mja, ik had het product nog niet in persoon bekeken. alleen een paar eerste vragen.
had dan uiteindelijk ook niet geleid tot een aankoop uiteraard.
had dan uiteindelijk ook niet geleid tot een aankoop uiteraard.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
tja , wat zou een mooie leeftijd zijn om een tweedehands elgatje op te pakken? zijn er genoeg die overstappen op all electric, ik heb in de basis een cv ketel die de komende 10 jaar geen zorgen gaan opleveren.Pietje555 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:26:
@michielsweb Het idee is op zich prima, alleen de investering is het probleem.
Ik heb een EA en het blijkt dat ik geen/nauwelijks gas nodig heb. Als ik het vooraf had geweten had ik direct voor all-electric gegaan.
Maar ja, boerderij uit 1914, in 2000 gerenoveerd?! Niemand kon mij vertellen of het zo kunnen.
Nu heb je de hybride/all-electric. Kun je eerst op hybride situatie en gaat de CV stuk dan kun je verder op all-electric met een boilervat. Moet je wel iets meer vermogen kiezen dat de EA nu. Bv de Mercuria kan dat.
Hier ook, van 1800 m3 naar 350 m3, spijt dat ik niet all electric ben gegaan.Pietje555 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:26:
@michielsweb Het idee is op zich prima, alleen de investering is het probleem.
Ik heb een EA en het blijkt dat ik geen/nauwelijks gas nodig heb. Als ik het vooraf had geweten had ik direct voor all-electric gegaan.
Maar ja, boerderij uit 1914, in 2000 gerenoveerd?! Niemand kon mij vertellen of het zo kunnen.
Nu heb je de hybride/all-electric. Kun je eerst op hybride situatie en gaat de CV stuk dan kun je verder op all-electric met een boilervat. Moet je wel iets meer vermogen kiezen dat de EA nu. Bv de Mercuria kan dat.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
[ Voor 9% gewijzigd door Stanneke10 op 07-05-2024 12:25 ]
Hallo Stanneke10.Stanneke10 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:18:
Beste allen,
Ik heb (de meeste) reacties gelezen en ben zelf bezig met het oriënteren op een (hybride) warmtepomp. Vooraf wil ik jullie alvast bedanken voor alle informatie die ik heb opgenomen. Nu twijfel ik zelf heel erg:
Onze situatie: 2 persoonshuishouden voor in ieder geval de komende 5 jaar. Wellicht dan gezinsuitbreiding. Ons gasverbruik voor verwarming is 650m3, ketel is van 2017. We verwarmen alleen de benedenverdieping met nieuw geinstalleerde vloerverwarming HoH 10cm van ongeveer 30m2. Het SWW doen we momenteel met gebruik van een Ariston 100L warmtepompboiler. Hier komen we mee gedraaid. Hoekwoning uit 1965
Ik neig naar de @mkleinman oplossing om voor een 4 of 6 kW hybride wp te kiezen gezien het huidige verbruik en de aanwezigheid van de wp boiler op zolder en dan all electric te gaan.
- Wat zouden jullie adviseren?
- We komen nu gedraaid met de 100L boiler maar met gezinsuitbreiding wss niet meer. We willen in de nabije toekomst de badkamer echter vervangen dus kunnen dan een douche wtw installeren. Evt nog een elektrische doorstromer erbij zou dan voldoende moeten zijn. Een andere oplossing zou kunnen zijn om een 2e boiler in serie te installeren om zo toch alle techniek op zolder te kunnen houden. Jullie ideeen hierover?
- Wellicht een uitbouw in de toekomst (nog niet concreet) waardoor er 30m2 meer vloerverwarming bijkomt beneden. Totaal kom ik dan maximaal uit op 65m2 vloerverwarming. Als ik nu voor de 6kW kies is deze waarschijnlijk te groot voor de huidige situatie, wat is het gevolg voor pendelen?
- Ik kan (via mijn werk) erg goedkoop aan extra zonnepanelen komen
- Zien jullie andere, betere oplossingen?
Heel erg bedankt voor jullie mening!
Waarom nog hybride?Stanneke10 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:18:
Beste allen,
Ik heb (de meeste) reacties gelezen en ben zelf bezig met het oriënteren op een (hybride) warmtepomp. Vooraf wil ik jullie alvast bedanken voor alle informatie die ik heb opgenomen. Nu twijfel ik zelf heel erg:
Onze situatie: 2 persoonshuishouden voor in ieder geval de komende 5 jaar. Wellicht dan gezinsuitbreiding. Ons gasverbruik voor verwarming is 650m3, ketel is van 2017. We verwarmen alleen de benedenverdieping met nieuw geinstalleerde vloerverwarming HoH 10cm van ongeveer 30m2. Het SWW doen we momenteel met gebruik van een Ariston 100L warmtepompboiler. Hier komen we mee gedraaid. Hoekwoning uit 1965
Ik neig naar de @mkleinman oplossing om voor een 4 of 6 kW hybride wp te kiezen gezien het huidige verbruik en de aanwezigheid van de wp boiler op zolder en dan all electric te gaan.
- We komen nu gedraaid met de 100L boiler maar met gezinsuitbreiding wss niet meer. We willen in de nabije toekomst de badkamer echter vervangen dus kunnen dan een douche wtw installeren. Evt nog een elektrische doorstromer erbij zou dan voldoende moeten zijn. Een andere oplossing zou kunnen zijn om een 2e boiler in serie te installeren om zo toch alle techniek op zolder te kunnen houden. Jullie ideeen hierover?
- Wellicht een uitbouw in de toekomst (nog niet concreet) waardoor er 30m2 meer vloerverwarming bijkomt beneden. Totaal kom ik dan maximaal uit op 65m2 vloerverwarming. Als ik nu voor de 6kW kies is deze waarschijnlijk te groot voor de huidige situatie, wat is het gevolg voor pendelen?
[ Voor 3% gewijzigd door rft80 op 07-05-2024 12:19 ]
[ Voor 19% gewijzigd door Stanneke10 op 07-05-2024 12:24 ]
Met zo’n laag gasverbruik valt er niet veel te besparen, is mijn eerste gedachte.Stanneke10 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:18:
Beste allen,
Voordeel hybride dat je je technische ruimte kan gebruiken?Stanneke10 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:21:
@MotorBeast Dank voor je bericht. Ik ben nog zoekende naar de beste installatie, dus het hoeft niet persé hybride te zijn.
Mijn technische ruimte is op de 2e verdieping. Deze heeft een houten vloer en is niet geschikt voor een 200 liter boilervat. Nu hangt er een 100Liter boilervat aan de muur en dit gaat goed. Het voordeel van hybride is dus dat ik mijn technische ruimte kan behouden. Bovendien kun je de EA ook solo draaien dus hiermee zou ik helemaal van het gas afkunnen volgens de @mkleinman methode.
In het geval van All electric kan ik een grotere boiler dus niet kwijt op zolder.
De besparing als ik de EA solo draai en dus van het gas ga is ongeveer €1.000,- per incl. besparing op vastrecht. Dit zou in 5 jaar terugverdiend zijn. Bovendien ben ik dan voor 6K van het gas af en stijgt mijn energielabel. Financieel gezien lijkt het me dus zeker interessant!
Ik begrijp wat je zegt. Kun je zo'n monoblock Vaillant Wp aanschaffen zonder boiler erbij dan? En kan een monoblock overweg met mijn huidige boiler? Want zoals eerder gezegd kan ik geen (evt. bijbehorend) groot boilervat kwijt op mijn houten zoldervloer.MotorBeast schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:01:
[...]
Voordeel hybride dat je je technische ruimte kan gebruiken?Een monoblock Vaillant heeft helemaal geen technische ruimte nodig. Ketel houden of FE. Die ketel is zinloos als je er geen SWW meer meemaakt en een WP plaatst.
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html
[ Voor 9% gewijzigd door Stanneke10 op 07-05-2024 13:41 ]
Je hebt toch reeds een warmtepomp boiler? Die laat je gewoon standalone draaien voor je SWW. Dan koop je voor je verwarming een monoblock WP en die verzorgt je verwarming. Mocht je WP Boiler het ooit begeven heb je 2 keuzes. WP Boiler opnieuw of je koopt een boilervat en laat die verwarmen door het Monoblock. Voordeel verwarmen monobloc.....vele malen sneller op temperatuur. Voordeel WP Boiler.....geen onderbreking in je verwarming tijdens opwarmen water. Al is 100 liter met een Monoblock binnen no time op temperatuur. Met gezinsuitbreiding ooit is 100 liter erg klein overigens. Ik zou eens gaan lezen in L/W topic algemeen. De 55/6 was even een gok. Kleiner is er ookStanneke10 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:23:
[...]
Ik begrijp wat je zegt. Kun je zo'n monoblock Vaillant Wp aanschaffen zonder boiler erbij dan? En kan een monoblock overweg met mijn huidige boiler? Want zoals eerder gezegd kan ik geen (evt. bijbehorend) groot boilervat kwijt op mijn houten zoldervloer.
En als dat inderdaad mogelijk is. Waarom zou ik dan voor een monoblock Vaillant gaan ipv de EA solo draaien? In beide gevallen kan ik gasloos, maar de EA is vele male goedkoper!
Andere overweging is dat een 4kW warmtepomp genoeg is volgens eerdere reacties. Is die Vaillant dan niet te groot?
Weet je dit zeker? Dit zou betekenen dat drie personen niet dicht bij elkaar mogen staan op jouw zoldervloer.Stanneke10 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:21:
Mijn technische ruimte is op de 2e verdieping. Deze heeft een houten vloer en is niet geschikt voor een 200 liter boilervat.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dus conclusie:MotorBeast schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:47:
[...]
Je hebt toch reeds een warmtepomp boiler? Die laat je gewoon standalone draaien voor je SWW. Dan koop je voor je verwarming een monoblock WP en die verzorgt je verwarming. Mocht je WP Boiler het ooit begeven heb je 2 keuzes. WP Boiler opnieuw of je koopt een boilervat en laat die verwarmen door het Monoblock. Voordeel verwarmen monobloc.....vele malen sneller op temperatuur. Voordeel WP Boiler.....geen onderbreking in je verwarming tijdens opwarmen water. Al is 100 liter met een Monoblock binnen no time op temperatuur. Met gezinsuitbreiding ooit is 100 liter erg klein overigens. Ik zou eens gaan lezen in L/W topic algemeen. De 55/6 was even een gok. Kleiner is er ook
https://www.vaillant.nl/c...-66368.html#specification
Eeeeeuh hybride weet je wat dat betekent? Dat is een gasketel EN een WP. Waarom zou je in vredesnaam die ketel houden? Zeker met VV? Als je ketel weg is (bijna)geen onderhoudkosten meer (WP kan je makkelijk zelf), geen gasaansluiting meer (scheelt je €300,- per jaar vastrecht). En een standalone WP met strakke regeling draait bijna altijd beter dan die hybride met een (vind ik) airco buitenunit. Kennis van me heeft Hybride Elga Ace en die ketel doet niets, behalve SWW. Die heeft nu spijt dat ze geen boiler heeft genomen. Als je al gasloos wil, doe het dan gelijk goed.Stanneke10 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:40:
[...]
