@andrejh Dat filter hoort er wel te zitten.
Op pagina 84/85 van de installatiehandleiding staat hoe je het schoon moet maken (en dus ook hoe het er uit ziet). Volgens diezelfde handleiding werd dit filter bij de binnenunit meegeleverd, dus die zou je zeker moeten hebben.
Daarnaast wordt, zeker bij oudere installaties, aanbevolen om een dergelijk vuilfilter met magneet in de retour te installateren.
Het extra magneetfilter is geïnstalleerd, bij schoonmaken bleek er praktisch niets in te zitten. Van het filter binnenin de Elga wist ik niets (ik weet het RTFM), de installateur heeft het daar blijkbaar ook niet over gehad, het zou fijn zijn als de Etwist thermostaat even zou aangeven dat dit filter wellicht vuil zou kunnen zijn. Gaan we naar kijken (mijn zwager had me intussen een YT filmpje daarover gestuurd. Dank voor alle adviezen en meedenken.
edit: het lijkt er op dat er over de Elga wordt gesproken hierboven, niet over de Elga Ace, op pag. 84/85 gaat het in mijn handleiding over activiteiten aanpassen. Elders, op pag. 103, wordt gesproken over een 400 micrometer filtertje in een soort gaskraan op de retour in de unit. Deze kraan zoeken wij nog naar.
edit 2: de kraan is niet te vinden in de binnenunit, wellicht is deze vervallen bij latere units. Wat wel opvalt is dat er een hele lichte lekkage is op de aansluiting van de aanvoer aan de bovenzijde van de warmtewisselaar. Dat lijkt me niet zoals het hoort, maar of dat iets met het probleem te maken heeft
(valse lucht)? Morgen maar weer eens bellen met installateur, wordt m.i. tijd dat deze zelf eens iemand stuurt
edit 3: op pag. 36 van de installatiehandleiding staat : installeer het meegeleverde 400micrometer filter OF het optionele magnetische filter op de verwarmingsretour. Dat laatste zit er dus, en is al 2x "schoongemaakt".
[
Voor 36% gewijzigd door
the_medic op 17-11-2024 13:29
. Reden: extra info ]
Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8