Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 10:18
SBL schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Fijn, hoe meer mensen dit invullen, hoe waardevoller het overzicht wordt, in mijn ogen.
Dus laat die berichtjes, mag per DM, maar komen!
Geschakeld huis, bj 1985, matige isolatie, (oud) dubbelglas beneden, HR++ boven. Weinig dakisolatie (staat op todo list ;) )

Installatie datum 14 augustus 2024
Versie V1.5 mono (AMM4-V1.5)
Afgifte: Volledig vloerverwarming benenden, radiatoren boven ook open ivm flow + verwarmen binnen de schil. Mengverhouding op verdeler uitgezet, Quatt uit = vloer in.
Thermostaat: Tado V3 (gekregen bij installatie)

2024
5.65MWh warmte door Quatt
1.17 MWh gebruikte electriciteit
643 m3 gas bespaard (volgens Quatt)
239,76 kWh cv-ketel
27,27 m3 gas geschat verbruik
96% verwarmd met Quatt
4.8 Jaar COP

2025
7,41 MWh warmte door Quatt
1,74 MWh gebruikte electriciteit
843 m3 gas bespaard (volgens Quatt)
574,73 kWh cv-ketel
65,37 m3 gas geschat verbuik
93% verwarmd met Quatt
4,3 Jaar COP

Al met al helemaal tevreden, enige wat ik nog wil gaan optimaliseren (in deze setup) is de pompsnelheid verhogen van mijn VVW-verdeler. Deze staat nu minimaal ivm bromgeluid wat middels onze muren in het huis te horen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 14:20
Derk GTT schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:45:
Beste Quatt goeroes,

Kan iemand mij vertellen of het een probleem is het systeem 2 weken zonder water te laten staan ?

Wil binnenkort een aantal radiatoren laten vervangen en voor de loodgieter alvast de nodige radiatoren verwijderen.

Zal natuurlijk de Quatt en de CV uit schakelen. Heb warm water via Quooker en warmtepomp boiler, dus dat is geen probleem.

Alvast bedankt.
Lijkt mij met deze temperaturen geen probleem.
Niet gemonteerde Quatts in een magazijn zijn ook stroomloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:58
Derk GTT schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:45:
Beste Quatt goeroes,

Kan iemand mij vertellen of het een probleem is het systeem 2 weken zonder water te laten staan ?

Wil binnenkort een aantal radiatoren laten vervangen en voor de loodgieter alvast de nodige radiatoren verwijderen.

Zal natuurlijk de Quatt en de CV uit schakelen. Heb warm water via Quooker en warmtepomp boiler, dus dat is geen probleem.

Alvast bedankt.
Zoveel mogelijk water in de Quatt laten staan. Idealiter mogen de impellers van de pompen niet droog worden.

Dat geldt ook voor je CV.

Nieuwe impellers hebben dit probleem niet omdat het rubber nog vettig is. Als ze een tijdje gedraaid hebben en ze komen zonder water te staan, gaan ze wel uitdrogen.

Als ik in de winter de interkoeler van onze boot leeg laat lopen, smeer ik de impeller ook in met vaseline.

Edit:

Toevallig dat ik er nu mee bezig ben:

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIp6pUcFXa0DBhh-66WDVLG6pn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz9dOfV4oeBbsCp3APkobAdP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7VEJI14I6HJ_3zYdU1qERucDX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epGkcbzkMOWb3WyMhnMnr1hd.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje klote foto’s, maar op foto 1 zie je (nadat ik hem droog heb gemaakt) dat hij gelijk dof wordt. Het is vrij zacht rubber dus als het indroogt wordt het hard en kunnen er scheurtjes ontstaan. Hierdoor slijt de impeller zelf, maar nog belangrijker: het pomphuis sneller. Als je pech hebt kan hij vastlopen.

Foto 2 zie je hoe ik ‘m invet met vaseline. Als alle dofheid maar weg is, is het goed. Op die manier kun je in principe de impeller terug doen in de pomp van de boot/CV/Quatt en droog weghangen. Je kan het systeem daarna vullen en zonder problemen opstarten.

Vergeet hierbij niet ook de rubberen ring van het lager in te vetten met een tandenstoker alsook het afdichtingsrubber van de deksel.

[ Voor 49% gewijzigd door VindiGoosh op 08-06-2025 16:29 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Toevoeging op hierboven:

Als hij toch aan de gang gaat, laat hem 4 kleppen zetten. 2 bij de CV en 2 bij de Quatts. Kun je die lekker in het water houden, maar het afgiftesysteem 2 weken droog leggen.

Succes!

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:34
Tanuki schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:33:
[...]

Je kan er nog lang op wachten, ik heb een tijdje geleden ook de bevestiging gekregen dat ik het terug zou krijgen, maar.. Nog steeds niets!
Ik heb inmiddels mijn aanbetaling terug. Heeft veel mailtjes en 3 weken gekost.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

1 juli komen ze hier langs voor FE schouw, ik ben benieuwd hoe ze met de bestaande zonneboiler om zullen gaan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:13
Erasmo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:01:
1 juli komen ze hier langs voor FE schouw, ik ben benieuwd hoe ze met de bestaande zonneboiler om zullen gaan.
ik duim voor je maar vrees voor het antwoord..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:21
Zijn er hier al mensen die al iets van ervaring hebben met de v2?

Mijne wordt 25 juni geïnstalleerd. In eerste instantie was het 18 juni alleen kreeg vorige week een mail dat de tijd was verplaatst van 8.30 naar 15.30. Daar heb ik voor bedankt, zit er niet op te wachten dat men dan nog een klus begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:27
Erasmo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:01:
Ze nemen bij mij binnenkort ook contact op voor een schouw. Eerder gaven ze bij mij ook aan dat een de FE niet icm een zonneboiler kan, maar wil toch wat verder vragen waarom. Momenteel gebruik ik een mengventiel voor een hot-fill van de wasmachine. Ditzelfde kan natuurlijk ook bij de FE als ze bang zijn voor een te hoge aanvoer temperatuur.

Mijn broer heeft een zonneboiler icm een WeHeat, werkt prima samen. Ik ben benieuwd wat ze er bij jou van zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:55
VindiGoosh schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:35:
[...]

Volgens hun beleid hangen ze ook geen 2 Quatts aan de gevel.
Zij zullen in elk geval moeten afwijken van hun beleid voor de FE-upgrade. Volgens Quatt moeten de HeatCharger en de HeatBatterij zich in dezelfde ruimte bevinden. Dat is bij mij niet mogelijk, daarvoor is simpelweg niet genoeg ruimte. Ik kan de boiler echter wel plaatsen in een aangrenzende kamer, waarbij de afstand onder de 2 meter blijft. De muur bestaat uit gipsbetonblokken, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Als Quatt niet bereid is mee te denken of met andere werkbare opties te komen, dan annuleer ik de All-Electric-upgrade en de vier Chills die ik in de pre-order heb staan. Toch zo’n 10k+ die ze dan kwijt zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door TZC-T1-FX op 09-06-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
TZC-T1-FX schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Zij zullen in elk geval moeten afwijken van hun beleid voor de FE-upgrade. Volgens Quatt moeten de HeatCharger en de HeatBatterij zich in dezelfde ruimte bevinden. Dat is bij mij niet mogelijk, daarvoor is simpelweg niet genoeg ruimte. Ik kan de boiler echter wel plaatsen in een aangrenzende kamer, waarbij de afstand onder de 2 meter blijft. De muur bestaat uit gipsbetonblokken, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Als Quatt niet bereid is mee te denken of met andere werkbare opties te komen, dan annuleer ik de All-Electric-upgrade en de vier Chills die ik in de pre-order heb staan. Toch zo’n 10k+ die ze dan kwijt zijn.
Gelukkig wijken ze wel vaker af van hun “beleid”. Hier hangen ze met z’n tweeën aan de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
VindiGoosh schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:22:
[...]

Gelukkig wijken ze wel vaker af van hun “beleid”. Hier hangen ze met z’n tweeën aan de muur.
moet je wel even een foto van je zelfgemaakte stelling bijvoegen >:)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Bedankt beste Tweakers. _/-\o_

Mede dankzij de bijzonder leerzame bijdragen op dit forum heb ik ook mijn keuze op de Quatt laten vallen.
Vooral de hier gedeelde goede ervaringen en besparingen hebben mij geholpen..

Wat er aan vooraf ging : :z
Mijn thans 13-14 jarige CV ketel had enkele jaren geleden wat duur onderhoud gehad en leekt tegen EOL aan te lopen, maar kan na dit onderhoud wellicht nog enkele jaren mee.
Ik ben al circa 2-3 jaar aan het oriënteren op een WP en airco's, maar mijn installateur kwam met oplossingen als een full-size Nibe en airco's die mijn vrouw niet in huis wil hebben hangen. Bovendien was het kosten plaatje > € 15a 20 k. Dus dat was pfff , zelfs na aftrek van subsidie.

Mijn ervaringen tot nu toe met Quatt:
De aangekondigde Chill trok mijn aandacht naar Quatt, dat zou een goede oplossing voor de airco's kunnen zijn.
Ik heb gebruik gemaakt van de VEH collectieve aankoop en bezoek gehad van een goed geïnformeerde consultant. Ik had zelf vanwege privé omstandigheden de afspraken wat opgeschoven en nog geen definitieve keuze gemaakt toen de recente introductie sessie was.
De consultant van Quatt heeft zelf, zonder dat ik van de V2 op de hoogte was de eerder uitgebrachte offerte gewijzigd naar de nieuwe V2. De meerprijs, na de hogere subsidie behorende bij de V2, slechts € 50.
Dat is dus een no-brainer.

In de afgelopen dagen is de hardware (4 dozen) geleverd en de montage steiger aangevoerd. Morgen wordt deze geïnstalleerd.

Tot nu toe tevreden over het Quatt proces en gezien de hier gedeelde ervaringen verwacht ik dat ook morgen de installatie goed zal verlopen.

Ik woon in een 2-1 kaper uit 1996 met circa 185 m2 vloeroppervlak, de bg is vvw. Boven radiatoren. Ik verwarm het hele huis en verbruik afgelopen jaren circa 1000-1100 m3 gas voor verwarming (bij circa 21 graden) en ca 250-300 m3 warmwater (2 personen). Ik heb voor 4,25 MW PV panelen die in het afgelopen jaar voor gemiddeld 43 % eigen verbruik dekten. Ik verwacht dat de WP voor een hoger eigen gebruik kan zorgen.

De Quatt gaat ook (als het lukt) in mijn Domoticz omgeving voor bewaking en statistieken.

Omdat ook een deel van het dubbelglas aan vervanging toe is komt er nu ook overal nog HR++ glas.
En ook dat is dan weer dubbel gesubsidieerd.

Ik begrijp uit de berekeningen dat ik na deze ingreep nog nauwelijks gas voor verwarming zal gebruiken en dat levert met mijn huidige energie contract dan circa € 750 per jaar aan besparing op.

Gelet op wat ik hier gelezen heb over de thuis accu wacht ik nog even, hoewel dat voor mij niet binnen 4 a 5 jaar terugverdiend hoeft te zijn. (Wellicht wordt die in de toekomst nog gesubsidieerd?)

Dus ja ik doe mijn naam weer eer aan...

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Metsubsidie schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:38:

Ik woon in een 2-1 kaper uit 1996 met circa 185 m2 vloeroppervlak, de bg is vvw. Boven radiatoren. Ik verwarm het hele huis en verbruik afgelopen jaren circa 1000-1100 m3 gas voor verwarming (bij circa 21 graden) en ca 250-300 m3 warmwater (2 personen). Ik heb voor 4,25 MW PV panelen die in het afgelopen jaar voor gemiddeld 43 % eigen verbruik dekten. Ik verwacht dat de WP voor een hoger eigen gebruik kan zorgen.

Ik begrijp uit de berekeningen dat ik na deze ingreep nog nauwelijks gas voor verwarming zal gebruiken en dat levert met mijn huidige energie contract dan circa € 750 per jaar aan besparing op.
43% eigen verbruik is al best netjes. Elektrische auto?
Ik denk niet dat je dat door een warmtepomp veel zult verbeteren. Met chills in de zomer erbij wel, maar ja, dat is geen energie die je nu al verbruikt, dus dat is een stuk extra comfort, geen besparing of efficiencyverbetering in mijn ogen.

Wegvallen van 1000m3 gas voor verwarming bespaart meer dan 750€; welke COP verwachting heb je aangenomen om bij 750€ netto te komen?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ik pas mijn elektra gebruik wel actief aan op de zon... mijn panelen liggen bovendien oost-west.

Auto is een PHEV (let op de naam) ; ik werk veel thuis en die plug ik rond het middaguur in afhankelijk van de stroomproductie. Het maximale laadvermogen is bovendien terug geschroefd van 16A naar 12A.

43 % is ook goed haalbaar met een elektrisch verwarmde whirlpool en een mobiele airco (waar ik graag vanaf wil) in de zomermaanden ....anders kom ik dan net op 10-15 %

Toch verwacht ik ook een deel van de electra productie in september, oktober, maart, april voor verwarming te kunnen gebruiken door bijv iets nachtverlaging toe te passen. dan stijgt het electra verbruik overdag.

Als ik de verkoper van de Quatt mag geloven bespaar ik bijna € 900 maar mijn gasprijs is maar € 1,20 (en geen € 1,45) en de stroom € 0,225 dus de prijs cop is 5,3333.

Ik ben liever wat pessimistischer en bovendien wil mijn vrouw graag wat warmer in de winter ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:42
Metsubsidie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:30:
Ik pas mijn elektra gebruik wel actief aan op de zon... mijn panelen liggen bovendien oost-west.

Auto is een PHEV (let op de naam) ; ik werk veel thuis en die plug ik rond het middaguur in afhankelijk van de stroomproductie. Het maximale laadvermogen is bovendien terug geschroefd van 16A naar 12A.

43 % is ook goed haalbaar met een elektrisch verwarmde whirlpool en een mobiele airco (waar ik graag vanaf wil) in de zomermaanden ....anders kom ik dan net op 10-15 %

Toch verwacht ik ook een deel van de electra productie in september, oktober, maart, april voor verwarming te kunnen gebruiken door bijv iets nachtverlaging toe te passen. dan stijgt het electra verbruik overdag.

Als ik de verkoper van de Quatt mag geloven bespaar ik bijna € 900 maar mijn gasprijs is maar € 1,20 (en geen € 1,45) en de stroom € 0,225 dus de prijs cop is 5,3333.

Ik ben liever wat pessimistischer en bovendien wil mijn vrouw graag wat warmer in de winter ...
Hoeveel elektriciteit ga je verbruiken te vervanging van die 1000 kuub gas? Bij een CoP van 4 kom je op 2225 kWh, dan bespaar je zo'n 700 euro met jouw energieprijzen.

Ik zou er vanuit gaan dat in de maanden september, oktober, maart, april je warmtepomp in de nacht draait, en overdag uit staat. Je kan wel iets doen met nachtverlaging, maar dat is allemaal gerommel in de marge. Als je pessimistischer wil zijn.

En waarom wil je van de mobiele airco af, als je er een chill voor in de plaats zet? De chill zal wel stiller zijn, maar hij gaat nog steeds geluid maken.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Tsja nog slechter dus...

Uit de offerte :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPCzIwrbUmvzifE8_xQcowNZ9q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/btrkF6YlocfZHXBgT2Fj3iCj.png?f=fotoalbum_large

Uit het plaatsingsplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Cp2RjBa3CFH6gnSxpRtkYJQU54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Iu1Ve0BOIuDr939AdqKcci1.png?f=fotoalbum_large

Ik geloof niet dat ze het zelf weten ....

Zoals gemeld ga ik uit van de goede ervaringen van de alhier aanwezige tweakers.. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

SBL schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Fijn, hoe meer mensen dit invullen, hoe waardevoller het overzicht wordt, in mijn ogen.
Dus laat die berichtjes, mag per DM, maar komen!
[Afbeelding]
Heeft versie Quatt invloed? Vloerverwarming? Correlatie kWh th vs COP?
Opvallend: nu al 6 mensen (van de 13 waarvan ik hiervoor goede gegevens heb) die de ketel meer hebben gebruikt dit (halve) jaar dan in heel 2024, terwijl de warmte uit de Quatt redelijk stabiel 62% is tov vorig jaar.
Heeft Quatt-versie invloed? Duo's produceren fors meer dan mono's, dus niet voor de grap gekozen en zijn wel groot genoeg met 99-100% van warmte door Quatt. v1.5 lijkt wel wat efficienter dan v1.0 (COPytd25 3,9 vs 3,7). COP van duo vergelijkbaar met mono.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bonguOS_-9_vwlhq_HAyZLmImV4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EnNLd3M1PllK4zyjqocy5vjV.png?f=user_large

Correlatie kWh warmte vs COP? De slechtste COPs zie ik onder de 3200 kWh warmte per halfjaar. Verder forse spreiding, waarbij geen positieve uitschieters zichtbaar zijn bij hoge warmtelevering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llCKZTQ5ckJGUNiiKasTntXAeu0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1XWMyObV4EczmrYQHmMYdiuF.png?f=user_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

@SBL

Ik denk dat je ook de invloed van soort en ligging woning, kwaliteit isolatie en type verwarming niet moet uitvlakken. Hoe beter het afgifte systeem en isolatie hoe hoger de COP zou moeten zijn want er kan volstaan worden met een lagere aangevoerde water temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:01
Metsubsidie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:47:
@SBL

Ik denk dat je ook de invloed van soort en ligging woning, kwaliteit isolatie en type verwarming niet moet uitvlakken. Hoe beter het afgifte systeem en isolatie hoe hoger de COP zou moeten zijn want er kan volstaan worden met een lagere aangevoerde water temperatuur.
Inderdaad.

@SBL je zou als maat voor het afgiftesysteem de benodigde Ta bij Tbuiten 2 gr kunnen gebruiken, zoals Tomexergie dat ook doet.

En als maat voor de warmtevraag eenmalig de oppervlakte van de woning vragen. Als je de warmteproductie per jaar deelt door de oppervlakte van de woning, dan heb je een maat voor de isolatie/warmtevraag.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Metsubsidie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:47:
@SBL

Type verwarmingsafgifte is zeker van belang voor rendement. Die tabel volgt nog.

Grootte en ligging woning, isolatie, temperatuur in huis zijn in mijn ogen vooral van belang voor de hoeveelheid warmte (zie grafiek in mijn bericht) en blijkbaar dus niet zoveel voor je efficiency (zoals ik al had gedacht).
De verhouding van je afgiftesysteem en het warmteverlies van je woning is wel belangrijk, maar moeilijk inzichtelijk te maken (data-analyse nodig per woning). Hij komt mooi tot uiting in de watertemperatuur die je nodig hebt om je huis te verwarmen, maar die schommelt bij een Quatt nogal, helemaal als je met ook nog met nachtverlaging etc gaat spelen. Misschien is de maximale watertemperatuur op een koude dag een mooi meetpunt en ga ik die nog een keer van jullie vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Inderdaad.

@SBL je zou als maat voor het afgiftesysteem de benodigde Ta bij Tbuiten 2 gr kunnen gebruiken, zoals Tomexergie dat ook doet.

En als maat voor de warmtevraag eenmalig de oppervlakte van de woning vragen. Als je de warmteproductie per jaar deelt door de oppervlakte van de woning, dan heb je een maat voor de isolatie/warmtevraag.
Weten de Quatt eigenaren hun Ta bij Tbuiten 2 graden? Ik heb voor Tomexergie een gemiddelde genomen van mijn puntenwolk, maar die heeft niet iedereen. Misschien maar eens een dag kiezen die mensen dan uit hun app af kunnen lezen.

Of je de warmte afgeeft aan een groot huis, of aan dunne wandjes, of omdat je het graag 23graden in huis hebt, dat maakt toch niets uit?
En zelfs de totale benodigde warmte geeft nauwelijks correlatie met efficiency, zie grafiek in mijn bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:01
SBL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:16:
[...]

Weten de Quatt eigenaren hun Ta bij Tbuiten 2 graden? Ik heb voor Tomexergie een gemiddelde genomen van mijn puntenwolk, maar die heeft niet iedereen. Misschien maar eens een dag kiezen die mensen dan uit hun app af kunnen lezen.

Of je de warmte afgeeft aan een groot huis, of aan dunne wandjes, of omdat je het graag 23graden in huis hebt, dat maakt toch niets uit?
En zelfs de totale benodigde warmte geeft nauwelijks correlatie met efficiency, zie grafiek in mijn bericht.
De gedachte was warmteproductie per m2 vloeroppervlak.

Stel je hebt twee huizen met hetzelfde afgiftesysteem, radiatoren, even groot.
Het ene huis is goed geïsoleerd en kan met Ta 33 gr af. Het andere huis slecht geïsoleerd en heeft Ta 45 gr nodig. Dan is er wel een relatie tussen warmteverlies en COP, maar via Ta, dus wellicht beter om die direct te analyseren.

Uiteraard helemaal aan jou :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

wellicht iets aan vergelijking obv EPC ?
of zie de website van WEii ?

Maakt de locatie van de WP op bijv noord of zuidmuur wat uit ?

[ Voor 31% gewijzigd door Metsubsidie op 10-06-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Overigens heb ik ca 50 m2 vloerverwarming (10 cm) en totaal 11 radiatoren waarvan zelfs 3 in de vloerverwarmingsruimte. De radiatoren boven hebben thermostaatknoppen en niet elke ruimte de zelfde instelling. Ik draai verder zo min mogelijk aan knoppen, als het goed is dan is het goed.

Volgens Daalderop schijnt mijn ketel (Cmfort Classic) erg energie zuinig te zijn (HR107) dus ook dat beïnvloed de berekening van Quatt. Het warm water van de boiler wordt bijvoorbeeld ook opgewarmd door de rookgassen.

Ben dus benieuwd hoe dat straks uit pakt.
Uit Domoticz weet ik het gasverbruik per uur/dag voor douchen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:25
SBL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:36:
[...]

Heeft Quatt-versie invloed? Duo's produceren fors meer dan mono's, dus niet voor de grap gekozen en zijn wel groot genoeg met 99-100% van warmte door Quatt. v1.5 lijkt wel wat efficienter dan v1.0 (COPytd25 3,9 vs 3,7). COP van duo vergelijkbaar met mono.
[Afbeelding]

Correlatie kWh warmte vs COP? De slechtste COPs zie ik onder de 3200 kWh warmte per halfjaar. Verder forse spreiding, waarbij geen positieve uitschieters zichtbaar zijn bij hoge warmtelevering.
[Afbeelding]
Wil jij jouw spreadsheet met de verzamelde data publiceren via Google Spreadheets oid?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
Metsubsidie schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:38:
Bedankt beste Tweakers. _/-\o_

Mede dankzij de bijzonder leerzame bijdragen op dit forum heb ik ook mijn keuze op de Quatt laten vallen.
Vooral de hier gedeelde goede ervaringen en besparingen hebben mij geholpen..

Wat er aan vooraf ging : :z
Mijn thans 13-14 jarige CV ketel had enkele jaren geleden wat duur onderhoud gehad en leekt tegen EOL aan te lopen, maar kan na dit onderhoud wellicht nog enkele jaren mee.
Ik ben al circa 2-3 jaar aan het oriënteren op een WP en airco's, maar mijn installateur kwam met oplossingen als een full-size Nibe en airco's die mijn vrouw niet in huis wil hebben hangen. Bovendien was het kosten plaatje > € 15a 20 k. Dus dat was pfff , zelfs na aftrek van subsidie.

Mijn ervaringen tot nu toe met Quatt:
De aangekondigde Chill trok mijn aandacht naar Quatt, dat zou een goede oplossing voor de airco's kunnen zijn.
Ik heb gebruik gemaakt van de VEH collectieve aankoop en bezoek gehad van een goed geïnformeerde consultant. Ik had zelf vanwege privé omstandigheden de afspraken wat opgeschoven en nog geen definitieve keuze gemaakt toen de recente introductie sessie was.
De consultant van Quatt heeft zelf, zonder dat ik van de V2 op de hoogte was de eerder uitgebrachte offerte gewijzigd naar de nieuwe V2. De meerprijs, na de hogere subsidie behorende bij de V2, slechts € 50.
Dat is dus een no-brainer.

