Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
rft80 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

Heb ik ook in de woonkamer geïnstalleerd, werkt perfect. Daarnaast de Speedcomforts (die nu bij ons boven gebruikt worden) aangepast. Met behulp van KSD301 sensoren die op 25 graden schakelen. Je klinkt die sensor houder zo open, even wrikken en nieuwe sensor er in.

SiorcGeal in "Ervaringen met Quatt?"
Kan je ook gewoon de Heatfan ventilatoren in serie schakelen met Speedcomfort? Had nog 2 units nodig want er lagen maar 3 units in de put dus de hele put was niet afgedekt. Heb ze op de gok maar besteld. Als de controller van Heatfan werkt op Speedcomfort zullen de ventilatoren dat denk ik ook wel doen toch?

Jouw oplossing is helemaal goedkoop zeg. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 15-10-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 19:26
MotorBeast schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

Kan je ook gewoon de Heatfan ventilatoren in serie schakelen met Speedcomfort?
Nooit geprobeerd, ik heb alleen radiatoren dus had behoorlijk wat van die sensoren nodig.
Had nog 2 units nodig want er lagen maar 3 units in de put dus de hele put was niet afgedekt. Heb ze op de gok maar besteld. Als de controller van Heatfan werkt op Speedcomfort zullen de ventilatoren dat denk ik ook wel doen toch?

Jouw oplossing is helemaal goedkoop zeg. _/-\o_
Voltage is 9 tot 12 volt geloof ik. Die van heatfan die moduleren, die van speedcomfort worden soms ook op 9v gezet om resonantie tegen te gaan. Lijkt me dat het wel moet werken. Maar misschien even met de multimeter de serie uitgang doormeten?

Via ali kost het 3 keer niets. En het werkt perfect. Op het jaga zelfbouw topic staan ook veel tips overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:25
Vandaag een Remeha Experience Centre bezocht en uitleg + advies gekregen voor mijn woning.
Advies is een Elga Ace All-in-one 4kW + Tzerra-Ace-Matic CW5. De warmtepomp zit achter de CV ketel geïntegreerd in apart compartiment.
Geinstalleerd en ingesteld na subsidie aftrek net geen 6K incl. Etwist thermostaat, 40L buffervat, dempers, vuil-/metaalafscheider, nieuwe rookgasafvoer enz.

Wellicht nog niet bekend de cijfers van deze nieuwe All-in-one. Stuk betere specs, o.a. hogere watertemp tot 65C, stillere buitenunit en betere COP waarden t.o.v. de 1e gen Elga Ace met aparte binnenunit.

Denk dat ik hier een klap op geef en dan voor de kerst kan genieten van nieuwe CV met WP en huidige subsidiebedrag. De huidige ketel is ruim 20 jaar oud _/-\o_ (Nefit Smartline HR), maar mag nu wel met pensioen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZgFXNc8pXIjKgXz4FJLuZWsUdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxlP14Vsn7I1V8AbJdwieJ8U.jpg?f=fotoalbum_large

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-08 06:50
Ik ben aan het twijfelen tussen een weheat flint en een remeha elga monoblock. Ik heb al een remeha calenta 40c.
Wat is nu het wezenlijke verschil van de monoblock vs de split (buiten dat de monoblock het deel buiten heeft en de elga split binnen)? Monoblock is wel veel goedkoper en scheelt weer in de technische ruimte. Kun je de monoblock later ook combineren met een warmtepompboiler om helemaal van het gas af te gaan?

Voordeel om voor de remeha te kiezen is qua onderhoud makkelijk omdat alles dan remeha is. Weheat is wat innovatiever en heeft propaan r290, maar daar loop je het risico dat je het onderhoud door een beperkt aantal bedrijven kan doen. Ook kan de weheat temperaturen tot 70 graden aan (lijkt me niet verstandig qua efficientie, maar ik heb geen lt radiatoren, kan wel naar 40-50 graden). Huis is uit 2001, 140m2 vrijstaand, redelijk geisoleerd (alles 10 cm), dubbel glas en nog geen zonnepanelen (wel van plan). Afstand tot de buren is zo’n 30 meter en plek genoeg voor de buitenunit dus geluid is niet zo’n issue denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door chris83 op 18-10-2024 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@chris83 Als je nu reeds denkt aan full electric waarom dan niet gelijk? Scheelt je gelijk vastrechtkosten die in de toekomst omhoog gaan, onderhoud ketel kosten weg en onderhoud WP kan je zelf doen. Ik ga hier met radiatoren over een paar weken ook over naar FE.

Scheelt je ook wat kosten als je nu ineens alles doet ipv later. Prijzen lopen altijd op en men is dan toch bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Voor een full electric warmtepomp moet je huis echt goed geisoleerd zijn anders verbruik je zoveel stroom. Daarom wil ik nog hr triple glas en op termijn ook de vloer vervangen met vloerverwarming. Daarnaast is de ketel nog niet zo oud, dus jammer van het geld om eruit te halen. Ook komt er steeds meer innovatie op het gebied van verwarming. Met hybride stel ik het dus nog een jaar of 8 uit. Dan heb ik de hybride al terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris83 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:37:
Ik ben aan het twijfelen tussen een weheat flint en een remeha elga monoblock. Ik heb al een remeha calenta 40c.
Wat is nu het wezenlijke verschil van de monoblock vs de split (buiten dat de monoblock het deel buiten heeft en de elga split binnen)? Monoblock is wel veel goedkoper en scheelt weer in de technische ruimte. Kun je de monoblock later ook combineren met een warmtepompboiler om helemaal van het gas af te gaan?
Een warmtepompboiler kan natuurlijk altijd, want die heeft niks met je WP te maken.
Maar een Elga Ace is geen handige WP voor full-electric, want daarvoor neemt het vermogen bij lage temperaturen veel te snel af. Dan zou ik een andere WP, die zijn nominale vermogen bij -7 of -10 (afhankelijk van waar je woont) kan leveren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chris83 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:58:
Voor een full electric warmtepomp moet je huis echt goed geisoleerd zijn anders verbruik je zoveel stroom.
Dat klopt niet. Des te meer warmte je woning nodig heeft, des te sneller verdien je je WP terug.
Daarom wil ik nog hr triple glas en op termijn ook de vloer vervangen met vloerverwarming.
Dat is uiteraard een verbetering, maar ook zonder drievoudig glas en VVW kun je vaak wel naar een all-electric installatie. Je moet alleen zorgen dat je voldoende afgifte (dus radiatoroppervlak) hebt.
Daarnaast is de ketel nog niet zo oud, dus jammer van het geld om eruit te halen. Ook komt er steeds meer innovatie op het gebied van verwarming. Met hybride stel ik het dus nog een jaar of 8 uit. Dan heb ik de hybride al terugverdiend.
Maar wel al die tijd betaald voor je gasaansluiting. Alleen al aan netwerkkosten (€ 247 bij Liander) en vaste kosten voor je leverancier (ca € 300 / jr) is dat in die 8 jaar al ca 2500 euro. Daarmee had je de extra kosten voor all-electric al bijna betaald...

En over die innovatie: er is de afgelopen 10 jaar niets fundamenteels aan warmtepompen veranderd. En zo'n fundamentele verbetering zit ook voor de komende 10 jaar niet in de pijplijn. Er komen alleen steeds wat andere koelmiddelen, maar dat maakt voor het rendement weinig uit (uitgezonderd R290, wat het vooral onder de 7 graden echt veel slechter doet).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Andrehj schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:42:
[...]

Maar een Elga Ace is geen handige WP voor full-electric, want daarvoor neemt het vermogen bij lage temperaturen veel te snel af. Dan zou ik een andere WP, die zijn nominale vermogen bij -7 of -10 (afhankelijk van waar je woont) kan leveren.
Helaas is dit een fysische eigenschap van alle warmtepompen. De AE is niet anders dan andere merken, alleen is de EA vrij klein qua vermogen.
Ik gebruik de EA gewoon als full electric. Alleen voor tapwater en de defrost gebruik ik de ketel.
Normaal selecteer ik een WP 70% van zijn max vermogen, of er moet een backup zijn voor de pieklast (bv e-ketel of elektrische verwarmingselementen).

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Andrehj schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

Dat klopt niet. Des te meer warmte je woning nodig heeft, des te sneller verdien je je WP terug.

[...]

Dat is uiteraard een verbetering, maar ook zonder drievoudig glas en VVW kun je vaak wel naar een all-electric installatie. Je moet alleen zorgen dat je voldoende afgifte (dus radiatoroppervlak) hebt.

[...]

Maar wel al die tijd betaald voor je gasaansluiting. Alleen al aan netwerkkosten (€ 247 bij Liander) en vaste kosten voor je leverancier (ca € 300 / jr) is dat in die 8 jaar al ca 2500 euro. Daarmee had je de extra kosten voor all-electric al bijna betaald...

