Thanks! Ik ben naar meerdere merken aan het kijken, mitsubishi is qua prijs qualiteit wel goed.Andrehj schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:37:
[...]
Dat hangt ervan af hoe je het instelt. En dat hangt weer van de benodigde temperatuur in je afgiftesysteem af. Als je bij vorst een retourwatertemperatuur van 50 graden of meer hebt, kun je de WP niet meer aanzetten, want die kan dan zijn vermogen niet meer kwijt.
[...]
De EA is een hybride, en moet je ook zo zien. Het vermogen kakt bij vorst veel te hard in om er full electric mee te gaan. Kijk maar naar de vermogenstabellen en -grafieken ergens aan het begin van dit topic. En bovendien ondersteunt de EA geen SWW en geen backup heater.
Als je full electric wilt, moet je een full electric WP kopen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar Mitsubishi (zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen), maar er zijn meer goede merken.
Veel dank voor je reactie! Ik ben door die lijst met instellingen gegaan en heb het volgende aangepast:SebastiaanPs schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:26:
[...]
Dit is wel vreemd, een enorme knik ‘s ochtends rond 07:00u suggereert dat hij dan opeens wel gaat werken. Het maakt het voor mij verdacht dat er toch ergens een nachtverlaging geprogrammeerd staat. Check zowel je Tado als je warmtepompinstellingen eens, de laatste op de hier opgesomde instellingen, ik vond bijv CP070 verdacht: “Gewenste ruimtetemperatuur tijdens nachtbedrijf (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)”.
- CP070 (groep nachtsetpunt): van 16 naar 20 gezet.
- Ik kwam erachter dat er 2 'klokprogramma's' actief zijn. De zgn "thuis" en "slapen" programma's. Het "slapen" programma stond op 16 en ging om 22u in. Die heb ik nu verhoogd naar 20 (CP080 uit m'n hoofd).
Dit heeft nu het positieve effect dat hij snachts niet meer terugzakt naar 18,5. Hij blijft wel nog op 19,5 'hangen'. Waar de thermostaat op 20 staat. Nu kan ik dat wel accepteren, maar begrijpen doe ik het niet nalv bovenstaande instellingen. Overdag haalt hij wel gewoon 20 graden.
:strip_exif()/f/image/CWSgnNXkH0cI8wI4qe7BJnvH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor het meedenken!Tijgerkracht schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:17:
[...]
Wat is de aanvoer/retour temperatuur overdag en 's nachts.
Wanneer draait de Elga?
Misschien is je thermostaat wat laat met aansturen?
aanvoertemperatuur:
Dat vind ik lastig zeggen. Ik kan de waardes niet op afstand uitlezen. Ik heb geen bluetooth module bijv. Ik loop wel een aantal keren per dag naar de wp om dit uit te lezen maar heb op basis daarvan geen indicatie dat de aanvoertemp/retourtemp verschilt afhankelijk vh tijdstip, bij eenzelfde buitentemp.
Raden jullie een bluetooth module aan om beter inzicht te krijgen hoe de wp presteert? Kan je er bijv grafieken in zien die de aanvoer-/retour temperatuur en pendelen kunnen monitoren? Of is het basis instellingen uitlezen/instellen die je alleen de wandeling naar de wp besparen.
wanneer draait de Elga:
Dat is voor mij dus ook lastig in te zien op afstand. Ik heb wel een stroomstekker tussen de wp zitten die ik op een app kan uitlezen. Daar zie ik bijv vandaag dat hij continue op 300w blijft draaien. Het aantal pompstarts (AC027) is wel al 4500 (heb de wp bijna 2 jaar). Is dit een goede maatstaf om na te gaan of hij niet te veel pendelt? 4500 starts / 22 maanden / 30 dagen / 24 uur = 0,28 pompstarts per uur. Uitgaande dat de pomp maar de helft vh jaar in gebruik is, dan dus 2 x 0,28 = 0,56 pompstarts per uur. Dus gemiddeld 1 pompstart per 2 uur. Is dat veel/weinig?
Misschien je thermostaat wat laat met aansturen?
Dat idee heb ik niet. Als er namelijk geen warmtevraag is en ik de Tado ineens flink verhoog kwa temperatuur, dan slaat de wp direct aan.
Heb je de nacht instelling aanstaan? Standaard beperkt de Elga het vermogen tussen 22 en 7 om geluid te dempen. Kan zijn dat je pomp het net niet red.W4lter schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:26:
[...]
Dit heeft nu het positieve effect dat hij snachts niet meer terugzakt naar 18,5. Hij blijft wel nog op 19,5 'hangen'. Waar de thermostaat op 20 staat. Nu kan ik dat wel accepteren, maar begrijpen doe ik het niet nalv bovenstaande instellingen. Overdag haalt hij wel gewoon 20 graden.
Best veel maar wel binnen de iso normen. Probleem is dat je op basis hiervan niet kan zien wanneer de pompstarts plaatsvinden. Kan best dat dit in september/ oktober 4 starts per uur is en in dec /Jan runs van dagen. Monitoring kan je doen met OTGW (nodoshop.nl) of GWT-08 (over modbus) - vraagt wel wat geduld om in te stellen.Het aantal pompstarts (AC027) is wel al 4500 (heb de wp bijna 2 jaar). Is dit een goede maatstaf om na te gaan of hij niet te veel pendelt? 4500 starts / 22 maanden / 30 dagen / 24 uur = 0,28 pompstarts per uur. Uitgaande dat de pomp maar de helft vh jaar in gebruik is, dan dus 2 x 0,28 = 0,56 pompstarts per uur. Dus gemiddeld 1 pompstart per 2 uur. Is dat veel/weinig?
.
Thanks!rft80 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:45:
[...]
Heb je de nacht instelling aanstaan? Standaard beperkt de Elga het vermogen tussen 22 en 7 om geluid te dempen. Kan zijn dat je pomp het net niet red.
[...]
Best veel maar wel binnen de iso normen. Probleem is dat je op basis hiervan niet kan zien wanneer de pompstarts plaatsvinden. Kan best dat dit in september/ oktober 4 starts per uur is en in dec /Jan runs van dagen. Monitoring kan je doen met OTGW (nodoshop.nl) of GWT-08 (over modbus) - vraagt wel wat geduld om in te stellen.
Nacht instelling:
Als je doelt op HP058 (stille modus WP), die heb ik op NEE staan idd. Dus daarmee zou die uit moeten staan ja. Voor de zekerheid heb ik de tijdsrange van dat programma ook heel kort gemaakt (halfuurtje in de nacht), mocht hij er om wat voor reden toch wel op draaien, dan is dan maar 30min.
Pompstarts:
Ja ik ga het nu eens per week bijhouden die pompstarts. Dan weet ik hoe die zich in de winter gedraagt.
Monitoren:
Ja ik zag dat er een apart topic over is op tweakers. Maar kreeg niet het gevoel dat dit zonder programmeerkennis haalbaar is om aan te sluiten. Maar die bluetooth module is dus de moeite en geld niet waard?
Die aansluiting is er wel, want daar kan gewoon de aansluiting van de back-up gasketel voor worden gebruikt. Die gasketel mag ook een elektrische CV ketel (met eigen pomp) zijn. De Elga Ace ‘weet’ niet dat hij een elektrische ketel ipv een gasketel aanstuurt.Pietje555 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:24:
[...]
Omdat de EA iets heel anders is dan luchtverwarming. Met luchtverwarming verwarm je alleen lokaal waar de airco hangt. Massatraagheid telt nauwelijks mee.
Stralingswarmte kent een L/L installatie niet.
Je kan makkelijk van 16 naar 20 graden. Met de EA doe je daar mer dan een dag over.
Daarnaast heb je de backup verwarming nodig voor je defrost cyclus. Als de EA de warmte uit het CV water trekt om te defrosten krijg je een enorme plons koud water door je systeem. De backup verwarming vangt dat op.
Als laatste; als de EA het net trekt haal je max een dT van 3 graden. Als de retour door het defrosten onder de 16 graden komt wordt de defrost afgeboken. Met een beetje pech kom je in een defrost spiraal en levert de EA geen warmte meer omdat hij ingevroren is. Hier kun je alleen uitkomen met de backupverwarming.
En helaas op de EA zitten geen aansluitingen om een elektrisch backupverwarming aan te sluiten.
Als je geen nachtelijke vermogensbeperking ingesteld hebt (je vertelde hierboven van niet), dan is het denk ik een kwestie van helling stooklijn iets ophogen. Dan kan je WP meer vermogen leveren en zal hij de ingestelde temp vermoedelijk wel halen. Let op: ik zou hele kleine stapjes doen, helling stooklijn met 0.1 omhoog en een dag of 3-4 aankijken.W4lter schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:26:
[...]
Veel dank voor je reactie! Ik ben door die lijst met instellingen gegaan en heb het volgende aangepast:
- CP070 (groep nachtsetpunt): van 16 naar 20 gezet.
- Ik kwam erachter dat er 2 'klokprogramma's' actief zijn. De zgn "thuis" en "slapen" programma's. Het "slapen" programma stond op 16 en ging om 22u in. Die heb ik nu verhoogd naar 20 (CP080 uit m'n hoofd).
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Alles is relatief, de otgw kan je gesoldeerd aanschaffen, aansluiten en redelijk makkelijk uitlezen.W4lter schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:54:
[...]
Monitoren:
Ja ik zag dat er een apart topic over is op tweakers. Maar kreeg niet het gevoel dat dit zonder programmeerkennis haalbaar is om aan te sluiten. Maar die bluetooth module is dus de moeite en geld niet waard?
Modbus is wat ingewikkelder.
Bluetooth module heb ik geen ervaring mee- je zou even bij je installateur kunnen checken. Remeha heeft een periode standaard bt ingebouwd, tijdens Covid tekorten geen bt geleverd maar wel de belofte om gratis een gprs module na te leveren (gtw-30). Ik heb deze vorig jaar gratis ontvangen. Geen idee wat hij precies kan /doet en of dit nog steeds zo is - heb m nog niet geïnstalleerd
Klopt, maar ik bedoelde dat er geen directe aansluiting in zit om electrische elementen aaan te sluiten zoals vaak wel bij een all-electric. Via de ketelaansluiting kun je idd met een aan/uit contact in principe alles inschakelenBart22 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:55:
[...]
Die aansluiting is er wel, want daar kan gewoon de aansluiting van de back-up gasketel voor worden gebruikt. Die gasketel mag ook een elektrische CV ketel (met eigen pomp) zijn. De Elga Ace ‘weet’ niet dat hij een elektrische ketel ipv een gasketel aanstuurt.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
De GTW-35 of wel externe BT module is juist het instrument om in te stellen en monitoren. Ik gebruik hem met de Smart service tool app. Hiermee kun je eenvoudig alle instellingen doen. Ook veel meer dan in de handleiding staan. En bij iedere instelling staat een korte beschrijving. Daarnaast kun je een laptop met Recom via de USB aansluiten om teonitoren met grafieken. Zo zie je direct hoe je EA reageert als je iets versteld of bv hoe hij door een defrost heen komt.W4lter schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:54:
[...]
Monitoren:
De gtw_30 is een module voor toegang via internet, maar daar moet je een installateursabbonement voor afsluiten.
Modbus lijkt mij ook veel werk en ook wel kostbaar, maar ja, als het een hobby is?!?
Overigens draait mijn EA nu goed en dan hoeft je er ook niet meer naar te kijken. Ik doe eigenlijk alleen nog maar energie monitoring met een Iungo systeem
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik heb sinds augustus een Elga Ace hybride warmtepomp van 4kw en een Tzerra Ace C5 CV ketel met een eTwist thermostaat.
In 2018 heb ik op de benedenverdieping vloerverwarming aangelegd en de slaapkamers voorzien van lage temperatuur verwarming van JAGA en zo bedacht dat ze de kamers moeten kunnen verwarmen op 35 graden.
Er zit wel een zuinige pomp op de verdeler, maar ga hem nog niet weghalen. Het blijkt prima te werken en de retour is ongeveer 5 graden lager dan aanvoer, wat volgens mij prima is.
In de badkamer heb ik een handdoek radiator van JAGA en is verbonden met de vloerverwarming in de badkamer.
Ik gebruikte sinds 2019 Tado thermostaat en knoppen, maar de thermosstaat is sinds de eTwist verwijderd en blijkt officieel ook niet goed te werken met de Elga Ace volgens de installateur.
Sinds een paar dagen is de hybride warmtepomp voor het eerst aangeslagen. Hij pendelt niet en verbruikt erg weinig. COP is op dit moment tussen de 4,7 en 5,3 de afgelopen dagen.
Warmtepomp heeft wel iets van gas gebruikt, maar dat kwam omdat de instelling van bijverwarming vanaf 15 graden aanstond. Deze heb ik nu op 0 graden gezet en het huis is constant 20 graden wat voor ons aangenaam is.
Ik heb nu het één en ander ingesteld, maar mijn vraag is of jullie nog meer tips hebben om hem nog zuiniger te laten draaien of kan ik beter wachten tot het echt koud wordt om te kijken wat de huidige instellingen doen?
Hieronder de instellingen die ik gewijzigd heb:
CP730 van extra langzaam naar langzaamst
PP015 3 min nalooptijd
PP016 van 100% naar 70%
PP018 30%
AP063 van 70 graden naar 45 graden
HP051 -5 graden
HP069 12 liter per minuut naar 7 liter per minuut
HP000 van 15 graden naar 0 graden
CP000 van 70 graden naar 45 graden
/f/image/0x6nnra1xXFXAzK8sQHOc1nK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kBTEOtDTGzNn5yLt20JTRs8f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yceaU8aPJJ8j5UooL1S2U3xP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ooY5OaeNi0hiE7XNb1FwFMJB.png?f=fotoalbum_large)
In 2018 heb ik op de benedenverdieping vloerverwarming aangelegd en de slaapkamers voorzien van lage temperatuur verwarming van JAGA en zo bedacht dat ze de kamers moeten kunnen verwarmen op 35 graden.
Er zit wel een zuinige pomp op de verdeler, maar ga hem nog niet weghalen. Het blijkt prima te werken en de retour is ongeveer 5 graden lager dan aanvoer, wat volgens mij prima is.
In de badkamer heb ik een handdoek radiator van JAGA en is verbonden met de vloerverwarming in de badkamer.
Ik gebruikte sinds 2019 Tado thermostaat en knoppen, maar de thermosstaat is sinds de eTwist verwijderd en blijkt officieel ook niet goed te werken met de Elga Ace volgens de installateur.
Sinds een paar dagen is de hybride warmtepomp voor het eerst aangeslagen. Hij pendelt niet en verbruikt erg weinig. COP is op dit moment tussen de 4,7 en 5,3 de afgelopen dagen.
Warmtepomp heeft wel iets van gas gebruikt, maar dat kwam omdat de instelling van bijverwarming vanaf 15 graden aanstond. Deze heb ik nu op 0 graden gezet en het huis is constant 20 graden wat voor ons aangenaam is.
Ik heb nu het één en ander ingesteld, maar mijn vraag is of jullie nog meer tips hebben om hem nog zuiniger te laten draaien of kan ik beter wachten tot het echt koud wordt om te kijken wat de huidige instellingen doen?
PP015 3 min nalooptijd
PP016 van 100% naar 70%
PP018 30%
HP051 -5 graden
/f/image/0x6nnra1xXFXAzK8sQHOc1nK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kBTEOtDTGzNn5yLt20JTRs8f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yceaU8aPJJ8j5UooL1S2U3xP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ooY5OaeNi0hiE7XNb1FwFMJB.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C9TKeizcntVGaPjPvvcQYQPr.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraagje:
Ik heb zojuist bericht van remeha terug gekregen dat de all in one elga 4Kw een maximale elektrische vermogen heeft van 12A, uiteraard wordt hier een aparte groep voor geadviseerd (zoals ik eerder al schreef).
De all in one heeft een meer gunstige COP waarde dan de conventionele elga ace, maar heeft een aparte voeding nodig voor de buitenunit.
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de all in one op een "bestaande" groep?
Ik heb zojuist bericht van remeha terug gekregen dat de all in one elga 4Kw een maximale elektrische vermogen heeft van 12A, uiteraard wordt hier een aparte groep voor geadviseerd (zoals ik eerder al schreef).
De all in one heeft een meer gunstige COP waarde dan de conventionele elga ace, maar heeft een aparte voeding nodig voor de buitenunit.
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de all in one op een "bestaande" groep?
Waarom je debiet zo laag?aVo0m. schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:13:
PP015 3 min nalooptijd
PP016 van 100% naar 70%
PP018 30%
HP051 -5 graden
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En nul graden daar ga je waarschijnlijk spijt van krijgen, zou eens met 5 graden beginnen en de bijspringtijd iets oprekken (parameter code vergeten, maar betreft de tijd dat de Elga het alleen mag proberen voor de hybride modus start). Hp051 lekker op -15 laten staan, het is een hybride dus de warmtepomp kan prima mee draaien , ook bij -5 zit er nog energie in de buitenlucht
Bedankt voor je reactie! Ik ga de bijspringtijd opzoeken. Debiet had ik op 7 liter gezet, vanwege een paar YouTube filmpjes die ik had gezien en waarin ze aangaven dat bij 4kw 7 liter genoeg is. Ik merkte wel toen ik van standaard 12 liter dan 7 liter ging, dat het suizen van de koelleiding verdween. Kan dat kloppen of is het suizen bij een hogere flow normaal?rft80 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:38:
[...]
Waarom je debiet zo laag?
En nul graden daar ga je waarschijnlijk spijt van krijgen, zou eens met 5 graden beginnen en de bijspringtijd iets oprekken (parameter code vergeten, maar betreft de tijd dat de Elga het alleen mag proberen voor de hybride modus start). Hp051 lekker op -15 laten staan, het is een hybride dus de warmtepomp kan prima mee draaien , ook bij -5 zit er nog energie in de buitenlucht
Misschien domme vraag, maar wat maakt het verschil als je de flow hoger of lager instelt?
Mijn stroomlijn staat trouwens op 1.7, daar heb ik niks aan veranderd.
Klopt, suizen heb ik ook last van bij 12 l/min, staat bij mij om die reden op 10.
Hogere flow = hogere retour (en daarmee kleinere delta t )
Hogere flow = hogere retour (en daarmee kleinere delta t )
@Wilfred93 Mijn laagste freq is 20, maar ik heb een Remeha Mercuria Ace 8 kW full electric R32. Maar bij mij weten heeft die dezelfde buitenunit als de 6 kW en ook de ACE besturing.
Ligt eraan wat er op bestaande groep reeds zit. Alleen wat ledlampen geen probleem. Zit er een magnetron op kan je een probleem krijgen. Denk dat dit je het wel duidelijk maakt. https://installo.nl/hoeve...p-en-installatieautomaat/marksman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:19:
Vraagje:
Ik heb al 4 jaar een L/L 4,2kW op een bestaande groep draaien. Maandag komt hier een L/W en die wordt aangesloten op de groep waar de zonnepanelen op zitten met een PV Verdeler. Er zijn dus meer mogelijkheden.
Ik heb mijn grote verbruikers verdeeld over de groepen.
Mijn 5kw airco draait ook op een "bestaande" groep en dat werkt perfect, hier ook een elga ace all-in-one op aansluiten en samen gebruiken gaat natuurlijk niet maar die gebruik je uiteraard niet tegelijk.
Zelf zou ik de elga bij -3 laten overstappen op gas dus de -15 waar ze vanuit gaan ga ik nooit halen (daar heb ik gas voor), wanneer ik in de toekomst ga verbouwen leg ik extra buizen zodat ik een extra groep(en) bij kan maken maar daar heb ik nu niets aan.
Elektrisch ben ik best goed onderlegd maar ik heb geen ervaring met een (hybride)warmtepomp dus daarom ben ik wat terughoudend, dit wiekend eerst maar even de groepen (nog beter) in kaart brengen en mocht er alleen wcd's van slaapkamers op zitten durf ik het wel aan.
Tanx voor de reactie!
Mijn 5kw airco draait ook op een "bestaande" groep en dat werkt perfect, hier ook een elga ace all-in-one op aansluiten en samen gebruiken gaat natuurlijk niet maar die gebruik je uiteraard niet tegelijk.
Zelf zou ik de elga bij -3 laten overstappen op gas dus de -15 waar ze vanuit gaan ga ik nooit halen (daar heb ik gas voor), wanneer ik in de toekomst ga verbouwen leg ik extra buizen zodat ik een extra groep(en) bij kan maken maar daar heb ik nu niets aan.
Elektrisch ben ik best goed onderlegd maar ik heb geen ervaring met een (hybride)warmtepomp dus daarom ben ik wat terughoudend, dit wiekend eerst maar even de groepen (nog beter) in kaart brengen en mocht er alleen wcd's van slaapkamers op zitten durf ik het wel aan.
Tanx voor de reactie!
Zoals jullie in mijn eerste post konden lezen, werkt onze EA net ruim een week. In het begin veel suis geluiden ‘s nachts en hoorde je de buitenunit best goed, ondanks dat deze op de stille modus staat van 22.00 uur tot 06.00 uur.
Flow lager ingesteld van 12 naar 7 liter, maar ga deze weer iets verhogen.
Op dit moment heb ik geen suisgeluiden meer en is de buitenunit erg stil, maar toch draait hij constant van ‘‘s avonds, nacht tot rond de middag. Dus hij draait elke dag rond de 18 uur aan één stuk door.
Hij verbruikt constant ongeveer 500 watt.
Is dit gewoon normaal voor een hybride warmtepomp. Ik ben natuurlijk een CV ketel gewend die even aangaat en als alles op temperatuur is, dan slaat hij af.
Het is bij mij constant 20 graden in huis en blijft ook daarop, pomp blijft draaien als de kamertemperatuur ook 20 graden is.
Of is het simpele antwoord, omdat het lage temperatuur is wat aangevoerd wordt constant moet blijven om de temperatuur op temperatuur te houden?
Op dit moment heb ik geen suisgeluiden meer en is de buitenunit erg stil, maar toch draait hij constant van ‘‘s avonds, nacht tot rond de middag. Dus hij draait elke dag rond de 18 uur aan één stuk door.
Is dit gewoon normaal voor een hybride warmtepomp. Ik ben natuurlijk een CV ketel gewend die even aangaat en als alles op temperatuur is, dan slaat hij af.
Het is bij mij constant 20 graden in huis en blijft ook daarop, pomp blijft draaien als de kamertemperatuur ook 20 graden is.
Of is het simpele antwoord, omdat het lage temperatuur is wat aangevoerd wordt constant moet blijven om de temperatuur op temperatuur te houden?
:strip_exif()/f/image/zyoAPtLiLS4wbJoWwdcri7Fl.jpg?f=fotoalbum_large)
Je schrijft niet welke EA je hebt, maar een hogere flow is altijd beter, want dan kun je de aanvoertemperatuur verlagen, wat een hoger rendement oplevert.aVo0m. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:47:
Zoals jullie in mijn eerste post konden lezen, werkt onze EA net ruim een week. In het begin veel suis geluiden ‘s nachts en hoorde je de buitenunit best goed, ondanks dat deze op de stille modus staat van 22.00 uur tot 06.00 uur.
