Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:42
Erveetwee schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:37:
[...]

Voor mij was Hybride een veilige tussenstap. Jaren 20 woning, veel aan isolatie gedaan afgelopen jaren maar zeker niet perfect, geen vloerverwarming, wel grote radiatoren.
@pietjm Hier soortgelijk. Niet zo'n oud huis (1991), maar er pas afgelopen augustus komen wonen en veel moeten klussen, dus prima moment om ook verwarmingssysteem aan te pakken. Geen idee op dat moment wat een warmtepomp kon brengen. Ook nog geen idee hoeveel enerige het huis zou gebruiken. Dus de hybride 'tussenvorm' was ideaal. Altijd de CV als 'backup' aanwezig. Aanbod van Quatt was interessant (en snel te regelen).

Nu een stookseizoen verder ben ik uiterst tevreden met de resultaten. En ook heb ik nu wel het vertrouwen dat dit prima FE kan.

Gasverbruik <1%.
En hier zaten ook wel wat 'experimentjes' tussen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWMc9QhJDAris88geKgT435weoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOjA6lxfQYc3vkUjvbg9Hqvw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:54
jj85 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:46:
[...]

@pietjm Hier soortgelijk. Niet zo'n oud huis (1991), maar er pas afgelopen augustus komen wonen en veel moeten klussen, dus prima moment om ook verwarmingssysteem aan te pakken. Geen idee op dat moment wat een warmtepomp kon brengen. Ook nog geen idee hoeveel enerige het huis zou gebruiken. Dus de hybride 'tussenvorm' was ideaal. Altijd de CV als 'backup' aanwezig. Aanbod van Quatt was interessant (en snel te regelen).

Nu een stookseizoen verder ben ik uiterst tevreden met de resultaten. En ook heb ik nu wel het vertrouwen dat dit prima FE kan.

Gasverbruik <1%.
En hier zaten ook wel wat 'experimentjes' tussen :+

[Afbeelding]
Grappig, hier een huis uit 1990, Quatt Hybrid Duo sinds 1 november 2024 en bijna identiek verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QD1MsGkWIts8JQZYOErj49qAMK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i67Cw8W2QPB8yDWT07QPUxkc.png?f=fotoalbum_large

Moet overigens wel zeggen dat ik van een jaarverbruik van circa 1700 kuub gas kom, dus hoe Quatt erbij komt dat ik vanaf 1 november tot nu al 1780 kuub gas heb bespaard is voor mij een raadsel. Stookgedrag is nagenoeg gelijk gebleven (thermostaat altijd op 20 graden, vloerverwarming).

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vetifuro schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Grappig, hier een huis uit 1990, Quatt Hybrid Duo sinds 1 november 2024 en bijna identiek verbruik:

[Afbeelding]

Moet overigens wel zeggen dat ik van een jaarverbruik van circa 1700 kuub gas kom, dus hoe Quatt erbij komt dat ik vanaf 1 november tot nu al 1780 kuub gas heb bespaard is voor mij een raadsel. Stookgedrag is nagenoeg gelijk gebleven (thermostaat altijd op 20 graden, vloerverwarming).
Kan best kloppen. Koude februari dit jaar, en/of ietsje 'meer' verwarmd wellicht. + afwijking van de schatting.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-05 19:15
Erik1805 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:17:
Nou iets te vroeg gejuicht. Ben al 2 weken bezig om mijn aanbetaling van de chill terug te krijgen. Man hoe moeilijk kan dat zijn?
Waarom geen interesse meer in de Chill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:39
DonnieDoezoe schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:20:
[...]

Zie achteraf het nut niet in voor mijn situatie en ga waarschijnlijk binnen een aantal jaren ook verhuizen.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:33
jj85 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:08:
[...]

De HeatCharger werkt zo niet. Het zijn in weze twee verschillende watercircuits (tapwater en CV). Hierin vindt warmteoverdracht plaats via de r290 HeatCharger

[Afbeelding]

De hogere max temperatuur vd Quatt v2 heeft weinig te maken met het tapwater.
Interessant plaatje. Dus de heatbattery heeft zelf geen warmtewisselaar. En als je warmte eruit wil halen kan dat alleen via de HeatCharger, die dan in omgekeerde stand werkt. Dat is een beetje als heel hard meetrappend van de berg af fietsen, want je gaat water van lage temperatuur opwarmen door actief warmte te onttrekken uit water van hoge temperatuur. Dat gaat vast als een speer en met een gigantische COP! Een beetje als de verwarming aanzetten in hartje zomer, of de airco in hartje winter. Misschien dat dit tot temperatuurpieken in het CV systeem zou kunnen leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:17
Toby-Wan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 06:30:
[...]

kan je niet een extra kabel trekken en beide units op een eigen 16A zetten?
Of en 5x2.5mm2 kabel en een 16 A 3p+N waarvan je er 1 fase leeg laat?

Overigens een V2 Mono is equivalent aan een V1 Duo. Dus bij een V2 Mono heb je heel veel meer vermogen dat eerst nodig werd geacht (V1 QuattRO?? :+ )
Ik heb het hier ook met Quatt over gehad. Ik wou toch echt beide op aparte groep dus 2x 16A. Dit kon niet met de volgende melding: Wat betreft de aansluiting moeten de pompen aangesloten op 1 groep omdat het 1 systeem is. Wettelijk is bepaald dat de pompen via 1 handeling uitgeschakeld moeten kunnen worden, vandaar dat de aansluiting van beiden groepen verplicht is op 1 groep, 1-fase..

Na mijn voorstel om een 2-fase werkschakelaar bij de units te plaatsen was het wel akkoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:47
jj85 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:08:
[...]

De HeatCharger werkt zo niet. Het zijn in weze twee verschillende watercircuits (tapwater en CV). Hierin vindt warmteoverdracht plaats via de r290 HeatCharger

[Afbeelding]

De hogere max temperatuur vd Quatt v2 heeft weinig te maken met het tapwater.
Loopt er dan ook buiten het stookseizoen warm water door de cv leidingen naar de HeatCharger dat in de Quatt buitenunit is opgewarmd?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:50
jordy5 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb het hier ook met Quatt over gehad. Ik wou toch echt beide op aparte groep dus 2x 16A. Dit kon niet met de volgende melding: Wat betreft de aansluiting moeten de pompen aangesloten op 1 groep omdat het 1 systeem is. Wettelijk is bepaald dat de pompen via 1 handeling uitgeschakeld moeten kunnen worden, vandaar dat de aansluiting van beiden groepen verplicht is op 1 groep, 1-fase..

Na mijn voorstel om een 2-fase werkschakelaar bij de units te plaatsen was het wel akkoord.
Let op wanneer de 2 nul draden hebt, je deze ook gescheiden houdt in de werkschakelaar

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:29
jordy5 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:51:
[...]

Heb zelf de quatts ook beiden op een eigen groep. Bij mij zijn ze niet over het bovenstaande begonnen.

Tis maar net hoe de wind staat bij ze.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-05 19:09
DonnieDoezoe schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:20:
[...]

Ik had er ook 2 in pre-order staan.

Ben afgehaakt omdat ze (volgens 'n engineer op de presentatie) geluid maken wat beetje tussen reguliere airco en de mobiele airco in zit. Da's me teveel. Temeer omdat ik ze ook voor verwarmen wil gebruiken en ze daardoor best wel flink deel van het stookseizoen aan zouden staan.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:00:
[...]

Loopt er dan ook buiten het stookseizoen warm water door de cv leidingen naar de HeatCharger dat in de Quatt buitenunit is opgewarmd?
HeatCharger doet ongeveer 3kW volgens zn specs.
Dus de buitenunit zal ook ordegrootte 3kW moeten opbrengen. Dat geeft een dT van zo'n 3grC.

Dat werkt in principe ook bij 23grC naar 20grC.
Dus retour naar Quatt 20grC. Die drukt er 3grC bij en vervolgens 23grC water de HeatCharger in. Die peutert er weer 3grC af etc ..Dus in de zomer zul je dat denk ik niet echt merken aan je leidingen.

[ Voor 11% gewijzigd door jj85 op 21-05-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
lieverd schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:33:
[...]

Interessant plaatje. Dus de heatbattery heeft zelf geen warmtewisselaar. En als je warmte eruit wil halen kan dat alleen via de HeatCharger, die dan in omgekeerde stand werkt.
Ja, denk dat het zo zou moeten werken.
Gebaseerd op de beschikbare tekeningen, renders en fotos. Pin me er niet op vast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balkonboer
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02:47
Ik heb nu 4x gemaild met Quatt zonder reactie terug over mijn opzegging van de All Electric en 1x gebeld met de klantenservice, maar totaal niets hoor je meer van ze. Ook geen aanbetaling teruggestort.
Totaal dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:17
Vreemd. Ik heb constant contact met de sales. Reageren wel prompt als je nog niet hebt aanbetaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Balkonboer schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:45:
Ik heb nu 4x gemaild met Quatt zonder reactie terug over mijn opzegging van de All Electric en 1x gebeld met de klantenservice, maar totaal niets hoor je meer van ze. Ook geen aanbetaling teruggestort.
Totaal dood.
Check de Quatt website bij Careers:
Zolang deze openstaat kun jij nog wachten op terugbetalingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v_EgVU60A4Br89TOkGlzMD6H4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7nqiZqgWhcvbks5FE49CmJP0.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVEV0ay80UFsy1u2XYYsu29Blu4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UAp14TztHOdzIkg7CJzgbDxT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door TeslaNerd op 21-05-2025 23:14 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balkonboer
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02:47
OK die vacature maakt veel duidelijk. Ik zou in de pilot gaan voor All Electric dus had zelfs de pre-order al aanbetaald.
Maar de chaos wordt naar mijn idee steeds groter en groter, vandaar dat ik geen vertrouwen meer had en de hele boel gecancelled heb.
De enige mails die ik nog wel kreeg zijn de betaallinks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:54
paQ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Kan best kloppen. Koude februari dit jaar, en/of ietsje 'meer' verwarmd wellicht. + afwijking van de schatting.
Okay fair point. Moet wel zeggen dat de 1700 kuub voorheen inclusief SWW was, dus dat ik daar nu al geschat ruim overheen ben exclusief SWW vond ik in ieder geval wel bijzonder. 1 november van dit jaar zal ik de balans opmaken, dan zullen we het weten :D Een en ander ook in vergelijking met mijn gegevens vanuit Vattenfall en Homewizard uiteraard.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:07
Erik1805 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:17:
Nou iets te vroeg gejuicht. Ben al 2 weken bezig om mijn aanbetaling van de chill terug te krijgen. Man hoe moeilijk kan dat zijn?
Maak je niet druk om die 2 weken; wat dacht je dat als Erik1805 in de lucht komt ze gelijk alles laten vallen? .. Overigens kan ik mij niet inbeelden wie dit verder interesseert, het is geen app groep maar een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Balkonboer schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:45:
Totaal dood.
Bedoel je dat je nu 4x gemaild en gebeld hebt sinds afgelopen zaterdag?
Balkonboer in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Welk mailadres gebruik je? (sales@quatt.io lijkt me hier de beste).

