WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ok ik ben schuldigedwin2021 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:32:
Zelfde discussie als mensen die hun printer volledig uitzetten cq stekker eruit trekken het dan raar vinden dat deze verstopt is (inkjet) of een bonkend geluid (laserjet/led) maakt. Fabrikant bouwt acties in om problemen te voorkomen. Als je de steker eruit trekt kan de printer deze actie niet uitvoeren en verhoog je de kans op voorspelbare problemen.

Mbt de Elga zit ik toch tegen die 75 kwh in lente/zomermaanden aan te hikken. Jaarlijks verbruik van de Elga deze winter is zo'n 850 kwh en dan is 75 extra ineens best veel. Denk dat ik de gok toch ga wagen.
Doen mijn PV panelen in een dag. Ik ga er het risico niet voor nemen.BBKing schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:12:
[...]
Mbt de Elga zit ik toch tegen die 75 kwh in lente/zomermaanden aan te hikken.
Daarnaast staat hij bij mij standby om te koelen als het binnen boven de 23 graden komt.
Het inschakelen van een apparaat is altijd een risico omdat de spanningpiek de print kan beschadigen. Er is op het forum (weet niet meer wie) die de EA kapot had na een spanninguitval en de stroom weer terug kwam.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Laat maar lekker aan zou ik zo zeggen
Geforc. zomermodus
AP074
De CV-functie is uitgeschakeld. Warm water blijft aan. Zomerbedrijf forceren.
Temp zomerbedrijf
AP073
Buitentemperatuur voor zomerbedrijf: bovengrens voor verwarming Instelbaar van 10 °C tot 30,5 °C
Bij AP073 op 30,5 is automatische omschakeling naar koelbedrijf ook uitgeschakeldpj schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:48:
Temp zomerbedrijf
AP073
Buitentemperatuur voor zomerbedrijf: bovengrens voor verwarming Instelbaar van 10 °C tot 30,5 °C
Waarom zou je zo'n modus willen? Er zit toch een thermostaat op? Zo lang het in huis warm genoeg is (wat in de zomer normaliter zo is), zorgt die er automatisch voor dat de WP in standby staat.BBKing schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:40:
Het voelt zo zonde. Maar goed, misschien moet ik m dan toch maar aan laten staan. Is er dan wel iets van een zomermodus / standby modus via de parameters aan te zetten? Koeling ga ik niet gebruiken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heeft die modus wellicht wat minder standby gebruik? Dan zou t namelijk interessant kunnen zijnAndrehj schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:32:
[...]
Waarom zou je zo'n modus willen? Er zit toch een thermostaat op? Zo lang het in huis warm genoeg is (wat in de zomer normaliter zo is), zorgt die er automatisch voor dat de WP in standby staat.
Wotsi(neneem)
Hier WAR met aan/uit thermostaat draait de pomp wel enkel en alleen als er ook daadwerkelijk warmtevraag is. Met een e-twist draait de pomp dus wel altijd door? Of gaat deze wel uit in (geforceerde) zomermodus?Pietje555 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:06:
Logisch als je WAR (met ruimte invloed) gebruikt. Meten is weten. Als de pomp niet draait weet de EA niet of de watertemperatuur overeen komt met de gevraagde temperatuur van de stooklijn. Pas als het setpoint ver onder de stooklijn ligt gaat de pomp uit
5 jaar geleden begonnen met de Calenta en al veel plezier van gehad. Tot afgelopen februari ons vaste contract van Greenchoice ophield. Tijd voor een hybride oplossing!
Al veel hier gelezen, en daarom ook de stap gemaakt om Remeha met Remeha uit te breiden.
Situatie: Begane grond, 1 grote open ruimte van totaal zo'n 80m2. Voorzien van vloerverwarming, opgedeeld in 9 groepen plus 1 kleine radiator in de garage, heeft echter nog nooit aangestaan.
1ste verdieping, 3 slaapkamers, 1 badkamer. Allen voorzien van radiatoren. Ook deze hebben in 5 jaar nog nooit 1 uur open gestaan. De badkamer is ook voorzien van IR vloerverwarming, die draait wel geregeld.
2de verdieping, 1 slaapkamer, wasruimte, technische ruimte. Radiator in de slaapkamer, maar ook deze heeft nog nooit open gestaan.
De oude situatie bevatte een prima vloerverwarmingverdeler met pomp. Maar we hebben besloten toch ook in de zomer te willen kunnen koelen. Dus meteen goed aanpakken. Standleidingen naar 25mm kunstof, pomploze composiet vloerverdeler en afsluitkranen zodat in de zomer de toevoer naar de losse radiatoren echt dicht gezet kan worden.
Woensdag 17-04 moet dat laatste gaan gebeuren, daarna ga ik proberen alles zo goed mogelijk met dit topic in de hand in te regelen. Ik hoop dat ik bij vragen bij de Tweakers terecht kan :-)
Fotos van de huidige situatie
![]() | ![]() |
[ Voor 23% gewijzigd door TB_Demolisher op 16-04-2024 16:13 ]
EA kan toch niet verder koelen dan 18 gr watertemp wat zelden condens geeft.
Je hele leidingsysteem van EA tot verdeler moet dan ook helemaal dampdicht met Armaflex geisoleerd zijn en dan nog zou je condens op de vloer krijgen.
Ik heb gewoon mijn WTH openverdeler (met pomp) en dat werkt prima met koelen icm EA.
Overigens koelt een vloer alleen waar de zon op staat (warmte door zon wordt dan direct afgevoerd). Verwacht niet teveel van koeling.
1, de leidingen zijn nu niet ideaal. Uit de ketels komt cv buis 22 overgaand op een deel kunstof 20mm, weer een een stukje metaal 22, en weer een stuk kunstof 20 tot aan de verdeler. Gevolg: ruisende leidingen. Dat hoop ik op te lossen door alles naar kunstof 25mm om te zetten, inderdaad vanaf de ketel zelf al.
2. Het idee alleen al dat er condens ontstaat op de metalen verdeler of onderaan de metalen cv leiding, met corrosie tot gevolg, zorgt ervoor dat ik niet lekker slaap. Nee, het zal niet snel gaan, misschien is het zelfs helemaal niet nodig, maar ik ben in de gelukkige positie dat het kan, dus meteen maar goed aanpakken.
Ik hoop heel erg dat het "koelen" ietsje helpt in de zomer. Afgelopen jaar temperaturen tot 30 graden binnen. Dan scheelt 3 of 4 graden al heel wat :-)
Met 15 m2 glas op zuid kon ik het afgelopen zomer op max 25 gr houden beneden. Mijn muren zijn wel extreem dik (50 cm).
Boven heb ik radiatoren en daarmee werkt koeling niet
Bij mijn Elga Ace 6 is de sluipverbruik in de zomermaanden tussen de 5 en 6 kWh per maand, hoe kom je op de 75?BBKing schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:04:
Mijn installateur h e ft vorig jaar bij installatie aangegeven dat volledig uitzetten geen enkel probleem is. Moderne CV pomp gaat niet vastzitten volgens hem. En die ene keer extra uit en na 5 maanden weer aan moeten de printplaten ook wel kunnen hebben.
Scheelt al met al toch zo'n 75 kwh aan sluipverbruik in die 5 maanden bij een Elga Ace 4
Het hele jaar zomer in het hoofd.DeltaT schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:11:
[...]
Bij mijn Elga Ace 6 is de sluipverbruik in de zomermaanden tussen de 5 en 6 kWh per maand, hoe kom je op de 75?
Maar idd mijn EA6 zou 9-10 kWh per maand gebruiken.
16 watt sluipverbruik maal 24 uur maal 180 dagen is circa 70 kwh. Best flinke besparing, zeker als totale verbruik van de Elga tijdens de winter maanden onder de 900 kwh blijft.Pietje555 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:56:
[...]
Het hele jaar zomer in het hoofd.
Een etmaal heeft 24 uur dus verbruik zit dan tussen de 10 en 12 kWh per maandDeltaT schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:11:
[...]
Bij mijn Elga Ace 6 is de sluipverbruik in de zomermaanden tussen de 5 en 6 kWh per maand, hoe kom je op de 75?
16 watt per uur 1 maand zeg 30 dagen
16x24x30=11.520 zeg maar 11 kWh
Omdat de mercuria ook voorziet in SWW draait deze 24/7.
Zou de oorzaak van het hogere verbruik liggen in een ouder ontwerp van de elga dan met mercuria ace? Of komt het omdat de elga ook rekening moet houden met de cv unit?
Apart want gister overdag draaide het systeem ook gewoon; dus pomp was minder dag 24 uur uit
Van 5:50 to 8:24, dat lijkt me ook best lang...
Iemand een idee waarom dit is?
/f/image/4sCa8ybbTXSnwxXw1sY4JyNS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AQI2kfRkRO4LPOvOMFD2f5nn.png?f=fotoalbum_large)
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Heb je de vorstbeveiliging (niet nodig als je binnenunit en waterleidingen vorstvrij hangen) nog aan staan?Tijgerkracht schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:03:
In het kader van verbruik, normaal tussen de 17 - 18 watt, maar vanmorgen ging ineens de pomp even draaien en zaten we rond de 21 watt en dan zomaar even 6 liter per minuut pompen.
Apart want gister overdag draaide het systeem ook gewoon; dus pomp was minder dag 24 uur uit
Van 5:50 to 8:24, dat lijkt me ook best lang...
Iemand een idee waarom dit is?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pietje555 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:56:
[...]
Het hele jaar zomer in het hoofd.
/f/image/Sq22JpDykFL721F4qZerFlsY.png?f=fotoalbum_large)
Dat was mijn verbruik in juli 23 en 22.
Scherp opgemerkt! Staat per default aan en is inderdaad niet nodig.Andrehj schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:34:
[...]
Heb je de vorstbeveiliging (niet nodig als je binnenunit en waterleidingen vorstvrij hangen) nog aan staan?
Ik heb ook een Mercuria 6 kW (maar dan hybride); mijn Home Wizard meet alleen de buiten-unit (op eigen groep), de opgenomen stroom daarvan is verwaarloosbaar klein, af en toe een 4 of 9 W piekje, maar niet continue.royaljoop schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:22:
Mijn Remeha Mercuria Ace (full electric) verbruikt gemiddeld 10,8 watt (0,26 kWh/dag). Opvallend dat de Elga Ace een significant hoger stand-by verbruik heeft.
Omdat de mercuria ook voorziet in SWW draait deze 24/7.
Zou de oorzaak van het hogere verbruik liggen in een ouder ontwerp van de elga dan met mercuria ace? Of komt het omdat de elga ook rekening moet houden met de cv unit?
De binnen-unit zit op een andere groep. Dat hoort zo volgens mijn installateur. Het verbruik van de binnen-unit wordt bij mij daarom niet weergegeven. Is dit bij jou gecombineerd?
Het zou beter zijn geweest als dit verbruik aanzienlijk minder was geweest !!
Ik heb hem net geforceerd geupdate.
Misschien is het stroomverbruik wel accuraat, maar het gasverbruik allerminst.
Ik heb via de P1 monitor, en via GC-app een verbruik deze maand van 20m2, maar volgens Remeha 10m2...
Dankjewel! Met deze update klopt eindelijk de verbruikte versus de geleverde energie als je de kWh met pulsmeter aan hebt gesloten!
Door die twee op elkaar te delen zijn dus (eindelijk) de mCOP en dCOP te bepalen.
Eigen meting 7,33 kWh, Remeha 4 kWh.
Eigen meting is MID goedgekeurde modbus meter.
Ik laat de app maar weer zitten
kun jij vertellen hoe jij het plaatje met Energie-efficientie naar voren tovertvandordten schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:25:
Maart is de enige volledige maand, maanden daarvoor zijn niet gespecificeerd.
Had toch een hogere cop verwacht...
Toch nog maar weer eens naar wat instellingen kijken. Afspraak om alles waterzijdig inregelen staat al voor het volgende stookseizoen 😁.
[Afbeelding]
Volgens mij staat ook ergens in de handleidingen dat je zelf een kWh-meter via de pulsingang moet aansluiten om een betrouwbare meting van het elektriciteitsgebruik te krijgen. Zonder die externe meting kan de besturing het verbruik hooguit schatten, en dat gaat blijkbaar niet zo best.Pietje555 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:52:
Na update inderdaad meer info, maar zelfs elektrisch klopt bij mij niet.
Eigen meting 7,33 kWh, Remeha 4 kWh.
Eigen meting is MID goedgekeurde modbus meter.
Ik laat de app maar weer zitten
Remeha en installateur adviseren 4kW Elga. Ikzelf dacht aan de 6 kW, maar installateur verwacht pendelen in voor- en naseizoen. Wat is jullie visie in deze?
Verder zit ik met een vraag m.b.t. de mengverdeler. Voor zover ik uit dit topic begrijp is een mengverdeler niet persé verkeerd. Maar er zit wel een 25 jaar oude wisselstroom pomp in. Een gelijkstroompomp is snel € 350 plus arbeidsloon.
Ik kwam een hybride composite verdeler tegen. Deze is een gesloten verdeler tot de ingestelde temperatuur (default 40 graden) en daarna wordt het een mengverdeler. Bedoeling is dus gesloten tijdens warmtepomp bedrijf en mengen tijdens cv bedrijf. Kosten ca.€ 950 en arbeidsloon (hoeveel uren werk?).
Wat is wijsheid?