En over die innovatie: er is de afgelopen 10 jaar niets fundamenteels aan warmtepompen veranderd. En zo'n fundamentele verbetering zit ook voor de komende 10 jaar niet in de pijplijn. Er komen alleen steeds wat andere koelmiddelen, maar dat maakt voor het rendement weinig uit (uitgezonderd R290, wat het vooral onder de 7 graden echt veel slechter doet).
Daar ben ik het niet mee eens, niet elk huis is geschikt voor een warmtepomp. Als je slecht geisoleerd bent, moet je zoveel elektriciteit verbruiken om de ruimte behaaglijk warm te krijgen. Dat weegt dan niet altijd op tegen stoken op gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@chris83 Andrehj heeft hier gelijk. Een slecht geisoleerd huis heeft met een hoog gasverbruik een groot besparingspotentieel. Als het afgiftesysteem redelijk is (bijv. oude flinke radiatoren die nodig waren in de tijd van enkelglas enz.) dan kan je die bijv. boosten met fans, waardoor je op redelijk milde temperaturen kan verwarmen. Je verwarmt met een warmtepomp dan veel goedkoper dan met gas.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chris83 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:55:
Daar ben ik het niet mee eens, niet elk huis is geschikt voor een warmtepomp.
Dat zeg ik ook niet. Je afgiftesysteem bepaalt dat. Als je voldoende afgifte hebt om ook bij strenge vorst nog met 40 graden water je keet warm te houden, kan je met een WP stoken.
Als je slecht geisoleerd bent, moet je zoveel elektriciteit verbruiken om de ruimte behaaglijk warm te krijgen. Dat weegt dan niet altijd op tegen stoken op gas.
Heb je dat uitgerekend? Of is dat een onderbuikgevoel?

Voor het geval het een onderbuikgevoel is hier even een berekening:
(Ik ben meer van de harde cijfers en niet zo van de meningen)

Stel je verbruikt nu 500 m³ gas per jaar à 1.30 euro. Dat geeft 650 euro kosten voor gas plus de eerder genoemde 550 euro vaste lasten, in totaal dus 1200 euro per jaar.
Vervangen door stroom (gas maal 2.5) kost je 1250 kWh aan stroom maal 27 ct is ca € 340.
Je bespaart dus 1200 - 340 = 860 euro per jaar, waarmee je de WP moet terugverdienen.

Maar als je een slecht geïsoleerd huis hebt en bijvoorbeeld 2000 kuub gas verstookt, kost je gas 2600 + 550 = € 3150 per jaar.
Hier staat dan wel 5000 kWh aan elektriciteit tegenover, maar dat kost maar € 1350.
Je verdient dan dus 1800 euro per jaar, waardoor je de WP veel sneller terugverdient.

En een 10 kW WP die je voor dat hoge gasverbruik nodig hebt is incl installatie maar 1000 euro oid duurder dan de 5 kW WP die bij dat lage gasverbruik hoorde. De terugverdientijd is dus veel korter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris83
Maar waar slaat de 2,5 dan op waarmee je rekent? Ik probeer het even te begrijpen, als je je huis niet warm krijgt op 35 graden bijvoorbeeld, moet je dus naar een hogere temperatuur en dus hoger energieverbruik. Dus het is toch niet altijd x2,5 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@chris83 vandaar ook de voorwaarde bovenaan in zijn post: "Als je voldoende afgifte hebt om ook bij strenge vorst nog met 40 graden water je keet warm te houden, kan je met een WP stoken."
Als je miniatuurradiatoren of -convectoren hebt en een fors warmteverlies, dan moet je daar eerst iets aan doen.
Dus wat Andrehj hier probeert te zeggen: met een redelijk of goed afgiftesysteem kan je ook in een slecht geisoleerd huis met een warmtepomp goed en veel goedkoper verwarmen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
SebastiaanPs schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:49:
@chris83 vandaar ook de voorwaarde bovenaan in zijn post: "Als je voldoende afgifte hebt om ook bij strenge vorst nog met 40 graden water je keet warm te houden, kan je met een WP stoken."
Als je miniatuurradiatoren of -convectoren hebt en een fors warmteverlies, dan moet je daar eerst iets aan doen.
Dus wat Andrehj hier probeert te zeggen: met een redelijk of goed afgiftesysteem kan je ook in een slecht geisoleerd huis met een warmtepomp goed en veel goedkoper verwarmen.
Ok bedankt. Investering in nieuwe radiatoren is ook niet mals.

Tips hoe ik dit kan berekenen of mijn afgiftesysteem goed genoeg is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@chris83
Hier veel nuttige info in de L/W warmtepomp FAQ.
Het vermogen van je radiatoren kun je hier berekenen.
Hier een specifiek topic over het vermogen van radiatoren en convectoren voor warmtepompen.
Hier een topic over het boosten van radiatoren of convectoren met fans, scheelt enorm en hoeft niet duur te zijn.
Hier een post van mij net op het algemene L/W warmtepomp topic die misschien nog relevant voor je is.

Als je uitgebreid advies van meerdere Tweakers wil, dan zou ik adviseren om een eigen topic te openen volgens de instructie in de FAQ en een link te plaatsen in het algemene L/W warmtepomp topic.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris83 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:56:
[...]
Tips hoe ik dit kan berekenen of mijn afgiftesysteem goed genoeg is?
Praktisch: je vult in die tool (link hierboven) in Ta 40 gr, Tr 35 gr, Tbinnen 20 gr. En dat voor elke radiator. Je krijgt dan een vermogen bij die aanvoer- en retourtemperaturen. Je telt alle radiatoren bij elkaar op en hebt je totale verwarmingsvermogen. Als je je radiatoren boost met fans dan neemt dat vermogen nog best aanzienlijk toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Bedankt! Ik ga er even naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
De nieuwe EA kan tot 65C verwarmen.
Voor mijn woning 2^1 kap uit 1995 met radiatoren en HR glas kom ik wel weg met 50C, mits huis niet te veel laten afkoelen.
Het nominale vermogen van de EA kakt pas in bij -10 of kouder. Zie tabel die ik eerder poste.

Met mijn huidige oude CV stook ik simpel aan/uit op 19C en op 16C voor de nacht. Stook alleen als het binnen onder de 18 graden is en dan ook pas 's avonds of in het weekend. Alleen woonkamer en badkamer. Daarmee kwam ik in 2023 uit op 943m3 gas met een gezinsamenstelling van 4 personen.
Met de nieuwe Elga Ace hybride zal ik de temp. niet meer verlagen maar een gelijkmatiger temperatuur aanhouden in huis.
Beetje meer comfort mag wel van mijzelf.

Voor mij verandert dan het stookgedrag en dat speelt dan dus ook mee bij een m3 gas naar stroomverbruik WP vergelijking

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Bontje Blauw schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:34:
De nieuwe EA kan tot 65C verwarmen.
Voor mijn woning 2^1 kap uit 1995 met radiatoren en HR glas kom ik wel weg met 50C, mits huis niet te veel laten afkoelen.
Het nominale vermogen van de EA kakt pas in bij -10 of kouder. Zie tabel die ik eerder poste.

Met mijn huidige oude CV stook ik simpel aan/uit op 19C en op 16C voor de nacht. Stook alleen als het binnen onder de 18 graden is en dan ook pas 's avonds of in het weekend. Alleen woonkamer en badkamer. Daarmee kwam ik in 2023 uit op 943m3 gas met een gezinsamenstelling van 4 personen.
Met de nieuwe Elga Ace hybride zal ik de temp. niet meer verlagen maar een gelijkmatiger temperatuur aanhouden in huis.
Beetje meer comfort mag wel van mijzelf.

Voor mij verandert dan het stookgedrag en dat speelt dan dus ook mee bij een m3 gas naar stroomverbruik WP vergelijking
Bedoel je dan de monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris83 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:41:
Maar waar slaat de 2,5 dan op waarmee je rekent? Ik probeer het even te begrijpen, als je je huis niet warm krijgt op 35 graden bijvoorbeeld, moet je dus naar een hogere temperatuur en dus hoger energieverbruik. Dus het is toch niet altijd x2,5 dan?
Door het rendement van een CV-ketel en een WP met elkaar te vergelijken kom je tot een soort vuistregel voor het omrekenen van kuubs gas naar kWh.
Bij vloerverwarming reken je normaliter met een factor 2.
(CV-ketel haalt ca 8 kWh uit een kuub gas en een WP heeft een COP van 4, vandaar de factor 2).
Maar jij verwarmt enkel met radiatoren waarbij de cop wat slechter is, dus reken ik veiligheidshalve met een factor 2.5.
Uit de diverse WP-topics is al erg vaak gebleken dat je met die cijfers aardig dicht in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
chris83 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 07:20:
[...]

Bedoel je dan de monoblock?
Nee, dit is de EA met Tzerra Ace Matic, een CV en WP in een. De buitenunit is ook groter en weer een nieuwer product met iets betere specs.
Remeha AWHP2R 4 MR lucht/water warmtepomp 4 kW buitendeel

[ Voor 9% gewijzigd door Bontje Blauw op 19-10-2024 16:21 ]

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
SebastiaanPs schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Praktisch: je vult in die tool (link hierboven) in Ta 40 gr, Tr 35 gr, Tbinnen 20 gr. En dat voor elke radiator. Je krijgt dan een vermogen bij die aanvoer- en retourtemperaturen. Je telt alle radiatoren bij elkaar op en hebt je totale verwarmingsvermogen. Als je je radiatoren boost met fans dan neemt dat vermogen nog best aanzienlijk toe.
Nog even twee vraagjes:
1. In de ruimtes waar je haast niet komt zoals zolder en berging, moet je de radiatoren upgraden of kun je dat later ooit doen? Maw, gaat het om het hele systeem of maakt het niet zoveel uit als kamers wat kouder blijven (waar ik toch haast niet ben). Dan kan ik bijv de zolder op een alternatieve manier verwarmen.
2. Wat is ongeveer de toename in afgifte wanneer je een fan eronder zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
Donderdag is bij ons Remeha EA 6kw monoblock met etwist thermosstaat geinstalleerd icm 15 jaar oude Intergas ketel. Kan ik de info uit de controlbox ook uitlezen in een app?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mt66 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:47:
Donderdag is bij ons Remeha EA 6kw monoblock met etwist thermosstaat geinstalleerd icm 15 jaar oude Intergas ketel. Kan ik de info uit de controlbox ook uitlezen in een app?
Wat heb je gedaan om het antwoord op je vraag zelf in dit topic te vinden?
(Hint: die zoekbalk hierboven is er niet voor niets, en er zijn diverse posts gepind...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:09
Andrehj schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

[...]
Chris83 heeft natuurlijk wel een punt. Als je een huis hebt dat 10 kWatt verlies heeft bij -10c, en de warmtepomp heeft een COP van 2 of nog minder (omdat je ook nog een wat hogere aanvoertemperatuur nodig hebt), dan moet er zo 5000 Watt aan vermogen in. Dat is een flinke warmtepomp. Vaak heeft de compressor een lager vermogen, waardoor er elektrisch heater bijgeschakeld wordt. Dat maakt het nog erger. Als je een standaard elektriceitsaansluiting van 1x35A hebt, heb je nog maar ca. 3kWatt nodig voor de hoofdzekering de geest geeft.

En... als iedereen dat doet gast het licht in de straat zeker uit... 😀

Natuurlijk klopt de redenering dat hoe meer kuub gas je gaat vervangen door een warmtepomp, je warmtepomp beter rendeerd. Mits je aanvoertemperatuur laag genoeg is. Een verbruik 500m3 per jaar is moeilijk rond te rekenen qua terugverdientijd

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris83 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Nog even twee vraagjes:
1. In de ruimtes waar je haast niet komt zoals zolder en berging, moet je de radiatoren upgraden of kun je dat later ooit doen? Maw, gaat het om het hele systeem of maakt het niet zoveel uit als kamers wat kouder blijven (waar ik toch haast niet ben). Dan kan ik bijv de zolder op een alternatieve manier verwarmen.
2. Wat is ongeveer de toename in afgifte wanneer je een fan eronder zet?
1. Ja, je kan wachten met upgraden. Als je totale warmteafgifte in je geïsoleerde schil maar voldoende is. Als je boven niet verwarmt, dan verlies je van je begane grond wat warmte naar boven en moet je op de begane grond dus wat ruimere capaciteit hebben.
2. Goeie vraag. Zou je eens moeten opzoeken op het topic over radiatoren boosten waarnaar ik linkte. JBtL had met maximaal fans op al zijn convectoren een warmteafgifte van +100% bij fans aan op 20% speed (geruisloos) vergeleken met fans uit als ik het goed heb, zie de link die ik gaf. Dus het effect kan heel fors zijn als je het grondig aanpakt.

Edit: overigens kan je evt voor het benodigde verwarmingsvermogen bij buitentemperaturen ook rekenen met Ta 45 graden en Tr 40 graden, als je warmtepomp dat maar kan leveren bij -7 of -10 buiten. Een groot deel van het stookseizoen zul je dan met veel lagere Ta verwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door SebastiaanPs op 19-10-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
Hee andrehj

Ik heb helaas hier niks gevonden en had deze zomer alles doorgelezen maar heb wel de remeha smart service app gedownload maar dat gaat via BT dus moet je in de buurt ziten. Waar zoek jij op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argi
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
Wij hebben een jaren '30 appartement op de bovenste verdieping. Onze CV-ketel is aan vervanging toe en wij overwegen een hybride warmtepomp. Het appartement heeft echter radiatoren en is matig geïsoleerd, vooral het dak, dat nog enkele jaren meegaat. De VVE wil het dak begrijpelijkerwijs pas bij vervanging isoleren, en zelf de kosten dragen voor dakisolatie is op dit moment niet rendabel.

We denken aan de volgende combinatie:
  • Remeha Elga Ace Monoblock 6KW
  • Remeha Avanta 28C CW4 CV ketel
Een installateur heeft aangegeven dat deze combinatie mogelijk niet voldoende zou zijn om het appartement goed te verwarmen tijdens strenge winters. Momenteel verwarmt onze huidige CV-ketel het appartement goed bij een aanvoertemperatuur van 65 graden, wat toevallig ook de maximale temperatuur is van de Elga Ace.

Ik begrijp dat de echte besparingen pas gerealiseerd kunnen worden na het isoleren van het dak (over een paar jaar), maar ik wil natuurlijk voorkomen dat het in de winter te koud wordt in het appartement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5bj2szWkukcudVZMMn5yHMk-V4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xU23xgMTlNAj7MnQc3clcK8p.png?f=fotoalbum_large

In de handleiding van Remeha lees ik dat de combinatie zo kan worden ingesteld dat onder een bepaalde buitentemperatuur (T1) de CV-ketel volledig het verwarmingswerk overneemt. Betekent dit dat de CV-ketel onder die T1 functioneert alsof de warmtepomp niet bestaat? En kan ik er dan zeker van zijn dat het binnen comfortabel warm blijft in de winter? Zou ik in dat geval zelfs de aanvoertemperatuur van de CV-ketel hoger dan 65 graden kunnen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mt66 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:03:
Hee andrehj

Ik heb helaas hier niks gevonden en had deze zomer alles doorgelezen maar heb wel de remeha smart service app gedownload maar dat gaat via BT dus moet je in de buurt ziten. Waar zoek jij op?
Nou, bijvoorbeeld op "bluetooth": Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen
Of hier: Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
argi schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:12:
Wij hebben een jaren '30 appartement op de bovenste verdieping. Onze CV-ketel is aan vervanging toe en wij overwegen een hybride warmtepomp. Het appartement heeft echter radiatoren en is matig geïsoleerd, vooral het dak, dat nog enkele jaren meegaat. De VVE wil het dak begrijpelijkerwijs pas bij vervanging isoleren, en zelf de kosten dragen voor dakisolatie is op dit moment niet rendabel.

We denken aan de volgende combinatie:
  • Remeha Elga Ace Monoblock 6KW
  • Remeha Avanta 28C CW4 CV ketel
Een installateur heeft aangegeven dat deze combinatie mogelijk niet voldoende zou zijn om het appartement goed te verwarmen tijdens strenge winters.
Huh? Waarom dat dan? Die ketel kan het gewoon van de WP overnemen en zelfs water van 80 graden maken als je dat zou willen.
Momenteel verwarmt onze huidige CV-ketel het appartement goed bij een aanvoertemperatuur van 65 graden, wat toevallig ook de maximale temperatuur is van de Elga Ace.

Ik begrijp dat de echte besparingen pas gerealiseerd kunnen worden na het isoleren van het dak (over een paar jaar), maar ik wil natuurlijk voorkomen dat het in de winter te koud wordt in het appartement.

[Afbeelding]

In de handleiding van Remeha lees ik dat de combinatie zo kan worden ingesteld dat onder een bepaalde buitentemperatuur (T1) de CV-ketel volledig het verwarmingswerk overneemt. Betekent dit dat de CV-ketel onder die T1 functioneert alsof de warmtepomp niet bestaat? En kan ik er dan zeker van zijn dat het binnen comfortabel warm blijft in de winter? Zou ik in dat geval zelfs de aanvoertemperatuur van de CV-ketel hoger dan 65 graden kunnen instellen?
Ja, dat kan allemaal. Je kunt de WP zo instellen als je wilt (en dat had je kunnen weten als je even de moeite had genomen om dit topic te lezen...). Hij kan onder een bepaalde temp nog ondersteunen, of het helemaal aan de CV-ketel overlaten.

Maar wat ik in dit hele verhaal mis: Heb je wel voldoende afgiftecapaciteit om het minimale vermogen van je Elga kwijt te kunnen bij WP-vriendelijke temperaturen? Want dat zal in jouw geval het meest belangrijk zijn. Je zult dus het afgiftevermogen van je radiatoren moeten bepalen en kijken hoe dat matcht met het vermogen van je WP.
Best kans dat je terug moet naar een EA4.

Eigenlijk zou de installateur dit voor je moeten doen, maar zoals zo vaak in de WP-topics op Tweakers blijkt ook hier weer dat daar nogal vaak veel kennis en inzicht ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argi
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
Dank je wel Andrehj!
Huh? Waarom dat dan? Die ketel kan het gewoon van de WP overnemen en zelfs water van 80 graden maken als je dat zou willen.
De installateur (die geen specialist is in warmtepompen) gaf aan dat het niet mogelijk zou zijn om met de ketel water van bijvoorbeeld 80 graden te maken als de warmtepomp het niet aankan. Blijkbaar klopt dat dus niet, en is er geen risico dat het huis te koud wordt in de winter. Goed om te weten!
Maar wat ik in dit hele verhaal mis: Heb je wel voldoende afgiftecapaciteit om het minimale vermogen van je Elga kwijt te kunnen bij WP-vriendelijke temperaturen? Want dat zal in jouw geval het meest belangrijk zijn. Je zult dus het afgiftevermogen van je radiatoren moeten bepalen en kijken hoe dat matcht met het vermogen van je WP.
Dat is inderdaad een punt waar ik niet helemaal zeker van ben. Wat ik wel weet, is dat het systeem goed werkt bij een aanvoertemperatuur van 65 graden tijdens een normale winter. Mijn plan is om op milde dagen de warmtepomp in hybride modus te gebruiken en tijdens de koudere dagen over te schakelen naar alleen de CV-ketel. Dit levert nu misschien niet veel besparing op, maar dan ben ik wel voorbereid voor de toekomst als het dak wordt geïsoleerd.
Best kans dat je terug moet naar een EA4.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Waarom zou ik naar een 4kW warmtepomp moeten gaan in plaats van 6kW? Is dat omdat een 6kW warmtepomp minder goed kan terugmoduleren en daardoor vaker aan- en uitschakelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
argi schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:42:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Waarom zou ik naar een 4kW warmtepomp moeten gaan in plaats van 6kW? Is dat omdat een 6kW warmtepomp minder goed kan terugmoduleren en daardoor vaker aan- en uitschakelt?
Als je de 6 kW pas in je afgiftesysteem kwijt kan bij een watertemperatuur van 60 graden of hoger, dan heeft die WP geen zin. Je bent dan met de 4 kW (die eigenlijk een 3 kW is) beter af, want die heeft ook (flink) lager minimum vermogen.
Lees dit topic goed door (en vooral ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11), want je zult dit eerst goed op een rijtje moeten krijgen om een succesvolle WP-installatie te krijgen.
Van je installateur hoef je blijkbaar niet veel te verwachten. (Ik zou een betere zoeken als ik jou was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Vanmiddag bij kennis in de instellingen gedoken. Wat ik ook probeerde ik krijg deze
HP029 Type reserve Ketel is Backup Geen Backup setting niet voor elkaar. Hij blijft maar ketel als backup geven. Heb nu maar ingegeven dat de WP tot -15 moet blijven werken maar hoe krijg ik dit voor elkaar? Ketel moet niet bijspringen want er hangt ook nog een L/L die we kunnen bijschakelen als de Ace het niet meer trekt.

Verder na proberen van de Smart Controller van Heatfan kan ik melden dat deze gewoon ook werkt op Speedcomfort fans. Mooi draaien die dingen eindelijk vanaf lage temperatuur en ze moduleren nu ook nog eens. Stand 5 voor WP ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart22
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-04 21:47
Motorbeast:

Dat los ik op door de verwarmingsfunctie van de ketel uit te schakelen, alleen de warm water functie staat nog aan. In feite functioneert hij als douchegeiser. Als de Elga de hulp van de ketel inschakelt maakt het niet uit dat die niet reageert. De Elga blijft het gewoon alleen doen in dat geval. Werkt al 1,5 stookseizoen prima. Verwarmingsfunctie is (in elk geval op een Remeha ketel) makkelijk uit te schakelen door de maximum temperatuur van het cv water naar beneden in te stellen. Als je onder de 40 graden komt (dacht ik) springt die op ‘uit’. Maar wellicht is er ook wel een zomerfunctie te vinden waarmee je ook de verwarming uitschakelt en douchewater overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Naast de elga ace split, is er ook de monoblock.

https://www.remeha.nl/pro...oblock#productInfoTabber1

Mijn cv monteur die langskwam voor het onderhoud van de cv ketel gaf aan dat een split unit van remeha beter is dan de monoblock. Dit omdat split unit meer met combinatie gas en wp omgaat en de monoblock alleen de ketel kan aangeven dat hij aan of uit moet. In hoeverre is dit waar? Ik zie namelijk dat beide opentherm gebruiken. Daarnaast is de remeha monoblock goedkoper dan split units. Wat is dan het verschil (buiten de werking dat het ene deel buiten is en bij het andere binnen)?

Ik heb een warmtevraag van 6.97 kwh, moet ik dan voor een 6 kwh of 8kwh monoblock gaan? Ik hoorde namelijk met een te grote capaciteit de wp gaat pendelen?

[ Voor 11% gewijzigd door chris83 op 24-10-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@chris83 Ik neem aan dat je bedoelt 6,97kW? Bij welke buitentemperatuur? En bij welke aanvoertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Bart22 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:11:
Motorbeast:

Dat los ik op door de verwarmingsfunctie van de ketel uit te schakelen, alleen de warm water functie staat nog aan. In feite functioneert hij als douchegeiser. Als de Elga de hulp van de ketel inschakelt maakt het niet uit dat die niet reageert. De Elga blijft het gewoon alleen doen in dat geval. Werkt al 1,5 stookseizoen prima. Verwarmingsfunctie is (in elk geval op een Remeha ketel) makkelijk uit te schakelen door de maximum temperatuur van het cv water naar beneden in te stellen. Als je onder de 40 graden komt (dacht ik) springt die op ‘uit’. Maar wellicht is er ook wel een zomerfunctie te vinden waarmee je ook de verwarming uitschakelt en douchewater overhoudt.
Ik duik er nog eens in. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:35:
[...]

Ik duik er nog eens in. Bedankt!
Ik heb de berekening op bouw-energie gedaan omdat ik geen historie heb. Temp binnen is 20 graden en buiten -8. Aanvoer staat er niet bij.
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@chris83 Okee. Maar weet je of dat vermogen kan halen bij max 45 graden met radiatoren of heb je VV? Zo ja dan zou ik geen hybride pakken maar een losse WP voor verwarming en alleen de ketel als je geen boiler kwijt kan. Wat je meldt in L/L eerst hybride en wellicht later FE is zonde. Dan zou ik gelijk doorpakken. Aansluiting gas alleen al gaat fors duurder worden komende jaren.

Je kan in de specs zien of een Remeha die bijna 7 haalt bij -8. Ik vrees van niet. Pendelen moet je kijken naar minimaal vermogen. In tussenseizoen niet zo'n ramp zoals nu. Warm overdag en koud in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:49:
@chris83 Okee. Maar weet je of dat vermogen kan halen bij max 45 graden met radiatoren of heb je VV? Zo ja dan zou ik geen hybride pakken maar een losse WP voor verwarming en alleen de ketel als je geen boiler kwijt kan. Wat je meldt in L/L eerst hybride en wellicht later FE is zonde. Dan zou ik gelijk doorpakken. Aansluiting gas alleen al gaat fors duurder worden komende jaren.

Je kan in de specs zien of een Remeha die bijna 7 haalt bij -8. Ik vrees van niet. Pendelen moet je kijken naar minimaal vermogen. In tussenseizoen niet zo'n ramp zoals nu. Warm overdag en koud in de avond.
Nee met 55 graden en fans moet ik het redden, dus de aangifte moet worden aangepast in de woonkamer. Aangezien we op termijn toch de vloer en keuken willen aanpassen, wil ik meteen vvw aanleggen. Tot die tijd dus hybride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@chris83 dan zou ik een warmtepomp nemen die later ook full electric te gebruiken is. Dat is de Elga Ace niet (… op een enkeling hier na maar is niet echt aan te raden). Dus ik zou dan een andere warmtepomp kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chris83 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:04:
[...]

Nee met 55 graden en fans moet ik het redden, dus de aangifte moet worden aangepast in de woonkamer. Aangezien we op termijn toch de vloer en keuken willen aanpassen, wil ik meteen vvw aanleggen. Tot die tijd dus hybride.
Neem dan een Vaillant 75/6 bijvoorbeeld gewoon standalone. Haalt makkelijk die 55 graden bij vorst. Laat je ketel nog even hangen voor SWW. Plaats je later een boiler. NB: 2025 gaan waarschijnlijk subsidies naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:20:
[...]

Neem dan een Vaillant 75/6 bijvoorbeeld gewoon standalone. Haalt makkelijk die 55 graden bij vorst. Laat je ketel nog even hangen voor SWW. Plaats je later een boiler. NB: 2025 gaan waarschijnlijk subsidies naar beneden.
Ik heb ook een offerte gekregen voor een weheat sparrow 9kw voor 5900 euro incl installatie. Volgens mij is die vaillant wel iets duurder.

Daarnaast nog een offerte voor een mitsubishi heavy
Mitsubishi Heavy FDCW 60 VNX-W i.c.m. HSB60-W voor 5500 incl installatie

[ Voor 11% gewijzigd door chris83 op 24-10-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@chris83 Welke unit je wil/gaat nemen zullen we hier maar niet bespreken. Denk eerst goed na wat je precies wil. Als je gasloos kan nu of op termijn ....... doen.