Dus conclusie:
Nu gewoon een All Electric warmtepomp monoblock kopen van 4 of 5kW en de huidige warmtepompboiler standalone laten draaien. Bij eventuele gezinsuitbreiding, als deze kapot gaat of we meer SWW behoefte hebben kunnen we nog de keuze maken voor een groter SWW systeem.
Wat mij betreft een prima conclusie. Ik was echter wellicht teveel gefocust op een EA hybride systeem en dan gasloos gaan zoals @mkleinman . Deze installatie is immers ook gasloos en draait prima.
Ter controle: waarom is jouw suggestie beter?
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2024 18:53 ]
Ik denk niet dat je me goed begrijpt. Als ik voor een warmtepomp kies, ga ik sowieso 100% van het gas af en gaat mijn ketel weg. Dit is ook mogelijk met een Elga Ace volgens @mkleinman . Hierbij de link ter verduidelijking: https://www.familie-kleinman.nl/energie/cv/. Ik ga dus sowieso meteen gasloos, maar weet nog niet met welk systeem.MotorBeast schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:51:
[...]
Eeeeeuh hybride weet je wat dat betekent? Dat is een gasketel EN een WP. Waarom zou je in vredesnaam die ketel houden? Zeker met VV? Als je ketel weg is (bijna)geen onderhoudkosten meer (WP kan je makkelijk zelf), geen gasaansluiting meer (scheelt je €300,- per jaar vastrecht). En een standalone WP met strakke regeling draait bijna altijd beter dan die hybride met een (vind ik) airco buitenunit. Kennis van me heeft Hybride Elga Ace en die ketel doet niets, behalve SWW. Die heeft nu spijt dat ze geen boiler heeft genomen. Als je al gasloos wil, doe het dan gelijk goed.Nu alleen nog een goede installateur vinden. Dat is en blijft lastig. Nb: ook met hybride want ze denken allemaal vanuit HR Ketel strategie.
EA kan wel hulpverwarming sturen, dat is CV ketel normaliter :-)Pietje555 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:53:
Direct met een EA van het gas af is nogal riskant. De EA kan geen hulpverwarming sturen.
In een warmtepomp zitten altijd elektrische elementen als backup mocht de WP het zelf niet trekken.
Een lucht/water WP heeft namelijk de vervelende eigenschap dat hij steeds slechter gaat presteren als het kouder wordt. Onder de 0 graden is het goedkoper met de EA op gas te stoken dan elektrisch. Kleinman (en ik) gaan alleen door op elektra omdat we heel veel zonnepanelen hebben en alles kunnen salderen.
De EA haalt 's winters bij mij maximaal 28 graden CV water. Daar moet je afgifte systeem wel geschikt voor zijn. Hoger komt hij niet omdat hij gewoon niet meer vermogen kan leveren bij een dT van 5 graden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De EA is niet heilig! Ik heb het bijna 4 winters kunnen testen voordat ik zeker wist dat ik zonder de ketel kon. In mijn geval levert de EA 6 genoeg warmte in de winter voor het hele huis met maximaal 38 graden water ( zelden nodig ). Maar er zijn genoeg installaties waar de EA 6 ( en de 4 zeker ) niet voldoende warmte kunnen leveren waardoor je nooit je beoogde aanvoertemperatuur kan halen.Stanneke10 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:55:
[...]
Ik denk niet dat je me goed begrijpt. Als ik voor een warmtepomp kies, ga ik sowieso 100% van het gas af en gaat mijn ketel weg. Dit is ook mogelijk met een Elga Ace volgens @mkleinman . Hierbij de link ter verduidelijking: https://www.familie-kleinman.nl/energie/cv/. Ik ga dus sowieso meteen gasloos, maar weet nog niet met welk systeem.
Het voordeel van de EA is dat veel installateurs deze aanbieden. Het vinden van een installateur voor andere warmtepompen valt niet mee.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Als ik voor de 6kW EA kies, zal ik inderdaad eerst een (aantal) winter(s) de ketel laten hangen voor de zekerheid en proeven hoe het gaat.mkleinman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:48:
[...]
De EA is niet heilig! Ik heb het bijna 4 winters kunnen testen voordat ik zeker wist dat ik zonder de ketel kon. In mijn geval levert de EA 6 genoeg warmte in de winter voor het hele huis met maximaal 38 graden water ( zelden nodig ). Maar er zijn genoeg installaties waar de EA 6 ( en de 4 zeker ) niet voldoende warmte kunnen leveren waardoor je nooit je beoogde aanvoertemperatuur kan halen.
En let er op dat de EA familie officieel de backup nodig heeft om te ontdooien. Ik heb het nu een paar keer meegemaakt dat er niet voldoende warmte in het CV systeem zat om de ontdooicyclus te voltooien. En aangezien mijn CV ketel niet meer kon worden aangestuurd door de ELGA startte de ELGA nooit op en zat ik met een koud huis.
Ik heb daarom een 3kW backup element in een buffervat op zolder zitten. Mocht deze situatie zich voordoen dan kan ik dit element met de hand aan doen om zo de ELGA te laten ontdooien waarna die weer doorstart en het werk alleen af kan.
@Pietje555 uit nieuwsgierigheid, wat zijn je uitgangspunten bij deze berekening? Heb jij een goed beeld bij de actuele/ gerealiseerde COP rond het vriespunt? Heb dit helaas zelf niet bij gehouden.Pietje555 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:53:
Onder de 0 graden is het goedkoper met de EA op gas te stoken dan elektrisch.