Of anders plan je een videogesprek in voor een nieuwe installatie en ga je daar je geld terugvragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Is Quatt de eerste/enige die het concept van de Chill en de HeatCharger als binnenunits op een warmtepomp als product aanbiedt?
De warmtepomp in warmtepompboilers is bijvoorbeeld vergelijkbaar aan de HeatCharger maar heeft niet alle functies waarmee Quatt de cv combiketel kan vervangen.
Zijn er andere airco binnenunits die als water/water warmtepomp op een hybride warmtepomp kunnen aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:45
TeslaNerd schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:17:
Is Quatt de eerste/enige die het concept van de Chill en de HeatCharger als binnenunits op een warmtepomp als product aanbiedt?
De warmtepomp in warmtepompboilers is bijvoorbeeld vergelijkbaar aan de HeatCharger maar heeft niet alle functies waarmee Quatt de cv combiketel kan vervangen.
Zijn er andere airco binnenunits die als water/water warmtepomp op een hybride warmtepomp kunnen aansluiten?
Vooral die laatste opmerking is waar ik erg benieuwd naar ben. Ik ben een tijd geleden bij Quatt uitgekomen (en uiteindelijk niet geworden) omdat ze met de Chill zouden komen. Gezien we een knus rijtjeshuis hebben is opstelling van 1 WP al moeilijk, laat staan als er dan ook nog een airco zou moeten komen voor de zomers.

Ik heb denk ik wel 8 installateurs aangeschreven met de vraag of ze geen systeem leveren wat op 1 buitenunit zowel condenserend kan koelen als kan verwarmen, maar iedereen vond het maar een rare vraag, terwijl ze wel allemaal het ermee eens waren dat dat ideaal zou zijn voor de miljoenen rijtjeshuizen die Nederland kent.

Daikin heeft het "Multi+" systeem, maar dat adverteren ze vooral als Aircos + Boiler, nooit als Aircos + CV-water-verwarming (+ Boiler). Maar dan heb je te maken met split-systemen, dus koelmiddel wat naar binnen gaat, en dat dus met leidingen naar iedere binnenunit apart, en niet zoals je voorstelt een water/lucht airco die het CV-water verwarmt om lucht te koelen, wat met de monoblock unit dan gekoeld wordt, waardoor maar 1 set leidingen van buiten naar binnen gaat.

Wellicht denk ik er te makkelijk over, maar dit is volgens mij een gat in de markt waar je als installateur in wil springen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:20:
[...]

het laatste punt in de FAQ in dat topic is leuk voor iedereen die in te Quatt HeatCharger geinteresseerd is m.b.t. de "COP" van de HeatCharger, het addertje :X
Leuke idd...

Als ik uitga van 3kW vermogen van de HeatCharger, bij een COP van 4, dan is er zo'n 750W elektriche energie nodig.

Tevens moet de Quatt buitenunit ook zo'ln 3kW opbrengen. Bij een COP van 4 is dit ook zo'n 750W elektrische energie.

COP_totaal = 3000 / (750 + 750) = 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdeiRF5uBgZ6DkEmDZTOfbEj8f4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xIcn5r4qpdqDl3xUNKV2uAI9.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
nairolf schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Vooral die laatste opmerking is waar ik erg benieuwd naar ben. Ik ben een tijd geleden bij Quatt uitgekomen (en uiteindelijk niet geworden) omdat ze met de Chill zouden komen. Gezien we een knus rijtjeshuis hebben is opstelling van 1 WP al moeilijk, laat staan als er dan ook nog een airco zou moeten komen voor de zomers.

Ik heb denk ik wel 8 installateurs aangeschreven met de vraag of ze geen systeem leveren wat op 1 buitenunit zowel condenserend kan koelen als kan verwarmen, maar iedereen vond het maar een rare vraag, terwijl ze wel allemaal het ermee eens waren dat dat ideaal zou zijn voor de miljoenen rijtjeshuizen die Nederland kent.

Daikin heeft het "Multi+" systeem, maar dat adverteren ze vooral als Aircos + Boiler, nooit als Aircos + CV-water-verwarming (+ Boiler). Maar dan heb je te maken met split-systemen, dus koelmiddel wat naar binnen gaat, en dat dus met leidingen naar iedere binnenunit apart, en niet zoals je voorstelt een water/lucht airco die het CV-water verwarmt om lucht te koelen, wat met de monoblock unit dan gekoeld wordt, waardoor maar 1 set leidingen van buiten naar binnen gaat.

Wellicht denk ik er te makkelijk over, maar dit is volgens mij een gat in de markt waar je als installateur in wil springen..
Een warmtepomp met FCU's bijv.
Of meer in de lijn van de chill: Innova waterloop
Er bestaan overigens ook airco binnenunits die w/w zijn. Dan voer je de warmte af door stromend water. Kost wel waterverbruik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
nairolf schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Deze fish tank cooler/heater (3-35 celsius) lijkt wel op een Quatt Chiller. In 100watt of 120watt uitvoering

https://www.ebay.com/itm/387829313949

https://amzn.eu/d/9sh5aRx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_batohkd5DefL_X7qXuOquOeF-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v2SLoSwN7hUohSsqFi4zfqBN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SLSw5J5E3_CZBx7fi6XYd28U-s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PYlipEKd0bU5JclO7ftOljWV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 22-05-2025 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:16:
[...]

Leuke idd...

Als ik uitga van 3kW vermogen van de HeatCharger, bij een COP van 4, dan is er zo'n 750W elektriche energie nodig.

Tevens moet de Quatt buitenunit ook zo'ln 3kW opbrengen. Bij een COP van 4 is dit ook zo'n 750W elektrische energie.

COP_totaal = 3000 / (750 + 750) = 2.

[Afbeelding]
Exact dit!
en dan berekening nogmaals in wintermaanden, waar buitenunit slechts 2.5 COP haalt.. dan is je COP van lucht naar douche water nog slechts 1.5 of minder zelfs..

Zelfde berekening kan je uitvoeren voor ondersteuning van CV vanuit Heatbattery. Dan komt Heatcharger compressor er nóg een keer bij, corrigeren voor Quatt COP bij koude temperaturen en het zal niet heel veel efficiënter zijn dan een COP1 doorstroomverwarmer

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 22-05-2025 12:47 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:04
TeslaNerd schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:17:
Er zijn ook WPs zie water koelen, en je via een vloerkoeling werkt. Dit vereist dus wel vvw (radiatoren gaan condenseren, al zou je dat met fans kunnen oplossen, zou dat eigenlijk best willen proberen).

Multi-split is idd onontgonnen terein. Zelfs voor meerdere L/L units is in praktijk aparte buiten units niet duurder.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-05 15:03
Balkonboer schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:51:
OK die vacature maakt veel duidelijk. Ik zou in de pilot gaan voor All Electric dus had zelfs de pre-order al aanbetaald.
Maar de chaos wordt naar mijn idee steeds groter en groter, vandaar dat ik geen vertrouwen meer had en de hele boel gecancelled heb.
De enige mails die ik nog wel kreeg zijn de betaallinks
Hier eenzelfde ervaring, zou in de AE pilot gaan, midden april telefonische intake gehad en er zou direct een vragenlijst voor plaatsingsplan en document met voorwaarden voor pilot gestuurd worden. Na twee reminders en een week verder de vragenlijst gehad en dezelfde dag geretourneerd met foto's. Sindsdien 6 emails gestuurd naar betreffende accountmanager en 8x gebeld (maar hem niet aan de telefoon gekregen). Nu 6 weken verder en compleet onduidelijk wat er gaat gebeuren....Jammer dat ze het zo laten liggen. Ik had mij notabene aangemeld voor de pilot van elk van hun nieuwe producten (dus ook batterij en chill), absolute chaos daar...Mijn technisch hart vind het nog steeds interessant en daarom nog niet gecanceld, maar eigenlijk gekkenwerk om zoveel geld ter beschikking te stellen voor niet uitontwikkelde techniek bij een bedrijf waar de controle totaal zoek is...Ik denk dat ik ook maar ga cancellen en in de wachtstand totdat zowel de techniek, als ook het bedrijf volwassen is...it's a shame...

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:39
post.p schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:36:
[...]

Maak je niet druk om die 2 weken; wat dacht je dat als Erik1805 in de lucht komt ze gelijk alles laten vallen? .. Overigens kan ik mij niet inbeelden wie dit verder interesseert, het is geen app groep maar een forum.
Zegt meer iets over de werkwijze lees chaos van het bedrijf op dit moment. Iets verwerken en terugbetalen lijkt mij geen rocket science.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:44:
[...]

Zelfde berekening kan je uitvoeren voor ondersteuning van CV vanuit Heatbattery. Dan komt Heatcharger compressor er nóg een keer bij, corrigeren voor Quatt COP bij koude temperaturen en het zal niet heel veel efficiënter zijn dan een COP1 doorstroomverwarmer
Vraag me af op COP uberhaupt dan >1 blijft als je leidingverliezen en warmteverlies op het boilervat meepakt.
Maar misschien wordt in deze situatie wel enkel het 2kW back-up element gebruikt...
en ja, warmteverlies van je boilervat is misschien niet echt een verlies, het blijft immers binnen de muren van je huis (al heeft het op mijn zolder denk ik niet heel veel impact)

Al met al wordt het volgens mij wel een hele complexe regeling voor Quatt All-E, zeker als je er ook nog een chill tussen zal zetten

[ Voor 11% gewijzigd door jj85 op 22-05-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:50:
[...]

Vraag me af op COP uberhaupt dan >1 blijft als je leidingverliezen en warmteverlies op het boilervat meepakt.
Maar misschien wordt in deze situatie wel enkel het 2kW back-up element gebruikt...
en ja, warmteverlies van je boilervat is misschien niet echt een verlies, het blijft immers binnen de muren van je huis (al heeft het op mijn zolder denk ik niet heel veel impact)

Al met al wordt het volgens mij wel een hele complexe regeling voor Quatt All-E, zeker als je er ook nog een chill tussen zal zetten
Met een Chill verhoog jij toch weer het rendement omdat de warmte uit het huis in de boiler wordt gepompt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:06:
[...]

Met een Chill verhoog jij toch weer het rendement omdat de warmte uit het huis in de boiler wordt gepompt
Ik zeg toch nergens dat een Chill het rendement verlaagd :+

Maar al die componenten maken de regeling wel complex; aangezien je vaak meerdere opties hebt.

Chill:
- Warmteafvoer naar buiten (via buitenunit)
- Warmteafvoer naar HeatBattery (via HeatCharger)

All-E verwarmingssysteem
- Extra warmte (defrostondersteuning?) ontrekken uit HeatBattery
- Extra warmte (defrostondersteuning?) inbrengen via 2kW doorstroomverwarmer

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 22-05-2025 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
jj85 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:50:
[...]

Als ex-fysicus lijkt me vooral de COP berekening complex, maar de energiestroom niet:

De FE-unit (zo noem ik de heatexchanger+heatbattery liever):
1. verplaatst warmte naar het vat,
2. (denk ik) warmte uit het vat onttrekken (en dan bedoel ik niet als tap voor sanitair water),
3. kan warmte met de weerstandsverwarmer genereren.

Even de Chill buiten beschouwing gelaten:
1. is regulier gebruik, opslag en extra verwarmingsboost (want typisch hoger dan CV watertemperatuur) tbv sanitair water. Eigenlijk een gewone wpb functie, uit CV water (dus uit buitenunits). Typische COP voor wpb is volgens mij 2, en ik neem aan dat dat ook hier gehaald kan worden.
2. lijkt me heel logisch om in de winter te doen voor defrosts. COP is hier denk ik nog beter dan 2, want, warmte uit water van 60 graden in CV water van zeg <18 is 'met de wind mee'.
3. als bij de vraag onder 2. of 1. niet genoeg vermogen beschikbaar is (de warmtewisselaar heeft tenslotte een vermogen die functie is van temperatuur en stroomverbruik).