Volgens mij is die MHI een veredelde airco unit en haal je die bijna 7kW bij -8 niet. En Weheat is een startup. Ik durf dat niet aan. Tevens 4G verbinding. Moet je willen.
Keuze daarvoor niet hier doen maar andere topics.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 24-10-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:22
ger356 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Hier sinds 1 oktober ook een Elga Ace 4 met een Honeywell T6 thermostaat. De installateur heeft de thermostaat als aan/uit aangesloten (zegt hij). Ik meet het verbruik van de warmtepomp met een Zwave schakelaar. De warmtepomp staat constant te pendelen: 8 minuten aan en 4 minuten uit.
[Afbeelding]
Ik heb als test de regelstrategie (CP780) op gebiedsregeling gezet zodat de thermostaat de sturende factor zou moeten zijn (toch?), maar het beeld blijft hetzelfde.
Als ik de gevraagde temp een paar graden hoger zet, gaat de pomp continue draaien op hoog vermogen, zonder die gekke stops. Andersom: we hadden een borrel met veel mensen in huis en dan gaat de kamertemperatuur boven de gevraagde temp en gaat de pomp keurig in rust.
Alleen als de kamertemperatuur ongeveer de gevraagde temperatuur is pendelt de pomp.
Update.
Als eerste heb ik de Honeywell thermostaat uitgezet. Daarmee ziet de Elga Ace een open contact. Dus heb ik parameter CP640 op open gezet, zodat de Elga Ace een constante warmtevraag ziet. Vervolgens de regelstrategie (CP780) weer naar weersafhankelijk anders wordt het een sauna. En jawel hoor er kwam rust in het systeem. Geen pendelen elke 8 minuten, maar een paar keer per nacht een run op het laagste niveau (200 Watt) van 45 min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIOaks9iaX98Gr7tVVmq6iXXxrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rC5ig8UZQbO0f22SbQb4LTXm.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de Honeywell als OpenTherm thermostaat aangesloten en ook dat werkt goed.
CONCLUSIE: Nooit een Honeywell T6 thermostaat op aan/uit gebruiken, maar OpenTherm werkt wel.
Intussen hier een prima uitleg gevonden over de werking van verschillende thermostaten met de Elga Ace. De Honeywell op openTerm regelt dus wel (veel) minder intelligent dan de E-twist. Dus wellicht in de toekomst toch maar een E-twist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ger356 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Update.
Als eerste heb ik de Honeywell thermostaat uitgezet. Daarmee ziet de Elga Ace een open contact. Dus heb ik parameter CP640 op open gezet, zodat de Elga Ace een constante warmtevraag ziet. Vervolgens de regelstrategie (CP780) weer naar weersafhankelijk anders wordt het een sauna. En jawel hoor er kwam rust in het systeem. Geen pendelen elke 8 minuten, maar een paar keer per nacht een run op het laagste niveau (200 Watt) van 45 min.
[Afbeelding]

Vervolgens de Honeywell als OpenTherm thermostaat aangesloten en ook dat werkt goed.
CONCLUSIE: Nooit een Honeywell T6 thermostaat op aan/uit gebruiken, maar OpenTherm werkt wel.
Intussen hier een prima uitleg gevonden over de werking van verschillende thermostaten met de Elga Ace. De Honeywell op openTerm regelt dus wel (veel) minder intelligent dan de E-twist. Dus wellicht in de toekomst toch maar een E-twist.
MP staat vol met hagelnieuwe goedkope E-Twists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:39
*knip* Dit is het Elga Ace topic

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 03-11-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 03-11-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:39
chris83 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 06:50:
[...]

Incl subsidie inderdaad. Ik kom op 6559 voor de Flint incl opties en installatie zonder subsidie. Dat is via Coolblue.
Ja, CB was net 6k (zonder opties). Ik ga er toch niet voor, ik betaal liever iets meer bij een lokaal installatiebedrijf. CB kan ook geen vorstbeveiliging leveren (off topic, excuses...dit is Elga Ace topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4lter
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-04 21:17
Heeft iemand een idee waarom mijn Elga Ace het snachts niet op temperatuur krijgt?

Hieronder de temperatuur in de woonkamer van middernacht tot smiddags 14u van vandaag. Je ziet dat hij snachts rond de 18,5 graden blijft hangen en sochtends weer aantrekt om vervolgens om 11u weer op de gewenste temperatuur van 20 graden te komen. Dit terwijl de temperatuur snachts maar een paar graden kouder is dan overdag. De gewenste/ingestelde stand is altijd 20 graden.

Ik heb de stille modus instelling (HP058) op NEE staan.

Aantal gegevens die mogelijk relevant zijn:
- 4kw model
- aangestuurd door Tado
- vloerverwarming (warp droogbouw)

_/-\o_ bedankt voor het meedenken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37QTEsSwwzKswAKib75pnXHeGIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31F0PzBkxMp7kMm585eW7crF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
W4lter schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:58:
Heeft iemand een idee waarom mijn Elga Ace het snachts niet op temperatuur krijgt?

Hieronder de temperatuur in de woonkamer van middernacht tot smiddags 14u van vandaag. Je ziet dat hij snachts rond de 18,5 graden blijft hangen en sochtends weer aantrekt om vervolgens om 11u weer op de gewenste temperatuur van 20 graden te komen. Dit terwijl de temperatuur snachts maar een paar graden kouder is dan overdag. De gewenste/ingestelde stand is altijd 20 graden.

- 4kw model
- aangestuurd door Tado

[Afbeelding]
Wat is de aanvoer/retour temperatuur overdag en 's nachts.
Wanneer draait de Elga?
Misschien is je thermostaat wat laat met aansturen?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W4lter schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:58:

- 4kw model
- aangestuurd door Tado

[Afbeelding]
Dit is wel vreemd, een enorme knik ‘s ochtends rond 07:00u suggereert dat hij dan opeens wel gaat werken. Het maakt het voor mij verdacht dat er toch ergens een nachtverlaging geprogrammeerd staat. Check zowel je Tado als je warmtepompinstellingen eens, de laatste op de hier opgesomde instellingen, ik vond bijv CP070 verdacht: “Gewenste ruimtetemperatuur tijdens nachtbedrijf (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:23

j10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVMAu8JKknqZum7uC8Psdcqj0YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRDafKmWmAAdXYKzabJzH660.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn elga ace 4kw gaat veel heen en weer/ lijkt me niet helemaal goed
veranderde instellingen
AP063 45gr
AP080 -3gr
CP780 buiten en ruimte
HP000 3gr
HP030 60min
HP061 geen
CP210 22 gr
CP220 22gr
CP230 1.5
CP000 45gr
thermostaat honeywel touch schijnt het goed te doen
alleen radiatoren
Iemand idee en/of advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart22
j10 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:09:
[Afbeelding]

veranderde instellingen
AP063 45gr
AP080 -3gr
CP780 buiten en ruimte
HP000 3gr
HP030 60min
HP061 geen
CP210 22 gr
CP220 22gr
CP230 1.5
CP000 45gr
alleen radiatoren
Dit gaat helemaal niet goed. Zeer onrustig gedrag met veel te veel starts. Ik vermoed dat de thermostaat de oorzaak is. De E twist stuurt de warmtepomp verreweg het beste aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
[Afbeelding]

veranderde instellingen
AP063 45gr
AP080 -3gr
CP780 buiten en ruimte
HP000 3gr
HP030 60min
HP061 geen
CP210 22 gr
CP220 22gr
CP230 1.5
CP000 45gr
alleen radiatoren
Iemand idee en/of advies?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aElDQgEmH0RiFh5n0YwLk56nMhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1JVn2OdFDga25t5u6m1T6jR.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn beeld vandaag. Door relatief hoge buitentemperatuur heet de EA 6 wat teveel vermogen (zelfs als hij naar de laagste stand moduleert) waardoor korte runs. Wordt vanzelf beter als het kouder wordt. Maar het beeld is veel rustiger dan bij jou en veel minder starts.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aElDQgEmH0RiFh5n0YwLk56nMhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1JVn2OdFDga25t5u6m1T6jR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Bart22 op 02-11-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:55
[Afbeelding]

veranderde instellingen
AP063 45gr
AP080 -3gr
CP780 buiten en ruimte
HP000 3gr
HP030 60min
HP061 geen
CP210 22 gr
CP220 22gr
CP230 1.5
CP000 45gr
alleen radiatoren
Ziet er niet zo goed uit inderdaad, Hier doet de Elga Ace 4kw het ook niet zo onrustig, Weet niet alle settings meer uit mijn hoofd maar hier ook met radiatoren en E twist thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM1PIc1vFGEvhUKiANpZVXXbj4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqfR8C4FxXhd67xFSwKkxkXh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:27
[Afbeelding]

veranderde instellingen
AP063 45gr
AP080 -3gr
CP780 buiten en ruimte
HP000 3gr
HP030 60min
HP061 geen
CP210 22 gr
CP220 22gr
CP230 1.5
CP000 45gr
alleen radiatoren
Je warmtepomp kan zijn vermogen niet kwijt, hij probeert het telkens even totdat hij weer klaar is en gaat vervolgens weer proberen. pendelen dus.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10

j10

er staan genoeg raditoren open dus wat kan je nog doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]

veranderde instellingen
AP063 45gr
AP080 -3gr
CP780 buiten en ruimte
HP000 3gr
HP030 60min
HP061 geen
CP210 22 gr
CP220 22gr
CP230 1.5
CP000 45gr
alleen radiatoren
Ja. Smijt die Honeywell vanmiddag nog in de afvalcontainer.
Dat ding is bezig om je WP te vermoorden.
Zoals in de WP-topics al vaak is vastgesteld is Honeywell gewoon een heel slechte combi met een WP, omdat die pwm-modulatie gebruikt.
Je moet de eTwist hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Andrehj schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:22:
[...]

Zoals in de WP-topics al vaak is vastgesteld is Honeywell gewoon een heel slechte combi met een WP, omdat die pwm-modulatie gebruikt.
Het is iets genuanceerder. Een Honeywell die als aan/uit is aangesloten geeft inderdaad een heel onrustig gedrag en is funest voor de Elga Ace, maar als je hem met OpenTherm aansluit gaat het best wel goed. De E-twist regelt wel wat intelligenter. Zie mijn ervaringen hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10

j10

hoe zie je of je thermostaat open therm aangesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
j10 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:14:
hoe zie je of je thermostaat open therm aangesloten is?
Kijken waar het draadje is aangesloten in de thermostaat (of het interfacekastje bij de ketel). De handleiding/documentatie is dan wel handig.
NB in de Elga Ace zijn de twee draadjes altijd aan dezelfde klemmen aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door ger356 op 02-11-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Andrehj schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:22:
[...]

Al die niet eTwists hebben toch ook geen buitenvoeler? Hoe past een WP dan zijn stooklijn aan? Niet toch? Lijkt me niet de meest zuinige manier. Of ben ik abuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10

j10

De buitentemparatuur is door de buitenvoeler zichtbaar in mijn honeywell thermostaat
Het systeem is vandaag een heel stuk stabieler tot nu toe
gisteren cp 780 naar ruimteregeling gezet hoop dat het helpt?
Anders word het een Etwist al zijn hier op de site ook nogal wat negatieve reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MotorBeast schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:54:
Al die niet eTwists hebben toch ook geen buitenvoeler? Hoe past een WP dan zijn stooklijn aan? Niet toch? Lijkt me niet de meest zuinige manier. Of ben ik abuis?
Die buitentemperatuurvoeler zit in of aan de buitenunit wordt los meegeleverd en aangesloten op de binnenunit. En de eTwist krijgt die buitentemperatuur door via de communicatiebus waarmee hij met de binnenunit verbonden is.
Werkt echt prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 03-11-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
j10 schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:52:
Anders word het een Etwist al zijn hier op de site ook nogal wat negatieve reacties.
Waar lees jij problemen met de eTwist dan? Heb je een link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:00
Nu het even over de eTwist gaat
Heb ik daar even een vraagje over
Het valt mij op dat de eTwist er een half graatje of 1 er bij liegt
Als bijvoorbeeld de temperatuur 18 graden is voor het opstarten van de WP de eTwist na een minuutje na het opstarten van de WP er 18.5 of zelft 19 graden wordt aangegeven
Dit doet hij ook als je een graadje hoger wil stoken ( hand bediening )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-09 11:05
minicraft schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:10:
Nu het even over de eTwist gaat
Heb ik daar even een vraagje over
Het valt mij op dat de eTwist er een half graatje of 1 er bij liegt
Als bijvoorbeeld de temperatuur 18 graden is voor het opstarten van de WP de eTwist na een minuutje na het opstarten van de WP er 18.5 of zelft 19 graden wordt aangegeven
Dit doet hij ook als je een graadje hoger wil stoken ( hand bediening )
Dat is juist, daar mopper ik al jaren over, bij ons gaat hij binnen enkele minuten al een halve graad omhoog als ik hem aanzet.
Ik snap niet dat dit bij zo'n dure thermostaat van een gerenommeerd merk mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Andrehj schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:53:
[...]

Die buitentemperatuurvoeler zit in of aan de buitenunit. En de eTwist krijgt die buitentemperatuur door via de communicatiebus waarmee hij met de binnenunit verbonden is.
Werkt echt prima.
Ja werkt zeker prima maar al die niet Etwist thermostaten werken dan toch niet met de buitentemperatuur en passen dan de stooklijn niet aan? Of regelt de binnenunit dat zonder de thermostaat?

Bij kennis 2 weken geleden de Elga wat getuned en die heeft afgelopen nacht met 3 graden buiten geen m3 gas meer verbruikt. Die is helemaal blij. Zakt nu onder de 500m3 grens waarschijnlijk en bespaart daar toch ook weer extra mee met minder vastrecht. Leuke hobby toch cv tunen. Streven is alleen nog gas voor douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Theovelders schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:21:
[...]

Dat is juist, daar mopper ik al jaren over, bij ons gaat hij binnen enkele minuten al een halve graad omhoog als ik hem aanzet.
Ik snap niet dat dit bij zo'n dure thermostaat van een gerenommeerd merk mogelijk is.
Je moet ook gewoon niet verlagen of in ieder geval minimaal, max 1 graad in de nacht bijvoorbeeld. En die 1/2 graad zal net als met een Honeywel T6 waarschijnlijk gewoon een cijfer zijn wat hij laat zien. Niet de daadwerkelijke temperatuur. Op iedere thermostaat zit een hysteresse. Als die maar niet te groot is, zeker met een WP. Zo constant mogelijk stoken, lees pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
MotorBeast schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:54:
[...]

Ja werkt zeker prima maar al die niet Etwist thermostaten werken dan toch niet met de buitentemperatuur en passen dan de stooklijn niet aan? Of regelt de binnenunit dat zonder de thermostaat?
Er zijn 2 opties qua stooklijn:

1. alleen op buitentemperatuur, dan negeert hij voor het berekenen van de stooklijn de binnentemperatuur. Werkt alleen optimaal bij volledig voorspelbaar en constant warmteverlies. Dat is is een illusie, immers zon of stevige wind heeft wel degelijk invloed.

2. Met ruimte compensatie - je kan de invloed/weging van de binnentemperatuur in de berekening tweaken.

@Pietje555 heeft hier al eerder zijn ervaringen gedeeld, kleinman heeft ook veel data gedeeld.

Ik blijf zelf bij de opentherm variant, maar opletten dat deze geen pulse width modulation gaat toepassen, dan schiet het aantal compressor starts omhoog
Bij kennis 2 weken geleden de Elga wat getuned en die heeft afgelopen nacht met 3 graden buiten geen m3 gas meer verbruikt. Die is helemaal blij. Zakt nu onder de 500m3 grens waarschijnlijk en bespaart daar toch ook weer extra mee met minder vastrecht. Leuke hobby toch cv tunen. Streven is alleen nog gas voor douchen.
EA4 of EA6? Hier idem, afgelopen nacht geen gas, maar hangt sterk af van de luchtvochtigheid. Vorig jaar een aantal keer gezien dat er dan defrost cycli optreden. Desalnietemin, zit hier de afgelopen 12 maanden op ca. 280m3 gas, ca. 50m3 verwarming is mijn schatting, en nog een klein beetje koken (heb sinds de zomer inductie).
Maar vergeet niet dat de afgelopen winter (en de 2 winters daarvoor) relatief mild waren. Als het een keer echt koud wordt vraag ik me af of de elga4 nog iets kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Buitentemp meting is onafhankelijk van welke thermostaat je gebruikt. Buitenvoeler zit niet op de buitenunit maar is een externe voeler aangesloten op X28 van de EHC-07 print, net als bij een CV ketel

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pietje555 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:57:
Buitenvoeler zit niet op de buitenunit maar is een externe voeler aangesloten op X28 van de EHC-07 print, net als bij een CV ketel
Je hebt helemaal gelijk, ik was in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Pietje555 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:57:
Buitentemp meting is onafhankelijk van welke thermostaat je gebruikt. Buitenvoeler zit niet op de buitenunit maar is een externe voeler aangesloten op X28 van de EHC-07 print, net als bij een CV ketel
Monitor jij de buitentemperatuur meting? Zo ja, heb jij ook dat de temperatuur meting af en toe weg valt? Dwz, waarde nul rapporteert?

Heb de vraag aan remeha gesteld maar tot nu toe nul reactie gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@rft80 ik monitor hem niet constant, maar nooit uitval gezien. Alleen soms op de eTwist staat alleen streepjes ipv buitentemperatuur. Zodra ik de menuknop bedien staat de temp er wel weer.
Ik weet wel dat de EA niet de gemeten temperatuur gebruikt, maar een gemiddelde van geloof ik 2 uur. Misschien gaat er bij dit berekenen iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Pietje555 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:53:
@rft80 ik monitor hem niet constant, maar nooit uitval gezien. Alleen soms op de eTwist staat alleen streepjes ipv buitentemperatuur. Zodra ik de menuknop bedien staat de temp er wel weer.
Ik weet wel dat de EA niet de gemeten temperatuur gebruikt, maar een gemiddelde van geloof ik 2 uur. Misschien gaat er bij dit berekenen iets fout?
Thanks! Dat is interessant, wist ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:11
Ik heb hier nu sinds ruim een maand een EA 6 draaien. Gaat op zich prima lijkt mij. Heb mij vandaag verdiept in de instellingen die de installateur heeft gedaan en welke de mogelijkheden zo al zijn. Wat mij opvalt is dat de hybride mode op kosten is gezet. De correcte kosten zijn ingevoerd voor normaal en dal tarief. Maar als ik de handleiding goed lees en ook het parameter overzicht hier in het begin, dan is dat totaal overbodig, want de ketel wordt niet via smartgrid contacten aangestuurd en het werkt niet op de interne klok. Klopt dit?
Waar kan je die smartgrid contacten eigenlijk wel voor gebruiken?

[ Voor 0% gewijzigd door Skipper_NH op 04-11-2024 21:37 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksman
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-03 19:54
Hey tweakers!

Na een tijd niet meer actief geweest te zijn (en mijn account verloor) ben ik weer terug, ik heb een nieuwe account gemaakt ivm dit topic.

Zojuist heb ik een schouw gehad om een remeha elga ace all-in-one te plaatsen (en die gaat er komen), ik lees alleen hier niets over in dit hybride topic, zit ik hier goed? Of moet ik toch ergens anders zijn voor dit product.

Technische weet ik wel hoe dit systeem (warmtepompen) werken maar in het gebruik en de digitale wereld heb ik nog heel wat te leren dus ik ga zeker door met lezen hier!

Fijne avond allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Skipper_NH schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:01:
Ik heb hier nu sinds ruim een maand een EA 6 draaien. Gaat op zich prima lijkt mij. Heb mij vandaag verdiept in de instellingen die de installateur heeft gedaan en welke de mogelijkheden zo al zijn. Wat mij opvalt is dat de hybride mode op kosten is gezet. De correcte kosten zijn ingevoerd voor normaal en dal tarief. Maar als ik de handleiding goed lees en ook het parameter overzicht hier in het begin, dan is dat totaal overbodig, want de ketel wordt niet via startgrid contacten aangestuurd en het werkt niet op de interne klok. Klopt dit?
Waar kan je die smartgrid contacten eigenlijk wel voor gebruiken?
De hybride kosten modus heeft niets te maken met smart grid contacten. Bij de eerste wordt aan de hand van de actuele COP bepaald of je gas moet stoken of elektra moet gebruiken. Hoe lager de COP hoe minder voordelig elektra wordt. Puur kosten dus.

Met de smart grid contacten kan je, bijvoorbeeld bij surplus aan PV stroom, de aanvoer temperatuur hoger zetten. Feitelijk buffer je dan warmte wanneer je een overvloed aan elektra hebt. In theorie kan je hiermee bij dynamisch tarieven ook blokkeren als de prijs hoog is (eg. Schakelen naar gas) en boosten als de elektra goedkoop is. In de praktijk is het niet echt makkelijk te implementeren.

Als je zoekt in dit onderwerp op "bl1 en bl2" dan vindt je mijn use case (Januari 2024). NB. Heb het in de praktijk niet gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door rft80 op 04-11-2024 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
marksman schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:25:
Hey tweakers!

Na een tijd niet meer actief geweest te zijn (en mijn account verloor) ben ik weer terug, ik heb een nieuwe account gemaakt ivm dit topic.

Zojuist heb ik een schouw gehad om een remeha elga ace all-in-one te plaatsen (en die gaat er komen), ik lees alleen hier niets over in dit hybride topic, zit ik hier goed? Of moet ik toch ergens anders zijn voor dit product.

Technische weet ik wel hoe dit systeem (warmtepompen) werken maar in het gebruik en de digitale wereld heb ik nog heel wat te leren dus ik ga zeker door met lezen hier!

Fijne avond allemaal!
Deze uitvoering is gewoon te nieuw. Weinig die hier ervaring mee hebben, dus lees je er nog niets over. Volgens mij is hij echter op de EA hybride gebasseerd allen samen gebouwd met een CV ketel. Software is waarschijnlijk hetzelfde platform met dezelfde instellingen en nukken.
Dus wat je in dit forum draadje leest gaat waarschijnlijk ook voor jou op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:11
rft80 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:05:
[...]

De hybride kosten modus heeft niets te maken met smart grid contacten. Bij de eerste wordt aan de hand van de actuele COP bepaald of je gas moet stoken of elektra moet gebruiken. Hoe lager de COP hoe minder voordelig elektra wordt. Puur kosten dus.
De handleiding geeft aan dat voor gebruik van normaal en dal tarief de smartgrid contacten nodig zijn. Als je die smartgrid contacten niet gebruikt moet je één tarief invoeren. Dat is dan toch erg beperkt. Ik denk dat er genoeg mensen normaal/dal hebben. Hoe dan om te gaan met dynamische tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Skipper_NH schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:46:
[...]

De handleiding geeft aan dat voor gebruik van normaal en dal tarief de smartgrid contacten nodig zijn. Als je die smartgrid contacten niet gebruikt moet je één tarief invoeren. Dat is dan toch erg beperkt. Ik denk dat er genoeg mensen normaal/dal hebben. Hoe dan om te gaan met dynamische tarieven?
Gewoon niet aan beginnen. Het elektrische vermogen is dermate laag dat het bufferen van warmte op momenten dat elektra goedkoop is en het uitstellen wanneer het duur is geen zin heeft. Bij relatief warm weer omdat het centen werk is en bij koud weer omdat je dan niet kunt uitstellen. De woning heeft het volledige vermogen dan immers nodig om op temperatuur te blijven.

De COP sturing is ook centen werk. Rekenvoorbeeld, op een goede dag met een efficiënt systeem haal je 9kwh energie uit een m3 gas. Je Elga4 haalt doorgaans tussen de 3 en 4 kw uit 1 kWh opgenomen vermogen - bij een gas tarief van 1,25 is electriciteit dus pas onvoordelig als je tarief >41c uitkomt. Die uren zijn op 1 hand te tellen. Pas als het erg koud wordt gaat die COP richting 2, dan is electra rond de 27c nog steeds goedkoper - probleem is dan dat je warmtepomp het alleen niet red en je hoe dan ook gas gaat stoken.

Deze functies klinken leuk maar het stelt op de Elga geen drol voor - is pure marketing. Als je een Full Electric hebt en je legionella runs moet plannen, dan zet het zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksman
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-03 19:54
Pietje555 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:00:
[...]

Deze uitvoering is gewoon te nieuw. Weinig die hier ervaring mee hebben, dus lees je er nog niets over. Volgens mij is hij echter op de EA hybride gebasseerd allen samen gebouwd met een CV ketel. Software is waarschijnlijk hetzelfde platform met dezelfde instellingen en nukken.
Dus wat je in dit forum draadje leest gaat waarschijnlijk ook voor jou op.
Dankjewel voor jou reactie!

volgens mij zijn er wel een aantal verschillen (buitenunit is veel groter en de maximale temperatuur is bv 65 gr), de installateur geeft aan dat remeha een vrije groep van 16a c karakteristiek hanteert. Dit lijkt mij wat overdreven met een maximale opname van +- 6 ampère :X de gewone elga ace 4kw hoeft dat geloof ik ook niet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
marksman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:57:
[...]

Dankjewel voor jou reactie!

volgens mij zijn er wel een aantal verschillen (buitenunit is veel groter en de maximale temperatuur is bv 65 gr), de installateur geeft aan dat Remeha een vrije groep van 16a c karakteristiek hanteert. Dit lijkt mij wat overdreven met een maximale opname van +- 6 ampère :X de gewone elga ace 4kw hoeft dat geloof ik ook niet toch?
Fabrikanten geven altijd een te zware groep op omdat de montage handleiding universeel is en niet toegespitst op Nederland. Zo hebben ze nooit problemen.
Zo staat er ook dat hij vast aangesloten moet worden terwijl je hier er gewoon een stekker aan mag zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:41

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

marksman schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:25:
Hey tweakers!

Fijne avond allemaal!
Afgelopen vrijdag is er bij mij een 6KW all-in-one geinstalleerd. :)

Nu 76 pagina's doorlezen zodat ik 'm ook efficient in kan stellen :P

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
Hier ook een ea6kw monoblock, afgelopen 2 dagen gaat om 6 uur ook cv aan, reden onbekend. Gebruik wel iets nachtverlaging 1,5 graad maar deze gaat pas 7 uur uit met halve graad verhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
mt66 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:13:
Hier ook een ea6kw monoblock, afgelopen 2 dagen gaat om 6 uur ook cv aan, reden onbekend. Gebruik wel iets nachtverlaging 1,5 graad maar deze gaat pas 7 uur uit met halve graad verhoging
Je zou even kunnen kijken naar de temperatuur waarop de cv mag bijspringen (staat standaard erg hoog) en de tijd die de warmtepomp krijgt om het alleen te proberen. Tabel op de eerste pagina van deze draad toont de codes. Kleine tip, neem niet te grote stappen bij het aanpassen van de parameters

En 1.5 graden nachtverlaging is overigens echt veel. Mijn huis is vrij goed geïsoleerd maar daar zou de Elga bij het huidige weer bijna een dag over doen om dat gat zonder gas te dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Ik zag dat de remeha monoblock incl installatie goedkoper is dan de split unit. De monoblock neemt binnen ook minder ruimte in. Waarom zou je dan nog voor de split unit kiezen?

Kun je met een elga ace monoblock ook full electric gaan, of is dit niet efficient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
chris83 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:39:
Ik zag dat de remeha monoblock incl installatie goedkoper is dan de split unit. De monoblock neemt binnen ook minder ruimte in. Waarom zou je dan nog voor de split unit kiezen?

Kun je met een elga ace monoblock ook full electric gaan, of is dit niet efficient?
Mono moet je maatregelen nemen tegen bevriezing bij stroomuitval. Split niet.
Wil je all electric dat is het vermogen wel wat laag en je zult een WP boiler bij moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Pietje555 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:59:
[...]

Mono moet je maatregelen nemen tegen bevriezing bij stroomuitval. Split niet.
Wil je all electric dat is het vermogen wel wat laag en je zult een WP boiler bij moeten plaatsen.
Aan wat voor maatregelen moet ik dan denken?
Daarnaast moet je een backup heater hebben neem ik aan voor de verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris83 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:09:
Aan wat voor maatregelen moet ik dan denken?
Bijvoorbeeld een ventiel wat open gaat als bij vorst de stroom uitvalt. Dan loopt je CV-systeem leeg, en kan je WP dus niet stukvriezen. Is wel erg onhandig, want daarna moet je het hele systeem wel opnieuw vullen voordat ook de CV-ketel weer werkt, maar je WP blijft (als het goed is aangelegd tenminste) heel.

