Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
supercrazy schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Dat is ook weer zo, ze komen hier morgen :).

Ik moest trouwens extra betalen voor werken op hoogte, iemand ervaring of ze dan met een steiger komen? De airo man deed gewoon laddertje en klaar haha.
op ladders is eigenlijk niet meer van deze tijd, qua arboregels mag het vaak niet eens meer. zal dus vrij snel een steiger worden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 19:28
MacD007 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:51:
[...]

op ladders is eigenlijk niet meer van deze tijd, qua arboregels mag het vaak niet eens meer. zal dus vrij snel een steiger worden.
Dan ben ik benieuwd of ze die morgen bij gaan hebben voor die meerprijs :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
supercrazy schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:18:
[...]

Dan ben ik benieuwd of ze die morgen bij gaan hebben voor die meerprijs :P.
En? Staat er al een mooie steiger. Wordt er een versie 1 of 2 geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
jj85 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:00:
[...]

En? Staat er al een mooie steiger. Wordt er een versie 1 of 2 geplaatst?
Steiger was niet nodig. Er komt een versie 1, geen tijd en zin om nog een groep te gaan trekken aangezien dat 30 meter is via dak (waar nu ook panelen liggen) en qua breedte red ik het niet met 2 airco units ernaast :).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 20:39
Is Quatt echt zo slecht?

Bij mij 2023, ging de installatie redelijk zonder problemen. Wel een prijsverhoging van +/- 500 euro tussen reservering en plaatsing. Een verhoging 1 week nadat ik een medewerker had gesproken en hadden afgesproken dat de plaatsing nog even liet afwachten omdat er mogelijk ook 1 unit kwam met koeling. Zelfs per mail een toezegging dat reserverings prijs niet ging stijgen als ik even zou wachten. Echter 1 week later een prijsstijging van 30%..... Vele male mailen geen reactie.

Update: Ik wilde ook 2 quatts hebben om later (als deze beschikbaar werd) over te stappen naar de full electric. Maar dat was niet echt niet nodig en ze vertikte er 2 te installeren (wel gereserveerd) Want 1 was prima ook met all electric. Nu de all electiric uit is zeggen ze je hebt er 2 nodig voor uw woning..... dus mg ik er nog ff 1 bij zetten wat mij weer honderden euro's extra gaat kosten. Verder niet echt problemen.

Mijn buurman had de Quatt bij mij gezien en wilde er ook een. Installatie prima maar hij kreeg zin huis niet warm. Is al een half jaar bezig met Quatt omdat ze zo slecht/niet reageren. Vrouw met reuma in een nu koud huis, ze hadden elektrische kachels gekocht omdat het geheel niet werkte ...... Schandalig.

Mijn broer wilde ook een Quatt bij het gesprek gaven ze letterlijk aan, dat het wel een moeilijke installatie zou worden en het dus niet gingen doen. Want ze konden dan beter een ander helpen....

Krijg toch wel een naar gevoel bij Quatt, zolang het goed gaat is er niets aan de hand.... maar als er wat speelt zijn ze niet thuis. Of geen capaciteit/zin/vermogen om het op te lossen

[ Voor 13% gewijzigd door stanman23 op 02-06-2025 19:36 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 22:31

Mickel moen

mickelmoen.nl

stanman23 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:32:
Is Quatt echt zo slecht?

Bij mij 2023, ging de installatie redelijk zonder problemen. Wel een prijsverhoging van +/- 500 euro tussen reservering en plaatsing. Een verhoging 1 week nadat ik een medewerker had gesproken en hadden afgesproken dat de plaatsing nog even liet afwachten omdat er mogelijk ook 1 unit kwam met koeling. Zelfs per mail een toezegging dat reserverings prijs niet ging stijgen als ik even zou wachten. Echter 1 week later een prijsstijging van 30%..... Vele male mailen geen reactie. Verder niet echt problemen.

Mijn buurman had de Quatt bij mij gezien en wilde er ook een. Installatie prima maar hij kreeg zin huis niet warm. Is al een half jaar bezig met Quatt omdat ze zo slecht/niet reageren. Vrouw met reuma in een nu koud huis, ze hadden elektrische kachels gekocht omdat het geheel niet werkte ...... Schandalig.

Mijn broer wilde ook een Quatt bij het gesprek gaven ze letterlijk aan, dat het wel een moeilijke installatie zou worden en het dus niet gingen doen. Want ze konden dan beter een ander helpen....

Krijg toch wel een naar gevoel bij Quatt, zolang het goed gaat is er niets aan de hand.... maar als er wat speelt zijn ze niet thuis. Of geen capaciteit/zin/vermogen om het op te lossen
Laat ik beginnen met te zeggen, dat ik niks hoef af te doen aan jouw ervaringen.

Maar staan jouw ervaringen voor het geheel?

Google op de meest voorkomende problemen bij een bepaald type auto en je krijgt een hele waslijst. Is het dan een slechte auto?

In het verleden had men het nog wel eens over “een maandagochtend product” als iemand veelvuldig problemen met een product ervoer. Staat dat dan voor het geheel of is het pech?

Iedereeen weet tegenwoordig wel het internet te vinden bij problemen. Ik denk dat dit forum wel mag staan voor het best informerende onafhankelijke kanaal wat de Quatt betreft. Als Quatt werkelijk zo slecht was dan zou je hier toch meer problemen verwachten van die meer dan 14.000 installaties. Naar mijn idee zijn dat er maar een handvol en dan betreft het ook nog vaak problemen met het afgiftesysteem, met name vloerverwarming.

Zeker, ook ik ben van mening, niet op persoonlijke ervaring, maar de reacties hier lezend, dat de communicatie beter kan.

Verder denk ik, dat de Quatt in de meeste gevallen simpel geïnstalleerd kan worden. Er is echter een risico, dat het minder simpel uitpakt. De situaties waar een warmtepomp kopen bij een lokale installateur, die zo vaak terug komt, tot de gehele installatie naar tevredenheid werkt, wellicht een betere keus was geweest.

Dan komen we op verwachtingen die gewekt worden en waargemaakt worden.

Kom ik bij mijzelf. Ik was mij er van bewust, dat kopen bij een landelijk opererende startup een zeker risico inhield. De prijs, maar zeker ook de voor mijn situatie belangrijke afmetingen van de Quatt, hebben mij over de streep getrokken om de gok te wagen.

Dik tevreden over aankoop- en installatieproces. Maar zeker ook tevreden over de aftersales toen de circulatiepomp het begaf.

Zijn er punten van kritiek. Wel in mijn situatie, wil ik de Quatt i.v.m. geluid niet op meer vermogen dan Silent laten draaien. Dus als het koud is springt de ketel bij. Maar, is dat minder dan mijn verwachting? Ik had geen ervaring met een warmtepomp, dus mijn verwachting was ook niet scherp gedefinieerd.

Ik zit nu op een terugverdientijd van 4 jaar en 6 maanden. Dat is boven verwachting. Comfort is toegenomen. Ook boven verwachting. Wel heb ik veel tijd gestoken in het optimaliseren van samenwerking, afgiftesysteem, thermostaat en de Quatt. Is min of meer een leuke hobby geworden. Evenals het participeren op dit forum.

Kortom, ik ben dik tevreden.

Het is dus ook een kwestie van hoe je in de wedstrijd zit. Maar ik begrijp volkomen, dat anderen dus geheel anders over Quatt oordelen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:35

Dit lijkt me juist positief. Als je als bedrijf niet zeker weet of jou product gaat werken zoals verwacht/te ingewikkeld wordt zeg het eerlijk en doen het niet.

Wou soms dat dat wat vaker gebeurde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:58
Batavia schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:37:
[...]

Dit lijkt me juist positief. Als je als bedrijf niet zeker weet of jou product gaat werken zoals verwacht/te ingewikkeld wordt zeg het eerlijk en doen het niet.

Wou soms dat dat wat vaker gebeurde
Heb eerder het idee dat het in het geval van Quatt strategisch gemakzucht is.

Ze hebben een enorm orderportefuille en kunnen de mooie werken dus uitkiezen.

Het is eerder kwalitatieve omzet over kwantitatieve omzet, wat je nu ziet.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Is Quatt echt zo slecht?

Bij mij 2023, ging de installatie redelijk zonder problemen. Wel een prijsverhoging van +/- 500 euro tussen reservering en plaatsing. Een verhoging 1 week nadat ik een medewerker had gesproken en hadden afgesproken dat de plaatsing nog even liet afwachten omdat er mogelijk ook 1 unit kwam met koeling. Zelfs per mail een toezegging dat reserverings prijs niet ging stijgen als ik even zou wachten. Echter 1 week later een prijsstijging van 30%..... Vele male mailen geen reactie. Verder niet echt problemen.

Apart dat je buren het huis niet warm krijgen na het toevoegen van een warmtepomp aan een bestaande CV ketel. In een full electric opstelling kan ik mij het nog voorstellen.

Ik heb nog even terug gelezen wat je er verder over schrijft in dit topic, maar dat kan ik niet vinden.
Heb je zelf al meegekeken? Overigens vind ik wel dat Quatt iets meer uitleg mag geven over hoe je het systeem correct gebruikt. Niet iedereen staat open voor hulp van de buurman en de gemiddelde CV installateur weet veel te weinig over warmteverlies, thermische schil en de noodzaak van waterzijdig inregelen.

Ook over je broer kan ik niks terug vinden, maar er zijn genoeg situaties waarin een Quatt niet de meest handige oplossing is. Vooral de lokatie van de CV ketel is in een hybride opstelling een factor waar je niet omheen kan. En ongeacht of je die verplaatst of verwijdert, er zullen toch nieuwe leidingen getrokken moeten worden als de warmtepomp heel ergens anders moet komen te staan dan waar de centrale verdeler zit.

Qua support achteraf kan het wel beter bij Quatt. Ik gok dat dit een gevolg is van een hele snelle groei.
Gelukkig is hier op tweakers flink wat expertise aanwezig om te helpen, maar dat lost zeker niet alles op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Hebben meer mensen in het begin gehad in de app dat er data in staat onder 2023 (2 maanden) en 2024 (1 maand) terwijl het systeem pas net geinstalleerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
supercrazy schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:45:
Hebben meer mensen in het begin gehad in de app dat er data in staat onder 2023 (2 maanden) en 2024 (1 maand) terwijl het systeem pas net geinstalleerd is?
Nee, dat is niet normaal. Ik kan niet eens verder terug dan 2024...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 17:28

Bij mij ging het (zomer 2024) ook niet zonder slag of stoot. Ik had een >12000 euro offerte liggen van een plaatselijke monteur voor hybride WP, en die had een korte route naar de CV ketel voorgesteld, van plat dak onder naastgelegen pannendak door betonnen muur naar CV ruimte.
Quatt vertrouwde die route niet helemaal en wilde bouwtekeningen zien die ik niet zo gedetailleerd had. Na een week of vier kwamen ze met een alternatieve route voor de leiding, via een grote omweg en veel in het zicht. Toen heb ik zelf maar met een betonboor een gat in de betreffende muur gemaakt om te laten zien dat je daar onder het dakbeschot uitkomt. Pas toen wilde Quatt de installatie volgens de korte route uitvoeren.
Scheelde wel kosten van een betonboring, alleen wat bier voor de eigenaar van de betonboor...

Dus inderdaad deinzen ze terug als ze twijfelen of de installatie in een halve dag gedaan kan worden.
Wil je toch je Quatt dan kun je overwegen om zelf wat voorwerk te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
CIC update onderweg, vandaag beta release ontvangen met onderstaande info

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.3.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Ondersteuning toegevoegd voor de vernieuwde versie van het CIC-hoofdprintplaat.
Ondersteuning toegevoegd voor communicatie tussen apparaten (Chill).
Verbeterde veiligheid en bescherming voor all-electric installaties.
Update overstroombeveiliging voor Quatt HeatPump duo opstelling.

Bugfixes
Energieverbruik werd bij all-electric systemen niet altijd juist weergegeven – dit is nu verholpen.
De back-upverwarming schakelt nu correct uit wanneer deze niet nodig is.
Het systeem herkent nu een open circuit bij de circulatiepomp in all-electric opstellingen.

Engineer aan het woord
In deze update leggen we de basis voor ons nieuwe product: Quatt Chill. Tegelijk verbeteren we de veiligheids- en beschermingsmechanismen voor de All-electric installatie en de Quatt warmtepomp V2. Je systeem blijft gewoon werken zoals je gewend bent.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 20:39
netappie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:01:
[...]

Apart dat je buren het huis niet warm krijgen na het toevoegen van een warmtepomp aan een bestaande CV ketel. In een full electric opstelling kan ik mij het nog voorstellen.
Reactie van Quatt was geloof ik, het zou het wel moeten doen. Maar iemand langssturen ho maar.
Ik heb nog even terug gelezen wat je er verder over schrijft in dit topic, maar dat kan ik niet vinden.
Heb je zelf al meegekeken? Overigens vind ik wel dat Quatt iets meer uitleg mag geven over hoe je het systeem correct gebruikt. Niet iedereen staat open voor hulp van de buurman en de gemiddelde CV installateur weet veel te weinig over warmteverlies, thermische schil en de noodzaak van waterzijdig inregelen.
Ik heb wat tips gegeven over een constantere temperatuur. Maar niet verder, als ik er mee ga lopen mutsen heb ik het ineens gedaan. En had het idee dat hij mijn advies toch niet wilde, maar het wel wilde melden dat het ruk werkte.
Ook over je broer kan ik niks terug vinden, maar er zijn genoeg situaties waarin een Quatt niet de meest handige oplossing is. Vooral de lokatie van de CV ketel is in een hybride opstelling een factor waar je niet omheen kan. En ongeacht of je die verplaatst of verwijdert, er zullen toch nieuwe leidingen getrokken moeten worden als de warmtepomp heel ergens anders moet komen te staan dan waar de centrale verdeler zit.
Mijn broer heeft wel wat beters te doen dan op een form zijn ongenoegen over Quatt te uiten als ze niet eens een installatie hebben gedaan. (ik niet).
Qua support achteraf kan het wel beter bij Quatt. Ik gok dat dit een gevolg is van een hele snelle groei.
Gelukkig is hier op tweakers flink wat expertise aanwezig om te helpen, maar dat lost zeker niet alles op.
Ja en ben bang dat het alleen maar erger gaat worden. zeker met alles wat erbij komt kijken met alle nieuwe systemen.

Bij mij sprong de CV ook een tijd niet bij en kreeg ik het niet warm. Quatt support ho maar, Echter Tweakers support was het zo verholpen! Tnx !! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
stanman23 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:44:
[...]
Ik heb wat tips gegeven over een constantere temperatuur. Maar niet verder, als ik er mee ga lopen mutsen heb ik het ineens gedaan. En had het idee dat hij mijn advies toch niet wilde, maar het wel wilde melden dat het ruk werkte.
[...]
Ja, het is bij sommige mensen gewoon moeilijk. die willen alleen maar dat het zo werkt zoals een CV ketel en dat is het natuurlijk niet.

Ik snap ook wel een beetje dat ze bij Quatt dan niet genegen zijn om iemand langs te sturen als die mensen bijvoorbeeld gewoon van 15 graden naar 20 graden willen in 10 minuten.

En dan natuurlijk nog de mensen die je met geen mogelijkheid aan hun verstand krijgt dat 80% van de radiatoren dicht zetten ze alleen maar geld en comfort kost.

Maargoed, jij bent geholpen, je broer heeft niet het onmogelijke gevraagd en je kan niet iemand helpen die geen hulp aan wil nemen. Zo heb ik er ook een in de wijk wonen die super tevreden is met een SCOP van 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
netappie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:53:
Zo heb ik er ook een in de wijk wonen die super tevreden is met een SCOP van 3.
Dat hoeft zo zonder context ook niet zo heel verkeerd te zijn.

Hypothetische situatie:

Oud, slecht geisoleerd huis (want moeilijk te verbeteren want monument), met een beperkt aantal kolomradiatoren (want lekker authentiek), met een Quatt Duo (zal een iets lagere COP hebben dan een enkele omdat nummer 2 een warmere aanvoertemperatuur binnen krijgt), die 90% van het stookseizoen op 100% staan te stampen (ook niet fijn voor de COP).

Dan vind ik een SCOP van 3 niet raar, en als je dan in een stookseizoen 3000 kuub gas weet te vervangen door 9000 KWh elektriciteit heb je nog steeds een hele filinke besparing, zowel voor de portemonnee als het milieu.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:57
netappie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:53:
[...]

Ja, het is bij sommige mensen gewoon moeilijk. die willen alleen maar dat het zo werkt zoals een CV ketel en dat is het natuurlijk niet.

Ik snap ook wel een beetje dat ze bij Quatt dan niet genegen zijn om iemand langs te sturen als die mensen bijvoorbeeld gewoon van 15 graden naar 20 graden willen in 10 minuten.

En dan natuurlijk nog de mensen die je met geen mogelijkheid aan hun verstand krijgt dat 80% van de radiatoren dicht zetten ze alleen maar geld en comfort kost.
Let wel dat je nu bij wijze van spreken 80% van de klanten van Quatt beschrijft en Quatt deze groep klanten ook bewust opzoekt dmv van marketing etc. Een iets meer proactieve houding / uitleg over werking WP zou Quatt zeer veel gedoe schelen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 22:45
Zijn er inmiddels al mensen hier die een full electric opstelling hebben en hier over mogen communiceren? Geen idee of tot nu toe alleen pilot installaties zijn gedaan of ook al de reguliere gestart zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:09
Mickel moen schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Zijn er punten van kritiek. Wel in mijn situatie, wil ik de Quatt i.v.m. geluid niet op meer vermogen dan Silent laten draaien. Dus als het koud is springt de ketel bij. Maar, is dat minder dan mijn verwachting? Ik had geen ervaring met een warmtepomp, dus mijn verwachting was ook niet scherp gedefinieerd.

Ik zit nu op een terugverdientijd van 4 jaar en 6 maanden. Dat is boven verwachting. Comfort is toegenomen. Ook boven verwachting. Wel heb ik veel tijd gestoken in het optimaliseren van samenwerking, afgiftesysteem, thermostaat en de Quatt. Is min of meer een leuke hobby geworden. Evenals het participeren op dit forum.

Kortom, ik ben dik tevreden.

Het is dus ook een kwestie van hoe je in de wedstrijd zit. Maar ik begrijp volkomen, dat anderen dus geheel anders over Quatt oordelen.
Ik had eerst ook silent optie savonds. Maar bij mij zorgde dat voor een bepaalde resonantie.
Ik heb heb afgelopen winter gewoon op maximaal staan, en hij was toen hij met bijna max vermogen 1700W gek genoeg stiller dan im de silent mode. Misschien nog eens een test waard komende winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 22:31

Mickel moen

mickelmoen.nl

HBO88 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:45:
[...]

Ik had eerst ook silent optie savonds. Maar bij mij zorgde dat voor een bepaalde resonantie.
Ik heb heb afgelopen winter gewoon op maximaal staan, en hij was toen hij met bijna max vermogen 1700W gek genoeg stiller dan im de silent mode. Misschien nog eens een test waard komende winter?
Dat zou zo kunnen kloppen. Punt is, dat het voor mij bovenmatige geluid zo bij, ik schat 1300W begint. Daar moet ie dan wel eerst voorbij en ook niet op blijven hangen. Dat maakt het allemaal onvoorspelbaar.

Bovendien is mijn ervaring, dat op Silent, bij mijn afgiftesysteem, de watertemperatuur minder snel klimt, waardoor de runs langer worden.

Maar wellicht ga ik komende winter hier weer wat mee experimenteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 03-06-2025 07:24 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Dat hoeft zo zonder context ook niet zo heel verkeerd te zijn.

Hypothetische situatie:

Oud, slecht geisoleerd huis (want moeilijk te verbeteren want monument), met een beperkt aantal kolomradiatoren (want lekker authentiek), met een Quatt Duo (zal een iets lagere COP hebben dan een enkele omdat nummer 2 een warmere aanvoertemperatuur binnen krijgt), die 90% van het stookseizoen op 100% staan te stampen (ook niet fijn voor de COP).

Dan vind ik een SCOP van 3 niet raar, en als je dan in een stookseizoen 3000 kuub gas weet te vervangen door 9000 KWh elektriciteit heb je nog steeds een hele filinke besparing, zowel voor de portemonnee als het milieu.
Ja, daar hou ik echt wel rekening mee. Het was zeker geen doortochtwoning, maar als iemand echt niet wil ga ik er niet op aandringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Hier ook even de tussenstand van de Quatt.
Vanaf oktober:
4,01MWh (€695) met COP 3.6

Besparing gas (volgens Quatt): €1943 (1650m3)

Netto besparing (volgens Quatt): €1248

Het is natuurlijk wel erg optimistisch om de Quatt in 3 jaar terug te verdienen natuurlijk. Maar ik denk dat het daadwerkelijke verbruik anders rond de 1000-1200 m3 zou hebben gelegen.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:09
CPM schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:01:
Vanaf oktober:

Het is natuurlijk wel erg optimistisch om de Quatt in 3 jaar terug te verdienen natuurlijk. Maar ik denk dat het daadwerkelijke verbruik anders rond de 1000-1200 m3 zou hebben gelegen.
vorig jaar had ik 1.45MWh verbruikt, bij een COP van 3.9 over het hele jaar.
gewoonlijk was mijn gasverbruik 1100m3, nu 177 m3.

toch een leuke besparing, en met de aanschafprijs van 1599 euro ga ik hem zeker binnen 3 jaar terugverdienen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Vanaf oktober:

mooi, ik denk dat dit cijfers zijn waarvoor je helemaal niet hoeft te schamen, prima gedaan zou ik zeggen. d:)b

mijn Quatt (ja, ik heb goed praten, ik heb die nog tegen de introductieprijs) is na 2 jaar (stookseizoen) al volledig terug betaald.
door de saldering zit ik zelfs met de Quatt nog steeds op nul qua netto stroomverbruik, en in 2023/2024 ruim 1.000 m3 gas bespaart, en in 2024/2025 was dit circa 900 m3 op basis van mijn eerder verbruik zonder warmtepomp. bij een gasprijs van €1,35/m3 niet slecht denk ik.
Quatt zelf komt in hun app zelfs nog op iets hogere cijfers uit, totaal circa 2100m3 bespaart.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 03-06-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Vanaf oktober:

Netjes!
Ik herinner mij dat de eerste weken wat minder rooskleurig waren bij jou door onrustige flow(meter) en afwijkende tempsensoren. Enig idee in hoeverre dat de cijfers nog beinvloed heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
Sinds 2023 3.96 MWh verbruikt voor 18.26 MWh aan warmte, met een COP van 4.6.
2023 COP 3.9
2024 COP 4.6
2025 COP 4.7

Positief effect op de COP: ik draai vanwege geluidsproblemen in mijn Quatt sinds eind 2024 op silent / building 87.

Negatief effect: tijdens de dag gaat de thermostaat van 19 in de nacht naar 21 (om maximaal gebruik te maken van warmere temperaturen overdag), en naar 22 als er een overschot is op de zonnepanelen. Door silent (bij koud weer) en building 87 (bij warmer weer) is de COP hiermee toch nog vrij redelijk, omdat de Quatt dus niet op maximaal vermogen kan draaien.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:35:
Sinds 2023 3.96 MWh verbruikt voor 18.26 MWh aan warmte, met een COP van 4.6.
2023 COP 3.9
2024 COP 4.6
2025 COP 4.7

Positief effect op de COP: ik draai vanwege geluidsproblemen in mijn Quatt sinds eind 2024 op silent / building 87.

Negatief effect: tijdens de dag gaat de thermostaat van 19 in de nacht naar 21 (om maximaal gebruik te maken van warmere temperaturen overdag), en naar 22 als er een overschot is op de zonnepanelen. Door silent (bij koud weer) en building 87 (bij warmer weer) is de COP hiermee toch nog vrij redelijk, omdat de Quatt dus niet op maximaal vermogen kan draaien.
ook hier als aanvulling dan maar mijn COP (uit de Quatt App)
2023 COP 4,9 (september-december)
2024 COP 4,7
2025 COP 4,2
waarbij overdag deze op vol vermogen qua instelling staat (stand normaal) en in de avond/nacht op de stille modus staat (Silent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:52:
[...]

ook hier aan aanvulling dan maar mijn COP (uit de Quatt App)
2023 COP 4,9 (september-december)
2024 COP 4,7
2025 COP 4,2
waarbij overdag deze op vol vermogen qua instelling staat (stand normaal) en in de avond/nacht op de stille modus staat (Silent).
Dan kan ik niet achterblijven:

2024 COP 5,3 (februari-december)
2025 COP 4,3

Daarbij ben ik in 2025 wel wat enthousiaster gaan verwarmen omdat het toch nagenoeg niks kost.
In de nacht staat er een verlaging maar gedurende de dag gaat het langzaam van 20 naar 21 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
netappie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:16:
[...]

Dan kan ik niet achterblijven:

2024 COP 5,3 (februari-december)
2025 COP 4,3

Daarbij ben ik in 2025 wel wat enthousiaster gaan verwarmen omdat het toch nagenoeg niks kost.
In de nacht staat er een verlaging maar gedurende de dag gaat het langzaam van 20 naar 21 graden
Nou hier ook maar even mijn lijstje wie kan het verste plassen :-) (ik niet zo te lezen :P )
2023 Gem. COP 3.7 (nov-dec) plaatsing eind november
2024 Gem. COP 4.2 (1.85 MWH elec / 7.75 MWh warmte)
2025 tot nu toe Gem. COP 3.7 (1,29 MWh elec / 4,72 MWh warmte)

Ben er nog niet achter waarom de gemiddelde COP dit jaar lager is dan vorig jaar, maar moet het hele jaar uiteraard nog even afwachten. Behalve dat februari veel kouder was dan vorig jaar

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
clubeddie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:38:
[...]
Ben er nog niet achter waarom de gemiddelde COP dit jaar lager is dan vorig jaar, maar moet het hele jaar uiteraard nog even afwachten. Behalve dat februari veel kouder was dan vorig jaar
Januari-februari is doorgaans kouder dan november-december

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
clubeddie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:38:
[...]

Nou hier ook maar even mijn lijstje wie kan het verste plassen :-) (ik niet zo te lezen :P )
2023 Gem. COP 3.7 (nov-dec) plaatsing eind november
2024 Gem. COP 4.2 (1.85 MWH elec / 7.75 MWh warmte)
2025 tot nu toe Gem. COP 3.7 (1,29 MWh elec / 4,72 MWh warmte)

Keurige cijfers lijkt me, gezien enkelsteens, bouwjaar en radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:46
onlinaius schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:59:
[...]

Keurige cijfers lijkt me, gezien enkelsteens, bouwjaar en radiatoren.
Eens. Vooral die radiatoren zorgen evoor dat je op een iets hogere temperatuur stookt, met een lagere COP als gevolg. Met VVW kan je gewoon makkelijker warmte afgeven.

Mijn cijfers:
All: COP: 3,9 (3,93 MWh elec / 15,35 MWh warmte)

2023 Gem. COP 3.8 (apr-dec) plaatsing eind april
2024 Gem. COP 4.2 (1.75 MWh elec / 7.33 MWh warmte)
2025 tot nu toe Gem. COP 3.6 (1,44 MWh elec / 5,18 MWh warmte)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
s020506 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:42:
[...]

Eens. Vooral die radiatoren zorgen evoor dat je op een iets hogere temperatuur stookt, met een lagere COP als gevolg. Met VVW kan je gewoon makkelijker warmte afgeven.

Mijn cijfers:
All: COP: 3,9 (3,93 MWh elec / 15,35 MWh warmte)

2023 Gem. COP 3.8 (apr-dec) plaatsing eind april
2024 Gem. COP 4.2 (1.75 MWh elec / 7.33 MWh warmte)
2025 tot nu toe Gem. COP 3.6 (1,44 MWh elec / 5,18 MWh warmte)
Ik heb alleen maar radiatoren en allemaal vanuit de bouw. Desondanks een hele mooie SCOP.

Het gaat vooral om genoeg afgifte als je de aanvoertemperatuur laag wilt houden, dus vloerverwarming er bij helpt zeker.

Ik was net klaar met isoleren en de radiatoren zijn allemaal gebalanceerd toen de Quatt kwam, dus daarom gaat het bij mij goed.

Er komt waarschijnlijk wel vloerverwarming voor het mooie en omdat er 1 radiator vanuit de bouw ontbreekt op de begane grond, maar of dat nog iets meetbaars op gaat leveren qua SCOP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:52
Dan ik ook maar even, bezitter van een Quatt Hybrid Duo sinds november '24:
  • All: Gemiddelde COP 4,5 (15,74 MWh warmte / 3,51 MWh elektriciteit
  • 2024 (vanaf 1 nov t/m 31 dec): Gemiddelde COP 4,7 (5,55 MWh warmte / 1,18 MWh elektriciteit)[\li]
  • 2025: Gemiddelde COP 4,4 (10,20 MWh warmte / 2,34 MWh elektriciteit)
Besparing volgens Quatt sinds installatie: € 1507,16 (1791 kuub gas)

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Mijn resultaten voor het stookseizoen 2024/2025. Mijn quatt staat er sinds afgelopen zomer, dus de cijfers gaan over een heel stookseizoen. Alle cijfers komen uit de quatt-app.
Warmte door Quatt       :     8,40 MWh 
Gebruikte elektriciteit :     2,20 MWh
sCOP                    :     3,83
Warmte door CV ketel    :     0,15 MWh 
Geschat gasverbruik     :    17,60 m3
Besparing gas           :   956,00 m3
Besparing               : € 618,48

Het gasverbruik is voor het grootste deel opgegaan tijdens wat testen met nachtverlaging.

Wat ik mis in de quatt-app is een overzicht per stookseizoen. Dus hoe bepaal je de sCOP, als je de quatt al een paar jaar in gebruik hebt ?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
netappie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:07:
[...]

Ik heb alleen maar radiatoren en allemaal vanuit de bouw. Desondanks een hele mooie SCOP.

Het gaat vooral om genoeg afgifte als je de aanvoertemperatuur laag wilt houden, dus vloerverwarming er bij helpt zeker.

Ik was net klaar met isoleren en de radiatoren zijn allemaal gebalanceerd toen de Quatt kwam, dus daarom gaat het bij mij goed.

Er komt waarschijnlijk wel vloerverwarming voor het mooie en omdat er 1 radiator vanuit de bouw ontbreekt op de begane grond, maar of dat nog iets meetbaars op gaat leveren qua SCOP?
Het gaat voornamelijk over de afgifte inderdaad. Ik kijk ook vanuit mijn eigen situatie, ik heb mijn huidige systeem eigenlijk te weinig afgifte. Ik ga nog een radiator wisselen omdat ik het in de keuken fris vind, en de aanvoer naar een grote radiator nog upgraden met een nieuwe leiding door de kruipruimte. Daarna moet het maar, tot er VVW komt. Of we gaan verhuizen.
AlfredPteD schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:33:

Wat ik mis in de quatt-app is een overzicht per stookseizoen. Dus hoe bepaal je de sCOP, als je de quatt al een paar jaar in gebruik hebt ?
Op zich ontlopen de COPs per stookseizoen en het totaal elkaar niet zoveel. Wil je het echt graag weten, dan moet je met het handje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 11:11
ik doe ook maar mee dan :) 99% via single quatt, 22m3 kuub gas over 3 jaar.

2025 valt een beetje tegen tov 2024 tot nu toe, zeker als ik ook kijk naar hoeveel stroom er al in is gaan zitten tov 2024. in 2024 kreeg ik een nieuwe quatt ivm geluid, COP schoot omhoog. Nu weer issues met geluid en COP lijkt omlaag te vallen. Apart eh?

All: SCOP 4.5 (14,49 MWh opwek, 3,2 MWh verbruik)
2023: SCOP 4.1 (2,57 MWh opwek, 0,65 MWh verbruik - vanaf september)
2024: SCOP 4.9 (7,26 MWh opwek, 1,48 MWh verbruik)
2025: SCOP 4.2 (4,73 MWh opwek, 1,11 MWh verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:54
Mijn resultaten voor het stookseizoen 2024/2025. Mijn quatt staat er sinds afgelopen zomer, dus de cijfers gaan over een heel stookseizoen. Alle cijfers komen uit de quatt-app.

Het gasverbruik is voor het grootste deel opgegaan tijdens wat testen met nachtverlaging.

Net als vroeger
Elk jaar standen op een papiertje noteren.
Of… hyper modern… in een bestand op de computer.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

Je kan natuurlijk per maand in de app gaan kijken en dan de 12 maanden qua warmte en stroomverbruik bij elkaar optellen en de som van beide weer door elkaar delen.
De eerste maand na de exacte installatiedatum van de Quatt is een mooi startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
s020506 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:13:
[...]

Het gaat voornamelijk over de afgifte inderdaad. Ik kijk ook vanuit mijn eigen situatie, ik heb mijn huidige systeem eigenlijk te weinig afgifte. Ik ga nog een radiator wisselen omdat ik het in de keuken fris vind, en de aanvoer naar een grote radiator nog upgraden met een nieuwe leiding door de kruipruimte. Daarna moet het maar, tot er VVW komt. Of we gaan verhuizen.
Zit er al een ventilator op de radiator in de keuken? Zo nee: dat kan misschien de kosteneffectievere en 'minder gedoe' manier zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:14
Is Quatt echt zo slecht?

Bij mij 2023, ging de installatie redelijk zonder problemen. Wel een prijsverhoging van +/- 500 euro tussen reservering en plaatsing. Een verhoging 1 week nadat ik een medewerker had gesproken en hadden afgesproken dat de plaatsing nog even liet afwachten omdat er mogelijk ook 1 unit kwam met koeling. Zelfs per mail een toezegging dat reserverings prijs niet ging stijgen als ik even zou wachten. Echter 1 week later een prijsstijging van 30%..... Vele male mailen geen reactie.

Update: Ik wilde ook 2 quatts hebben om later (als deze beschikbaar werd) over te stappen naar de full electric. Maar dat was niet echt niet nodig en ze vertikte er 2 te installeren (wel gereserveerd) Want 1 was prima ook met all electric. Nu de all electiric uit is zeggen ze je hebt er 2 nodig voor uw woning..... dus mg ik er nog ff 1 bij zetten wat mij weer honderden euro's extra gaat kosten. Verder niet echt problemen.

Bij mij een zelfde soort ervaring mbt 1 of 2 Quatt's. Ik wilde er graag twee, maar dit zou nutteloos zijn volgens Quatt, ook bij een toekomstige all electric upgrade. Nu een mail gehad dat all electric mogelijk is maar er dan wel een 2e unit bij moet komen. Dit had origineel voor €600 extra gekund en dan had ik deze al 2 jaar gehad. Ben benieuwd wat het nu zou moeten gaan kosten, heb volgende week adviesgesprek over de all electric.

Hiernaast ook al mindere ervaringen met de koeling (verstandig geweest om niet "1 zomer" hierop te wachten) en met de thermostaat (Nest, deze was OpenTherm dus perfect compatible maar moest later toch vervangen worden omdat er totaal geen besparing mee gerealiseerd kon worden.

Nu met de introductie van de nieuwe producten wordt er weer gesproken over de slimste producten, dat werd bij de warmtepomp in het begin ook gezegd (slimste warmtepomp, door AI 25% zuiniger dan andere warmtepompen, predictive control etc). Ik merk er vrij weinig van en vindt het een vrij domme warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

In de app zie je dat door jaar te kiezen, alleen heb je dan geen compleet stookseizoen, maar eigenlijk het tweede deel (jan-feb/maart) van het vorige stookseizoen en het eerste deel (nov-december) van het huidig stookseizoen, dus op zich maakt het niet uit, je ziet dus je verbruik en COP van het complete jaar.
Wil je echter de gegevens van het stookseizoen ook hebben is dat vrij eenvoudig, kies dan voor maand en berekenen van deze gegevens je stookseizoen verbruik en COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:41:
[...]

In de app zie je dat door jaar te kiezen, alleen heb je dan geen compleet stookseizoen, maar eigenlijk het tweede deel (jan-feb/maart) van het vorige stookseizoen en het eerste deel (nov-december) van het huidig stookseizoen, dus op zich maakt het niet uit, je ziet dus je verbruik en COP van het complete jaar.
Wil je echter de gegevens van het stookseizoen ook hebben is dat vrij eenvoudig, kies dan voor maand en berekenen van deze gegevens je stookseizoen verbruik en COP.
Nog mooier zou zijn als je een eigen data-range kunt invoeren om gegevens te tonen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Leuk, meetdata vergelijken!
Ik heb maar even een lijstje gemaakt van wat Tweakers onlangs hebben gepost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfePBzEP6aJyGiuXTlVXEQTUVZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PtxjMmv8q7Ud5kovEsheUVsI.png?f=fotoalbum_large
Ik vind het handig/leuk om er een installatiedatum bij te hebben en afgiftesysteem in 2 woorden.
En niet alleen je COP, maar ook hoeveelheden (hoe hard moet Quatt werken?) en hoeveel gas je daarnaast dan nog gebruikt voor verwarming.
Als je specifieke aanvullingen/correcties hebt, of erbij wilt op de lijst, stuur dan even een DM, met je installatiedatum, Quatt-versie (mono/duo; v1 v2 AE), je afgiftesysteem en je verbruik per kalenderjaar uit de Quatt app.
De rode cijfers in de lijst zijn geen eerlijke vergelijking, omdat ze op andere periode betrekking hebben. Ik heb gekozen voor jaartotalen ipv stookseizoenen omdat iedereen die makkelijk uit app af kan lezen.
edit: thermostaat en locatie toegevoegd
Opmerkingen/tips?

[ Voor 40% gewijzigd door SBL op 04-06-2025 18:06 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
SBL schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:43:
Leuk, data vergelijken!
[Afbeelding]
Ik vind het handig/leuk om er een installatiedatum bij te hebben en afgiftesysteem in 2 woorden.
En niet alleen je COP, maar ook hoeveelheden (hoe hard moet Quatt werken?) en hoeveel gas je daarnaast dan nog gebruikt voor verwarming.
Als je specifieke aanvullingen/correcties hebt, of erbij wilt op de lijst, stuur dan even een DM, met je installatiedatum, Quatt-versie (mono/duo; v1 v2 AE), je afgiftesysteem en je verbruik per kalenderjaar, uit de Quatt app.
De rode cijfers in de lijst zijn van heel stookseizoen, dus geen eerlijke vergelijking. Ik heb gekozen voor jaartotalen omdat iedereen die makkelijk uit app af kan lezen.
Moet thermostaat er ook nog bij? Andere opmerkingen/tips?
Zie DM ;)

Sinds (mei?) vorig jaar is het modelnummer aangepast naar v1.5 (AMM4-V1.5).
Dit type heeft flowmeter intern + antivriesklep intern en bijv bodemplaatverwarming werkt bij andere temperaturen.
Wellicht dat er wel meer verschillen tussen V1 en V1.5 zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Nog mooier zou zijn als je een eigen data-range kunt invoeren om gegevens te tonen :)
jup, zo zie je er blijven nog altijd wensen open, ik had overigens de zelfde gedachte toen ik mijn vorige post schreef. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]
Als je specifieke aanvullingen/correcties hebt, of erbij wilt op de lijst, stuur dan even een DM, met je installatiedatum, Quatt-versie (mono/duo; v1 v2 AE), je afgiftesysteem en je verbruik per kalenderjaar uit de Quatt app.
De rode cijfers in de lijst zijn van heel stookseizoen, dus geen eerlijke vergelijking. Ik heb gekozen voor jaartotalen omdat iedereen die makkelijk uit app af kan lezen.
Nou vooruit, ik plas zittend 😉
Pak uit gegevens maar wat van belang is (provincie kan ook behoorlijk van invloed zijn)

Quatt mono / 09-11-2023 installatie / Fryslân
Woning: 200m2 / bj. 1909 / 60m2 vvw / 12 radiatoren / T6 / 21,5°C continue

2023 / COP 3,9 / 4.09 MWh th / 1.06 MWh e / 950 kWh cv / min. -4°C / 81% Quatt

2024 / COP 3,9 / 17,11 MWh th / 4,38 MWh e / 2 MWh cv / min. -7°C / 90% Quatt

2025 / COP 3,5 / 9,12 MWh th / 2,62 MWh e / 2,35 MWh cv / min. -6°C / 79% Quatt

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
onlinaius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:08:
[...]

Zit er al een ventilator op de radiator in de keuken? Zo nee: dat kan misschien de kosteneffectievere en 'minder gedoe' manier zijn?
Er zit geen stroompunt in de buurt, en niet echt een manier om dat netjes weg te werken. En hij is vrij smal, dan moeten er kleinere fans op die meer lawaai maken.

Minder gedoe valt mee. Niet super kosteneffectief, maar ook dat valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
s020506 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:13:
[...]

[...]

Op zich ontlopen de COPs per stookseizoen en het totaal elkaar niet zoveel. Wil je het echt graag weten, dan moet je met het handje doen.
welk type radiator heb je in de keuken. Txx ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOKJ_U8cMZFi6-6nULH0B0JHDsU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B9DwvHhMv4WgP7Q8vCHSvhOt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
MacD007 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:29:
[...]

welk type radiator heb je in de keuken. Txx ?
[Afbeelding]
T21. Vertikaal. 160 x 30cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
s020506 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:32:
[...]

T21. Vertikaal. 160 x 30cm.
Zou toch nog eens kijken of niet met fans kunt werken. Scheelt aanzienlijk
Of een LTV verwarming, zoals een Jaga (vaak mooie prijzen via Marktplaats)

Als ik uitga van 40grC in en 35grC uit, dan zou jouw T21 radiator zo'n 0,3kW brengen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EH8FtxmdnmoHLeRVIHtjqGmlL9E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YObbcODWzxoiyNrrJlgdWcSv.png?f=fotoalbum_large

Vervang je dit door een Jaga van dezelfde afmetingen. Dan ga je naar ongeveer 0,5kW (groen) zonder fans en 1 - 1,5kW met fans (geel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NQIgjdP_EAWBYd4tB4byRSipTo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BQJ6Yrs84eiPShKfwJlYIZBK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
jj85 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:46:
[...]

Zou toch nog eens kijken of niet met fans kunt werken. Scheelt aanzienlijk
Of een LTV verwarming, zoals een Jaga (vaak mooie prijzen via Marktplaats)

Als ik uitga van 40grC in en 35grC uit, dan zou jouw T21 radiator zo'n 0,3kW brengen

[Afbeelding]

Vervang je dit door een Jaga van dezelfde afmetingen. Dan ga je naar ongeveer 0,5kW (groen) zonder fans en 1 - 1,5kW met fans (geel).
[Afbeelding]
Een jaga gaat hem niet worden, die worden volgens mij niet geleverd in 30 lang en 160 hoog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
s020506 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:50:
[...]

Een jaga gaat hem niet worden, die worden volgens mij niet geleverd in 30 lang en 160 hoog ;)
oh kak, had het woordje vertikaal gemist :+ 8)7

Blijft het toevoegen van fans wel nuttig

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 04-06-2025 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Tanuki schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Naar sales@quatt.io mailen idd, bij mij zijn ze nog steeds aan het zoeken in hun systeem of zoiets naar mijn betaling (ging wel over preorder Quatt Hybrid). Misschien is de administratie inmiddels wat beter op orde mbt de betaling van de nieuwere producten.
Blijkbaar gaat dit nu wel beter.
Maandag gemaild dat ik m'n all-E pre-order (van augustus 2024) wil annuleren.
Gisteren reactie met vraag om IBAN.
Vandaag bevestiging van annulering (zal binnen 2 weken teruggestort worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
[Afbeelding]
Mooi lijstje. Overzicht geeft al vaak inzicht.
Ik heb je een DM gestuurd met wat aanvullingen

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Stefannn schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Net als vroeger
Elk jaar standen op een papiertje noteren.
Of… hyper modern… in een bestand op de computer.
Ja, ik ben al heel erg hypermodern bezig :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:23:
[...]

Je kan er nog lang op wachten, ik heb een tijdje geleden ook de bevestiging gekregen dat ik het terug zou krijgen, maar.. Nog steeds niets!

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Tanuki schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:33:
[...]

Je kan er nog lang op wachten, ik heb een tijdje geleden ook de bevestiging gekregen dat ik het terug zou krijgen, maar.. Nog steeds niets!
jj85 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:23:
[...]

Ik ben wel benieuwd, wat waren jullie redenen voor het annuleren van de FE uitbreiding?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:55:
[...]

[...]

Ik ben wel benieuwd, wat waren jullie redenen voor het annuleren van de FE uitbreiding?
De Quatt warmtepomp (duo) heeft zich afgelopen winter wel bewezen.
Tevens investering die zich met een jaar of 3 a 4 wel terugverdiend heeft. Dus daar ben ik uiterst tevreden mee.

Minder tevreden over Quatt in het algemeen. Tickets blijven oneindig open staan bijvoorbeeld. Service-afdeling doet soms niet wat ze moeten doen. Onderhoud is (of was?) een chaos.

Nu worden er allerlei nieuwe producten uitgerold, maar mbt de HomeBattery is het momenteel echt een aanfluiting bij de adviesgesprekken :X

De uitrol van de All-E gaat super langzaam.
De uitrol van de Chill gaat nog langzamer.

Ben het vertrouwen momenteel wel een beetje kwijt. Er wordt veel te veel hooi op de Quatt-vork genomen + stukje eigenaarschap bij problemen lijkt volledig te missen.

Dus ik ga mooi voor de Toby-Wan oplossing + een warmtepompboiler.

Een simpele snelle berekening geeft ook een veel beter tvt. Niet da thet me daar echt om te doen is, maar het is wel een prima motivatie om een bepaalde keuze te maken ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x84Fq_xV5An8NlMzzXXbgDEVC7k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/efWbGMMlZo9vWYc2fD7zRprd.png?f=user_large
Besparing zit hem m.i. vooral in afsluiten gas (vaste kosten energieleverancier + netbeheerder). En geen periodiek onderhoud aan de CV-ketel.

Meeste onderdelen zijn inmiddels aanwezig om te doorstroomverwarmer te gaan installeren. Dus dat projectje zal de komende weken wel een keer opgepakt gaan worden. Ben benieuwd :)
(alle credits alvast aan @Toby-Wan voor zijn super post + beantwoorden van al m'n vragen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCUwrcv3n4j3GNyHTUVBo-_ZcJg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sx7cZJL2ESRZ9StptDJMFZT5.jpg?f=fotoalbum_tile

offtopic:
En voor de eventuele toekomstige thuisbatterij ga ik misschien wel aan de slag met de Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
jj85 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:34:
[...]

De Quatt warmtepomp (duo) heeft zich afgelopen winter wel bewezen.
Tevens investering die zich met een jaar of 3 a 4 wel terugverdiend heeft. Dus daar ben ik uiterst tevreden mee.

Minder tevreden over Quatt in het algemeen. Tickets blijven oneindig open staan bijvoorbeeld. Service-afdeling doet soms niet wat ze moeten doen. Onderhoud is (of was?) een chaos.

Nu worden er allerlei nieuwe producten uitgerold, maar mbt de HomeBattery is het momenteel echt een aanfluiting bij de adviesgesprekken :X

De uitrol van de All-E gaat super langzaam.
De uitrol van de Chill gaat nog langzamer.

Ben het vertrouwen momenteel wel een beetje kwijt. Er wordt veel te veel hooi op de Quatt-vork genomen + stukje eigenaarschap bij problemen lijkt volledig te missen.

Dus ik ga mooi voor de Toby-Wan oplossing + een warmtepompboiler.

Een simpele snelle berekening geeft ook een veel beter tvt. Niet da thet me daar echt om te doen is, maar het is wel een prima motivatie om een bepaalde keuze te maken ;)
[Afbeelding]
Besparing zit hem m.i. vooral in afsluiten gas (vaste kosten energieleverancier + netbeheerder). En geen periodiek onderhoud aan de CV-ketel.

Meeste onderdelen zijn inmiddels aanwezig om te doorstroomverwarmer te gaan installeren. Dus dat projectje zal de komende weken wel een keer opgepakt gaan worden. Ben benieuwd :)
(alle credits alvast aan @Toby-Wan voor zijn super post + beantwoorden van al m'n vragen)
[Afbeelding]

offtopic:
En voor de eventuele toekomstige thuisbatterij ga ik misschien wel aan de slag met de Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Bedankt voor de toelichting! We zitten aardig op hetzelfde spoor lijkt het, zelf FE gaan heeft voor mij ook de voorkeur, en ik heb me ook op de Marstek georienteerd.

Als ik ga rekenen kan ik beide (FE en de Marstek) echter niet echt verantwoorden, dus ik zit nog een beetje in dubio.

O ja, en ik laat die doorstroomverwarmer voor het cv systeem zitten, die lijkt me (gelukkig!) niet meer nodig, nu die 18 graden minimum temp van de Quatt is afgehaald.

Ik overweeg ook nog een 'simpele' ouderwetse boiler, aangezien ik zeer weinig SWW gebruik (afgelopen jaar 62 kuub gas verbruikt voor SWW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
onlinaius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:56:
[...]

Bedankt voor de toelichting! We zitten aardig op hetzelfde spoor lijkt het, zelf FE gaan heeft voor mij ook de voorkeur, en ik heb me ook op de Marstek georienteerd.

Als ik ga rekenen kan ik beide (FE en de Marstek) echter niet echt verantwoorden, dus ik zit nog een beetje in dubio.

O ja, en ik laat die doorstroomverwarmer voor het cv systeem zitten, die lijkt me (gelukkig!) niet meer nodig, nu die 18 graden minimum temp van de Quatt is afgehaald.

Ik overweeg ook nog een 'simpele' ouderwetse boiler, aangezien ik zeer weinig SWW gebruik (afgelopen jaar 62 kuub gas verbruikt voor SWW).
Ik had het laatst over FE of andere oplossingen met een kennis. Hij zei " denk eens na om van methaan over te stappen op propaan", schijnt niet meer te zijn dan een andere verstuiver in je cv. En natuurlijk over een oplossing voor je gas tank/fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
dreamer2 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Ik had het laatst over FE of andere oplossingen met een kennis. Hij zei " denk eens na om van methaan over te stappen op propaan", schijnt niet meer te zijn dan een andere verstuiver in je cv. En natuurlijk over een oplossing voor je gas tank/fles.
Dat is ook een optie, hoewel ik me wel afvraag of dat handiger / goedkoper is dan een 'normale' boiler. Een normale boiler heb je al vanaf een euro of 250 (afhankelijk van de maat).

En dan heb je als voordelen:

- Geen gasaansluiting meer / geen gedoe met gasflessen.
- Nagenoeg geen onderhoud, mogelijk heel af en toe de anode vervangen, maar veel minder onderhoud dan een cv ketel.
- Een manier om waardeloze (eventueel, als dat doorgaat in 2027) elektriciteit in de winter op te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Als mosterd na de maaltijd mijn cijfers, Noord Holland 10km van de kust, benedenverdieping (75m³) continue 20,5⁰C:
2023 (3 maanden): COP 3,8, 3,58MWh warmte, 943kWh, 18m³ gas
2024 (12 maanden): COP 4,0, 11,33MWh warmte, 2,82MWh, 29m³ has
2025 (5 maanden): COP 3,6, 6,89MWh warmte, 1,92MWh, 37m³ gas

Door mij geschatte besparing 1900m³ gas, door Quatt geschatte besparing 2480m³. Verschil zit hem grotendeels in ander stookgedrag en daarmee veel meer comfort (woonkeuken en hal nu continue verwarmen, vroeger woonkeuken alleen tijdens gebruik en hal niet).

[ Voor 43% gewijzigd door Flesym op 04-06-2025 23:28 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:56:
[...]

ik zou zeker ook nog naar de zendure gaan kijken, heeft hier ook een leuk topic over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
onlinaius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:34:
[...]

Dat is ook een optie, hoewel ik me wel afvraag of dat handiger / goedkoper is dan een 'normale' boiler. Een normale boiler heb je al vanaf een euro of 250 (afhankelijk van de maat).
Het is ook meer een optie voor mensen die hybride willen of moeten blijven en toch van het vaste gas af willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:54
onlinaius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:34:
[...]

En dan heb je als voordelen:

- Geen gasaansluiting meer / geen gedoe met gasflessen.
- Nagenoeg geen onderhoud, mogelijk heel af en toe de anode vervangen, maar veel minder onderhoud dan een cv ketel.
- Een manier om waardeloze (eventueel, als dat doorgaat in 2027) elektriciteit in de winter op te gebruiken.
Zie eerdere berichten,
Boiler van 250euro heeft waarschijnlijk prut isolatie.
Je verliest sowieso veel warmte, zie hier
De quatt bolier is goed geïsoleerd maar je verliest nog steeds veel warmte.
Zoals in deze serie posts: totale cop voor warm water zal waarschijnlijk ergens tussen de 1.5 en 2 uitkomen.

FE optie vind ik derhalve eigenlijk erg duur (ook voor andere warmtepompen), als ik opnieuw zou beginnen zou ik gaan voor een doorstroomverwarmer met warmte terugwin op afvoer van douche. Maar….. dat zal niet werken als je vaak in bad wil. Enkel met douche.

Nb… is eigenlijk off topic. “Ter info” maar ik ga niet in op verdere discussie. Dm is ok.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 05-06-2025 08:21 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
onlinaius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:55:
[...]

[...]

In mijn geval gaat het nog om de annulering van de preorder van de Quatt WP. Niet om de FE uitbreiding.

Het is zeer slecht gesteld met de administratie van Quatt.

Ik moet er ook steeds zelf achteraan mailen en dan duurt het vaak dagen voordat er dan weer een antwoord komt. Dit soort zaken zou je zelf proactief moeten oppakken en regelen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Stefannn schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:17:
[...]

FE optie vind ik derhalve eigenlijk erg duur (ook voor andere warmtepompen), als ik opnieuw zou beginnen zou ik gaan voor een doorstroomverwarmer met warmte terugwin op afvoer van douche. Maar….. dat zal niet werken als je vaak in bad wil. Enkel met douche.
Als je alleen bent / blijft zijn dat prima overwegingen idd.
Waarom moeilijk (of duur) doen als het makkelijk (of goedkoop) kan.
Als er sprake is van een gezin zal een WPB vrijwel altijd gunstiger uitpakken.
De AE upgrade bij Quatt heeft (momenteel) een price point die volgens mij nooit gunstiger uit zal pakken.
Mocht je ooit -om wat voor reden dan ook- geen Quatt wp meer hebben of willen, dan werkt je AE systeem (uitbreiding op de Quatt wp) ook niet meer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:17
Stefannn schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:32:
[...]

@jj85
En daar komt dan het standverlies van 1.5 a 2.5kWh/dag (thermisch) nog bij.
Ik wil niet blijven zeuren, maar ik ben nog steeds gecharmeerd van een doorstroom verwarmer in combinatie met warmte terugwin douche.

Wij zijn met 2 en douchen vrij kort.
Ik heb geen quatt maar zonneboiler met inde wintermaanden elektrische bijverwarming.
Ons standverlies is gelijk aan het gebruik. Daarmee zou de effectieve cop bij gebruik van warmtepomp nog eens de helft kleiner en komt dus onder de 1. Een doorstroomverwarmer met cop=1 is dan niet raar.

Voor een ligbad is dat geen (serieuze) optie. Kosten zijn echter vele malen lager.
Bekijk dan ook het totale plaatje: in de wintermaanden draait de electriciteitcentrale ook op gas. Met een cop kleiner of gelijk aan 1 is het dan beter en voordeliger te blijven douchen en/of te badderen met de HR combiketel die jij toch al hebt voor de Quatt hybrid.

- dat blijft zo ook wanneer een oude HR ketel wordt vervangen door een nieuwe HR ketel
- dat blijft ook zo voor eigenaren van een Quatt hybrid met bijvoorbeeld een gasfobie, een ruslandfobie of die willen opstaan tegen gasgebruik ivm een uitstervingsfobie

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Bekijk dan ook het totale plaatje: in de wintermaanden draait de electriciteitcentrale ook op gas. Met een cop kleiner of gelijk aan 1 is het dan beter en voordeliger te blijven douchen en/of te badderen met de HR combiketel die jij toch al hebt voor de Quatt hybrid.

- dat blijft zo ook wanneer een oude HR ketel wordt vervangen door een nieuwe HR ketel
- dat blijft ook zo voor eigenaren van een Quatt hybrid met bijvoorbeeld een gasfobie, een ruslandfobie of die willen opstaan tegen gasgebruik ivm een uitstervingsfobie
je vergeet de "boemfobie" aka gasexplosiefobie :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
paQ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Als je alleen bent / blijft zijn dat prima overwegingen idd.
Waarom moeilijk (of duur) doen als het makkelijk (of goedkoop) kan.
Als er sprake is van een gezin zal een WPB vrijwel altijd gunstiger uitpakken.
De AE upgrade bij Quatt heeft (momenteel) een price point die volgens mij nooit gunstiger uit zal pakken.
Mocht je ooit -om wat voor reden dan ook- geen Quatt wp meer hebben of willen, dan werkt je AE systeem (uitbreiding op de Quatt wp) ook niet meer.
Ik vind dat wel een behoorlijk punt hoor, dat je met AE van Quatt helemaal vast zit aan het Quatt ecosysteem. Voor mij een grote reden om het niet te doen. Als de toko omvalt, moet de heatbattery er ook uit als de warmtepomp kapot gaat. En als het bedrijf nog wel bestaat, zit je er aan vast. Zelfs als er betere of goedkopere opties beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
s020506 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Ik vind dat wel een behoorlijk punt hoor, dat je met AE van Quatt helemaal vast zit aan het Quatt ecosysteem. Voor mij een grote reden om het niet te doen. Als de toko omvalt, moet de heatbattery er ook uit als de warmtepomp kapot gaat. En als het bedrijf nog wel bestaat, zit je er aan vast. Zelfs als er betere of goedkopere opties beschikbaar zijn.
Zelfde geldt voor een chill natuurlijk.
Los van elkaar allemaal best wel mooie apparaten, maar ze werken alleen samen, niet met een ander, laat staan stand alone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
paQ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Zelfde geldt voor een chill natuurlijk.
Los van elkaar allemaal best wel mooie apparaten, maar ze werken alleen samen, niet met een ander, laat staan stand alone.
Eens. Al vind ik de Chill iets minder belangrijk. Ik zie dat als een leuke add-on. Als je echt moet koelen, had er al wel een split system airco gehangen, dan ga je niet op de chill wachten. En in te warm huis zitten is vervelend maar overleef je wel, niet kunnen douchen totdat er een nieuwe warmtepompboiler staat is vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
s020506 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Ja, vooral ook als je ziet wat het prijsverschil met zijn broertje de AlphaESS thuis-batterij nog maar is, waarbij je wel een volledige vrijheid qua keuze voor je dynamisch tarief hebt, ik vrees dat Quatt hier qua prijsstelling niet de juiste keuze heeft gemaakt, willen ze dit product beter in de markt zetten dan zou je een veel scherpere prijs verwachten. Los dat op dit moment gewoon nog veel te weinig informatie beschikbaar is.

Ook hun dynamisch tarief blinkt helaas niet echt uit en zit eerder aan de top dan dat het een low-cost optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:15:
[...]

je vergeet de "boemfobie" aka gasexplosiefobie :o
De angst voor een gasexplosie bij een cv-combiketel is niet volledig irrationeel, maar de kans op zo’n incident is extreem klein als de ketel goed is geïnstalleerd en regelmatig wordt onderhouden. Moderne cv-ketels hebben meerdere veiligheidsmechanismen, zoals een vlambeveiliging en een overdrukventiel, die het risico op explosies minimaliseren. Volgens cijfers van het CBS en brandweerstatistieken in Nederland gebeuren gasexplosies zelden, en als ze voorkomen, is het vaak door nalatigheid, zoals achterstallig onderhoud, verkeerde installatie of lekkages die niet tijdig worden opgemerkt.
De angst kan gevoed worden door zeldzame, maar spraakmakende incidenten of door onbekendheid met hoe veilig moderne systemen zijn. Een koolmonoxidemelder en jaarlijks onderhoud door een erkende monteur kunnen zowel het risico als de angst verder verkleinen. Als de angst je dagelijks leven beïnvloedt, kan het helpen om met een professional te praten over de specifieke zorgen, want dan kan het irrationeel aanvoelen ondanks de lage kans.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:32:
[...]

De angst voor een gasexplosie bij een cv-combiketel is niet volledig irrationeel, maar de kans op zo’n incident is extreem klein als de ketel goed is geïnstalleerd en regelmatig wordt onderhouden. Moderne cv-ketels hebben meerdere veiligheidsmechanismen, zoals een vlambeveiliging en een overdrukventiel, die het risico op explosies minimaliseren. Volgens cijfers van het CBS en brandweerstatistieken in Nederland gebeuren gasexplosies zelden, en als ze voorkomen, is het vaak door nalatigheid, zoals achterstallig onderhoud, verkeerde installatie of lekkages die niet tijdig worden opgemerkt.
De angst kan gevoed worden door zeldzame, maar spraakmakende incidenten of door onbekendheid met hoe veilig moderne systemen zijn. Een koolmonoxidemelder en jaarlijks onderhoud door een erkende monteur kunnen zowel het risico als de angst verder verkleinen. Als de angst je dagelijks leven beïnvloedt, kan het helpen om met een professional te praten over de specifieke zorgen, want dan kan het irrationeel aanvoelen ondanks de lage kans.
volledig mee eens, ons gassysteem is behoorlijk veilig, zolang juist onderhouden en men zich aan de voorschriften gaat houden, maar je ziet dus het wel regelmatig misgaan, daarom ook bedoeld als fobie en niet als risico, qua risico is het relatief klein maar dus niet nul.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SBL

SBL

Flesym schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:49:
Als mosterd na de maaltijd mijn cijfers, Noord Holland 10km van de kust, benedenverdieping (75m³) continue 20,5⁰C:
2023 (3 maanden): COP 3,8, 3,58MWh warmte, 943kWh, 18m³ gas
2024 (12 maanden): COP 4,0, 11,33MWh warmte, 2,82MWh, 29m³ has
2025 (5 maanden): COP 3,6, 6,89MWh warmte, 1,92MWh, 37m³ gas

Door mij geschatte besparing 1900m³ gas, door Quatt geschatte besparing 2480m³. Verschil zit hem grotendeels in ander stookgedrag en daarmee veel meer comfort (woonkeuken en hal nu continue verwarmen, vroeger woonkeuken alleen tijdens gebruik en hal niet).
Fijn, hoe meer mensen dit invullen, hoe waardevoller het overzicht wordt, in mijn ogen.
Dus laat die berichtjes, mag per DM, maar komen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRkQ_CdEd6fTo2c0zHJ41CID3o8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2wPgaYiAC3i7OKybaAZO62Ng.png?f=fotoalbum_large
Heeft versie Quatt invloed? Vloerverwarming? Correlatie kWh th vs COP?
Opvallend: nu al 6 mensen (van de 13 waarvan ik hiervoor goede gegevens heb) die de ketel meer hebben gebruikt dit (halve) jaar dan in heel 2024, terwijl de warmte uit de Quatt redelijk stabiel 62% is tov vorig jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door SBL op 05-06-2025 16:09 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Fijn, hoe meer mensen dit invullen, hoe waardevoller het overzicht wordt, in mijn ogen.
[Afbeelding]
Opvallend: nu al 5 mensen (van de 8 waarvan ik hiervoor goede gegevens heb) die de ketel meer hebben gebruikt dit (halve) jaar dan in heel 2024, terwijl de warmte uit de Quatt redelijk stabiel 61% is tov vorig jaar.
Hebben wij in 2025 niet al meer vorstdagen gehad dan in heel 2024?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jebqO8WNWSJWuWZCXxhJNiPtTbo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vnMD0Mb4mjjifM12hvbpwpRf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5XPQiNeZYFYQmyCga4Pl-vrTvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sRpp9V2VjEjExxC7jiJx2l79.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door TeslaNerd op 05-06-2025 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:12:
[...]

De elektriciteitscentrale draait inderdaad op gas, of op kolen, of op biomassa. Hopelijk waait het veel.
Maar als je met die elektriciteitscentrale op gas wilt vergelijken:
100kWh gasleiding > 90kWh warmte in huis met CVketel
100kWh gasleiding > 60kWh e e-centrale > 60 kWh warmte thuisapparaat met COP1

Dus je wilt voor de milieu-efficiency wel minimaal COP van 90/60=1,5 hebben, anders ben je gas aan het verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Hebben wij in 2025 niet al meer vorstdagen gehad dan in heel 2024?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, vorstdagen variant van graaddagen KNMI (Twente): 63,6 in 2024 (januari was koud!) en 54,6 in 2025. (86%)
Gewone graaddagen KNMI Twente: 2092 in 2024, 1311 in 2025 (63%, in lijn met warmteproductie-verhouding Quatt).
Wel veel nat weer rond vriespunt, zou dat de oorzaak zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 05-06-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
fucking veel mist in februari (hier althans)
Echt dagenlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:32

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Jullie hebben ten minste nog een app om op in te loggen, ik al maanden niet meer. Na 2,5 maand krijg ik deze respons:
Een paar weken geleden heb je gemeld dat je niet kon inloggen met je telefoonnummer.

Na onderzoek met onze authenticatieprovider (Google Firebase) bleek dat dit telefoonnummer is gemarkeerd en geblokkeerd vanwege verdachte activiteiten.

Helaas kunnen wij hier niets aan doen en is het niet mogelijk om het nummer te deblokkeren.

Wanneer dit probleem zich voordoet, krijg je voortaan de mogelijkheid om in te loggen met een anoniem account.

Je hebt dan toegang tot dezelfde functies als bij een regulier account, maar je kunt het account niet gebruiken op meerdere apparaten.

We begrijpen dat dit ongemakkelijk kan zijn en danken je voor je begrip.

Als je nog vragen hebt of hulp nodig hebt, neem gerust contact met ons op.
Ok, men gebruikt Firebase waar ik geen invloed op heb, en nu dan? Waar moet ik nu heen dan om dit goed te krijgen? Verder heb ik geen idee van deze verdachte activiteiten en ook de standaard timeouts (van enkele uren) hebben geen effect en na twee weken niet pogen in te loggen kan ik er na proberen nog steeds niet in. Al mijn andere Google-diensten werken feilloos.

Heb zojuist een ticket ingediend bij Firebase Support, maar volgens mij is dat voor developers bedoeld en niet voor users.

Hebben jullie nog een idee?

[edit]
Waarschijnlijk heb ik ooit te vaak proberen in te loggen tijdens Quatt-downtime, daar lijken aangaande Firebase wel meer meldingen over te bestaan 1, 2

[ Voor 11% gewijzigd door DUX op 05-06-2025 14:19 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:51:
[...]

[Afbeelding]
Opvallend: nu al 5 mensen (van de 8 waarvan ik hiervoor goede gegevens heb) die de ketel meer hebben gebruikt dit (halve) jaar dan in heel 2024, terwijl de warmte uit de Quatt redelijk stabiel 61% is tov vorig jaar.
Volgens mij komt dat gewoon door behoorlijk koude voorjaar, dus de CV heeft duidelijk meer, bij mij bijna 100m3 meer moeten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
Brabant, Vrijstaand, Matig geïsoleerd, beneden vloerverwarming ca80m2 , boven 8 radiatoren, temp beneden continue 20,5⁰C: Quatt DUO, V1.0, Thermostaat T6,

23 (vanaf aug):COP 4,3, 7,16MWh warmte,1,66 MWh, 146,5 kWh 16,67m³ gas, bespaard vlgs Q 814m³ 98%
24 (12 maand):COP 4,4, 19,3MWh warmte, 4,43MWh, 353,9 kWh 40,25m³ gas, bespaard vlgs Q 2195m³ 98%
25 (5 maand):COP 3,7, 12,92MWh warmte, 3,51MWh, 89,11 kWh,10,13m³ gas, bespaard vlgs Q 1470m³ 99%

We kwamen van 2600-2500 m³ en nu nog met warmwater en koken ca 400m³ , dus besparing klopt aardig.

[ Voor 4% gewijzigd door robmaas op 05-06-2025 14:24 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Tanuki schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:33:
[...]

Apart dat het bij jou zo mis gaat... hier is het zojuist teruggestort... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:23:
[...]

Apart dat het bij jou zo mis gaat... hier is het zojuist teruggestort... 8)7
Bericht van Quatt:
20 mei:
Beste $NAAM,

Bedankt voor het doorgeven.

We hebben de terugbetaling ingevoerd en je zal het spoedig terug op je rekening ontvangen.

Een fijne dag gewenst!

Met vriendelijke groet,
$NAAM - Quatt Support
Mijn berichtje:
4 juni:
Goede avond $NAAM,

We hebben het geld nog steeds niet teruggekregen.

Is ons bankrekeningnummer bij jullie bekend? Zo ja, welke is dat dan?
Het zou in ieder geval terug mogen worden gestort op
$IBAN1
Of
$IBAN2

Met vriendelijke groet,
$NAAM
Reactie:
5 juni:
Beste $NAAM,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je het geld nog niet terug ontvangen hebt!

Ik heb het nogmaals doorgezet naar de betreffende afdeling om de €99,- terug over te maken. Je zal het zo snel als mogelijk ontvangen.

Een hele fijne dag gewenst.

Met vriendelijke groet,

$NAAM van Quatt
Mijn reactie:
5 juni:
Goede middag $NAAM,

Hebben jullie dan ook het correcte rekeningnummer?

Het gaat een beetje moeizaam merk ik.

Met vriendelijke groet,
$NAAM
Dus ze negeren ook gewoon mijn vragen. Destijds is die betaling gedaan via een Mollie achtige betaalkoppeling. Dus misschien zijn ze 99 EUR aan het overmaken naar een compleet verkeerd rekeningnummer. En nu ook vreemd, want ze leken eerst de betaling te hebben overgemaakt en nu wordt gezegd dat ze het nogmaals hebben doorgezet naar de afdeling die iets doet met betalingen.

Ik snap er niks meer van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:19:
[...]

Nee, vorstdagen variant van graaddagen KNMI (Twente): 63,6 in 2024 (januari was koud!) en 54,6 in 2025. (86%)
Gewone graaddagen KNMI Twente: 2092 in 2024, 1311 in 2025 (63%, in lijn met warmteproductie-verhouding Quatt).
Wel veel nat weer rond vriespunt, zou dat de oorzaak zijn?
Hier was het wekenlang net onder de 3°C of lager: Quatt bleef hier maar defrosten (met gas): In eerste 7 weken van 2025 geen enkele gasloze dag, in 2024 wel. Ook in maart meer gasdagen dan in 2024.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:06
Ik heb net een mail ontvangen om een huisbezoek in te plannen voor de FE upgrade. Ze zijn denk ik aan het opschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Tanuki schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Bericht van Quatt:

[...]

Mijn berichtje:

[...]

Reactie:

[...]

Mijn reactie:

[...]

Dus ze negeren ook gewoon mijn vragen. Destijds is die betaling gedaan via een Mollie achtige betaalkoppeling. Dus misschien zijn ze 99 EUR aan het overmaken naar een compleet verkeerd rekeningnummer. En nu ook vreemd, want ze leken eerst de betaling te hebben overgemaakt en nu wordt gezegd dat ze het nogmaals hebben doorgezet naar de afdeling die iets doet met betalingen.

Ik snap er niks meer van. :)
Je hoeft bij mollie alleen maar de betaling te selecteren en te klikken op "Terugbetaling aanmaken". Dan duurt het max 4 uur.
(zij dan in het mollie portaal dan he, niet jij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:10
TZC-T1-FX schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:54:
Ik heb net een mail ontvangen om een huisbezoek in te plannen voor de FE upgrade. Ze zijn denk ik aan het opschalen.
Wanneer heb jij de 99 euro overgemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
DUX schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:57:
Jullie hebben ten minste nog een app om op in te loggen, ik al maanden niet meer. Na 2,5 maand krijg ik deze respons:

[...]

Ok, men gebruikt Firebase waar ik geen invloed op heb, en nu dan? Waar moet ik nu heen dan om dit goed te krijgen? Verder heb ik geen idee van deze verdachte activiteiten en ook de standaard timeouts (van enkele uren) hebben geen effect en na twee weken niet pogen in te loggen kan ik er na proberen nog steeds niet in. Al mijn andere Google-diensten werken feilloos.

Heb zojuist een ticket ingediend bij Firebase Support, maar volgens mij is dat voor developers bedoeld en niet voor users.

Hebben jullie nog een idee?

[edit]
Waarschijnlijk heb ik ooit te vaak proberen in te loggen tijdens Quatt-downtime, daar lijken aangaande Firebase wel meer meldingen over te bestaan 1, 2
Absurd. Hier had ik mijn rechtsbijstandsverzekering voor ingeschakeld.

Quatt regelt het maar met Firebase. Niet jouw taak als consument.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
TZC-T1-FX schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:54:
Hier ook, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
thoomie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:23:
[...]

Wanneer heb jij de 99 euro overgemaakt?
In september 2024 al. Bij mij hebben ze iig al in de mail bevestigd dat ik moet upgraden naar de Quatt Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:10
Wel weer vreemd, ik heb bij mijn weten in januari 2024 al de betaling gedaan en niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
Ze komen bij mij op 1 juli langs. Ik ben wel benieuwd of ze mijn huidige Quatt willen verplaatsen. Ik heb een wat smallere, maar hogere huis. 2 Quatts aan de muur gaat bij mij denk ik niet passen. Dit was de kortste route naar de CV-ketel maar heb nu eigenlijk liever een wat langere route maar een betere bereikbaarheid ivm onderhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiplC9BccDaSdlYoghNnekwU33M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Pl4HilrgBcbh8EzWz124LLQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door TZC-T1-FX op 07-06-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:32:
Ze komen bij mij op 1 juli langs. Ik ben wel benieuwd of ze mijn huidige Quatt willen verplaatsen. Ik heb een wat smallere, maar hogere huis. 2 Quatts aan de muur gaat bij mij denk ik niet passen. Dit was de kortste route naar de CV-ketel maar heb nu eigenlijk liever een wat langere route maar een betere bereikbaarheid ivm onderhoud.

[Afbeelding]
Ik heb mijn duo nu op het dak van een aanbouw omdat dit de kortste route was naar de CV ketel.
Bij FE wil ik ze echter naast het huis en kan men vrij eenvoudig aankoppelen aan de cv leiding bij de vvw.
Men heeft mij toegezegd de FE te beschouwen als een nieuwe installatie en het geen probleem is om de duo te verplaatsen. We gaan zien of ze zich daar aan houden, binnenkort komt er iemand langs om de FE te bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:02:
[...]
Bij FE wil ik ze echter naast het huis en kan men vrij eenvoudig aankoppelen aan de cv leiding bij de vvw.
Ik zie geen redenen waarom dit bij Quatt allE ineens wel zou kunnen, terwijl dat nu 'uit den boze is': direct bij CV koppelen wordt gewoon direct bij Heatcharger koppelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Toby-Wan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:21:
[...]

Ik zie geen redenen waarom dit bij Quatt allE ineens wel zou kunnen, terwijl dat nu 'uit den boze is': direct bij CV koppelen wordt gewoon direct bij Heatcharger koppelen..
Klopt maar ik wil de heatcharger ook niet op de plek van de cv.
Maar we gaan het zien, 17 juni komen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:32:

[Afbeelding]
Volgens hun beleid hangen ze ook geen 2 Quatts aan de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-08 20:17
Beste Quatt goeroes,

Kan iemand mij vertellen of het een probleem is het systeem 2 weken zonder water te laten staan ?

Wil binnenkort een aantal radiatoren laten vervangen en voor de loodgieter alvast de nodige radiatoren verwijderen.

Zal natuurlijk de Quatt en de CV uit schakelen. Heb warm water via Quooker en warmtepomp boiler, dus dat is geen probleem.

Alvast bedankt.

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .

Pagina: 1 ... 257 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.