Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:22
the_medic schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:32:
Ik heb radiatoren uit 1963, ik zie geen instelmogelijkheden aan de voetventielen. En hoe kan het dan 2 jaar wel goed gaan, waren toch echt dezelfde radiatoren, en toen eerder stonden er nog minder open dan nu! Is het slim om de minimum pompsnelheid nog verder te verhogen?
Puur theoretisch, geen ervaring, maar zou er geen vuil ergens opgehoopt kunnen zijn (stukje roest)?
Ik realiseer me dat zo'n opmerking je niet echt helpt, want waar zit dat dan, hoe komt zo'n propje in je systeem en vooral hoe krijg je het er uit?
EDIT. Sorry zag nu pas de reactie van Pietje555

[ Voor 3% gewijzigd door ger356 op 17-11-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 18:55
Wij hebben een huis uit 1994 met deels HR++ en tonzon vloerisolatie.

We vebruikten tot 2022 ongeveer 1000m3 gas per jaar voor verwarming. Daarna is er een 3.5kw AC unit gekomen voor onze leefruimte.
Echter zitten we nu vaak met de situatie dat de overige ruimtes soms te koud/vochtig worden.

Daarom zijn we aan het oriënteren op een alternatief voor naast de CV of vervanging van de CV.

We hebben geen vloerverwarming maar alleen radiatoren. Is een remeha elga ace dan überhaupt wel een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
the_medic schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:11:
Paar uur weg geweest, nu nog eens gekeken: debiet 18l/min bij pompsnelheid van 50%.
Huh? Eerst 8 lpm op 100% (erg laag), en nu 18 lpm op 50%? Dat kan natuurlijk niet. Hier is wat aan de hand. Zit je systeem niet vol met troep?
Radiatoren worden allemaal goed warm dus de kranen doen het. Wat de keukenmannen gebruikt hebben bij de radiator weet ik niet, zijn ervaren mensen. En de stroring deed zich ook al een keer voor voordat die nieuwe radiator er was. Filters heb ik bij mijn weten niet, tenzij ze in de Elga zitten.
Dat filter hoort er wel te zitten.
Op pagina 84/85 van de installatiehandleiding staat hoe je het schoon moet maken (en dus ook hoe het er uit ziet). Volgens diezelfde handleiding werd dit filter bij de binnenunit meegeleverd, dus die zou je zeker moeten hebben.

Daarnaast wordt, zeker bij oudere installaties, aanbevolen om een dergelijk vuilfilter met magneet in de retour te installateren:
Afbeeldingslocatie: https://www.cvtotaal.nl/media/catalog/product/cache/68781f5d6b073f18061d9a37ea2ee7be/u/e/ue022wj_-_spirotrap_mb3_2_20x30_cm_300dpi_new_sticker_2_.jpg
(Hier een voorbeeld van Spirotech, maar ze zijn er ook van andere merken).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
@andrejh Dat filter hoort er wel te zitten.
Op pagina 84/85 van de installatiehandleiding staat hoe je het schoon moet maken (en dus ook hoe het er uit ziet). Volgens diezelfde handleiding werd dit filter bij de binnenunit meegeleverd, dus die zou je zeker moeten hebben.
Daarnaast wordt, zeker bij oudere installaties, aanbevolen om een dergelijk vuilfilter met magneet in de retour te installateren.

Het extra magneetfilter is geïnstalleerd, bij schoonmaken bleek er praktisch niets in te zitten. Van het filter binnenin de Elga wist ik niets (ik weet het RTFM), de installateur heeft het daar blijkbaar ook niet over gehad, het zou fijn zijn als de Etwist thermostaat even zou aangeven dat dit filter wellicht vuil zou kunnen zijn. Gaan we naar kijken (mijn zwager had me intussen een YT filmpje daarover gestuurd. Dank voor alle adviezen en meedenken.

edit: het lijkt er op dat er over de Elga wordt gesproken hierboven, niet over de Elga Ace, op pag. 84/85 gaat het in mijn handleiding over activiteiten aanpassen. Elders, op pag. 103, wordt gesproken over een 400 micrometer filtertje in een soort gaskraan op de retour in de unit. Deze kraan zoeken wij nog naar.

edit 2: de kraan is niet te vinden in de binnenunit, wellicht is deze vervallen bij latere units. Wat wel opvalt is dat er een hele lichte lekkage is op de aansluiting van de aanvoer aan de bovenzijde van de warmtewisselaar. Dat lijkt me niet zoals het hoort, maar of dat iets met het probleem te maken heeft
(valse lucht)? Morgen maar weer eens bellen met installateur, wordt m.i. tijd dat deze zelf eens iemand stuurt

edit 3: op pag. 36 van de installatiehandleiding staat : installeer het meegeleverde 400micrometer filter OF het optionele magnetische filter op de verwarmingsretour. Dat laatste zit er dus, en is al 2x "schoongemaakt".

[ Voor 36% gewijzigd door the_medic op 17-11-2024 13:29 . Reden: extra info ]

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
Menno92

De EA monoblock is electric ready. ik heb de 6kw nu 1 maand in gebruik en als ik de ketel uitzet draait de HP gewoon door. Ben nog eea aan het testen en instellen en heb geen ervaring op de koude dagen. Je zult wel moeten testen of je al op lagere watertemperatuur CV kunt draaien van je ketel. Wij draaien al jaren op 50 graden en afgelopen winter op 45 graden gedraaid, verbruik voor CV was ca. 800 m3 vorig jaar. Tevens ventilatoren onder de radiatoren gezet. Geen vloerverwarming aanwezig.

Ons huis is jaren70 met spouw, vloer en dak naisolatie en grotendeels HR++ glas

[ Voor 7% gewijzigd door mt66 op 17-11-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
@the_medic vaak wordt het meegeleverde filter niet geplaatst als een ander filter gemonteerd is, dus kan kloppen dat hij er niet zit.
Op juiste manier schoongemaakt? Dus met pomp UIT? Je moet de stekker er uit trekken voor schoonmaken of naar beneden bewegen van de magneet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
[b]Pietje555 in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"Pietje555
Op juiste manier schoongemaakt? Dus met pomp UIT? Je moet de stekker er uit trekken voor schoonmaken of naar beneden bewegen van de magneet.
Dat weet ik niet meer helaas. Zal dat bij de volgende blokkering nog eens doen. Heb inmiddels de debietgrenswaarschuwing HP069 verlaagd naar 8 liter, zien of dat helpt.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@the_medic de lage debiet waarschuwing is van dezelfde sensor als de debiet uitlezing (AM056). Je kunt dus geen hoog debiet meten en een debiet laag alarm krijgen.
Ingestelde debiet HP069
Gemeten debiet AM056
Debiet waarschuwing HP011 (normaal op 7 laten staan)
Max toegestaan toerental pomp PP016
Gemeten toerental AM010

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Wat handig zou zijn : een grafiek met het debiet,maar die is er niet. Ik meet dus op het ene moment 18l/min en een tijdje later komt er een waarschuwing, die je alleen maar kan zien als je continu voor de unit of de thermostaat blijft staan; dat gaat me een beetje te ver. Om de een of andere reden (fabrieksinstelling ws.) stond de waarschuwing op 12l/min, nu dus op 8. Als ook dat misgaat et ik hem maar eens op 6l/min, zou geen kwaad moeten kunnen m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 19:26
the_medic schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:19:
Wat handig zou zijn : een grafiek met het debiet,maar die is er niet. Ik meet dus op het ene moment 18l/min en een tijdje later komt er een waarschuwing, die je alleen maar kan zien als je continu voor de unit of de thermostaat blijft staan; dat gaat me een beetje te ver. Om de een of andere reden (fabrieksinstelling ws.) stond de waarschuwing op 12l/min, nu dus op 8. Als ook dat misgaat et ik hem maar eens op 6l/min, zou geen kwaad moeten kunnen m.i.
Kan wel hoor, modbus module kopen - daar kan je het actuele debiet vrij makkelijk mee uitlezen. Maar lijkt me dat je al genoeg weet, de installateur is aan zet. NB- het is precies wat @Pietje555 aangeeft, Elga stuurt op debiet, pomp past zich aan - ik meet inmiddels 1 jaar met de modbus module en het is volkomen stabiel. Je kan wel wat met het max pomp vermogen spelen maar dat is met name om de aanvang snelheid iets te dempen; dat zie je terug in de spikes van het debiet, maar meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@the_medic je installateur (en als je het zelf koopt) kan met de Remeha Service kit een laptop aan je AE hangen. Met Recom, gratis programma in Microsoft Store, kun je hele mooie grafieken maken
Ik heb zo de hele installatie ingeregeld omdat je in de grafieken direct ziet wat de temperaturen en COP doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Ik wist wel dat je alles kunt uitlezen, snap alleen niet dat Remeha dat niet via de app beschikbaar maakt. Scheelt een hoop gedoe, zeker voor een bejaarde zoals ik ;-) . Het is allemaal niet zo vreselijk, tot ik een paar weken van huis ben en het echt gaat vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Niet meer dan logisch. Kan je je cv ketel uitlezen met een app?of je auto? Inregelen is niet bedoeld voor consumenten, maar voor professionals die weten wat ze doen.
Sommige hebben het als hobby, maar je moet er wel de juiste kennis voor hebben en veel tijd en geld voor de juiste apparatuur voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Zit wel wat in. Zojuist toevallig de eerste waarschuwing op de Etwist gezien (waarschuwing debiet), ga ik kijken op de unit, pompsnelheid 50%, debiet 0,00l/min.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 16:28

Fremske

and change the world

Vraagje waar zit de aanvoer temperatuur sensor van de Elga Ace die de waarde toont op de eTwist —> Toestel —> water temperatuur

Zo meet ik in dit voorbeeld.
Aanvoer temp buiten unit: 29,4 graden
Aanvoer warm water op de eTwist: 28,5 graden
Aanvoer temperatuur op leiding: 27,0 graden
Aanvoer vloerverdeler: 27,0 graden.

Ik zou graag deze verschillende waardes beter willen begrijpen en relateren.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Die is te zien op plaatjes in de handleiding, ergens recht onder in de binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksman
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-03 19:54
Chris96 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:14:
Wij hebben een huis uit 1994 met deels HR++ en tonzon vloerisolatie.

We vebruikten tot 2022 ongeveer 1000m3 gas per jaar voor verwarming. Daarna is er een 3.5kw AC unit gekomen voor onze leefruimte.
Echter zitten we nu vaak met de situatie dat de overige ruimtes soms te koud/vochtig worden.

Daarom zijn we aan het oriënteren op een alternatief voor naast de CV of vervanging van de CV.

We hebben geen vloerverwarming maar alleen radiatoren. Is een remeha elga ace dan überhaupt wel een optie?
Ik heb een aardig gelijkwaardige situatie, en ik heb zojuist remeha de opgegeven een all in one 4kw te plaatsen bij mij thuis.
Zou met de huidige radiatoren goed moeten werken en ik ga het avontuur aan.
Maak anders een afspraak met ze in een van de exspriance (?) Punten / winkels van ze, ik was in Arnhem en ben daar goed geholpen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
marksman schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:27:
[...]

Ik heb een aardig gelijkwaardige situatie, en ik heb zojuist remeha de opgegeven een all in one 4kw te plaatsen bij mij thuis.
Maak anders een afspraak met ze in een van de exspriance (?) Punten / winkels van ze, ik was in Arnhem en ben daar goed geholpen.

Mijn ervaring met het experience center in Haarlem is heel anders. Oppervlakkig advies, slechte communicatie, wanhopige planning en de installateur die ze stuurden komt mijn huis nooit meer in. Na een hoop gedoe wel een goede installateur, maar ook die kan ik nu al heel veel leren. Bestelde wel een Blue tooth module voor me, die ik er zelf ingezet heb. (Was Elga Ace met een losse Tzerra Ace.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-04 21:47
Ik merkte vorig jaar dat ik in de stille modus veel minder defrosts had. In plaats van de stille modus inschakelen heb ik dit seizoen het vermogen op 40% ingesteld. Het opgenomen vermogen (heb de EA6) komt daardoor niet boven de 940 watt. Het huis blijft desondanks prima warm en ik heb vandaag (het is vanmorgen 1 graad) en ook de afgelopen dagen geen enkele defrost gehad. Gasverbruik heb ik evenmin, ik heb de CV-ketel afgeschakeld voor verwarming, deze produceert alleen douchewater. Wellicht een tip voor anderen om het zo te doen? Ik voorkom defrosts liever omdat ze slecht zijn voor de COP en voor de levensduur van de Elga. Op zo laag vermogen draaien weet kennelijk defrosts te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bart22 op 20-11-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32
Bart22 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:41:
Ik merkte vorig jaar dat ik in de stille modus veel minder defrosts had. In plaats van de stille modus inschakelen heb ik dit seizoen het vermogen op 40% ingesteld. Het opgenomen vermogen (heb de EA6) komt daardoor niet boven de 940 watt. Het huis blijft desondanks prima warm en ik heb vandaag (het is vanmorgen 1 graad) en ook de afgelopen dagen geen enkele defrost gehad. Gasverbruik heb ik evenmin, ik heb de CV-ketel afgeschakeld voor verwarming, deze produceert alleen douchewater. Wellicht een tip voor anderen om het zo te doen? Ik voorkom defrosts liever omdat ze slecht zijn voor de COP en voor de levensduur van de Elga. Op zo laag vermogen draaien weet kennelijk defrosts te voorkomen.
Denk dat het heel veel van de situatie afhangt, zoals isolatie van je huis enz. Wel goede tip denk ik.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Hoe kan ik de eTwist nauwkeurig laten meten?
Momenteel geeft die 19 graden terwijl ik met twee andere meters 17.82 meet. Hij zou dus als allang moeten reageren op de temperatuur schommeling in de binnenruimte. Ik heb de hypertensie in de geavanceerde instelling op 6 staan.

Daarbij merk ik ook minder defrost als je het vermogen beperkt. Alleen komt er met een Elga 4 dan nauwelijks nog iets uit.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Fremske schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:17:
Hoe kan ik de eTwist nauwkeurig laten meten?
Momenteel geeft die 19 graden terwijl ik met twee andere meters 17.82 meet. Hij zou dus als allang moeten reageren op de temperatuur schommeling in de binnenruimte. Ik heb de hypertensie in de geavanceerde instelling op 6 staan.

Daarbij merk ik ook minder defrost als je het vermogen beperkt. Alleen komt er met een Elga 4 dan nauwelijks nog iets uit.
Deze staat bekend om niet-nauwkeurige metingen. Ik zou een geijkte meter gebruiken en adv die waardes de E-Twist bijstellen.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Welke setting hanteer je hiervoor?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Als je door vermogen beperken minder defrosts hebt en toch het huis warm blijft dan heb je je stooklijn waarschijnlijk te hoog staan.
Ik heb een EA6, nauwelijks defrosts (alleen vanmorgen met de sneeuw) en hij loopt meestal op 450-550W. Vaak gaat hij zelfs overdag even uit als hij te lang op minimaal vermogen draait en boven de stooklijn blijft.
De regeling kan het dus ook automatisch zonder exotische ingrepen te doen. Daar is ze voor gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0e47rwZ9xZdM651ZFXwe1OTYCF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b5i0Tm3FJgyW2zMLIVoHQVN1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Pietje555 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:29:
Als je door vermogen beperken minder defrosts hebt en toch het huis warm blijft dan heb je je stooklijn waarschijnlijk te hoog staan.
Ik heb een EA6, nauwelijks defrosts (alleen vanmorgen met de sneeuw) en hij loopt meestal op 450-550W. Vaak gaat hij zelfs overdag even uit als hij te lang op minimaal vermogen draait en boven de stooklijn blijft.
De regeling kan het dus ook automatisch zonder exotische ingrepen te doen. Daar is ze voor gemaakt.
[Afbeelding]
Mooi plaatje, zo stabiel is het hier niet. Ik heb dan ook een EA4 met minder vermogen en loop dus eerder tegen defrost aan.

Werk jij nog met na regeling? Voor kamers buiten de woonkamer? Ik merk dat, wanneer 1 van de radiatoren boven opengaat, er een plons koud water in het circuit komt waardoor de warmte pomp gaat accelereren. Dat triggert dan een defrost en weer een acceleratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVxQPjAF-A24D5wrrDGQrhQ72I4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMPCY78FC4XmSJX8iAVVmKrT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PDup2ymZokZQiIUqOumiAlN6Q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0mJ7pfdOzZLRkxBz1UkhwSr1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
In plaats van de stille modus inschakelen heb ik dit seizoen het vermogen op 40% ingesteld.
Met welke parameter heb je dat gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@rft80 Ik heb boven radiatoren, maar die staan allemaal open met speedfans. Mijn CV water is niet warm genoeg om de slaapkamers boven de 19 gr te krijgen.
Ik heb vandaag wel mijn 0,5 gr nachtverlaging uitgeschakeld (07.00). Ik zie toch dat dit voor verstoring in het systeem zorgt.
De defrosts zijn voornamelijk door sneeuw wat in de condensor waait en blijft plakken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h25khN_lkDQN67y59oNgL20wopI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZXlVRh3aLgAgCOnonPla2rZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart22
waldi62 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:17:
[...]

Met welke parameter heb je dat gedaan?
AP092

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Dank je.
Dat is wel apart: mijn Mercuria Ace heeft deze mogelijkheid (parameter) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
Pietje555 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:29:
[Afbeelding]
Ik heb uiteraard liever dat ik er geen omkijken naar heb, dus alle tips zijn welkom. Mijn stooklijn staat eerder aan de lage kant dan aan de hoge. De Elga gaat er regelmatig 1 of 2 graden overheen omdat de kamerthermostaat aangeeft dat dat nodig is (War + RR). Dat gebeurt ook als ik na nachtverlaging in de ochtend een halve graad verhoog. Volledig WAR regelen lukt niet, invloed van wind is bij onze hoekwoning te groot. De Elga wil zsm de gevraagde temperatuur bereiken, ik heb liever dat hij het wat rustiger aan doet en vandaar die vermogensbeperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
waldi62 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:08:
[...]

Dank je.
Dat is wel apart: mijn Mercuria Ace heeft deze mogelijkheid (parameter) niet.
Dat is inderdaad bijzonder, ik dacht dat de software nagenoeg gelijk was. Zit er wel een stille modus op? Die reduceert bij mij met circa 50% en doet dus eigenlijk hetzelfde. Is alleen niet verder regelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
Bart22 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:16:
[...]

Dat is inderdaad bijzonder, ik dacht dat de software nagenoeg gelijk was. Zit er wel een stille modus op? Die reduceert bij mij met circa 50% en doet dus eigenlijk hetzelfde. Is alleen niet verder regelbaar.
Ja, stille modus heeft hij wel, daar draai ik op, zelfs nu met 4-6 graden buiten. Deze beperkt het vermogen in mijn geval op 800 W, daar draait hij nu ononderbroken op sinds gisteren en zonder stops/defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 18:55
marksman schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:27:
[...]

Ik ben afgelopen dagen aan het experimenteren geweest met CV aanvoer temperatuur. Met buiten temperaturen van afgelopen dagen (0-3 graden) 19 graden met 45 graden water temperatuur na 3 uur stoken. Ik vermoed dat onze radiatoren te klein zijn in onze leefruimte ondanks te speed comfort. Met 50 graden krijg ik het maximaal 19.8
Terwijl onze 3.5kw airco geen probleem heeft met 22 graden op het zelfde oppervlak.

Ik ben daarom heel benieuwd naar je ervaringen zodra de elga ace geïnstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
De laatste weken heeft de Elga Ace 4 kW keurig stabiel gedraaid. De hele dag pruttelen op 200 a 300 Watt met bijna elke dag wel een downtijd van een paar uur. Ook toen het een paar weken geleden 's nachts rond de 5 graden was, ging dat allemaal prima. Huis constant op 20 graden.
Maar de laatste 2 dagen zie ik onrust.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXxu9jJJILgH2M-m1_TEVzvqSBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHwpkmAmxj8ETosfPuQJ9MhH.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zullen wel defrosts zijn. Ik heb de aanvoertemperatuur er bijgezet en daar zie je inderdaad de watertemp in het systeem enorm variëren op dezelfde momenten.

geg: Oude boerderij die ik redelijk heb nageisoleerd. Boven vloerverwarming met open verdeler die op 30 staat en beneden voornamelijk radiatoren die helemaal openstaan. 160 m2 vloeroppervlak met een open trap. ik heb de biv temp even naar -5 gezet om het beeld helder te hebben (CV doet dus niet mee). De strategie staat op weersafhankelijk met de hoek stooklijn 0,4 en voetpunt 20. verschil temp in en uit varieert tussen de 2,5 en 4 graden (zal ook wel te maken hebben als de verdeler boven gaat knijpen). De boel is comfortabel met toevoertemp rond de 30 graden.

Het valt me wel tegen dat je al bij temp 3 - 5 graden bevriezing krijgt. Zijn er nog parameters waar je aan kunt draaien om het aantal defrosts lager te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Laatst online: 08-09 20:08
Misschien een hele domme vraag…

Ik heb in de EA aangegeven dat CV pas mag meewerken bij een temperatuur van 0 graden of lager. Vannacht is het nog net boven de 0 graden, maar toch heeft de CV 2 kuub verbruikt en gister 1. Waar kan dat aan liggen? Of moet ik nog een andere instelling aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ger356 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:24:
De laatste weken heeft de Elga Ace 4 kW keurig stabiel gedraaid. De hele dag pruttelen op 200 a 300 Watt met bijna elke dag wel een downtijd van een paar uur. Ook toen het een paar weken geleden 's nachts rond de 5 graden was, ging dat allemaal prima. Huis constant op 20 graden.
Maar de laatste 2 dagen zie ik onrust.

[Afbeelding]

Dat zullen wel defrosts zijn. Ik heb de aanvoertemperatuur er bijgezet en daar zie je inderdaad de watertemp in het systeem enorm variëren op dezelfde momenten.

geg: Oude boerderij die ik redelijk heb nageisoleerd. Boven vloerverwarming met open verdeler die op 30 staat en beneden voornamelijk radiatoren die helemaal openstaan. 160 m2 vloeroppervlak met een open trap. ik heb de biv temp even naar -5 gezet om het beeld helder te hebben (CV doet dus niet mee). De strategie staat op weersafhankelijk met de hoek stooklijn 0,4 en voetpunt 20. verschil temp in en uit varieert tussen de 2,5 en 4 graden (zal ook wel te maken hebben als de verdeler boven gaat knijpen). De boel is comfortabel met toevoertemp rond de 30 graden.

Het valt me wel tegen dat je al bij temp 3 - 5 graden bevriezing krijgt. Zijn er nog parameters waar je aan kunt draaien om het aantal defrosts lager te krijgen?
Dit hoort bij een L/W warmtepomp.
Jij hebt een relatief kleine warmtepomp voor een oude nageisoleerde boerderij, die moet nu op hoog vermogen draaien.
Als een warmtepomp op hoog vermogen draait, dan moet er veel warmte worden onttrokken uit de buitenlucht en moet de verdamper dus flink kouder zijn dan de buitenlucht.
Met een grotere warmtepomp heb je een groter verdamperoppervlak, dus minder lage verdampertemperatuur nodig, minder snel defrosts.
Maar je lijkt het verder aardig ingeregeld te hebben. Waren de prestaties de afgelopen maanden OK?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
aVo0m. schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:34:
Misschien een hele domme vraag…

Ik heb in de EA aangegeven dat CV pas mag meewerken bij een temperatuur van 0 graden of lager. Vannacht is het nog net boven de 0 graden, maar toch heeft de CV 2 kuub verbruikt en gister 1. Waar kan dat aan liggen? Of moet ik nog een andere instelling aanpassen?
Bij een defrost wordt de ketel ingeschakeld, ongeacht de instelling wanneer de ketel mee mag gaan doen. Als je ieder uur een defrost hebt gehad zou dat wellicht het verbruik aan gas verklaren. Overigens is hier een oplossing voor: ik heb zelf het Cv- deel in de ketel uitgezet. Hij functioneert alleen nog voor douchewater. De Elga ‘denkt’ dus de ketel bij te schakelen maar die doet in de praktijk niks. Uiteraard moet de Elga het wel aankunnen om het zonder de ketel te redden. Bij mij lukt dat tot dusver (2e seizoen), waarschijnlijk omdat het buffervat voldoende capaciteit heeft voor een defrost zonder ketelhulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Ah duidelijk, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Bart22 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:58:
[...]

Bij een defrost wordt de ketel ingeschakeld, ongeacht de instelling wanneer de ketel mee mag gaan doen. .
Dat klopt niet. De cv wordt alleen bijgeschakeld als de aanvoer temperatuur te ver terug zakt. Op het moment dat de warmte pomp niet binnen de tijd (die je zelf instelt) de aanvoer temperatuur haalt en de buitentemperatuur ligt onder je grenswaarde alleen dan schakelt de cv bij.

Als de instellingen te scherp staan zal je dan ook zien dat je in een vrije val komt. De defrost haalt warmte uit je radiator circuit en het water zal kouder en kouder worden.

Er zit waarschijnlijk iets anders wat dit veroorzaakt in de instellingen van @aVo0m. - 1m3 kan een lange douche zijn :) 2m3 is wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
3-5 graden zit er meer vocht in de buitenlucht dan onder het vriespunt. Bij echte vrieskou draait de warmtepomp een stuk rustiger. Minder energie dus meer gas, maar een stuk minder defrost momenten.

Hier eerder al opgemerkt, je kan m bij dit weer afknijpen, bijvoorbeeld door modulatie op max 75% te zetten. De pomp draait dan rustiger, defrost frequentie gaat omlaag maar je zal dan waarschijnlijk iets meer gasverbruik zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
@aVo0m. Zou parameters even checken, HP051 zou af fabriek op -15 moeten staan, deze lekker laten staan, wat heb je bij HP030 en HP000?

Ter achtergrond, Hp051 is de temperatuur waarbij de warmte pomp niet meer mee doet, hp000 is de temperatuur waarbij de cv niet mee mag doen en hp30 de tijd (in min) hoe lang de pomp het alleen mag proberen bij temperaturen tussen hp000 en hp051

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:23

j10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0t_Xh7jwY29lv-5UsdW-YSY44I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDDDAtopkjtelZo4R7TjZAJE.jpg?f=fotoalbum_large

Op advies o.a van dit forum mijn thermostaat vervangen door een etwist maar dit ziet er niet goed uit
er zit wel een of2 defrost maar niet meer
graag hulp mening?
elga ace 4 kw
wat instellingen
hp 000 3gr
HP030 60min
HP 061 geen
stooklijn 1.5
CP 780 buiten en ruimteregeling
thermostaat lijkt wel alleen aan uit te doen maar lijkt goed te werken en geeft gegevens van elga door
alleen geeft de temp wel te hoog aan
graag wat te doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
j10 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:22:
[Afbeelding]

Op advies o.a van dit forum mijn thermostaat vervangen door een etwist maar dit ziet er niet goed uit
er zit wel een of2 defrost maar niet meer
graag hulp mening?
elga ace 4 kw
wat instellingen
hp 000 3gr
HP030 60min
HP 061 geen
stooklijn 1.5
CP 780 buiten en ruimteregeling
thermostaat lijkt wel alleen aan uit te doen maar lijkt goed te werken en geeft gegevens van elga door
alleen geeft de temp wel te hoog aan
graag wat te doen ?
Je gegevens zijn te summier voor goed advies maar als dit het verbruik van vandaag is dan zie je waarschijnlijk gewoon de defrosts. Daar had ik er de afgelopen 10 uur ook 9 van (westen van het land), en gisteren nul.

• j10

j10

Nee maar 1 defrost zie dat aan mijn gasmeter
alleen radiateren houd het nog wel goed warm tot nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@j10 Ziet er normaal uit. Je EA draait na de defrost vol vermogen en regelt soms zelfs al weer terug. Echter zorgt het huidige weer dat je op vol vermogen veel defrosts krijgt.
Pas als je watertemperatuur tijdens de defrost onder de 21 gr komt start hij de gasketel als beveiliging.
Blijkbaar is dat bij jou zelden nodig.
Wil je minder defrosts dan moet je de CV ketel meer vrijgeven zodat de EA het niet op volle kracht in zijn eentje moet doen.

• j10

j10

dank , kun je ook zo zeggen welke parameter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@j10 HP030 op nul laten staan zoals Remeha dat bedacht heeft.
Als deze parameter op 0 is ingesteld, wordt de active­ringsvertraging van de bijverwarming ingesteld op basis
van de buitentemperatuur.

• Tukkertje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-01 20:21
Wat is de echte waterdruk?
Elga Ace geeft 1,4 aan terwijl de CV (Nefit Trendlijn) 1,9 aangeeft.
Beiden staan op dezelfde verdieping naast elkaar.
Is zo'n verschil normaal?

• Fremske

Fremske

and change the world

Hier ook om de 45min een defrost met temperaturen tussen 0 - 2 graden.
Dit is nu eenmaal het probleem met een EA4.
Bij vrieskou met een zonnetje presteert de Elga veel beter dan met deze temperatuur en veel vocht in de lucht.

Alleen zie ik dat tijdens de defrosts mijn aanvoer temp niet zakt onder de 24 graden (terwijl 30 graden voldoende is) en dat toch iedere keer de Tzerra (CV) moet bijspringen. Ik had verwacht dat dit niet nodig is omdat de Elga zelf na een defrost tot 30 graden aanvoer kan komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMJw66GpF4MG1_AT55phy65cANg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGOsRqWE0LKOJLRsySHnntwT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2fXHoFIWyH-aCeY7x6k7v1XOMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O8CuiJxA8E57EqjIiUiStOgL.png?f=fotoalbum_large

Back to the future

• 1nsane
Ik heb vandaag een interessante situatie.

De thermostaat staat op 21c ingesteld. Maar dit was vanochtend het beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng7sI988QPnDCllLat2YtzlYXJE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XAxxVZTzHyxApeTgTX9uZFIR.png?f=fotoalbum_large

De temp beneden was vanochtend 19c dus dan zou je denken dat hij van 500w op gaat schalen naar hoger vermogen om de boel warm te krijgen maar in plaats daarvan ging hij in stand-by. Ik had haast om naar werk te gaan dus om de vrouw tevreden te stellen maar even snel wat in de eTwist lopen frotten en de stooklijn naar 0,9 ipv 0,8 en de aanwarmsnelheid naar 1 stand sneller gezet vanaf normaal.

Pas toen ik vanaf werk in de app van Remeha de temp naar 22c zette, sloeg hij aan en kroop hij naar ongeveer 1200w en begon hij zn best te doen. De aanvoerleidingen voelen wel warmer dan de terugvoer maar nog niet heul warm. De cv heeft nog niet bijgesprongen en we zitten nu op 19,5c.

Wat gaat hier mis?

• rft80
Fremske schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:08:

Alleen zie ik dat tijdens de defrosts mijn aanvoer temp niet zakt onder de 24 graden (terwijl 30 graden voldoende is) en dat toch iedere keer de Tzerra (CV) moet bijspringen. Ik had verwacht dat dit niet nodig is omdat de Elga zelf na een defrost tot 30 graden aanvoer kan komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hp030 hoger zetten wellicht? Dan geef je de Elga wat meer tijd om het te proberen.

• rft80
1nsane schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:36:
Ik heb vandaag een interessante situatie.

De thermostaat staat op 21c ingesteld. Maar dit was vanochtend het beeld:

[Afbeelding]

Pas toen ik vanaf werk in de app van Remeha de temp naar 22c zette, sloeg hij aan en kroop hij naar ongeveer 1200w en begon hij zn best te doen. De aanvoerleidingen voelen wel warmer dan de terugvoer maar nog niet heul warm. De cv heeft nog niet bijgesprongen en we zitten nu op 19,5c.

Wat gaat hier mis?
Kan je iets meer informatie delen? HP000, HP030, HP051, gebruik je ruimte, war of war+?

rft80 in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

• 1nsane
rft80 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:57:
[...]

Kan je iets meer informatie delen? HP000, HP030, HP051, gebruik je ruimte, war of war+?

rft80 in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
Hp000 2,0c
Hp030 0min
Hp051 -15c

War stond op automatisch, nu op binnen/buiten icm etwist

[ Voor 8% gewijzigd door 1nsane op 21-11-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
1nsane schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:56:
[...]

Hp000 2,0c
Hp030 0min
Hp051 -15c

War stond op automatisch, nu op binnen/buiten icm etwist
Het wordt wat warmer maar zou die HP000 iets aanpassen en kijken hoe het dan de komende weken gaat. richting de 4 graden bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
rft80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:37:
[...]

Het wordt wat warmer maar zou die HP000 iets aanpassen en kijken hoe het dan de komende weken gaat. richting de 4 graden bijvoorbeeld.
Dat was het inderdaad. Op zich kan de EA4 ook wel onder nul redelijk uit de voeten maar juist met dit soort weer, 5 graden, net boven de grens waarbij de CV bij mag springen, vochtige lucht, is het blijkbaar net te veel om boven de 19c uit te komen. Enfin, nu is het weer lekker warm in huis.

Heb hem op 6c gezet voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Tukkertje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:08:
Wat is de echte waterdruk?
Elga Ace geeft 1,4 aan terwijl de CV (Nefit Trendlijn) 1,9 aangeeft.
Beiden staan op dezelfde verdieping naast elkaar.
Is zo'n verschil normaal?
Ook bij mij een verschil van een halve Bar en de Elga Ace en de Tzerra Ace hangen naast elkaar. Ik hou het op meetverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
De circulatie pomp van de warmtepomp geeft een verschil tussen de zuig- en perszijde, bij mijn pomp maximaal 0.8 bar.
Om de meters te vergelijken moeten beide pompen uit staan.
Ook een hoogteverschil (bijvoorbeeld: 1 toestel op de 1ste verdieping en het andere op de begane grond) geeft een andere waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
ger356 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:52:
[...]

Ook bij mij een verschil van een halve Bar en de Elga Ace en de Tzerra Ace hangen naast elkaar. Ik hou het op meetverschillen.
Bij mij is het verschil 0.3 bar, maar als de waterpomp in de Elga niet draait zijn ze gelijk. Gedurende de hele zomer dus. Het lijkt erop dat de pomp in de Elga een soort stuwing oproept die de meter op de CV interpreteert als hogere waterdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Bart22 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:33:
[...]

Bij mij is het verschil 0.3 bar, maar als de waterpomp in de Elga niet draait zijn ze gelijk. Gedurende de hele zomer dus. Het lijkt erop dat de pomp in de Elga een soort stuwing oproept die de meter op de CV interpreteert als hogere waterdruk.
Nee, de pomp van de EA doet dienst als circulatiepomp en de 0,3 bar zijn je leiding verliezen. De toevoer en retour van je cv ketel zijn kortgesloten op de openverdeler in de EA en kunnen geen drukverschil hebben. Dit is dus alleen de statische druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
rft80 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:30:
@aVo0m. Zou parameters even checken, HP051 zou af fabriek op -15 moeten staan, deze lekker laten staan, wat heb je bij HP030 en HP000?