Een aantal winters maal €300,- vastrecht omdat je eerst je ketel wil laten hangen.Stanneke10 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:26:
[...]
Als ik voor de 6kW EA kies, zal ik inderdaad eerst een (aantal) winter(s) de ketel laten hangen voor de zekerheid en proeven hoe het gaat.
Afgelopen 2 winters stond de ketel op aanvoertemperatuur van 38 graden en hebben we meer dan voldoende comfort gehad. Dat zou er dus op wijzen dat het wel mogelijk zou moeten zijn om van het gas af te gaan.
In mijn geval zie ik niet de voordelen van een all electric monoblock t.o.v. de EA. Zowel technisch als economisch. Bovendien zijn er genoeg installateurs die de EA willen maken. Kan iemand me hierbij helpen voor specifiek mijn geval?
Ja precies, in praktijk komen HR ketels niet in de buurt van het theoretisch energie niveau van gas. Onder de 9 is denk ik een veilige aanname. Uiteindelijk hangt alles af van de kosten variabelen, <500m3 zijn de meterkosten ook lager. Mijn conclusie, de warmtepomp zolang mogelijk haar werk laten doen. En volledig eens met @MotorBeast - als ik de keuze opnieuw zou moeten maken was ik voor full electric of FE ready gegaan.Pietje555 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:37:
@rft80 Als je op COP stuurt dan schakelt de EA bij een COP van 2,5 over op gas. Dat is rond de 3-5 graden.
Bij een COP van 2 zou je mogelijk met gas goedkoper zijn. Maar uiteraard hangt het van veel factoren af. Met name de hoeveelheid defrosts tussen 0 en 5 graden kunnen flink energie verspillen.
Als je voldoende PV hebt en alles kan salderen dan speelt de COP niet meer mee.
Onder de 0 graden doet hij het weer een stukje beter omdat dan de defrosts minder worden wegens minder vocht in de lucht.
Ook hangt het natuurlijk van het rendement van je CV ketel af. Schat je die te hoog in dan lijkt gas goedkoper.
Precies wat je zegt over die compressor, die kom je overal tegen in hybrides, lees eigenlijk een L/L unit die gebouwd zijn voor lagere belasting. Het zijn (te) kleine compressors en maken ook nog eens veel meer geluid dan monoblocs buiten omdat ze op hun tenen lopen. Daarom ook veel te veel defrosts als ze echt moeten werken. Nb: diegene waar we over praten wil zijn ketel eruit gooien en de Ace standalone laten draaien, dus geen BUH.Pietje555 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:42:
@MotorBeast EA is precies gelijk aan iedere andere warmtepomp. Zelfde compressor kom je overal tegen, is gewoon een Toshiba. Er is alleen geen elektrische backup ingebouwd en hij heeft geen boilerregeling. Heeft die ook niet nodig want daar heb je de CV ketel voor.
Mijn EA heeft €1900 gekost om 1600 m³ gas per jaar te besparen. Daar kan geen warmtepomp met boiler tegenop.
Iedereen heeft zijn eigen afwegingen. Het is alleen wat je zelf belangrijk vind om je keus te bepalen.
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 08-05-2024 18:21 ]
Dan had je ook gewoon hout/kolen kunnen blijven stoken. Daar kan je ook mee verwarmen en wachten tot je ons weegt tot verwarmen is uit ontwikkeld. Nooit dus. Het is geen argument in ieder geval om niet FE te gaan. Dat bedoelde ik. Je ketel kan je ook op MP gooien. Prijs en kosten wellicht wel. Voor mij is hybride met 900m3 verbruik duurder dan FE op lange termijn. En als je meer verbruikt dan zeker.Pietje555 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:38:
@MotorBeast maar 11 jaar geleden had je geen goed werkend alternatief om zelf stroom op te wekken. Ik heb dat wel voor een all-electric dmv van mijn hybride systeem en het is een stuk goedkoper. Geen goede vergelijking dus.
[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 08-05-2024 18:48 ]
Elke situatie is weer specifiek. Ik heb zelf een EA4 laten plaatsen aan een Tzerra uit 2017 die er al hing, volledige vvw boven en beneden. Jaren 30 hok (wel redelijk goed geïsoleerd met extra interne gevelisolatie want steensmuren naar buiten, tussenwoning, vooral HR++, HR+ en nog wat HRglas) en volgens de energywizard gebruik ik ongeveer 4,5 euro gemiddeld per dag all-in en da’s incl de continu draaiende wasmachine en droger omdat ik een dochter van 1,5 heb en een vrouw met een manege met bergen wasgoed, koken ook op gas. Dagen zoals nu is het 4 euro, koude dagen 5, extreem koud 6.MotorBeast schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:42:
[...]
Dan had je ook gewoon hout/kolen kunnen blijven stoken. Daar kan je ook mee verwarmen en wachten tot je ons weegt tot verwarmen is uit ontwikkeld. Nooit dus. Het is geen argument in ieder geval om niet FE te gaan. Dat bedoelde ik. Je ketel kan je ook op MP gooien. Prijs en kosten wellicht wel. Voor mij is hybride met 900m3 verbruik duurder dan FE op lange termijn. En als je meer verbruikt dan zeker.
Hoop dat vragensteller in ieder geval voor zichzelf de beste keuze maakt waar hij zich goed bij voelt. Dat is voor een ieder persoonlijk.
Nb: ben al hybride met L/L en vind €2,-per m3 ongeveer incl alle kosten straks met nieuw contract voor 450 m3 toch erg zeer doen.
