Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwjol
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:51
@marijnflipse Wij proberen al enkele weken via mail Quatt (sales, info en onze technical account manager VT) te bereiken, met vragen over onze (aankomende, nog niet ingeplande) installatie (hybrid duo) en eventuele upgrade naar een v2. Tot nu toe geen enkele reactie, misschien kun jij ons helpen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:40
paQ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:01:
[...]

Innova leaf is populair. Wel condensafvoer voorzien. Of bakje eronder ;)
Geen idee alleen wat er met de rest van je leidingen gebeurt. Volgens mij als je ze goed isoleert is er niets aan de hand.

Heb je ook direct een mooie lage temperatuur Verwarming.
Ik zoek niet naar een FCU fan coil unit zoals een Innova etc. Ik zoek de eerder genoemde binnenunits met waterwarmtewisselaar zoals de Quatt Chiller met een compressor met R32 of R290.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39
jj85 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:08:
[...]

Innova Airleaf neem ik aan?

Heb ik het goed dat dit in principe 'gewoon' een convertor is (zoals Jaga LTV's) met ventilatoren?
Ja. Maar dan net hoger afgifte vermogen en een koelstand. En ook in 4 pijps uitvoering zodat er zowel koelleiding als verwarmingsleiding aangekoppeld kan worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:21:
[...]

Ik zoek niet naar een FCU fan coil unit zoals een Innova etc. Ik zoek de eerder genoemde binnenunits met waterwarmtewisselaar zoals de Quatt Chiller met een compressor met R32 of R290.
Dan denk ik dat je alleen de innova waterloop zult vinden. Die waren de eerste / enige?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
hondsdol schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:02:
[...]

Toch nog een vervolg-vraag voordat ik straks mijn dak vernaggel.

Op de plek waar de warmptepompen zouden moeten komen zijn 2 gaten aanwezig in het oorspronkelijke underlayment, omdat hier ooit een pijpje voor de CV in heeft gezeten.

[Afbeelding]

Op de afbeelding kijk je van onder naar boven het gat in. Wat je ziet is het _oude_ bitumen. Hier overheen is de 8CM PIR laag geplaatst, en daar weer overheen de nieuwe laag bitumen.

Mijn vraag is: is de impact van deze gaten dusdanig groot dat het een probleem zou worden, af loopt dit allemaal wel los omdat de druk van de Quatt verdeeld wordt over twee lange voeten (die wat mij betreft dus ook weer op een rubber mat komen te liggen)

Ik heb helaas geen mogelijkheid in de tuin om dat warmtepompen op de grond te plaatsen, dus idealiter doen we het op het dak, maar uiteraard wil ik wel graag voorkomen dat de boel het straks begeeft.

Misschien ben ik iets te doemdenkerig, maar omdat het zaadje nu in mijn hoofd geplant is doordat hun account-manager er opeens over begon, weet ik niet echt meer wat verstandig is.
Het gaat Uiteindelijk om het draagvermogen van je balken constructiie. De underlayment maar ook de pir platen dragen vanzelf zorg voor voldoende druk verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakpapier
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-07 13:46
Wat zouden jullie adviseren in de volgende situatie:

Woonhuis uit 2010 (twee-onder-een kap) Energieklasse A
Gasverbruik 1200 m3
13 zonnepanelen geplaatst in 2022

Ketel is van 2010 en kruipt dus tegen het einde van de looptijd.

Zouden jullie gaan voor een hybride warmtepomp + nieuwe CV ketel (ook weer 15-20 jaar besparing en overal van af) of juist voor dubbele Quatt en dan over naar het all-electric systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:57
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:21:
[...]

Misschien moet je dit ook maar eens onderzoeken
https://www.rator.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:08:
[...]

Noice!
Nog een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:08:
[...]

Hoe moet ik deze specs lezen?

Verstookt een Rator zelf ook nog 750 - 1500 watt?

En wat is een statische warmtepomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xKJjXilO9ytIXzkMtYplWlEaQs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zslKvzPDvsPanwtxiZKkjgy6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 23-05-2025 18:04 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Kraakpapier schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:06:

Gasverbruik 1200 m3

Zouden jullie gaan voor een hybride warmtepomp + nieuwe CV ketel (ook weer 15-20 jaar besparing en overal van af) of juist voor dubbele Quatt en dan over naar het all-electric systeem.
Mijn huis is uit 1995, had ook 1200m3 verbruik, afgelopen jaar met een Duo met 2 vingers in de neus huis kunnen verwarmen. Heb wel al het glas laten vervangen door HR++ en zelf jaga's op bovenverdieping geplaatst.
Ik denk dat je haast met 1 Quatt V2 uit kunt, ook voor All electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28

Gasverbruik 1200 m3

Als je CV op zijn eind loopt, zou ik helemaal van het gas af gaan. Geen hybride, meteen all electric. En dan kan je nu voor Quatt kiezen, maar er zijn meer opties.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:55

Gasverbruik 1200 m3

Ik zou voor Full Electric gaan incl homebattery.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Heul “innova” :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:50

Gasverbruik 1200 m3

Als je hybride gaat dan hoeft die "oude" cv ketel bijna niets meer te doen, wat de levensduur behoorlijk kan rekken.
Als er duidelijke aanwijzingen zijn dat je deze echt moet vervangen (geen onderdelen, veel storingen, advies CV monteur) dan zou ik meteen full electric gaan. Nu investeren in een nieuwe CV ketel is dan geld weg gooien.

Maar als je nog onzeker bent of de warmtepomp het alleen gaat redden, je budget het niet toestaat en je die ketel nog wel wat durft te rekken qua levensduur, dan werkt een hybride opstelling ook prima.

Persoonlijk zit ik vooral met de ruimte die de wateropslag opslokt en ik vind het maar stom dat de netbeheerders voor elk individueel adres aan de slag gaan in plaats van de meter afdoppen en monitoren en het graafwerk in 1x aanpakken per straat, maar die FE uitbreiding komt er vast wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
hondsdol schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:02:
[...]

Toch nog een vervolg-vraag voordat ik straks mijn dak vernaggel.

Op de plek waar de warmptepompen zouden moeten komen zijn 2 gaten aanwezig in het oorspronkelijke underlayment, omdat hier ooit een pijpje voor de CV in heeft gezeten.

[Afbeelding]

Op de afbeelding kijk je van onder naar boven het gat in. Wat je ziet is het _oude_ bitumen. Hier overheen is de 8CM PIR laag geplaatst, en daar weer overheen de nieuwe laag bitumen.
je PIR laag van 8 cm zal al heel veel van de druk verdelen, maar hoe groot is dat gat, dat heb ik even gemist.
Daarbij zal je een verdere drukverdeling via bv twee lagen 4,5 cm rubberen tegels verkrijgen, zeker als je deze niet op elkaar maar verspringend ( dus onder 1,5 breed, mat daar bovenop 1 tegel breed) gaat leggen, hiermee vergroot je het oppervlak.
Daarbij kijk of je de afstand van de twee pompen ook nog iets vergroot, is dir overigens v1 of de v2 Quatt ? Wat die verschillen toch behoorlijk qua gewicht.
Mijn vraag is: is de impact van deze gaten dusdanig groot dat het een probleem zou worden, af loopt dit allemaal wel los omdat de druk van de Quatt verdeeld wordt over twee lange voeten (die wat mij betreft dus ook weer op een rubber mat komen te liggen)

Ik heb helaas geen mogelijkheid in de tuin om dat warmtepompen op de grond te plaatsen, dus idealiter doen we het op het dak, maar uiteraard wil ik wel graag voorkomen dat de boel het straks begeeft.

Misschien ben ik iets te doemdenkerig, maar omdat het zaadje nu in mijn hoofd geplant is doordat hun account-manager er opeens over begon, weet ik niet echt meer wat verstandig is.
Weet jij toevallig de opbouw van het dak, beton, houtenbalkenlaag ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 14:13
MacD007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:54:
[...]
je PIR laag van 8 cm zal al heel veel van de druk verdelen, maar hoe groot is dat gat, dat heb ik even gemist.
Daarbij zal je een verdere drukverdeling via bv twee lagen 4,5 cm rubberen tegels verkrijgen, zeker als je deze niet op elkaar maar verspringend ( dus onder 1,5 breed, mat daar bovenop 1 tegel breed) gaat leggen, hiermee vergroot je het oppervlak.
Daarbij kijk of je de afstand van de twee pompen ook nog iets vergroot, is dir overigens v1 of de v2 Quatt ? Wat die verschillen toch behoorlijk qua gewicht.

[...]

Weet jij toevallig de opbouw van het dak, beton, houtenbalkenlaag ?
Bedankt voor de reactie en goede vragen. De gaten zijn beiden pakweg 20cm in diameter. Het dak is een houtenbalkenlaag, met daarop platen, een oude laag bitumen, daarbovenop 8cm PIR en daarbovenop weer een nieuwe laag bitumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hondsdol schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:37:
[...]

Bedankt voor de reactie en goede vragen. De gaten zijn beiden pakweg 20cm in diameter. Het dak is een houtenbalkenlaag, met daarop platen, een oude laag bitumen, daarbovenop 8cm PIR en daarbovenop weer een nieuwe laag bitumen.
Even een vraag, mogelijk dat je dat weet cq kunt achterhalen, wat is de overspanning, de afmeting van een enkele balk (h*b) en onderlinge afstand.
Via een als de balkenschuif kun je dan globaal de draagkracht uitrekenen, neem daarbij wel voldoende reserve in mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Wat zijn ‘normale’ waarden voor de superheat en subcooling temperaturen van het R32 koelmiddel in de Quatt buitenunit?

Chatgpt zegt dat 5-8 graden normaal is voor R32 superheat en 5-10 normaal voor subcooling.

Mijn Quatt heeft hogere superheat van ca 20 graden en lagere subcooling van ca 3 graden

Buitentemperatuur is hier 12 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqXA3JpCtmEJ2KWgdasKqqNpsdQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sslwkeOBQTvVDk6si4AczJZa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 24-05-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Even een vraag, mogelijk dat je dat weet cq kunt achterhalen, wat is de overspanning, de afmeting van een enkele balk (h*b) en onderlinge afstand.
Via een als de balkenschuif kun je dan globaal de draagkracht uitrekenen, neem daarbij wel voldoende reserve in mee.
Was al voorbij gekomen.
Standaard dak. 15 hoog. 60 hoh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:11:
Wat zijn ‘normale’ waarden voor de superheat en subcooling temperaturen van het R32 koelmiddel in de Quatt buitenunit?

Chatgpt zegt dat 5-8 graden normaal is voor R32 superheat en 5-10 normaal voor subcooling.

Mijn Quatt heeft hogere superheat van ca 20 graden en lagere subcooling van ca 3 graden

Buitentemperatuur is hier 12 graden

[Afbeelding]
Hoe heb je deze 2 waarden bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Hoe heb je deze 2 waarden bepaald?
• Superheat = T_gasreturn – T_evap
• Verwacht: 5–8°C.

• Subcooling = T_cond – T_cond_coil
• Verwacht: 5–10°C.

Met de waarden uit de modbus-koppeling zoals jij die ook in dat dashboard hebt gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLROqFC1IjlIMz-uA5tU4UVfA2E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4ToX8qz8yu0zFe5DVhloE9nL.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 24-05-2025 17:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-09 22:53

Gasverbruik 1200 m3

Ik zou de ketel zeker nog houden, want die doet met een hybride warmtepomp niet zo veel meer. Er wordt m.i. te veel naar een duo opstelling gekeken. Ik gebruik al jaren een enkele Quatt met eerst een halfvrijstaande woning en nu een vrijstaande. Geen enkel probleem. Die laatste paar kuub inwisselen voor FE zou ik zelf nooit doen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:01:
[...]

Hoe moet ik deze specs lezen?

Verstookt een Rator zelf ook nog 750 - 1500 watt?
jup, er zit blijkbaar een electrische verwarmingselement in. Of ze daarmee nu de statische warmtepomp mee bedoelen is een goede vraag, want er wordt al helemaal niet over COP, koudemiddel e.d. gesproken.
Vreemd prut, wat plug and play door een installateur geplaatst dient te worden, met plug en play wordt volgens mij toch iets anders bedoeld.
En wat is een statische warmtepomp?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:11:
[...]

Ik zou de ketel zeker nog houden, want die doet met een hybride warmtepomp niet zo veel meer. Er wordt m.i. te veel naar een duo opstelling gekeken. Ik gebruik al jaren een enkele Quatt met eerst een halfvrijstaande woning en nu een vrijstaande. Geen enkel probleem. Die laatste paar kuub inwisselen voor FE zou ik zelf nooit doen.
Beste @Kraakpapier, ik ben het hier met @pietjm helemaal eens, zolang de oude cv nog technisch in orde is en geen duidelijke technische mankementen vertoond zou deze “oude” cv ketel waarschijnlijk nog heel lang zijn dienst kunnen voltooien. Zeker met met nieuwe Quatt met 7 kW zou dit mogelijk al een voldoende capaciteit geven, hooguit als op een later tijdstip naar Quatt AE wilt overstappen zou een Quatt duo mogelijk een beter optie worden mits je deze kunt plaatsen, m’n ook ivm geluidsaspecten. Wat geeft Quatt aan?

Vergeet niet dat de cv nu vaak alleen nog voor SWW moet draaien, daarvan slijt een cv echter niet echt.
Met 1200 m3 hou je circa 200-250 m3 over, de rest doet de Quatt, dus ook mijn advies zou zijn om gewoon de bestaande cv te laten hangen, zou deze op een bepaald moment toch aan vervanging toe zijn kun je alsnog besluiten wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ze zijn wel wat vaag ja... "passief koelen"??? dus niet w/l dan maar alleen blazen of wat :?

[ Voor 186% gewijzigd door paQ op 24-05-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
MacD007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:46:
[...]
jup, er zit blijkbaar een electrische verwarmingselement in. Of ze daarmee nu de statische warmtepomp mee bedoelen is een goede vraag, want er wordt al helemaal niet over COP, koudemiddel e.d. gesproken.
Vreemd prut, wat plug and play door een installateur geplaatst dient te worden, met plug en play wordt volgens mij toch iets anders bedoeld.

[...]
offtopic:
Er zijn vermoedens dat dit met een peltier element werkt.

Ze geven wel iets cijfers, maar heel vaag verder allemaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA1wIWhRsKZTCBaTY9IxOo-9tTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fcw7RF2B6YHhdmfRN8a4PMi9.png?f=fotoalbum_large

Binnenwerk:
Afbeeldingslocatie: https://www.thegreenvillage.org/wp-content/uploads/2024/12/rator-irisklop-05-12-24-lr-19.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mogelijk... maar COP 4??? nah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:20:
[...]

• Superheat = T_gasreturn – T_evap
• Verwacht: 5–8°C.

• Subcooling = T_cond – T_cond_coil
• Verwacht: 5–10°C.

Met de waarden uit de modbus-koppeling zoals jij die ook in dat dashboard hebt gebruikt:

[Afbeelding]
Ze zitten hier wel in die verwachte ordegroottes.

Om er eens mee te spelen
https://tlk-energy.de/en/phase-diagrams/pressure-enthalpy

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 24-05-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:16:
[...]

Ze zitten hier wel in die verwachte ordegroottes.
Zowel bij lage 30Hz als ook bij hoge Hzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:28:
[...]

Zowel bij lage 30Hz als ook bij hoge Hzen?
Weet ik niet, hij doet deze dagen niet heel veel en ik heb geen mooie dT-sensor hiervoor gemaakt.
Dus dit is momenteel all I have

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze8uwFkUh7v2N7TWA0_40ZdWXJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OwqTPSx6uEFT5tfnDQTe4I2x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:39:
[...]

Weet ik niet, hij doet deze dagen niet heel veel en ik heb geen mooie dT-sensor hiervoor gemaakt.
Dus dit is momenteel all I have

[Afbeelding]
Dat is goed vergelijkingsmateriaal. Ik zie dat de superheat bij jouw Quatt ook meestal vrijwel nul is en de subcooling tussen de 3 en 10 en toeneemt met het aantal Hzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Mooi ding.

Maar die prijzen.... https://shop.frigro.be/ca...modulerende_klep/00107062

Voor het geval de link niet meer werkt. Kleinste versie 3099 euro exclusief BTW

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 25-05-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
https://www.shopclima.it/...nstallation-wlhp-200.html
1362 incl btw

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 25-05-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dit is toch al wat ik zoek?

Voor maar €218 incl btw 🥳

https://www.shopclima.it/...2-wi-fi-ready-2-5-kw.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdFUdlKyNVfwLG4vKk13PqxBK8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OgxYsDSnf8QtRApnF7AyvWRR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door TeslaNerd op 25-05-2025 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Tja, even uit Italië laten komen.
Je moet nog wel verplicht minimaal een 250 euro kit bij kopen:
ATTENTION: for the correct functioning of the unit it is mandatory to install the control on the machine and fit at least one valve kit or the basic hydronic kit.

Voor koelen zal je waarschijnlijk de condensation kit van 833 euro toe moeten voegen.

En dan nog laten installeren als je zelf niet zo handig bent en sterk wil staan bij garantie afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:26:
[...]

ATTENTION: for the correct functioning of the unit it is mandatory to install the control on the machine and fit at least one valve kit or the basic hydronic kit.

Voor koelen zal je waarschijnlijk de condensation kit van 833 euro toe moeten voegen.

En dan nog laten installeren als je zelf niet zo handig bent en sterk wil staan bij garantie afhandeling.
Ja voor die Innova moet er nog die dure kit bij.

Die Hiddenco heeft alleen een wifi unit van €83 als extra optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:26:
[...]

en met een gebroken nek onder aan de trap en een hijskraan en....

Het hoeft niet, je kunt het toevoegen. Een controller moet je wel hebben, anders start ie niet. Heb je van heel eenvoudig tot best uitgebreid.
Je kunt het water ook gewoon opvangen in een bakje (hence Quatt chill) of je voert het af via een slangetje, eventueel icm een condenswaterafvoer pompje.
Die kit voert volgens mij het condenswater onder druk af via een klepsysteem terug de leiding in. Best knap.
Zo kun je hem namelijk ook liggend monteren in een plafond. (geen last van zwaartekracht van condenswater dus)
Die hele waterloop is ook eigen bedoeld als retrofit 'airco / verwarming' optie in facilitaire bouw.
Innova heeft hun shit echt wel voor elkaar hoor. Je hebt van elk model zoveel uitvoeringen en opties; ze maken het gewoon zo modulair dat het in vrijwel elke situatie te integreren is.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 25-05-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Volgens mij is dat de afgifteunit van een "water" airco.
Ik denk niet dat je die zo even in je systeem kunt toevoegen.
De hoofdunit (ook binnen) wordt gevoed door je water, maar de overdracht naar de afgifteunits geschiedt volgens mij gewoon met koelmiddel.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 25-05-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Volgens mij is dat de afgifteunit van een "water" airco.
Ik denk niet dat je die zo even in je systeem kunt toevoegen.
De hoofdunit (ook binnen) wordt gevoed door je water, maar de overdracht naar de afgifteunits geschiedt volgens mij gewoon met koelmiddel.
Wat bedoel jij met “wordt gevoed door je water”?

Dit is toch vergelijkbaar met het concept voor de Quatt Chiller maar dan met R32 ipv R290?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Wat bedoel jij met “wordt gevoed door je water”?

Dit is toch vergelijkbaar met het concept voor de Quatt Chiller maar dan met R32 ipv R290?
Daar hoort een warmtepomp aan die op leidingwater loopt (ipv lucht)

Ze schrijven “direct expansion”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:35:
[...]

Daar hoort een warmtepomp aan die op leidingwater loopt (ipv lucht)

Ze schrijven “direct expansion”
Check! Ik heb een Quatt warmtepomp die op leidingwater loopt

Wat is “direct expansion”?

Het complete Hiddenco systeem heeft de volgende omschrijving:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcOAdurb8PNSrbfPmnjxrFC2vek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vjteaLDH8YJXZin4GLK9RwUy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door TeslaNerd op 25-05-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het is gewoon een airco binnen unit, net zoals elke andere airco binnen unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:05:
Het is gewoon een airco binnen unit, net zoals elke andere airco binnen unit.
Maar dan denk ik dan wel zonder de normale koudemiddel leidingen, deze zou dus zijn eigen compleet systeem (warmtepompsysteem) moeten hebben, want als deze ook nog aan een buitenunit koudemiddelsysteem aangesloten moet worden, wat een standaard binnenunit van een split-unit dus wel is, heb je dat met een Quatt warmtepomp dus niets aan.
Als ik de prijs zie, vraag ik me dat namelijk wel af, hiervoor is deze eigenlijk te goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Maan denk ik dan wel zonder de normale koudemiddel leidingen, deze zou dus zijn eigen compleet systeem (warmtepompsysteem) moeten hebben, want als deze ook nog aan een buitenunit koudemiddelsysteem aangesloten moet worden, wat een standaard binnenunit van een split-unit dus wel is, heb je dat met een Quatt warmtepomp dus niets aan.
Als ik de prijs zie, vraag ik me dat namelijk wel af, hiervoor is deze eigenlijk te goedkoop.
Ja dat hoort er dus ook bij.
Een compressor unit op je leidingwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:04:
[...]

Ja dat hoort er dus ook bij.
Een compressor unit op je leidingwater.
Nee, dat bedoelde ik dus niet, niet op het leidingwerk van je cv leiding maar een separate koudemiddel leiding ( in tweevoud), helaas lees ik dat dus niet uit de omschrijving.
Want voor die prijs een volledige warmtepomp op R32 ?
Dit zou anders een W/L warmtepomp (monoblok) moeten zijn, tenslotte zit er een koudemiddel circuit in.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 25-05-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:19
Tutti-frutti schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:23:
Quatt adviseert om in mijn situatie voor 1 Quatt V2 warmtepomp (7kW) te kiezen. Wat ik mij nu afvraag, is deze unit alsnog niet overgedimensioneerd? Ik heb weinig zin in een pendelende warmtepomp.
Ik ben ook benieuwd naar dit scenario. Misschien dat de V1 Duo dan handiger kan zijn of niet?
Voor zover ik begrepen had, kan dat op een lager minimum vermogen draaien. Maar ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:11:
[...]

en met een gebroken nek onder aan de trap en een hijskraan en....

Het hoeft niet, je kunt het toevoegen. Een controller moet je wel hebben, anders start ie niet. Heb je van heel eenvoudig tot best uitgebreid.
Je kunt het water ook gewoon opvangen in een bakje (hence Quatt chill) of je voert het af via een slangetje, eventueel icm een condenswaterafvoer pompje.
Die kit voert volgens mij het condenswater onder druk af via een klepsysteem terug de leiding in. Best knap.
Zo kun je hem namelijk ook liggend monteren in een plafond. (geen last van zwaartekracht van condenswater dus)
Die hele waterloop is ook eigen bedoeld als retrofit 'airco / verwarming' optie in facilitaire bouw.
Innova heeft hun shit echt wel voor elkaar hoor. Je hebt van elk model zoveel uitvoeringen en opties; ze maken het gewoon zo modulair dat het in vrijwel elke situatie te integreren is.
Haha, het zit je erg hoog he?

Het is vast een mooie oplossing voor hoogbouw, maar ik denk dat weinig lezers hier een Quatt op 10 hoog hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Nee, dat bedoelde ik dus niet, niet op het leidingwerk van je cv leiding maar een separate koudemiddel leiding ( in tweevoud), helaas lees ik dat dus niet uit de omschrijving.
Want voor die prijs een volledige warmtepomp op R32 ?
Dit zou anders een W/L warmtepomp (monoblok) moeten zijn, tenslotte zit er een koudemiddel circuit in.
Als je op dat merk zoekt zie je een R32 W/L compressor die op je drinkwater aansluiting gaat. Dus niet CV leiding.
Dan met koelmiddel naar die wandunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 22:24
Maakt het qua combi lucht/vuilafscheider nog uit welke je het beste kan pakken, de Spirotech Spirocombi MB3 (UC022WJ) of de Flamco Clean Smart combi (30042)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
supercrazy schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:45:
Maakt het qua combi lucht/vuilafscheider nog uit welke je het beste kan pakken, de Spirotech Spirocombi MB3 (UC022WJ) of de Flamco Clean Smart combi (30042)?
Heb zelf die laatste (Flamco Clean Smart combi (30042)). Geen idee of iemand hier ooit een vergelijkend onderzoek naar gedaan heeft.

Het loont om hiervoor ook even op Marktplaats te kijken. Daar kun je soms (bijna) nieuw op de kop tikken voor aanzienlijk minder geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Heb zelf die laatste (Flamco Clean Smart combi (30042)). Geen idee of iemand hier ooit een vergelijkend onderzoek naar gedaan heeft.

Het loont om hiervoor ook even op Marktplaats te kijken. Daar kun je soms (bijna) nieuw op de kop tikken voor aanzienlijk minder geld ;)
Hier ook een flamco. Verder denk ik vooral potato tomato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:34
paQ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:11:
[...]

Hier ook een flamco. Verder denk ik vooral potato tomato
hier ook een Flamco, de XStream Vent-Clean (11062) :)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 22:53
Bij mij komen ze de Quatt v2 20 juni al installeren. Had niet verwacht die de nieuwe modellen al zo snel al echt op de markt zouden zijn. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
jj85 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Ik kon geen duidelijke voor en nadelen vinden als je ze 1 op 1 gaat vergelijken. Het zijn wel beide de beste merken van wat ik kon vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Nieuwe versie app onderweg. Ben benieuwd wat ik kan testen met een pomp die in zomerslaap is... ;-)

We hebben een aanpassing in de app gedaan die nu beschikbaar is voor onze bèta-testers. Afhankelijk van je instellingen krijg je deze app versie, 1.31, automatisch of kan je handmatig updaten, in TestFlight of de Google Play store

Wat is er nieuw?
In versie 1.31 hebben we groot technisch onderhoud gedaan in de app. Dit zou grotendeels allemaal achter de schermen moeten gebeuren zonder dat de jullie, de gebruikers, er iets van merken.

Vanwege de impact van deze release vragen we graag jullie hulp door de app grondig te gebruiken de komende dagen en onverwacht gedrag aan ons te melden.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakpapier
  • Laatst online: 22-07 13:46
MacD007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:56:
[...]

Beste @Kraakpapier, ik ben het hier met @pietjm helemaal eens, zolang de oude cv nog technisch in orde is en geen duidelijke technische mankementen vertoond zou deze “oude” cv ketel waarschijnlijk nog heel lang zijn dienst kunnen voltooien. Zeker met met nieuwe Quatt met 7 kW zou dit mogelijk al een voldoende capaciteit geven, hooguit als op een later tijdstip naar Quatt AE wilt overstappen zou een Quatt duo mogelijk een beter optie worden mits je deze kunt plaatsen, m’n ook ivm geluidsaspecten. Wat geeft Quatt aan?

Vergeet niet dat de cv nu vaak alleen nog voor SWW moet draaien, daarvan slijt een cv echter niet echt.
Met 1200 m3 hou je circa 200-250 m3 over, de rest doet de Quatt, dus ook mijn advies zou zijn om gewoon de bestaande cv te laten hangen, zou deze op een bepaald moment toch aan vervanging toe zijn kun je alsnog besluiten wat te doen.
Bedankt voor je reactie! Quatt zet zelf heel erg in op een duo bij het intake gesprek want het is 'maar' €700 duurder en het zou de ketel nog minder belasten. Maar ik begrijp de toegevoegde waarde niet helemaal van die tweede warmtepomp indien ik niet AE zou gaan. Geluid zou geen enkel probleem zijn volgens Quatt. Voldoene ruimte ook vanaf de erfgrens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toby-Wan
Kraakpapier schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor je reactie! Quatt zet zelf heel erg in op een duo bij het intake gesprek want het is 'maar' €700 duurder en het zou de ketel nog minder belasten. Maar ik begrijp de toegevoegde waarde niet helemaal van die tweede warmtepomp indien ik niet AE zou gaan.
voor jou is het 'slechts' 700 euro extra, echter voor Quatt is het 3500 euro extra omzet
'ketel nog minder belasten' is uit de duim gezogen, het gaat gewoon om de euro's

als je van 1200m3 gas komt heeft een Duo 0 toegevoegde waarde.
als die 1200m3 inclusief warm water bereiding is, dan is een Mono ook al voldoende (volgens koevlaas formule heb je dan 1200 / 1650 * 8 = 5.8 kW warmtepomp nodig )

[ Voor 12% gewijzigd door Toby-Wan op 26-05-2025 21:05 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:02:
[...]

voor jou is het 'slechts' 700 euro extra, echter voor Quatt is het 3500 euro extra omzet
'ketel nog minder belasten' is uit de duim gezogen, het gaat gewoon om de euro's

als je van 1200m3 gas komt heeft een Duo 0 toegevoegde waarde.
als die 1200m3 inclusief warm water bereiding is, dan is een Mono ook al voldoende (volgens koevlaas formule heb je dan 1200 / 1650 * 8 = 5.8 kW warmtepomp nodig )
Ook voor @Kraakpapier mee eens wat hier aangegeven wordt, ik ga hier wel uit van de nieuwe Quatt met R290, dit is zeker indien je dus niet gasloos wilt gaan als grote kanttekening.
Wil je wel de optie open houden dat je over een tijd wel overgaan is de stap nu naar de duo mogelijk wel te overwegen, je moet dat dus wel makkelijk kunnen betalen omdat het een gok is, met een duo ga je in ieder geval qua verwarming volledig op warmtepomp draaien en zal de oude cv eigenlijk alleen nog voor SWW gebruikt worden.
Wat je ook beslist doe in ieder geval een WPAC berekening, lukt dat niet stuur dan een dm, ik help dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Zijn er hier ook personen die zelf al een rubbermat onder de units hebben geplaatst en een specifieke mat kunnen aanraden? Ik zie uiteindelijke producten van 5-100 euro en geef liever geen 100 euro uit aan een stuk rubber als ik het even kan voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:05
hondsdol schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:59:
Zijn er hier ook personen die zelf al een rubbermat onder de units hebben geplaatst en een specifieke mat kunnen aanraden? Ik zie uiteindelijke producten van 5-100 euro en geef liever geen 100 euro uit aan een stuk rubber als ik het even kan voorkomen...
Ja, mits je rubberen tegels ook onder rubberen mat vind vallen.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kan vergelijken: ik heb nooit zonder gedraaid.

Het is nu bij mij bitumen dak --> rubberen tegels --> opsluitbanden --> Quatt op rubberen bigfoots.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:12:
[...]

Juist vanwege gezelligheid thuis / WAF zou ik de Quatt all-E niet aandurven, te groot risico op kinderziektes, zeker tegen die prijs..
100% mee eens. Het is dat ik hier de airco heb die kan meeverwarmen, zodat de Quatt bijna altijd op building 87 kan draaien, anders had het wel eens kunnen gebeuren dat de Quatt op 'raadselachtige' wijze opeens van het dak af geblazen werd.

@marijnflipse hoewel je monteurs me goed genoeg hebben afgescheept dat ik het er maar bij laat zitten, zou ik het heel errug lief vinden mocht er nog wat aan gedaan worden zodra jullie ooit de irritante piep en zoemtonen op weten te lossen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:18:
En zelfs als je die lucht van buiten haalt, dan nog moet je jezelf vooral niet rijk rekenen. Met luchtkanalen zorg je voor een hoop luchtweerstand en dat kost ook weer stroom en die buitenlucht is ook niet altijd geweldig voor de COP.
Lucht pompen is niet echt iets waar ik qua stroomverbruik mee zou zitten: een beetje doucheventilator gebruikt 10 - 20 watt en heeft meer dan genoeg CFM voor een WPB.

Wat mijn grootste probleem is met (traditionele) luchtkanalen is de extra gaten in de geisoleerde schil.

Wel kun je hier (zoals @paQ aangeeft) leuke creatieve oplossingen mee verzinnen.

Bijvoorbeeld door de aanvoer en de afvoer van warme / koude lucht in de zomer op te draaien, voor 'gratis' koeling in de zomer.

Er zijn echter nog veel meer oplossingen te verzinnen om de efficientie te verhogen en het verbruik te verlagen. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen de WPB aan te sluiten op de balansventilatie, waarbij warmteverlies uit de woning (deels) terugwint.

Of (dat zou waarschijnlijk mijn optie zijn): je haalt de aanvoer (wel met een extra filtertje om stof en spinnenwebben uit de WPB te houden) van de ongeisoleerde zolder af. Hiermee win ik warmteverlies (van de bovenverdieping naar de zolder) deels terug en zodra de zon schijnt pakt de WPB zonnewarmte die door het dak komt op, voor een fors hogere COP. Met wat automatisering erop (opwarmen zodra de zon schijnt) haal je daarmee het maximale voordeel uit je zonne-energie.

Creatieve opties te over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
Ik heb een Quatt Duo.
In homey geeft de variabele pomp 1 en pomp 2 buitentemperatuur nagenoeg dezelfde temperatuur aan.
Echter er is ook een variabele buitentemperatuur.
Deze geeft een temperatuur aan die ca 3 graden hoger is dan de 2 eerde genoemde.
Zie foto.

Ideeen waarom dit zo is.
Hoe is dat bij jullie.

Ik wil nl zaken sturen op de buitentemperatuur. En wil dan wel de juiste hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMYiv_6cgp8kcivoxPnUpEMnnAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUioLwq1bdThmv2qGv7xBlrD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-08 08:31
Quatt heeft uiteindelijk toch zonder extra “werkvoorbereidingskosten” mijn v1 omgezet naar een v2. Is het enige verschil qua electra dat er een 20A groep nodig is ipv 16A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MartindM schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:24:
Ik heb een Quatt Duo.
In homey geeft de variabele pomp 1 en pomp 2 buitentemperatuur nagenoeg dezelfde temperatuur aan.
Deze geeft een temperatuur aan die ca 3 graden hoger is dan de 2 eerde genoemde.
Zie foto.

Ideeen waarom dit zo is.
Hoe is dat bij jullie.

Ik wil nl zaken sturen op de buitentemperatuur. En wil dan wel de juiste hebben.

[Afbeelding]
Zou de buitentemperatuur via opentherm kunnen zijn. Is jouw cv via opentherm aangesloten op de CiC en heeft jouw cv een buitentemperatuursensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Kraakpapier schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor je reactie! Quatt zet zelf heel erg in op een duo bij het intake gesprek want het is 'maar' €700 duurder en het zou de ketel nog minder belasten. Maar ik begrijp de toegevoegde waarde niet helemaal van die tweede warmtepomp indien ik niet AE zou gaan. Geluid zou geen enkel probleem zijn volgens Quatt. Voldoene ruimte ook vanaf de erfgrens.
Ook zonder AE kan je met een duo waarschijnlijk je hele huis met de warmtepomp verwarmen. Mijn combiketel staat altijd op zomerstand, en de quatt vindt dat prima. Elk jaar dat mijn ketel nu langer meegaat omdat deze alleen nog maar sanitair water hoeft te doen is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Ik heb dezelfde constructie als @onlinaius :
bitumen dak --> rubberen tegels --> opsluitbanden --> Quatt op rubberen bigfoots
Waarbij ik dikke (4,5cm) rubberen tegels heb, van de Hornbach
https://www.hornbach.nl/p...art-50x50x4-5-cm/7011220/

Heb ik er meteen onder gelegd, dus geen vergelijkingsmateriaal, maar ik hoor niets in de garage eronder.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Ben net terug van vakantie en in de tussentijd is de CV installatie volledig leeg gelopen (de CV zegt dat er 0,0 bar druk is). Ik kon nog wel warm douchen, dus dat is al vreemd. Er was in die periode geen warmtevraag.

Afgelopen zaterdag wilde de warmtepomp niet starten, dus toen maar even gaan kijken. Inmiddels mijn CV installatie bijgevuld, en ontlucht.

Nu zag ik ook dat de json-feed sinds een paar maanden ook de waterdruk doorgeeft. Dat is handig want nu heb ik ook data. Het blijkt dat op 30 april de waterdruk in één dag (of op één moment, dat kan ik niet meer zien), van 1,2 bar naar 0 bar is gegaan. Na het bijvullen blijft de waterdruk goed, dus er is geen sprake van lekkage. Dan denk ik dat de warmtepomp zelf besloten heeft om te de druk eraf te halen (anti-freeze-protection ?)

Het expansievat klinkt nog prima.

Iemand een idee wat hier de oorzaak (en de oplossing) voor zou kunnen zijn ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RijNDPXZvQ-4xW-otP6hQ2wli44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOY2gpqsfC4R5w5iBtgQ0B1i.png?f=fotoalbum_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
SBL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:45:
[...]

bitumen dak --> rubberen tegels --> opsluitbanden --> Quatt op rubberen bigfoots

Heb ik er meteen onder gelegd, dus geen vergelijkingsmateriaal, maar ik hoor niets in de garage eronder.
Heb je misschien een foto van de setup? Ik ben echt een volledige leek en ben wel benieuwd, met name naar de opslutibanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
AlfredPteD schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:03:
Ben net terug van vakantie en in de tussentijd is de CV installatie volledig leeg gelopen (de CV zegt dat er 0,0 bar druk is). Ik kon nog wel warm douchen, dus dat is al vreemd. Er was in die periode geen warmtevraag.

Afgelopen zaterdag wilde de warmtepomp niet starten, dus toen maar even gaan kijken. Inmiddels mijn CV installatie bijgevuld, en ontlucht.

Nu zag ik ook dat de json-feed sinds een paar maanden ook de waterdruk doorgeeft. Dat is handig want nu heb ik ook data. Het blijkt dat op 30 april de waterdruk in één dag (of op één moment, dat kan ik niet meer zien), van 1,2 bar naar 0 bar is gegaan. Na het bijvullen blijft de waterdruk goed, dus er is geen sprake van lekkage. Dan denk ik dat de warmtepomp zelf besloten heeft om te de druk eraf te halen (anti-freeze-protection ?)

[Afbeelding]
je druk was al sinds begin (?) 11 april aan het afnemen.
Dat je kunt douchen is niet gek; dat is geen CV ;)

offtopic:
'leeglopen' hoeft niet perse waar te zijn; de druk is 0. Een vol systeem kan ook 0 bar druk hebben op de systeemmeter, alleen is er geen (extra) druk.
Maar, staat je 'lek' op het laagste punt, ja dan kan het helemaal leeg.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 27-05-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd

[Afbeelding]
Klinkt als de eerste beschrijving hier op het forum van de anti-freeze koppeling bij de wateraansluiting op de buitenunit die in actie is gekomen.
Vragen die ik heb:
- was het bij jouw buitenunit nog koud genoeg om de anti-freeze koppeling te activeren?
- hoe hoog stond jouw thermostaat?
- heeft Quatt of de Quatt app een alarm of melding gegeven van deze leegloop en drukverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Hier was het 30-4 8°C+ (wat was 't bij jou?) dus anti-freeze lijkt me stug.
Al gevraagd aan Quatt?
Want ik zie voor 11 april ook ontzettend lage druk.
Je hebt bijgevuld, maar is hij nu al weer aan het dalen?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kan ook het overdrukventiel in je CV ketel zijn. Al dan niet icm expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Ik hoorde wel wat in de garage er onder, maar wel echt alleen als ik er ongeveer recht onder stond. Een hele donkere, diepe brom, alsof er voor het huis een auto stationair stond te draaien.

Ik zat hier niet echt mee, dus heb er ook nooit een probleem van gemaakt, maar het is verholpen door Quatt met het plaatsen van veerpootjes. Hiermee hield de donkere bromtoon op, maar de irritantere hogere zoemtoon was hiermee helaas niet verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
hondsdol schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Heb je misschien een foto van de setup? Ik ben echt een volledige leek en ben wel benieuwd, met name naar de opslutibanden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfSDKHDg4m7rFXsU0zw3vCRdDsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQ2f7Eby6YvUevxu9eBWTcE3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQH2u4VqgqU3F9XQooYMI1uAw2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJFozyETgi8NycEMYKw3BOoA.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: dit is inderdaad een oude foto. De manier waarop de Quatt op het dak staat is niet veranderd, maar de leidingen hangen nu wel aan de muur. Ze zo laten liggen is uiteraard geen goed idee.

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 27-05-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je benoemt niet of ze worden opgehangen, op een dak(kapel) komen te staan of op de grond.

Edit: ff teruggelezen, dak dus 🤦🏻‍♀️

Ik heb 4 betonnen bielzen (60x15x15cm) daarbovenop rubber matje (reepjes van de simpelste uit de bouwmarkt, 2,5 cm) en dan de Quatt. Geruisloos en geen trillingen in de Quatt (rubber absorbeert voordat bielzen bereikt worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jofuwNq41I6BMxySZHAwpxEUR1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wk136AgpqgC8oeTut1CwXfL.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
TeslaNerd schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Klinkt als de eerste beschrijving hier op het forum van de anti-freeze koppeling bij de wateraansluiting op de buitenunit die in actie is gekomen.
Vragen die ik heb:
- was het bij jouw buitenunit nog koud genoeg om de anti-freeze koppeling te activeren?
- hoe hoog stond jouw thermostaat?
- heeft Quatt of de Quatt app een alarm of melding gegeven van deze leegloop en drukverlies?
Het was in de nacht wel onder de 10°C, maar het is niet onder de 5°C geweest (info rotterdam airport). De temperatuur gemeten door de warmtepomp is ook niet laag geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RCPAzM7bEuIrCJrGZwT9hc48h8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KBfDzvOqdmjWNhfRbXSqCo70.png?f=user_large

De thermostaat stond vast op 12°C

Quatt kwam gisteren, dus bijna een maand na het voorval, maar wel vrij snel nadat ik überhaupt een warmtevraag had, met een bericht dat de waterflow te laag is, en welke acties ik zou moeten uitvoeren. Dat heb ik uiteraard gedaan.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Friezin schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Hier was het 30-4 8°C+ (wat was 't bij jou?) dus anti-freeze lijkt me stug.
Al gevraagd aan Quatt?
Want ik zie voor 11 april ook ontzettend lage druk.
Je hebt bijgevuld, maar is hij nu al weer aan het dalen?
Ik heb wel ergens wat lekkage in mijn cv systeem, daarom neemt de druk langzaam af. Maar niet in die mate als op 30 april.

Ik heb inmiddels in HA een trigger gezet dat ik een melding krijg als de waterdruk onder de 1 bar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
paQ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:16:
[...]

je druk was al sinds begin (?) 11 april aan het afnemen.
Dat je kunt douchen is niet gek; dat is geen CV ;)

offtopic:
'leeglopen' hoeft niet perse waar te zijn; de druk is 0. Een vol systeem kan ook 0 bar druk hebben op de systeemmeter, alleen is er geen (extra) druk.
Maar, staat je 'lek' op het laagste punt, ja dan kan het helemaal leeg.
Met 'leeg' bedoel ik dat er geen druk meer is. Helemaal geen druk is helemaal leeg. Dat er dan toch nog wel ergens water in het systeem staat vind ik niet zo interessant. Als alle leidingen geen water meer zouden bevatten, dan zit er wel lucht in, en is het nog steeds niet leeg. Maar ik kan leren. Welk woord zou jij gebruiken om aan te geven dat er geen druk meer is ?

Bij een druk van onder de 0.6 bar kan ik normaliter niet meer warm douchen (zo merk ik soms dat het tijd is om bij te vullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Ik heb wel ergens wat lekkage in mijn cv systeem, daarom neemt de druk langzaam af. Maar niet in die mate als op 30 april.

Ik heb inmiddels in HA een trigger gezet dat ik een melding krijg als de waterdruk onder de 1 bar komt.
Ik had ook licht verlies (koffiemok per 2 week).
Groot verwarmingssysteem, dus niet te traceren.
Heb de installateur in februari leakseal toe laten voegen.
Opgelost

PS: moest hij echt flink bijgevuld?
Je Quatt staat op heel hoog punt, tot welke hoogte (verdieping?) was installatie leeg?

(Quatt moest worden geïsoleerd van dat goedje vlgs Quatt, maar (oude) flowmeter is niet te isoleren hihi. Niets aan de hand)

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 27-05-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
AlfredPteD schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Met 'leeg' bedoel ik dat er geen druk meer is. Helemaal geen druk is helemaal leeg. Dat er dan toch nog wel ergens water in het systeem staat vind ik niet zo interessant. Als alle leidingen geen water meer zouden bevatten, dan zit er wel lucht in, en is het nog steeds niet leeg. Maar ik kan leren. Welk woord zou jij gebruiken om aan te geven dat er geen druk meer is ?

Bij een druk van onder de 0.6 bar kan ik normaliter niet meer warm douchen (zo merk ik soms dat het tijd is om bij te vullen).
het was maar off topic he ;)

maar er lekt overduidleijk iets, hoeft helemaal niet de Quatt te zijn natuurlijk.
Overdrukventiel in je CV ketel gecontroleerd? Drupt dat? (constant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
paQ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:22:
[...]

het was maar off topic he ;)

maar er lekt overduidleijk iets, hoeft helemaal niet de Quatt te zijn natuurlijk.
Overdrukventiel in je CV ketel gecontroleerd? Drupt dat? (constant)
Ik denk dat ik een paar liter heb moeten bijvullen (half expansievat ?). Dan verwacht ik binnen ergens veel water, of in dit geval restanten van veel water. Die heb ik niet gezien. Of kan dat afgevoerd worden via de condenswater-afvoer van de CV ketel ?

Vòòr het moment van leegloop (drukafloop ? 8)7 ) was de druk normaal, er was geen warmtevraag, dus er was geen overdruk. Maar zo'n overdrukventiel kan natuurlijk ook een storing hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
AlfredPteD schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:34:
[...]

Ik denk dat ik een paar liter heb moeten bijvullen (half expansievat ?). Dan verwacht ik binnen ergens veel water, of in dit geval restanten van veel water. Die heb ik niet gezien. Of kan dat afgevoerd worden via de condenswater-afvoer van de CV ketel ?

Vòòr het moment van leegloop (drukafloop ? 8)7 ) was de druk normaal, er was geen warmtevraag, dus er was geen overdruk. Maar zo'n overdrukventiel kan natuurlijk ook een storing hebben...
Het water uit je overdrukventiel in je CV ketel wordt direct afgevoerd ja, dus dat vind je nergens terug. (als het goed is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
MartindM schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:24:
Ik heb een Quatt Duo.
Zie foto.

Ideeen waarom dit zo is.
Hoe is dat bij jullie.

[Afbeelding]
Ik denk dat dit meer een vraag is voor degene welke de Homey-App (kun je vinden bij de App details) heeft gemaakt.
De basis informatie komt uit de CiC-JSON. Elke waterpomp heeft zijn eigen buitentemperatuur sensor welke in JSON staat vermeld. Deze 3e buitentemperatuur sensor staat niet in JSON dus komt niet bij de CiC vandaan.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
@onlinaius dit had ik eigenlijk niet van je verwacht, de leidingen liggen in het water, zeker ivm de isolatie lijkt me dat geen goed idee. Hier op het topic waren al tal van mogelijkheden voorbijgekomen hoe je dit kunt opvangen.
Of het is nog een oude foto en heb je dat al prima opgelost. Zo niet beschouw het maar als vriendelijke hint. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bronstige schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:31:
Quatt heeft uiteindelijk toch zonder extra “werkvoorbereidingskosten” mijn v1 omgezet naar een v2. Is het enige verschil qua electra dat er een 20A groep nodig is ipv 16A?
Ja, alleen de vraag welke hoofdzekering heb je thuis? Als dat de normale 3-Fase 25A is heb je wel één probleem met de 20A. De afstand tussen je eigen zekeringen en die van de hoofdzekering is afgerond namelijk een factor 1,6. 16A keer 1,6 wordt dus de bekende 25A.

Alternatief kun je voor elke Quatt een eigen voeding nemen, dus 2 keer 16A B , advies, gebruik hier een alamat 16A B 30mA en deze dient spanningsonafhankelijk te zijn, let daar op, helaas zijn m’n de goedkope versies van bv EMAT dat helaas niet. voor en geen IA. Dit zul je wel aan Quatt moeten vragen, nadeel is ook dat je dan met twee werkschakelaars zit, maar gezien deze circa 20 euro per stuk zijn bv ABB, val dat ook nog wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
[...]

