SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Kemkens sluit deze prefab bufferset ook anders aan dan de handleiding van Remeha aangeeft. De aansluitingen van en naar der ketel worden afgedopt en de backup cv ketel wordt tussen het cv systeem geplaatst. weet zo ff niet of ze die bij de retour of de aanvoer van de elga plaatsen.Sarcomorbato schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:25:
[...]
YouTube: Rensa TechTalk #23: SKID helpt te versnellen bij hybride warmtepompen
Vanaf 6.47 mins misschien interessant voor de elga ace bezitters
Anoniem: 1839042
bedankt, gevonden via de zoekfunctie inderdaad! (kon hem zelf en met een ctrl-f in de handleiding niet vinden) Stond op 50 en nu naar 40 verzet, vanavond maar eens zien of het effect heeft.Pietje555 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:16:
@Anoniem: 1839042 zit je in het installateurs menu? Op schermpje met zoeken CP010 selecteren wachtwoord code 0012?
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1839042 op 11-01-2024 11:27 ]
:strip_exif()/f/image/sZ47Tq89E6shdpXaWj6KRA5r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N8QwxuCngcP3LS3grids7ACb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Farabi op 11-01-2024 11:38 ]
Anoniem: 1839042
Met -6 -7 ‘s nachts kijk ik hier niet vreemd van op, hier idem. Ik ga er maar vanuit dat boven de +5 de EA6 alles zelf doet, daaronder betreden we de wonderlijke hybride wereldFarabi schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:36:
Ik zie dat mijn gasverbruik flink omhoog is gegaan de afgelopen dagen. De thermo staat standaard op 19 of 20 graden net als altijd. Is dit normaal?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Cv ketel dus tussen deze skid en het afgiftesysteem?BlueSS50 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:23:
[...]
Kemkens sluit deze prefab bufferset ook anders aan dan de handleiding van Remeha aangeeft. De aansluitingen van en naar der ketel worden afgedopt en de backup cv ketel wordt tussen het cv systeem geplaatst. weet zo ff niet of ze die bij de retour of de aanvoer van de elga plaatsen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
durf ik zo niet te zeggen, heb het niet meer zo goed op mijn netvlies. reden hiervoor was vooral dat de Elga wisselaar niet goed met echt hoge temperaturen aan kan op lange termijn. dus de ketel zal wel op de aanvoer van de elga zitten en de kit op de retour.Sarcomorbato schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:41:
[...]
Cv ketel dus tussen deze skid en het afgiftesysteem?
Door het inkomen van de CV krijg je ineens een extra flow wat de boel verstoort
Kemkens heeft er voor ons al meer dan 100 geplaatst en dit is allemaal uit ge-engineert. ik zie alleen de buitenkant qua leidingwerk. wat er intern in de regeling is aangepast weet ik niet. volgens mij zit er wel iets van een pompschakeling in.Pietje555 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:14:
@BlueSS50 Dit is vragen om debietstoringen zoals bij de Remeha Techno ook voorkwamen.
Door het inkomen van de CV krijg je ineens een extra flow wat de boel verstoort
Ik weet ook niet welke Elga je hebt, maar bij de systemen die ik monitor (6KW varianten) verbruiken ruim 40kWh per dag elektrisch EN nog een paar m3 gas erbijFarabi schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:36:
Ik zie dat mijn gasverbruik flink omhoog is gegaan de afgelopen dagen. De thermo staat standaard op 19 of 20 graden net als altijd. Is dit normaal?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als ik dan jouw elektrisch verbruik zie (wat volgens mij P1 totaal is en niet WP only zoals in mijn grafiek hierboven) moet je Elga veel meer kunnen leveren.
Dus er zal ergens een instelling niet goed staan, want je verbruikt veel te weinig stroom
De installatie hierboven liep op die koude dagen eigenlijk continu op 2100~2200Watt (tussen de defrosts door), wat volgens mij dus zo ongeveer het maximum is voor de Elga 6KW.
/f/image/JkNQj6WrWHi8fK89DyHGqEXL.png?f=fotoalbum_large)
En misschien toeval, maar mijn warm water van de CV doet het ook niet meer de afgelopen dagen. Is er een verbinding tussen de ELGA en warmwater van de CV? Gisteren heeft iemand van Feenstra naar de CV gekeken en dingen schoongemaakt en gecheckt waarna we 1 warme douche hebben gehad. Nu zie ik telkens de CV even aanspringen dan weer uit, dan weer aan en na een minuut fout code.
Ik denk de 4 KW.Pietje555 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:12:
@Farabi Ik weet niet of je een 6 kW EA hebt, maar deze kan met de huidige buiten temperatuur makkelijk 30 kWu per dag verbruiken als hij volle kracht mee helpt. Lijkt dus of er nog wat te optimaliseren valt en hij niet maximaal wordt ingezet.
Ik schrik hier best van het verbruik. Hoeveel moet er hier verwarmd worden? Ik doe met de ea6 minder dan de helft aan het verbruik, met stille modus in de nacht. Ea6 tuft tussen de 500:1000w. Dit voor alleen vloerverwarming op ltv en radiator in de badkamer.Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Ik weet ook niet welke Elga je hebt, maar bij de systemen die ik monitor (6KW varianten) verbruiken ruim 40kWh per dag elektrisch EN nog een paar m3 gas erbij
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik dan jouw elektrisch verbruik zie (wat volgens mij P1 totaal is en niet WP only zoals in mijn grafiek hierboven) moet je Elga veel meer kunnen leveren.
Dus er zal ergens een instelling niet goed staan, want je verbruikt veel te weinig stroom
De installatie hierboven liep op die koude dagen eigenlijk continu op 2100~2200Watt (tussen de defrosts door), wat volgens mij dus zo ongeveer het maximum is voor de Elga 6KW.
Dit zegt natuurlijk niks! Alles heeft ook met afgifte, isolatie ingestelde temp enz te maken! Appels met peren vergelijken, geen huis en installatie is hetzelfde.
Snap zelf alleen nog niet waarom de ea na de stille modus even naar 1300/1800 w schiet en dan terugmoduleert. Hij redt het in de stille modus ook zonder. Dus lijkt overbodig. Dit alles zonder de hulp van de cv.
[ Voor 8% gewijzigd door A3aantje op 11-01-2024 13:29 ]
De hoeveelheid instellingen valt wel mee, het nadeel is dat het nogal een traag systeem is waardoor je niet binnen een paar uurtjes de boel optimaliseert. Een CV pompt een berg heet water in het systeem. Je wacht even totdat alle radiatoren warm zijn en vervolgens gebruik je een IR camera en voetventielen om de warmte mooi over alle radiatoren in het huis te verdelen.CornermanNL schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:50:
Ik ben ook bezig met de overstap naar een warmtepomp en de offerte voor de Elga ligt er.
Maar als ik dit topic zo doorlees, en andere topics dan zijn er blijkbaar nogal wat instellingen opties en optimalisaties te doen nadat de installatie in bedrijf is gesteld.
Het lijkt ook bij lange na niet allemaal ‘tweaker gerichte’ hobby optimalisatie en leuke hebbedingen te zijn maar zaken die ik als eenvoudige eindafnemer graag gewoon geregeld zou willen hebben.
Is dat ook zo of is er structureel gebrek aan kennis en inzicht binnen de installatie branche? En kom ik er straks niet onderuit om zelf aan de slag te moeten.
En belangrijker nog wat kan ik nu alvast gaan uitzoeken om het straks vooraf zo goed mogelijk voor elkaar te hebben en de juiste keuzes te maken.
Bij een warmtepomp is het meer optimaliseren, je wilt continue net genoeg warmte het systeem inpompen om de temperatuur constant te houden. Vaak is het vloerverwarming, dan duurt een paar uur voordat je überhaupt een wijziging in het systeem merkt. Voor een gemiddelde installateur is die tijd er niet, ze moeten dus wat schatten.
Het gedrag van de WP, hoeveel warmte hij levert bij welke buitentemperatuur en setpoint wordt beschreven door de stooklijn. Hier zijn standaard profielen voor maar hoe goed je woning geïsoleerd is bepaald de hoogte en gradient van je stooklijn. Deze lijn kan je zelf via de thermostaat wijzigen. Je zou er zelf aan kunnen rekenen als je weet hoe goed je woning geïsoleerd is maar vaak is 't toch een beetje optimalisatie.
Zorg er vooral voor dat als je een EA neemt dat je bestaande vloerverwarmingverdeler een open verdeler wordt of eentje die automatisch schakelt tussen open en bijmengen en dat de diameter van je leidingen naar de vloerverwarming vergroot wordt naar 26mm of 32mm, het liefst met zo min mogelijk haakse bochten.
Wat je verder nog in kan stellen:
* Kosten voor gas en elektra; dan kiest de Elga Ace zelf wanneer het goedkoper is om de CV bij te laten springen
* Wil je 's nachts stille modus ja/nee? Minder geluid maar daarmee ook minder vermogen.
* Pompsnelheid: zou door de installateur ingesteld moeten worden. Als je je leidingen niet vergroot krijg je last van ruis bij hogere debieten.
Kortom, het is een relatief traag systeem vergeleken met een traditioneel CV systeem. Daarom is het niet binnen een paar uurtjes te optimaliseren.
Ik heb hetzelfde als hij heeft. EA6 draait continue op 2100W, alleen mijn gasverbruik is iets minder (1m3/dag). Hoekhuis uit 1985, 175m2, HR++ glas, beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Thermostaat staat continue op 19 graden (schommelt vervolgens tussen 19.1 en 19.4).A3aantje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:15:
[...]
Ik schrik hier best van het verbruik. Hoeveel moet er hier verwarmd worden? Ik doe met de ea6 minder dan de helft aan het verbruik, met stille modus in de nacht. Ea6 tuft tussen de 500:1000w. Dit voor alleen vloerverwarming op ltv en radiator in de badkamer.
Dit zegt natuurlijk niks! Alles heeft ook met afgifte, isolatie ingestelde temp enz te maken! Appels met peren vergelijken, geen huis en installatie is hetzelfde.
Snap zelf alleen nog niet waarom de ea na de stille modus even naar 1300/1800 w schiet en dan terugmoduleert. Hij redt het in de stille modus ook zonder. Dus lijkt overbodig. Dit alles zonder de hulp van de cv.
Er wordt geen hydraulisch schema getoond, maar ik heb geprobeerd het zelf te tekenen aan de hand van de video. Het lijkt een retourvat in combinatie met een rondpompmogelijkheid.Sarcomorbato schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:25:
[...]
YouTube: Rensa TechTalk #23: SKID helpt te versnellen bij hybride warmtepompen
Vanaf 6.47 mins misschien interessant voor de elga ace bezitters
Doel is de installatie voor de monteur eenvoudiger te maken (uniforme oplossing) en de werking van de WP minder afhankelijk te maken van het afgiftesysteem (dichtlopende afnemers met geregelde ventielen)
en van de gebruiker/klant (dichtdraaien kranen enz.
Dit systeem is natuurlijk wel duurder in aanschaf, en verbruikt ook meer energie door de extra pomp en het opmengen van aanvoer en retourwater.
Ik begrijp de gekozen oplossing (vanuit installateursperspectief), maar ik hoef het niet.
De ELGA heeft een instelling in het menu. dus kan het tot -15 doen.tomdh76 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:57:
Klopt het dat de ELGA ACE 4 kw niets meer doet als het kouder is dan 5 graden? Dit is mijn stroomgebruik en de afgelopen dagen wel veel gas, weinig stroom?
[Afbeelding]
En misschien toeval, maar mijn warm water van de CV doet het ook niet meer de afgelopen dagen. Is er een verbinding tussen de ELGA en warmwater van de CV? Gisteren heeft iemand van Feenstra naar de CV gekeken en dingen schoongemaakt en gecheckt waarna we 1 warme douche hebben gehad. Nu zie ik telkens de CV even aanspringen dan weer uit, dan weer aan en na een minuut fout code.
Er is geen verbinding mbt warm water.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn EA 4kw gebruikte de afgelopen dagen 22 - 25 kWh electra per dag. Defrost om de 1.5 uur, max 1.2kw electrisch vermogen. Daar komt dan nog 3 a 4 M3 gas bij. Key is je inschakel moment van de CV goed in te stellen. In mijn geval mag de cv bij 4 graden bijschakelen, als na ca. 15 a 20 minuten de Ta niet gehaald is. Ta max 50.tomdh76 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:57:
Klopt het dat de ELGA ACE 4 kw niets meer doet als het kouder is dan 5 graden? Dit is mijn stroomgebruik en de afgelopen dagen wel veel gas, weinig stroom?
[Afbeelding]
Merk dat de EA veel betere performance laat zien dan begin december. Toen was het iets minder koud maar erg vochtig, resulteerde in defrosts elke 45 minuten, toen 16kwh electra per dag (als gevolg van de defrost cycli)
Het gaat om een standaard geïsoleerde vrijstaande woning (Villa) uit +- 1990 (dus niet al te best geïsoleerd naar huidige maatstaven).A3aantje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:15:
[...]
Ik schrik hier best van het verbruik. Hoeveel moet er hier verwarmd worden? Ik doe met de ea6 minder dan de helft aan het verbruik, met stille modus in de nacht. Ea6 tuft tussen de 500:1000w. Dit voor alleen vloerverwarming op ltv en radiator in de badkamer.
Historisch gasverbruik is zo'n 1800m3 per jaar, dus ik kijk er niet vreemd van op op dagen als afgelopen week.
Dat klinkt een stuk beter! Vorig jaar had ik wat andere instellingen, weet niet precies welke, maar toen ging de buiten unit ongelofelijk herrie maken (alsof er iets tussen de ventilatie bladen zat). De installateur is toen gekomen en heeft aangepast dat hij niet bij lagere temperaturen meer zo hard werkt. Maar als ik jou zo hoor moet hij dus bij lagere temperaturen wel kunnen werken. Of maakt de buitenunit bij jou ook heel veel lawaai? Stille modus ingeschakeld?rft80 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:11:
[...]
Mijn EA 4kw gebruikte de afgelopen dagen 22 - 25 kWh electra per dag. Defrost om de 1.5 uur, max 1.2kw electrisch vermogen. Daar komt dan nog 3 a 4 M3 gas bij. Key is je inschakel moment van de CV goed in te stellen. In mijn geval mag de cv bij 4 graden bijschakelen, als na ca. 15 a 20 minuten de Ta niet gehaald is. Ta max 50.
Merk dat de EA veel betere performance laat zien dan begin december. Toen was het iets minder koud maar erg vochtig, resulteerde in defrosts elke 45 minuten, toen 16kwh electra per dag (als gevolg van de defrost cycli)
De ruimtetemperatuur werd net niet gehaald (gebruik ruimteregeling) en in de meetwaarden zag ik dat het interne setpoint opgelopen was nar 40 graden en het geleverde water maar op 30 graden bleef steken. De retour was 26 graden.
Mooi volle kracht dacht ik tot ik de vermogens en verbruiken hier lees. (2000W en 40 kWh)
Ik zie max 1400 W en gebruik 30 kWu per dag.
Zit er nog reserve in en hoe zou ik dit aan kunnen spreken?
Vanaf gistermiddag elke 40 minuten een defrost waarbij doeltemparatuur niet meer gehaald wordt.
Ik heb geen last van de defrosts dat het vermogen kost, want ik laat mijn CV ketel op dat moment met een groter vermogen even bijstoken.
Mijn retour temperatuur zakt weinig als gevolg van de defrost.
Situatie voordat de warmtepomp er was:
- Beneden: 100% vloerverwarming met vóór de open verdeler 1 thermische motor + afsluiter voor alle groepen.
- Bovenverdieping: 100% vloerverwarming met op de open verdeler 4 thermische motors om te schakelen (3 slaapkamers en de badkamer).
De 5 (1 + 4) thermostaten (merk Watts) schakelen de 5 thermische motors. Twee thermostaten (benedenverdieping en badkamer) konden ook de CV laten aanspringen.
Situatie na installatie de warmtepomp:
De thermische motor op de klep voor de benedenverdieping is verwijderd. De Elga vond het niet fijn (logisch) als deze dichtging en de warmte niet kwijt kon. Continu pendelen was het gevolg (6 starts per uur). Daarnaast is de thermostaat beneden vervangen door een eTwist. Alléén deze thermostaat kan de Elga aansturen. De 4 thermostaten en de thermische motors op de verdeler voor de bovenverdieping blijven gehandhaafd, ten behoeve van de badkamer en de slaapkamers.
Nu wordt alleen de badkamer (8 m²) niet warm. Maximaal 16 graden, terwijl het beneden 20.5 graden is. Ook al draai je de thermische motor van die groep los en staat deze continu open. Mijn vermoeden is dat er niet voldoende afgifte mogelijk is in de badkamer met de lagere temperatuur aanvoer temperatuur (circa 29 graden) van de warmtepomp ten opzichte van voorheen de CV. En er ligt daar maar voor circa 60% slang in de vloer: namelijk niet in het douchegedeelte en bij de WC (waar o.a. de afvoer loopt).
Wat nu te doen...
- Aanvoertemperatuur verhogen? Dit verminderd het rendement van de warmtepomp.
- Bijverwarmen met een electrische radiator of infrarood? Dan hebben we nog steeds een koude vloer.
- Iets anders?
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Ik zie zojuist voor het eerst dat dit topic bestaat dankzij deze reactie. Ik heb de Elga Ace 4kW sinds juli 2021. Wij hebben een hoekwoning opgeleverd eind 2017 met CV-ketel, destijds was ik zelf ook nog niet zo bewust bezig met efficient verwarmen. Sinds we de Elga Ace hebben draaien we hiermee de verwarming zonder hulp van de ketel voor het derde stookseizoen op rij.romon schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:13:
[...]
CP070 begreep ik pas door een oude post van @RulazZ RulazZ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" Kun je dus in combinatie gebruiken om nachtvoetpunt anders te krijgen
CP730 heb ik helemaal niet in de Elga. Jij wel? In mn ketel heb ik die wel. Elga heeft CP750 in minuten voor aanwarmtijd. Die staat standaard op 0 en heb ik nooit aangepast
Afgelopen week en de andere vorstperiodes de afgelopen jaren (maar goed, waar praten we over) is het ook gewoon lekker warm gebleven in de woonkamer, alleen de bovenverdiepingen stoken we een beetje bij met een straalkachel en IR-paneel indien nodig op de thuiswerkplek.
In het LWP topic heb ik al eens mijn instellingen in een google sheet gedeeld, bij deze nogmaals. In deze spreadsheet heb ik ook een sheet met stooklijnen ingebouwd die wijzigt als je relevante parameters aanpast.
Inmiddels ben ik bezig met het gebruik maken van het BL1 contact middels Shelly 1 Plus met addon (voor Ta en Tr) om de PV only modus uit te proberen, met het oog om in de toekomst de Ta automatisch te verhogen bij lage dynamische tarieven. Mocht iemand geinteresseerd zijn dan kan ik hier meer over vertellen.
@Andrehj Zou je mij kunnen toevoegen als gebruiker van de Elga Ace 4kW (of eigenlijk 3 kW dus) in de startpost?
Volgens mijn elga ace 4kw heb ik een opentherm verbinding maar??
Dp051 geeft aan dat mijn ketel -Vaillant eco plus op eco stand maar cv staat op comfort stand volgens display
DP 070 volgens elga op 54gr maar cv zegt 60gr.
DP046 staat op 70gr.
De elga geeft ook niet aan als ik ww tap.
Heel graag reactie
Je moet op het scherm van de EA het vergrootglas kiezen, wachtwoord 0012 ingeven en dan CP730
@RulazZ Ik wil wel graag meer weten over je vorderingen met PV en smart grid.
Ah, je bedoelt zo iets ongeveer?RulazZ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:00:
[...]
.....
In het LWP topic heb ik al eens mijn instellingen in een google sheet gedeeld, bij deze nogmaals. In deze spreadsheet heb ik ook een sheet met stooklijnen ingebouwd die wijzigt als je relevante parameters aanpast.
Inmiddels ben ik bezig met het gebruik maken van het BL1 contact middels Shelly 1 Plus met addon (voor Ta en Tr) om de PV only modus uit te proberen, met het oog om in de toekomst de Ta automatisch te verhogen bij lage dynamische tarieven. Mocht iemand geinteresseerd zijn dan kan ik hier meer over vertellen.
https://gathering.tweaker...message/77734106#77734106
Ik ben wel benieuwd hoe jij de aanpassingen maakt met dynamische tarieven, die ik ook heb.
Alleen gebruik ik nu mijn Shelly Plus 1PM om het opgenomen vermogen ook te meten.
[ Voor 4% gewijzigd door ardvark99 op 12-01-2024 12:44 ]
Done.RulazZ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:00:
@Andrehj Zou je mij kunnen toevoegen als gebruiker van de Elga Ace 4kW (of eigenlijk 3 kW dus) in de startpost?
Zou je (als je een keer tijd hebt) eens een uitgebreide post kunnen maken van het doel en de gevonden oplossing van het probleem wat je beschrijft in RulazZ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"?
Dan kan ik die post hier pinnen en kan iedereen dat goed terugvinden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor aanpassingen gebruik ik trouwens de Remeha Smart Service app (ik heb een bluetooth antenne aan de Elga Ace). Dat werkt voor mij veel makkelijker. Hieruit kon ik ook makkelijk die Google sheet bouwen.Pietje555 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:42:
CP 730 is gewoon nog aanwezig. Is aanwarm snelheid van de installatie (zeer langzaam tot zeer snel). Kun je ook via de eTwist instellen onder installateur menu.
Je moet op het scherm van de EA het vergrootglas kiezen, wachtwoord 0012 ingeven en dan CP730
@RulazZ Ik wil wel graag meer weten over je vorderingen met PV en smart grid.
Kun je daarmee alle instellingen aanpassen (zie JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen") of alleen de selectie uit jouw sheet?RulazZ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:48:
Voor aanpassingen gebruik ik trouwens de Remeha Smart Service app (ik heb een bluetooth antenne aan de Elga Ace). Dat werkt voor mij veel makkelijker. Hieruit kon ik ook makkelijk die Google sheet bouwen.
Edit: Laat maar. Die sheet bevat alle parameters, op de meetwaarden na.
[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2024 20:20 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb trouwens misschien wel een wat andere setup dan de meesten (e-Twist?), omdat ik de Elga Ace aanstuur met een aan/uit thermostaat, die ik gebruik als rem op de WAR zoals wel vaker besproken in het LWP topic.Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:52:
[...]
Done.
Zou je (als je een keer tijd hebt) eens een uitgebreide post kunnen maken van het doel en de gevonden oplossing van het probleem wat je beschrijft in RulazZ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"?
Dan kan ik die post hier pinnen en kan iedereen dat goed terugvinden.
Als je op deze manier WAR gebruikt, dan gebruikt de Elga Ace de ingestelde temperaturen in het klokprogramma als basis voor de stooklijn (CP570 op Klokprogramma1). Dit heb ik dus ook verwerkt in de stooklijnberekening in Google sheet, die overeenkomt met wat ik als aanvoertemperatuur instelpunt zie in de Smart Service App.
Door te spelen met de instellingen kwam ik erachter dat de setpoint in het klokprogramma ook van invloed is op het voetpunt van de stooklijn. Dus toen dacht ik dat kan weleens van pas komen om de Elga wat slimmer dan stille modus (vermogensbegrenzing?) op een lager pitje te laten draaien door de Ta 's nachts. De stille modus is namelijk te slap voor tijdens vorst wat mij betreft. Na uitzoeken kwam ik er achter dat de Ta setpoint als volgt wordt berekend:
- Ta_instelpunt = (Setpunt_Klokprogramma - T_buiten) x CP230 + (CP210 of CP220)
Met CP070 stel je dus de temperatuurgrens in voor het verschil tussen de nacht- en dagstooklijn. Bij een setpoint temperatuur in klokprogramma lager dan CP070 pakt de Elga Ace in WAR CP220 als voetpunt voor de stooklijn, en als het setpoint hierboven zit pakt hij CP210 als voetpunt in de formule hierboven. Inmiddels staan ze beide bij mij op dezelfde waarde. Hiermee kun je de Ta setpoint dus nog extra tunen op bepaalde delen van de dag.
In mijn geval alleen de instellingen in mijn sheet, maar ik heb dus nog wel de oude software versie uit 2021 op de Elga Ace staan, dus als je nieuwere software hebt staan er misschien meer bij. De niet instelbare dingen uit de tabel van @JBtL kun je wel bekijken in de Smart Service App bij Actuele Waarden of Tellers.Andrehj schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:11:
[...]
Kun je daarmee alle instellingen aanpassen (zie JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen") of alleen de selectie uit jouw sheet?
en klokprogramma volgende week misschien onderbouwen met wat plotjes uit Home Assistant (wat ook pas sinds begin december draait hier).
De Shelly 1 PM is volgens mij geen relais maar een schakelaar als ik het goed begrijp. Ik heb de Shelly 1 Plus, en die heeft een gescheiden circuit d.m.v. een relais (correct me if I'm wrong, maar ik heb het al getest zonder problemen, de Shelly 1 Plus voedt ik met 12V DC adapter):ardvark99 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:43:
[...]
Ah, je bedoelt zo iets ongeveer?
https://gathering.tweaker...message/77734106#77734106
Ik ben wel benieuwd hoe jij de aanpassingen maakt met dynamische tarieven, die ik ook heb.
Alleen gebruik ik nu mijn Shelly Plus 1PM om het opgenomen vermogen ook te meten.
:strip_exif()/f/image/NZXJmFN7uTpHGKrOmmaLohSF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het BL1 contact heeft een spanning van 3.3V DC (fabriek af is het BL1 contact kortgesloten op de connector met een draadje), dus die moet je echt gescheiden dicht zetten en geen 230 V AC opzetten...
In Home Assistant kan ik als het eenmaal aangesloten is het relais aansturen met een Automation. Voor nu heb ik het BL1 contact even op een lichtschakelaar aangesloten die ik nog ergens had rondzwerven.
[ Voor 6% gewijzigd door RulazZ op 12-01-2024 14:33 ]
Het betreft elga ace 4kw en staat standaard op 3gr. en het is nu duidelijk warmer ?
De Shelly Plus 1 is idd een relais schakelaar om potentiaal iets te schakelen, in dit geval het BL contact van de EA. Dat gaat niet met de Shelly Plus 1PM, die schakelt 230V. Ik heb de Shelly Plus 1PM bij mij tussen de voeding van de EA gezet, om in eerste instantie het stroomverbruik te meten, en met de Add-On module de temperaturen te meten van de aanvoer en router leidingen van de WP en aanvoer van de CV. Bijkomstigheid is dat ik hiermee de EA kan uitschakelen, wat ik niet ga gebruiken (of misschien om buiten het stook seizoen de EA helemaal uit te schakelen).RulazZ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:26:
[...]
De Shelly 1 PM is volgens mij geen relais maar een schakelaar als ik het goed begrijp. Ik heb de Shelly 1 Plus, en die heeft een gescheiden circuit d.m.v. een relais (correct me if I'm wrong, maar ik heb het al getest zonder problemen, de Shelly 1 Plus voedt ik met 12V DC adapter):
[Afbeelding]
Het BL1 contact heeft een spanning van 3.3V DC (fabriek af is het BL1 contact kortgesloten op de connector met een draadje), dus die moet je echt gescheiden dicht zetten en geen 230 V AC opzetten...
In Home Assistant kan ik als het eenmaal aangesloten is het relais aansturen met een Automation. Voor nu heb ik het BL1 contact even op een lichtschakelaar aangesloten die ik nog ergens had rondzwerven.
Ik had al gelezen dat de EA 2 BL contacten heeft, ben benieuwd of ik daar in de toekomst iets mee kan doen, maar dan pak ik daar de Shelly Plus 1 Mini voor.
Ik heb ook even jouw Excel bestand bekeken voor de stooklijn, ik ga eens kijken of ik aan de hand van de temperaturen die ik meet met de Shelly en de buiten temperatuur meter van de EA deze Excel kan invullen. Maar daarvoor moet ik eerst de Shelly sensoren zijn te eiken.
Het buitenunit genereert bij deze temperaturen koude lucht, doordat het warmte onttrekt uit de lucht, en kan dus nog steeds bevriezen, zeker als het vochtig is. Bij welke temperatuur dit is, weet ik niet, maar op een gegeven moment als het buiten warm genoeg is verdwijnt dit icoon. Ik zou mij daar niet druk over maken.j10 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:35:
Heeft iemand idee wanneer het icoontje van de vorstbeveiliging weggaat.
Het betreft elga ace 4kw en staat standaard op 3gr. en het is nu duidelijk warmer ?
[ Voor 12% gewijzigd door ardvark99 op 12-01-2024 15:39 ]
https://www.installatie.nl/artikelen/prefabsetjehybride/waldi62 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:21:
[...]
Er wordt geen hydraulisch schema getoond, maar ik heb geprobeerd het zelf te tekenen aan de hand van de video. Het lijkt een retourvat in combinatie met een rondpompmogelijkheid.
Doel is de installatie voor de monteur eenvoudiger te maken (uniforme oplossing) en de werking van de WP minder afhankelijk te maken van het afgiftesysteem (dichtlopende afnemers met geregelde ventielen)
en van de gebruiker/klant (dichtdraaien kranen enz.
Dit systeem is natuurlijk wel duurder in aanschaf, en verbruikt ook meer energie door de extra pomp en het opmengen van aanvoer en retourwater.
Ik begrijp de gekozen oplossing (vanuit installateursperspectief), maar ik hoef het niet.
Inschrijven om te lezen. Staan vaak best leuke artikelen op.
Dat klopt niet.ardvark99 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:35:
Het buitenunit genereert bij deze temperaturen koude lucht, doordat het warmte onttrekt uit de lucht, en kan dus nog steeds bevriezen, zeker als het vochtig is. Bij welke temperatuur dit is, weet ik niet, maar op een gegeven moment als het buiten warm genoeg is verdwijnt dit icoon. Ik zou mij daar niet druk over maken.
De vorstbeveiliging laat de waterpomp draaien, ook als de WP standby staat. Dat heb je alleen nodig als je binnenunit op een niet vorstvrije plaats hangt. Voor de buitenunit is die vorstbeveiliging dus totaal irrelevant.
Bij welke buitentemperatuur die beveiliging actief is kun je instellen (parameter AP080, zie JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen")
Ik gebruik een esphome relais schakelaar met 2 normally open relais voor bl1 en bl2. Werkt prima - kan schakelen naarardvark99 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:35:
[...]
De Shelly Plus 1 is idd een relais schakelaar om potentiaal iets te schakelen, in dit geval het BL contact van de EA. Dat gaat niet met de Shelly Plus 1PM, die schakelt 230V. Ik heb de Shelly Plus 1PM bij mij tussen de voeding van de EA gezet, om in eerste instantie het stroomverbruik te meten, en met de Add-On module de temperaturen te meten van de aanvoer en router leidingen van de WP en aanvoer van de CV. Bijkomstigheid is dat ik hiermee de EA kan uitschakelen, wat ik niet ga gebruiken (of misschien om buiten het stook seizoen de EA helemaal uit te schakelen).
Ik had al gelezen dat de EA 2 BL contacten heeft, ben benieuwd of ik daar in de toekomst iets mee kan doen, maar dan pak ik daar de Shelly Plus 1 Mini voor.
1. Warmtepomp uit (nb CV gaat dan aan bij warmte vraag)
2. Normaal/hybride
3. Langer doorverwarmen zonder gas
4. Extra verwarmen (eg. Ta verhogen)
Echter, als het niet al te koud is (laatste weken december, eerste week januari) dan redt de Elga het bij mij op 300 - 450 watt electrisch vermogen; wordt het kouder dan draait hij bijna op full capacity. De echte use case is dus niet voor de hand liggend.
Ik was in de slechte omschrijving van de settings getrapt
AP092 "Maximaal vermogen setpunt in CV modus". Ik had deze op 70% gezet omdat ik dacht dat het over het max vermogen van de CV ketel ging. Ik heb een 36 kW ketel dus dat was naar mijn mening wat veel als hij op volvermogen start en dan pas terug gaat moduleren.
Het blijkt dus een setting voor de WP. Nu naar 100% gezet en hij gebruikt op het moment 2200W. Mijn watertemperatuur stijgt ook al 4 graden en dat zie ik ook meteen terug in de COP. Die is van 4,3 naar 3,3 gezakt.
Die moet ik nu dus weer even beperken.
Dat staat ook in de handleiding:RulazZ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:13:
Door te spelen met de instellingen kwam ik erachter dat de setpoint in het klokprogramma ook van invloed is op het voetpunt van de stooklijn.
/f/image/dCCz7hFwlpva2gZBwIJWHGgN.png?f=fotoalbum_large)
Of bedoelde je iets anders?
Ik zat even door je parameters te kijken, en zag iets vreemds bij HP094 en HP095.RulazZ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:00:
In het LWP topic heb ik al eens mijn instellingen in een google sheet gedeeld, bij deze nogmaals.
Dat zouden de begin- en eindtijden van de stille modus moeten zijn, maar bij jouw staat daar 143 en 36.
Is dat een veelvoud van 10 minuten sinds 0:00? Daarmee wordt 36 dus 6:00u en 143 23:50 uur?
Komt deze waarde doordat je het via BT hebt uitgelezen?
Verbruik EA vorige week tijdens koude dagen: gemiddeld 30 kWh en 6 3 gas per dag bij gemiddelde dag temperatuur van -3 C. Thermostaat staat overdag op 20C. Het huis warmde snel op en er waren geen of weinig defrosts
Vandaag heeft hij er veel meer moeite mee; veel defrosts (om de 90 minuten) en ik heb de airco erbij gezet want het opwarmen ging veel lastiger. Is hier iets aan te doen?
AO063: 50
CP000: 47
CP230: 1
CP240: 6
HP000: 4
HP051:-10
HP061: geen
HP069: 15
PP016: 90%
CP780: WAR+RAR
HO058: stil tussen 22 uur en 7 uur op 18 C
Ik zal wel niet goed hebben gekeken. Leuk dat ik je bij toeval in dit topic kon taggen.RulazZ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:14:
@romon Betreft CP730 op de Ace 4kW, ik draai nog wel de software die erop stond tijdens de installatie in juli 2021. Misschien dat deze optie is verwijderd in nieuwere software versies, net als HP029?
Voor 7 uur s ochtends + net boven de 4 graden heb je nu niet zo veel vermogen. Want pas na 7 uur kan de WP maximaal en pas onder de 4 graden doet je ketel mee. Was het net boven de 4 graden?libo1949 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:52:
Goed geisoleerd vrijstaand huis uit 1963; 250 m2. EA6 met 50 ltr buffervat. Beneden vloerverwarming en radiatoren, boven alleen radiatoren en elektrische vloerverwarming in badkamer. Systeeminhoud: ca 120 ltr water.
Verbruik EA vorige week tijdens koude dagen: gemiddeld 30 kWh en 6 3 gas per dag bij gemiddelde dag temperatuur van -3 C. Thermostaat staat overdag op 20C. Het huis warmde snel op en er waren geen of weinig defrosts
Vandaag heeft hij er veel meer moeite mee; veel defrosts (om de 90 minuten) en ik heb de airco erbij gezet want het opwarmen ging veel lastiger. Is hier iets aan te doen?
AO063: 50
CP000: 47
CP230: 1
CP240: 6
HP000: 4
HP051:-10
HP061: geen
HP069: 15
PP016: 90%
CP780: WAR+RAR
HO058: stil tussen 22 uur en 7 uur op 18 C
Misschien HP000 wat hoger zetten, en/of de stille modus uit/korter? Of geen/minder nachtverlaging.
Heb je continumeting van het elektraverbruik? Ik zou nl ca. 36kWh / etmaal als doel stellen.
stap 1: stoppen met nachtverlaging bij deze lage temperaturen (met mijn oude ELGA 4kW doe ik onder de 5 graden dagtemperatuur geen nachtverlaging
stap 2: pompsnelheid zo hoog mogelijk
stap 3: gasketel zo laat mogelijk bij, ws. door stooklijn te tunen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Damn, ben ik ook net in getuind. Gauw weer terug op 100% zetten dus.Pietje555 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:24:
Ik ben er wel nu net achter waarom mijn AE niet naar een verbruik van de +2000W ging.
Ik was in de slechte omschrijving van de settings getrapt
AP092 "Maximaal vermogen setpunt in CV modus". Ik had deze op 70% gezet omdat ik dacht dat het over het max vermogen van de CV ketel ging. Ik heb een 36 kW ketel dus dat was naar mijn mening wat veel als hij op volvermogen start en dan pas terug gaat moduleren.
Het blijkt dus een setting voor de WP. Nu naar 100% gezet en hij gebruikt op het moment 2200W. Mijn watertemperatuur stijgt ook al 4 graden en dat zie ik ook meteen terug in de COP. Die is van 4,3 naar 3,3 gezakt.
Die moet ik nu dus weer even beperken.
Ik ga dit uitzoeken/proberen om cv ketel (calenta 40l) wat te temperen in cv bedrijf https://www.remeha.nl/act...ters%20GP017%20en%20GP050
[ Voor 12% gewijzigd door edwin2021 op 13-01-2024 09:27 ]
De vorstbeveiliging laat de waterpomp draaien, ook als de WP standby staat. Dat heb je alleen nodig als je binnenunit op een niet vorstvrije plaats hangt. Voor de buitenunit is die vorstbeveiliging dus totaal irrelevant.
Bij welke buitentemperatuur die beveiliging actief is kun je instellen (parameter AP080, zie JBtL in "Remeha
2 verschillende meningen vorstbeveiliging lager zetten?
Draai je home assistant of iets dergelijks? Dan gewoon relay aansluiten op bl1 en bl2, hiermee kan je home assistant de warmtepomp laten uitschakelen op een tijdstip dat jij wilt.Wagga2025 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:21:
Ik wil mijn Elga ace enkel overdag laten draaien. 's Avonds dus overstappen op gas. Hoe doe ik dat? Ik kan een dal- en piektarief instellen maar de tijden ervan gaan via zo'n gekke BL1 en BL2 ingang ipv een concreet uur van de dag. Wat onhandig. Weet iemand hoe je dat (eenvoudig) toch kunt instellen?
/f/image/mRPfEKq1oxSHT0z8xBa8isaF.png?f=fotoalbum_large)
De warmtepomp gaat dan uit en backup 1 wordt aangesproken bij een warmtevraag
Fix deze post even, het is nu totaal onduidelijk dat je een oude post van mij quote.j10 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:28:
Dat klopt niet.
Bij welke buitentemperatuur die beveiliging actief is kun je instellen (parameter AP080, zie JBtL in "Remeha
2 verschillende meningen vorstbeveiliging lager zetten?
Ja. Zie het instellingenlijstje (gepind in dit topic), en ook in de installatiehandleiding die je van de site van Remeha kunt downloaden wordt dit prima uitgelegd.Timo002 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:51:
Mijn Elga Ace gaat bij lage temperaturen, rond / onder het vriespunt helemaal uit en laat alles aandraaien CV ketel over. Ik begrijp dat het wellicht goedkoper is om dan op gas te stoken. Maar met het huidige salderen en zonnepanelen heb ik liever dat hij wel bij blijft verwarmen. Dat de CV ketel een beetje bij stookt is niet erg, maar nu gaat hij dus helemaal uit. Kan ik dit anders instellen?
Bij mijn ouders (die een EA 6 hebben) zie ik dat de CV-ketel bij elke defrost even wordt bijgeschakeld, terwijl dat met hun afgiftesysteem helemaal niet nodig is (er zit meer dan genoeg warmte in de vloerverwarming) en dus onnodig gas kost.
Is er een manier om dat bijschakelen van de CV-ketel te voorkomen zonder HP019 op "geen back-up" te zetten? Dat laatste is namelijk geen optie, omdat onder de ca -3°C de WP te weinig vermogen heeft.
Ik vermoed op basis van het gedrag van mijn warmtepomp dat oa. het afhangt van het setpoint en de actuele aanvoer temperatuur. Als deze hoog ligt (ruim boven de 30) gaat in mijn geval de defrost zonder gas, ligt de actuele aanvoer temperatuur lager dan geeft hij een dotje gas bij.Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:26:
Voorkomen dat CV-ketel wordt ingeschakeld bij defrosts?
Bij mijn ouders (die een EA 6 hebben) zie ik dat de CV-ketel bij elke defrost even wordt bijgeschakeld, terwijl dat met hun afgiftesysteem helemaal niet nodig is (er zit meer dan genoeg warmte in de vloerverwarming) en dus onnodig gas kost.
Is er een manier om dat bijschakelen van de CV-ketel te voorkomen zonder HP019 op "geen back-up" te zetten? Dat laatste is namelijk geen optie, omdat onder de ca -3°C de WP te weinig vermogen heeft.
Uiteraard speelt daarnaast de instelling mee waarop je de cv ketel laat bijspringen; als je die in jouw geval op -1 zet dan zou de warmtepomp bij de huidige temperaturen het helemaal alleen moeten doen.
Dank en duidelijk. Ik heb de instellingen van hun EA zelf nog niet gecontroleerd, maar had de installateur gezegd die instelling (HP000) op -2 te zetten. Ik heb zo het vermoeden dat ze dat niet gedaan hebben.rft80 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:32:
Uiteraard speelt daarnaast de instelling mee waarop je de cv ketel laat bijspringen; als je die in jouw geval op -1 zet dan zou de warmtepomp bij de huidige temperaturen het helemaal alleen moeten doen.
Dat ga ik dus bij het eerstvolgende bezoek checken!
(Overigens lijkt het me logischer dat de besturing kijkt naar de huidige retourwatertemperatuur dan naar de huidige aanvoertemperatuur bij het besluit om de CV-ketel in te schakelen. Uit dat retourwater moet ie immers de warmte voor een defrost halen.)
[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 14-01-2024 12:37 ]
Je systeem inhoud moet groot genoeg zijn om het afgekoelde retourwater niet al tijdens de defrost in je WP te krijgen want onder de 16 graden stopt hij met de defrost. Je heb dus 3- 5 x je debiet nodig om dit te voorkomen.
De AE start altijd de CV ketel, kun je niet instellen of je moet Geen Backup selecteren.
HP000 staat bij mij op -10 en hij start nog altijd.
[ Voor 11% gewijzigd door Pietje555 op 14-01-2024 12:38 ]
Dankjewel, maar er ligt daar ca 100 m² vloerverwarming die altijd open is. Dat gaat prima, want behalve de waterinhoud telt de warmtecapaciteit van de omliggende vloer ook nog mee. Daar merk je de invloed van een defrost aan de retourwatertemperatuur echt niet.Pietje555 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:36:
@Andrehj Bij de defrost gebruikt hij de warmte uit het retour water. Gevolg is dat de temperatuur van het toevoerwater naar je systeem sterk naar beneden gaat (ik zie rond de 20 graden). Om te voorkomen dat dit gedurende 3-5 minuten in je systeem wordt gepompt, start de CV ketel om het toevoer water op temperatuur te houden.
Je systeem inhoud moet groot genoeg zijn om het afgekoelde retourwater niet al tijdens de defrost in je WP te krijgen want onder de 16 graden stopt hij met de defrost. Je heb dus 3- 5 x je debiet nodig om dit te voorkomen.
Eerst volgende week maar eens alle instellingen checken.
Hm, ik lees nu dat ie bij jou altijd de CV-ketel start. Maar dan begrijp ik niet waarom ie dat bij @rft80 niet altijd doet. Wat is jouw retourwatertemperatuur normaliter?
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 14-01-2024 12:42 ]
Voor je het weet zit je in een negatieve spiraal en ben je alleen maar de defrosts aan het opvangen en kom je niet meer aan verwarmen van de ruimte toe omdat je nu eenmaal niet genoeg vermogen hebt.
Je retour water koelt steeds verder af en uiteindelijk is de wp bevroren en start hij geen defrost meer.
Mkleinman heeft dezelfde ervaring en wil elektrische elementen gaan toepassen om van het gas te kunnen met de EA.
Hoeveelheid gas is trouwens peanuts
Ik heb sinds de installatie van mijn Elga Ace 6kw (in augustus 23) de verwarmingsfunctie van mijn CV-ketel uitgezet. Die functioneert nu dus eigenlijk alleen nog maar als badgeiser. Mocht het nodig zijn dan kan ik die uiteraard weer inschakelen, maar tot dusver redt de Elga het alleen. Waarschijnlijk roept hij bij defrosts of bij te lange opwarmperiodes de hulp van de CV-ketel in, maar die doet daar dus niks mee.Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:26:
Voorkomen dat CV-ketel wordt ingeschakeld bij defrosts?
Maar vanmorgen was ik op zolder, en hoorde ineens een hard sissend geluid, waarna het koelmiddel harder rond gepompt werd, en daarna schoot de CV aan. De aanvoerleiding voelde gelijk kouder aan, maar werd weer vrijsnel warm door de CV. Een defrost dus volgens de grafieken in HA, de derde vanmorgen. Al had ik dat sissende geluid nog nooit gehoord. Maar het vreemde was wel, dat de CV mee bleef draaien, het verbruikte vermogen van de EA zakte naar rond de 600 watt, maar de temperatuur op de leidingen bleef daarna vrijwel gelijk. Daarna heb ik de instellingen even bekeken, en zag dat HP000 op 3 stond. Deze heb ik nu op -3 gezet, waarna de CV uitschakelde, en de WP op hoger vermogen ging draaien en de verwarming weer overnam.
/f/image/H1Z1biOY6nrDWZultYZS4kAk.png?f=fotoalbum_large)
En na een van de opmerkingen van de week heb ik naar optie AP080 gekeken, deze staat op 3, tot die instelling werkt dus de vorstbeveiliging. Deze kende ik nog niet, maar in de handleiding kan ik niet vinden dat deze beveiliging voor het binnenunit is, er wordt daar zover ik heb gezien niet over gepraat. Maar ik neem aan dat deze beveiliging voor het buitenunit is. Gisteren na het installeren van de dempers had ik de WP aangezet, en constateerde dat er idd hele koude lucht uit komt, terwijl de buitenlucht rond de 3 graden was. Ik kan mij voorstellen dat dan condenswater kan bevriezen in de buitenunit. Of dan het koelmiddel door de binnenunit verwarmt wordt weet ik niet.
Weet niet of de vraag voor mij is maar ik draai opentherm, mijn aanvoer varieert met de door Smart Autotune Thermostat (https://github.com/Alexwijn/SAT) berekende aanvoer temperatuur (30 - 40 graden bij dit weer, max 50 [bij vorst]). Feitelijk doe ik dus niets met de heatcurve die in de Elga Ace zelf zit.Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:39:
[...]
Dankjewel, maar er ligt daar ca 100 m² vloerverwarming die altijd open is. Dat gaat prima, want behalve de waterinhoud telt de warmtecapaciteit van de omliggende vloer ook nog mee. Daar merk je de invloed van een defrost aan de retourwatertemperatuur echt niet.
Eerst volgende week maar eens alle instellingen checken.
Hm, ik lees nu dat ie bij jou altijd de CV-ketel start. Maar dan begrijp ik niet waarom ie dat bij @rft80 niet altijd doet. Wat is jouw retourwatertemperatuur normaliter?
Overigens denk ik dat de HP000 het belangrijkste is.
Ok nu ben ik benieuwd. Welke CV ketel heb je en hoe heb je dit ingesteld dan?Bart22 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:10:
[...]
Ik heb sinds de installatie van mijn Elga Ace 6kw (in augustus 23) de verwarmingsfunctie van mijn CV-ketel uitgezet. Die functioneert nu dus eigenlijk alleen nog maar als badgeiser. Mocht het nodig zijn dan kan ik die uiteraard weer inschakelen, maar tot dusver redt de Elga het alleen. Waarschijnlijk roept hij bij defrosts of bij te lange opwarmperiodes de hulp van de CV-ketel in, maar die doet daar dus niks mee.
Ik heb een Remeha, daar is dat heel simpel op in te stellen. Je kunt de temperatuur van het CV-water verlagen totdat er ‘off’ komt te staan.BBKing schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:12:
[...]
Ok nu ben ik benieuwd. Welke CV ketel heb je en hoe heb je dit ingesteld dan?
Dat er alleen plastic schijven tussen de WP en de beugels zaten is niet goed, alle trillingen worden doorgegeven.ardvark99 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:49:
Ik had vanmorgen iig iets vreemds. De hele nacht heeft de WP stabiel en prima gedraait, op 21 graden. Maar na de 3de defrost sprong de CV bij, op lage temperatuur dan wel. Nu moet ik zeggen dat ik vorige week met de vries periode wel met de instellingen heb lopen spelen, vanwege de herrie, zodat de CV eerder mee draait of zelfs helemaal de verwarming overnam. Gisteren heb ik de dempers onder de buitenunit geplaatst, en ik vermoed wel dat dat scheelt, ben benieuwd wat de dempers doen met vriesweer. Er zaten onder het unit geen rubbers, wel hard plastic schijven, en de bouten kon ik met de hand losdraaien. Nu met de dempers staat ie niet direct op de beugel. Daarna heb ik zoveel mogelijk de instellingen van de EA weer terug gezet.
Maar vanmorgen was ik op zolder, en hoorde ineens een hard sissend geluid, waarna het koelmiddel harder rond gepompt werd, en daarna schoot de CV aan. De aanvoerleiding voelde gelijk kouder aan, maar werd weer vrijsnel warm door de CV. Een defrost dus volgens de grafieken in HA, de derde vanmorgen. Al had ik dat sissende geluid nog nooit gehoord. Maar het vreemde was wel, dat de CV mee bleef draaien, het verbruikte vermogen van de EA zakte naar rond de 600 watt, maar de temperatuur op de leidingen bleef daarna vrijwel gelijk. Daarna heb ik de instellingen even bekeken, en zag dat HP000 op 3 stond. Deze heb ik nu op -3 gezet, waarna de CV uitschakelde, en de WP op hoger vermogen ging draaien en de verwarming weer overnam.
[Afbeelding]
En na een van de opmerkingen van de week heb ik naar optie AP080 gekeken, deze staat op 3, tot die instelling werkt dus de vorstbeveiliging. Deze kende ik nog niet, maar in de handleiding kan ik niet vinden dat deze beveiliging voor het binnenunit is, er wordt daar zover ik heb gezien niet over gepraat. Maar ik neem aan dat deze beveiliging voor het buitenunit is. Gisteren na het installeren van de dempers had ik de WP aangezet, en constateerde dat er idd hele koude lucht uit komt, terwijl de buitenlucht rond de 3 graden was. Ik kan mij voorstellen dat dan condenswater kan bevriezen in de buitenunit. Of dan het koelmiddel door de binnenunit verwarmt wordt weet ik niet.
Bij mij komen de veren er gelijk onder, dat doet mijn installateur standaard, zei hij.
Dat sissen doet mijn airco waarmee ik tot nu verwarm ook soms wel en soms niet.
Bij normaal bedrijf:
Is het koudemiddel in de binnenunit warmer dan het CV water en is het koudemiddel (na expansie) kouder dan de buitenlucht, anders werkt het niet😉.
Tijdens een defrost is alles omgekeerd.
Wij hebben sinds mei 2023 een Remeha Elga Ace 4kW Hybride Warmtepomp. Sinds het kouder is geworden is die in gebruik. De warmtepomp sloeg bijna nooit af, hij verwarmde tot ruim boven de thermostaat waarde. Er is toen een probleem met de printplaat ontdekt en er is een nieuwe ingezet. Echter bleef de pomp te veel verwarmen en het stroomverbruik erg hoog.
De installateur heeft een bepaalde setting veranderd. Er schijnt een setting te zijn die de buitenlucht meeneemt in de berekening wanneer de pomp zou moeten uitslaan (sorry, lekentaal). Deze stond op 10, het hoogst en is nu naar 1 gezet. Dat zou inhouden dat de warmtepomp nu alleen op de thermostaat reageert.
Maar nog steeds hebben we een hoog verbruik. Als de pomp altijd aan staat, boven de 50 kWh per 24 uur (tot 96 kWh in 12 uur..)We zetten hem nu ‘s avonds en ‘s nachts uit. Overdag is hij dan aan en dat geeft een verbruik van 35-50 kWh. Ons huis is goed geïsoleerd. Als de temperatuur ‘s avonds 19,5 is, is die ‘s morgens nog 17,5 graden. De thermostaat staat overdag op 18 en ‘s nachts op 16. Tijdens de afgelopen vorstperiode is die ‘s avonds nooit onder de 16 graden gekomen, met de pomp uit.
Iemand die advies heeft wat hier aan de hand kan zijn?
In 5 minuten koelt de vloer nauwelijks af. De retourwatertemperatuur zal dus ook nauwelijks zijn veranderd t.o.v. de situatie voor de defrost.Pietje555 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:45:
@Andrehj Maar je staat wel 5 minuten water van 20 graden in je systeem te pompen. De WP heeft veel moeite om dit weer op te krikken naar je gewenste toevoer temperatuur.
Ter illustratie even de situatie van mijn WP:
/f/image/ZcBcKFZv7ZOxCAM2cblKB8QT.png?f=fotoalbum_large)
Ik had om 16:49, 18:07 en 19:21 een defrost. Dat zie je inderdaad (door een paar kortere VVW-lussen) terug in de retourwatertemperatuur, maar de verandering is slechts 0.2K.
Als je werkt met een dT van 5K, dan hoeft de warmtepomp dus slechts 4% meer vermogen te leveren om dat te compenseren. Dat valt qua moeite best mee.
Vorstbeveiliging is bij een split WP altijd voor de binnenunit. In de buitenunit zit immers geen water.ardvark99 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:49:
En dat de binnenunit het koelmiddel verwarmt gebeurt alleen bij koelen. Het hele idee van een warmtepomp is immers dat de buitenunit het koelmiddel verwarmt en comprimeert, zodat je daarmee je huis kunt verwarmen.
Als je binnenunit vorstvrij opgehangen is en je ook geen verwarmingsleidingen hebt die kunnen bevriezen (bijv VVW-lussen in een garage of leidingen in een niet vorstvrije kruipruimte) dan kun je deze functie zonder meer uit zetten. Dat scheelt onnodig stroomverbruik als de zon je huis verwarmt.
Sorry, maar dat is onmogelijk. 96 kWh in 12 uur is een continu elektrisch vermogen van 8 kW. Ten eerste kan een Elga dat helemaal niet opnemen, en ten tweede zou dan je automaat van 16A er al lang uit liggen.Nanninga schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:36:
Warmtepomp blijven aan staan, zorgt voor hogere temperatuur dan nodig en verbruik is veel te hoog.
Wij hebben sinds mei 2023 een Remeha Elga Ace 4kW Hybride Warmtepomp. Sinds het kouder is geworden is die in gebruik. De warmtepomp sloeg bijna nooit af, hij verwarmde tot ruim boven de thermostaat waarde. Er is toen een probleem met de printplaat ontdekt en er is een nieuwe ingezet. Echter bleef de pomp te veel verwarmen en het stroomverbruik erg hoog.
De installateur heeft een bepaalde setting veranderd. Er schijnt een setting te zijn die de buitenlucht meeneemt in de berekening wanneer de pomp zou moeten uitslaan (sorry, lekentaal). Deze stond op 10, het hoogst en is nu naar 1 gezet. Dat zou inhouden dat de warmtepomp nu alleen op de thermostaat reageert.
Maar nog steeds hebben we een hoog verbruik. Als de pomp altijd aan staat, boven de 50 kWh per 24 uur (tot 96 kWh in 12 uur..)
Een EA4 neemt bij de huidige buitentemperatuur van ca 2 graden maximaal 1.5 kW aan vermogen op. Maal 24 uur is maximaal 36 kWh, als de Elga de hele dag voluit zou draaien.
Als je meer meet maak je waarschijnlijk een meetfout.
Ik zou eerst eens goed naar je metingen kijken, want die zijn alvast niet goed.We zetten hem nu ‘s avonds en ‘s nachts uit. Overdag is hij dan aan en dat geeft een verbruik van 35-50 kWh. Ons huis is goed geïsoleerd. Als de temperatuur ‘s avonds 19,5 is, is die ‘s morgens nog 17,5 graden. De thermostaat staat overdag op 18 en ‘s nachts op 16. Tijdens de afgelopen vorstperiode is die ‘s avonds nooit onder de 16 graden gekomen, met de pomp uit.
Daarna je instellingen checken. Volg gewoon de aanwijzingen in de installatiehandleiding (hoofdstuk inbedrijfname), dan kom je vanzelf tegen wat je waar in moet stellen. Verder zijn hier in dit topic al een aantal malen instellingen gedeeld, die kunnen je ook verder helpen.
Hoe meet je het stroomverbruik? Want een ELGA ACE 4kW heeft een elektrisch vermogen van ca. 1100-1200 watt. Dus maximaal 1,200x24 = 28-29 kWh per 24 uur.Nanninga schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:36:
Warmtepomp blijven aan staan, zorgt voor hogere temperatuur dan nodig en verbruik is veel te hoog.
Maar nog steeds hebben we een hoog verbruik. Als de pomp altijd aan staat, boven de 50 kWh per 24 uur (tot 96 kWh in 12 uur..)We zetten hem nu ‘s avonds en ‘s nachts uit. Overdag is hij dan aan en dat geeft een verbruik van 35-50 kWh. Ons huis is goed geïsoleerd. Als de temperatuur ‘s avonds 19,5 is, is die ‘s morgens nog 17,5 graden. De thermostaat staat overdag op 18 en ‘s nachts op 16. Tijdens de afgelopen vorstperiode is die ‘s avonds nooit onder de 16 graden gekomen, met de pomp uit.
Elke M³ gas wordt omgerekent naar KWh
Helaas ook het gas wat je vebruikt met heet water
1 M³ gas is gelijk aan 9,769 KWh
[ Voor 83% gewijzigd door minicraft op 14-01-2024 20:19 ]
Ok, dus de buitenunit kan dus ook niet bevriezen door condens/regenwater/sneeuw? Mijn binnenunit en leidingen kunnen in mijn situatie niet bevriezen. Alles is binnenshuis, en geen kruipruimtes, vorstvrij. Ik zou dus zonder defrosts kunnen, of kan ik het met een setting verlagen, zodat het bijna niet gedaan wordt? Vandaag heb ik al 6 defrosts gehad, misschien niet veel, maar 1 of 2 per dag is ook prima dan.Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:45:
[...]
Vorstbeveiliging is bij een split WP altijd voor de binnenunit. In de buitenunit zit immers geen water.
En dat de binnenunit het koelmiddel verwarmt gebeurt alleen bij koelen. Het hele idee van een warmtepomp is immers dat de buitenunit het koelmiddel verwarmt en comprimeert, zodat je daarmee je huis kunt verwarmen.
Als je binnenunit vorstvrij opgehangen is en je ook geen verwarmingsleidingen hebt die kunnen bevriezen (bijv VVW-lussen in een garage of leidingen in een niet vorstvrije kruipruimte) dan kun je deze functie zonder meer uit zetten. Dat scheelt onnodig stroomverbruik als de zon je huis verwarmt.
[ Voor 67% gewijzigd door ardvark99 op 14-01-2024 20:15 ]
En
Hoe komt het dat de warmtepomp blijft verwarmen? Als de thermostaat op 18 graden staat, blijft hij door verwarmen tot boven de 19 graden.
Het stroomverbruik van de Remeha kan je niet uitlezen. In het binnenunit kan je bij de statistieken het verbruik van het buitenunit uitlezen. Om het echte stroomverbruik uit te lezen moet je een KWh lezer installeren, of in de de meterkast als de EA4 op een eigen groep zit, of zoals ik het heb gedaan, voor het binnenunit een Shelly 1PM geplaatst waar ik de stroom mee kan meten. Maar als je niets weet van elektriciteit, moet je dat niet zelf gaan doen.Nanninga schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:09:
Aha. Waar kan ik dan het stroomverbruik uitlezen?
En
Hoe komt het dat de warmtepomp blijft verwarmen? Als de thermostaat op 18 graden staat, blijft hij door verwarmen tot boven de 19 graden.
Voor beide vragen, lees dit forum even door (vanaf begin, zoveel is het nog niet), met de handleiding, dan begrijp je waarschijnlijk meer van hoe de EA werkt, en kan je eens kijken naar de instellingen, daarvan zijn er genoeg. Waarschijnlijk is de WP bij jou geinstalleerd, maar dan echt met wat basis instellingen, en verder niet.
Dan heb jij een goede installateur gehad, die van mij installeerde het alleen maar, met minimale uitleg en dat was het dan. Maar goed, genoeg geleerd de afgelopen wekenwaldi62 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:31:
[...]
Dat er alleen plastic schijven tussen de WP en de beugels zaten is niet goed, alle trillingen worden doorgegeven.
Bij mij komen de veren er gelijk onder, dat doet mijn installateur standaard, zei hij.
[ Voor 18% gewijzigd door ardvark99 op 14-01-2024 20:27 ]
Dat is nog eens nuttige en gedetailleerde informatie! Het staat niet in de afbeelding, maar ik neem aan dat de onderste twee afbeeldingen van de Mercuria 4.5 en 6 kW zijn?waldi62 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:03:
Ik heb bij Remeha de geluidsgegevens opgevraagd voor de ELGA ACE en de Mercuria ACE 4 en 6 kW.
Remeha is heel behulpzaam, dat miste ik bij sommige andere aanbieders.
