Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
@ruud1970 De logica zegt dat je verder komt met
- VVW pomp in hogere stand
- elga pomp in hoge stand

Dit kan je valideren met een Homewizard stroommeter om 5minuten gebruik te kunnen zien van de warmtepomp (of een alternatief ding). En dan kijken of de ELGA langdurig op laag vermogen (300-500watt) aan staat en niet iedere keer kort op hoog vermogen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-07 20:47
BarryH schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:03:
@ruud1970 De logica zegt dat je verder komt met
- VVW pomp in hogere stand
- elga pomp in hoge stand

Dit kan je valideren met een Homewizard stroommeter om 5minuten gebruik te kunnen zien van de warmtepomp (of een alternatief ding). En dan kijken of de ELGA langdurig op laag vermogen (300-500watt) aan staat en niet iedere keer kort op hoog vermogen
Bedoel je de pomp in hoger maximaal vermogen of ook debiet verhogen?
Kun je mij uitleggen waarom ik dat zou doen? Mijn motivatie was dat ik met een lagere maximale flow wel gewenste temperatuur Ta haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ruud1970 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Bedoel je de pomp in hoger maximaal vermogen of ook debiet verhogen?
Kun je mij uitleggen waarom ik dat zou doen? Mijn motivatie was dat ik met een lagere maximale flow wel gewenste temperatuur Ta haal.
Eerst zorgen dat je het gedrag van de wp kan monitoren.
Belangrijkste is het E verbruik op 5 minuten basis.

De efficiëntie van de warmtepomp is het hoogste bij een lage Ta en beperkte deltaT.
Met een hogere pompsnelheid is je deltaT kleiner. Daardoor heb je bij een lagere Ta dezelfde warmteafgifte

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!
romon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:00:
Dus COP kleiner dan: ~9.7 / ( Pg / Pe ). Wat komt daar uit?
Die berekening zit er wat naast, want jouw 9.7 (verbrandingswaarde gas in kWh/m³) is te hoog. Vuistregel is 8 voor radiatoren en hooguit 9 voor vvw.
Voor meer exacte getallen: PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:25
Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Die berekening klopt niet, want jouw 9.7 (verbrandingswaarde gas in kWh/m³) is veel te hoog. Vuistregel is 8 voor radiatoren en hooguit 9 voor vvw.
Voor meer exacte getallen: PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Onderschrijft alleen maar meer dat gas bij de huidige prijs /belasting tarieven nooit goedkoper is/kan zijn dan electra. (Uitgaande van een warmtepomp uiteraard; infrarood en andere COP=1 verwarming daargelaten)

[ Voor 8% gewijzigd door rft80 op 21-02-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-01 20:54
rft80 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:58:
[...]

Is geen misverstand. COP duidt op efficiëntie, dus hogere COP is altijd goedkoper dan lagere COP.

Scenario 1: cop van 4 bij 1.5kw electrisch opgenomen vermogen gedurende 10 uur leidt tot 60kwh energie afgifte bij 15kwh electriciteit verbruik a 25c per kWh =€ 3.75

Scenario 2: COP van 5, om tot de zelfde hoeveelheid afgifte te komen heb je slechts 12kwh electriciteit nodig, of wel € 3.-bij hetzelfde tarief
Je voorbeeld is duidelijk en ik begrijp het ook.
Maar in het voorbeeld van romon leidde een hogere COP tot een lager vermogen. Zie zijn tabel: het vermogen ging van 4250W bij COP4 naar 2700W bij COP5,8. En dat zorgde ervoor dat beide opties evenveel kosten per dag. In dat voorbeeld ging de hogere COP dus ten koste van het vermogen en gaf daarom geen financieel voordeel.
Maar goed, zoals je laat zien kan het ook anders uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
romon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:41:
[...]

Mijn suggestie voor instellingen:
  • CP210(220): Voetpunt stooklijn: 20 (of 15 icm eTwist)
  • CP230: Helling stooklijn: 1,0 om te beginnen, vervolgens 0,1 er bij of af als het afkoelt of te warm wordt
  • CP240: Ruimteinvloed: Standaard 3 is ok
  • CP320: Handmatig. Constante kamertemperatuur instellen: geen nachtverlaging
Rest staat al prima. Heb je een eTwist? En pas instellingen veranderen als je huis op temperatuur is: het is de bedoeling de boel op temperatuur te houden ipv te brengen. Succes!
Dankjewel.
Ja ik heb een eTwist, dus dan zet ik CP210/220 op 15 (auto).
CP320 op handmatig: slim, was ik niet opgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
mkleinman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Doordat je nu nachtverlaging toepast moet je warmtepomp, soms samen met de ketel, veel harder werken om je woning weer op temperatuur te krijgen, gedurende die periode is je COP lager ( veel lager vermoed ik gebaseerd op eigen cijfers ) dan wanneer je door stookt. En dit wordt maar voor een klein deel gecompenseerd door de nachtverlaging die is toegepast.

Wat anderen ook al zeiden: Het moment dat je 24/7 op 1 temperatuur stookt neemt je thermische massa in huis die temperatuur aan.
Je maakt dus gebruik van de grote warmtecapaciteit van je muren,vloeren,etc. Duurt het dan ook een paar dagen voordat het effect heeft? Dat zou namelijk verklaren waarom mijn eerdere poging met een enkel dagje niet succesvol was: Gebrek aan geduld kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

buntenaar schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Je maakt dus gebruik van de grote warmtecapaciteit van je muren,vloeren,etc. Duurt het dan ook een paar dagen voordat het effect heeft? Dat zou namelijk verklaren waarom mijn eerdere poging met een enkel dagje niet succesvol was: Gebrek aan geduld kennelijk.
Ja dat kan een paar dagen duren voordat je de effecten echt gaat merken. Sowieso moet je een aanpassing een paar dagen de kans geven, het systeem moet ook de kans krijgen om te "wennen" ( inregelen ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:39
mkleinman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Sinds goed een maand stook ik ook weersafhankelijk met ruimtecompensatie met de ELGA ACE. Zo zuinig als de afgelopen paar weken heb ik nog nooit gestookt.
Martin, waar staat jouw CP240 op? Ik heb hem van 3 naar 7 verhoogd, maar mogelijk is dat wat teveel, want ik heb nog steeds best veel pieken en dalen. Heb je ermee geëxperimenteerd?

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:23
@libo1949 let op de schaal is 0-10. Bij 10 werkt de regeling eigenlijk alleen als ruimteregeling. WAR heeft dan nauwelijks meer invloed. Ik heb hem op 6 staan, en dat lijkt nog goed te gaan, maar ik had op ruimteregeling last dat de WP vaak langer uit ging (ook de pomp). Als hij dan weer startte kreeg hij een enorm plons afgekoeld water uit mijn vloerverwarming waardoor hij helemaal over de flos ging.
Ik gebruik de WAR dus voornamelijk om mijn pomp te laten draaien.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruud1970
  • Laatst online: 30-07 20:47
Pietje555 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:22:
@libo1949 let op de schaal is 0-10. Bij 10 werkt de regeling eigenlijk alleen als ruimteregeling. WAR heeft dan nauwelijks meer invloed. Ik heb hem op 6 staan, en dat lijkt nog goed te gaan, maar ik had op ruimteregeling last dat de WP vaak langer uit ging (ook de pomp). Als hij dan weer startte kreeg hij een enorm plons afgekoeld water uit mijn vloerverwarming waardoor hij helemaal over de flos ging.
Ik gebruik de WAR dus voornamelijk om mijn pomp te laten draaien.
Ik gebruik nu ruimteregeling. Ik herken wel een beetje wat Pietje bedoeld. Gisteren om 22:00 uur zie dat de wp even kort behoorlijk opregeld. Verder heb ik alles nog steeds op de instellingen staan die ik woensdag heb gepost. Volgens mij kan het bijna niet zuiniger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxBeDZFepLsakXkTnqwGEld1v2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2qYSScOKBDOXV0iRP5z4UUz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W84nmK6kLSVkH1Xy3h6nfi8lzGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aERoWiNL8KoQOdcymydWSDrT.jpg?f=fotoalbum_large

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:39
Pietje555 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:22:
@libo1949 let op de schaal is 0-10. Bij 10 werkt de regeling eigenlijk alleen als ruimteregeling. WAR heeft dan nauwelijks meer invloed.
OK; ik dacht dat het net andersom is en dat het op stand 10 WAR is en op 1 Ruimte.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

libo1949 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Martin, waar staat jouw CP240 op? Ik heb hem van 3 naar 7 verhoogd, maar mogelijk is dat wat teveel, want ik heb nog steeds best veel pieken en dalen. Heb je ermee geëxperimenteerd?
Ik ben op 8 begonnen maar ben intussen terug naar 3 voor CP240.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 14:10

Fremske

and change the world

In de maand januari toen het nog erg koud was heb ik het debiet van mijn EA4 verhoogt van 12l naar 16l. Daarbij heb ik mijn afgifte verhoogd door de vijf radiatoren op de bovenverdieping waterzijdig in te regelen bij het voetventiel en op stand 1 te zetten (deze stonden allemaal dicht, ik had alleen de vloerverdeler open staan).