[ Voor 0% gewijzigd door Skipper_NH op 01-05-2024 14:51 . Reden: verdeler benaming ]
Persoonlijk heb ik geen problemen met mijn mengverdeler ondanks dat mijn CV water max 30 graden is.
Maar ik heb hem heel goed ingeregeld. Gaat de pomp kapot dan vervang ik hem door een moderne retrofit, maar tot die tijd is het het geld niet waard. Ik bespaar er max 20 W mee en als de EA uit staat dan staat de pomp ook uit.
Op het rondje met de i duwen naast totaal opgewekt vermogenminicraft schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:20:
[...]
kun jij vertellen hoe jij het plaatje met Energie-efficientie naar voren tovert
Bedankt voor de reactiePietje555 schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:46:
[...]
Op het rondje met de i duwen naast totaal opgewekt vermogen
Maar bij mij staat het rondje met de i er niet
Helaas
Als je doel is zo min mogelijk gas dan zou ik voor de 6 gaan. Wij hebben de 4 (had een vergelijkbaar verbruik, alleen radiatoren) en ik heb er achteraf spijt van; dat pendelen (ook hier definitie kwestie) van de warmtepomp zal nog wel meevallen lijkt me? Iets grotere hysteresis inprogrammeren zodat de aan/uit periodes wat opgerekt worden en je komt een heel eind lijkt me.Skipper_NH schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:16:
Remeha en installateur adviseren 4kW Elga. Ikzelf dacht aan de 6 kW, maar installateur verwacht pendelen in voor- en naseizoen. Wat is jullie visie in deze?
Verder
Het is inderdaad het enige voordeel dat de pomp tot 275watt electrisch vermogen kan moduleren maar in al het andere aspecten doet hij onder voor de 6kw
Martin Kleinman heeft er een stukje over geschreven op zn blog.
https://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-ace-4/
Ik ben benieuwd welke hysteresis jij dan verandert.rft80 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:06:
dat pendelen (ook hier definitie kwestie) van de warmtepomp zal nog wel meevallen lijkt me? Iets grotere hysteresis inprogrammeren zodat de aan/uit periodes wat opgerekt worden en je komt een heel eind lijkt me.
Ik heb hier nog niets over kunnen vinden.
@rft80 Daar ben ik ook wel benieuwd naar.waldi62 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:51:
[...]
Ik ben benieuwd welke hysteresis jij dan verandert.
De hysteresis van de thermostaat. Ik gebruik de Elga unit niet, geen behoefte aan cloud oplossingen om mijn huis van afstand te bedienen. Waar het kan gaat er dus een open systeem in wat zich lokaal laat aansturen.waldi62 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:51:
[...]
Ik ben benieuwd welke hysteresis jij dan verandert.
Ik werk met nu met een OpenTherm oplossing via een OTGW module die aangestuurd wordt door Smart Autotune Thermostat in home assistant. Heb hier aan gesleuteld om iets langer door te verwarmen bij hoge temperaturen en dus later af te slaan.
Voor SAT gebruikte ik een aan/uit thermostaat waar je de hysteresis kon instellen (+0.1 - 1.0) - homematic aangesloten via Raspberrymatic software.
Als je de Elga thermostaat met cloud toegang gebruikt kan je eventueel een automation in home assistant schrijven die de thermostaat 0.1 of 0.2 hoger zet elke keer wanneer de warmtepomp aanslaat (bijvoorbeeld if smart plug power > 10 watt then..[wel even opletten dat hij m maar 1 keer verhoogt 😀]) en 0.1 of 0.2 lager wanneer ze afslaat. Zo creëer je effectief ook een hysteresis effect.
Genoeg opties denk ik om het pendel effect te beperken. Het lijkt me dat je met de WAR+ regeling ook het regelgedrag kan beïnvloeden door te sleutelen aan de stooklijn en de ruimte invloed.
Pendelen komt bij mijn niet voor, gaat gewoon automatisch in standby tot er weer warmte wordt gevraagd, loopt een tijdje op minimaal vermogen en gaat weer een tijd uit.
/f/image/Ey0sg0zBwXrDdsdawToA8OId.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Pietje555 op 23-04-2024 21:31 ]
Dank je, respect voor jouw vaardigheden.rft80 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:02:
[...]
De hysteresis van de thermostaat. Ik gebruik de Elga unit niet, geen behoefte aan cloud oplossingen om mijn huis van afstand te bedienen. Waar het kan gaat er dus een open systeem in wat zich lokaal laat aansturen.
Ik werk met nu met een OpenTherm oplossing via een OTGW module die aangestuurd wordt door Smart Autotune Thermostat in home assistant. Heb hier aan gesleuteld om iets langer door te verwarmen bij hoge temperaturen en dus later af te slaan.
Voor SAT gebruikte ik een aan/uit thermostaat waar je de hysteresis kon instellen (+0.1 - 1.0) - homematic aangesloten via Raspberrymatic software.
Als je de Elga thermostaat met cloud toegang gebruikt kan je eventueel een automation in home assistant schrijven die de thermostaat 0.1 of 0.2 hoger zet elke keer wanneer de warmtepomp aanslaat (bijvoorbeeld if smart plug power > 10 watt then..[wel even opletten dat hij m maar 1 keer verhoogt 😀]) en 0.1 of 0.2 lager wanneer ze afslaat. Zo creëer je effectief ook een hysteresis effect.
Genoeg opties denk ik om het pendel effect te beperken. Het lijkt me dat je met de WAR+ regeling ook het regelgedrag kan beïnvloeden door te sleutelen aan de stooklijn en de ruimte invloed.
Mijn kamertemperatuur zakt heel langzaam, ongeveer 0,1 graad/uur, toch pendelt hij soms 3x/uur. Ik denk dat “iets anders” dit veroorzaakt, bijvoorbeeld een te klein verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur.
Denk het ook. Kan je je aanvoer en retour temperatuur monitoren? En de setpoint? Als je retour voorbij setpoint komt gaat de Elga ook uit.waldi62 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:00:
[...]
Dank je, respect voor jouw vaardigheden.
Mijn kamertemperatuur zakt heel langzaam, ongeveer 0,1 graad/uur, toch pendelt hij soms 3x/uur. Ik denk dat “iets anders” dit veroorzaakt, bijvoorbeeld een te klein verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur.
2 dingen om even te checken:
- na regeling (etrv zoals tado knoppen) kan er voor zorgen dat er te weinig open staat
- eventueel een bypass die teveel open staat
Is de eTwist lokaal aan te sturen via een eigen server? Wist ik niet; mijn begrip van dat ding is dat het een gesloten systeem is die je niet zomaar vanaf een eigen server kan aansturen maar louter vanuit de cloud.Pietje555 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:28:
Als je systeem goed is ingeregeld heb je al de fratsen niet nodig. ETwist werkt prima ook zonder cloud toegang. Ik gebruik de internet toegang alleen voor updates van de thermostaat.
