Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_sch24
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-07-2024
Hoi allen,

Ik heb een vraag over de Remeha Elga Ace in combinatie met het Honeywell evohome systeem.

Wij hebben na aanvraag aan de installateur een het honeywell evohome systeem op onze vloerverwarming aangesloten in combinatie met een Remehe Tzerra en een Elga Ace hybride warmtepomp.

Met verwarmen gaat dit prima. Echter nu ik er mee wil koelen lijkt de koelvraag niet goed door te komen. Zo zie ik op mijn evohome thermostaat vaak 0% staan bij de koelvraag terwijl de temperatuur boven het setpoint is om te koelen. Soms gaat hij wel ineens koelen voor korte duur, maar de warmtepomp lijkt grotedeels van een warmte dag op standby te staan.

Heeft iemand tips waar ik naar moet kijken? Ik ben het spoor een beetje bijster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:09
Ben ik nog een keer over het (relatief) hoge rustverbruik van de Elga Ace buiten stookseizoen (bij geen verwarming of koeling dus)

Zoals meerdere Tweakers aangaven leek de Ace 6kw ‘zuiniger’ te zijn dan de 4kw.

Remeha verwijst op mijn vraag waarom dat is simpelweg naar de installateur,deze weet dat natuurlijk ook niet.

Rtfm gedaan: en idd staat ook daar een ander rust/standby verbruik in; 15/16W voor de Elga ace 4kw, en 9W voor de 6kw.

Waarom er een verschil is tussen de 2 versies blijft me een raadsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vFrnjPzvAGlrcVVcGvNMmk1yw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JypfACEJYUTO1GgFqdppuIv8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Andere buiten unit. Regeling van de compressor gebruikt waarschijnlijk meer.
Staat wel een label van Remeha op maar is gewoon een rebrand. Remeha maakt ze niet zelf

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraslo
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-11-2024
Bij ons is ongeveer 4 maanden geleden een Elga Ace 4kw geplaatst. Wij zijn er tot nu toe erg blij mee, vooral op de erg warme dagen houd het apparaat het huis mooi koel!

Maar het viel me vandaag op dat de aansluitingen van het buffervat lijken te roesten. Dat lijkt me wel vrij snel na een paar maanden, maar ik weet ook niet zo goed wat het anders kan zijn. Ik heb foto’s toegevoegd waarop het goed te zien is.

Heeft iemand dit ooit eerder gezien? En kan het kwaad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izdCCuV0JQ0ff7BSVNa1rCjNsjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtTBgAxVgvYmLIopI3b2ATrp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXqBsmP3bBkioWNze4SpyDOBNi8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLdJAND8R0qWnETUrvypY3Gs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuBcwOt1fmy-JfkjgB3_dPPtFwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2RwS8VnyX36dvoA9lQP5b6n.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpeZK-wRJJ5ayhLMzbdE749ooFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UFXpijBflhnmABvUhSgNkDe.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door Fraslo op 20-08-2024 18:48 . Reden: Correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:00
Fraslo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:47:
Bij ons is ongeveer 4 maanden geleden een Elga Ace 4kw geplaatst. Wij zijn er tot nu toe erg blij mee, vooral op de erg warme dagen houd het apparaat het huis mooi koel!

Maar het viel me vandaag op dat de aansluitingen van het buffervat lijken te roesten. Dat lijkt me wel vrij snel na een paar maanden, maar ik weet ook niet zo goed wat het anders kan zijn. Ik heb foto’s toegevoegd waarop het goed te zien is.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe hoog staat de aanvoer temperatuur tijdens het koelen? Vermoedelijk staat deze laag waardoor er condensvorming ontstaat op de aansluitingen wat vervolgens gaat roesten.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraslo
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-11-2024
De aanvoer temperatuur staat op de standaard fabrieksinstelling (18 graden). De koelmodus is slechts enkele dagen gebruikt sinds +-2 maanden geleden, alleen tijdens de echt warme dagen. Ons hele huis heeft vloerverwarming, de vloeren en eigenlijk ook het hele systeem waren op het oog condensvrij/droog tijdens gebruik.

Ik had van een Remeha verwacht dat niet zo snel en zo erg zou moeten gaan roesten.

Maar als ik het goed begrijp kan de koel modus dus niet met de standaard temperatuur gebruikt worden? Met welke aanvoer temperatuur zou het ongeveer wel veilig kunnen werken? Of is het helemaal niet veilig te gebruiken (wat wel een reden voor aanschaf was voor ons)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB_Demolisher
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:02
Zo te zien zijn je cv leidingen ook helemaal wit uitgeslagen.
Ook bij ons draait de 4kw sinds 4 maanden en is de koeling geactiveerd. Ook op 18 graden.

In het ketelhuis was er zeer veel condens op de cv leidingen, zowel de metalen als de "dampvrije" kunstof leidingen. Iedere dag even met een handdoek droog droog gewreven.

Ik heb de koel temperatuur omhoog gezet naar 21 graden. Prachtige temperatuur om op extreem hete dagen een prima koel gevoel te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:23

[Afbeelding]
Ik vind het wel vreemd dat op dat vat pisbakkenstaal is gebruikt ipv messing voor een aantal delen.

Zo'n stalen stop/dop heb ik ook een keer gebruikt toen ik tijdelijk een waterleidingvertakking af moest sluiten tijdens de verbouwing, de loodgieterdocent die me van tips en advies voorzag, drukte me op het hart dat het voor tijdelijk wel even kon maar dat ik op den duur messing zou moeten pakken want roestvorming.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Je installateur heeft stalen fitwerk gebruikt. Dat is goedkope meuk en niet geschikt voor installaties die ook koelen, want dan gaat het roesten.
Ik zou de installateur op het matje roepen en hem dit laten vervangen door messing.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fraslo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:35:
Ik had van een Remeha verwacht dat niet zo snel en zo erg zou moeten gaan roesten.
Dat heeft niks met Remeha te maken. Deze fittingen komen uit de bus van de installateur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TB_Demolisher schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:39:
Ik heb de koel temperatuur omhoog gezet naar 21 graden. Prachtige temperatuur om op extreem hete dagen een prima koel gevoel te geven
Doe je nog op de een of andere manier aan monitoring?
Ik denk niet dat je WP bij een dergelijke hoge watertemperatuur zijn minimaal vermogen kwijt kan, dus die warmtepomp zal wel flink pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TB_Demolisher schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:39:
In het ketelhuis was er zeer veel condens op de cv leidingen, zowel de metalen als de "dampvrije" kunstof leidingen.
Wat bedoel je met dampvrij?
Op kunststof leidingen komt natuurlijk net zo goed condens als op leidingen van andere materialen.
Het kunststof kan er alleen prima tegen (net als koper en rvs trouwens).
Eigenlijk moet je in cv-installaties die ook moeten kunnen koelen geen staal toepassen (dus ook niet die galvanisch verzinkte cv-buizen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Na enige mails met Remeha ben ik wat verder voor de sturing van een 2e pomp.
Dit kan handig zijn bij een secundaire circulatiepomp na een parallel buffer of een vloerverwarmingverdeler pomp.
Op de EHC-07 print zit hiervoor connector X26. Het is een potentiaalvrij contact welke schakelt als de WP start met verwarmen of koelen.
Echter deze is alleen actief vanaf firmware versie 1.08 ofwel vanaf 2e helft 2024.
Ik heb 1.07 en de firmware kan niet geupdate worden. De enigen mogelijkheid is de EHC-07 vervangen à € 220,- met de laatste firmware. Alleen moet je oppassen voor voorraad want die hebben nog 1.07.
Een tweede punt was de vochtigheidsensor. De sensor van Remeha kan alleen aan/uit, terwijl de handleiding ook van een 0-10V signaal spreekt.
Deze heeft Remeha echter geen documentatie en ondersteuning voor.
Ik wil een ruimteopnemer gaan gebruiken om de relatieve luchtvochtigheid te bepalen. Deze geeft een 0-10 V signaal af. Ik was benieuwd hoe de software hier op zou reageren met watertemperatuur verhogen. Ik ben dus niet veel wijzer geworden en denk dat ik bij Ali maar eens zo'n opnemer ga kopen en proberen. Zag dat ze rond de € 25 zijn. Hobby mag wat kosten.
Overigens is de Remeha sensor (gewoon een Honeywell) dik €200,- Ook daar kun je bij Ali voor 2 tientjes klaar zijn

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Ik heb enorm mijn best gedaan om te bestuderen welke Remeha warmtepomp ik als monoblock kan inzetten voor mijn vloerverwarming maar het blijft enorm onduidelijk welk model ik daarvoor moet hebben. Ik ga geen CV aansluiten en ook niet SWW (ik heb een warmtepomp boiler).

Het lijkt bij Remeha alsof er altijd sprake is van een buitendeel en een hydraulisch binnendeel. Ik kan mij echter amper de voordelen van zo'n hyraulisch binnendeel voorstellen.

Als ik de configurator van Remeha gebruikt adviseerd deze de "Buitendeel warmtepomp monoblock 2 AWHP 4 MR" en de "Elga Ace Monoblock Control Box H 4-8" te combineren maar in de gebruiksaanwijzing kan ik nergens vinden hoe dit dan werkt. Weet iemand hiet meer over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-09 14:51
SuperKris schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:55:
Ik heb enorm mijn best gedaan om te bestuderen welke Remeha warmtepomp ik als monoblock kan inzetten voor mijn vloerverwarming maar het blijft enorm onduidelijk welk model ik daarvoor moet hebben. Ik ga geen CV aansluiten en ook niet SWW (ik heb een warmtepomp boiler).