De Chill maakt het niet ingewikkelder, maar slechts het aantal richtingen waarin energie kan stromen hoger. Netto COP berekeningen worden wel ingewikkelder, en zullen een functie zijn van of Chill warmte in het vat dumpt (of naar buiten), en dan dus ook hoeveel warm sanitair water je feitelijk gebruikt (op een gegeven moment zit het vat 'vol' met energie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-05 20:32
Brent schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:18:
[...]

Als ex-fysicus lijkt me vooral de COP berekening complex, maar de energiestroom niet:

De FE-unit (zo noem ik de heatexchanger+heatbattery liever):
1. verplaatst warmte naar het vat,
2. (denk ik) warmte uit het vat onttrekken
3. kan warmte met de weerstandsverwarmer genereren.

Even de Chill buiten beschouwing gelaten:
1. is regulier gebruik, opslag en extra verwarmingsboost (want typisch hoger dan CV watertemperatuur) tbv sanitair water. Eigenlijk een gewone wpb functie, uit CV water (dus uit buitenunits). Typische COP voor wpb is volgens mij 2, en ik neem aan dat dat ook hier gehaald kan worden.
2. lijkt me heel logisch om in de winter te doen voor defrosts. COP is hier denk ik nog beter dan 2, want, warmte uit water van 60 graden in CV water van zeg <18 is 'met de wind mee'.
3. als bij de vraag onder 2. of 1. niet genoeg vermogen beschikbaar is (de warmtewisselaar heeft tenslotte een vermogen die functie is van temperatuur en stroomverbruik).

De Chill maakt het niet ingewikkelder, maar slechts het aantal richtingen waarin energie kan stromen hoger. Netto COP berekeningen worden wel ingewikkelder, en zullen een functie zijn van of Chill warmte in het vat dumpt (of naar buiten), en dan dus ook hoeveel warm sanitair water je feitelijk gebruikt (op een gegeven moment zit het vat 'vol' met energie).
Zonder de Chill is de COP berekening toch redelijk eenvoudig? Alle warmte gaat namelijk via de buitenunit naar binnen. Je weet hoeveel warmte uit de buitenunit komt, en hoeveel elektriciteit er in totaal wordt gebruikt.

En als je van de chill wat de ingaande en uitgaande temperatuur van het water is, kun je dat erbij optellen. En als je weet hoeveel stroom de Chill gebruikt. Als je dat niet weet, wordt het lastig.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
s020506 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Zonder de Chill is de COP berekening toch redelijk eenvoudig? Alle warmte gaat namelijk via de buitenunit naar binnen. Je weet hoeveel warmte uit de buitenunit komt, en hoeveel elektriciteit er in totaal wordt gebruikt.

En als je van de chill wat de ingaande en uitgaande temperatuur van het water is, kun je dat erbij optellen. En als je weet hoeveel stroom de Chill gebruikt. Als je dat niet weet, wordt het lastig.
Het is eenvoudig, maar ook ingewikkeld ;) Allereerst omdat het (misschien?) een optie is het vat voor coldstarts (bovenop CV leidingwater) te gebruiken, en andersom met de Chill warmte in het vat te dumpen. Als je dat kan en doet, moet je dus gaan meetellen wat je verder met het vat doet (wat het op temperatuur, had je net gedoucht, douche je wel genoeg om al die warmte ook weer uit het vat te halen, etc), wat lastig berekenen kan zijn omdat het van gebruik afhangt. Vermogen in door uit delen is makkelijk, maar precies boekhouden wat je waar gebruikt niet (als die 'battery' inderdaad in alle richtingen als energieopslag kan dienen).

Maar ik lees ook hier dat sommigen apart leidingverliezen willen aftrekken van de COP. Dat lijkt me lastig meten, dus ga je al helemaal de modelleringkant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Toby-Wan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:21:
[...]

Let op wanneer de 2 nul draden hebt, je deze ook gescheiden houdt in de werkschakelaar
Alleen als je beide op dezelfde fase hebt, bij verschillende fasen mogen ze de 0 delen (uiteraard altijd dezelfde groep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Brent schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:38:
[...]

Het is eenvoudig, maar ook ingewikkeld ;) Allereerst omdat het (misschien?) een optie is het vat voor coldstarts (bovenop CV leidingwater) te gebruiken, en andersom met de Chill warmte in het vat te dumpen. Als je dat kan en doet, moet je dus gaan meetellen wat je verder met het vat doet (wat het op temperatuur, had je net gedoucht, douche je wel genoeg om al die warmte ook weer uit het vat te halen, etc), wat lastig berekenen kan zijn omdat het van gebruik afhangt. Vermogen in door uit delen is makkelijk, maar precies boekhouden wat je waar gebruikt niet (als die 'battery' inderdaad in alle richtingen als energieopslag kan dienen).

Maar ik lees ook hier dat sommigen apart leidingverliezen willen aftrekken van de COP. Dat lijkt me lastig meten, dus ga je al helemaal de modelleringkant uit.
Coldstarts zeggen me niks, daar moet je me ff bij helpen :)

Maar goed, waarom zou je kijken naar wat er uit gaat? Er gaat evenveel warmte in als uit, dus als je de ingang meet ben je er toch? Dus de hoeveel warmte de chill erin stopt en hoeveel stroom die gebruikt. Of zie ik wat over het hoofd?

Stel ik wel voor dat wat verlies, zoals leidingsverliezen, even niet meerekenen. Dat wordt onnodig complex. Haal een paar tienden van je COP af en je zal een heel eind zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
s020506 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:00:
[...]

Coldstarts zeggen me niks, daar moet je me ff bij helpen :)
Ik bedoel dus defrosts en evt starts na lange stroomstoring in kouder weer. Er is geen (gas-)CV die dat even bijbrand, dat moet ergens vandaan komen, en het kan in theorie te koud zijn voor de warmtepomp om direct te leveren. Al gok ik dat na een week zonder stroom bij -15 dat element ook niet genoeg is ;)
Maar goed, waarom zou je kijken naar wat er uit gaat? Er gaat evenveel warmte in als uit, dus als je de ingang meet ben je er toch? Dus de hoeveel warmte de chill erin stopt en hoeveel stroom die gebruikt. Of zie ik wat over het hoofd?
Met de 'heatbattery' (het vat dus) kun je energie 'timeshiften': het gaat er op een ander moment weer uit of in. En niet altijd nuttig (nog naast het gewone stilstaverlies). Je kunt zeker doen alsof het altijd nuttig is, of nooit, om de berekening te versimpelen (en je zit gok ik in veel gevallen niet mijlenver van de waarheid).

Dus de instantane COP (uit/in op dit moment) is niet de effectieve COP, omdat je energie opslaat/onttrekt aan het vat, en niet weggooit. Na uitmiddelen over een uur of dag kun je dan aan een betere COP komen, omdat je die energie ergens anders hebt kunnen inzetten (of niet).
Stel ik wel voor dat wat verlies, zoals leidingsverliezen, even niet meerekenen. Dat wordt onnodig complex. Haal een paar tienden van je COP af en je zal een heel eind zijn.
Zeker, maar het is dus maar net wat je _precies_ als in en uit gaat tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Brent schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:39:
[...]

Alleen als je beide op dezelfde fase hebt, bij verschillende fasen mogen ze de 0 delen (uiteraard altijd dezelfde groep).
zolang ze vervolgens niet op verschillende aardlekschakelaars zitten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:58
[...]

Exact dit!
en dan berekening nogmaals in wintermaanden, waar buitenunit slechts 2.5 COP haalt.. dan is je COP van lucht naar douche water nog slechts 1.5 of minder zelfs..

@jj85
En daar komt dan het standverlies van 1.5 a 2.5kWh/dag (thermisch) nog bij.
Ik wil niet blijven zeuren, maar ik ben nog steeds gecharmeerd van een doorstroom verwarmer in combinatie met warmte terugwin douche.

Wij zijn met 2 en douchen vrij kort.
Ik heb geen quatt maar zonneboiler met inde wintermaanden elektrische bijverwarming.
Ons standverlies is gelijk aan het gebruik. Daarmee zou de effectieve cop bij gebruik van warmtepomp nog eens de helft kleiner en komt dus onder de 1. Een doorstroomverwarmer met cop=1 is dan niet raar.

Voor een ligbad is dat geen (serieuze) optie. Kosten zijn echter vele malen lager.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Brent schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:10:
[...]

Ik bedoel dus defrosts en evt starts na lange stroomstoring in kouder weer. Er is geen (gas-)CV die dat even bijbrand, dat moet ergens vandaan komen, en het kan in theorie te koud zijn voor de warmtepomp om direct te leveren. Al gok ik dat na een week zonder stroom bij -15 dat element ook niet genoeg is ;)

[...]

Met de 'heatbattery' (het vat dus) kun je energie 'timeshiften': het gaat er op een ander moment weer uit of in. En niet altijd nuttig (nog naast het gewone stilstaverlies). Je kunt zeker doen alsof het altijd nuttig is, of nooit, om de berekening te versimpelen (en je zit gok ik in veel gevallen niet mijlenver van de waarheid).

Dus de instantane COP (uit/in op dit moment) is niet de effectieve COP, omdat je energie opslaat/onttrekt aan het vat, en niet weggooit. Na uitmiddelen over een uur of dag kun je dan aan een betere COP komen, omdat je die energie ergens anders hebt kunnen inzetten (of niet).

[...]

Zeker, maar het is dus maar net wat je _precies_ als in en uit gaat tellen.
Ik krijg de indruk dat we langs elkaar heen praten, kijken of we dit nog recht gebreid kunnen krijgen.

Voor de Coefficient of Performance kijk je toch alleen hoe efficient je systeem warmte erin kan pompen. Of je dat nu "verliest" via je radiator, je leidingen, je doucheputje of stilstand maakt niet veel uit. En het maakt ook niet uit waneer je dat doet, je kijkt alleen maar naar wat erin gaat. Via de buitenunit, of via de Chill. Of het backup element, die zullen we maar niet vergeten.

Stilstand is trouwens wel een serieus verlies, denk ik. Maar verlies maakt hier niet uit; veel verlies betekend alleen een hoog stroom verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
s020506 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:42:
[...]

Ik krijg de indruk dat we langs elkaar heen praten, kijken of we dit nog recht gebreid kunnen krijgen.

Voor de Coefficient of Performance kijk je toch alleen hoe efficient je systeem warmte erin kan pompen.
Wat is 'er'. Dat is de discussie.
Of je dat nu "verliest" via je radiator, je leidingen, je doucheputje of stilstand maakt niet veel uit.
Het maakt uit zodra je beslist dat het uitmaakt ;)
En het maakt ook niet uit waneer je dat doet, je kijkt alleen maar naar wat erin gaat.
Zodra je (instantane) COP gaat afhangen van de toestand van het systeem (dwz hoeveel energie zit er in het vat, en wat lekt daar evt weg via verliezen of gebruiken van sww) wordt t sommetje dus wel ingewikkelder.

Je kunt het allemaal uitmiddelen en gewoon de dageindstand nemen bijv, zeker. Prima oogpunt. Maar, als je wil weten wat de winst is van het gebruik van het vat als opslag of niet bijv, zul je de diepte inmoeten.

Zo evt ook met leidingverlies: het impact je gemiddelde T in de radiator, en als je echt op de halve graad gaat rekenen, maakt dat uit. Want het leidingverlies is misschien in een andere ruimte, dus gaat het vermogen af van de ruimte waar je het wil hebben.

Enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 16:15
[...]

Exact dit!

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit zo werkt. Als het FE systeem een cop van minder dan 1,5 haalt om warm sww te maken dan heeft het geen zin om zoiets te ontwikkelen. Wat we ook van Quatt vinden, zo dom/naief zullen ze toch niet zijn.
En als de uiteindelijke cop voor sww zo laag is dan ga ik mijn preorder cancelen. Het heeft geen zin zoveel geld uit te geven om 'niks' te besparen.
Heeft iemand dit al wel eens aan Quatt gevraagd?
Hoe zien de eerste mensen die al aangesloten zijn dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:47:
[...]

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit zo werkt. Als het FE systeem een cop van minder dan 1,5 haalt om warm sww te maken dan heeft het geen zin om zoiets te ontwikkelen. Wat we ook van Quatt vinden, zo dom/naief zullen ze toch niet zijn.
En als de uiteindelijke cop voor sww zo laag is dan ga ik mijn preorder cancelen. Het heeft geen zin zoveel geld uit te geven om 'niks' te besparen.
Ik specificeer wintermaand (worst case), dit is geen seizoensgemiddelde.
Dus gaat niet over 'dom', maar wel over een eerlijke berekening waarin zowel het verbruik van buitenunit als Heatcharger wordt meegenomen om een bepaalde hoeveelheid warm water te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 16:15
Toby-Wan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Ik specificeer wintermaand (worst case), dit is geen seizoensgemiddelde.
Dus gaat niet over 'dom', maar wel over een eerlijke berekening waarin zowel het verbruik van buitenunit als Heatcharger wordt meegenomen om een bepaalde hoeveelheid warm water te krijgen
Enig idee wat dan ongeveer een scop zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:00:
[...]

Enig idee wat dan ongeveer een scop zou zijn?
Inschatting van @jj85
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Gaat met name om het principe, Heatcharger moet z'n warmte ergens vandaan halen en dat moet ook aangevuld worden (iets met natuurkunde :+ )

[ Voor 21% gewijzigd door Toby-Wan op 22-05-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[...]

Quatt geeft zelf ook wel aan dat de besparing beperkt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWgNkf40jGoU8z4aKiFY3yseShs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RlebdVzhih2bPq9GqWRO70gG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:03:
[...]

Inschatting van @jj85
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Gaat met name om het principe, Heatcharger moet z'n warmte ergens vandaan halen en dat moet ook aangevuld worden (iets met natuurkunde :+ )
De hele 'discussie' vandaag is wel een trigger om binnenkort eens wat sommetjes te gaan maken en eea te vergelijken.

- Quatt All-E
- Doorstroomverwarmer + WPB (L/W)
- Huidig CV behouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:51
We hadden bij de offerte geen vuilfilter erbij gedaan, was niet nodig omdat onze CV op zolder hangt. Nu twijfel ik nog wel om er 1 tussen te zetten. Stel als ik er 1 haal, zouden ze die er dan tussen willen plaatsen? En welke is raadzaam op te nemen qua merk en model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
supercrazy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:41:
We hadden bij de offerte geen vuilfilter erbij gedaan, was niet nodig omdat onze CV op zolder hangt. Nu twijfel ik nog wel om er 1 tussen te zetten. Stel als ik er 1 haal, zouden ze die er dan tussen willen plaatsen? En welke is raadzaam op te nemen qua merk en model?
Lees even 6.5 en 6.6 in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-05 18:55
supercrazy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:41:
Ik heb deze gekozen "SpiroCombi MB3 lucht en vuilafscheider 22 mm klem UC022WJ".

Die hebben ze er zonder probleem tussen gezet.
Ook heb ik een nieuw expansievat gekocht, was 10 jaar oud, ook die hebben ze zonder probleem vervangen.

ZO-Drenthe, vrijstaand bj. 1912 197 m2 enkelsteens, dak isolatie, HR++ beneden dubbelglas in de slaapkamers, radiatoren met 25gr speedcomfort, Tado V3+ (draadloos), houtkachel, Intergas hre 36/30 A, QuattMono november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:35
jj85 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:09:
[...]

Quatt geeft zelf ook wel aan dat de besparing beperkt is.
[Afbeelding]
Dat komt natuurlijk vooral doordat de hybrid nog maar weinig gasverbruik over laat.
Als je thuis een voetbalelftal hebt, dan is een R290 W/W warmtepomp echt fijn.

R290 haalt toch een flink hogere SCOP dan de oude koelmiddelen bij dezelfde omstandigheden en waar R32 vooral bij de lagere tempaturen presteert vult R290 dit mooi aan bij hogere temperaturen.

Natuurlijk hangt het er ook vanaf hoe warm het buiten is (de hybrid maakt het CV water warm. Dat gaat bij -5 toch niet geweldig) en hoe warm je het water op wilt slaan. Want uit de koude waterleiding met 10 graden naar 40 graden voor direct gebruik gaat aanzienlijk gemakkelijker dan naar 65 graden als je door bijmengen naar 40 een grotere voorraad wilt.

Als je het daarna weer terug wilt geven aan de leidingen, dan heb je wel weer wat verlies. Is dat heel erg als je daardoor extra vermogen hebt op de momenten dat de Hybrid het alleen even niet trekt en je anders klachten zou krijgen van anderen in huis? En wat kost die elektriciteit per 2027 als je overdag een voorraadje aanmaakt op zonnepanelen overschot, zelfs al is dat dan even met een beroerde COP omdat de ijspegels aan de pomp hangen?

Dus ja, de besparing is beperkt en het rendement zal wisselen.

Ben je alleen en is 40 graden zat, dan verwacht ik een geweldige COP in de zomer, maar dat je eigenlijk alleen de netbeheerkosten van de gasaansluiting en het CV onderhoud bespaart.

Heb je een groot gezin dat na de elfstedentocht allemaal heet wil douchen, dan is de COP waarschijnlijk beroerd en zal het COP 1 hulpelement ook nodig zijn. Maar over het hele jaar gezien spaar je misschien ook wel honderden euro's aan gas uit voor dat douchen. Met een paar extra zonnepanelen is dat een groot deel van het jaar zo gecompenseerd, met of zonder salderen.

Maar laten we vooral wachten op de praktijk. Er zullen vast wel wat tweakers zijn die zich hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:10
Ik heb nog een vraag t.a.v. de capaciteitsberekening van de warmtepomp.

Woning is 250m2 woonoppervlak. Ik woon er pas een jaar en het gasverbruik was zo'n 1500 - 1600m3. Als ik de koevlaas formule toepas is dat: 1500 * 8 / 1650 = 7.3KW aan benodigd vermogen van warmtepomp.

Nu moet ik er wel bij zeggen: om kosten te besparen heb ik de verwarming kouder gezet dan ik zou willen afgelopen winter. Dus hij stond op 19 waar ik deze liever op 20.5 heb. Ook heb ik boven verwarmd met Airco i.p.v. radiator.

Ik kan moeilijk uitrekenen hoeveel meer gas ik had verbruikt o.b.v. die 1.5 graad meer.

De vraag: een warmtepomp van 11 - 14 KW lijkt overkill en ik wil geen pendelen riskeren. Nu zie ik in de specs dat de warmtepomp minimaal 1.8 KW aan vermogen kan leveren. Vraag is dus: is er dan nog een risico pendelen? Ik heb alle radiatoren altijd 100% open staan en heb beneden (3 slangen) vloerverwarming.

Ik wil terug naar bijna geen gasverbruik, behalve voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
dreamer2 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:52:
[...]

Ik heb deze gekozen "SpiroCombi MB3 lucht en vuilafscheider 22 mm klem UC022WJ".

Die hebben ze er zonder probleem tussen gezet.
Ook heb ik een nieuw expansievat gekocht, was 10 jaar oud, ook die hebben ze zonder probleem vervangen.
Is 22mm standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
alikebab1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:08:
Ik heb nog een vraag t.a.v. de capaciteitsberekening van de warmtepomp.

Woning is 250m2 woonoppervlak. Ik woon er pas een jaar en het gasverbruik was zo'n 1500 - 1600m3. Als ik de koevlaas formule toepas is dat: 1500 * 8 / 1650 = 7.3KW aan benodigd vermogen van warmtepomp.

Nu moet ik er wel bij zeggen: om kosten te besparen heb ik de verwarming kouder gezet dan ik zou willen afgelopen winter. Dus hij stond op 19 waar ik deze liever op 20.5 heb. Ook heb ik boven verwarmd met Airco i.p.v. radiator.

Ik kan moeilijk uitrekenen hoeveel meer gas ik had verbruikt o.b.v. die 1.5 graad meer.

De vraag: een warmtepomp van 11 - 14 KW lijkt overkill en ik wil geen pendelen riskeren. Nu zie ik in de specs dat de warmtepomp minimaal 1.8 KW aan vermogen kan leveren. Vraag is dus: is er dan nog een risico pendelen? Ik heb alle radiatoren altijd 100% open staan en heb beneden (3 slangen) vloerverwarming.

Ik wil terug naar bijna geen gasverbruik, behalve voor warm water.
Met de vorige versie 1 van de Quatt Hybrid moet je zeker naar een duo opstelling.

Met de versie 2 heb je best wel veel vermogen. Maar die 1,5 graad meer is best een dingetje.
Ik zou in jouw geval dus gewoon voor een versie 2 duo opstelling gaan. Pendelen gebeurt niet omdat ze niet allebei moeten draaien. Ze wisselen elkaar periodiek af als er 1 ruim genoeg warmte afgeeft.

Natuurlijk heb ik geen idee wat je nog aan isolatie wil/kan doen, of het gaat qua geluidsnormen en ruimte en wat je budget is. Maar 250 m2 is best veel, dus als dat allemaal geen issue is, dan gewoon lekker dubbel zodat je later ook relatief gemakkelijk van het gas af kan. Je kan ook met een enkele beginnen en later uitbreiden, maar onder de streep ben je dan waarschijnlijk meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Nogmaals: Lees even 6.5 en 6.6 in de topic start. :X
(antwoord is ja)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
jj85 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:34:
[...]

Nogmaals: Lees even 6.5 en 6.6 in de topic start. :X
(antwoord is ja)
Excuses, zag jouw antwoord niet eerst :). Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:10
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:31:
[...]

Met de vorige versie 1 van de Quatt Hybrid moet je zeker naar een duo opstelling.

Met de versie 2 heb je best wel veel vermogen. Maar die 1,5 graad meer is best een dingetje.
Ik zou in jouw geval dus gewoon voor een versie 2 duo opstelling gaan. Pendelen gebeurt niet omdat ze niet allebei moeten draaien. Ze wisselen elkaar periodiek af als er 1 ruim genoeg warmte afgeeft.

Natuurlijk heb ik geen idee wat je nog aan isolatie wil/kan doen, of het gaat qua geluidsnormen en ruimte en wat je budget is. Maar 250 m2 is best veel, dus als dat allemaal geen issue is, dan gewoon lekker dubbel zodat je later ook relatief gemakkelijk van het gas af kan. Je kan ook met een enkele beginnen en later uitbreiden, maar onder de streep ben je dan waarschijnlijk meer kwijt.
Dank voor je reactie!

Maar heb ik dan geen risico op pendelen omdat de warmtepomp z'n warmte niet kwijt kan dus steeds aan en uit gaat? Ik hoop van niet omdat de warmtepomp terug kan naar 1.8KW en dat zou die toch moeten kwijt kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

Exact dit!
Ik weet niet of je je nu rijk rekent. Ook bij een wpb die warmte uit binnenlucht haalt, haalt natuurlijk uiteindelijk energie uit de buitenlucht (alleen is het bij een aparte wpb eerst door je wp naar de CV gepompt, daarmee binnenlucht verwarmd, en daarmee dan weer je sww). Dat kan netto niet beter of slechter zijn dan wat Quatt doet (whatever de verliezen zijn, is warmte binnen de schil).

Enige wat een wpb op kan winnen is luchtcirculatie niet warm naar buiten lozen. Het hangt bij de Quatt er vanaf hoe je dat dan oplost: met een wtw (optie 3 of 4) of gewoon roosters en raampjes open, evt mechanische afvoer maar geen wtw. Als je op de laatste 2 manieren ventileert, dan verliest je het.

Ik heb het gevoel dat ook dan een COP van 2,5 niet ineens netto 1,5 is, maar dat zou je eens na kunnen rekenen (meten is lastig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:01:
[...]

Enige wat een wpb op kan winnen is luchtcirculatie niet warm naar buiten lozen. Het hangt bij de Quatt er vanaf hoe je dat dan oplost: met een wtw (optie 3 of 4) of gewoon roosters en raampjes open, evt mechanische afvoer maar geen wtw. Als je op de laatste 2 manieren ventileert, dan verliest je het.
Ik keer in de zomermaanden punt van afvoer/aanvoer altijd om.
Dus in winter binnen IN, buiten UIT.
Zomer buiten IN, binnen UIT (koele droge lucht de kelder in dus)

Beetje net als het principe van de restwarmte chill; de rest-warmte/koude wordt nog een keer ingezet.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 22-05-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Brent schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:01:
[...]

Ik weet niet of je je nu rijk rekent. Ook bij een wpb die warmte uit binnenlucht haalt, haalt natuurlijk uiteindelijk energie uit de buitenlucht (alleen is het bij een aparte wpb eerst door je wp naar de CV gepompt, daarmee binnenlucht verwarmd, en daarmee dan weer je sww). Dat kan netto niet beter of slechter zijn dan wat Quatt doet (whatever de verliezen zijn, is warmte binnen de schil).

Ik heb het gevoel dat ook dan een COP van 2,5 niet ineens netto 1,5 is, maar dat zou je eens na kunnen rekenen (meten is lastig).
Quatt is geen WPB op lucht maar de Heatcharger haalt warmte uit CV water (soort van a la Auer Edel Eau). Als CV water daardoor afkoelt (want beperkt volume) dan wordt dat weer opgewarmd door de Quatt buitenunit.
Om een bepaalde hoeveelheid energie (warmte) in het warm water vat te krijgen, moeten dus zowel de Heatcharger als Quatt buitenunit werk verzetten (letterlijk) en gebruiken daarbij beide elektriciteit, wat de COP beïnvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
alikebab1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:40:
[...]

Dank voor je reactie!

Maar heb ik dan geen risico op pendelen omdat de warmtepomp z'n warmte niet kwijt kan dus steeds aan en uit gaat? Ik hoop van niet omdat de warmtepomp terug kan naar 1.8KW en dat zou die toch moeten kwijt kunnen denk ik.
Nee, met een duo opstelling kan je lekker ver terug moduleren naar het minimum van 1 warmtepomp.
Dat is het voordeel ten opzichte van 1 grote warmtepomp kopen die "stationair" veel te veel levert.

Daarbij kan je pendelen ook al grotendeels voorkomen door alle radiatoren/vloerverwarming mee te laten doen. Hoe meer volume en hoe beter waterzijdig in balans, hoe minder kans dat het water te heet retour komt, wat het rendement ook aanzienlijk verbetert omdat de warmtepomp niet naar superhoge temperaturen hoeft om het huis op temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:16:
[...]

Nee, met een duo opstelling kan je lekker ver terug moduleren naar het minimum van 1 warmtepomp.
Dat is het voordeel ten opzichte van 1 grote warmtepomp kopen die "stationair" veel te veel levert.

Daarbij kan je pendelen ook al grotendeels voorkomen door alle radiatoren/vloerverwarming mee te laten doen. Hoe meer volume en hoe beter waterzijdig in balans, hoe minder kans dat het water te heet retour komt, wat het rendement ook aanzienlijk verbetert omdat de warmtepomp niet naar superhoge temperaturen hoeft om het huis op temperatuur te houden.
Tis ook maar net wat je definitie van pendelen is.
Het kan best zo zijn dat hij in sommige gevallen een uurtje draait, dan 2 uurtjes uit, dan weer een uurtje draait etc. (= geen pendelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:14:
[...]

Quatt is geen WPB op lucht maar de Heatcharger haalt warmte uit CV water (soort van a la Auer Edel Eau). Als CV water daardoor afkoelt (want beperkt volume) dan wordt dat weer opgewarmd door de Quatt buitenunit.
Om een bepaalde hoeveelheid energie (warmte) in het warm water vat te krijgen, moeten dus zowel de Heatcharger als Quatt buitenunit werk verzetten (letterlijk) en gebruiken daarbij beide elektriciteit, wat de COP beïnvloed
Ik denk dat je hier verkeerde conclusies trekt.
De Hybrid gaat voor warm water de aanvoertemperatuur maar iets verhogen en de HeatCharger verlaagt deze direct weer voordat het verder het CV systeem in gaat. Daarbij zal het dus zeker in de zomer extreem hoge COP's kunnen halen en is in de winter de impact op COP beperkt.

De Heatcharger draagt die energie weer over aan het schone douchewater in de HeatBattery. Daar gaat vanuit een koude waterleiding eerst 10 graden water in, dus dat kost eigenlijk nauwelijks moeite in de zomer als je CV leidingen al op 20 graden zitten. En ook als je CV water dan naar 25 graden moet omdat er verder geen warmtevraag is zal die Hybrid waarschijnlijk een indrukwekkende COP halen.

De COP die je haalt om met de energie van dat CV water weer schoon douchewater op te warmen, staat grotendeels los van de COP van de hybrid. W/W warmtepompen kunnen indrukwekkende COP's halen, zeker als je de temperatuur niet te gek veel op laat lopen en je bronwater (in dit geval CV water) lekker warm is. Ook hoeft deze niet te vechten tegen luchtweerstand, geen defrosts te doen en gaat het CV water ook vanzelf mee omhoog naarmate het buiten kouder wordt. Als je al verliezen hebt, dan is dat vooral naar de woning, maar die wilde je in de winter toch al warm hebben.

Ik durf er nog geen berekening op los te laten, maar het zou mijn niets verbazen als dit qua efficiëntie onder de streep wint van elke warmtepompboiler die je momenteel kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
jj85 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:24:
[...]

Tis ook maar net wat je definitie van pendelen is.
Het kan best zo zijn dat hij in sommige gevallen een uurtje draait, dan 2 uurtjes uit, dan weer een uurtje draait etc. (= geen pendelen)
Pendelen is bij een warmtepomp vooral als het afgiftesysteem te klein is qua volume, waardoor de temperatuur zelfs bij het minimum vermogen alsmaar oploopt. Normaal gesproken smeren ze je daarvoor naast die te grote warmtepomp ook nog eens een duur buffervat aan, want even rekenen wat er werkelijk aan vermogen nodig is, is toch echt te veel moeite en een dikkere radiator ophangen is ook zo veel gedoe als je simpelweg een verder nutteloos ding kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Ik durf er nog geen berekening op los te laten, maar het zou mijn niets verbazen als dit qua efficiëntie onder de streep wint van elke warmtepompboiler die je momenteel kan kopen.
Dat is ook niet zo moeilijk natuurlijk.
Ik denk dat elke warmtepomp het sowieso wint van een WPB.
@Toby-Wan haalt denk ik wel terechte nuances aan. Het zal heus niet alleen maar rozengeur en maneschijn zijn.

Alleen heeft een WPB weer zo zijn eigen voordelen.
offtopic:
- je kunt hem zo overal neerplempen
- niet afhankelijk van allerlei andere apparatuur
- werkt geheel zelfstandig
- koele droge lucht in de zomer
- goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Ik denk dat je hier verkeerde conclusies trekt.
De Hybrid gaat voor warm water de aanvoertemperatuur maar iets verhogen en de HeatCharger verlaagt deze direct weer voordat het verder het CV systeem in gaat. Daarbij zal het dus zeker in de zomer extreem hoge COP's kunnen halen en is in de winter de impact op COP beperkt.

De Heatcharger draagt die energie weer over aan het schone douchewater in de HeatBattery. Daar gaat vanuit een koude waterleiding eerst 10 graden water in, dus dat kost eigenlijk nauwelijks moeite in de zomer als je CV leidingen al op 20 graden zitten. En ook als je CV water dan naar 25 graden moet omdat er verder geen warmtevraag is zal die Hybrid waarschijnlijk een indrukwekkende COP halen.

De COP die je haalt om met de energie van dat CV water weer schoon douchewater op te warmen, staat grotendeels los van de COP van de hybrid. W/W warmtepompen kunnen indrukwekkende COP's halen, zeker als je de temperatuur niet te gek veel op laat lopen en je bronwater (in dit geval CV water) lekker warm is. Ook hoeft deze niet te vechten tegen luchtweerstand, geen defrosts te doen en gaat het CV water ook vanzelf mee omhoog naarmate het buiten kouder wordt. Als je al verliezen hebt, dan is dat vooral naar de woning, maar die wilde je in de winter toch al warm hebben.

Het gaat hier gewoon om natuurkunde en wet van behoud van energie. Energie die de Heatcharger uit het CV water haalt moet er ook weer in terug gestopt worden door de Quatt buitenunit.
Wellicht was ik niet geheel duidelijk maar ik doelde niet op de COP van de buitenunit an sich, welke gewoon afhankelijk blijft van de buitentemperatuur als normaal. Zomer hoog, winter laag.
De COP van deal Heatcharger kan ook best OK zijn, al geldt daarbij ook: hoe hoger de aanvoertemperatuur hoe lager de COP (inherent aan WP compressor). Om douche water richting 60 graden te krijgen, moet de R290 toch best aan de bak.

Echter de aap uit de mouw: er werken nu 2 apparaten om enige hoeveelheid warm water te maken. Voor de echte/eerlijke COP voor warm water bereiding(!!) neem je dus het gecombineerde verbruik van beide elektrische apparaten mee. Doe je dit niet (wat uiteraard mag), dan ben je jezelf alleen maar rijk aan het rekenen

Ik grijp dit niet uit de lucht, dit is al jaren gebruikelijk in bijv. het Auer Edel Eau topic, waar heel veel kennis en ervaring is met R290 W/W WP B's.

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 22-05-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:46:
[...]

