Elga Ace hybride warmtepomp wil niet koelen

Pagina: 1
Acties:

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
thuis heb ik een Elga Ace warmtepomp (laatste model van Remeha) in combinatie met de honeywell Evohome.
De warmtepomp wordt aangestuurd door 2 aan/ uit modules van honeywell (91T uit mijn hoofd). Een voor verwarmen en een voor koelen.

Er is een buitentemperatuurmeter die de warmtepomp in verwarmen of koelen moet zetten.

Mijn probleem nu is dat de warmtepomp niet wil gaan koelen.

Ik zet de honeywell in koelmodus, en stel een aantal kamers in op 18 graden. De warmtepomp blijft echter op standby staan.
Volgens mij zou hij boven de 22 graden buiten moeten gaan koelen maar dat gebeurt niet.

Als ik de warmtepomp dan gefoceerd op koelen zet (dus ongeacht de buitentemperatuur) blijft hij ook op standby staan zonder iets te doen.

Op de site van remeha staat, bij een thermostaat die een koelsignaal kan afgeven (wat volgens mij gebeurt bij de evohome) moet de Koelknop op de elga bediend zijn en dipswitch A6 moet op off staan.
Ik vind verder nergens informatie over wat die dipswitch A6 moet zijn. Een koelknop zie ik ook niet..

Heeft iemand een idee waarom dit niet wil werken?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:01
Dipswitch A6 zit op de oudere Elga, niet de Elga ACE - welk apparaat heb je?

Als het de Elga ACE is, moet je op het apparaat even de volgende parameters checken (installateurscode = 0012)
1. Activeer ‘menggroep’ via de parameter CP020
2. Zet parameter AP028 op Actieve koeling en AP015 op ‘Ja’
3. De aanvoertemperatuur bij koelen kan gewijzigd worden via parameter CP270, ik heb hem op 18 staan - 17 zou ook moeten kunnen, maar lager zou ik niet gaan ivm condensvorming (tenzij je een geschikt afgiftesysteem hebt.

Voor de oudere Elga kan ik je niet verder helpen.

[ Voor 78% gewijzigd door JBtL op 07-09-2023 12:07 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
JBtL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:02:
Dipswitch A6 zit op de oudere Elga, niet de Elga ACE - welk apparaat heb je?

Als het de Elga ACE is, moet je op het apparaat even de volgende parameters checken (installateurscode = 0012)
1. Activeer ‘menggroep’ via de parameter CP020
2. Zet parameter AP028 op Actieve koeling en AP015 op ‘Ja’
3. De aanvoertemperatuur bij koelen kan gewijzigd worden via parameter CP270, ik heb hem op 18 staan - 17 zou ook moeten kunnen, maar lager zou ik niet gaan ivm condensvorming (tenzij je een geschikt afgiftesysteem hebt.

Voor de oudere Elga kan ik je niet verder helpen.
Dank je wel! Hij stond inderdaad niet op menggroep. ook met geforceerde koeling (AP015) op uit begon die direct met koelen.
Verbazingwekkend hoe lastig het is informatie te vinden over deze combinatie met evohome.

Leica MM + Sony A9

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11
Niet om dit topic te kapen, maar om te voorkomen dat mensen steeds kleine topics over de Elga Ace openen (die dan door de eigenaren van zo'n Elga vaak niet gevonden worden) heb ik een algemeen Elga Ace topic aangemaakt, die je mooi kunt bookmarken, waarin alle vragen en ervaringen op één plaats te vinden zijn en waar we hopelijk samen een succesvol topic van kunnen maken:
Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.