Bovendien heeft monoblock nog een nadeel: Je WP bij vorst altijd blijven draaien, anders vriest ie stuk. Je kunt dus niet aangeven dat je onder een bepaalde temperatuur de WP geheel uit wilt schakelen. Alternatief is altijd de waterpomp laten draaien, maar dat kost je weer warmte.
Daarnaast moet je een backup heater hebben neem ik aan voor de verwarming?
Waarom? Het gaat om een hybride installatie, je hebt toch een CV-ketel?

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 06-11-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
rft80 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:15:
[...]

Gewoon niet aan beginnen. Het elektrische vermogen is dermate laag dat het bufferen van warmte op momenten dat elektra goedkoop is en het uitstellen wanneer het duur is geen zin heeft. Bij relatief warm weer omdat het centen werk is en bij koud weer omdat je dan niet kunt uitstellen. De woning heeft het volledige vermogen dan immers nodig om op temperatuur te blijven.

De COP sturing is ook centen werk. Rekenvoorbeeld, op een goede dag met een efficiënt systeem haal je 9kwh energie uit een m3 gas. Je Elga4 haalt doorgaans tussen de 3 en 4 kw uit 1 kWh opgenomen vermogen - bij een gas tarief van 1,25 is electriciteit dus pas onvoordelig als je tarief >41c uitkomt. Die uren zijn op 1 hand te tellen. Pas als het erg koud wordt gaat die COP richting 2, dan is electra rond de 27c nog steeds goedkoper - probleem is dan dat je warmtepomp het alleen niet red en je hoe dan ook gas gaat stoken.

Deze functies klinken leuk maar het stelt op de Elga geen drol voor - is pure marketing. Als je een Full Electric hebt en je legionella runs moet plannen, dan zet het zoden aan de dijk.
Waarom zou een Elga het niet redden zonder gas? Ik heb hem toch echt zo ingesteld bij een kennis. Als hij het daar in het verleden met een L/L redde waarom dan niet met een Elga? Moet volgens mij geen probleem zijn. Ja niet als je een Elga hebt gekocht en 7kW nodig hebt voor een heel huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
MotorBeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:58:
[...]

Waarom zou een Elga het niet redden zonder gas? Ik heb hem toch echt zo ingesteld bij een kennis. Als hij het daar in het verleden met een L/L redde waarom dan niet met een Elga? Moet volgens mij geen probleem zijn. Ja niet als je een Elga hebt gekocht en 7kW nodig hebt voor een heel huis.
Omdat de EA iets heel anders is dan luchtverwarming. Met luchtverwarming verwarm je alleen lokaal waar de airco hangt. Massatraagheid telt nauwelijks mee.
Stralingswarmte kent een L/L installatie niet.
Je kan makkelijk van 16 naar 20 graden. Met de EA doe je daar mer dan een dag over.
Daarnaast heb je de backup verwarming nodig voor je defrost cyclus. Als de EA de warmte uit het CV water trekt om te defrosten krijg je een enorme plons koud water door je systeem. De backup verwarming vangt dat op.
Als laatste; als de EA het net trekt haal je max een dT van 3 graden. Als de retour door het defrosten onder de 16 graden komt wordt de defrost afgeboken. Met een beetje pech kom je in een defrost spiraal en levert de EA geen warmte meer omdat hij ingevroren is. Hier kun je alleen uitkomen met de backupverwarming.
En helaas op de EA zitten geen aansluitingen om een elektrisch backupverwarming aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Pietje555 op 06-11-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:24:
[...]

Omdat de EA iets heel anders is dan luchtverwarming. Met luchtverwarming verwarm je alleen lokaal waar de airco hangt. Massatraagheid telt nauwelijks mee.
Stralingswarmte kent een L/L installatie niet.
Je kan makkelijk van 16 naar 20 graden. Met de EA doe je daar mer dan een dag over.
Daarnaast heb je de backup verwarming nodig voor je defrost cyclus. Als de EA de warmte uit het CV water trekt om te defrosten krijg je een enorme plons koud water door je systeem. De backup verwarming vangt dat op.
Als laatste; als de EA het net trekt haal je max een dT van 3 graden. Als de retour door het defrosten onder de 16 graden komt wordt de defrost afgeboken. Met een beetje pech kom je in een defrost spiraal en levert de EA geen warmte meer omdat hij ingevroren is. Hier kun je alleen uitkomen met de backupverwarming.
En helaas op de EA zitten geen aansluitingen om een elektrisch backupverwarming aan te sluiten.
We verlagen de Elga niet, constant 20 graden (deden we met L/L ook niet overigens).

Waarom zou je een backup verwarming nodig hebben voor defrosts? Genoeg mensen die gewoon met een Monobloc met radiatoren verwarmen. Trek je ook de warmte uit de radiatoren. Was van de week hier 2 graden met veel vocht buiten, draait gewoon door tot nu toe. @Kleinman doet dat toch ook?

Leuk experiment. We gaan het zien. Ketel kunnen we altijd weer bijschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 06-11-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Andrehj schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:50:
[...]

Bijvoorbeeld een ventiel wat open gaat als bij vorst de stroom uitvalt. Dan loopt je CV-systeem leeg, en kan je WP dus niet stukvriezen. Is wel erg onhandig, want daarna moet je het hele systeem wel opnieuw vullen voordat ook de CV-ketel weer werkt, maar je WP blijft (als het goed is aangelegd tenminste) heel.

Bovendien heeft monoblock nog een nadeel: Je WP bij vorst altijd blijven draaien, anders vriest ie stuk. Je kunt dus niet aangeven dat je onder een bepaalde temperatuur de WP geheel uit wilt schakelen. Alternatief is altijd de waterpomp laten draaien, maar dat kost je weer warmte.

[...]

Waarom? Het gaat om een hybride installatie, je hebt toch een CV-ketel?
Dus qua verbruik is split dan weer beter eigenlijk? Omdat je aangeeft dat bij monoblock je hem niet uit kan zetten. Ik dacht juist dat bij lage temp de monoblock warmtepomp wel blijft draaien maar dat cv bijschakelt.

De vraag mbt backup heater is om vervolgens ooit in de toekomst van het gas af te gaan. De elga ace is qua prijs nu interessant, maar de stap naar full electric (over een jaar of 6-7 in onze planning) is dan lastig te maken volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door chris83 op 06-11-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
MotorBeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:58:
[...]

Het ging me om de nutteloze feature van COP sturing en smart grid functionaliteit. Maar goed, we doen een poging...

Ik refereer speciek aan een Elga 4, die levert met moeite 2.5kw bij vorst. Daar kan je geen woonhuis mee verwarmen, gaat echt in een negatieve spiraal komen doordat de warmte uit de radiatoren wordt getrokken voor de defrost.
Kan me moeilijk voorstellen dat het bij een Elga Ace 6 wel kan zonder bij verwarming. Je haalt Martin aan maar die heeft ook L/L en een element voor de defrost.

Het was vorige winter niet eens zo koud.. als het gaat vriezen dan worden de plaatjes echt anders. Het feit dat jij de Elga zonder bijverwarming hebt aangesloten (technisch) en dat het tot vandaag werkt wil niet zeggen dat het in december januari goed gaat.. maar wel zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
chris83 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:39:
[...]

Waarom zou je onder een bepaalde temperatuur de wp helemaal uit willen zetten? Dan zou het toch een combi gas en wp zijn?

De vraag mbt backup heater is om vervolgens ooit in de toekomst van het gas af te gaan. De elga ace is qua prijs nu interessant, maar de stap naar full electric (over een jaar of 6-7 in onze planning) is dan lastig te maken volgens mij.
Klopt, daar is de ace in de basis niet geschikt voor. Je wilt de WP kunnen uitzetten onder bepaalde temperaturen omdat de netto bijdrage (energie toevoeging uit de buitenlucht) kleiner wordt dan de energie die nodig is om de pomp te ontdooien. Gaat dan uiteraard om extreem lage temperaturen dus zal in praktijk bijna nooit voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Dus qua verbruik is split dan weer beter eigenlijk? Omdat je aangeeft dat bij monoblock je hem niet uit kan zetten. Ik dacht juist dat bij lage temp de monoblock warmtepomp wel blijft draaien maar dat cv bijschakelt.

Een Ace is niet interessant wbt prijs als je op termijn FE wil. Dat wordt een kleine ramp....of groot. Hoe je het wil zien.

Je hebt nu nog met slechte afgifte een wat hogere aanvoer nodig. Gewoon een monobloc R290 kopen. Die kunnen in nood zelfs naar 60/70 graden bij vorst. Is dat zuinig op dat moment? Nee. Dan vloerverwarming wat je wil op termijn en dan is het zuiniger. Boiler kan er nu al in ook.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 06-11-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat hangt ervan af hoe je het instelt. En dat hangt weer van de benodigde temperatuur in je afgiftesysteem af. Als je bij vorst een retourwatertemperatuur van 50 graden of meer hebt, kun je de WP niet meer aanzetten, want die kan dan zijn vermogen niet meer kwijt.
De EA is een hybride, en moet je ook zo zien. Het vermogen kakt bij vorst veel te hard in om er full electric mee te gaan. Kijk maar naar de vermogenstabellen en -grafieken ergens aan het begin van dit topic. En bovendien ondersteunt de EA geen SWW en geen backup heater.
Als je full electric wilt, moet je een full electric WP kopen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar Mitsubishi (zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen), maar er zijn meer goede merken.

Pagina: 1 ... 19 ... 31 Laatste