Mijn theorie meer flow is efficiënter en daardoor kan de aanvoer temperatuur van 40 naar 38 graden.

Echter zie ik in de energiemeter van de EA dat de COP helemaal is ingezakt en ook niet meer boven de 3.8 komt zelfs met deze hoge temperaturen.

Voorheen stond mijn debiet op 12l met aanvoer temp van 40 graden en als afgifte alleen vv met gesloten verdeler zonder pomp. Toen was de gemiddelde COP 4.4

Kan ik daaruit opmaken dat meer flow niet altijd leidt tot een hogere COP?

Back to the future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
mkleinman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:52:
[...]

Ik ben op 8 begonnen maar ben intussen terug naar 3 voor CP240.
Dat is dan waarschijnlijk de enige setting die op fabriekswaarde staat :)

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• BarryH
Fremske schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:43:
In de maand januari toen het nog erg koud was heb ik het debiet van mijn EA4 verhoogt van 12l naar 16l. Daarbij heb ik mijn afgifte verhoogd door de vijf radiatoren op de bovenverdieping waterzijdig in te regelen bij het voetventiel en op stand 1 te zetten (deze stonden allemaal dicht, ik had alleen de vloerverdeler open staan).

Mijn theorie meer flow is efficiënter en daardoor kan de aanvoer temperatuur van 40 naar 38 graden.

Echter zie ik in de energiemeter van de EA dat de COP helemaal is ingezakt en ook niet meer boven de 3.8 komt zelfs met deze hoge temperaturen.

Voorheen stond mijn debiet op 12l met aanvoer temp van 40 graden en als afgifte alleen vv met gesloten verdeler zonder pomp. Toen was de gemiddelde COP 4.4

Ik heb rare getallen gezien op de energiemeter van de ELGA.
Dus je moet eerst met een aparte kWh meter het stroomverbruik van de ELGA monitoren.
Dan kan je je WP E verbruik en gasverbruik relateren aan de buitentemperatuur en trends zien

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 22-02-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fremske schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:43:

Nee, ik denk meetonnauwkeurig van de sensoren.

Meer flow is altijd beter voor de cop

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Pietje555 is die regelklep die je hebt geplaatst niet vergelijkbaar met een inregelkraan die je op de aanvoer plaats van de vloerverdeler? Ik zie dat John Visser ook vaak doen bij het inregelen van de vloerverwarming
Pietje555 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:29:
@ruud1970 Stand (debiet) van de pomp moet gelijk zijn aan het debiet wat de WP naar je verdeler stuurt. Is dit gelijk dan kan er geen menging plaats vinden, want wat erin gaat moet er nu eenmaal met vloeistoffen ook uit.
Benodigd debiet van je WP bepaal je aan de hand van je transmissieberekening. Dit geeft een bepaald vermogen. Dan Q=m*4,2* dT (m= liter per minuut/60)
Stand van de vloerverwarmingpomp bepaal je met de pompcurve.
Ik heb zelf een truuk toegepast om het inregelen makkelijker te maken. In de CV leiding naar de verdeler heb ik een drukgecompenseerde regelklep geplaatst welke ik het aantal liters op in kan stellen. Deze doet altijd precies het zelfde debiet. Daarna de pompstand schakelaar draaien tot er geen of weinig menging meer plaats vind. Fijnafregelen met de afsluiters op de groepen om de pomp eventueel iets te temperen en de groepen in balans te krijgen.
In de utiliteit wordt deze regelklep altijd geplaatst. In de woningbouw zie ik hem nooit en het voorkomt heel veel ellende.
Ding kost €100,- Ook voor een pomploze verdeler ideaal omdat je nauwelijks verder hoeft in te regelen.
https://www.techniekwebsh...r-15mm-lxh-75x67-3mm.html

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Fremske Ik weet niet wat John Visser doet. Ik zet een drukgecompendeerde inregelafklep in de aanvoer voor de verdeler. Ideze kun je vooraf al instellen hoeveel debiet hij moet doorlaten. Het doorgelaten debiet hoef je dan alleen nog na te regelen met de inregelafsluitertjes op de groepen.
In de utiliteit plaatsen ze deze inregelafsluiter altijd, in de woningbouw zie ik hem nooit (vanwege de kosten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvanL
  • Laatst online: 29-08 18:08
Probleem:
Onder bepaalde omstandigheden hebben we regelmatig last van een storende, goed hoorbare, soms langdurige en zeer schelle monotone fluit- of pieptoon. Het geluid lijkt uit de binnenunit van de hybride warmtepomp te komen.

Toelichting:
We hebben sinds kort een werkende Remeha Elga Ace 4kw met een Vailland HR Solide plus-ketel als backup. Er is ook een parallel buffervat door de installateur geplaatst. Tussen de warmtepomp en het verwarmingscircuit is een extra Grundfos Alfa2 pomp geïnstalleerd. Het verwarmingscircuit bestaat uit twee Robot hybride verdelers met Wilo pomp voor vloerverwarming, vier vloerverwarmingszones met thermostaten en drie meestal uitstaande radiatoren met een thermostaatknop.
Vooral de combinatie van een buitentemperatuur kouder dan 5 graden, een aanvoerwatertemperatuur richting 28 a 31 graden, en een hardwerkende warmtepomp levert regelmatig deze langdurige zeer schelle monotone fluittoon op. Het volume van de toon varieert per keer niet, het is of continu zacht tot continu zeer hard. Ook de tijdsduur varieert per keer, van heel kort tot lang. Als ik extra warmtevraag genereer door zones of radiatoren aan te zetten verdwijnt deze toon even, maar als de aanvoerwatertemperatuur op pijl is, komt deze toon weer terug.
Met milde buitentemperaturen is deze toon minder vaak hoorbaar, maar als bijvoorbeeld de zones van de tuinkamer en woonkamer tegelijkertijd aan staan, en er hard gewerkt moet worden door de warmtepomp, volgt ook vaak de op de gehele bovenetage duidelijk hoorbare fluittoon. Onder deze omstandigheden kan dit continu geluid soms tot een half uur aanhouden.
Wanneer de Grundfos-pomp op de stand “ autoadapt” staat is de fluittoon vaker hoorbaar, dan bij de stand “constante druk II” , welke ook veel meer pompvermogen en daarmee ruis geeft.
We hebben het probleem diverse malen uitgezet bij de installateur, maar daar lijkt geen inhoudelijke reactie te komen. Ik heb van de fabrikant Remeha begrepen dat dit inderdaad vervelende klachten zijn en dat zij indien nodig telefonisch en op locatie advies kunnen geven aan de installateur over deze kwestie. Maar dan moet ik eerst de installateur in beweging krijgen…..

Vragen
Aan jullie de volgende vragen;
* Zijn er meer mensen die last hebben van deze fluittoon?
* Wat is de mogelijke oorzaak, en wat kan eraan gedaan worden?
Alvast bedankt voor de hulp/input.

Update 1: De toon komt zowel uit de binnenunit, als uit de buizen naar de buitenunit. Buiten is de toon alleen hoorbaar via de buizen naar de binnenunit, niet via de buitenunit zelf. Binnen komt de toon alleen uit de binnenunit, de toon wordt niet gedragen door de buizen naar het verwarmingscircuit binnen.

Update 2: Het geluid lijkt uit de plaats van de warmtepomp te komen, waar in de binnenkant van de warmtepomp de ingebouwde Wilo pomp zit. Met dank aan de reacties die in deze richting wezen, zijn we nu aan het experimenteren met het begrenzen van de pomp (nu op 60%). Vooralsnog geen piep, maar met het milde weer is de kans op de pieptoon ook kleiner. Dus aankijken wat dit oplevert.

Update 3: Experimenteren met pompinstellingen maakt geen verschil. Wel kunnen vaststellen dat de piep komt bij een actueel vermogen richting 4kwh. De gedachte is nu dat het kan samenhangen met te veel of te weinig koudemiddel......wordt vervolgt.

[ Voor 16% gewijzigd door RvanL op 20-04-2024 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RvanL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:41:
Probleem:
Onder bepaalde omstandigheden hebben we regelmatig last van een storende, goed hoorbare, soms langdurige en zeer schelle monotone fluit- of pieptoon. Het geluid lijkt uit de binnenunit van de hybride warmtepomp te komen.