Het lijkt bij Remeha alsof er altijd sprake is van een buitendeel en een hydraulisch binnendeel. Ik kan mij echter amper de voordelen van zo'n hyraulisch binnendeel voorstellen.

Als ik de configurator van Remeha gebruikt adviseerd deze de "Buitendeel warmtepomp monoblock 2 AWHP 4 MR" en de "Elga Ace Monoblock Control Box H 4-8" te combineren maar in de gebruiksaanwijzing kan ik nergens vinden hoe dit dan werkt. Weet iemand hiet meer over?
Als je een warmtepomp van Remeha wil die je "niet hybride" wil inzetten dan kun je de Remeha Mercuria Ace all-electric warmtepomp overwegen. Is een monoblock en in te zetten zonder cv-ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SuperKris schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:55:
Als je geen CV aansluit gaat het niet om een hybride installatie, en zit je hier in het verkeerde topic.
Dan zou ik (als je echt bij Remeha wilt blijven) een Mercuria Ace kopen, waarvoor er een eigen topic is: Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompen

Overigens gebruikt Remeha buitendelen van Mitsubishi Electric, en zie ik de meerwaarde van het Remeha label op die warmtepompen niet. Dan kun je beter het origineel bij Mitsubishi kopen.

Andere merken maken overigens ook uitstekende monoblock warmtepompen.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Andrehj schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:50:
[...]

Als je geen CV aansluit gaat het niet om een hybride installatie, en zit je hier in het verkeerde topic.
Dan zou ik (als je echt bij Remeha wilt blijven) een Mercuria Ace kopen, waarvoor er een eigen topic is: Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompen

Overigens gebruikt Remeha buitendelen van Mitsubishi Electric, en zie ik de meerwaarde van het Remeha label op die warmtepompen niet. Dan kun je beter het origineel bij Mitsubishi kopen.

Andere merken maken overigens ook uitstekende monoblock warmtepompen.
Thanks, om 1 of andere reden vindt ik de opstel mogelijkheden niet zo duidelijk bij Remeha. Ik ben zeker niet op zoek naar specifiek een Remeha, maar bij mijn zoektocht leken de pompen van Remeha best een goede performance te hebben qua COP, behoud van vermogen bij lage temperatuur, en een nette prijs.

Als de buitendeelen Mitsubishi zijn kan ik misschien idd beter daar naar kijken, maar dan lijken eigenlijk altijd split units te zijn. Ik kan amper info vinden over monoblocks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SuperKris schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:56:
Als de buitendeelen Mitsubishi zijn kan ik misschien idd beter daar naar kijken, maar dan lijken eigenlijk altijd split units te zijn. Ik kan amper info vinden over monoblocks.
Zie hier bij Alklima (de importeur): https://alklima.nl/ecodan...tepompen-met-propaan-r290
Meer info (en verdere vragen) in Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen, want Mitsubishi is hier off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:30
https://share.icloud.com/photos/074SjDXbesVJaBqiO0EIhUd8Q

Is dit een normaal geluid als de 6kw in bedrijf is?
Het lijkt alsof er lucht ofzo in de leidingen zit?

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LS88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:03
Een hulp/advies verzoek (als ik deze vraag hier mag stellen althans?)

We zijn bezig met het bekijken van opties om de energiekosten omlaag te brengen. We hebben een huis uit 2005, tussenwoning van 151 m2 en een plat dak. Gezien de leeftijd is de isolatie prima. Nog geen zonnepanelen maar die zijn we wel serieus in overweging aan het nemen. Momenteel hebben we nog een vrij nieuwe CV ketel van Remeha uit het jaar 2018. Het gasverbruik ligt jaarlijks rond de 700 m3 en stroom rond de 1700kWh. Voor douchen, warm kraanwater en koken gebruiken we rond de 12 m3 per maand. Dus ongeveer 556 m3 is voor de CV met vloerverwarming. De vloerverwarming zetten we alleen op de begane grond aan, wat 2 ruimtes zijn.

Nu een 2-tal adviesgesprekken gehad gehad. De eerste adviseur gaf aan dat door het lage gasverbruik, een hybride waterpomp volgens hem niet rendabel was gezien de investering. Hij adviseerde de combi zonnepanelen met 2x een airco- installatie voor 4200,- (alleen 2x airco + installatie). Nu verkoopt dat bedrijf ook geen hybride warmtepomp dus dat speelt mogelijk mee.

De 2e adviseur heeft de optie zonnepanelen i.c.m. met de Remeha Elga Ace hybride 4Kw gegeven. Voor alleen de hybride waterpomp met installatie vraagt die 8800,- euro exclusief de subsidie. Dat vond ik zelf een behoorlijk fors bedrag. Voor de besparing op gas duurt het break even punt dan iets van 12 jaar en dat is gerekend zonder investering voor de zonnepanelen en het hogere verbruik op elektriciteit.

Is dit een reële prijs in deze markt en is deze waterpomp inderdaad geschikt voor onze situatie om het gasverbruik verder terug te dringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@LS88 Klinkt misschien vreemd maar bereken maar eens wat full electric doet. Ik weet bijna zeker dat je dan een fractie langere tvt hebt maar wel van het gas af bent. Hier kan je een mooi vergelijk maken https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Voor je beeldvorming. Ik stook al 4 jaar met L/L, kostte me €5500,- voor 3 units op iedere verdieping 1 en zelfs die dingen ga ik niet snel terugverdienen met 500 a 600m3 per jaar voor verwarmen. Nu vind ik dat niet erg want koelen is goud waard maar een hybride ketel neem ik never nooit niet. Heb nu een aanbieding voor Vaillant FE en die heb ik in 12 jaar terugverdient. Zet ik die in hybride ketel ben ik 10,5 jaar onderweg.

Ik twijfel nog steeds want net als jij met zo weinig verbruik is de businesscase flinterdun. De investering levert op de beurs en zelfs met spaarrente meer op.

Overigens is €8800,- duur. Ik kan hybride voor €5500,- na subsidie inclusief nieuwe ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LS88
MotorBeast schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:46:
@LS88 een hybride ketel neem ik never nooit niet.
Ten eerste bedankt voor de reactie. Ik ben me nog aan het oriënteren, maar wat is de reden om niet voor een hybride waterpomp te kiezen?
Overigens is €8800,- duur. Ik kan hybride voor €5500,- na subsidie inclusief nieuwe ketel.
En welk bedrijf is dat? Mag via PM ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
LS88 schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:23:
[...]

Ten eerste bedankt voor de reactie. Ik ben me nog aan het oriënteren, maar wat is de reden om niet voor een hybride waterpomp te kiezen?

[...]

En welk bedrijf is dat? Mag via PM ;)
Waarom zou je gas blijven stoken als FE kan waarbij gas nooit meer goedkoop wordt en je vastrecht van zo'n €300,- per jaar vervalt? Jij hebt vloerverwarming (ik helaas niet maar met mijn radiatoren gaat FE ook) en hebt eigenlijk helemaal geen ketel nodig om te verwarmen. Dat ga je makkelijk redden met een WP. Dan blijft over een heel klein verbruik voor alleen SWW. Moet je eens uitrekenen wat dan je verbruik per m3 je nog kost. Rond de €1,80 a €2,- per m3 incl alle kosten. En dan mag je ook nog eens 1 keer per 4 a 5 jaar een beurt incalculeren (niet vaker want je verbruik is laag, doe ik zelf ook) en daar ben je ook vanaf. Een WP kan je makkelijk zelf onderhouden en scheelt je ook daar dus kosten.

NB: die ketel kan je echt wel nog kwijt op MP. De mijne is wel op na 16 jaar. Ik ben dus al 4 jaar hybride met L/L en betaal voor gas nog steeds met een verbruik van 400m3 zo'n €60,- per maand = €1,80 per m3. :X

Bedrijf waar ik een offerte van heb is https://www.de-eilanden.nl/warmtepomp/ Doen ook FE maar helaas alleen Daikin waar ik geen fan van ben als ik het topic lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LS88 schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:12:

We zijn bezig met het bekijken van opties om de energiekosten omlaag te brengen. We hebben een huis uit 2005, tussenwoning van 151 m2 en een plat dak. Gezien de leeftijd is de isolatie prima. Nog geen zonnepanelen maar die zijn we wel serieus in overweging aan het nemen. Momenteel hebben we nog een vrij nieuwe CV ketel van Remeha uit het jaar 2018. Het gasverbruik ligt jaarlijks rond de 700 m3 en stroom rond de 1700kWh. Voor douchen, warm kraanwater en koken gebruiken we rond de 12 m3 per maand. Dus ongeveer 556 m3 is voor de CV met vloerverwarming. De vloerverwarming zetten we alleen op de begane grond aan, wat 2 ruimtes zijn.

Nu een 2-tal adviesgesprekken gehad gehad. De eerste adviseur gaf aan dat door het lage gasverbruik, een hybride waterpomp volgens hem niet rendabel was gezien de investering. Hij adviseerde de combi zonnepanelen met 2x een airco- installatie voor 4200,- (alleen 2x airco + installatie). Nu verkoopt dat bedrijf ook geen hybride warmtepomp dus dat speelt mogelijk mee.