En weer ontopic.....
Adjust non olet, plerumque...
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Dat probleem hadden wij ook.vandermark schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:10:
Bij mijn ouders is een elga ace 4kw geïnstalleerd. Nu klagen ze over een hard storende toon van de vvw verdeler onder de trap. Wat kan dat zijn? Is ook als verwarming uit staat, vrij continu dus?
Mijn ouders hebben combi van vvw en radiatoren. Ik denk dat pomp dus sowieso nodig is.TB_Demolisher schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:55:
[...]
Dat probleem hadden wij ook.
Te smalle aanvoer leidingen met een aantal verlopen erin en een pomp in de vvw was het probleem.
Nieuwe aanvoer en verdeler zonder pomp waren de oplossing.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Waarschijnlijk zijn de thermostaat kranen van de verwarming dichtgelopen door de hogere temperaturen in de slaapkamers. Al het water moet nu door de vvw. Thermostaatknoppen er even afhalen dan is het waarschijnlijk overvandermark schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:02:
[...]
Mijn ouders hebben combi van vvw en radiatoren. Ik denk dat pomp dus sowieso nodig is.
[ Voor 94% gewijzigd door mvh0712 op 12-05-2024 15:50 ]
Wel interessant dat ze spreken over een aanvoertemp van lager dan 18c, ik kan die parameter niet lager dan 18 zetten met m’n EA4.mvh0712 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:10:
Inmiddels gevonden over koelen.
Elga Ace hybride warmtepomp wil niet koelen
Dit zijn mijn resultaten van gistermiddag en avond. In eerste instantie stond de thermostaat op 18 en later op 20. Voelde trouwens wel aangenaam ondanks dat de current temperatuur zo hoog is.1nsane schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:47:
[...]
Wel interessant dat ze spreken over een aanvoertemp van lager dan 18c, ik kan die parameter niet lager dan 18 zetten met m’n EA4.
Hoeveel zou de EA bij koelen moeten verbruiken?
De mijne zit rond de 130w met vanmiddag wat korte uitschieters naar 250w.
Ja ik merk het hier ook absoluut, ik heb sowieso overal vvw en met name beneden is het aangenaam koel. Nadeel is wel dat het natuurlijk niet ontvochtigt maar als extra functie is het wel een meerwaarde.mvh0712 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:42:
[...]
Dit zijn mijn resultaten van gistermiddag en avond. In eerste instantie stond de thermostaat op 18 en later op 20. Voelde trouwens wel aangenaam ondanks dat de current temperatuur zo hoog is.
[Afbeelding]
Klopt allemaal, maar als je koeling via de vloer combineert met koelen op de hoogste verdieping met een airco, dan werkt koelen met een L/W WP erg goed.1nsane schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:03:
[...]
Ja ik merk het hier ook absoluut, ik heb sowieso overal vvw en met name beneden is het aangenaam koel. Nadeel is wel dat het natuurlijk niet ontvochtigt maar als extra functie is het wel een meerwaarde.
Ik had ergens verwacht dat het meer stroom zou trekken dan die ~150w maar misschien is dat onterecht.
Wel gek dat de aanvoertemp bij mij in elk geval niet onder de 18c kan. Misschien omdat ik geen vochtsensor heb aangesloten?
Enfin ik heb toch overal Henco liggen, voor een groot deel geïsoleerd. Alleen het eerste stukje van de CV/HWP is staal en een stuk naar de radiator in de badkamer maar die heb ik natuurlijk dicht gedraaid.
Ik denk vooral dat het beneden goed koel blijft doordat het natbouw is en relatief veel thermische massa heeft t.o.v. de droogbouw boven.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat zal het dan wel zijn want in een ander topic las ik over onder de 18c gaan.Pietje555 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:58:
@1nsane Ik denk dat met de juiste vochtsensor je hem op 16 graden kan zetten.
18 graden is echt wel een grenswaarde 's zomers van net wel/niet condens op je vloer.
Overigens is de EA inwendig ook onvoldoende geisoleerd.
Het verbruik is zeer laag omdat de COP erg hoog is. Hoe hoger de temperatuur van de vloer des te makkelijker het is energie over te dragen in de verdamper. Net als wanneer 's winters de buitentemp hoog is.
Maar het kan zomers wel erg vochtig in huis worden. Zeker met natbouw. Als de vloer eenmaal goed afgekoeld is en er komt een zomers onweersbuitje dan heb je veel kans op condens.
Of een klimaat plafond. Ik heb hier op Tweakers al heel wat experimenten met warmtepompen zien langskomen.Andrehj schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:18:
[...]
Klopt allemaal, maar als je koeling via de vloer combineert met koelen op de hoogste verdieping met een airco, dan werkt koelen met een L/W WP erg goed.
Lijkt me in het geval van koeling met name een goed idee want koude lucht zakt neer.Pietje555 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:52:
[...]
Of een klimaat plafond. Ik heb hier op Tweakers al heel wat experimenten met warmtepompen zien langskomen.
Het grote voordeel van de combi met een airco is dat die ook nog ontvochtigt, waardoor je risico op condens veel kleiner is en je de watertemperatuur van je L/W WP wat lager kunt zetten.Pietje555 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:52:
Of een klimaat plafond. Ik heb hier op Tweakers al heel wat experimenten met warmtepompen zien langskomen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat is je afgifte systeem?alex1452 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:28:
Goedenavond allemaal!
Sinds oktober een Elga Ace 4kw hangen. Helaas nog niet helemaal tevreden vanwege een SCOP van 3.1 sinds die tijd, maar daar neem ik binnenkort contact over op met de installateur.
