk er ook aan om vaker off-grid te gaan als salderen stopt, als perfecte "NOM". Gewoon parallel aan de verbruikers dan maar?

[ Voor 26% gewijzigd door Rimco op 23-08-2026 23:14 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Ethiron schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:38:
[...] Tussendoor een vraag: de drie automaten van de Energieleverancier corresponderen van links naar rechts niet met L1, L2 en L3 op de hoofdschakelaar. Is dat erg? [...]
Als je iets met loadbalancing met behulp van de meter gaat doen is het van belang dat wat de meter aangeeft overeenkomt met de volgorde op de hoofdschakelaar. Ik zou de hoofdautomaten dan ook overeenkomstig de meter labelen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

onetime schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:24:
[...]

Als je iets met loadbalancing met behulp van de meter gaat doen is het van belang dat wat de meter aangeeft overeenkomt met de volgorde op de hoofdschakelaar. Ik zou de hoofdautomaten dan ook overeenkomstig de meter labelen.
Ik denk dat je @Ethiron verkeerd begrijpt.
HZ 1 = L1 op de meter maar niet L1 onder de hoofdschakelaar.
Tussen de meter en de HS zijn de fases doorgedraaid (vermoedelijk door de netbeheerder).

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Annuk Dat is volgens mij het geval ja, al kan ik dat natuurlijk niet verifiëren omdat ik niet in de HAK kan.

Dit is de HAK tijdens de verzwaring, maar ik weet niet dat je daar iets uit kan concluderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvEiDj2xGJssST9hX2oYzGhOQAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHISAXJd18zwTtAmuTxqTA1x.jpg?f=fotoalbum_large
@Annuk Dan lijkt me mijn opmerking zeer van belang.

edit: en ik zou zelf dan de volgorde correct maken.

[ Voor 33% gewijzigd door onetime op 23-08-2026 23:56 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Ethiron schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:54:
@Annuk Dat is volgens mij het geval ja, al kan ik dat natuurlijk niet verifiëren omdat ik niet in de HAK kan.

Dit is de HAK tijdens de verzwaring, maar ik weet niet dat je daar iets uit kan concluderen.

[Afbeelding]
Volgens de kleur codering zit het in de HAK netjes op 1/2/3
onetime schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:55:
@Annuk Dan lijkt me mijn opmerking zeer van belang.

edit: en ik zou zelf dan de volgorde correct maken.
Wat betreft de volgorde onder de HS even benoemen kan geen kwaad inderdaad, maar jij hoort van de rotatie af te blijven, als het goed is heeft de monteur deze rotatie niet voor niets zo gedaan.

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:18
Annuk schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:46:
[...]

Ik denk dat je @Ethiron verkeerd begrijpt.
HZ 1 = L1 op de meter maar niet L1 onder de hoofdschakelaar.
Tussen de meter en de HS zijn de fases doorgedraaid (vermoedelijk door de netbeheerder).
Naar aanleiding van de recente opmerkingen mbt fase volgorde vanaf de hoofdaansluiting:

Ideaal (in de meeste gevallen) is een rechtsdraaiend veld L1 - L2 - L3, maar door verschuiving bij aansluiting door de netbeheerder kan dit ook L2 - L3 - L1 of L3 - L1 - L2 zijn, t'is maar net op welk huisnummer je woont ;) . Alleen in het geval dat deze volgorde niet klopt, draaiveld is in alle 3 de gevallen correct, dien/kun je dit aanpassen.

@Annuk jij geeft aan dat je dit _NA_ de HS moet doen, niet de volgorde van de netbeheerder zelf aanpassen (voor/onder de HS). Maar hoe zit dit met de P1 meter, heeft deze weet van de fase volgorde zoals die door de netbeheerder is toegepast ? Of kan L1 op de P1/Meter ook L2 of L3 zijn, naar gelang de situatie ?!?!

Los van de labeling van de hoofdautomaten zoals @onetime voorstelt, zou je anders ook een conversie tabelletje voor de P1 meter moeten hebben (mocht je deze extern uitlezen).

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Annuk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 00:02:
[...]

Volgens de kleur codering zit het in de HAK netjes op 1/2/3
[...]

Wat betreft de volgorde onder de HS even benoemen kan geen kwaad inderdaad, maar jij hoort van de rotatie af te blijven, als het goed is heeft de monteur deze rotatie niet voor niets zo gedaan.
Check, dus het zou een bewuste keuze zijn geweest van de monteur om L1 in het HAK aan te sluiten op L3 van de HS, L2 van het HAK op L2 van de HS en L3 van het HAK op L1 van de HS…?

Waardoor je onderin de HS van links naar rechts L3 - L2 - L1 krijgt.

Dat is dan geen standaardvolgorde voor rechtsdraaiend obv jouw eerdere post?

[ Voor 12% gewijzigd door Ethiron op 24-08-2026 00:45 ]

Annuk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 00:02:
[...] Volgens de kleur codering zit het in de HAK netjes op 1/2/3
[...] Wat betreft de volgorde onder de HS even benoemen kan geen kwaad inderdaad, maar jij hoort van de rotatie af te blijven, als het goed is heeft de monteur deze rotatie niet voor niets zo gedaan.
Ik wil in mijn groepenkast dat L1 van de meter L1 op de hoofdschakelaar is. Dat zal ik desnoods zelf verzorgen om te zorgen dat de uitlezing van de meter overeenkomt met de fases in de groepenkast. Als de netbeheerder het niet correct oplevert maak ik het zelf wel in orde.
Dat ga ik bij mijn vriendin op 5 oktober wel zien, dan gaat helaas de ferraris eruit, maar komt er wel 3x 25A.

Wat kan de netbeheerder er voor belang bij hebben om het fout te doen?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste