Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Fiets schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Heeft hier iemand nog tips voor om hier meer over te vinden?
Er is een apart topic voor verdelers bij warmtepompen.
Je wilt opmenging van retour- en aanvoerwater voorkomen of in ieder geval minimaliseren.
De meesten geven de voorkeur aan pomploze verdelers, zonder thermostaat, pomp en voetklep.
Punt van aandacht bij hybride systemen is het vermijden van te hoge aanvoertemperaturen wanneer de CV ketel te warm (heet) water aanlevert aan de vloer. De meningen hierover (of dit wel een probleem is) zijn verdeeld.

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:45
@Nanninga De EA telt het gasverbruik ook als elektrisch verbruik. Hij rekent het equivalent van 1 m³ gas naar kW elektrisch uit.
Deze waarde is volstrekt onbetrouwbaar omdat de EA niet weet hoeveel gas je verbruikt, er zit geen gasmeting op. Dit is waarschijnlijk een waarde uit de CV ketel welke via OT doorgegeven wordt.
De EA weet helemaal niet wat het rendement van de ketel is In de settings staat 94%, waar hij mee rekent, maar ik denk dat het veel lager is met een vaak startende ketel als gevolg van defrost ondersteuning.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Andrehj
Dit is de meting uit de EA met Recom.
Bij het starten van de defrost daalt mijn temperatuur even snel omdat mijn CV ketel op gang moet komen en 10 meter 28 mm leiding vanaf de ketel naar de openverdeler in de EA spoelt. Dit water is 20 graden.
Daarna zie je de rode lijn toevoer na CV en de water temperatuur blauw omhoog schieten.
Rose lijn is retour voor de EA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdTALomBIL-WRD3OtKZLHym7NEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r79mjtEjFa5xFCYhbgh3f5sK.png?f=fotoalbum_large

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:22:
[...]

Dat staat ook in de handleiding:
[Afbeelding]
Of bedoelde je iets anders?
Nee, dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Een voetpunt heeft namelijk twee coordinaten, de buitentemperatuur op de x-as en de Ta_setpoint op de y-as. Wat ik zou verwachten is dat CP210/CP220 alleen de Ta_setpoint bepaalt bij een buitentemperatuur van 20 graden, en als CP210 op 15 staat, dat de Ta_setpoint gelijk is aan de thermostaat setpoint. Het voetpunt voor de stooklijn is dan (20, CP210) of als CP210=15, dan is het voetpunt (20, kamersetpoint). Echter bij het testen kwam ik erachter dat het voetpunt (kamersetpoint, CP210) is of als CP210=15 dus (kamersetpoint, kamersetpoint).

Nu is het zo dat ik een aan-uit thermostaat heb aangesloten op de EA, en de EA heeft dus geen weet van een kamersetpoint van die kant, en gebruikt dus het kamersetpoint uit zijn eigen klokprogramma (met een e-Twist wordt deze ws gesynchroniseerd tussen e-Twist en Kamerthermostaat). Met het klokprogramma beinvloedt ik dus het voetpunt van de stooklijn op verschillende tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Pietje555 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:41:
Zou de formule ook ook nog gebruikt worden als je een andere waarde dan 15 gr instelt? Dit omdat bij 15 gr automatisch staat?
Zoals hierboven beschreven, ja dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Ik zat even door je parameters te kijken, en zag iets vreemds bij HP094 en HP095.
Dat zouden de begin- en eindtijden van de stille modus moeten zijn, maar bij jouw staat daar 143 en 36.
Is dat een veelvoud van 10 minuten sinds 0:00? Daarmee wordt 36 dus 6:00u en 143 23:50 uur?
Komt deze waarde doordat je het via BT hebt uitgelezen?
Dit is wat ik zie staan in de Remeha Smart Service app, en de tijd is dus inderdaad 10 minuten * integer. Op de Elga Ace doet hij er een String Format overheen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:26:
Voorkomen dat CV-ketel wordt ingeschakeld bij defrosts?

Bij mijn ouders (die een EA 6 hebben) zie ik dat de CV-ketel bij elke defrost even wordt bijgeschakeld, terwijl dat met hun afgiftesysteem helemaal niet nodig is (er zit meer dan genoeg warmte in de vloerverwarming) en dus onnodig gas kost.
Is er een manier om dat bijschakelen van de CV-ketel te voorkomen zonder HP019 op "geen back-up" te zetten? Dat laatste is namelijk geen optie, omdat onder de ca -3°C de WP te weinig vermogen heeft.
Wat voor CV-ketel hebben ze? Ik heb een Intergas HREco, en daar kun je een wachttijd instellen voordat de CV ketel gaat stoken. Bij mij staat deze op 3 minuten, en tijdens de defrost duurt de warmtevraag naar de ketel bij mij maar 1-2 minuten (nadat de buitenunit al is ontdooid 8)7 )

Er zijn wat delay instellingen op de Elga Ace, maar die lijkt hij te negeren in het geval van de defrostbijstook, en de bivalente temperatuur doet ie ook niks mee in dat geval. Het stomme is ook dat hij warmte gaat vragen van de backup als de Ta onder de 18 komt, is het niet logischer om de retourtemperatuur hiervoor te gebruiken? (@Andrehj Ik zie net dat je dit zelf ook al aangeeft in een andere post...)

[ Voor 18% gewijzigd door RulazZ op 15-01-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Dankjewel, maar er ligt daar ca 100 m² vloerverwarming die altijd open is. Dat gaat prima, want behalve de waterinhoud telt de warmtecapaciteit van de omliggende vloer ook nog mee. Daar merk je de invloed van een defrost aan de retourwatertemperatuur echt niet.
Wij hebben naast Ca 60 m2 VVW met pomploze (gesloten) verdeler beneden, en muurverwarming met eenzelfde verdeler op de 2e etage, op de 1e etage ook nog een paar radiatoren met Heatfans en bijbehorende controller, en die fans gaan ook netjes uit tijdens een defrost :P , dus ook daar is het nauwelijks merkbaar. De retourtemperatuur zakt ook insignificant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xiihNbDxMry1rqc5DOT7_918jE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6flPoCs0iFpTVhWujJjEVTCo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door RulazZ op 15-01-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
BarryH schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Hoe meet je het stroomverbruik? Want een ELGA ACE 4kW heeft een elektrisch vermogen van ca. 1100-1200 watt. Dus maximaal 1,200x24 = 28-29 kWh per 24 uur.
Minus defrosts. Mijn dagrecord is 22,5 kWh, en gemeten piekverbruik (HW Energy Socket) net geen 1100 W. Bij ons is het thermisch vermogen nu altijd net voldoende geweest om de woonkamer niet af te laten koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@RulazZ "Dit is wat ik zie staan in de Remeha Smart Service app, en de tijd is dus inderdaad 10 minuten * integer. Op de Elga Ace doet hij er een String Format overheen waarschijnlijk."

Alle tijdklokken van het klokprogramma in de eTwist staan dus in dit formaat. Ik snapte al niet wat er op die regels van 20 cijfers stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:43
Wie weet welke functie de stooklijn heeft
a/ stooklijn geldt voor de aansturing van de ELGA zelf
b/ stooklijn geldt voor de aansturing van de ELGA en de GASKETEL: dus ook de GASKETEL wordt , via opentherm daarop aangestuurd

en CP000: is die temperatuur de max voor de ELGA of voor de GASKETEL of voor allebei?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Heeft iemand hier al eens geprobeerd om met RECOM met de Elga Ace te connecten via Bluetooth op een Windows PC?

Kuch, ik had jou reactie nog niet gezien @Pietje555

[ Voor 17% gewijzigd door RulazZ op 15-01-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik draai mijn thermo tegenwoordig terug naar 18 graden. Ik liet hem eerst altijd op 19 graden staan, maar de radiatoren blijven continue warm als we niet thuis zijn. ik heb het idee dat ik voor niks sta te stoken. maar hoe efficient is dit qua verbruik? ik zet de verwarming weer laat in de middag aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 15-01-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Farabi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:56:
ik draai mijn thermo tegenwoordig terug naar 18 graden. Ik liet hem eerst altijd op 19 graden staan, maar de radiatoren blijven continue warm als we niet thuis zijn. ik heb het idee dat ik voor niks sta te stoken. maar hoe efficient is dit qua verbruik? ik zet de verwarming weer laat in de middag aan.
Dat hangt van het afgiftesysteem af. ALS je de temperatuur constant houdt EN de stooklijn strak instelt kan je b.v. met 35 graden bij 5 graden buiten je woning op temperatuur houden.
Als je dan voor "nachtverlaging" gaat moet je tijdens het opwarmen een hogere temperatuur water maken. b.v. 45 graden. dit is 2% per graad minder efficient. dus 20% meerkosten tijdens het opwarmen.
Als minder kosten heb je het "op temperatuur 19 houden x uur niet".

Hoe meer je in temperatuur omhoog moet, hoe belangrijker het is om de ruimtetemperatuur gelijk te houden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:54

Fremske

and change the world

Hallo allemaal,

Ik zou graag in Home Assistant de COP willen berekenen van mijn Elga Ace 4KW met deze integratie: https://github.com/msvisser/remeha_home

Wat ik kan meteen is:Als ik deze twee waarden in dezelfde interval laat lopen kun je dan de COP berekenen?
Ik zou zeggen dat aanvoer temperatuur van EA4 is om te rekenen naar totale vermogen?
Als ik het totale vermogen heb, kan ik dat afzetten tegen het opgenomen vermogen.

Klopt mijn redenatie?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Mijn achterbuurman op leeftijd heeft een elga ace 6kW met eTwist thermostaat.
Hij vraagt zich af waarom het verwarmingssymbool continu zichtbaar is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfj2UoKn9XLT_g1qaAPw9_Gtr9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eUATfH1zsQm1mKllQsiB24ZV.png?f=user_large

Hij heeft als regelstrategie 3 ingesteld staan: buitentemperatuur + ruimtetemperatuur.

Ook als de wp niet aan staat en de kamer warmer is dan de gewenste temperatuur is dit icoon zichtbaar.

en niet bv.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fikQZ_rjPabrFPmKOdQ0oYIzvq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WKvuJk8qHZKaJJMoTgOwck8b.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Heb je een EA4 of een EA6?
Bart22 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:20:
[...]

Wij redden het tot -2 in de stille modus zonder gebruik van de CV-ketel. Wel nachtverlaging eraf zodra het vriest. Onder de -2 is het hele vermogen nodig (vooral met veel wind) maar dan wordt de lucht ook vaak droger waardoor defrosts beperkt blijven.

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:05
Ik heb gisteravond de grafiek in HA afgemaakt met een extra Delta T waarde variabele, de gele lijn. De start klopte niet, daarna wel. Grappig om te zien dat om 8:00 vanmorgen er gedoucht werd, en de CV geen warmwater kan leveren tijdens een defrost (of te laat), en dus uit de CV leidingen zelf haalt, waardoor de Delta T even negatief is. Verloop de WP de hele dag redelijk stabiel, met kleine schommelingen, en de Delta T is ook redelijk constant behalve bij de defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BLU84Tw-3t7g-MmF9Aj1XRrfSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q6swQG4xJGSn9JNkwYpI1K1f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-04 21:47
Fremske schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:15:
Heb je een EA4 of een EA6?

[...]
Een 6kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart22
Ik weet niet of ik de tip op dit forum of elders tegenkwam, maar wat goed om te weten dat je met AP092 variabel het vermogen van de Elga kunt schalen. Met dit weer zat de stille modus (ca 50% vermogen) echt op het randje. Maar, wegens defrosts wil ik ook niet helemaal terug naar 100%.

Nu via AP 092 naar 60% gegaan. Dat lijkt precies de juiste balans tussen warm houden woning en aanvriezen buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fremske schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:52:
Hallo allemaal,

Ik zou graag in Home Assistant de COP willen berekenen van mijn Elga Ace 4KW met deze integratie: https://github.com/msvisser/remeha_home

Wat ik kan meteen is:Als ik deze twee waarden in dezelfde interval laat lopen kun je dan de COP berekenen?
Ik zou zeggen dat aanvoer temperatuur van EA4 is om te rekenen naar totale vermogen?
Als ik het totale vermogen heb, kan ik dat afzetten tegen het opgenomen vermogen.

Klopt mijn redenatie?
Nee. Om het uitgaande vermogen te weten moet je de flow weten en de delta T, dus de aanvoer- én de retourtemperatuur. Uit die drie kun je met P = dT * 4.2 * flow/60 het vermogen berekenen. Dan delen door opgenomen vermogen geeft de momentane COP.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Bart22 goede tip. Ik ga met EA4 het proberen op 80% en hopelijk minder defrosts.

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RulazZ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:10:
Wat voor CV-ketel hebben ze? Ik heb een Intergas HREco, en daar kun je een wachttijd instellen voordat de CV ketel gaat stoken. Bij mij staat deze op 3 minuten, en tijdens de defrost duurt de warmtevraag naar de ketel bij mij maar 1-2 minuten (nadat de buitenunit al is ontdooid 8)7 )
Dankjewel, dat is een goed idee! Er hangt een Intergas HRE. Eens kijken of het daar ook mee kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 15-01-2024 20:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Andrehj dank voor je reactie. De flow is bij mij ingesteld op de EA4 op 12ltr dat is gelijk aan een minimale pomp snelheid van 50%.

De aanvoer- en de retourtemperatuur kan ik op analoge meters zien. Maar ik wil naar een domotica oplossing dat ik de aanvoer- en afvoer naar Home Assistant kan sturen via MQTT. Ik denk dat ik dan een Shelly 1PM in het stopcontact moet bouwen om het vermogen uit het net te meten, en twee aanvullende temp sensors die ik kan plakken op de aanvoerleiding en retourleiding. Ik neem aan dat zoiets bestaat en relatief makkelijk te installeren is?
Andrehj schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Nee. Om het uitgaande vermogen te weten moet je de flow weten en de delta T, dus de aanvoer- én de retourtemperatuur. Uit die drie kun je met P = dT * 4.2 * flow/60 het vermogen berekenen. Dan delen door opgenomen vermogen geeft de momentane COP.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardvark99 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:35:
Ik heb gisteravond de grafiek in HA afgemaakt met een extra Delta T waarde variabele, de gele lijn. De start klopte niet, daarna wel. Grappig om te zien dat om 8:00 vanmorgen er gedoucht werd, en de CV geen warmwater kan leveren tijdens een defrost (of te laat), en dus uit de CV leidingen zelf haalt, waardoor de Delta T even negatief is.
Dat is bij full-electric warmtepompen gebruikelijk. En dat zou het bij de Elga ook moeten zijn. Pas als het water écht te koud wordt zou de ketel bijgeschakeld moeten worden. Nu wordt er nog veel gas onnodig verbruikt.
Dat de Elga prima zonder die CV-backup kan is hierboven al weer aangetoond, want tijdens het douchen werkt die backup ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:27:
Wie weet welke functie de stooklijn heeft
a/ stooklijn geldt voor de aansturing van de ELGA zelf
b/ stooklijn geldt voor de aansturing van de ELGA en de GASKETEL: dus ook de GASKETEL wordt , via opentherm daarop aangestuurd
b.
en CP000: is die temperatuur de max voor de ELGA of voor de GASKETEL of voor allebei?
Van beide. Dit is de max temperatuur die het totale verwarmingssysteem (van Elga en ketel) in het afgiftesysteem mag pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Fremske schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:17:
@Andrehj dank voor je reactie. De flow is bij mij ingesteld op de EA4 op 12ltr dat is gelijk aan een minimale pomp snelheid van 50%.

De aanvoer- en de retourtemperatuur kan ik op analoge meters zien. Maar ik wil naar een domotica oplossing dat ik de aanvoer- en afvoer naar Home Assistant kan sturen via MQTT. Ik denk dat ik dan een Shelly 1PM in het stopcontact moet bouwen om het vermogen uit het net te meten, en twee aanvullende temp sensors die ik kan plakken op de aanvoerleiding en retourleiding. Ik neem aan dat zoiets bestaat en relatief makkelijk te installeren is?
[...]
Kijk ff naar wat ik gepost heb:
https://gathering.tweaker...message/77734106#77734106 en https://gathering.tweaker...message/77738520#77738520
En dan naar de grafiek die ik eind van de middag hierboven gepost heb, dan kun je al een eind komen. Ik wil ook kijken of ik hiermee met HA een benadering kan berekenen.
Andrehj schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Dat is bij full-electric warmtepompen gebruikelijk. En dat zou het bij de Elga ook moeten zijn. Pas als het water écht te koud wordt zou de ketel bijgeschakeld moeten worden. Nu wordt er nog veel gas onnodig verbruikt.
Dat de Elga prima zonder die CV-backup kan is hierboven al weer aangetoond, want tijdens het douchen werkt die backup ook niet.
Gelukkig valt het gas verbruik tijdens die defrost wel mee, vandaag ongeveer 1 kuub verbruikt tot nu toe met dit vochtig weer. En ik heb gezien dat mijn Nefit maar even aanspringt, 40% moduleert, en weer vrij snel er mee ophoud. Maar al het gas wat hiermee verbruikt wordt is idd te veel. Is er een instelling waarmee je het aantal defrost of wanneer een defrost gestart wordt, om dit te minderen?

[ Voor 29% gewijzigd door ardvark99 op 15-01-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ardvark99 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:28:
Gelukkig valt het gas verbruik tijdens die defrost wel mee, vandaag ongeveer 1 kuub verbruikt tot nu toe met dit vochtig weer. En ik heb gezien dat mijn Nefit maar even aanspringt, 40% moduleert, en weer vrij snel er mee ophoud. Maar al het gas wat hiermee verbruikt wordt is idd te veel. Is er een instelling waarmee je het aantal defrost of wanneer een defrost gestart wordt, om dit te minderen?
Nee. Die defrosts zijn nodig om de buitenunit zijn ijs kwijt te laten raken. De uitdaging is om hiervoor zo weinig mogelijk de ketel te laten bijschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:17:
Dankjewel, dat is een goed idee! Er hangt een Intergas HRE. Eens kijken of het daar ook mee kan.
(@RulazZ ):
Gevonden! Het is instelling
O. - Wachttijd CV-vraag beantwoorden.
Die kan ik instellen op 0-15 minuten. Die staat standaard op 0. Laten we die maar eens op 5 minuten instellen.

Maar ik ontdek ook de instelling
E - Min. aanvoertemperatuur tijdens warmtevraag Open Therm thermostaat.
Die staat standaard op 40 graden, zodat de CV-ketel direct water van 40 graden gaat proberen te maken als de Elga tekort komt. Dat lijkt dan weer wat overdreven. Die moet maar wat lager.