Dat is ook niet zo moeilijk natuurlijk.
Ik denk dat elke warmtepomp het sowieso wint van een WPB.
@Toby-Wan haalt denk ik wel terechte nuances aan. Het zal heus niet alleen maar rozengeur en maneschijn zijn.

Alleen heeft een WPB weer zo zijn eigen voordelen.
offtopic:
- je kunt hem zo overal neerplempen
- niet afhankelijk van allerlei andere apparatuur
- werkt geheel zelfstandig
- koele droge lucht in de zomer
- goedkoop
Oh, een aparte warmtepompboiler heeft ook wel zijn voordelen. Maar vaak zijn het toch vooral grote zware herriebakken. Ik ben hier (lang geleden) in gesprek geweest over het plaatsen van een 270 liter versie, maar die mocht alleen rechtop vervoerd worden en op zolder zou die eigenlijk niet goed passen met behoud van de CV ketel en het buizenstelsel dat er nog aan moest.

Zelfs met de Quatt FE optie gaat het hier nog een uitdaging worden, maar dan heb je in ieder geval een simpel apart SWW vat dat je wel naar boven krijgt zonder circusact of hijskraan en iets vrijer kan plaatsen en geen lucht aanvoer en afvoer nodig heeft. Ook zou het een stuk stiller moeten zijn, maar dat hoor ik graag van anderen voordat ik besluit.

En goedkoop is relatief. Na alle arbeid en benodigde extra's loopt de prijs al aardig op. Nu zou ik zelf wel wat kunnen doen, maar dat gaat niet goed qua subsidie en garantie.

Dus ja, het kan vast goedkoper, maar alle waar naar zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
En wpb liggende de trap op dragen is ook geen succes hoor ;)
Verder vooral veel -anekdotische- beren op de weg.

Een WPB l/w staat al voor 2000, een w/w voor 2800 euro werkend in een huis.
Die 5000 voor het hele Quatt circus kan daar kostentechnisch echt nevernooit tegenop boksen, al was het 100% efficiënter. Hoop dat je veel waar voor dat geld krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Het gaat hier gewoon om natuurkunde en wet van behoud van energie. Energie die de Heatcharger uit het CV water haalt moet er ook weer in terug gestopt worden door de Quatt buitenunit.
Wellicht was ik niet geheel duidelijk maar ik doelde niet op de COP van de buitenunit an sich, welke op zichzelf hoog kan blijven.
De COP van deal Heatcharger kan ook best OK zijn, al geldt daarbij ook: hoe hoger de aanvoertemperatuur hoe lager die wordt.

Echter de aap uit de mouw: er werken nu 2 apparaten om enige hoeveelheid warm water te maken. Voor de echte/eerlijke COP voor warm water bereiding(!!) neem je dus het gecombineerde verbruik van beide elektrische apparaten mee. Doe je dit niet (wat uiteraard mag), dan ben je jezelf alleen maar rijk aan het rekenen

Ik grijp dit niet uit de lucht, dit is al jaren gebruikelijk in bijv. het Auer Edel Eau topic, waar heel veel kennis en ervaring is met R290 W/W WP B's.
Ja, het zal een rekensom zijn waar beide apparaten een rol in spelen. Maar je moet dus niet naar de temperaturen van de hybrid kijken. De Hybrid zorgt voor energie en heeft daarbij een bepaalde COP. De Heatcharger draagt die energie over en haalt daarbij een bepaalde COP die vooral afhankelijk is van de gewenste watertemperatuur en de temperatuur van het koude leidingwater. En we weten hier inmiddels allemaal wat een Quatt Hybrid kan bij een lage aanvoertemperatuur en hoge buitentemperatuur, dus ik ben best hoopvol dat de totale COP hoog kan liggen.

De COP van een warmtepompboiler is meestal ook niet zo zuiver omdat veel van de kleinere apparaten die uit de ruimte stelen. En zelfs als je die lucht van buiten haalt, dan nog moet je jezelf vooral niet rijk rekenen. Met luchtkanalen zorg je voor een hoop luchtweerstand en dat kost ook weer stroom en die buitenlucht is ook niet altijd geweldig voor de COP.

Het gaat er bij Quatt natuurlijk vooral om dat ze het zo zuinig mogelijk doen en dat dit systeem ook weer kan ondersteunen als de buitenunit het zwaar heeft. Dat dit als totaaloplossing iets meer kost is niet gek, zeker als voor het geld ook nog het hele gasketel gebeuren verwijderd wordt en je niet zelf projectmanager hoeft te spelen met 2 of 3 partijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
jj85 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:13:
[...]

De hele 'discussie' vandaag is wel een trigger om binnenkort eens wat sommetjes te gaan maken en eea te vergelijken.

- Quatt All-E
- Doorstroomverwarmer + WPB (L/W)
- Huidig CV behouden
Maar eens een sommetje gemaakt.

Optie 1: Quatt All-E
Optie 2: Doorstroomverwarmer (conform Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2") + WPB

Geen hele snelle terugverdientijd.
Zitten wel wat aannames in. Bijv SCOP van All-E van ongeveer 2,4 en 4 voor een WPB en standverlies van 1,5kWh/dag (voor All-e en WPB)

Maar qua ordegrootte veranderen de cijfers niet heel veel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pd9tXgifFjK6217BdOAzzv407rk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hExPoF89xO9B6WfFkGFruIWe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
jj85 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:21:
[...]

Optie 2: Doorstroomverwarmer (conform Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2") + WPB

Zitten wel wat aannames in. Bijv SCOP van All-E van ongeveer 2,4 en 4 voor een WPB en standverlies van 1,5kWh/dag (voor All-e en WPB)

[Afbeelding]
Zit daar arbeid, verwijderen CV ketel, afsluiten gas en het eventuele verplichte onderhoudscontact bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
naja dat dus.

Maar COP 4 zul je niet halen met een WPB denk ik. Naja als het water relatief koud blijft misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:18:
[...]

Ja, het zal een rekensom zijn waar beide apparaten een rol in spelen. Maar je moet dus niet naar de temperaturen van de hybrid kijken. De Hybrid zorgt voor energie en heeft daarbij een bepaalde COP. De Heatcharger draagt die energie over en haalt daarbij een bepaalde COP die vooral afhankelijk is van de gewenste watertemperatuur en de temperatuur van het koude leidingwater. En we weten hier inmiddels allemaal wat een Quatt Hybrid kan bij een lage aanvoertemperatuur en hoge buitentemperatuur, dus ik ben best hoopvol dat de totale COP hoog kan liggen.
Lees de eerste post van @jj85 nog eens, die geeft een puik rekenvoorbeeld. Met 2x een mooie individuele COP, maar je verplaatst 2x dezelfde geproduceerde warmte, dus die verandert niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

[Afbeelding]
Voor beide opties geldt (naar alle waarschijnlijkheid) dat gasprijs en vaste kosten elk jaar blijven stijgen

De 284 is dat alleen netbeheerder kosten of zijn vaste kosten van energieleverancier daar ook in meegenomen?

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 22-05-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:24:
[...]

Zit daar arbeid, verwijderen CV ketel, afsluiten gas en het eventuele verplichte onderhoudscontact bij?
zucht

WPB 2000 + wat... 750 installatie? -= 2750 - 725 subsidie = 2025
w/w als je nergens aan lucht kan komen ca 800 duurder. (Die 3000 uit @jj85 zijn spreadsheet?)
Verwijderen CV ketel kun je ook zelf, maar vooruit. 200 euro, maar staat los van je WPB.
Gaskraan dicht draaien kun je helemaal zelf. Verwijderen gasaanluiting kost 0 euro
Welk (verplicht??? 8)7 ) onderhoudscontract?

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 22-05-2025 21:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:29:
[...]

zucht

WPB 2000 + wat... 750 installatie? -= 2750 - 725 subsidie = 2025
w/w als je nergens aan lucht kan komen ca 800 duurder. (Die 3000 uit @jj85 zijn spreadsheet?)
Verwijderen CV ketel kun je ook zelf, maar vooruit. 200 euro, maar staat los van je WPB.
Gaskraan dicht draaien kun je helemaal zelf. Verwijderen gasaanluiting kost 0 euro
Welk (verplicht??? 8)7 ) onderhoudscontract?
Ja, als je er van uit gaat dat je dit allemaal zelf kan dan is het vast goedkoper.
Maar nu voor iemand met minder zelfvertrouwen die toch liever niet in een huis vol aardgas met een gebroken nek en een ketel op z'n rug onder aan de trap ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:34:
[...]

Ja, als je er van uit gaat dat je dit allemaal zelf kan dan is het vast goedkoper.
Maar nu voor iemand met minder zelfvertrouwen die toch liever niet in een huis vol aardgas met een gebroken nek en een ketel op z'n rug onder aan de trap ligt.
nou... dan laat je hem toch hangen? :+
Draai de gasmeter dicht en klaar.

Hoe dan ook. Een installateur heeft je CV ketel in minder dan een uur verwijderd hoor. Het is een non-issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:40:
[...]

Hoe dan ook. Een installateur heeft je CV ketel in minder dan een uur verwijderd hoor. Het is een non-issue.
Ja, dat kan ook. Maar hoe ging die doorstroomverwarmer er dan precies aan? en blijft de dode CV ketel ook aan het warmwater circuit? En komt je CV installateur nog wel terug met zo'n bende?

En ja, ik snap helemaal dat je dit soort dingen overziet als je precies weet waar je mee bezig bent.

Maar er zijn ook genoeg mensen die de gaskraan niet eens weten te vinden, een warmtepomp maar een magisch ding vinden en het liefst gewoon ontzorgd willen worden met een totaaloplossing.

Persoonlijk zou ik enig gepruts met meerdere oplossingen nog wel zien zitten, maar het moet ook nog gezellig blijven in huis. Dan is die 1000 euro extra met maar 1 dagje overlast, iets dat echt getest is en daarna maar 1 nummer om te bellen wel zo handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:55:
[...]
En ja, ik snap helemaal dat je dit soort dingen overziet als je precies weet waar je mee bezig bent.
En daarom zitten we op Tweakers..
Maar er zijn ook genoeg mensen die de gaskraan niet eens weten te vinden, een warmtepomp maar een magisch ding vinden en het liefst gewoon ontzorgd willen worden met een totaaloplossing.
..en niet op facebook
Persoonlijk zou ik enig gepruts met meerdere oplossingen nog wel zien zitten, maar het moet ook nog gezellig blijven in huis. Dan is die 1000 euro extra met maar 1 dagje overlast, iets dat echt getest is en daarna maar 1 nummer om te bellen wel zo handig.
Juist vanwege gezelligheid thuis / WAF zou ik de Quatt all-E niet aandurven, te groot risico op kinderziektes, zeker tegen die prijs..
echt getest? In laboratorium condities? Het is mei en Quatt doet pilot installaties, prima om eerste bugs eruit te krijgen maar december-februari wordt de echte lakmoesproef.

Als je je gas CV laat(!) vervangen voor een eCV en WPB laat installeren ben je ook klaar, voor minder geld, zoals ook al meerdere binnen dit topic hebben gedaan. Zonder kinderziektes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:55:
[...]

Ja, dat kan ook. Maar hoe ging die doorstroomverwarmer er dan precies aan? en blijft de dode CV ketel ook aan het warmwater circuit? En komt je CV installateur nog wel terug met zo'n bende?

Die doorstroomverwarmer is / was (?) nodig omdat Quatt het een goed idee leek om pas te starten vanaf 18 gr Tr. Dat is nou eenmaal de keuze die gemaakt is ten tijde van de aanschaf van de quatt hybrid.
Wil je AE, dan kan dat strikt volgen hun spelregels. Ws een tweede hybrid erbij dus, en nog 5k ophoesten voor je warm water. En dan nog heb je in 4 posts als tegen'argument' voor een warmtepompboiler die de helft van een Quatt 'AE upgrade' kost:
- een herriebak in huis
- problemen met het ding op zijn plek krijgen
- een circusact met een hijskraan
- allerlei extra arbeid en benodigde extra's
- oplopende prijs
- vermeend verplicht onderhouds contract
- gas moet nog afgesloten worden
- huis vol met aardgas
- een gebroken nek
- onderaan de trap met een CV ketel op je rug
- een bende

Overdrijf je misschien niet een heel klein beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:58
[...]

Het is niet alleen de quatt, het is bij elke warmtepompboiler het geval.
De warmtesprong die je naar 60graden (legionella safe) moet maken is domweg dermate groot dat de haalbare cop richting 2 gaat.
Je hoeft dus maar weinig inefficiency in je systeem te hebben om dat verder te marginaliseren.

Of je standverlies meeneemt is zoals @Brent aangeeft een keuze en hangt er vanaf waar je het mee vergelijkt. Als je het vergelijkt met een ander boiler systeem neem je het niet mee. Als je het vergelijkt met een electrische of gasketel-doorstromer wel.

Mbt “zo dom/naief”.
- ik zie geregeld reclames over elektrische vloerverwarming of elektrische boilers als super methode om van het gas af te komen. Eerlijk gezegd vind ik dat zelfs enigszins misdadig want een “niet tweaker” slikt dat voor zoete koek en komt heel slecht uit. Zonder bedoeling betreffende discussie te starten: “er wordt stomweg wel meer onzin over ons uit gestrooid”.
- nieuwe technologie komt altijd vanuit bedrijven die iets nieuws proberen en risico nemen. Quatt zet hier zeer zeker iets innovatiefs neer. Dat is zeer zeker stoer en vooruitstrevend.
- persoonlijk vind ik de gekozen aanpak wel “vrij complex” zeker met in het achterhoofd dat de maximaal haalbare cop rond de 2 zit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:45:
[...]

Die doorstroomverwarmer is / was (?) nodig omdat Quatt het een goed idee leek om pas te starten vanaf 18 gr Tr. Dat is nou eenmaal de keuze die gemaakt is ten tijde van de aanschaf van de quatt hybrid.
Wil je AE, dan kan dat strikt volgen hun spelregels. Ws een tweede hybrid erbij dus, en nog 5k ophoesten voor je warm water. En dan nog heb je in 4 posts als tegen'argument' voor een warmtepompboiler die de helft van een Quatt 'AE upgrade' kost:
- een herriebak in huis
- problemen met het ding op zijn plek krijgen
- een circusact met een hijskraan
- allerlei extra arbeid en benodigde extra's
- oplopende prijs
- vermeend verplicht onderhouds contract
- gas moet nog afgesloten worden
- huis vol met aardgas
- een gebroken nek
- onderaan de trap met een CV ketel op je rug
- een bende

Overdrijf je misschien niet een heel klein beetje?
Of misschien denk jij er iets te gemakkelijk over?

Maar gewoon lekker zelf doen als je er vertrouwen in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:24:
[...]

Ik ga hierbij uit dat ik voor zo'n 3000 euro een WPB heb, inclusief plaatsing.
CV verwijder ik zelf
Gas sluit ik zelf af.

In de berekening zit ook een jaarlijkse CV-onderhoudspost van 100 euro/jaar
paQ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:25:
[...]

naja dat dus.

Maar COP 4 zul je niet halen met een WPB denk ik. Naja als het water relatief koud blijft misschien.
Ah, kon daar niet zo snel hele duidelijke cijfers voor vinden. :)
Toby-Wan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Voor beide opties geldt (naar alle waarschijnlijkheid) dat gasprijs en vaste kosten elk jaar blijven stijgen

De 284 is dat alleen netbeheerder kosten of zijn vaste kosten van energieleverancier daar ook in meegenomen?
Stijgende gasprijs en vaste kosten ben ik me wel van bewust, maar vind het lastig om daar een getal op te plakken. ;) Dus dat zou de ROI wel wat verkorten. (al is het mij niet eens zozeer om de terugverdientijd te doen, maar de businesscase moet uiteraard ook niet heel slecht zijn).

Die 284 euro/jaar is idd netbeheerder + vaste leveringskosten van (mijn) energieleverancier.
Nu op basis van <500m3 per jaar (want heb al een Quatt, dus mijn tarief gaat sowieso komend jaar omlaag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Toby-Wan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:14:
[...]

Dat zei ik toch? Punt is: dat is equivalent met elke andere wpb die warmte van binnen de schil verplaatst naar een watervat. De ultieme herkomst van de energie is dus hetzelfde: een wp die warmte van buiten naar binnen heeft gepompt. Of je nu de daarmee verwarmde lucht gebruikt of direct het CV water, lood om oud ijzer. Beide onttrekken warmte van binnen de schil die daar kwam door de wp.
Toby-Wan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:12:

[...]

Als je je gas CV laat(!) vervangen voor een eCV en WPB laat installeren ben je ook klaar, voor minder geld, zoals ook al meerdere binnen dit topic hebben gedaan. Zonder kinderziektes
Mwa. Na subsidie is het 4600 extra, die FE optie bij ons. Een eCV+ wpb kosten zeker de helft van dat, en als jij iemand vind die dat voor 2000 installeert ben je gewoon echt een bofkont met je installateur. 2000 is ruim de marge die ze hier alleen al over de apparatuur zouden nemen.

Kinderziektes, ja, daar kan ik in mee, ongetwijfeld (wellicht precies zoals in je eigen setup), maar niet prijscompetitief, daarin zeker niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
Brent schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:24:
[...]
Mwa. Na subsidie is het 4600 extra, die FE optie bij ons. Een eCV+ wpb kosten zeker de helft van dat, en als jij iemand vind die dat voor 2000 installeert ben je gewoon echt een bofkont met je installateur. 2000 is ruim de marge die ze hier alleen al over de apparatuur zouden nemen.

Kinderziektes, ja, daar kan ik in mee, ongetwijfeld (wellicht precies zoals in je eigen setup), maar niet prijscompetitief, daarin zeker niet.
een kennis van mij is al gasloos met quatt. met eenzelfde doorstromer als ik, en een 150L WPB (gelijk volume als de M variant van AE-upgrade quatt). en heeft beide laten(!) installeren door dezelfde installateur.

800 materiaal CV-doorstromer
1500 WPB (bijv. https://electraboiler.nl/...50-liter-warmtepompboiler)
1200 overig materiaal & arbeid (1 persoon, 1 dag werk, incl weghalen CV)
-725 subsidie
-----------
2775 netto kosten

niet prijscompetitief? zie som hierboven
geboft met installateur? wellicht, maar ook een kwestie van goed zoeken en juiste vragen stellen. Elke loodgieter kan & mag dit doen.

tip: ga voor een WPB niet shoppen bij een klassieke gas-CV-boer, dan krijg je een premium prijs omdat je (1) nooit meer voor een gas CV langs komt & (2) ze niks meer aan je kunnen verdienen qua onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Loodgieters is een gevarieerde groep: ik ken er die alleen leidingen doen. Niet eens wpb's ophangen (want, zwaar, luchtkanalen, lastig, niet kerntaak), laat staan aan gas komen.

Overigens gingen we in een paar posts al van 750 naar 1200 installatiekosten. Nog even verder en we zitten aan die 2000 ;)

Het is allemaal prachtig als het je lukt, maar heel hard hoef je hier en elders echt niet te zoeken naar hoe loodgieters, goed of slecht, gewoon vragen wat ze kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Net zoals 5k voor een warm water voorziening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:22
paQ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:40:
[...]

Dan moet wel niet de WPB niet in de weg staan, maar wil je twee producten met elkaar vergelijken dan is het wel handig om met de zelfde voorwaarden te werken.
Maar de berekening van @jj85 is ook maar een handreiking en ja ondertussen is duidelijk dat de Quatt oplossing nu niet bepaald de goedkoopste is maar aan de andere kant ook weer voordelen bied die je met een normale losse WPB gewoon niet hebt of je moet zelf a la tweakers daar zelf vlink je handen aan vuil willen maken.
Bedenk dat wij tweakers echter helemaal niet de door Quatt beoogde doelgroep vertegenwoordigen, en voor die doelgroep lijkt de prijs helemaal niet zo verkeerd ( uit oogpunt van Quatt ) te zijn.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 11:39

Pubbert

random gestoord

Wij hebben in maart een Duo Quatt Hybrid besteld (levering na de zomer gepland, aangezien het systeem in de zomer toch niets doet). Nu is de net de V2 uitgekomen. We hebben de offerte (V1) in december al aangevraagd i.v.m de subsidie regeling van 2024 t.o.v 2025. Zou een V2 echt zoveel beter zijn om het verschil in subsidie "weg" te gooien?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Pubbert schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:06:
Wij hebben in maart een Duo Quatt Hybrid besteld (levering na de zomer gepland, aangezien het systeem in de zomer toch niets doet). Nu is de net de V2 uitgekomen. We hebben de offerte (V1) in december al aangevraagd i.v.m de subsidie regeling van 2024 t.o.v 2025. Zou een V2 echt zoveel beter zijn om het verschil in subsidie "weg" te gooien?
Hangt geheel van je huis / verwarmingssysteem af.
De V2 is groter en zwaarder, dus dat zie ik niet als een voordeel.

Mogelijk dat jouw V1 Duo vervangen kan worden door een V2 mono... Dan wordt het wel wat interessanter misschien? Maar dat hangt weer van je huis / verwarmingssysteem / comfortwensen / historisch verbruik af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik ben in de orienterende fase, en heb inmiddels een gesprek gehad met installatieplan van Quatt.
Situatie:
  • Rijtjeshuis 1972; 126m2
  • Isolatie: matige dakisolatie en spouwmuur isolatie, recente vloer isolatie, hr++ op verdiepingen, oud dubbelglas BG.
  • Verwarming door: Remeha 28c plus cw4; BG vvw; oude radiatoren op verdiepingen. CV aanvoer: 55gr max.
  • Jaarlijks gasverbruik: 600m3 incl sanitair+koken waarvan 450m3 voor verwarming
De reden dat ik specifiek interesse heb in Quatt is omdat ik op de 2 zolderkamers airconditioning wil laten installeren. De combinatie met Quatt chill maakt het interessanter om nu voor een warmtepomp te kiezen. De preorder prijs van 2200 euro voor 2 chills zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan het laten installeren van een split airco met 2 binnenunits. Het prijsverschil drukt daarmee extra inleg die nodig is voor een warmtepomp. Tevens zou ik dan ook met 1 buitenunit meteen klaar zijn (ipv nu een airco buiten unit, en evt later een warmtepomp).

Quatt adviseert om in mijn situatie voor 1 Quatt V2 warmtepomp (7kW) te kiezen. Wat ik mij nu afvraag, is deze unit alsnog niet overgedimensioneerd? Ik heb weinig zin in een pendelende warmtepomp.
Een warmteverliesberekening lijkt me te veel werk. Koevlaas komt op 2.18. Welke aspecten spelen nog meer mee om (enigszins) te bepalen of een enkele Quatt V2 een passende oplossing kan zijn?

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Tutti-frutti schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:23:
Ik ben in de orienterende fase, en heb inmiddels een gesprek gehad met installatieplan van Quatt.
Situatie:
  • Rijtjeshuis 1972; 126m2
  • Isolatie: matige dakisolatie en spouwmuur isolatie, recente vloer isolatie, hr++ op verdiepingen, oud dubbelglas BG.
  • Verwarming door: Remeha 28c plus cw4; BG vvw; oude radiatoren op verdiepingen. CV aanvoer: 55gr max.
  • Jaarlijks gasverbruik: 600m3 incl sanitair+koken waarvan 450m3 voor verwarming
De reden dat ik specifiek interesse heb in Quatt is omdat ik op de 2 zolderkamers airconditioning wil laten installeren. De combinatie met Quatt chill maakt het interessanter om nu voor een warmtepomp te kiezen. De preorder prijs van 2200 euro voor 2 chills zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan het laten installeren van een split airco met 2 binnenunits. Het prijsverschil drukt daarmee extra inleg die nodig is voor een warmtepomp. Tevens zou ik dan ook met 1 buitenunit meteen klaar zijn (ipv nu een airco buiten unit, en evt later een warmtepomp).

Quatt adviseert om in mijn situatie voor 1 Quatt V2 warmtepomp (7kW) te kiezen. Wat ik mij nu afvraag, is deze unit alsnog niet overgedimensioneerd? Ik heb weinig zin in een pendelende warmtepomp.
Een warmteverliesberekening lijkt me te veel werk. Koevlaas komt op 2.18. Welke aspecten spelen nog meer mee om (enigszins) te bepalen of een enkele Quatt V2 een passende oplossing kan zijn?
offtopic:
Fijn zo'n vraagstelling met veel informatie!!

Vergelijkbaar met de vraag van @alikebab1 gisteren; zie reactie van netappie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Je gasverbruik is wel laag, je profiteert waarschijnlijk goed van de buren ;)

Waar wil je hem plaatsen trouwens?
Zie dat ze de V2 enkel nog op een oppervlak plaatsen (dus niet meer aan een muur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XThUp6oNjREVITZ9BkNFT-S29s4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TXeaHX9kL9eo6vKwP2oLHZRe.png?f=fotoalbum_large
@MacD007 iets voor de (nieuwe) TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:34:
[...]

offtopic:

Vergelijkbaar met de vraag van @alikebab1 gisteren; zie reactie van netappie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Zie dat ze de V2 enkel nog op een oppervlak plaatsen (dus niet meer aan een muur)
[Afbeelding]
Wel grappig dat de beide tekeningen deze aan de rand van het huis tekenen, in mijn ogen een verkeerde daarstelling, al helemaal bij een rijtjeshuis.
Dus, gezien dit aspect ga ik dit niet opnemen, qua overige tekst zal ik eens gaan kijken, ik vrees alleen dat ze nog volop bezig zijn met hun nieuwe lijn en de gegevens op hun site te zetten, dus wacht ik nog even, ik zit nu ook in Spanje.
Nu even terugkomen op de vraag van de poster @Tutti-frutti
Een verbruik van 450 m3 gas laag, voordeel hiervan is dat hij mogelijk de stap naar FE (later) zeer waarschijnlijk met een unit Quatt 7 kW aankan, daarnaast is deze ook toekomstbestendig en heeft een iets lagere geluidswaarde bij m’n de nacht van 50 dB versus 52 dB van de oude Quatt, bij een rijtjeshuis is dit een niet te onderschatten voordeel.
Echter omdat geen afmetingen van zijn huis, m’n de gevelbreedte, aangeeft is het vrij lastig om daar nu een zinvolle conclusie aan te verbinden.
Een WPAC berekening zal hier uitkomst op moeten bieden.
Wat mij opvalt dat m’n in de bg nog oud dubbelglas zit, juist de combinatie met een warmtepomp zou je een behoorlijke extra subsidie voor het vervangen van het oude dubbel glas naar HR++ kunnen betekenen. Dit mag je binnen 2 jaar doen, waarbij dit jaar de subsidie voor HR++ ook nog iets verhoogd is. Zeker de moeite om daar eens naar te kijken.
Voor de WPAC mag @Tutti-frutti mij dan contacteren als hij belangstelling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

jj85 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:34:
[...]

offtopic:

[Afbeelding]
Hij zou dan op (nieuwe) dakkapel komen.
Gasverbruik is reeds laag inderdaad.
Nu is mijn situatie wel anders dan die van alikebab1, gezien het om minder oppervlakte en gasverbruik gaat. Het is niet mono vs duo, maar eerder, is de mono v2 al niet te veel?

Het belangrijkste is volgens mij dat de Quatt zijn warmte kwijt moet kunnen. Meeste warmteafgifte zal zijn door +-40 m2 vvw (hoofdverwarming 10cm hart tot hart). Volgens de rekentool van WTH zou dat met een aanvoer van 35gr voor de vvw neerkomen op 3.84kW. Als ik de specificaties van de V2 goed begrijp zou deze een "maximale" minimumafgifte van 2.1KW hebben (dit is bij A2/W55). Zit ik dan dus safe mbt pendelen, of kan ik hieruit nog niets concluderen?

@MacD007
Bij gesprek met Quatt is hier aandacht aan besteed. Totale gevelbreedte is 610cm (incl scheidingsmuren); Installatieplek is op dakkapel iets binnen de wang, en dat zou op meer dan 1 meter van erfgrens/scheidingsmuur zijn. Hemelsbreed tot raam buren dakkapel (naast ons, zelfde gesitueerd), komt het op denk ik op 2.2-2.5m? Volgens Quatt zou het niet voor een probleem zorgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tutti-frutti op 23-05-2025 12:21 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Tutti-frutti schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Hij zou dan op (nieuwe) dakkapel komen.
Gasverbruik is reeds laag inderdaad.
Nu is mijn situatie wel anders dan die van alikebab1, gezien het om minder oppervlakte en gasverbruik gaat. Het is niet mono vs duo, maar eerder, is de mono v2 al niet te veel?

Het belangrijkste is volgens mij dat de Quatt zijn warmte kwijt moet kunnen. Meeste warmteafgifte zal zijn door +-40 m2 vvw (hoofdverwarming 10cm hart tot hart). Volgens de rekentool van WTH zou dat met een aanvoer van 35gr voor de vvw neerkomen op 3.84kW. Als ik de specificaties van de V2 goed begrijp zou deze een "maximale" minimumafgifte van 2.1KW hebben (dit is bij A2/W55). Zit ik dan dus safe mbt pendelen, of kan ik hieruit nog niets concluderen?

@MacD007
Bij gesprek met Quatt is hier aandacht aan besteed. Totale gevelbreedte is 610cm (incl scheidingsmuren); Installatieplek is op dakkapel iets binnen de wang, en dat zou op meer dan 1 meter van erfgrens/scheidingsmuur zijn. Hemelsbreed tot raam buren dakkapel (naast ons, zelfde gesitueerd), komt het op denk ik op 2.2-2.5m? Volgens Quatt zou het niet voor een probleem zorgen.
Kan ik zo niet beoordelen, daarvoor heb ik echt meer info nodig, kan ook prima via een dm.
Als je scheidingsmuren hebt zou dit wel eens meer en vooral betere opties kunnen geven.
Heeft Quatt een WPAC gemaakt ? Sorry met een uitspraak van geen probleem heb je als er later problemen zijn heel slechte kaarten, formeel ben jij de enige die hiervoor aansprakelijk is, de WKB voor verbouw is namelijk nog steeds niet van kracht.
Ik vind zelf het dak van een dakkapel een hele slechte plek, denk hier ook aan later onderhoud, arbo technisch kom je dan namelijk voor behoorlijke meerkosten cq men wil het niet eens doen.
Maar dat is een keuze die je zelf moet maken. Mijn keuze zou het in ieder geval niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:43:
[...]

Omdat de Innova Waterloop op die manier functioneert. Je kunt het Ta koelen tot boven de condensatietemperatuur. De chill weet heus wel hoe warm het is met welk RLV.
Daarbij zal de warmte uit de chills uiteindelijk naar buiten afgevoerd moeten worden, en dus door een actieve warmtewisselaar buiten moeten; ergo: de buitenunit zal moeten 'koelen'.

Het kan dus zo zijn dat de Quatt niet eerst voorkoelt, maar wacht op hoe warm het retourwater is, waardoor hij alsnog actief gaat (zal moeten) koelen.
Een watergekoelde airco is niets nieuws, maar bij die systemen is er constant aanvoer van (koel) leidingwater.
Als ik zelf de buitenunit van de Quatt kan aansturen om te koelen, wat zijn dan betaalbare watergekoelde binnenunits die ik op mijn radiatoren kan aansluiten zoals Quatt dat doet voor de Chiller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Als ik zelf de buitenunit van de Quatt kan aansturen om te koelen, wat zijn dan betaalbare watergekoelde binnenunits die ik op mijn radiatoren kan aansluiten zoals Quatt dat doet voor de Chiller?
Innova leaf is populair. Wel condensafvoer voorzien. Of bakje eronder ;)
Geen idee alleen wat er met de rest van je leidingen gebeurt. Volgens mij als je ze goed isoleert is er niets aan de hand.

Heb je ook direct een mooie lage temperatuur Verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 23:59
paQ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:49:
geen enkel probleem

offtopic:
en toch zou ik hem er niet op zetten :+
Toch nog een vervolg-vraag voordat ik straks mijn dak vernaggel.

Op de plek waar de warmptepompen zouden moeten komen zijn 2 gaten aanwezig in het oorspronkelijke underlayment, omdat hier ooit een pijpje voor de CV in heeft gezeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m88hwZ7pKbrmDaZG0egz8UvdJK4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SNFiM4VyinM9LnvsbNr9Vwtl.png?f=user_large

Op de afbeelding kijk je van onder naar boven het gat in. Wat je ziet is het _oude_ bitumen. Hier overheen is de 8CM PIR laag geplaatst, en daar weer overheen de nieuwe laag bitumen.

Mijn vraag is: is de impact van deze gaten dusdanig groot dat het een probleem zou worden, af loopt dit allemaal wel los omdat de druk van de Quatt verdeeld wordt over twee lange voeten (die wat mij betreft dus ook weer op een rubber mat komen te liggen)

Ik heb helaas geen mogelijkheid in de tuin om dat warmtepompen op de grond te plaatsen, dus idealiter doen we het op het dak, maar uiteraard wil ik wel graag voorkomen dat de boel het straks begeeft.

Misschien ben ik iets te doemdenkerig, maar omdat het zaadje nu in mijn hoofd geplant is doordat hun account-manager er opeens over begon, weet ik niet echt meer wat verstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:01:
[...]

Innova leaf is populair. Wel condensafvoer voorzien. Of bakje eronder ;)
Geen idee alleen wat er met de rest van je leidingen gebeurt. Volgens mij als je ze goed isoleert is er niets aan de hand.

Heb je ook direct een mooie lage temperatuur Verwarming.
Innova Airleaf neem ik aan?

Heb ik het goed dat dit in principe 'gewoon' een convertor is (zoals Jaga LTV's) met ventilatoren?
Pagina: 1 ... 254 ... 256 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.