Overdrukventiel of antivriesklep kunnen beiden een storing hebben.

Die laatste is een Samee QS, deze zit in de buitenunit (in de V1.5 units). In rechter foto verstopt onder de isolatie. Geen idee of dat kwalitatief goed spul is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R2OqoEeHZ03fOXoZxG_6meS17E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w09WXaM37Cv8dyPdegCmgFIo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyTAZxLzTUS42Z-XZViJ5T1WMhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHbZdGtpynTLTq5GWd3aIlI4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Alternatief kun je voor elke Quatt een eigen voeding nemen, dus 2 keer 16A B , advies, gebruik hier een alamat 16A B 30mA en deze dient spanningsonafhankelijk te zijn, let daar op, helaas zijn m’n de goedkope versies van bv EMAT dat helaas niet. voor en geen IA. Dit zul je wel aan Quatt moeten vragen, nadeel is ook dat je dan met twee werkschakelaars zit, maar gezien deze circa 20 euro per stuk zijn bv ABB, val dat ook nog wel mee.
offtopic:
Ik heb nog wel een goed Marktplaats-adresje die de ABB DS301C B16 30mA 1p+N 230VAC aardlekautomaten voor €31,50 per stuk verkoopt ;)
DM maar voor info indien interesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

hondsdol schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:15:
[...]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77739430

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qroy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:58
Iemand ervaring met extra demping aanbrengen als de units al op het dak staan? Hoe flexibel zijn de leidingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
qroy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:55:
Iemand ervaring met extra demping aanbrengen als de units al op het dak staan? Hoe flexibel zijn de leidingen?
Leidingen zijn redelijk flexibel.
Zijn genoeg voorbeelden in dit topic van mensen die extra demping (achteraf) aangebracht hebben. Van rubber matten tot veerdempers. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supercrazy
bronstige schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:31:
En je grindbak moet groter zijn omdat de V2 ook breder is, maar als het goed is dan staat het in het planningsplan. Let wel op dat je voor een 20A groep "eigenlijk" een 35A hoofdzekering moet hebben en niet een 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
TeslaNerd schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:10:
[...]

Zou de buitentemperatuur via opentherm kunnen zijn. Is jouw cv via opentherm aangesloten op de CiC en heeft jouw cv een buitentemperatuursensor?
Mbt opentherm aansluiting weet ik niet.
Er heeft vroeger nooit een aparte buitentemperatuur sensor op de CV gezeten.
Dus dacht mss hebben ze er een op de cic aangesloten.

Mss dat de Mede tweakers die vroeger seker geen buiten temp sensor hadden eens kunnen kijken of zij nu ook die variabelen hebben. Hetzij in Homey/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Al gecontroleerd of het expansievat nog goed is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:42:
[...]

@onlinaius dit had ik eigenlijk niet van je verwacht, de leidingen liggen in het water, zeker ivm de isolatie lijkt me dat geen goed idee. Hier op het topic waren al tal van mogelijkheden voorbijgekomen hoe je dit kunt opvangen.
Of het is nog een oude foto en heb je dat al prima opgelost. Zo niet beschouw het maar als vriendelijke hint. :)
Hele goede hint, is inderdaad een oude foto ;)

Ik had ze zelf al opgehangen, en Quatt heeft dat nog een stukje netter gedaan recent toen ze voor het geluidsprobleem kwamen.

Monteur gaf ook aan dat dat indertijd niet zo opgeleverd had mogen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
supercrazy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:30:
[...]
Let wel op dat je voor een 20A groep "eigenlijk" een 35A hoofdzekering moet hebben en niet een 25A.
Daarom snap ik niet waarom ze niet om 2x B16 vragen (eigenlijk als fornuisgroep)
Niemand, maar dan ook niemand gaat een netaansluiting upgraden naar 3x35A voor een correcte selectiviteit voor de 20A Duo Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:24:
[...]

Hele goede hint, is inderdaad een oude foto ;)

Ik had ze zelf al opgehangen, en Quatt heeft dat nog een stukje netter gedaan recent toen ze voor het geluidsprobleem kwamen.

Monteur gaf ook aan dat dat indertijd niet zo opgeleverd had mogen worden.
Ik schrok namelijk al, gelukkig had ik het dus bij het verkeerde eind.
En is nu je geluidsprobleem opgelost en overigens ook weer positiever berichten van de service te horen, tenminste als ik nu niet te vroeg juich ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:29:
[...]

Daarom snap ik niet waarom ze niet om 2x B16 vragen (eigenlijk als fornuisgroep)
Niemand, maar dan ook niemand gaat een netaansluiting upgraden naar 3x35A voor een correcte selectiviteit voor de 20A Duo Quatt
Ik zou hier geen fornuisgroep gebruiken maar echt twee afzonderlijke IA, want bij een fornuisgroep schakelen blijde af als er een aanslaat, en dat wil je eigenlijk niet.
Beter is overigens, ivm de bedrijfszekerheid (geen gemeenschappelijke aardlekschakelaar met andere groepen) om hier gewoon twee Alamats cq aardlekautomaten ( is het zelfde), wel spanningsonafhankelijk, (eis NEN1010) @jj85 heeft daar iets interessants over gepost vandaag, te gebruiken.
Ook is dit veelal goedkoper dan twee IA en een aardlekschakelaar 40A, je mag namelijk slechts 4 IA op een aardlekschakelaar aansluiten.
En ja, dat verbaast mij ook, ik vrees dat het trucje wat ze bij de oude Quatts hebben gedaan nu niet meer paste en dan is de volgende stap de 20A, daar zit helaas niets meer tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 27-05-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:31:
[...]

Ik zou hier geen fornuisgroep gebruiken maar echt twee afzonderlijke IA, want bij een fornuisgroep schakelen blijde af als er een aanslaat, en dat wil je eigenlijk niet.
Beter is overigens, ivm de bedrijfszekerheid (geen gemeenschappelijke aardlekschakelaar met andere groepen) om hier gewoon twee Alamats cq aardlekautomaten ( is het zelfde), wel spanningsonafhankelijk, (eis NEN1010) @jj85 heeft daar iets interessants over gepost vandaag, te gebruiken.
Ook is dit veelal goedkoper dan twee IA en een aardlekschakelaar 40A, je mag namelijk slechts 4 IA op een aardlekschakelaar aansluiten.
En ja, dat verbaast mij ook, ik vrees dat het trucje wat ze bij de oude Quatts hebben gedaan nu niet meer paste en dan is de volgende stap de 20A, daar zit helaas niets meer tussen.
Het is een aparte keuze, in mijn ogen hadden ze ook bij de duo kunnen zeggen dat elke unit zijn eigen 16A groep moet hebben. Dan was het voor iedereen makkelijker. Het is iig voor ons wel de keuze geweest om V1 aan te houden. Had geen zin om nog een keer 30 meter kabel te laten trekken haha.
Pagina: 1 ... 255 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.