netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:18:
En zelfs als je die lucht van buiten haalt, dan nog moet je jezelf vooral niet rijk rekenen. Met luchtkanalen zorg je voor een hoop luchtweerstand en dat kost ook weer stroom en die buitenlucht is ook niet altijd geweldig voor de COP.
Lucht pompen is niet echt iets waar ik qua stroomverbruik mee zou zitten: een beetje doucheventilator gebruikt 10 - 20 watt en heeft meer dan genoeg CFM voor een WPB.
Wat mijn grootste probleem is met (traditionele) luchtkanalen is de extra gaten in de geisoleerde schil.
Wel kun je hier (zoals @
paQ aangeeft) leuke creatieve oplossingen mee verzinnen.
Bijvoorbeeld door de aanvoer en de afvoer van warme / koude lucht in de zomer op te draaien, voor 'gratis' koeling in de zomer.
Er zijn echter nog veel meer oplossingen te verzinnen om de efficientie te verhogen en het verbruik te verlagen. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen de WPB aan te sluiten op de balansventilatie, waarbij warmteverlies uit de woning (deels) terugwint.
Of (dat zou waarschijnlijk mijn optie zijn): je haalt de aanvoer (wel met een extra filtertje om stof en spinnenwebben uit de WPB te houden) van de ongeisoleerde zolder af. Hiermee win ik warmteverlies (van de bovenverdieping naar de zolder) deels terug en zodra de zon schijnt pakt de WPB zonnewarmte die door het dak komt op, voor een fors hogere COP. Met wat automatisering erop (opwarmen zodra de zon schijnt) haal je daarmee het maximale voordeel uit je zonne-energie.
Creatieve opties te over
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.