Iets waar jullie mij hopelijk bij kunnen helpen is het koelen. Dit krijg ik namelijk met geen mogelijkheid voor elkaar. Alle instellingen op de EA zijn geactiveerd, bedrijfsmodus staat op geforceerd koelen maar er gebeurt niks. Momenteel 24 graden in huis, temperatuur ingesteld op 18 graden. Thermostaat betreft een eTwist.
Is er iemand die raad weet?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hoe meet je die scop?alex1452 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:28:
Sinds oktober een Elga Ace 4kw hangen. Helaas nog niet helemaal tevreden vanwege een SCOP van 3.1 sinds die tijd, maar daar neem ik binnenkort contact over op met de installateur.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 18-05-2024 21:14 ]
Vloerverwarming in het gehele huis. Hoe zou ik de pompschakelaar kunnen controleren? De verwarming werkte prima, kan ik er dan van uit gaan dat het goed is?BarryH schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:02:
[...]
Wat is je afgifte systeem?
Bij radiatoren gaat koelen niet werken
Bij vvw moet je de pompschakelaar controleren
Energielevering CV gedeeld door energielevering CV. Komt overeen met de SPFactor. Was in het begin nog boven de 5Andrehj schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:13:
[...]
Hoe meet je die scop?
De ea zelf kan dat niet (nauwkeurig).
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Bij mij ging de warmtepomp ook niet koelen, bleek dat CP020 niet geactiveerd was:alex1452 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:28:
Alle instellingen op de EA zijn geactiveerd, bedrijfsmodus staat op geforceerd koelen maar er gebeurt niks. Momenteel 24 graden in huis, temperatuur ingesteld op 18 graden. Thermostaat betreft een eTwist.
Zoek in dit topic maar eens op “full electric” en lees de ervaringen van Martin Kleinman hier. Het kan, maar als je full electric wil gaan dan is het misschien beter om een WP te kiezen die daar ook echt voor gemaakt is.Antonl91 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:15:
Zijn er hier ook users die de Remeha ace monoblock warmtepomp gebruiken zonder andere vorm van verwarming? Dus geen CV ketel of stadswarmte. Ik zie in de installatiehandleiding wel voorbeelden van deze warmtepomp met cv ketel en stadswarmte, maar deze monoblock lijkt mij juist interessant om te installeren zonder die twee.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dit topic had ik idd al gevonden en heb alles zo ingesteld. Niks lijkt te werken helaas.mvh0712 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:16:
[...]
Bij mij ging de warmtepomp ook niet koelen, bleek dat CP020 niet geactiveerd was:
1. Activeer ‘menggroep’ via de parameter CP020
bron: Elga Ace hybride warmtepomp wil niet koelen
Hierna zag ik direct de WP aanslaan en iets van 150 watt verbruiken. Enige tijd later was de watertemperatuur ook gezakt.
Daar zie ik wel iets interessants staan waardoor full-electric handig kan zijn (in verband met de back-up heater). Maar tegelijkertijd denk ik ook dat het probleem relatief makkelijk opgelost kan worden, want ik lees het volgende:SebastiaanPs schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:19:
[...]
Zoek in dit topic maar eens op “full electric” en lees de ervaringen van Martin Kleinman hier. Het kan, maar als je full electric wil gaan dan is het misschien beter om een WP te kiezen die daar ook echt voor gemaakt is.
Als je dus regelt op temperatuur van het buffervat inplaats van de ruimtetemperatuur dan lijkt mij dat dit probleem voorkomen kan worden.Defrost probleem
Sinds de installatie van de ELGA ACE in 2020 is het nu, ik meen, 3 keer voor gekomen dat de ELGA niet wilde starten maar eerst een defrost wilde uitvoeren terwijl er niet genoeg warmte zat in ons verwarmingssysteem. Dit probleem doet zich voor in een heel specifiek geval:
Overdag koud ( rond het vriespunt ) maar zonnig
Woonkamer wordt door de zon verwarmd
Zon verdwijnt en warmtepomp wil weer starten
Wat er in deze situatie gebeurd is dat de ELGA overdag, ook al is er dus GEEN warmtevraag, wel de pomp laat draaien. Er wordt dus wel CV water door het systeem gecirculeerd. Dit houdt dus ook in dat het boilervat of buffervat dus ook afkoelt!
Zodra de ELGA aan het begin van de avond wil starten wil de ELGA een defrost uitvoeren. De logische reden waarom de ELGA dit wil doen is omdat de ELGA niet weet hoe de buitenunit er aan toe is. Het zou die dag ook gesneeuwd kunnen hebben waardoor de hele buitenunit dicht is gesneeuwd. Die warmte moet komen uit de woning, specifiek uit het verwarmingssysteem. Maar als daar geen warmte meer in zit?
Ik vermoed dat elke warmtepomp in deze situatie de backup zal aanspreken voor extra warmte. Een volledige warmtepomp is altijd voorzien van een elektrisch element die kan helpen, maar in geval van mijn ELGA wordt dus de backup, lees: de CV ketel, aangesproken voor extra warmte.
Daarvoor heb ik dus nu dat 3kW element. Ik kan met de hand dit element aan zetten in de hoop dat dit voldoende warmte geeft die de ELGA nodig heeft. Ik kan er ook voor kiezen om het buffervat af te sluiten en dan het element aan te zetten. Dan warmt het vat op waarna ik die warmte in 1x los kan laten richting de ELGA om te ontdooien.