Hieronder de tabellen, ik heb ze van de Mercuria ACE 4/6 kW ook toegevoegd, al horen deze strikt gezien niet in dit topic.
Wat opvalt:
De Mercuria ACE buitenunits zijn iets wat stiller dan de ELGA ACE.
De opstelling heeft grote invloed op de hoogte van het geluid (vrije veld, halve bol, kwart bol enz).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lees ik het dan goed dat voor de 4 / 4.5 kW versies de Elga marginaal stiller is dan de Mercuria? Alleen bij partload "ErP" zit er een significant verschil van 4,4 dB. Iemand die weet wat deze ErP load is?
Bij de 6kw versies is het dan weer andersom. Voor 100/75/50% load is de Mercuria relatief veel stiller, maar bij ErP is het verschil verwaarloosbaar
Van die app is in dit topic al vele malen aangetoond dat het verbruik totaal niet klopt.Nanninga schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:02:
De remaha app geeft het verbruik weer.
[Afbeelding]
Alleen als je op de pulsingang van de binnenunit een kWh meter (met pulsuitgang) aansluit klopt het verbruik in de app.
Ergo: Installeer een kWh meter voor de groep van je WP in de meterkast (of laat dat doen).
Het systeem van HomeWizard kan ik aanraden en is ook voor leken erg gemakkelijk in gebruik.
Jij haalt twee zaken door elkaar.ardvark99 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:04:
Ok, dus de buitenunit kan dus ook niet bevriezen door condens/regenwater/sneeuw? Mijn binnenunit en leidingen kunnen in mijn situatie niet bevriezen. Alles is binnenshuis, en geen kruipruimtes, vorstvrij. Ik zou dus zonder defrosts kunnen, of kan ik het met een setting verlagen, zodat het bijna niet gedaan wordt? Vandaag heb ik al 6 defrosts gehad, misschien niet veel, maar 1 of 2 per dag is ook prima dan.
Defrosts zijn acties die de buitenunit doet om zichzelf te ontdooien. Dat heeft compleet niks met de vorstbeveiliging van de binnenunit te maken.
Defrosts heb je bij temperaturen van onder een graad of 4.
Bevroren binnenunits en bevroren waterleidingen krijg je pas als het binnen in je huis vriest. Dat hoop ik hier niet mee te maken...
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 14-01-2024 20:40 ]
Ah, dan is dat het idd, dat ik deze zaken door elkaar haal. Niet dat het mij gelijk duidelijk is, maar ga eens kijken wat het verschil is. Ja, het bevriezen van het binnenunit en de CV leidingen, en eventueel aanvriezen van het buitenunit. Eerste zal bij mij niet het geval zijn, tweede is het mogelijk. Vandaar dat ik het in de handleiding niet duidelijk kreeg, zal het nogmaals dat stuk doorlezen.Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:31:
[...]
Jij haalt twee zaken door elkaar.
Defrosts zijn acties die de buitenunit doet om zichzelf te ontdooien. Dat heeft compleet niks met de vorstbeveiliging van de binnenunit te maken.
Na een tijdje de meterstanden te hebben gemonitord en na een bevestiging van de installateur (Heattransformers) blijkt deze app het vermogen weer te geven wat in het afgiftesysteem is gepompt. Voor gas kun je grofweg 8,7 kWh berekenen per m3 gas. Lijkt me nog steeds veel, maar ik zal de komende periode wel e,e,a, moeten gaan bijregelen denk ik zo.
Om het daadwerkelijke verbruik van de EA te meten heb ik een paar TP-link Tapo P115 aangeschaft en die geven in ieder geval een iets beter beeld van het daadwerkelijke verbruik, al heb ik nog geen idee hoe dit zich verhoudt tot het stoken op gas en of dit nou zo veel efficiënter is:
:strip_exif()/f/image/zg3NOjKEUx2Asxc44V72dMe3.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie: regelijk goed geïsoleerde tussenwoning uit 1986, HR++ beneden, verbruik afgelopen jaren tussen de 900 en 1000 m3 gas. We gaan het zien en ondertussen volg ik dit topic om te kijken wat en waar ik kan verbeteren!
If it works, tweak it
Nee, helemaal niet. Hij staat de hele dag in de stille modus (half vermogen dus) en waarschijnlijk daardoor slechts 2 defrosts gehad. Ook, gezien het koude weer, vrij laag verbruik. De temperatuur bij ons is 19 inde nacht, 19,5 in de ochtend en 20 vanaf 13.30u.libo1949 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:38:
[Afbeelding]
Tamelijk dramatische dag vandaag; heel veel defrosts. Hebben jullie hier ook zo last van?
/f/image/8Mf42ZOZ55A4S8jC4qhJrSVs.png?f=fotoalbum_large)
Dank; ga ik morgen ook de stille modus maar eens proberenBart22 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:53:
[...]
Nee, helemaal niet. Hij staat de hele dag in de stille modus (half vermogen dus) en waarschijnlijk daardoor slechts 2 defrosts gehad. Ook, gezien het koude weer, vrij laag verbruik. De temperatuur bij ons is 19 inde nacht, 19,5 in de ochtend en 20 vanaf 13.30u. [Afbeelding]
Ook last van.libo1949 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:38:
[Afbeelding]
Tamelijk dramatische dag vandaag; heel veel defrosts. Hebben jullie hier ook zo last van?
:strip_exif()/f/image/La2z3wQiRZ7xemq6NLtPXfAA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij redden het tot -2 in de stille modus zonder gebruik van de CV-ketel. Wel nachtverlaging eraf zodra het vriest. Onder de -2 is het hele vermogen nodig (vooral met veel wind) maar dan wordt de lucht ook vaak droger waardoor defrosts beperkt blijven.libo1949 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:03:
[...]
Dank; ga ik morgen ook de stille modus maar eens proberen
Instelling:
HP000: 2 (onder 2 graden mag cv meedoen). Is niet gebeurd vandaag
CP780: Ruimteregeling (geen war)
HP058: Stille modus (22:30-07:00)
Verbruik:
30 kWh Warmtepomp.
Gas voor verwarming <1 m3
Temp ~20 graden
Defrost, ongeveer elke 60 minuten.
Was hele dag stille modus, om aantal defrosts sterk te beperken, geen optie?pasmanm schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:02:
Hier (EA 6), Vandaag
Instelling:
HP000: 2 (onder 2 graden mag cv meedoen). Is niet gebeurd vandaag
CP780: Ruimteregeling (geen war)
HP058: Stille modus (22:30-07:00)
Verbruik:
30 kWh Warmtepomp.
Gas voor verwarming <1 m3
Temp ~20 graden
Defrost, ongeveer elke 60 minuten.
Nee. Helaas niet. Dan draait hij op max 1100 Watt en kan de temp in kamer niet worden vast gehouden.Bart22 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:07:
[...]
Was hele dag stille modus, om aantal defrosts sterk te beperken, geen optie?
[ Voor 3% gewijzigd door pasmanm op 14-01-2024 23:21 ]
Heeft hier iemand nog tips voor om hier meer over te vinden?Fiets schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:59:
Wat ik mij nog steeds afvraag is welk soort vloerverwarming verdeler het beste is. Menger, of gescheiden.
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Ik heb deze en werkt goed: https://www.vloerverwarmi...ct/composite-oem-hybride/Fiets schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:47:
[...]
Heeft hier iemand nog tips voor om hier meer over te vinden?
De laatste tabellen zijn inderdaad voor de 4.5 en de 6 kW Mercuria (het is overigens een Mitsubishi Econdan buitenunit).RxRxR schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:27:
[...]
Dat is nog eens nuttige en gedetailleerde informatie! Het staat niet in de afbeelding, maar ik neem aan dat de onderste twee afbeeldingen van de Mercuria 4.5 en 6 kW zijn?
Lees ik het dan goed dat voor de 4 / 4.5 kW versies de Elga marginaal stiller is dan de Mercuria? Alleen bij partload "ErP" zit er een significant verschil van 4,4 dB. Iemand die weet wat deze ErP load is?
Bij de 6kw versies is het dan weer andersom. Voor 100/75/50% load is de Mercuria relatief veel stiller, maar bij ErP is het verschil verwaarloosbaar
Ik denk dat de tabellen van de Mercuria en Elga ACE niet 1:1 met elkaar te vergelijken zijn, de bedrijfscondities verschillen.
Voor de Elga ACE wordt het SPL opgegeven bij vollast en 7/35C.
Voor de Mercuria ACE wordt het SPL opgegeven bij vollast, een retourtemperatuur van 47 graden en een buitentemperatuur van7/6C, dus bij veel hogere belasting.
Ik ben geen geluidsspecialist en weet ook niet of de Erp waarde eenduidig is vastgelegd (dat mag ik wel hopen). Als dat zo is dan lijkt de ELGA Ace 4 kW inderdaad een stuk stiller dan de Mercuria Ace 4,5 kW.
Het blijft lastige materie (voor mij).