Dat is normaal, maar hoe meet je dat? Je hebt blijkbaar geen eigen stroommeter voor de WP, iets wat wel erg aan te raden is (zie TS).Op dit moment heb ik geen suisgeluiden meer en is de buitenunit erg stil, maar toch draait hij constant van ‘‘s avonds, nacht tot rond de middag. Dus hij draait elke dag rond de 18 uur aan één stuk door.
Dat komt omdat CV-ketels waanzinnig overgedimensioneerd zijn voor het verwarmen van de woning. Die zouden ook een stuk zuiniger kunnen worden als er CV-ketels van bijvoorbeeld 5 kW zouden worden verkocht. Helaas is de kleinste ca 20 kW, waardoor die in de praktijk niet moduleren, maar enkel aan-uit schakelen.Is dit gewoon normaal voor een hybride warmtepomp. Ik ben natuurlijk een CV ketel gewend die even aangaat en als alles op temperatuur is, dan slaat hij af.
Ja. Dat is het hele idee van verwarmen met een WP.Het is bij mij constant 20 graden in huis en blijft ook daarop, pomp blijft draaien als de kamertemperatuur ook 20 graden is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Even een check hier. Bij een kennis zijn we aan het tunen. Er wordt daar schat ik 60m2 op 20 graden gehouden, hal radiator draait mee en badkamer. Verbruik is de laatste dagen zo'n 15kWh gemiddeld en geen gas verbruik. Nu heeft ze wel een hele grote pui met oud dubbelglas en is afgifte woonkamer niet super. Is dit een beetje normaal verbruik? Ik vind het nogal veel omdat ik (nog) met L/L hier verwarm en gisteren op bijvoorbeeld 7,5kWh zat ook op 60m2. Ik heb ook een grote pui maar dan met HR++. Zal daar het verschil in zitten?
Ik denk dat dat het is. Ik heb 50m2 en ook grote glazen pui met HR++ glas (wel 14 jaar oud) en mijn verbruik is bij constant 20 graden het volgende:MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:32:
Even een check hier. Bij een kennis zijn we aan het tunen. Er wordt daar schat ik 60m2 op 20 graden gehouden, hal radiator draait mee en badkamer. Verbruik is de laatste dagen zo'n 15kWh gemiddeld en geen gas verbruik. Nu heeft ze wel een hele grote pui met oud dubbelglas en is afgifte woonkamer niet super. Is dit een beetje normaal verbruik? Ik vind het nogal veel omdat ik (nog) met L/L hier verwarm en gisteren op bijvoorbeeld 7,5kWh zat ook op 60m2. Ik heb ook een grote pui maar dan met HR++. Zal daar het verschil in zitten?
/f/image/pRVKrltyA50Nx1YXv3Yy17P1.png?f=fotoalbum_large)
Maar er zijn ook meerdere factoren. Hoekwoning, vrij staand, tussenwoning, vangt het huis veel koude wind etc. Het kan nooit precies hetzelfde zijn.
Mijn EA is 4kw. Ga hem straks op 10 liter zetten, hopelijk blijft het suizen nog steeds weg dan. Ik heb inderdaad geen eigen stroommeter voor de WP, maar ik weet dat normaal zonder de pomp ongeveer 50 a 100 watt constant is. Gebruik je een stroommeter op de groep in de meterkast of zo’n stekker in het stopcontact? (Ben alleen bang voor brandgevaar met die dingen)Andrehj schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:14:
[...]
Je schrijft niet welke EA je hebt, maar een hogere flow is altijd beter, want dan kun je de aanvoertemperatuur verlagen, wat een hoger rendement oplevert.
[...]
Dat is normaal, maar hoe meet je dat? Je hebt blijkbaar geen eigen stroommeter voor de WP, iets wat wel erg aan te raden is (zie TS).
[...]
Dat komt omdat CV-ketels waanzinnig overgedimensioneerd zijn voor het verwarmen van de woning. Die zouden ook een stuk zuiniger kunnen worden als er CV-ketels van bijvoorbeeld 5 kW zouden worden verkocht. Helaas is de kleinste ca 20 kW, waardoor die in de praktijk niet moduleren, maar enkel aan-uit schakelen.
[...]
Ja. Dat is het hele idee van verwarmen met een WP.
@aVo0m. Nee snap dat het niet hetzelfde kan zien maar 2x zoveel als ik probeer ik toch even te kijken waar dat in zit. Zelfde bouwjaar woning. Hier om de hoek.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/ of https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/aVo0m. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:51:
[...]
Mijn EA is 4kw. Ga hem straks op 10 liter zetten, hopelijk blijft het suizen nog steeds weg dan. Ik heb inderdaad geen eigen stroommeter voor de WP, maar ik weet dat normaal zonder de pomp ongeveer 50 a 100 watt constant is. Gebruik je een stroommeter op de groep in de meterkast of zo’n stekker in het stopcontact? (Ben alleen bang voor brandgevaar met die dingen)
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 09-11-2024 11:54 ]
En de instellingen zijn precies hetzelfde?MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:52:
@aVo0m. Nee snap dat het niet hetzelfde kan zien maar 2x zoveel als ik probeer ik toch even te kijken waar dat in zit. Zelfde bouwjaar woning. Hier om de hoek.
Thx voor de tip, doe ik tijdelijk zo’n socket, die kan makkelijk de Elga Ace aan zonder gevaar. Neem ik op later moment wel een KWh meter.
Dan heb ik nog 1 vraagje…
Mijn EA staat op 1.5 a 1.6 bar en de CV ketel op 2.2 bar.
Welke is leidend? De één zegt EA, want die is de baas en de ander zegt zoals altijd de CV ketel.
En Is 1.5 bar voor de EA niet minimaal, als ik ga bijvullen, dan komt de CV ketel boven de 2.2 bar namelijk.
Heb zojuist wel de flow aangepast van 7 liter naar 10 liter, maar het suizen(hoge piep) komt wel gelijk terug helaas, maar laat hem even zijn gang gaan.
[ Voor 33% gewijzigd door aVo0m. op 09-11-2024 12:13 ]
Nee instellingen niet hetzelfde.Ik verwarm hier nog met L/L.aVo0m. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:03:
[...]
En de instellingen zijn precies hetzelfde?
Thx voor de tip, doe ik tijdelijk zo’n socket, die kan makkelijk de Elga Ace aan zonder gevaar. Neem ik op later moment wel een KWh meter.
Is gevoelsmatig erg veel maar wat was voorheen het gas verbruik?MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:32:
Wellicht kan je een vergelijkbare dag pakken of even naar het jaarverbruik kijken.
Zat hier gisteren overigens op 14kwh en 3kwh op de airco, iets andere woning maar ter vergelijking:
- 1 en 2 november ca. 4kwh per dag
- 3 tot en met 8 november 8 a 9 kwh per dag.
Was ook by far de koudste dag sinds afgelopen zomer.
Wellicht helpt dit ook nog voor je ijking: Voorheen ca. 1500m3 gas (inclusief sww en koken) nu rond de 350m3 - vorig seizoen 1900kwh warmtepomp
@rft80 Dank je.
Ik denk dat HET grote probleem de afgifte is. Convectorput. Ik zal eens kijken van de week wat de aanvoertemperatuur ook is.
Ik denk dat HET grote probleem de afgifte is. Convectorput. Ik zal eens kijken van de week wat de aanvoertemperatuur ook is.
Dat is echt vreemd, de druk zou constant moeten. Zit hier op 1.8 op beide machines. Wellicht je installateur laten kijken?aVo0m. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:03:
[...]
En de instellingen zijn precies hetzelfde?
Dan heb ik nog 1 vraagje…
Mijn EA staat op 1.5 a 1.6 bar en de CV ketel op 2.2 bar.
Welke is leidend? De één zegt EA, want die is de baas en de ander zegt zoals altijd de CV ketel.
En Is 1.5 bar voor de EA niet minimaal, als ik ga bijvullen, dan komt de CV ketel boven de 2.2 bar namelijk.
Heb zojuist wel de flow aangepast van 7 liter naar 10 liter, maar het suizen(hoge piep) komt wel gelijk terug helaas, maar laat hem even zijn gang gaan.
Qua suizen, kan je iets meer info geven? Hoeveel radiatoren heb je standaard open staan, is er spraken van een buffervat op de retour leiding, gebruik je een bypass?
Hier gaat met name de bypass geluid maken wanneer de flow te hoog wordt. Heb de bypass dus zoveel mogelijk dicht gedraaid. Woonkamer nu continu open en geen gesuis meer op 10l per minuut, wel bij 12.
De installateur zegt dat het normaal is. Het suizen lijkt voornamelijk van de buitenunit te komen (koelleidingen), dat dacht totdat ik nu ook met de bypass gingen spelen en dat blijkt de boosdoener te zijn. Deze stond op 0,2 bar en bij 0,3 bar was het suizen weg ( kan van 0,1 tot 0,5 instellen). Bedankt! 🙏rft80 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:42:
[...]
Dat is echt vreemd, de druk zou constant moeten. Zit hier op 1.8 op beide machines. Wellicht je installateur laten kijken?
Qua suizen, kan je iets meer info geven? Hoeveel radiatoren heb je standaard open staan, is er spraken van een buffervat op de retour leiding, gebruik je een bypass?
Hier gaat met name de bypass geluid maken wanneer de flow te hoog wordt. Heb de bypass dus zoveel mogelijk dicht gedraaid. Woonkamer nu continu open en geen gesuis meer op 10l per minuut, wel bij 12.
Je merkt nu dat CV ketel naar 2,3 bar is gegaan. EA blijft 1,5 bar.
Heb een buffervat op de retour. Bypass zat 3 a 4 meter bij cv ketel vandaan. Ik weet dat dat te dichtbij is, dus ga volgend jaar aan installateur vragen om deze te verplaatsen naar ongeveer 10 meter.
Hieronder foto toen het opgeleverd was.
:strip_exif()/f/image/O8q2ATmEmRBiSOTQaX6Xgibm.jpg?f=fotoalbum_large)
@rft80 kun je realtime de COP uitlezen via OTGW?
Als je het buffervat wat kunt verwarmen dan is de defort cyclisch minder dramatisch en kun je wellicht ook verder gaan met EA bij vorst?
Als je het buffervat wat kunt verwarmen dan is de defort cyclisch minder dramatisch en kun je wellicht ook verder gaan met EA bij vorst?
rft80 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:30:
[...]
Alles is relatief, de otgw kan je gesoldeerd aanschaffen, aansluiten en redelijk makkelijk uitlezen.
Modbus is wat ingewikkelder.
Bluetooth module heb ik geen ervaring mee- je zou even bij je installateur kunnen checken. Remeha heeft een periode standaard bt ingebouwd, tijdens Covid tekorten geen bt geleverd maar wel de belofte om gratis een gprs module na te leveren (gtw-30). Ik heb deze vorig jaar gratis ontvangen. Geen idee wat hij precies kan /doet en of dit nog steeds zo is - heb m nog niet geïnstalleerd
Back to the future
Helaas slecht nieuw, als ik bypass dichtdraai dan geeft de Elga ace een foutmelding. A02.22. Dus moest de bypass toch weer verder opendraaien en dan was de foutmelding ook gelijk weer weg.
Even nadenken of ik de badkamer radiator anders constant openzet en dan de bypass dichtdraai.
Even nadenken of ik de badkamer radiator anders constant openzet en dan de bypass dichtdraai.
Nee, dat lukt niet met de otgw, deze geeft de actuele flow rate niet terug. Maar als de flow constant is zou je de COP moeten kunnen berekenen in home assistant op basis van de overige parameters. Met de data uit de GTW08 kan het zeker, zijn meerdere tweakers die dit in hun esphome code hebben ingebouwd (staat bij mij nog altijd op de longlist 😉)Fremske schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:25:
@rft80 kun je realtime de COP uitlezen via OTGW?
[...]