Kortom, ik heb dit weekend wat te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 15-01-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Wat ik mij nog afvraag, wat is de theorie achter het idee dat minder vermogen moeten leiden tot minder defrost cycles?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-06 14:10
Bart22 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Nee, helemaal niet. Hij staat de hele dag in de stille modus (half vermogen dus) en waarschijnlijk daardoor slechts 2 defrosts gehad. Ook, gezien het koude weer, vrij laag verbruik. De temperatuur bij ons is 19 inde nacht, 19,5 in de ochtend en 20 vanaf 13.30u. [Afbeelding]
Vandaag tot ongeveer 18 uur op stille modus gezet en de airco als bijverwarming ingeschakeld maar de defrosts blijven. Toen maar weer van stille modus afgehaald.
Wel lager energieverbruik dan gisteren:
- stroom 21 kWh voor EA en airco t.o.v. 23,3 kWh(alleen EA)
- gas: 6 m3 t.o.v. 7,4 m3
Waarom hebt jij zo'n mooie vlakke curve? Wat kan ik er van leen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQwY1F4-G13cvs0VvpsZNcsuJXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5WgzIcfl3h35bryxwsyJqaE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:32
Ik heb helaas nog geen homewizard aan de slimme meter hangen maar ik merk laatste tijd op dat de EA de aanvoertemp niet op een acceptabel niveau krijgt zelfs al ligt de buitentemp bijv rond de 5c waar dat voorheen met 5c buiten geen issue was.

Heb een EA4kw aan een Tzerra hangen en overal vvw.

20,5c haalt hij wel maar de thermostaat staat dan op 21,5c.

Het zaakje staat geoptimaliseerd voor kosten, max aanvoer op 55c (maar die haalt hij nooit, ws omdat de EA denkt met 34c af te kunnen).

Bivalent staat op -2c maar of die nou op -5c of +5c, maakt weinig verschil.

Ik heb dus het idee dat ik ergens een instelling mis waar het vermogen hoger ingesteld moet worden.

Stooklijn 0,7 - 1,1 maakt nauwelijks verschil ook.

Wat doe ik verkeerd?

Het verbruik in de app lijkt prima maar dat mag geen verrassing zijn en hoewel dat niet zo nauwkeurig is, een indicatie is het wel.

[ Voor 8% gewijzigd door 1nsane op 16-01-2024 00:12 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 15:28
Andrehj schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Heb een en ander gisteren en vanochtend nog even in de gaten gehouden. Zolang de aanvoer boven de 20 blijft springt de cv bij mij niet bij bij een defrost. Als het daarna echter te lang duurt om de aanvoer temperatuur setpoint te halen schakelt de cv uiteraard alsnog bij.

Beeld is echter niet consistent, zie plaatje. On half 4 schakelt de cv een stuk vlotter bij dan de defrost cycles die daar op volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmxc-wOMtuqh4vol9Emk6uIb818=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L7Z0VkIqDlugqO1MdtsGwayU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
Andrehj schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Parameter O. moet je hebben. Oeps, je was me al voor. Ik moet soms toch even eerst de thread uitlezen voordat ik reageer :)

[ Voor 17% gewijzigd door RulazZ op 16-01-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
@Andrehj Voordat ik die wachttijd had ingesteld hier ging er bij mij toch zo'n 100L gas per defrost doorheen, en met een SWW verbruik van 70 m3 op jaarbasis zou dat al snel een verdubbeling van het resterende gasverbruik zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fremske schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:55:
Wat ik mij nog afvraag, wat is de theorie achter het idee dat minder vermogen moeten leiden tot minder defrost cycles?
Dan wordt de verdamper van de buitenunit minder koud en vriest ie dus minder aan (of soms helemaal niet als daardoor de temperatuur van die verdamper net boven nul blijft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
RulazZ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:50:
Heeft iemand hier al eens geprobeerd om met RECOM met de Elga Ace te connecten via Bluetooth op een Windows PC?

Kuch, ik had jou reactie nog niet gezien @Pietje555
Ik heb altijd ruzie met de BT functie. Ik gebruik een 10 m lange USB kabel naar mijn werkplek thuis en heb hem via USB aangesloten.
Lekker achter je bureau zitten monitoren ipv in de berging naast de EA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claaslexion
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 19:48
Goedemorgen allen,

Ik heb sinds vorige week een elga ace 6kw. Het gasverbruik is met 40-50% gedaald afgelopen dagen maar het stroomverbruik behoorlijk gestegen. Bijna 200 kWh per week erbij. Nog wat werk aan de winkel om het systeem te fine tunen.

Mijn huis bestaat uit vloerverwarming beneden en boven radiatoren die eigenlijk niet gebruikt hoeven te worden. Op de kleine zijn kamer staat de radiator klein beetje open om de ergste kou weg te halen tijdens deze koudere dagen.

Ik loop tegen paar dingen aan.
- de warmtevraag in de woonkamer staat om 19,5 maar de WP stookt het door tussen de 20,5 en 21,5 graden. Instelling staat op automatisch.
- de installateur komt nu met het verhaal om een buffervat a 50 liter en een circulatiepomp te moeten plaatsen a 2600€. Is dit echt wel zinvol?

Verbruik is totaal verbruik, helaas op dit moment niet inzichtelijk wat de WP zelf exact verbruikt.
Vrijdagochtend een storing gehad in de WP gehad waardoor verbruik wegviel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlTHY7wZbgoGsodMES1Ed_w7o0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wR3Khv1RLK6VXcTXNFN2evDN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHMEPJq7Gn8iOFQn1UCmIpjACK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t7e6xXqOjeUIXMD2zo0N7MfO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i20GC5p94bqYDjo4GN3kDROTZP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7N67C2JHnUfJHgVm95S9Gof8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Claaslexion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:56:
Goedemorgen allen,

Ik heb sinds vorige week een elga ace 6kw. Het gasverbruik is met 40-50% gedaald afgelopen dagen maar het stroomverbruik behoorlijk gestegen. Bijna 200 kWh per week erbij. Nog wat werk aan de winkel om het systeem te fine tunen.

Mijn huis bestaat uit vloerverwarming beneden en boven radiatoren die eigenlijk niet gebruikt hoeven te worden. Op de kleine zijn kamer staat de radiator klein beetje open om de ergste kou weg te halen tijdens deze koudere dagen.

- de warmtevraag in de woonkamer staat om 19,5 maar de WP stookt het door tussen de 20,5 en 21,5 graden. Instelling staat op automatisch.
- de installateur komt nu met het verhaal om een buffervat a 50 liter en een circulatiepomp te moeten plaatsen a 2600€. Is dit echt wel zinvol?

Verbruik is totaal verbruik, helaas op dit moment niet inzichtelijk wat de WP zelf exact verbruikt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stroomverbruik van de afgelopen dagen ziet er niet verkeerd uit, ik zie so rond de 1500 - 2000 Watt. Gas verbruik zou ongeveer 3 - 6 kuub per dan moeten zijn, inclusief douchen en defrosts.

Maar iedere situatie is anders. Ik heb ook een EA6, met een eTwist en de hele dag op 21 graden. Er valt wel het eea te tunen aan de WP. Een extra pomp en buffervat durf ik niet te zeggen of je die direct nodig hebt, maar lees eerst dit forum door, om de WP te leren kennen, en wat je eventueel kan instellen.

Over het algemeen, hou de temperatuur in huis zo veel mogelijk de hele dag (24/7) gelijk. 's Nachts af laten koelen tot 18, en 's morgens weer verwarmen tot 20-21 graden kost met een WP vaak meer energie en tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@Claaslexion
Buffervat is echt niet nodig
Kijk of je de stookllijn nog wat lager kan zetten
En monteer een kWh meter van homewizard voor de ELGA. Dan zie je exact het elektrisch gedrag en kan je hem goed inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
@Claaslexion Heb je een pomploze verdeler of eentje met pomp voor de vloerverwarming?

Hoeveel m3 gasbesparing schat je dat je inruilt voor die 200 kWh extra stroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
BarryH schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:36:
@Claaslexion
Buffervat is echt niet nodig
Kijk of je de stookllijn nog wat lager kan zetten
En monteer een kWh meter van homewizard voor de ELGA. Dan zie je exact het elektrisch gedrag en kan je hem goed inregelen
Stooklijn is idd de crux, bij mij stond CP230 op 1,5 na installatie,dus Ta=50C bij 0 graden buiten. Inmiddels staat CP230 op 0,2 icm met verhoogde CP210 omdat ik het met een Ta van 30 prima warm houd deze dagen.

0,4 is eigenlijk ongeveer de hellingsgraad van de stooklijn van ons huis als je van 24-uurs stoken uitgaat, maar als het warmer is buiten vind ik korter stoken eerlijker gezegd prettiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Claaslexion Je stroomverbruik laat het totale stroomverbruik van de woning zien. Installeer even een kWh meter van HW enkel voor de groep van je WP. Dan heb je tenminste grafieken waar je wat mee kunt.
Oeps, @BarryH was me al voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 16-01-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
libo1949 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Vandaag tot ongeveer 18 uur op stille modus gezet en de airco als bijverwarming ingeschakeld maar de defrosts blijven. Toen maar weer van stille modus afgehaald.
Wel lager energieverbruik dan gisteren:
- stroom 21 kWh voor EA en airco t.o.v. 23,3 kWh(alleen EA)
- gas: 6 m3 t.o.v. 7,4 m3
Waarom hebt jij zo'n mooie vlakke curve? Wat kan ik er van leen?

[Afbeelding]
Wij hadden gisteren toch ook 16 defrosts, vandaag maar 1. Het zal ook afhangen van de regio waar je woont. Mijn ervaring: vermogen zo laag mogelijk zetten (via AP 092), als je de CV kunt en wilt laten meehelpen kun je uiteraard lager in vermogen gaan dan wanneer de Elga het alleen moet doen. Verder helpt het zo laag mogelijk instellen van de stooklijn (als je WAR of WAR+ regelt) ook iets. Maar dat laatste is sowieso verstandig vanwege zo zuinig mogelijk stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
Goedemorgen allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou niet beginnen met zo’n extra investering maar eerst eens met de instellingen aan de slag gaan. Wij hebben ongeveer dezelfde situatie en ook een 6kw. Je zou de volgende instellingen eens kunnen proberen:
- regelstrategie ruimte + kamer ipv automatisch
- CP210 en CP 220 beiden op 15 graden
-CP 230 op 0,7
- CP 240 op 8

Dan regelt hij via een vrij vlakke stooklijn waar hij voor 20% naar ‘luistert’. De overige 80% wordt gestuurd door de temperatuur in de kamer waar de thermostaat hangt. Met deze regeling werd mijn installatie rustiger en schoot de temperatuur niet meer door. Idem bij 2 buren waar ik dit zo instelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:54
Even een "domme" vraag, moet de communicatiekabel tussen gasketel en Elga altijd aanwezig zijn?
Als tijdens een defrost onvoldoende warmte in het CV systeem zit is te begrijpen maar voor de rest(vanuitgaande dat de buitenunit het bij kan benen)?

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2024 19:16 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_evil08 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:15:
Even een "domme" vraag, moet de communicatiekabel tussen gasketel en Elga altijd aanwezig zijn?
Als tijdens een defrost onvoldoende warmte in het CV systeem zit is te begrijpen maar voor de rest(vanuitgaande dat de buitenunit het bij kan benen)?
Ja. Zonder die communicatiekabel kan de setup toch nooit hybride werken? Hoe moet de WP dan de ketel inschakelen?
Enkel als je full-electric draait (en de CV-ketel dus alleen voor SWW gebruikt) kun je de communicatiekabel met de CV weg halen (en dan HP029 op "geen backup" instellen).
Maar ik zie niet in waarom je dat zou willen, als die ketel er toch hangt.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 16-01-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
Bart22 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:51:
[...]

Wij hadden gisteren toch ook 16 defrosts, vandaag maar 1. Het zal ook afhangen van de regio waar je woont. Mijn ervaring: vermogen zo laag mogelijk zetten (via AP 092), als je de CV kunt en wilt laten meehelpen kun je uiteraard lager in vermogen gaan dan wanneer de Elga het alleen moet doen. Verder helpt het zo laag mogelijk instellen van de stooklijn (als je WAR of WAR+ regelt) ook iets. Maar dat laatste is sowieso verstandig vanwege zo zuinig mogelijk stoken.
Vandaag HP030 (vertraagde overgang ketel) op 60 minuten gezet; gasverbruik daalt wel vanaf dat tijdstip maar het heeft (uiteraard) geen invloed op aantal defrosts.
Wat betreft AP092: kan er zo gauw niets over in handleiding vinden. Is dit het vermogen van EA of van de cv-ketel? Ik heb het vermogen van de ketel al fors teruggedraaid maar ik weet niet of de EA dit overschrijft
Ik stook met WAR/RAR met stooklijn 0,9 en CP240 op 6.
Geen problemen met comfort; huis blijft goed warm maar de EA6 draait wel maximaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:54
@Andrehj Geen communicatiekabel, luiheid, gasketel op zolder en wou de binnenunit beneden in de trapkast plaatsen, dit is de 1e afgiftepunt(LT vloerverwarming), zou direct op de 28mm verdeler ingang kunnen.
Om eerst warmte naar boven transporteren en vervolgens weer naar beneden wordt het niet efficienter van...

Boven niks spannends kwa afgiftesysteem, de aanvoerleiding tussen ketel en vloerverwarming is een 20mm uponor wat rond 15mm binnendiameter is(ja krapjes met de gasketel lukt het prima)....

Gaat om 30m2 vloerverwarming waar ik 12,5l/m kwijt kan(5x 2,5l/m), boven zit nog een klein vloerverwarmingsysteem maar die hoeft niet mee te doen.
Ketel kan vanuit de zolder 5x 1,7l/m volgens flowmeters erdoor "persen", het zijn groepjes van 50-60m, de "bottleneck" is de aanvoerleiding op moment volgensmij.

Zit niet te wachten op door 3 verdiepingsvloeren boren en alles opentrekken ivm leidingwerk, buitenom ziet er niet uit bij een tussenwoning.

De optie Panasonic monoblock 5kw ook aan bekijken maar daar ben ik mogelijk een buffervat voor nodig wat een puzzel gaat worden(ruimte).
De Ace 4kw kan lekker ver terug moduleren en heeft ook voldoende warmtelevering hier.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2024 21:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:25
@libo1949 AP092 is WP. Proefondervindelijk achter gekomen net als iemand anders in deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-07 21:02
1nsane schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:11:
Ik heb helaas nog geen homewizard aan de slimme meter hangen maar ik merk laatste tijd op dat de EA de aanvoertemp niet op een acceptabel niveau krijgt zelfs al ligt de buitentemp bijv rond de 5c waar dat voorheen met 5c buiten geen issue was.

Heb een EA4kw aan een Tzerra hangen en overal vvw.

20,5c haalt hij wel maar de thermostaat staat dan op 21,5c.

Het zaakje staat geoptimaliseerd voor kosten, max aanvoer op 55c (maar die haalt hij nooit, ws omdat de EA denkt met 34c af te kunnen).

Bivalent staat op -2c maar of die nou op -5c of +5c, maakt weinig verschil.

Ik heb dus het idee dat ik ergens een instelling mis waar het vermogen hoger ingesteld moet worden.

Stooklijn 0,7 - 1,1 maakt nauwelijks verschil ook.

Wat doe ik verkeerd?

Het verbruik in de app lijkt prima maar dat mag geen verrassing zijn en hoewel dat niet zo nauwkeurig is, een indicatie is het wel.
Met zo'n lage bivalent temperatuur verbied je de ketel om mee te doen bij deze buitentemperaturen. Als de Elga met het weer vd laatste dagen dan niet voldoende vermogen heeft ga je dat merken. Hoeveel lager dan de gevraagde temp obv stooklijn is de 34 graden aanvoer?

Ik zou die bivalent temperatuur flink hoger zetten zodat het geen beperking is, op 10 ofzo. Niet de bedoeling dat je daarmee inregelt. In plaats daarvan de boel inregelen op de stooklijn. Dus als 34 te weinig comfort biedt bij deze buitentemperatuur, iets hoger dan dat. Bijv 0,7 of 0,8.

Dan doet de ketel netjes mee wanneer er meer vermogen nodig is dan de EA kan leveren. Dat wil je ipv dat de ketel er vol in knalt wanneer de bivalent temp wordt bereikt terwijl je aanvoer ruim onder de gevraagde temp obv de stooklijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Eh, wat bedoel je met obv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-07 21:02
Op basis van. Met 'gevraagde temp obv stooklijn' bedoel ik de Ta op de Y as van de stooklijn bij Tbuiten op X as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
romon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:09:
Op basis van. Met 'gevraagde temp obv stooklijn' bedoel ik de Ta op de Y as van de stooklijn bij Tbuiten op X as.
Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:47:
Ik kan bij 2 Elga Ace installaties (6KW) remote het stroomverbruik een beetje volgen, en zie toch verschillend gedrag.

Alle 2 defrosten ze eens per uur afgelopen nacht, maar WP 1 begint direct redelijk "volle bak" na een defrost en gebruikt nagenoeg geen gas. WP 2 begint "rustig" na een defrost en loopt qua vermogen op en heeft afgelopen nacht 1,5 m3 gas verbruikt.

WP 1 wordt gemonitord via de P1 meter, WP 2 heeft een eigen kWh meter.

Grafiek WP 1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zd6dLSg.png
Grafiek WP 2
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EAj1LXN.png
Hou zou het kunnen dat deze beide Elga Aces zich zo verschillend gedragen :?
pasmanm schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:14:
Hier ook een EA6.
Mijn verloop zit hier een beetje tussen in, hier duurt het 30 minuten voordat hij weer op zijn max draait en dan natuurlijk na 25-30 minuten gaat hij in defrost. Ik zou ook graag zien dat hij sneller naar zijn maximale vermogen gaat als dat mogelijk is.
De setpoint blijft over het geheel constant.

Had al geprobeerd om CP730 'Opwarmsnelheid' aan te passen van extra langzaam naar normaal of snelst. Maar dit lijkt niets uit te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Off81mA5BGdD4wRKnLWPo1VcNIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIX2iicaxPoIxqCLOr9dmnB6.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een EA6 met hetzelfde probleem als de WP2 van @Grolsch. Na een defrost wordt het vermogen zeer langzaam opgebouwd, hij doet er een uur over om van ca 600 Watt naar ca 1800 Watt elektrisch verbruik te komen, waarna de volgende defrost volgt. (Ca 20 Watt per minuut aan verbruiksstijging dus).
Gevolg is dat het maximum elektrisch vermogen van > 2 kW nooit wordt gehaald, en de WP gemiddeld maar iets meer dan de helft van zijn max vermogen haalt. Dit is de grafiek van vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRavYsySLV4_UzQXFKD0RgROG4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wna0rpQUWpsIdV3QcozThjMv.png?f=fotoalbum_large
Tot nu toe werd dit gecompenseerd doordat de EA6 de CV-ketel bijschakelde. Maar nadat gisteravond HP000 op -3 was gezet zijn er nu klachten, want vanochtend was de temperatuur in de woonkamer nog maar 19.5 ipv de ingestelde 20.5. Dit kwam doordat het Taanv 4 graden lager was dan de berekende aanvoertemperatuur. Vermogenstekort dus.

Beschrijving systeem:
  • Afgiftesysteem is 90% vloerverwarming (ca 80 m²) met pomploze verder.
  • Bediening met eTwist thermostaat
  • Flow van 17 lpm wordt netjes gehaald met 70% pompvermogen
  • Lengte koelmiddelleiding ca 10m
Instellingen die hierop van invloed zouden kunnen zijn
  • AP063 (Max Taanv) staat op 40
  • CP000 (ook max Taanv) staat op 40
  • CP230 (stooklijn) op 0.6
  • CP240 (invloed thermostaat op WAR) op 2
  • CP320 (bedrijfsmodus) op "handmatig", dus constant dezelfde temperatuur.
  • CP730 (groep opwarmsnelheid) op "extra langzaam" (= default)
  • CP740 (groep afkoelsnelheid) op "langzaamst" (= default)
  • CP750 (max aanwarmtijd) op 0 (= default). *1
  • CP780 (regelstrategie) op "Buiten & Ruimtetemperatuur"
  • HP000 (Bivalente temp) stond op -3, nu dus terug naar 2
  • HP058 (Stille modus) "nee"
  • HP061 (Hybride modus) "geen", dus ketel wordt enkel bijgeschakeld als Taanv niet gehaald wordt.
*1 Met CP750 stel je in hoelang vóór een ingestelde programmaverhoging van de kamertemperatuur de EA mag starten met verwarmen, tot een maximum van 240 minuten.
Waarbij 0 niet "direct" is. Maar dat ie werkt via een eigen lijn: 0 is dus iets van 17,5 minuut

@Grolsch : Aangezien jij tot nu toe met dit probleem de enige bent met toegang tot een EA6 die wél goed werkt: Zou jij eens kunnen kijken wat bij die WP deze instellingen zijn? Het bekijken ervan (via de interface op de WP zelf) is overigens dusdanig eenvoudig dat zelfs mijn 76 jaar oude vader (compleet computer-analfabeet) ze inmiddels kan uitlezen en ook wijzigen.

Overigens @pasmanm : Jouw WP komt tenminste na een half uur nog op zijn maximum vermogen. Die van mijn ouders komt daar met max 1800 Watt (na een uur...) nog niet eens in de buurt... Dat frustreert mij, want het kan écht veel beter en er wordt daar nu onnodig gas verbruikt.

@Pietje555 en @RulazZ Hoe ziet dit gedrag na defrosts er bij jullie WP uit? (Volgens mij zijn jullie in dit topic degenen met de uitgebreidste monitoring).
Lijkt dat meer bovenstaande WP1 of WP2 van Grolsch?

Edit: Ik vind net dat @Fremske dit probleem ook al eens heeft aangekaart in een ander topic: Fremske in "[WP] Elga ace aanvoer temperatuur"
Helaas daar ook geen oplossing.

Wat ik zou willen is dat ie het volgende gedrag vertoont (plaatje gejat van FB):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgcK_DeXs3Ew-1AXfalYLbOiyww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tzzyWZnAM6DcNsxQSBORLRL1.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
C-automaat?

Belt net het installatiebedrijf: Ze willen bij mijn ouders de aardlekautomaat van de EA6 gaan vervangen. Daar zit nu een Hager ADA516D in (16A, B-karakteristiek, 30 mA). Zij willen deze vervangen door eentje met C-karakteristiek. Bij erg goed zoeken blijkt dat inderdaad in de installatiehandleiding (pagina 46) te staan, maar volgens mij is dat onnodig. Het werkt nu prima, en ook de inschakelstroom (opladen condensatoren in inverter) is geen probleem, de automaat schakelt gewoon in.
Het idee dat een WP achter een C-automaat hoort komt nog uit de tijd van de aan/uit compressoren, waarvan de inschakelstroom niet door de inverter werd beperkt.
Hangt bij jullie de EA4 of EA6 inderdaad achter een C-automaat?

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2024 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:04
EA4 b-automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
@Andrehj

Ik denk dat je de Taanv moet verhogen, staat bij mij op 50. Aan de grafiek kan je zien dat bij mij de aanvoer rond de 47 graden kan komen, zelfs bij vries temperaturen. Vandaag tot nu 0,7 kuub verbruikt, inclusief 2 douche beurten (defrost rond 8 uur weer bijna zonder CV gedaan)
Zie onderstaande grafiek, gistermiddag scheen de zon goed, en zijn er zelfs momenten geweest dat de WP haast niets meer deed, 's avonds is het verbruik een chaos, en 's nachts met stillemodus aan tot 6:50, vrij stabiel met enkele defrosts. Dan na stille modus vol vermogen met 2 defrosts maar redelijk stabiel. Wij stoken met eTwist 21 graden 24/7.
En de WP zit op een standaard automaat, weet niet welk type (zijn allemaal dezelfde types), maar vroeger was dat de groep (16A) voor de wasmachine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Kt8F9C9GqaJ4QAE_NnTRZHXrLI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B900hxvly0t7HccypNzAVeq3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardvark99 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:15:
Ik denk dat je de Taanv moet verhogen, staat bij mij op 50. Aan de grafiek kan je zien dat bij mij de aanvoer rond de 47 graden kan komen, zelfs bij vries temperaturen.
Dat is het niet.
Sowieso kan de Taanv nooit zo hoog komen met een pomploze verdeler. Dat vindt de vloer niet leuk, en de EA6 heeft daar ook veel te weinig vermogen voor.
Maar het setpoint van Taanv was al 4 graden lager dan berekend. De regeling weet dus heel goed dat ie vermogen tekort komt, maar bouwt het vermogen veel te langzaam op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Dat is het niet.
Sowieso kan de Taanv nooit zo hoog komen met een pomploze verdeler. Dat vindt de vloer niet leuk, en de EA6 heeft daar ook veel te weinig vermogen voor.
Maar het setpoint van Taanv was al 4 graden lager dan berekend. De regeling weet dus heel goed dat ie vermogen tekort komt, maar bouwt het vermogen veel te langzaam op.
De EA6 heeft dat vermogen wel, dat zie je aan mijn grafiek. Zelfs vorige week bij -5 graden en lager lukte het de WP om boven de 40 graden te komen. Maar dan staat ie wel constant volop meer dan 2k Watt te draaien.
Maar ik heb behalve in de keuken verder geen VV. En die van de keuken heeft een normale verdeler, dus de temperatuur mag hoger zijn in mijn geval. Alleen zoals vandaag, bouwt mijn EA6 wel het vermogen sneller op na defrost. Ik had Taanv eerst ook lager staan, en zag dat het stookgedrag anders was. En haalde sommige ruimtes de ingestelde temperatuur niet wanneer het kouder werd. Maar dat is dan voor mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:04:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

[Afbeelding]

Hier nog een EA6 met hetzelfde probleem als de WP2 van @Grolsch. Na een defrost wordt het vermogen zeer langzaam opgebouwd, hij doet er een uur over om van ca 600 Watt naar ca 1800 Watt elektrisch verbruik te komen, waarna de volgende defrost volgt. (Ca 20 Watt per minuut aan verbruiksstijging dus).
Gevolg is dat het maximum elektrisch vermogen van > 2 kW nooit wordt gehaald, en de WP gemiddeld maar iets meer dan de helft van zijn max vermogen haalt. Dit is de grafiek van vanochtend:
[Afbeelding]
Tot nu toe werd dit gecompenseerd doordat de EA6 de CV-ketel bijschakelde. Maar nadat gisteravond HP000 op -3 was gezet zijn er nu klachten, want vanochtend was de temperatuur in de woonkamer nog maar 19.5 ipv de ingestelde 20.5. Dit kwam doordat het Taanv 4 graden lager was dan de berekende aanvoertemperatuur. Vermogenstekort dus.

Beschrijving systeem:
  • Afgiftesysteem is 90% vloerverwarming (ca 80 m²) met pomploze verder.
  • Bediening met eTwist thermostaat
  • Flow van 17 lpm wordt netjes gehaald met 70% pompvermogen
  • Lengte koelmiddelleiding ca 10m
Instellingen die hierop van invloed zouden kunnen zijn
  • AP063 (Max Taanv) staat op 40
  • CP000 (ook max Taanv) staat op 40
  • CP230 (stooklijn) op 0.6
  • CP240 (invloed thermostaat op WAR) op 2
  • CP320 (bedrijfsmodus) op "handmatig", dus constant dezelfde temperatuur.
  • CP730 (groep opwarmsnelheid) op "extra langzaam" (= default)
  • CP740 (groep afkoelsnelheid) op "langzaamst" (= default)
  • CP750 (max aanwarmtijd) op 0 (= default). Weet iemand wat deze parameter doet? :?
  • CP780 (regelstrategie) op "Buiten & Ruimtetemperatuur"
  • HP000 (Bivalente temp) stond op -3, nu dus terug naar 2
  • HP058 (Stille modus) "nee"
  • HP061 (Hybride modus) "geen", dus ketel wordt enkel bijgeschakeld als Taanv niet gehaald wordt.
@Grolsch : Aangezien jij tot nu toe met dit probleem de enige bent met toegang tot een EA6 die wél goed werkt: Zou jij eens kunnen kijken wat bij die WP deze instellingen zijn? Het bekijken ervan (via de interface op de WP zelf) is overigens dusdanig eenvoudig dat zelfs mijn 76 jaar oude vader (compleet computer-analfabeet) ze inmiddels kan uitlezen en ook wijzigen.

Overigens @pasmanm : Jouw WP komt tenminste na een half uur nog op zijn maximum vermogen. Die van mijn ouders komt daar met max 1800 Watt (na een uur...) nog niet eens in de buurt... Dat frustreert mij, want het kan écht veel beter en er wordt daar nu onnodig gas verbruikt.

@Pietje555 en @RulazZ Hoe ziet dit gedrag na defrosts er bij jullie WP uit? (Volgens mij zijn jullie in dit topic degenen met de uitgebreidste monitoring).
Lijkt dat meer bovenstaande WP1 of WP2 van Grolsch?
Ik kom voorlopig niet bij de Elga van mijn ouders in de buurt, dus ik kan de komende weken niet kijken.

Wel blijf ik dit gedrag herkennen bij de EA6 bij mijn kameraad waar hij "langzaam" op vermogen komt, bij mijn ouders dus "snel".

Beide zelfde situatie, vloerverwarming van ongeveer dezelfde hoeveelheid, beide mengverdelers met pomp met stooklijn op 0,7 of 0,8

P1 van de EA6 bij mijn ouders (bewust de nacht ff gepakt, dan zit er weinig "ruis" op de P1 lijn).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mZtUk5i.png

S0 meter van de EA6 bij mijn kameraad, die meet echt en alleen de EA6.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5BzHtjz.png

Deze komt wel op max vermogen (+-2200Watt), 40 minuten na defrost

Qua gasverbruik verschillen ze elkaar niet veel, beide zo'n 4~5 m3 per dag, waarvan 1m3 sws al voor SWW is.

Ik denk dat het resultaat (gasverbruik) niet gek is voor een hybride WP in deze situatie (temperaturen rond 0 en hoge RV, dus uitermate goed defrost weer).

Maar toch vreemd dat beide elga's zich verschillend "gedragen".

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
@ardvark99 Ta heeft niets met het vermogen te maken. Ta is afhankelijk van de retourtemperatuur en debiet.
Formule Q=m*C*dT. De EA6 met een debiet van 17 l/m kan nooit meer dan een dT van 6 graden maken. Kom je met 22 uit de vloer dan kan de Ttoe niet hoger zijn dan 28 graden of je moet gas gaan bijstoken.
Ik kom zelden boven de 30 graden terwijl hij 35 (max CP000 ) als setpoint heeft.
Ik heb mijn CV zoveel mogelijk uitgeschakeld, want een beetje bij stoken gaat niet. Het minimale vermogen van mijn CV is al 3 kW. Met de AE op 5 kW spring je meteen naar 8 kW en dat is teveel voor mijn systeem waardoor het heel onrustig wordt. Sterker de CV blijft op min bij staan een het vermogen van de EA neemt af waardoor ik zeker continue 50% gas gebruik.

@Andrehj ik ben de afgelopen dagen ook aan het puzzelen geweest.
Verschillende settings van langzaamst tot zeer snel hebben bij mij geen invloed.
Gisteren met de flow bezig geweest.
21 l/m gaat steil omhoog tot vol vermogen, maar bij het bereiken van 2300 W volgt een defrost.
15 l/m minder steil, maar komt niet op vol vemogen (bereikt 1800W) maar dan volgt net zo snel ook weer een defrost.
Naar 100% pompvermogen (max 24 l/m bij mij) rustig omhoog, beetje zoekende rond de 1400W maar geen defrost gedurende 4 uur, echter in de nacht weer iedere 45 minuten defrost. Watertemperatuur komt bij mij dan niet meer boven de 25 graden, wat weer te laag is voor de radiatoren boven.
Ik ben terug naar 22 l/m, Ta =31 gr , wel ieder 1u15 minuten defrost. Ik laat hem hier maar even op.
Vervelende is dat de omstandigheden gedurende de dag constant varieren en een WP 100% afhankelijk is van deze omstandigheden.
CP750 aanwarmtijd is als met een klokprogramma werkt en het om 15.00 20 graden moet zijn. Hij begint dan de aangegeven tijd met eerder verwarmen om de wens van 15.00 te halen op dat tijdstip. Doet dus niets op handmodus.
C automaat is onzin. Moeten ook je kabels op uitgelegd worden, want deze heeft een hogere piekstroom dan B. Maar EA heeft een softstarter (toerengeregelde compressor) dus heeft geen piekstroom. Je zou hem op een B10 nog kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik begin te vermoeden dat het verschillende gedrag in de software versie zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pietje555 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:13:
Ik begin te vermoeden dat het verschillende gedrag in de software versie zit.
Dat zou zomaar kunnen, maar ik kwam ook dit nog tegen op Facebook:
https://www.facebook.com/...rmalink/1078413056619223/
Die heeft door spelen met de flow ook ineens heel ander gedrag.
offtopic:
(Dat topic op FB wordt overigens verschrikkelijk gemodereerd door Klimaat Techniek Nederland, als je daar iemand probeert te helpen met een link naar de pagina met de juiste info wordt je post rücksichtlos verwijderd omdat links in comments verboden zijn... 8)7 |:( , beter maar op Tweakers.net blijven)

Over de software: Hoe weet ik welke software-versie er in de Elga Ace zit? En wat heb je nodig om die te upgraden?

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:27:
C-automaat?

Belt net het installatiebedrijf: Ze willen bij mijn ouders de aardlekautomaat van de EA6 gaan vervangen. Daar zit nu een Hager ADA516D in (16A, B-karakteristiek, 30 mA). Zij willen deze vervangen door eentje met C-karakteristiek. Bij erg goed zoeken blijkt dat inderdaad in de installatiehandleiding (pagina 46) te staan, maar volgens mij is dat onnodig. Het werkt nu prima, en ook de inschakelstroom (opladen condensatoren in inverter) is geen probleem, de automaat schakelt gewoon in.
Het idee dat een WP achter een C-automaat hoort komt nog uit de tijd van de aan/uit compressoren, waarvan de inschakelstroom niet door de inverter werd beperkt.
Hangt bij jullie de EA4 of EA6 inderdaad achter een C-automaat?
C-automaat?

Zekering wel vervangen door een C-karakteristiek, de aardlekschakelaar niet want daar hangen meer groepen achter. Volgens mij gelden de karakteristieken echter ook alleen voor de zekeringen en niet voor de aardlekschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Bart22 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Ik heb een Remeha, daar is dat heel simpel op in te stellen. Je kunt de temperatuur van het CV-water verlagen totdat er ‘off’ komt te staan.
Dit is echt een top tip! Ik had, zodra temperatuur onder de 2 a 3 graden dook, elke keer een minimaal gasverbruik door bijspringen CV ketel tijdens defrosts van Elga Ace 4.

Nu heb ik de Remeha Tzerra CV temperatuur naar OFF gezet. Geen gasverbruik meer tijdens defrosts en door de inhoud van de vloerverwarming is er 1.) voldoende buffer om de buitenunit te defrosten en 2.) blijft mijn woonkamer prima op temperatuur. Ook afgelopen nacht met buitentemperatuur -3,5 graad.

Als dit ook bij nog lagere buitentemperaturen zo werkt dan kan ik dus mijn huis full electric verwarmen met alleen de Elga Ace 4 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Pietje555 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:10:
@ardvark99 Ta heeft niets met het vermogen te maken. Ta is afhankelijk van de retourtemperatuur en debiet.
Formule Q=m*C*dT. De EA6 met een debiet van 17 l/m kan nooit meer dan een dT van 6 graden maken. Kom je met 22 uit de vloer dan kan de Ttoe niet hoger zijn dan 28 graden of je moet gas gaan bijstoken.
Ik kom zelden boven de 30 graden terwijl hij 35 (max CP000 ) als setpoint heeft.
Ik heb mijn CV zoveel mogelijk uitgeschakeld, want een beetje bij stoken gaat niet. Het minimale vermogen van mijn CV is al 3 kW. Met de AE op 5 kW spring je meteen naar 8 kW en dat is teveel voor mijn systeem waardoor het heel onrustig wordt. Sterker de CV blijft op min bij staan een het vermogen van de EA neemt af waardoor ik zeker continue 50% gas gebruik.
Maar hoe verklaar jij dan de grafieken bij mij. Ik zie op de aanvoer en retour een verschil van ongeveer 2,5 to 4 graden. En de aanvoer nu is 46 graden, van het weekend was het warmer, en de aanvoer was ook lager, zo rond de 40 graden. Dat lees ik ook af op het display van het binnenunit. En mijn gasverbruik is praktisch te verwaarlozen, ik verbruik de afgelopen dagen totaal 1,5 tot 3 kuub per dag, inclusief douchen en koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:23
Ik worstel een beetje met de Ta die de Elga4 zelf kan maken. Het lijkt alsof hij (bij koude buitentemp) niet hoger dan een graad of 29 komt zelfstandig. Ik lees her en der dat dat toch wel hoger moet (kunnen) zijn. Gevolg is dan ketel bijschakelen.

Denk ik goed als ik het debiet wat wil verhogen zodat de Tr hoger terugkomt en hij meer ruimte heeft om de Ta te verhogen? (huidige dT is ongeveer 4-5 graden op 12 l/m).

Of wellicht HP030 van 0 naar 20 minuten zetten om de Elga iets meer tijd te geven om het zelf te bereiken?

[ Voor 10% gewijzigd door timadriaans op 17-01-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@BBKing

Een aantal vragen.

1. Wat is de minimale aanvoer temperatuur die jouw huis nodig heeft om bij vorst je huis op 19 graden te houden? (Mijn EA4 kan bij temperaturen rond het vriespunt niet meer dan 33/34 graden leveren en dat is te weinig om de boel op 19 te houden).
2. Hoe zet jij je Tzerra Ace op CV uit? Ik heb een Tzerra Plus de voorloper en kan die optie niet vinden.
BBKing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:56:
[...]

Dit is echt een top tip! Ik had, zodra temperatuur onder de 2 a 3 graden dook, elke keer een minimaal gasverbruik door bijspringen CV ketel tijdens defrosts van Elga Ace 4.

Nu heb ik de Remeha Tzerra CV temperatuur naar OFF gezet. Geen gasverbruik meer tijdens defrosts en door de inhoud van de vloerverwarming is er 1.) voldoende buffer om de buitenunit te defrosten en 2.) blijft mijn woonkamer prima op temperatuur. Ook afgelopen nacht met buitentemperatuur -3,5 graad.

Als dit ook bij nog lagere buitentemperaturen zo werkt dan kan ik dus mijn huis full electric verwarmen met alleen de Elga Ace 4 _/-\o_

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Zie in de opening van dit forum de vermogenstabel van EA4.
Daar staat de EA4 bij 2 graden nog 35 graden aanvoer moet kunnen aanmaken.
Bij mij klopt dat ook.
timadriaans schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:21:
Ik worstel een beetje met de Ta die de Elga4 zelf kan maken. Het lijkt alsof hij (bij koude buitentemp) niet hoger dan een graad of 29 komt zelfstandig. Ik lees her en der dat dat toch wel hoger moet (kunnen) zijn. Gevolg is dan ketel bijschakelen.

Denk ik goed als ik het debiet wat wil verhogen zodat de Tr hoger terugkomt en hij meer ruimte heeft om de Ta te verhogen? (huidige dT is ongeveer 4-5 graden op 12 l/m).

Of wellicht HP030 van 0 naar 20 minuten zetten om de Elga iets meer tijd te geven om het zelf te bereiken?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardvark99 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:01:
Maar hoe verklaar jij dan de grafieken bij mij. Ik zie op de aanvoer en retour een verschil van ongeveer 2,5 to 4 graden. En de aanvoer nu is 46 graden, van het weekend was het warmer, en de aanvoer was ook lager, zo rond de 40 graden. Dat lees ik ook af op het display van het binnenunit. En mijn gasverbruik is praktisch te verwaarlozen, ik verbruik de afgelopen dagen totaal 1,5 tot 3 kuub per dag, inclusief douchen en koken.
Simpel. Jij hebt een afgiftesysteem wat het max vermogen pas bij die 46 of 50 graden kwijt kan. Dat is een systeem met enkel radiatoren of een mengverdeler op de vvw.
Als je een pomploze verdeler hebt en veel vvw-oppervlak kun je die temperatuur nooit halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
Bart22 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:32:
[...]

C-automaat?

Zekering wel vervangen door een C-karakteristiek, de aardlekschakelaar niet want daar hangen meer groepen achter. Volgens mij gelden de karakteristieken echter ook alleen voor de zekeringen en niet voor de aardlekschakelaar.
Bedoelt waarschijnlijk alamat. Ik heb ook een aparte aardlekautomaat (combinatie van automaat en aardlekschakelaar) geplaatst. Doe ik altijd voor groepen met aansluitingen buiten omdat de kans dat je aardlek aangesproken wordt gewoon groter is en ik niet het halve huis zonder stroom wil hebben.
C-kar doe je alleen als een apparaat een erg hoge piekstroom heeft ten opzichte van de gewenste stroom beveiliging.
De aangegeven beveiliging in de handleiding is waarschijnlijk C omdat dezelfde WP/handleiding ook in het buitenland wordt gebruikt. Bij een max vermogen van 2400 W is een 16A C-kar echt overbodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fremske schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:40:
Zie in de opening van dit forum de vermogenstabel van EA4.
Daar staat de EA4 bij 2 graden nog 35 graden aanvoer moet kunnen aanmaken.
Dat staat daar niet. Er staat alleen dat áls de EA4 bij 2 graden buiten water van 35 graden maakt, dat daar dan een bepaalde cop en max vermogen bij horen.
Of de EA4 in staat is om die watertemperatuur te halen hangt van een boel randvoorwaarden af, waaronder met name:
- Flow
- Tretour (veroorzaakt door het afgiftesysteem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Dat staat daar niet. Er staat alleen dat áls de EA4 bij 2 graden buiten water van 35 graden maakt, dat daar dan een bepaalde cop en max vermogen bij horen.
Of de EA4 in staat is om die watertemperatuur te halen hangt van een boel randvoorwaarden af, waaronder met name:
- Flow
- Tretour (veroorzaakt door het afgiftesysteem).
Check. Dus meer flow (en daarmee?) de Tr hoger krijgen. Begrjip ik het dan goed?

Heb een combinatie van vvw en radiatoren. Ik kan ook meer flow creeren door voetventielen op de radiatoren wat verder open te zetten. Deze heb ik enkele jaren geleden waterzijdig ingeregeld op basis van hoge aanvoertemperatuur. Alternatief is het debiet verhogen op de Elga?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
timadriaans schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:06:
Check. Dus meer flow (en daarmee?) de Tr hoger krijgen. Begrjip ik het dan goed?
De formule voor vermogen is simpel: P = 4.2 * (Ta-Tr) * Flow/60.
Dat vermogen van een EA4 zal rond de 4 kW liggen bij +2, en stijgt licht als de Ta lager wordt.
Ook de COP neemt toe met lagere Ta.

Je doel moet dus zijn om met zo laag mogelijke Ta zoveel mogelijk vermogen in je woning te krijgen. Uit de formule volgt dan dat je flow omhoog moet.
Heb een combinatie van vvw en radiatoren. Ik kan ook meer flow creeren door voetventielen op de radiatoren wat verder open te zetten. Deze heb ik enkele jaren geleden waterzijdig ingeregeld op basis van hoge aanvoertemperatuur. Alternatief is het debiet verhogen op de Elga?
Voor minimale stookkosten moet je beide doen. Flow op de radiatoren zoveel mogelijk omhoog (en dan de radiatoren van de kamers die te warm worden wat knijpen) en dan de Ta zover mogelijk naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Simpel. Jij hebt een afgiftesysteem wat het max vermogen pas bij die 46 of 50 graden kwijt kan. Dat is een systeem met enkel radiatoren of een mengverdeler op de vvw.
Als je een pomploze verdeler hebt en veel vvw-oppervlak kun je die temperatuur nooit halen.
Klopt, ik heb alleen radiatoren (en convector, maar dat is eigen ook een radiator) en een gedeelte vv (12m2) in de keuken met mengverdeler. Dus als ik de radiators zou vervangen/vergroten (stel dat ik dat zou doen) en daarmee de warmteafgifte verhoog, zou die temperatuur omlaag gaan, en het vermogen wat de WP verbruikt, dus ook omlaag gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ardvark99 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Klopt, ik heb alleen radiatoren (en convector, maar dat is eigen ook een radiator) en een gedeelte vv (12m2) in de keuken met mengverdeler. Dus als ik de radiators zou vervangen/vergroten (stel dat ik dat zou doen) en daarmee de warmteafgifte verhoog, zou die temperatuur omlaag gaan, en het vermogen wat de WP verbruikt, dus ook omlaag gaan?
Ja, maar alleen door de cop-winst van de lagere Ta, want het vermogen wat je nodig hebt om je keet op temperatuur te houden verandert immers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart22 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:32:
C-automaat?

Zoals ik in mijn post schreef is die WP beveiligd met een aardlekautomaat (a.k.a. alamat). Dat is een aardlekschakelaar en zekeringsautomaat in één behuizing.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Dat vermogen van een EA4 zal rond de 4 kW liggen bij +2, en stijgt licht als de Ta lager wordt.

Je doel moet dus zijn om met zo laag mogelijke Ta zoveel mogelijk vermogen in je woning te krijgen. Uit de formule volgt dan dat je flow omhoog moet.

[...]

Voor minimale stookkosten moet je beide doen. Flow op de radiatoren zoveel mogelijk omhoog (en dan de radiatoren van de kamers die te warm worden wat knijpen) en dan de Ta zover mogelijk naar beneden.
In de formule staat delta T (Ta-Tr). Dus je schiet er niet zoveel mee op als je je aanvoer temperatuur daalt en tegelijkertijd ook de retour temperatuur daalt. En mijn ervaring is dat je delta T zakt als je flow toeneemt. Dus best lastig om een optimum te vinden. Of begrijp ik het gewoon niet goed?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
libo1949 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:43:
In de formule staat delta T (Ta-Tr). Dus je schiet er niet zoveel mee op als je je aanvoer temperatuur daalt en tegelijkertijd ook de retour temperatuur daalt. En mijn ervaring is dat je delta T zakt als je flow toeneemt. Dus best lastig om een optimum te vinden. Of begrijp ik het gewoon niet goed?
Je moet in de gaten houden dat je afgiftevermogen afhankelijk is van de gemiddelde watertemperatuur. Die verandert niet, want dat is wat je huis nodig heeft om warm te blijven.
Dus als Ta daalt, moet Tr omhoog, om dat gemiddelde gelijk te houden.
Kleinere Ta met grotere Tr kan bij gelijk vermogen alleen maar als de flow stijgt.

Met getallen:
Stel je huis blijft nu warm bij Ta45, Tr30 en flow 7
Een warmtepomp vind Ta45 niet leuk, dat gaat echt ten koste van je COP.
Wat je dus moet doen is die flow flink verhogen, naar bijvoorbeeld 21.
Dan kan Ta naar 40 en Tr wordt 35.

Daardoor blijft het afgegeven vermogen (afhankelijk van T gemiddeld) aan je huis gelijk.
Dan blijft het vermogen van de WP gelijk.
Maar de cop van de WP stijgt doordat je Ta met 5 graden verlaagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
  • Laatst online: 30-06 17:58
Ik zie in de grafieken dat de warmtepomp (EA4) niet eerst probeert de warmte zelf te leveren (zie midden van de grafiek). Hoe krijg ik dit wel voor elkaar? Bijvoorbeeld door HP030 op 20 minuten te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDq-UKZ75jbMHw4WqjWx2VQo83I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlBAzlWzOWDmUTq84Nl5Eay0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de volgende instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VildMs5UJmPvE9n6eZlWd_jO3dI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/im2vYFluy1OEzrqk0AbXy1vI.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door ruud1970 op 17-01-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Fremske schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:38:
@BBKing

Een aantal vragen.

1. Wat is de minimale aanvoer temperatuur die jouw huis nodig heeft om bij vorst je huis op 19 graden te houden? (Mijn EA4 kan bij temperaturen rond het vriespunt niet meer dan 33/34 graden leveren en dat is te weinig om de boel op 19 te houden).
2. Hoe zet jij je Tzerra Ace op CV uit? Ik heb een Tzerra Plus de voorloper en kan die optie niet vinden.

[...]
Antwoord 1: Heb aanvoertemp van Elga Ace op 37 graden staan, daarmee red ik het prima om de benedenverdieping via vloerverwarming warm te houden (op 19 graden continue). 35 graden was net te laag hiervoor, dat had ik eerst.

Antwoord 2: door op de CV ketel de aanvoertemperatuur te verlagen totdat er OFF in het beeldschermpje komt te staan.
Wel opletten dat je dit dus bij de CV temperatuur doet en niet bij de douchewater temperatuur.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:10:
[...]

[...]

Maar als de voetventielen van de radiatoren volledig open staan, gaat het water er dan niet te snel doorheen en wordt de warmte afgifte minder? Dat is toch immers waarom je een radiator waterzijdig inregelt met een dT van 0,8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:32
romon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 05:35:
[...]

Met zo'n lage bivalent temperatuur verbied je de ketel om mee te doen bij deze buitentemperaturen. Als de Elga met het weer vd laatste dagen dan niet voldoende vermogen heeft ga je dat merken. Hoeveel lager dan de gevraagde temp obv stooklijn is de 34 graden aanvoer?

Ik zou die bivalent temperatuur flink hoger zetten zodat het geen beperking is, op 10 ofzo. Niet de bedoeling dat je daarmee inregelt. In plaats daarvan de boel inregelen op de stooklijn. Dus als 34 te weinig comfort biedt bij deze buitentemperatuur, iets hoger dan dat. Bijv 0,7 of 0,8.

Dan doet de ketel netjes mee wanneer er meer vermogen nodig is dan de EA kan leveren. Dat wil je ipv dat de ketel er vol in knalt wanneer de bivalent temp wordt bereikt terwijl je aanvoer ruim onder de gevraagde temp obv de stooklijn is.
Dat van die bivalente weet ik maar het geheel heeft eerder bij vergelijkbare buitentemp wel voldoende comfort geleverd daarom vind ik het zo raar

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
@Andrehj bij mijn weten is aanwarmtijd de tijd die de warmtepomp krijgt om setpoint van aanvoer temperatuur te halen (zelfstandig). Bij 0/default is dit op basis van de buitentemperatuur, hoe warmer hoe meer tijd.

Bij een waarde (zeg 15) is het het aantal minuten wat is ingevoerd.

De instelling CP730 (groep opwarmsnelheid) op "extra langzaam" (= default) bepaalt hoe snel de warmtepomp vermogen opbouwt. Ik heb m ook op extra langzaam staan. Na defrost heel geleidelijk omhoog van 300watt naar 1100w (ea4).

Je zou kunnen proberen om m op snel te zetten maar denk (hypothese) dat de defrost dan ook sneller weer getriggerd wordt

[ Voor 5% gewijzigd door rft80 op 17-01-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@timadriaans nee, want het gaat om de gemiddelde temperatuur. Die gaat bij hoger debiet over de radiator omhoog als de Ta gelijk blijft.
Risico is dat al het water door de 1e radiator met de laagste weerstand gaat en er geen druk en water over is voor de andere radiatoren, of vloerverwarming als je geen open verdeler hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@rft80 in heb hem op snelst getest, maar er was geen enkele verandering zichtbaar. Nu draai ik op ruimteregeling, misschien dat WAR anders reageert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timadriaans schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:13:
Maar als de voetventielen van de radiatoren volledig open staan, gaat het water er dan niet te snel doorheen en wordt de warmte afgifte minder?
Nee. De afgifte is afhankelijk van de gemiddelde radiatortemperatuur. Die wordt hoger naarmate ook je retour warmer is.
Dat is toch immers waarom je een radiator waterzijdig inregelt met een dT van 0,8?
dT 0.8? Dat lijkt me wel erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Als je een dT van 0.8 hebt staat de bypass waarschijnlijk open. Zit hier op 3.5 - 4 bij een flow van 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Pietje555 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:48:
@rft80 in heb hem op snelst getest, maar er was geen enkele verandering zichtbaar. Nu draai ik op ruimteregeling, misschien dat WAR anders reageert
Ik draai ook ruimte regeling, OpenTherm. Zal eens proberen.

Technisch kan het wel. Als ik de bl1 en bl2 contacten dichtzet gaat de WP direct op vol vermogen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• libo1949
rft80 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:25:
Als je een dT van 0.8 hebt staat de bypass waarschijnlijk open. Zit hier op 3.5 - 4 bij een flow van 11.
Ik denk dat hij dit bedoelt: Tr = 0,8*Ta. Die factor van 0,8 zie ik regelmatig terug bij waterzijdig inregelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:11
Echt?
Wat een schandalig hoge woekerprijs! 7(8)7

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
libo1949 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Ik denk dat hij dit bedoelt: Tr = 0,8*Ta. Die factor van 0,8 zie ik regelmatig terug bij waterzijdig inregelen

[ Voor 13% gewijzigd door timadriaans op 17-01-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
Sorry ik was niet duidelijk, ik bedoelde inderdaad de factor 0,8 (op een enkele radiator dus) :)

[ Voor 43% gewijzigd door timadriaans op 17-01-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timadriaans schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:39:
Sorry ik was niet duidelijk, ik bedoelde inderdaad de factor 0,8 (op een enkele radiator dus) :)
Aha. Die geldt niet bij een warmtepomp. Dan kun je beter inregelen op een dT van 5. Dus 5 graden temperatuurverschil tussen aanvoer en retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Aha. Die geldt niet bij een warmtepomp. Dan kun je beter inregelen op een dT van 5. Dus 5 graden temperatuurverschil tussen aanvoer en retour.
Mijn dT van de warmtepomp is 5 C, maar de dT van de vloerverwarming krijg ik (nog) niet boven 4 C. Ik heb Therminon hybride verdeler. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
libo1949 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:52:
Mijn dT van de warmtepomp is 5 C, maar de dT van de vloerverwarming krijg ik (nog) niet boven 4 C. Ik heb Therminon hybride verdeler. Suggesties?
Nee. Dat lijkt me prima. Ik zou daar niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ook voor vloerverwarming geldt dat de dT niet veel zegt. Ook hier is het weer in combinatie met het debiet.
Daarom is het ook niet zinvol om een mengverdeler te vervangen voor een gesloten verdeler.
De mengverdeler werkt als een transformator.
Gaat er 2 l/m van 50 graden je verdeler in en komt het er met 20 gr uit dan is dat 2/60 x 4,2 x 30 = 4,2 kW je vloer in gegaan. De verdeler pomp moet dan met een dT = 2 gr, 4,2= 4,2x2x (x/60)= 30 l/m doen.
Beperk je de mengpomp tot 15 l/m dan krijg je een dT van 4 graden over je slangen.
Laat je de vv pomp net zo snel draaien als de primaire water toevoer dan heb je helemaal geen menging. De temperatuur van je WP gaat rechtstreeks je vloer in. De pomp werkt in serie met de circulatiepomp van de WP als booster pomp en neemt alleen de leiding (slang) weerstand voor zijn rekening.
Dus met goed inregelen bespaar je € 800,- voor een nieuwe verdeler.
Daarnaast kun je nog een beetje spelen met de temperaturen. Bij mij staat de vv op 25-22 graden en de WP op 30-25 zodat ik wat extra werking van de radiatoren heb zonder dat mijn vloer te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Om 07.00 de pomp van 24 naar 23 liter gezet. Ging van 100% naar 75% toeren. Dit is een aanzienlijke besparing in pompenergie terwijl het maar 1 l/m scheelt.
Tijd tussen defrosten werd ook weer heel langzamer rustiger.
Maar om 15.30 besluit hij na een defrost, in eens dat hij niet zo hard meer hoeft te werken en gaat rustig kabbelen op minimaal vermogen van 450 W om na 2,5 uur en wat regelen pas weer een defrost te doen.
Daarna weer op minimum vermogen en besluit hij uit te gaan om 18.30 maar helemaal uit te gaan. Dit is vanwege koken en televisie. Bij ons is dat al voldoende om de woonkamer van 100 m² op temperatuur te houden.
Maar ik vind het zo vreemd dat hij in de defrost cyclus blijft hangen en dan ineens een heel ander gedrag gaat doen. Ik snap dat ding nog steeds niet en ik weet ook niet wat de trigger is.
Ik zie alleen dat hij tijdens alle defrosts een intern setpoint van 35 graden (max CV temperatuur) aanhoudt en dan ineens besluit om het setpoint rond de 27 graden te varierenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UetuGSMpgKcVRytP6Qyjh6rIx-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7POPchKLz3XXYTkJxytBmC4T.png?f=fotoalbum_large
Het is de hele dag rond de 1 a 0,5 graden buiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heeft toch met de rv te maken denk ik, bij mij thuis met een 11,2kw mitsu wp hetzelfde defrost gedrag wat smiddags ineens minder werd. (eerst elk uur defrost, en vanaf 1600 een run van 3 uur lang).

BTW, het is wel degelijk HEEL zinvol om je open v.v. verdeler met pomp te vervangen door een gesloten (pomploze) variant.

Wel eens gezien hoe klein het gaatje in het meng gedeelte is waar al het water door moet :?

[ Voor 51% gewijzigd door Grolsch op 18-01-2024 07:48 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1 ... 10 ... 31 Laatste