De 2e adviseur heeft de optie zonnepanelen i.c.m. met de Remeha Elga Ace hybride 4Kw gegeven. Voor alleen de hybride waterpomp met installatie vraagt die 8800,- euro exclusief de subsidie. Dat vond ik zelf een behoorlijk fors bedrag. Voor de besparing op gas duurt het break even punt dan iets van 12 jaar en dat is gerekend zonder investering voor de zonnepanelen en het hogere verbruik op elektriciteit.

Is dit een reële prijs in deze markt en is deze waterpomp inderdaad geschikt voor onze situatie om het gasverbruik verder terug te dringen?
Allereerst is je vraag vrij algemeen en misschien geschikter voor het algemene L/W warmtepomp topic. Lees ook de FAQ eens nauwkeurig door.
Belangrijke vraag is hier: wat zijn je doelen, wat wil je bereiken?
Je huis lijkt zeer geschikt voor een warmtepomp, ook full electric, omdat het warmteverlies beperkt is (obv jouw lage gasverbruik) en je vloerverwarming hebt (waardoor je op lagere temperatuur kunt verwarmen, wat ook een pre is voor een WP, maar niet een must).
Puur financieel gezien is het de vraag of je de kosten van de investering in een warmtepomp terugverdient tov het scenario waarbij je je gasketel houdt. Door het lage gasverbruik is je besparingspotentieel ook lager. Dit kun je zelf berekenen of via de website die @MotorBeast noemt.
Er zijn natuurlijk ook andere argumenten te bedenken, zoals klimaat, reduceren afhankelijkheid van gas, enz.
Succes

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Je moet bij airco's nog wel even de installatie van een wp boiler optellen en bij een all-electric de kosten van een wisselklep en een sanitair boilervat. Toch beiden snel weer €1500.-
Hybride is denk ik de goedkoopste een meest comfortabele oplossing. Maar ik vind de offerte wel erg hoog. Met €1500 voor montage moet het wel lukken.
Of het rendabel is, is de vraag. Zeker als je nog geen pv hebt. Wel verhoogt het je energie label wat de waarde van je huis verhoogd.
Airco's tellen niet positief mee voor je label ook al heb je geen gas meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Pietje555 Hybride is het goedkoopst in aanschaf maar niet op de lange termijn gebruik. Mijn tvt is voor FE maar 1,5 jaar langer maar daarna is de besparing veel hoger met FE.

En met airco's hoef je helemaal geen WP boiler op te tellen als je alleen maar wil verwarmen net als met hybride ketel. Dat kan....dat is wat anders. Overigens als je alleen wil verwarmen en niet wil koelen raad ik wel L/L af en ben dan weer een voorstander van hybride vanwege het comfortverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-09 14:51
LS88 schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:12:

8800 euro (exclusief subsidie) voor een 4Kw Elga Ace is aan de stevige kant. Heb net een offerte gekregen voor een Elga Ace 6Kw, inclusief installatie, vuilafscheider en buffervat voor 6600 euro (exclusief subsidie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
MarkBark schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:18:
[...]

8800 euro (exclusief subsidie) voor een 4Kw Elga Ace is aan de stevige kant. Heb net een offerte gekregen voor een Elga Ace 6Kw, inclusief installatie, vuilafscheider en buffervat voor 6600 euro (exclusief subsidie).
Da’s heel veel idd, betaalde een jaar terug bij Holland Warmte incl installatie 6000,- ofzo en daar ging dan de subsidie nog vanaf.

• LS88
Dank voor alle adviezen, ik ga nog even het verschil tussen hybride en FE doorrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:34
LS88 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:21:
Dank voor alle adviezen, ik ga nog even het verschil tussen hybride en FE doorrekenen.
Ik heb 3 jaar geleden voor hybride Elga 4kW gekozen en heb spijt.
Had toen koudwatervrees, lukt het wel enzo.
Nu heb ik hybride en gebruik dus voor SWW en bijstook nog zo'n 350 m3 per jaar,
maar dat kost me ruim 600 aan zowel gas als vastrecht (dat is na 10 jaar dus 6000 euro).
Had ik geweten wat ik nu weet was ik voor full electric gegaan.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• Pietje555
Tijgerkracht schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:27:
[...]

maar dat kost me ruim 600 aan zowel gas als vastrecht (dat is na 10 jaar dus 6000 euro).
Maar heb je voor € 6.000 meer een full-electra inclusief tapwaterboiler met installatie? Denk het niet

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
Pietje555 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:41:
[...]

Maar heb je voor € 6.000 meer een full-electra inclusief tapwaterboiler met installatie? Denk het niet
+2k voor de nieuwe cv ketel.
de ace 4 was waarschjijnlijk 4k, dus 12k budget.
en op basis van 15 jaar is het nog hoger.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:59
[...]

Hier hetzelfde verhaal, zou het echt anders doen nu. CV ketel is vervangen wat een bak duiten heeft gekost. En vergeet onderhoud contract niet.

Die boeven willen de cv alleen in onderhoud nemen als de wp ook in onderhoud komt. Dubbel tarief... Terwijl de wp nauwelijks onderhoud nodig heeft. En zou eigenlijk verwachten dat de cv ook minder onderhoud nodig heeft met 300m3 per jaar.

• Pietje555
BarryH schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:21:
[...]

+2k voor de nieuwe cv ketel.
de ace 4 was waarschjijnlijk 4k, dus 12k budget.
en op basis van 15 jaar is het nog hoger.
Moet je niet voor het gemak de 1000 kWh elektra vergeten om de 350 m3 gas te compenseren. Als je gas bij een hybride nodig hebt dan is dit in ongunstige situaties (erg koud buiten en SWW hoge temperatuur opwekken). Je COP is dan zeker niet hoger is dan 2,5 wat ongeveer het omslagpunt is elektrisch/gas.
In de 10 jaar ben je dan toch weer € 2000 extra aan stroom kwijt.
Of je moet natuurlijk PV hebben en kunne salderen. Ik zou nu echter hier niet van uitgaan.

Het is inmiddels zo complex geworden met gas/elektra/PV/salderen en teruglever kosten dat ik denk dat het allemaal niet veel meer uit maakt. Vergeet ook niet dat de subsidie op een WP teruggeschroefd wordt.

Ik denk dat gas de meest comfortabele oplossing is en hybride de goedkoopste.
Maar dat kan over een paar jaar weer helemaal anders zijn.
In mijn situatie, met veel PV en hybride met een relatief nieuwe gasketel, was de investering relatief laag en heb ik alles in 4 jaar terugverdiend (de hybride al in 2 seizoenen). Wel alles zelf aangelegd en volle subsidies.
Als de CV ketel aan vervanging toe is kijk ik wel wat ik dan ga doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Pietje555 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:46:
[...]

Moet je niet voor het gemak de 1000 kWh elektra vergeten om de 350 m3 gas te compenseren. Als je gas bij een hybride nodig hebt dan is dit in ongunstige situaties (erg koud buiten en SWW hoge temperatuur opwekken). Je COP is dan zeker niet hoger is dan 2,5 wat ongeveer het omslagpunt is elektrisch/gas.
Of je moet natuurlijk PV hebben en kunne salderen. Ik zou nu echter hier niet van uitgaan.

Het is inmiddels zo complex geworden met gas/elektra/PV/salderen en teruglever kosten dat ik denk dat het allemaal niet veel meer uit maakt. Vergeet ook niet dat de subsidie op een WP teruggeschroefd wordt.

In mijn situatie, met veel PV en hybride met een relatief nieuwe gasketel, was de investering relatief laag en heb ik alles in 4 jaar terugverdiend (de hybride al in 2 seizoenen). Wel alles zelf aangelegd en volle subsidies.
Klopt, maar bij mij hangt die hybride er nu 11 jaar en de gasketel 14, dus ik zit op dat volgende punt.
om het ook simpel te houden gaat het dus (tussen nu en 5 jaar) allemaal eruit en een FE ervoor terug.
En over kosten: de aansluiting op het gasnet gaat de komende jaren flink in prijs stijgen, dus ik wil daar graag vanaf (en dat ik dan geen schaliegas of LNG uit Qatar of Rusland nodig heb is de slagroom op de taart).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Pietje555
BarryH schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:06:
[...]
de aansluiting op het gasnet gaat de komende jaren flink in prijs stijgen
Ik reken dat niet mee. De kosten van een elektriciteit aansluiting gaan waarschijnlijk veel harder omhoog door de vele problemen op het elektriciteitsnet. De netbeheerders reken dit gewoon door. Di kosten zijn gigantisch om dit op te lossen.
Mijn leverancier rekent al € 5,- per maand meer. Is 10% meer dan mijn vorige contract.
Gas heeft geen uitbreiding van het bestaande net nodig. Dat ligt rustig in de grond en er komt steeds minder afname. De kosten verhoging zal voornamelijk overheids belastingen zijn op gebruik (m³), maar dan lopen ze al gauw tegen de sociale minima aan. Vastrecht kun je als consument niet op bezuinigen. Dat is voor rijk en arm even hoog.
Goedkope elektriciteit geloof ik niet in. Energiebedrijven hebben aandeelhouders en er moet winst gemaakt worden. Gratis elektriciteit verdienen ze niets aan. We zitten nu nog even in een markt waar iedereen zoekende is, maar de klappen komen er zeker aan.

Feit is, dat je pas achteraf kan zien of je de juiste keus hebt gemaakt en of het alle moeite waard geweest is.

• BarryH
Achteraf is inderdaad leerzaam. Voor mij was dat de zonneboiler die weinig nut had
Over het gasnet: volgend jaar betaal ik daar niet meer aan mee, dus dat moet iemand anders goed maken

• MotorBeast
[...]

Mocht een Elga niet standalone kunnen (weet ik niet, even opzoeken) laat je je ketel hangen (anders die ketel verkopen op MP), gas aansluiting eruit en WP Boiler erbij. Snel doen want de subsidies gaan naar beneden. Dan ben je volgens mij met zo'n 2 mille FE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:46:
[...]

Cop2 omslagpunt? Niet meer dus. Voorbeeld: 1m3 gas GC €1,27 1kWh stroom €0,24. 1m3=8kW 1kwh bij Cop 2 =2kW Oftewel 4kWh = 1m3 dan = €0,96 aan stroom is geen €1,27. Oftewel zelfs bij Cop2 is een WP goedkoper. En dan zijn de bijkomende kosten van gas ook nog eens hoger. PV helpt alleen maar is totaal niet nodig.

Zie nu pas dat je 2,5 zegt dus dan is het nog gunstiger met stroom. 8)

Toevallig net weer gesprek die beide levert. Als je FE kan en hybride niet nodig is altijd FE zegt hij. Ze zijn er installateurs met rekenkundige kennis en technische. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2024 15:12 ]

• Pietje555
@MotorBeast dan hebben ze zeker een glazen bol?

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:15
Iemand hier een oplossing voor die foutmelding? Systeem al stroomloos gemaakt maar niet geholpen

Ik heb mij ook opgegeven voor de early access, ben benieuwd waar ze meekomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aggsCu5j6IKJS4y0y57chYewBbo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a236Yh41iUZqKLC8okOQeYFz.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
Wij kunnen in ieder geval beter rekenen dan jij naar het huidig prijspeil. In de toekomst kan niemand kijken.

• Pietje555
@MotorBeast ik kan ook niet verwachten dat een consument met haalbaarheids berekeningen en bijbehorende software overweg kan.
Wat jij op het moment bij GC betaalt is totaal niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:13:
@MotorBeast ik kan ook niet verwachten dat een consument met haalbaarheids berekeningen en bijbehorende software overweg kan.
Wat jij op het moment bij GC betaalt is totaal niet relevant.
Moeilijk toch je fout toegeven als installateur van hybride die foutieve info verstrekt.

Nb: het zijn niet mijn tarieven die ik betaal. Het was maar een voorbeeld van de site van GC. Pak iedere willekeurige energieleverancier tegen de huidige tarieven en je krijgt dezelfde uitkomst.

Stof tot nadenken voor een ieder die keuzes moet maken. Fijne avond. Nog even genieten van de gratis warmte buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KupkuH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37
Vraag van technische aard: Na doorlezen van dit topic zie ik dat er meerdere mensen zijn die de Elga monitoren via Modbus om de data in Home Assistant te krijgen. Zien jullie ook dat er aardig wat "ruis" op de aanvoer temperatuur wp en retour temperatuur wp zit? Ik zie een delta van soms wel +/- 0,5 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MOBhZ78wjlMz6v-GJL5NQXlC_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIodjpTnT99v5LGQuaRZy96y.png?f=fotoalbum_large

Het gekke is dat ik ook eens gekeken heb of er een verschil is met de eTwist eraan of niet.. Sluit ik er even een aan/uit thermostaat op aan, zie ik een veel constantere lijn +/- 0.1 graden. met de eTwist eraan +/- 0.5 graden. Het lijkt alsof het Rbus protocol van de eTwist stoort. Een ferriet kern om de kabel naar de eTwist mocht niet helpen.
Reden dat ik de eTwist gebruik is dat ik dan met war+ruimte kan regelen en ook de eTwist iets zwaarder kan laten wegen in het regel gedrag. Zet ik een aan/uit thermostaat eraan kan dit niet.
Zijn er meer mensen die dit gezien/getest hebben en wellicht een oplossing weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
KupkuH schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:33:
Vraag van technische aard: Na doorlezen van dit topic zie ik dat er meerdere mensen zijn die de Elga monitoren via Modbus om de data in Home Assistant te krijgen. Zien jullie ook dat er aardig wat "ruis" op de aanvoer temperatuur wp en retour temperatuur wp zit? Ik zie een delta van soms wel +/- 0,5 graden:
[Afbeelding]

Het gekke is dat ik ook eens gekeken heb of er een verschil is met de eTwist eraan of niet.. Sluit ik er even een aan/uit thermostaat op aan, zie ik een veel constantere lijn +/- 0.1 graden. met de eTwist eraan +/- 0.5 graden. Het lijkt alsof het Rbus protocol van de eTwist stoort. Een ferriet kern om de kabel naar de eTwist mocht niet helpen.
Reden dat ik de eTwist gebruik is dat ik dan met war+ruimte kan regelen en ook de eTwist iets zwaarder kan laten wegen in het regel gedrag. Zet ik een aan/uit thermostaat eraan kan dit niet.
Zijn er meer mensen die dit gezien/getest hebben en wellicht een oplossing weten?
Kan je het modbus adres + settings delen? Ik gebruik modbus sensoren, herken dit beeld totaal niet. Wellicht goed om de conversatie te verplaatsen naar het juiste onderwerp? Er is een monitoring draad waar wellicht meer mensen meelezen die je kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KupkuH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37
rft80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:59:
[...]

Kan je het modbus adres + settings delen? Ik gebruik modbus sensoren, herken dit beeld totaal niet. Wellicht goed om de conversatie te verplaatsen naar het juiste onderwerp? Er is een monitoring draad waar wellicht meer mensen meelezen die je kunnen helpen
Ik gebruik modbus 403 en 404 voor aanvoer en retour wp:
- name: "M_Aanvoertemperatuur WP" #remeha_varHpHeatPumpTF
slave: 100
address: 403
slave_count: 0
input_type: holding
data_type: int16
scan_interval: 2
device_class: temperature
unit_of_measurement: °C
Gebruik voor modbus settings 57600 baud rate, 8 databits, even parity, 1 stop bit, geen flow control.
Ik zal de conversatie ook verplaatsen naar de juiste thread.

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:19
vandordten schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:34:
Iemand hier een oplossing voor die foutmelding? Systeem al stroomloos gemaakt maar niet geholpen

Ik heb mij ook opgegeven voor de early access, ben benieuwd waar ze meekomen

[Afbeelding]
Heb jij dit al op kunnen lossen? Ik heb deze melding ook.

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:15
Nope, nu wel een nieuwe tekst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUs8i4YrMGQgDrWdmo_1bE3TWjY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7MuIVRWKdYcDENe3LGD3KZ8p.png?f=fotoalbum_large
ardvark99 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:00:
[...]

Heb jij dit al op kunnen lossen? Ik heb deze melding ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
Die tekst heb ik idd ook. Ook een lekkere duidelijke tekst, welk apparaat? Verder werkt wel alles, en ik bedien de WP via home assistant. Dan negeer ik dit tot het in de app is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Zelfde tekst hier op onze E-Twist. Alles functioneert wel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 11:42
Korte vraag waar ik zo 123 niet uitkom. Kom van een Intergas installatie af, maar nu een woning met een Remeha Calenta 40L CW6 + Elga Ace 4KW hybride setup. Er is geen extern buffervat oid.

Mijn vraag: Wat doet de SWW setting in de Elga Ace? Is die mijn met setup uberhaupt bruikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Het Vosje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:32:
Korte vraag waar ik zo 123 niet uitkom. Kom van een Intergas installatie af, maar nu een woning met een Remeha Calenta 40L CW6 + Elga Ace 4KW hybride setup. Er is geen extern buffervat oid.

Mijn vraag: Wat doet de SWW setting in de Elga Ace? Is die mijn met setup uberhaupt bruikbaar?
Niets

Die is er omdat de software met de Mercuria gedeeld wordt, die wel SWW ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 11:42
BarryH schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:08:
[...]

Niets

Die is er omdat de software met de Mercuria gedeeld wordt, die wel SWW ondersteunt.
Ah, helder antwoord - thanks!

Dan nog een andere vraag om de setup nog beter te leren kennen.
Zelfs in de ECO stand voor tapwater verbruikt de Calenta 40L CW6 ongeveer 0,7m3 gas per dag puur om de 40L interne tank op temperatuur te houden. Ik ga er vanuit dat dit een anti-legionella ding is om dat water daar warm genoeg te houden?

Kan ik ergens iets in de parameters vervangen om deze setup wat meer eco te maken? Vind het zonde gas en geld voor een functie die ik helemaal niet nodig heb :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Het Vosje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:08:
[...]

Ah, helder antwoord - thanks!

Dan nog een andere vraag om de setup nog beter te leren kennen.
Zelfs in de ECO stand voor tapwater verbruikt de Calenta 40L CW6 ongeveer 0,7m3 gas per dag puur om de 40L interne tank op temperatuur te houden. Ik ga er vanuit dat dit een anti-legionella ding is om dat water daar warm genoeg te houden?

Kan ik ergens iets in de parameters vervangen om deze setup wat meer eco te maken? Vind het zonde gas en geld voor een functie die ik helemaal niet nodig heb :o
Wellicht heeft die ook een "uit" stand voor comfort? De eco stand is dat de tank alleen warm wordt gehouden tijdens de uren dat de kamerthermostaat boven de 18 graden is ofzo
Anders die interne tank maar beter isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Het Vosje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:32:

Ik weet niet precies welke SSW instelling je bedoelt, maar als je Calenta via opentherm is aangesloten kun je de tapwatertemperatuur op je EA instellen.
Eco stand werkt niet. Zet je deze uit dan wordt je interne boiler koud en krijg je eerst 40 l koud water als je warm water wilt gebruiken. Voor ketels met voorraad moet je comfort selecteren of het voorraad vat af koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:53
Zijn er al ervaringen/wetenswaardigheden met de nieuwe Elga ace all in one?