Ik heb helaas geen buffervat met een spiraal, is geïsoleerd maar kan m niet verwarmen
@aVo0m.
Wat voor afgiftesysteem heb je, vloerverwarming, radiatoren beide?
Heb je er een naregeling op, bijv in de vorm van thermostatische kranen of anders?
Het liefst heb je je afgiftesysteem geheel of bijna geheel open staan, permanent, zodat je warmtepomp altijd de flow en het minimumvermogen kwijt kan. Volgens mij zou je dan ook geen bypass nodig hebben, maar dat check ik graag ook even met de rest hier.
Heb je er een naregeling op, bijv in de vorm van thermostatische kranen of anders?
Het liefst heb je je afgiftesysteem geheel of bijna geheel open staan, permanent, zodat je warmtepomp altijd de flow en het minimumvermogen kwijt kan. Volgens mij zou je dan ook geen bypass nodig hebben, maar dat check ik graag ook even met de rest hier.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Op 0.3 werkte toch ook? Of krijg je dan je foutmelding? Die drukverschillen lijken me niet goed hoor, Elga heeft een open verdeler. Er zijn hier mensen die meer verstand hebben van cv installaties, wellicht heeft @Pietje555 hier een tip voor.aVo0m. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:30:
Helaas slecht nieuw, als ik bypass dichtdraai dan geeft de Elga ace een foutmelding. A02.22. Dus moest de bypass toch weer verder opendraaien en dan was de foutmelding ook gelijk weer weg.
Maar sowieso zorgen dat je altijd een radiator open hebt staan.
Hij zit hier ook erg dicht op de ketel, was geen andere plek. Maar is echt achtervang. Mijn thermostaat detecteert of er überhaupt een open circuit is (software) en anders slaat hij af. Is hier zo geprogrammeerd dat de badkamer radiator altijd opendraait wanneer de rest dicht is. Mocht dat falen dan heb ik de bypass en het buffervat.
Wel interessant weer zo'n installateur... Die buitenunit leiding maakt echt niet zo veel herrie. Resoneert soms een beetje maar dat is niet de leiding, en geeft zeker geen suizen.
Ik heb vloerverwarming, maar wel met een pomp. Nooit problemen en je hoort het water ook lekker stromen. Aanvoer en retour zit ongeveer 5 graden verschil. En sinds 2018 (aanleg) altijd tegen 3 bar.SebastiaanPs schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:39:
@aVo0m.
Slaapkamers hebben sinds 2018 lage temperatuur verwarming van JAGA. En badkamer gewone handdoekradiator die verbonden is met vloerverwarming badkamer.
Heb E-twist, maar nog wel Tado thermosstaatknoppen die ik via de app bedien. Ze staan voornamelijk uit. Wil deze wel vervangen voor gewone knoppen.
:strip_exif()/f/image/36QZEs1v6jwvlWC1PRRta4MC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TMVmW5OtXt0sNVsnT4bkmc0r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FmbKRDlZpCBXskIv9xAxWBlX.jpg?f=fotoalbum_large)
Suizen komt inderdaad van de bypass, door jou tip is dat probleem gevonden. Ik had bypass op 0,3 bar gezet, maar slaapkamer radiator stond altijd open. Toen ik die dichtdraaide gaf Elga Ace foutmelding over het debiet.rft80 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:46:
[...]
Op 0.3 werkte toch ook? Of krijg je dan je foutmelding? Die drukverschillen lijken me niet goed hoor, Elga heeft een open verdeler. Er zijn hier mensen die meer verstand hebben van cv installaties, wellicht heeft @Pietje555 hier een tip voor.
Maar sowieso zorgen dat je altijd een radiator open hebt staan.
Hij zit hier ook erg dicht op de ketel, was geen andere plek. Maar is echt achtervang. Mijn thermostaat detecteert of er überhaupt een open circuit is (software) en anders slaat hij af. Is hier zo geprogrammeerd dat de badkamer radiator altijd opendraait wanneer de rest dicht is. Mocht dat falen dan heb ik de bypass en het buffervat.
Wel interessant weer zo'n installateur... Die buitenunit leiding maakt echt niet zo veel herrie. Resoneert soms een beetje maar dat is niet de leiding, en geeft zeker geen suizen.
Ik weet dat alles dichtstaat en geen bypass zou hebben de EA direct in storing gaat.
Meestal tocht of anders ventileren, maar geen woning is gelijk al lijkt dat wel.MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:52:
Als je een infrarood meting doet van een rijtje woningen schrik je van de verschillen door slechte uitvoering in de bouw. (plantjes kan natuurlijk ook oorzaak zijn)
Heb je de error code opgezocht, wat betekent deze?aVo0m. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:47:
[...]
Ik heb vloerverwarming, maar wel met een pomp. Nooit problemen en je hoort het water ook lekker stromen. Aanvoer en retour zit ongeveer 5 graden verschil. En sinds 2018 (aanleg) altijd tegen 3 bar.
Slaapkamers hebben sinds 2018 lage temperatuur verwarming van JAGA. En badkamer gewone handdoekradiator die verbonden is met vloerverwarming badkamer.
Heb E-twist, maar nog wel Tado thermosstaatknoppen die ik via de app bedien. Ze staan voornamelijk uit. Wil deze wel vervangen voor gewone knoppen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik dacht misschien kan je warmtepomp de flow niet goed kwijt als alleen je mengverdeler open staat en de radiatoren (bijna) allemaal dicht staan met de Tado knoppen.
Je zou het eens kunnen testen: alle Tado knoppen warmtevraag laten geven, bypass weer op een hogere waarde, warmtepomp weer laten draaien. Misschien kom je hiermee van het bypassen en het geluid af, als je dus meer afgifte permanent open hebt staan. Bypassen wil je ook niet, dat geeft een onnodig hoge Ta en is dus nadelig voor je COP.
Het komt inderdaad door de flow, systeem kan het niet kwijt als alles dicht staat. Maar jullie zeggen, alle verwarmingen altijd open? Dus niet zonde van de energie?
ik zou in jouw geval de vloerverwarming altijd openzetten en geen naregeling toepassen. De kamer thermostaat doet dan zijn ding en stuurt de warmtepomp aan. Zeker niet zonde van de energie want deze gaat je woonkamer in.
Mijn conclusie na 1 jaar (heb alle varianten geprobeerd denk ik):
- Nachtverlaging werkt niet - minimale winst qua efficientie, maximaal verlies aan comfort (en vaak meer gas)
- Actieve zoneregeling is achteraf zonde van de investering
- Passieve zoneregeling / naregeling alleen in de bijvertrekken; momenteel zet ik de radiatoren in de kamers met airco bijvoorbeeld dicht, de airco kan met een sprintje binnen 15 minuten voor een aangename temperatuur zorgen, de warmtepomp (L/W) kan dat niet, die doet alleen aan marathons
- Passief geregelde vertrekken niet allemaal tegelijk opengooien (de "plons" koud water die dan het circuit in komt zorgt voor een grote dip in de flow temperatuur en leidt vervolgens tot een piek in electrisch vermogen; en belangrijker, terugval in comfort)
- Nachtverlaging werkt niet - minimale winst qua efficientie, maximaal verlies aan comfort (en vaak meer gas)
- Passieve zoneregeling / naregeling alleen in de bijvertrekken; momenteel zet ik de radiatoren in de kamers met airco bijvoorbeeld dicht, de airco kan met een sprintje binnen 15 minuten voor een aangename temperatuur zorgen, de warmtepomp (L/W) kan dat niet, die doet alleen aan marathons
- Passief geregelde vertrekken niet allemaal tegelijk opengooien (de "plons" koud water die dan het circuit in komt zorgt voor een grote dip in de flow temperatuur en leidt vervolgens tot een piek in electrisch vermogen; en belangrijker, terugval in comfort)
Snap ik. Ventileren? Zitten niet eens roosters in woning.Pietje555 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:53:
[...]
Meestal tocht of anders ventileren, maar geen woning is gelijk al lijkt dat wel.
Als je een infrarood meting doet van een rijtje woningen schrik je van de verschillen door slechte uitvoering in de bouw. (plantjes kan natuurlijk ook oorzaak zijn)

Het komt denk ik gewoon door die ellendige convectorput. Heb al gezegd MP in de gaten te houden en dikke T33 erbij te hangen. Afgifte is alles met WP. Ik kan hier met max 45 graden bij vorst gewoon stoken. 3x T33 op 60m2.
Installateur daar heeft er echt een potje van gemaakt. Had eerst afgifte moeten vergroten. Thermostaat hangt op 1 meter van een kookplaat en last but not least nachtverlaging op 15 graden.
In jouw geval zou ik een HomeWizard meter in de meterkast aanraden.aVo0m. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:51:
Mijn EA is 4kw. Ga hem straks op 10 liter zetten, hopelijk blijft het suizen nog steeds weg dan. Ik heb inderdaad geen eigen stroommeter voor de WP, maar ik weet dat normaal zonder de pomp ongeveer 50 a 100 watt constant is. Gebruik je een stroommeter op de groep in de meterkast of zo’n stekker in het stopcontact? (Ben alleen bang voor brandgevaar met die dingen)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Woonkamer heeft vloerverwarming, maar die staat hele jaar door aan. Maar blijkbaar werkt dat niet goed genoeg als bijpass. Ik zal de badkamer standaard helemaal openzetten en kijken of dat helpt.rft80 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:31:
ik zou in jouw geval de vloerverwarming altijd openzetten en geen naregeling toepassen. De kamer thermostaat doet dan zijn ding en stuurt de warmtepomp aan. Zeker niet zonde van de energie want deze gaat je woonkamer in.
Maar heeft het zin om van alle kamers de verwarming open te zetten?
Heb wel opgemerkt, dat als warmtepomp niet verwarmd. De warmtepomp op 1.5 a 1.6 bar blijft staan en de CV ketel zakt dan van 2.3 naar 2.0 bar. Dus uit 0,4 bar verschil, bij werking 0,7 bar verschil.
Vraag blijft is dit goed of niet, lees nu wel meer dat meer mensen dat afvragen en ook dat verschil hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door aVo0m. op 09-11-2024 18:09 ]
Dat heeft wellicht met de pomp en de verdeler van de vvw te maken? Heb zelf geen vloerverwarming maar als daar een aparte pomp op zit dan zorgt dat wellicht ook voor het druk verschil? Zou dit echt even met de installateur opnemen.aVo0m. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:06:
[...]
Woonkamer heeft vloerverwarming, maar die staat hele jaar door aan. Maar blijkbaar werkt dat niet goed genoeg als bijpass. Ik zal de badkamer standaard helemaal openzetten en kijken of dat helpt.
Zou ik persoonlijk niet doen - wellicht de badkamer?Maar heeft het zin om van alle kamers de verwarming open te zetten?
Waarom? Stekker is toch prima? 16a - heb al jaren die dingen op wasmachine/vaarwasser/droger en afgelopen jaar ook 1 op de wpAndrehj schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:21:
[...]
In jouw geval zou ik een HomeWizard meter in de meterkast aanraden.
Allereerst, drukmeters zijn niet gecalibreerd. Verschil tussen cv en AE zijn meetfouten als de pomp uit staat. Alle toevoer/retourleidingen van CV en AE zijn kortgesloten met een open verdeler dus er kan geen drukverschil zijn.aVo0m. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:06:
[...]
Heb wel opgemerkt, dat als warmtepomp niet verwarmd. De warmtepomp op 1.5 a 1.6 bar blijft staan en de CV ketel zakt dan van 2.3 naar 2.0 bar. Dus uit 0,4 bar verschil, bij werking 0,7 bar verschil.
Vraag blijft is dit goed of niet, lees nu wel meer dat meer mensen dat afvragen en ook dat verschil hebben.
De 1,5 bar welke de AE aangeeft is de statische druk (0,1 bar per meter van de hoogte van je bovenste radiator) en de voordruk in je expansie vat. De 0,3 bar hogere druk als de pomp draait is de weerstand in je afgifte systeem. Deze druk is nodig om water rond te pompen.
0,3 bar is best hoog. Er zit dus veel weerstand in je systeem terwijl je een open (meng) verdeler in zit voor je vloerverwarming. Dit is een nulpunt ofwel een kortsluiting tussen toevoer en retour.
Ik zie dat er een afsluiter en thermostaatklep op je verdeler zit. Deze staan vrijwel dicht of zitten vast want anders heb je nooit zoveel verschildruk over je systeem.
De meeste warmtepompen zijn niet met een stekker verbonden, maar zijn via een werkschakelaar op een eigen groep in de meterkast aangesloten.rft80 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:02:
Waarom? Stekker is toch prima? 16a - heb al jaren die dingen op wasmachine/vaarwasser/droger en afgelopen jaar ook 1 op de wp
Werkschakelaar is alleen nodig als je geen zicht hebt op het verbreekpunt van de voeding. Dit mag ook een stekker zijn. Zolang je maar zicht heb dat niemand het apparaat kan inschakelen als jij er met je vingers in zit
Buiten gebruik je liever een werkschakelaar dan een stekker ivm waterdichtheid. Is praktischer.
Tot 16A mag op een gewoon stopcontact, daarboven moet je een CEE stekker gebruiken
Mijn AE6 zit ook gewoon op een stopcontact. Max 2000W dus ik kan er nog 1600W bij aansluiten (bv een cv ketel die ernaast hangt)
Buiten gebruik je liever een werkschakelaar dan een stekker ivm waterdichtheid. Is praktischer.
Tot 16A mag op een gewoon stopcontact, daarboven moet je een CEE stekker gebruiken
Mijn AE6 zit ook gewoon op een stopcontact. Max 2000W dus ik kan er nog 1600W bij aansluiten (bv een cv ketel die ernaast hangt)
[ Voor 14% gewijzigd door Pietje555 op 09-11-2024 20:54 ]
Ik probeer je even te begrijpen.Pietje555 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:35:
[...]
Allereerst, drukmeters zijn niet gecalibreerd. Verschil tussen cv en AE zijn meetfouten als de pomp uit staat. Alle toevoer/retourleidingen van CV en AE zijn kortgesloten met een open verdeler dus er kan geen drukverschil zijn.
De 1,5 bar welke de AE aangeeft is de statische druk (0,1 bar per meter van de hoogte van je bovenste radiator) en de voordruk in je expansie vat. De 0,3 bar hogere druk als de pomp draait is de weerstand in je afgifte systeem. Deze druk is nodig om water rond te pompen.
0,3 bar is best hoog. Er zit dus veel weerstand in je systeem terwijl je een open (meng) verdeler in zit voor je vloerverwarming. Dit is een nulpunt ofwel een kortsluiting tussen toevoer en retour.
Ik zie dat er een afsluiter en thermostaatklep op je verdeler zit. Deze staan vrijwel dicht of zitten vast want anders heb je nooit zoveel verschildruk over je systeem.
EA geeft 1.6 bar aan en CV 2.0 bar, gaat de EA werken, dan blijft EA op 1.6 staan en de CV ketel gaat naar 2.3 bar. Dus dat is best hoog volgens jou.
Wat kan ik het beste doen, zonder de pomp weg te halen op de vloerverwarmingsverdeler? En wat is de afsluiter en thermostaatklep? Kan ik daar nu iets mee?
Sorry voor de vele vragen vandaag. Maar maak graag gebruik van jullie expertise en begin dingen beter te begrijpen. 😉
Nee, de CV gaat met pomp van 2,0 naar 2,3, en de EA van 1,6 naar 1,9aVo0m. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:13:
[...]
Ik probeer je even te begrijpen.
EA geeft 1.6 bar aan en CV 2.0 bar, gaat de EA werken, dan blijft EA op 1.6 staan en de CV ketel gaat naar 2.3 bar. Dus dat is best hoog volgens jou.
Wat kan ik het beste doen, zonder de pomp weg te halen op de vloerverwarmingsverdeler? En wat is de afsluiter en thermostaatklep? Kan ik daar nu iets mee?
Sorry voor de vele vragen vandaag. Maar maak graag gebruik van jullie expertise en begin dingen beter te begrijpen. 😉
De 0,3 bar is de weerstand in je afgifte systeem om het water rond te pompen.
Jou verdeler heeft in principe maar 0,1 bar verlies als hij goed open staat. De extra 0,2 bar wordt veroorzaakt omdat op je verdeler of de zwarte knop deels is dichtgedraaid, de thermostaat vast zit (witte knop met metalen draadje (let op is buisje dus niet knikken)) vast zit of dat je leidingen gewoon te dun zijn.
Verdeler wordt vaak icm radiatoren geknepen om voldoende verschildruk te hebben voor de radiatoren, de thermostaat kun je eraf draaien en het onderliggende pennetje controleren of deze ingedrukt kan worden en weer naar buiten komt, te dunne leidingen; een vv verdeler met een WP moet met minimaal 22 mm leidingen aangesloten worden.
Helpt dit niet de verschildruk te verlagen dan heb je pech. Wat je wilt is niet geschikt voor een warmtepomp.
Een wp is geen CV ketel. CV: hoge temperatuur, laag debiet, dunne leidingen. WP: lage temperatuur, hoog debiet, dikke leidingen.
Het is vrijwel een illusie dat een CV zonder aanpassing van het afgifte systeem vervangen kan worden door een warmtepomp.
Daarom hebben ze de hybride warmtepomp op de markt gebracht, maar dan moet je wel accepteren dat je hem als hybride moet gebruiken. Ofwel accepteren dat je niet zulke lage temperaturen kan gebruiken en gas moet bijstoken.
Ik heb alles nagekeken. Pennetje beweegt gewoon los achter de witte knop. Zwarte knop bedoel je die naast de witte knop zit, dus retour helemaal opendraaien?Pietje555 schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:14:
[...]
Nee, de CV gaat met pomp van 2,0 naar 2,3, en de EA van 1,6 naar 1,9
De 0,3 bar is de weerstand in je afgifte systeem om het water rond te pompen.
Jou verdeler heeft in principe maar 0,1 bar verlies als hij goed open staat. De extra 0,2 bar wordt veroorzaakt omdat op je verdeler of de zwarte knop deels is dichtgedraaid, de thermostaat vast zit (witte knop met metalen draadje (let op is buisje dus niet knikken)) vast zit of dat je leidingen gewoon te dun zijn.
Verdeler wordt vaak icm radiatoren geknepen om voldoende verschildruk te hebben voor de radiatoren, de thermostaat kun je eraf draaien en het onderliggende pennetje controleren of deze ingedrukt kan worden en weer naar buiten komt, te dunne leidingen; een vv verdeler met een WP moet met minimaal 22 mm leidingen aangesloten worden.
Helpt dit niet de verschildruk te verlagen dan heb je pech. Wat je wilt is niet geschikt voor een warmtepomp.
Een wp is geen CV ketel. CV: hoge temperatuur, laag debiet, dunne leidingen. WP: lage temperatuur, hoog debiet, dikke leidingen.
Het is vrijwel een illusie dat een CV zonder aanpassing van het afgifte systeem vervangen kan worden door een warmtepomp.
Daarom hebben ze de hybride warmtepomp op de markt gebracht, maar dan moet je wel accepteren dat je hem als hybride moet gebruiken. Ofwel accepteren dat je niet zulke lage temperaturen kan gebruiken en gas moet bijstoken.
Leidingen zijn allemaal 22mm.
CV ketel blijft 2,2 a 2,3 bar aangeven bij verwarmen van EA en in ruststand 1.9 a 2.0 bar.
EA gaat nooit 0,3 bar omhoog. Blijft altijd (dus bij verwarmen en ruststand altijd 1,5 a 1,6 bar.
Ik kan er ooit voor kiezen om de pomp ertussen uit te halen, het systeem werkt wel perfect. Huis blijft constant warm tot nu toe. Suizen van de bypass is even jammer, maar misschien op te lossen door slaapkamer of badkamer altijd open te laten. Installateur had wel bij installatie aangegeven dat het beter was om de pomp weg te halen, maar even moest aankijken.
Maar dat de bar tussen EA en CV ketel verschilt is dus niet erg? En bij bijvullen moet ik dan naar de CV ketel kijken of de EA?
@aVo0m. Pomp verwijderen lost niets op en kost geld. Verdeler met pomp is in principe beter dan zonder pomp. Daarnaast kun je dan nooit meer hogere temperatuur stoken voor je radiatoren want een vv vindt >35 gr niet leuk.
Zet de zwarte knop maar eens helemaal open om te kijken wat er gebeurt.
Met bijvullen naar EA kijken
Forum leden, ik ben bezig met de fine tuning van EA4.
Ik zit met de vraag wat beter is de flow op 12ltr of op 13ltr of nog hoger? Hier ben ik mee aan het experimenteren.
De afgelopen dagen (5 tm 8 nov) toen het hier in het zuiden ongeveer 6 graden gemiddeld was heb ik op een flow van 13ltr gedraaid waarbij ik een aanvoer had van 26 a 28 graden bij een constante binnen temp van 19 graden. Ik was toen 9kw kwijt per 24uur.
Ik heb sinds gisteren de flow gezet naar 12 liter, ik merk dat de aanvoer temp ongeveer met 2 graden is toegenomen en dat er meer warmte voelbaar is vanaf de vvw en de badkamer radiator. Echter lijkt de Elga meer energie op te nemen.
Om hier meer controle op te krijgen.
Leg ik in Home Assistent de COP per dag vast om goede vergelijkingen te kunnen maken.
Maar het probleem is dat de COP berekeningen erg veel afwijken. Momenteel heb ik twee manieren om de COP van EA4 te berekenen.
1. Vanuit Remeha Cloud, geleverde energie / verbruikte energie. Die bouwt de COP op over 24 uur, net zoals in de app.
2. COP = (( flow LPM x ( deltaT K ) x 69.7 ) / vermogen W ). Dit is real-time maar geeft verkeerde waarde als de EA4 niet verwarmd. Omdat de flow constant staat op 12ltr en er nog waardes in de sensoren zitten.
Conclusie, weten jullie meer betrouwbaar manier om efficiëntie te meten?
Zodat ik kan bepalen welke flow het beste is voor mijn opstelling?
Ik zit met de vraag wat beter is de flow op 12ltr of op 13ltr of nog hoger? Hier ben ik mee aan het experimenteren.
De afgelopen dagen (5 tm 8 nov) toen het hier in het zuiden ongeveer 6 graden gemiddeld was heb ik op een flow van 13ltr gedraaid waarbij ik een aanvoer had van 26 a 28 graden bij een constante binnen temp van 19 graden. Ik was toen 9kw kwijt per 24uur.
Ik heb sinds gisteren de flow gezet naar 12 liter, ik merk dat de aanvoer temp ongeveer met 2 graden is toegenomen en dat er meer warmte voelbaar is vanaf de vvw en de badkamer radiator. Echter lijkt de Elga meer energie op te nemen.
Om hier meer controle op te krijgen.
Leg ik in Home Assistent de COP per dag vast om goede vergelijkingen te kunnen maken.
Maar het probleem is dat de COP berekeningen erg veel afwijken. Momenteel heb ik twee manieren om de COP van EA4 te berekenen.
1. Vanuit Remeha Cloud, geleverde energie / verbruikte energie. Die bouwt de COP op over 24 uur, net zoals in de app.
2. COP = (( flow LPM x ( deltaT K ) x 69.7 ) / vermogen W ). Dit is real-time maar geeft verkeerde waarde als de EA4 niet verwarmd. Omdat de flow constant staat op 12ltr en er nog waardes in de sensoren zitten.
Conclusie, weten jullie meer betrouwbaar manier om efficiëntie te meten?
Back to the future
Duidelijk en bedankt voor jullie hulp! Retour vloerverwarming helemaal open gezet. Bypass iets dicht kunnen draaien. Geluid weg en tot nu toe nog geen foutmelding! Dus nu afblijven 😁Pietje555 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:59:
@aVo0m. Pomp verwijderen lost niets op en kost geld. Verdeler met pomp is in principe beter dan zonder pomp. Daarnaast kun je dan nooit meer hogere temperatuur stoken voor je radiatoren want een vv vindt >35 gr niet leuk.
Meer flow is altijd beter, want dan kun je bij een lagere aanvoertemperatuur hetzelfde vermogen overbrengen, wat de COP van de WP verbetert, en je energiekosten dus verlaagt.Fremske schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:37:
Forum leden, ik ben bezig met de fine tuning van EA4.
Dus die flow moet gewoon zo hoog mogelijk. Enkel verlagen als je fluitende of suizende waterleidingen krijgt, of als je dT onder de drie graden komt, want dan weegt het extra energieverbruik van de waterpomp niet meer op tegen de energiebesparing van de hogere COP.
Je bedoelt vast kWh.De afgelopen dagen (5 tm 8 nov) toen het hier in het zuiden ongeveer 6 graden gemiddeld was heb ik op een flow van 13ltr gedraaid waarbij ik een aanvoer had van 26 a 28 graden bij een constante binnen temp van 19 graden. Ik was toen 9kw kwijt per 24uur.
Bij een hogere flow kun je werken met een lagere stooklijn. En één dag meten zegt niks.Ik heb sinds gisteren de flow gezet naar 12 liter, ik merk dat de aanvoer temp ongeveer met 2 graden is toegenomen en dat er meer warmte voelbaar is vanaf de vvw en de badkamer radiator. Echter lijkt de Elga meer energie op te nemen.
Dat hoef je niet te doen, want het volgt uit de natuurkunde die voor elke warmtepomp geldt.Conclusie, weten jullie meer betrouwbaar manier om efficiëntie te meten?
@Andrehj dank voor je reactie.
Die DeltaT van 3 graden is dat op de Elga buiten unit? Kun je uitlezen in de EA bij geavanceerde instellingen. Of op de aanvoer- en afvoerleiding, of op de vloerverdeler?
Gelukkig heb ik geen last van suizen omdat aanvoer en afvoer buis 22mm zijn en in de vloerverwarming 20mm
Die DeltaT van 3 graden is dat op de Elga buiten unit? Kun je uitlezen in de EA bij geavanceerde instellingen. Of op de aanvoer- en afvoerleiding, of op de vloerverdeler?
Gelukkig heb ik geen last van suizen omdat aanvoer en afvoer buis 22mm zijn en in de vloerverwarming 20mm
Back to the future
Die delta van drie is het verschil tussen de water aanvoer- en retourtemperatuur van de warmtepomp. Kun je inderdaad uitlezen op de binnenunit. Hoe dat moet wordt uitgelegd aan het begin van dit topic.Fremske schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:11:
@Andrehj dank voor je reactie.
Jaja, hij is er.... de eerste storing na 2 jaar en 1 maand.
Ik heb bij de Elga 6kw de volgende foutcode H06.01 en vervolgens de volgende subfoutcode van de buitenunit '0'.
Ik heb Remeha gecontacteerd en zeggen dat het koelmiddelnivo te laag is ofdat de printplaat van de buitenunit stuk is.
Hebben jullie dit al wel eens gehad?
Vandaag of morgen komt de koelmonteur....
Ik heb bij de Elga 6kw de volgende foutcode H06.01 en vervolgens de volgende subfoutcode van de buitenunit '0'.
Ik heb Remeha gecontacteerd en zeggen dat het koelmiddelnivo te laag is ofdat de printplaat van de buitenunit stuk is.
Hebben jullie dit al wel eens gehad?
Vandaag of morgen komt de koelmonteur....
Ik gok op te weinig koelmiddel. Niet zomaar bijvullen! Want er zit ergens een lek in de leiding. Dat zal eerst gevonden moeten worden.BlueSS50 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:47:
Jaja, hij is er.... de eerste storing na 2 jaar en 1 maand.
Monteur is er nu bij... ik houd jullie op de hoogte...
23,5 uur later nog steeds bezigBlueSS50 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:10:
Monteur is er nu bij... ik houd jullie op de hoogte...
Gelukkig niet....
hij is 1,5 uur bezig geweest maar heeft niets gevonden. Koelsysteem was nog op druk en foutcode was nog steeds 0 (no error)
Het vreemde is dat hij tot op heden nu gewoon nog aan het werken is.
Installateur gaat nog wel even kijken of er onder garantie nog iets vervangen kan worden omdat het mogelijk de printplaat is. hij is 2 jaar en 1 maand oud.
hij is 1,5 uur bezig geweest maar heeft niets gevonden. Koelsysteem was nog op druk en foutcode was nog steeds 0 (no error)
Installateur gaat nog wel even kijken of er onder garantie nog iets vervangen kan worden omdat het mogelijk de printplaat is. hij is 2 jaar en 1 maand oud.
Andrehj schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:14:
[...]
Je schrijft niet welke EA je hebt, maar een hogere flow is altijd beter, want dan kun je de aanvoertemperatuur verlagen, wat een hoger rendement oplevert.
[...]
Dat is normaal, maar hoe meet je dat? Je hebt blijkbaar geen eigen stroommeter voor de WP, iets wat wel erg aan te raden is (zie TS).
[...]
Dat komt omdat CV-ketels waanzinnig overgedimensioneerd zijn voor het verwarmen van de woning. Die zouden ook een stuk zuiniger kunnen worden als er CV-ketels van bijvoorbeeld 5 kW zouden worden verkocht. Helaas is de kleinste ca 20 kW, waardoor die in de praktijk niet moduleren, maar enkel aan-uit schakelen.
[The Remeha Tzerra CV ketel modultes 1:8 i.e. 3.5-24Kw.]
Ja. Dat is het hele idee van verwarmen met een WP.
De monoblock kan ook zonder gas draaien. Vermogen bij minus 10 is nog steeds 6kw voor de 6kw versie e kan dus gewoon doordraaien
Nu, draait hij nog steeds.... heel koud is het nu ook niet meer. Mogelijk ligt het daar aan...BlueSS50 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:32:
Gelukkig niet....
Omdat hij in zijn laatste week van de garantie zat heeft de installateur toch een garantieverzoek ingediend bij Remeha, deze handelen het nu verder af.
Ik heb een contract bij Feenstra voor mijn CV en een paar jaar geleden een Remeha Elga Ace erbij gezet. Nu krijg ik een mail dat ik moet doorgeven dat er een WP is bijgezet, er veranderen dan dingen en service beurt kost vanzelfsprekend weer meer (terwijl ik zou denken dat de CV veel minder onderhoud kost omdat het nu nog maar 475 m3 per jaar verbruikt). Ik lees her en der dat onderhoud eigenlijk zelf te doen is van de WP. Ik zag ; buitenunit zachtjes afspoelen met water (dat lukt me wel) en een filter schoonmaken? Dat vind ik lastiger, waar zit dat en hoe zou dat moeten?
Ik heb precies dezelfde discussie, onderhoud aan binnenunit is nul, waarom dan 2 keer zoveel betalen?tomdh76 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:40:
Ik heb een contract bij Feenstra voor mijn CV en een paar jaar geleden een Remeha Elga Ace erbij gezet. Nu krijg ik een mail dat ik moet doorgeven dat er een WP is bijgezet, er veranderen dan dingen en service beurt kost vanzelfsprekend weer meer (terwijl ik zou denken dat de CV veel minder onderhoud kost omdat het nu nog maar 475 m3 per jaar verbruikt). Ik lees her en der dat onderhoud eigenlijk zelf te doen is van de WP. Ik zag ; buitenunit zachtjes afspoelen met water (dat lukt me wel) en een filter schoonmaken? Dat vind ik lastiger, waar zit dat en hoe zou dat moeten?
Ben ook wel benieuwd wat voor onderhoud er nodig is aan de Elga Ace. Wie heeft ervaring met wat de installateur aan binnen- en buitenunit uitvoert en is een service abonnement eigenlijk lonend/noodzakelijk??
Bijna niks.Gebo51 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:08:
Ben ook wel benieuwd wat voor onderhoud er nodig is aan de Elga Ace.
Het enige wat je moet doen is:
- Buitenunit beetje schoon maken, vooral bladeren verwijderen die tegen de achterwand aangezogen zijn. Kun je natuurlijk makkelijk zelf.
- Vuilfilter schoonmaken door (met pomp uit) wat water af te tappen. Kun je ook makkelijk zelf.
- Installatie weer bijvullen. Stelt ook al niks voor.
Die service-abonnementen zijn een grote geldklopperij (en een fantastische inkomstenbron voor een installateur).
Wie heeft ervaring met wat de installateur aan binnen- en buitenunit uitvoert en is een service abonnement eigenlijk lonend/noodzakelijk??
maar ik hoor ook verhalen dat zodra er een hybride warmtepomp aangebracht is dat ze geen eens meer onderhoud aan je CV ketel willen doen. Ze zeggen gewoon je contract op.
Terwijl dit niets met elkaar van doen heeft. Pure geldklopperij cq koppelverkoop.
Ik zou best een onderhoud willen laten doen, maar niet op deze manier.
Gelukkig kun je op het internet nog gewoon onderhoudsets kopen met alle pakkingen voor €25,- dus doe ik het maar weer lekker zelf zoals ik altijd al gedaan heb.
Terwijl dit niets met elkaar van doen heeft. Pure geldklopperij cq koppelverkoop.
Ik zou best een onderhoud willen laten doen, maar niet op deze manier.
Gelukkig kun je op het internet nog gewoon onderhoudsets kopen met alle pakkingen voor €25,- dus doe ik het maar weer lekker zelf zoals ik altijd al gedaan heb.
Even een vraagje. Een jaar geleden, heb ik behoorlijk wat moeite gedaan om de EA4 goed in te regelen. Volgens mij draait het allemaal prima.
Het is, met name beneden, comfortabel warm. Zo zelfs dat, hoewel alles op 21c in is gesteld en na het koken, de boel tot ongeveer middernacht naar 21,5 gaat ws door de warmte van het gasfornuis.
Dit is over de laatste 2 dagen het verbruik, gas verbruik ik eigenlijk alleen voor douchen en koken.
Volgens mij best prima maar, hoewel ik daar geen issue mee heb, boven is het structureel iets kouder dan beneden, niet gek opzich, plat dak bitumen zonder extra isolatie (bitumen is 15 jaar terug gedaan en er zit wel glaswol in volgens mij maar geen extra PIR oid onder het bitumen zoals je nu vaak ziet). Maar, ik probeer het wel wat te compenseren.
We hebben zowel boven als beneden volledige vvw. WARP systems.
Beneden is natbouw met aardig wat thermische massa. Boven droogbouw.
Op de verdeler, zitten Grundfos Alpha 1(?) pompen, daar kan je een hoop op instellen.
Mijn gevoel zegt dat ik de pomp beneden vooral zo langzaam mogelijk moet zetten en boven hoger om zo veel mogelijk warmte boven af te zetten. Tips zijn welkom
als je vragen hebt over specifieke instellingen, pluk ik ze wel even uit de Elga. Stooklijn staat uit mn hoofd op 0,8. Het is een jaren 30 huis, wel, afgezien van het dak, goed geisoleerd. Tussenwoning, Hr+ en hr++ glas, geveldelen (want steensmuren) beneden en deels boven nagespouwd van binnen.
Het is, met name beneden, comfortabel warm. Zo zelfs dat, hoewel alles op 21c in is gesteld en na het koken, de boel tot ongeveer middernacht naar 21,5 gaat ws door de warmte van het gasfornuis.
Dit is over de laatste 2 dagen het verbruik, gas verbruik ik eigenlijk alleen voor douchen en koken.
![]() | ![]() |
Volgens mij best prima maar, hoewel ik daar geen issue mee heb, boven is het structureel iets kouder dan beneden, niet gek opzich, plat dak bitumen zonder extra isolatie (bitumen is 15 jaar terug gedaan en er zit wel glaswol in volgens mij maar geen extra PIR oid onder het bitumen zoals je nu vaak ziet). Maar, ik probeer het wel wat te compenseren.
Op de verdeler, zitten Grundfos Alpha 1(?) pompen, daar kan je een hoop op instellen.
Mijn gevoel zegt dat ik de pomp beneden vooral zo langzaam mogelijk moet zetten en boven hoger om zo veel mogelijk warmte boven af te zetten. Tips zijn welkom
Adjust non olet, plerumque...
Het gaat er natuurlijk om dat jullie zelf tevreden zijn en als ik jullie verhaal leest lukt dat wel !! Dus wat zou je eigenlijk nog moeten aanpassen aan de installatie.1nsane schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:40:
Even een vraagje. Een jaar geleden, heb ik behoorlijk wat moeite gedaan om de EA4 goed in te regelen. Volgens mij draait het allemaal prima.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Mijn gevoel zegt dat ik de pomp beneden vooral zo langzaam mogelijk moet zetten en boven hoger om zo veel mogelijk warmte boven af te zetten. Tips zijn welkomals je vragen hebt over specifieke instellingen, pluk ik ze wel even uit de Elga. Stooklijn staat uit mn hoofd op 0,8. Het is een jaren 30 huis, wel, afgezien van het dak, goed geisoleerd. Tussenwoning, Hr+ en hr++ glas, geveldelen (want steensmuren) beneden en deels boven nagespouwd van binnen.
Ik heb eigenlijk alles, hwp uitgezonderd, zelf geinstalleerd dus dan is het ook een vraag van, wat kan er beter? Heb ik het zo optimaal mogelijk ingeregeld?Theovelders schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:31:
[...]
Het gaat er natuurlijk om dat jullie zelf tevreden zijn en als ik jullie verhaal leest lukt dat wel !! Dus wat zou je eigenlijk nog moeten aanpassen aan de installatie.
Wat ik al zei, iets meer warmte boven, zou fijn zijn. Het is niet dat de ijspegels aan de muren hangen. Ik vind het zelf prima zo, iets koeler in de slaapkamers is zelfs wenselijk tov beneden als je het mij vraagt maar hoe kan ik het, met name boven, afregelen verder boven?
Nou, dat is gemakkelijk. Waarom heb je, als je overal VVW hebt, een open verdeler (dus met pomp)? Je kunt een flink stuk efficiency winnen (en het stroomverbruik van die extra pompen besparen) als je de verdelers ombouwt naar of vervangt door gesloten verdelers.1nsane schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:40:
Dan kun je door beneden de kringen wat te knijpen ook eenvoudig meer warmte naar boven sturen.
WARP is géén traditionele vvw. Het is een soort low-profile systeem met dunnere pijpjes. De pomp heb je dus nodig.. de pomp van de EA/CV krijgt het daar niet efficiënt doorheen. Daarom benoemde ik het ook specifiek.Andrehj schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:04:
[...]
Nou, dat is gemakkelijk. Waarom heb je, als je overal VVW hebt, een open verdeler (dus met pomp)? Je kunt een flink stuk efficiency winnen (en het stroomverbruik van die extra pompen besparen) als je de verdelers ombouwt naar of vervangt door gesloten verdelers.
Dan kun je door beneden de kringen wat te knijpen ook eenvoudig meer warmte naar boven sturen.
Knijpen kan ik ze wel (zie foto), ik heb ook de langste groepen minder geknepen dan de kortere groepen.
:strip_exif()/f/image/5nzwbjZ09FvYqcVo0XclTLWJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraagje ivm wat ruis in de leidingen.
Elga ace 4 met HP069 op 12 L/pm en PP016 op 100%
Bij 12 l/pm wat ruis; bij 11 l/pm aanzienlijk stiller, dus daar laat ik HP069 op staan.
Maar waar zet ik nu PP016 op??
Dank alvast
Elga ace 4 met HP069 op 12 L/pm en PP016 op 100%
Bij 12 l/pm wat ruis; bij 11 l/pm aanzienlijk stiller, dus daar laat ik HP069 op staan.
Maar waar zet ik nu PP016 op??
Dank alvast
@Gebo51 gewoon op 100%
Ik heb een aanbod gekregen voor het laten plaatsen van een Remeha Elga Ace Monoblock 8KW die volgens de installateur All-Electric ready is.
De warmtepomp wordt geplaatst in een twee-onder-een-kap woning uit 1984 met de volgende isolatie:
- vloerisolatie vanuit de bouw + nageisoleerd;
- Spouwmuurisolatie vanuit de bouw;
- Dakisolatie vanuit de bouw;
- Beneden oud dubbelglas (geen HR++);
- Boven enkelglas.
De benedenverdieping wordt verwarmd middels vloerverwarming. Het gasverbruik is momenteel 1.500m3. Het plan is om met een hybride warmtepomp te starten en later als de woning beter is geïsoleerd over te stappen naar all-electric.
Ik lees al een tijdje mee met dit topic maar wordt er niet helemaal wijs uit of de Remeha Elga Ace Monoblock all-electric ready is. Kan iemand hier duidelijkheid over geven?
De warmtepomp wordt geplaatst in een twee-onder-een-kap woning uit 1984 met de volgende isolatie:
- vloerisolatie vanuit de bouw + nageisoleerd;
- Spouwmuurisolatie vanuit de bouw;
- Dakisolatie vanuit de bouw;
- Beneden oud dubbelglas (geen HR++);
- Boven enkelglas.
De benedenverdieping wordt verwarmd middels vloerverwarming. Het gasverbruik is momenteel 1.500m3. Het plan is om met een hybride warmtepomp te starten en later als de woning beter is geïsoleerd over te stappen naar all-electric.
Ik lees al een tijdje mee met dit topic maar wordt er niet helemaal wijs uit of de Remeha Elga Ace Monoblock all-electric ready is. Kan iemand hier duidelijkheid over geven?
@Pietje555 dank voor je snelle reactie. Ik laat hem staan 👍
Hoeveel vermogen levert die WP bij je ontwerptemperatuur (zie het algemene L/W WP topic, varieert van -5 in Vlissingen tot -10 in Enschede)?Menno92 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:09:
Ik heb een aanbod gekregen voor het laten plaatsen van een Remeha Elga Ace Monoblock 8KW die volgens de installateur All-Electric ready is.
En hoe wil je SWW doen?
Dat kan, maar zorg wel dat je uitgaat van een realistisch gasverbruik. De laatste drie winters waren erg zacht (meer een soort lange herfst). De laatste redelijke winter was die van 2020/2021. Wat was toen je gasverbruik?De benedenverdieping wordt verwarmd middels vloerverwarming. Het gasverbruik is momenteel 1.500m3. Het plan is om met een hybride warmtepomp te starten en later als de woning beter is geïsoleerd over te stappen naar all-electric.
Ik lees hier voor het eerst dat een Elga Ace all-electric ready zou zijn. Wat zegt de website van Remeha?Ik lees al een tijdje mee met dit topic maar wordt er niet helemaal wijs uit of de Remeha Elga Ace Monoblock all-electric ready is. Kan iemand hier duidelijkheid over geven?
Dank voor het meedenken!Andrehj schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:34:
[...]
Hoeveel vermogen levert die WP bij je ontwerptemperatuur (zie het algemene L/W WP topic, varieert van -5 in Vlissingen tot -10 in Enschede)?
En hoe wil je SWW doen?
[...]
Dat kan, maar zorg wel dat je uitgaat van een realistisch gasverbruik. De laatste drie winters waren erg zacht (meer een soort lange herfst). De laatste redelijke winter was die van 2020/2021. Wat was toen je gasverbruik?
[...]
Ik lees hier voor het eerst dat een Elga Ace all-electric ready zou zijn. Wat zegt de website van Remeha?
SWW zal in eerste instantie worden gemaakt door de CV-ketel en bij een overstap naar All-Electric is het plan om een boilervat aan de WP te koppelen (dus geen warmtepompboiler). Volgens de installateur, een keten die landelijk installeert, is dit allemaal mogelijk met de Remeha Elga Ace Monoblock en is de WP All-electric ready.
Inmiddels heb ik zowel dit forum doorgelezen als alle beschikbare documentatie op de website van Remeha, echter krijg ik dit nergens bevestigd. Ik heb het vermoeden dat de verkoper het zelf ook niet precies weet wat de (on)mogelijkheden zijn.
Aangezien we recentelijk zijn verhuisd heb ik geen inzicht in het historische gasverbruik tijdens koudere jaren van onze woning.
Ook hier een storing (EA 4 sinds 11/2021, radiatoren, goed geisoleerde hoekwoning, HR++ u-waarde 0,80). Winter 21-22 en 22-23 geen problemen gehad ,alhoewel ergens begin '23 een keer een vergrendeling wegens onvoldoende debiet, zonder dat er iets in het systeem was veranderd. Na reset binnenunit alles weer o.k. Zomer '23 nieuwe radiator in de keuken laten installeren. Nu sinds ruim een maand terugkerende storing betreffende het debiet, eerst A.02.22 (waarschuwing debiet), dan H.02.23 (doorstromingsfout systeem) en tot slot E.02.24 (vergrendeling systeemdebiet actief) en dan kapt hij er mee. Na reset op de binnenunit en stroom er even af start hij weer op, op de thermostaat wordt dan vreemd genoeg de buitentemp niet weergegeven, pas na klikken op buitentemp in het menu komt die tevoorschijn. Vervolgens ging het meestal een paar uur of een dag goed. Na overleg met de installateur is monteur van Remeha langsgeweest, heeft de debietmeter vervangen (er schijnt een serie te zijn geweest die fouten geeft door krimp/uitzetten), daarom alsnog onder coulance . Daarna werkte het weer, maar helaas slechts 5 uur, en weer dezelfde storing. In overleg met de installateur in de binnenunit een stekkertje los en weer vast gedaan door mijn zoon, ik zat in het buitenland, (pomp gaat dan blijkbaar maximaal pompen) en alles herhaaldelijk ontlucht, sindsdien gaat het beter, maar toch steeds na 1 of 2 dagen weer hetzelfde verhaal. Vermeld moet worden dat de nieuwe radiator de laatste tijd niet goed warm werd, daar zat dus wel wat lucht in, na herhaaldelijk ontluchten wordt hij nu wel warm, maar het probleem blijft. Debiet staat ingesteld op 17 en pomp op 100%. Knap hinderlijk, maar het wordt een probleem als we een paar dagen of weken weg zijn. Ben ik de enige met dit probleem? Iemand een briljant idee? Ik heb als idee om de Elga los te koppelen van de CV en die met een 2e thermostaat aan te sturen als het onder de 17 graden in huis komt, maar ik weet niet of datkan/mag als de Elga er uit ligt.
Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8
Simpel.Menno92 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:42:
Dank voor het meedenken!
SWW zal in eerste instantie worden gemaakt door de CV-ketel en bij een overstap naar All-Electric is het plan om een boilervat aan de WP te koppelen (dus geen warmtepompboiler). Volgens de installateur, een keten die landelijk installeert, is dit allemaal mogelijk met de Remeha Elga Ace Monoblock en is de WP All-electric ready.
Inmiddels heb ik zowel dit forum doorgelezen als alle beschikbare documentatie op de website van Remeha, echter krijg ik dit nergens bevestigd. Ik heb het vermoeden dat de verkoper het zelf ook niet precies weet wat de (on)mogelijkheden zijn.
Download de installatiehandleiding van die WP van de site van Remeha en kijk wat er in staat over het aansluiten van een SWW-vat.
Vooral de driewegklep is interessant. In de installatiehandleiding van de split Elga Ace komt die helemaal niet voor. Dat betekent dat deze elektrisch helemaal niet aangesloten kan worden, laat staan dat deze in de besturingssoftware ondersteund wordt.
Check dus wat daarover in de handleiding van de monoblock staat of vraag de installateur om toelichting.
Dan zou ik eerst een winter op gas stoken en goed meten (zorg dat je het gasverbruik per dag logt, via een P1-meter of je gasleverancier).Aangezien we recentelijk zijn verhuisd heb ik geen inzicht in het historische gasverbruik tijdens koudere jaren van onze woning.
Lang verhaal. Je zegt dat het debiet ingesteld staat op 17, maar niet welk debiet er daadwerkelijk wordt gehaald. Dat kun je ook uitlezen. Het lijkt me verstandig dat je dat een tijdje gaat monitoren, voordat er op de gok allerlei stekkertjes worden losgehaald.the_medic schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:48:
Ook hier een storing (EA 4 sinds 11/2021, radiatoren, goed geisoleerde hoekwoning, HR++ u-waarde 0,80). Winter 21-22 en 22-23 geen problemen gehad ,alhoewel ergens begin '23 een keer een vergrendeling wegens onvoldoende debiet, zonder dat er iets in het systeem was veranderd. Na reset binnenunit alles weer o.k. Zomer '23 nieuwe radiator in de keuken laten installeren. Nu sinds ruim een maand terugkerende storing betreffende het debiet, eerst A.02.22 (waarschuwing debiet), dan H.02.23 (doorstromingsfout systeem) en tot slot E.02.24 (vergrendeling systeemdebiet actief) en dan kapt hij er mee. Na reset op de binnenunit en stroom er even af start hij weer op, op de thermostaat wordt dan vreemd genoeg de buitentemp niet weergegeven, pas na klikken op buitentemp in het menu komt die tevoorschijn. Vervolgens ging het meestal een paar uur of een dag goed. Na overleg met de installateur is monteur van Remeha langsgeweest, heeft de debietmeter vervangen (er schijnt een serie te zijn geweest die fouten geeft door krimp/uitzetten), daarom alsnog onder coulance . Daarna werkte het weer, maar helaas slechts 5 uur, en weer dezelfde storing. In overleg met de installateur in de binnenunit een stekkertje los en weer vast gedaan door mijn zoon, ik zat in het buitenland, (pomp gaat dan blijkbaar maximaal pompen) en alles herhaaldelijk ontlucht, sindsdien gaat het beter, maar toch steeds na 1 of 2 dagen weer hetzelfde verhaal. Vermeld moet worden dat de nieuwe radiator de laatste tijd niet goed warm werd, daar zat dus wel wat lucht in, na herhaaldelijk ontluchten wordt hij nu wel warm, maar het probleem blijft. Debiet staat ingesteld op 17 en pomp op 100%. Knap hinderlijk, maar het wordt een probleem als we een paar dagen of weken weg zijn. Ben ik de enige met dit probleem? Iemand een briljant idee? Ik heb als idee om de Elga los te koppelen van de CV en die met een 2e thermostaat aan te sturen als het onder de 17 graden in huis komt, maar ik weet niet of datkan/mag als de Elga er uit ligt.
Het was een lang verhaal omdat ik anders te horen zou krijgen dat ik onvoldoende info geef ;-) . Het gemeten debiet is rond de 8 liter per minuut, bij een pompsnelheid van 100%. Er staan 10 radiatoren volledig open. Wat ik dus het vreemdst vind is dat het meer dan 2 jaar goed gaat en er dan een debietprobleem ontstaat.
Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8
@Menno92 Tot nu toe zie je in de software van de ELGA parameters voor SWW. MAAR dat is omdat dezelfde software ook in de mercuria wordt gebruikt
@the_medic Is bij stand alone werking elga of springt de ketel bij? en radiatoren zijn zonder thermostaatknop?
@the_medic Is bij stand alone werking elga of springt de ketel bij? en radiatoren zijn zonder thermostaatknop?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ketel mag bijspringen en heeft dat vorige week ook een paar keer gedaan. Er zijn 4 radiatoren zonder thermostaatknop en de rest wel thermostaatknop, die staan allemaal vol open. En dat heeft dus lang gewoon gewerkt...
Om boven meer warmte te krijgen ten opzichte van beneden moet er meer warm water naar boven en iets minder naar beneden.1nsane schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:40:
Mijn gevoel zegt dat ik de pomp beneden vooral zo langzaam mogelijk moet zetten en boven hoger om zo veel mogelijk warmte boven af te zetten. Tips zijn welkomals je vragen hebt over specifieke instellingen, pluk ik ze wel even uit de Elga. Stooklijn staat uit mn hoofd op 0,8. Het is een jaren 30 huis, wel, afgezien van het dak, goed geisoleerd. Tussenwoning, Hr+ en hr++ glas, geveldelen (want steensmuren) beneden en deels boven nagespouwd van binnen.
Ik zou de dT eerst eens meten over elke groep (dat kan met een goedkope IR meter van een paar tientjes), zowel boven als beneden, en dan besluiten wat nodig is.
Heb net nog eens gekeken in de instellingen, Elga staat nu lekker te draaien, debiet 12 liter/min, de pompsnelheid gaf aan 30%. Bij de instellingen stond de minimumsnelheid voor de pomp op 30%, max op 100%. Heb nu de minimumsnelheid op 50% gezet met het idee dat hij met 30% wel eens onder de 7 l/min zou kunnen komen. Ik ben benieuwd.
Ja, daar heb je het al. Die flow is te laag. Kijk op pagina 53 van de installatiehandleiding, daar staat een gewenst debiet van 12 lpm en een drempel van 7. Als er dus ergens in een circuit iets wijzigt kan hij al naar 7 springen en dan heb je een debietfout.the_medic schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:44:
Het was een lang verhaal omdat ik anders te horen zou krijgen dat ik onvoldoende info geef ;-) . Het gemeten debiet is rond de 8 liter per minuut, bij een pompsnelheid van 100%.
Dat kan al zoiets simpels zijn als koud water in je installatie (koud water is dikker, dus stroomt moeilijker dan wam water).
Je moet echt proberen om die flow naar de gewenste 12 te krijgen, ook al omdat daardoor het rendement van de WP beter wordt omdat je met een lagere aanvoertemperatuur kunt draaien.
Dus meer radiatoren open (hoe staat het met de voetventielen?), en anders leidingweerstanden verlagen door diameters te vergroten en knietjes te vervangen door stromende bochten.
In ieder geval is het rommelen aan stekkertjes hier niet de oplossing.
Ik heb radiatoren uit 1963, ik zie geen instelmogelijkheden aan de voetventielen. En hoe kan het dan 2 jaar wel goed gaan, waren toch echt dezelfde radiatoren, en toen eerder stonden er nog minder open dan nu! Is het slim om de minimum pompsnelheid nog verder te verhogen?
Hallo allemaal, in Februari hebben wij een Elga Ace 6kW aan onze Remeha CV toegevoegd.
'30 rijtjeshuis goed geïsoleerd (dak, hr++/tripel glas) met radiatoren in elke kamer. Google Nest thermostaat in de woonkamer die op 21°C is ingesteld. Aanvoer temperatuur is 35°C.
Het systeem was ingesteld bij de installateur zo dat tot de 12°C buiten het zal alleen de WP draaien, en daarna de CV. Hij zei wel dat het was een gok van ervaring (grote installateur die heel veel HWP in dit soort huizen heeft geïnstalleerd) maar het kon wel aangepast worden.
Tijdens de warmere maanden hebben wij wel veel gas gespaard in vergelijking met 2023, maar nu dat het kouder wordt ben ik niet zo blij: de WP draait bijna de hele dag rond de 1kW met een SCOP van 2.2 (van de WP zelf gemeten).
Ik zou graag weten of mijn verwachtingen te hoog zijn, of het eigenlijk beter kan: wat zeggen jullie?
Bedankt!
EDIT: de A7/W35 SCOP waarde van de specificaties is 4.35. Het zal wel beter kunnen.
'30 rijtjeshuis goed geïsoleerd (dak, hr++/tripel glas) met radiatoren in elke kamer. Google Nest thermostaat in de woonkamer die op 21°C is ingesteld. Aanvoer temperatuur is 35°C.
Het systeem was ingesteld bij de installateur zo dat tot de 12°C buiten het zal alleen de WP draaien, en daarna de CV. Hij zei wel dat het was een gok van ervaring (grote installateur die heel veel HWP in dit soort huizen heeft geïnstalleerd) maar het kon wel aangepast worden.
Tijdens de warmere maanden hebben wij wel veel gas gespaard in vergelijking met 2023, maar nu dat het kouder wordt ben ik niet zo blij: de WP draait bijna de hele dag rond de 1kW met een SCOP van 2.2 (van de WP zelf gemeten).
Ik zou graag weten of mijn verwachtingen te hoog zijn, of het eigenlijk beter kan: wat zeggen jullie?
Bedankt!
EDIT: de A7/W35 SCOP waarde van de specificaties is 4.35. Het zal wel beter kunnen.
[ Voor 4% gewijzigd door malmostoso op 16-11-2024 19:29 ]
De minimale/maximale pompsnelheid zijn helemaal niet relevant.the_medic schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:32:
Ik heb radiatoren uit 1963, ik zie geen instelmogelijkheden aan de voetventielen. En hoe kan het dan 2 jaar wel goed gaan, waren toch echt dezelfde radiatoren, en toen eerder stonden er nog minder open dan nu! Is het slim om de minimum pompsnelheid nog verder te verhogen?
De EA stuurt op het ingestelde debiet. Alleen als de weerstand van het systeem te hoog wordt en de pomp steeds meer vermogen gaat leveren om het debiet te halen is het soms nodig het max vermogen in te stellen.
Dit kan bijvoorbeeld omdat er groepen dicht lopen. Je hebt dan ook het nominaal ingestelde debiet niet nodig.
Er zit naar mijn idee gewoon een obstructie in je afgifte. Filters al eens schoongemaakt?
Nieuwe radiator geplaatst en teflontape gebruikt? Grote kans dat er een stuk tape ergens vast zit.
Thermostaat kranen staan open, maar is het pinnetje ook gangbaar? Radiator zou dan helemaal warm moeten zijn als ze open staan.
Paar uur weg geweest, nu nog eens gekeken: debiet 18l/min bij pompsnelheid van 50%. Radiatoren worden allemaal goed warm dus de kranen doen het. Wat de keukenmannen gebruikt hebben bij de radiator weet ik niet, zijn ervaren mensen. En de stroring deed zich ook al een keer voor voordat die nieuwe radiator er was. Filters heb ik bij mijn weten niet, tenzij ze in de Elga zitten.
Hoe heb je dit overzicht gemaakt? Met name de gewogen graaddagen lijken mij interessant.ny-hardcore schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:47:
[Afbeelding]
Ik ben wel blij met m’n Elga ace 6KW.
Energie verbruik heb ik zo niet bijgehouden in 20-21 maar met die gasprijzen is een verschil van 1m3 per graad dag minder heel heel heel veel stroom denk ik maar.
mindergas.nl iedere dag mn meterstanden uploaden. die lees ik uit met dsmr reader en een p1 meter.edwin2021 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:31:
[...]
Hoe heb je dit overzicht gemaakt? Met name de gewogen graaddagen lijken mij interessant.
cd /pub && more beer