Acties:
  • 0 Henk 'm!
zunrob schreef op maandag 2 december 2024 @ 02:23:
In ons nieuwe huis hangt een Techneco Elga gekoppeld aan een Tzerra Ace 39C. Nu doet zich het volgende voor: als de ketel niet verwarmt dan geeft deze een druk weer van ongeveer 1.0 bar. Gaat/is de ketel aan het verwarmen schiet deze weergegeven druk meteen omhoog naar 2.2 bar. Op de losse manometer, aangesloten op het CV circuit, meet ik met zowel de ketel uit als aan ongeveer 2.2 bar.
In mijn ogen is dus of de sensor in de ketel gaar, of deze wordt op de een of andere manier beïnvloedt door de Elga. Herkent iemand dit?

Het is in ieder geval vervelend, soms daalt de weergegeven druk als de ketel uitstaat namelijk onder de 0.8, en dan geeft de ketel een foutmelding lage druk... A.02.06.

Zo te zien is het vervangen van die sensor niet heel lastig. De ketel zou zich na het opnieuw vullen zelf moeten ontluchten, echter wat moet er gebeuren met de Elga? Ontlucht die ook zelf?
Dit topic gaat niet over de oude Techneco Elga, maar over de Elga Ace. Bovendien geef je zelf al aan dat de sensor in je CV-ketel raar doet, onafhankelijk van de Elga:
"Gaat/is de ketel aan het verwarmen schiet deze weergegeven druk meteen omhoog naar 2.2 bar"
Dus ik begrijp niet waarom je dit probleem hier post, en niet in een CV-ketel-topic.
Over het ontluchten van de oude Techneco Elga: Wat staat er in de bijgeleverde handleiding? Meestal zit er een ontluchter op het hoogste punt, en anders even flink doorspoelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:19
Andrehj schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:44:
[...]

Dit topic gaat niet over de oude Techneco Elga, maar over de Elga Ace. Bovendien geef je zelf al aan dat de sensor in je CV-ketel raar doet, onafhankelijk van de Elga:
"Gaat/is de ketel aan het verwarmen schiet deze weergegeven druk meteen omhoog naar 2.2 bar"
Dus ik begrijp niet waarom je dit probleem hier post, en niet in een CV-ketel-topic.
Over het ontluchten van de oude Techneco Elga: Wat staat er in de bijgeleverde handleiding? Meestal zit er een ontluchter op het hoogste punt, en anders even flink doorspoelen.
Ik kreeg de tip in een eigen topic over dit onderwerp om het juist hier te posten, vandaar. :) En ondanks dat het hier over de Ace gaat is het in de basis natuurlijk erg gelijk. Mocht het dus wel degelijk door de combinatie komen dan was dat hier allicht bekend. Excuses dat het niet gewaardeerd werd.

Meteen een andere vraag, die allicht ook voor de Ace relevant is. Er zit een temperatuur-instelling op om die de WP uitschakelt als ie onder de 4 graden komt. Deze temperatuur kan ik verlagen of uitschakelen, maar ben eigenlijk benieuwd waarom deze erop zit? Wat gaat er fout als ie onder de 4 graden draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
@zunrob Als de pomp start en je meet een hele hoge druk dan staan al je radiatoren dicht. De pomp in de Elga stuurt op debiet en probeert altijd dezelfde hoeveelheid water door je systeem te persen wat een hoge druk geeft als de pomp draait. Daarnaast is je expansievat waarschijnlijk gaar en werkt het niet meer.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Pietje555 schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:36:
@zunrob Als de pomp start en je meet een hele hoge druk dan staan al je radiatoren dicht. De pomp in de Elga stuurt op debiet en probeert altijd dezelfde hoeveelheid water door je systeem te persen wat een hoge druk geeft als de pomp draait. Daarnaast is je expansievat waarschijnlijk gaar en werkt het niet meer.
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Als alleen de Elga draait geeft de Remeha ketel een druk aan van 0.8 bar. Ik meer dan echter 2.0 met een losse manometer. Gaat daarna ook de ketel aan dan geeft ie opeens wel een druk van 2.0 bar aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@zunrob Ik weet niet precies hoe de Techneco in het systeem zit. Ik meen parallel aan de CV ketel.
De Techneco moet alleen al minimaal 1,5 bar hebben, dus bijvullen.
Met de CV erbij kan dit best meer dan 2 bar zijn als de pompen parallel draaien.
Druk in je systeem meten doe je altijd als alle pompen uitstaan.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
aVo0m. schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:48:
Ik heb een vraagje.

Ik heb vloerverwarming op de begane grond en in de badkamer.

Daarnaast heb ik in de badkamer een handdoekradiator (verbonden met de vloerverwarming) en 3 lage temperatuurverwarmingen van JAGA.

Deze 4 radiatoren hebben een Tado thermosstaatknop, maar gebruik geen Tado meer.

Mijn vraag is wat ik nu beter kan gebruiken met de EA. 4 gewone radiatorknoppen die je open en dicht kan draaien of 4 thermosstaatknoppen die je op stand 1 tot 5 a 6 kan zetten?
Zou zeggen een persoonlijke keus, beide werken goed maar met de eerste variant moet je ook wat werk verrichten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-08 06:41
Hallo allemaal,

Een kersverse eigenaar van een EA6 hier. Ik heb al veel gelezen en ga dit draadje zeker volgen om het zo optimaal mogelijk te krijgen. Ik zal mijn situatie delen.
Vrijstaand huis uit 1950, verschillende keren uitgebouwd en verbouwd. Ondertussen redelijk geisoleerd (5cm dak, 10cm vloer, 5 cm spouw en HR++/HR+++ glas. Op de begane grond (100m2) vloerverwarming met een gesloten verdeler (15cm hoh). Verder alleen in de badkamer vloerverwarming.
Vreemd genoeg heeft de installateur de EA (naast onze Tzerra Ace-Matic) met een parallel buffervat geplaatst. Volgens hun om met een externe pomp flow door de vv te garanderen, maar volgens mij zou de EA dat prima zelf moeten kunnen. Efin, ik heb besloten het even aan te kijken.

Nu zie ik echter dat de EA 55 watt blijft verbruiken als er geen warmtevraag is. Dat is die extra pomp die staat te draaien. Die is wel op de EA aangesloten, dus volgens mij zou die ook uit moeten kunnen als de Elga niks doet. Weet iemand toevallig hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@VicDHG Ik heb zelf de nieuwe firmware niet, maar weet je zeker dat de circulatiepomp van de EA niet draait? Als hij op WAR (+RR) staat met een parallel buffervat zal deze niet snel uitgaan. Hij kan het buffer alleen op temperatuur houden als de watertemperatuur gemeten wordt voor de stooklijn. Daarvoor moet nu eenmaal de circulatiepomp blijven draaien, ook als de compressor uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@VicDHG
Even voor de zekerheid: bedoel je met een gesloten verdeler een pomploos exemplaar, waarbij er vanuit het parallelle buffervat zonder extra menging direct de vloer in wordt pompt?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshua043
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-06 13:34
Goedeavond iedereen,

Hopelijk val ik niemand lastig met vragen die al beantwoord zijn. Ik heb geprobeerd het topic te doorzoeken maar kon volgens mij niet tegen wat ik zoek.

Het probleem in één zin: de warmtepomp komt niet uit de stand-by stand ongeacht de instelling van de thermostaat

De installatie
Onze woning had al een cv ketel op gas (Nefit Trendline HRC30 CW5 II) en hier is sinds deze week een Elga Ace 6kw op aangesloten. Omdat de Nefit ketel geen opentherm ondersteunt is deze via het aan/uit contact aangesloten op het "Boiler on/off" contact van de EA.

Op de begane grond ligt vloerverwarming in 10 groepen met een handmatige thermostaatknop op de verdeler voor een constante temperatuur. Op de slaapkamers op de eerste verdieping zitten lage temperatuur convectoren (Jaga Strada Hybrid) met boosters.

Het doel van de hele installatie is om zowel te verwarmen in de winter als te koelen in de zomer. De aansturing van dit alles moet gaan gebeuren met de Danfoss Icon2 hoofdregelaar (advanced). Hier ben ik nu mee bezig maar loop ondanks alle informatie die ik heb opgezocht de laatste weken nog tegen wat dingen aan waar mijn eigen kennis en begrip waarschijnlijk te beperkt voor is.

Het geheel is momenteel als volgt aangesloten:

- CV ketel aan/uit contact op boiler aan/uit contact van de Elga Ace
- BL1 contact van Elga Ace zit aangesloten op Relay contact van de hoofdregelaar
- R-Bus contact van Elga Ace zit aangesloten op PWR1 contact van de hoofdregelaar

Het relay contact van de hoofdregelaar geeft signaal op moment dat er koelvraag is en het PWR1 signaal (via een omvormer naar potentieelvrij contact) doet dit op moment dat er warmtevraag is.

Via de app van Danfoss kan ik zien dat de thermostaat in ieder geval een warmte- en koelvraag heeft en ik zie dit vervolgens in de Elga Ace ook terug (Installateurmenu > Signalen > Zone1 > Huidige status). Zodra ik de temperatuur lager instel dan de referentietemp verandert deze naar koelen en zet ik hem hoger dan gaat deze naar verwarmen.

De volgende instellingen heb ik aangepast in de Elga Ace om te komen waar ik nu ben:

- CP020 - menggroep (dit zie ik ook terug in het installateurmenu als groepsfunctie in zone1)
- AP028 - Actieve koeling
- HP003 - Setpunt vloerverkoelig: 18 graden

Aangezien de huidige status wel goed wijzigt op basis van de vraag van de thermostaat (koelen/verwarmen) neem ik aan dat ik de instellingen voor het blokkerde contact juist heb ingesteld (CP640: gesloten en AP098: open). Dit is "configuratie B" uit de handleiding onderaan pagina 59.

Ondanks dit alles blijft het display van de EA aangeven "Actuele status: standby" en "Zone1: uit 6 graden".

Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedank aan een ieder die de moeite neemt mee te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door joshua043 op 03-12-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
Pietje555 schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:35:
@VicDHG Ik heb zelf de nieuwe firmware niet, maar weet je zeker dat de circulatiepomp van de EA niet draait? Als hij op WAR (+RR) staat met een parallel buffervat zal deze niet snel uitgaan. Hij kan het buffer alleen op temperatuur houden als de watertemperatuur gemeten wordt voor de stooklijn. Daarvoor moet nu eenmaal de circulatiepomp blijven draaien, ook als de compressor uit staat.
Het is ook zeker de pomp achter het buffervat. Hoopte dat de Elga die uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
SebastiaanPs schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:37:
@VicDHG
Even voor de zekerheid: bedoel je met een gesloten verdeler een pomploos exemplaar, waarbij er vanuit het parallelle buffervat zonder extra menging direct de vloer in wordt pompt?
Ja inderdaad. Ik heb alle groepen op 1,5 l/min ingeregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@VicDHG om zo min mogelijk nadeel van de menging in het parallelle buffervat te hebben (=slecht voor je COP en dus verwarmingskosten), wil je dat de Ta die vertrekt vanuit het parallelle buffervat zo dicht mogelijk bij de Ta te hebben die uit de binnenunit van je warmtepomp vertrekt. Dus zo min mogelijk menging.
De secundaire pomp moet dan een flow hebben die gelijk is of ietsje lager dan de pomp vanuit de binnenunit van je warmtepomp. Je kunt die Ta’s ook zelf meten ter controle (bijv hiermee, daar gebruikt voor waterzijdig inregelen maar ook voor dit doeleinde te gebruiken). Wel belangrijk want heeft veel invloed op de efficiëntie van je systeem.
Je zou niet de eerste zijn bij wie de warmtepomp staat te stampen om Ta 40 gr te maken, terwijl er maar 28 gr de vloer in gaat.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Pietje555 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:59:
@zunrob Ik weet niet precies hoe de Techneco in het systeem zit. Ik meen parallel aan de CV ketel.
De Techneco moet alleen al minimaal 1,5 bar hebben, dus bijvullen.
Met de CV erbij kan dit best meer dan 2 bar zijn als de pompen parallel draaien.
Druk in je systeem meten doe je altijd als alle pompen uitstaan.
De oorzaak is waarschijnlijk gevonden. Blijkbaar is de terugslagklep bij de ketel ook op de aanvoer geplaatst, terwijl in de handleiding staat dat deze op de retour moet zitten. Is dus 3 jaar geleden bij vervanging van de keten waarschijnlijk al fout gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
VicDHG schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:58:
[...]

Het is ook zeker de pomp achter het buffervat. Hoopte dat de Elga die uit kan zetten.
Doet hij pas als de EA geen warmtevraag meer heeft. Hij gaat dan naar 15W. Een parallel buffervat kan namelijk ook dienen als warmtebuffer. Secundaire afnemers kunnen dan nog warmte uit het buffervat trekken zonder dat de opwekker aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
@Pietje555 Maar als hij 55 watt gebruikt is er toch geen warmtevraag? Want zo laag kan hij niet moduleren. Of mis ik nu iets? En heeft de instelling hysterese buffervat hier nog iets mee te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:14
aVo0m. schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:48:
Ik heb een vraagje.

Ik heb vloerverwarming op de begane grond en in de badkamer.

Daarnaast heb ik in de badkamer een handdoekradiator (verbonden met de vloerverwarming) en 3 lage temperatuurverwarmingen van JAGA.

Deze 4 radiatoren hebben een Tado thermosstaatknop, maar gebruik geen Tado meer.

Mijn vraag is wat ik nu beter kan gebruiken met de EA. 4 gewone radiatorknoppen die je open en dicht kan draaien of 4 thermosstaatknoppen die je op stand 1 tot 5 a 6 kan zetten?
Ik heb een tijd helemaal geen knoppen gehad, werkte ook prima. Zoveel mogelijk open houden is het devies.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:14
joshua043 schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:51:
Goedeavond iedereen,

Hopelijk val ik niemand lastig met vragen die al beantwoord zijn. Ik heb geprobeerd het topic te doorzoeken maar kon volgens mij niet tegen wat ik zoek.

Het probleem in één zin: de warmtepomp komt niet uit de stand-by stand ongeacht de instelling van de thermostaat

De installatie
Onze woning had al een cv ketel op gas (Nefit Trendline HRC30 CW5 II) en hier is sinds deze week een Elga Ace 6kw op aangesloten. Omdat de Nefit ketel geen opentherm ondersteunt is deze via het aan/uit contact aangesloten op het "Boiler on/off" contact van de EA.

Op de begane grond ligt vloerverwarming in 10 groepen met een handmatige thermostaatknop op de verdeler voor een constante temperatuur. Op de slaapkamers op de eerste verdieping zitten lage temperatuur convectoren (Jaga Strada Hybrid) met boosters.

Het doel van de hele installatie is om zowel te verwarmen in de winter als te koelen in de zomer. De aansturing van dit alles moet gaan gebeuren met de Danfoss Icon2 hoofdregelaar (advanced). Hier ben ik nu mee bezig maar loop ondanks alle informatie die ik heb opgezocht de laatste weken nog tegen wat dingen aan waar mijn eigen kennis en begrip waarschijnlijk te beperkt voor is.

Het geheel is momenteel als volgt aangesloten:

- CV ketel aan/uit contact op boiler aan/uit contact van de Elga Ace
- BL1 contact van Elga Ace zit aangesloten op Relay contact van de hoofdregelaar
- R-Bus contact van Elga Ace zit aangesloten op PWR1 contact van de hoofdregelaar

Het relay contact van de hoofdregelaar geeft signaal op moment dat er koelvraag is en het PWR1 signaal (via een omvormer naar potentieelvrij contact) doet dit op moment dat er warmtevraag is.

Via de app van Danfoss kan ik zien dat de thermostaat in ieder geval een warmte- en koelvraag heeft en ik zie dit vervolgens in de Elga Ace ook terug (Installateurmenu > Signalen > Zone1 > Huidige status). Zodra ik de temperatuur lager instel dan de referentietemp verandert deze naar koelen en zet ik hem hoger dan gaat deze naar verwarmen.

De volgende instellingen heb ik aangepast in de Elga Ace om te komen waar ik nu ben:

- CP020 - menggroep (dit zie ik ook terug in het installateurmenu als groepsfunctie in zone1)
- AP028 - Actieve koeling
- HP003 - Setpunt vloerverkoelig: 18 graden

Aangezien de huidige status wel goed wijzigt op basis van de vraag van de thermostaat (koelen/verwarmen) neem ik aan dat ik de instellingen voor het blokkerde contact juist heb ingesteld (CP640: gesloten en AP098: open). Dit is "configuratie B" uit de handleiding onderaan pagina 59.

Ondanks dit alles blijft het display van de EA aangeven "Actuele status: standby" en "Zone1: uit 6 graden".

Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedank aan een ieder die de moeite neemt mee te denken.
Om het simpel te houden zou ik de Elga Ace niet automatisch laten schakelen tussen zomer en winterbedrijf. Je wil natuurlijk voorkomen dat de warmtepomp zowel met verwarmen als met koelen gaat regelen op de doeltemperatuur. Ik zet het zelf om aan het begin en einde van het stookseizoen. Als je dit toch wilt doen moet je volgens mij AP073 en AP075 even nakijken

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
VicDHG schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:44:
@Pietje555 Maar als hij 55 watt gebruikt is er toch geen warmtevraag? Want zo laag kan hij niet moduleren. Of mis ik nu iets? En heeft de instelling hysterese buffervat hier nog iets mee te maken?
Hij moet toch meten of de watertemperatuur niet onder de stooklijn komt? De pomp blijft hier voor draaien. Als de compressor draait doe je minimaal 400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
@Pietje555 ja, dat klinkt logisch. Dus als het een dagje niet nodig is om te verwarmen blijven de twee pompen wel draaien om te kijken of de Ta niet onder het setpoint komt? Toch jammer van die 40 watt extra. Toch weer 1kwh. Stopt hij dan wel straks in de lente als het buiten warmer wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 19:26
VicDHG schreef op woensdag 4 december 2024 @ 06:55:
@Pietje555 ja, dat klinkt logisch. Dus als het een dagje niet nodig is om te verwarmen blijven de twee pompen wel draaien om te kijken of de Ta niet onder het setpoint komt? Toch jammer van die 40 watt extra. Toch weer 1kwh. Stopt hij dan wel straks in de lente als het buiten warmer wordt?
De ingebouwde pomp gebruikt 25 a 26 watt bij circulatie zonder dat de compressor aanstaat. Als de retour boven het setpoint komt dan slaat deze pomp af en zakt het verbruik naar 15/16watt (ongekalibreerde kWh meter). Wanneer je ruimte compensatie toepast zou je dit moeten kunnen forceren door je target temperatuur omlaag te gooien.

Voor seizoenen met hogere temperaturen heb je de (geforceerde) zomermodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshua043
JBtL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:56:
[...]

Om het simpel te houden zou ik de Elga Ace niet automatisch laten schakelen tussen zomer en winterbedrijf. Je wil natuurlijk voorkomen dat de warmtepomp zowel met verwarmen als met koelen gaat regelen op de doeltemperatuur. Ik zet het zelf om aan het begin en einde van het stookseizoen. Als je dit toch wilt doen moet je volgens mij AP073 en AP075 even nakijken
Thanks, ik ga eens kijken of ik daar wat mee kan. Probleem voor nu is echter dat de pomp niet aanslaat ongeacht of er warmte- of koelvraag is (edit: dit verwoord ik misschien fout - de pomp slaat niet aan ongeacht de modus waarin de pomp staat. De "vraag" komt dus niet binnen). Ik ga vanmiddag de bekabeling eens opnieuw maken, mogelijk is die te slecht (0,5mm2). Die brak al een paar keer bij het vastzetten in de klemmen.

Wat de koel/warmstand betreft begrijp ik je opmerking. De regelaar van Danfoss zou hier rekening mee moeten houden. Om in de koelstand te springer moet de temperatuur in de referentieruimte (woonkamer in mijn geval) minimaal 6 uur lang boven de ingestelde temperatuur + dode band (4 graden) zijn geweest. Het systeem zal ook niet verder koelen dan 2 graden boven de ingesteld temperatuur om te voorkomen dat hij vanzelf weer in warmen schiet. Die settings zijn nog in te stellen, maar op het eerste gezicht lijken me dat wel bruikbare instellingen.

Mocht het toch niet werken, dan kan ik dit altijd nog relatief eenvoudig veranderen door de koelstand via een schakelaar te doen inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door joshua043 op 04-12-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
rft80 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:47:
[...]

De ingebouwde pomp gebruikt 25 a 26 watt bij circulatie zonder dat de compressor aanstaat. Als de retour boven het setpoint komt dan slaat deze pomp af en zakt het verbruik naar 15/16watt (ongekalibreerde kWh meter). Wanneer je ruimte compensatie toepast zou je dit moeten kunnen forceren door je target temperatuur omlaag te gooien.

Voor seizoenen met hogere temperaturen heb je de (geforceerde) zomermodus.
Hoe weet de EA dat de retour onder het berekende setpoint zit? Hij kan dit niet bepalen als er geen stroming is. Daarbij hoe weet hij dat hij weer aan de bak moet? Dit kan alleen als het setpoint ook de ruimtethermostaat mee neemt. In WAR heb je dit niet.
Overigens heb ik gezien dat er ook een ruststand is onder de 15W. Mijn EA6 gaat na verloop van tijd naar 10W. Ik denk dat hij de voeding naar de buiten unit (compressorregeling) uitschakelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshua043
joshua043 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:49:
[...]

Thanks, ik ga eens kijken of ik daar wat mee kan. Probleem voor nu is echter dat de pomp niet aanslaat ongeacht of er warmte- of koelvraag is (edit: dit verwoord ik misschien fout - de pomp slaat niet aan ongeacht de modus waarin de pomp staat. De "vraag" komt dus niet binnen). Ik ga vanmiddag de bekabeling eens opnieuw maken, mogelijk is die te slecht (0,5mm2). Die brak al een paar keer bij het vastzetten in de klemmen.

Wat de koel/warmstand betreft begrijp ik je opmerking. De regelaar van Danfoss zou hier rekening mee moeten houden. Om in de koelstand te springer moet de temperatuur in de referentieruimte (woonkamer in mijn geval) minimaal 6 uur lang boven de ingestelde temperatuur + dode band (4 graden) zijn geweest. Het systeem zal ook niet verder koelen dan 2 graden boven de ingesteld temperatuur om te voorkomen dat hij vanzelf weer in warmen schiet. Die settings zijn nog in te stellen, maar op het eerste gezicht lijken me dat wel bruikbare instellingen.

Mocht het toch niet werken, dan kan ik dit altijd nog relatief eenvoudig veranderen door de koelstand via een schakelaar te doen inderdaad.
Inmiddels de bekabeling vervangen maar helaas nog niet opgelost. Ik vrees ook dat dit geen vraag (meer) is voor dit topic. De pomp sprint namelijk wel aan bij het overbruggen van R-Bus (of als ik deze aansluit op het NC/C contact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Mijn Elga geeft aan dat zowel de WP als de ketel in bedrijf zijn, maar de ketel pakt helemaal geen gas... Hoe kan dit? Zou de ingestelde stooklijn dan te laag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Pietje555 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:06:
[...]

Hoe weet de EA dat de retour onder het berekende setpoint zit? Hij kan dit niet bepalen als er geen stroming is. Daarbij hoe weet hij dat hij weer aan de bak moet? Dit kan alleen als het setpoint ook de ruimtethermostaat mee neemt. In WAR heb je dit niet.
Overigens heb ik gezien dat er ook een ruststand is onder de 15W. Mijn EA6 gaat na verloop van tijd naar 10W. Ik denk dat hij de voeding naar de buiten unit (compressorregeling) uitschakelt
Ik heb de EA4 zoals je weet, ander merk buiten unit, die 10 watt zelfs in de zomer niet meegemaakt. Bij mij komt het verbruik in 3 smaken - 1. idle ca. 15 watt, geen circulatie (debiet 0 liter per minuut, 2. compressor aan 275-1200watt, 3. compressor uit, circulatie aan ca. 25watt.

Ik stuur aan met OpenTherm. De retour temperatuur blijft dalen, maar flow is er zeker niet, pomp rapporteert ook als uit in de modbus data.

Wellicht, dat in een WAR scenario optie 1 inderdaad niet voorkomt gegeven jouw argumenten, wellicht is het een verschil tussen EA4 en 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@rft80 Zie mijn uitdraai. 400->45->10->15 Watt. Elga Ace 6 kW
Mogelijk zitten er ook verschillen in de firmware versies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2PylZm-NsEgygDoc7xbFEJyrCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OvkbfVbHUTBubVbM4rSKbdbw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:11
Wij zijn aan het kijken naar de Elga ace all in one ter vervanging van onze oude cv ketel.

Nu valt het me op dat remeha nergens het vermogen bij -7 of -10 benoemd zoals andere merken dat wel doen.

Iemand dit wel ergens kunnen vinden of betekend dit dat je er niks van moet verwachten met lagere buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:48
manmetdehamer schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 23:14:
Wij zijn aan het kijken naar de Elga ace all in one ter vervanging van onze oude cv ketel.

Nu valt het me op dat remeha nergens het vermogen bij -7 of -10 benoemd zoals andere merken dat wel doen.

Iemand dit wel ergens kunnen vinden of betekend dit dat je er niks van moet verwachten met lagere buitentemperatuur?
Dan is ie al uit wellicht.. draait ie op cv alleen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manmetdehamer schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 23:14:

Die vraag is in de gepinde posts aan het begin van dit topic al beantwoord. Daar staan grafieken van de vermogens van de buitenunits van de Elga Aces. Even teruglezen dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Andrehj volgens mij heeft de all-in-one een andere buitenunit. De compressor kan een lagere frequentie en vermogen draaien dan de hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:53:
@Andrehj volgens mij heeft de all-in-one een andere buitenunit. De compressor kan een lagere frequentie en vermogen draaien dan de hybride.
Aha. In dat geval moet de man met de hamer even bij Remeha navragen welke buitenunit gebruikt wordt en bij (waarschijnlijk?) Toshiba de data van die unit opzoeken. En dan even hier een grafiekje posten, dan hebben andere gebruikers er ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
Hierbij tabel monoblock 4 6 en 8 kw, bij mij draait de 6kw[URL="https://tweakers.net/i/lTab40aQUNAGIctXMja7VJua6Hc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M4gwAGNTPo5iP2maA47QP2hR.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aje2BhDD7yl88Go7G-j-Lq0CMBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4gwAGNTPo5iP2maA47QP2hR.jpg?f=fotoalbum_large[/URL
Ergens op de remeha site kun je alle temperaturen vinden

[ Voor 6% gewijzigd door mt66 op 07-12-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
mt66 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:00:
Hierbij tabel monoblock 4 6 en 8 kw, bij mij draait de 6kw[URL="https://tweakers.net/i/lTab40aQUNAGIctXMja7VJua6Hc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M4gwAGNTPo5iP2maA47QP2hR.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL
Ergens op de remeha site kun je alle temperaturen vinden
Ik zag het gisteren specifiek onder de all in one in geen enkele van de documenten staan.
Maar als dit de dat is van de all in one kunnen we daar wel wat mee! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Ik heb destijds de databladen via het Remeha Experience center gekregen voor de Elga Ace en Mercuria Ace.
Andre heeft ze vervolgens in de topicstarts geplaatst, dus als je het netjes vraagt stuurt Remeha ze misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotr28
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 10:02
Hi,
De vraag heb ik al al eerder gesteld, maar ik zag over het hoofd dat er een speciaal Remeha topic is.

We hebben sinds een maand een Remeha 6kw monoblock gecombineerd met een Tzerra Ace 28c CW4, een buffervat en een TR-6 thermostaat. Het gasverbruik is echter nog steeds hoog. We hebben in november zelfs meer gas en stroom verbruikt dan een jaar geleden. Dat kan natuurlijk aan het weer liggen maar...

De buurman heeft ook een hybride systeem, een combi ook met vloerverwarming, en gelijke isolatie. Hij verbruikte eergisteren 1,2m3 gas op continue 20 graden. Wij 4.3 op 19 graden.

Ook de dagen daarvoor gebruikt hij minder gas. Dat lijkt mij niet te kloppen. De installateur is al twee keer bij ons langs geweest om opnieuw in te regelen, maar veel lost dat niet op.

Ik ben vanmiddag even naast de cv gaan zitten en heb de thermostaat van 18 naar 19 gezet. Wat mij opviel is dat de compressor van de warmtepomp zo'n 15 minuten ging lopen. De aanvoertemp van de wp kwam niet hoger dan 35 graden. Daarna stopte de verwarming via de warmtepomp. Een paar minuten later zag ik het vlammetje verschijnen in plaats van het symbool van de compressor en startte de cv op en niet de warmtepomp. De buitentemperatuur was 7 graden de pomp staat op advies van de installateur op -4 graden en 40 minuten voordat de cv mag bijspringen.

Op een ander forum kreeg ik de reactie dat de wilo pomp verkeerd is aangesloten. Die zou continue stroom moeten hebben. Geen idee of dat zo is. Wellicht kunnen de kenners hier wat over zeggen.

Is dit zoals het is? Want dan gaat het wel heel lang duren voordat de investering eruit is. Of kan er wat anders mis zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAwMq5dEk8KJ-vB1F_kdFHG8TW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPwpnw1YgJoLEr5POKHBcHQo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:53
pjotr28 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:33:
Hi,

We hebben sinds een maand een Remeha 6kw monoblock gecombineerd met een Tzerra Ace 28c CW4, een buffervat en een TR-6 thermostaat. Het gasverbruik is echter nog steeds hoog. We hebben in november zelfs meer gas en stroom verbruikt dan een jaar geleden. Dat kan natuurlijk aan het weer liggen maar...
Hoe is de TR-6 thermostaat aangesloten, aan/uit of OpenTherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotr28
Kan ik dat ergens zien in de thermostaat of moet ik de kabels dan volgen in de ketel?

Wat mij zojuist opviel. Ik heb hem de hele dag op 18 gehad. Net naar 19 verhoogd. De warmtepomp compressor gaat even aan. Temp loopt op naar zo'n 24 graden. Daarna stopt het geheel incl de wilo pomp. Enkele minuten later start de cv op en begint het home symbool ook weer te knipperen.

update: de kabel van de ontvanger van de thermostaat loopt naar een aansluiting met ot gemarkeerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIQjF1Bca95vzpOtSGkHUSc04N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVc8ftKRi48Zg3VXgLuJkMTP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door pjotr28 op 07-12-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik zet mijn verwarming meestal op 19/19,5 graden. als ik ga slapen zet ik hem op 18.5 graden. is dit slim om te doen? of kan ik hem beter op 19 laten? soms wordt warm als ik naar beneden kom. hoe doe ik die instelling met nachtstand precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

pjotr28 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:25:
Kan ik dat ergens zien in de thermostaat of moet ik de kabels dan volgen in de ketel?

Wat mij zojuist opviel. Ik heb hem de hele dag op 18 gehad. Net naar 19 verhoogd. De warmtepomp compressor gaat even aan. Temp loopt op naar zo'n 24 graden. Daarna stopt het geheel incl de wilo pomp. Enkele minuten later start de cv op en begint het home symbool ook weer te knipperen.

update: de kabel van de ontvanger van de thermostaat loopt naar een aansluiting met ot gemarkeerd.[Afbeelding]
In het installateursmenu kun je zien hoe het RBus contact is ingesteld. Weet je hoe je daar inkomt en heb je de handleiding er ook al eens bijgepakt?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotr28
Hi, de handleiding heb ik er bijgepakt, maar daar kom ik niet echt een oplossing tegen.

De logica niveau contac1 staat op gesloten.

Maar om nu zeker te zijn dat er iets mis is of dat het nu eenmaal zo werkt de volgende vraag:
- Er is nu warmtevraag vanaf de thermostaat. De pomp draait even. Daarna stopt alles en neemt even later de cv het over. Na enige tijd de warmtepomp weer. Klopt dit of zou de warmtepomp gewoon door moeten blijven draaien? De temp staat op -4 en de invaltijd op 40 minuten. Het is 7 graden buiten.
- En draaien wp en cv nooit tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
pjotr28 schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:33:
Hi, de handleiding heb ik er bijgepakt, maar daar kom ik niet echt een oplossing tegen.

De logica niveau contac1 staat op gesloten.

Maar om nu zeker te zijn dat er iets mis is of dat het nu eenmaal zo werkt de volgende vraag:
- Er is nu warmtevraag vanaf de thermostaat. De pomp draait even. Daarna stopt alles en neemt even later de cv het over. Na enige tijd de warmtepomp weer. Klopt dit of zou de warmtepomp gewoon door moeten blijven draaien? De temp staat op -4 en de invaltijd op 40 minuten. Het is 7 graden buiten.
- En draaien wp en cv nooit tegelijk?
Nee, dat is niet logisch, je CV zou met deze instellingen niets moeten doen. Maar weet je zeker dat die -4 de grens is voor hybride modus? (Hp000) Af fabriek staat deze op 15 graden. Is het niet toevallig hp051 die op -4 staat? Ik ben nog geen installateur tegengekomen die -4 voor hp000 adviseert. Groot risico op gebrek aan comfort en daar hebben die installateurs geen zin in.

Zou je voor de zekerheid hp000, hp030, hp051 en hp061 kunnen delen?

Respectievelijk de temperatuur waarboven de Elga alleen moet opereren, de tijd die Elga heeft om het alleen te proberen bij lagere temperaturen dan hp000, de temperatuur waaronder de Elga niet mee mag doen en de hybride modus.

En ja, ze kunnen zeker tegelijkertijd draaien dat is het hele idee van hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotr28
Dank, in ieder geval een bevestiging dat er iets niet klopt. De wp en cv schakelen om en om met als gevolg gasverbruik en stroomverbruik.

HP000 was -4 op advies om te voorkomen dat de pomp zou draaien. Heb hem nu naar +4 gezet
HP030 40 min
HP051 -15
HP061 warmtepomp eerst

[ Voor 33% gewijzigd door pjotr28 op 08-12-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
Pjotr28 heb vergelijkbare systeem. Volgens mij moet je hp030 juist op nul zetten. Hp061 zou je op kosten kunnen zetten als je gas en electrakosten goed staan ingesteld.

Donderdag had ik 1,3 m3 gas en ca. 19kwh electra

[ Voor 13% gewijzigd door mt66 op 08-12-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Ok - hp061 "geen" denk ik dan?

en je bl1 en bl2 contacten heb je niet aangezeten? Draadjes en instellingen nog zoals vanuit de fabriek?

Kijk het een dag aan, als hetzelfde patroon zich herhaalt dan wellicht installateur bellen. Monitor je het electrische vermogen? Met een kWh meter kan je goed zien hoe de compressor zich gedraagt.

Je thermostaat kan ook een duit in het zakje doen, in negatieve zin. De warmtepomp reageert niet lekker op pulse width modulation - dit wordt veel toegepast bij gasketels wanneer deze niet voldoende kunnen terug moduleren (in feite te veel capaciteit). De brander gaat dan frequent aan en uit om zo netto tot het juiste vermogen te komen. Een gasbrander kan heel eenvoudig kortstondig veel vermogen leveren een warmtepomp niet. Ook dit gedrag kan je met een kWh meter uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
mt66 schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:44:
Pjotr28 heb vergelijkbare systeem. Volgens mij moet je hp030 juist op nul zetten. Hp061 zou je op kosten kunnen zetten als je gas en electrakosten goed staan ingesteld.

Donderdag had ik 1,3 m3 gas en ca. 19kwh electra
Hp030 op nul maakt de tijd buitentemperatuur afhankelijk.

Dit kan potentieel tot meer gasverbruik leiden, zeker bij een OpenTherm thermostaat iets om rekening mee te houden, deze gaat nl heel veel van de ingebouwde optimalisaties van de Elga overnemen.

Bijvoorbeeld bij nachtverlaging. Ter illustratie, als het verschil tussen de binnentemperatuur en de setpoint van de thermostaat groter is dan vraagt de OpenTherm thermostaat een hogere aanvoer temperatuur wat de warmtepomp niet snel kan dichtlopen. Haalt de warmtepomp het niet binnen gestelde tijd dan gaat de gasbrander meehelpen. Terwijl het vermogen van de warmte pomp op zon moment wellicht afdoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotr28
Hi,

Je bedoelt met HP0061 geen?
Ik heb niets aan de draadjes veranderd. De tijd staat inderdaad op 40 min maar de cv slaat dus veel eerder aan. Daarna soms de compressor van de wp. Nooit tegelijk voor zover ik kan zien. Bovendien start de de brander soms kort, slaat af en gaat na een minuut weer aan.

Het staatje van de p1 meter is van afgelopen donderdag. In de nacht op 18 overdag naar 19 tot 22h. De afgelopen dagen veel de houtkachel aangehad dus dat geeft geen goed beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dMpz-GIYCPJTBOyQhHT-U74lnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0WxfAAYR9Dv2CYWa84AVbYZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pjotr28 op 08-12-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
kan iemand mij met de instellingen helpen? mijn instellingen staan nu zo in ingesteld. wat houdt dit precies in? wat doet het nu precies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLdvZf0Ke9sMNNUefenx7axNuNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLTTM2Eze5wdMAHWh0O7ESvx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJZj1RaIid_Nj5wv6ONXgAOKaIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jHyuFWiEe36grUGMnn7BOOl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Rein_stein schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Ik had hetzelfde, EA6 op beugels aan de buitenmuur. Ik heb de bijgeleverde dempers vervangen door deze, dat scheelde een hoop.
Zouden deze dempers ook werken bij een Techneco Elga buitenunit (Toshiba)? In ons nieuwe huis hangt deze op, en je hoort een gigantische brom door het huis. Lijkt zich vooral via de muur waar hij aanhangt te verplaatsen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:00
Kijk ook eens naar deze, heb ze ook voor mij elga ace die aan muur hangt
Door het gebruik van deze dempers geen trillingen meer in huis
Ben er zeer tevreden mee

https://www.warmtepompdempers.nl/collections/um-steunen

[ Voor 25% gewijzigd door minicraft op 09-12-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
pjotr28 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:24:

Het staatje van de p1 meter is van afgelopen donderdag. In de nacht op 18 overdag naar 19 tot 22h. De afgelopen dagen veel de houtkachel aangehad dus dat geeft geen goed beeld.
P1 kan je weinig mee - heb je echt een specifieke kwh monitor op de groep van je monoblock voor nodig.

Onder andere je pomp kan roet in het eten gooien maar kan zoals ik schreef ook je thermostaat zijn, of iets anders... Meten is weten maar ga er even vanuit dat je je thermostaat niet afluistert (via OTGW) en ook de warmtepomp niet via modbus of bluetooth uitleest.

Om je vanaf hier concreet verder te helpen zonder uitgebreid inzicht in de aansturingsparameters van de warmtepomp gaat mij niet lukken. Zoeken naar een speld in een hooiberg.

Zou daarom echt even de installateur bellen want wat je vertelt klinkt echt niet logisch/zoals het hoort. En wellicht de houtkachel even uit zodat de thermostaat niet verstoord wordt door een extra warmtebron.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotr28
Dank, het is inderdaad zoeken naar een speld. Inmiddels weer contact met de installateur. We wachten af. Gelukkig wordt het wel warm in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
minicraft schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:42:
Kijk ook eens naar deze, heb ze ook voor mij elga ace die aan muur hangt
Door het gebruik van deze dempers geen trillingen meer in huis
Ben er zeer tevreden mee

https://www.warmtepompdempers.nl/collections/um-steunen
Ik denk dat jij de 50 - 100 set hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotr28
Nou, zeg. De warmtepomp is hier al de hele dag aan het snorren. Ik kreeg hem dus anderhalve maand niet goed aan de praat. De installateur die twee keer langs kwam ook niet. Tot dat ik vroeg of het aan de thermostaat kon liggen. Et voilà. Stekker van de ontvanger van de lyric eruit en er weer in en de wp draait continue.
Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
pjotr28 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:37:
Nou, zeg. De warmtepomp is hier al de hele dag aan het snorren. Ik kreeg hem dus anderhalve maand niet goed aan de praat. De installateur die twee keer langs kwam ook niet. Tot dat ik vroeg of het aan de thermostaat kon liggen. Et voilà. Stekker van de ontvanger van de lyric eruit en er weer in en de wp draait continue.
Fingers crossed.
Fijn dat het werkt. De reviews van de lyric zijn zeer wisselend. Geen idee of je instellingen kunt aanpassen in de thermostaat misschien goed om in een lyric onderwerp wat vragen te stellen.

Mocht het terugkeren overweeg dan zeker om de thermostaat om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:01
Halverwege oktober is de Elga ace hybride pomp opgehangen en heb nu de resultaten van een volledige maand november. Zeer tevreden over het weinige gas verbruik sta er echt versteld van.

Huis 135m2 2-1 kap.
Thuis werkend dus altijd de verwarming wel constant aan.
Temperatuur in huis 19-20graden constant
4 enkel glas slaapkamer ramen. Worden vervangen binnenkort.
Energielabel D (hopelijk A binnenkort)maar er is vloerisolatie aangelegd net voor de installatie van de hybride pomp.
Komen zonnepanelen volgende week 6-7 stuks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he9fF6x50HxsXGmcADPNn4ZO_ic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yJnMhqmJyVjOz30VNnkC6uKg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pjotr28 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:37:
Fingers crossed.
Wat is een Lyric?
Bij Remeha (en ook in dit topic) wordt niet voor niets de eTwist steeds aanbevolen. Die werkte gewoon het best en gemakkelijkst samen met de Elga Ace.
Elke andere thermostaat vereist veel meer kennis en fine-tuning, en daar gaat het vaak mis. Met het huidige gemiddelde kennis- en vaardighedenniveau van de installateurs in NL mag je al blij zijn als de standaardoplossing storingsvrij geïnstalleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotr28
Lyric: Honeywell Lyric T6R Slimme thermostaat
Ik ga op zoek naar een e-twist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Honeywell en warmtepompen is een bijzonder slechte combinatie, door de manier (PWM met veel te korte tijdbasis) waarmee Honeywell regelt.
Dat wil je echt niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2024 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Snakeman123 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:44:
Halverwege oktober is de Elga ace hybride pomp opgehangen en heb nu de resultaten van een volledige maand november. Zeer tevreden over het weinige gas verbruik sta er echt versteld van.

Huis 135m2 2-1 kap.
Thuis werkend dus altijd de verwarming wel constant aan.
Temperatuur in huis 19-20graden constant
4 enkel glas slaapkamer ramen. Worden vervangen binnenkort.
Energielabel D (hopelijk A binnenkort)maar er is vloerisolatie aangelegd net voor de installatie van de hybride pomp.
Komen zonnepanelen volgende week 6-7 stuks.

[Afbeelding]
Lijkt inderdaad netjes te draaien.
Maar neem het wel met een korrel zout.
Met name het gasverbruik is en het rendement van de CV ketel is een inschatting. Er zit immers geen gasmeting op.
Bij een te lage gas waarde lijkt het dat de WP beter presteert (SPF). Je gasverbruik in de app moet ongeveer gelijk zijn aan het gasverbruik op je hoofdmeter (als je niet met gas kookt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
Goede opmerking Piet. Mijn e twist ap zegt maar 6 kuub gas in november gebruikt te hebben maar p1 meldt 28 kuub en we douchen meestal maar 6 kuub gas, dus 16 m3 meer dan e twist remeha meldde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pietje555 interessant!
Mijn ouders hebben ook een Elga Ace 6 kW hybride, reden dat ik hier meelees.

Mede dankzij jullie eerdere tips draait de Elga Ace daar vrij goed. Vrijstaande woonboerderij, niet erg goed geïsoleerd. Afgifte is een combi van oude vloerverwarming onder plavuizen (mengverdeler) en veel radiatoren die mijn vader allemaal heeft geboost met fans die vanaf lage Ta al inschakelen. Door het relatief lage minimumvermogen (typisch voor de onderbemeten WP in hybride opstelling, lijkt mij) verwarmen ze met een best lage Ta voor de situatie, laatst toen ik er was bij Tbuiten 5-6 graden Ta 28 graden. Toen heb ik waterzijdig nog een klein beetje beter ingeregeld maar was eigenlijk al best prima. Als ik het mij goed herinner: volgens de Elga Ace een COP van ~ 7 in oktober en ~ 6 in november, maar goed dat moet dus met een korrel zout worden genomen.

Ik zocht hier in het topic op "Kamstrup" en vond alleen de post van @JBtL , bij wie de Kamstrup warmtemeter vrij goed overeenkomt met de interne metingen van de Elga. Maar goed een ander kan met wat pech minder goed geijkte sensoren hebben, dat zie je in het Quatt topic ook wel voorbij komen. En JBtL verwarmt vrijwel niet met zijn ketel, dus die gooit bij hem weinig roet in het eten qua inschatting COP.
JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Over het meten (=weten):
Ik verwarm sinds februari ‘24 volledig de plaatsing van een WP volledig met stroom en 0 gas.
Ik gebruik “graaddagen” om mijn efficiency te trenden, dat deed ik al met gas.
Ik heb ook een Kamstrupp (of vergelijkbaar) overwogen, maar de absolute SCOP interesseert mij minder (wat kan ik daarmee extra?).
Tov het gastijdperk is het “verbruik” een factor 2 hoger (1.1 kWh/graaddag tov 0.5 m3/graagddag).

• Pietje555
@SebastiaanPs Ik heb een identieke situatie (alleen wel redelijk goed geisoleerd). Ook een lage Ta icm een open vloerverwarmingverdeler. Mijn stooklijn ligt vrijwel vlak (0,3) met hoge ruimte correctie (5).
Volgens de app heb ik gisteren met 10 kWh elektra 60 kW warmte in het systeem afgegeven.
Lijkt erg optimistisch, maar mijn gecalibreerde kWh meter op de groep van de EA geeft exact hetzelfde verbruik aan. Geen gas verbruikt.
Zou dus alleen een afwijking in de warmtemeter kunnen zijn, maar dat zal ook niet veel zijn.
Ook ik vind een Kamstupp geen toegevoegde waarde hebben. Kost veel geld en levert niets op. COP is slechts een indicatie, maar geen doel. Als het maar comfortabel en tegen acceptabele kosten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:23

j10

Gisteren [13 dec] ong 30 x defrost met temparaturen 1.5 tot 5g.
lijk me veel en gaat ten koste van prestatie
bij deze defrost wat gebruik van gas ong.2 m3
zijn er instellingen om dit wat te verminderen?
graag mening/reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
j10 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:42:
Gisteren [13 dec] ong 30 x defrost met temparaturen 1.5 tot 5g.
lijk me veel en gaat ten koste van prestatie
bij deze defrost wat gebruik van gas ong.2 m3
zijn er instellingen om dit wat te verminderen?
graag mening/reactie
Ik draai op stille modus, dat beperkt in theorie natuurlijk de verwarmingscapaciteit van de WP, maar omdat ik veel minder defrosts heb is de gemiddelde aanvoertemperatuur maar een paar graden lager.
Als de WP minder hard werkt wordt het koudemiddel minder ver afgekoeld en dat geeft minder/geen bevriezing in de buitenunit.
Gevolg is een veel lager energieverbruik.
De airco (die ook op een zacht pitje meehelpt indien nodig) doet te rest en heeft helemaal geen defrosts gehad de afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@j10 de wp meer gas laten gebruiken, ofwel hp000 hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:23

j10

Hp000 staat op4gr. IK denk dan gebruik je wat meer gas maar aanvriezen en defrosten word niet minder
Ik ga stille modus in de nacht maar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiunt
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-01 20:33
Afgelopen vrijdag is er bij mij een Remeha Elga Ace all-in-one 35c met bijbehorende eTwist thermostaat geplaatst. Nu heb ik er verder natuurlijk geen verstand van, maar wat mij opviel is dat er gedurende het weekend sprake was van overshoot: Als de thermostaat was ingesteld op 20 graden werd er verwarmd tot 21,5 graad. Was de temperatuur weer gezakt naar 20 graden begon het verwarmen weer. Is dit normaal en komt dit doordat de thermostaat aan het 'leren' is?

Op zondagavond merkte ik dat er er al een paar uur gestookt werd, maar de temperatuur nauwelijks steeg. De aanvoer temperatuur van de vloerverwarming was slechts 26 graden. Boven bij de CV gemeten en de aanvoer vanuit de WP as 47 graden. De warme kant vanuit de CV was slechts 28,5 graad, wat goed overeen kwam met de meter beneden bij de vloerverwarming. Is het logisch dat er 20 graden verschil zit tussen wat de warmtepomp aanlevert en wat er mijn huis in gaat?

Volgens mijn installateur wel. Iets met verschil tussen koelmiddel en water... Maar ik kan er met mijn pet niet bij. Lijkt mij dat er slechts een warmtewisselaar boven zit die deze 47 graden moet omzetten naar mijn verwarmingsbuizen. Kan iemand mij uitleggen of mijn installatie wel of niet goed is?

[ Voor 0% gewijzigd door Audiunt op 16-12-2024 18:07 . Reden: tekst foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Audiunt schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:03:
Afgelopen vrijdag is er bij mij een Remeha Elga Ace all-in-one 35c met bijbehorende eTwist thermostaat geplaatst. Nu heb ik er verder natuurlijk geen verstand van, maar wat mij opviel is dat er gedurende het weekend sprake was van overshoot: Als de thermostaat was ingesteld op 20 graden werd er verwarmd tot 21,5 graad. Was de temperatuur weer gezakt naar 20 graden begon het verwarmen weer. Is dit normaal en komt dit doordat de thermostaat aan het 'leren' is?
Wat is je instelling? WAR, WAR met ruimte compensatie of alleen binnen Thermostaat? Wat je beschrijft past potentieel bij WAR.
Op zondagavond merkte ik dat er er al een paar uur gestookt werd, maar de temperatuur nauwelijks steeg. De aanvoer temperatuur van de vloerverwarming was slechts 26 graden. Boven bij de CV gemeten en de aanvoer vanuit de WP as 47 graden. De warme kant vanuit de CV was slechts 28,5 graad, wat goed overeen kwam met de meter beneden bij de vloerverwarming. Is het logisch dat er 20 graden verschil zit tussen wat de warmtepomp aanlevert en wat er mijn huis in gaat?

Volgens mijn installateur wel. Iets met verschil tussen koelmiddel en water... Maar ik kan er met mijn pet niet bij. Lijkt mij dat er slechts een warmtewisselaar boven zit die deze 47 graden moet omzetten naar mijn verwarmingsbuizen. Kan iemand mij uitleggen of mijn installatie wel of niet goed is?
Hoe meet je/wat meet je exact? Zijn dit waarden uit de Elga of zit je met een thermometer bij de leidingen te meten? Als je koud bijmengt op de vloerverwarming (om tot 26 te komen) en je CV genereert 47 aanvoer dan valt er veel te winnen qua efficiëntie. Als je de leidingen vanuit de buitenunit meet dan is het verhaal anders.

Je kan vanalles uitlezen vanuit de machine, ook goed om een kWh meter te installeren. Dit topic staat vol met voorbeelden en instellingen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiunt
rft80 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:30:
[...]

Wat is je instelling? WAR, WAR met ruimte compensatie of alleen binnen Thermostaat? Wat je beschrijft past potentieel bij WAR.

[...]

Hoe meet je/wat meet je exact? Zijn dit waarden uit de Elga of zit je met een thermometer bij de leidingen te meten? Als je koud bijmengt op de vloerverwarming (om tot 26 te komen) en je CV genereert 47 aanvoer dan valt er veel te winnen qua efficiëntie. Als je de leidingen vanuit de buitenunit meet dan is het verhaal anders.

Je kan vanalles uitlezen vanuit de machine, ook goed om een kWh meter te installeren. Dit topic staat vol met voorbeelden en instellingen. Succes!
Ik vermoed WAR gezien er een buitentemperatuur sensor is.

Ik meet boven met een thermometer, beneden lees ik de meters af die op mijn mengverdeler zitten. De temperatuur die bij de vloerverwarming aankomt en dus de vloer in gaat is 26 graden. De 26 graden is dus niet na menging. Je voelt dit ook aan de buizen dat de aanvoer niet heel warm is.

Maar klopt het dat de temperatuur van de leiding vanaf mijn buiten unit 20 graden hoger is dan de temperatuur van de leiding richting de radiatoren en de vloerverwarming?

Op de ketel zelf vind ik een menu wat aangeeft dat de hoeveelheid stroom 2x zo veel warmte heeft gegenereerd. Zou dit niet eigenlijk 4 á 5x moeten zijn (COP)?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkh5_jDIwRZ2RsQ5oOptt5doNtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZ0TVPSvKSN8IBI4n8gBp2XN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVio6sUZKsMglla-YeNOAspr8Ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvIj9LKSuxIUMDWfi5oi3euc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Audiunt schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:50:
[...]

Ik vermoed WAR gezien er een buitentemperatuur sensor is.
Kan, kan ook met ruimte compensatie zijn. Als je overshoot hebt zou ik die ruimte compensatie instellen en de invloed verhogen. Of je curve omlaag @Pietje555 heeft hier meerdere bijdragen aan gewijd.
Ik meet boven met een thermometer, beneden lees ik de meters af die op mijn mengverdeler zitten. De temperatuur die bij de vloerverwarming aankomt en dus de vloer in gaat is 26 graden. De 26 graden is dus niet na menging. Je voelt dit ook aan de buizen dat de aanvoer niet heel warm is.

Maar klopt het dat de temperatuur van de leiding vanaf mijn buiten unit 20 graden hoger is dan de temperatuur van de leiding richting de radiatoren en de vloerverwarming?
Je vergelijkt nu de temperatuur van de koelvloeistof die uit de buitenunit komt met de temperatuur van het watercircuit. Heeft niet zoveel met elkaar te maken. Anders dan dat de energie in de koelvloeistof overgedragen wordt aan het water circuit. Zou hooguit zorgen dat je die leiding wat beter isoleert.

Voor wat betreft de water temperatuur, als jouw huis netjes op temperatuur blijft bij water van 26 graden dan kan je jezelf gelukkig prijzen. Hoe lager de aanvoer temperatuur hoe beter voor de efficiëntie.
Op de ketel zelf vind ik een menu wat aangeeft dat de hoeveelheid stroom 2x zo veel warmte heeft gegenereerd. Zou dit niet eigenlijk 4 á 5x moeten zijn (COP)?
Met de buiten temperatuur van vandaag? Zeker, normaal gesproken wel. Maar geen idee welke waarde jij uit het systeem haalt - heb je een code?

Als je echter gas bijstookt dan kloppen de gegevens van de elga totaal niet meer. Goed om bij dit soort vragen even je instellingen te vermelden (hp000 etc. Zie eerdere vragen aan anderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiunt
rft80 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:25:
[...]

Kan, kan ook met ruimte compensatie zijn. Als je overshoot hebt zou ik die ruimte compensatie instellen en de invloed verhogen. Of je curve omlaag @Pietje555 heeft hier meerdere bijdragen aan gewijd.

[...]

Je vergelijkt nu de temperatuur van de koelvloeistof die uit de buitenunit komt met de temperatuur van het watercircuit. Heeft niet zoveel met elkaar te maken. Anders dan dat de energie in de koelvloeistof overgedragen wordt aan het water circuit. Zou hooguit zorgen dat je die leiding wat beter isoleert.

Voor wat betreft de water temperatuur, als jouw huis netjes op temperatuur blijft bij water van 26 graden dan kan je jezelf gelukkig prijzen. Hoe lager de aanvoer temperatuur hoe beter voor de efficiëntie.

[...]

Met de buiten temperatuur van vandaag? Zeker, normaal gesproken wel. Maar geen idee welke waarde jij uit het systeem haalt - heb je een code?

Als je echter gas bijstookt dan kloppen de gegevens van de elga totaal niet meer. Goed om bij dit soort vragen even je instellingen te vermelden (hp000 etc. Zie eerdere vragen aan anderen)

[...]

[...]

[...]

Kijk! Dat bevestigd het verhaal van de installateur. Is er misschien een goed artikel/youtube filmpje voor deze beginner om dit proces van energie omzetten uitlegt?
rft80 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:25:
[...]

[...]

[...]

Er is gas bijgestookt.

Wat ik mij wel afvraag is hoe om te gaan met de overige radiatoren in huis. Deze krijgen ook de lage temperatuur en lijkten nu te weinig warmte af te geven. Of zal dit ook meevallen doordat het stoken over veel langere tijd gaat plaatsvinden in de nabije toekomst?

De instellingen waar je het over hebt staan zeker onder de installateur instellingen?

Ik ga maar eerst eens een internet spoedcursus volgen voor ik verdere domme vragen ga stellen 8)7

Dank voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Audiunt schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:11:
[...]

Kijk! Dat bevestigd het verhaal van de installateur. Is er misschien een goed artikel/youtube filmpje voor deze beginner om dit proces van energie omzetten uitlegt?
[...]

Er is gas bijgestookt.

Wat ik mij wel afvraag is hoe om te gaan met de overige radiatoren in huis. Deze krijgen ook de lage temperatuur en lijkten nu te weinig warmte af te geven. Of zal dit ook meevallen doordat het stoken over veel langere tijd gaat plaatsvinden in de nabije toekomst?

De instellingen waar je het over hebt staan zeker onder de installateur instellingen?

Ik ga maar eerst eens een internet spoedcursus volgen voor ik verdere domme vragen ga stellen 8)7

Dank voor de uitleg!
Ja, installateur menu. Probeer de website van kleinman (https://www.familie-kleinman.nl/) voor meer informatie over de instellingen en https://warmtepomp-weetjes.nl/ voor technische informatie over WP technologie.

Qua radiatoren, ja, dat is een uitdaging. Je hebt een paar opties: 1) boosters/ ventilatoren onder de radiator 2) laag temperatuur radiatoren (bijv. Jaga) [beiden verhogen de afgifte] - als dat niet voldoende is om de temperatuur te behouden dan kan je eventueel bij verwarmen (infrarood, electrische convectie, airco etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
Nou, mijn EA6 draait alweer een paar weken. We hebben het nog steeds warm en gasverbruik is flink verminderd. Ik wil toch graag wat meer informatie hebben. Heb ondertussen een kwh meter geïnstalleerd en wilde de bluetooth chip uitlezen met de recom software. Die app sluit echter steeds af meteen nadat hij is opgestart. Is dat een bekend probleem? Of hebben jullie dat station allemaal overgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:23
VicDHG schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:30:
Nou, mijn EA6 draait alweer een paar weken. We hebben het nog steeds warm en gasverbruik is flink verminderd. Ik wil toch graag wat meer informatie hebben. Heb ondertussen een kwh meter geïnstalleerd en wilde de bluetooth chip uitlezen met de recom software. Die app sluit echter steeds af meteen nadat hij is opgestart. Is dat een bekend probleem? Of hebben jullie dat station allemaal overgeslagen?
Geen idee of het voor de app normaal is maar ik meen me te herinneren, dat er nogal wat EA's zijn die door chiptekorten zonder BT module geleverd werden in het verleden, weet je zeker dat jouw EA een BT module heeft überhaupt?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Laatst online: 14:30
Ik heb een offerte ontvangen voor installatie van een 4kw Elga Ace en een nieuwe CW5 cv-ketel van Remeha. Paar n00b vraagjes:

1. Kan ik dit aansturen met mijn Tado thermostaat?
2. Stel dat de warmtepomp een storing heeft
of wanneer de stroomprijs heel hoog zou zijn (als ik ooit zou switchen naar een dynamisch tarief voor stroom), kan ik dan volledig terugvallen op stoken op alleen gas met de cv-ketel?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
FlowDesign schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:56:
Ik heb een offerte ontvangen voor installatie van een 4kw Elga Ace en een nieuwe CW5 cv-ketel van Remeha. Paar n00b vraagjes:

1. Kan ik dit aansturen met mijn Tado thermostaat? Dat kan wel, al begreep ik wel dat je het beste gewoon de meegeleverde e-twist kan gebruiken, ik weet niet of de Tado zelfde functionaliteit biedt. Een Nest wordt bijvoorbeeld niet aangeraden, iets met eigenzinnig protocol
of wanneer de stroomprijs heel hoog zou zijn (als ik ooit zou switchen naar een dynamisch tarief voor stroom), kan ik dan volledig terugvallen op stoken op alleen gas met de cv-ketel? Ja dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
@1nsane ja, met de app voor Android kan ik de huidige waarden wel uitlezen, maar niet loggen. Mijn laptop vindt de chip ook, maar als die is verbonden sluit de app af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Dank voor de antwoorden :)

Tado "spreekt" OpenTherm, maar weet niet of en in hoeverre Tado afwijkt van het standaard protocol.
Hij werkt iig prima met m'n huidige Vaillant ketel inclusief moduleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
FlowDesign schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:56:

1. Kan ik dit aansturen met mijn Tado thermostaat?
of wanneer de stroomprijs heel hoog zou zijn (als ik ooit zou switchen naar een dynamisch tarief voor stroom), kan ik dan volledig terugvallen op stoken op alleen gas met de cv-ketel?
Ik heb sinds augustus ook de 4kw Elba Ace en een nieuwe CW5 cv-ketel van Remeha. Ik had ook Tado door mijn hele huis. Tijdens de installatie heb ik de Tado thermostaat vervangen voor de e-twist. Installateur gaf aan dat Tado niet juist werkt met de Elga Ace (nieuwe versie Tado weet ik niet).

Radiatorknoppen blijven gewoon werken, maar had de temperatuur wel op 21 graden gezet.

Sinds 2 weken heb ik de radiatorknoppen (4stuks) verkocht voor 200 euro op MP, want ze hebben eigenlijk geen functie meer. Zoneregeling is ook niet meer nodig met een warmtepomp. Helebendenverdieping is 20 graden en boven is het 17 graden. Voor ons uitstekend.

Antwoord op vraag nummer 2 is ja, dan schakel je de warmtepomp gewoon uit of je laat je cv ketel sneller werken bij een bepaalde temperatuur. Ik heb nu ingesteld dat CV pas
mag bijspringen vanaf 0 graden of kouder. Maar of dat nou echt nodig is om hem uit te schakelen en of het efficiënt is kan ik niet vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
Ik zie hier regelmatig de vragen voorbij komen met betrekking over welke thermostaat.
hier een link naar een filmpje van Remeha op Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=-Lm6eNPMK1k

Het stukje wat over de termostaat gaat begint ongeveer bij 12:62
Het hele filmpje is wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Audiunt schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:11:
[...]

[...]

Er is gas bijgestookt.

Dank voor de uitleg!
Ik had precies dezelfde gedachte. Ik ben gewend dat de leidingen en verwarmingen warm aanvoelen. Maar dat moet je loslaten volgens mij. Ik heb dan wel lage temperatuur verwarmingen van Jaga en deze hebben de capaciteit om mijn slaapkamers te verwarmen met 30 graden water.

Dat voel je echt niet terug aan de leidingen. Thermostaat staat bij mij op 20 graden 24 uur per dag. En de woonkamer blijft constant 20 graden en de slaapkamers 17 a 18 graden. Voor ons perfect. Maar ik snap wel dat je denkt uh, hoe kan het dat de woning toch warm is met leidingen die lauw aanvoelen. Maar dat komt puur omdat de warmtepomp constant werkt en niet als een CV ketel even snel opstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
minicraft schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:57:
Ik zie hier regelmatig de vragen voorbij komen met betrekking over welke thermostaat.
hier een link naar een filmpje van Remeha op Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=-Lm6eNPMK1k

Het stukje wat over de termostaat gaat begint ongeveer bij 12:62
Het hele filmpje is wel interessant
Bij hoeveel minuten?
Bij 12 minuten gaat het over iets anders :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
FlowDesign schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:12:
[...]

Bij hoeveel minuten?
Bij 12 minuten gaat het over iets anders :)
Sorry moet zijn 1:11:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Dat is het einde van de video :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
Ik ben lekker bezig
Probeer 23:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Dat is 'm, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKuiper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 13:54
Ik heb nu 2 jaar een Elga Ace in gebruik en verschillende keren geprobeerd de boel af te stellen maar het lukt me niet om comfort en rendement goed in balans te krijgen. Kent iemand een specialist die kan meekijken? Het installatiebedrijf heeft volgens mij niet de finesse en heeft vooral gelet op de boel werkend te krijgen.

Installatie is hybride, vloer verwarming, en boven radiatoren.. met een tado.

- The one and only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
DeKuiper schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:17:
Ik heb nu 2 jaar een Elga Ace in gebruik en verschillende keren geprobeerd de boel af te stellen maar het lukt me niet om comfort en rendement goed in balans te krijgen. Kent iemand een specialist die kan meekijken? Het installatiebedrijf heeft volgens mij niet de finesse en heeft vooral gelet op de boel werkend te krijgen.

Installatie is hybride, vloer verwarming, en boven radiatoren.. met een tado.
Als je hier wat meer informatie deelt dan kunnen we een poging wagen. Kan je de meest gevraagde instellingen delen?

HP000
HP030
HP051
HP061
Heb je kWh meter, zo ja kan je plaatje laten zien van koude dag? Zo nee, zou er 1 aanschaffen
Instellingen/setup vloerverwarming (verdeler etc)
Hoe ziet je tado setup er uit? Na regeling etc?

Grote kans dat het je thermostaat is maar kan zeker ook finetuning van instellingen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
FlowDesign schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:26:
[...]

Dank voor de antwoorden :)

Tado "spreekt" OpenTherm, maar weet niet of en in hoeverre Tado afwijkt van het standaard protocol.
Hij werkt iig prima met m'n huidige Vaillant ketel inclusief moduleren.
Een EA gebruikt, in elk geval de 4KW maar volgens mij ook de 6KW, het R-Bus protocol, de eTwist doet dat ook.

Opentherm kan wel maar het is niet optimaal, ik heb verhalen hier gelezen dat een Tado nogal problemen kan geven. Sowieso heb je in de eTwist een scala aan instel opties die je met een willekeurige smart thermostaat zoals een Tado of Nest niet hebt.

Ik had een Nest maar er werd me, door meerdere mensen (zowel installateur als als een docent installateur uit m'n privénetwerk en ook online) aangeraden om de eTwist te gebruiken en liever niet de Nest.

De EA is prima in staat om via OpenTherm een bestaande CV ketel aan te sturen, maar werkt zelf het beste met R-Bus.

Met je thermostaat stuur je immers de EA aan en niet de CV ketel, die wordt door de EA aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:16
RvanL schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:45:
Update 4: De installateur heeft geen oplossing en denkt dat de oorzaak bij de Elga Ace zit. Remeha is meer dan twee maanden geleden op verzoek van de installateur langs geweest en heeft in een ochtend de installatie in kaart gebracht en doorgemeten.
Na veel rappelleren nog geen inhoudelijke reactie gehad van Remeha......
Ik heb wel tussen de regels door begrepen dat er vorig jaar, ook door krapte, enkele andere onderdelen zijn gebruikt voor de Elga Ace en dat dat ook bij anderen klachten heeft opgeleverd. Mijn vraag is of jullie hier meer details over hebben gehoord?

[...]
Mag ik je vragen of hier ondertussen wat uit gekomen is?

Wij hebben sinds april een Elga Ace 4kW met nieuwe Tzerra ketel. Deze heeft ook sinds installatie dezelfde klacht. Installateur is hiervoor geweest maar uiteraard toen geen problemen. Hij heeft het doorgespreeld naar Remeha maar nog geen reactie.
Naar mijn idee komt het inderdaad uit de binnenunit, varieren van het debiet zorgt er voor dat het geluid even weg is maar komt op een gegeven moment wel weer terug bij elke waarde (7 - 20 l/min), waarbij de laagste flow voor mijn gevoel het minste problemen geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
Ik denk dat alle pogingen een bestaand thermostaat te gebruiken in plaats van een eTwist te kopen verkeerde zuinigheid is.
Opzich hoeft een thermostaat alleen de ruimtetemperatuur door te geven. Moduleren doet de regeling in de EA. Ook het klokprogramma zit in de EA en niet in de eTwist.
Ga je een thermostaat gebruiken welke zelf moduleert of klokprogramma heeft dan krijg je ook al snel 2 schippers op een schip.
Ik zie ook dat de eTwist heel erg veel metingen over de RBus stuurt. Er zit geen hysterese in, want het is alleen ruwe data. Ik betwijfel of het OT protocol dit ook toe staat.
Daarnaast is de eTwist natuurlijk gewoon een verlengstuk van de EA. Je kan heel veel instellen/verstellen op de eTwist zonder op de EA zelf dit te doen.
Als laatste is de eTwist natuurlijk ook je verbinding met het internet en de servers van Remeha. Zonder eTwist heb je geen app om de EA te verstellen of in te stellen met je telefoon.
Ruimteregeling met een WP is iets wat je niet moet willen. Lekker laten tokkelen en goed inregelen.
Als een groep opengaat krijgt de EA ineens een plons koud water wat hij moeilijk kan verwerken.
Als een groep dichtloopt dan stijgt de toevoerdruk op de anderen groepen omdat het debiet van de EA gelijk blijft. Deze krijgen ineens meer warmte en als je pech het krijg je stromings geluid omdat het water door te dunne leidingen en kleppen wordt geperst. Het is zelfs mogelijk dat thermostaat kranen gelicht worden of dat de overstort aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
1nsane schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:36:
[...]

Een EA gebruikt, in elk geval de 4KW maar volgens mij ook de 6KW, het R-Bus protocol, de eTwist doet dat ook.

Opentherm kan wel maar het is niet optimaal, ik heb verhalen hier gelezen dat een Tado nogal problemen kan geven. Sowieso heb je in de eTwist een scala aan instel opties die je met een willekeurige smart thermostaat zoals een Tado of Nest niet hebt.

Ik had een Nest maar er werd me, door meerdere mensen (zowel installateur als als een docent installateur uit m'n privénetwerk en ook online) aangeraden om de eTwist te gebruiken en liever niet de Nest.

De EA is prima in staat om via OpenTherm een bestaande CV ketel aan te sturen, maar werkt zelf het beste met R-Bus.

Met je thermostaat stuur je immers de EA aan en niet de CV ketel, die wordt door de EA aangestuurd.
Thanks. De eTwist was al opgenomen in de offerte, maar daar had ik per ongeluk overheen gelezen 😅

Is zo'n eTwist eigenlijk ook te verbinden en aan te sturen met een app op je telefoon?
Als in, net als bij Tado op afstand temperatuur instellen en evt ook geofencing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign ja, eTwist maakt via wifi verbinding met servers van Remeha. Deze staan in verbinding met de Remeha Home app. Kan klokken, temperaturen, maar ook stooklijn en tapwater instellen via app.
Je kunt de temperatuur ook met Google Home bedienen. Denk ook Apple, maar dat weet ik niet. Blijf ik ver van weg.
Ik gebruik de app eigenlijk niet want als de EA eenmaal goed draai hoef je niets meer in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:48:
@FlowDesign ja, eTwist maakt via wifi verbinding met servers van Remeha. Deze staan in verbinding met de Remeha Home app. Kan klokken, temperaturen, maar ook stooklijn en tapwater instellen via app.
Je kunt de temperatuur ook met Google Home bedienen. Denk ook Apple, maar dat weet ik niet. Blijf ik ver van weg.
Ik gebruik de app eigenlijk niet want als de EA eenmaal goed draai hoef je niets meer in te stellen.
Thanks. Ik zou het dan alleen gebruiken om de temp in te stellen als we langer van huis zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
FlowDesign schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:14:
[...]

Thanks. De eTwist was al opgenomen in de offerte, maar daar had ik per ongeluk overheen gelezen 😅

Is zo'n eTwist eigenlijk ook te verbinden en aan te sturen met een app op je telefoon?
Als in, net als bij Tado op afstand temperatuur instellen en evt ook geofencing?
Geofencing weet ik niet. Instellen op afstand kan, er zijn ook smarthome integraties mogelijk en de app wordt doorontwikkeld.

Stooklijn kan je bijvoorbeeld ook instellen. Je kunt er best aardig wat mee.

• FlowDesign
1nsane schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:05:
[...]

Geofencing weet ik niet. Instellen op afstand kan, er zijn ook smarthome integraties mogelijk en de app wordt doorontwikkeld.

Stooklijn kan je bijvoorbeeld ook instellen. Je kunt er best aardig wat mee.
Weer een reden om weer eens wat toe te voegen aan m'n Home Assistant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Ik ben benieuwd of er hier ervaringen zijn met een vergelijkbaar systeem.

Ons gasverbruik van de afgelopen jaren ligt zo tussen de 1000 en 1250m3
We hebben beneden zo’n 64m2 vloerverwarming h.o.h 10cm, met mengverdeler. En boven radiatoren.

Koevlaas voor 1000m3x8/1650=4,848 kw
Koevlaas voor 1250m3x8/1650=6,0606 kw

Nu hebben we een offerte liggen voor een elga ace all in one van 4kw welke opzich interessant lijkt. Alleen twijfel ik of we niet beter voor de 6kw kunnen gaan gezien de bovenstaande berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
manmetdehamer schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:00:
Ik ben benieuwd of er hier ervaringen zijn met een vergelijkbaar systeem.

Ons gasverbruik van de afgelopen jaren ligt zo tussen de 1000 en 1250m3
We hebben beneden zo’n 64m2 vloerverwarming h.o.h 10cm, met mengverdeler. En boven radiatoren.

Koelvlaas voor 1000m3x8/1650=4,848 m³
Koelvlaas voor 1250m3x8/1650=6,0606 m³

Nu hebben we een offerte liggen voor een elga ace all in one van 4kw welke opzich interessant lijkt. Alleen twijfel ik of we niet beter voor de 6kw kunnen gaan gezien de bovenstaande berekening.
Wij verbruiken ook tot zo'n 1200 kuub gas per jaar en we hebben alleen radiatoren.
Ons werd de 4kw geadviseerd, omdat op echt koude dagen de cv-ketel toch bij moet springen en 4 of 6 dan niet zoveel uitmaakt. Daarnaast dat op de meeste dagen de 4kw beter in z'n optimale loop zal werken, waar de 6kw dan eigenlijk overcapaciteit heeft en zal gaan pendelen, wat uiteindelijk tot een hoger energieverbruik zal leiden.

Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste