Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Sarcomorbato schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:25:
[...]

Ik bedoel meer als je een hybride wp overweegt; waarom dan kiezen voor de Ace (of de Xtend) als de quatt gewoon een stuk goedkoper is/lijkt
Ik hoop dat je daar nu antwoord op gaat krijgen.
Want daarom reageerde ik (omdat niemand met de door jou gevraagde wp'en dat deed), ik ken alleen de Quatt en die voldoet me prima. Anders gezegd: het wordt steeds beter: ben wel onder de indruk eigenlijk.
Net 2 maand geïnstalleerd en zit al op 80+% gasreductie

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Friezin schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Want daarom reageerde ik (omdat niemand met de door jou gevraagde wp'en dat deed), ik ken alleen de Quatt en die voldoet me prima. Anders gezegd: het wordt steeds beter: ben wel onder de indruk eigenlijk.
Een WP gaat 7-15+ jaar mee, ken geen fabrikanten die zo lang software gaat supporten.
Niks mis met Quatt, wat als je over 10 jaar een aanpassing wil en de software voor de aansturing functioneerd niet meer?

Deze apparaten zou ik nooit "cloud only" willen.

Ik werk in de IT en zie regelmatig dat fabrikanten er al mee stoppen rond 5 jaar(ook met apparaten van duizenden euro,s als je geen support contract erbij hebt), komt nieuw besturingsysteem uit en ineens is de boel stuk, fabrikant laat het afweten want "oud apparaat"(zelfde met smart tv,s waarvan app,s al na een paar jaar verdwijnen terwijl het apparaat nog prima mee kan).

Deze zaken verouderen ontzettend snel, denk eens aan in de tussentijd komt een nieuw beveiligingsprotocol en de oude is onveilig maar wordt niet geupdate...

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2024 22:20 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Een WP gaat 7-15+ jaar mee, ken geen fabrikanten die zo lang software gaan supporten.
Niks mis met Quatt, wat als je over 10 jaar een aanpassing wil en de software voor de aansturing functioneerd niet meer?

Vooral dit soort apparaten die lang mee gaan zou ik nooit "cloud" only willen, deze Daikin van mij kan ook offline prima functioneren, niet afhankelijk van de "cloud", bewuste keuze geweest.
Misschien handig even de originele poster mee te nemen in je antwoord.
Want ik heb al een wp 🙃. Maar vond het wat sneu dat niemand antwoord gaf...

Quatt functioneert prima, ook zonder cloud. Aansturing zit gewoon in huis
(Ik heb 10 jaar lang niet omgekeken naar mijn cv, tot een jaar of 4 geleden: net als nu: thermostaat omhoog of omlaag)
Betronic is ook een prima bedrijf wat mee heeft ontwikkeld:
https://www.betronic.nl/en/about-us/ (zie lijst onderaan)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Een WP gaat 7-15+ jaar mee, ken geen fabrikanten die zo lang software gaat supporten.

Deze apparaten zou ik nooit "cloud only" willen.

Ik werk in de IT en zie regelmatig dat fabrikanten er al mee stoppen rond 5 jaar(ook met apparaten van duizenden euro,s als je geen support contract erbij hebt), komt nieuw besturingsysteem uit en ineens is de boel stuk, fabrikant laat het afweten want "oud apparaat"(zelfde met smart tv,s waarvan app,s al na een paar jaar verdwijnen terwijl het apparaat nog prima mee kan).

Deze zaken verouderen ontzettend snel, denk eens aan in de tussentijd komt een nieuw beveiligingsprotocol en de oude is onveilig maar wordt niet geupdate...
Tja, ik ga mijn certificaat T2 weer afstoffen (je kent m ongetwijfeld). Kan ik bij belastingdienst zo aan de slag.
Ik zie regelmatig ook andersom: niets is zeker in IT
Ook grote jongens, zoals ooit Novell, zijn volledig in het niets verdwenen.

Een wp kun je beter vergelijken met een cv, niet met IT.

BTW: IK heb een prima wp. Probeerde enkel iemand met een vraag die volledig werd genegeerd op gang te helpen. Doe dat. Ik porde enkel even.

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 25-01-2024 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Friezin schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:38:
[...]

BTW: IK heb een prima wp. Probeerde enkel iemand met een vraag die volledig werd genegeerd op gang te helpen. Doe dat. Ik porde enkel even.
Dank daarvoor. En de anderen voor de antwoorden. Mijn oom overweegt een warmtepomp, puur omwille van het milieu. De gasrekening is geen enkel probleem voor hem. Hij ging automatisch naar een hem bekend in de oren klinkende naam, begrijpelijk natuurlijk maar gezien de toestanden met bijvoorbeeld de Vincent niet perse het beste

Dus grof gezegd;
prijsverschil
split vs monoblock
de elga/xtend wordt lokaal aangestuurd en de quatt heeft een internetverbinding nodig?

Voordeel van quatt lijkt me dat je met 1 partij te maken hebt en niet met een installateur en producent die naar elkaar kunnen gaan wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Sarcomorbato schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 06:42:
[...]

Dank daarvoor. En de anderen voor de antwoorden. Mijn oom overweegt een warmtepomp, puur omwille van het milieu. De gasrekening is geen enkel probleem voor hem. Hij ging automatisch naar een hem bekend in de oren klinkende naam, begrijpelijk natuurlijk maar gezien de toestanden met bijvoorbeeld de Vincent niet perse het beste

Dus grof gezegd;
prijsverschil
split vs monoblock
de elga/xtend wordt lokaal aangestuurd en de quatt heeft een internetverbinding nodig?

Voordeel van quatt lijkt me dat je met 1 partij te maken hebt en niet met een installateur en producent die naar elkaar kunnen gaan wijzen.
Quatt is (nu nog) 1 partij. Men overweeg ook externe installateurs (als ik zo LinkedIn bekijk).
Ze monitoren en updaten de lokale aansturing (CIC) via internet, passen zo ook instellingen daarin aan, bij uitval van internet blijft alles gewoon doorlopen. Updaten van afstand lijkt me ook handiger dan steeds vanuit Amsterdam overal naar toe te rijden en drukt zeker de kosten.

Voor de werking van CIC icm wp is internet niet nodig. Ook heb je via de feed nog gewoon toegang tot alle CICdata (voor HA bijv.).

Het gemak vind ik juist, dat je zelf niets hoeft te weten van stooklijnen etc.
Zodra alles goed loopt (en de lokale instellingen in de CIC zijn weggeschreven) heb je er geen omkijken meer naar: niet iedere wp-bezitter wil tweaken.

Hoe beter alles wordt doorgesproken in het intakegesprek, des te beter de startinstellingen.
Ook de CIC werkt steeds beter, voor een bedrijf wat nog niet zo lang bezig is (en inmiddels zwarte cijfers schrijft) vind ik dat ze de zaakjes goed op orde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Friezin schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:14:
[...]

Quatt is (nu nog) 1 partij. Men overweeg ook externe installateurs (als ik zo LinkedIn bekijk).
Ze monitoren en updaten de lokale aansturing (CIC) via internet, passen zo ook instellingen daarin aan, bij uitval van internet blijft alles gewoon doorlopen. Updaten van afstand lijkt me ook handiger dan steeds vanuit Amsterdam overal naar toe te rijden en drukt zeker de kosten.

Voor de werking van CIC icm wp is internet niet nodig. Ook heb je via de feed nog gewoon toegang tot alle CICdata (voor HA bijv.).

Het gemak vind ik juist, dat je zelf niets hoeft te weten van stooklijnen etc.
Zodra alles goed loopt (en de lokale instellingen in de CIC zijn weggeschreven) heb je er geen omkijken meer naar: niet iedere wp-bezitter wil tweaken.

Hoe beter alles wordt doorgesproken in het intakegesprek, des te beter de startinstellingen.
Ook de CIC werkt steeds beter, voor een bedrijf wat nog niet zo lang bezig is (en inmiddels zwarte cijfers schrijft) vind ik dat ze de zaakjes goed op orde hebben.
Gedoe met stooklijnen dat moet hij zichzelf niet aan gaan doen. Ik probeerde hem laatst via de telefoon ui te leggen hoe je een cilinderslot uit een deur moet halen...kom toch maar langs..

en nu zullen we dit topic met rust laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:20
NEOeo schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:39:
[...]

Is dat ook echt goedkoper? Of gaat het dan vooral om zo weinig mogelijk gas verbruik?
Over de hele maand bezien is dat goedkoper - electra is voor mij in januari tot nu toe gemiddeld 23.3 cent, gas 115 cent. Uitgaande van 10kwh uit 1m3 (red je nooit, rekenkundig gemakkelijk). Zou je op 11.5cent komen per kWh verwarming op gas. Met een COP net boven de 2 ben je in dat voorbeeld met de warmtepomp nog steeds goedkoper uit.

Er zijn vast individuele uren geweest waar de cop laag is (rond de 2) en de electra prijs hoog (fors boven de 23c dynamisch contract). Theoretisch zou je in dat uur de gasketel even kunnen laten boosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:53
Ik heb een tijd de regeling op ruimte temperatuur gehad omdat ik het zonde vond dat de EA bleef doordraaien in minimum als ik hem op WAR had. Hij ging wel soms uit, maar de pomp bleef doordraaien en na een half uurtje startte hij weer. Logisch, want je kunt de watertemperatuur niet meten als de pomp stil staat, en zodra de watertemperatuur onder de stooklijn was gezakt kreeg je weer een start.
Ik ben nu al een tijdje bezig om de stooklijn icm ruimtecorrectie te corrigeren en nu heb ik hem denk ik goed.
De WP draait lang op minimum, en bij een overschrijding van de ruimtetemperatuur van 0,5 graad gaat de WP uit en na een half uur geen warmtevraag door de thermostaat gaat zelfs de pomp uit. Ik denk dat dit blijft tot de ruimtethermostaat weer warmtevraag heeft.
Ik heb mijn vloerverwarming pomp op aanvoertemperatuur geschakeld en deze is ook na een uur uitgegaan.
Niets zo zuinig als uit staan.
Helemaal tevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9Av51TbVkrfmJlXnFWKZ4Ywuog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GCZyBNLNA1uVRq66qIPwr3pR.png?f=fotoalbum_large

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-10 12:01
Pietje555 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:22:
Ik heb een tijd de regeling op ruimte temperatuur gehad omdat ik het zonde vond dat de EA bleef doordraaien in minimum als ik hem op WAR had. Hij ging wel soms uit, maar de pomp bleef doordraaien en na een half uurtje startte hij weer. Logisch, want je kunt de watertemperatuur niet meten als de pomp stil staat, en zodra de watertemperatuur onder de stooklijn was gezakt kreeg je weer een start.
Ik ben nu al een tijdje bezig om de stooklijn icm ruimtecorrectie te corrigeren en nu heb ik hem denk ik goed.
De WP draait lang op minimum, en bij een overschrijding van de ruimtetemperatuur van 0,5 graad gaat de WP uit en na een half uur geen warmtevraag door de thermostaat gaat zelfs de pomp uit. Ik denk dat dit blijft tot de ruimtethermostaat weer warmtevraag heeft.
Ik heb mijn vloerverwarming pomp op aanvoertemperatuur geschakeld en deze is ook na een uur uitgegaan.
Helemaal tevreden.
[Afbeelding]
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Friezin schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:43:
Vergeet niet ook naar het rendement te kijken. Dat is bij de Quatt nogal beperkt doordat er door de constructie met een binnen geplaatste buitenunit niet voldoende lucht langs de verdamper komt. Daardoor is de COP (veel) lager dan die van conventionele warmtepompen waar de verdamper gewoon buiten staat.
Edit: Was in de war met ander merk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
@timadriaans stooklijn op 27-35 graden met helling 0,1. Ruimte correctie op 6.
Heb een HT open vloerverdeler (met pomp) en die draait op 28-25 over de vloer (bij 30 gr toevoer).
Boven radiatoren met ventilatoren eronder.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Vergeet niet ook naar het rendement te kijken. Dat is bij de Quatt nogal beperkt doordat er door de constructie met een binnen geplaatste buitenunit niet voldoende lucht langs de verdamper komt. Daardoor is de COP (veel) lager dan die van conventionele warmtepompen waar de verdamper gewoon buiten staat.
??

Quatt is een monoblock warmtepomp.
Er staat niets binnen.

En hij blijft ook verwarmen.
Hier ⤵️ staat toevallig een Quatt naast een Elga...
Foto Quatt en Elga - Ervaringen met Quatt Deel 2

PS: ook jij vergeet de vraagsteller mee te nemen in je antwoord: IK heb al een wp waar ik super tevreden mee ben.

Ow, en niks mis met COP en A+++
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wR1QxFPp7MLBXvvalK8H5Ii-1AE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AGnB6SIzlwSRFQlV2kR2DQEM.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 26-01-2024 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Friezin schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:01:
??

Quatt is een monoblock warmtepomp.
Sorry, ben in de war met een andere WP, die alleen bestaat uit een binnendeel (en dan ook een monoblock is trouwens).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Sorry, ben in de war met een andere WP, die alleen bestaat uit een binnendeel (en dan ook een monoblock is trouwens).
Had net vorige ge-edit: want ik was niet de vraagsteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:22:
Helemaal tevreden.
[Afbeelding]
Goed bezig. Mooie strakke lijn. Maar nu zijn we natuurlijk wel benieuwd naar welke instellingen je nu hebt aangepast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
Beetje zinloze discussie over Quatt of Elga. Zijn gewoon niet te vergelijken en de prestaties zijn afhankelijk van de instellingen en afgifte systeem.
PS mijn COP voor vandaag was 7,9. Tot -10 komt het gas niet eens bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
@Andrehj zie 19.45 als reactie op Timadriaans.
Ik heb continue het setpoint van de stooklijn gevolgd en hiermee de stooklijn heel dicht bij het setpoint gelegd zodat hij in principe niets hoeft te corrigeren door een afwijkende ruimtetemperatuur.
Het lijkt erop dat als er een verschil van 6 graden tussen stooklijn en setpoint zit en de ruimtetemperatuur nog steeds 0,5 graad te hoog ligt dat hij het setpoint naar 8 graden stuurt en de hele WP uitschakelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
feitje na alle maatregelen die ik heb genomen van gas op 55 graden -> Elga op 30 graden
voor 2023 gas tussen 1400 en 1600 m³. Nu over 2023 gas 180 m³ (inclusief douchen) en WP 1958 kWh.
De EA werkt dus super efficient in Nederland en op alleen gas door inregelen en temperatuur verlagen had ik ook al een forse reductie kunnen halen in het verbruik.
De hele discussie over transitie heeft je wel bewust gemaakt van alle energie die we gewoon voor de vogeltjes verstookte.
Ik heb een Iungo energie monitor op een oude tablet in de woonkamer, en iedereen kijkt op dat ding of we al voldoende PV hebben om wasmachine, vaatwasser, droger of een elektrisch kacheltje aan te zetten op de slaapkamer als ze moeten studeren.
Behalve mijn zoon, die heeft een laptop met 600W voeding, maar die heeft hij nodig voor zijn ICT opleiding zegt hij.
sinds we de EA hebben (oktober 2022) hebben we 1900 m³ gas a €1,35 bespaart en 2633 kWh extra elektra gebruikt a €0,05 (tarief wat ik normaal met overproductie van de PV had gekregen).
De besparing is dus €1.500,- in 15 maanden. De EA heeft mij inclusief montage € 1.900,- gekost.
In 2 jaar is hij dus terugverdiend en daarna is het hopelijk 13 jaar pure winst. *O* *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAthPHakRehrQTP7PUeT4pM6I4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/atbrjRPO2U8QfTpIldRfpN2Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Pietje555 op 26-01-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Dat is geen geld! Mijn installatie was vrij complex (leidingen vanaf garage, langs de regenpijp, door de dakgoot onder het pannendak, naar de vliering) en ook weinig onderhandelingsruimte - zit netto bijna op het 3 voudige. Kan je die 600watt voeding heel wat uren op laten draaien voor studie of bitcoin mining en wellicht kan de kachel in die kamer uit :)

Desalniettemin, het bewustzijn is hier ook omhoog gegaan, ook het comfort is hoger (nachtverlaging gedag gezegd en bijna een graad hoger stoken dan vorig jaar op gas en ook nog minder verbruik). Naast terugverdientijd binnen 6 jaar ook 3 tevreden stakeholders in huis - dat is misschien wel meer waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@rft80 ik heb de installatie zelf gedaan. Het CV gedeelte was zo complex dat geen enkele installateur het wilde doen. Alleen het gasdeel heb ik laten monteren en inbedrijfstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23
Pietje555 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:45:
@timadriaans stooklijn op 27-35 graden met helling 0,1. Ruimte correctie op 6.
Heb een HT open vloerverdeler (met pomp) en die draait op 28-25 over de vloer (bij 30 gr toevoer).
Boven radiatoren met ventilatoren eronder.
bij een helling van 0,1 kom je toch maar op max 31 graden uit bij -20 graden buitentemperatuur? Of is helling 0,2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@TweakersOnly hij loopt van 30 gr bij 20 buiten tot 34 gr bij -20 met 0,1 helling. Maar door devruimte correctie mag hij hiervan afwijken. Het max interne setpoint mag oplopen tot 35 gr wat de max watertemp op geblokkeerd is

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Uitleg CP240

Voor wie (net als ik) zich afvroeg wat CP240 precies doet (dus met berekening): Dit kwam ik net tegen:
Regeling op buitentemperatuur gecombineerd met ruimtetemperatuur
Het toestel kan worden geregeld op buitentemperatuur in combinatie met de ruimtetemperatuur. De aanvoertemperatuur wordt bepaald door de buitentemperatuur, samen met de interne stooklijn van het toestel. Deze interne stooklijn wordt naar boven verschoven wanneer de gemeten ruimtetemperatuur afwijkt van de gewenste ruimtetemperatuur. Het voordeel van deze regeling is dat er snel geanticipeerd wordt op de gewenste ruimtetemperatuursprongen Door de gewenste lagere ruimtetemperatuur blijft het toestel langer in stand-by, wat resulteert in een lager energieverbruik. Naregeling in de ruimte waar de ruimtetemperatuursensor hangt is niet nodig. Alle radiatorkranen in de referentieruimte moeten volledig zijn geopend.
De invloed van de ruimtetemperatuursensor kan worden ingesteld met parameter CP240. Deze instelling bepaalt hoe groot de offset van de stooklijn is. De maximale offset is +20 °C.
Formule om de offset te berekenen:
Offset in °C = (richtwaarde ruimtetemperatuur - gemeten ruimtetemperatuur) * (1 + helling stooklijn) * Invloed.
Bijvoorbeeld: Als de invloedfactor CP240 op 3 is ingesteld, de helling van de stooklijn is 1,5, de gewenste ruimtetemperatuur is 20 °C en de gemeten ruimtetemperatuur is 18 °C: is de offset van de stooklijn (20 - 18) * (1+1,5) * 3 = 15 °C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Andrehj let wel dat de stooklijn verschuiving nooit boven CP000 uit zal komen. Dit is een harde limiet, waardoor de stooklijn een knik krijgt en horizontaal op deze temperatuur wordt afgevlakt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NAVTAC
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-10-2024
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:02:
Uitleg CP240
Voor wie (net als ik) zich afvroeg wat CP240 precies doet (dus met berekening): Dit kwam ik net tegen:
Dank voor het kopiëren van het berichtje dat ik plaatste op het Facebook Remeha Elga Ace forum...

Voor stook- én vertragingslijnen heb ik een Excel spreadsheet gemaakt waarmee deze lijnen makkelijk gevisualiseerd kunnen worden, inclusief eventuele persoonlijke instellingen daarvan en de grafische voorstellingen van CP000, AP063, HP000, HP051 en een eventuele offset-lijn als gevolg van de Ruimtecorrectie (CP240). Dit is mijn allereerste berichtje op het Tweakers forum, en zo te zien kan ik aan dit bericht geen Excel bijlagen koppelen. De eerste versie van die spreadsheet (iets minder gedetailleerd dan hierboven beschreven) kun je vinden op het Facebook Remeha Elga Ace forum (ik post daar wel onder een andere naam). De tweede versie is momenteel in de maak.

EDIT 31-01-2024 11:20: de tweede versie is inmiddels via deze koppeling beschikbaar. De eerste versie is van FB verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gir7x7nByzaLLNZY5zdrnebFcZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VCqM8yeLaU9gPGEskX2iVon.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYW4IaaC0WRn8d-yULWLHSwr8mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AG6dNYTIyirsLDTPVKyPV67q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door NAVTAC op 31-01-2024 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

@NAVTAC Super goed dit!

Hier te downloaden

[ Voor 167% gewijzigd door pj op 30-01-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:28
Heb even dat forum op FB bekeken, maar echt leesbaar en overzichtelijk is dat niet, tenminste op mijn mobiel. Zal er nog wel eens rondkijken, maar ik hou het liever hier op tweakers.net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NAVTAC
Dat klopt. Ook op de PC is het onoverzichtelijk. Facebook is niet geschikt als medium voor een forum. Bovendien is FB een datagraaier.

EDIT 31-01-2024 11:20: De tweede en hopelijk finale versie van mijn spreadsheet voor het visualiseren van stook- en vertragingslijnen van de Remeha Elga Ace is inmiddels via deze koppeling beschikbaar.

[ Voor 51% gewijzigd door NAVTAC op 31-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Mijn setitngs houden het ook goed in laaglast.
Soms een halve tot hele graad te warm in de woonkamer (tussen de 20 en 21 graden), maar geen pendelen. Hij schakelt gewoon uit voor een uur of langer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvocwHSUoGakOpK2eDuIFUA0vNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cvZcvCPkUPU2IUj0nJjNOv9L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-10 07:59
Ik heb sinds september ook een Elga Ace 4Kw hangen, en de binnenunit maakt op sommige momenten een fluit toon. Dat houdt dan een seconde of 20 aan, en gaat dan weer weg. Komt later dan weer terug, maar het is erg wisselend. Ik gok dat het een bepaald vermogen is dat dit veroorzaakt of iets dergelijks.

Is er iemand die iets soortgelijks ervaart, en mogelijk weet of er iets aan te doen is? Verder niet heel storend, maar het valt wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:51

nWn

In Geocentric Orbit

FoOnEeN schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:21:
Ik heb sinds september ook een Elga Ace 4Kw hangen, en de binnenunit maakt op sommige momenten een fluit toon. Dat houdt dan een seconde of 20 aan, en gaat dan weer weg. Komt later dan weer terug, maar het is erg wisselend. Ik gok dat het een bepaald vermogen is dat dit veroorzaakt of iets dergelijks.

Is er iemand die iets soortgelijks ervaart, en mogelijk weet of er iets aan te doen is? Verder niet heel storend, maar het valt wel op.
Ja, dit klinkt heel herkenbaar. Ik heb hier ook sinds installatie last van, zij het wel bij een Mercuria Ace. De fluit is hier best luid. Deze ochtend komt er iemand van Remeha langs, ik zal laten weten wat de uitkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-10 07:59
nWn schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:27:
[...]

Ja, dit klinkt heel herkenbaar. Ik heb hier ook sinds installatie last van, zij het wel bij een Mercuria Ace. De fluit is hier best luid. Deze ochtend komt er iemand van Remeha langs, ik zal laten weten wat de uitkomst is.
Graag, als het makkelijk te voorkomen is zou ik dat ook wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimero
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 09:49
FoOnEeN schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Had ik onlangs ook toen ik het debiet van de EA naar boven aanpaste (van 14 naar 16 l/min). Bij een bepaalde flow door de leidingen ontstond bij mij die fluittoon. Debiet iets lager gezet en het geluid was en bleef weg. Betekent natuurlijk niet dat dit bij jullie ook de oorzaak is, maar probeer het eens en je weet het meteen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NAVTAC
Een Excel-bestand met mijn verbruiksoverzicht over januari 2024 van mijn Elga Ace 4kW (buitentemperatuur en RV van 31 januari ontbreken nog in deze afbeelding). Gasverbruik alleen voor SWW is ongeveer 0,3 m3 per dag.

01-02-2024 16:10: Vanaf dit tijdstip beschikbaar via de eerder genoemde koppeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYqBfOzsgF7pGml0WYZA7819Vds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCiNVGxMBJQ7GhG4Xw1T56ST.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door NAVTAC op 09-02-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
[...]

Het is niet de zoemtoon van de waterpomp? Die kun je met PP016 begrenzen. Bij mij hoor ik een zoemtoon in de slaapkamer onder de technische ruimte als de pompsnelheid boven de 63% komt, dus PP016 heb ik op 63 gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door RulazZ op 01-02-2024 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

NAVTAC schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:14:
Verbruiksoverzicht over januari 2024 van mijn Elga Ace 4kW (buitentemperatuur en RV van 31 januari ontbreken nog in deze afbeelding). Gasverbruik alleen voor SWW is ongeveer 0,3 m3 per dag. [Afbeelding]
Durf het bijna niet te vragen: maar zou je deze excel ook willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:51

nWn

In Geocentric Orbit

[...]

Helaas, het lijkt niet heel makkelijk op te lossen te zijn, zie ook:
Goed, vanochtend iemand van Remeha over de vloer gehad.

Allereerst de fluittoon. Er is bevestigd dat dit niet hoort. De oorzaak zou lastig te achterhalen zijn, aangezien het uit de binnenunit, buitenunit en / of de koudemiddelleidingen kan komen (bijv. door een braam in die laatste). De monteur heeft allerlei zaken doorgemeten en met deze gegevens wordt door Remeha een plan van aanpak opgesteld. Hopelijk volgende week meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:47
Mijn Mercuria 6 kW hybride is dinsdag geplaatst en doet het prima, maar ook hier de fluittoon in de binnenunit die af en toe komt en gaat , ik denk dat die uit het koudemiddelcircuit komt.
Wat de oorzaak is begrijp ik nog niet, variaties in opgenomen vermogen en compressorfrequentie lijken er niet direct mee te maken te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NAVTAC
pj schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:54:
Durf het bijna niet te vragen: maar zou je deze excel ook willen delen?
01-02-2024 16:10: Vanaf dit tijdstip beschikbaar via de eerder genoemde koppeling.

[ Voor 5% gewijzigd door NAVTAC op 01-02-2024 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:10
Voor degene die er naar op zoek is de informatie van de aansluitkabel Remeha Smart Tool

Remeha smart tool koppelkabel geel, tbv o.a. Calenta Ace en Elga Ace

Kabel is 4 aderig
Smart Tool kant
RJ45 8p
3 bruin
6 rood
7 wit
8 geel

WP/CV kant
RJ12 6 pins
1 rood
2 wit
4 bruin
6 geel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toti44
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
hallo tweakers,

Allereerst maak ik gebruik van een vertaler omdat mijn Nederlands nog niet goed genoeg is. Dus ik hoop dat het nog steeds begrijpelijk is.

Ik ben onlangs verhuisd naar een huis met een Elga Ace 6kW. Ik heb waarschijnlijk een stomme vraag. Ik heb geprobeerd dit onderwerp te volgen en ik heb al veel geleerd over mijn WP.

Ik gebruik momenteel de WAR+RAR-instelling, met de combinatie van de stooklijn (helling 0,7, min. temperatuur 20). Wat mij is opgevallen is dat de WP niet stopt met werken, zelfs niet als de ingestelde temperatuur al is bereikt (zelfs boven de 1 graad, zoals je hieronder kunt zien).

Is dit normaal? Is er iets dat ik kan/moet aanpassen om de WP te laten stoppen zodra deze de ingestelde temperatuur overschrijdt? Status is altijd "Verwarming".. gaat bijna nooit naar Stand-by

Als ik het goed begrijp, zou ik de helling van de stooklijn moeten blijven verlagen totdat de ingestelde temperatuur = Gemeten temperatuur wordt. Is dat juist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FmyctVYWGTE3qoAC-dRpAnuTPc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e6B22yY7IF9bAC66FtN2MclS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door toti44 op 08-02-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Er zijn 2 dingen welke je kan doen (beste is een combinatie).
1 stooklijn zo dicht mogelijk op benodigde watertemperatuur leggen. Je hebt nu een overshoot met een watertemperatuur van bv 40 graden. Dit is dus blijkbaar teveel en na wat proberen en verlagen kom je misschien wel op 35 graden uit. Dit is heel goed in te stellen met de eTwist onder Installateur en dan Stooklijn.
2 ruimtecorrectie (CP240) verhogen. Staat standaard op 3. Ik heb hem op 7 staan zodat de stooklijn sterker wordt onderdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
  • Laatst online: 30-07 20:47
Ik heb het idee dat onze EA4 wel aardig werkt nu. Maak me alleen een beetje druk over de "spikes" die af en toe ontstaan. De EA komt dan heel kort even bij. Lijkt mij lange termijn niet goed voor de compressor.
Hoe kan ik dit oplossen?
Instellingen:
CP230 = 0.7
CP240= 7
CP780= ruimte
CP210/220= 15
thermostaat= etwist
continue ingesteld op 20,5 graad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-cgBC_NXCGbWr9wQpgXSdkh6g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4TRo0q1uvINeQopSFTC05a0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAB8OWYHrzrg5fQ3fOzdWq8mPGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imACInQ7VureJSu90iM0IuRP.jpg?f=fotoalbum_large

Ga je niet oplossen: ligt aan het weer en misschien aan locatie van je thermostaat (als deur naar gang open gaat koude lucht er langs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
pj schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:00:
[Afbeelding]

Ga je niet oplossen: ligt aan het weer en misschien aan locatie van je thermostaat (als deur naar gang open gaat koude lucht er langs).
Niet als je CP780 op alleen ruimte hebt staan nee. Maar als je op basis van buitentemperatuur (evt. met ruimtecompensatie) gaat draaien en dit goed inregelt zul je dit veel minder snel hebben.

Zo te zien staat de WP ook vooral in de nacht te draaien als het buiten het koudste is en de COP dus het laagst? Misschien is het het overwegen waard om toch een graadje nachtverlaging toe te passen?

@ruud1970 Wat voor afgiftesysteem heb je eigenlijk? Vloerverwarming of radiatoren? Welke aanvoertemperatuur heb je ongeveer nodig om het warm te houden deze dagen?

[ Voor 9% gewijzigd door RulazZ op 13-02-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
@RulazZ: ik heb beneden vloerverwarming i.c.m radiatoren boven, maar deze staan nagenoeg dicht (maximaal standje 2 ). Sinds gisteren regel ik op buiten en ruimte compensatie. Inderdaad staat nu de WP s'nachts volop te draaien. Redelijk wat herrie van buiten.

Zou het een goed idee zijn om en een half graadje nachtverlaging en stille modus van 22:00 tot 6:00 uur in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Een half graadje zou je inderdaad eerst eens kunnen proberen.

Heb je een pomplozer verdeler of een met pomp? En indien die laatste, op welke temperatuur staat die ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
RulazZ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:01:
Een half graadje zou je inderdaad eerst eens kunnen proberen.

Heb je een pomplozer verdeler of een met pomp? En indien die laatste, op welke temperatuur staat die ingesteld?
Ik heb een verdeler met pomp. Ik weet het, niet ideaal, maar vind het zonde deze te vervangen. Het is een pomp met drie standen. Deze ingesteld op stand twee. Thermostaat kraan in de toevoer staat op 42 graden.
CP000= 38 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
@Pietje555 heeft ook een setup met vloerverwarmingsverdeler met pomp, zij het wel een EA6, maar misschien heeft hij nog tips om dit beter in te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@ruud1970 Ik vind je grafiek eigenlijk wel netjes. De pieken stellen niets voor.
De Etwist heeft best wel een kleine hysterese waardoor afkoeling van de ruimte vrij snel opgemerkt wordt en de WP weer start.
Met WAR+RR moet de pomp draaien omdat hij anders de watertemperatuur niet kan meten. Koelt deze te ver onder de stooklijn dan start de WP, echter grijpt je thermostaat op ruimtetemperatuur weer vrij snel in en schakelt hem weer af.
De nacht doordraaien is logisch, het is dan buiten kouder dus dit geeft een hoger setpoint voor de watertemperatuur. Dit probeert hij vrijwel geheel op minimum last te doen, je zult dus weinig minder geluid kunnen halen. Hij gaat dit ook doen als het kouder wordt en dan op hoger vermogen wat nog veel meer geluid gaat geven. Stille modus (beperken op 50% vermogen) kan dan noodzakelijk zijn.
Nachtverlaging voorkomt dat hij in de nacht niet draait, echter zie je dan het probleem wat je om 20.00 al ziet. De WP start dan als de temperatuur omhoog moet voor de dag en deze krijgt dan een enorme plons afgekoeld water te verwerken. Hij moet dan volle kracht (of je moet de gasketel bij laten komen) waardoor hij snel gaat invriezen.
Ik vind een mengverdeler beter dan een gesloten, als je hem maar goed inregelt. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Een gesloten is eenvoudiger, en daarom werkt dit bij sommige beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
Pietje555 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:28:
@ruud1970 Ik vind je grafiek eigenlijk wel netjes. De pieken stellen niets voor.
De Etwist heeft best wel een kleine hysterese waardoor afkoeling van de ruimte vrij snel opgemerkt wordt en de WP weer start.
Met WAR+RR moet de pomp draaien omdat hij anders de watertemperatuur niet kan meten. Koelt deze te ver onder de stooklijn dan start de WP, echter grijpt je thermostaat op ruimtetemperatuur weer vrij snel in en schakelt hem weer af.
De nacht doordraaien is logisch, het is dan buiten kouder dus dit geeft een hoger setpoint voor de watertemperatuur. Dit probeert hij vrijwel geheel op minimum last te doen, je zult dus weinig minder geluid kunnen halen. Hij gaat dit ook doen als het kouder wordt en dan op hoger vermogen wat nog veel meer geluid gaat geven. Stille modus (beperken op 50% vermogen) kan dan noodzakelijk zijn.
Nachtverlaging voorkomt dat hij in de nacht niet draait, echter zie je dan het probleem wat je om 20.00 al ziet. De WP start dan als de temperatuur omhoog moet voor de dag en deze krijgt dan een enorme plons afgekoeld water te verwerken. Hij moet dan volle kracht (of je moet de gasketel bij laten komen) waardoor hij snel gaat invriezen.
Ik vind een mengverdeler beter dan een gesloten, als je hem maar goed inregelt. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Een gesloten is eenvoudiger, en daarom werkt dit bij sommige beter.
@Pietje555 : bedankt voor je input.
Heb nu de regeling op WAR+RR met stille modus en 0,5 graadje nachtverlaging. De nachtverlaging gaat twee uurtjes voor de stille modus wordt uitgeschakeld eraf. Hiermee probeer ik een hele steile op regel piek te voorkomen. Als het echt koud wordt ( rond de 0 graden) zal ik de nachtverlaging eruit halen.
Weet eigenlijk nog niet hoe ik de vvw pomp het beste kan instellen laagste stand of anders....?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
@ruud1970 Stand (debiet) van de pomp moet gelijk zijn aan het debiet wat de WP naar je verdeler stuurt. Is dit gelijk dan kan er geen menging plaats vinden, want wat erin gaat moet er nu eenmaal met vloeistoffen ook uit.
Benodigd debiet van je WP bepaal je aan de hand van je transmissieberekening. Dit geeft een bepaald vermogen. Dan Q=m*4,2* dT (m= liter per minuut/60)
Stand van de vloerverwarmingpomp bepaal je met de pompcurve.
Ik heb zelf een truuk toegepast om het inregelen makkelijker te maken. In de CV leiding naar de verdeler heb ik een drukgecompenseerde regelklep geplaatst welke ik het aantal liters op in kan stellen. Deze doet altijd precies het zelfde debiet. Daarna de pompstand schakelaar draaien tot er geen of weinig menging meer plaats vind. Fijnafregelen met de afsluiters op de groepen om de pomp eventueel iets te temperen en de groepen in balans te krijgen.
In de utiliteit wordt deze regelklep altijd geplaatst. In de woningbouw zie ik hem nooit en het voorkomt heel veel ellende.
Ding kost €100,- Ook voor een pomploze verdeler ideaal omdat je nauwelijks verder hoeft in te regelen.
https://www.techniekwebsh...r-15mm-lxh-75x67-3mm.html

• ruud1970
Pietje555 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:29:
@ruud1970 Stand (debiet) van de pomp moet gelijk zijn aan het debiet wat de WP naar je verdeler stuurt. Is dit gelijk dan kan er geen menging plaats vinden, want wat erin gaat moet er nu eenmaal met vloeistoffen ook uit.
Benodigd debiet van je WP bepaal je aan de hand van je transmissieberekening. Dit geeft een bepaald vermogen. Dan Q=m*4,2* dT (m= liter per minuut/60)
Stand van de vloerverwarmingpomp bepaal je met de pompcurve.
Ik heb zelf een truuk toegepast om het inregelen makkelijker te maken. In de CV leiding naar de verdeler heb ik een drukgecompenseerde regelklep geplaatst welke ik het aantal liters op in kan stellen. Deze doet altijd precies het zelfde debiet. Daarna de pompstand schakelaar draaien tot er geen of weinig menging meer plaats vind. Fijnafregelen met de afsluiters op de groepen om de pomp eventueel iets te temperen en de groepen in balans te krijgen.
In de utiliteit wordt deze regelklep altijd geplaatst. In de woningbouw zie ik hem nooit en het voorkomt heel veel ellende.
Ding kost €100,- Ook voor een pomploze verdeler ideaal omdat je nauwelijks verder hoeft in te regelen.
https://www.techniekwebsh...r-15mm-lxh-75x67-3mm.html
Hoi Pietje,
Bedankt voor je reactie. Aangezien ik geen enkele gegevens van de vvw pomp heb laat ik hem maar staan zoals deze nu staat; stand 2. Volgens mij wordt alles wel lekker warm zoals het hoort.
Ik heb wel eigenwijs het "stookregime" aangepast. Normaal temperatuur constant op 20,5. Nu een half graadje nacht verlaging van 22:00 uur tot 4:00 uur. Stille modus ingesteld van 22:00 uur tot 7:00 uur. Bedoeling is dat WP om 4 uur op half last lekker rustig de temperatuur omhoog brengt. Om 7:00 uur mag hij dan volle bak verder om de 20,5 graad weer te bereiken. Ben mij bewust dat het met de huidige temperaturen makkelijk zal gaan. Eind van de maand komen er nog een paar koude nachten, ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-10 12:22
Wellicht kun je eens je debiet uitlezen op je warmtepomp bij verschillende pomp instellingen. Dan weet je in welke mate dit beïnvloed wordt door je vloerverwarmingspomp. Bij mij op de Mercuria Ace 8kW is dat AM056.
Dan wel even zorgen dat er geen radiatoren of zones tijdens het testen dicht of open gaan, kortom zorgen dat er niets veranderd maar alleen je pomp van je vloerverwarming op verschillende standen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
royaljoop schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:41:
Wellicht kun je eens je debiet uitlezen op je warmtepomp bij verschillende pomp instellingen. Dan weet je in welke mate dit beïnvloed wordt door je vloerverwarmingspomp. Bij mij op de Mercuria Ace 8kW is dat AM056.
Dan wel even zorgen dat er geen radiatoren of zones tijdens het testen dicht of open gaan, kortom zorgen dat er niets veranderd maar alleen je pomp van je vloerverwarming op verschillende standen staan.
Dat is een goeie daar heb ik nog niet aan gedacht.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
  • Laatst online: 26-01 20:54
Weet iemand hoe ik van het (hysterese-) verschijnsel afkom dat de Elga overschakelt van warmtepomp naar gasketel als de buitentemperatuur onder de +4,4 graden daalt en pas weer terugschakelt van cv-ketel naar warmtepomp als de buitentemperatuur boven +7,4 graden stijgt?

Ik ben nieuw op dit forum en heb pas sinds december een Elga. Het blijkt echter niet eenvoudig om de Elga af te stemmen op ons huis; vooral omdat we een vrijstaand huis hebben zonder vloerverwarming en daar hebben kennelijk weinig mensen ervaring mee. Voor diegenen die in dezelfde situatie zitten heb ik mijn ervaringen op papier gezet.
Zie: http://everzijl.nl/wp-con...te-vijf-weken-Elga-v3.pdf
Inmiddels heb ik enkele problemen die in dat document staan waarschijnlijk opgelost. Behalve het probleem dat hier bovenaan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
buntenaar schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:22:
Weet iemand hoe ik van het (hysterese-) verschijnsel afkom dat de Elga overschakelt van warmtepomp naar gasketel als de buitentemperatuur onder de +4,4 graden daalt en pas weer terugschakelt van cv-ketel naar warmtepomp als de buitentemperatuur boven +7,4 graden stijgt?

Ik ben nieuw op dit forum en heb pas sinds december een Elga. Het blijkt echter niet eenvoudig om de Elga af te stemmen op ons huis; vooral omdat we een vrijstaand huis hebben zonder vloerverwarming en daar hebben kennelijk weinig mensen ervaring mee. Voor diegenen die in dezelfde situatie zitten heb ik mijn ervaringen op papier gezet.
Zie: http://everzijl.nl/wp-con...te-vijf-weken-Elga-v3.pdf
Inmiddels heb ik enkele problemen die in dat document staan waarschijnlijk opgelost. Behalve het probleem dat hier bovenaan staat.
Misschien is het handig als je de parameters waarop ketel en warmtepomp staan ingesteld op dit forum met iedereen deelt. Wellicht zijn er dan ervaringsdeskundigen die hierop reageren en advies kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
Ik heb een tabel met mijn parameter settings neergezet op: http://everzijl.nl/wp-con...tersettings-17-2-2024.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
@buntenaar
Je hebt de bivalente temperatuur HP000 erg hoog staan op 15C, zet die eens op 0C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
@buntelaar:
Naast wat waldi62 zegt zou ik CP210/220 op 15 zetten, dan volgt de stooklijn de temperatuur ingesteld door de etwist. CP230 om te beginnen op 1.2. CP000 is de maximale temperatuur die de wp mag maken. Ik zou die op 55 zetten en AP063 op 65. Deze parameter is de maximale temperatuur voor de ketel. Verder zou ik een constante temperatuur instellen. En misschien kun je de flow en maximale pomp toerental wat omlaag instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Je moet je warmtepomp 24/7 op een en dezelfde temperatuur zetten. Als je van 19 naar 21 gaat zal gaskachel altijd bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
@buntenaar
Ik heb het leuke verslag in je eerste post doorgelezen.
Ik zie dat je een behoorlijk hoge aanvoertemperatuur nodig hebt van Ta 45C bij Tb 4C.
Dit beïnvloedt de COP, het vermogen en het omschakelpunt van WP naar CV.
Een warmtepomp houdt niet van variatie in warmtevraag en ook debietveranderingen (kraan open/dicht) ontregelen de werking.
Een airco is wat dat betreft veel makkelijker te bedienen.
Wij hebben ook 2 jaar verwarmd met een airco en zijn ook vanwege gebrek aan comfort overgegaan tot de aanschaf van een WP.
Ik ben ook nog aan het inregelen met mijn WP, die draait nu bijna 2 weken, en begrijp het gedrag wat ik zie ook niet altijd.
Verander niet teveel tegelijk, dan zie je beter wat er gebeurt.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
Dank jullie allemaal voor je reacties.

Ik zie dat het tijd wordt je ook te laten weten wat ik sindsdien zelf heb gedaan. Zie daarvoor mijn verhaal over de tweed 5 weken: http://everzijl.nl/wp-con...de-vijf-weken-Elga-v1.pdf

En graag zou ik horen of jullie ook last hebben van die hysterese waar ik mee worstel (en die overigens ook beschreven wordt in een test van de Elga4 in de Consumentenbond) te weten: Het verschijnsel dat de Elga overschakelt van warmtepomp naar gasketel als de buitentemperatuur onder de +4,4 graden daalt en pas weer terugschakelt van cv-ketel naar warmtepomp als de buitentemperatuur boven +7,4 graden stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Die hysteresis komt door je instellingen, 15 graden bivalente temperatuur is veel te hoog. Zou deze fors lager zetten (probeer eens richting de 7 graden te gaan, dan doe je bij deze temperaturen alles met de WP) en geen nachtverlaging toepassen. Daarnaast electrisch vermogen meten. Blijft deze gemiddeld fors onder de 1400-1600 watt dan kan je nog een stuk lager met je bivalente temperatuur.

Hoe is je woning geïsoleerd, wat voor afgifte systeem heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

buntenaar schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:08:
Dank jullie allemaal voor je reacties.

Ik zie dat het tijd wordt je ook te laten weten wat ik sindsdien zelf heb gedaan. Zie daarvoor mijn verhaal over de tweed 5 weken: http://everzijl.nl/wp-con...de-vijf-weken-Elga-v1.pdf

En graag zou ik horen of jullie ook last hebben van die hysterese waar ik mee worstel (en die overigens ook beschreven wordt in een test van de Elga4 in de Consumentenbond) te weten: Het verschijnsel dat de Elga overschakelt van warmtepomp naar gasketel als de buitentemperatuur onder de +4,4 graden daalt en pas weer terugschakelt van cv-ketel naar warmtepomp als de buitentemperatuur boven +7,4 graden stijgt.
Het voordeel van een forum is dat je daar dingen kan posten hè ....

Maw graag hier posten ipv allerlei linkjes naar pdf's.

On topic: je moet echt inlezen hoe je een warmtepomp gebruikt: geen nachtverlaging, alle ruimtes op constante temperatuur houden (dus geen knoppen open en dicht). Dan zal het ws lukken om met een pruttelende WP alles op temp te houden, Maw stoppen met redeneren alsof je een CV ketel hebt.

Mijn matig geïsoleerd huis uit 1956 met LTV houd ik nu warm met een aanvoertemp van 25 graden en bij dit deze buiten temperaturen gaat hij ook regelmatig helemaal uit.

[ Voor 20% gewijzigd door pj op 18-02-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-09 23:48
pj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:04:
[...]

Het voordeel van een forum is dat je daar dingen kan posten hè ....

Maw graag hier posten ipv allerlei linkjes naar pdf's.

On topic: je moet echt inlezen hoe je een warmtepomp gebruikt: geen nachtverlaging, alle ruimtes op constante temperatuur houden (dus geen knoppen open en dicht). Dan zal het ws lukken om met een pruttelende WP alles op temp te houden, Maw stoppen met redeneren alsof je een CV ketel hebt.

Mijn matig geïsoleerd huis uit 1956 met LTV houd ik nu warm met een aanvoertemp van 25 graden en bij dit deze buiten temperaturen gaat hij ook regelmatig helemaal uit.
De pdf van Buntenaar zijn bij mij op de tablet niet te openen !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
@buntenaar Wat anderen al zeggen mbt nachtverlaging etc. Maar wellicht ter overvloede: je aanvoertemperatuur is echt hoog, samen met je hoge debiet kan de Elga dat gewoon niet leveren beneden de buitentemperatuur die je noemt. Daarboven wel maar waarschijnlijk ook niet efficiënt.

Je stooklijn zal omlaag moeten voor efficiëntie, ook moet je voorkomen dat je opeens veel vermogen vraagt. Dus constante temperatuur in huis en rustig aan met de ruimteinvloed parameter. Als je het met lagere temperaturen niet warm houdt (niet krijgt!), dan moet je iets doen aan het afgiftesysteem.

En voor de ruimteinvloed: als je nu bij wijze van spreken met een koud biertje langs de thermostaat loopt (of realistischer even ventileert) zakt je COP in elkaar en/of vliegt je ketel aan.. Met je instellingen leidt een halve graad verschil tussen Tg en Tr al tot een offset van 6 graden in de aanvoer. Dat is ongeveer 6kW vermogen bij jouw debiet: alles wat je Elga kan leveren. Omdat behalve het water je huis ook nog moet worden verwarmd gaat dat dan op gas..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
@buntenaar
"
En dit gebeurt vrijwel elke ochtend,
omdat de verwarming in de nacht ‘uitstaat’ (16°) en aan het begin van de dag het huis weer
opwarmt. Deze aanpak is namelijk bij radiatoren goedkoper (slechts een derde van de
energiekosten) dan de hele nacht het huis op temperatuur houden zoals gebruikelijk is bij
vloerverwarming
"
Dit is met een warmtepomp niet correct.
gewoon continu gelijke temperatuur of evt bij dagtemp > 5 graden b.v.
1200 19,2
1400 19,4
1700 19,6
1900 19,8
2300 19

Waarmee de WP vooral overdag draait, wat prettig is voor de warmtebeleving

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
pj schreef:
[quote]pj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:04:
[...]

Sorry, dit is de eerste keer dat ik een forum gebruik en ik moet mijn weg nog vinden. Ik hoorde dat mijn documenten teveel pagina’s bevatten om ze rechtstreeks op het forum te zetten en daarom heb ik ze als PDF op een (ongebruikte) website gezet: https://everzijl.nl/elga/
Ik ga proberen ze er ook op te krijgen als direct leesbare tekst, misschien is dat gebruikersvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
pj schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:07:
Je moet je warmtepomp 24/7 op een en dezelfde temperatuur zetten. Als je van 19 naar 21 gaat zal gaskachel altijd bijspringen.
Dat heb ik geprobeerd, maar dat kostte 8-10kWh per nacht om de zaak op temperatuur te houden, terwijl de gasketel slechts 0,7 – 1 m3 gas verbruikt om het huis in de ochtend (met Ta=60) weer op te warmen. Dat is drie keer zo goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
rft80 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:23:
Die hysteresis komt door je instellingen, 15 graden bivalente temperatuur is veel te hoog. Zou deze fors lager zetten (probeer eens richting de 7 graden te gaan, dan doe je bij deze temperaturen alles met de WP) en geen nachtverlaging toepassen. Daarnaast electrisch vermogen meten. Blijft deze gemiddeld fors onder de 1400-1600 watt dan kan je nog een stuk lager met je bivalente temperatuur.

Hoe is je woning geïsoleerd, wat voor afgifte systeem heb je?
Wij hebben een vrijstaand huis dat ergens begin jaren 70 is gebouwd met technieken die toen gebruikelijk waren. Maar we hebben de afgelopen jaren de verwarming waterzijdig geschikt gemaakt voor lage temperatuur. Weliswaar zonder vloerverwarming, maar met 12 radiatoren en
3 High Performance Convectors (Betherma) die voorzien zijn van thermostaatkranen en/of
debiet-regelaars (IMI-Heimeier).

Waldi62 suggereerde ook om HP000 te verlagen. Ik heb de bivalent temperatuur HP000 in het begin ook lager gehad (4,7,8,10 graden) maar liep toen aan tegen problemen met opwarmen. Maar ik ga er toch weer eens naar kijken.
Eigenlijk is het enige probleem dat de gasketel het huis op temperatuur blijft houden als zijn opwarm-werk achter de rug is. Hij levert dan een Ta van 42 – 44 graden met een laag vermogen en dat zou de warmtepomp ook prima kunnen. Misschien moet ik op zoek naar een parameter om de gasketel alleen een Ta groter dan 45 te laten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
@buntenaar waarom wil je overdags wel de wp laten draaien, maar vind je hem 's nachts te duur?

Juist door hem constant te laten draaien kan de Ta omlaag en de efficiëntie omhoog. Je denkt nog op gas manier van stoken en draait nog met gas watertemperaturen, logisch dat gas dan goedkoper lijkt.

Probeer de adviezen hier misschien gewoon eens uit? Je kan altijd nog terug naar je zelfbedachte manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
romon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:09:
@buntenaar Wat anderen al zeggen mbt nachtverlaging etc. Maar wellicht ter overvloede: je aanvoertemperatuur is echt hoog, samen met je hoge debiet kan de Elga dat gewoon niet leveren beneden de buitentemperatuur die je noemt. Daarboven wel maar waarschijnlijk ook niet efficiënt.

Je stooklijn zal omlaag moeten voor efficiëntie, ook moet je voorkomen dat je opeens veel vermogen vraagt. Dus constante temperatuur in huis en rustig aan met de ruimteinvloed parameter. Als je het met lagere temperaturen niet warm houdt (niet krijgt!), dan moet je iets doen aan het afgiftesysteem.

En voor de ruimteinvloed: als je nu bij wijze van spreken met een koud biertje langs de thermostaat loopt (of realistischer even ventileert) zakt je COP in elkaar en/of vliegt je ketel aan.. Met je instellingen leidt een halve graad verschil tussen Tg en Tr al tot een offset van 6 graden in de aanvoer. Dat is ongeveer 6kW vermogen bij jouw debiet: alles wat je Elga kan leveren. Omdat behalve het water je huis ook nog moet worden verwarmd gaat dat dan op gas..
Mijn aanvoertemperatuur is inderdaad echt hoog (40 -45 graden) maar dat was ook zo toen ik nog stookte met alleen een gasketel. Komt waarschijnlijk door het huis en het afgiftesysteem zonder vloerverwarming (12 radiatoren en 3 HPC convectors).
Ik ben ook bang dat de Elga het gewoon niet aankan. Het zal in elk geval niet eenvoudig zijn om beneden die Tb=+4 te komen. Ik hoop daarom dat de vermogenskarakteristiek van JBtL de juiste is en daar begint het gelukkig wel op te lijken zoals je kunt zien in mijn tweede document.
Oeps, die hoge CP240 kon inderdaad weleens een probleem worden. Ga ik zeker in de gaten houden zodra we wat lagere buitentemperaturen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
buntenaar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:19:
[...]

Mijn aanvoertemperatuur is inderdaad echt hoog (40 -45 graden) maar dat was ook zo toen ik nog stookte met alleen een gasketel. Komt waarschijnlijk door het huis en het afgiftesysteem zonder vloerverwarming (12 radiatoren en 3 HPC convectors).
Ik ben ook bang dat de Elga het gewoon niet aankan. Het zal in elk geval niet eenvoudig zijn om beneden die Tb=+4 te komen. Ik hoop daarom dat de vermogenskarakteristiek van JBtL de juiste is en daar begint het gelukkig wel op te lijken zoals je kunt zien in mijn tweede document.
Oeps, die hoge CP240 kon inderdaad weleens een probleem worden. Ga ik zeker in de gaten houden zodra we wat lagere buitentemperaturen krijgen.
Natuurlijk was het bij de gasketel al zo. Maar je gasketel brandde niet 24/7 in het stookseizoen. Je Elga wel. Het is een andere manier van verwarmen, alleen dan pluk je de vruchten.

Als je nu 1/3 vd tijd de verwarming uit hebt staan, betekent dat dat je ook het vermogen met 1/3 kunt verlagen. Dat levert de efficiëntieverbetering op die je nodig hebt om je Elga rendabel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Draait je wp überhaupt op volle capaciteit? Als die gasbrander de hele tijd bijspringt krijgt je wp ook geen kans. Low and slow zijn de sleutelwoorden.

Zou eens beginnen met je electrisch vermogen te meten en nachtverlaging uitzetten. Wellicht ook je stille modus uit. En die hp000 richting de 7 graden. Het is nu niet al te koud dus geen man overboord als je binnentemperatuur een beetje zakt.

Hoe is je hp051 ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
romon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:19:
@buntenaar waarom wil je overdags wel de wp laten draaien, maar vind je hem 's nachts te duur?
De warmtepomp werkt nu ‘s nachts niet want de ruimtetemperatuur zakt nooit tot 16 graden (=”slapen”) en daardoor wordt er in de praktijk 8 uur lang niet gestookt. In de ochtend moet de ruimte dan wel 2 tot 3 graden worden opgewarmd en daarna houdt de warmtepomp de zaak 16 uur op temperatuur. Overigens, bij de huidige milde buitentemperaturen doet de warmtepomp ook het opwarmen omdat het tempverschil klein is en zijn vermogen groot; de gasketel doet het opwarmen dus alleen bij lage buitentemperaturen.
romon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Natuurlijk was het bij de gasketel al zo. Maar je gasketel brandde niet 24/7 in het stookseizoen. Je Elga wel. Het is een andere manier van verwarmen, alleen dan pluk je de vruchten.
Als je nu 1/3 vd tijd de verwarming uit hebt staan, betekent dat dat je ook het vermogen met 1/3 kunt verlagen. Dat levert de efficiëntieverbetering op die je nodig hebt om je Elga rendabel te krijgen.
Bedoel je dat de Ta overdag omlaag kan als de warmtepomp niet 16 maar 24 uur draait? Zo ja, ook in mijn geval? Ik heb geen vloerverwarming maar convectors en die hebben een heel geringe warmtecapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

buntenaar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:05:
[...]

De warmtepomp werkt nu ‘s nachts niet want de ruimtetemperatuur zakt nooit tot 16 graden (=”slapen”) en daardoor wordt er in de praktijk 8 uur lang niet gestookt. In de ochtend moet de ruimte dan wel 2 tot 3 graden worden opgewarmd en daarna houdt de warmtepomp de zaak 16 uur op temperatuur. Overigens, bij de huidige milde buitentemperaturen doet de warmtepomp ook het opwarmen omdat het tempverschil klein is en zijn vermogen groot; de gasketel doet het opwarmen dus alleen bij lage buitentemperaturen.

[...]

Bedoel je dat de Ta overdag omlaag kan als de warmtepomp niet 16 maar 24 uur draait? Zo ja, ook in mijn geval? Ik heb geen vloerverwarming maar convectors en die hebben een heel geringe warmtecapaciteit.
Zet je stooklijn nou eens op 1.0 en constante temp op 20 graden (24/7).

En je denkt nog steeds vanuit gas. STOP daarmee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
rft80 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:47:
Draait je wp überhaupt op volle capaciteit? Als die gasbrander de hele tijd bijspringt krijgt je wp ook geen kans. Low and slow zijn de sleutelwoorden.
Ja, dat vroeg ik me ook af. Want als de gasketel meedoet is het ook niet te zien.
HP051 staat de laatste weken weer op -15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
pj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:07:
[...]

Zet je stooklijn nou eens op 1.0 en constante temp op 20 graden (24/7).
En je denkt nog steeds vanuit gas. STOP daarmee!
Die setting van de stooklijn heb ik eind januari ook geprobeerd maar dat leverde een nog hoger omschakelpunt op en toen ben ik gaan zakken met CP230 tot waar ik nu zit: 0,5

Nou, het is niet dat ik niet van het gas af wil, graag zelfs. En kunnen werken met een lagere Ta overdag is de sleutel. Maar ik begrijp nog niet hoe doorstoken tijden “slapen” daarbij kan helpen. Kun je dat uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
[quote]buntenaar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Ja, dat vroeg ik me ook af. Want als de gasketel meedoet is het ook niet te zien.

[...]

Koop een slimme stekker met energiemeter. Veel mensen hier gebruiken die van homewizard. Is laagdrempelig en geeft je geheid meer inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
[b]rft80 in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"rft80 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:29

Koop een slimme stekker met energiemeter. Veel mensen hier gebruiken die van homewizard. Is laagdrempelig en geeft je geheid meer inzicht.
Ah, had ik je niet goed begrepen. De Elga hangt aan een energiemeter en die geeft de input. Maar ik bedoel als ik met AM047 de output uitlees is dat volgens mij het totaal, dus warmtepomp plus ketel, en dan weet ik niet welk deel afkomstig is van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
buntenaar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Nou, het is niet dat ik niet van het gas af wil, graag zelfs. En kunnen werken met een lagere Ta overdag is de sleutel. Maar ik begrijp nog niet hoe doorstoken tijden “slapen” daarbij kan helpen. Kun je dat uitleggen?
Wat jij lijkt te doen is de warmtepomp benaderen als een gasketel. Dat gaat niet, je geeft zelf aan dat de ketel 5 keer meer capaciteit heeft dan je warmtepomp. Maar diezelfde gasketel moduleert ook en draait niet volcontinu.

Als je het huis op temperatuur houdt en s nachts niet laat afkoelen dan kan de warmtepomp het makkelijker zelf af; je spreidt zo het beschikbare vermogen over 24 uur - in theorie 24 * 6 kwh = 144kwh thermisch vermogen - gelijk aan die gasketel 5 uur volcontinu laten branden.

Mijn huis is redelijk goed geïsoleerd (2008); ik pas bij temperaturen onder de 6 graden geen nachtverlaging toe. Zo kan de warmtepomp met weinig moeite het huis warm houden.

Nu het warmer is pas ik wel nachtverlaging toe.

Als voorbeeld, met de huidige buiten temperatuur sta ik 1 graad nachtverlaging toe; daar doet de warmtepomp op laaglast (in mijn geval 400w, ca 33% van maximaal electrisch vermogen) ruim 3 uur over. Dat betekent dat ik om half 5 de thermostaat op de doel temperatuur moet zetten. Met een gasketel zou je ditzelfde verschil waarschijnlijk binnen een half uur kunnen overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
buntenaar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:40:
[...]

Ah, had ik je niet goed begrepen. De Elga hangt aan een energiemeter en die geeft de input. Maar ik bedoel als ik met AM047 de output uitlees is dat volgens mij het totaal, dus warmtepomp plus ketel, en dan weet ik niet welk deel afkomstig is van de warmtepomp.
Dan moet je zorgen dat je je energie meter kan uitlezen zodat je het opgenomen electrisch vermogen kan achterhalen. Die waarde die de Elga geeft heb je weinig aan.

Maar nogmaals (en die feedback is vrij consistent) warmtepomp lange runs laten maken, daar ligt de sleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
Als het s'nachts afkoelt warm je overdag in de morgen niet alleen de lucht in de ruimtes op maar ook inboedel, muren, vloeren enz.
Voor dat opwarmen is extra energie nodig, dus “de CV warmt het goedkoop op met 1 m3 klopt niet. Anders zou je dagverbruik met de CV 3 kuub zijn (want je denkt dat je een nacht “sparen” met dat beetje gas goed maakt. Ik denk het niet.

Extra isoleren is misschien een noodzakelijke stap, vloerverwarming zou ook enorm helpen. Ik heb beide gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
rft80 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Als je het huis op temperatuur houdt en s nachts niet laat afkoelen dan kan de warmtepomp het makkelijker zelf af; je spreidt zo het beschikbare vermogen over 24 uur - in theorie 24 * 6 kwh = 144kwh thermisch vermogen - gelijk aan die gasketel 5 uur volcontinu laten branden.
Mijn huis is redelijk goed geïsoleerd (2008); ik pas bij temperaturen onder de 6 graden geen nachtverlaging toe. Zo kan de warmtepomp met weinig moeite het huis warm houden.

Nu het warmer is pas ik wel nachtverlaging toe.
Als voorbeeld, met de huidige buiten temperatuur sta ik 1 graad nachtverlaging toe; daar doet de warmtepomp op laaglast (in mijn geval 400w, ca 33% van maximaal electrisch vermogen) ruim 3 uur over. Dat betekent dat ik om half 5 de thermostaat op de doel temperatuur moet zetten. Met een gasketel zou je ditzelfde verschil waarschijnlijk binnen een half uur kunnen overbruggen.
waldi62 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:09:
Als het s'nachts afkoelt warm je overdag in de morgen niet alleen de lucht in de ruimtes op maar ook inboedel, muren, vloeren enz. Voor dat opwarmen is extra energie nodig, dus “de CV warmt het goedkoop op met 1 m3 klopt niet. Anders zou je dagverbruik met de CV 3 kuub zijn (want je denkt dat je een nacht “sparen” met dat beetje gas goed maakt. Ik denk het niet.

Extra isoleren is misschien een noodzakelijke stap, vloerverwarming zou ook enorm helpen. Ik heb beide gedaan.
Helder. Jullie bedoelen dus: gebruik de warmtecapaciteit van de stenen en inventaris om ‘s nachts warmte op te slaan zodat er overdag minder behoeft te worden geleverd. Ik ga dat uitproberen zodra de buitentemperatuur weer gezakt is, want tijdens de milde dagen van de laatste tijd doet de warmtepomp het werk zelfs op halve kracht en wordt er geen gas gebruikt; oftewel is die nachtverlaging van een graad of 2 geen probleem. Bij lage temperaturen moet nachtverlaging (die dan ook groter is) wel worden voorkomen.

Extra isoleren zit er niet meer in; we hebben de afgelopen jaren alles al gedaan wat enigszins mogelijk was en zullen nu met het resultaat moeten leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

buntenaar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:09:
[...]

[...]

Helder. Jullie bedoelen dus: gebruik de warmtecapaciteit van de stenen en inventaris om ‘s nachts warmte op te slaan zodat er overdag minder behoeft te worden geleverd. Ik ga dat uitproberen zodra de buitentemperatuur weer gezakt is, want tijdens de milde dagen van de laatste tijd doet de warmtepomp het werk zelfs op halve kracht en wordt er geen gas gebruikt; oftewel is die nachtverlaging van een graad of 2 geen probleem. Bij lage temperaturen moet nachtverlaging (die dan ook groter is) wel worden voorkomen.

Extra isoleren zit er niet meer in; we hebben de afgelopen jaren alles al gedaan wat enigszins mogelijk was en zullen nu met het resultaat moeten leven.
Dan hou je over Lage Temeratuur Radiatoren en/of radiatorventilatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• romon
buntenaar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:09:
[...]

[...]

Je hoeft er niet mee te wachten! De stooklijn is voor alle temperaturen. Ook bij hogere buitentemperaturen is de toename in COP groot als je de aanvoertemperatuur laat dalen. Het gaat er niet om dat de Elga het nu ook aankan zonder gas, maar dat het met minder elektriciteit kan.

Kijk naar de laatste tabel uit deze eerdere post: waldi62 in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Stel, versimpeld voorbeeld voor het idee. Neem de twee omcirkelde punten op onderstaande snippet. Die liggen qua vermogen ongeveer 1/3 van elkaar af. Precies de 8 uur van iedere dag dat jij je Elga uit zet snachts. In 16 en 24 uur leveren allebei ongeveer evenveel warmte, alleen de COP bij de lagere Ta is bijna de helft hoger!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFi_lU3Bbbc5i_oopYf6CtUR_Tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jym8Ps31mts1gsbHS1obXhBs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
-

[ Voor 99% gewijzigd door romon op 18-02-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
romon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:21:
[...]

Je hoeft er niet mee te wachten! De stooklijn is voor alle temperaturen. Ook bij hogere buitentemperaturen is de toename in COP groot als je de aanvoertemperatuur laat dalen. Het gaat er niet om dat de Elga het nu ook aankan zonder gas, maar dat het met minder elektriciteit kan.
Stel, versimpeld voorbeeld voor het idee. Neem de twee omcirkelde punten op onderstaande snippet. Die liggen qua vermogen ongeveer 1/3 van elkaar af. Precies de 8 uur van iedere dag dat jij je Elga uit zet snachts. In 16 en 24 uur leveren allebei ongeveer evenveel warmte, alleen de COP bij de lagere Ta is bijna de helft hoger!

[Afbeelding]
Ja de COP is bij de lagere Ta (35) inderdaad hoger. Maar als je de kosten per dag uitrekent dan kom je bij 24uur-van-35 graden en 16uur-van-45graden volgens mij weer op ongeveer dezelfde dagkosten uit.
En dan zit de winst van de lagere Ta toch in de extra dagen dat je de Elga kunt gebruiken zonder gas? Ik begreep althans dat dat het voordeel van vloerverwarming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Nee klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
@buntenaar
rft80 heeft gelijk.
Je kan met een lagere COP niet efficiënter draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
buntenaar schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:59:
[...]

Ja de COP is bij de lagere Ta (35) inderdaad hoger. Maar als je de kosten per dag uitrekent dan kom je bij 24uur-van-35 graden en 16uur-van-45graden volgens mij weer op ongeveer dezelfde dagkosten uit.
En dan zit de winst van de lagere Ta toch in de extra dagen dat je de Elga kunt gebruiken zonder gas? Ik begreep althans dat dat het voordeel van vloerverwarming is.
Het kan alleen goedkoper zijn als je COP zo laag is dat verwarmen met gas goedkoper is dan elektriciteit. Wat niet ondenkbaar is met jouw (sorry, slechte) instellingen. Of je hebt goedkoop gas en/of dure stroom

Dus COP kleiner dan: ~9.7 / ( Pg / Pe ). Wat komt daar uit?

De oplossing is natuurlijk je COP verhogen en niet sturen op meer gas ipv stroom. En evt energiecontract shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
Rft80
Nee klopt niet.

waldi62
rft80 heeft gelijk. Je kan met een lagere COP niet efficiënter draaien.

romon
Het kan alleen goedkoper zijn als je COP zo laag is dat verwarmen met gas goedkoper is dan elektriciteit. Wat niet ondenkbaar is met jouw (sorry, slechte) instellingen. Of je hebt goedkoop gas en/of dure stroom. Dus COP kleiner dan: ~9.7 / ( Pg / Pe ). Wat komt daar uit?
De oplossing is natuurlijk je COP verhogen en niet sturen op meer gas ipv stroom. En evt energiecontract shoppen.

Ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen. Ik kijk naar de kosten per dag/ per 24 uur.
In het voorbeeld dat romon gaf (mooi voorbeeld trouwens) komt geen gas te pas; het is een vergelijking van twee warmtepomp-gevallen. Die twee leveren per dag allebei ongeveer evenveel evenveel warmte op, en mijn opmerking is dat ze ook ongeveer evenveel kosten PER DAG. Reken het maar na. Bij kosten moet je namelijk niet alleen naar de COP kijken, maar ook de duur meenemen. Kortom, ik stuur niet op tarief, maar op de totaalkosten van een dag. Het kan me eigenlijk ook niet schelen of de Elga gas gebruikt als dat het goedkoopst is. Mijn idee van efficiëntie hangt dus aan de dagkosten en niet aan de COP.
Wellicht ontstaat daardoor een misverstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buntenaar
romon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:00:
[...]

....Wat niet ondenkbaar is met jouw (sorry, slechte) instellingen.
Jammer dat je mijn slechte smaak niet waardeert, maar het ziet ernaar uit dat we volgende week goed testweer gaan krijgen voor een set alternatieve instellingen. Kun je mij een lijstje geven van settings waarvan je vindt dat die wel goed zijn? Ga ik ze proberen,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rft80
buntenaar schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:36:

Is geen misverstand. COP duidt op efficiëntie, dus hogere COP is altijd goedkoper dan lagere COP. Er is slechts 1 uitzondering, wanneer je op dynamisch tarief zit en de gasprijs ten opzichte van de electra prijs significant laag is. Dit is echter bij de huidige belasting op gas totaal niet reëel.

Hopelijk helpt onderstaand rekenvoorbeeld je een beetje. Anders gewoon kop in het zand steken en lekker doorstoken met gas.

Scenario 1: cop van 4 bij 1.5kw electrisch opgenomen vermogen gedurende 10 uur leidt tot 60kwh energie afgifte bij 15kwh electriciteit verbruik a 25c per kWh =€ 3.75

Scenario 2: COP van 5, om tot de zelfde hoeveelheid afgifte te komen heb je slechts 12kwh electriciteit nodig, of wel € 3.-bij hetzelfde tarief

Scenario 3: Gas - voor 60kwh energie uit gas heb je minimaal 6m3 gas nodig (uitgaande van zeer efficiënte verbranding). Dit kost vandaag EUR 1.06 per m3, ofwel €6.36

Pas bij een COP rond de 2.5 kom je op het punt dat gas goedkoper is bij de huidige tarieven.

NB, ik gebruik hier de dagprijs van gas bij zonneplan en pak de hoogste kWh prijs voor de komende 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
buntenaar schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:25:
[...]

Jammer dat je mijn slechte smaak niet waardeert, maar het ziet ernaar uit dat we volgende week goed testweer gaan krijgen voor een set alternatieve instellingen. Kun je mij een lijstje geven van settings waarvan je vindt dat die wel goed zijn? Ga ik ze proberen,
We proberen alleen maar te helpen. In je verhaal las ik dat de besparing tegenviel, hopelijk kunnen we daar iets aan doen.

Mijn suggestie voor instellingen:
  • CP210(220): Voetpunt stooklijn: 20 (of 15 icm eTwist)
  • CP230: Helling stooklijn: 1,0 om te beginnen, vervolgens 0,1 er bij of af als het afkoelt of te warm wordt
  • CP240: Ruimteinvloed: Standaard 3 is ok
  • CP320: Handmatig. Constante kamertemperatuur instellen: geen nachtverlaging
Rest staat al prima. Heb je een eTwist? En pas instellingen veranderen als je huis op temperatuur is: het is de bedoeling de boel op temperatuur te houden ipv te brengen. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

buntenaar schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:36:

Ik kijk naar de kosten per dag/ per 24 uur.

Kortom, ik stuur niet op tarief, maar op de totaalkosten van een dag. Het kan me eigenlijk ook niet schelen of de Elga gas gebruikt als dat het goedkoopst is. Mijn idee van efficiëntie hangt dus aan de dagkosten en niet aan de COP.
Juist in deze redenatie schuilt een probleem in het nadeel van de warmtepomp. Een warmtepomp houdt van laag en traag en juist door je warmtepomp 24/7 op dezelfde temperatuur laten werken kan ervoor zorgen dat de warmtepomp zuiniger werkt.

Doordat je nu nachtverlaging toepast moet je warmtepomp, soms samen met de ketel, veel harder werken om je woning weer op temperatuur te krijgen, gedurende die periode is je COP lager ( veel lager vermoed ik gebaseerd op eigen cijfers ) dan wanneer je door stookt. En dit wordt maar voor een klein deel gecompenseerd door de nachtverlaging die is toegepast.

Wat anderen ook al zeiden: Het moment dat je 24/7 op 1 temperatuur stookt neemt je thermische massa in huis die temperatuur aan. Dat is hetgeen wat het aangenaam maakt in huis.

Ik stook al ruim een jaar 24/7 op 1 enkele temperatuur en heb alle radiatoren in huis gewoon open staan zei het boven met thermostaatknoppen. Sinds goed een maand stook ik ook weersafhankelijk met ruimtecompensatie met de ELGA ACE. Zo zuinig als de afgelopen paar weken heb ik nog nooit gestookt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
Allen ik denk dat ik de juiste instellingen gevonden heb.
Voor diegene dit het interessant vindt deel ik ze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/868Sj8G_3yoDOtBasOVANLI2VXM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5kRcP8M5FeRJZwks19RGQdXN.png?f=user_large

Eergisteren de flow ingesteld naar 8 liter/min samen met het max. pomptoerental naar 60% waardoor de COP omhoog schiet.
In tegenstelling tot wat Martin Kleinman schrijft lijkt bij ons "ruimteregeling" het zuinigst te werken.
Pagina: 1 ... 12 ... 32 Laatste