Ik wil op korte termijn een hybride warmtepomp laten plaatsen en ik had de Daikin/Intergas op het oog, maar nu komt Remeha ook met een combinatie cv-ketel met warmtepomp.

Als ik de informatie hier over lees, lijkt mij dit ook een heel interessant toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elangerak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-09 15:57
Ik ben hier ook benieuwd naar, mijn intergas ketel is na 15 jaar aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:03

Fremske

and change the world

Hallo allemaal,

Gezien het hier in het Zuiden koude nachten zijn ben ik op zoek naar referenties qua gebruik.

Bij 4 graden in de nacht en 14 graden (zonnig) overdag. Kom ik met de EA 4 op een verbruik van 5kw. Dit geld voor een vrijstaande woning uit 1997 met redelijke isolatie en vloerverwarming. Ik draai op binnen- en buitenruimte temperatuur met een stooklijn van 0.6

Is dit acceptabel?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:34
Fremske schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:16:
Hallo allemaal,

Gezien het hier in het Zuiden koude nachten zijn ben ik op zoek naar referenties qua gebruik.

Bij 4 graden in de nacht en 14 graden (zonnig) overdag. Kom ik met de EA 4 op een verbruik van 5kw. Dit geld voor een vrijstaande woning uit 1997 met redelijke isolatie en vloerverwarming. Ik draai op binnen- en buitenruimte temperatuur met een stooklijn van 0.6

Is dit acceptabel?
Hier ook 5kWh, maar draai hier alleen overdag van 10:00 tot max 17:00 op stroom van de zonnepanelen.
Dee vloerverwarming buffert en in de nacht koelt het een graad af

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Moeilijk om te vergelijken maar vind het niet overdreven veel. Welke binnentemperatuur hou je aan?

Ik heb hier de thermostaat op 20.5 staan, na regeling op 1e en 2e verdieping (alleen badkamer en werkkamer draait mee, geen nachtverlaging in de woonkamer). Gisteren 6kWh verbruikt.

Twee onder een kap, 2008, radiatoren met boosters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wE3XLL-iJ_9RwAqla9BpgdDLKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zUhAB8KUePVVUWGep2I7KYRL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door rft80 op 05-10-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:12
Mijn schoonvader heeft twee jaar geleden een Elga Ace hybride laten installeren via een project van de gemeente. Helaas was de installateur al failliet voordat de boel helemaal netjes afgeleverd was, en er zou nog een uitleeschip missen?

De warmtepomp draait en lijkt het prima te doen, maar we kunnen dus vrij weinig zien.

We hebben nu voor het eerst een heel jaar aan jaarverbuik en kunnen zien dat het gasverbruik is gehalveerd van 1000 naar 500m3, maar het stroomverbruik (waarvan veel daluren) is fors gestegen met 2800kWh.
Is dit iets wat in de lijn der verwachting ligt?

1m3 gas = ongeveer 10kwh lees ik.

Dat zou dus betekenen dat 500m3 x 10 = 5000kWh, en dat we dus door de COP ongeveer de helft van die kWh bespaard hebben?

Gaan we dan aan de prijs rekenen:

1m3 gas kost gemiddeld op dit moment €1,30
Dus een besparing van 500 x 1,3 = €650 aan gas.

1kWh = €0,30
Extra verbruikt aan kWh voor verwarmen: 2800 kWh x 0,30 = €840

Negatief 190 euro extra betaald door de WP.
Maar de meeste van deze kWh's zijn 'gratis' door de zonnepanelen.

[ Voor 18% gewijzigd door timpel_800 op 08-10-2024 16:51 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
timpel_800 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:43:
Mijn schoonvader heeft twee jaar geleden een Elga Ace hybride laten installeren via een project van de gemeente. Helaas was de installateur al failliet voordat de boel helemaal netjes afgeleverd was, en er zou nog een uitleeschip missen?

De warmtepomp draait en lijkt het prima te doen, maar we kunnen dus vrij weinig zien.

We hebben nu voor het eerst een heel jaar aan jaarverbuik en kunnen zien dat het gasverbruik is gehalveerd van 1000 naar 500m3, maar het stroomverbruik (waarvan veel daluren) is fors gestegen met 2800kWh.
Is dit iets wat in de lijn der verwachting ligt?

1m3 gas = ongeveer 10kwh lees ik.

Dat zou dus betekenen dat 500m3 x 10 = 5000kWh, en dat we dus door de COP ongeveer de helft van die kWh bespaard hebben?
Als de verbruikscijfers kloppen lijkt deze WP niet erg efficient te draaien.
Bij een COP van circa 4 zou je de helft verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Er is niks anders verandert in het huis wat het verschil in deze verbruikscijfers kan verklaren, dus het lijkt er inderdaad op dat de WP niet erg efficiënt draait zoals je aangeeft.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@timpel_800
Meet je het stroomverbruik van de warmtepomp apart? Of is het totale stroomverbruik 2800 kWh gestegen en weten wij niet 100% zeker of dit door de warmtepomp komt?
Wat zeggen de cijfers van de warmtepomp zelf?

Kun je wat vertellen over het afgiftesysteem? Vloerverwarming, zo ja hoeveel m2, wat voor verdeler?
Radiatoren? Zo ja, hoeveel, wat voor types (21, 22, 33, enz.) en zijn deze geboost met fans?
Is er een naregeling?

Wat zijn de instellingen van de warmtempomp, met name de stooklijn? Zie de topic start.

De efficientie is mogelijk inderdaad erg slecht, dit ligt vaak aan een te hoge stooklijn, een beperkt afgiftesysteem, mengverdelers, een parallel buffervat, of een combinatie hiervan.

Normaal gesproken verwacht je globaal het bespaarde gasverbruik x 2 als extra stroomverbruik, dus in jouw geval 1000 kWh.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
timpel_800 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:43:

Negatief 190 euro extra betaald door de WP.
Maar de meeste van deze kWh's zijn 'gratis' door de zonnepanelen.
Foute benadering; KWh zijn nooit gratis. Had je ze niet verbruikt dan had je 10 ct gekregen. Ze kosten je dus 10 ct. Het is dus helemaal geen argument om slecht presteren van de WP te accepteren.
Maar aan de hand van de gegevens is er weinig van te zeggen.
Is het een 4 of een 6 kW EA, wat zijn je temperatuur trajecten (toevoer/retour temperatuur) en heb je deze temperaturen nodig omdat je radiatoren hebt?
Wat is de woonkamer temperatuur?
Werk je met een stooklijn of alleen ruimtethermostaat.
Er zijn gewoon erg voor gegevens nodig om een zinnig antwoord te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Goede vragen waar ik nu niet direct allemaal een antwoord op heb.

Stroomverbruik is idd afgenomen vanaf de eindrekening van de energieleverancier dus niet direct aan de WP gemeten, maar kan eigenlijk geen andere oorzaak hebben.

Verwarming woonkamer convectorputten. Huis staat vol op zuid met volledig glas (dubbel, gedateerd) pui. Warmt dus door evt. zoninstraling snel op. Thermostaat staat altijd op 21 graden.
Verder 'normale' radiatoren (nieuwbouwwijk in de polder, bouwjaar 1983).

Morgen zal ik even in de WP kijken om wat meer gegevens over de stooklijn etc. te kunnen delen. Vooralsnog bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@timpel_800
Eerst maar eens bevestigen of het vermoeden klopt. Als dat klopt, dan kan je het stroomverbruik denk ik enorm verminderen.

ik had tot enkele jaren geleden ook een convectorput en mijn ervaring is dat die dingen slecht presteren op lage temperatuur. Er zijn veel Tweakers die convectorputten en radiators boosten met fans, dan kun je met veel lagere temperaturen verwarmen waardoor de efficiëntie van de Elga enorm toeneemt.

Er is een mooi systeem wat een mede-Tweaker commercieel aanbiedt met zelfs een eigen topic. Als jij of je schoonvader dat niet ziet zitten dan is Speedcomfort ook een optie, let op: (1) prijziger, (2) minder stil en (3) als je deze toch kiest neem dan wel de lage temperatuur schakelaar die al bij 28 graden inschakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
timpel_800 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:07:
Goede vragen waar ik nu niet direct allemaal een antwoord op heb.

Stroomverbruik is idd afgenomen vanaf de eindrekening van de energieleverancier dus niet direct aan de WP gemeten, maar kan eigenlijk geen andere oorzaak hebben.

Verwarming woonkamer convectorputten. Huis staat vol op zuid met volledig glas (dubbel, gedateerd) pui. Warmt dus door evt. zoninstraling snel op. Thermostaat staat altijd op 21 graden.
Verder 'normale' radiatoren (nieuwbouwwijk in de polder, bouwjaar 1983).

Morgen zal ik even in de WP kijken om wat meer gegevens over de stooklijn etc. te kunnen delen. Vooralsnog bedankt.
Normaal gesproken kost 1m3 gas bij een WP 2KWH stroom, dus 500m3 vervangen door 2800kwh stroom is zeker weten niet goed

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@timpel_800 Zoals hierboven al gezegd kan het vervangen van 500 kuub gas nooit 2800 kWh aan elektriciteit kosten. Dat zou ca 1000 (factor 2 tov gas) of misschien 1250 kWh (factor 2.5, met wat minder efficient afgiftesysteem) moeten zijn.
Overigens wordt er in dit topic (en ook in de andere WP-topics) steeds weer op gewezen dat monitoring van je WP erg belangrijk is, en dat de allerbelangrijkste parameter (namelijk het stroomverbruik) supergemakkelijk te meten is met een kWh-meter specifiek voor de WP in de meterkast.
Je hebt nu 2800 kWh verbruikt, wat je bij 30 ct/kWh al € 840 heeft gekost. Die kWh-meter van 60 euro (zie TS) had je dus allang terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Wij gaan verbouwen en overwegen om gelijk vloerverwarming aan te leggen op de begane grond, 1e en 2e verdieping laag temperatuur radiatoren.

Had discussie met de installateur die standaard een mengverdeler met pomp meelevert, waarschijnlijk vanuit de gedachte dat er bijgemengd moet worden. Vraag aan de ervaringsdeskundigen - uitgaande van een aanvoer die niet boven de 45 graden komt is dit nodig?

Kan me twee zaken voorstellen:

1. Pomp van de ea4 is onvoldoende krachtig om de boel rond te pompen (74m2 vloerverwarming)

2. De hybride combinatie zorgt soms voor een overshoot - dwz, wanneer de EA4 het alleen niet redt (defrost cycle) en de CV bijspringt wordt er tijdelijk water verwarmd tot boven de gewenste aanvoertemperatuur (simpelweg omdat de cv ook op minimaal vermogen niet anders kan)

Hoor graag jullie gedachten. Ervaring leert dat vertrouwen op de installateur niet altijd tot het optimale resultaat leidt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
rft80 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:12:
Wij gaan verbouwen en overwegen om gelijk vloerverwarming aan te leggen op de begane grond, 1e en 2e verdieping laag temperatuur radiatoren.

Had discussie met de installateur die standaard een mengverdeler met pomp meelevert, waarschijnlijk vanuit de gedachte dat er bijgemengd moet worden. Vraag aan de ervaringsdeskundigen - uitgaande van een aanvoer die niet boven de 45 graden komt is dit nodig?

1. Pomp van de ea4 is onvoldoende krachtig om de boel rond te pompen (74m2 vloerverwarming)

2. De hybride combinatie zorgt soms voor een overshoot - dwz, wanneer de EA4 het alleen niet redt (defrost cycle) en de CV bijspringt wordt er tijdelijk water verwarmd tot boven de gewenste aanvoertemperatuur (simpelweg omdat de cv ook op minimaal vermogen niet anders kan)

Hoor graag jullie gedachten. Ervaring leert dat vertrouwen op de installateur niet altijd tot het optimale resultaat leidt..
Hmm, zou kunnen maar, het hangt ook erg af van jouw specifieke situatie die wij niet kennen.

Wat voor vvw systeem heb je op het oog? Wat voor vloer enz gaat het op/in?

Ter voorbeeld, wij hebben een ea4 met vvw begane en 1e verdiep, maar wel van WARP systems en die gebruiken low profile oplossingen en dus dunnere buisjes en daar zitten dus altijd pompen op de verdelers, met het oppervlak wat je noemt en bijbehorend volume voelt het niet raar dat er een pomp bij komt kijken in elk geval (voorkomt dat je dus beneden problemen kunt krijgen om de boel warm te krijgen ten opzichte van de radiatoren boven die je dan moet gaan knijpen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@rft80 45 graden is voor vloerverwarming veel te hoog, dus ja een mengverdeler nodig.
Voor vloerverwarming is 30 graden voldoende.
Er zijn hybride verdelers waar je de menging eenvoudig kan instellen door een ventiel.
Debiet van EA4 is waarschijnlijk te laag om je radiatoren en vloerverwarming te voeden. De CV pomp doet niets met het debiet als deze bij staat omdat er een openverdeler in de EA zit. Transport doet alleen de pomp in de EA.

Kleine tip: plaats een drukgecompenseerd inregelventiel voor je vloerverwarming. Dan is het debiet naar je vloerverdeler altijd gelijk ongeacht het debiet van de EA of drukverhoging door het dichtlopen van de radiatoren.
Je stelt simpel het aantal liter in en dit verdeel je over de groepen met de ventieltjes op de verdeler. Veel eenvoudiger inregelen en veel stabieler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:30
rft80 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:12:

Ik heb een robot hybride verdeler met pomp die pas gaat bijmengen als de aanvoer 40c wordt.
Heb nu met een aanvoer van ca 30-35c een lekker warme vloer gehad toen het zo koud was laatst.

Als het straks onder nul wordt gaat denk ik de ketel bij stoken en dan kom ik wel boven die 40c uit voor de radiatoren in de rest van de beneden en boven.
(Huis is 1100 m3 inhoud, ca 300+ m2)

Heb een ea6 sinds juni. Kwam van 3000m3 gas per jaar zoiets. Geen idee wat het nu wordt, maar denk wel goedkoper.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Pietje555 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:10:
@rft80 45 graden is voor vloerverwarming veel te hoog, dus ja een mengverdeler nodig.
Voor vloerverwarming is 30 graden voldoende.
Thanks, was ook zeker niet de bedoeling om 45 graden aanvoer te hanteren, draai zelfs met T22 radiatoren prima op 35 a 40 graden - dus ga er vanuit dat 30 op zon oppervlakte makkelijk moet kunnen.
Er zijn hybride verdelers waar je de menging eenvoudig kan instellen door een ventiel.
Debiet van EA4 is waarschijnlijk te laag om je radiatoren en vloerverwarming te voeden. De CV pomp doet niets met het debiet als deze bij staat omdat er een openverdeler in de EA zit. Transport doet alleen de pomp in de EA.

Kleine tip: plaats een drukgecompenseerd inregelventiel voor je vloerverwarming. Dan is het debiet naar je vloerverdeler altijd gelijk ongeacht het debiet van de EA of drukverhoging door het dichtlopen van de radiatoren.
Je stelt simpel het aantal liter in en dit verdeel je over de groepen met de ventieltjes op de verdeler. Veel eenvoudiger inregelen en veel stabieler.
En in dit voorbeeld heb ik dan een externe pomp nodig of niet meer? Aangezien je zegt dat alleen de EA pomp voor het transport zorgt? Die EA4 doet standaard 12 liter per minuut, staat nu op 10 liter omdat 12 liter tot herrie leidt (de bypass maakt dan geluid wat resoneert in de leidingen - ik vermoed dus dat de druk wat te hoog is op 12 liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
1nsane schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:05:
[...]

Hmm, zou kunnen maar, het hangt ook erg af van jouw specifieke situatie die wij niet kennen.

Wat voor vvw systeem heb je op het oog? Wat voor vloer enz gaat het op/in?
16mm buis, infrezen in de dekvloer (18mm diep), betonnen ondervloer is geïsoleerd vanuit de bouw (eps) met na isolatie (tonzon). Top vloer pvc of parket (woonkamer) en gietvloer (keuken).
Ter voorbeeld, wij hebben een ea4 met vvw begane en 1e verdiep, maar wel van WARP systems en die gebruiken low profile oplossingen en dus dunnere buisjes en daar zitten dus altijd pompen op de verdelers, met het oppervlak wat je noemt en bijbehorend volume voelt het niet raar dat er een pomp bij komt kijken in elk geval (voorkomt dat je dus beneden problemen kunt krijgen om de boel warm te krijgen ten opzichte van de radiatoren boven die je dan moet gaan knijpen).
Mijn radiatoren boven doen heel weinig, middels na regeling wordt flink geknepen (werkkamers zolder) of staat uit (slaapkamers 1e verdieping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:01
Hier komt binnenkort een elga Ace all-in-one ter vervanging van een 20 jaar oude ketel. We hebben onlangs deze op 50 graden gezet om te kijken of we het huis warm konden krijgen en ja dat ging, had de thermostaat op 20 gezet en het werd warm beneden. Deze week is er vloerisolatie aangebracht en boven wordt er nog op korte termijn 4 kozijnen met glas (enkel nu) vervangen.
Erg benieuwd hoeveel deze hybride pomp aan stroom verbruikt aangezien we pas over paar maanden 8 zonnepanelen krijgen. Gelukkig gaan we over paar dagen naar nieuw energie contract van 18cent per kwh :)

Zijn er hier gebruikers al van de all in one versie omdat ik heel veel lees over de gewone elga ace en niet weet of dit dan de all in one is of niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 10:00
Snakeman123 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:39:
Gelukkig gaan we over paar dagen naar nieuw energie contract van 18cent per kwh :)
Waar heb je dat voor elkaar gekregen? Alleen de belastingen en overige kosten zijn al snel 17 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
...
We hebben onlangs deze op 50 graden gezet om te kijken of we het huis warm konden krijgen en ja dat ging, had de thermostaat op 20 gezet en het werd warm beneden.
...
Deze test kan je beter doen wanneer het buiten koud is, dus rond het vriespunt of lager. Nu is het te warm en koelt het huis niet sterk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier komt binnenkort een elga Ace all-in-one ter vervanging van een 20 jaar oude ketel. We hebben onlangs deze op 50 graden gezet om te kijken of we het huis warm konden krijgen en ja dat ging, had de thermostaat op 20 gezet en het werd warm beneden. Deze week is er vloerisolatie aangebracht en boven wordt er nog op korte termijn 4 kozijnen met glas (enkel nu) vervangen.
Erg benieuwd hoeveel deze hybride pomp aan stroom verbruikt aangezien we pas over paar maanden 8 zonnepanelen krijgen. Gelukkig gaan we over paar dagen naar nieuw energie contract van 18cent per kwh :)

Zijn er hier gebruikers al van de all in one versie omdat ik heel veel lees over de gewone elga ace en niet weet of dit dan de all in one is of niet :P
Ik begrijp niet veel van je verhaal.
  1. Als je Elga de ketel gaat vervangen is het geen hybride installatie meer.
  2. Geen idee wat je met all-in-one bedoelt. Bedoel je een monoblock?
  3. Voor de gewone Elga geldt dat wanneer je deze all-electric wilt gebruiken, er wel betere alternatieven zijn, die vooral bij lage temperaturen meer vermogen leveren. Waarom deze keus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Andrehj schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

Ik begrijp niet veel van je verhaal.
  1. Als je Elga de ketel gaat vervangen is het geen hybride installatie meer.
  2. Geen idee wat je met all-in-one bedoelt. Bedoel je een monoblock?
  3. Voor de gewone Elga geldt dat wanneer je deze all-electric wilt gebruiken, er wel betere alternatieven zijn, die vooral bij lage temperaturen meer vermogen leveren. Waarom deze keus?
De Elga all in one is een hybride warmtepomp cv ketel combinatie in 1 machine. Binnendeel van de Elga ace is dan ingebouwd in de cv ketel. Nieuw, minder installatie werk, concurrentie met Intergas die iets dergelijks al eerder op de markt brachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:01
Er bestaat dus een Elga Ace all in one, dit is dus een hybride warmte pomp
https://www.remeha.nl/pro...X-FyjRt6I_zRoCG04QAvD_BwE
Hybride met cv ketel in een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatmarked
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 13:10
Hier komt ook een Elga Ace :)

Welke thermostaat gebruiken jullie erbij? Ik wil graag een die ik kan koppelen aan Google Assistent. Zit te denken aan de Honeywell T6. Zie in de forum aantal keer de eTwist voorbijkomen, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bronkie1947
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-02 09:07
Hallo allemaal,

Nu sinds een maand een Remeha Elga Ace 4kw Monoblock gekoppeld aan een bestaande Remeha Calenta Ace. Als thermostaat de Remeha etwist versie 9.

Huis
Bouwjaar: 1901
Dak geïsoleerd
Vlieringvloer geïsoleerd
Ramen HR+++ geïsoleerd
Vloer/kruipruimte wordt vanaf 5 november geïsoleerd
Spouw is te smal om te isoleren
Zonnepanelen met 3000kwh overproductie (zonder warmtepomp)
Alleen Hoge temperatuur radiatoren.

Wij hadden de afgelopen jaren een gemiddeld verbruik van 950 m3 aan gas (inclusief warm tapwater). Echter waren wij wel schraal met het verwarmen. Thermostaat max op 19,5 en snachts terug naar 16. Wij hopen 550m3 minder gas te verbruiken met de warmtepomp. Maar toch meer comfort te hebben met een basistempertuur van 19 graden.

De instellingen staan nog grotendeels ingesteld op de fabrieksinstellingen of wat de installateur heeft ingesteld.
Ik heb wel een schema gemaakt. Snachts gaat de temperatuur terug naar 19 graden en overdag naar 20,5

Wat mij opvalt is dat wanneer de thermostaattemperatuur is bereikt zeker wel nog een half uur vol doordraait. Is dat helemaal nodig? Kan dat ook anders?

Via de app zie ik dat de stooklijn op 1.7 staat.

Is er ergens een overzicht te vinden, of heeft iemand een handig overzicht van instellingen voor ongeveer mijn situatie?

Daarnaast staat de buitenunit op de keukenaanbouw op 3 bigfoots en ongeveer 4,5 meter van het slaapkamer raam af. Ik hoor de warmtepomp niet of nauwelijks in de slaapkamer. Maar ik 'voel'/hoor em wel als ik de keuken sta. Is deze trilling nog meer te dempen?

Ik verneem graag jullie reacties. Als er iets in de overige 71 pagina's van dit topic staat met betrekking tot mijn situatie en ik heb er overheen gescand, hoor ik dat ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Bronkie1947 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:49:
Hallo allemaal,

Nu sinds een maand een Remeha Elga Ace 4kw Monoblock gekoppeld aan een bestaande Remeha Calenta Ace. Als thermostaat de Remeha etwist versie 9.

Huis
Bouwjaar: 1901
Dak geïsoleerd
Vlieringvloer geïsoleerd
Ramen HR+++ geïsoleerd
Vloer/kruipruimte wordt vanaf 5 november geïsoleerd
Spouw is te smal om te isoleren
Zonnepanelen met 3000kwh overproductie (zonder warmtepomp)
Alleen Hoge temperatuur radiatoren.

Wij hadden de afgelopen jaren een gemiddeld verbruik van 950 m3 aan gas (inclusief warm tapwater). Echter waren wij wel schraal met het verwarmen. Thermostaat max op 19,5 en snachts terug naar 16. Wij hopen 550m3 minder gas te verbruiken met de warmtepomp. Maar toch meer comfort te hebben met een basistempertuur van 19 graden.

De instellingen staan nog grotendeels ingesteld op de fabrieksinstellingen of wat de installateur heeft ingesteld.
Ik heb wel een schema gemaakt. Snachts gaat de temperatuur terug naar 19 graden en overdag naar 20,5

Wat mij opvalt is dat wanneer de thermostaattemperatuur is bereikt zeker wel nog een half uur vol doordraait. Is dat helemaal nodig? Kan dat ook anders?

Via de app zie ik dat de stooklijn op 1.7 staat.

Is er ergens een overzicht te vinden, of heeft iemand een handig overzicht van instellingen voor ongeveer mijn situatie?

Daarnaast staat de buitenunit op de keukenaanbouw op 3 bigfoots en ongeveer 4,5 meter van het slaapkamer raam af. Ik hoor de warmtepomp niet of nauwelijks in de slaapkamer. Maar ik 'voel'/hoor em wel als ik de keuken sta. Is deze trilling nog meer te dempen?

Ik verneem graag jullie reacties. Als er iets in de overige 71 pagina's van dit topic staat met betrekking tot mijn situatie en ik heb er overheen gescand, hoor ik dat ook graag.
Ik ga volgende week dinsdag een setje instellen (en waterzijdig inregelen) van een kennis (heb zelf niet eens een Elga) Als ik via de TS de instellingen en parameters kan vinden, kan jij dat toch ook? Even moeite doen. En gepinde posten lezen.

Dempen geluid. Massa onder de buitenunit plaatsen (betontegels) en veren tussen bigfoots en unit plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

Onlangs? Het is net zomer geweest. Het is de bedoeling dat je met die max 50 graden het liefst de hele winter de boel op temperatuur kan houden, niet krijgen, zonder of minimale verlaging van binnen temperatuur. De temperaturen nu buiten zijn geen enkel referentiekader. Het is nog niet koud. NB: 50 graden is al veel te veel voor een WP om zuinig te stoken. Je moet eerder denken aan max 35/40 graden aanvoer. Liefst nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
greatmarked schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:15:

Welke thermostaat gebruiken jullie erbij? Ik wil graag een die ik kan koppelen aan Google Assistent. Zit te denken aan de Honeywell T6. Zie in de forum aantal keer de eTwist voorbijkomen, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
De ETwist toepassen. Werkt gewoon het beste met de EA.
Je kunt deze koppelen via Google Home. Zinvol? Niet echt, want je verstelt de temperatuur niet vlak voor je thuis komt. Het is een (kleine) warmtepomp en die houdt niet van veranderingen.
Wil je meer dan is er de Remeha Home app. Die praat alleen niet terug, maar kun je de blangrijkste instellingen in doen en gegevens uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred93
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-12-2024
Is er een manier om de warmtepomp op een minimaal vermogen te beperken?

Wat is bij jullie het laagste vermogen waar de warmtepomp op draait? Wat is dan de compressor frequentie?

Het lijkt erop dat de warmtepomp bij mij niet altijd op laag vermogen wilt draaien en dat de warmtepomp dan gas gaat geven terwijl hij eigenlijk bijna op temperatuur is. Mogelijk omdat de retour temperatuur op loopt ?

Ik heb een elga ace 4kw.
En waarom loopt de afvoertemperatuur zo hoog op tov. De condensor temperatuur? Condensor temperatuur 35. Afvoer 90. Koudemiddel 80.

[ Voor 13% gewijzigd door Wilfred93 op 11-10-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
greatmarked schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:15:

Alsjeblieft niet Honeywell. Die gaat je WP op PWM proberen aan te sturen, dus 2 minuten aan en dan weer 5 minuten uit. Net als bij een CV-ketel. Daar kan een WP helemaal niet tegen. Die moet gewoon uren achter elkaar draaien.
Zoek maar eens in de andere WP topics (algemene L/W WP topic en het Ecodan topic) naar de "fantastische" ervaringen met Honeywell thermostaten en zoneregelingen.

Gewoon de eTwist van Remeha kopen, die werkt het best samen met je WP.

Alternatief is werken met stooklijn en dit combineren een simpele aan/uit thermostaat met instelbare hysterese. Daarmee kun je zuiniger stoken (doe ik ook met full-electric), maar het is wel meer werk om netjes in te stellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 11-10-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wilfred93 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:30:
Is er een manier om de warmtepomp op een minimaal vermogen te beperken?
Ja. Ruimtetemperatuurcompensatie uit zetten, de watertemperatuur zoeken die hoort bij het minimale vermogen en de WP op die watertemperatuur laten draaien. Dan gaat ie automatisch op minimaal vermogen draaien.
(Niet dat dit je "probleem" op gaat lossen, maar het is een leuk experiment.)

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 11-10-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred93
Ik heb geen thermostaat hangen. Dit gaat op basis van mijn raspberry besturing. Gewoon aan uit contact. Dus ruimtecompesering is bij mij denk ik niet van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred93
Andrehj schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Ja. Ruimtetemperatuurcompensatie uit zetten, de watertemperatuur zoeken die hoort bij het minimale vermogen en de WP op die watertemperatuur laten draaien. Dan gaat ie automatisch op minimaal vermogen draaien.
(Niet dat dit je "probleem" op gaat lossen, maar het is een leuk experiment.)
Ik heb geen thermostaat hangen. Dit gaat op basis van mijn raspberry besturing. Gewoon aan uit contact. Dus ruimtecompesering is bij mij denk ik niet van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wilfred93 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:18:
Dat is twee keer....
Als je enkel aan/uit stuurt dan is het WP-vermogen uiteraard afhankelijk van de gevraagde watertemperatuur (icm de flow). Dat heb je zelf in de hand.
Overigens zou ik iets essentieels als verwarming nooit afhankelijk willen zijn van domotica.
Ten eerste is die over het algemeen veel onbetrouwbaarder, en mocht jij ooit om wat voor reden dan ook uitvallen of de keet willen verkopen, dan is een gangbare thermostaat veel gemakkelijker te onderhouden door elke installateur / nieuwe bewoner / nabestaande.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 11-10-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred93
Andrehj schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:34:
[...]

Dat is twee keer....
Als je enkel aan/uit stuurt dan is het WP-vermogen uiteraard afhankelijk van de gevraagde watertemperatuur (icm de flow). Dat heb je zelf in de hand.
Overigens zou ik iets essentieels als verwarming nooit afhankelijk willen zijn van domotica.
Ten eerste is die over het algemeen veel onbetrouwbaarder, en mocht jij ooit om wat voor reden dan ook uitvallen of de keet willen verkopen, dan is een gangbare thermostaat veel gemakkelijker te onderhouden door elke installateur / nieuwe bewoner / nabestaande.
Thermostaat ga ik misschien nog bestellen. Voorlopig wil ik het eventjes zo proberen.
Maar de pomp is volgens mij niet handmatig te verstellen? Deze bepaalt zelf de flow. Temperatuur kan ik inderdaad ingeven. Wat is bij jou de laagste waarde van de compressor frequentie? Ik heb het idee dat de warmtepomp niet op een lage stand wil draaien. Stroomopname is minimaal 600/700 bij 38 graden uittrede bij 35hz 4kw unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Wilfred93 Frequentie compressor kun je niet uitlezen of instellen.
De flow kun je wel instellen en deze is statisch. Hij moduleert dus niet. Instellen met HP069, uitlezen met AM056.
Minimum vermogen voor de EA4 is rond de 300 W. Heb je een hoger verbruik dan is het interne setpoint hoger door gevraagde/gemeten ruimte temperatuur, buiten temperatuur of in jou geval misschien omdat er geen thermostaat aanwezig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2jO4wmYIhZmLOK2XxOYJS6_OaU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rgcr28m1Jfc7h6OqkeEqF6X2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
@Wilfred93 je zou een otgw kunnen overwegen. Te bestellen bij nodoshop. Hiermee kan je de Elga OpenTherm aansturen. Smart Autotune integratie in home assistant stelt je in staat om alles te tweaken. Ook het maximale vermogen kan je "knijpen". Net als je eigen heat curve.

Het argument van @Andrehj over single point of failure van de domotica is valide, hiertoe kan je op de otgw een reguliere thermostaat aansluiten die het over kan nemen wanneer de domotica laat afweten.

In mijn geval hangt er een aan/uit thermostaat aan die op 21 graden staat. Valt de domotica uit (afgelopen jaar niet gebeurd) dan gaat de regeltechniek van de aan/uit verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:02
Andrehj schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Alsjeblieft niet Honeywell. Die gaat je WP op PWM proberen aan te sturen, dus 2 minuten aan en dan weer 5 minuten uit. Net als bij een CV-ketel. Daar kan een WP helemaal niet tegen. Die moet gewoon uren achter elkaar draaien.
Gewoon de eTwist van Remeha kopen, die werkt het best samen met je WP.

Alternatief is werken met stooklijn en dit combineren een simpele aan/uit thermostaat met instelbare hysterese. Daarmee kun je zuiniger stoken (doe ik ook met full-electric), maar het is wel meer werk om netjes in te stellen.
Hier sinds 1 oktober ook een Elga Ace 4 met een Honeywell T6 thermostaat. De installateur heeft de thermostaat als aan/uit aangesloten (zegt hij). Ik meet het verbruik van de warmtepomp met een Zwave schakelaar. De warmtepomp staat constant te pendelen: 8 minuten aan en 4 minuten uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyGC7NIPkX8gvyEPE6FkOsVCoMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5GrhI57uDcGQ0icEmqE1nzzZ.png?f=fotoalbum_large
Ik heb als test de regelstrategie (CP780) op gebiedsregeling gezet zodat de thermostaat de sturende factor zou moeten zijn (toch?), maar het beeld blijft hetzelfde.
Als ik de gevraagde temp een paar graden hoger zet, gaat de pomp continue draaien op hoog vermogen, zonder die gekke stops. Andersom: we hadden een borrel met veel mensen in huis en dan gaat de kamertemperatuur boven de gevraagde temp en gaat de pomp keurig in rust.
Alleen als de kamertemperatuur ongeveer de gevraagde temperatuur is pendelt de pomp.

Als die Honeywell inderdaad met pulsbreedte (PWM) stuurt, zou dat een goede verklaring zijn.
Nu wil ik wel een eTwist aanschaffen, maar dan kan ik de OTGW (OpenTherm Gateway) niet gebruiken zonder een dure Remeha gateway (GTW16 van R-bus naar OT) te moeten kopen.
Wat is een goed alternatief voor de eTwist, die gewoon Open Therm is en geen gebruik maakt van de R-bus.
Is er een manier om een weekje te draaien zonder thermostaat?
Kan dat door CP320 op handmatig te zetten en waar kan ik dan de gevraagde temp instellen?

Dank alvast,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
ger356 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Wat is een goed alternatief voor de eTwist, die gewoon Open Therm is en geen gebruik maakt van de R-bus.
Is er een manier om een weekje te draaien zonder thermostaat?
Kan dat door CP320 op handmatig te zetten en waar kan ik dan de gevraagde temp instellen?

Dank alvast,
Smart Autotune Thermostat. Je hebt al een otgw? Alles wat je nodig hebt is home assistant en een temperatuur sensor in de woonkamer.

https://github.com/Alexwijn/SAT

Deze kan ook pwm toepassen (ga je hetzelfde gedrag zien) maar je kan dat ook uitzetten. Resultaat, langere runs, lichte overshoot maar geen pendel gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ben wat aan het helpen bij een kennis van me en die heeft de eTwist alleen dat ding hangt op een totaal verkeerde plek (waar kennis van de installateur? 8)7 ). Te dicht bij een radiator en te dicht bij een inductiekookplaat. Ik kan natuurlijk met een kabelgootje de kabels verlengen naar een andere plek maar om echt goed te doen zou hij aan de andere kant van de kamer moeten hangen. Praktisch en makkelijk zou de draadloze variant zijn maar werkt deze probleemloos? Heeft iemand daar hier ervaring mee?

Ondertussen een Smart Controller https://heatfan.eu/sensor/ bestelt voor de ventilatoren (moet ook werken op het merk Speedcomfort) in de convectorput zodat de boel bij 25 graden al aanslaat, moduleert (met dank aan tip uit L/W topic) en niet pas bij 33 graden (ze sloegen bijna nooit aan.....joh) en we gaan een dikke T33 erbij hangen zodat afgifte omhoog gaat. Verder met dank aan dit topic instellingen veranderen zodat de ketel zelden (liefst nooit) meer aanslaat.

Nog een mooie van de installateur. Nachtverlaging naar 15 graden. Lekker zuinig stoken met een WP. Not :X

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 15-10-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
MotorBeast schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:50:

Ondertussen een Smart Controller https://heatfan.eu/sensor/ bestelt voor de ventilatoren (moet ook werken op het merk Speedcomfort) in de convectorput zodat de boel bij 25 graden al aanslaat, moduleert (met dank aan tip uit L/W topic) en niet pas bij 33 graden (ze sloegen bijna nooit aan.....joh) en we gaan een dikke T33 erbij hangen zodat afgifte omhoog gaat. Verder met dank aan dit topic instellingen veranderen zodat de ketel zelden (liefst nooit) meer aanslaat.
Heb ik ook in de woonkamer geïnstalleerd, werkt perfect. Daarnaast de Speedcomforts (die nu bij ons boven gebruikt worden) aangepast. Met behulp van KSD301 sensoren die op 25 graden schakelen. Je klinkt die sensor houder zo open, even wrikken en nieuwe sensor er in.

SiorcGeal in "Ervaringen met Quatt?"
Pagina: 1 ... 18 ... 31 Laatste