Wat @BlueKeenan al schrijft: kan zijn dat er geen blauwe nul is, dat groen/gele aarde ook gelijk de nul is?sypie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 23:43:
[...]
Dan wordt het zaak om je even te verdiepen in het begrip stroomkringschema. Wat er in gaat moet er ook weer uit, hoe dan ook. De cirkel moet rond zijn voordat stroom kan gaan lopen. Er zal dus een lager potentiaal aanwezig moeten zijn dan een fase.
Tenzij het een CV-ketel is, op vorige adres een gehad die bij omdraaien stekker in storing ging....Reptile209 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:50:
Dat maakt in een apparaat niet uit. Het is wisselspanning, dus beide draden zien om de beurt een hoge en een lage potentiaal ("plus en min").
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Maak het nu voor TS niet nodeloos ingewikkeld. Dit heeft niets met zijn vraag te maken. Simpel antwoord (al eerder correct gegeven): het maakt bij een apparaat op netspanning niet uit.
Stroom komt binnen op een fase, gaat buiten op de andere fase (en dat wisselt 50 keer per seconde), daar is geen nulleider voor nodig. Anderen hebben dat ook : https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/3-x-230v-zonder-n.334967/#sypie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 23:43:
[...]
Dan wordt het zaak om je even te verdiepen in het begrip stroomkringschema. Wat er in gaat moet er ook weer uit, hoe dan ook. De cirkel moet rond zijn voordat stroom kan gaan lopen. Er zal dus een lager potentiaal aanwezig moeten zijn dan een fase.
Had ik een nulleider, dan kon ik 165V wisselspanning gebruiken...
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Vroeger kon je elke boormachine en dergelijke op een 12 volt accu (langzaam) laten draaien, maar door de ingebouwde toerental regelingen van tegenwoordig lukt dat niet meer.naftebakje schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:36:
[...]
Stroom komt binnen op een fase, gaat buiten op de andere fase (en dat wisselt 50 keer per seconde), daar is geen nulleider voor nodig. Anderen hebben dat ook : https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/3-x-230v-zonder-n.334967/#
Netstroom zonder nul is ook in Duitsland heel gewoon, draai je daar een groepenkast open zie dat alle aarde draden én alle blauwe nul-draden op een aparte rail met elkaar zijn doorverbonden.. en dat elke automaat van elke groep één-polig is uitgevoerd -alleen de fase dus!-
20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;
Dan woon jij niet in Nederland of nog in oud deel van de binnenstad van Amsterdam.naftebakje schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:36:
[...]
Stroom komt binnen op een fase, gaat buiten op de andere fase (en dat wisselt 50 keer per seconde), daar is geen nulleider voor nodig. Anderen hebben dat ook : https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/3-x-230v-zonder-n.334967/#
Dan heb je namelijk een splitfase systeem. Waarbij je fase geleider tov nul inderdaad geen 230V is.
Echter in “normale” 3F huizen zou het spanningsverschil tussen de fases 400V zijn ofwel je moet dan wel een nul hebben om een normale spanning uit een WCD te krijgen.
Meh. Net-congestie en wachtlijsten: half juni een upgrade van 1-fase 35A naar 3-fase 25A aangevraagd. Afgelopen week is de meterkast vervangen en geschikt gemaakt voor 3-fase. Nu datum voor monteur plannen: half juni 2027... 
Heb nog gebeld of er echt geen eerdere mogelijkheid is, we zijn hier flexibel met thuiswerken dus als er eerder een gat beschikbaar komt - maar nee, half juni dus.
Ofwel, onze brakke gasfornuis waarbij een bezem nodig is om de ovendeur dicht te houden moet het nog driekwart jaar volhouden voor we kunnen vervangen door drie-fase inductiefornuis...
Heb nog gebeld of er echt geen eerdere mogelijkheid is, we zijn hier flexibel met thuiswerken dus als er eerder een gat beschikbaar komt - maar nee, half juni dus.
Ofwel, onze brakke gasfornuis waarbij een bezem nodig is om de ovendeur dicht te houden moet het nog driekwart jaar volhouden voor we kunnen vervangen door drie-fase inductiefornuis...
@vanaalten Dat is niet fijn. Wellicht kun je je 3-fase kookplaat ook tijdelijk met een kookgroep aansluiten.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV
Weet niet in welk gebied je zit, maar bij Stedin komen er altijd plekjes vrij (extra monteurs worden as we speak opgeleid) dus ik raad mensen altijd aan om om de zoveel tijd in te loggen & te kijken of er een eerdere datum beschikbaar is. Heb van meerdere mensen gehoord dat ze hun afspraak zo met maanden konden vervroegen.vanaalten schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:17:
Meh. Net-congestie en wachtlijsten: half juni een upgrade van 1-fase 35A naar 3-fase 25A aangevraagd. Afgelopen week is de meterkast vervangen en geschikt gemaakt voor 3-fase. Nu datum voor monteur plannen: half juni 2027...
Ik ga een volsteens tuinmuurtje van plm 60cm hoog maken. Totaal 20m lang in 3 lengtes. Nu wil ik daar een aantal downlights in maken op de kopse kanten. Tevens moeten er halverwege stopcontacten komen. Hier wil ik de Niko inbouwdozen voor gebruiken. Ik zit alleen even hoe ik daar de elektra bij de downlights en stopcontacten krijg. Idee/plan is om tussen het ‘voor en achterblad’ in de midden voeg een buis hostaliet in te metselen. Maar daar mag ik wss geen VD draad in doen, dus zal dan YMVK kabel worden.. moet ik alleen even pieren hoe ik met een mooie bocht in de inbouwdozen uit ga komen. Hebben jullie hier tips/ideeen over?
Voeding komt uit een kabel/verdeeldoos in een ‘holle’ penant, van waar ik meer elektra in de tuin wil gaan voeden.
Voeding komt uit een kabel/verdeeldoos in een ‘holle’ penant, van waar ik meer elektra in de tuin wil gaan voeden.
YMVK kabel is wel het makkelijkste, staat de penant wel tegen je muur aan dan? De kabel mag natuurlijk niet de grond in gaan. De laatste bocht kan gewoon zonder buis lijkt me, je moet dan vanuit het inbouwdoosje even boren tot het midden van je muur.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Waarom zou je geen installatiedraad mogen gebruiken in een buis in die muur?Frantic schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:37:
Ik zit alleen even hoe ik daar de elektra bij de downlights en stopcontacten krijg. Idee/plan is om tussen het ‘voor en achterblad’ in de midden voeg een buis hostaliet in te metselen. Maar daar mag ik wss geen VD draad in doen, dus zal dan YMVK kabel worden..
Zodra je de muur verlaat en de volle (buiten)grond in gaat zal het iets van YMVKas of zo moeten zijn, maar die kan in een doosje onderin die muur gelast worden naar installatiedraad naar de WCD’s (stopcontacten)?
Als die penent deel uitmaakt van de muur, dan maak je daar een (waterdichte) doos en kun je met een buis naar die WCD’s?Voeding komt uit een kabel/verdeeldoos in een ‘holle’ penant, van waar ik meer elektra in de tuin wil gaan voeden.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Want ‘buiten’ is wat Google me vertelde, al deelde ik eerder wel jouw gedachtegang. En dus vandaar ook ff hier polsenHippe Lip schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 23:21:
[...]
Waarom zou je geen installatiedraad mogen gebruiken in een buis in die muur?
Zodra je de muur verlaat en de volle (buiten)grond in gaat zal het iets van YMVKas of zo moeten zijn, maar die kan in een doosje onderin die muur gelast worden naar installatiedraad naar de WCD’s (stopcontacten)?
[...]
Als die penent deel uitmaakt van de muur, dan maak je daar een (waterdichte) doos en kun je met een buis naar die WCD’s?
Is een tuinhuis dan ook buiten ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Tijdelijk 2-p? Kun je wel gewoon alles aanleggen alvast.vanaalten schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:17:
Goedemorgen bij de renovatie van onze jaren 70 woning zijn de de complete elektrische installatie aan het vernieuwen. Alle inbouwdozen zijn vervangen door ABB MD4050 dozen en alle buis voor slagvast 19mm (op een paar stukjes 19mm flex na), daarnaast zijn er ook heel veel extra inbouwdozen bij gekomen.
Voor wat betreft de meterkast zit ik de denken aan het volgende ontwerp, waarbij de SPD ook van ABB wil en daarnaast voor de twee slaapkamer groepen ik een ABB AFDD beveiliging wil.
Voor wat betreft de meterkast zit ik de denken aan het volgende ontwerp, waarbij de SPD ook van ABB wil en daarnaast voor de twee slaapkamer groepen ik een ABB AFDD beveiliging wil.
Ik zou kijken of het ook past om een Eaton Medusa MTR440, al dan niet met de deurtjes eruit gehaald te plaatsen.averroes1198 schreef op zondag 27 september 2026 @ 08:31:
Goedemorgen bij de renovatie van onze jaren 70 woning zijn de de complete elektrische installatie aan het vernieuwen. Alle inbouwdozen zijn vervangen door ABB MD4050 dozen en alle buis voor slagvast 19mm (op een paar stukjes 19mm flex na), daarnaast zijn er ook heel veel extra inbouwdozen bij gekomen.
[Afbeelding]
Dit omdat je dan over de volle breedte van 24 modules complete rails kunt zetten als je dat wenst, en je hebt meer werkruimte/vrijheid.
En waarom geen 1module brede automaten voor je PV? En die dan bij op de bovenste rij?
En waarom je krachtgroep(en) (neem aan dat dat je reserveringen ook zijn) niet op 1 rij?
En zou mogelijk upgraden naar 10mm2 bedrading (of kamrails) voor je kracht i.c.m. PV.
Tevens je SPD/Overspanningsbeveiliging bij voorkeur zo dicht mogelijk naar de buitenkant v/d kast i.v.m. zo min mogelijk kruisen van de aarding v/d SPD met de fase-draden vanuit je meter (semi-onbeveiligd).
Beetje als onderstaande idee:
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik heb na mijn groepenkast vervanging door o.a. een Eaton Medusa MTR440 de doorzichtige deurtjes daarvan over. De kast steekt namelijk boven de meterkast deur uit en met deurtjes op de groepenkast gaan die nauwelijks meer open.
Wie heeft er nog belang bij? Mogen weg tegen verzendkosten (maar wellicht kun je ze ophalen in Heerenveen of elke maandag in Utrecht of ongeveer om de week op donderdag in Rotterdam). DM en de eerst die een daadwerkelijke afspraak maakt mag ze hebben (reageer vanmiddag en vanavond niet op DM, ben dan niet thuis).
Wie heeft er nog belang bij? Mogen weg tegen verzendkosten (maar wellicht kun je ze ophalen in Heerenveen of elke maandag in Utrecht of ongeveer om de week op donderdag in Rotterdam). DM en de eerst die een daadwerkelijke afspraak maakt mag ze hebben (reageer vanmiddag en vanavond niet op DM, ben dan niet thuis).
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
NEEN! In DE gebruiken ze gewoon fase en nul voor de afzonderlijke groepen, alleen mogen ze daar de nul niet schakelen volgens de VDE. Nul en aarde hebben allebei een eigen verzamelrail (waarbij de nul dus per aardlek een eigen rail heeft) die op één punt zijn verbonden, bij de hoofdaansluiting als je door de lucht je voeding krijgt, of in het onderstation bij een ondergrondse aansluiting.natural colour schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 07:09:
[...]
Vroeger kon je elke boormachine en dergelijke op een 12 volt accu (langzaam) laten draaien, maar door de ingebouwde toerental regelingen van tegenwoordig lukt dat niet meer.
Netstroom zonder nul is ook in Duitsland heel gewoon, draai je daar een groepenkast open zie dat alle aarde draden én alle blauwe nul-draden op een aparte rail met elkaar zijn doorverbonden.. en dat elke automaat van elke groep één-polig is uitgevoerd -alleen de fase dus!-
Het systeem van @naftebakje je en een heleboel ander Vlaamse Tweakers is echt anders. Ook in NL zijn er nog een paar gebieden die op deze manier hun spanning krijgen.
[ Voor 0% gewijzigd door DavidZH op 27-09-2026 11:04 . Reden: Duidelijke beschrijving ]