SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik heb een Mercuria Ace 6kW en meet de stroom ook via de Home Wizard meter op de DIN rail. Eenzelfde meter heb ik op de 5 kW airco, waarmee we een paar jaar hebben verwarmd.ny-hardcore schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:52:
Voor degenen die het elektra verbruik van de Elga monitoren. Doen jullie dit door een automaat met energie meting op de groep in de meterkast ( zo’n din rail ding) of een plug waar je de stekker van de warmte pomp in hebt zitten?
Ik wil een 6kw gaan monitoren
Hier een shelly em met inductieklem. Werkt prima. Eenvoudig uit te lezen in app en te koppelen met HA.ny-hardcore schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:52:
Voor degenen die het elektra verbruik van de Elga monitoren. Doen jullie dit door een automaat met energie meting op de groep in de meterkast ( zo’n din rail ding) of een plug waar je de stekker van de warmte pomp in hebt zitten?
Wij monitoren een Elga Ace 4kw met een Shelly Plus PM Mini module in het stopcontact waar de Elga als enige op is aangesloten. Lijkt prima te werken, integreert mooi met Home Assistant en je voorkomt dat je 'm per ongeluk uitzet. Je kunt 'm via tweakers bij 123led bestellen en iig tot kort geleden gratis thuisbezorgd krijgen.ny-hardcore schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:52:
Een korte piek van 2 kW gaat bij de meeste stekkers wel goed. Echter, de EA6 kan bij kou continu 2.2 kW opnemen. Dat is voor veel van die stekkers te veel van het goede, en leidt dan tot smeltende stekkers, of als het erg tegenzit, brand.Pietje555 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:36:
@Andrehj vind jij 2000W te hoog? EA is niet fase selectief.
Bij de EA 6 moet je er alleen zelf een stekker aan zetten.
Een kWh meter op een DIN-rail is daarom de veel degelijker en betere keuze.
Ter illustratie: Hier een plaatje van een uitgebrande Sonof smart plug:

Om je vraag te beantwoorden: Ik vind 2 kW niet hoog, mits bedrading e.d. daar maar op afgestemd zijn. Bij veel stekkermeters is dat niet het geval.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 16-03-2024 13:52 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hi @Andrehj gezien dat het niet altijd kan, heb ik voor de Shelly plug 2 gekozen en na twee en een half jaar geen enkel probleem gehad met mijn EA6. Natuurlijk moet de rest van de infrastructuur wel op niveau zijn…Andrehj schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:50:
[...]
Een korte piek van 2 kW gaat bij de meeste stekkers wel goed. Echter, de EA6 kan bij kou continu 2.2 kW opnemen. Dat is voor veel van die stekkers te veel van het goede, en leidt dan tot smeltende stekkers, of als het erg tegenzit, brand.
[Afbeelding]
Om je vraag te beantwoorden: Ik vind 2 kW niet hoog, mits bedrading e.d. daar maar op afgestemd zijn. Bij veel stekkermeters is dat niet het geval.
https://www.plugwise.com/product/plug/
Deze zou tot 3680 watt moeten / kunnen meten. Werkt prima.
Sonof mag ook maar 10 A en is gewoon China Export keur. Maar pak je gewoon een 16A tussen meter dan is er niets aan de hand.Andrehj schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:50:
[...]
Een korte piek van 2 kW gaat bij de meeste stekkers wel goed. Echter, de EA6 kan bij kou continu 2.2 kW opnemen. Dat is voor veel van die stekkers te veel van het goede, en leidt dan tot smeltende stekkers, of als het erg tegenzit, brand.
[Afbeelding]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Dat weet ik uiteraard niet. Wel weet ik dat dergelijke meters een hoge continu-stroom vaak niet zo leuk vinden. Ik heb (ook hier op Tweakers.net) al vele verhalen van uitgebrande stekkermeters gelezen.rft80 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:33:
@Andrehj is die sonoff daadwerkelijk doorgebrand op de EA6?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Na alle reacties tot nu toe gelezen te hebben ga ik de electricien die de extra groep komt plaatsen vragen of hij deze tegelijk erbij kan zettenny-hardcore schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:52:
https://www.homewizard.co...p/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
cd /pub && more beer
Ik las ergens dat je van de meter een signaal naar de Elga/Mercuria kunt brengen waarmee de COP dan door de Ace besturing berekend wordt. Hoe dat moet en of dit werkt weet ik niet. Ik moest van de installateur de binnenunit (Mercuria Ace 6 kW) op een andere groep aansluiten, dus die energie wordt bij mij sowieso niet meegeteld. Ik weet ook niet of dat echt nodig is (dat op een andere groep aansluiten).
[ Voor 4% gewijzigd door waldi62 op 17-03-2024 08:54 ]
Is er informatie over de nauwkeurigheid van deze meters?Pietje555 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:29:
@waldi62 De externe energie meter is niet te koppelen.EA heeft intern energiemeters (ook warmtemeter) en daar bepaalt hij zijn COP mee. Deze kun je overigens niet zo aflezen van het scherm.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als ik straks dingen van de Elga wil meten. Kan ik die dan tussen Elga en ketel zetten? Of beter iets anders met modbus op de Elga?
Ik wil vooral de aanvoer en retour van de wp meten (denk ik)
cd /pub && more beer
Sorry, maar dat klopt echt niet. Een externe kWh-meter kun je wel degelijk via de pulsuitgang koppelen aan de EA4 of 6.Pietje555 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:29:
@waldi62 De externe energie meter is niet te koppelen.EA heeft intern energiemeters (ook warmtemeter) en daar bepaalt hij zijn COP mee. Deze kun je overigens niet zo aflezen van het scherm.
Daarna klopt ook het energieverbruik in de EA en de App precies.
Helaas de opgewekte warmte in de app niet (die maakt ie 1:1 gelijk aan het energieverbruik). Zie ook Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
(@waldi62 )
Andersom, je zal m op de Elga moeten aansluiten om de Elga te meten. Als je m tussen de ketel en de Elga hangt lees je de ketel uit.ny-hardcore schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:43:
Ik heb al een otgw , die zit nu tussen nest en remeha ketel.
Als ik straks dingen van de Elga wil meten. Kan ik die dan tussen Elga en ketel zetten? Of beter iets anders met modbus op de Elga?
Ik wil vooral de aanvoer en retour van de wp meten (denk ik)
Ja, modbus is mogelijk. GWT-08.. heb zo'n ding maar is behoorlijk teleurstellend wat je daarmee kan doen.
Maar ik krijg zo’n etwist thermostaat, dan kan het niet toch? Die is niet opentherm dacht ikrft80 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:55:
[...]
Andersom, je zal m op de Elga moeten aansluiten om de Elga te meten. Als je m tussen de ketel en de Elga hangt lees je de ketel uit.
Ja, modbus is mogelijk. GWT-08.. heb zo'n ding maar is behoorlijk teleurstellend wat je daarmee kan doen.
cd /pub && more beer
Tr meten is niet zo moeilijk. Maar Ta is wel lastig. De EA hanteert namelijk Ta1 en TA2. TA1 is gemeten na de warmtewisselaar en TA2 is na de interne open verdeler. Dat is dus de mengtemperatuur nadat de CV zijn bijdrage heeft gedaan. Ik weet ook niet wat de EA gebruikt om zijn SPF te berekenen. Ik vermoed dat dit een imperische formule is waar het geschatte gasverbruik omgerekend wordt naar elektrisch vermogen en dan de TA2 wordt gebruikt als dT tussen Ta en Tr. Je wilt eigenlijk Ta 1 en werkelijk opgenomen elektrisch vermogen weten.
Aangezien gas geen COP heeft wordt je COP berekening vertekend als er ook gas wordt gestookt.
Dit is ook de reden dat de COP (kun je wel uitlezen met de SmartService app of Recom) soms op 10 komt, wat erg onwaarschijnlijk is.
Verbinding tussen ETwist en EA is RBus. Is een iets uitgebreider opentherm. Je kunt er alleen niets aan meten. ETwist comminiceert wel via je wifi met de server van Remeha waarna je de gegevens met de Home app weer kan uitlezen. Dit is echter heel beperkt, bijna zinloos.ny-hardcore schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:58:
[...]
Maar ik krijg zo’n etwist thermostaat, dan kan het niet toch? Die is niet opentherm dacht ik
Wil je iets meten dan moet je naar de EA zelf kijken. Modbus print of BT met smartservice app/Recom.
Zoals vermeld in de installatiehandleiding:Pietje555 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:33:
@Andrehj Waar sluit je de pulsemeter dan op aan in de EA? Ik zie op de print geen connector waar je dit kan doen?
Op X12 van EHC-07, op de aansluiting So+/So-: elektrische energiemeter
Ik probeer de aanvoertemperatuur die de Shelly meet te kaliberen aan de hand van wat Elga Ace meld als aanvoertemperatuur. Maar deze verschillen zijn erg groot. Dus mijn vraag hoe betrouwbaar is die meting van de aanvoer temp van de EA?
Back to the future
Ik gebruik ze ook.Fremske schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:01:
Iemand hier ervaring met het kaliberen van de shelly add on ds18b20 temperatuur sensors?
Ik probeer de aanvoertemperatuur die de Shelly meet te kaliberen aan de hand van wat Elga Ace meld als aanvoertemperatuur. Maar deze verschillen zijn erg groot. Dus mijn vraag hoe betrouwbaar is die meting van de aanvoer temp van de EA?
Ik heb de sensoren strak tegen de buis geklemd en daarna dikke isolatie eromheen.
Ik heb eerst alle sensoren onderling gelijk gemaakt, gewoon in de woonkamer en daarna de sensoren op de aanvoer en retour geplaatst.
Ik zie ook een verschil van meerdere graden t.o.v. de WP- uitlezingen. Ik ga ervan uit dat die laatste veel nauwkeuriger en ook directer (sneller) reageren op veranderingen.
Als je wil kan je de DS18B20 daarna nogmaals een offset geven zodat de uitlezing ongeveer gelijk is. Ik blijf echter ok daarna verschillen zien.
De absolute waarde is minder van belang voor mij, en je kan er zeker geen COP mee berekenen.
Ik heb ongeveer het zelfde gedaan, maar dan alle 3 de sensoren (ik meet de aanvoer en retour van de Elga, en de aanvoer van de CV) onder de buisisolatie van de aanvoer buis van de Elga gedaan, en geprobeerd ze te kalibreren op de aanvoer temperatuur van de Elga. De metingen zullen niet secuur zijn, maar is meer ter indicatie. Op deze manier geven ze alle 3 wel ongeveer de zelfde temperatuur aan, maar als je dan naar de kalibratie in de Add-on kijkt, zijn er best wel wat verschillen.Fremske schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:01:
Iemand hier ervaring met het kaliberen van de shelly add on ds18b20 temperatuur sensors?
En dan na het kalibreren de overige 2 sensoren onder de juiste buis isolatie gedaan.
Allereerst geeft de EA 3 temperaturen. Retour uit systeem, toevoer na warmtewisselaar en toevoer na openverdeler (naar systeem). Ik denk dat de meting betrouwbaarder is dan de opgeplakte buisopnemers die je toepast.Fremske schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:01:
Hoe ga je de flow meten? Deze is nog veel belangrijker als je de COP wilt bepalen.
Hetzelfde hier. Ik heb 4 sensoren eerst gekalibreerd zodat ze onderling hetzelfde resultaat gaven. Nu meet ik aan- en afvoertemperatuur van de hoofdleiding en van de vloerverwarming. Ik kijk vooral naar dT en probeer die op ca. 5C te krijgen en ben wat minder geïnteresseerd in een absolute waarde.ardvark99 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:09:
[...]
Ik heb ongeveer het zelfde gedaan, maar dan alle 3 de sensoren (ik meet de aanvoer en retour van de Elga, en de aanvoer van de CV) onder de buisisolatie van de aanvoer buis van de Elga gedaan, en geprobeerd ze te kalibreren op de aanvoer temperatuur van de Elga. De metingen zullen niet secuur zijn, maar is meer ter indicatie. Op deze manier geven ze alle 3 wel ongeveer de zelfde temperatuur aan, maar als je dan naar de kalibratie in de Add-on kijkt, zijn er best wel wat verschillen.
En dan na het kalibreren de overige 2 sensoren onder de juiste buis isolatie gedaan.
Delta T probeer ik te verkrijgen a.d.h.v. die opgeplakte sensoren op de buizen.
Pietje555 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:12:
[...]
Allereerst geeft de EA 3 temperaturen. Retour uit systeem, toevoer na warmtewisselaar en toevoer na openverdeler (naar systeem). Ik denk dat de meting betrouwbaarder is dan de opgeplakte buisopnemers die je toepast.
Hoe ga je de flow meten? Deze is nog veel belangrijker als je de COP wilt bepalen.
Back to the future
Dat doe ik idd ook, dT uitrekenen in HA. Ik wil daarnaast nog kijken of ik de COP kan uitrekenen, maar weet ook dat dat bij benadering is. Niet nauwkeurig, maar is meer bedoeld om het verloop te bekijken. Maar ben nog niet aan toegekomen om dat uit te werken in HA, ben ff te druk met andere dingen...libo1949 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:00:
[...]
Hetzelfde hier. Ik heb 4 sensoren eerst gekalibreerd zodat ze onderling hetzelfde resultaat gaven. Nu meet ik aan- en afvoertemperatuur van de hoofdleiding en van de vloerverwarming. Ik kijk vooral naar dT en probeer die op ca. 5C te krijgen en ben wat minder geïnteresseerd in een absolute waarde.
Een Kamstup is niet voor niets zo duur, en in de EA zit echt geen hoogwaardige energiemeter. Het blijft hobbyen met grove waarden.
Zeker. Glas nemen en daar ijsblokjes in leggen en wachten tot er een plasje water komt. Blokjes in beweging houden, en daarmee het smeltwater sensoren erin en geduld. Smeltend ijs is 0 graden. Sensoren bijstellen zodat ze 0 graden aangeven.Fremske schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:01:
Ik gebruik er zelf 5. 2 op de aanvoer/retour CV, 2x aanvoer/retour warmtesysteem. 1x warmwater voorziening.
Sensoren steak met tyraps om leiding en daar omheen isolatie.
Doel is om te zien wanneer cv bij springt en om te zien wat er het huis in gaat en terugkomt aan warmte.
Voor de remeha etwist zijn er 2 update's geweest 2.24.5 en 2.24.6
Deze update's zouden er voor moeten zorgen dat :
Energieverbruik voor hybride systemen is nu beschikbaar in de Home app. Bij een Elga Ace ziet de gebruiker nu verbruik van de cv-ketel en de warmtepomp gesplitst.
Volgens remeha
https://tools.remeha.nl/v...-remeha-home-app-updates/
Echter bij mij maakt het geen verschil
De vraag is dus bij wie werkt het wel
Mag ik hier nog een vraag over stellen, over het voetpunt van de stooklijn?RulazZ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:04:
[...]
Een voetpunt heeft namelijk twee coordinaten, de buitentemperatuur op de x-as en de Ta_setpoint op de y-as. Wat ik zou verwachten is dat CP210/CP220 alleen de Ta_setpoint bepaalt bij een buitentemperatuur van 20 graden, en als CP210 op 15 staat, dat de Ta_setpoint gelijk is aan de thermostaat setpoint. Het voetpunt voor de stooklijn is dan (20, CP210) of als CP210=15, dan is het voetpunt (20, kamersetpoint). Echter bij het testen kwam ik erachter dat het voetpunt (kamersetpoint, CP210) is of als CP210=15 dus (kamersetpoint, kamersetpoint).
Mijn ouders krijgen binnenkort een Elga Ace 6 kW warmtepomp. Ik heb dit hele topic gelezen maar ik twijfel of ik het voetpunt nu goed begrijp. Het standaard voetpunt (volgens fabrieksinstellingen) lijkt zo laag, want deze is dan gelijk aan het kamersetpoint?
Setting A:
- Kamersetpoint 20.0 graden
- Tbuiten 14 graden
- Voetpunt (CP210/CP220) 15 graden (fabrieksinstelling, automatisch = dus gelijk aan kamersetpoint)
- Helling stooklijn (CP230) 0.8
-> Ta wordt hier 24.8 graden? Want 20 + (6*0.8)?
Dat is toch erg laag voor veel afgiftesystemen?
Setting B:
- Tbuiten 14 graden
- Voetpunt (CP210/CP220) 30 graden
- Helling stooklijn (CP230) 0.2
-> Ta wordt hier 31.2 graden? Want 30 + (6*0.2)?
Correctie: 20+((30-14)*0.2) = 20+(16*0.2) = 23.2.
Ik zie dat @Pietje555 een voetpunt gebruikt van 30 graden met een helling van 0.1, wat resulteert in een veel vlakkere stooklijn. Is dat niet logischer en benadert dit niet meer de werkelijk benodigde Ta bij verschillende buitentemperaturen?
En begrijp ik het goed dat met de regeling buiten + ruimte (CP780) de stooklijn wordt beinvloed door CP240, wat ervoor zorgt dat bij setting A en Tb 14 graden de Ta naar boven wordt bijgesteld zodat de warmtepomp niet gaat pendelen?
Mijn ouders wonen vrijstaand, deels nageisoleerd. Zij krijgen een Elga Ace hybride warmtepomp met een eTwist thermostaat. Het afgiftesysteem bestaat uit radiatoren (bijna allemaal geboost met SpeedComfort) en oude vloerverwarming met pomp (als bijverwarming). Ik ben mij aan het inlezen om ze te helpen met een goede (zuinige) stooklijn. Alle tips zijn welkom
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik heb mijn voetpunt vastgezet omdat ik alleen vloerverwarming gebruik welke behoorlijk overbemeten is. Maar......ik gebruik ook een hoge ruimte correctie (6) om mijn stooklijn alsnog te beinvloeden. Zodra de binnentemperatuur af begint te wijken en de WP in minimum draait wil ik dat hij uit gaat. Met de hoge correctie gaat de stooklijn onderuit en is er geen warmtevraag meer.
Is het te koud in huis dan gaat de stooklijn flink omhoog en krijgt d vloerverwarming een boest omdat de stooklijn ineens veel meer warmte vraagt.
Ik heb nogal last van 15 m² glas op het zuiden in de woonkamer wat mijn ruimtetemperatuur sterk beinvloed.
@waldi62 De mercuria draait op hetzelfde platform als de EA (zelfde software) dus wat voor de EA geldt komt overeen met de Mercuria. Er zijn wel iets meer instellingen mogelijk, maar dat heeft vooral met een eventuele boiler te maken.
Dank voor je snelle reactie!Pietje555 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:26:
@SebastiaanPs Het standaard voetpunt van 15 graden is geen 15 graden, maar variabel volgens een formule. In het EA forum op Facebook staat een spreadsheet met de uitkomsten bij diverse situaties.
Ik heb mijn voetpunt vastgezet omdat ik alleen vloerverwarming gebruik welke behoorlijk overbemeten is. Maar......ik gebruik ook een hoge ruimte correctie (6) om mijn stooklijn alsnog te beinvloeden. Zodra de binnentemperatuur af begint te wijken en de WP in minimum draait wil ik dat hij uit gaat. Met de hoge correctie gaat de stooklijn onderuit en is er geen warmtevraag meer.
Is het te koud in huis dan gaat de stooklijn flink omhoog en krijgt d vloerverwarming een boest omdat de stooklijn ineens veel meer warmte vraagt.
Ik heb nogal last van 15 m² glas op het zuiden in de woonkamer wat mijn ruimtetemperatuur sterk beinvloed.
Als ik de Excel pak uit de eerdere post van @NAVTAC (ik denk dat je hierop doelde?), dan zag ik via de link naar zijn website een Excel met stooklijnen.
Daarin zie ik "Ta = 20 + stooklijngradient * (voetpunt - Tb)" met als bronvermelding de blog van @mkleinman
Deze formule is toch precies wat ik hierboven beschrijf? Dus bij voetpunt instelling 15 is het voetpunt automatisch gelijk aan het kamersetpoint (hier 20.0 graden). De Ta wordt bij Tb 14 graden en de hierboven beschreven setting A dan 20 + 0.2 * 6 = 24.8 graden?
Nog eens copy-paste:
Setting A:
- Tbuiten 14 graden
- Voetpunt (CP210/CP220) 15 graden (fabrieksinstelling, automatisch = dus gelijk aan kamersetpoint)
- Helling stooklijn (CP230) 0.8
-> Ta wordt hier 24.8 graden? Want 20 + (6*0.8)?
Dat is toch erg laag voor veel afgiftesystemen?
Ook bij helling 1.0 krijg je bij Tb 14 graden een Ta van 26.0 graden, nog steeds erg laag?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
De laatste regel is niet juist. Volgens de formule zou dit moeten zijn: 20+((30-14)*0.2) = 20+(16*0.2) = 23.2.Setting B:
- Tbuiten 14 graden
- Voetpunt (CP210/CP220) 30 graden
- Helling stooklijn (CP230) 0.2
-> Ta wordt hier 31.2 graden? Want 30 + (6*0.2)?
Het genoemde getal 20 in de formule is geen variabele maar een vaste waarde.
Verder:
Verwarmen met een warmtepomp gebeurt per definitie met zo laag mogelijke aanvoertemperaturen. Afhankelijk van het type afgiftesysteem en de snelheid van het warmteverlies in de woning kun je een bijpassende stooklijn kiezen. Bij mij thuis ligt de aanvoertemperatuur meestentijds tussen de 25 en 32 graden Celsius. Ik verwarm 24/7 met een gewenste kamertemperatuur van 19.5 graden Celsius.
[ Voor 23% gewijzigd door NAVTAC op 26-03-2024 12:00 ]
Tja goed punt. Het lijkt wat buiten proportie: een lage Ta bij milde temperaturen en een onnodig hoge Ta bij lagere buitentemperaturen. Voorbeeld: met het fabrieksinstelling-voetpunt en helling 1.0 graden krijg je een Ta van 30 graden bij Tb 10 graden, en een Ta van 40 graden bij Tb 0 graden.Pietje555 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:41:
Wat is laag? Ik heb maar tussen de 25 en 30 graden nodig voor mijn huis.
Komen jouw hogere voetpunt en lagere helling niet beter overeen met de werkelijk benodigde Ta?
Dank allen.
Met mijn eigen systeem (full electric, signature) heb ik een minimum thermisch vermogen van ongeveer 3.0 kW. Om dit kwijt te kunnen in mijn afgiftesysteem (42 m2 vloerverwarming pomploze verdeler + verder radiatoren) heb ik een minimale Ta van 29 a 30 graden nodig.
Ik zag in de tabel van de Elga Ace 6 kW een minimumvermogen van ~3.0 kW bij Tb 12 gr en ~2.6 kW bij Tb 7 gr, dus ik dacht dat mijn ouders (met voornamelijk radiatoren en vloerverwarming met pomp als bijverwarming) wrs een hogere Ta dan ik nodig zouden hebben om het minimumvermogen van de warmtepomp kwijt te kunnen.
Maar als ik jullie ervaringen zo lees dan klopt dat niet.
Of hebben jullie allemaal een groot oppervlak vloerverwarming met pomploze verdeler?
Voor een warmtepomp met lage temperaturen is het niet noodzakelijk een gesloten verdeler te plaatsen.
Ik heb gewoon mijn open (meng)verdeler in gebruik bij deze lage aanvoertemperaturen van mijn warmtepomp. Scheelt weer een investering van € 500,-.
Zie o.a. pagina 7 van mijn jaarrapportage over 2023.SebastiaanPs schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:11:
...
Of hebben jullie allemaal een groot oppervlak vloerverwarming met pomploze verdeler?
Dat is een goed idee, ik wil ook dat hij langer pauzeert ipv blijft pendelen.[b]Maar......ik gebruik ook een hoge ruimte correctie (6) om mijn stooklijn alsnog te beinvloeden. Zodra de binnentemperatuur af begint te wijken en de WP in minimum draait wil ik dat hij uit gaat. Met de hoge correctie gaat de stooklijn onderuit en is er geen warmtevraag meer.
Ik zal CP240 ook eens op 6 zetten, deze staat nu op 3.
Ik had dit al geprobeerd maar zag toen geen effect.
Navtac,NAVTAC schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:45:
[...]
Zie o.a. pagina 7 van mijn jaarrapportage over 2023.
Een prachtige jaar rapportage !! TOP.
OK aangepast in mijn eerdere post, dank!NAVTAC schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:46:
[...]
De laatste regel is niet juist. Volgens de formule zou dit moeten zijn: 20+((30-14)*0.2) = 20+(16*0.2) = 23.2.
Het genoemde getal 20 in de formule is geen variabele maar een vaste waarde.
Ta = 20 + stooklijngradient * (voetpunt - Tb)
Maar hoe moet ik onderstaande post dan lezen?
Als CP210 is ingesteld op 30 graden, dan is het voetpunt volgens @RulazZ (kamersetpoint, CP210), dus bij Tb 20 graden een Ta van 30 graden?
Dat klopt toch niet met de hierboven genoemde formule of begrijp ik iets verkeerd?
RulazZ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:04:
[...]
Een voetpunt heeft namelijk twee coordinaten, de buitentemperatuur op de x-as en de Ta_setpoint op de y-as. Wat ik zou verwachten is dat CP210/CP220 alleen de Ta_setpoint bepaalt bij een buitentemperatuur van 20 graden, en als CP210 op 15 staat, dat de Ta_setpoint gelijk is aan de thermostaat setpoint. Het voetpunt voor de stooklijn is dan (20, CP210) of als CP210=15, dan is het voetpunt (20, kamersetpoint). Echter bij het testen kwam ik erachter dat het voetpunt (kamersetpoint, CP210) is of als CP210=15 dus (kamersetpoint, kamersetpoint).
Het voetpunt (in te stellen met CP210/CP220) geeft aan bij welke Tb de Ta 20 graden Celsius dient te zijn. De verticale coördinaat van het voetpunt (Ta) is dus altijd 20 en de horizontale coördinaat (Tb) heeft de waarde die is ingesteld met CP210/CP220 (ik ga uit van de formule van Martin Kleinman en van de x/y opzet in mijn eigen grafiekje, met een horizontale x-as (Tb) en een verticale y-as (Ta)).SebastiaanPs schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:49:
[...]
Maar hoe moet ik onderstaande post dan lezen?
Als CP210 is ingesteld op 30 graden, dan is het voetpunt volgens @RulazZ (kamersetpoint, CP210), dus bij Tb 20 graden een Ta van 30 graden?
Dat klopt toch niet met de hierboven genoemde formule of begrijp ik iets verkeerd?
[...]
Als CP210/CP220=15, dan wordt wordt intern de EA het voetpunt (lees: de horizontale coördinaat ofwel Tb) ingesteld op de waarde die je als gewenste kamertemperatuur (Tk) hebt ingesteld op de eTwist. De verticale coördinaat (Ta) blijft 20, dat is een vaste waarde.
Als CP210/CP220 is ingesteld op 30 graden Celsius (Tb), dan zijn de coördinaten van het voetpunt (30 horizontaal, 20 verticaal). Dus bij Tb=x=30 graden is de gewenste Ta=y=20 graden.
Het verhogen van het voetpunt (lees: de horizontale coördinaat ofwel Tb) resulteert in een hogere Ta over de gehele lengte van de stooklijn: de stooklijn wordt parallel naar boven verplaatst.
Het verlagen van het voetpunt (lees: de horizontale coördinaat ofwel Tb) resulteert in een lagere Ta over de gehele lengte van stooklijn: de stooklijn wordt parallel naar beneden verplaatst.
Van de laatste zin van RulazZ begrijp ik wat er letterlijk staat, maar ik kan die opmerking verder niet goed beoordelen. Afhankelijk van wat hij precies bedoelt, zou er misschien moeten staan: "... dat het voetpunt (CP210, 20) is; of - als CP210=15 - het voetpunt (kamersetpoint, 20) is." De vergissing die RulazZ mogelijk maakt is dat je met CP210/CP220 een Ta-setpoint instelt. Dat is niet zo: je stelt feitelijk een Tb-setpoint (x) in dat hoort bij een Ta van 20 graden (y ).
De zeer onduidelijke definitie van het voetpunt zoals Remeha die geeft:
"Basispunt van de stooklijn. Deze temperatuur is constant in de stooklijn als de gradiënt nul is." Het woord 'temperatuur' in de definitie betreft dus Ta (terwijl de instelling van het voetpunt met CP210/CP220 Tb betreft!!!).
Ta = aanvoertemperatuur cv-water;
Tb = buitenluchttemperatuur;
Tk = gewenst kamertemperatuur zoals ingesteld op eTwist.
Ik hoop dat ik het juist heb geformuleerd, het is lastig om het zo duidelijk mogelijk zonder fouten op te schrijven. Ik heb de verklarende tekst in mijn stooklijn spreadsheet ook iets trachten te verduidelijken.
