Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
drboneym schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:18:
[...]

Remeha was duidelijk, hun geprefereerde opstelling was een buffervat in parallel. Buffervat 5liter per kW warmtepomp afgiftevermogen.

Dit voor een hydraulisch neutraal systeem te hebben, met gegarandeerd systeemvolume tegen pendelen en voor je defrosts te kunnen draaien.

2e keus was buffer in serie op de retour, voor defrosts te voeden.

Laatste keus was geen buffervat, en dan móét er minimaal één radiator een 'domme' kraan hebben die altijd open moet staan. Ideaalscenario is een design badkamerradiator zonder kraan.
De buffer parallel is inderdaad de idiotproof optie die het altijd doet en nagenoeg nooit het meest efficiënt. Zie ook het algemene WP topic. Fijn voor remeha en installateurs is de extra omzet.
Helemaal top is het dan (voor hen) als je heel veel zones maakt in huis met eigen thermostaten. Nog meer omzet.

Mijn vraag is: wat is je situatie qua afgiftesysteem? Als tweaker is optimaliseren vast een hobby :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh0712
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 11:14
Pietje555 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:37:
@1nsane dan moet je de eTwist 4draads aansluiten. Alleen dan schakelt hij automatisch tussen verwarmen wn koelen
4 draads? Mijn etwist is met 2 draden aangesloten op de Elga Ace. Ik heb alles nog niet heel lang actief en begin nu te twijfelen of ik het koelen geforceerd had staan of op automatisch.

Is de R-bus niet voldoende dan? Deze is links aangesloten op de e-twist. Hoe ziet de 4 draads aansluiting er dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Bij 4 draads heb je dus 2 draden meer nodig. Staat gewoon in de handleiding.
Er is ook een speciale handleiding voor de eTwist op de site van Remeha.
Naast de rbus draden zijn er 2 welke op de blokkeer contacten worden aangesloten.
In menu werking op automatisch zetten en koelen/verwarmen schakelt automatisch inclusief bijbehorende klokprogramma's voor koelen omadt ik alleen overdag koel ivm PV panelen

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh0712
Pietje555 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:53:
Bij 4 draads heb je dus 2 draden meer nodig. Staat gewoon in de handleiding.
Er is ook een speciale handleiding voor de eTwist op de site van Remeha.
Naast de rbus draden zijn er 2 welke op de blokkeer contacten worden aangesloten.
In menu werking op automatisch zetten en koelen/verwarmen schakelt automatisch inclusief bijbehorende klokprogramma's voor koelen omadt ik alleen overdag koel ivm PV panelen
Dank je, en ja deze handleidingen had ik ook gelezen alleen zag daar niet de aansluiting van etwist met 4 draden. Zou je de bron hiervan kunnen delen?

Alles wat ik zie in tekeningen of lees gaat alleen over het aansluiten van de etwist op de R-bus.
Het linker contact op de etwist.

De handleiding 'Installatie, gebruikers en service handleiding' van de Elga Ace vermeld op pg 58/59 dat de etwist op de R-Bus aangesloten word. Het aansluiting en configureren van een thermostaat met een verwarmings/koeling contact (onderaan pg 58) word echter wel aangesloten op de R-bus en BL1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@mvh0712 op de eTwist zitten ook deze 4 aansluitingen. Ik kan helaas niet kijken omdat ik in Z-Fra op het strand lig

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh0712
@Pietje555 Geniet van de zon! Ik zag inderdaad de aansluiting aan de rechterkant bij de etwist. Hier staat bij 'DIGI' met een kloksymbool alleen ik had ergens gelezen dat dit een ingang zou zijn en niet een schakelcontact voor naar de Elga Ace. (helaas de url niet teruggevonden)

Wellicht heeft iemand een bron of meer info en anders wacht ik even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-01 20:54
BarryH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:55:
[...]

Waarom een lage pompsnelheid (als aanbeveling op je webpage)?
Voor de COP is een lagere Ta dus hogere flow beter
Ik had bij de staandaardinstelling van 17 l/min teveel gefluit en geruis en heb 'm iets lager moeten zetten om daarvan af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
buntenaar schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:35:
[...]

Ik had bij de staandaardinstelling van 17 l/min teveel gefluit en geruis en heb 'm iets lager moeten zetten om daarvan af te komen.
Ok.
Dat is logisch: op hoge stand beginnen en dan verlagen bij geluidsproblemen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:45
BarryH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:11:
En anders een externe pomp elektrisch parallel op de interne aansluiten?
Zou ik dan wel met een relais doen om overbelasting van de aansturing te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
edwin2021 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Zou ik dan wel met een relais doen om overbelasting van de aansturing te voorkomen.
Hangt natuurlijk van je pomp af.
Maar die buffer eruit is normaliter de beste optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:23
Pietje555 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:37:
@1nsane dan moet je de eTwist 4draads aansluiten. Alleen dan schakelt hij automatisch tussen verwarmen wn koelen
Ah, fijn dat de installateur dat niet gedaan heeft dan. Die wist dat ik ook wilde gaan koelen.. ik zal ze vragen om dit alsnog te doen maar als dat een gedoe is, hoe doe ik dit zelf? Als in, is er ergens een overzichtje van welke draden waarheen moeten? Thanks :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1nsane schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:18:
Ah, fijn dat de installateur dat niet gedaan heeft dan. Die wist dat ik ook wilde gaan koelen.. ik zal ze vragen om dit alsnog te doen maar als dat een gedoe is, hoe doe ik dit zelf? Als in, is er ergens een overzichtje van welke draden waarheen moeten? Thanks :)
Wat dacht je van de installatiehandleiding? Links staan in de TS.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
edwin2021 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Gaat niet. Is een PMV pomp. Maw er staat altijd 230V op de pomp en een stuursignaal bepaald het toerental. Pomp is op constant debiet gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb een offerte gekregen voor een EA monoblock, daarvoor een apart topic gemaakt.
Input is welkom:
Monoblock voor vvw benedenetage

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
1nsane schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Bij mij werkt koelen gewoon met eTwist met 2 draadjes op de rbus hoor. Volgens mij is die 4 draads oplossing voor als je een aan uit thermostaat wil gebruiken.

Op basis van de buitentemperatuur schakelt de Elga bij mij tussen koeling- en verwarmingsmodus, en tussen het koelen en verwarmen tijdprogramma.

Parameters AP073, 75 en 79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh0712
Ja, hier ook op 2 draden en duidelijk te zien en te merken de afgelopen dagen. Ook de monteur bevestigd 2 draads voor de Elga met eTwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 16:33
Stomme vraag misschien, maar ik kan het niet vinden.

Wij hebben vloerverwarming beneden en radiatoren boven. We zouden graag de Elga laten koelen. Moeten de radiatoren boven dan dicht of maakt dat niet uit? Onze badkamer radiator zit namelijk niet helemaal lekker aangesloten waardoor die niet helemaal dicht kan. Moeten we nog eens iets aan doen, maar dat is nu even geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:29
wiljanvdb schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:13:

Wij hebben vloerverwarming beneden en radiatoren boven. We zouden graag de Elga laten koelen. Moeten de radiatoren boven dan dicht of maakt dat niet uit? Onze badkamer radiator zit namelijk niet helemaal lekker aangesloten waardoor die niet helemaal dicht kan. Moeten we nog eens iets aan doen, maar dat is nu even geen optie.
Zelfde situatie wel in combinatie met een plugwise zone verwarming. Ik laat de radiatoren open en heb op een paar een jaga hybrid ventilator: https://jaga.com/nl/dbh/. Werkt wel goed; temperaturen dalen ongeveer 2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 16:20
Bij mij gaat de EA6 met koelen elke keer na een uurtje uit.
op het display van de EA staat dan "Apparaatstatus: gecontroleerde stop"

iemand bekend met die melding?
Wat ik enkel kan vinden is: Het toestel start niet, omdat de startvoorwaarden niet zijn vervuld.
wat maakt dat die gecontroleerd stopt.. en wat maakt dat de startvoorwaarden na ongeveer een uur niet meer goed zijn.

Hij draait een uurtje met een vermogen van 150-300watt.
watertemp settings 18 graden, watertempsetpoint 18 graden maar hij maakt maar 19 graden.
Retour temp water is ongeveer 21 graden.
Alleen vloerverwarming met ruim voldoende afgifte.

CP020 Mengroep
AP028 Actieve koeling
AP015 Ja of Auto geen verschil (thermostaat vraag of standaard aan)
HP003 op 18
CP270 op 18
Thermostaat op 20gr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hSZKwWOJ7XPFzjMyCznu6aXTk8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/he6HJW1fYUbotL3ojJBe9ORS.png?f=user_large

En is iemand bekend met de setting AP075 Zomer-wintertijd
Temperatuurverschil met ingestelde bovengrens buitentemp waarbij generator niet verwarmt of koelt.
Instelbaar van 0 tot 20. standaard 4K
Uitleg over AP075
ik denk dat mijn gemiddelden buitentemperatuur niet hoog genoeg is met een AP073 op 22gr en een AP075 op 4K

[ Voor 53% gewijzigd door thomasdebans op 27-06-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
wiljanvdb schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:13:

Ik gebruik deze situatie ook.
In principe staan de radiatoren boven dicht als er thermostaat kranen op zitten. Staan ze open dan is het een kortsluiting want het koude water valt direct naar beneden en wordt afgevoerd via de onderaansluiting. De radiator mengt niet en wordt niet eens koud.
De badkamer is wel een dingetje. Deze is vaak erg vochtig. Met 18 gr water krijg je dan condens. De radiator en leiding zal nat worden aan de onderkant. Ik heb ze dicht moeten zetten.
Omdat ik te lui ben om het debiet aan te passen (nodig voor verwarmen) heb ik een aantal radiatoren opengezet om het water over te storten wat niet door mijn vloerverwarming alleen kan.
Vermogen van de EA kan echter zo laag dat ik geen pendelgedrag krijg op alleen de vloerverwarminggroep.
De EA6 volgt prima de warmtelast van dag/nacht en draait continue met een watertemperatuur van 18 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0CpOIQNfniwZitWb9CcsR2Uaeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vA810YAAWwCVXcugNbEuQxt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Ik gebruik deze situatie ook.
In principe staan de radiatoren boven dicht als er thermostaat kranen op zitten. Staan ze open dan is het een kortsluiting want het koude water valt direct naar beneden en wordt afgevoerd via de onderaansluiting. De radiator mengt niet en wordt niet eens koud.
De badkamer is wel een dingetje. Deze is vaak erg vochtig. Met 18 gr water krijg je dan condens. De radiator en leiding zal nat worden aan de onderkant. Ik heb ze dicht moeten zetten.
Omdat ik te lui ben om het debiet aan te passen (nodig voor verwarmen) heb ik een aantal radiatoren opengezet om het water over te storten wat niet door mijn vloerverwarming alleen kan.
Vermogen van de EA kan echter zo laag dat ik geen pendelgedrag krijg op alleen de vloerverwarminggroep.
De EA6 volgt prima de warmtelast van dag/nacht en draait continue met een watertemperatuur van 18 graden
[Afbeelding]
Kan een EA6 bij koelen terug naar ca 150 W opgenomen vermogen? Dat is erg laag, bij verwarmen komt ie niet onder de 400 W.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Andrehj schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Kan een EA6 bij koelen terug naar ca 150 W opgenomen vermogen? Dat is erg laag, bij verwarmen komt ie niet onder de 400 W.
Ik vind dat ook. Is dezelfde compressor, maar ik weet er te weinig van om het te verklaren.
Hij doet zijn werk wel lekker stil en tokkelt rustig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:09
Laatst eens gefocust op rustverbruik;
Bij geen actie is dat hier voor de Ace klokjerond 15W/uur.
In zomerstand of vakantiemodus lijkt geen effect te hebben, altijd 15w verbruik is niet echt Eco, maar uitschakelen gaat ook niet want dan is warmwater met de cv ook uit.

Zien jullie ook 15W/uur?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8kKN7_nh-8e3gNrOMkaqdgDCa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBuWJORRMJiwGdwnh3obeoJ8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GroeneKees schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:19:
Laatst eens gefocust op rustverbruik;
Bij geen actie is dat hier voor de Ace klokjerond 15W/uur.
In zomerstand of vakantiemodus lijkt geen effect te hebben, altijd 15w verbruik is niet echt Eco, maar uitschakelen gaat ook niet want dan is warmwater met de cv ook uit.
Bij mijn ouders verbruikt de Elga Ace 11W, en een EA regelt het warme water niet.
Zit je wel in het juiste topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvh0712
Ik zit hier ook op 11W, Elga Ace 6KW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 16:33
De EA4 zit hier ook op 15W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
Hier ook. Best hoog voor een modern apparaat.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
15W is standby stand, 10W is uitgeschakeld. Om een of andere reden schakelt hij dus niet geheel uit. Bij mij is het meestal een uur na standby dat hij naar 10W gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
Andrehj schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:05:
[...]

Bij mijn ouders verbruikt de Elga Ace 11W, en een EA regelt het warme water niet.
Zit je wel in het juiste topic?
Elga ace 4kw hier; en de Ace is hier weldegelijk de ‘baas’ over de cv, aansturing sanitair warmwater zet je aan/uit op de elga ace(het kraantje icoon), cv maakt dan sanitair warmwater aan.

6kw ace lijkt ‘zuiniger’ in rust dan de 4kw dus, eens zoeken waarom ze bij mij niet naar de door @Pietje555 gemelde 10w wil zakken is stiekem 5w x24 uur x 365dagen/2(stookseizoen) ~22kWh/jr als ik van 15 naar 10w weet terug te zakken

[ Voor 19% gewijzigd door GroeneKees op 30-06-2024 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Let wel dat cv modus op eco zet als er geen boilertje in je cv ketel zit.
Volgens mij gaat hij alleen in slaapstand als er voldoende verschil zit tussen intern setpoint en stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
Die staat op eco idd, boiler cv pas opwarmen bij sww vraag;
De ace blijft op standby staan hier en zakt nooit onder de 15w hierbij;
nu eens de ace op zomerbedrijf gezet, kijken wat dat doet na ~1 uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:59
Is je meter gekalibreerd? 4 watt verschil is verwaarloosbaar op een niet gekalibreerde meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
rft80 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:11:
Is je meter gekalibreerd? 4 watt verschil is verwaarloosbaar op een niet gekalibreerde meter.
Gemeten met een Homewizard energy socket(die zelf ook 1W verbruikt),

Homewizards quote:Elke Energy Socket wordt individueel geijkt voor uiterst precieze metingen (±99,5%)

Was simpelweg aan het uitzoeken waar sluipverbruik in de avond bij ons nog vandaan kwam,(laaghangend fruit al geplukt), toen trof ik 15w continue aan met de Ace die na t stookseizoen eigenlijk niets/weinig heeft te doen en was benieuwd wat andere eigenaren zagen;

Uiteindelijk is 15w/uur in een half jaartje(geen stookseizoen) stiekem toch ~65kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Je besparing is wel wat minder hoor.
Allereerst is het stookseizoen snel 3/4 jaar want meestal komt hij in deze periode helemaal niet in slaapstand door de nachten.
Ik zou me er niet zo'n zorgen op maken. "s nachts je router (wifi) uit levert meer op.
CV ketel verbruikt ook veel meer dan je EA.
Ventilatie een standje lager enz.
Je vindt deze 5W verbruik echt niet terug in je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 16:20
thomasdebans schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:01:
Bij mij gaat de EA6 met koelen elke keer na een uurtje uit.
op het display van de EA staat dan "Apparaatstatus: gecontroleerde stop"
Oplossing:
HP003 op 16 gezet
CP270 op 18 gelaten

Hierdoor blijft de aanvoer temp netjes 18 graden.
Maar gaat de EA niet in gecontroleerde stop.
En blijft de EA de hele dag koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:34
Pietje555 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:49:
Je besparing is wel wat minder hoor.
Allereerst is het stookseizoen snel 3/4 jaar want meestal komt hij in deze periode helemaal niet in slaapstand door de nachten.
Ik zou me er niet zo'n zorgen op maken. "s nachts je router (wifi) uit levert meer op.
CV ketel verbruikt ook veel meer dan je EA.
Ventilatie een standje lager enz.
Je vindt deze 5W verbruik echt niet terug in je energierekening.
Je vindt die 5 watt niet terug in je energie rekening?
Elke watt die 24/7 aan staat is 8.76 kWh per jaar.
Dus 5W is 43 kWh, die zie je echt wel terug in je rekening.
Mijn Remeha CV ketel verbruikt 3 watt,
dat is dus veel minder dan de Elga....en inclusief bijstook en tapwater kom ik onder de 40 kWh per jaar uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw18QtT41GIF-4slO5mjPIni-E8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dgKX22uqtTfXwH7Y46iW1g4Z.jpg?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Tijgerkracht Ik kom op 5 x 24 x 60 (aantal dagen dat hij daadwerkelijk in slaapstand staat) = 7,2 kWh.
Op mijn verbruik van 12.000 kWh vind ik het echt niet terug.
Hoeveel verbruiken je telefoonopladers al er geen telefoon of tablet aan hangt? Dat is echt onzinnig sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:34
Pietje555 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:58:
@Tijgerkracht Ik kom op 5 x 24 x 60 (aantal dagen dat hij daadwerkelijk in slaapstand staat) = 7,2 kWh.
Op mijn verbruik van 12.000 kWh vind ik het echt niet terug.
Hoeveel verbruiken je telefoonopladers al er geen telefoon of tablet aan hangt? Dat is echt onzinnig sluipverbruik.
Offtopic:
Aha, je hebt 10kWp op zuid liggen en alsnog gebruik je 12kWh uit het net,
dat is fors en zeker niet de doorsnee doorzonwoning.
Overigens is alles op zuid leggen niet handig, je levert het meeste terug op het goedkoopste moment en als iedereen al teruglevert. De stroom is dan dus niks waard.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Tijgerkracht Gewoon een vast contract bij Greenchoice voor de komende 3 jaar. Waarde van stroom op piekmomenten wordt ik niet warm of koud van. Ik saldeer toch over het hele jaar, en net congestie heb ik geen last van. Er is geen "beste" voor alle situaties. Je moet het per gebruiker bekijken. Dit geldt overigens ook voor het gebruik van je EA.
Maar ik zeg ook niet dat ik 12.000 kWh inkoop. Ik heb dat als verbruik. Ik koop er dus maar 2.000 in.
Met een warmtepomp, EV en balansventilatie gaat het verbruik snel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebo51
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-01 22:12
Ook even inhaken op stroomverbruik: Ik was benieuwd wat de functie is van parameter AP080. Via ChatGPT werd duidelijk dat deze parameter betrekking heeft op de plaatsing van de binnenunit van de Elga. Indien deze NIET op een vorstvrije plek hangt moet de parameter zijn geactiveerd. Er wordt dan een verwarmingselement ingeschakeld bij buitentemperatuur lager dan 3 graden. Dus extra stroomverbruik. Waarschijnlijk is bij de meeste gebruikers de binnenunit binnenhuis (vorstvrij) geplaatst dus mijn vraag: hebben jullie deze parameter gedeactiveerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Gebo51 op 02-07-2024 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Tout voor vorstbev AP080 Buitentemperatuur waaronder de vorstbeveiliging wordt geactiveerd
Instelbaar van -30 °C tot 30,5 °C
Ingesteld op -30 °C = functie uitgeschakeld

Daar heb ik geen ChatGPT voor nodig.
Allereerst heeft de EA geen verwarmingselement of carterheater en is er geen extra stroomverbruik.
Het enige wat deze waarde doet is het continue laten draaien van de CV pomp (in de EA). Dit om het water te laten circuleren in het CV systeem zodat geen leidingen in niet vorstvrije ruimten kunnen bevriezen.
Heb je geen ruimten waar bevriezing kan optreden dan zet je hem op -30. Eigenlijk is de waarde niet zo van belang want bij de fabrieksinstelling van 3 graden is de kans toch al groot dat je EA continue draait (of je moet nachtverlaging toepassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebo51
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-01 22:12
Dank je wel @Pietje555 Duidelijke uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:33

j10

stand-bij stand ong 14w of slaapstand 5w wat is het verschil en hoe stel je dat in ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:33

j10

mijn cv doet trouwens maar ong 3 wat[ vailant eco tec.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
stand-by is rond de 15W en slaapstand 10W, dus niet zoveel verschil.
Ik weet ook niet wat nog meer uitschakelt om de 5 W te besparen
Hoe je het instelt geen idee. Lijkt afhankelijk te zijn van verschil tussen intern setpoint en gemeten waarde.
EA bepaalt met een imperische Remeha formule of hij naar slaapstand gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-09 12:28
Ik wilde net een vloer op gaan stoken met EA 6kW, 1.5maand terug geïnstalleerd en nog weinig warmtevraag gehad, WAR, buitentemperatuur 17°, hij kwam maar niet op gang. Status: gecontroleerde stop. Wel vraag vanuit de thermostaat.

Remeha gebeld, die zeiden hebben met me de menu's doorgelopen, handleiding vanaf pagina 54 'instellen zonder smartphone'.

Waar de sleutel zat was om op aanraden van Remeha medewerker CP210 curve basispunt temperatuur van 15° naar 22° te zetten. Toen sprong hij inderdaad aan. Om hem flink lang door te laten gaan (gevraagde temperatuur 28°) om de vloer warm te krijgen stooklijn op 4 gezet, want hij viel weer in gecontroleerde stop omdat aanvoertemperatuur relatief tot de stooklijn was gehaald.

Nu is m'n vraag, ik weet gewoon niet goed wat CP210 is. Kan iemand me dat in Jip en Janneke uitleggen? Wil het gewoon graag begrijpen.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
In de handleiding even grafiekje van Stooklijn (7.3.1) erbij pakken.
CP210 is de CV water temperatuur welke het water mag hebben bij 20 graden buitentemperatuur.
Staat hij op 15 dan is de stand automatisch en is deze temperatuur gelijk aan de gewenste kamertemperatuur.
Zet je de kamerthermostaat op 21 gr dan is de waarde voor de stooklijn voetpunt ook 21 graden.
Zet je CP210 op een andere waarde dan 15 dan is de ingestelde waarde het voetpunt en kijkt hij niet naar de thermostaat vraag.
Omdat het waarschijnlijk warmer in huis is dan het minimale voetpunt krijg je een gecontroleerde stop.
Je kunt een huis dat 22 graden is niet verwarmen met water onder de 22 graden.
Zet je CP210 tijdelijk op 30 graden dan zal hij blijven draaien (tot het CV water 30 graden is).
CP220 doet hetzelfde, alleen dan voor het nachtprogramma.
Met stooklijn op 4 weet ik niet helemaal wat je bedoelt. Ik denk dat je de ruimteinvloed op de stooklijn bedoeld. Dit werkt alleen als je WAR met ruimtecorrectie gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:49
Ik heb na langere tijd maar weer het "advisory-tool" gecheckt.
Uiteraard zowel het "installateurs-" als ook het "consument"-gedeelte.

Bij het gedeelte voor beginnende wp-installateurs krijg je meteen de fundamentele vraag:
"Is er een geschikte ruimte voor het plaatsen van het buitendeel van de warmtepomp?"

Interessant is de optie als je "nee" antwoord:
"De situatie is helaas niet geschikt voor een warmtepomp. Op onze website https://www.remeha.nl/ kunt u meer informatie vinden over andere duurzame oplossingen (zoals zonlichtsystemen) die mogelijk wel geschikt zijn."

Waarbij de laatste link het volgende oplevert: "We laten je niet graag in de kou staan. [404]"

Tussen "Ja" - en "nog niet bekend" maakt het selectietool geen onderscheid en ga je direct
het traject in om een crude offerte in elkaar te zetten.

Alleen als het huis bj > 2009 met doorgaand vloerverwarming is mag je als installateur volgens Remeha
aan een all-electric installatie (met boiler) denken, anders wordt een hybride? installatie "geadviseerd".
Uiteraard mag je de cv-ketel weglaten.
"De situatie is geschikt voor een Hybride warmtepomp, wilt u ook een bijbehorende CV aanschaffen?" - NEE.

Mij ontgaat echter de samenhang tussen de keuze voor all-electric bij alleen vloerverwarming en een hybride installatie met cv-ketel bij "gemengde" warmteafgifte vloerverwarming/radiatoren/convectoren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
.

Mij ontgaat echter de samenhang tussen de keuze voor all-electric bij alleen vloerverwarming en een hybride installatie met cv-ketel bij "gemengde" warmteafgifte vloerverwarming/radiatoren/convectoren.
Sowieso een gevalletje wij van w.c. eend...

De gedachte is volgens mij dat de radiatoren onvoldoende afgifte geven om bij hele lage buitentemperatuur met lage aanvoertemperatuur je huis te verwarmen. Berekening worden gebaseerd op -10 Celsius. De hybride kan middels de cv ook een hoger aanvoertemperatuur genereren door over te schakelen op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@dunklefaser vloerverwarming werkt met temperaturen onder de 35 graden. Dit is ook ongeveer de maximale temperatuur voor een all electric. Boven de 35 gr zakt de COP snel in en is het goedkoper gas te stoken.
Een hybride kan hoger dan 35 gr omdat deze dan de gasketel bijschakelt. Voor radiatoren is dit vaak nodig als het een bestaande installatie is. Vaak zijn leidingen te dun en radiatoren te klein voor voldoende vermogen op 35 gr water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Boven de 35 gr zakt de COP snel in en is het goedkoper gas te stoken.
Grotendeels met je eens maar dat laatste is natuurlijk volledig afhankelijk van de gasprijs (en dan met name de energie belasting). Met de huidige belastingtarieven is gas pas goedkoper bij een cop rond de 2.

Met radiator ventilatoren kan je het vermogen overigens behoorlijk opkrikken en in een goed geïsoleerd huis prima uit de voeten, zeker als het slaapkamers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Pietje555 Zou wat @rft80 hierboven omschrijft als "Wij van wc.-eend . . ."
niet ook een, niet onbelangrijke, rol kunnen spelen?

Waarbij het mij eigenlijk meer om het beoogde publiek voor dit selectietool gaat:
de "Remeha-installateurs" en wat ze met de uitkomst van dit gereedschap kunnen doen,
namelijk even snel offertes opstellen. (Een kind kan de was doen o.i.d.)
(Had ik misschien wat duidelijker moeten maken.)

Het is natuurlijk duidelijk dat een huis met uitsluitend vloerverwarming
niet direct een geschikte kandidaat voor een hybride oplossing is _O- .
Hiervoor heeft een installateur geen advisorytool nodig.

En misschien is de warmteopwekker al een warmtepomp?

Ik zelf ben voldoende op de hoogte van de randvoorwaarden voor een warmtepompinstallatie m.n. de relatie met de warmteafgifte, flow etc., daarom ook mijn opmerking.

Eigenlijk is de tool een verkoop & marketingtool, niet meer en niet minder.

Now for something not completely different:

Uit de "advisory-tool" voor consumenten: Stap 3. Wat voor type verwarming heb je?
"Radiotoren [staat er echt] warmen snel op en geven hun warmte snel af. Vloerverwarming is minder direct, maar heeft als voordeel dat een opgewarmde vloer langer warmte uitstraalt. Daar profiteer je van als je een warmtepomp in je woning wil."

Volgens mij een sterk verkorte versie van een uitleg/toelichting en niet helemaal to-the-point.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 06-07-2024 13:31 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@dunklefaser denk het niet. Consumenten zijn nogal snel ontevreden als het niet werkt zoals in het cv tijdperk. Daar wat meer marge in te bouwen is wat minder kans op klachten over je product terwijl het aan de onkunde van de consument (en soms installateur) ligt.
Remeha heeft er niet zoveel baat bij want ze verkopen all electric en hybride warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Pietje555 Ik heb gisteren van een landelijk operende installateur in warmtepompen
vernomen dat ze buiten een "1-uurs rijtijdencirkel" geen all-electric (o.a. van Remeha) installeren,
alleen hybride warmtepompen.
Drie keer raden waarom . . .

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 06-07-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@dunklefaser omdat installateurs in problemen denken en niet in oplossingen. De all electric is vrij nieuw en hebben ze nog niet veel ervaring mee. Kijken liever de kat uit de boom.
Net zo goed als je geen onderhoud kan vragen als ze je installatie niet geleverd hebben. Dan moeten ze nadenken en kunnen ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Pietje555 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:46:
@dunklefaser omdat installateurs in problemen denken en niet in oplossingen. De all electric is vrij nieuw en hebben ze nog niet veel ervaring mee. Kijken liever de kat uit de boom.
Net zo goed als je geen onderhoud kan vragen als ze je installatie niet geleverd hebben. Dan moeten ze nadenken en kunnen ontwerpen.
Dit zou voor een klein installatiebedrijf nog wel van toepassing kunnen zijn, maar niet voor een bedrijf dat
claimt 4000+ warmtepomp installaties te hebben verzorgd.
En recent nog een eigen statistiek over de terugverdientijd van 2000 (hybride?) wp's heeft gepubliceerd.
Hun statistiek gaat over meer dan 7 jaar terug - waarschijnlijk hebben ze ook een statistiek over storingen.

Nee - het argument is dat in het geval van een storing aan de all-electric wp
de niet meer aanwezige cv-ketel helaas niet meer kan bijspringen.
En bij -5 °C kunnen ze dan niet snel genoeg ter plekke zijn (is hun argument).

Dus in dit opzicht kan je een all-electric wp (van Remeha) het beste door een lokaal bedrijf laten installeren
zou mijn conclusie als voorzichtige consument dan zijn, of niet?
Maar als die lokale man dan ook weer in "problemen" (welke trouwens), denkt zoals je hierboven schrijft . . .

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 06-07-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@dunklefaser als de EA hybride pomp het niet doet, dan doet je cv het ook niet, dus dat is niet anders dan bij een all electric.
De CV wordt aangestuurd door de hybride warmtepomp en zit op een open verdeler aangesloten. In het wp gedeelte zit de transportpomp.
Zonder ombouwen van het leidingwerk kan de cv niet werken. Ik heb om deze reden 3weg afsluiters met een bypass ingebouwd, maar dat doen installateurs normaal niet.
Vroeger met de cv had je overigens ook geen backup en is het ook nooit een probleem geweest om in het hele land te monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Pietje555 Dus het argument met het problematische onderhoud bij storingen bij een all-electric snijdt geen hout? - En zeker niet bij een Remeha Elga Ace omdat deze bij storingen aan het wp-gedeelte sowieso ook helemaal stilvalt?

Tenminste bij de "standaard" installatie zoals Remeha die voorschrijft.

Leuke boel moet ik zeggen - en verkeerde/misleidende informatie van het grote installatiebedrijf, zo lijkt het.
Waarschijnlijk moet de junior adviseur nog wat bijleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@dunklefaser klopt, allemaal commercie. Maar als verkoper hoef je ook geen verstand van techniek te hebben. Wel jammer dat veel installatiebedrijven alleen nog maar montage bedrijven zijn. Ze volgen de leveranciers blindelings. Daarom plaatsen ze standaart een buffervat in serie, want Remeha zegt dat. Dan hoeft je niet na te denken of het wel nodig is omdat het systeemvolume dan altijd voldoende is. Kost de klant wel €700,- extra terwijl het meestal niet nodig is.
Echte vakmensen die weten hoe een installatie werkt en er verstand van hebben worden schaars. Een seminarie volgen bij Remeha is al voldoende, alleen leer je daar niet wat je moet doen als het niet volgens het boekje gaat.
Helaas moet je als consument er zelf echt induiken en veel lezen om de juiste vragen te kunnen stellen en weten wat je koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:26:
@dunklefaser klopt, allemaal commercie. Maar als verkoper hoef je ook geen verstand van techniek te hebben. Wel jammer dat veel installatiebedrijven alleen nog maar montage bedrijven zijn. Ze volgen de leveranciers blindelings. Daarom plaatsen ze standaart een buffervat in serie, want Remeha zegt dat. Dan hoeft je niet na te denken of het wel nodig is omdat het systeemvolume dan altijd voldoende is. Kost de klant wel €700,- extra terwijl het meestal niet nodig is.
Inderdaad. En bovendien staat dat dan ook nog in de weg. Bij mijn ouders wilden ze het in de garage in de loop naar hun fietsen op de grond voor de VVW-verdeler plaatsen. Gelukkig kon ik met wat moeite de installateur overtuigen dat het afgiftesysteem ruim voldeed aan de minimum eisen vanuit Remeha en dat hele vat niet nodig was.
Echte vakmensen die weten hoe een installatie werkt en er verstand van hebben worden schaars. Een seminarie volgen bij Remeha is al voldoende, alleen leer je daar niet wat je moet doen als het niet volgens het boekje gaat.
Een cursus volgen is niet eens nodig. Je hoeft als installateur enkel de webinars op Youtube (links staan in de TS) te bekijken om precies te weten wanneer een buffervat wel of niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcroes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08 16:22
Ik heb een vraag over de pomp die is gekoppeld aan het buffervat. Deze draait continue, zoals ook de pomp van de vloerverwarming. Nu heb ik een pompschakelaar voor de pomp van de vloerverwarming, maar de pomp van het buffervat draait wel continue, terwijl eigenlijk alle andere pompen (CV en WP) alleen maar draaien als er warmte wordt geproduceerd. Heeft iemand een advies waarom er eigenlijk een pomp inzit tbv het buffervat en of hier nog slimme besparingen zijn te doen. Onder aan de streep verbruikt deze pomp bij geen warmteproductie toch zo'n 0,5 KwH per dag. Elk advies/tip of onderbouwing is welkom. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Jou buffervat staat waarschijnlijk parallel in de installatie. Dit betekent dat het vat een nulpunt is en de opgewekte warmte transformeert naar de benodigde temperatuur voor de afnemers (vergelijkbaar met een transformator). Zet je de circulatiepomp uit dan gaat er geen water meer naar de afnemers terwijl de opwekker (WP) wel draait.
De EA heeft helaas geen extra contact om de extra circulatiepomp te sturen. Je kan het eventueel met een extra ruimtethermostaat doen welke de pomp uitschakelt op 1 graad boven de eTwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcroes
Bedankt voor de duidelijk uitleg/toelichting. Ga ik uitzoeken of het parallel of in serie is. Kan de pomp wel terugzetten is nl een Grundfoss met autoadapt en draait zo standaard in autoadapt stand 20W

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcroes schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:30:
Ik heb een vraag over de pomp die is gekoppeld aan het buffervat. Deze draait continue, zoals ook de pomp van de vloerverwarming. Nu heb ik een pompschakelaar voor de pomp van de vloerverwarming, maar de pomp van het buffervat draait wel continue, terwijl eigenlijk alle andere pompen (CV en WP) alleen maar draaien als er warmte wordt geproduceerd. Heeft iemand een advies waarom er eigenlijk een pomp inzit tbv het buffervat en of hier nog slimme besparingen zijn te doen. Onder aan de streep verbruikt deze pomp bij geen warmteproductie toch zo'n 0,5 KwH per dag. Elk advies/tip of onderbouwing is welkom. Alvast bedankt.
Dit klinkt inderdaad alsof je een parallel buffervat hebt en ook nog een verdeler met pomp voor je vloerverwarming. Als dat zo is, dan is dat ongelofelijk inefficiënt en kost dat je veel stroom, nog veel meer dan die ene pomp.

Een buffervat is vaak niet nodig. Als het wel nodig is, dan meestal niet parallel en beter in de retour. Zie onder andere de WP FAQ.

Hier nog een paar bronnen met uitleg en data waarom een parallel buffervat killing is voor je COP:
1. Uitleg Heatgeeks
2. Experiment Renewableheatinghub wat aantoont dat de COP veel slechter wordt met een parallel buffervat
3. Deze Tweaker had een vergelijkbare situatie: parallel buffervat en verdeler met pomp. Nadat hij dat had aangepast verbeterde zijn COP enorm.

Of de verdeler kan worden aangepast weet ik niet in jouw situatie.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@rcroes Voor mijn beeldvorming: Sinds wanneer heb je de warmtepomp?
en gaat het om een Remeha Elga Ace in hybride opstelling?

@Andrehj Wordt daar nu ook een parallel buffervat door Remeha aanbevolen?

Ik raak langzaam een beetje in de war, omdat ik in de YT-video's uit de TS hooguit een "klein buffervaatje" voorbij zie komen, waarschijnlijk in de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:30:
@Andrehj Wordt daar nu ook een parallel buffervat door Remeha aanbevolen?
Wat bedoel je met "daar"?

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 07-07-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Andrehj schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:38:
[...]

Wat bedoel je met "daar"?
Ik bedoel EA in een hybride opstelling: In de YT-video's/webinar's uit de TS wordt (nog) niet over een parallel buffervat gesproken.
Zijn er ondertussen nieuwe inzichten wat Remeha betreft?

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 07-07-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:20:
Ik bedoel EA in een hybride opstelling: In de YT-video's/webinar's uit de TS wordt (nog) niet over een parallel buffervat gesproken.
Zijn er ondertussen nieuwe inzichten wat Remeha betreft?
Geen idee. De (wat mij betreft) juiste inzichten kun je vinden in het WP-FAQ topic: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Andrehj Gevonden! Hybride wordt er 2 x genoemd:

De tweede hit staat onder "Wanneer heb je een parallel buffervat nou nodig?"
punt 2. Als je meerdere warmtebronnen aan je afgiftesysteem wilt hangen. Denk aan bijvoorbeeld een zonneboiler of een CV-ketel (al bestaan voor die hybride systemen ook andere oplossingen).

Meer staat er helaas niet, m.n. de oplossing van de ELGA ACE staat er niet beschreven.
Maar welke oplossing dat is weet ondertussen wel iedereen met een ELGA ACE, is mijn vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcroes
Zoals ik nu kan zien zit het buffervat serieel in het systeem.

Van de EA naar het buffervat en dan het systeem van vloerverwarming en radiatoren in. Retour terug naar/door buffervat en dan de EA weer in. Installatie is van okt 2023 en de CV van een jaar eerder. Alles Remeha. Heb wel het gevoel dat veel installateurs nog weinig weten en kunnen met WP's. Hadden bv de retour en aanvoer tussen WP en CV omgekeerd aangesloten!!

Heb ook de twijfel over het nut van het buffervat, gezien het feit dat ik 13 radiatoren en vloerverwarming heb, maar daar wordt niet echt door ze met "verstand" naar gekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcroes schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:57:
Zoals ik nu kan zien zit het buffervat serieel in het systeem.

Van de EA naar het buffervat en dan het systeem van vloerverwarming en radiatoren in. Retour terug naar/door buffervat en dan de EA weer in. Installatie is van okt 2023 en de CV van een jaar eerder. Alles Remeha. Heb wel het gevoel dat veel installateurs nog weinig weten en kunnen met WP's. Hadden bv de retour en aanvoer tussen WP en CV omgekeerd aangesloten!!

Heb ook de twijfel over het nut van het buffervat, gezien het feit dat ik 13 radiatoren en vloerverwarming heb, maar daar wordt niet echt door ze met "verstand" naar gekeken
Maar wat doet die pomp bij je buffervat dan? Uit jouw verhaal begreep ik dat je drie pompen hebt: één voor de vloerverwarming en twee andere.
Voor een buffervat in de retour heb je normaal gesproken geen extra pomp nodig dacht ik.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@rcroes Voor een betere, duidelijkere beeldvorming: Heb je een hydraulisch schema van jouw installatie?
- Een simple schets met legenda voldoet ook.
Misschien is er een interessant schema gerealiseerd?

P. S.: Aanvoer- en retour omgedraait? Volgens "Dick" van Remeha in een van de YT-video's is dit mogelijk,
maar heel onwaarschijnlijk. Je hebt dus "geluk" gehad met jouw installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
@rcroes wat jij beschrijft is een parallel vat. Een serieel vat heeft maar 2 aansluitingen. Retour vanuit de radiatoren, vat in en er dan weer uit naar de wp.
Overigens maakt het met een EA niet veel uit of de CV gewisseld op de wp zit aangesloten. Is een open verdeler, de aansluitingen zitten slechts 5 cm uit elkaar op een dikke buis met nog 2 aansluitingen van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 heeft natuurlijk gelijk.
Het buffervat zit niet alleen in de retour, maar ook in de aanvoer volgens de omschrijving. :) Dus parallel.
@rcroes ik denk dat er veel winst te behalen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcroes
Allen alvast bedankt ik ga er morgen mee verder en zal denk ik een foto delen van het geheel. Hierop is de installatie incl de leidingen goed zichtbaar. Ik vond die pomp ook al vreemd, omdat ik er nu inderdaad in totaal 4 in het systeem heb zitten. Ik denk overigens dat het buffervat constructie gewoon een standaard is die de installateur gebruikt en dus ook serieel.

Morgen volgt het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@rcroes Even ter geruststelling. Het is een hele uitgebreide installatie, maar het hoeft niet per definitie fout te zijn. Je hebt alleen heel veel mogelijkheden om temperaturen en debieten te regelen. Veel winst behalen is ook niet per definitie mogelijk.
Je kunt eventueel een pompje weglaten, maar als de installatie goed ingeregeld is, dan is dat alles.
Het basisprincipe blijft altijd bestaan. Wat je aan warmte opwekt, moet er ook als afgifte weer uit komen.
Aangezien de hele installatie binnen je geisoleerde schil zit draagt het altijd bij aan de verwarming van je huis. De vraag is alleen of dit op de gewenste plaats (ruimte) is.
De belangrijkst vraag is welke watertemperatuur je in de winter nodig hebt. Heb je radiatoren en hebben deze een hoge temperatuur nodig? Hoe groot is je warmtepomp en de inhoud van je afgifte systeem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit klopt niet. Het maakt veel uit met welke Ta die warmte wordt geproduceerd. Met een parallel buffervat en een mengverdeler voor de vloerverwarming krijg je vrijwel altijd 2x menging, waardoor de Ta uit de warmtepomp (veel) hoger zal liggen dan de Ta die de vloer in gaat. Door deze hoge Ta heb je een (veel) lagere COP. Zie ook de links in mijn eerdere post. De resultaten van MrScratch (zijn oude situatie lijkt volgens mij op die van jou) spreken voor zich.
Maar als @rcroes een paar foto’s en een schema van zijn installatie heeft gepost, dan weten we het zeker.

Even een consult bij een ervaren WP eigenaar die hier ook actief is: @Andrehj eens met bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@SebastiaanPs Ik heb een HT mengverdeler (met pomp), maar die is zo ingeregeld dat hij niet mengt. Voordeel is dat je langere slanglengte kan toepassen dan een gesloten verdeler omdat de pomp van de verdeler specifiek is geselecteerd op de druk en debiet van de vloerverwarming. Deze pompenergie hoeft niet door de circulatiepomp opgebracht te worden welke dan op een lagere druk kan werken en zo veel minder energie verbruikt. De besparing is dan ook minimaal en d kosten voor een nieuwe gesloten verdeler verdien je nooit terug.
Een parallelbuffervat hoeft ook niet te mengen en dus een hogere temperatuur van de WP te vragen. Kwestie van goed inregelen. Wat het wel doet is bufferen waardoor de WP minder kans heeft op pendelen.
Als je afnemers hebt welke dichtlopen (thermostatische kranen, groepafsluites op vloerverwarming) dan is een parallel buffervat eigenlijk gewoon noodzakelijk.
De circulatiepomp van de EA kan namelijk niet op druk regelen, alleen op debiet. Hij zal altijd proberen het ingestelde debiet te halen en bij het dichtlopen van groepen de druk opvoeren. Dit kan tot gevolg hebben dat de thermostatische kranen opengedrukt worden en de pomp gaat veel meer energie verbruiken.
Zoals gezegd is de installatie van van @rcroes perfect, maar je moet goed inregelen. Daarnaast is het voor een woonhuis wat overdreven en kostbaar in aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Pietje555 Dat moet ik goed onthouden: Hoe meer open verdelers des te beter (=meer besparing?)
tenminste bij een Remeha hybride installatie.

Ik tel in eerste instantie drie: Een ingebouwde in de ELGA ACE, een in het parallel buffervat (of schakelvat?)
en ook de moderne, omgebouwde "open verdeler" met een circulatiepomp kan eventueel energie besparen.
Je hebt dan wel ook drie circulatiepompen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@dunklefaser Nee, dat zeg ik niet. Open verdelers zijn nulpunten in het systeem. Vanaf ieder nulpunt kun je inregelen specifiek voor die hydraulische kring onafhankelijk van de vorige. In iedere kring heb je een transportpomp nodig.
Kring met EA heeft een open verdeler waar de CV ketel op aangesloten is. De transportpomp zit in de CV ketel.
De EA heeft een kring met de afgifte (of buffervat). Transport pomp zit in de EA
Buffervat heeft een kring met afgifte (radiatoren, vloerverwarming)
Vloerverwarming met open verdeler heeft weer zijn eigen kring met transportpomp
Met ieder nulpunt kun je temperatuur en debiet wijzigen (alleen niet omhoog transformeren) omdat altijd de formule Q=m x dT geldt over het nulpunt. Werkt dus als een transformator. Is het debiet aan beide zijden gelijk, dan is er ook geen temperatuur verlies door menging.
Energie besparen doet het dus niet, maar wel heel precies verdelen van de benodigde energie.
Een meer pompen hebben natuurlijk meer pompverlies, maar het is niet zo dat als je er een pomp tussenuit haalt dat je dat vermogen ook direct bespaard.
Energie besparen doe je door beter te isoleren en een graadje lager te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Wat is trouwens het verschil tussen de ELGA ACE monoblocks en Mercuria ACE monoblocks?
Als ik de technische data van de buitenunits vergelijk zie ik geen significant verschil.
Afmetingen, massa, koudemiddelvulling etc. allemaal hetzelfde, ook de prestaties voor verwarmen lijken identiek.

Alleen de Mercuria kan je krijgen met een elektrisch element als backup en deze kan ook koelen
(extra 4-weg ventiel).

H: hydraulische backup (cv-ketel) = hybride; of
E: elektrische backup (el. element) = all-electric

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 08-07-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvanL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-08 18:08
Update 4: De installateur heeft geen oplossing en denkt dat de oorzaak bij de Elga Ace zit. Remeha is meer dan twee maanden geleden op verzoek van de installateur langs geweest en heeft in een ochtend de installatie in kaart gebracht en doorgemeten.
Na veel rappelleren nog geen inhoudelijke reactie gehad van Remeha......
Ik heb wel tussen de regels door begrepen dat er vorig jaar, ook door krapte, enkele andere onderdelen zijn gebruikt voor de Elga Ace en dat dat ook bij anderen klachten heeft opgeleverd. Mijn vraag is of jullie hier meer details over hebben gehoord?
RvanL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:41:
Probleem:
Onder bepaalde omstandigheden hebben we regelmatig last van een storende, goed hoorbare, soms langdurige en zeer schelle monotone fluit- of pieptoon. Het geluid lijkt uit de binnenunit van de hybride warmtepomp te komen.

Toelichting:
We hebben sinds kort een werkende Remeha Elga Ace 4kw met een Vailland HR Solide plus-ketel als backup. Er is ook een parallel buffervat door de installateur geplaatst. Tussen de warmtepomp en het verwarmingscircuit is een extra Grundfos Alfa2 pomp geïnstalleerd. Het verwarmingscircuit bestaat uit twee Robot hybride verdelers met Wilo pomp voor vloerverwarming, vier vloerverwarmingszones met thermostaten en drie meestal uitstaande radiatoren met een thermostaatknop.
Vooral de combinatie van een buitentemperatuur kouder dan 5 graden, een aanvoerwatertemperatuur richting 28 a 31 graden, en een hardwerkende warmtepomp levert regelmatig deze langdurige zeer schelle monotone fluittoon op. Het volume van de toon varieert per keer niet, het is of continu zacht tot continu zeer hard. Ook de tijdsduur varieert per keer, van heel kort tot lang. Als ik extra warmtevraag genereer door zones of radiatoren aan te zetten verdwijnt deze toon even, maar als de aanvoerwatertemperatuur op pijl is, komt deze toon weer terug.
Met milde buitentemperaturen is deze toon minder vaak hoorbaar, maar als bijvoorbeeld de zones van de tuinkamer en woonkamer tegelijkertijd aan staan, en er hard gewerkt moet worden door de warmtepomp, volgt ook vaak de op de gehele bovenetage duidelijk hoorbare fluittoon. Onder deze omstandigheden kan dit continu geluid soms tot een half uur aanhouden.
Wanneer de Grundfos-pomp op de stand “ autoadapt” staat is de fluittoon vaker hoorbaar, dan bij de stand “constante druk II” , welke ook veel meer pompvermogen en daarmee ruis geeft.
We hebben het probleem diverse malen uitgezet bij de installateur, maar daar lijkt geen inhoudelijke reactie te komen. Ik heb van de fabrikant Remeha begrepen dat dit inderdaad vervelende klachten zijn en dat zij indien nodig telefonisch en op locatie advies kunnen geven aan de installateur over deze kwestie. Maar dan moet ik eerst de installateur in beweging krijgen…..

Vragen
Aan jullie de volgende vragen;
* Zijn er meer mensen die last hebben van deze fluittoon?
* Wat is de mogelijke oorzaak, en wat kan eraan gedaan worden?
Alvast bedankt voor de hulp/input.

Update 1: De toon komt zowel uit de binnenunit, als uit de buizen naar de buitenunit. Buiten is de toon alleen hoorbaar via de buizen naar de binnenunit, niet via de buitenunit zelf. Binnen komt de toon alleen uit de binnenunit, de toon wordt niet gedragen door de buizen naar het verwarmingscircuit binnen.

Update 2: Het geluid lijkt uit de plaats van de warmtepomp te komen, waar in de binnenkant van de warmtepomp de ingebouwde Wilo pomp zit. Met dank aan de reacties die in deze richting wezen, zijn we nu aan het experimenteren met het begrenzen van de pomp (nu op 60%). Vooralsnog geen piep, maar met het milde weer is de kans op de pieptoon ook kleiner. Dus aankijken wat dit oplevert.

Update 3: Experimenteren met pompinstellingen maakt geen verschil. Wel kunnen vaststellen dat de piep komt bij een actueel vermogen richting 4kwh. De gedachte is nu dat het kan samenhangen met te veel of te weinig koudemiddel......wordt vervolgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JFFFFF
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-08-2024
Dank je wel forumbeheerders.

Ik heb veel gehad aan de vele serieuze opmerkingen in dit forum .
Dankbaar gebruikt gemaakt van de excel files die gepost werden ,scheelt een hoop typwerk.
Onderschrijf de conclusie van JBtL.
Jammer dat de marketing jongens niet geheel eerlijk zijn met hun data.
De 4kw Elga Ace komt tekort , de 6 kw versie zou duidelijk beter zijn.
Ook voor ons huis ,dat super goed geisoleerd is .
In oktober de Elga Ace samen met de Tzerra Ace laten installeren .
Heel voorzichtig diverse paramaters aangepast en gedocumenteerd.
In de voorbije zachte winter toch nog 500 euro minder aan energie uitgegeven.
Op naar het tweede jaar.
Ik hoef beslist niet het onderste uit de kan , maar we hebben iets voor het mileu gedaan , maar ook voor onze eigen beurs.

ps juiste eenheden in de verhalen gebruiken zou wel het begrijpen van de vragen en opmerkingen makkelijker maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Pietje555 Uit je bijdrage hierboven:
Kring met EA heeft een open verdeler waar de CV ketel op aangesloten is. De transportpomp zit in de CV ketel.
Was ik de circulatiepomp in de cv-ketel vergeten?
O.k. - het worden dan 4? pompen, maar ze draaien niet allemaal tegelijk, hoop ik.
Alhoewel met de ingebouwde open verdeler in de ELGA zouden alle 4 pompen regelmatig tegelijkertijd draaien.
4 x 15-25 W = 60 - 100 W?

"Heattransformers" = warmte transformatoren - interessante analogie - misschien daarom de bedrijfsnaam?

Nulpunten
Open verdeler quasi als energienulpunt? in het cv-systeem, ik heb niet direct een beeld voor ogen.
("Nulpuntsenergie" is iets totaal anders voor zover ik weet.)

Dus volgens jou heeft een cv-installatie (Remeha EA hybride of all-electric) voor thuis
met open verdelers (en buffervaten) meer voordelen dan eventuele nadelen?
Waar zitten de nadelen, als die er zijn?

Gelijk debiet aan beide zijden van een open verdeler/parallel buffervat?
Dit klinkt eerder naar een speciaal geval, meestal is het debiet over de warmtepomp waarschijnlijk groter of niet?

Isoleren, isoleren en isoleren, ja - maar niet overdrijven,
en bij extra tocht/kierdichting de ventilatie niet vergeten. Hoe vaak dit toch gebeurt weet ik niet.
Graadje lager, ja - maar niet veel lager in de nacht met een warmtepomp (lees ik regelmatig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patty2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-02 21:19
Vraagje,

Wij hebben sindskort een elga ace 6 kW.
Na het een en ander uitgezocht te hebben gebruiken we de EA ook om te koelen.
Momenteel koelen wij op 18 °C.
Aan de slangen die de vloer in gaan en de verdeler zelf zie ik geen condens.

Betekent dit dan dat ik nergens zorgen over hoef te maken of kan er in de vloer nog wel
condens zijn?

Is het verstandig om een hygrometer aan te schaffen of de vochtigheidssensor van Remeha zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@patty2 met 18 gr is de kans op condens vrij klein. Bij buien zoals gisteren kan het wel gebeuren.
Beetje condens is ook niet erg. De kans dat de vloer met 18 gr water ook 18 gr is, is vrij klein.
Je kunt met een hygrometer de relatieve vochtigheid in de kamer meten. Je zult dan ook zien dat met vloerkoeling de vochtigheid oploopt. Echter met een weer omslag zoals gisteren ben je toch te laat, want de vloer blijft koud.
Met de vochtsensor op de EA kun je denk ik nog iets kouder dan 18 graden water instellen en hij stuurt de temperatuur automatisch omhoog als condens ontstaat. Dit beschermd je EA en verdeler, maar de vloer warmt toch maar langzaam op.
Ik heb hem niet, de 18 graden is voor mij voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcroes
Bijgaand 2 afbeeldingen van de situatie. Het lijkt mij nog steeds een serieel geschakeld vat, maar weet niet goed wat het omcirkelde doetAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ludh5hAQV24V13BRiyCDsxzq-0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7AFJPROPF7GVE8cp3uiTU5p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NybeVergLy_G8raMHf6r3nlFwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHbBh1794hOrU3sa5ZxNHgNP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door rcroes op 10-07-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
dunklefaser schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:35:
@Pietje555 Dat moet ik goed onthouden: Hoe meer open verdelers des te beter (=meer besparing?)
tenminste bij een Remeha hybride installatie.

Ik tel in eerste instantie drie: Een ingebouwde in de ELGA ACE, een in het parallel buffervat (of schakelvat?)
en ook de moderne, omgebouwde "open verdeler" met een circulatiepomp kan eventueel energie besparen.
Je hebt dan wel ook drie circulatiepompen nodig?
Beter is relatief. Je kan beter inregelen, maar is niet goedkoper. Misschien zelfs niet noodzakelijk.
Auto die heel zuinig is kan best de 120 niet halen. Je komt wel van A naar B.
Je hebt 4 pompen nodig CV ketel pomp, Circulatiepomp primair WP, circulatiepomp secundair (buffervat naar gebruikers) en in de openverdeler. Of ze allemaal vol vermogen draaien is maar de vraag. Maar door pompverliezen gebruiken 4 pompen meer als 1. Is dat erg? Als ik teveel PV heb liggen niet, een verouderde koelkast verliest meer, dus dit is ook relatief.
Ik weet niet wat je met een omgebouwde open verdeler met circulatiepomp bedoelt. Open verdeler heeft altijd circulatiepomp nodig omdat het een mengverdeler is (welke niet perse hoeft te mengen). Gesloten verdeler niet want het water wordt door de vloer geperst door de secundaire circulatiepomp.
Het water door de vloer is dan net zo heet als het circulatiewater na het buffer vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@rcroes Idd. een serieel buffervat van ?? l in de retour van het primaire circuit, het omcirkelde onderdeel
is een open verdeler (aka evenwichtsfles of "hydraulische Weiche").
Beide samen hebben quasi de functie van een parallel buffervat voor zover ik weet.
Maar zeker weten het de Remeha experts hier.

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 10-07-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patty2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-02 21:19
Pietje555 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:03:
@patty2 met 18 gr is de kans op condens vrij klein. Bij buien zoals gisteren kan het wel gebeuren.
Beetje condens is ook niet erg. De kans dat de vloer met 18 gr water ook 18 gr is, is vrij klein.
Je kunt met een hygrometer de relatieve vochtigheid in de kamer meten. Je zult dan ook zien dat met vloerkoeling de vochtigheid oploopt. Echter met een weer omslag zoals gisteren ben je toch te laat, want de vloer blijft koud.
Met de vochtsensor op de EA kun je denk ik nog iets kouder dan 18 graden water instellen en hij stuurt de temperatuur automatisch omhoog als condens ontstaat. Dit beschermd je EA en verdeler, maar de vloer warmt toch maar langzaam op.
Ik heb hem niet, de 18 graden is voor mij voldoende
Oké helder. Dan laat ik het hoe het nu is.
Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:18:
Je hebt 4 pompen nodig CV ketel pomp, Circulatiepomp primair WP, circulatiepomp secundair (buffervat naar gebruikers) en in de openverdeler. Of ze allemaal vol vermogen draaien is maar de vraag. Maar door pompverliezen gebruiken 4 pompen meer als 1. Is dat erg? Als ik teveel PV heb liggen niet,
Je vergeet even dat we over een paar jaar geen salderingsregeling meer hebben en je de stroom naar die pompen (die dat uiteraard vooral in de winter gebruiken) gewoon zelf moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Andrehj Misschien. Maar er zijn wel meer zaken welke achteraf niet zo goed uitpakken (aflossen van je huis onder wet Hillen?!?). Tegen die tijd kijk ik wel wat ik dan doe. Mijn PV ligt pal Zuid, misschien breek ik de installatie wel af en leg ze Oost-West. Maar tot die tijd kies ik wat nu het beste is.
Zoals de ontwikkeling nu gaat en als ik rekening met de mogelijke wijzigingen zou houden zou ik alleen investeren in isoleren en goed inregelen. Als ik nog niets had gedaan dan zou > € 40.000,- investeren voor all-electric en PV panelen, accu en EMS niet eens in me op komen om te doen. Daar kun je heeeeel veeel gas voor verstoken.
De gene die het 5 jaar geleden hebben gedaan zijn spekkopers, maar om nu nog al die moeite te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@rcroes Dit is wel een heel exotische installatie.
Je buffervat zit inderdaad in serie in de primaire kring van de opwekkers.
De EA pomp inderdaad zijn water (eventueel met hulp van de CV) rond over get seriele vat. Het vat zorgt dat je voldoende systeem inhoud hebt om pendelen te voorkomen en voldoende warmte te hebben voor de defrost.
In de primaire kring zit ook een open verdeler zoals @dunklefaser zegt.
Ik vermoed dat de pomp in het secundaire circuit drukgestuurd is omdat er nogal veel variabele afnemers (bv thermostaat kranen) in zitten.
Is het debiet van de secundaire pomp gelijk aan het debiet van de pomp in de EA dan treed er geen menging
in de openverdeler op. Het water van de EA gaat rechtstreeks naar de afnemers.
Is het debiet van de secundaire pomp lager dan dat van de EA dan treedt er wel menging op. Het buffer loopt op in temperatuur en na een tijdje zal de EA uit gaan.
Het is een installatie welke je eigenlijk semi utiliteit is. Ik had een groter buffervat toegepast en de openverdeler weggelaten. Maar ik denk dat dat te maken heeft met kosten.
Let wel dat op je vloerverwarmerverdeler het voetventiel (links boven) goed is ingesteld. Anders heb je als de pomp uitgeschakeld is een kortsluiting tussen toevoer en retour en te weinig water voor de andere gebruikers. In principe staan alle afsluiters naar de lussen vol open en stel je het totaal debiet in met het voetventiel. De afsluiters naar de lussen zijn alleen voor onderlinge balancering als een lus korter is dan de andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rcroes en dan de grote vraag… Wat was je COP het afgelopen stookseizoen? Je schreef eerder dat je de EA sinds okt 2023 hebt? En wat is de globale Ta waarmee je EA meestal verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Pietje555 Heel exotische installatie?
- Maar voldoet hopelijk wel aan de ontwerprichtlijnen van Remeha, of niet?
Wil zeggen: Je kan op goedkeuring & ondersteuning van Remeha rekenen.
Ik lees net bij LinkedIn dat Remeha enthousiast is

Bedoel je een groter, parallel aangesloten buffervat (met 4 aansluitingen)?
Ik zie namelijk ook buffervaten met 2 aansluitingen
die het etiket "parallel buffervat" krijgen. Maar er lijkt een verschil te zijn in de werking.
Wat vindt Remeha van deze soort buffervaten?

@SebastiaanPs De sCOP is waarschijnlijk net zo exotisch O-) als de installatie.

Met de beperkte informatie uit de 2 plaatjes van @rcroes:
Ik had de installatie (het deel wat ik overzie) waarschijnlijk anders "ontworpen".
(maar dat is een ander verhaal)

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 11-07-2024 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:49

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:15
Nice, dat bij de laatste update app de stooklijn er weer beter inzit om aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WHKu8s--Z65VUj6xrkMsqRQKKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UeMnwetaAIXrmM9SXQjVK11w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-07 15:01
Goedemorgen! Ik heb een vraag over de "Remeha Elga Ace Monobloc type 6 MR".
Deze warmtepomp is mij door een installateur aangeboden als een "All-Electric ready" warmtepomp. Oftewel bij een later overgang naar all electric zou dit geen probleem zijn. Ik lees in dit topic echter meerdere opmerkingen dat dit niet echt het geval is? Klopt dit en zijn er mensen met ervaringen hiermee? Wat is het grootste nadeel van de Elga Ace Monobloc als AE? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Markies! schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:12:
Goedemorgen! Ik heb een vraag over de "Remeha Elga Ace Monobloc type 6 MR".
Deze warmtepomp is mij door een installateur aangeboden als een "All-Electric ready" warmtepomp. Oftewel bij een later overgang naar all electric zou dit geen probleem zijn. Ik lees in dit topic echter meerdere opmerkingen dat dit niet echt het geval is? Klopt dit en zijn er mensen met ervaringen hiermee? Wat is het grootste nadeel van de Elga Ace Monobloc als AE? Alvast bedankt!
De normale (split) Elgas Ace zijn zeker niet All Electric Ready, want,
1. Geen mogelijkheid om SWW te maken.
2. Te weinig vermogen bij lage temperaturen (vermogen neemt dan te hard af).
3. Geen back-up heater die bij een te lage temperatuur bij een defrost kan bijschakelen.

In hoeverre bovenstaande ook voor de Monoblock gelden weet ik niet, maar ik denk dat deze precies dezelfde problemen heeft.

Ik zou bovenstaande items eens aan je installateur vragen en kijken waar hij mee komt.

Maar als je (in de toekomst) all-electric wilt, kun je beter een Mercuria nemen (Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompen), of, nog beter, omdat een Mercuria een Mitsubishi buitenunit heeft, de echte Mitsubishi kopen: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:23
Ik had de koeling laatst ingeschakeld en nu schakelt de e-twist ook keurig tussen verwarmen en koelen na een update.

Scheelt een hoop wel!

Echter in de woonkamer op 1 plek bleef het maar nat worden (vvw pvc vloer), ging ik de verdeler checken en was de flow naar de verschillende groepen helemaal out of whack maargoed ik had het sinds ingebruikname ook maar 1x nageregeld en dat was 8 maanden terug, nu nauwelijks condens meer op de vloer :)

Adjust non olet, plerumque...

Pagina: 1 ... 17 ... 31 Laatste