• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:19
pierce schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:39:
[...]

Een adereindhuls is netjes, maar niet noodzakelijk. Als de uiteinden van de flexibele kabel geperst zijn is dat ook goed.
Overigens ziet de meterkast an sich er netjes uit, ik zie niet direct problemen in hoe het is aangesloten (mits de flexibele kabels geperste einden hebben). En dat er meerdere draden vanuit je hoofdschakelaar naar de aardleks gaan is normaal.
Die flexibele draden zaten oorspronkelijk verspreid over L1/2/3 en waren voorzien van een klem, die zijn afgeknipt, er lag nog 1 los in de kast naast het gat waar de binnenkomende draden van de netbeheerder uit komen.

Ik zie alleen maar rood koper als ik van boven de schakelaar inkijk, kan geen randje van een persing ontdekken.

Maargoed, zal de boel bestellen en als het straks uitelkaar gaat omdat de aardlekschakelaars verdeeld moeten worden over de fasen kom ik vanzelf tegen of dit veilig was of niet.

Dit is een prefab kast die je zo bij Elektramat kan bestellen, hij was alleen vergeten de brug mee te bestellen dus moest 'ie gaan knippen. Verder idd nette kast en bovenin ook net aangesloten.

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:16
Kun je die grote 3-rijen SEP kast wel in de hoogte kwijt dan? En kun je ook de deurtjes dan nog open, aangezien je meterkast zo smal is?
Ja en ja. Maar ik kreeg het in de abb configurator niet voor elkaar om de 11cm erbij te krijgen, ging telkens naar 44cm. Zie nu dat ik 2x de door jou gelinkte kast boven elkaar kan plaatsen ipv de huidige 4 Hager. Levert 8 extra plaatsen op en ziet er beter uit. Hoef ik ook de Hager hoofdkast niet te vervangen.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:36
mrottjers schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:30:
Ik ben aan het kijken naar kast van SEP Livion. ...

Zijn er mensen met ervaring met deze kasten? Ik vind er nog weinig over.
Ik heb mijn meterkast onlangs gereviseerd en daarvoor twee SEP Livion kasten van 22 cm x 50 cm gebruikt, die hebben elk plek voor 3 rijen van 12 modules. Ik heb veel slots nodig want ik wilde alles in de kasten hebben (inclusief 4 grote Enphase CT spoelen).
Ik heb voor de Livion kasten gekozen omdat het de enige waren met 3 rijen modules die in de beschikbare hoogte pastten.
Ik vond de extra mini-DIN rails voor de verdeelblokjes heel handig.
De gaten voor zij-invoer zitten wat ver naar voren maar dat is op te lossen door de juiste kabeldoorvoer accessoire te gebruiken, met flex buis kom je ook een heel end. Het is maar hoe netjes je het wilt hebben.
Al met al ben ik tevreden over de Livion kasten, ze doen wat ze doen moeten.
Ik kan mij wel voorstellen dat een professional misschien niet voor deze kasten kiest om persoonlijke voorkeurs redenen. Maar voor mij dus een prima keuze. :)

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:06:

- Aardlekautomaat verbonden met L1 op hoofdschakelaar, geen adereindhuls bij hoofdschakelaar
- Nullen van Aardlek1 en aardlekautomaat samen op de hoofdschakelaar, ook geen adereindhuls
Draden kunnen ook ultrasoon gelast zijn. Dan heb je geen adereindhuls nodig.
mrottjers schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:30:
Ik ben aan het kijken naar kast van SEP Livion. Mijn meterkast is 36cm breed dus normaliter kan ik alleen 22cm breed kwijt. Zij kunnen 33cm breed. Ik heb nu een Hager 22cm breed en 4 Hager mini verdeelkasten (laadpaal, mid meter, pv, pib). Dat ziet er erg rommelig uit. Met de DB-354E (https://123groepenkast.nl...enkast-SEP-Livion-DB-354E) zou ik weer ruimte krijgen voor 2e PIB etc.

Zijn er mensen met ervaring met deze kasten? Ik vind er nog weinig over.
Van SEP zou ik geen kwaliteit verwachten, die kast zelf ken ik echter niet.

Schneider Electric PrismaSeT is er trouwens in 13 modules breedte en verschillende hoogtes.

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:34
peterpv schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:34:
[...]

Ik heb mijn meterkast onlangs gereviseerd en daarvoor twee SEP Livion kasten van 22 cm x 50 cm gebruikt, die hebben elk plek voor 3 rijen van 12 modules. Ik heb veel slots nodig want ik wilde alles in de kasten hebben (inclusief 4 grote Enphase CT spoelen).
Ik heb voor de Livion kasten gekozen omdat het de enige waren met 3 rijen modules die in de beschikbare hoogte pastten.
Ik vond de extra mini-DIN rails voor de verdeelblokjes heel handig.
De gaten voor zij-invoer zitten wat ver naar voren maar dat is op te lossen door de juiste kabeldoorvoer accessoire te gebruiken, met flex buis kom je ook een heel end. Het is maar hoe netjes je het wilt hebben.
Al met al ben ik tevreden over de Livion kasten, ze doen wat ze doen moeten.
Ik kan mij wel voorstellen dat een professional misschien niet voor deze kasten kiest om persoonlijke voorkeurs redenen. Maar voor mij dus een prima keuze. :)
Eaton System 55 is met standaard kast van 22x33 en opbouwstuk van 16,6cm 49,5cm hoog, dus dat valt binnen dezelfde maat. Het viel mij op dat Hager voor de stap van twee naar drie DIN railen gelijk 22cm hoger wordt en ABB heeft naast de 16,5cm het invoerstuk er nog boven zitten wat hem hoger maakt.

Nou is de Eaton kast wel krap met invoeren maar als je de ruimte niet hebt kan het wel een probleemoplosser zijn. En de professional die dagelijks installeert vindt dat minder fijn werken maar als je zelf een kast plaats heb je daar maar één keer last van. Die SEP kast zal met dezelfde hoogte niet veel meer invoerruimte hebben denk ik.

Eaton heeft ook een invoerstuk van 55mm als je wel de hoogte hebt voor meer invoerruimte overigens.

Met vriendelijke groet, William

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:19
bjusterbaarlik schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:25:
[...]

Draden kunnen ook ultrasoon gelast zijn. Dan heb je geen adereindhuls nodig.
Ad hoc een 3 fase kast aanpassen naar 1 fase dmv draden verplaatsen... nee denk niet dat die ultrasoon gelast zijn. Hij had alles aangesloten en toen deed de helft van de groepen niks... moest 'ie alles last minute nog aanpassen.

Komende week maar even alles aanpassen, zooi is besteld, dinsdag binnen.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste