netappie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:48:
[...]
Leuk dilemma inderdaad met 20A die softwarematig gerealiseerd is met 2 apparaten die samen meer kunnen trekken.
Als er geen uitdagingen zijn qua bedrading trekken dan zou ik zo'n duo opstelling over 2 fasen verdelen en ieder met een eigen B16 aansluiten, maar helaas is dat in moderne huizen met gewapend beton en leidingen die overal kunnen lopen vaak een hoop gedoe.
Het alternatief is vrij simpel. Zorg dat deze duo opstelling zijn eigen fase van 25A heeft. Plaats een 20A Alamat die de software begrenzing nogmaals hardwarematig garanteert en laat dat met 4 mm2 naar de plek lopen waar je gemakkelijk naar buiten kan.
lijkt pausiebel maar is het dus niet, zie mijn eerdere post vandaag op dit thema. 20A achter een 25A kan dus gewoon niet. Daar is slechts een uitzondering bij, met een slimme 1-fase 20A PV aansluiting kun je mits je aan een een aantal voorwaarden voldoet (en met een beetje kunst en vliegwerk) gebruiken bij een 25A hoofdzekering. (maar dan moet je wel echt weten wat je doet)
Daar kan je dan met een verdeler (PV verdeler, want geen BTW) twee 16A groepen beschikbaar stellen zodat je iets verlengd nog steeds aan de selectiviteit voldoet en ook nog warmte in huis hebt als 1 van de warmtepompen onverhoopt kortsluiting veroorzaakt. Ook kan je niet lang meer dan 20A overschrijden als er iets heel erg mis gaat in de software, hardware of bekabeling, wat weer een bezoekje van je netbeheerder scheelt.
sorry, je bedoeld eigenlijk een onderverdeler, het wordt pas een PV verdeler als zich daar achter ook een PV installatie verbergt, en dan heb je geen BTW, echter een onderverdeler voor een warmtepomp heeft helaas geen BTW vrijstelling, dus daar mag je gewoon die BTW gaan afrekenen.
deze lijn, en ja ik zou daar dus wel 4mm2 of zelfs 6mm2 voor gebruiken zul je moeten beveiligen met een aparte aardlekschakelaar 40A (als beveiliging van de leiding tussen groepenkast en de onderverdeler, plus ook nog een hoofdschakelaar en verdeelkast, ben je dan echt veel goedkoper uit dan de door @
jj85 genoemde alamats en standaard kabels van 2,5mm2. ik vraag me dat af?
Dan is het natuurlijk wel slim om er verder niet al te veel aan te hangen op die fase. Misschien wat zonnepanelen, want die voeden alleen maar in, en/of de CV ketel, CiC of iets anders waarvan je weet dat het nooit over de resterende 5A heen gaat als de warmtepompen samen los gaan. Of misschien die schuur waar je in de zomer van alles aan hebt staan, maar in de winter niet komt.
En ik vermoed dat het zo zelfs NEN 1010 proof is als je de afstand tussen de groepenkast en de verdeler kort genoeg houdt. Dan kan je het simpelweg zien als uitbreiding van die groepenkast als ik mij het goed herinner.
ja, dat kan, als deze er direct naast staat (uit mijn hoofd is dacht ik de maximale afstand 50cm), maar als je dat in een andere kamer doet bij de CV ruimte dan geld dit niet meer.