[ Voor 178% gewijzigd door NAVTAC op 30-03-2024 15:35 ]
In deze Google sheet heb ik diezelfde formule origineel ingebouwd en de stooklijnen geplot en gebruikt om de Elga te tunen. Die stooklijnen zijn overigens wel verschoven door de setpoint in het klokprogramma op de Elga Acc. Houd er daarnaast rekening mee dat ik een aan/uit thermostaat gebruik en de Elga Ace dus geen ruimtetemperatuur/setpoint info krijgt, en het klokprogramma dus setpoints specificeert die niks van doen hebben met de thermostaatinstelling.
Het zou overigens ook kunnen dat ik de formule uit mijn spreadsheet niet helemaal goed heb omgezet in tekst in de post.
[ Voor 64% gewijzigd door RulazZ op 31-03-2024 17:26 ]
Als je het omdraait dan is de Ta altijd gelijk aan CP210 als CP230=0, en dit is wel degelijk wat ik zie. CP230 staat hier trouwens ingesteld op 0.2 en CP210 op 25. Dit zou als we met de formule van @NAVTAC zouden rekenen een Ta setpoint van nog geen 25 graden zijn bij Tb=0, en ik heb zie dan toch echt wel een Ta van rond 29 graden met deze instellingen.
@RulazZ @SebastiaanPs Allereerst: ik ben geen deskundige op het gebied van verwarming en warmtepompen. In mijn stooklijn-spreadsheet gebruik ik de formule zoals die hier is vermeld door Martin Kleinman. Dit werd mij ook bevestigd in een blog van Harold Halewijn.RulazZ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:11:
@NAVTAC volgens mij draai je het om, en is CP210/220 toch echt de Ta bij Tb=20. ...
De formule die Martin Kleinman (en dus ook Harold Halewijn) gebruikt is:
aanvoertemperatuur = 20 + stooklijn * ( voetpunt – buitentemperatuur )
De Ta-tabel die Martin hier zelf uit berekent is deze:
/f/image/H1SSjnLJR55hRj6Apw3xBuxT.png?f=fotoalbum_large)
De Ta-tabel die ik zelf produceer - met dezelfde formule als Martin Kleinman - is onderstaande:
:fill(white):strip_exif()/f/image/JIGc2Zemq5xlk9t5TGENyjXf.png?f=user_large)
De Ta-resultaten in beide tabellen zij identiek.
Voor een stooklijngradiënt van 0.2 en een voetpunt van 25 ziet dat er in een grafiek uit zoals hieronder getoond.
/f/image/Sh0iJDQkXrcEuM32n7ek1VHe.png?f=fotoalbum_large)
Inderdaad heb ik destijds mijn Ta-formuleresultaten vergeleken met de stooklijn zoals die toen gepresenteerd werd in de voormalige eTwist-app. Die waarden kwamen voor zover ik dat toen kon zien overeen.
Martin Kleinman definieert het voetpunt als volgt: "Het voetpunt is de temperatuur waarbij er niet meer verwarmd hoeft te worden. Aangezien de meeste mensen 20 graden aan houden is het voetpunt vaak 20 graden."
Harold Halewijn definieert het voetpunt als volgt: "Voetpunt is het punt waarop bij een buitentemperatuur van 20 graden, het warmteafgiftesysteem nog warmte afgeeft om de 20 graden (de basis temperatuur) in huis te behouden."
Verder las ik destijds op Facebook dat Patrick van Dijk van mening was dat de formule als volgt dient te zijn:
aanvoertemperatuur = voetpunt + stooklijn * (20 - buitentemperatuur)
Deze formule heb ik niet gebruikt omdat die op geen enkele manier onderbouwd werd.
[ Voor 27% gewijzigd door NAVTAC op 01-04-2024 11:12 ]
Ik benieuwd welke stooklijn instellingen jullie nu in de Elga hebben staan?
Ik heb beide op 15 graden (default) en een helling van 0,6. Ik draai op een constante temperatuur van 19 graden. De woning is vrijstaand uit 1997, met isolatie uit die tijd en vloerverwarming (plavuizen) a 65m2 als hoofdverwarming plus 2 radiatoren en boven 1 radiator op de badkamer. De hypertensie van de eTwist staat op 5.
Back to the future
Ik heb een stooklijngradiënt van 0,8 en een voetpunt van 20 ingesteld voor het geval dat ik WAR of WAR+ruimtecorrectie zou willen gebruiken. Bijna altijd gebruik ik echter Ruimteregeling. Gewenste Tk is 24/7 19,5 graden Celsius. Ruimtecorrectie voor WAR staat ingesteld op 7.Fremske schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:23:
@NAVTAC @RulazZ
Ik benieuwd welke stooklijn instellingen jullie nu in de Elga hebben staan?
....
Voor nadere info: zie mijn jaarrapportage over 2023 onderaan op deze pagina van mijn website.
[ Voor 3% gewijzigd door NAVTAC op 01-04-2024 11:08 ]
Dank voor jullie uitgebreide reacties! Ik denk dat het wel relevant is om te weten hoe de stooklijn wordt ingesteld. Ik heb zelf geen Elga. Mijn ouders krijgen er komende week een, maar zij wonen hier ver vandaan dus ik kan dit helaas niet goed zelf uitzoeken.
Idee:
1. Warmtepomp via CP780 op weersafhankelijk instellen, zodat de WP alleen de stooklijn volgt zonder ruimteinvloed (klopt dit?).
2. Helling stooklijn CP230 op 0,0 instellen, zodat de stooklijn volledig vlak is.
3. Voetpunt stooklijn CP210 en CP220 eerst bijv. op 30 graden instellen.
4. Warmtevraag creëren
5. Ta set aflezen (ik begrijp van @RulazZ dat dit mogelijk is?)
6. Voetpunt stooklijn naar bijv. 40 graden aanpassen.
7. Warmtevraag creëren
8. Ta set aflezen
Neem in gedachten de grafiek met de stooklijn, met op de X-as de Tb en op de Y-as de Ta.
Indien de instelling van het voetpunt (CP210 en CP220, in graden) de Ta is bij Tb 20 graden (dus de Y-coördinaat), zoals @RulazZ aangeeft (correct?), dan wordt de Ta eerst 30 graden en daarna 40 graden.
Indien de instelling van het voetpunt (CP210 en CP220, in graden) de X-coördinaat in de grafiek is, zoals @NAVTAC aangeeft (conform de formule van o.a. @mkleinman, correct?), dan zou de Ta niet moeten veranderen.
Op deze manier weten we of de instelling van het voetpunt de X-coördinaat of de Y-coördinaat aangeeft.
Het is maar een idee hoor, om erachter te komen.
1. Nee, dat is niet juist. Standaard staat de Ruimtecorrectie namelijk op 3 (instelbaar van 0 tot 10). Overigens geldt in het algemeen dat het gebruik van Ruimteregeling zuiniger is dan WAR of WAR+Ruimtecorrectie. WAR of WAR + Ruimtecorrectie zal in het algemeen iets comfortabeler kunnen zijn.SebastiaanPs schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:05:
@NAVTAC @RulazZ
Dank voor jullie uitgebreide reacties! Ik denk dat het wel relevant is om te weten hoe de stooklijn wordt ingesteld. Ik heb zelf geen Elga. Mijn ouders krijgen er komende week een, maar zij wonen hier ver vandaan dus ik kan dit helaas niet goed zelf uitzoeken.
...
2. Die instelling lijkt mij voor zeer weinig situaties geschikt.Daar zou ik zeker niet mee beginnen.
3. Instelling van het voetpunt hangt mede af van de instelling van de stooklijngradiënt. In het geval van je ouders zou ik starten met de in de handleiding geadviseerde waarde, die afhangt van het afgiftesysteem, de isolatiegraad van de woning en het type kamerthermostaat. Omdat je ouders radiatoren en vloerverwarming met pomp als bijverwarming gebruiken, is het advies om te starten met gradiënt 1,7 (indien Aan/Uit thermostaat) of met gradiënt 1,5 (indien eTwist). Gebruik als kamerthermostaat het liefst de eTwist!
Laat het voetpunt initieel staan op 15 (automatisch: de gewenste Tk wordt overgenomen als voetpunt) of zet die initieel op 20. Met een beetje geluk stelt de installateur deze waarden initieel al op bruikbare waarden in.
4/6. De Elga Ace berekent zelf de Ta, afhankelijk van Tb (er wordt altijd een buitensensor aangesloten!) en het verschil tussen de actuele kamertemperatuur en de gewenste kamertemperatuur. Ta kan inderdaad afgelezen worden in het systeem.
Pas nooit parameters te snel na elkaar aan. Laat de Elga Ace eerst op z'n minst enkele dagen het zelf regelen en beoordeel het resultaat. Bedenk dat je vaak de ene dag niet met de andere kan vergelijken omdat elke dag het weer anders is.Houd aanpassingen steeds bij in een administratie!
Je kunt eventueel mijn spreadsheet voor de stooklijnen en de vertragingslijnen downloaden en daarin, door het op aanpassen van het voetpunt en de gradiënt naar verschillende waarden, in de grafiek en de tabel zien hoe dat uitpakt voor de Ta. Je ziet dan ook dat alleen het aanpassen van het voetpunt leidt tot verschuiving daarvan langs de horizontale x-as (Tb), de bijbehorende Ta in de tabel en de grafiek blijft dan inderdaad hetzelfde: 20 graden. In de praktijk kan de werkelijke Ta natuurlijk anders zijn: de actuele buitentemperatuur is meestal niet gelijk aan de ingestelde waarde van het voetpunt!
[ Voor 12% gewijzigd door NAVTAC op 01-04-2024 19:10 ]
Ik ben zelf terug gekomen om de voetpunten te verzetten, die staat bij mij weer op 15 ( standaard ). Enige wat dan over blijft is de stooklijn.Je kan in eerste instantie de waarde van Remeha aan houden om mee te testen.SebastiaanPs schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:05:
@NAVTAC @RulazZ
Idee:
1. Warmtepomp via CP780 op weersafhankelijk instellen, zodat de WP alleen de stooklijn volgt zonder ruimteinvloed (klopt dit?).
2. Helling stooklijn CP230 op 0,0 instellen, zodat de stooklijn volledig vlak is.
3. Voetpunt stooklijn CP210 en CP220 eerst bijv. op 30 graden instellen.
4. Warmtevraag creëren
5. Ta set aflezen (ik begrijp van @RulazZ dat dit mogelijk is?)
6. Voetpunt stooklijn naar bijv. 40 graden aanpassen.
7. Warmtevraag creëren
8. Ta set aflezen
Neem in gedachten de grafiek met de stooklijn, met op de X-as de Tb en op de Y-as de Ta.
Indien de instelling van het voetpunt (CP210 en CP220, in graden) de Ta is bij Tb 20 graden (dus de Y-coördinaat), zoals @RulazZ aangeeft (correct?), dan wordt de Ta eerst 30 graden en daarna 40 graden.
Indien de instelling van het voetpunt (CP210 en CP220, in graden) de X-coördinaat in de grafiek is, zoals @NAVTAC aangeeft (conform de formule van o.a. @mkleinman, correct?), dan zou de Ta niet moeten veranderen.
Op deze manier weten we of de instelling van het voetpunt de X-coördinaat of de Y-coördinaat aangeeft.
Het is maar een idee hoor, om erachter te komen.
Daarnaast wil je dit goed testen stel dan 24/7 dezelfde temperatuur in, zonder nachtverlaging. ( Als je WAR/RAR gaat gebruiken! ).
Sowieso is het nu zodanig warm buiten dat het goed instellen van je stooklijn erg lastig is. Mooiste is een temperatuur rond het vriespunt ( zonder zon ). Daarnaast moet je de woonkamertemperatuur in de gaten houden, die moet constant blijven.
Als dan bij die lage temperatuur buiten je woonkamer niet op temperatuur blijft moet de stooklijn omhoog, en als je woonkamer te warm wordt moet die naar beneden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het idee wat ik hierboven noemde was puur bedoeld om meer helderheid over het voetpunt te verkrijgen. Dus alleen even heel kort instellen en kijken wat Ta setpoint wordt.
Edit: overigens veel dank voor jullie adviezen mbt de instellingen! Die ga ik zeker meenemen.
[ Voor 18% gewijzigd door SebastiaanPs op 01-04-2024 18:44 ]
Tip: download de handleiding van de Remeha site (als je dit al niet gedaan hebt).SebastiaanPs schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:05:
@NAVTAC @RulazZ
...
Mijn ouders krijgen er komende week een, maar zij wonen hier ver vandaan dus ik kan dit helaas niet goed zelf uitzoeken.
...
Al gedaan maar dank voor de tipNAVTAC schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:48:
[...]
Tip: download de handleiding van de Remeha site (als je dit al niet gedaan hebt).
Variabelen die van belang zijn:
- CM070: Ta Setpoint
- HM001: Deze aanvoertemperatuur regelt de Elga Ace (PID Controller?) naar CM070, in de screenshots was de Elga Ace net begonnen met verwarmen, maar als hij langer draait zal CM070 om en nabij gelijk zijn aan HM001
- CM190: Truimte setpoint (bij mij komt deze uit het klokprogramma in de ELGA Ace ivm Aan/Uit thermostaat, met eTwist vermoedelijk gesyncd via R-bus?
- AM027: Tbuiten
- CP210: Voetpunt stooklijn
- CP230: Helling stooklijn
- Voor de duidelijkheid: CP780 staat hier op enkel WAR
- CM070 = CP210 + (CP230 x (CM190 - AM027))
- Als ik de waardes invul krijg ik:
- Links CP230=0.0: 25.0 + (0.0 x (22.0 - 14.07)) = 25.0
- Rechts CP230=0.2: 25.0 + (0.2 x (22.0 - 14.07)) = 26.586 (door de Elga Ace op tienden afgerond 26.6)
/f/image/uc0YRAZvuho2kb6GE0JIq3ST.png?f=fotoalbum_large)
De stooklijn staat hier in de nacht dus lager zodat ik een nachtverlaging op de Ta heb (soort van stille modus, maar dan beter in mijn optiek. Dit zorgt er ook voor dat de Elga Ace in de ochtend (als het het koudst is buiten) niet meteen vol gas gaat.
Testsuggestie:RulazZ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:17:
@NAVTAC @mkleinman @SebastiaanPs Omdat ik van het weekend even van huis was, heb ik mijn verhaal nog niet kunnen onderbouwen. Inmiddels weer thuis en even een paar screenshots gemaakt van de Smart Service App, met CP230=0.0 links en CP230=0.2 rechts en CP210=25.0.
...
In de handleiding staat in het hoofdstuk Instellingen een figuur met drie voorbeelden van een stooklijn (waarbij CP210 (het voetpunt) steeds 20, en CP230 (de stooklijngradiënt) 0.7, 1.5 of 1.7 is. Respectievelijk zijn de bijbehorende Ta-waardes dan 41, 65 en 70 graden. Als je jouw formule met de bovengenoemde waardes van CP210 en CP230 (én de meetwaardes van de EA die je afleest) test, zijn de uitkomsten dan identiek aan die van de drie voorbeelden in de handleiding?
De formule voor de ruimtecorrectie die ik gebruik in mijn spreadsheet is regelrecht afkomstig van een website van Remeha, al kan ik me nu niet meer niet herinneren waar dat precies stond. Ik ga er dus vanuit dat die juist is.
Formule zoals door @RulazZ gesteld:NAVTAC schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:54:
[...]
Testsuggestie:
In de handleiding staat in het hoofdstuk Instellingen een figuur met drie voorbeelden van een stooklijn (waarbij CP210 (het voetpunt) steeds 20, en CP230 (de stooklijngradiënt) 0.7, 1.5 of 1.7 is. Respectievelijk zijn de bijbehorende Ta-waardes dan 41, 65 en 70 graden. Als je jouw formule met de bovengenoemde waardes van CP210 en CP230 (én de meetwaardes van de EA die je afleest) test, zijn de uitkomsten dan identiek aan die van de drie voorbeelden in de handleiding?
De formule voor de ruimtecorrectie die ik gebruik in mijn spreadsheet is regelrecht afkomstig van een website van Remeha, al kan ik me nu niet meer niet herinneren waar dat precies stond. Ik ga er dus vanuit dat die juist is.
CM070 = CP210 + (CP230 x (CM190 - AM027))
Dus: Ta setpoint = voetpunt + (helling x (Truimte setpoint – Tbuiten))
Formule van @mkleinman @NAVTAC:
Ta setpoint = 20 + stooklijn * ( voetpunt – buitentemperatuur )
Als ik met deze laatste formule de waarden invul van het linker voorbeeld van RulazZ hier, dan krijg ik:
Ta setpoint = 20 + 0.0 * (0.0 x (22.0 - 14.07)) = 20
Dit klopt niet met het afgelezen Ta setpoint van 25.00
Dus volgens mij levert RulazZ al duidelijk bewijs dat deze laatste formule (tenminste in zijn systeem) niet klopt...?
@NAVTACNAVTAC schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:54:
[...]
Testsuggestie:
Deze figuur helpt helaas niet om te differentieren, want in dit voorbeeld heeft het voetpunt een waarde van 20 voor zowel de X- als de Y-coordinaat (resp. Tbuiten en Ta setpoint).
Handleiding pagina 57:
/f/image/SZuLtPvaVBY519WZPQvxkpol.png?f=fotoalbum_large)
Hier nog even beide formules ingevuld om het te bewijzen. Onderstaande er vanuit gaande dat de Truimte setpoint in de handleiding gelijk is aan 20. Dit wordt namelijk niet vermeld.*
Formule RulazZ: Ta setpoint = voetpunt + (helling x (Truimte setpoint – Tbuiten))
Stooklijn met helling 0.7: 20 + 0.7 x (20 - -10) = 41
Stooklijn met helling 1.5: 20 + 1.5 x (20 - -10) = 65
Stooklijn met helling 1.7: 20 + 1.7 x (20 - -10) = 71 (maar vermeld wordt de waarde 70, want de max Ta wordt beperkt door CP000 = 70 op de volgende pagina)
Formule Kleinman: Ta setpoint = 20 + stooklijn * ( voetpunt – buitentemperatuur )
Stooklijn met helling 0.7: 20 + 0.7 x (20 - -10) = 41
Stooklijn met helling 1.5: 20 + 1.5 x (20 - -10) = 65
Stooklijn met helling 1.7: 20 + 1.7 x (20 - -10) = 71 (maar vermeld wordt de waarde 70, want de max Ta wordt beperkt door CP000 = 70 op de volgende pagina)
* Edit: op pagina 69 staat de temperatuur "thuis" volgens fabrieksinstellingen op 20 graden.
[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-04-2024 14:48 ]
Zie bijgesloten afbeeldingen (maar kijk nog even goed of jullie geen gekke dingen zien).RulazZ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:23:
@NAVTAC Ik ben benieuwd hoe je toffe spreadsheet eruit ziet als je bovenstaande formule erin plugt
Tabel gemaakt met formule van RulazZ
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iI1VRpCbMtxaLuxjZnYTlYSf.jpg?f=user_large)
Grafiek voor SL0.0 en VP25
:strip_exif()/f/image/gkhBsNiRZbpN14aRvVivtM7W.jpg?f=fotoalbum_large)
Grafiek voor SL0.2 en VP25
:strip_exif()/f/image/0DoaLm9goaNuioAYi78wRslH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door NAVTAC op 02-04-2024 19:38 ]
Volgens mij heb je voor beide grafieken een Truimte setpoint van 22 graden gebruikt?
Het gewenste Truimte setpoint bepaalt de coördinaat van het voetpunt op de X-as en zal wat verschillen per gebruiker.
Edit: ah zie het nu in de rechter bovenhoek van jouw eerste afbeelding, inderdaad 22 graden
[ Voor 14% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-04-2024 20:23 ]
/f/image/bVemzXZmsleT3t84opSXPtn1.png?f=fotoalbum_large)
De Elga Ace 4kW kan terugmoduleren naar ongeveer 280 Watt opgenomen vermogen. De afgelopen weken zie ik dus voornamelijk óf 280 Watt óf dat enkel de pomp draait (30 Watt) óf sluipverbruik (14 Watt). Rond het vriespunt stijgt het opgenomen vermogen naar zo'n 700 Watt met af en toe een defrost. Gasverbruik is nul de afgelopen maanden.
De afgelopen dagen zie ik ook af en toe korte pieken onder de 280 Watt, zoals in de figuur hierboven. Ik kan ze niet verklaren. Wat zou dat kunnen zijn?
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
@NAVTAC Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik kijk er nu al naar uit om ermee te spelen als de geüpdatete Excel file beschikbaar is.Pietje555 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:19:
@NAVTAC mijn EA inregelen lukt prima, maar zulke mooie tabellen maken kan ik niet
Het is ook mooi om zo gezamenlijk met een groepje Tweakers Elga Ace gebruikers van dienst te kunnen zijn, en potentieel een flink aantal installaties naar een hoger niveau te tillen.
[ Voor 21% gewijzigd door RulazZ op 03-04-2024 22:27 ]
Voor ik publiceer (het werkblad is al gereed), hoop ik dat Martin Kleinman ook nog een reactie geeft.
Ik heb contact gehad met een installateur die mij nu de EA 6kW aanbeveelt, incl. nieuwe thermostaat + pomploze vloerverwarmingverdeler en uiteraard installatie.
Voor dit allemaal vraagt hij ca. €5500 (subsidie al inbegrepen)
Is dit veel voor z'n dergelijke installatie?
Mijn formule gaat inderdaad nat op het moment dat de helling op 0.0 wordt ingesteld. Ik zie zo verder geen gekke dingen en ben onder de indruk hoe de Excel er uit ziet.NAVTAC schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:05:
@mkleinman @rft80 @SebastiaanPs
Voor ik publiceer (het werkblad is al gereed), hoop ik dat Martin Kleinman ook nog een reactie geeft.
Zou ik straks deze Excel ook op mijn blog mogen publiceren?
En nog een idee; Ik kan misschien met wat javascript wel een online / interactieve variant er van maken mocht daar behoefte aan zijn.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mag ik deze nog even onder de aandacht brengenminicraft schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:42:
Misschien een beetje off topic
Voor de remeha etwist zijn er 2 update's geweest 2.24.5 en 2.24.6
Deze update's zouden er voor moeten zorgen dat :
Energieverbruik voor hybride systemen is nu beschikbaar in de Home app. Bij een Elga Ace ziet de gebruiker nu verbruik van de cv-ketel en de warmtepomp gesplitst.
Volgens remeha
https://tools.remeha.nl/v...-remeha-home-app-updates/
Echter bij mij maakt het geen verschil
De vraag is dus bij wie werkt het wel
- incl. voeding via nieuw te voorzien groepGramser schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:06:
Dat hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat hij allemaal moet en gaat doen qua installatie?
- buitendeel op muursteun en trillingsdempers
- leidingloop via pannen naar buitendeel.
Tussen de binnenunit en buitenunit zit redelijk wat afstand.
Gat in de gevel maken kost €200,-
Dan bedenken hoe lang je er zelf mee bezig zou zijn en beslissen of het je waard is om het te laten monteren voor dat bedrag.
De aan de nieuwe formule aangepaste spreadsheet is inmiddels beschikbaar onderaan op deze pagina van mijn website.
Dat is ok, Martin. Wil je er dan wel een bronvermelding met een link naar de betreffende pagina van mijn website bij zetten?mkleinman schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:07:
[...]
Zou ik straks deze Excel ook op mijn blog mogen publiceren?
[...]
Bedankt voor de snelle reactie, ik zal dit en wat @Pietje555 aangeeft meenemen in mijn overwegingGramser schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:51:
Het klínkt voor mij niet als een heel gek bedrag, voor wat je schetst aan werkzaamheden, en hetgeen @Pietje555 aangeeeft in ogenschouw nemend.
Ik denk een nette prijs. Vraag of de aan- en afvoer in 22 mm worden uitgevoerd, dat is een vereiste van Remeha, en liefst geen knieen.patty2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:03:
Ik heb een vraag over de EA, als dit niet het goede forum is dan hoor ik dit uiteraard ook graag.
Ik heb contact gehad met een installateur die mij nu de EA 6kW aanbeveelt, incl. nieuwe thermostaat + pomploze vloerverwarmingverdeler en uiteraard installatie.
Ik heb vorig jaar augustus exact hetzelfde laten installeren, maar ook nog een buffervat en was na subsidie exact EUR 5.000 kwijt.patty2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:03:
Ik heb een vraag over de EA, als dit niet het goede forum is dan hoor ik dit uiteraard ook graag.
Zo is bijvoorbeeld m.b.t. de stooklijn - in vergelijking met de handleiding van de split units - 'voetpunt' (CP210/220) hernoemd in 'curve basistemperatuur' en is de volgende tekst toegevoegd:
"Zonder instelling van de curve basistemperatuur (CP210 / CP220 ingesteld op 15 °C):
CM070 = (CM190 - CM210) x CP230 + CM190
Met instelling van de curve basistemperatuur (CP210 / CP220 ingesteld > 15 °C):
CM070 = (CM190 - CM210) x CP230 + (CP210 of CP220)"
Aanvulling 07-04-2024 16:00:
De in de EA Monoblock Handleiding genoemde formule blijkt identiek te zijn aan de 'RulazZ formule'. Ik heb daarover een opmerking toegevoegd aan mijn Excel spreadsheet, en de laatste versie daarvan (versie 4) op m'n website geplaatst.
Wat ik overigens nog niet begrijp is de verklarende tekst bij afbeelding 65 op blz. 64 van de Monoblock Handleiding. Het daarin genoemde resultaat van Ta= 45 graden Celsius kan ik vooralsnog niet plaatsen...
[ Voor 26% gewijzigd door NAVTAC op 10-04-2024 21:31 ]
Daarnaast, 15 W is veel minder dan je modem. Zet je die ook iedere nacht uit? Vergeet ook niet alle opladers welke in het stopcontact blijven zitten als je er geen telefoon aan hebt hangen. Deze gebruiken ook onnodig stroom. Het is dus relatief en alleen zichtbaar omdat je deze toevallig meet. Mijn sluipverbruik is 250W. De 15 W vind ik dus wel mee vallen.
Pietje555 schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:55:
Is af te raden Omdat de inschakelpiek tot schade van de print kan leiden en de pomp niet af en toe gestart wordt tegen vastzitten.
Daarnaast, 15 W is veel minder dan je modem. Zet je die ook iedere nacht uit? Vergeet ook niet alle opladers welke in het stopcontact blijven zitten als je er geen telefoon aan hebt hangen. Deze gebruiken ook onnodig stroom. Het is dus relatief en alleen zichtbaar omdat je deze toevallig meet. Mijn sluipverbruik is 250W. De 15 W vind ik dus wel mee vallen.
Als mijn ADSL-modem 15W zou verbruiken ging ie met een grote boog het raam uit. Het verbruik van mijn Fritzbox ligt rond de 10W
Toch zou ik de WP ook niet uit zetten, en heb behalve jouw redenen nog een extra reden:
Door dat standbyverbruik blijven de printplaten iets warmer dan de omgeving en dus altijd droog.
Scheelt al met al toch zo'n 75 kwh aan sluipverbruik in die 5 maanden bij een Elga Ace 4
Gaat er niet om wat de installateur zegt, maar wat Remeha adviseert. Die zijn duidelijk en zeggen aan laten. Ik heb daar ook een mail van.BBKing schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:04:
Mijn installateur h e ft vorig jaar bij installatie aangegeven dat volledig uitzetten geen enkel probleem is. Moderne CV pomp gaat niet vastzitten volgens hem. En die ene keer extra uit en na 5 maanden weer aan moeten de printplaten ook wel kunnen hebben.
Scheelt al met al toch zo'n 75 kwh aan sluipverbruik in die 5 maanden bij een Elga Ace 4
Ja ik snap dat Remeha dat adviseert, die gaan natuurlijk zo veilig mogelijk zitten om garantieclaims te voorkomen. Ik denk dat het niet zo zwart wit is.Pietje555 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:50:
[...]
Gaat er niet om wat de installateur zegt, maar wat Remeha adviseert. Die zijn duidelijk en zeggen aan laten. Ik heb daar ook een mail van.
Zijn er in dit forum mensen die al langer een Elga hebben en die de machine loskoppelen van elektriciteit in de zomer? Wat zijn jullie ervaringen?
Uw apparaat regelt automatisch de verwarming en de koeling op basis van de buitentemperatuur. Inien gewenst, kunt u de verwarming uitschakelen ongeacht de buitentemperatuur, terwijl u de bereiding van sanitair warm water blijft gebruiken. Schakel de warmtepomp niet uit.
Waarschuwing Als u de stroom moet uitschakelen van het apparaat, moet zowel de stroom van de warmtepomp en de ketel tegelijkertijd worden uitgeschakeld. Laat de ketel nooit aan staan als de warmtepomp wordt uitgeschakeld.