Ter achtergrond, Hp051 is de temperatuur waarbij de warmte pomp niet meer mee doet, hp000 is de temperatuur waarbij de cv niet mee mag doen en hp30 de tijd (in min) hoe lang de pomp het alleen mag proberen bij temperaturen tussen hp000 en hp051
HP051 stond origineel op -5 graden en had ik zelf naar -15 graden gezet
HP000 stond origineel op 15 graden, maar die heb ik naar 0 graden gezet
HP030 nooit naar gekeken en staat nu standaard op 0 minuten

Hieronder nog instellingen wat eerst origineel was en wat ik daarna van heb gemaakt of heb laten staan:

CP730 van extra langzaam naar langzaamst
PP015 3 min nalooptijd
PP016 van 100% naar 70%
PP018 30%
AP063 van 70 graden naar 45 graden
HP069 12 liter per minuut
CP000 van 70 graden naar 45 graden
CP230 van 1.7 naar 1.0 (stooklijn)

Hieronder wat foto’s (let op heb geen meter apart voor de warmtepomp)
Ik heb lage temperatuurverwarmingen in de slaapkamers. Die kunnen 35 graden aan. Ik voel geen warmte vanuit de verwarming, maar de slaapkamers blijven toch constant 17 graden en badkamer 18,5 graden. Woonkamer is constant 20 graden en thermostaat staat ook 24 uur per dag op 20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpa93eFuvFaVQGyxb2e8OQnQ_yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9frndZbsrNExuR2tAKUfxba.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK0i6U0-RhF5O0ECCBU7cxnKGyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wSHSTC6SmyZbR0M5zoUZOVzx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3uwZbl9-KKBcmYiOIEsS-jYJG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lhKOGDTJ9symh6UUMVfxWzgG.png?f=fotoalbum_large

Boven was gister, onder is vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hz4p1wJcNP7o3cQasgt_iGPcY2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5APPlYEKDOCILSTYySOJXf2.jpg?f=fotoalbum_large

Extra, nu afgelopen nacht: bij de dalingen, pieken van gas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmgTH8RHUdk_bBySYEM0at0R8Q0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9tO79MqXzZEsXXbV6IsDxB9O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door aVo0m. op 23-11-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
Pietje555 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:41:
[...]

Nee, de pomp van de EA doet dienst als circulatiepomp en de 0,3 bar zijn je leiding verliezen. De toevoer en retour van je cv ketel zijn kortgesloten op de openverdeler in de EA en kunnen geen drukverschil hebben. Dit is dus alleen de statische druk
Dank! Maar betekent dit nu dat de EA (1.5bar) of de ketel (1.8 bar als de cv-pomp van de EA draait) ‘gelijk’ heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Bart22 EA aanhouden. Dit is de pomp welke constant draait en kans op cavitatie heeft. Druk is hoogte van je bovenste aansluiting + leidingweerstand+ voordruk (expantievat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
@pietje555 Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Vandaag maar eens wat gelezen over het bevriezen van warmtepompen. Ik snap nu dat het een normaal verschijnsel is bij temperaturen < 6 graden en hoge luchtvochtigheid. Natuurkundig snap ik het allemaal, maar feitelijk is een warmtepomp in Nederland dus meer een ding voor het voor- en najaar dan voor de winter, want dan moet je met allerlei stoplappen het ding laten werken. Zodra de condensor buiten bevriest moet die ontdooid worden en dan kan het systeem weer een tijdje draaien voor hij weer bevroren is. Als de condensor bevriest wordt in eerste instantie de werking omgedraaid: condensor wordt warmtewisselaar en omgekeerd, zodat het koudemiddel wordt opgewarmd door het CV water. Als dat niet genoeg is moet een externe warmtebron de boel opwarmen. Bij een hybride systeem gaat de gasketel branden en in een All electric systeem gaat er een (inefficient) elektrisch verwarmingselement aan. Bij de Elga Ace gebeurt dat als de temperatuur van het CV water < 21 graden wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ud6C3yWCzEKNlVmq0H0IXIfusKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRSjTM5yCCbchQEusuIrOSVG.jpg?f=fotoalbum_large

Dus al bij temperaturen < 6 graden met veel vocht redt de Elga Ace het niet alleen en ga je al weer gas verbruiken, zelfs al heb je in de parameters de gasketel helemaal uitgezet. Ik heb een EA4 een EA6 zal wat minder snel bevriezen omdat die wat minder hard hoeft te werken, maar het principe blijft hetzelfde. Mijn EA4 bleef ook op 60% vermogen bevriezen gisteravond bij 3 graden en 90% vocht.
Ik heb wat gespeeld met de instellingen, maar dat lost niets op want: het is natuurkunde en je moet het accepteren. Maar ik blijf het een rommelig concept vinden om een systeem constant tegen een grens aan te laten lopen en dan maar energie te gebruiken om het systeem weer gangbaar te maken.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, hoe de warmtepomp "weet" dat de condensor bevroren is. Ik las iets over een algoritme dat voorspelt wanneer hij bevriest en dan de condensor gaat verwarmen en ergens anders stond dat ze de temperatuur van de condensor (buitenkant?) meten en daaruit concluderen dat het ding bevroren is. Ik zou zeggen meet de weerstand die de ventilator ondervindt, maar die heb ik nog niet gevonden. Heeft iemand van jullie een goede beschrijving hoe de pomp weet dat hij bevroren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
ger356 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:45:
feitelijk is een warmtepomp in Nederland dus meer een ding voor het voor- en najaar dan voor de winter, want dan moet je met allerlei stoplappen het ding laten werken
Valt wel mee hoor, klimaat in Nederland is prima geschikt . Remeha adverteert overigens met 70% gas besparen dus die "stoplappen" zijn ingecalculeerd. Hier op tweakers proberen de meeste er wat meer uit te halen en dat is goed mogelijk!

Ja, hier ook wat teleurstelling dat ik de Elga 4 geadviseerd heb gekregen, de 6 was een stuk beter geweest. Maar nog steeds een prima investering waar je met wat aanpassingen in de instellingen en een goede afgifte behoorlijk wat uit kan halen - je moet alleen niet verwachten de natuurkundige principes te verslaan, dat lukt ook een Tweaker niet:)

Mijn gasverbruik voor de defrost cyclus is overigens minimaal - en meestal doet hij het zonder gas (warmte in buffervat is voldoende). Dan moet je uiteraard de tijd wat ruimer zetten zodat de warmtepomp voldoende mogelijkheden heeft om de aanvoertemperatuur zelfstandig omhoog te krijgen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
rft80 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:09:
[...]

Valt wel mee hoor, klimaat in Nederland is prima geschikt . Remeha adverteert overigens met 70% gas besparen dus die "stoplappen" zijn ingecalculeerd. Hier op tweakers proberen de meeste er wat meer uit te halen en dat is goed mogelijk!

Ja, hier ook wat teleurstelling dat ik de Elga 4 geadviseerd heb gekregen, de 6 was een stuk beter geweest. Maar nog steeds een prima investering waar je met wat aanpassingen in de instellingen en een goede afgifte behoorlijk wat uit kan halen - je moet alleen niet verwachten de natuurkundige principes te verslaan, dat lukt ook een Tweaker niet:)

Mijn gasverbruik voor de defrost cyclus is overigens minimaal - en meestal doet hij het zonder gas (warmte in buffervat is voldoende). Dan moet je uiteraard de tijd wat ruimer zetten zodat de warmtepomp voldoende mogelijkheden heeft om de aanvoertemperatuur zelfstandig omhoog te krijgen.

.
Dus in mijn geval zou dus de HP030 omhoog moeten ipv 0 minuten om het gasverbruik te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
0 is temperatuur afhankelijk. Bij hoge buitentemperatuur neemt hij langer de tijd, bij lage buitentemperatuur minder lang. In de handleiding staat uitgelegd hoe de afhankelijkheid precies werkt.

Je kan hier mee spelen. Maar uiteindelijk blijft de realiteit dat de energie ergens vandaan moet komen. Als het uit je buffervat/circulatie circuit komt en de warmtepomp kan dit niet bijhouden dan kan je in een vicieuze cirkel terecht waarbij de temperatuur in huis steeds verder terugzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
aVo0m. schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:54:
[...]

HP051 stond origineel op -5 graden en had ik zelf naar -15 graden gezet
HP000 stond origineel op 15 graden, maar die heb ik naar 0 graden gezet
HP030 nooit naar gekeken en staat nu standaard op 0 minuten

Hieronder nog instellingen wat eerst origineel was en wat ik daarna van heb gemaakt of heb laten staan:

CP730 van extra langzaam naar langzaamst
PP015 3 min nalooptijd
PP016 van 100% naar 70%
PP018 30%
AP063 van 70 graden naar 45 graden
HP069 12 liter per minuut
CP000 van 70 graden naar 45 graden
CP230 van 1.7 naar 1.0 (stooklijn)

Hieronder wat foto’s (let op heb geen meter apart voor de warmtepomp)
Ik heb lage temperatuurverwarmingen in de slaapkamers. Die kunnen 35 graden aan. Ik voel geen warmte vanuit de verwarming, maar de slaapkamers blijven toch constant 17 graden en badkamer 18,5 graden. Woonkamer is constant 20 graden en thermostaat staat ook 24 uur per dag op 20 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Boven was gister, onder is vandaag

[Afbeelding]

Extra, nu afgelopen nacht: bij de dalingen, pieken van gas

[Afbeelding]
Duidelijk, dan laat ik deze instellingen zo. Huis blijft constant op 20 graden. Dus tot 0 graden buiten gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag wat betreft de ideale flow voor EA4. Af fabriek staat deze op 12ltr/m.
Nu heb ik vvw (65m2 in 5 groepen) met leidingen van 20 x 3,4 mm in de grond en aanvoer en retour leidingen van 24mm. Aangesloten op een pomploze ltv verdeler.

Is een trage flow of een hoge flow dan het beste qua comfor en efficiëntie? Momenteel merk ik dat de Elga nooit een hogere aanvoer temp maakt dan 33 graden. Terwijl ik bij vorst wel 35-37gr nodig heb om het constant 19,5 graden te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Fremske op 24-11-2024 10:21 ]

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fremske schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:07:
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag wat betreft de ideale flow voor EA4. Af fabriek staat deze op 12ltr/m.
Nu heb ik vvw (65m2) met leidingen van 20 x 3,4 mm in de grond en aanvoer en retour leidingen van 24mm.

Is een trage flow of een hoge flow dan het beste qua comfor en efficiëntie?
Wat vond je toen je de zoekfunctie gebruikte en in dit topic (of elk ander WP-topic) zocht op "flow"?
En weet je dat zeker van die leidingdiameter? VVW-leiding 20x3.4 (met een binnendiameter van slechts 13 mm ?) heb ik nog nooit gezien.
En als je dat als aanvoerleiding van de hele VVW bedoelt (je post is op verschillende manieren interpreteerbaar), dan is 13 mm helemaal (veel te) dun.
Momenteel merk ik dat de Elga nooit een hogere aanvoer temp maakt dan 33 graden. Terwijl ik bij vorst wel 35-37gr nodig heb om het constant 19,5 graden te houden.
Nee, je hebt een bepaald vermogen nodig. Dat kun je behalen met meer flow, of met een hogere aanvoertemperatuur.
En je vermeldt niet waar je die 36 °C nodig hebt. Bij de uitgang van je ketel/wp of als aanvoertemperatuur de vloer in. Heb je wel een gesloten (dus pomploze) verdeler?

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2024 10:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Andrehj ik heb 35 graden nodig die de vloerverdeler in gaat. Dus dan moet de EA4 zeker tot 37 graden aanmaken.

Als je zegt dat de leidingen in de grond te small zijn dan heb ik dus meer flow nodig om het rond te krijgen?

Deze leiding is het https://www.warmteservice...mtr-20-x-3%2C4/p/34050206

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Fremske schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:27:
@Andrehj ik heb 35 graden nodig die de vloerverdeler in gaat. Dus dan moet de EA4 zeker tot 37 graden aanmaken.

Als je zegt dat de leidingen in de grond te small zijn dan heb ik dus meer flow nodig om het rond te krijgen?

Deze leiding is het https://www.warmteservice...mtr-20-x-3%2C4/p/34050206
Wat is de dT over aan- en afvoertemperatuur en wat is de flow?
En draait de EA op vol vermogen?
Kun je een grafiek van opgenomen vermogen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@ger356 Volgens mij meet de EA wanneer hij een defrost gaat doen.
Ik zie in de grafiek een stijgende lijn (met rode pijl) en als deze 100% is dan krijg ik een defrost.
Ik weet alleen nog niet wat de lijn is. Vermogen compressor? Vermogen ventilator?
Je ziet ook goed dat als de Toevoer temperatuur na de WP (dus niet de retour) onder de 21 gr komt hij vol de gasketel start. Uitsturing is een blokgrafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OD5nAe7MieO4gkXSTynhgGWMo54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QD00dZWF3f0886PPuKji4s6m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Pietje555 op 24-11-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik ben van plan een Elga Ace All-In-One systeem aan te schaffen (35C, 8KW)

Wat mij niet helder is, of er een x aantal meter leiding is bijgeleverd (voor tussen binnen/buiten unit)

Ons oppervlak beneden is 140m2, welke straks is voorzien van vloerverwarming (nu nog 90m2 vloerverwarming, en 50m2 radiatoren)
De bovenverdieping is niet voorzien van vloerverwarming of radiatoren, maar wordt anders verwamd.

En klopt het dat ik ongeveer 50w per m2 moet rekenen? (goed geisoleerde woning)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
Ik neem aan dat je een monoblock bedoeld? Wordt niet geleverd met leidingen deze moet je zelf aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:10
PurpleBlue schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:49:

Wat mij niet helder is, of er een x aantal meter leiding is bijgeleverd (voor tussen binnen/buiten unit)

Ons oppervlak beneden is 140m2, welke straks is voorzien van vloerverwarming (nu nog 90m2 vloerverwarming, en 50m2 radiatoren)
De bovenverdieping is niet voorzien van vloerverwarming of radiatoren, maar wordt anders verwamd.

Alvast bedankt!
Goed geïsoleerd woning kan je rustig uit gaan van 35watt p/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:41

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Alvast bedankt!
De koelgasleidingen moeten op maat worden gemaakt en zijn daarom niet meegeleverd.
mt66 schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:05:
Ik neem aan dat je een monoblock bedoeld? Wordt niet geleverd met leidingen deze moet je zelf aanschaffen.
De all-in-one is een split-systeem, geen monoblock. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Ethnocentrix op 25-11-2024 09:23 ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
the_medic schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:07:
Zit wel wat in. Zojuist toevallig de eerste waarschuwing op de Etwist gezien (waarschuwing debiet), ga ik kijken op de unit, pompsnelheid 50%, debiet 0,00l/min.....
Inmiddels is de Remeha man (andere) langs geweest. Vochtige aansluiting op de binnenunit heeft niks met debietprobleem te maken. Volgens hem had de installateur een buffervat moeten plaatsen van 50l zodat er
altijd voldoende flow is, volgens hem adviseert Remeha dit altijd. Daarnaast moeten de thermostaatknoppen in de woonkamer, waar de Etwist hangt, er volgens hem af en worden vervangen door vol openstaande handknoppen. Ik heb de Danfoss RA/v 3210 knoppen met 34 mm zwarte hals (niet geheel duidelijk door welke ik die moet vervangen). Ik nam altijd aan dat als de knoppen op 5 (max) staan ze altijd maximaal open zouden zijn. En ik snap ook niet waarom het dan 1,5 jaar goed gaat voordat er meldingen komen. Remeha geeft e.e.a door aan mijn installateur (Heattransformers), eens horen wat die er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@the_medic
Een buffervat om altijd voldoende flow te garanderen is een parallel opgesteld buffervat, dat moet je echt zien te vermijden. Dat maakt je systeem onnodig complex, duur en inefficiënt.

Beter is het om te zorgen dat er altijd voldoende afgifte open staat, zodat je altijd je minimumvermogen kwijt kan. De thermostaatkranen kan je in de meeste gevallen eenvoudig zelf vervangen door niet-thermostaatkranen, dat heb ik hier ook gedaan.

Bij mij zien ze er zo uit. Iets van 5 of 8 euro per stuk bij de Warmteservice.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbkMU6qNnzTSGvWBRF2hYMtiN5I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/9UrUsl2LU0lUpRHZAJ6vySEt.webp?f=user_large

Een buffervat in de retour wordt wel vaker geplaatst als je alleen radiatoren hebt, voor de minimale systeeminhoud, met name relevant als je met naregeling werkt zoals thermostaatkranen. In de retour is een buffervat niet nadelig voor de COP. Maar ik denk niet dat hij daar op doelt want in de retour garandeert het niet de flow.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@the_medic buffervat in serie heeft niets met het debiet te maken. Buffervat parallel zorgt wel dat je altijd voldoende debiet hebt, maar je krijgt dan wel een 2e circulatie pomp. Als dat altijd door Remeha geadviseerd wordt dan voldoet 95% van de installaties niet aan dit advies. Kul dus.
Thermostaat kranen regelen op temperatuur. Als het 23 graden is dan staan ze bijna dicht in stand 5., dus dat klopt wel. Gewoon de knop eraf halen om te testen. Dan zie je een pennetje naar buiten steken en staan ze geheel open. Pennetje kan wel eens vast zitten. WD40 op spuiten en pennetje een aantal keer naar binnen drukken waarna hij direct weer open moet gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met die methode kun je nooit een WP voor een huis berekenen.
Dat doe je op basis van (op volgorde van voorkeur).
  1. Gasverbruik van een aantal koude dagen teruggerekend naar de ontwerptemperatuur van je verwarmingsinstallatie (-5 tot -10).
  2. Jaarlijks gasverbruik op basis van koevlaasformule
  3. Een warmteverliesberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:10:
Goed geïsoleerd woning kan je rustig uit gaan van 35watt p/m2
Ik denk dat je beter eerst een definitie van "goed geïsoleerd" kunt opstellen. Daar verstaat namelijk iedereen wat anders onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
the_medic schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:54:
Inmiddels is de Remeha man (andere) langs geweest. Vochtige aansluiting op de binnenunit heeft niks met debietprobleem te maken. Volgens hem had de installateur een buffervat moeten plaatsen van 50l zodat er
altijd voldoende flow is, volgens hem adviseert Remeha dit altijd.
Sorry, maar dat is onzin. Dat is enkel nodig als er niet voldoende afgifte altijd open staat. Zie Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen" voor het hele verhaal.

(Tip: lees ook de andere gepinde posts. Staat veel in waar je wat aan hebt en scheelt ook veel vragen die al vaak beantwoord zijn.)
Daarnaast moeten de thermostaatknoppen in de woonkamer, waar de Etwist hangt, er volgens hem af en worden vervangen door vol openstaande handknoppen. Ik heb de Danfoss RA/v 3210 knoppen met 34 mm zwarte hals (niet geheel duidelijk door welke ik die moet vervangen). Ik nam altijd aan dat als de knoppen op 5 (max) staan ze altijd maximaal open zouden zijn.
Dat klopt. Bij een warmtepomp wil je altijd zoveel mogelijk radiatoren en vvw altijd open hebben staan voor een goed rendement en omdat de WP altijd zijn minimale vermogen kwijt moet kunnen.
Erg bijzonder dat de installateur daar niet zelf mee is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:24:
@the_medic
Een buffervat om altijd voldoende flow te garanderen is een parallel opgesteld buffervat, dat moet je echt zien te vermijden. Dat maakt je systeem onnodig complex, duur en inefficiënt.
Remeha adviseert (bij onvoldoende flow of afgifte, zie bovenstaande link naar pinned post) meestal een seriële buffer en een bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:55:
[...]

Remeha adviseert (bij onvoldoende flow of afgifte, zie bovenstaande link naar pinned post) meestal een seriële buffer en een bypass.
Dat lijkt me een betere optie, die kun je dan zo afstellen dat deze alleen open gaat als het écht nodig is. Maar zoals je zegt: het is aan te raden om altijd veel/alle afgifte open te hebben staan en dan heb je die bypass als het goed is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
sorry, hij had het inderdaad over buffervat met bypass. Wat nieuw is voor mij is dat die thermoknoppen op 5 niet altijd vol open zijn, ga die vervagen in de woonkamer. Tot nu toe heeft niemand me kunnen uitleggen waarom het 1,5 jaar lang probleemloos goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Kruid.
  • Laatst online: 26-02 17:10
Goedemorgen,

Ik ben bezig met het tunen van mijn EA4 en maak goede vorderingen. Doelstelling is het maximaliseren van de COP. Dus met een lage stookcurve etc. Dat gaat prima in het modulerende regelbereik van de compressor. Echter met milde buitentemperaturen van 10-12 C of hoger, regelt het systeem de compressor naar minimum toerental, maar schakelt niet af. Dit kan dagen duren, zodat langzaam de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur oplopen steeds iets verder af van de setpoint waarde van de aanvoertemperatuur. Dus het wordt langzaam aan te warm. Mijn vraag is of iemand weet wat de compressor afschakelsequentie/voorwaarden zijn. NB met CP780 op RR en/of met een draai van 2C naar beneden op de e-twist schakelt de compressor wel uit en gaat netjes in gecontroleerde stop en weer aan als dat nodig is. Dus er is geen storing of mankement. Het regelsysteem reageert in mijn instellingen dus alleen te traag voor het "uit" schakelen.

Elders zag ik dat NIBE hiervoor gebruik maakt van een graadminutensommatie op het verschil van de aanvoertemperatuur en ingestelde waarde daarvan. Nog weer elders zag ik deze clip en daar wordt een hysterese instelling op dezelfde waarden getoond. Zie bij 11 minuten:https://www.youtube.com/watch?v=1rPJ0t5yOqs Geen van beide opties zijn blijkbaar benaderbaar in het EA menu voor ons.

- heeft de EA een graadminuten aan/uit?
- heeft de EA een hysterese instelling?
- waar die waarden te benaderen?

Mijn hoofdinstellingen:

CP230 0,3
CP210/220 "15"
E-twist op hand, continu 22C
CP780 WAR + RR
CP240 1
CP730 langzaamst

bvb dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Pietje555 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:18:
[...]

Thermostaat kranen staan open, maar is het pinnetje ook gangbaar? Radiator zou dan helemaal warm moeten zijn als ze open staan.
Heb de knoppen er af gehaald, zaten met een inbusmoertje vast. De pinnetjes zitten vast, niet gek aangezien ze al 3 jaar op 5 hebben gestaan. Maar, als ze in de max stand vastzitten kunnen ze toch nooit de toevoer knijpen? Of zie ik dat nou verkeerd ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@the_medic weet je zeker dat ze vol open staan en niet half?
Zorg dat ze gangbaar zijn, dan weet je het zeker

[ Voor 28% gewijzigd door Pietje555 op 27-11-2024 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Tsja, hoe weet ik dat? Zal er wat WD40 op spuiten en dan voorzichtig tikken met klein hamertje, zien of ze er dan verder uit komen.

edit: het pinnetje steekt 5 mm uit. Na WD40 en voorzichtig tikken op uiteinde pin zit er geen beweging in. Na voorzichtig lossen en weer vastzetten van het zeskantmoertje idem. Ik begrijp uit een video op YT dat het ventiel opent als het pennetje naar binnen gaat, en dus verder dicht als het er uit komt. Ik spuit er nog wat meer spul op en wacht even, laatste stap schijnt te zijn de waterpomptang op pinnetje en achterzijde ventiel en dan knijpen.

[ Voor 63% gewijzigd door the_medic op 27-11-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@the_medic pinnetje steekt volledig uit, het klopt dus dat ze dicht staan. Waarschijnlijk is de zomer gebeurd. Thermostaat kranen staan dan vaak lang dicht. Dit is ook 1 van de redenen waarom je niet kan koelen met convectoren met thermostaat kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Hoe kan het dan dat ze toch goed warm worden???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart22
Marco Kruid. schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:29:
Goedemorgen,

Ik ben bezig met het tunen van mijn EA4 en maak goede vorderingen. Doelstelling is het maximaliseren van de COP. Dus met een lage stookcurve etc. Dat gaat prima in het modulerende regelbereik van de compressor. Echter met milde buitentemperaturen van 10-12 C of hoger, regelt het systeem de compressor naar minimum toerental, maar schakelt niet af. Dit kan dagen duren, zodat langzaam de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur oplopen steeds iets verder af van de setpoint waarde van de aanvoertemperatuur. Dus het wordt langzaam aan te warm. Mijn vraag is of iemand weet wat de compressor afschakelsequentie/voorwaarden zijn. NB met CP780 op RR en/of met een draai van 2C naar beneden op de e-twist schakelt de compressor wel uit en gaat netjes in gecontroleerde stop en weer aan als dat nodig is. Dus er is geen storing of mankement. Het regelsysteem reageert in mijn instellingen dus alleen te traag voor het "uit" schakelen.

Elders zag ik dat NIBE hiervoor gebruik maakt van een graadminutensommatie op het verschil van de aanvoertemperatuur en ingestelde waarde daarvan. Nog weer elders zag ik deze clip en daar wordt een hysterese instelling op dezelfde waarden getoond. Zie bij 11 minuten:https://www.youtube.com/watch?v=1rPJ0t5yOqs Geen van beide opties zijn blijkbaar benaderbaar in het EA menu voor ons.

- heeft de EA een graadminuten aan/uit?
- heeft de EA een hysterese instelling?
- waar die waarden te benaderen?

Mijn hoofdinstellingen:

CP230 0,3
CP210/220 "15"
E-twist op hand, continu 22C
CP780 WAR + RR
CP240 1
CP730 langzaamst

bvb dank!
Je kunt proberen om CP 240 te verhogen. Die heb je op 1 staan, en dat betekent dat je in feite alleen weersafhankelijk stookt. Als het daarmee te warm (of juist te koud) wordt dan heb je wat meer invloed van de kamertemperatuur nodig. Je kunt hem eens op 3 zetten, en kijken of dat helpt. Ik heb hem zelfs op 5 staan, dan is de regeling 50/50 weersafhankelijk en kamertemperatuur afhankelijk. Dat geeft een goede balans. Hij ‘schiet niet meer door’. Je kunt dan evt ook je stooklijn nog iets verlagen. Als het daardoor iets te koud wordt dan stookt de Elga vanzelf een beetje bij door het signaal van de kamerthermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco Kruid.
  • Laatst online: 26-02 17:10
Bart, dank voor de tip. Ik hou CP240 "achter de hand".

Weet jij of de EA gebruik maakt in het programma van het besturingssysteem van of graadminuten, of een hysterese setting?

Zoals ik het gedrag nu analyseer, dan is het hoogstwaarschijnlijk een simpele hysterese setting op het verschil tussen actuele aanvoertemperatuur en berekende aanvoertemperatuur van mogelijk 4 C. Die kan dan getriggerd worden door een snelle instelling van CP240/CP730 (de P en de I van de PID loop, zoals ik die interpreteer) of door een grote(re) verandering van de ingestelde waarde voor de kamerthermostaat. Dus een RR instelling van CP780 of een hoge kamerthermostaat invloed op WAR + RR doen de job wel. Maar ik vind dit oneigenlijk gebruik van parameters van een continu/modulerende/analoge regelkring om een digitale (schakel)waarde te overschrijden. Jammer dat Remeha dit verstopt heeft?

Maar die snellere parameters leiden tevens tot een hoge kans op oscillatie. Bij CP780 RR is dat 100% zeker.

Opmerking op jouw opinie dat mijn huidige setting in feite alleen weersafhankelijk is:

Mijn stooklijn is effectief min. Ta = 24C en Ta max = 31C voor een ingestelde kamertemperatuur van 22C, dus een range van 7C. Het effect van de buitentemperatuur bij 10C is dus (22-10)*0,3 = 3,6 C = 51% van het instelbereik van de aanvoertemperatuur. Dit is "vast". Het effect van de kamerthermostaat is variabel. Stel er is een snelle afwijking van 0,5 C, b.v. 21,5C en setpoint 22C, dan is de invloed van de offset: (1+0,3)*(22-21,5)*1 = 0,65 C = 9,3% van het instelbereik van de aanvoertemperatuur. De verhouding van de kamerthermostaat invloed en de weersafhankelijke invloed is dus reeds fors met 9,3/(9,3+51) = 15%. Dat is dan alleen nog voor de eerste "jump" van de RR. Deze blijft doorgaan deze 15% te verhogen met een deel gedurende de integratietijd CP730 totdat het setpoint bereikt is. Verhogen van CP240 gaat dan ook zeer snel heel veel invloed hebben met mijn VV instelling. Met een steilere stooklijn, b.v. als radiatoren worden gebruikt is dat % natuurlijk veel minder. Dus het hangt altijd af van de samenhang met het afgiftesysteem.

Ik probeer dus "basic" het warmteverlies van de woning te compenseren op een zo laag mogelijk continu vermogen voor een max COP en niet om de kamertemperatuur te laten springen en dansen om het zo te zeggen. Nu alleen nog zorgen dat de compressor uitgaat als die dagen lang niet stopt op min. toerental.

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
De trotse eigenaar van een Mercuria Ace 6kw in ons 130 m2 huis uit de jaren 60.
We zijn bezig nog bezig met de isolatiewerkzaamheden in ons huis en zijn nu de warmtepomp aan het testen.

We maken gebruik van vloerverwarming, maar missen nog een aantal tussendeuren waardoor de warmte nog niet goed blijft hangen. Behalve de zolder is de rest van het huis wel goed geïsoleerd.

Ik maak gebruik van:
- Tech thermostaat L9
- 4 draadloze thermostaten
- 2 open verdelers voor de begane grond en 1e verdieping.
- VM 2X404-X0 om automatisch op de verdeler de groep open of dicht te draaien

Wat zien jullie in deze grafiek? Is het logisch dat die elke keer kleine piekjes maakt, gemiddeld verbruikte die op deze relatief koude dag 1600 Kwh. Richting 35 kwh voor 1 dag is wel heel veel lijkt mij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUyXa5sks4wcVS2l7mMJhA14Nso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKtxle0KCMcQLSJsTG3kuw1Q.png?f=fotoalbum_large

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wij hebben besloten te gaan voor de Remeha Elga Ace Monoblock 8KW.
Als CV een Tzerra Ace Matic voor douchen en ondersteuning monoblock.

Huidige ketel gaat t weekend van de muur, en alles wordt verwijderd voor een "schone start"

Wordt volgende week geïnstalleerd.

Gezien ik alles zelf op advies van installateur bestel
blijf het wel vreemd vinden dat er niet duidelijk beschreven staat wat er allemaal bij komt kijken aan extra benodigdheden. (Open verdeler, buffervat. Vorstbeschermers, terugslagkleppen, extra pomp, etc)
Ook betreft kabels moet je alles uit de schemas zien te vissen.

Afijn, ben benieuwd 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Pieter2 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:30:
De trotse eigenaar van een Mercuria Ace 6kw in ons 130 m2 huis uit de jaren 60.
We zijn bezig nog bezig met de isolatiewerkzaamheden in ons huis en zijn nu de warmtepomp aan het testen.

We maken gebruik van vloerverwarming, maar missen nog een aantal tussendeuren waardoor de warmte nog niet goed blijft hangen. Behalve de zolder is de rest van het huis wel goed geïsoleerd.

Ik maak gebruik van:
- Tech thermostaat L9
- 4 draadloze thermostaten
- 2 open verdelers voor de begane grond en 1e verdieping.
- VM 2X404-X0 om automatisch op de verdeler de groep open of dicht te draaien

Wat zien jullie in deze grafiek? Is het logisch dat die elke keer kleine piekjes maakt, gemiddeld verbruikte die op deze relatief koude dag 1600 Kwh. Richting 35 kwh voor 1 dag is wel heel veel lijkt mij?
[Afbeelding]
Dit is het totale stroomverbruik dus kan je weinig zeggen over de werking van jouw Mercuria.
Als alle pieken inderdaad door de warmtepomp worden veroorzaakt kan je proberen de WP in stille modus te laten draaien. De Mercuria’s (het zijn er niet veel in vergelijking met de Elga’s) regelen slecht terug naar minimum vermogen. De mooie vlakke curves zonder hoge start-piek zoals de Elga Ace warmtepompen die vaak laten zien heb ik op dit forum maar ook op FB nog nooit gezien. Als ik het dat voor aankoop had geweten had ik nooit een Mercuria gekocht.
Naregeling met thermostaatkranen maar ook een andere thermostaat dan de E-Twist kunnen ook de werking verstoren.

Er is een apart topic voor de Mercuria, daar kun je meer ervaringen lezen en ook beter zelf je ervaringen plaatsen; dit topic gaat (alleen) over de Elga Ace.

[ Voor 4% gewijzigd door waldi62 op 29-11-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Ik heb een vraagje.

Ik heb vloerverwarming op de begane grond en in de badkamer.

Daarnaast heb ik in de badkamer een handdoekradiator (verbonden met de vloerverwarming) en 3 lage temperatuurverwarmingen van JAGA.

Deze 4 radiatoren hebben een Tado thermosstaatknop, maar gebruik geen Tado meer.

Mijn vraag is wat ik nu beter kan gebruiken met de EA. 4 gewone radiatorknoppen die je open en dicht kan draaien of 4 thermosstaatknoppen die je op stand 1 tot 5 a 6 kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:27
In ons nieuwe huis hangt een Techneco Elga gekoppeld aan een Tzerra Ace 39C. Nu doet zich het volgende voor: als de ketel niet verwarmt dan geeft deze een druk weer van ongeveer 1.0 bar. Gaat/is de ketel aan het verwarmen schiet deze weergegeven druk meteen omhoog naar 2.2 bar. Op de losse manometer, aangesloten op het CV circuit, meet ik met zowel de ketel uit als aan ongeveer 2.2 bar.
In mijn ogen is dus of de sensor in de ketel gaar, of deze wordt op de een of andere manier beïnvloedt door de Elga. Herkent iemand dit?

Het is in ieder geval vervelend, soms daalt de weergegeven druk als de ketel uitstaat namelijk onder de 0.8, en dan geeft de ketel een foutmelding lage druk... A.02.06.

Zo te zien is het vervangen van die sensor niet heel lastig. De ketel zou zich na het opnieuw vullen zelf moeten ontluchten, echter wat moet er gebeuren met de Elga? Ontlucht die ook zelf?

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 02-12-2024 02:31 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 31 Laatste