In de afgelopen dagen is de hardware (4 dozen) geleverd en de montage steiger aangevoerd. Morgen wordt deze geïnstalleerd.

Tot nu toe tevreden over het Quatt proces en gezien de hier gedeelde ervaringen verwacht ik dat ook morgen de installatie goed zal verlopen.

De Quatt gaat ook (als het lukt) in mijn Domoticz omgeving voor bewaking en statistieken.

Omdat ook een deel van het dubbelglas aan vervanging toe is komt er nu ook overal nog HR++ glas.
En ook dat is dan weer dubbel gesubsidieerd.

Gelet op wat ik hier gelezen heb over de thuis accu wacht ik nog even, hoewel dat voor mij niet binnen 4 a 5 jaar terugverdiend hoeft te zijn. (Wellicht wordt die in de toekomst nog gesubsidieerd?)

Dus ja ik doe mijn naam weer eer aan...
Ik heb een jaar vergelijkbare afwegingen als jij gemaakt maar dan wel met een ouder model Quatt. Mijn huis is uit 1993 en ik heb mijn oude dubbelle glas inderdaad ook vervangen. Later ook extra vloerisolatie toegevoegd. Volgens de app van Quatt zou mijn verbruik door 1145 m3 gas vervangen kunnen worden en daar had ik in mijn contract (nog geen terugleverkosten) dan €610,80 voor moeten betalen. Maar ik haal deze "hoge" besparing omdat ik op een hogere temperatuur, ben gaan stoken dan op gas en meer constant. Met deze cijfers in mijn achterhoofd vraag mij toch af hoe realistisch is jouw berekende besparing, maar de uitkomst hangt natuurlijk ook af van je huidige contract en je toekomstige verwachtingen. Bovendien weet ik niet wat je voor de unit hebt betaald maar ik verwacht dat de evt. terugverdientijd langer is dan dat je nu hebt berekend.

Ik dacht van te voren ook dat ik meer eigen opgewekte stroom voor mijn Quatt zou kunnen gebruiken, dus meer gebruik van mijn eigen zonnestroom maar dat valt in de praktijk tegen. Dat komt mede juist (positief) doordat ik het oude dubbele glas heb vervangen door hr++ glas. Ook al heb ik een oost/west opstelling, plat dak, kan ik in de praktijk nauwenlijks stroom van mijn eigen zonnepanelen gebruiken voor mijn wp. (Ik zeg eerlijk ik heb niet de beste opstelling omdat ik randen rond mijn platte dak heb die voor schaduw zullen zorgen dat kan in een andere situatie, met een grotere hellingshoek, misschien anders zijn) Mede door zoninval en het nieuwe hr ++ glas, ga ik maar laat in het seizoen stoken. Als de wp wel zijn werk gaat en kan doen, nov, dec, jan, febr, dan heb ik nog nauwenlijks zonopbrengst. Ik kan, al zou ik vloerverwarming hebben, nauwelijks mijn eigen zonnestroom bufferen. Ik denk dat je het extra eigen gebruik, door het nemen van de Quatt, mogenlijk te hoog inschat.

Dit weekend heb ik berekend (Homewizard) dat mijn eigen gebruik op nog geen 32% ligt maar mijn jaar, voor de jaarrekening is nog niet over, ik moet bijna nog twee maanden. Daardoor zal het eigen verbruik in verhouding nog iets omlaag gaan. Anderzijds, kan ik misschien, als ik later op inductie overga, juist door mijn oost/west opstelling van mijn zonnepanelen mijn eigen gebruik in verhouding nog iets verhogen. En inderdaad heb ik ook een aantal Chill's in pre-order staan waardoor mijn eigen gebruik in verhouding ook iets omhoog zou gaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik die Chill's enorme units vond, veel groter dan op een plaatje. Dus of je vrouw daar blij van wordt dat weet ik niet, maar voor de slaapkamers/werkkamer vind ik dat iets minder erg.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:02:
[...]

Wil jij jouw spreadsheet met de verzamelde data publiceren via Google Spreadheets oid?
Ja, hoor. Heb kopie van Excel-file op Dropbox gezet, read only, om abusievelijke wijzigingen te voorkomen.
Als je wilt wijzigen, dan kun je hem downloaden.
https://www.dropbox.com/s...8p2iki6t&st=e8nz3a1p&dl=0

Ik werk zelf in een offline versie. Laat maar weten wanneer ik online versie moet updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Metsubsidie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:37:
Overigens heb ik ca 50 m2 vloerverwarming (10 cm) en totaal 11 radiatoren waarvan zelfs 3 in de vloerverwarmingsruimte. De radiatoren boven hebben thermostaatknoppen en niet elke ruimte de zelfde instelling. Ik draai verder zo min mogelijk aan knoppen, als het goed is dan is het goed.

Volgens Daalderop schijnt mijn ketel (Cmfort Classic) erg energie zuinig te zijn (HR107) dus ook dat beïnvloed de berekening van Quatt. Het warm water van de boiler wordt bijvoorbeeld ook opgewarmd door de rookgassen.

Ben dus benieuwd hoe dat straks uit pakt.
Uit Domoticz weet ik het gasverbruik per uur/dag voor douchen etc.
Met 50m2 vloerverwarming heb je een behoorlijke afgifte (al heb ik geen idee hoe groot je huis is), dat helpt het rendement.
Thermostaatknoppen boven is weinig mis mee, zolang je niet zelfstandig warmte laat vragen (kan bij Tado).

Hoe zuinig je ketel is, hangt vooral af van hoe je hem gebruikt, CVretourtemperatuur moet zo laag mogelijk zijn, dus je moet zorgen dat de gemaakte warmte ook afgegeven wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxkKpEF7Ij6PDi7-VhVYfK3dPKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHcKhqaCSracvWZplkVBLvPs.jpg?f=fotoalbum_large
edit: en als je een rendement van 107% haalt, dan ben je creatief aan het rekenen. Looking at you, ketelleveranciers.

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 10-06-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
WAF1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:11:
[...]
Ik dacht van te voren ook dat ik meer eigen opgewekte stroom voor mijn Quatt zou kunnen gebruiken, dus meer gebruik van mijn eigen zonnestroom maar dat valt in de praktijk tegen.
Hier vorig jaar 38% van de opwek direct verbruikt. Geen oprit en kleine EV maar die kan wel regelmatig van de opwek opladen (gebruikt in de zomer ook minder dan in de winter). Ik ga wel een boiler plaatsen om meer opwek te verbruiken, anders levert het toch weinig op.
PV opwek en warmtepomp is bijna tegenovergestelde. Jammer dat er niet meer koude en zonnige periodes waren. Matig koud, grijs en mistig weer is niet gunstig. Nog wel cop 4.1 maar gaat om wat het kost. PV is 4100wp op z-zo.
December minder verbruikt ivm storingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMLUSuyUFc0Csb2N5fpijHYmSCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erucy6Z8fIVsHDg5c6VgEMAS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1bBXy___7YQCKG1F1cS32rO6VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd526nwUnvY9GkdXXzqSbvXB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 21:42
Goedeavond,

Vraagje, ik heb de quatt denk ik nu zo’n 1.5 jaar draaien. Ben er zeker tevreden over, gas verbruik aanzienlijk gedaald en stroom in verhouding niet zoveel gestegen dus flink bespaard in 2024.

Nu had ik eindelijk eens wat tijd om de dagen een beetje na te lopen, wat ik me afvraag is dat op best wat koude dagen de cv ketel enigzins is bijgesprongen. Wel steeds max paar m3 of minder maar wat ik zie is dat de quatt die dagen niet 24h heeft gedraaid maar slechts 14 uur ofzo.

Ik zou liever hebben dat de quatt 24h draait en hij geen gas gebruikt, mocht de temperatuur dan een 0.5 graadje dalen prima( heb eventueel houtkachel), om vervolgens met iets meer tijd dit weer in balans te krijgen met de quatt.

Is er een instelling ergens dat ik wil dat hij puur op hybride draait en geen gas gebruikt? Wil gewoon eens testen hoever die komt en de cop daalt bijna nooit onder de 3 dus stroom altijd interessanter dan gas.

Iemand een idee of ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:03
Jisnb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:59:
Goedeavond,

Vraagje, ik heb de quatt denk ik nu zo’n 1.5 jaar draaien. Ben er zeker tevreden over, gas verbruik aanzienlijk gedaald en stroom in verhouding niet zoveel gestegen dus flink bespaard in 2024.

Nu had ik eindelijk eens wat tijd om de dagen een beetje na te lopen, wat ik me afvraag is dat op best wat koude dagen de cv ketel enigzins is bijgesprongen. Wel steeds max paar m3 of minder maar wat ik zie is dat de quatt die dagen niet 24h heeft gedraaid maar slechts 14 uur ofzo.

Ik zou liever hebben dat de quatt 24h draait en hij geen gas gebruikt, mocht de temperatuur dan een 0.5 graadje dalen prima( heb eventueel houtkachel), om vervolgens met iets meer tijd dit weer in balans te krijgen met de quatt.

Is er een instelling ergens dat ik wil dat hij puur op hybride draait en geen gas gebruikt? Wil gewoon eens testen hoever die komt en de cop daalt bijna nooit onder de 3 dus stroom altijd interessanter dan gas.

Zonder data weinig te zeggen, maar waarschijnlijk.: 24/7 zelfde temperatuur aanhouden (geen nachtverlaging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Metsubsidie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:34:
Tsja nog slechter dus...

Uit de offerte :
[Afbeelding]

Uit het plaatsingsplan:
[Afbeelding]

Ik geloof niet dat ze het zelf weten ....

Zoals gemeld ga ik uit van de goede ervaringen van de alhier aanwezige tweakers.. 8)
Erg vreemd dat verschil tussen offerte en plaatsingsplan. Maar ook ik heb in mijn offertte/plaatsingsplan allerlei rekenfouten gezien. In kon er soms geen chocola van maken, het klopte echt niet. Ook kwam ik destijds achter (ik had twee offertes met enkele maanden verschil) dat de omrekeningsfactor (ik heb radiatoren) naar beneden was bijgesteld.

Zoals ik ik een ander antwoord als schreef is volgens de app, ten opzichte van vergelijkbaar gasverbruik, mijn besparing meer dan €600 afgelopen jaar, terwijl we de door mij vorig jaar zelf berekende besparing rond de €450 p.j. zou liggen. Mijn berekende terugverdientijd zou dan iets boven de 6 jaar liggen wat ik met zo'n nieuw product en nieuwe speler in de markt, nog aanvaardbaar vind. Die relatief goeddkope Quatt was een proef om uit te vinden welke stappen er nog nodig zijn om op termijn gasloos te gaan en te kijken hoe een wp bevalt. Maar in praktijk gebruik ik minder gas (dit jaar) als vooraf door Quatt was voorspeld mijn dekking met wp voor verwarming, komt dit jaar op 99% terwijl deze vooraf door Quatt op 96% werd ingeschat. De verwachting van Quatt in het plaatsingspan was, met een hoge prijs van €1,46 voor een kuub gas, dat ik iets meer dan €520 p.j. ging besparen. De gebruikte gasprijs vond ik wel erg hoog dus mijn besparing zou in werkelijkheid minder zijn. In het voorspelde verbruik was echter (ook) niet meegenomen dat ik dubbelglas ging plaatsen en dat mijn werkelijke (gas)verbruik in de toekomst dus lager zou liggen. Hoe ik nu precies, na bijna een jaar, qua kosten uitkom, dat moet ik nog eens rustig berekenen. Ik ben nu vooral aan het bedenken hoe ik het eigen gebruik van mijn zonnestroom kan verhogen nu ik mogelijk terugleveringgskosten moet betalen als ons contract eerdags afloopt.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedeavond,

Dit is wel heel summiere info.
Helaas is mijn glazen bol stuk en ik vermoed dat anderen hun bollen ook niet paraat hebben.
Kijk even in TS (of in veel onderschriften) wat we graag voor info hebben.
Het maakt namelijk nogal verschil of je in een tussenwoning woont uit 2017 van 80m2 of woont zoals ik ⤵️.
Heb je bijv waterzijdig ingeregeld?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcootten
  • Registratie: Juni 2007
marcootten schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:08:
Had gister een intake gesprek gepland staan, maar helaas kwam er niemand opdagen en is er ook nog niet op mijn mail gereageerd. Hopelijk hoor ik nog wat, anders was het een kort quatt avontuur.
Iemand nog een idee hoe ik in contact kan komen met quatt? Na het niet komen opdagen van de adviseur heb ik die een mail gestuurd en ook het algemene info adres maar helaas nog geen reactie.

Het nummer op hun website is niet in gebruik, en ik kan ook geen nieuwe afspraak plannen omdat mijn email adres al is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 18:03
Hallo!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen in het maken van een keuze tussen een warmtepomp. Wij zien door de bomen het bos niet meer en er komt er veel informatie op ons af.

Huidige situatie:
Huis uit 1962, met een houten uitbouw geplaatst in 2021. Huis heeft dubbel glas met niet al te beste kozijnen. Aanbouw heel veel glas, hr++. De onderverdieping heeft vloerverwarming á 80m2. Bovenverdieping radiatoren welke we in de winter soms voor de kleine kids een heel klein beetje aanzetten.
Vorige zomer de cv-ketel (intergas, 2021) op 35graden gezet, hiermee zijn wij de winter zonder het koud te hebben doorgekomen. Thermostaat staat altijd op 19,5graden. 1300m3 gas per jaar. Zonnepanelen 7000kw en een EV.

Quatt:
Wordt een hybride duo geadviseerd waarmee wij 1025m3 gas zouden besparen. Dat zou praktisch betekenen dat we alleen nog gas verbruiken voor te douche. Kosten ex subsidie €10.629.-, incl subsidie €5029.-

Dewarmte:
Eigenlijk precies hetzelfde verhaal maar dan met enkele unit. Voordeel van een koel-optie. Bruto €6360, netto €3985.-

Maar waar doen wij dan goed aan? Waarom de dubbele unit van Quatt met 14kw tov de 8,3kw van Dewarmte. Quatt geeft als reden voornamelijk de levensduur omdat er niet zo hard gewerkt hoeft te worden. Ooit all-elektric zit wel in ons achterhoofd. Koelen van Dewarmte vinden we interessant maar in de praktijk lijkt dit tegen te vallen. De Quatt chill vinden we stiekem toch duur voor de 40m2 die het kan koelen.

Puur op gevoel en toekomstbestendigheid wil ik voor Quatt gaan. Maar waar kan ik nog meer informatie winnen om de knoop makkelijker door te hakken?

Hoor het graag! Kritische vragen stel ik op prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:42
Precedente schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:22:
Hallo!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen in het maken van een keuze tussen een warmtepomp. Wij zien door de bomen het bos niet meer en er komt er veel informatie op ons af.

Huidige situatie:
Huis uit 1962, met een houten uitbouw geplaatst in 2021. Huis heeft dubbel glas met niet al te beste kozijnen. Aanbouw heel veel glas, hr++. De onderverdieping heeft vloerverwarming á 80m2. Bovenverdieping radiatoren welke we in de winter soms voor de kleine kids een heel klein beetje aanzetten.
Vorige zomer de cv-ketel (intergas, 2021) op 35graden gezet, hiermee zijn wij de winter zonder het koud te hebben doorgekomen. Thermostaat staat altijd op 19,5graden. 1300m3 gas per jaar. Zonnepanelen 7000kw en een EV.

Quatt:
Wordt een hybride duo geadviseerd waarmee wij 1025m3 gas zouden besparen. Dat zou praktisch betekenen dat we alleen nog gas verbruiken voor te douche. Kosten ex subsidie €10.629.-, incl subsidie €5029.-

Dewarmte:
Eigenlijk precies hetzelfde verhaal maar dan met enkele unit. Voordeel van een koel-optie. Bruto €6360, netto €3985.-

Maar waar doen wij dan goed aan? Waarom de dubbele unit van Quatt met 14kw tov de 8,3kw van Dewarmte. Quatt geeft als reden voornamelijk de levensduur omdat er niet zo hard gewerkt hoeft te worden. Ooit all-elektric zit wel in ons achterhoofd. Koelen van Dewarmte vinden we interessant maar in de praktijk lijkt dit tegen te vallen. De Quatt chill vinden we stiekem toch duur voor de 40m2 die het kan koelen.

Puur op gevoel en toekomstbestendigheid wil ik voor Quatt gaan. Maar waar kan ik nog meer informatie winnen om de knoop makkelijker door te hakken?

Quatt verkoopt je graag een duo omdat die voor de consument niet denderend veel duurder is, maar je wel dubbele subsidie krijgt die je bijna in zijn geheel doorschuift naar Quatt.

Maar goed, wat wil je? Wil je naar Quatt all-ellectric, dan neem je die duo. Met de DeWarmte bespaar je al een slot op een borrel voor minder centen.

Mijn advies: als het er ff aan zit meteen all-electric. Quatt biedt dit aan, maar er zijn meer aanbieders onder de zon die waarbij je net zo veel kwijt bent.

Quatt verkoopt een prima product, maar after-sales en service zijn (op dit moment) ronduit beroerd.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Goedeavond,

Mijn CV is een Intergas, die kan ik op zomerstand zetten zodat hij alleen SWW doet.
Ik kan in de instellingen ook het hele CV deel permanent uitzetten.
Misschien heeft jou CV ook zo'n zomer stand.
Anders mischien via de instellinen het CV gedeelte uitschakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
Hallo!

Huidige situatie:

Quatt:

Dewarmte:

100% wat @s020506 zegt, de Duo heeft niks met jouw situatie te maken, alleen maar met de cashflow van Quatt. Een enkele unit zou meer dan voldoende zijn om 1025 m3 gas te vervangen

Nog een alternatief: kijk naar Weheat Flint of Sparrow. Dan kan je verwarming gelijk volledig op WP draaien (zonder dat CV ketel koppeling nodig is), zonder dat je voor warm water gelijk aan het Quatt eco systeem vast zou zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
Friezin schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:47:
[...]

Dit is wel heel summiere info.
Helaas is mijn glazen bol stuk en ik vermoed dat anderen hun bollen ook niet paraat hebben.
Kijk even in TS (of in veel onderschriften) wat we graag voor info hebben.
Het maakt namelijk nogal verschil of je in een tussenwoning woont uit 2017 van 80m2 of woont zoals ik ⤵️.
Heb je bijv waterzijdig ingeregeld?
Ja jullie hebben gelijk de gegeven info was behoorlijk kaal 😂. Heb nog niet zo lang tweakers dus zal de info binnenkort onderaan eens aanvullen.

Huis uit 1950, zelf 5 jaar geleden gerenoveerd, vloer isolatie, vloerverwarming, dubbel/hr++ glas. Helaas dunne spouw dus isolatie niet mogelijk, slechte muren isolatie toegepast. 14 a 430wp panelen, aan het verdiepen in zendure/Marstek batterij. Vandaar de vraag voor mogelijkheid tot volledig gebruik quatt en waar nodig eventueel gezellig houtkachel aan. Gebruik liever stroom dan gas. Boven nog radiatoren en moeten nog nieuwe kozijnen en beglazing in. 2 airco’s , komen er nog 2 bij op de kinderkamers.

Super tevreden met de quatt, ketel was nog niet oud genoeg voor volledig elektrisch. Met eventueel batterij op komst graag meer stroom gebruiken en geen gas.

Zie in mijn quatt app als ‘s nachts de temperatuur in hele koude dagen een beetje daalt hij direct gas gaat gebruiken om de temp te halen, hij mag van mij ook een beetje afkoelen wat uren langer draaien om weer op temp te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
dreamer2 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:12:
[...]

Mijn CV is een Intergas, die kan ik op zomerstand zetten zodat hij alleen SWW doet.
Ik kan in de instellingen ook het hele CV deel permanent uitzetten.
Misschien heeft jou CV ook zo'n zomer stand.
Anders mischien via de instellinen het CV gedeelte uitschakelen.
Hier nog niet overna gedacht idd, bedankt voor de tip!! Wellicht via de ketel instelbaar idd! Heb zelf een nefit trendline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
bite schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:44:
[...]

Hier vorig jaar 38% van de opwek direct verbruikt. Geen oprit en kleine EV maar die kan wel regelmatig van de opwek opladen (gebruikt in de zomer ook minder dan in de winter). Ik ga wel een boiler plaatsen om meer opwek te verbruiken, anders levert het toch weinig op.
PV opwek en warmtepomp is bijna tegenovergestelde. Jammer dat er niet meer koude en zonnige periodes waren. Matig koud, grijs en mistig weer is niet gunstig. Nog wel cop 4.1 maar gaat om wat het kost. PV is 4100wp op z-zo.
December minder verbruikt ivm storingen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De opwek voor eigen EV scheelt natuurlijk behoorlijk om de eigen opwek te gebruiken. Maar we denken blijkbaar hetzelfde, hier heb ik mij dit weekend in verdiept:

YouTube: Hoe plaats je zelf een Daalderop elektrische boiler..

Het gaat dus in de video specifiek om een boiler met een relatief laag vermogen want in onze situatie niet de grootste beperking is. Mijn bedoeling was om een evt. boiler voor de CV te zetten, maar onze CV-ketel is daar waarschijnlijk niet geschikt voor. Het is een model van 2009, geplaatst in 2010, terwijl de meeste ketels jonger dan 15 jaar dit wel kunnen en blijkbaar een bepaalde sticker hebben. Dus ik moet dus of zonder CV deze aansluiten of toch denken aan de toevoeging van een E-CV.

Ik leerde dit weekend dat ik in een boiler van 100 liter (dus het gaat om grotere boiler dan in deze video) ongeveer 7 kWh kan opslaan maar, hoewel ik niet precies weet hoe je dat berekend. Het betekent indirect dat ik dan in de toekomt evt. met een wat kleinere thuisbatterij toekan om op een dag, in onze situatie, nul op de meter te houden. Natuurlijk heb je in de winter of dagen zonder zon gewoon stroom nodig, maar die kan je, met een dynamisch contract, op een goedkoper moment inkopen.

Ik denk dus inderdaad sinds na over een boiler:

-gewenste vermogen van een evt. boiler
-de plek
- de gewenste inhoud
-materiaal (met koper geen anodes nodig, minder onderhoud, maar is duur)
-gewicht
-onderhoud
-de prijs
-evt. installateur
enz.

De Homewizard app. gebruik ik al dus de oplossing zoals in video is misschien geen slecht idee. Want net als John Visser hou ik er rekening mee dat er ooit een aangpast capiciteittarief in Nederland wordt ingevoerd, zoals ze in België al hebben waarbij ze ook kijken naar je piekgebruik. Maar een ander alternatief om de domme boiler slimmer te maken is https://www.solyxenergy.nl/ Dat apparaatje stemt het verbruik geheel op je zonneopbrengst af maar ik vind de aanschaf wel erg duur. Ik weet dat ze bezig zijn om die ook op dynamische tarieven te laten draaien. Maar ook boilers zelf steeds slimmer worden.

Natuurlijk denk ik als alternatief ook na over een wpb. Maar tegen terugleverkosten in de zomer zal dat minder helpen. Kies ik daarvoor dan heb ik in principe een uitvoer naar binnen en buiten nodig. Op een platdak met zonnepanelen niet meteen wenselijk. Of alleen naar buiten en haalt de wpb de warmte uit de ruimte. Ook niet meteen wenselijk hoewel ik leer ik dat sommige tweakers dan per seizoen hun aan en uitvoer omdraaien. In het algemeen komt een wpb met een grotere opslagtank dan ik kwijt kan en nodig heb. Een wpb maakt naar mijn indruk ook meer geluid als een domme boiler. De prijs bij onze installateur stond mij een aantal jaar geleden ook niet echt aan, maar mogelijk kan het goedkoper. Uiteraard ook nagedacht over de All electric maar die vind ik relatief duur en die kan ik niet makkelijk kwijt. Een recent bericht, de installatie mag niet aan een houtenwand vanwege trilling, doet mij nog meer twijfelen of plaatsing op de gewenste plek wel kan. Qua ruimte ben ik misschien wel aangewezen op een boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:17
Goedeavond,

In de app kan je de stroom en gastarieven aangeven, aan de hand daarvan wordt berekend wat het gunstigste om te gebruiken. Als je de gasprijs bijvoorbeeld € 2,50 maakt blijft hij langer op stroom werken.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
Jisnb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:14:
[...]

Hier nog niet overna gedacht idd, bedankt voor de tip!! Wellicht via de ketel instelbaar idd! Heb zelf een nefit trendline
In mijn (jaar of 15 jaar oude) Nefit is het mogelijk om het cv bedrijf uit te schakelen. Ik draai daardoor sinds ik de Quatt heb volledig elektrisch.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:38
WAF1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:44:
[...]
..

Ik leerde dit weekend dat ik in een boiler van 100 liter (dus het gaat om grotere boiler dan in deze video) ongeveer 7 kWh kan opslaan maar, hoewel ik niet precies weet hoe je dat berekend.

...
Even op dit deel inhakend: 1 kg water heeft ongeveer 4184 joule energie nodig om 1 graad warmer te worden. (4184 J/(K*kg)). 100 liter is 99.8 kg (0.998 kg / L). Wil je dus water van 10 graden (zoiets komt het meestal je huis binnen) naar 80 graden opwarmen dan heb je daarvoor 4184 * 99.8 * (80 - 10) = 29229424 Joule nodig. Omrekenfactor van Joule -> kWh = 1/3600000 (1 J = 1 Ws = 1/60 Wmin = 1/3600 Wh = 1/3600000 kWh), dus in dit voorbeeld ongeveer 8.11 kWh.

Dus als je boiler helemaal "leeg" is (helemaal gevuld met water van 10 graden) dan kost het 8.11 kWh aan thermische energie om hem te "vullen" (80 graden van te maken).

Maar als je het een mooie zomerdag is en er wordt een dag niet gedouchet (dus gisteravond was hij "vol" en hij raakt niet leeg behalve het stilstandsverlies), dan is het water nogsteeds warm, zeg 65 graden (gokje.. Met een betere schatting kan je de berekening zelf nogmaals doen ;) ), waardoor je er "maar" 4184 * 99.8 * (80 - 65) / 3600000 = 1.74 kWh in kan stoppen.

Het hangt dus af van de startcondities, maar ook van de temperatuur van het binnenkomende water. Als dat hoogzomer niet 10 graden maar 15 graden is dan "verlies" je opslagcapaciteit van je boiler.

Maar nu weet je in ieder geval hoe je het zelf kan berekenen :)

[ Voor 0% gewijzigd door nairolf op 11-06-2025 09:49 . Reden: typevouten, haakjesvouten en zinsconstructievouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
nairolf schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:46:
[...]

Even op dit deel inhakend: 1 kg water heeft ongeveer 4184 joule energie nodig om 1 graad warmer te worden. (4184 J/(K*kg)). 100 liter is 99.8 kg (0.998 kg / L). Wil je dus water van 10 graden (zoiets komt het meestal je huis binnen) naar 80 graden opwarmen dan heb je daarvoor 4184 * 99.8 * (80 - 10) = 29229424 Joule nodig. Omrekenfactor van Joule -> kWh = 1/3600000 (1 J = 1 Ws = 1/60 Wmin = 1/3600 Wh = 1/3600000 kWh), dus in dit voorbeeld ongeveer 8.11 kWh.

Dus als je boiler helemaal "leeg" is (helemaal gevuld met water van 10 graden) dan kost het 8.11 kWh aan thermische energie om hem te "vullen" (80 graden van te maken).

Maar als je het een mooie zomerdag is en er wordt een dag niet gedouchet (dus gisteravond was hij "vol" en hij raakt niet leeg behalve het stilstandsverlies), dan is het water nogsteeds warm, zeg 65 graden (gokje.. Met een betere schatting kan je de berekening zelf nogmaals doen ;) ), waardoor je er "maar" 4184 * 99.8 * (80 - 65) / 3600000 = 1.74 kWh in kan stoppen.

Het hangt dus af van de startcondities, maar ook van de temperatuur van het binnenkomende water. Als dat hoogzomer niet 10 graden maar 15 graden is dan "verlies" je opslagcapaciteit van je boiler.

Een net wat makkeiljkere rekenmethode die ik gebruik is 1.16Wh per graad per liter.

100 liter water 50 graden opwarmen kost dan 100 x 50 x 1.16 = 5800 Wh = 5.8KWh thermisch.

Tikje minder accuraat, maar zit er alsnog heel dicht bij, en rekent een stuk makkelijker.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Hallo!

Huidige situatie:

Quatt:

Dewarmte:

1000m3 gas kun je met een enkele oude Quatt al besparen, dus kun je nog goedkoper uit zijn (en met een v2.0 zeker). Voor hybride een prima oplossing. En met 35graden water ga je een mooie sCOP halen.

Maar als je in de toekomst AE wilt dan is nu een duo wellicht interessant (en netto niet veel duurder). AE kan ook op andere manieren als je alle Centrale Verwarming met de Quatt kunt redden (of nog andere backup hebt). Ik denk dat dat lukt, maar dat is moeilijk met zekerheid te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Jisnb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:12:
[...]
Zie in mijn quatt app als ‘s nachts de temperatuur in hele koude dagen een beetje daalt hij direct gas gaat gebruiken om de temp te halen, hij mag van mij ook een beetje afkoelen wat uren langer draaien om weer op temp te komen
Wat voor watertemperaturen heb je dan? Nog voldoende warm voor defrosts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
onlinaius schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Een net wat makkeiljkere rekenmethode die ik gebruik is 1.16Wh per graad per liter.

100 liter water 50 graden opwarmen kost dan 100 x 50 x 1.16 = 5800 Wh = 5.8KWh thermisch.

Tikje minder accuraat, maar zit er alsnog heel dicht bij, en rekent een stuk makkelijker.
Komt natuurlijk op hetzelfde neer, maar van dit trucje leer je niks, behalve het trucje. @nairolf gaf uitleg hoe dat natuurkundig zit.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jisnb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Ja jullie hebben gelijk de gegeven info was behoorlijk kaal 😂. Heb nog niet zo lang tweakers dus zal de info binnenkort onderaan eens aanvullen.

Huis uit 1950, zelf 5 jaar geleden gerenoveerd, vloer isolatie, vloerverwarming, dubbel/hr++ glas. Helaas dunne spouw dus isolatie niet mogelijk, slechte muren isolatie toegepast. 14 a 430wp panelen, aan het verdiepen in zendure/Marstek batterij. Vandaar de vraag voor mogelijkheid tot volledig gebruik quatt en waar nodig eventueel gezellig houtkachel aan. Gebruik liever stroom dan gas. Boven nog radiatoren en moeten nog nieuwe kozijnen en beglazing in. 2 airco’s , komen er nog 2 bij op de kinderkamers.

Super tevreden met de quatt, ketel was nog niet oud genoeg voor volledig elektrisch. Met eventueel batterij op komst graag meer stroom gebruiken en geen gas.

Kijk, dat is al wat minder summier.
Zie ook al tips, top.

Kun je een schermafdruk van zo'n dag hier plaatsen?
Een uitgebreide, met kamertemperatuur, watertemperatuur en buitentemperatuur?
Hoeveel gas gebruikte je voorheen?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:26
AlfredPteD schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Komt natuurlijk op hetzelfde neer, maar van dit trucje leer je niks, behalve het trucje. @nairolf gaf uitleg hoe dat natuurkundig zit.
@onlinaius
Die 1,16 is te herleiden naar: 4184 * 0,998 / 3600 (even niet netjes met eenheden etc gerekend)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55

RobertowNL

For your gear!

RobertowNL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:40:
Mijn Quatt maakt twee piep geluidjes.
YouTube: 19 oktober 2024

De hoge elektrische piep maakt mij niet enorm veel uit. Maar die andere piep bij het starten van de compressor herkennen jullie die ook?
Eind van vorig stookzeisoen hoorde ik hem ook wel eens. Vooral bij een defrost. Maar erg gelukkig wordt ik er niet van (dit hoor je binnen wel).
RobertowNL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Helaas niet, in mijn eerdere tickets hoorden ze het geluid niet (zeggen ze). Maar heb nu ook nog geen antwoord mogen ontvangen op de video die ik afgelopen week heb verzonden. Ben benieuwd wat het antwoord is, ik stond al wel op de lijst van mosquito geluid, maar dat is het overduidelijk niet..

YouTube: Quatt - 300Hz na opstart

Nu dus 3 issues open staan:
- Front cover
- mosquito geluid
- 300Hz toon

Over de werking en besparing verder wel tevreden O-)
Einde aan een saga! Na maanden van tickets & mailtjes heeft Quatt eindelijk thuisgegeven. Waarbij het meest storende eigenlijk was dat contact er niet was met Quatt. Na de eerste twee reacties, waarin ze aangaven het te onderzoeken bleef het gewoon stil.

Maar naar een laatste herinnering (en een bezoek aan Amsterdam) kwam er dan toch actie. Ik kreeg een paar weken geleden een mail met de strekking, het is een "you problem'' maar we gaan het toch voor je oplossen:
Beste Robert,

Nogmaals dank voor uw reactie en dat u de tijd heeft genomen om uw ervaring met ons te delen. We waarderen uw feedback en begrijpen dat deze situatie bijzonder vervelend voor u is.

Hoewel we er vrij zeker van zijn dat er geen sprake is van een hardwaredefect of een technisch probleem met uw warmtepomp, willen we graag een extra stap zetten om dit samen met u te verifiëren.

We zullen uw huidige warmtepomp kosteloos vervangen door een nieuw exemplaar, dat op exact dezelfde plek zal worden geïnstalleerd. Uw huidige toestel nemen we retour voor een grondige analyse in ons laboratorium. Op die manier kunnen we diepergaand onderzoek doen en mogelijk nieuwe inzichten verkrijgen die bijdragen aan de verdere verbetering van onze producten en service.

Ons serviceteam neemt binnenkort contact met u op om de praktische details en de planning van de vervanging met u af te stemmen.

Na de vervanging horen we graag van u of het geluid nog steeds aanwezig is. Dit helpt ons te bepalen of het verschijnsel samenhangt met het toestel zelf, of mogelijk wordt beïnvloed door de installatieplek of andere structurele factoren.

Mocht u in de tussentijd vragen hebben, dan staan we uiteraard voor u klaar.
Vandaag was het dan zover, de Quatt is vervangen. Om 9 uur stonden er twee monteurs op de stoep die hem in een uurtje hebben omgewisseld voor een nieuwe unit (met het oude frontje :+ ).

Nu hopen dat het probleem is opgelost!

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 15:15

ScreamGT

joejoe

ScreamGT schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:50:
Ik heb in december 2024 een offerte aanvraag gedaan bij Quatt voor een Hybride Duo set up. Wat ons vooral triggerde was de subsidie regeling welke naar 2025 werd meegenomen mits de offerte was ondertekend. Begin januari is er een quatt medewerker bij ons langsgeweest en heeft de situatie bekeken. Het gesprek was m.i. prettig en erg duidelijk! Communicatie erna ging wat stroef… uiteindelijk bleek onze -volledige- aanbetaling niet eengekomen te zijn? Dan schrik je wel even, zeker gezien dit soort bedragen. Gelukkig werd de fout al snel hersteld en hebben wij 2 weken terug een mail ontvangen dat er binnekort contact met ons wordt opgenomen voor de installatie. Inmiddels is de omgevingsvergunning ook rond, dus nu wachten tot alles staat.
Nou bij deze een update. Ik moet eerlijk toegeven dat ik tot nu toe niet heel erg te spreken ben over de gang van zaken:

-i.p.v. CoolBlue energie komt Solar Concept aan voor de installatie. Afspraak mail zat in mijn spam, dus bij toeval tegengekomen. Maar niet gecommuniceerd door Quatt zelf dat deze partij dit vanaf heden doet. Samenwerking met CoolBlue is gestopt.

-2 weken geleden komt Solar Concept langs zonder ook maar enig idee te hebben wat het installatieplan is. Ik dit dus uitleggen en na 30 minuten kreeg ik te horen dat de installatie voor de elektriciteit niet mogelijk is via de omschreven manier. De installatie dient (i.v.m. plaatsing op het platte dak en geen loze leidingen in het huis vanaf de 2e etage richting de meterkast) via buitenom plaats te vinden. Dit zou geen probleem moeten zijn maar is wel een hoogwerker voor nodig, dak is namelijk 10 meter hoog en de leiding voor kabels dient via de gevel naar beneden te lopen.

-Dit diezelfde dag (27 mei) nog aangekaart bij Quatt en de planning zou direct met Solar Concept contact opnemen. Ik heb aangeven ook met het moeten afsluiten van een straat dit het liefst op dezelfde dag in te plannen. Dan heb je ook maar 1x die hoogwerker nodig. Afijn, het zou geregeld worden. Nu 1,5 dag voor de installatie maar gebeld voor een update. De medewerker die in contact was met Solar is ziek, en iemand anders pakt het nu op (dit naar aanleiding van een geschreven mail van mijzelf naar de accountmanager op 4 juni. 6 juni reactie).

Puntje bij paaltje; de Quatts worden hier morgen geleverd. Vrijdag de 13e staat de installatie gepland. De buurt en gemeente zijn ingelicht, maar nog steeds onzeker of het daadwerkelijk gaat gebeuren.

Daar baal ik wel een beetje van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Hallo!

Huidige situatie:

Quatt:

Dewarmte:

Keuze lijkt makkelijk inderdaad:
- geen AE dan 1 voldoende
- wel AE (in de toekomst) dan is een duo misschien net niet nodig maar wel fijn om te hebben. En aangezien het weinig extra kost en je andere pomp een langer leven geeft (theoretisch in ieder geval) zou ik voor de DUO kiezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Keuze lijkt makkelijk inderdaad:
- geen AE dan 1 voldoende
- wel AE (in de toekomst) dan is een duo misschien net niet nodig maar wel fijn om te hebben. En aangezien het weinig extra kost en je andere pomp een langer leven geeft (theoretisch in ieder geval) zou ik voor de DUO kiezen.
koevlaas formule leert dat bij 1300 m3 totaal gasverbruik een warmtepomp met 6.3 kW bij -7 graden voldoende is, dus een enkele V2 Quatt is dan genoeg, zeker als daar de HeatCharger capaciteit nog bij komt.

een advies om dan een Duo te installeren snijdt evenveel hout, als een advies om er dan maar 3 stuks in serie te plaatsen (nog meer backup, "nog fijner" om te hebben, kost niet zoveel etc..)
@Precedente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
nairolf schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:46:
[...]

@nairolf Bedankt voor je uitgebreide uitleg. In een ver verleden toch heel wat sommetjes met soortelijke warmte gemaakt maar ik merk, omdat ik het niet gebruik, de kennis volledig is weggezakt.

Tegelijkertijd raak je met jouw uitleg, voor mijn situatie, de kern van de zaak, als je maar met zijn tweeën bent en maar kort (zuinig) doucht en/of niet achter elkaar, dan heb je maar weinig opslagcapaciteit om extra warmte op te slaan. Als ik ook Chill's zou hebben, wat de bedoeling is, dan kan ik daarvan niet veel warmte in de Heatbattery kwijt en/of dan heb ik geen ruimte om de relatief grote hoeveelheid zonnestroom op te slaan. Dit punt is inderdaad al eerder in dit topic aan de orde geweest maar door de uitleg snap ik nu ook daadwerkenlijk waarom dat zo is. Ik heb in mijn situatie veel meer baat bij een kleinere wateropslag, die ik in de ochtend leeg douche en die zich dan overdag met zonnestroom (warmte) kan vullen zodat je daar 's avonds iemand anders mee kan douchen. Als ik daarnaast een (kleine) batterij koop kan de energie, die daarin opgeslagen zit de boiler opnieuw opwarmen en/of van nachtstroom voorzien. (Als de salderingsregeling is afgelopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:48
WAF1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:58:
[...]

@nairolf Bedankt voor je uitgebreide uitleg. In een ver verleden toch heel wat sommetjes met soortelijke warmte gemaakt maar ik merk, omdat ik het niet gebruik, de kennis volledig is weggezakt.

Tegelijkertijd raak je met jouw uitleg, voor mijn situatie, de kern van de zaak, als je maar met zijn tweeën bent en maar kort (zuinig) doucht en/of niet achter elkaar, dan heb je maar weinig opslagcapaciteit om extra warmte op te slaan. Als ik ook Chill's zou hebben, wat de bedoeling is, dan kan ik daarvan niet veel warmte in de Heatbattery kwijt en/of dan heb ik geen ruimte om de relatief grote hoeveelheid zonnestroom op te slaan. Dit punt is inderdaad al eerder in dit topic aan de orde geweest maar door de uitleg snap ik nu ook daadwerkenlijk waarom dat zo is. Ik heb in mijn situatie veel meer baat bij een kleinere wateropslag, die ik in de ochtend leeg douche en die zich dan overdag met zonnestroom (warmte) kan vullen zodat je daar 's avonds iemand anders mee kan douchen. Als ik daarnaast een (kleine) batterij koop kan de energie, die daarin opgeslagen zit de boiler opnieuw opwarmen en/of van nachtstroom voorzien. (Als de salderingsregeling is afgelopen)
Met betrekking tot “klein”.
Ik heb een zonneboiler met electrische naverwarming.
Die van mij is 150liter, dat vind ik nog “klein” ik had voorheen 250 maar ben bewust kleiner gegaan omdat dat sneller opwarmt en je dan minder naverwarming nodig hebt (mbt legionella).
We zijn met 2, kinderen de deur uit, douchen beiden vrij kort.
Tot maximaal 3 dagen zon-loos hoeft de naverwarming niet aan.

(Nb.. onze kleindochter van 13 met hele lange haren die gewassen moeten worden doucht de boiler in 1x leeg)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 11-06-2025 16:45 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
ScreamGT schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Nou bij deze een update. Ik moet eerlijk toegeven dat ik tot nu toe niet heel erg te spreken ben over de gang van zaken:

-i.p.v. CoolBlue energie komt Solar Concept aan voor de installatie. Afspraak mail zat in mijn spam, dus bij toeval tegengekomen. Maar niet gecommuniceerd door Quatt zelf dat deze partij dit vanaf heden doet. Samenwerking met CoolBlue is gestopt.

-2 weken geleden komt Solar Concept langs zonder ook maar enig idee te hebben wat het installatieplan is. Ik dit dus uitleggen en na 30 minuten kreeg ik te horen dat de installatie voor de elektriciteit niet mogelijk is via de omschreven manier. De installatie dient (i.v.m. plaatsing op het platte dak en geen loze leidingen in het huis vanaf de 2e etage richting de meterkast) via buitenom plaats te vinden. Dit zou geen probleem moeten zijn maar is wel een hoogwerker voor nodig, dak is namelijk 10 meter hoog en de leiding voor kabels dient via de gevel naar beneden te lopen.

-Dit diezelfde dag (27 mei) nog aangekaart bij Quatt en de planning zou direct met Solar Concept contact opnemen. Ik heb aangeven ook met het moeten afsluiten van een straat dit het liefst op dezelfde dag in te plannen. Dan heb je ook maar 1x die hoogwerker nodig. Afijn, het zou geregeld worden. Nu 1,5 dag voor de installatie maar gebeld voor een update. De medewerker die in contact was met Solar is ziek, en iemand anders pakt het nu op (dit naar aanleiding van een geschreven mail van mijzelf naar de accountmanager op 4 juni. 6 juni reactie).

Puntje bij paaltje; de Quatts worden hier morgen geleverd. Vrijdag de 13e staat de installatie gepland. De buurt en gemeente zijn ingelicht, maar nog steeds onzeker of het daadwerkelijk gaat gebeuren.

Daar baal ik wel een beetje van.
Beetje, ik zou balen als een stekker. Mijn advies zou zijn: tag CEO Marijn Flipse op dit forum zodat die het misschien kan op pakken. Of via Linkedin contact proberen te leggen.

Trouwens een interresanst stuk wat hij als laatste op zijn profiel heeft geplaast.

Daarnaast dat is mijn persoonlijke ervaring, is dat sommige dingen wel worden opgepakt, maar dat de klant geen terugkoppeling krijgt.

Verder valt op dat de geen die de schouw is komen doen niet voldoende technisch is onderlegd. Ik vraag mij af (nieuwgierig) wat voor oplossing hij dan had voorgesteld?

Ik ben nog steeds geen fan van de wp op het dak plaatsen. Bij elk "onderhoud" of probleem moet je het dak op. Vanuit de arbowet, wordt vaak een hoogwerker geëist. Kan de plaatsing dus niet anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
WAF1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:05:
[...]

Beetje, ik zou balen als een stekker. Mijn advies zou zijn: tag CEO Marijn Flipse op dit forum zodat die het misschien kan op pakken. Of via Linkedin contact proberen te leggen.

Trouwens een interresanst stuk wat hij als laatste op zijn profiel heeft geplaast.
Kan iemand dat stuk hier plaatsen? Ik heb geen linkin

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Kan iemand dat stuk hier plaatsen? Ik heb geen linkin
Linkin? Daar moet ik binnenkort heen, in Arnhem.

Post van Marijn 6mnd geleden:
With the current developments in the gas market and taking into account future legislation, I don’t think there’s a rational reason (anymore) to buy a gas boiler instead of a heat pump. I may be biased leading the biggest heat pump company in NL, but hear me out:

Now (end of 2024): Gas prices at the highest point of the year
1. Gas prices are at the highest point of this year due to the geopolitical situation and low supply (source: 1)
2. At the same time, electricity prices are declining due to the increasing supply of clean energy like solar and wind.
3. This results in the highest gas/electricity price ratio since summer 2023
4. This results in an even further decreasing payback period for heat pumps (they save on gas and consume some electricity)

In the past 6 months the ratio gas/electricity price for energy contract prices (source: 2) went up from ~3.5 to ~4.8!

2025 - 2030: (EU) legislation will further drive gas prices up in the next few years:
2026: Obligation to mix in “green gas”. From 2026 onwards, utility companies must mix natural gas with green gas. This will increase gas prices. A recent report from Wageningen Economic Research expects an increase of 17 cents per m3 (about +13%)(source: 3).
20272027 ETS2 will get into effect. This means that the CO2 emitted by gas will be taxed. The European Commission expects consumers to pay about 10 cents extra per m3.

That said, if you buy a gas boiler today it won’t reach its full lifespan anymore given the goals of the EU to reduce fossil fuel consumption by 80% in 2040:
A lot has been said about the EU 2030 climate goals of reducing greenhouse gas emissions by 55%. Note that in 2040, the goal is to reduce to 90% and reduce fossil fuel consumption by 80%.

Taking into consideration heavy industry, shipping, and flying - you don’t have to be a clairvoyant to know that domestic heating won’t be using the 20% fossil fuels left by 2040.

2040 seems far away. But note that if you buy a gas boiler with a lifespan of 15-20 years today, you will have to dispose of your new gas boiler before it has been fully depreciated.

P.S. Living in the Netherlands and considering buying a heat pump? Get a non-binding quote now to leverage the current high subsidy that still applies when you install in 2025: www.quatt.io

Sources:
1. The Oxford Institute for Energy Studies (2024). European Gas Market Supply & Demand: Winter Outlook 2024/25.
2. Based on the average energy prices calculated on the rates for new variable energy contracts from the 19 largest energy suppliers in the Netherlands.
3. Wageningen Economic Research (2024). Impactanalyse ETS-II opt-in.
<grafiekje met stijgende gasprijzen>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 15:15

ScreamGT

joejoe

WAF1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:05:
[...]

Daarnaast dat is mijn persoonlijke ervaring, is dat sommige dingen wel worden opgepakt, maar dat de klant geen terugkoppeling krijgt.

Verder valt op dat de geen die de schouw is komen doen niet voldoende technisch is onderlegd. Ik vraag mij af (nieuwgierig) wat voor oplossing hij dan had voorgesteld?

Ik ben nog steeds geen fan van de wp op het dak plaatsen. Bij elk "onderhoud" of probleem moet je het dak op. Vanuit de arbowet, wordt vaak een hoogwerker geëist. Kan de plaatsing dus niet anders?
De CEO taggen vind ik dan weer wat heftig. De oplossing van de desbetreffende sales was om de leidingen te boren naar de meterkast, maar dat was echt niet nodig. Was zo aangegeven. Ook ik heb verteld dit absoluut niet te willen, aangezien je kris-kras 2 verdiepingen naar beneden leidingwerk gaat tegenkomen. Solar Concept kon zich ook echt niet in die oplossing vinden. Buitenom was niet over nagedacht, zo blijkt. Daar loopt al een kabel over de gevel richting de meterkast van de zonnepanelen. Solar Concept gaf dus aan dat dit de oplossing moest zijn.

Bij een eventueel probleem kan het terrasje van de buren op de 2e etage (net 7m hoog) met een ladder worden bereikt, Vanaf daar kan je met een simpele trap het dak op. Er hoeft dus niet steeds voor onderhoud o.i.d. een hoogwerker gehuurd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 18:03
Bedankt voor jullie inzichten en adviezen! Enkele pomp is dus zeker voldoende, ook gezien de eventuele extra 3kw heaters die ze allebei leveren. Ook nog een gesprek aangegaan bij WeHeat op aanraden van Tweakers. Hopelijk snel een keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Stefannn schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Met betrekking tot “klein”.
Ik heb een zonneboiler met electrische naverwarming.
Die van mij is 150liter, dat vind ik nog “klein” ik had voorheen 250 maar ben bewust kleiner gegaan omdat dat sneller opwarmt en je dan minder naverwarming nodig hebt (mbt legionella).
We zijn met 2, kinderen de deur uit, douchen beiden vrij kort.
Tot maximaal 3 dagen zon-loos hoeft de naverwarming niet aan.

(Nb.. onze kleindochter van 13 met hele lange haren die gewassen moeten worden doucht de boiler in 1x leeg)
Dank je voor deze toevoeging jouw opmerking helpt om het juiste formaat te bepalen.

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
ScreamGT schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:36:
[...]

Bij een eventueel probleem kan het terrasje van de buren op de 2e etage (net 7m hoog) met een ladder worden bereikt, Vanaf daar kan je met een simpele trap het dak op. Er hoeft dus niet steeds voor onderhoud o.i.d. een hoogwerker gehuurd te worden.
In dat geval is de situatie net iets beter dan bij mij. Mijn platte dak is in twee stappen met een lange ladder redelijk te bereiken. De dakdekker e.d. gaat ook via die weg naar boven. Maar toch liep tegen de veiligheidseisen aan toen een ander bedrijf het dak op moest, toen moest een hoogwerker komen want zij gingen het niet doen. Bij ons staat de Quatt op het afdak van de keuken, ondanks dat de route naar het dak korter is en dit het eerste voorstel was van Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Precedente schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:32:
Bedankt voor jullie inzichten en adviezen! Enkele pomp is dus zeker voldoende, ook gezien de eventuele extra 3kw heaters die ze allebei leveren. Ook nog een gesprek aangegaan bij WeHeat op aanraden van Tweakers. Hopelijk snel een keuze!
Er is 'maar' 1 3kw heater in de AE oplossing. Anders zouden Heatcharger en Heatbattery beide op een aparte groep moeten en dat is niet zo, ze kunnen samen op 1 groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
Ik wil mijn cv systeem uitbreiden met 2 radiatoren, 2 andere radiatoren verplaatsen, verwarming op ons toilet realiseren en zo de totale capaciteit verhogen zodat we met lagere temperaturen de boel warm kunnen houden.

Daarvoor wil ik mijn cv systeem aftappen en alvast rustig zelf de radiatoren verplaatsen en ophangen, gaten boren en leidingen trekken. Het aansluiten zelf laat ik doen door een cv-monteur, wil zeker weten dat er niet iets gaat lekken door eventuele beginnersfouten van mij.

Kan mijn cv systeem (inclusief de Quatt duo) langere tijd (lees 'n maand of anderhalve maand) leeg staan? Of is dat slecht voor bepaalde onderdelen?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 10:18
Erveetwee schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:08:
Ik wil mijn cv systeem uitbreiden met 2 radiatoren, 2 andere radiatoren verplaatsen, verwarming op ons toilet realiseren en zo de totale capaciteit verhogen zodat we met lagere temperaturen de boel warm kunnen houden.

Daarvoor wil ik mijn cv systeem aftappen en alvast rustig zelf de radiatoren verplaatsen en ophangen, gaten boren en leidingen trekken. Het aansluiten zelf laat ik doen door een cv-monteur, wil zeker weten dat er niet iets gaat lekken door eventuele beginnersfouten van mij.

Kan mijn cv systeem (inclusief de Quatt duo) langere tijd (lees 'n maand of anderhalve maand) leeg staan? Of is dat slecht voor bepaalde onderdelen?
Kijk even 2 blz terug: VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:01:
[...]

Er is 'maar' 1 3kw heater in de AE oplossing. Anders zouden Heatcharger en Heatbattery beide op een aparte groep moeten en dat is niet zo, ze kunnen samen op 1 groep.
Deels waar ;)
Er zitten twee 3kW backup elementen in de AE van Quatt.
Een 3kW in de HeatCharger (voor CV-doeleinde).
Een 3kW in de HeatBattery (voor warm tapwater).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn

De meningen zijn verdeeld, zie @VindiGoosh hiervoor.
Mijn “niet quatt” systeem van meer dan 10 jaar oud kan dat prima, moderne quatt “wellicht niet”.
Om geen risico te nemen zou ik:
- water eruit
- leidingen demonteren totdat je genoeg ruimte hebt (wellicht enkel de oude radiatoren verwijderen). Handigste is als je ze gewoon op plekken van knelkoppelingen loshaalt.
- afdoppen. Als je ze op bestaande knelkoppelingen hebt losgehaald kan je een blindplug op de bestaande knelkoppeling zetten. Als je hebt los gezaagd dan kan je er een knelkoppeling eindstuk op zetten.
- water er weer in.

Dat alles heb je in een halve dag gedaan. Is absoluut niet moeilijk, je moet alleen een fikse waterpomptang hebben, bij voorkeur 2 om tegen elkaar in te kunnen draaien.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85

Vastlopen van de waterpomp is een risico bij langdurige stilstand.
Ik moet deze zomer ook aan de slag met m'n systeem (radiatoren vervangen, doorstroomverwarmer plaatsen etc).
Heb Quatt net de vraag gesteld of het erg is om 2 weken zonder water in het systeem te zitten (zal niet zo lang duren, maar toch wel benieuwd naar de 'officiele' reactie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Vastlopen van de waterpomp is een risico bij langdurige stilstand.
Ik moet deze zomer ook aan de slag met m'n systeem (radiatoren vervangen, doorstroomverwarmer plaatsen etc).
Heb Quatt net de vraag gesteld of het erg is om 2 weken zonder water in het systeem te zitten (zal niet zo lang duren, maar toch wel benieuwd naar de 'officiele' reactie)
daarom is het handig om op strategische plekken kleppen in je systeem te hebben, zodat je alleen drukloos/leeg hoeft te maken waar je iets wilt doen.

zo heb ik 4 'delen': afgifte benedenverdieping, afgite bovenverdieping, Quatt incl ribbelbuizen, doorstroomverwarmer
ik kan elk van de 4 delen afsluiten zonder de andere 3 leeg of zelfs drukloos te hoeven maken
(ja stekkers moeten er wel uit, zodat een pomp niet onbedoeld gaat circuleren terwijl dat niet kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit lijkt me nu echt een vraag voor Quatt zelf.
Zij zijn degenen die garanties geven en eventueel een juiste werkwijze _/-\o_

Ah, @jj85 had het ook al gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh

@Stefannn bedankt voor de mention.

Ik zou het risico persoonlijk niet nemen, afgezien dat een maand / anderhalve maand wel heel lang klinkt voor zo’n klus.

Ik zou dan gewoon eerst beginnen met 4 kleppen zetten: 2 tussen de quatts en het afgiftesysteem en 2 kleppen tussen je CV en je afgiftesysteem. Dan kun je de Quatts en/of je CV gewoon afsluiten zonder dat ze droog komen te hangen, en dan je afgiftesysteem leeg laten voor die paar weken.

Veel veiligere keuze en praktisch ook nuttig als je een keer ergens wezen moet.

Het gaat ook niet zozeer om het direct vastlopen van de impeller (wat gelijk het slechtste scenario is), het gaat om het uitdrogen en daarmee sneller slijten van je impeller.

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 12-06-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:53:
[...]

Deels waar ;)
Er zitten twee 3kW backup elementen in de AE van Quatt.
Een 3kW in de HeatCharger (voor CV-doeleinde).
Een 3kW in de HeatBattery (voor warm tapwater).
Ik betwijfel dit, omdat ze samen op 1 groep kunnen. Ook tijdens de info avond paar weken terug vertelde een medewerker dat er 1 3kw element is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL

SBL

SBL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog 1x een update van het lijstje, dan houd ik me hierover stil tot ik in jan26 om jaarcijfers 2025 ga vragen.
(tenzij er nog een rijtje Tweakers gegevens via DM bij me meldt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLtHbFyq1llRRBnM_lWdgs0kDGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mebjz7uHN06ECLbwnupl3FH0.png?f=fotoalbum_large

En een vergelijking van afgiftesystemen (niet naar absolute cijfers kijken, is maar van half stookseizoen, in 2025).
Vloerverwarming levert COP +0,9. VVW+warmtepomp is mooie combi.
Bij mix van vvw+radiatoren blijft hiervan nog +0,3 over. En bij mix wordt een 6% kleiner aandeel door Quatt gedaan dan bij radiatoren, maar dat kan ook komen omdat er 33% meer warmte wordt geleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuFYu83_qHZbMqHy5m9PLJAg0JM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kI6zMVxSlmzR0o3dy9zSFelY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:44:
[...]

Ik betwijfel dit, omdat ze samen op 1 groep kunnen. Ook tijdens de info avond paar weken terug vertelde een medewerker dat er 1 3kw element is.
Prima..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xygWXzaWrvDgoBl88lJio1pnQN8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IP3jgDi0s3BCWVo7H1y6NLNN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwHEylJ1QKCweUUO2Sz4eHTkkVk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/89K9LdjU63ZcBEhI9cAyoOkE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQMJ8h3RiUgcQ0FeYPM_UalTecs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QWQ9tUOieE20raqEW8mKNskS.png?f=user_large

(tech. specs)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
VindiGoosh schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:26:
[...]

@Stefannn bedankt voor de mention.

Ik zou het risico persoonlijk niet nemen, afgezien dat een maand / anderhalve maand wel heel lang klinkt voor zo’n klus.

Ik zou dan gewoon eerst beginnen met 4 kleppen zetten: 2 tussen de quatts en het afgiftesysteem en 2 kleppen tussen je CV en je afgiftesysteem. Dan kun je de Quatts en/of je CV gewoon afsluiten zonder dat ze droog komen te hangen, en dan je afgiftesysteem leeg laten voor die paar weken.

Veel veiligere keuze en praktisch ook nuttig als je een keer ergens wezen moet.

Het gaat ook niet zozeer om het direct vastlopen van de impeller (wat gelijk het slechtste scenario is), het gaat om het uitdrogen en daarmee sneller slijten van je impeller.
Iedereen moet doen wat hij/zij graag wil, maar afsluiters later bijplaatsen is best wat werk. Pijp op koppeling loshalen en blindstopje plaatsen kost 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Iedereen moet doen wat hij/zij graag wil, maar afsluiters later bijplaatsen is best wat werk. Pijp op koppeling loshalen en blindstopje plaatsen kost 5 minuten.
Ja kan ook. Wat je (/hij/zij) zelf wil idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Classic Quatt: niet eens weten wat je maakt / verkoopt 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Dit lijkt me nu echt een vraag voor Quatt zelf.
Zij zijn degenen die garanties geven en eventueel een juiste werkwijze _/-\o_

Ah, @jj85 had het ook al gedaan
@Erveetwee
Ik heb inmiddels al een reactie van Quatt hierover:
Voordat de werkzaamheden aan leidingen/verwarming kunnen gebeuren is het wel handig om de Quatt van te voren los te koppelen.