Pendelen komt bij mijn niet voor, gaat gewoon automatisch in standby tot er weer warmte wordt gevraagd, loopt een tijdje op minimaal vermogen en gaat weer een tijd uit.
[Afbeelding]
Mijn systeem is overigens prima ingeregeld. En volgens mij zeggen we daarmee hetzelfde - pendelen bij hoge temperaturen is niet nodig en komt door verkeerde instellingen en voorlichting vanuit cv installateurs.
Ik kan de aanvoer-, retour- en setpointtemperatuur niet monitoren maar kan natuurlijk wel op de unit kijken als hij vaak pendelt, dus ga ik doen.rft80 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:50:
[...]
Denk het ook. Kan je je aanvoer en retour temperatuur monitoren? En de setpoint? Als je retour voorbij setpoint komt gaat de Elga ook uit.
2 dingen om even te checken:
- na regeling (etrv zoals tado knoppen) kan er voor zorgen dat er te weinig open staat
- eventueel een bypass die teveel open staat
Ik heb geen naregeling en geen bypass en voldoende systeeminhoud (3x minimum volegens Remeha-richtlijn) maar misschien te weinig afgifte-capaciteit.
De eTwist doet niet veel. De eTwist is slechts een opnemer en een interface voor de gebruiker. De regeling zit in de EA zelf en is stand alone. Je kunt hier met parameters enige invloed op hebben hoe het gedrag is.rft80 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:58:
[...]
Is de eTwist lokaal aan te sturen via een eigen server? Wist ik niet; mijn begrip van dat ding is dat het een gesloten systeem is die je niet zomaar vanaf een eigen server kan aansturen maar louter vanuit de cloud.
Mijn systeem is overigens prima ingeregeld. En volgens mij zeggen we daarmee hetzelfde - pendelen bij hoge temperaturen is niet nodig en komt door verkeerde instellingen en voorlichting vanuit cv installateurs.
Wat ik van jou opstelling begrijp is dat je de hele regeling van de WP voor de gek houdt met een aan/uit schakeling op de regeling. Het moment van aan/uitschakelen regel je met regelsoftware op een server?
In principe zou de EA moeten werken als een CV ketel. Stelt de temperatuur in op de thermostaat en kijkt er niet meer naar om. Ik snap het nut van apps om via je telefoon te kunnen bedienen ook niet helemaal.
Deed je bij je gasketel ook niet.
Je verhaal zit vol aannames en die kloppen niet. Te beginnen bij het gebruik van apps. Ik regel al jaren mijn comfort in huis via home assistant. Ideaal.Pietje555 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:18:
[...]
De eTwist doet niet veel. De eTwist is slechts een opnemer en een interface voor de gebruiker. De regeling zit in de EA zelf en is stand alone. Je kunt hier met parameters enige invloed op hebben hoe het gedrag is.
Wat ik van jou opstelling begrijp is dat je de hele regeling van de WP voor de gek houdt met een aan/uit schakeling op de regeling. Het moment van aan/uitschakelen regel je met regelsoftware op een server?
In principe zou de EA moeten werken als een CV ketel. Stelt de temperatuur in op de thermostaat en kijkt er niet meer naar om. Ik snap het nut van apps om via je telefoon te kunnen bedienen ook niet helemaal.
Deed je bij je gasketel ook niet.
Voor het overige, blijf doen wat je doet, ik blijf doen wat ik doe en stuur de warmtepomp OpenTherm aan - ik gebruik nauwelijks meer gas voor verwarming dus de missie is geslaagd maar had achteraf liever de EA6 gekocht om bij koud weer iets meer vermogen te hebben, en daar ging de vraag over.
Conclusie blijft dus dat de meeste installateurs een hoop onzin vertellen over pendelen omdat ze het apparaat zelf niet begrijpen.
Je zou je afgifte iets kunnen verhogen door ventilatie toe te voegen aan eventuele radiatoren? Maar wellicht heb je die al? Wel even opletten dat je degene neemt die bij lage temperaturen schakelen.waldi62 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 05:48:
[...]
Ik kan de aanvoer-, retour- en setpointtemperatuur niet monitoren maar kan natuurlijk wel op de unit kijken als hij vaak pendelt, dus ga ik doen.
Ik heb geen naregeling en geen bypass en voldoende systeeminhoud (3x minimum volegens Remeha-richtlijn) maar misschien te weinig afgifte-capaciteit.
Anders iets meer radiatoren permanent open?
Niet elke situatie is hetzelfde uiteraard. Wellicht is je huis zo goed geïsoleerd dat de warmtepomp zijn warmte echt niet kwijt kan. Maar enige manier om daar achter te komen is meten.
Dank voor je antwoord. Heb je ergens in dit topic staan, wat je gedaan hebt om de verdeler goed in te regelen? Kunnen we anders per DM daarop ingaan?Pietje555 schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:44:
@Skipper_NH Ik heb ook een oude pomp. 24 jaar oude WTH verdeler.
Persoonlijk heb ik geen problemen met mijn mengverdeler ondanks dat mijn CV water max 30 graden is.
Maar ik heb hem heel goed ingeregeld. Gaat de pomp kapot dan vervang ik hem door een moderne retrofit, maar tot die tijd is het het geld niet waard. Ik bespaar er max 20 W mee en als de EA uit staat dan staat de pomp ook uit.
Dank voor je antwoorden. Helaas ben ik (nog) geen aanhanger van Home Assitant. Ik heb nu al de eTwist hangen en sinds de laatste update lijkt die minder gevoelig te zijn. Maar de hysteresis kan je niet aanpassen, voor zover ik weet. Bedankt voor de link naar de website van de fam. Kleiman. Duidelijke visie en uitleg van hem.rft80 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:06:
[...]
Als je doel is zo min mogelijk gas dan zou ik voor de 6 gaan. Wij hebben de 4 (had een vergelijkbaar verbruik, alleen radiatoren) en ik heb er achteraf spijt van; dat pendelen (ook hier definitie kwestie) van de warmtepomp zal nog wel meevallen lijkt me? Iets grotere hysteresis inprogrammeren zodat de aan/uit periodes wat opgerekt worden en je komt een heel eind lijkt me.
Het is inderdaad het enige voordeel dat de pomp tot 275watt electrisch vermogen kan moduleren maar in al het andere aspecten doet hij onder voor de 6kw
Martin Kleinman heeft er een stukje over geschreven op zn blog.
https://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-ace-4/
Ik heb het al eens beschreven in dit forum, maar de belangrijkste aanpassing is
drukgecompenseerde inregelafsluiter voor de vloerverwarmingverdeler. Ongeacht de druk in het systeem omdat de pomp van de EA debiet gestuurd is en niet drukgestuurd heb ik altijd hetzelfde debiet CV water over mijn verdeler. Hierdoor kan ik de verdeler met pomp nauwkeurig instellen dat er geen menging optreedt.
Daarnaast heb ik een vlakke stooklijn min op 25 en hoek 0,2.
Ik gebruik WAR met RC. De ruimtecorrectie staat hoog (6 ipv 3).
Opwarm en afkoelsnelheid op langzaamst
Daar zit een thermostaatkraan in de aanvoer plus een kogelafsluiter en instelkraan(? knop is verwijderd) in de retour. Pomp kent 3 snelheden. Alle retourkranen staan nu volledig open, maar de 8 lussen (20-3,4) hebben verschillende lengtes. 2 lussen hebben andere dekvloer (Terrazo vs Marmertegels).
En wat doe je met het water uit de ketel, welke maximale temperatuur stel je in?
Ik heb begrepen dat de Elga met zijn open verdeler zorgt voor een maximum aanvoer naar de verdeler, maar als de ketel te hoog staat (temperatuur en/of hoeveelheid) kan de Elga het wellicht niet aan.
Hoe voorkom je een te hete aanvoer temperatuur?
[ Voor 72% gewijzigd door Skipper_NH op 24-04-2024 17:28 ]
-= Very annoying forum person =-
Ik denk met een slimme stekker?master_viper schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:39:
Iemand een idee hoe een extra pomp, ivm buffer, mee te laten schakelen met de interne pomp in de EA? Deze zal straks, als het weer beter wordt, deels uitgaan. Ik wil dan de extra pomp ook uit hebben, zonder dit handmatig te doen of met een temp. schakelaar
''Als (elga ace) >200w verbruik dan schakel aan''
en vise versa
Van wat ik kan zien verandert het verbruik nagenoeg niet als de pomp op de AE uit gaat.TB_Demolisher schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:54:
[...]
Ik denk met een slimme stekker?
''Als (elga ace) >200w verbruik dan schakel aan''
en vise versa
-= Very annoying forum person =-
scheelt 30 W, is dus te meten.master_viper schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:26:
[...]
Van wat ik kan zien verandert het verbruik nagenoeg niet als de pomp op de AE uit gaat.
Ik heb dezelfde verdeler.Skipper_NH schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:07:
@Pietje555 Ik begrijp dat je door die afsluiter een constant debiet krijgt. Maar hoe stel je dan je verdeler WTH RUH-R 8 GRP in?
Daar zit een thermostaatkraan in de aanvoer plus een kogelafsluiter en instelkraan(? knop is verwijderd) in de retour. Pomp kent 3 snelheden. Alle retourkranen staan nu volledig open, maar de 8 lussen (20-3,4) hebben verschillende lengtes. 2 lussen hebben andere dekvloer (Terrazo vs Marmertegels).
En wat doe je met het water uit de ketel, welke maximale temperatuur stel je in?
Ik heb begrepen dat de Elga met zijn open verdeler zorgt voor een maximum aanvoer naar de verdeler, maar als de ketel te hoog staat (temperatuur en/of hoeveelheid) kan de Elga het wellicht niet aan.
Hoe voorkom je een te hete aanvoer temperatuur?
Minimaal 22 mm CV leiding gebruiken.
Ik heb de maximaal thermostaat verwijderd en vervangen voor de drukgestuurde inregelklep.
Berekend hoeveel warmte ik nodig heb voor de ruimte en daar de debieten per lus voor uitgerekend.
Pomp ingesteld op dit totaal debiet en fijn afgeregeld door de afsluiters op de lussen iets te knijpen. Hiermee kan je de pomp op de pompcurve krijgen bij het gewenste debiet (bij mij stand 1).
Inregelen per lus is een warmtecamera ook handig. Dan kun je zien of de hele vloer warm wordt en de dT per lus niet afwijkt.
Mijn EA komt in de winter niet boven de 29 graden, retour is dan 24 graden.
CV ketel heb ik dit jaar niet nodig gehad, maar staat wel standby op max 45 graden.
EA6 doet een debiet van 19 l/m
[ Voor 16% gewijzigd door Skipper_NH op 24-04-2024 20:06 ]
Met de kennis welke ik nu heb zou ik zelf een all-electric kiezen, maar er komen dan wel veel kosten bij ten opzichte van een hybride. o.a. een warmtapwatervoorziening.
Ik heb open staan wat open kan, en op een Jaga in de garage 5 ventilatoren, die worden middels een thermostaatje geschakeld.rft80 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:42:
[...]
Je zou je afgifte iets kunnen verhogen door ventilatie toe te voegen aan eventuele radiatoren? Maar wellicht heb je die al? Wel even opletten dat je degene neemt die bij lage temperaturen schakelen.
Anders iets meer radiatoren permanent open?
Niet elke situatie is hetzelfde uiteraard. Wellicht is je huis zo goed geïsoleerd dat de warmtepomp zijn warmte echt niet kwijt kan. Maar enige manier om daar achter te komen is meten.
Mijn huis is inderdaad heel goed geïsoleerd (voor een huis uit 1976).
Ik draai nu op ruimteregeling, daarmee pendelt hij veel minder, maar regelt niet of nauwelijks terug.
Het energieverbruik/graaddag valt moeilijk te vergelijken met de koudere periode (vanwege de extra warmte door de zon-inval), maar met een 6 kW Mercuria en 6-800 W opgenomen vermogen zit ik redelijk in het optimale bereik.
/f/image/dCe2B4TlCq9hponxmJFkSex5.png?f=fotoalbum_large)
Weet je wat het minimum opgenomen electrisch vermogen is van de Mercuria? De EA4 kan naar 275 a 300 watt terug moduleren, de EA6 zit meen ik richting de 450watt. Als de Mercuria ook zover terug kan dan zou er dus winst te behalen zijn.waldi62 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:03:
[...]
Ik heb open staan wat open kan, en op een Jaga in de garage 5 ventilatoren, die worden middels een thermostaatje geschakeld.
Mijn huis is inderdaad heel goed geïsoleerd (voor een huis uit 1976).
Ik draai nu op ruimteregeling, daarmee pendelt hij veel minder, maar regelt niet of nauwelijks terug.
Het energieverbruik/graaddag valt moeilijk te vergelijken met de koudere periode (vanwege de extra warmte door de zon-inval), maar met een 6 kW Mercuria en 6-800 W opgenomen vermogen zit ik redelijk in het optimale bereik.
[Afbeelding]
Deels ligt het probleem in dat er nog een 1e generatie dubbele beeldig in zit en de isolatie niet optimaal is.
Mogelijk is de radiator niet ltv echter weet ik dat niet zeker. Het is een relatief goedkope radiator die door aannemer uit Polen is geïmporteerd. Echter wel met voor een achterplaat en lamellen er tussen dus hij lijkt aardig wat oppervlakte te hebben.
Mijn aanname is dat het feit dat de thermostaat beneden hangt en het daar dmv vloerverwarming snel op temperatuur is ook een rol speelt.
De installateur geeft aan dat de bijbehorende etwist niet samen kan werken met slimme thermostaat knoppen oid. Weet er iemand of er een manier is om met deze thermostaat toch de temperatuur van kamers afzonderlijk te reguleren? Ook als boven wel gelijk met beneden opwarmt zouden we dit graag los van elkaar willen kunnen reguleren.
Of is dit echt een kwestie van beter isolerende ruiten erin, betere radiatoren erin en hopen dat het dan wat gelijker met de benedenverdieping gaat lopen?
Het min vermogen waarop hij soms wel een uur lang draait is ca. 400 W.rft80 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:31:
[...]
Weet je wat het minimum opgenomen electrisch vermogen is van de Mercuria? De EA4 kan naar 275 a 300 watt terug moduleren, de EA6 zit meen ik richting de 450watt. Als de Mercuria ook zover terug kan dan zou er dus winst te behalen zijn.
Ik begrijp niet waarom hij niet terugregelt naar lager vermogen.
Ik deaai nu met ruimteregeling, dit beperkt wel het aantal start/stops.
Gisteravond een uur lang de settemperatuur (HM003), aanvoer (HM001) en retour (HM002) gevolgd.
In dat uur varieerde (HM003-HHM002) tussen 1.2 en 2.2 graden.
Het vermogen lag tussen 540 en 800 W, dus onregelmatig. Geen veranderingen in afgiftesysteem of thermostaat.
De pomp sloeg toen af omdat de etwist weer eens spontaan versprongen bleek baar een ander programma.
Los van mijn pendelproblematiek:
Ik vind de software niet goed uit-ontwikkeld, er gebeuren te veel vreemde dingen.
De updates die de tekortkomingen zouden moeten oplossen lossen dit niet op, storingen blijven voorkomen, zowel op de Etwist als in de home-app.
Mogelijk heb je boven te weinig afgifte met jouw standaard radiator en de lagere aanvoertemperatuur.Besouro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:37:
Ik krijg met mijn elga ace de bovenverdieping niet goed warm. Dit vonden we nooit een probleem omdat we deze slechts gebruiken om te slapen en dat zonder verwarming doen, echter met de komst van een baby blijkt het toch essentieel te zijn het iets warmer te krijgen.
Deels ligt het probleem in dat er nog een 1e generatie dubbele beeldig in zit en de isolatie niet optimaal is.
Mogelijk is de radiator niet ltv echter weet ik dat niet zeker. Het is een relatief goedkope radiator die door aannemer uit Polen is geïmporteerd. Echter wel met voor een achterplaat en lamellen er tussen dus hij lijkt aardig wat oppervlakte te hebben.
Mijn aanname is dat het feit dat de thermostaat beneden hangt en het daar dmv vloerverwarming snel op temperatuur is ook een rol speelt.
De installateur geeft aan dat de bijbehorende etwist niet samen kan werken met slimme thermostaat knoppen oid. Weet er iemand of er een manier is om met deze thermostaat toch de temperatuur van kamers afzonderlijk te reguleren? Ook als boven wel gelijk met beneden opwarmt zouden we dit graag los van elkaar willen kunnen reguleren.
Of is dit echt een kwestie van beter isolerende ruiten erin, betere radiatoren erin en hopen dat het dan wat gelijker met de benedenverdieping gaat lopen?
Een convector (zo hoog/dik/lang mogelijk) zonder thermostaatknop maar met wat ventilatoren die schakelen op een ruimtethermostaatje zal helpen.
Beter (triple of heel goed hr++) glas om de verliezen te beperken is natuurlijk een betere oplossing.
Kan misschien ook komen door de volgorde van de radiatoren, als het een oude installatie is? Ik heb een radiator in serie achter een oude vloerverwarming staan. Die wordt pas warm nadat de vloer helemaal op temperatuur is.Besouro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:37:
Ik krijg met mijn elga ace de bovenverdieping niet goed warm. Dit vonden we nooit een probleem omdat we deze slechts gebruiken om te slapen en dat zonder verwarming doen, echter met de komst van een baby blijkt het toch essentieel te zijn het iets warmer te krijgen.
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Een warmte pomp werkt op lage temperatuur, dus je hebt veel radiator oppervlak (met ventilatoren) nodig. Hoe beter de ruimt geisoleerd is des te beter kan de radiator de ruimte warm houden. Kierdichting is eigenlijk nog belangrijker dan isoleren.
Maar als de woonkamer met thermostaat op temperatuur is zal ze warmteopwekking uit gaan. Om dit te vookomen moet je op weersafhankelijk (met stooklijn) regelen en een aparte thermostaat met 2 weg afsluiter op de vloerverwarming en radiatoren moeten zetten BV een EVO.
Nadeel is dat de EA dan heel snel kan gaan pendelen. Om dit op te lossen heb je weer een buffervat met eigen pomp nodig.
Dat rijmt niet echt met een "goedkope radiator door Poolse aannemer" want je bent zo € 5000,- verder om het comfortabel te krijgen.
Je kunt proberen een 33-er radiator (3 platen met lamellen) te plaatsen of een speciale Lage temperatuur convector, maar deze is ook heel duur. Daarnaast de vloerverwarming knijpen dat het niet te snel warm wordt in de woonkamer en de thermostaat niet uitschakelt
Actieve zone regeling gaat je met die setup niet lukken. Passief kan wel. Je laat dan de hoofd vertrekken de warmtevraag bepalen via de eTwist, de bij vertrekken kunnen zelf geen warmte vraag doen maar gaan wel aan of uit op basis van hun eigen programma en draaien dan mee.Besouro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:37:
De installateur geeft aan dat de bijbehorende etwist niet samen kan werken met slimme thermostaat knoppen oid. Weet er iemand of er een manier is om met deze thermostaat toch de temperatuur van kamers afzonderlijk te reguleren?
Ik zat ook op actieve zone regeling (met cv) maar draai sinds januari passief. Werkt prima aangezien ik geen nachtverlaging toepas en de woonkamer daarmee feitelijk continu warmte vraagt.
Ook met WAR is passief de enige optie.
Ja beide op dezelfde groep en een eigen kWh meter.waldi62 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:06:
[...]
Ik heb ook een Mercuria 6 kW (maar dan hybride); mijn Home Wizard meet alleen de buiten-unit (op eigen groep), de opgenomen stroom daarvan is verwaarloosbaar klein, af en toe een 4 of 9 W piekje, maar niet continue.
De binnen-unit zit op een andere groep. Dat hoort zo volgens mijn installateur. Het verbruik van de binnen-unit wordt bij mij daarom niet weergegeven. Is dit bij jou gecombineerd?
Dank je Joop,royaljoop schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:32:
[...]
Ja beide op dezelfde groep en een eigen kWh meter.
de leverancier gaf aan dat de voeding van twee verschillende groepen moesten komen.
Als dat niet zo is dan wil ik dit aanpassen zodat het gehele verbruik voor verwarmen zie ipv alleen de buitenunit.
Echter in de handleiding staat over het elektrisch aansluiten het volgende op afbeelding 52:
Binnenunit 230V-10A Type C automaat
Buitenunit 230V-16A Type C automaat.
Ik ben een elektrische leek, dus mijn vraag:
Mag je deze twee apparaten dan op 1 automaat (230-16A Type C) aansluiten?
Ik zou niet weten waarom niet maar ben zoals gezegd…een leek.
Dat lijkt inderdaad te goed om waar te zijn, maar als het warm is en je probeert op te warmen dan is je COP sowieso een stuk beter; maar press X to doubt op cop 21 though.
Misschien die 9kwh gebruikt op momenten, wanneer het optimaal voor de warmtepomp was?
[ Voor 7% gewijzigd door ilaurensnl op 29-04-2024 09:38 ]
Vragen over de Mercuria zijn hier off-topic. Dit topic is uitdrukkelijk alleen voor de Elga Ace, en die heeft maar één groep nodig. Vragen over de Mercuria kun je stellen in het topic Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompenwaldi62 schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:32:
Dank je Joop,
de leverancier gaf aan dat de voeding van twee verschillende groepen moesten komen.
Als dat niet zo is dan wil ik dit aanpassen zodat het gehele verbruik voor verwarmen zie ipv alleen de buitenunit.
Echter in de handleiding staat over het elektrisch aansluiten het volgende op afbeelding 52:
Binnenunit 230V-10A Type C automaat
Buitenunit 230V-16A Type C automaat.
Ik ben een elektrische leek, dus mijn vraag:
Mag je deze twee apparaten dan op 1 automaat (230-16A Type C) aansluiten?
Ik zou niet weten waarom niet maar ben zoals gezegd…een leek.
(ook @ilaurensnl )
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 29-04-2024 17:05 ]
Excuus Andre,Andrehj schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:37:
[...]
Vragen over de Mercuria zijn hier off-topic! Dit topic is uitdrukkelijk alleen voor de Elga Ace, en die heeft maar één groep nodig. Vragen over de Mercuria kun je stellen in het algemene L/W wp topic, of je maakt daarvoor een eigen topic aan.
(ook @ilaurensnl )
ik heb mijn laatste reactie naar het Mercuria-topic verplaatst.
Waldi
Dankjewel. Ik wist niet eens dat er al een eigen Mercuria-topic was. Daar heb ik nu maar een link naar gemaakt in de TS (en in die van het algemene L/W WP topic).waldi62 schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:53:
ik heb mijn laatste reactie naar het Mercuria-topic verplaatst.
Google helpt me helaas niet echt verder. Wat houdt passieve zonder regeling precies in?rft80 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:22:
[...]
Actieve zone regeling gaat je met die setup niet lukken. Passief kan wel. Je laat dan de hoofd vertrekken de warmtevraag bepalen via de eTwist, de bij vertrekken kunnen zelf geen warmte vraag doen maar gaan wel aan of uit op basis van hun eigen programma en draaien dan mee.
Ik zat ook op actieve zone regeling (met cv) maar draai sinds januari passief. Werkt prima aangezien ik geen nachtverlaging toepas en de woonkamer daarmee feitelijk continu warmte vraagt.
Ook met WAR is passief de enige optie.
Actieve zone regeling is wanneer een thermostaatknop of een verwarmingszone zelf een warmte vraag mag doen en de ketel (of warmtepomp) daarmee aanstuurt. Bijvoorbeeld, als de valve meer dan x% open is dan springt de ketel aan.Besouro schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:27:
[...]
Google helpt me helaas niet echt verder. Wat houdt passieve zonder regeling precies in?
Passieve zone regeling is wanneer de betreffende knop open en dicht gaat volgens een eigen programma maar niet zelf de ketel om warmte mag verzoeken. Als de ketel of warmtepomp draait en de knop is open dan verwarmt de zone mee, staat de ketel uit dan gebeurt er niets.
Ja klopt, maar ik ga er vanuit dat je in de praktijk prima uit de voeten zal kunnen met de passieve variant. Ik had voorheen actieve zone regeling, opgezet tijdens de lockdown om niet het hele huis te verwarmen - de uitdaging hierbij was dat de cv te veel vermogen had om louter 2 werkkamers te verwarmen. Gevolg, extreem pendel gedrag. Werkte wel, maar niet ideaal.Besouro schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:57:
Bedankt voor de uitleg. Is dus in mijn situatie als ik het goed begrijp niet zozeer de oplossing om de kamers op temperatuur te krijgen, maar wel de toekomstige oplossing om ze te kunnen reguleren als het opwarmprobleem is opgelost
Mijn huidige situatie leent zich niet meer voor actieve zone regeling. Wanneer een zone zich opent zakt de aanvoer temperatuur - dit zorgt ervoor dat de Elga harder gaat werken, veel harder dan noodzakelijk voor 1 zone - dat leidt dan ook tot pendel gedrag. Tegelijkertijd is de ervaring dat de warmtepomp in de maanden november tot maart zo goed als de hele dag moet draaien om de woonkamer op temperatuur te houden - doe ik dat niet dan koelt de woonkamer te veel af. Dat gat dicht lopen met ook nog extra zones open gaat niet gezien het beperkte vermogen van de EA4 - dat zou dan meer gas vereisen.
In de praktijk komt het erop neer dat onze werkkamers van 8 - 18 mee draaien op de dagen dat we thuiswerken, de kinderkamers van 15 - 19 en de badkamer s ochtends vroeg en begin van de avond.
rare vraag hoor, maar bij onderhoud elga ace, doet men nog eigenlijk wat bij de binnen unit? lijkt mij alsof het aleen een circulatie pomp is, de electronica aansturing en een warmtewisselaar.
het lijkt financieel niet haalbaar om 5k bij elkaar te sprokkelen. voor nieuw op dit moment. maar volgens.mij zit de slijtage in het buiten unit deel.
dus als ik voor 500-800 de hele zet bij elkaar kan krijgen tweedehands. zou ik de besparing maandelijks kunnen opsparen via voorschot bedrag. om een nieuwe buitenunit te kopen. aldus das een theorie.
klopt mijn redenering een beetje ?
[ Voor 65% gewijzigd door michielsweb op 01-05-2024 01:12 ]
Als ik dan naar de installatiekosten excl subsidie kijk dan heb ik het idee dat de installateurs hier een royale boterham met kaviaar mee verdienen. Onlangs hebben mijn ouders een 5kW split unit airco van Mitsubishi laten plaatsen. All-in kosten, volledig wit, waren 2400 euro. Qua technologie en installatiewerkzaamheden is dit nagenoeg identiek aan de Ace. Je hebt een inverter voor buiten (neem aan dat deze door Remeha ingekocht worden en ze die niet zelf fabriceren), wat koelleidingen en de binnenunit komt geen lucht uit maar zit met twee pijpen en een draadje op je CV installatie. De Ace installatie was 6200 euro excl subsidie wat mij doet vermoeden dat ik als consument toch zo'n slordige 4000 euro teveel/extra betaal juist door de subsidie. Door alle benodigde certificeringen is het hele CV installatie wereldje natuurlijk behoorlijk exclusief gemaakt, maar als je pur sec kijkt de Ace in vergelijking met een split unit airco dan heb je daar geen koolmonoxide of gas certificering voor nodig. Is dit een goed moment om "in te stappen"?
E verbruik is gas besparing in m3 x 2 tot 2,5
Alleen monoblock versie kan je installeren zonder certificaat
En idd subsidie belandt bij fabrikant en installateur
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
E verbruik is gas besparing in m3 x 2 tot 2,5
Alleen monoblock versie kan je installeren zonder certificaat
En idd subsidie belandt bij fabrikant en installateur
In 2014 een ELGA 4kW voor 4K gekocht incl installatie. Toen was er geen subsidie
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De gasbesparing zou ca 450m3 zijn volgens de offerte (wat mij aan de lage kant lijkt, ik verbruik nu ca 1100 m3, waarvan 150 voor warm water, waarvan 150 voor de gashaard in de woonkamer, en dus ca 800 voor CV. Ik verwarm enkel de benedenverdieping met vloerverwarming). Zou verwachten dat ik in deze situatie toch zeker een 600'ish m3 zou moeten kunnen opvangen met een hybride warmtepomp aangezien het allemaal LTV is.
Mijn EA4kW is - via Eigen Huis - eind 2022 geïnstalleerd voor een totaal bedrag van € 5.743,- (daar ging de subsidie nog van af). Dit is inclusief een prestatiemonitoringgesprek in jaar 1 en 4 en een onderhoudsbeurt in jaar 2 en 5.michielonline schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:48:
...
De gasbesparing zou ca 450m3 zijn volgens de offerte (wat mij aan de lage kant lijkt, ik verbruik nu ca 1100 m3, waarvan 150 voor warm water, waarvan 150 voor de gashaard in de woonkamer, en dus ca 800 voor CV
...
Bij vergelijk tussen 2021 (laatste gehele jaar zónder WP) en 2023 (eerste gehele jaar mét WP) was de gasbesparing 86% (berekend met graaddagen; ongeveer 1.000 m3). Woning is gebouwd in 2003.
Elektriciteitsverbruik van EA was in 2023 1.483 kWh.
[ Voor 6% gewijzigd door NAVTAC op 02-05-2024 10:11 ]
Gisteren stond in het AD ook een artikel dat de verkoop van warmtepompen nog steeds aan het teruglopen is. Met een lagere gasprijs en de relatief hoge aanschafprijzen. Ik heb een 2.5kw airco hangen die inclusief installatie 2500 euro was. Ik heb zelf wel moeite met de meerkosten voor bijvoorbeeld extra koelleiding. De standaard 5m koelleiding is vaak al aan de korte kant. Voor 10m extra kom je al op een meerprijs van 400 euro.michielonline schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:56:
De Ace installatie was 6200 euro excl subsidie wat mij doet vermoeden dat ik als consument toch zo'n slordige 4000 euro teveel/extra betaal juist door de subsidie. Door alle benodigde certificeringen is het hele CV installatie wereldje natuurlijk behoorlijk exclusief gemaakt, maar als je pur sec kijkt de Ace in vergelijking met een split unit airco dan heb je daar geen koolmonoxide of gas certificering voor nodig. Is dit een goed moment om "in te stappen"?
ik heb de mogelijkheid om een tweedehands elgaace over te nemen voor een uiterst schappelijke prijs. 7 jaar oud. voor deze prijs kan ik het veroorloven om de buiten unit te vervangen over een jaar of gelijk.
ik ga er voor de gemak even vanuit dat de binnenunit op mijn leken ogen, weinig slijtage onderdelen bevat.
ik vraag me af of dit verstandig is.
dan zou ik voor met oude buiten unit, ongeveer 900 een wp hebben staan.
dan zou ik met een gas besparing, een nieuwe buiten unit kunnen opsparen. (hoge voorschot nota behouden)
anders kan ik direct een nieuwe buitenunit kopen dan wordt het ongeveer 1600.
mijn doelstelling:
dit levert mij deze voordelen:
1. ik heb een relatief lage investering waardoor een vroege afschrijving mogenlijk is.
2. graad meter of ik klaar ben voor een All-electric. (nieuw) aan de hand van rest gas !
(zelfde split buizen maat)
[ Voor 41% gewijzigd door michielsweb op 03-05-2024 08:54 ]
Je moet een monteur inhuren voor het demonteren van de EA en weer het in bedrijfstellen ivm STEK. Is snel €400,-. Kun je de koelleidingen hergebruiken (vaak moeten er nieuwe koppelingen op ivm lekkage risico).
In de binnen unit zit de CV pomp die versleten kan zijn. Wisselaar kan lek gaan. Ik zou bij 7 jaar oud al behoorlijk terughoudend zijn, en zeker geen nieuwe buiten unit kopen.
Bij een nieuwe EA krijg je bizar veel subsidie. Ik heb hem zelf gemonteerd en door een STEK monteur laten afmonteren en in bedrijfstellen.
Na subsidie aftrek was ik € 1900 kwijt voor een nieuwe
leek mij ideal, scenario om te kijken of ik AE kan gaan,
maargoed die wisselaar is wel een duur ding om te laten vervangen inderdaad.
pomp baar ik me iets minder zorgen om, is gewoon een standaard wilo zo te zien
helaas, was het geen goed idee zo te zien
5.000 is op dit moment helaas een te groot voorschot. ik wou dat ze eerst is een controlle op subsidie deden, vervolgens bij plaatsing dat bedrag aan monteur uitkeren. stuk makelijker om te begroten dan

[ Voor 23% gewijzigd door michielsweb op 03-05-2024 13:04 ]
Zeker weten dat het een Elga Ace betreft? Want volgens mij was die er 7 jaar geleden nog helemaal niet... Ik denk dat het een oude Techneco Elga betreft. Dat was toen heel wat, maar vergeleken met de nieuwe Ace is die toch echt wel flink verouderd.michielsweb schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:53:
ik heb de mogelijkheid om een tweedehands elgaace over te nemen voor een uiterst schappelijke prijs. 7 jaar oud. voor deze prijs kan ik het veroorloven om de buiten unit te vervangen over een jaar of gelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 03-05-2024 13:01 ]