Toelichting:
We hebben sinds kort een werkende Remeha Elga Ace 4kw met een Vailland HR Solide plus-ketel als backup. Er is ook een parallel buffervat door de installateur geplaatst. Tussen de warmtepomp en het verwarmingscircuit is een extra Grundfos Alfa2 pomp geïnstalleerd. Het verwarmingscircuit bestaat uit twee Robot hybride verdelers met Wilo pomp voor vloerverwarming, vier vloerverwarmingszones met thermostaten en drie meestal uitstaande radiatoren met een thermostaatknop.
Niet dat het een oplossing voor je probleem is, maar waarom een buffervat met secundaire pomp? Alleen omdat alle zones dicht kunnen lopen? Dat maakt je installatie onnodig complex en is bovendien slecht voor het rendement.
De pomp in de binnenunit van de Elga is prima in staat om het warme water bij de vvw-verdelers te krijgen en ook nog door de vloer te pompen.
Je moet alleen even zorgen dat een aantal zones altijd open staat, zodat de Elga altijd zijn minimale vermogen kwijt kan, maar dat is echt niet zo ingewikkeld.

Nu heb je maar liefst vijf pompen in je verwarmingssysteem....

Omdat de radiatoren toch nagenoeg altijd uit staan, kunnen er drie weg, wat erg veel stroom gaat besparen..
Dan draait normaliter alleen nog de pomp van de Elga, en alleen als de ketel bijgeschakeld wordt, ook nog de pomp in de ketel.
Voor meer info:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1983694
Ook al die thermostaten op de VVW-zones....

Hier kan gemakkelijk erg veel energie worden bespaard.

Over je fluittoon: Heb je al met de pompinstellingen geëxperimenteerd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvanL
Hoi
Bedankt voor je reactie. Het buffervat, de pomp en het vervangen van de oude verdelers voor de nieuwe hybride verdelers kwam er op aanraden van de installateur. Ik heb daar toen ook niet verder over nagedacht en min of meer uitgegaan van het advies van de installateur....wat wel gebaseerd was op het compartimenteren van de woning. Enkele zones van de woning zijn vrijwel niet in gebruik, en kunnen met lagere temperaturen af dan de woonkamer.

De Wilo-pompen van de hybride verdelers staan nu op constante druk II. Als ik ze op constante druk stand I heb staan, treed de fluittoon vaker op.
Dat zelfde met de Grundfospomp, de autoadapt stand is net zoiets als proportionele druk stand II. Dan heb je vaker fluittonen dan bij de constante druk stand II, een stand waarbij de pomp ook harder pompt.
Met de pompinstellingen van de hybride warmtepomp heb ik nog niet geexperimenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-09 23:48
RvanL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:37:
Hoi
Bedankt voor je reactie. Het buffervat, de pomp en het vervangen van de oude verdelers voor de nieuwe hybride verdelers kwam er op aanraden van de installateur. Ik heb daar toen ook niet verder over nagedacht en min of meer uitgegaan van het advies van de installateur....wat wel gebaseerd was op het compartimenteren van de woning. Enkele zones van de woning zijn vrijwel niet in gebruik, en kunnen met lagere temperaturen af dan de woonkamer.

De Wilo-pompen van de hybride verdelers staan nu op constante druk II. Als ik ze op constante druk stand I heb staan, treed de fluittoon vaker op.
Dat zelfde met de Grundfospomp, de autoadapt stand is net zoiets als proportionele druk stand II. Dan heb je vaker fluittonen dan bij de constante druk stand II, een stand waarbij de pomp ook harder pompt.
Met de pompinstellingen van de hybride warmtepomp heb ik nog niet geexperimenteerd.
Ik vraag mij af of deze gemonteerde pompen elkaar niet tegen werken !!
Bij mij werkte een tweede pomp in het circuit, de andere pomp van de Elga-ace 6 tegen door te gaan zuigen aan de aanvoer.
Het gevolg was dat ook bepaalde radiatoren zelfs niet meer warm werden.
Pomp verwijderd uit het circuit en het probleem was opgelost.
Het omschreven geluid herken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-10 18:47
De fluittoon wordt door meerdere gebruikers gemeld, mijn Mercuria 6 kW doet dat ook af en toe, ik begrijp ook niet wat deze toon veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-10 13:56
RvanL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:37:
Hoi

Wat gebeurd er als je een van de radiatoren (volledig) open zet als je de fluittoon hoort?

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvanL
Als ik 1 of meerdere radiatoren openzet, gaat de aanvoertemperatuur iets omlaag, verdwijnt de fluittoon even, en komt daarna, als de aanvoertemperatuur op het oude niveau is, weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Hier ook de fluittoon. Bij mij kwam deze vanuit de bypass en zat de oplossing m in draaien aan de bypass. Waarschijnlijk stiekem de weg van de minste weerstand maar omdat er altijd radiatoren openstaan net niet genoeg druk om m helemaal open te duwen? Heb m nu op de hoogte stand gezet (dicht). Achteraf gezien had ik de bypass beter laten verwijderen.

Ook je debiet kan nog invloed hebben. Probeer m eens op 11 of 10 liter te zetten en dan je maximale pompsnelheid wat lager doen (je kan actuele pompsnelheid aflezen, en daar kleine buffer bovenop zetten). Wellicht heeft het effect - gaat wel ten koste van efficiëntie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lurot
  • Laatst online: 26-03-2024
Hallo allemaal, ik kom uit Duitsland en schrijf met Google Translate.
Sinds april 2023 heb ik een Elga Ace Split 6 kW aangesloten op een Calenta Ace 15DS. Bediening via Etwist en buitensensor. Compleet systeem is nieuw.
De berekende COP via HM031 is niet beschikbaar (--- staat op het display). Kan dat kloppen?
De zelfberekende efficiëntiefactor, namelijk AC008/AC005, ligt dagelijks tussen de 1,36 en 2,25. De SL-factor (AC013) wordt sinds december weergegeven op 1,2.
De waarden duiden op een inefficiënt systeem, heb ik gelijk? Of zijn er andere waarden in het systeem die betekenisvolle waarden opleveren?
Alle waarden komen van de EA.
Groeten Lutz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:50
Wat zijn de belangrijkste parameters om de aanvoertemperatuur te verhogen voor een ELGA ace kw 4?

Mijn max aanvoer die ik heb bereikt is 29 en retour 22. Met de huidige temperaturen gaat het goed maar vrees dat als het kouder is, het niet warm genoeg wordt. CP000 (aanvoertemp) staat op 41. pomp op 100% debiet op12 l/min. setting ruimte en war. stooklijn op 0.7. Ik zie wel dat de ace 1200 w in de ochtend verbruikt dus dat lijkt wel het max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buntenaar
Theovelders schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:49:
[...]

De pdf van Buntenaar zijn bij mij op de tablet niet te openen !!
Ik heb de teksten direct-leesbaar gezet op website: https://everzijl.nl/elga

Acties:
  • +3 Henk 'm!
tomdh76 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:38:
Wat zijn de belangrijkste parameters om de aanvoertemperatuur te verhogen voor een ELGA ace kw 4?

Mijn max aanvoer die ik heb bereikt is 29 en retour 22. Met de huidige temperaturen gaat het goed maar vrees dat als het kouder is, het niet warm genoeg wordt. CP000 (aanvoertemp) staat op 41. pomp op 100% debiet op12 l/min. setting ruimte en war. stooklijn op 0.7. Ik zie wel dat de ace 1200 w in de ochtend verbruikt dus dat lijkt wel het max.
Dan is het toch duidelijk? Je Elga kan niet hoger dan 29 graden halen. Daar moet je blij mee zijn, want dan heb je dus een prima afgiftesysteem.
Als je meer vermogen uit de Elga wilt halen moet je hem inruilen voor de 6 kW versie.

Als het kouder wordt zal de gasketel bij moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-10 19:25
waldi62 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:59:
De fluittoon wordt door meerdere gebruikers gemeld, mijn Mercuria 6 kW doet dat ook af en toe, ik begrijp ook niet wat deze toon veroorzaakt.
Ik heb ook deze fluittoon binnenshuis. Continu. Ook als enkel de pomp draait, maar de Elga Ace 4kW geen warmte levert. Installateur heeft geen oplossing, zelf ook vanalles geprobeerd, maar helaas.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
We zijn al bijna aan het einde van mijn eerste winter met een Elga Ace 4. Na wat probeersels in de eerste maanden draait ie nu full electric. De backup van de gasketel is wel aangesloten maar het cv bedrijf in de ketel staat uit. Die maakt alleen nog warm water voor de douche.

Mijn COP hangt een beetje rond de 4,4 - 4,6. Elektriciteitverbruik gemiddeld per dag sinds oktober 4,7 kwh per dag. Uitschieter was de koudere maand januari met 8,0 per dag.

Zag dat je in de Elga dmv parameters AC026 en AC027 kan zien hoeveel pompuren en pompstarts er zijn geweest. Is dat het aantal uren dat de Elga warmte heeft geleverd en het aantal starts van de compressor? Bij mij staan die getallen op 1950 uur (sinds begin oktober tot nu) en op 562 pompstarts. Is dat normaal of valt daar nog wat te tweaken?

Ben benieuwd naar jullie cijfers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-10 21:49
Kan je ook aangeven wat het bouwjaar van je huis is en hoe groot of hoekhuis of rijtjeshuis of beneden woning of bovenwoning
Welk afgiftensysteem maten van isolatie

Daar ben ik dus wel benieuwd naar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-10 21:37

j10

Weinig stroom gebruikt, ik zit duidelijk hoger
Meer gegevens /instellingen zijn welkom/
cv ketel uit bedrijf hoe doe je dat?
In de ketel [thermostaat ]of bij de elga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
- Hoekhuis 1988.
- Verwarm alleen begane grond via vloerverwarming circa 42 m2 en badkamer via radiator
- Spouwmuren plus vloer extra geisoleerd. En 3 dubbel HR++ glas overal
- Elga ace 4kw samen met pomploze verdeler
- Hele dag continue 19 graden
- Ruimteregeling bij de Elga
- in Remeha cvketel de cv temperatuur op OFF gezet.
- HP051 -10 graden
- HP000 3 graden
- CP000 37 graden
- HP030 30 minuten (maar cv doet dus toch niks)

Hiermee loopt ie dus als een zonnetje.

- Factor van bespaard gas in m3 naar extra elektriciteit in kwh zou volgens onderzoeken 2,1 moeten zijn. Ik zit op 1,8. Dus iedere m3 gas die ik bespaar kost me maar 1,8 kwh extra aan stroom. Prima terugverdienen zo!

[ Voor 43% gewijzigd door BBKing op 27-02-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Winter is bizar warm dus wij redden het ook grotendeels op de EA4. Mijne mag wat gas tappen bij buitentemperatuur onder de 4 c.

Ca. 1450kwh sinds 1 oktober, naar schatting 60m3 gas verbruikt voor verwarming in december en januari.

2 onder 1 kap, bj. 2008; 200m2, alleen radiatoren (met fan), 20.5 ruimte temperatuur beneden zonder nacht verlaging. Zolder verwarming op werkdagen (20c), slaapkamers 17c.

Goed geïsoleerd vanuit de bouw. Wellicht ook relevant voor de vergelijking, westen van Nederland, dicht bij de kust dus iets warmer dan gemiddeld in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-10 21:49
ca 1200 kwh ca 65 m³ gas
Vanaf 1 october tot nu
Woning hoekhuis benedenwoning 2 verdiepingen uit 1929 135 m² hr++ glas matige tot redelijke isolatie
Woonkamer convectoren de rest radiatoren
Wel allemaal met ventilatoren
Stook gedrag 20 graden overdag in de nacht wel verlaging buiten+ruimte regeling
Gehele huis stoken behalve slaapkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Sinds 1 okt 23 t/m 28 feb 2024
1225 kw verbruik
44 m3 gas voor cv

vrijstaande woning uit 1998
Geen aanvullende isolatie
Noord brabant
68 m2 vloerverwarming
pomploze verdeler
3 actieve radiatoren (hal, badkamer, portaal)
ruimte + buiten regeling
altijd 19 graden

[ Voor 12% gewijzigd door Fremske op 28-02-2024 17:49 ]

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@BBKing Los van deze instellingen draai je alles op de standaard fabrieksinstellingen?

Ik merk dat alleen ruimte regeling wel een stuk zuiniger is maar veel minder conform bied.
Want iedere keer als de woning op temperatuur is, slaat de wp te lang af waardoor de vloerverwarming te ver is afgekoeld. Waardoor je soms dips in je binnenkamer temperatuur krijgt. Heb jij daar geen last van?
Daarbij lijkt het mij beter voor de WP dat hij lange runs maakt (dit doet hij i.c.m. WAR) want bij alleen ruimteregeling krijg je meer aan/uit gedrag.
BBKing schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:07:
- Hoekhuis 1988.
- Verwarm alleen begane grond via vloerverwarming circa 42 m2 en badkamer via radiator
- Spouwmuren plus vloer extra geisoleerd. En 3 dubbel HR++ glas overal
- Elga ace 4kw samen met pomploze verdeler
- Hele dag continue 19 graden
- Ruimteregeling bij de Elga
- in Remeha cvketel de cv temperatuur op OFF gezet.
- HP051 -10 graden
- HP000 3 graden
- CP000 37 graden
- HP030 30 minuten (maar cv doet dus toch niks)

Hiermee loopt ie dus als een zonnetje.

- Factor van bespaard gas in m3 naar extra elektriciteit in kwh zou volgens onderzoeken 2,1 moeten zijn. Ik zit op 1,8. Dus iedere m3 gas die ik bespaar kost me maar 1,8 kwh extra aan stroom. Prima terugverdienen zo!

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Rest inderdaad standaard fabrieksinstellingen.

Ik heb inderdaad wel wat meer starts en stops, zoals hierboven aangegeven zegt parameter AC027 dat het er 569 zijn geweest sinds eind september installatie. Zeg maar tegen de 4 per dag.

Temperatuur dips geen last van, vloer zelf heeft flinke thermische massa dus die koelt niet zo snel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
BBKing schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:56:
Rest inderdaad standaard fabrieksinstellingen.

Ik heb inderdaad wel wat meer starts en stops, zoals hierboven aangegeven zegt parameter AC027 dat het er 569 zijn geweest sinds eind september installatie. Zeg maar tegen de 4 per dag.

Temperatuur dips geen last van, vloer zelf heeft flinke thermische massa dus die koelt niet zo snel af.
4 per dag zou al netjes zijn maar dikke kans dat het er in praktijk veel minder zijn. Die sensor is onbetrouwbaar. Ik heb regelmatig dat het getal met 10 omhoog vliegt (monitor de waarde in HA). al eens aan Remeha gevraagd of dit een bekend euvel is maar hun helpdesk doet alles behalve "helpen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theovelders
rft80 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:40:
[...]

4 per dag zou al netjes zijn maar dikke kans dat het er in praktijk veel minder zijn. Die sensor is onbetrouwbaar. Ik heb regelmatig dat het getal met 10 omhoog vliegt (monitor de waarde in HA). al eens aan Remeha gevraagd of dit een bekend euvel is maar hun helpdesk doet alles behalve "helpen".
De meeste gegevens die de Elga Ace 6 laat zien zijn onbetrouwbaar.
Eveneens bijvoorbeeld het verbruik.
Beter is het om zelf te monitoren met o.a een Kwh meter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NAVTAC
  • Laatst online: 04-10-2024
In februari '24: totaal E-verbruik door mijn Elga Ace 4kW en het totaal gasverbruik (incl. SWW). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22axuJSWWFIweNJQA3BXU5ppQQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5Sit9oSyUoyg8V0BKd1Xm7D.jpg?f=fotoalbum_large

En in februari waren dit mij instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWEN9Hgtcpz6uIwTkEkuDV0lVSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YRMO16l0HyiopL3OkLSJfn6.jpg?f=fotoalbum_large

De gegevens van de woning en het CV-systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6MT_KuPLOq-KTJZRNDYC0A5Ass=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIvDUr8B9qPa4BnnhPTQKRmr.jpg?f=fotoalbum_large

Schema van mijn hybride CV-systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnWLvZUkGarF2mbj5wUYga1UZz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dplm1cf8aX1eO6yai1eVmhPC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door NAVTAC op 01-03-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NAVTAC
  • Laatst online: 04-10-2024
Energieverbruik voor verwarming en opbrengst zonnepanelen in 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHmFqYkOGQ7Lj9q8elzqPt2JNJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuouDSwcj2G2BMXuGqO2NyaY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Beste forumleden,

Ik probeer in Home Assistant de actuele COP te berekenen van mijn Elga Ace 4kw.
Helaas lukt me dit nog niet.

Dit zijn de gegevens die ik inmiddels binnenkrijg in Home Assistant.

- Actueel stroomverbruik EA4 (a.d.h.v. een Shelly Plus 1PM)
- Actueel aanvoer- en retour temperatuur EA4 (a.d.h.v. een Shelly add-on met DS18B20)
- Debiet (flow) is ingesteld op 12 liter per uur

Iemand een script die ik hiervoor kan inzetten? Of mis ik nog input variablen?

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fremske schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:55:
Beste forumleden,

Ik probeer in Home Assistant de actuele COP te berekenen van mijn Elga Ace 4kw.
Helaas lukt me dit nog niet.

Dit zijn de gegevens die ik inmiddels binnenkrijg in Home Assistant.

- Actueel stroomverbruik EA4 (a.d.h.v. een Shelly Plus 1PM)
- Actueel aanvoer- en retour temperatuur EA4 (a.d.h.v. een Shelly add-on met DS18B20)
- Debiet (flow) is ingesteld op 12 liter per uur

Iemand een script die ik hiervoor kan inzetten? Of mis ik nog input variablen?
Dan is het toch waanzinnig simpel? Je hebt alle gegevens die je nodig hebt. Gewoon de formule P = dT * 4.2 * flow/60 gebruiken om het thermisch vermogen te bepalen. En dan thermisch vermogen delen door elektrisch vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Mijn vriend heeft en Elga Ace 6kW laten installeren. De installatie zag er netjes uit maar bij 11C buiten was ook de leiding naar de CV ketel warm. Het schema erbij genomen en daaruit blijkt dat er een terugslagklep K gemonteerd had moeten worden.
Maar als het het schema volg staat de HR ketel in serie met de WP. Als de pomp van de HR stopt dan circuleert er geen water meer naar de HR, ook zonder terugslagklep, of zie ik dat verkeerd? Is het terecht dat de installateur de terugslagklep heeft weggelaten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSKnU4saBFKENdmO8Km4D-_8Bbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NZhxym9QT1KYkW5nGkUOlefx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-10 20:32
Welke merk cv ketel hangt er? @Tomexergie

De terugslag klep zou bijv al in de cv ketel aanwezig kunnen zijn (intergas modellen).
Tevens als de cv ketel een driewegklep heeft die in rust op sww gaat staan ben je ook geen terugslag klep nodig. Dit laatste geld in elk geval voor de huidige remeha ketels, en bij veel cv ketel merken is het nog een parameter die zo ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tomexergie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:55:
Mijn vriend heeft en Elga Ace 6kW laten installeren. De installatie zag er netjes uit maar bij 11C buiten was ook de leiding naar de CV ketel warm. Het schema erbij genomen en daaruit blijkt dat er een terugslagklep K gemonteerd had moeten worden.
Maar als het het schema volg staat de HR ketel in serie met de WP. Als de pomp van de HR stopt dan circuleert er geen water meer naar de HR, ook zonder terugslagklep, of zie ik dat verkeerd? Is het terecht dat de installateur de terugslagklep heeft weggelaten?
[Afbeelding]
wellicht risico op een spontane circulatie doordat warm water omhoog wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Terugslagklep is in principe niet nodig. Dit alleen als de vloerverwarming verdeler niet neutraal is.
Ook bij Intergas niet meer nodig, alleen oude modellen was dit probleem.
Water kan niet stromen over de CV ketel omdat deze op een openverdeler is aangesloten. De toevoer en retour zijn kortgesloten, dus drukverschil is 0.
Enige circulatie is mogelijk door thermosifon werking. Warm water wil stijgen in koude leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Pietje555 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:01:
Terugslagklep is in principe niet nodig. Dit alleen als de vloerverwarming verdeler niet neutraal is.
Water kan niet stromen over de CV ketel omdat deze op een openverdeler is aangesloten. De toevoer en retour zijn kortgesloten, dus drukverschil is 0.
Enige circulatie is mogelijk door thermosifon werking. Warm water wil stijgen in koude leiding.
@BarryH ook Barry:

Dat was mijn gedachte ook al, maar bedankt dat jullie er ook zo over denken.

Wat betreft de warmte:
Het branderbed van de HR kan maar weinig warmte afgeven en de thermosyphon werking is bij 0,5 meter hoogte heel laag.

Wat betreft de stroming:
Omdat de HR op een openverdeler staat is er geen drukverschil, tenzij i.v.m. de menging inwendig er een vernauwing (Schot met een gaatje) is aangebracht. Dan circuleert er terdege water door de HR i.v.m. het drukverschil. Maar dan staat de terugslagklep wel de verkeerde kant op.
Overigens zie ik dat de pomp van de WP bij 100% HR bedrijf moet door blijven draaien anders krijgt de CV geen water. Zo eenvoudig is die hybride schakeling niet.

Maar ik zal de vraag toch aan Remeha stellen omdat het expliciet in de handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Bij de EA draait de pomp altijd even veel. Deze is ingesteld op constant debiet.
De pomp van de CV gooit zijn water in de open verdeler en de EA transporteert zijn deel naar de vv of radiatoren.
In de openverdeler ontstaat menging.
Het debiet van de CV pomp bepaalt hoeveel menging er is. Wat water wat erin gaat moet er ook uit.
Is het debiet van de CV pomp gelijk aan het debiet van de EA dan is er geen menging en staan de pompen in serie.
Doorwarmen van de leidingen is best mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
  • Laatst online: 13-10 16:13
Just got an offer for a remaha ace 6kw split version to supplement my intergas xtreme 36, 6k euro net cost.

based on degree days calculation, i'd need around 6kw of heating power in the coledst days to be ok.
but this remaha unit does only around 3kw at colder temperatures.

But i've also noticed remaha has ace monobloc at 6kw and also at 8kw, which seem cheaper, more efficient, and easier to install.

does any one have any exp with the monoblocks?
any reason not to just get the 8kw monoblock instead of 6kw split?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
I have an EA 6 kW with an Intergas Xtreme 36.
When the EA 6 kW is properly adjusted I hardly use the IX36.
The 36 kW is only if you want to use a CW5 hot water
Is a CW 4 sufficient I would choose a smaller boiler IX 24 or 30 because they can modulate further back.
With a monoblock you can also choose a boiler and go all-electric. You will have to think of something for domestic hot water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
Thanks for the feedback @Pietje555

can u point me towards what is "properly adjusted"?

Your EA 6kw managing everyhing is appealing; what's your heating demand/house insulation?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
There is no magic formula for setting the EA properly. It depends on a lot of factors which have also been described in this forum.
You just have to try it and see what the result is.
I have been busy for over a year.
For me the goal is also to use as little gas as possible because even in winter I can almost compensate for my electric consumption with solar panels.
With my current experience I would have chosen an other system and gone all-electric with a monblock and a boiler tank for domestic hot water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Andrehj dank je wel!

De formule is een maar ik weet niet hoe ik dit in Home Assistent kan krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee hoe je de waardes van integraties kan gebruiken in een formule en de uitkomst kunt delen in een dashboard

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
Als je merkt dat het Remaha monoblok van 8 kW dezelfde prijs heeft als de gesplitste 6 kW, terwijl het een beter rendement, een hoger vermogen en een eenvoudiger installatie heeft, waarom zou iemand dan ooit de 6 kW kopen?

behalve misschien voor de installatielocatie; monoblok is groter.

4k voor een hybride van 8 kW lijkt geen slechte prijs.
-----
Noticing that the Remaha monoblock 8kw is the same price as the split 6kw while having better efficiency, higher output, easier install, why would anyone ever buy the 6kw?

except maybe for install location; monoblock is larger.

4k for a 8kw hybrid does not look like a bad price.
https://www.wasco.nl/verw...hybride-toestellen?page=1

[ Voor 33% gewijzigd door cata02 op 06-03-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fremske schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:40:
@Andrehj dank je wel!
Heeft iemand hier ervaring mee hoe je de waardes van integraties kan gebruiken in een formule en de uitkomst kunt delen in een dashboard
Maar dan is het geen Elga Ace probleem meer, maar een Home Assistant probleem. Dat zou ik dus even vragen in het juiste topic: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cata02 De voertaal op de forum is Nederlands. Je kunt Google Translate (of de translate functie in je browser) gebruiker als je de Nederlandse taal onvoldoende machtig bent.
Vergeet je niet de installatiekosten van een monoblock in je prijs mee te nemen? Het leidingwerk is bij een monoblock meestal wat duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cata02
@Andrehj
vaste taalzorg.

Ik heb de installatiekosten van het monoblock niet, aangezien dit installatieprogramma het monoblock niet kan krijgen. Ik probeer een installateur te vinden die dit kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Fremske schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:40:
@Andrehj dank je wel!

Zou even naar het echte home assistant forum gaan - daar staan specifieke topics over "template sensors".

Kleine tip, in developer tools kan je bij state van je sensor zien welke attributen deze heeft en die kan je dan middels een helper template sensor gebruiken in formules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Pietje555 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:01:
Nu ik het hydraulische schema van Remeha (ACE) bekijk:
Bij dit hydraulische schema moet bij 100% HR bedrijf de "pomp" van de warmtepomp door blijven draaien anders krijgt de CV geen water meer. Dit i.v.m. de openverdeler. Dus " hybride" is complexer dan alleen een ketel schakeling.
Ik neem aan dat Remeha dat heeft voorzien. Maar als die import Chinezen die z.g hybride zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Tomexergie Klopt. Ik heb ook een bypass systeem in mijn leidingen gebouwd dat bij storing van de WP ik weer over kan schakelen op de CV als primaire pomp.
Bij het Remeha systeem is de CV ketel geheel los van de afgifte gekoppeld.
Voordeel is dat het in-uitschakelen van de CV geen debiet en dus druk schommelingen geeft. De openverdeler werkt alleen als een temperatuur transformator.
Bij andere systemen is vaak een parallel buffervat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Pietje555 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:46:
@Tomexergie Klopt. Ik heb ook een bypass systeem in mijn leidingen gebouwd dat bij storing van de WP ik weer over kan schakelen op de CV als primaire pomp.
Bij het Remeha systeem is de CV ketel geheel los van de afgifte gekoppeld.
Voordeel is dat het in-uitschakelen van de CV geen debiet en dus druk schommelingen geeft. De openverdeler werkt alleen als een temperatuur transformator.
Bij andere systemen is vaak een parallel buffervat nodig.
Bij de oude Elga staat de HR parallel aan de WP, met twee terugslagkleppen en kunnen ze onafhankelijk draaien.
Alleen het debiet WP verandert van 1100 l/h naar 850 l/h als ook de HR bijstaat. De pomp van de HR kan in principe de WP pomp zelfs wegdrukken of omgekeerd. Dat is het gevaar van parallel schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Tomexergie ja, daarom hebben ze in de nieuwe Elga Ace een openverdeler ingebouwd omdat de Techno nog wel eens problemen gaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
De trotse eigenaar van een Mercuria Ace 6kw.

De installateur heeft de warmtepomp en buitenunit geïnstalleerd. Omdat ik zelf de vloerverwarming heb aangelegd moet ik zelf nog de thermostaat van de vloerverwarming aansluiten op de de warmtepomp.

Ik maak gebruik van:
- Tech thermostaat L9
- 4 draadloze thermostaten
- 2 open verdelers voor de begane grond en 1e verdieping.
- VM 2X404-X0 om automatisch op de verdeler de groep open of dicht te draaien

Ik wil dus dat thermostaat van de vloerverwarming / de L9 de warmtepomp aanstuurt.

Nu moet ik de L9 nog verbinden met de warmtepomp. Klopt het dat ik dit moet doen door een 2-fase draad op de 9R (NO / COM) te verbinden met de r-bus aansluiting van de warmtepomp?

[ Voor 7% gewijzigd door Pieter2 op 09-03-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pieter2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:40:

De installateur heeft de warmtepomp en buitenunit geïnstalleerd. Omdat ik zelf de vloerverwarming heb aangelegd moet ik zelf nog de thermostaat van de vloerverwarming aansluiten op de de warmtepomp.

Ik maak gebruik van:
- Tech thermostaat L9

Ik wil dus dat thermostaat van de vloerverwarming / de L9 de warmtepomp aanstuurt.

Nu moet ik de L9 nog verbinden met de warmtepomp. Klopt het dat ik dit moet doen door een 2-fase draad op de 9R (NO / COM) te verbinden met de r-bus aansluiting van de warmtepomp?
Dit klinkt als een veel te ingewikkelde opstelling. Wat is er mis met het eenmalig inregelen van je (vloer)verwarming en daarna gewoon de Remeha eTwist thermostaat de regeling laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Andrehj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Dit klinkt als een veel te ingewikkelde opstelling. Wat is er mis met het eenmalig inregelen van je (vloer)verwarming en daarna gewoon de Remeha eTwist thermostaat de regeling laten doen?
Zo is het mij geadviseerd. Wellicht ook omdat de ik vloerverwarming en de warmtepomp los van elkaar besteld/bedacht heb.De thermostaten zijn draadloos verbonden met de regelaar en de zonemotoren op de verdeler zijn met draad verbonden aan de regelaar.

Onderstaande producten heb ik.
https://www.vloerverwarmi...Jg7Oup-ZCjLsaAluCEALw_wcB

https://www.vloerverwarmi...-thermostaat-vochtsensor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
@Pieter2
Die regeling klinkt erg ingewikkeld.
Ik vindt het al moeilijk genoeg met de Etwist, al kan je alles wat je daarop in kan stellen ook op de Mercuria doen (ik heb dezelfde wp).
Als ik iets sluit, al is het maar een Jaga, dan stopt de wp gelijk. 50 l systeeminhoud, nergens na-regeling.
Hoeveel systeeminhoud heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-10 18:51
Ik heb een 4kw Elga Ace gekoppeld aan een Calenta 40c (uit 2018, geen Ace) en een eTwist thermostaat. Nu zag ik vandaag dat bij warmwatergebruik in huis het verwarmingsicoontje knippert op het display Elga Ace. En niet het SWW-icoontje. Op de app zie je dan ook dat er tijdens het douchen staat 'huis verwarming'.

Op display Elga Ace staat bij zowel SWW als verwarming 'Standby' op het moment dat er warm water gebruikt wordt. Is dit 'working as intended'? Ik neem aan dat er gebruik wordt gemaakt van Opentherm om te communiceren tussen ketel en Elga Ace? En dat communicatie eTwist en Elga Ace via R-Bus gaat?

In de handleiding van de Elga Ace staat 0,0 over SWW-functionaliteit. Ik neem aan dat de Elga Ace dan ook vooral de functionaliteit doorvertaalt vanaf de ketel. Is de ketel niet in staat om de warmwatervraag zodanig door te communiceren dat de Elga Ace ook weet dat er sprake is van warmwatergebruik? Nu ga ik er maar van uit dat de SWW-instellingen (comfortstand overdag, eco 's nachts) op de eTwist/Elga Ace ook voor de kat zijn viool zijn.

Kortom, werkt bovenstaand als intended of moet ik nog iets aanpassen? En als bredere achtergrondvraag: waar is die hele SWW-functionaliteit op de Elga Ace voor als de handleiding er al niets zinnigs over zegt?

UPDATE: de communicatie van app/eTwist --> Elga Ace --> Calenta 40c verloopt wel goed. Ik kan op de App de eco stand voor tapwater instellen en ik zie op display ketel enkele seconden later de instelling doorgevoerd worden. Maar als er dan tapwater wordt gebruikt, dan ziet de Elga Ace dit dus als verwarming van de woning en laat bijbehorende icoontjes zien (het knipperende huisje en het vlammetje).

[ Voor 13% gewijzigd door Adagio op 10-03-2024 13:51 ]

Agree to disagree... | Sort that one out!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-10 20:51

ErikVers

e-Duurzaam

Pieter2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:03:
[...]

Zo is het mij geadviseerd. Wellicht ook omdat de ik vloerverwarming en de warmtepomp los van elkaar besteld/bedacht heb.De thermostaten zijn draadloos verbonden met de regelaar en de zonemotoren op de verdeler zijn met draad verbonden aan de regelaar.

Onderstaande producten heb ik.

https://www.vloerverwarmi...-thermostaat-vochtsensor/
Dat is een knap setje 😋

Kijk even welke je uitgangen zijn vanuit de vloerverdeler aansturing. Je hebt daar waarschijnlijk tig opties om externe pomp of warmte bron aan te sturen, let even op welke je pakt, de eerste is vaak 230V en tweede een gewoon dry contact (open dicht). Je kan in de installatie handleiding van de elga ace en in pro installatie video instructie van remeha vinden hoe je een externe thermostaat kan aansluiten. Je kan de unit die jij hebt vloer je vloer zien als de aansturende thermostaat richting je elga.

De draadloze thermostaten zullen weer communiceren naar je verdeler regelaar.

Je regelaar;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gy11k1RN8Fnh-eOROniyGEMJsU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHUDXDtsNG1zVF0YOyJXHBAD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 10-03-2024 20:02 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-10 20:51

ErikVers

e-Duurzaam

Pieter2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:40:

Ik maak gebruik van:
- Tech thermostaat L9

Normaal verbind je dus de thermostaat of meerdere (in jouw geval de “L9”) enkel met je regelaar. Je regelaar laat je met de warmtepomp praten.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
ErikVers schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:57:
[...]

Dat is een knap setje 😋

Kijk even welke je uitgangen zijn vanuit de vloerverdeler aansturing. Je hebt daar waarschijnlijk tig opties om externe pomp of warmte bron aan te sturen, let even op welke je pakt, de eerste is vaak 230V en tweede een gewoon dry contact (open dicht). Je kan in de installatie handleiding van de elga ace en in pro installatie video instructie van remeha vinden hoe je een externe thermostaat kan aansluiten. Je kan de unit die jij hebt vloer je vloer zien als de aansturende thermostaat richting je elga.

De draadloze thermostaten zullen weer communiceren naar je verdeler regelaar.

Je regelaar;
[Afbeelding]
Dank voor je tips. Ik ga het vanavond nog even verder uitzoeken. Ik wil inderdaad dat de thermostaten met de regelaar communiceren en dat de regelaar de elga aanstuurt.

Wat ik lees is onderstaande:
Voordat een thermostaat wordt aangesloten en geconfigureerd, is het belangrijk te weten hoe de warmtepomp zal reageren. Als de warmtepomp is ingesteld om te koelen, schakelt het systeem automatisch tussen verwarmen en koelen op basis van de gemiddelde buitentemperatuur. Schakelen tussen de verwarmings- en de koelingsfunctie met aan/uit- thermostaat:

Optie 1: de vraag naar warmte en koeling kan in- en uitgeschakeld worden met een aan/uit-contact op de R-bus-ingang. In deze modus beslist de warmtepomp of de warmtepomp warmte of koeling kan leveren, dus of de warmtepomp in de winter- of zomermodus is.

Dan zou ik 2 aderdraad moeten trekken van het spanningsvrije contact (no/com) op de regelaar naar de r-bus op de Elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
waldi62 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:43:
@Pieter2
Die regeling klinkt erg ingewikkeld.
Ik vindt het al moeilijk genoeg met de Etwist, al kan je alles wat je daarop in kan stellen ook op de Mercuria doen (ik heb dezelfde wp).
Als ik iets sluit, al is het maar een Jaga, dan stopt de wp gelijk. 50 l systeeminhoud, nergens na-regeling.
Hoeveel systeeminhoud heb je?
De warmtepomp heeft 180 liter en het buffervat 25 liter. Daarnaast hebben we op de begane grond en 1e verdieping vloerverwarming liggen, ik denk ongeveer 90m2. Bedoel je dit met systeeminhoud?

@ErikVers ik kan niet echt een 'pro installatie video' vinden. In de filmpjes van remeha over de Elga Ace begrijp ik dat ongeacht het type thermostaat (open therm of aan/uit of etc..) dat altijd de R-bus gebruikt kan worden. Dus ik ga proberen om met 2 ader-kabel de dry contact van de regelaar met r-bus van wp te verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:38
Ik sta op het punt om een Elga Ace te laten installeren als aanvulling op de Atag CV die momenteel wordt aangestuurd met een Atag Zone thermostaat die het Opentherm protocol gebruikt.
Nou kan ik mbv de Atag app en Home Assistant veel informatie over de CV uitlezen en instellingen aanpassen, dit is mogelijk omdat de Atag Zone mbv wifi aan mijn netwerk is gekoppeld.
Maar wat gebeurt er als er een Elga Ace tussen de thermostaat en de Atag CV komt?
-De WP/CV combinatie zal werken aangezien de Elga Ace Opentherm ondersteunt, en die kan op zijn beurt de Atag CV ook weer met Opentherm aansturen, maar kan mijn thermostaat dan nog steeds de statistics van de Atag lezen, er zit per slot van rekening een apparaat tussen?
-Als dit niet goed zou werken om de CV goed uit te kunnen lezen, zou ik dan de Elga Ace met een nieuwe (eTwist) thermostaat kunnen aansturen en de Atag CV met Opentherm vanuit de Elga Ace, en dan parallel de 'oude' Atag Zone thermostaat daarop aan te sluiten op de CV, niet in de rol van thermostaat maar als gateway om gegevens van de CV uit te kunnen lezen? (maar ook om bepaalde zaken in te kunnen stellen zoals WW temperatuur en dergelijke).

In mijn geval dus een Atag CV, maar het lijkt me dat meer mensen dit met andere merken CVs ook hebben ervaren. Ik zou het als een stap terug ervaren als ik veel minder controle over de CV zou krijgen bij het installeren van een Elga Ace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Pieter2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:16:
[...]

De warmtepomp heeft 180 liter en het buffervat 25 liter. Daarnaast hebben we op de begane grond en 1e verdieping vloerverwarming liggen, ik denk ongeveer 90m2. Bedoel je dit met systeeminhoud?
180 liter systeeminhoud lijkt mij meer dan voldoende.
Mijn systeem heeft 50-60 liter zonder naregeling, dat is mogelijk de oorzaak van onrustig draaien (voortdurend op-en afregelen) en veelvuldig pendelen, al geeft Remeha aan dat de minimale vrije inhoud 5 l/kW thermisch vermogen moet zijn. In ons geval dus 30 liter.
Van belang is denk ik dat het volume van de gebruikers zonder na-regeling zo groot mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@DjooKoel Helaas, dat werkt niet meer. De software van de EA kan hier niets mee. Het is een hybride WP en CV ketel en WP vormen één geheel waarbij de Elga Ace d leider is en de WP ondergeschikt.
Enige communicatie is het eventueel modulerend sturen van de brander en de maximaal temperatuur van het CV water. Voor de rest is de CV een zwarte doos.
Om deze reden is het ook beter om een eTwist aan de EA te hangen als thermostaat. Je krijgt dan in iedergeval nog de informatie uit de EA en kan instellingen doen.
Instellingen op je CV zal je ook op de ketel zelf moeten doen of via een eigen gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjooKoel
Pietje555 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:28:
@DjooKoel Helaas, dat werkt niet meer. De software van de EA kan hier niets mee. Het is een hybride WP en CV ketel en WP vormen één geheel waarbij de Elga Ace d leider is en de WP ondergeschikt.
Enige communicatie is het eventueel modulerend sturen van de brander en de maximaal temperatuur van het CV water. Voor de rest is de CV een zwarte doos.
Om deze reden is het ook beter om een eTwist aan de EA te hangen als thermostaat. Je krijgt dan in iedergeval nog de informatie uit de EA en kan instellingen doen.
Instellingen op je CV zal je ook op de ketel zelf moeten doen of via een eigen gateway.
Dank @Pietje555 , verhelderend, maar ook ietwat teleurstellend :-)
Ik begrijp dat ik met een eTwist en R-bus meer info kan uitlezen uit de EA, meer dan met een 'gewone' Opentherm thermostaat. Maar als ik Home Assistant wil gebruiken naar de EA dan lees ik elders dat dat het beste gaat mbv een Opentherm Gateway (OTGW), dat zou weer pleiten voor een Opentherm thermostaat met daartussen een OTGW. De thermostaat voor de temperatuurinstelling en alle andere opties zijn dan uit te lezen via de OTGW.
En wat betreft de CV aansturing, aangezien deze wel erg een zwarte doos wordt als deze achter de EA zit, ik kan deze toch ook geheel apart aansturen, dus twee thermostaten, 1 voor de EA en 1 voor de CV, zonder een verbinding tussen EA en CV? En kan ik het aan Home Assistant over laten om de CV bij te schakelen als het echt koud wordt (en de rest van de tijd moet de EA het alleen doen, ik heb begrepen dat hij prima kan functioneren zonder een aangesloten CV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
DjooKoel schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:08:
[...]

Ik begrijp dat ik met een eTwist en R-bus meer info kan uitlezen uit de EA, meer dan met een 'gewone' Opentherm thermostaat. Maar als ik Home Assistant wil gebruiken naar de EA dan lees ik elders dat dat het beste gaat mbv een Opentherm Gateway (OTGW), dat zou weer pleiten voor een Opentherm thermostaat met daartussen een OTGW. De thermostaat voor de temperatuurinstelling en alle andere opties zijn dan uit te lezen via de OTGW.
En wat betreft de CV aansturing, aangezien deze wel erg een zwarte doos wordt als deze achter de EA zit, ik kan deze toch ook geheel apart aansturen, dus twee thermostaten, 1 voor de EA en 1 voor de CV, zonder een verbinding tussen EA en CV? En kan ik het aan Home Assistant over laten om de CV bij te schakelen als het echt koud wordt (en de rest van de tijd moet de EA het alleen doen, ik heb begrepen dat hij prima kan functioneren zonder een aangesloten CV).
Je kan de Elga ook aansturen middels OTGW. Smart Autotune Thermostat :

https://github.com/Alexwijn/SAT

Enige wat je nodig hebt is een temperatuur sensor.

Hiermee weet je precies wat je Elga uitspookt. Enige echte voordeel van de eTwist is dat deze ook WAR+ kan doen (maar dat effect kan SAT ook simuleren) en je kan met de eTwist instellingen wijzigen.

NB- ik draai SAT sinds december; echt voor tweakers want je zal de instellingen moeten tweaken voor jouw specifieke situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door rft80 op 13-03-2024 08:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theovelders
DjooKoel schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:08:
[...]

Waarom zo moeilijk doen !! Gewoon de Etwist voor de EA en CV en zorgen voor een P1 op je slimme meter, je kunt alle belangrijke informatie zo eenvoudig op je tablet zien.
Die CV is ondergeschikt aan de de EA en er is geen behoefte, bij ons tenminste, om die CV nog eens afzonderlijk te sturen. Vertrouwen hebben in je nieuwe aankoop !! En zo min mogelijk gas gebruiken met de CV daar heb je toch een Hybride Elga Ace voor gekocht.
Vergeet al die toestanden !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-10 22:10
Ik heb zelf een elga ace 6kw met een calenta 40l. De Elga wordt via OT aangestuurd door de Plugwise Adam.
De Elga is voorzien van buiten temperatuur meter en (belangrijk) de juiste tarieven voor gas en Electra. Via de Plugwise integratie kun je vrij veel zien en instellen.
Voor mij goed werkende combi.
Wel in de Elga aantal parameters moeten instellen zodat elga het huis beter snapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjooKoel
Theovelders schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Waarom zo moeilijk doen !! Gewoon de Etwist voor de EA en CV en zorgen voor een P1 op je slimme meter, je kunt alle belangrijke informatie zo eenvoudig op je tablet zien.
Die CV is ondergeschikt aan de de EA en er is geen behoefte, bij ons tenminste, om die CV nog eens afzonderlijk te sturen. Vertrouwen hebben in je nieuwe aankoop !! En zo min mogelijk gas gebruiken met de CV daar heb je toch een Hybride Elga Ace voor gekocht.
Vergeet al die toestanden !!
Waarom zo moeilijk doen? Tja, omdat ik een tweaker ben en graag precies weet wat mijn EA en CV uitspoken, liefst met mooie grafiekjes? En omdat ik dan weet hoe vaak/lang mijn CV draait, op WW en CV om maar een paar voorbeelden te geven.
Met alleen een eTwist op de EA kan ik aardig de EA in de gaten houden, zaken als vermogen, COP, start/stops etc. het is me niet duidelijk of dat ook kan met een OTGW.
Ik snap best dat niet iedereen dat interessant vindt, en simpelweg de CV achter de EA en klaar is kees, dat zal heus wel werken, maar ja, er zijn leuke speeltjes als Home Assistant en als je al zoveel daarmee monitort, inclusief de CV, dan wil ik dat eigenlijk niet verliezen omdat er een EA voor de CV komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buntenaar
romon rft80 waldi62 ruud1970 pj mkleinman wil ik graag bedanken voor hun waardevolle adviezen.
ik heb afgelopen weken het een en ander uitgeprobeerd en jullie hadden gelijk.
Ik heb mijn ervaringen bijgewerkt en weer zichtbaar gemaakt op https://everzijl.nl/elga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicolaasgrm
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-01 15:32
Onze woonboerderij (herbouw 1975) wordt sinds maart'22 verwarmd door een Remeha Elga Ace H6KW en een Calenta 40l Cw 6 ( hoofdzakelijk voor warmwatervoorziening ) en een eTwist in de woonkamer van 55m2 met Radiatoren .
Na een periode van wennen en ups/downs hebben het eerste jaar afgesloten met : gas 500m3 ipv 2500 m3 en elektra van 4200 kWh naar 8400 kWh.

Door de beperkte kennis van installateur ben ik zelf instellingen gaan wijzigen omdat de Elga bij een hogere buitentemperatuur dan 5 C de gevraagde kloktemperatuur van 20 C niet invulde en bleef hangen op 19.5 C .
Dit is niet comfortabel in onze situatie. deze periodes komen vaak voor in het voor- en najaar.

Ondertussen heb ik met terugkoppeling na de installateur 18 keer parameters gewijzigd. Onlangs heeft een ervaren monteur van Remeha de gehele installatie ter plaatse doorgelicht, echter zonder concreet resultaat.

Het klokprogramma loopt van 0.00 uur naar 07.00 ( 18 C), van 07.00 naar 16.00 ( 19 C ) , van 16.00 naar 24.00 ( 20 C ). Dit wordt in de koude periodes ( beneden de 5C ) probleemloos ingevuld met systeemtemperaturen van 40 tot 50 C .

uitgangspunten : onder de 0 C werkt allen de Calenta ( HP051 ) , tussen 0 C en +5 C zowel de Calnta als de Elga ( HP000) , boven de 5 C alleen de Elga .
De Elga is ingesteld ( CP780 ) op buiten & ruimteregeling ( advies Remeha )

Ik geef het nog niet op maar zoek toch mededenkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Je zal waarschijnlijk de HP000 hoger moeten zetten in jouw situatie.

Daarnaast, 2 graden nachtverlaging is veel te veel; je CV ketel kan dit overbruggen maar de warmtepomp doet hier te lang over. Vandaar waarschijnlijk dat je gebrek aan comfort ervaart boven de 5 graden. Zou met stappen van 0.5 werken of geen nachtverlaging.

Daarnaast, je Elga doet het prima onder 0. Waarom zou je de CV alleen laten werken? Zou deze gewoon op -15 zetten. De CV springt dan alsnog bij als de WP het niet redt.

Meet je het opgenomen electrisch vermogen? Voor volgend seizoen aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicolaasgrm
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-01 15:32
Dank je wel Remeha , voor de snelle concrete reacties , ik moet even in de 18 versies duiken om u concreet de kunnen beantwoorden .
ik heb bovendien op dit moment een proef lopen om avonds zelfs naar 20.5 C te gaan , dan wordt het hopelijk toch minstens 20.0 C ( buitentemperatuur 15 C ) . Dit is gisteren wel gelukt , nu 19.50 uur hangt hij op 19.5 C .
De radiatoren voelen warm aan.
Erg Jammer is dat de systeemtemperatuur niet meer op de eTwist wordt gepresenteerd ( we zijn er niet op vooruit gegaan )

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Je draait WAR met ruimte compensatie? Wellicht stooklijn aanpassen? Is nl heel raar dat je met deze buitentemperatuur je doel temperatuur niet haalt. Enige verklaring is dat de warmtepomp nu uitstaat vanwege de te hoge buitentemperatuur.

Zou even de website van @mkleinman bekijken. Hij experimenteert met WAR+ (ik draai op OpenTherm en bereken zelf de stooklijn in home assistant, kan je dus niet echt helpen met stooklijn etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-10 21:37

j10

mijn elga 4kw lijkt te pendelen op een laag niveau tussen ong. 100 en260 watt lijkt me niet helemaal nodig
iemand een idee waarom?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pc6L7oDMtdV2fh5ruzjcmlJ2l94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2V7ZKvIVQSDgjPxRUo5WMYm5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
De schaal ontbreekt.. zowel qua tijd als wattage maar waarschijnlijk valt hij een stuk verder terug dan 100w. In mijn geval is het wattage 45 wanneer de pomp draait, 12 in volledige idle modus.

Onderstaand mijn profiel voor vandaag, maar noem dit geen pendelen. Uiteindelijk komt dit doordat er onvoldoende warmte vraag is en de compressor niet verder terug kan moduleren dan ca. 270watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO5COL5YbFJMi4d9jJNc6AyVBz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/en3K5hEBdEN46gUNPDmLVNmO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
En het bijbehorende plaatje met setpoint en aanvoer temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_bdKZKW_EQD8gr20bQTaDjcvpM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jHTVy2OebGoascI8Lxj29YQD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
rft80 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:33:
De schaal ontbreekt.. zowel qua tijd als wattage maar waarschijnlijk valt hij een stuk verder terug dan 100w. In mijn geval is het wattage 45 wanneer de pomp draait, 12 in volledige idle modus.

Onderstaand mijn profiel voor vandaag, maar noem dit geen pendelen. Uiteindelijk komt dit doordat er onvoldoende warmte vraag is en de compressor niet verder terug kan moduleren dan ca. 270watt.

[Afbeelding]
OK, wat is de definitie van pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
DeltaT schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:54:
[...]

OK, wat is de definitie van pendelen?
Meerdere keren per uur aan/uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-10 13:56
Voor degenen die het elektra verbruik van de Elga monitoren. Doen jullie dit door een automaat met energie meting op de groep in de meterkast ( zo’n din rail ding) of een plug waar je de stekker van de warmte pomp in hebt zitten?

Ik wil een 6kw gaan monitoren

[ Voor 6% gewijzigd door ny-hardcore op 16-03-2024 09:56 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
ny-hardcore schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:52:
Voor degenen die het elektra verbruik van de Elga monitoren. Doen jullie dit door een automaat met energie meting op de groep in de meterkast ( zo’n din rail ding) of een plug waar je de stekker van de warmte pomp in hebt zitten?
Mijn warmtepomp deelt een groep met oa de cv ketel dus gebruik een stekker. Iets minder nauwkeurig dan de gekalibreerde din rail meters maar goed genoeg en een stuk goedkoper. Voor onder de 20 euro kan je al een esphome of tasmota stekker kopen die je met eigen software kunt flashen.

Let wel even op dat de stekker tot 16a ondersteunt.

Voor de airco op aparte groep gebruik ik zo'n din ding van home wizard - zit ook geen wandcontactdoos tussen dus kan niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
[]

[ Voor 99% gewijzigd door rft80 op 16-03-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ny-hardcore schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:52:

Ik wil een 6kw gaan monitoren
Inderdaad met een dinrail-meter direct na je automaat in de groepenkast. Niet met een stekker in ieder geval, die vinden dat continue hoge vermogen meestal niet zo leuk en bovendien verwissel je dan veel te gemakkelijk de nul en de fase.

Als je er eentje kiest met een pulsuitgang (die van HomeWizard heeft dat), dan kun je die ook weer aansluiten op je Elga, zodat je ook via de app het werkelijke energieverbruik kunt zien.

Overigens zit er een enorme bug in de software: in de app is de geleverde energie altijd gelijk aan de geproduceerde energie, zie Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Helaas heeft niemand daarop met een oplossing gereageerd... :(

Pagina: 1 ... 13 ... 32 Laatste