Hoe dit veilig kan leg ik hieronder uit:
  1. Zet de temperatuur in de thermostaat erg laag zodat er geen warmtevraag meer is.
  2. Wacht 5 tot 10 minuten tot het systeem voldoende afgekoeld is.
  3. Zet nu de Quatt, de CiC en de Cv-ketel uit (haal de stekker uit het stopcontact)
  4. Laat het verwarmingssysteem leeglopen.
  5. De werkzaamheden kunnen nu veilig uitgevoerd worden.
  6. Zorg dat er geen leidingen meer los zitten en vul het water in het systeem bij. Doe dit totdat de druk in de ketel tussen de 1.5 en 2 bar ligt.
  7. Zet eerst de ketel aan en laat deze het ontluchtingsprogramma draaien.
  8. Ontlucht het hele systeem. Doe dit bij iedere radiator, beginnende bij de radiator op de laagste verdieping.
  9. Zet nu de Quatt weer aan.
  10. Zet als laatste de CiC aan.
Voor het legen, bijvullen en ontluchten van de ketel kan je de handleiding hiervan raadplegen, of eventueel de monteur die de werkzaamheden bij je komt uitvoeren.

Wij vragen om het zo kort mogelijk te houden, dus 2 weken is prima! Probeer hem daarna zo snel mogelijk weer te laten draaien.

Mochten er na de werkzaamheden problemen of vragen zijn, laat dit dan weten en dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 10:23
Écht wat een shitshow bij de sales afdeling bij Quatt. Weet niet waar ze de collega's vandaan toveren, maar zowel bij mij, als bij een kennis gaat alles rondom het stukje sales (gesprek, plaatsingsplan, akkoord) mis.

Of ik ontvang 2 maal een oud plaatsingsplan met verzoek tot de goede, of er is weer radiostilte met een belofte, of ik ontvang onnodige geautomatiseerde e-mails die alleen maar averechts werken als lead. Het geheel voelt vrij onprofessioneel aan, waardoor ik als lead het product daarmee ook in twijfel ga trekken, zonde dus.

@marijnflipse ik hoop dat je op de hoogte bent dat het niet helemaal vlekkeloos gaat..

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter Keller
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57
Heb dinsdag het adviesgesprek gehad over de All Electric uitbreiding, het videogesprek begon op de seconde nauwkeurig op de afgesproken tijd en verliep zeer professioneel. Ik wacht nu op het plaatsingsplan en ga daarop zeker akkoord geven.
Het kan dus wel

Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 7 kWh Enphase batterij, All Electric uitbreiding voor eind augustus gepland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Nieuwe CIC versie in aantocht.

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.4.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Verbeterde bescherming tegen bevriezing van warm tapwater.
Verbeterde veiligheids- en beschermingsmechanismen voor de Quatt HeatCharger en de Quatt HeatPump
Verbeterde communicatie tussen apparaten (Quatt Chill).

Bugfixes
Verholpen: betere afhandeling van HeatCharger-onderbrekingen

Engineer aan het woord
In deze update leggen we de basis voor ons nieuwe product: Quatt Chill. Tegelijkertijd verbeteren we de veiligheids- en beschermingsmechanismen voor de Quatt All-electric en de Quatt Heatpump. Je systeem blijft gewoon werken zoals je gewend bent.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
clubeddie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:07:
Verbeteringen
Verbeterde bescherming tegen bevriezing van warm tapwater.
tja, anyone? _O- _O-

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 12-06-2025 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
jj85 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:01:
[...]

@Erveetwee

[...]
Mooi, 2 weken geen probleem dus. Dan ga ik het werk zo organiseren dat ik t binnen 2 weken gefixt heb.

Aan de andere reageerders: snap het nut van afsluiters bij cv en Quatt maar is gewoon best wel wat extra werk (leidingen bij cv zitten hier deels onder een zoldervloer. En ik verwacht niet heel regelmatig behoefte te hebben aan systeem aftappen (dit is de 2e keer in 14 jaar tijd).
Afdoppen van een cv die ik weghaal is wellicht nog een plan b, ik werk echter wel met die witte flexleidingen en die zijn net wat minder makkelijk ‘snel’ af te doppen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 19:28
Misschien dat iemand het weet, maar Quatt vraagt om een betaling na plaatsing (duh) maar ze hebben op de invoice V2 gezet terwijl ik V1 heb. In het kort, het bedrag is te hoog. Je kan mailen wat je wil maar daar kijken ze toch niet naar en bellen dan krijg je te horen mail maar (zodat ze vervolgens niet kunnen reageren). Iemand een oplossing of mailadres waar ze wel reageren? Of weet @marijnflipse het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:01:
[...]

@Erveetwee

[...]
@MacD007, gepind voor opname in TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
supercrazy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:31:
Misschien dat iemand het weet, maar Quatt vraagt om een betaling na plaatsing (duh) maar ze hebben op de invoice V2 gezet terwijl ik V1 heb. In het kort, het bedrag is te hoog. Je kan mailen wat je wil maar daar kijken ze toch niet naar en bellen dan krijg je te horen mail maar (zodat ze vervolgens niet kunnen reageren). Iemand een oplossing of mailadres waar ze wel reageren? Of weet @marijnflipse het?
Misschien handig te melden in deze post ⬆️ welk mailadres je nu probeert.
Dan hoeft die niet genoemd.

PS: niet betalen, komt er vast vanzelf reactie 😉

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 12-06-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Friezin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:57:
[...]

Misschien handig te melden in deze post ⬆️ welk mailadres je nu probeert.
Dan hoeft die niet genoemd.

PS: niet betalen, komt er vast vanzelf reactie 😉
Heb gereageerd op planning@quatt.io, waar de betaallink ook 2x per dag vandaan komt (ze zijn bang dat je niet gaat betalen haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
supercrazy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:13:
[...]

Heb gereageerd op planning@quatt.io, waar de betaallink ook 2x per dag vandaan komt (ze zijn bang dat je niet gaat betalen haha).
- dubbel

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 12-06-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
supercrazy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:13:
[...]

Probeer sales@quatt.io eens

PS @marijnflipse, sinds wanneer worden betalingen geregeld door de planning?
Rare constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
Friezin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:31:
[...]

Rare constructie.
Ga hem ook naar dat mailadres sturen. Bedankt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:31:
[...]

Rare constructie.
Die vacature bij Quatt Finance staat nog steeds open:

https://quatt.recruitee.c...l-administrator-1?lang=en

Oude HR-wijsheid zegt: “If you pay peanuts, you get monkeys planning”

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 12-06-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-08 08:31
Vandaag is hier eindelijk de Duo V2 geleverd, 230KG, de bezorgers hadden het er moeite mee. Donderdag installatie, ben benieuwd. Wat zijn jullie ervaringen met de afhandeling van de subsidie aanvraag door Quatt? Moet je zelf daar nog iets voor doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:38
bronstige schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:49:
Moet je zelf daar nog iets voor doen?
Weinig, op een link klikken en een paar dingen controleren...
De mail met de link krijg je (in mijn geval) direct na installatie en betaling.

[ Voor 15% gewijzigd door Timmy op 13-06-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Vandaag is hier eindelijk de Duo V2 geleverd, 230KG, de bezorgers hadden het er moeite mee. Donderdag installatie, ben benieuwd. Wat zijn jullie ervaringen met de afhandeling van de subsidie aanvraag door Quatt? Moet je zelf daar nog iets voor doen?
Bij mij ging het soepel via Quatt/Simpel.
Maar maak voor de zekerheid wat foto's, zodat je kunt aantonen dat je niet zelf hebt geïnstalleerd. Dan zou het zelfs zonder Quatt en Simpel goed moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Wow, heavy stuff!

Is dat 230KG leeg voor twee V2 units en 250+KG beide units gevuld met water?

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 13-06-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Vraag voor de hard core tweakers:
Is het technisch mogelijk een parallel aftakking te maken op het koelmiddelcircuit in een monobloc buitenunit met koppelingen op de buitenkant van de kast zodat ook reguliere airco binnenunits op de buitenunit kunnen worden aangesloten?
Of bestaan er monobloc buitenunits met zowel een waterwarmtewisselaar als ook koelmiddelaansluitingen op de kast?

Het concept van de Chill is bij nadere bestudering voor mijn huis een te kostbare oplossing met beperkte koelmogelijkheden

[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 13-06-2025 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:27:
[...]

Wow, heavy stuff!

Is dat 230KG leeg voor twee V2 units en 250+KG beide units gevuld met water?
Iets minder
Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/64b7e8bbb6f945a84ca508e1/681895c880ee0723a49cab69_Group%20482993-p-1080.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:53
TalkingCarrot schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Update op dit verhaal. Afgelopen vrijdag kwamen er 2 monteurs langs. Met het prachtige 17 graden van die dag was het geluid helaas niet na te spelen, ook niet als we de temperatuurvraag omhoog gooide waardoor de Quatt meer vermogen ging leveren. De monteurs vermoeden in ieder geval dat dit normaal ''werkgeluid'' zou zijn. Op de vraag of het normaal was dat ik de Quatt aan de andere kant van mijn huis kon horen waren ze toch wel van mening dat dat niet de bedoeling was. Ze hebben wat leidingen vastgezet en nog wat isolerende blokjes achter de beugels geplaatst die ik nog op zolder had liggen.

Fast forward naar vanochtend: terwijl ik wakker werd hoorde ik het vertrouwde geluid weer. Maar, waar het geluid normaliter bij een output van 4.3kwh waarneembaar was, was dit nu op 3.9kwh. Zodra ik het vermogen omhoog gooide door de verwarmingsvraag te verhogen ging het geluid meteen weg. Het issue heeft zich dus ''verplaatst'' naar een ander moment.

Ik merkte wel dat de monteurs en ik niet helemaal op één lijn zaten. Ze schrijven het inderdaad weg als werkgeluid en suggereerde zelfs om met de soundslider te spelen. Maar ja, dat betekent dan wel dat ik een groot deel van mijn Quatt vermogen nooit kan gebruiken. Dat terwijl het geluid altijd op een bepaald afgiftevermogen plaatsvindt. Het feit dat ik het vanochtend ook weer zo makkelijk weg kan krijgen door de Quatt harder te laten werken is ook wel grappig. Bij werkgeluid zou je verwachten dat, als de Quatt harder werkt, het werkgeluid ook harder zou worden.

We gaan weer een nieuw ticket openen.
Weer een nieuwe update: vandaag zijn ze, met ruim 31 graden aan de zuidzijde van mijn huis, bezig geweest met (weer) vervangen van onderdelen. Ze hebben het moederbord en de spoel vervangen. In eerste instantie lijkt het een stuk stiller, echter werd het gezoem pas hoorbaar als de Quatt langer staat te draaien. Zoals jullie je kunnen voorstellen gaan we dat de komende weken niet uitproberen :+ .

Echter valt me nu wel op dat er een hele hoge pieptoon aanwezig is, die er eerder niet/in mindere maten was. Dit zal, vermoed ik, de mosquito geluid zijn waar eerdere mensen het ook over hebben gehad. Zijn er mensen waarbij dit ook echt opgelost is? Ik twijfel nog of ik hier achteraan ga of dit accepteer. Als ik in de voortuin bezig ben hoor je het, maar het steekt maar net boven mijn tinnitus uit. Het is dezelfde pieptoon zoals in deze video hoort. Het is niet geluid die je nog duidelijke hoort na het opnieuw opstarten van de Quatt, maar een pieptoon die je gedurende de hele video hoort.@okijokii uit eerdere reacties zie ik dat jij hier ook last van heb. Herken jij wat ik hierboven schrijf, of zit ik met een ander geluid?
RobertowNL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Helaas niet, in mijn eerdere tickets hoorden ze het geluid niet (zeggen ze). Maar heb nu ook nog geen antwoord mogen ontvangen op de video die ik afgelopen week heb verzonden. Ben benieuwd wat het antwoord is, ik stond al wel op de lijst van mosquito geluid, maar dat is het overduidelijk niet..

YouTube: Quatt - 300Hz na opstart

Nu dus 3 issues open staan:
- Front cover
- mosquito geluid
- 300Hz toon

Over de werking en besparing verder wel tevreden O-)

[ Voor 16% gewijzigd door TalkingCarrot op 13-06-2025 15:36 ]

Pagina: 1 ... 258 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.