Het niet starten omdat het retour water te koud is kan je opvangen door de backupheater met een thermostaat in het vat te verwarmen. Alleen is dan het probleem dat je je buffervat met de backup heater gaat warmhouden, terwijl er geen vraag is en de WP uit staat. Kost dus stilstand verliezen.Antonl91 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:14:
[...]
Daar zie ik wel iets interessants staan waardoor full-electric handig kan zijn (in verband met de back-up heater). Maar tegelijkertijd denk ik ook dat het probleem relatief makkelijk opgelost kan worden, want ik lees het volgende:
[...]
Als je dus regelt op temperatuur van het buffervat inplaats van de ruimtetemperatuur dan lijkt mij dat dit probleem voorkomen kan worden.
Bij mij idd ook hetzelfde probleem. Alles setpoint goed staan, pomp vv werkt en op de Etwist staat huis aan het koelen maar kij koelt niet.alex1452 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:23:
[...]
Dit topic had ik idd al gevonden en heb alles zo ingesteld. Niks lijkt te werken helaas.
Dan ben je al wat verder dan ik. Mijn etwist blijft aangeven dat het systeem in stand-by staat.bvanhaalen schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:19:
[...]
Bij mij idd ook hetzelfde probleem. Alles setpoint goed staan, pomp vv werkt en op de Etwist staat huis aan het koelen maar kij koelt niet.
Waarom ga je met VV hybride? Die ketel raak je echt wel kwijt op MP. Met 6kW dek je ongeveer 1200m3 gas.Skipper_NH schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:18:
Remeha hanteert ongeveer 2200m3 als grens tussen de 4 kW en 6 kW. ik verbruik tussen de 1900 en 1500 m3 per jaar. Ik heb vloerverwarming, waarvan WTH in 1999 heeft berekend dat er 10,5 kW nodig is om het huis te verwarmen. Dit op basis van de opgegeven Rc waarden van de bouwmaterialen. Nu wil ik hybride gaan, omdat mijn Tzerra Ace 39C slechts 3,5 jaar oud is. Installateur komt met de 4kW versie aanzetten. Maar ik wil eigenlijk onder de 500 m3 uitkomen vanwege het lagere vastrecht. Ik dacht initieel aan de 6 kW versie. Wat zijn jullie ervaringen/inzichten wat dit betreft?
Zijn hier van 1900 naar minder dan 380 kuub gegaan met ee 4kW versie.Skipper_NH schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:18:
Remeha hanteert ongeveer 2200m3 als grens tussen de 4 kW en 6 kW. ik verbruik tussen de 1900 en 1500 m3 per jaar. Ik heb vloerverwarming, waarvan WTH in 1999 heeft berekend dat er 10,5 kW nodig is om het huis te verwarmen. Dit op basis van de opgegeven Rc waarden van de bouwmaterialen. Nu wil ik hybride gaan, omdat mijn Tzerra Ace 39C slechts 3,5 jaar oud is. Installateur komt met de 4kW versie aanzetten. Maar ik wil eigenlijk onder de 500 m3 uitkomen vanwege het lagere vastrecht. Ik dacht initieel aan de 6 kW versie. Wat zijn jullie ervaringen/inzichten wat dit betreft?
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Heb je daar een bron van? Volgens mij ligt die grens een stuk lager.Skipper_NH schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:18:
Remeha hanteert ongeveer 2200m3 als grens tussen de 4 kW en 6 kW.
Bij mijn ouders draait de 6 kW, en zij zaten op ca 1500 m³ gas per jaar. Die past daar heel aardig bij en dat draait daar prima. Ik zou daar nooit een 4 kW inzetten, die zou dan alleen bij temperaturen boven de 7 graden oid voldoende vermogen hebben.ik verbruik tussen de 1900 en 1500 m3 per jaar. Ik heb vloerverwarming, waarvan WTH in 1999 heeft berekend dat er 10,5 kW nodig is om het huis te verwarmen. Dit op basis van de opgegeven Rc waarden van de bouwmaterialen. Nu wil ik hybride gaan, omdat mijn Tzerra Ace 39C slechts 3,5 jaar oud is. Installateur komt met de 4kW versie aanzetten. Maar ik wil eigenlijk onder de 500 m3 uitkomen vanwege het lagere vastrecht. Ik dacht initieel aan de 6 kW versie. Wat zijn jullie ervaringen/inzichten wat dit betreft?
Vervolg op bovenstaande: naar aanleiding van advies van @Pietje555 (waarvoor veel dank!!SebastiaanPs schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:04:
Ik probeer mijn ouders wat te helpen met het instellen van hun Elga Ace 6 kW warmtepomp die zij sinds kort hebben icm hun gas CV ketel.
Afgifte is vloerverwarming (open verdeler met pomp) icm radiatoren (alles geboost maar pas vanaf 32 gr door standaard SpeedComfort).
Oorspronkelijk regeling automatisch (dus bij hen buiten+ruimte), voetpunt standaard en helling 0.7, dus bij Tb 12 gr Ta 25.6, Tb 8 gr Ta 28.4. Ruimte invloed 3. Bij lage temperaturen ging dit goed maar bij milde temperaturen van bijv 12 gr Leek er sprake van gependel, zie onder (sorry voor de slechte screenshot van mijn vader 🙂).
[Afbeelding]
Hierop voetpunt naar 25 gr en helling naar 0.4, dan krijg je bij Tb 12 gr Ta 28.2 en bij Tb 8 gr Ta 29.8. Stooklijk wat vlakker dus om vooral bij de milde Tb effect te sorteren. Nadien eerst beter, later toch weer wat gependel, minder erg dan voorheen. Hierop voetpunt geleidelijk opgehoogd naar nu 28 gr en helling 0.5, je krijgt dan bij Tb 12 gr Ta 32 gr en bij Tb 8 gr Ta 34 gr. Nu onderstaande.
Vraag: is dat nog steeds gependel? WP lijkt na stoppen niet direct weer te starten?
Gasverbruik is alleen SWW wat je ziet.
Dank alvast voor het meedenken.
[Afbeelding]
Ik heb een tijd terug gewoon verschillende verbruiken ingevuld en zo die waarde toen vastgesteld.Andrehj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:11:
[...]
Heb je daar een bron van? Volgens mij ligt die grens een stuk
Huh? Hoe doe je dat dan? Waar vul je dat in? Het is een beetje afhankelijk van je afgiftesysteem, maar normaliter is verwarmen met een WP altijd goedkoper dan met gas, dus ik kan me niet voorstellen dat dit klopt.Skipper_NH schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:38:
Ik heb een tijd terug gewoon verschillende verbruiken ingevuld en zo die waarde toen vastgesteld.
Als je een fatsoenlijk afgiftesysteem hebt pendelt een WP niet. Bij mijn ouders (vvw op de bgg, radiatoren boven, niks bijzonders dus) heeft de Elga Ace met bijna de fabrieksinstellingen hooguit drie starts per dag.Installateur bevestigt dit en geeft de angst voor pendelen de schuld.
Sorry ben niet duidelijk geweest. Op de website van Remeha zelf. Ontdek welke warmtepomp bij je past blok invullen en invullen. Is uiteraard een benadering op basis van aangegeven kenmerken.Andrehj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:44:
[...]
Huh? Hoe doe je dat dan? Waar vul je dat in? Het is een beetje afhankelijk van je afgiftesysteem, maar normaliter is verwarmen met een WP altijd goedkoper dan met gas, dus ik kan me niet voorstellen dat dit klopt.
Ik adviseer om de 6kW te nemen. Wij verbruikten 1600m3 gas voor (alleen) verwarming en hebben nu een 6kW Elga. En die redt het net, maar dat heeft me best veel moeite gekost. Als je meer wilt weten over mijn avontuur met die Elga, zie dan : everzijl.nl/elgaSkipper_NH schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:18:
Waarom een lage pompsnelheid (als aanbeveling op je webpage)?buntenaar schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:48:
[...]
Ik adviseer om de 6kW te nemen. Wij verbruikten 1600m3 gas voor (alleen) verwarming en hebben nu een 6kW Elga. En die redt het net, maar dat heeft me best veel moeite gekost. Als je meer wilt weten over mijn avontuur met die Elga, zie dan : everzijl.nl/elga
Dank voor de link en leerzame informatie. Alleen heb ik vloerverwarming en energie label A (al denk ik dat het een B zou moeten zijn). Dus ondanks een vergelijkbaar gasverbruik, denk ik dat mijn afgiftesysteem beter is en daarom wellicht een 4 kW beter past. Ook ik heb afgelopen jaar met de gasketel gespeeld en een periode geen nachtverlaging toegepast. Duidelijk dat comfort beter is en verbruik lager. Alleen hier aan de kust speelt de wind een behoorlijk storende factor in warmtebehoefte/afkoeling van het huis. Maar ik had nu geen buitentemperatuur regeling, dus dat zal met een WP wel moeten. We gaan door met informatie zoeken.buntenaar schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:48:
[...]
Ik adviseer om de 6kW te nemen. Wij verbruikten 1600m3 gas voor (alleen) verwarming en hebben nu een 6kW Elga. En die redt het net, maar dat heeft me best veel moeite gekost. Als je meer wilt weten over mijn avontuur met die Elga, zie dan : everzijl.nl/elga
Ik denk dat jouw redenatie niet klopt. Met jouw betere afgiftesysteem kan je het minimumvermogen van de 6 kW juist beter kwijt.Skipper_NH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:16:
[...]
Dank voor de link en leerzame informatie. Alleen heb ik vloerverwarming en energie label A (al denk ik dat het een B zou moeten zijn). Dus ondanks een vergelijkbaar gasverbruik, denk ik dat mijn afgiftesysteem beter is en daarom wellicht een 4 kW beter past. Ook ik heb afgelopen jaar met de gasketel gespeeld en een periode geen nachtverlaging toegepast. Duidelijk dat comfort beter is en verbruik lager. Alleen hier aan de kust speelt de wind een behoorlijk storende factor in warmtebehoefte/afkoeling van het huis. Maar ik had nu geen buitentemperatuur regeling, dus dat zal met een WP wel moeten. We gaan door met informatie zoeken.
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-05-2024 17:06 ]
Wow wat een briljant simpele oplossingBarryH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:11:
En anders een externe pomp elektrisch parallel op de interne aansluiten?
Vertel eens wat meer.drboneym schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:18:
[...]
Wow wat een briljant simpele oplossing
Nu hebben we 3 systemen draaien met buffervat in parallel, pomp op afvies van remeha engineer op druk gestuurd, dan is het idee dan bij warmtevraag de temperatuur en dus druk stijgt in het buffervat en zo de pomp een slinger geeft.
Daarop had ik maar even vertrouwd met geduld voor de inlossing van de belofte voor aansturing van de 2e pomp.
Remeha was duidelijk, hun geprefereerde opstelling was een buffervat in parallel. Buffervat 5liter per kW warmtepomp afgiftevermogen.BarryH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:33:
[...]
Vertel eens wat meer.
Normaliter is al je afgifte open en geen buffervat het meest efficiënt
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq