Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:04:
[...]

@Pietje555 en @RulazZ Hoe ziet dit gedrag na defrosts er bij jullie WP uit? (Volgens mij zijn jullie in dit topic degenen met de uitgebreidste monitoring).
Lijkt dat meer bovenstaande WP1 of WP2 van Grolsch?
Die van mij lijkt heel erg op het FB plaatje als ie de hele dag vol gas draait (Dit was met de BL1 Alleen PV met Ta+3graden actief, dus hij haalt eigenlijk zijn Ta setpoint niet op die dag (m.u.v. dat dipje in de avond, toen had ik de BL1 even gesloten, het bleek dat 100% vermogen stiller in huis was dan 70% op dat moment, iets met resonantie denk ik, RV was toen laag buiten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuaFgIGWY2HYyxEDCeUKvVFjEIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXjCiII0U9O7aqLoUJgISbtK.jpg?f=fotoalbum_large

Zondag 7 januari zag er bij mij zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BktUxEY_6XSSWTM6n9TGd-e34M4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhZw59V3bJz92HbOMOY4Uytb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-07 21:37
Ik heb hem nu eens op WAR met ruimtecompensatie gezet. Voetpunt 30 graden en max 35 met een helling van 0,1. Bijna vlakke stooklijn, zo dicht mogelijk bij de haalbare watertemperaturen die ik afgelopen maand gezien heb, om hem maar niet niet in de stress te zetten omdat de stooklijn onrealistisch is.

Echter zon schijn weer dus afwachten tot vannacht

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Dat zou zomaar kunnen, maar ik kwam ook dit nog tegen op Facebook:
https://www.facebook.com/...rmalink/1078413056619223/
Die heeft door spelen met de flow ook ineens heel ander gedrag.
offtopic:
(Dat topic op FB wordt overigens verschrikkelijk gemodereerd door Klimaat Techniek Nederland, als je daar iemand probeert te helpen met een link naar de pagina met de juiste info wordt je post rücksichtlos verwijderd omdat links in comments verboden zijn... 8)7 |:( , beter maar op Tweakers.net blijven)

Over de software: Hoe weet ik welke software-versie er in de Elga Ace zit? En wat heb je nodig om die te upgraden?
Upgraden of downgraden is de vraag? Ik heb de oude Software (uit H1 2021, eens kijken of ik in de Smart Service app een officieel versienummer kan achterhalen) en wel het "mooie gedrag", maar ik heb ook geen eTwist en draai op Pure WAR. Je kan eventueel wel in mijn instellingen kijken of je iets gerelateerd kunt vinden waar je mee kan spelen? Of is dit een verschil tussen EA6 en EA4?

[ Voor 4% gewijzigd door RulazZ op 18-01-2024 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
Mijn EA6 type info=519, HW versie=771 SW versie=263, productie dag 3,week40, jaar 2022. Dit staat bij de identificatie van de EHC-07 print
Updaten kan alleen als Remeha service monteur (niet installateur). Wij kunnen alleen installateur, geavanceeed in komen, maar er is ook nog een Laboratorium en Ontwikkel niveau. Ik ben er niet achter wat de inlog daarvan is.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RulazZ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:23:
Upgraden of downgraden is de vraag? Ik heb de oude Software (uit H1 2021, eens kijken of ik in de Smart Service app een officieel versienummer kan achterhalen) en wel het "mooie gedrag", maar ik heb ook geen eTwist en draai op Pure WAR. Je kan eventueel wel in mijn instellingen kijken of je iets gerelateerd kunt vinden waar je mee kan spelen? Of is dit een verschil tussen EA6 en EA4?
Het verschillende opstartgedrag na een defrost heb ik na bestudering van zeer veel grafieken bij zowel de EA4 als de EA6 gezien. Dus van beide typen doen sommigen het goed, anderen minder en weer anderen bar slecht.
Ik heb nog steeds geen idee hoe of door welke parameter dat komt. Ik heb (bij mijn ouders) geen app-toegang. Ik zal daar dit weekend eens kijken wat de versies zijn. (op de EHC-07 pcb, dankjewel @Pietje555 )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-07 10:54

Fremske

and change the world

@Andrehj @Pietje555

Ik zit met dezelfde uitdaging als @timadriaans.
In mijn huis draait de EA4 op een debiet van 12ltr en een anvoer van 40 graden op een stooklijn van 0.7.
Ik heb al mijn radiatoren dichtgeknepen zodat het water alleen naar de gesloten pomploze verdeler van de vw gaat op de begaande grond.

Deze verdeler heeft 5 groepen, de groepen ontvangen ongeveer tussen 2ltr/m of 2.5ltr/m.
De vloerverdeler is waterzijdig ingeregeld dus de groepen die het snelst warm worden zijn geknepen naar een deltaT van 5 graden (aanvoer- vs. afvoerslangen). Echter zijn er twee langere groepen die op noord liggen van het huis (koude kant) en die hebben een deltaT van 7/8 graden.

Als je op de verdeler kijkt naar aanvoer- en afvoer is de deltaT ongeveer 5/6 graden.

Is het nu efficiënter om de EA4 op een hoger debiet te zetten zodat de aanvoer temperatuur van nu 40 gr naar een lager waarde kan?
Of moet ik mijn afgifte in huis verhogen door mijn raditoren (niet LTV) open te zetten?

Wat is het advies?
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:10:
[...]

De formule voor vermogen is simpel: P = 4.2 * (Ta-Tr) * Flow/60.
Dat vermogen van een EA4 zal rond de 4 kW liggen bij +2, en stijgt licht als de Ta lager wordt.
Ook de COP neemt toe met lagere Ta.

Je doel moet dus zijn om met zo laag mogelijke Ta zoveel mogelijk vermogen in je woning te krijgen. Uit de formule volgt dan dat je flow omhoog moet.

[...]

Voor minimale stookkosten moet je beide doen. Flow op de radiatoren zoveel mogelijk omhoog (en dan de radiatoren van de kamers die te warm worden wat knijpen) en dan de Ta zover mogelijk naar beneden.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Pietje555 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:10:
Mijn EA6 type info=519, HW versie=771 SW versie=263, productie dag 3,week40, jaar 2022. Dit staat bij de identificatie van de EHC-07 print
Updaten kan alleen als Remeha service monteur (niet installateur). Wij kunnen alleen installateur, geavanceeed in komen, maar er is ook nog een Laboratorium en Ontwikkel niveau. Ik ben er niet achter wat de inlog daarvan is.
Ik Hall zojuist het volgende uit de Smart Service App:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIdsGZjGSJxUNvsMAzaQrBZ0Reo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UY39bjXFGXpTwlVloHXJzSMx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Fremske schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:42:
@Andrehj @Pietje555

Ik zit met dezelfde uitdaging als @timadriaans.
In mijn huis draait de EA4 op een debiet van 12ltr en een anvoer van 40 graden op een stooklijn van 0.7.
Ik heb al mijn radiatoren dichtgeknepen zodat het water alleen naar de gesloten pomploze verdeler van de vw gaat op de begaande grond.

Deze verdeler heeft 5 groepen, de groepen ontvangen ongeveer tussen 2ltr/m of 2.5ltr/m.
De vloerverdeler is waterzijdig ingeregeld dus de groepen die het snelst warm worden zijn geknepen naar een deltaT van 5 graden (aanvoer- vs. afvoerslangen). Echter zijn er twee langere groepen die op noord liggen van het huis (koude kant) en die hebben een deltaT van 7/8 graden.

Als je op de verdeler kijkt naar aanvoer- en afvoer is de deltaT ongeveer 5/6 graden.

Is het nu efficiënter om de EA4 op een hoger debiet te zetten zodat de aanvoer temperatuur van nu 40 gr naar een lager waarde kan?
Of moet ik mijn afgifte in huis verhogen door mijn raditoren (niet LTV) open te zetten?

Wat is het advies?

[...]
Ik heb hier het debiet op een onhaalbaar niveau (20l/min) staan en de pompsnelheid begrenst op 63% (daarboven hoor ik een zoem in de slaapkamer onder de technische ruimte). Mijn debiet varieert dus ook adhv of de radiatoren en/of muurverwarming boven open staan of niet, de VVW beneden staat altijd open en in geval van enkel VVW zit ik op 9 l/min, en alles open 14 l/min meen ik.

Weet je welke pompsnelheid de EA4 haalt bij 12 l/min met alleen de vloer open?

Heb je al eens geprobeerd om het ingestelde maximum debiet op te schroeven naar 20? Ws krijg je dan een hoger debiet en kun je met lagere Ta af.

[ Voor 6% gewijzigd door RulazZ op 18-01-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Fremske schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:42:
@Andrehj @Pietje555

Wat is het advies?

[...]
Het verbeteren van je afgiftecapaciteit is ALTIJD beter. Om die reden doe ik een uitbreiding van mijn VV daar waar het nog niet ligt.
Het resulteert in een energiebesparing, een beetje vermogenswinst en geluidsreductie.
Dus radiatoren ook openen, niet “vol open”, maar zo dat ook de radiatoren een dt hebben die overeenkomt met die van de VV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:23
Andrehj schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Het verschillende opstartgedrag na een defrost heb ik na bestudering van zeer veel grafieken bij zowel de EA4 als de EA6 gezien. Dus van beide typen doen sommigen het goed, anderen minder en weer anderen bar slecht.
Ik heb nog steeds geen idee hoe of door welke parameter dat komt. Ik heb (bij mijn ouders) geen app-toegang. Ik zal daar dit weekend eens kijken wat de versies zijn. (op de EHC-07 pcb, dankjewel @Pietje555 )
Zou het niet ook sterk afhankelijk zijn van het buiten klimaat en dus (deels) afhankelijk waar je woont? Ik zie bij mezelf ook wisselend gedrag, afhankelijk van de luchtvochtigheid en buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timadriaans schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:09:
Zou het niet ook sterk afhankelijk zijn van het buiten klimaat en dus (deels) afhankelijk waar je woont? Ik zie bij mezelf ook wisselend gedrag, afhankelijk van de luchtvochtigheid en buitentemperatuur.
Die waarden (buitentemperatuur en luchtvochtigheid) zouden alleen de ijsaangroei, en dus de tijd tussen defrosts mogen beïnvloeden. Maar het probleem wat ik hierboven beschrijf gaat over het gedrag van de Elga ná een defrost. Dat heeft niks met luchtvochtigheid te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2024 20:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@RulazZ mijn pompsnelheid is 50% en dan haal ik 12l/min.

Ik heb ooit op een debiet van 19l/min gedraaid en toen ging het water met 3l/min over de groepen van de pomploze vloerverdeler.

Ik kan niet zeggen dat het hogere debiet heeft geleid tot een hogere COP en een lagere aanvoertemperatuur.

Ik geloof dat bij vw het water ook de tijd moet krijgen om de warmte af te geven en dat een debiet tussen 1.5 en 2.0 liter per minuut ideaal is voor vloerverwarming

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-07 14:12
Ik heb dit forum even doorgespit over de e-twist thermostaat waarvan volgens mij de globale mening is dat die wel toegevoegde waarde biedt voor tweakers.
Maar in mijn geval heb ik momenteel 2 normale klokthermostaten hangen met aan/uit schakeling en 1 tado. Heeft het dan zin om er eentje te vervangen voor een e-twist of wordt het dan gelijk 3 stuks?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Star65 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:56:
Ik heb dit forum even doorgespit over de e-twist thermostaat waarvan volgens mij de globale mening is dat die wel toegevoegde waarde biedt voor tweakers.
Maar in mijn geval heb ik momenteel 2 normale klokthermostaten hangen met aan/uit schakeling en 1 tado. Heeft het dan zin om er eentje te vervangen voor een e-twist of wordt het dan gelijk 3 stuks?
Volgens mij kun je maar één eTwist aan een EA hangen en ook niet in combinatie met een andere thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
In dat geval zou een e-twist geen optie zijn voor mij omdat ik nu 3 aparte zones heb met Danfoss kleppen die wordt aangestuurd door de 3 bovengenoemde thermostaten?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-07 21:02
Star65 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:35:
In dat geval zou een e-twist geen optie zijn voor mij omdat ik nu 3 aparte zones heb met Danfoss kleppen die wordt aangestuurd door de 3 bovengenoemde thermostaten?
Master/master kan niet met e-twist (alle zones kunnen warmtevraag sturen), maar master/slave (alleen ruimte met thermostaat kan warmte vragen) kan wel met e-twist. In het laatste geval kun je twee andere thermostaten gewoon die kleppen laten bedienen maar krijgen ze pas warmte als de hoofdruimte het nodig heeft.

Mijn evaring: ik wilde per se m/m, maar in praktijk loopt de Elga gewoon 24/7 als het koud is, omdat de stooklijn ervoor zorgt dat de boel netjes op temperatuur blijft bij non stop stoken. Dus eigenlijk weinig verschil denk ik in praktijk ten opzichte van m/s, terwijl ik de stooklijn niet ruimte afhankelijk kan beïnvloeden omdat ik de e-twist niet gebruik (WAR+RAR of RAR).

Ik overweeg nog e-twist op te hangen in woonkamer en alle zones met eigen thermostaten als slave te regelen. Alle spullen heb ik en kabels liggen goed. Ben er alleen niet over uit of dat de regeling beter zou kunnen maken. Misschien in voor- of naseizoen als de pomp niet 24/7 hoeft te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet50
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-09-2024
Wij hebben een huis uit 1976, twee onder één kap van 214 m². Het is een splitlevel woning met een schuin omhoog lopend plafond tot de nok. Vanwege die hoogtes zijn er geen radiatoren maar is er hete lucht verwarming door een Brink Elan uit 2011. Die Elan is een indirect gestuurd apparaat dat werkt op verwarmd water uit een cv ketel ernaast. Via goed geïsoleerde kanalen gaat de hete lucht door het hele huis en komt naar buiten door roosters in vloer en wanden. We hebben in de loop van de jaren de vloer geïsoleerd, spouwmuurisolatie genomen en hr++ glas aangelegd. Verder hebben we sinds 2020 20 zonnepanelen.
De dakisolatie is nog origineel en is 7 cm.
We zijn een aantal jaren bezig geweest met opties om minder gas te verbruiken. Afgelopen jaar lukte het om van 1800 kuub per jaar naar 1400 kuub te gaan door de thermostaat lager te zetten op 18 en een warme trui aan te trekken.
In oktober kregen we offerte om de Brink ketel te vervangen door 3 Daikin aircosysteem. Dat zou ruim 20 duizend euro kosten. Dat was een van de oplossingen die we lazen in het vakblad voorde warmtepompen.
Vervolgens probeerden we offerte te krijgen voor het plaatsen van een Daikin kanaalunit naast de Brink ketel.drie installateurs durfden dat echter niet aan.
Ten einde raad belden we nog maar eens met Brink. Tot dan toe zeiden ze dat niets kon, maar nu zeiden ze onverwacht dat we ook een Elga Ace naast de bestaande Remeha avanta konden proberen.

Uiteindelijk hebben we begin december 2023 de oude avanta vervangen door een nieuwe Remeha Tzerra ace matic 35C die samenwerkt met een Elga Ace 4 kw. Binnen 2 weken hadden we daarvoor de subsidie binnen van 2400 euro. De totale aanleg kostte ons nu ongeveer 9000 euro waarbij ook de cv ketel volgens de laatste installatie regels zijn aangesloten.
In december bespaarden we ongeveer 70-80 % gas. In de koude periode begin januari 2024 bleek dat de cv ketel het totaal over ging nemen bij 4 graden celcius. Het gasverbruik schoot omhoog. We gebuiken de Plugwise app als energiemeter om per uur het verbruik te zien.
Uiteindelijk hebben we de energiekosten ingevoerd in de Elga, want die stond voor het gas veel te laag en de stooklijn -na enig uitproberen- van de door de installateur ingestelde 1.8 naar 1.5 gezet. De thermostaat staat nu in de nacht op 16 en overdag op 17.5 vanaf 7.50 uur. In de hoger gelegen huiskamer wordt het dan tamelijk snel 19 graden wat heel comfortabel is. De warmte blijft daar hangen.

Gezien de zonnepanelen zouden we wellicht nog de elektra kosten wat lager kunnen zetten. Verder zijn we dus zeer tevreden over onze Elga Ace. Hij staat momenteel zachtjes te suizen in de voortuin (grindbak onder het balkon met temperatuurvoeler; afstand tot Elga binnenunit ongeveer 5 meter).

Verder nog handig om te weten: we hebben een 50 liter buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4B2lShDk-WV566aPstoRIvm6PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alb4WEM5x8ajlKg5WGXzPhru.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toEGkHeMc0ODFFOzS8QfcdkbOe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlizMHJBnu2HSmKs3AnI1Sxj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UODRb03vORE-lB8BibAwY1Gu64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mJhL9GWApyCusU4XIhMBqTUR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCvlfCJ4NVXASwY1oE1s8L3Rtg8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yD5eY3eQO2T9IJtqH9TjslXJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Piet50 op 19-01-2024 14:04 . Reden: Aanvullende informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
romon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:04:
[...]

Master/master kan niet met e-twist (alle zones kunnen warmtevraag sturen), maar master/slave (alleen ruimte met thermostaat kan warmte vragen) kan wel met e-twist. In het laatste geval kun je twee andere thermostaten gewoon die kleppen laten bedienen maar krijgen ze pas warmte als de hoofdruimte het nodig heeft.
Maar bij mij worden deze kleppen momenteel aangestuurd door de 3 thermostaten en vanuit deze kleppen gaat er (parallel) aan/uit signaal naar de CV ketel. Nu is het wel zo dat de ruimte waar e-twist zou komen hangen de meeste warmtevraag heeft maar wil het risico niet lopen dat indien deze ruimte geen warmtevraag heeft de rest niet meedoet.
Ik denk dat in mijn specifieke geval de e-twist geen voordelen biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Star65 Heb je met WAR (met ruimtecorrectie) geen last van EA draait eigenlijk vanaf 5 graden continue. De klepjes met eigen thermostaat zorgen dan alleen dat die ruimte wel of geen warmte krijgt.
Je systeem is uit de CV ketel tijd dat een ketel alleen bij sprong als er warmtevraag was. Met warmtepompen wil je juist dat de warmtepomp continue draait op laag vermogen om het water warm te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Pietje555 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:59:
Ik heb hem nu eens op WAR met ruimtecompensatie gezet. Voetpunt 30 graden en max 35 met een helling van 0,1. Bijna vlakke stooklijn, zo dicht mogelijk bij de haalbare watertemperaturen die ik afgelopen maand gezien heb, om hem maar niet niet in de stress te zetten omdat de stooklijn onrealistisch is.

Resultaat:
Gaat recht omhoog na defrost omdat Ta gezakt is toz van het setpunt (stooklijn), en gaat als de Ta weer iets bijgetrokken is wat minder vermogen draaien. Hoe dichter de Ta bij bet setpunt van de stooklijn komt des te minder het vermogen wordt. Dit klopt want de ruimtetemperatuur is nog steeds 20 graden zoals gewenst.
Om 12 uur komt de zon in de woonkamer waardoor de temperatuur op zou lopen. De regeling grijpt echter in door de stooklijn te corrigeren (correctie staat op 6) en het vermogen van de EA terug te schroeven.
De ruimte blijft strak 20 graden ondanks de zon toetreding. Buitentemperatuur is afgelopen 2 uur gemiddeld 1,8 gr.
Met een berekende COP van 4,6 ben ik niet ontevreden. Ik denk dat ik hem zo maar een tijdje laat draaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYoJJitWOnedgzWZ8Z8tCiOqJ0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C3Jtp7TZeO3XXeoR17TT51gT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yvdp24dGWdsHfYjdyZovqlbSPDI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VSu2LAjuqB7YHArcZhRhN9LR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:06
Ik heb de laatste tijd last van dat af en toe warm water van douche ermee stopt. Vooral als het kouder is. De CV ketel is nagekeken en lijkt het te doen. Nu zag ik een instelling in mijn EA4 over SWW die aan stond. Dit heeft mijn installateur zo gedaan. Is het niet verstandiger die op uit te zetten of is de EA 4 ook zinvol voor warmwater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-07 17:08
[quote]tomdh76 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:33:
Ik heb de laatste tijd last van dat af en toe warm water van douche ermee stopt. Vooral als het kouder is. De CV ketel is nagekeken en lijkt het te doen. Nu zag ik een instelling in mijn EA4 over SWW die aan stond. Dit heeft mijn installateur zo gedaan. Is het niet verstandiger die op uit te zetten of is de EA 4 ook zinvol voor warmwater?
[/quote

De elga maakt geen warm tapwater, in beste geval kan de elga redelijk goed "praten"met de cv ketel dmv een opentherm verbinding. En zou je met die instelling in de elga de cv ketel opdracht kunnen geven geen warm tap water te maken. Die kan je dus het beste wel aan laten staan zoals je installateur ingesteld heeft.

Eerste waar je een probleem zou verwachten is bij de stromingsensor in de cv-ketel die registreert dat de ketel moet gaan branden op moment dat je warm water wilt tappen. Als deze sensoren bijna stuk gaan/zijn dan krijg je wel vaak dit soort klachten van opeens koud worden van je tap water om vervolgens weer warm te worden.

Als het enkel met douchen voor komt dan zou ook je thermostaat kraan in de douche eens kunnen nazien of dit niet de boos doener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-07 19:04
Actieve zone regeling op een Elga 4 (in mijn geval) heeft geen zin. Heb het geprobeerd toen het stookseizoen begon maar heb veel betere (comfortabelere) resultaten met continue laaglast flow en passieve zone regeling. Maw. Woonkamer stookt permanent op 20.5; andere ruimtes (boven) constant op 17 met verhoging op vaste tijdstippen /danwel gebruik afhankelijk (thuiskantoor).

Uiteraard is de Elga met deze temperaturen maximaal aan het draaien, van laaglast is geen sprake. Zondag of maandag gaan we echter weer naar 275 a 350 watt continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basarnhem1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-09-2024
Wellicht dat iemand hier mij kan helpen.

Afgelopen week is er een Elga ace 4 kW geïnstalleerd.
Tot op heden lijkt deze enkel minimaal mee te draaien. Elektrisch opgenomen vermogen schommelt tussen de 160 en 200 Watt.

Dit gebeurt zowel bij constant houden huiskamer temp, een 0,5 graad toename in instelling als bij 2 of meer graden toename.

Onderstaand de parameters;

Parameter
CP000 70
CP040 3 minuten
CP210 15 (automatisch)
CP220 15 (automatisch)
CP230 NVT
CP240 3
CP750 0
CP780 Automatisch
HP000 15
HP029** Ketel is Backup
HP030 0 Tevens getest met 45min.
HP051 -15
HP058 Ja Tevens getest met Nee.
HP061 Kosten Tevens getest met Geen.
HP062 23
HP063 20
HP064 123
HP069 17
HP094
HP095
PP015 3
PP016 100%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-Qa_M5FE9XVyMQFIvKWR6hQjSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKp4LkBRnpelpbiDHLvfB3cv.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die een suggestie heeft?

Groeten Bas

[ Voor 7% gewijzigd door basarnhem1 op 20-01-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
basarnhem1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:33:

Tot op heden lijkt deze enkel minimaal mee te draaien. Elektrisch opgenomen vermogen schommelt tussen de 160 en 200 Watt.

Dit gebeurt zowel bij constant houden huiskamer temp, een 0,5 graad toename in instelling als bij 2 of meer graden toename.

Parameter
CP000 70
CP040 3 minuten
CP210 15 (automatisch)
CP220 15 (automatisch)
CP230 NVT
CP240 3
CP750 0
CP780 Automatisch
HP000 15
HP029** Ketel is Backup
HP051 -15
HP062 23
HP063 20
HP064 123
HP069 17
HP094
HP095
PP015 3
PP016 100%

[Afbeelding]

Groeten Bas
Ik ben zelf nog wat aan het tweaken maar zou het komen doordat parameter HP000 op 15 graden staat? Het is nu 1 graden en dan doet volgens mij je elga niets. Kan je die parameter niet verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
basarnhem1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:33:

Parameter
CP000 70
CP040 3 minuten
CP210 15 (automatisch)
CP220 15 (automatisch)
CP230 NVT
CP240 3
CP750 0
CP780 Automatisch
HP000 15
HP029** Ketel is Backup
HP051 -15
HP062 23
HP063 20
HP064 123
HP069 17
HP094
HP095
PP015 3
PP016 100%

[Afbeelding]

Groeten Bas
Wat voor thermostaat gebruik je? Als deze de aanvoer richting de 70 duwt dan verklaart dat wellicht het gedrag. Kan ook aan de kosten instellingen liggen.

Begin eens met het uitzetten van die kosten instellingen. Gewoon HP000 drastisch verlagen en je HP030 op 0. Wellicht nog iets doen met je aanvoer temperatuur (CP000) die is erg hoog.

Zou deze draad even teruglezen. Staan veel suggesties in. Blog van Martin Kleinman is ook aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
tomdh76 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Ik ben zelf nog wat aan het tweaken maar zou het komen doordat parameter HP000 op 15 graden staat? Het is nu 1 graden en dan doet volgens mij je elga niets. Kan je die parameter niet verlagen?
Dat klopt niet, hp000 is bivalent. Boven de 15 doet cv niets. Onder de -15 doet EA niets. Tussen deze temperaturen werken ze allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
NB. De Elga kan geen water van 70 graden maken, zeker niet bij deze temperaturen. 42 is bij mij het matje bij dit weer op een delta t van 4 en debiet van 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basarnhem1
Dank voor je reactie.

De max. aanvoertemp heb ik verlaagd naar 50 (ketel op 55).

Retourtemp water is momenteel 28 graden.

Dan zou ik verwachten dat hij op vol vermogen zou gaan draaien bij een vraag van de Remeha E-twist.
Met HP 061 op 'Geen', zie ik ook geen verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
basarnhem1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:35:
Dank voor je reactie.

De max. aanvoertemp heb ik verlaagd naar 50 (ketel op 55).

Retourtemp water is momenteel 28 graden.

Dan zou ik verwachten dat hij op vol vermogen zou gaan draaien bij een vraag van de Remeha E-twist.
Met HP 061 op 'Geen', zie ik ook geen verandering.
Ja, ik ook. Echter, vol vermogen duurt even (kan wel een half uur duren in mijn ervaring) vermogen loopt langzaam op. Dan is verwarming van 28 graden naar de gevraagde temperatuur (kan lager zijn dan 50 afhankelijk van je stooklijn) ook iets waar behoorlijk wat tijd overheen kan gaan. Je cv zal daan alsnog bijspringen gezien de bivalente temperatuur.

Heb je een energie meter aangesloten?

Als het nu (anderhalf uur na je post) nog niet draait op een fatsoenlijk vermogen dan zou ik de installateur eens bellen. Ken de opzet van je woning niet maar hier moet meer uit te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basarnhem1
Ik heb inderdaad een energiemeter aangesloten, zie [afbeelding] in eerste post.
Installateur contacten lijkt mij het beste inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
Mijn EA4 komt zelfstandig maar niet boven de 29 graden aanvoer temperatuur uit. Setpoint is alleen bij vorst 30+, maar volgens mij moet hij op volle kracht dan toch die 30 alsnog minimaal wel kunnen halen. Opgenomen vermogen is gewoon ruim 1000watt op vol vermogen. dT is meestal zo’n 4 graden.

Nu viel mijn oog op het volgende; de EA4 zit op een aparte vrije groep in de meterkast, maar dit is een B16 automaat. Moet deze worden vervangen voor een C-automaat en zou dit de boosdoener kunnen zijn?

Wat is de ervaring van anderen met de EA4; hoe warm wordt de WP-aanvoer zonder tussenkomst van de ketel maximaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07
Bij mij max 31° aanvoer dT ook rond de 4

Ik ben nu alles per dag aan het uitproberen qua settings, en zal ik zsm hier delen .

Lees met jaloezie hoe men 40 halen met een ea4
timadriaans schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:54:
Mijn EA4 komt zelfstandig maar niet boven de 29 graden aanvoer temperatuur uit. Setpoint is alleen bij vorst 30+, maar volgens mij moet hij op volle kracht dan toch die 30 alsnog minimaal wel kunnen halen. Opgenomen vermogen is gewoon ruim 1000watt op vol vermogen. dT is meestal zo’n 4 graden.

Nu viel mijn oog op het volgende; de EA4 zit op een aparte vrije groep in de meterkast, maar dit is een B16 automaat. Moet deze worden vervangen voor een C-automaat en zou dit de boosdoener kunnen zijn?

Wat is de ervaring van anderen met de EA4; hoe warm wordt de WP-aanvoer zonder tussenkomst van de ketel maximaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
vandordten schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:20:

[...]
Hangt van zoveel factoren af - er zijn temperatuur verschillen binnen Nederland, luchtvochtigheid, isolatie/ warmteverlies van de woning, zon inval etc. Met dit weer in de meeste gevallen ondoenlijk om EA4 alleen te laten werken.

Zonder gas zou de defrost hier tot een neerwaartse spiraal leiden. Begin december had ik bivalente temperatuur op -3 staan, dat was duidelijk onverstandig in mijn situatie. Nu bij bivalente temperatuur op 4 graden draait het prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!
timadriaans schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:54:
Nee. Dit kan onmogelijk aan de automaat liggen. Die begrenzen niet het vermogen van je WP op 1000W.
Overigens is dik 1000W gewoon het max vermogen van een EA4. Ik denk dat ie voluit draait.
Dat zegt niks, want de maximaal haalbare temperatuur hangt af van je afgiftesysteem en je flow. Als je EA4 1000 à 1100W opneemt draait ie gewoon maximaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vandordten schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:20:
Bij mij max 31° aanvoer dT ook rond de 4

Ik ben nu alles per dag aan het uitproberen qua settings, en zal ik zsm hier delen .

Daar moet je niet jaloers op zijn, want als je het max vermogen bij een lagere temperatuur kwijt kan is je COP hoger. Jouw systeem doet het dus veel beter dan een systeem wat maar liefst 40 graden nodig heeft om die slechts 3 à 4 kW van een EA4 kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@rft80 ik ben ook wel onder de indruk dat jouw EA4 (zonder ketel?) 40 graden aanvoer kan maken bij deze vorst en hoge luchtvochtigheid.

Kun je eens wat meer over je afgifte systeem vertellen?

Zou ook graag je instellingen willen vergelijken.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07
Deels, van mij mag de aanvoer best naar 33/34°, setpoint ligt daar soms ook maar dat lukt dus net niet.

Ik ben van alles aan het tweaken om toch die hogere setpoint te halen, maar dat doe ik in stapjes per 24 uur met deze temperaturen onder/rond de nul.
Andrehj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Daar moet je niet jaloers op zijn, want als je het max vermogen bij een lagere temperatuur kwijt kan is je COP hoger. Jouw systeem doet het dus veel beter dan een systeem wat maar liefst 40 graden nodig heeft om die slechts 3 à 4 kW van een EA4 kwijt te raken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Fremske schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:01:
@rft80 ik ben ook wel onder de indruk dat jouw EA4 (zonder ketel?) 40 graden aanvoer kan maken bij deze vorst en hoge luchtvochtigheid.
Lees even mijn tekst hier direct boven. Een hogere temperatuur kunnen halen is niet beter, maar slechter! Het is veel efficiënter om max vermogen bij een lage watertemperatuur te halen.
Mijn eigen woning hou ik warm met water van slechts 25°C, waardoor de WP hier ondanks de temperatuur van rond 0 nog steeds met een cop van 5 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
Andrehj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Ik snap deels wat je zegt, maar als het setpunt bijvoorbeeld 34 graden is, dan schakelt mijn ketel bij na x-minuten omdat de Elga niet verder komt dan 29. Waarom kan de Elga dat bij anderen wel zelfstandig maken en bij mij niet? Want als dat wel zou lukken hoeft mijn ketel veel minder vaak bij te springen.

Debiet staat op 12l/m en dat doet de pomp op 44%. Afgaand op anderen lijkt me de flow dan toch ruim voldoende (anders zou de pomp harder moeten werken).

Of denk ik nou zo verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
timadriaans schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:05:
Ik snap deels wat je zegt, maar als het setpunt bijvoorbeeld 34 graden is, dan schakelt mijn ketel bij na x-minuten omdat de Elga niet verder komt dan 29. Waarom kan de Elga dat bij anderen wel zelfstandig maken en bij mij niet?
Jouw EA kan niet meer vermogen leveren. En je afgiftesysteem is zodanig goed dat het bij die 29 graden al de 3 kW van je EA4 kwijt kan.
Want als dat wel zou lukken hoeft mijn ketel veel minder vaak bij te springen.
Debiet staat op 12l/m en dat doet de pomp op 44%. Afgaand op anderen lijkt me de flow dan toch ruim voldoende (anders zou de pomp harder moeten werken).
Verdiep je even in de formule P = 4.2 * dT * Flow/60 en hoe afgifte werkt.
En bekijk even de vermogenstabel van de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA in het WP faq topic:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Pietje555 ik zie in jouw grafiek dat de debiet meter over de 23l per minuut gaat. Heeft dat werkelijk geleid tot betere efficiëntie?

Ik lees dat veel forum gebruikers hun EA6 op 15l of de standaard 17l hebben draaien en de EA4 is berekend op 12l.

Kortom, ben benieuwd wat het effect is van een hoger debiet.

Totslot, heb jij je min/max pomp toerental begrensd?
Pietje555 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Resultaat:
Gaat recht omhoog na defrost omdat Ta gezakt is toz van het setpunt (stooklijn), en gaat als de Ta weer iets bijgetrokken is wat minder vermogen draaien. Hoe dichter de Ta bij bet setpunt van de stooklijn komt des te minder het vermogen wordt. Dit klopt want de ruimtetemperatuur is nog steeds 20 graden zoals gewenst.
Om 12 uur komt de zon in de woonkamer waardoor de temperatuur op zou lopen. De regeling grijpt echter in door de stooklijn te corrigeren (correctie staat op 6) en het vermogen van de EA terug te schroeven.
De ruimte blijft strak 20 graden ondanks de zon toetreding. Buitentemperatuur is afgelopen 2 uur gemiddeld 1,8 gr.
Met een berekende COP van 4,6 ben ik niet ontevreden. Ik denk dat ik hem zo maar een tijdje laat draaien
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Fremske schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:01:

Maar ik schrijf toch net dat dat niet kan? Ik haal met moeite 37 na ingrijpen van de CV ketel.

Het was hier vanmiddag ruim 5 graden Celsius, dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
NB, ik heb met dit weer ruim 40 graden nodig om het huis warm te houden. Zou willen dat ik dat met 25 graden kon maar zit met slecht gedimensioneerde radiatoren zonder vloerverwarming en te veel tuindeuren die tochten (leuk idee van de vorige eigenaar, heb maar 1 deur nodig naar de tuin maar heb 3 dubbele deuren over de hele gevel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Andrehj
Mijn woning heeft met deze temperatuur 35 graden aanvoer nodig om op temperatuur te blijven.

Daarbij heb ik berekend dat mijn vv een afgifte heeft van 5000w bij 19 graden binnen temperatuur.

Dus als ik jou goed begrijp is de EA4 zijn 3000w al kwijt bij 31gr aanvoer temperatuur. En moet de CV de overige 2000w aanleveren door bij te springen als het setpoint van 35 niet wordt gehaald?

Begrijp ik het zo goed?
Andrehj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Lees even mijn tekst hier direct boven. Een hogere temperatuur kunnen halen is niet beter, maar slechter! Het is veel efficiënter om max vermogen bij een lage watertemperatuur te halen.
Mijn eigen woning hou ik warm met water van slechts 25°C, waardoor de WP hier ondanks de temperatuur van rond 0 nog steeds met een cop van 5 draait.

Back to the future

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier nog een EA6 met hetzelfde probleem als de WP2 van @Grolsch. Na een defrost wordt het vermogen zeer langzaam opgebouwd, hij doet er een uur over om van ca 600 Watt naar ca 1800 Watt elektrisch verbruik te komen, waarna de volgende defrost volgt. (Ca 20 Watt per minuut aan verbruiksstijging dus).
Gevolg is dat het maximum elektrisch vermogen van > 2 kW nooit wordt gehaald, en de WP gemiddeld maar iets meer dan de helft van zijn max vermogen haalt. Dit is de grafiek van vanochtend:
[Afbeelding]
Tot nu toe werd dit gecompenseerd doordat de EA6 de CV-ketel bijschakelde. Maar nadat gisteravond HP000 op -3 was gezet zijn er nu klachten, want vanochtend was de temperatuur in de woonkamer nog maar 19.5 ipv de ingestelde 20.5. Dit kwam doordat het Taanv 4 graden lager was dan de berekende aanvoertemperatuur. Vermogenstekort dus.

Beschrijving systeem:
  • Afgiftesysteem is 90% vloerverwarming (ca 80 m²) met pomploze verder.
  • Bediening met eTwist thermostaat
  • Flow van 17 lpm wordt netjes gehaald met 70% pompvermogen
  • Lengte koelmiddelleiding ca 10m
Instellingen die hierop van invloed zouden kunnen zijn
  • AP063 (Max Taanv) staat op 40
  • CP000 (ook max Taanv) staat op 40
  • CP230 (stooklijn) op 0.6
  • CP240 (invloed thermostaat op WAR) op 2
  • CP320 (bedrijfsmodus) op "handmatig", dus constant dezelfde temperatuur.
  • CP730 (groep opwarmsnelheid) op "extra langzaam" (= default)
  • CP740 (groep afkoelsnelheid) op "langzaamst" (= default)
  • CP750 (max aanwarmtijd) op 0 (= default). *1
  • CP780 (regelstrategie) op "Buiten & Ruimtetemperatuur"
  • HP000 (Bivalente temp) stond op -3, nu dus terug naar 2
  • HP058 (Stille modus) "nee"
  • HP061 (Hybride modus) "geen", dus ketel wordt enkel bijgeschakeld als Taanv niet gehaald wordt.
*1 Met CP750 stel je in hoelang vóór een ingestelde programmaverhoging van de kamertemperatuur de EA mag starten met verwarmen, tot een maximum van 240 minuten.
Waarbij 0 niet "direct" is. Maar dat ie werkt via een eigen lijn: 0 is dus iets van 17,5 minuut

@Grolsch : Aangezien jij tot nu toe met dit probleem de enige bent met toegang tot een EA6 die wél goed werkt: Zou jij eens kunnen kijken wat bij die WP deze instellingen zijn? Het bekijken ervan (via de interface op de WP zelf) is overigens dusdanig eenvoudig dat zelfs mijn 76 jaar oude vader (compleet computer-analfabeet) ze inmiddels kan uitlezen en ook wijzigen.

Overigens @pasmanm : Jouw WP komt tenminste na een half uur nog op zijn maximum vermogen. Die van mijn ouders komt daar met max 1800 Watt (na een uur...) nog niet eens in de buurt... Dat frustreert mij, want het kan écht veel beter en er wordt daar nu onnodig gas verbruikt.

@Pietje555 en @RulazZ Hoe ziet dit gedrag na defrosts er bij jullie WP uit? (Volgens mij zijn jullie in dit topic degenen met de uitgebreidste monitoring).
Lijkt dat meer bovenstaande WP1 of WP2 van Grolsch?

Edit: Ik vind net dat @Fremske dit probleem ook al eens heeft aangekaart in een ander topic: Fremske in "[WP] Elga ace aanvoer temperatuur"
Helaas daar ook geen oplossing.

Wat ik zou willen is dat ie het volgende gedrag vertoont (plaatje gejat van FB):
[Afbeelding]
Getriggerd door het experiment van @Pietje555, die met een vrij hoge waarde van 6 voor CP240 draaide, heb ik vanmiddag om 14:25 (na klachten dat de woonkamer niet meer op de ingestelde 20.5 kwam) die waarde ook op 6 laten zetten (rode pijl). Ondanks dat op dat moment de werkelijke aanvoertemperatuur al lager was dan de berekende aanvoertemperatuur was het resultaat verbluffend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nufDNSXa_rsGzFwFnOZAt-Bybs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LNyDYhR9ITAWDooOgzDsCG3h.png?f=fotoalbum_large
Direct gaat het vermogen omhoog. Door deze ruimere correctie gaat (denk ik, ik moet dit op afstand monitoren) de berekende aanvoertemperatuur nog verder omhoog. Om de een of andere reden gaat de EA pas echt gas geven als de werkelijk aanvoertemperatuur (AM016), echt ver achterloopt op AM101 (intern setpoint).
@Grolsch, @pasmanm, @RulazZ en @Fremske, willen jullie eens kijken waar bij jullie EA's de parameter CP240 op staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fremske schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:29:
@Andrehj
Mijn woning heeft met deze temperatuur 35 graden aanvoer nodig om op temperatuur te blijven.

Daarbij heb ik berekend dat mijn vv een afgifte heeft van 5000w bij 19 graden binnen temperatuur.

Dus als ik jou goed begrijp is de EA4 zijn 3000w al kwijt bij 31gr aanvoer temperatuur. En moet de CV de overige 2000w aanleveren door bij te springen als het setpoint van 35 niet wordt gehaald?

Begrijp ik het zo goed?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
@Fremske hier ter illustratie de temperatuur van het water vs gevraagde temperatuur. De combi is de CV bovenop de warmtepomp. Data komt uit de EA via modbus.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhW7UTTcMIanAaW9c1pHYN23AbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pm4wyBPhGiBdBTXSxsUSd51Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door rft80 op 20-01-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebo51
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-01 22:12
Hallo,
kan iemand mij uitleggen hoe de manier van regelen van de "Regelstrategie groep" CP780 werkt?

Bij mijn Elga staat deze op '' Automatisch'' maar ik zie nog drie andere mogelijkheden: ''Ruimteregeling'', ''Weersafhankelijk'' en ''Buiten&ruimte gebaseerd''.
Waarom welke manier van regelen kiezen?

Dank alvast

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Buiten&ruimte werkt naar mijn mening het beste.

Dat is WAR met ruimte compensatie, naar mijn mening de beste regeling.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Andrehj CP240 staat bij mij op 6

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
Andrehj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:39:
[...]

@Grolsch, @pasmanm, @RulazZ en @Fremske, willen jullie eens kijken waar bij jullie EA's de parameter CP240 op staat?
Bij mij staat CP240 op 0, maar CP780 staat ook op enkel WAR, en de Elga heet ook geen weet van de kamertemp, omdat ik een aan/uit thermostaat gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door RulazZ op 20-01-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-06 17:58
Hallo,
Kan iemand mij het verschil uit leggen tussen de Etwist en de Isense thermostaat? Zijn ze echt verschillend in regelstrategie icm met EA. Ik heb nu een Isense hangen op zich werk het wel merk alleen dat er een behoorlijke offset ontstaat.
Ik heb nu de strategie op "ruimte" staan.
Zou een Etwist dit kunnen verbeteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
Fremske schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:14:
@Pietje555 ik zie in jouw grafiek dat de debiet meter over de 23l per minuut gaat. Heeft dat werkelijk geleid tot betere efficiëntie?

Ik lees dat veel forum gebruikers hun EA6 op 15l of de standaard 17l hebben draaien en de EA4 is berekend op 12l.

Kortom, ben benieuwd wat het effect is van een hoger debiet.

Totslot, heb jij je min/max pomp toerental begrensd?

[...]
Zoals hier al een aantal keer aangehaald. Bij vol vermogen geeft een hoger debiet een lagere toevoer temperatuur maar wel een iets betere COP. Dit omdat de verschiltemperatuur tussen water en de gassen in de verdamper groter is. Dit geeft een iets betere warmte overdracht.
Ik kan mijn huis met 28 gr warm houden dus die grens zoek ik op.
Ik heb de pomp niet in min of max beperkt, gewoon 0-100% Het is een modulerende pomp dus ik laat hem gewoon zijn gang gaan.
Eerder had ik hem op 25 l/m, maar dat trok hij niet, 24 l/m stond hij op 100% en nu bij 23 l/m 76%. Een pompcurve is exponentieel. Het verbruik tussen 100% en 76% scheelt bijna 50% stroom voor de pomp. Ook voor dit kun je dus een optimaal punt zoeken. Alle kleine beetjes helpen.

Meer debiet is voor mij handig omdat ik een groot huis heb. Kan dan makkelijker meer radiatoren open zetten.
Ik heb geen naregeling op mijn radiatoren dus alles staat vol open voor de ruimten die ik verwarm. Ik heb constant debiet.
Groot voordeel is dat ik een open verdeler (mengverdeler) heb op mijn vloerverwarming. De circulatiepomp van de EA hoeft niet de weerstand van de slangen van de vloer op te brengen. Dat doet de vloerverwarmingpomp die specifiek voor dit werk is geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
[...]

Getriggerd door het experiment van @Pietje555, die met een vrij hoge waarde van 6 voor CP240 draaide, heb ik vanmiddag om 14:25 (na klachten dat de woonkamer niet meer op de ingestelde 20.5 kwam) die waarde ook op 6 laten zetten (rode pijl). Ondanks dat op dat moment de werkelijke aanvoertemperatuur al lager was dan de berekende aanvoertemperatuur was het resultaat verbluffend:
[Afbeelding]
Direct gaat het vermogen omhoog. Door deze ruimere correctie gaat (denk ik, ik moet dit op afstand monitoren) de berekende aanvoertemperatuur nog verder omhoog. Om de een of andere reden gaat de EA pas echt gas geven als de werkelijk aanvoertemperatuur (AM016), echt ver achterloopt op AM101 (intern setpoint).
Mooi resultaat! Dit pleit wel voor een e-twist icm WAR+RAR. Heb nu aan/uit icm WAR en zie ook dat het vermogen maar geleidelijk aan toeneemt na een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
ruud1970 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:32:
Hallo,
Kan iemand mij het verschil uit leggen tussen de Etwist en de Isense thermostaat? Zijn ze echt verschillend in regelstrategie icm met EA. Ik heb nu een Isense hangen op zich werk het wel merk alleen dat er een behoorlijke offset ontstaat.
Ik heb nu de strategie op "ruimte" staan.
Zou een Etwist dit kunnen verbeteren?
Gebruik je die Isense als OpenTherm thermostaat? Kan eigenlijk niet anders omdat je op RAR regelt. Dat wordt afgeraden icm de Elga. Bij OpenTherm bepaalt de thermostaat de aanvoer, die vaak op gasketels is ontworpen. Dus te hoge temperatuur waardoor je COP slecht is en/of de ketel bijspringt.

Qua regelstrategie is de e-twist (R-Bus) inderdaad het beste. Is heel eenvoudig te vervangen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 09:01
Gebo51 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:07:
Hallo,
kan iemand mij uitleggen hoe de manier van regelen van de "Regelstrategie groep" CP780 werkt?

Bij mijn Elga staat deze op '' Automatisch'' maar ik zie nog drie andere mogelijkheden: ''Ruimteregeling'', ''Weersafhankelijk'' en ''Buiten&ruimte gebaseerd''.

Dank alvast
Hi
Hier staat het goed uitgelegd. Zie stap 2 regeling.
https://www.familie-klein...ie/elga-ace-instellingen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasmanm
[...]

[Afbeelding]
Hi Andrehj @Andrehj

Ik maak geen gebruik van WAR of WAR+, alleen ruimte regeling. Dus mijn CP240 waarde doet er waarschijnlijk niet toe; maar had hem op 8 stand (al eerder mee geëxperimenteerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebo51
Dank Passman. Interessant en duidelijk artikel. Wat niet uitgelegd wordt is wat de instelling "automatisch" doet. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
Zodra het kouder wordt, gaat de EA6 op vol vermogen en laat hij een brom geluid in huis achter.

Daarom probeer ik het nu met de volgende instellingen.
AP092 (Max vermogen van de WP): 85%.. Dus van max ~2400 Watt naar ~2000 Watt verbruik.

De geleverde WP aanvoer temperatuur moet minimaal 39,5 graden zijn om de kamers goed te verwarmen.
Dit levert hij bij 85% vermogen met een buitentemp van ~4.5 graden net.
Daarom HP000 de CV ketelgrens op 4 graden gezet met een HP030 Startvertraging van 60 minuten.

Voor de rest, opwarmsnelheid (CP730) op normaal gezet. Weet niet precies of dit iets uitmaakt.

Deze instellingen eens aankijken. Denk dat dit prima is voor alle dagen met temperatuur boven 4 graden. Mocht het weer eens kouder worden, dan weer verder tweaken :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNpLglDKHl97vIWqSDg9pBuzJfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aw7bEvAK9xVUg9ooQELUNTbK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IZJXDLFJNTLshDq37gjSe01KVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFNbD60wBtfBZHNonahDZ67F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door pasmanm op 21-01-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
Gebo51 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Dank Passman. Interessant en duidelijk artikel. Wat niet uitgelegd wordt is wat de instelling "automatisch" doet. Enig idee?
Goeie. Geen idee hoe de Elga Ace dit stuurt op automatisch. Mss dat het hebben van een buitensensor ruimte vs WAR/WAR+ stuurt. Hoe het systeem kiest tussen WAR en WAR+, geen idee.
Ook is mij onbekend of de ketel misschien dynamisch wisselt van profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:40
Yes, remeha service tool op het netwerk via ethernet kabel. Eigenlijk super simpel. Ik heb een silex sx-ds-4000u2 gepakt (is oud model maar een ds-510 zal ook werken) en daar de ús kabel in gestoken. Silex kan Max 1A leveren (heeft 2 usb poorten).
Recom kan de service tool vinden via com poort, maar nu....
Ik kan parameters uitlezen dus communicatie lijkt te werken. Maar niet bij tabje serviceniveau. Heb via F4 de standaard pincode ingevoerd maar maakt niets uit. Ik zie ook geen grafieken en tijdbalk verschuift ook niet. Iemand een handleiding? Al gezocht maar niet kunnen vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door edwin2021 op 21-01-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebo51
pasmanm schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Goeie. Geen idee hoe de Elga Ace dit stuurt op automatisch. Mss dat het hebben van een buitensensor ruimte vs WAR/WAR+ stuurt. Hoe het systeem kiest tussen WAR en WAR+, geen idee.
Ook is mij onbekend of de ketel misschien dynamisch wisselt van profiel.
Deze uitleg via google gevonden:

Strategie voor.(CP780)
0 = Automatisch : Als er geen buiten- of binnentemperatuursensor is
aangesloten, regelt het toestel aan de hand van een vaste
aanvoertemperatuur. Als een kamertemperatuursensor is aangesloten, werkt het volgens de kamertemperatuur. Als een buitentemperatuursensor is aangesloten, werkt het volgens de buitentemperatuur. Als beide sensoren zijn aangesloten, werkt het volgens de buiten- en kamer-temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
Ik was even benieuwd wat mijn gas besparing was sinds de EA4 hier is geplaatst. Gevoelsmatig moest er tijdens de vorst van de afgelopen weken best veel gas bijgestookt worden, maar nu ik de uitslag zo zie ben ik dik tevreden! En met de huidige temperaturen buiten hoeft er helemaal geen gas meer bij (en draait de 4kW heel mooi rustig op 238watt) :)
  • Vloerverwarming + radiatoren beneden
  • Badkamer radiator boven (+2 radiatoren op standje 1, kinderkamer en overloop)
  • Vloer is nageisoleerd, grotendeels triple glas
  • eTwist thermostaat (constant op 19 graden zondernachtverlaging)
  • CP000: 70
  • CP210: 15
  • CP230: 0.8
  • CP240: 5
  • CP780: Buiten&ruimte gebas (veel meer comfort dan ruimteregeling)
  • HP000: 5 graden
  • HP030: 0
  • HP058: nee
  • HP061: Geen
  • HP069: 12l/m
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMfxe-9L99jn3VgvBTx5LsiBXS0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JTNIJzjPZFJF33OEP4WdkYIl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
timadriaans schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:45:
Ik was even benieuwd wat mijn gas besparing was sinds de EA4 hier is geplaatst. Gevoelsmatig moest er tijdens de vorst van de afgelopen weken best veel gas bijgestookt worden, maar nu ik de uitslag zo zie ben ik dik tevreden! En met de huidige temperaturen buiten hoeft er helemaal geen gas meer bij (en draait de 4kW heel mooi rustig op 238watt) :)
[Afbeelding]
Hoe heb je het gewogen graaddagen stukje gedaan? Probeer nog steeds iets in Home Assistant te vinden maar nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
edwin2021 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:51:
Yes, remeha service tool op het netwerk via ethernet kabel. Eigenlijk super simpel. Ik heb een silex sx-ds-4000u2 gepakt (is oud model maar een ds-510 zal ook werken) en daar de ús kabel in gestoken. Silex kan Max 1A leveren (heeft 2 usb poorten).
Recom kan de service tool vinden via com poort, maar nu....
Ik kan parameters uitlezen dus communicatie lijkt te werken. Maar niet bij tabje serviceniveau. Heb via F4 de standaard pincode ingevoerd maar maakt niets uit. Ik zie ook geen grafieken en tijdbalk verschuift ook niet. Iemand een handleiding? Al gezocht maar niet kunnen vinden.
Opnieuw opstarten Recom zorgde ervoor dat er nu ook data zichtbaar is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
edwin2021 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Hoe heb je het gewogen graaddagen stukje gedaan? Probeer nog steeds iets in Home Assistant te vinden maar nog niet gelukt.
Op www.mindergas.nl kun je een account aanmaken. Je kunt tegen een kleine betaling automatisch je meter laten uitlezen, maar je kunt het ook middels een script (met bijv. HA) zelf uploaden naar ze.

[ Voor 10% gewijzigd door timadriaans op 22-01-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

timadriaans schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:21:
Ik worstel een beetje met de Ta die de Elga4 zelf kan maken. Het lijkt alsof hij (bij koude buitentemp) niet hoger dan een graad of 29 komt zelfstandig. Ik lees her en der dat dat toch wel hoger moet (kunnen) zijn. Gevolg is dan ketel bijschakelen.

Denk ik goed als ik het debiet wat wil verhogen zodat de Tr hoger terugkomt en hij meer ruimte heeft om de Ta te verhogen? (huidige dT is ongeveer 4-5 graden op 12 l/m).

Of wellicht HP030 van 0 naar 20 minuten zetten om de Elga iets meer tijd te geven om het zelf te bereiken?
Wat is het opgenomen vermogen van je ELGA 4 als je 29 graden aanvoertemperatuur hebt? Draait je ELGA dan al op 100% vermogen?

Grote kans dat je bij 29 graden aanvoer een evenwicht bereikt tussen wat je ELGA kan leveren en afgifte in huis, en dan zal je nooit een hogere aanvoertemperatuur kunnen krijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

timadriaans schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:13:
[...]

Maar als de voetventielen van de radiatoren volledig open staan, gaat het water er dan niet te snel doorheen en wordt de warmte afgifte minder? Dat is toch immers waarom je een radiator waterzijdig inregelt met een dT van 0,8?
Waterzijdig inregelen doe je niet om afgifte te verhogen of te verlagen maar om de juiste balans in te stellen voor alle "zones" in je woning. Dus niet dat 1 radiator eerst bloedheet wordt en de laatste in de kring die bijna niets meer krijgt.

Mijn ervaring met mijn eigen warmtepomp is dat bij alle voetventielen vol open je flow omhoog kan zonder dat je geluid krijgt in je systeem.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

rft80 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:49:
@Fremske hier ter illustratie de temperatuur van het water vs gevraagde temperatuur. De combi is de CV bovenop de warmtepomp. Data komt uit de EA via modbus.[Afbeelding]
Iets offtopic, hoe lees jij via modbus je ELGA ACE uit? Kan dat eenvoudig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gebo51 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:07:
Hallo,

Dank alvast
CP780
Over parameter CP780 heerst ook veel verwarring. ( Met dank aan een lezer van mijn blog die deze tekst instuurde! )

0 = Automatisch
Als er geen buiten- of binnentemperatuursensor is aangesloten, regelt het toestel aan de hand van een vaste aanvoertemperatuur. Als een kamertemperatuursensor is aangesloten, werkt het volgens de kamertemperatuur. Als een buitentemperatuursensor is aangesloten, werkt het volgens de buitentemperatuur. Als beide sensoren zijn aangesloten, werkt het volgens de buiten- en kamer-temperatuur.

1 = Ruimteregeling
De regelaar meet de temperatuur in de kamer waar de thermostaat is geïnstalleerd en berekent de aanvoertemperatuur gebaseerd op de kamertemperatuur.

2 = Weersafhankelijk
De regelaar meet de buitentemperatuur via de buitentemperatuursensor. Deze bepaalt de aanvoertemperatuur gebaseerd op deze buitentemperatuur en de stooklijn.

3 = Buiten&ruimte gebas.
De regelaar meet de buitentemperatuur en de kamertemperatuur. Deze bepaalt de aanvoertemperatuur gebaseerd op deze temperaturen en de stooklijn. Deze stooklijn wordt verschoven wanneer de gemeten kamertemperatuur afwijkt van de gewenste kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
mkleinman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Wat is het opgenomen vermogen van je ELGA 4 als je 29 graden aanvoertemperatuur hebt? Draait je ELGA dan al op 100% vermogen?

Grote kans dat je bij 29 graden aanvoer een evenwicht bereikt tussen wat je ELGA kan leveren en afgifte in huis, en dan zal je nooit een hogere aanvoertemperatuur kunnen krijgen.
mkleinman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Waterzijdig inregelen doe je niet om afgifte te verhogen of te verlagen maar om de juiste balans in te stellen voor alle "zones" in je woning. Dus niet dat 1 radiator eerst bloedheet wordt en de laatste in de kring die bijna niets meer krijgt.

Mijn ervaring met mijn eigen warmtepomp is dat bij alle voetventielen vol open je flow omhoog kan zonder dat je geluid krijgt in je systeem.
Dank voor je reactie, ik ben inmiddels een stuk wijzer en begrijp nu hoe het zit (met dank aan @Andrehj) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:21
Ik was net bij iemand met een elga ace 4kW. Deze staat op een dakkapel die met de buren gedeeld is en geeft bij de buren geluidsoverlast.
Een optie is de buitenunit 2,5 m verhuizen naar een andere dakkapel (meer in midden huis). De originele installateur geeft daarvoor 13 uur werk / eru 1500 als richtprijs (2 personen samen).

Weet iemand wat er met de garantie van remeha gebeurt als je een andere (Remeha gecertificeerde ) installateur de unit laat verhuizen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@BarryH lijkt me voor garantie vanuit Remeha niets uitmaken. Is toch maar 1 jaar fabrieksgarantie op het apparaat.
Consumenten garantie vanuit de originele installateur houdt direct op en de nieuwe installateur wordt verantwoordelijk voor garantie aanspraak. Dit gaat veel verder dan fabriekgarantie. Dit is ook de reden dat Remeha niets met consumenten doet want dan zouden ze aansprakelijk worden middels consumenten recht

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BarryH schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:49:
Ik was net bij iemand met een elga ace 4kW. Deze staat op een dakkapel die met de buren gedeeld is en geeft bij de buren geluidsoverlast.
Een optie is de buitenunit 2,5 m verhuizen naar een andere dakkapel (meer in midden huis). De originele installateur geeft daarvoor 13 uur werk / eru 1500 als richtprijs (2 personen samen).

Weet iemand wat er met de garantie van remeha gebeurt als je een andere (Remeha gecertificeerde ) installateur de unit laat verhuizen?
Ik zou dan toch serieus overwegen die hele buitenunit NIET op een dakkapel te zetten en te verkassen naar een vrijstaande opstelling ergens in de tuin.

Ik was gisteren op bezoek bij een bekende en die heeft zijn 6KW ook al verplaatst van een plat dak naar de tuin vanwege geluidsklachten bij hunzelf.

De prijs schrik ik niet zo van, het zijn vooral uren en waarschijnlijk nieuwe koelleidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
timadriaans schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Op www.mindergas.nl kun je een account aanmaken. Je kunt tegen een kleine betaling automatisch je meter laten uitlezen, maar je kunt het ook middels een script (met bijv. HA) zelf uploaden naar ze.
Die laatste link is super informatief, precies wat ik zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Grolsch Zouden ze niet de bestaande leiding verlengen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:01:
@Grolsch Zouden ze niet de bestaande leiding verlengen?
Dat zou ook kunnen, maar er zit in ieder geval een "kostenpost" aan materiaal in.

Maar ik ben geen monteur, dus weet niet wat het beste/verstandigste is.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 22-01-2024 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Pietje555 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:59:

Resultaat is eigenlijk prima en ik denk dat ik voorlopig hierop blijf draaien. Nu het wat warmer is zakt de WP netjes in vermogen en ik heb een stuk minder defrosts terwijl het toch tussen de 1 a 2 graden buiten was. De hele dag bleef het 20 graden in de woonkamer, geen overshoot ondanks dat ik vloerverwarming heb.
Vandaag draait hij iets boven stationair.
Op ruimte regeling wilde de WP nog wel eens uit gaan en een paar uur later weer starten. Hij kreeg dan zoveel afgekoeld water te verwerken dat dit direct weer tot volle kracht zorgde en defrosts optrede. Nu blijft hij rustig door draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Up651-x5Os-z4xOkZlsa4trDz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/el9MMjX3fVe1oemD0GTRVRhI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
mkleinman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Iets offtopic, hoe lees jij via modbus je ELGA ACE uit? Kan dat eenvoudig?
Ik gebruik de modbus module (gwt-08) met een esp32 en een rs485 printplaatje. Daarnaast gebruik ik de OpenTherm Gateway (nodoshop).

Die laatste acteert ook als thermostaat en stuurt de Elga aan, kan ik dus ook bepaalde instellingen mee aanpassen (modulatie, max Control setpoint etc).

Alles komt samen in home assistant.

[ Voor 3% gewijzigd door rft80 op 22-01-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
timadriaans schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:45:
[Afbeelding]
Wow dat is groot verschil! Ik heb nu per gewogen graaddag 0,325 m3, en probeer dit lager te krijgen. Hoe krijg jij dat verschil tussen verwarming en overig in minder gas? Hoe weet je hoeveel gas er verbruikt voor douche etc. ?

En wat is je max kwh wat de elga ace op een dag heeft gebruikt? Bij mij is dat 13.5 kwH de afgelopen maanden. Ik zie dat de ACE bij temperaturen < 5 eigenlijk niets meer doet (0.6 kwH per dag verbruikt hij dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
tomdh76 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:50:
[...]

Wow dat is groot verschil! Ik heb nu per gewogen graaddag 0,325 m3, en probeer dit lager te krijgen. Hoe krijg jij dat verschil tussen verwarming en overig in minder gas? Hoe weet je hoeveel gas er verbruikt voor douche etc. ?

En wat is je max kwh wat de elga ace op een dag heeft gebruikt? Bij mij is dat 13.5 kwH de afgelopen maanden. Ik zie dat de ACE bij temperaturen < 5 eigenlijk niets meer doet (0.6 kwH per dag verbruikt hij dan)
Zou even de installateur bellen. Gaat iets niet goed. Heb je niet per ongeluk HP051 aangepast? Zou standaard op -15 moeten staan.

Bij temperaturen onder nul, geen vocht etc draai ik tussen de 18 en 22 kWh (afhankelijk van aantal defrost). Electra meter is niet perfect gekalibreerd maar geeft je hopelijk een idee. Max opgenomen electrisch vermogen 1.2kw. Komt dan nog wat gas bij uiteraard.

Ter illustratie, cumulatief vorige week 135kwh electra (en 11m3 gas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
rft80 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Zou even de installateur bellen. Gaat iets niet goed. Heb je niet per ongeluk HP051 aangepast? Zou standaard op -15 moeten staan.

Bij temperaturen onder nul, geen vocht etc draai ik tussen de 18 en 22 kWh (afhankelijk van aantal defrost). Electra meter is niet perfect gekalibreerd maar geeft je hopelijk een idee. Max opgenomen electrisch vermogen 1.2kw. Komt dan nog wat gas bij uiteraard.

Dank voor de tip! HP051 stond op 2 graden. Hier heb ik niet aangezeten, maar de installateur heeft dat dan wrsch gedaan. Wrsch nav vorig jaar toen de buitenunit heel veel herrie maakte. Hij heeft toen aanpassingen gedaan, welke weet ik niet. Ik zet hem nu maar weer op -15 graden en hoop dat we daarmee nog kunnen slapen..:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Dat betekent dus dat je warmtepomp niets deed bij temperaturen onder de 2.. verklaart een hoop!

bewijst maar weer hoe weinig verstand die mensen hebben van het product wat ze installeren*. Als je hinder ervaart van de buitenunit (en dit niet kunt oplossen met isolatie of door resonantie te verminderen) dan kan je beter het maximale vermogen terug schroeven.

*Kort door de bocht ik weet het. Voor ik iemand beledig, er zijn ongetwijfeld uitzonderingen..

[ Voor 12% gewijzigd door rft80 op 22-01-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik probeer iemand te helpen waar de stille modus juist tot veel overlast leidt. Naast veren onder de opstelling van de WP lijkt het mij mogelijk om in te stellen dat de elga tussen 2200 en 0800 niet ingezet wordt. En als er dan wel warmtevraag is, dat de gasketel dat doet.

Mijn idee is om een blokkerende ingang te gebruiken in combinatie met een tijdklok en een relais. Of zou dit eenvoudiger kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 16:28
Wellicht een aparte vraag en weet ook niet of die hier thuis hoort...

De situatie is als volgt:
Ik overweeg een elga als backup te laten draaien.
Juist, als backup.

Voor een andere (nieuwe) warmtepomp welke performanter/efficiënter is en nagenoeg het hele warmteverlies kan afdekken.

Met dit andere model kan ik een back-up heater of ketel middels een aan-uit contact inschakelen.

maar nu is er dus reeds een elga (techneco-toshiba) aanwezig.

Gezien de nieuwe warmtepomp 2 "stages" van naverwarming kent lijkt het mij heel mooi om als 1e trap de "oude" elga bij te schakelen en bij de 2e trap pas de na-verwarmer.

Dat dit geen efficientie-wonder gaat zijn bij lage buitentemperaturen is mij bewust maar beter dan een cop1 heater.

Kort samengevat;
-kan een oude elga (techneco) middels een aan-uit contact worden aangestuurd.
-indien het (water)setpoint niet wordt gehaald door de elga, blijft deze het dan proberen of weigert deze dienst?

Zoals jullie merken ben ik veel te weinig bekend met de exacte (on)mogelijkheden van de elga.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@BjornHero
- Ik denk dat je met een aan uit schakeling middels de blokkeeringang kan werken, naast een opentherm thermostaat die op een onhaalbaar hoge temperatuur staat of WAR instellen :)
- ik heb een carrier versie en nooit gemerkt dat die niet start. Wel in het scenario dat de elga vind dat de doeltemperatuur nog niet bereikt is EN de elga is er door een gasketel uitgedrukt (te hoge termperatuur). Dat wil die niet starten. Dit is met wat relais te omzeilen
-wel of in serie zetten of indien parallel voorkomen dat je flowstoring krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
@BarryH

Bedankt voor je reactie.
Klinkt inderdaad redelijk uitvoerbaar.

Mijn idee qua opbouw zou zijn;
-140m2 vloerverwarming met 12-13 groepen (gesloten verdelers zonder pomp)
-"hoofd warmtepomp" in serie aangesloten met een 25-50l buffer in de aanvoer.
-op de aanvoerleiding na het buffervat een aanvoer-temp sensor voor de hoofdwarmtepomp --> haalt deze zijn temperatuur niet meer schakelt hij de Elga bij.

De Elga hydraulisch inkoppelen op het vat wat als open verdeler gezien kan worden (de Elga draait dus enkel over het vat).

Om te vermijden dat de hoofd-warmtepomp de Elga als een elektrisch element kan gaan gebruiken (zeer kortstondig inschakelen bij/na een defrost) zal er een relais tussen worden gezet met een vertraging van 5-10 min. En een minimale aan-tijd van 30 minuten.

Bivalentie-punt wordt zo gekozen dat de Elga de andere wp er niet "uit kan duwen" gezien het warmteverlies dan al veel te groot is.

Thermostaat van de Elga komt dan in technische ruimte met een doeltemp van 30C?.

Enige wat ik dan nog moet uitzoeken;
-welke dipswitch(es) moet ik omzetten om
-de Elga onder de 4? C door te laten draaien
-gelijktijdig draaien van de Elga en de "ketel" mogelijk te maken (die er niet is maar de Elga wel denkt aan te sturen).

Achja en als het niet werkt pak ik hem wel af :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:27
En hoe gaat het dan, met de Elga Ace 4kW van het gas af?

Nou, eigenlijk best goed - met een lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer erbij, en een goede regeling heb je eigenlijk het beste van 2 werelden: goede koeling in de zomer en goede verwarming in de winter. Hier even een voorbeeld hoe dat met elkaar samenwerkt bij verschillende temperaturen (de afgelopen week de hele spreiding van temperaturen in het stookseizoen wel gezien). Het warmteverlies bij -8 is hier ongeveer 5kW (startpunt was een gasverbruik van 1000m3 voor verwarming + 200m3 voor warm water). Bij die temperatuur kunnen de Elga Ace en de Airco daarvan allebei de helft leveren, maar de regeling is zo ingesteld dat 80% van de warmte door de Elga Ace wordt geleverd (naar verhouding steeds meer naar mate de buitentemperatuur hoger wordt). Daardoor geen last van de meest gehoorde klachten bij het gebruik van een lucht/lucht warmtepomp, nl. dat hij erg loopt te blazen als het buiten koud wordt en dat het in de rest van het huis waar geen binnenunit hangt, te koud blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIU3rHO-DopXdVGmsmm0cx4LXmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AbTUQuFCE1uMxL5QxI78YRJ0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door JBtL op 24-01-2024 07:30 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:31:
Ik probeer iemand te helpen waar de stille modus juist tot veel overlast leidt. Naast veren onder de opstelling van de WP lijkt het mij mogelijk om in te stellen dat de elga tussen 2200 en 0800 niet ingezet wordt. En als er dan wel warmtevraag is, dat de gasketel dat doet.

Mijn idee is om een blokkerende ingang te gebruiken in combinatie met een tijdklok en een relais. Of zou dit eenvoudiger kunnen?
Dat lijkt me de gemakkelijkste methode. Ik zou dat alleen eerst even testen door op die ingang een simpele schakelaar te hangen en te kijken wat de Elga doet. Als dat naar tevredenheid werkt kun je de schakelaar vervangen door een tijdrelais.
Ik zou dan wel een netjes dinrail relais gebruiken, zoals bijvoorbeeld de Hager EGN103.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BjornHero schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 00:33:
@BarryH

Bedankt voor je reactie.
Klinkt inderdaad redelijk uitvoerbaar.

Mijn idee qua opbouw zou zijn;
-140m2 vloerverwarming met 12-13 groepen (gesloten verdelers zonder pomp)
-"hoofd warmtepomp" in serie aangesloten met een 25-50l buffer in de aanvoer.
-op de aanvoerleiding na het buffervat een aanvoer-temp sensor voor de hoofdwarmtepomp --> haalt deze zijn temperatuur niet meer schakelt hij de Elga bij.

De Elga hydraulisch inkoppelen op het vat wat als open verdeler gezien kan worden (de Elga draait dus enkel over het vat).

Om te vermijden dat de hoofd-warmtepomp de Elga als een elektrisch element kan gaan gebruiken (zeer kortstondig inschakelen bij/na een defrost) zal er een relais tussen worden gezet met een vertraging van 5-10 min. En een minimale aan-tijd van 30 minuten.

Bivalentie-punt wordt zo gekozen dat de Elga de andere wp er niet "uit kan duwen" gezien het warmteverlies dan al veel te groot is.

Thermostaat van de Elga komt dan in technische ruimte met een doeltemp van 30C?.

Enige wat ik dan nog moet uitzoeken;
-welke dipswitch(es) moet ik omzetten om
-de Elga onder de 4? C door te laten draaien
-gelijktijdig draaien van de Elga en de "ketel" mogelijk te maken (die er niet is maar de Elga wel denkt aan te sturen).

Achja en als het niet werkt pak ik hem wel af :)
Wellicht open verdeler als in ELGA ace ipv Buffervat tbv efficiëntie
En er zijn ook mensen die de oude ELGA in serie plaatsten met de ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
BarryH schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Wellicht open verdeler als in ELGA ace ipv Buffervat tbv efficiëntie
En er zijn ook mensen die de oude ELGA in serie plaatsten met de ketel
Yes, ken het.

In de "nieuwe" Elga zit een open verdeler (eigenlijk een mini buffer / dikke buis.

Maar gezien ik plan de buffer van de hoofd-warmtepomp in serie te plaatsen (niet parallel met extra pomp op afgiftesysteem).

Zie ik niet direct de voordelen van een stukje buis tov een buffervaatje (behalve de initiële kosten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@BjornHero dikke buis in EA is geen buffer maar een open verdeler. Dit is een hydaulisch nulpunt in je installatie zodat het debiet van de ene pomp de andere niet beinvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Waarom zou men voor een elga ace kiezen ipv quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BjornHero schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Yes, ken het.

In de "nieuwe" Elga zit een open verdeler (eigenlijk een mini buffer / dikke buis.

Maar gezien ik plan de buffer van de hoofd-warmtepomp in serie te plaatsen (niet parallel met extra pomp op afgiftesysteem).

Zie ik niet direct de voordelen van een stukje buis tov een buffervaatje (behalve de initiële kosten).
Mijn echte punt is dat met zoveel vloerverwarming een Buffervat zoiezo niet nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Sarcomorbato schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:25:
Waarom zou men voor een elga ace kiezen ipv quatt?
Moeilijk vergelijkbaar denk ik?
Want als je al een Elga hebt, ga je niet shoppen.
Ik ben in iedere geval ontzettend blij met de Quatt: die dendert gewoon door ook bij flinke vorst.

(En wie weet krijg je nu wat antwoorden....)

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Friezin schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:13:
[...]

Moeilijk vergelijkbaar denk ik?
Want als je al een Elga hebt, ga je niet shoppen.
Ik bedoel meer als je een hybride wp overweegt; waarom dan kiezen voor de Ace (of de Xtend) als de quatt gewoon een stuk goedkoper is/lijkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geleverde warmte in Remeha home app klopt niet

We waren er in dit topic al achter dat het energieverbruik in de Remeha home app niet klopt, tenzij je een kWh-meter met pulsuitgang op de EA aansluit. Dat heb ik gedaan, dus nu klopt het energieverbruik heel aardig met de meters van HomeWizard.
Echter, bij geleverde energie staat precies dezelfde waarde! Daar klopt natuurlijk geen hout van. En het is ook totaal onnodig, want in de EA zit gewoon een flowmeter, en hij meet ook al de Ta en Tr, waardoor het vermogen berekenen een peuleschil is.
Weet iemand waarom de EA de geleverde energie niet aan de Remeha home app doorgeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Sarcomorbato schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:25:
[...]

Ik bedoel meer als je een hybride wp overweegt; waarom dan kiezen voor de Ace (of de Xtend) als de quatt gewoon een stuk goedkoper is/lijkt
Omdat Quatt monoblock is (was bij mij niet netjes te installeren vanwege dikkere buizen). Daar komt bij dat Quatt een gesloten systeem heeft gebouwd. Je moet de "commander in chief" gebruiken. Cloud based "ai" *kuch* oplossing. Vendor lock in heb ik zelf een minder goed gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
rft80 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Is dat ook echt goedkoper? Of gaat het dan vooral om zo weinig mogelijk gas verbruik?
Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste