Acties:
  • 0 Henk 'm!
manmetdehamer schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:00:
Ik ben benieuwd of er hier ervaringen zijn met een vergelijkbaar systeem.

Ons gasverbruik van de afgelopen jaren ligt zo tussen de 1000 en 1250m3
We hebben beneden zo’n 64m2 vloerverwarming h.o.h 10cm, met mengverdeler. En boven radiatoren.

Koelvlaas voor 1000m3x8/1650=4,848 m³
Koelvlaas voor 1250m3x8/1650=6,0606 m³

Nu hebben we een offerte liggen voor een elga ace all in one van 4kw welke opzich interessant lijkt. Alleen twijfel ik of we niet beter voor de 6kw kunnen gaan gezien de bovenstaande berekening.
  1. Uit Koevlaas (niet KoeLvlaas) komt een waarde in kW. Dus niet m³. En die formule gebruik je om het WP-vermogen voor full electric te berekenen. Niet voor hybride dus.
  2. Als ik naar bovenstaande getallen kijk, dan lijkt de 4 kW EA niet zo verkeerd, daarmee kun je tot ongeveer het vriespunt de keet wel warm houden.
  3. Maar de grote vraag is: Waarom hybride? Met zoveel VVW lijkt het veel logischer om de verdeler om te bouwen naar een gesloten verdeler (dat wil je eigenlijk sowieso met een WP) en direct full electric te gaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FlowDesign schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:22:
Wij verbruiken ook tot zo'n 1200 kuub gas per jaar en we hebben alleen radiatoren.
Ons werd de 4kw geadviseerd, omdat op echt koude dagen de cv-ketel toch bij moet springen en 4 of 6 dan niet zoveel uitmaakt. Daarnaast dat op de meeste dagen de 4kw beter in z'n optimale loop zal werken, waar de 6kw dan eigenlijk overcapaciteit heeft en zal gaan pendelen, wat uiteindelijk tot een hoger energieverbruik zal leiden.
Pendelen is bij 64 m² VVW niet aan de orde. De regeling van de EA + eTwist voorkomt dat heel netjes.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:11
Maar de grote vraag is: Waarom hybride? Met zoveel VVW lijkt het veel logischer om de verdeler om te bouwen naar een gesloten verdeler (dat wil je eigenlijk sowieso met een WP) en direct full electric te gaan.[/li]
De hoofdreden om voor de hybride te gaan in plaats van een all electric is vooral de ruimte op zolder en het feit dat we een houten zolder verdieping hebben.
Waarvan we twijfelen of het verstandig is om een dergelijk gewicht op 1 a 2 m2 te zetten.
Het liefste zou ik wel de volledige verwarming willen afdekken met de warmtepomp zodat we de cv nog enkel voor warm water gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manmetdehamer schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:05:
Het liefste zou ik wel de volledige verwarming willen afdekken met de warmtepomp zodat we de cv nog enkel voor warm water gebruiken.
Dan moet je geen Elga Ace kopen, want die kakken bij lage temperaturen nogal in (zie de grafieken in de posts in het begin van dit topic).
Dan kun je beter een full electric WP kopen en daarvan het SWW-deel niet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, alleen is de cv inmiddels 17 jaar oud dus wat dat betreft lonkt het ineens vervangen van het totale systeem ook wel.

En als ik naar de capaciteitstabellen van de all-in-one kijk lijkt deze wel iets betere specificaties te hebben dan de oudere elga ace modellen.
https://imgur.com/a/tQxJ07T

Als ik die specificaties vergelijk met bijvoorbeeld een quatt of de flint van weheat lijkt hij er niks voor onder te doen bij lage temperaturen.
Maar dat zijn natuurlijk specificaties, vandaar dat ik benieuwd was of er al mensen ervaring mee hadden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:01
Even een korte vraag voor degene die een hybride elga ace hebben, ik hoor soms een hele harde siss (ptttssstssjjj) en soms hoor ik ook iets dat lijkt op lucht sissend/borrelend door de leidingen in de binnenunit.

Alle verwarmingen zijn ontlucht en de druk is 2.1 bar van het systeem.

Misschien bekend hier, anders de monteur nog eens laten komen die hem vorige maand heeft geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manmetdehamer schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:06:
Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, alleen is de cv inmiddels 17 jaar oud dus wat dat betreft lonkt het ineens vervangen van het totale systeem ook wel.

En als ik naar de capaciteitstabellen van de all-in-one kijk lijkt deze wel iets betere specificaties te hebben dan de oudere elga ace modellen.
https://imgur.com/a/tQxJ07T
Dat klopt. Maar zelfs de 6 kW versie levert maar 6 kW bij -7 en 5 kW bij -10. En daar gaan de defrostverliezen nog vanaf. Je vermeldt niet wat je ontwerptemperatuur is, maar ik durf de stelling wel aan dat beide onvoldoende zijn voor jouw woning.
Als ik die specificaties vergelijk met bijvoorbeeld een quatt of de flint van weheat lijkt hij er niks voor onder te doen bij lage temperaturen.
Dat zijn dan ook beide merken die ik voor full-electric niet bepaald serieus neem.
Maar dat zijn natuurlijk specificaties, vandaar dat ik benieuwd was of er al mensen ervaring mee hadden. ;)
Die ga je niet vinden, want de all-in-one is nog maar net uit, dus niemand heeft er ervaring mee in strenge winters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met dank aan de @manmetdehamer: Dit zijn de vermogenstabellen moeten zijn van de all-in-one buitenunits.

4 kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJg7BZLNNXwTSvGDkaoF8BnPb_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pLy4p8S1baAl5oBZhVyuESqt.png?f=fotoalbum_large

6 kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sU7_WzFveL98NBPyISTES1gt5uI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1nkrhCy5VrJeB0d94RCmma4o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 20-12-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
Andrehj schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:28:
Met dank aan de @manmetdehamer: Dit zouden de vermogenstabellen moeten zijn van de all-in-one buitenunits. Ik schrijf "zouden", want ik heb nog nergens de officiele bevestiging gezien dat dit de juiste types van Toshiba zijn.

4 kW:
[Afbeelding]

6 kW:
[Afbeelding]
Ik ga er vanuit dat deze kloppen aangezien ze uit de specificatie sheets van de Rehema site komen.
Maar de vraag is of ze dit ook halen natuurlijk.

https://edge.sitecoreclou...ne_Ontwerphandleiding.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door manmetdehamer op 20-12-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
@manmetdehamer Vergelijke is heel lastig omdat ieder huis en situatie toch weer iets verschillend is.
Ik zat zo tussen de 1200 en 1400 m³ met boven radiatoren en beneden 150 m² vloerverwarming met mengverdeler.
Ik heb een EA6. Gebruik nu 160 m³ gas voornamelijk voor douchen met 4 volwassenen.
Pendelen geen last van. Denk dat die kans ook niet zo groot is als alles goed ingeregeld is. Bij mij draait hij dagen op minimaal vermogen en vaak gaat hij overdag automatisch uit. Bij mij heeft hij nog nooit gependeld.
Een grotere EA heeft als voordeel dat hij minder hard moet werken. Als hij boven de 80% vermogen komt wordt defrosten echt wel een dingetje en gaat het verbruik aanzienlijk omhoog. Voornamelijk tussen de 2 en 5 graden buitentemperatuur.
Sommige beperken het vermogen met stille modus en gaan liever gas stoken.
Neemt de buitentemp af dan wordt het defrosten weer minder en hou je meer vermogen over en is de vermogensbeperking niet gewenst.
Stille modus is tegen mijn principe. Ik laat hem gewoon zijn ding doen. Ik wil er ook niet steeds mee bezig zijn.
Mijn doel is zoveel mogelijk op de WP doen omdat ik veel PV panelen heb. Zolang het binnen warm blijft en het aantal defrosts onder de 20 blijft vind ik het prima.
Ik had het liefst een 8 kW versie geplaatst, maar die was er nog niet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:44
Pietje555 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:47:
@manmetdehamer Vergelijke is heel lastig omdat ieder huis en situatie toch weer iets verschillend is.
Ik zat zo tussen de 1200 en 1400 m³ met boven radiatoren en beneden 150 m² vloerverwarming met mengverdeler.
Ik heb een EA6. Gebruik nu 160 m³ gas voornamelijk voor douchen met 4 volwassenen.
Pendelen geen last van. Denk dat die kans ook niet zo groot is als alles goed ingeregeld is. Bij mij draait hij dagen op minimaal vermogen en vaak gaat hij overdag automatisch uit. Bij mij heeft hij nog nooit gependeld.
Een grotere EA heeft als voordeel dat hij minder hard moet werken. Als hij boven de 80% vermogen komt wordt defrosten echt wel een dingetje en gaat het verbruik aanzienlijk omhoog. Voornamelijk tussen de 2 en 5 graden buitentemperatuur.
Sommige beperken het vermogen met stille modus en gaan liever gas stoken.
Neemt de buitentemp af dan wordt het defrosten weer minder en hou je meer vermogen over en is de vermogensbeperking niet gewenst.
Stille modus is tegen mijn principe. Ik laat hem gewoon zijn ding doen. Ik wil er ook niet steeds mee bezig zijn.
Mijn doel is zoveel mogelijk op de WP doen omdat ik veel PV panelen heb. Zolang het binnen warm blijft en het aantal defrosts onder de 20 blijft vind ik het prima.
Ik had het liefst een 8 kW versie geplaatst, maar die was er nog niet.
Stille modus is wel een dingetje als je kritische buren hebt ;)

Ik heb hier met m'n 4KW totaal geen klachten maar, hij gaat 's nachts wel in stille modus.

De ene kant van de buren heeft er geen enkel probleem mee. Doen er totaal niet moeilijk over. De andere kant (die nota bene 3 van de 4 weken in hun 2e huis in Frankrijk zitten), waren er sceptisch over. Die kwamen zelfs aan de deur om te klagen toen het ding nog niet eens in bedrijf was :+ Die keken dus wel even op hun neus toen ze zagen dat het nog niet eens aangesloten was, bleek het dat hun koelkast gewoon stond te brommen :+ . Enfin, ik wil wel eens proberen om stille modus 's nachts uit te zetten, inmiddels zijn we ruim een jaar verder en hebben een leuke burenband met elkaar dus de lucht is geklaard maar ik ben dan benieuwd of ze het daadwerkelijk zouden merken als ik stille modus uitzet in de nacht. Qua resonantie sowieso niet trouwens want de buitenunit hangt aan de schoorsteen die juist aan de andere kant van het huis zit, aan de kant van de buren die niet klaagden.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@1nsane Ja, daar is stille modus ook voor. Dan is het mooi dat het erop zit.
Maar om het vermogen te beperken zodat je minder defrosts krijgt lijkt me niet de bedoeling.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:01
Pietje555 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:15:
Maar om het vermogen te beperken zodat je minder defrosts krijgt lijkt me niet de bedoeling.
Doet de stille modus ook iets aan de binnenunit die stiller wordt of draait alleen de buiten fan zachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Snakeman123 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:19:
[...]

Doet de stille modus ook iets aan de binnenunit die stiller wordt of draait alleen de buiten fan zachter?
Helaas, deze beperkt het vermogen van de compressor. Dus alleen het buitengeluid.
Binnen unit zou je nauwelijks moeten horen, alleen bij een defrost maakt hij nogal herrie (sissen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Snakeman123 en mijn Mitsubishi binnenunit maakt wat meer geluid als de pomp op maximaal vermogen draait. Dus je kunt ook nog wat experimenteren met het vermogen van de pomp.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Pietje555 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:15:
Da’s een ander verhaal maar daar is die modus dus ook niet voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Kruid.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-02 17:10
Met AP092 kan je het vermogen limiteren tot elke waarde (%). Stille modus is gelijk ~50%.Met AP092 kan je evt. naar smaak de toppen afschaven. Ik heb 1x stille modus eens geprobeerd om defrost tegen te gaan. Misschien te weinig. Effect was inderdaad minder verbruik en een langere periode van draaien. Maar alssnog een defrost. Het geleverde vermogen als oppervlakte van de curve was veels te weinig om de boel warm te houden. Maar het is weer een stukje gereedschap dat soms te pas kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
Ik zou gaan voor een grotere wp omdat je dan mogelijk all Electric op termijn kan. Heb zelf sinds 2 maand de monoblok 6kw EA maar EA neemt steeds wat gas. Denk eraan de ketel alleen voor warmwater in te zetten zodat de ea hem niet aan kan zetten. Als dat een winter goed gaat wil ik van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:06
mt66 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:56:
Ik zou gaan voor een grotere wp omdat je dan mogelijk all Electric op termijn kan. Heb zelf sinds 2 maand de monoblok 6kw EA maar EA neemt steeds wat gas. Denk eraan de ketel alleen voor warmwater in te zetten zodat de ea hem niet aan kan zetten. Als dat een winter goed gaat wil ik van het gas af.
Sinds 2 maanden een EA 6kw, en nu denk je aan gasloos. Misschien beter direct de juiste keuze gemaakt? Duur grapje zo.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
mt66 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:56:
Ik zou niet zo snel de conclusie trekken dat het goed gaat. We hebben nog geen koude gehad.
Zonder gasketel krijg je waarschijnlijk het probleem dat je bij een groot aantal defrosts niet voldoende warmte meer kunt opwekken en je in een neerwaartse spiraal komt.
Als de toevoer onder de 21 gr start altijd de gasketel om de defrost te ondersteunen en als de retour onder de 16 gr komt wordt de defrost afgebroken.
Je kunt dan alleen weer op gang komen met de gasketel.
Onder de 21 gr toevoer wordt de gasketel altijd gestart tijdens een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mt66 de Elga Ace warmtepompen, ook de monoblocks, worden door Remeha aangeboden als hybride warmtepompen. Ik kan in de documentatie nergens “all-electric ready” oid vinden, je zou nog eens uitgebreid kunnen zoeken en evt navragen bij Remeha. Maar ik vermoed dat je ook deze monoblocks niet zomaar als all-electric kan inzetten. Zie ook de ervaring van @mkleinman met zijn Elga Ace split, die heeft hij als één van de weinigen in NL (de enige?) all electric draait, maar dat vereist wel wat geavanceerde trucs, dat is niet zomaar iets. Zoek maar op zijn posts hier in het topic.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
De monoblock is in feite een midea en die kan het ook dat was mijn eertse keus dus waarom met merkje remeha kan het niet.

@Pietje555 die 16 en 21 graden zijn die instelbaar? Ben deze waarden nooit ergens tegengekomen maar ik begrijp wel dat voor fulltime Electric er een elektrisch element bij moet komen. Eerst wil ik het een jaar aanzien en eventueel handmatig de ketel bij moeten schakelen als te koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmosil
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-09 17:07
Vraag, wij hebben sinds een maand nu een remeha elga ace 6kw monobloc.
Ik ben bezig hem wat te tweaken zodat hij mooi zuinig gaat draaien. Op dit moment gaat hij veel aan en uit.
Daarom wil het pomptoerental beperken. Overal kan ik pp016 hiervoor vinden. Echter niet in mijn gebruiksaanwijzing en als ik pp016 in tik geeft de wp geen resultaten. Wel kan ik am010 het pomptoerental op 100% zien staan. Maar die kan ik niet aanpassen.

Heeft iemand een idee hoe ik het pomptoerental kan aanpassen? Pp016 werkt dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:45
Hier nog wat documentatie van Remaha, Oplossen comfortklacht hybride warmtepomp

https://tools.remeha.nl/w...epompen-Hybride-Ace-2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@mt66 vrijwel alle wp pompen zijn samengesteld uit verschillende fabrikaten. Het maakt een Remeha omdat hij op het Remeha software (firmware) platform draait. Dit hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn als Midea. Ook niet kwa functies

De temperaturen zijn niet in te stellen. Deze zijn een onderdeel van de beveiliging van de warmtepomp vanuit de fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:58
Ik ben in de markt voor een WP. Ik kom er alleen nog niet helemaal uit met de capaciteit. Aanbevolen in de offerte is 4kw en de Koevlaas is 5kw. Installateur zegt dat je dan beter de 4 kunt pakken ivm efficiëntie en pendelen. Ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundige vinden?
Ander punt is dat we de rookgasafvoer moeten vervangen. We hebben een Calente HR ketel nu en een huis uit 1996. Blijkbaar past de aluminium afvoer niet bij de EA ivm condens. Hebben meer mensen hier iets mee moeten doen of is dit alleen geld klopperij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Currry schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:15:
Ik ben in de markt voor een WP. Ik kom er alleen nog niet helemaal uit met de capaciteit. Aanbevolen in de offerte is 4kw en de Koevlaas is 5kw. Installateur zegt dat je dan beter de 4 kunt pakken ivm efficiëntie en pendelen. Ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundige vinden?
Ander punt is dat we de rookgasafvoer moeten vervangen. We hebben een Calente HR ketel nu en een huis uit 1996. Blijkbaar past de aluminium afvoer niet bij de EA ivm condens. Hebben meer mensen hier iets mee moeten doen of is dit alleen geld klopperij?
Als je een hybride installatie wilt (en dat neem ik even aan aangezien je in een topic over hybride warmtepompen zit), dan moet je niet uitgaan van de koevlaasformule, want bij zware vorst neemt immers de CV-ketel het over.
Een EA4 (die eigenlijk maar 3 kW levert, zie de tabellen voor in dit topic) is dus prima.

Tenzij het over een all-in-one installatie gaat, heeft de WP niks met de afvoer van de cv-ketel te maken. Die kun je dus laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Het gaat inderdaad over de 4kw of 6kw EA all-in-one hybride. Dan ga ik het advies maar volgen en kies ik voor de 4kw.

Interessant, eigenlijk zeg je dus dat het onzin is om de rookgasafvoer te vervangen. Het klonk al vrij vreemd. Zeker met de kosten voor de hoogwerker een goede 750 euro extra kosten.
Via google is het verhaal over condens en aluminium wel te vinden, maar ja wat je thuis hebt en moet hebben bij een nieuwe installatie is weer lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Currry schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:39:
Het gaat inderdaad over de 4kw of 6kw EA all-in-one hybride. Dan ga ik het advies maar volgen en kies ik voor de 4kw.

Interessant, eigenlijk zeg je dus dat het onzin is om de rookgasafvoer te vervangen.
Nee. Je moet wel lezen.
Ik schreef dat het onzin is als je een gewone EA4 koopt. Nu koop je er eentje met een ingebouwde CV-ketel (waarom eigenlijk?) en daar hoort meestal ook een nieuwe rookgasafvoer bij, die dan ook aan de laatste voorschriften moet voldoen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Currry nee. Is verplicht om de rookgas afvoer te vervangen als je nieuwe cv ketel plaatst. All in one is een combi van nieuwe cv ketel en warmtepomp.
De hele installatie moet ook door een gecertificeerde CO monteur gedaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Pietje555 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:47:
@Currry nee. Is verplicht om de rookgas afvoer te vervangen als je nieuwe cv ketel plaatst. All in one is een combi van nieuwe cv ketel en warmtepomp.
De hele installatie moet ook door een gecertificeerde CO monteur gedaan worden
Ik heb wel ooit een nieuwe ketel laten plaatsen, maar daarvoor ging niemand het dak op. Nu moet dat wel, misschien snap ik het dan niet helemaal goed.

Ik kom je naam vaak tegen op dit forum Piet. Met een verbruik van zo'n 1000m3, 4kw een prima keuze of is een grote capaciteit altijd wel beter?
We hebben vloerverwarming icm radiatoren en een Daikin airco (maar lucht is minder comfortabel). Cv staat nu op 40 graden en dat werkt prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Currry op 21-12-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
Sinds de gasketel wet moeten de rookgas afvoeren aan meer regels voldoen en moet hij dus vaak helemaal vervangen worden als je de cv vervangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
manmetdehamer schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:58:
Sinds de gasketel wet moeten de rookgas afvoeren aan meer regels voldoen en moet hij dus vaak helemaal vervangen worden als je de cv vervangt
Nog een reden om geen CV-ketel meer te willen, maar gewoon direct all-electric te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Andrehj schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:47:
[...]

Nee. Je moet wel lezen.
Dat is onzin als je een gewone EA4 koopt. Nu koop je ook weer een CV-ketel (waarom eigenlijk?) en daar hoort meestal ook een nieuwe rookgasafvoer bij, die dan ook aan de laatste voorschriften moet voldoen.
De ketel wordt vervangen omdat deze inmiddels 12 jaar is. Leek een kantelpunt nu of over een paar jaar. Ben overigens prima tevreden over de ketel verder en wordt om het jaar onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Currry schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:27:
De ketel wordt vervangen omdat deze inmiddels 12 jaar is.
Bij goed onderhoud kan een ketel wel het dubbele van die 12 jaar halen.
Leek een kantelpunt nu of over een paar jaar. Ben overigens prima tevreden over de ketel verder en wordt om het jaar onderhouden.
Dat dus. Ik had die ketel lekker laten hangen.
En dan daarna naar full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Nou ja ik twijfelde zelf ook best. In de offerte is het ongeveer 1500 extra voor de cv, als ik die later laat hangen dan ben ik meer kwijt waarschijnlijk. Daarbij zie ik all electric niet binnen 10-15 jaar komen na deze investering.

Overigens gaan we dan ook van een CW4 naar CW5 wat wel fijn is met de regendouche en bad.

Het prijsverschil tussen de 4 en 6kw is ongeveer 250 euro. Dat is mijn grootste twijfel punt.

[ Voor 29% gewijzigd door Currry op 21-12-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 19:26
Currry schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:07:
Nou ja ik twijfelde zelf ook best. In de offerte is het ongeveer 1500 extra voor de cv, als ik die later laat hangen dan ben ik meer kwijt waarschijnlijk. Daarbij zie ik all electric niet binnen 10-15 jaar komen na deze investering.

Overigens gaan we dan ook van een CW4 naar CW5 wat wel fijn is met de regendouche en bad.

Het prijsverschil tussen de 4 en 6kw is ongeveer 250 euro. Dat is mijn grootste twijfel punt.
Waarom twijfel je? Ik heb 4kw, spijt is een groot woord maar als ik het opnieuw zou doen dan werd het een 6kw. Minder lawaai, meer vermogen. Tel uit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
rft80 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:06:
[...]

Waarom twijfel je? Ik heb 4kw, spijt is een groot woord maar als ik het opnieuw zou doen dan werd het een 6kw. Minder lawaai, meer vermogen. Tel uit je winst.
De (technische) argumenten van de installateur kan ik even niet zo opdreunen. Kwam erop neer dat de 4kw efficiënter zou zijn, met name als het aankomt op de overgang naar gas. De 6kw zou te lang doorgaan waardoor je stoken met elektra duurder zou worden dan het met gas doen. En iets dat het pendelen meer zou voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Currry schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:38:
[...]

De (technische) argumenten van de installateur kan ik even niet zo opdreunen. Kwam erop neer dat de 4kw efficiënter zou zijn, met name als het aankomt op de overgang naar gas. De 6kw zou te lang doorgaan waardoor je stoken met elektra duurder zou worden dan het met gas doen. En iets dat het pendelen meer zou voorkomen.
Een dergelijk argument krijg ik ook van mijn installateur. Toch twijfel ik ook nog een beetje, een voordeel van de 4kw is wel dat deze ook minder stroom verbruikt als hij niet zo hard hoeft te werken.

Met de elga ace all in one lijkt het er sowieso op dat de buiten unit meer vermogen kan leveren dan de oude varianten en dat deze dus ook echt de 4kw kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:30
Currry schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:39:
Zeker met de kosten voor de hoogwerker een goede 750 euro extra kosten.
Waar en hoe hoog zou de buitenunit moeten komen?

Houd er rekening mee dat de fabrikant en veel onderhoudsbedrijven (Feenstra enzo) jou niet komen helpen als de buitenunit hoger dan 2,5 à 3 meter hangt, te dicht bij een dakrand hangt (van plat dak) of wanneer deze alleen bereikbaar is waarbij je op een ladder moet staan.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
manmetdehamer schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:42:
[...]

Een dergelijk argument krijg ik ook van mijn installateur. Toch twijfel ik ook nog een beetje, een voordeel van de 4kw is wel dat deze ook minder stroom verbruikt als hij niet zo hard hoeft te werken.

Met de elga ace all in one lijkt het er sowieso op dat de buiten unit meer vermogen kan leveren dan de oude varianten en dat deze dus ook echt de 4kw kan leveren.
All in one ken ik niet echt. Ik heb een EA6.
Persoonlijk denk ik niet dat een hybride te groot kan zijn.
De 4 kW kan iest verder terug in minimum vermogen, Maar met vloerverwarming kan hij als hij een tijdje op minimum gedraaid heeft ook gewoon uit als je hem goed inregelt.
Maar als hij vermogen moet leveren kun je met de EA6 langer door gaan voordat je gas nodig hebt. Ik heb afgelopen 3 jaar nog nooit gas bijgstookt, alleen even tijdens de defrosts.
De EA6 kan veel langer op deellast draaien waardoor minder defrosts ontstaan toz van de EA4.
De 4 heeft dus helemaal geen hoger rendement want bij vollast knalt hij heel vaak in de defrost wat veel energie kost.
Op deellast maakt het al helemaal niet uit want de warmtepomp gebruikt zoveel als nodig voor je warmtebehoefde. Het huis veranderd niet door een 4 of een 6 kW warmte pomp.
Daarnaast is de COP van de 6 beter.

Nadeel van de EA6 is dat de buitenunit luidruchtiger is.

Ik heb nu een EA6 en als ik full electric zou gaan dan neem ik een 8 of 10 kW warmtepomp.
Nadeel van de all-in-one is dat je 2 verschillende apparaten combineert die een verschillende levensduur hebben. Bij hybride is je WP deel naar 10-15 jaar wel versleten. Je ketel is dan nog vrijwel nieuw. Een nieuwe aio heb je niet in 3 dagen. Een CV ketel wel. Je kunt dan in ieder geval verwarmen. Ik kan zelfs met 2 afsluiters kiezen of ik de CV, de AE of de hybride combi gebruik.
Met mijn EA kan ik b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Andrehj schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:41:
[...]

[...]

Maar dan moet je ook flink investeren in een warmtapwater oplossing.
Ik denk niet dat de all electric met de huidige ontwikkeling van de marktprijzen voor gas en elektra wel de goedkoopste oplossing is.
Het blijft lastig dat je in de winter de warmte nodig hebt en je PV panelen dan het minst doen. De stroom is die periode ook het duurst. Overschot aan PV in de zomer gaat je veel geld kosten met de teruglever kosten en geen salderen meer.
Ik gok voorlopig op e hybride en door het lage gasverbruik (<500 m³) betaal je veel minder aansluitkosten. Gas opzeggen en af laten sluiten levert dan ook niet veel winst op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VicDHG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-08 06:41
Dit is ook interessant voor degenen die twijfelen tussen de 4kw en de 6kw. Heeft mij over de streep getrokken voor de 6. Ik heb ook vloerverwarming dus een flinke buffer om pendelen te voorkomen.
https://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-ace-4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
VicDHG schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:22:
Dit is ook interessant voor degenen die twijfelen tussen de 4kw en de 6kw. Heeft mij over de streep getrokken voor de 6. Ik heb ook vloerverwarming dus een flinke buffer om pendelen te voorkomen.
Als ik vloerverwarming zou hebben dan had ik de 6kw genomen. Maar we hebben alleen radiatoren, dus dan is de 4kw volgens mij de betere keuze. Dan maar wat gas bijstoken wanneer het echt koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
VicDHG schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:22:
De blog is nu niet echt heel scherp in mijn ogen. Ja de max capaciteit curve is hoger, maar dat geeft weinig inzicht in wat een slimme keuze is. Maar het pendelen, minimaal vermogen zie je niet terug. Hij stelt bovendien nogal snel dat je sowieso beter helemaal electrisch moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:00
FlowDesign schreef op zondag 22 december 2024 @ 00:49:
[...]

Als ik vloerverwarming zou hebben dan had ik de 6kw genomen. Maar we hebben alleen radiatoren, dus dan is de 4kw volgens mij de betere keuze. Dan maar wat gas bijstoken wanneer het echt koud is.
Ik heb net als mkleinman ook een 6kW zonder backup van een gasketel. Ook heb ik geen vloerverwarming, maar heb wel mijn radiatoren zoveel mogelijk vergroot naar T22 en T33 exemplaren. Ik heb ook gekozen voor een 50L buffervat in paralelle opstelling (met extra circulatie pomp). Vanaf eind oktober heb ik nog geen last gehad van pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Currry schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:33:
[...]

De blog is nu niet echt heel scherp in mijn ogen. Ja de max capaciteit curve is hoger, maar dat geeft weinig inzicht in wat een slimme keuze is. Maar het pendelen, minimaal vermogen zie je niet terug. Hij stelt bovendien nogal snel dat je sowieso beter helemaal electrisch moet gaan.
Ik heb die blogpost gisteren ook gelezen en vond het vooral "iemand's mening". Enige vorm van wetenschappelijke onderbouwing en verklaring was ver te zoeken. Die blogpost kan gewoon de prullenbak in als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat bedoelen jullie met 'pendelen'? wat houdt dit precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
timenator schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:41:
[...]

Ik heb net als mkleinman ook een 6kW zonder backup van een gasketel. Ook heb ik geen vloerverwarming, maar heb wel mijn radiatoren zoveel mogelijk vergroot naar T22 en T33 exemplaren. Ik heb ook gekozen voor een 50L buffervat in paralelle opstelling (met extra circulatie pomp). Vanaf eind oktober heb ik nog geen last gehad van pendelen.
Alle radiatoren die we hier in huis werkelijk gebruiken zijn, op 1 kleintje op zolder na, allemaal al van hetzelfde formaat als T22 of van het formaat badkamerradiator. Die gaan upgraden naar T33 is denk ik niet de moeite waard? Zijn ook wel erg breed ook, past wss niet eens helemaal onder de vensterbank in de woonkamer.

Maar goed, ik kan m'n offerte nu niet meer vóór 31 december aan laten passen omdat het bedrijf waarvan ik de offerte heb liggen dicht is. Maar ik zal begin januari nog ff met ze overleggen of mss toch naar 6kw gaan niet een betere optie is.

Ik had zelf bij hen overigens een 6kw met CW4 aangevraagd, maar hun adviseur gaf eigenlijk meteen al aan dat bij een verbruik van 1200 m3 per jaar en geen vloerverwarming, de 4kw met CW5 toch echt de betere keus is. Vooral omdat het de meeste tijd in Nederland toch niet ontzettend koud is. En wanneer het wel erg koud is, je met de 6kw dan óók gas bij moet stoken.
Dat laatste klopt in mijn huis zeker, want ik heb al eens voor de winter de CV teruggezet naar 55 graden, maar als het dan buiten onder het vriespunt kwam, dan voelde het toch wel wat aan de frisse kant in huis.
Moet erbij zeggen dat ik het schema op de thermostaat toen ook niet heb aangepast, dus 's nachts stond ie op 17 graden en dan had ie 's ochtends natuurlijk moeite om op temperatuur te komen. Met een warmtepomp zou ik 'm denk ik beter overdag op 20 kunnen houden en 's nachts op 19 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign >55 grC????
Naar mijn mening is een hybride dan helemaal niet zinvol. Lekker gas blijven gebruiken.
De EA gaat maar tot 55 gr,
Met deze hoge temperuren is het een dure circulatiepomp. Boven de 40 gr watertemperatuur is de COP zo laag dat het goedkoper is gas te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:51:
@FlowDesign >55 grC????
Naar mijn mening is een hybride dan helemaal niet zinvol. Lekker gas blijven gebruiken.
Met deze hoge temperuren is het een dure circulatiepomp. Boven de 40 gr watertemperatuur is de COP zo laag dat het goedkoper is gas te stoken.
Wel goed lezen hè. Dat was alleen op dagen dat het echt uitzonderlijk koud was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@FlowDesign het was ook niet echt een goed experiment voor lage temperatuurverwarming. Je had dan 24/7 naar een vaste binnentemp of met hooguit 0.5-1.0 gr nachtverlaging moeten verwarmen.
Het verwarmingsvermogen van radiatoren en convectoren kan je enorm verbeteren met fans. SpeedComfort etc helpen al wat, maar als je het echt goed wil doen dan doe je het met mooie stille fans die mee-moduleren, zie:
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Er zijn veel Tweakers die met alleen radiatoren of convectoren, geboost met fans en deels vervangen door grotere exemplaren, heel efficiënt verwarmen met een aanvoertemperatuur van zeg 30-35 graden.

Het mooist voor een warmtepomp is vloerverwarming, vanwege het hoge verwarmingsvermogen op lage temperaturen en de bufferende werking, maar dat is niet voor iedereen realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
SebastiaanPs schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:37:
@FlowDesign het was ook niet echt een goed experiment voor lage temperatuurverwarming. Je had dan 24/7 naar een vaste binnentemp of met hooguit 0.5-1.0 gr nachtverlaging moeten verwarmen.
Het verwarmingsvermogen van radiatoren en convectoren kan je enorm verbeteren met fans. SpeedComfort etc helpen al wat, maar als je het echt goed wil doen dan doe je het met mooie stille fans die mee-moduleren, zie:
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Er zijn veel Tweakers die met alleen radiatoren of convectoren, geboost met fans en deels vervangen door grotere exemplaren, heel efficiënt verwarmen met een aanvoertemperatuur van zeg 30-35 graden.

Het mooist voor een warmtepomp is vloerverwarming, vanwege het hoge verwarmingsvermogen op lage temperaturen en de bufferende werking, maar dat is niet voor iedereen realistisch.
Dank voor de tips! 😊

Heb 'm nu wederom terug op 55 gezet en het schema op de thermostaat aangepast naar 19 graden 's nachts.

Die ventilatoren is ook een goed idee indd 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@FlowDesign een watertemperatuur van 55 graden is echt nog te hoog voor een warmtepomp. Vooral als je het met dit soort matige buitentemperaturen al nodig hebt.

Ik zou je CV pomp op een hoge stand zetten (veel flow helpt voor lage watertemp) en je max CV aanvoertemp naar 45 graden zetten. En dan 24/7 dezelfde binnentemp of max 1.0 graad nachtverlaging. In het laatste geval ga je in de loop van de dag met twee stappen van 0.5 graden geleidelijk omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pietje555 schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:51:
@FlowDesign >55 grC????
Ik ben het met je eens dat je watertemperaturen van 55 graden bij een warmtepomp niet moet willen, maar dat bij de 40 graden watertemperatuur gas stoken goedkoper is, is gewoon pertinent onwaar:

Reken maar mee:
Gas kost ca € 1.30 per m³. Daar haalt een gasketel zo'n 8 kWh aan warmte uit. Warmte uit gas kost per kWh dus ca 16 cent.
Een EA6 heeft bij een buitentemperatuur van 7 graden en een watertemperatuur van 40 graden een COP van ongeveer 3.9. Elektriciteit kost bij een jaarcontract momenteel ongeveer 25 ct/kWh. Per kWh warmte zit je dan dus 6.4 cent.

Stoken met je WP is bij 40 graden water dus ongeveer een factor 2.5 goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
@SebastiaanPs en @Andrehj Dank voor het meedenken :)
Ik heb een Vaillant hr pro vhr CW4/3 momenteel. Weet alleen niet hoe ik de flow in kan stellen.
Met deze buitentemperatuur zal een aanvoertemperatuur van 40 graden erg laag zijn ben ik bang, dan heb ik zeker wel ventilatoren bij de radiatoren nodig hebben.

Maar hoe ik erover denk, is dat de WP bijvoorbeeld tot 40 graden warm water kan leveren en de cv-ketel bij kan stoken wanneer nodig. Dan bespaar je nog steeds op gas. En wanneer het buiten wat minder koud is, hoeft er geen gas bijgestookt te worden.
Of is dit onlogisch?

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 22-12-2024 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotr28
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 10:02
Even een update van mijn problemen. Na installatie van de warmtepomp nog veel gasverbruik. Nadat de installateur twee keer langs was geweest om wat aan de instellingen te prutsen is het probleem bij de derde keer eindelijk opgelost. Mede op jullie advies opperde ik of het aan de thermostaat kon liggen. En die is nu vervangen. De E-twist in plaats van de Honeywell T6R en voilà de warmtepomp snort en het gasverbruik is drastisch naar beneden gegaan.
Nu alleen nog zien te ontdekken hoe ik ook de cv-ketel kan zien in de Remeha app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pjotr28 schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:37:
Mede op jullie advies opperde ik of het aan de thermostaat kon liggen. En die is nu vervangen. De E-twist in plaats van de Honeywell T6R en voilà de warmtepomp snort en het gasverbruik is drastisch naar beneden gegaan.
Goed bezig. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Honeywell is gewoon geen goede combi met een WP.
En voor een Elga Ace geldt dat er voor de gewone gebruiker eigenlijk maar één handige keuze is qua thermostaat, en dat is de eTwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
pjotr28 schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:37:
Nu alleen nog zien te ontdekken hoe ik ook de cv-ketel kan zien in de Remeha app.
De cv ketel zien in de app is bij mij tot heden niet gelukt
En ik heb nog wel een Avanta Ace

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Farabi schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:03:
wat bedoelen jullie met 'pendelen'? wat houdt dit precies in?
de term pendelen wordt misbruikt in deze context. Vaak spreekt men van pendelen als de warmtepomp zeer regelmatig (vaker dan 1 keer per kwartier) start/stops uitvoert wat slecht is voor de compressor.

Echter, wanneer de Elga 1 of 2 keer per uur schakelt en de pomp blijft draaien dan is dat geen enkel probleem. Feitelijk is dat wat @Pietje555 beschrijft, de compressor gaat aan, water warmt op, compressor gaat uit en ondertussen blijft het water stromen totdat de temperatuur dermate ver gedaald is dat de compressor weer aan gaat. Dat is geen pendelen. Zou durven stellen dat de defrost schakeling van de 4 slechter zijn dan het zogenaamde pendelen van de 6..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Currry schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:38:
[...]

Is pertinente onzin .. maar goed, zelfde fabeltje is mij ook op de mouw gespeld en ik ben er ingestonken 😉

Enige valide argument om geen 6 te nemen is wanneer de extra investering niet opweegt tegen de extra besparing. Dus bij relatief kleine woning bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:09
4Kw met ook nog slechte -10C prestaties is vrijwel in elk huis (behalve nieuwe tussenwoningen) te laag.
Ga voor voldoende vermogen. Eén paar per uur aan uit schakelen in het tussenseizoen is geen probleem en moet je je niet op blindstaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb een honeywell thermostaat. Als ik een e-twist koop en aansluit, krijg ik direct de gegevens van mijn elga op het scherm?

Hoe werkt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Andrehj schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:41:
[...]

[...]

Dit.

Ik heb hier een Tzerra uit 2016 en die zonder blikken of blozen aan de EA4 laten hangen.

Ik heb gelezen dat mensen een HWP aan een ketel van rustig 10 jaar ouder laten hangen. Dat zou ik misschien weer niet per se doen maar mits goed onderhouden, kan een goede ketel rustig een jaar of 30 mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
1nsane schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:14:
Dit.

Ik heb hier een Tzerra uit 2016 en die zonder blikken of blozen aan de EA4 laten hangen.

Ik heb gelezen dat mensen een HWP aan een ketel van rustig 10 jaar ouder laten hangen. Dat zou ik misschien weer niet per se doen maar mits goed onderhouden, kan een goede ketel rustig een jaar of 30 mee.
Inderdaad. En wat veel mensen ook vergeten: Zodra die Elga Ace aan de CV-ketel hangt, neemt het aantal draaiuren van die CV-ketel drastisch af, naar 20% of nog minder dan wat het was. Die ketel slijt dus ook veel minder en zal een veel hogere levensduur (in jaren, niet in draaiuren) gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:18:
[...]

Inderdaad. En wat veel mensen ook vergeten: Zodra die Elga Ace aan de CV-ketel hangt, neemt het aantal draaiuren van die CV-ketel drastisch af, naar 20% of nog minder dan wat het was. Die ketel slijt dus ook veel minder en zal een veel hogere levensduur (in jaren, niet in draaiuren) gaan halen.
Wel een kleine kanttekening.
Hij maakt veel meer korte runs waardoor condens niet lekker kan drogen. Met name aluminium delen zullen sneller aangetast worden en niet schoonbranden.
Korte ritjes met je auto verlengt de levensduur ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:18:
[...]

Ja dat is helemaal een ding.

Natuurlijk zal die Tzerra die ik heb hangen over een jaar of 10 wel verouderd zijn. Maar zal in betere staat zijn dan een gemiddelde CV ketel die alleen staat te draaien, even de vraag of hij tegen die tijd niet té inefficiënt is geworden en of de onderdelen nog goed te verkrijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Pietje555 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:35:
[...]

Wel een kleine kanttekening.
Hij maakt veel meer korte runs waardoor condens niet lekker kan drogen. Met name aluminium delen zullen sneller aangetast worden en niet schoonbranden.
Korte ritjes met je auto verlengt de levensduur ook niet.
Ook dat hangt weer van je situatie af en je instellingen.

Ik heb de EA4 hier wat comfortabeler ingesteld en de Tzerra staat dus wat vaker te branden, ik zoek af en toe nog steeds de grens op van wat de EA4 zelf afkan maar dat is natuurlijk weersafhankelijk. Dat gezegd hebbende, bij de installatie hebben ze ook heel m'n rookgaskanaal opnieuw gemaakt en naar huidige regels gebeugeld enz.

Kortom, de Tzerra brand regelmatig, echter wel minder vaak. Dat gaat de levensduur echt wel tegemoet komen. Stilstaan en enkel korte stukjes is idd niet heel lekker, sterker nog, toen de Tzerra tijdens m'n verbouwing uit stond, had hij daarna even een kleine service nodig, de pomp draaide niet meer enz. Af en toe een langere rit is beter dan enkel korte ritjes.

Ik woon in een huis wat nu ongeveer label A of B is, jaren 30 tussenwoning met goede isolatie, HR++ glas enz. Overal VVW, de EA4 kan het precies goed aan eigenlijk maar in de koudere maanden en momenten, moet de Tzerra bijschakelen en doet dat dan vaak op wat lager vermogen maar wel langer dan 5 minuten bij wijze van. Me dunkt dat de Tzerra wel langer mee kan nu.

[ Voor 18% gewijzigd door 1nsane op 23-12-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@1nsane Bij mij komt hij alleen bij om te douchen en tijdens een defrost. Verwarming doe ik alleen op de EA6. Het is telkens maar 5 minuten op vol vermogen en dan weer afkoelen.
Denk dat deze situatie niet ideaal is voor de CV.
Ik zal hem weer eens open halen en een beurt geven. Denk dat het al 5 jaar geleden is.
Als ik hem open heb kan ik beter zien wat de slijtage inwendig is.
Bij mijn vorig Nefit vielen op een gegeven moment de lamellen van de warmtewisselaars. Pomp en ventilator waren nog prima. Het is voornamelijk de vuurhaard welke de slijtage bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:24:
@1nsane Bij mij komt hij alleen bij om te douchen en tijdens een defrost. Verwarming doe ik alleen op de EA6. Het is telkens maar 5 minuten op vol vermogen en dan weer afkoelen.
Denk dat deze situatie niet ideaal is voor de CV.
Ik zal hem weer eens open halen en een beurt geven. Denk dat het al 5 jaar geleden is.
Als ik hem open heb kan ik beter zien wat de slijtage inwendig is.
Bij mijn vorig Nefit vielen op een gegeven moment de lamellen van de warmtewisselaars. Pomp en ventilator waren nog prima. Het is voornamelijk de vuurhaard welke de slijtage bepaald.
En de elektronica. Vorig jaar heb ik op de printplaat van m'n Vaillant zelf een paar Elco's vervangen omdat ie telkens in een storing schoot. Sindsdien nooit meer storing gehad :)

Maar goed, deze Vaillant is toch wel behoorlijk oud, dus laat ook meteen een nieuwe Remeha ketel naast de EA4 plaatsen. Als we dan toch bezig zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
FlowDesign schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:31:
[...]

En de elektronica. Vorig jaar heb ik op de printplaat van m'n Vaillant zelf een paar Elco's vervangen omdat ie telkens in een storing schoot. Sindsdien nooit meer storing gehad :)

Maar goed, deze Vaillant is toch wel behoorlijk oud, dus laat ook meteen een nieuwe Remeha ketel naast de EA4 plaatsen. Als we dan toch bezig zijn :P
Verstandige keuze. Een beetje CV ketel, kost ook de wereld niet meer. Future proofing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
en een betere communicatie met de EA over het Opentherm Protocol. Geeft bij oudere ketels nogal eens problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Pietje555 schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:20:
en een betere communicatie met de EA over het Opentherm Protocol. Geeft bij oudere ketels nogal eens problemen.
Ja ook dat. In principe is R-Bus van eTwist naar EA het beste maar daarna is Opentherm juist weer wenselijk, blijft een beetje hacky in die zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Thermostaat op EA aansluiten
Op plaats 1 de eTwist
Op plaats 2 een aan uit termostaat
Op plaats 3 de Isense van remeha omdat deze ingesteld kan worden als een weersafhankelijke regeling

Dit is het advies Remeha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Currry
Vandaag de offerte getekend (ivm subsidie) voor de EA 4kw all-in-one. Vloerverwarming met radiatoren gecombineerd, huis uit 96 met label A. Gasverbruik zo'n 1000m3 incl warmwater. 'Oude' ketel is 12 jaar oud en was misschien niet nodig, maar de meerprijs was te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ik heb gisteren de temp van m'n cv-ketel teruggezet naar 50 graden en de nachttemperatuur op m'n Tado op 19 graden ingesteld. Tot op heden geen enkel probleem om het huis warm te houden en dan heb ik nog geen ventilatoren onder de radiatoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreplusplus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07 14:35
Hoi, ik wordt binnenkort eigenaar van EA Monoblock 6 kW.
Daar kun je een s0 meter op aansluiten om het stroomverbruik te registreren.
Tzt wil ik ook een start maken met Home Assistant, dus het zou mooi zijn als ik nu een kWh meter koop die daarmee integreert. Het starttopic van deze draad zegt neem de Homewizard kWh meter. Maar ik kan niet achterhalen dat die een s0 aansluiting heeft. Ik denk van niet.
Een simpele meter die voldoet is bijv SDM120DB, maar ik denk dat die weer niet met HA integreert (behalve via S0 natuurlijk), liever zou ik bijv met modbus vinden, liefst draadloos (wifi, z-wave, …) naar HA.

Heb je suggesties voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:24
Andreplusplus schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:38:
Tzt wil ik ook een start maken met Home Assistant, dus het zou mooi zijn als ik nu een kWh meter koop die daarmee integreert. Het starttopic van deze draad zegt neem de Homewizard kWh meter. Maar ik kan niet achterhalen dat die een s0 aansluiting heeft. Ik denk van niet.
Een simpele meter die voldoet is bijv SDM120DB, maar ik denk dat die weer niet met HA integreert (behalve via S0 natuurlijk), liever zou ik bijv met modbus vinden, liefst draadloos (wifi, z-wave, …) naar HA.

Kijk eens naar smartgateways.nl en voor stroommeting bv Shelly, desnoods in de meterkast op DIN. Beide werken via wifi en met HA. Verder geen abo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip* op de man

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 24-12-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreplusplus
ardvark99 schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:57:
[...]

Kijk eens naar smartgateways.nl en voor stroommeting bv Shelly, desnoods in de meterkast op DIN. Beide werken via wifi en met HA. Verder geen abo.
Dank voor je reactie. Smartgateways inderdaad interessant, kende ik nog niet. Helaas heeft Shelly geen s0 of te lage maximale stroom voor een WP. (of ik heb het juiste type nog niet gevonden)

[edit] Uurtje langer zoeken, en Eastron SDM120CT heeft RS485/modbus én puls, dus precies wat ik zoek :)

[ Voor 10% gewijzigd door Andreplusplus op 23-12-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Andreplusplus schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:12:
[...]

Dank voor je reactie. Smartgateways inderdaad interessant, kende ik nog niet. Helaas heeft Shelly geen s0 of te lage maximale stroom voor een WP. (of ik heb het juiste type nog niet gevonden)

[edit] Uurtje langer zoeken, en Eastron SDM120CT heeft RS485/modbus én puls, dus precies wat ik zoek :)
Waarom zou je niet gewoon een Shelly EM WiFi aan kunnen sluiten en daarvan de data via wifi ophalen? Daarmee kun je toch alle stroomverbruiksgegevens van een EA4 meten?

[ Voor 5% gewijzigd door FlowDesign op 24-12-2024 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Als ji in je in de EA een GTW-08 print plaatst heb je een modbus voor je EA. Kan je alles uitlezen/ wat je wilt.
Als je dynamische stroomtarieven gaat gebruiken kun je de tarieven 6 x per dag wijzigen om zo de meest gunstige selectie van gas/electra in te voeren. Met modbus kan dit dmv een script

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:25

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Andreplusplus schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:38:

De Homewizard kWh meter heeft 2 s0 uitgangen. 1 is configureerbaar, de ander staat vast op 2000imp/kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuQwU5-G0gdQeSNRhlvGvSqysEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyrtntP69Ws5zQQXc9DZC69W.jpg?f=fotoalbum_large

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreplusplus
FlowDesign schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:00:
[...]

Waarom zou je niet gewoon een Shelly EM WiFi aan kunnen sluiten en daarvan de data via wifi ophalen? Daarmee kun je toch alle stroomverbruiksgegevens van een EA4 meten?
Ik wil graag eerst op korte termijn gewoon een s0 puls aan de Elga aansluiten, en later uitbreiden richting HA (waar ik nog van 0 mee moet beginnen). Shelly heeft geen s0 zo ver ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreplusplus
Pietje555 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:41:
Als ji in je in de EA een GTW-08 print plaatst heb je een modbus voor je EA. Kan je alles uitlezen/ wat je wilt.
Als je dynamische stroomtarieven gaat gebruiken kun je de tarieven 6 x per dag wijzigen om zo de meest gunstige selectie van gas/electra in te voeren. Met modbus kan dit dmv een script
In deze draad, op woensdag 6 december 2023 19:21 werd geschreven dat de gtw-08 “vrij prijzig is voor een grafiekgenerator” en “slechte documentatie”. Gekoppeld aan de prijs voor mij (nu) geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Andreplusplus schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:14:
[...]

In deze draad, op woensdag 6 december 2023 19:21 werd geschreven dat de gtw-08 “vrij prijzig is voor een grafiekgenerator” en “slechte documentatie”. Gekoppeld aan de prijs voor mij (nu) geen optie.
Goed nieuws, de documentatie is aanzienlijk verbeterd en de nieuwe versie kan ook net iets meer. Helaas verzuimt Remeha het om de firmware update vrij te geven zodat early adapters ook kunnen profiteren.

Maar wat pietje beschrijft kan ook met bl1 en bl2 contacten en berekening van actuele cop in home assistant. Dan is er geen noodzaak om meerdere keren per dag naar de eeprom van de Elga te schrijven. Scheelt ongetwijfeld in de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Andreplusplus schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:05:
[...]

Ik wil graag eerst op korte termijn gewoon een s0 puls aan de Elga aansluiten, en later uitbreiden richting HA (waar ik nog van 0 mee moet beginnen). Shelly heeft geen s0 zo ver ik kan vinden.
Het is voor mij ook allemaal nieuw, maar wat is of doet s0 dan precies?

Ik heb al wel redelijk lang HA op een RPI4 draaien voor vanalles en ik dacht als ik de gegevens van een Shelly EM of Mini op HA heb, dan weet ik het (actuele) stroomverbruik.

Dit brengt mij trouwens meteen op het volgende: kun je de eTwist thermostaat en/of de EA4 ook aansturen vanuit HA? Welke mogelijkheden bestaan er (naast de zojuist genoemde modbus print in de EA inbouwen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Etwist kan volgens mij niets met HA. Je kunt alleen koppelen met Google Home of Alexia ed, maar dat gaat niet verder dan ruimtetemperatuur.
De EA heeft niet eens een internet verbinding. Dat gaat allemaal via de eTwist met de servers van Remeha.
Enige optie is de genoemde modbus print

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bofh
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-05 17:43

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:24
Pietje555 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:21:
Etwist kan volgens mij niets met HA. Je kunt alleen koppelen met Google Home of Alexia ed, maar dat gaat niet verder dan ruimtetemperatuur.
De EA heeft niet eens een internet verbinding. Dat gaat allemaal via de eTwist met de servers van Remeha.
Enige optie is de genoemde modbus print
Dat klopt niet helemaal, er is een integratie:
https://github.com/msvisser/remeha_home/

Je kan de temperatuur regelen en je hebt een aantal sensoren zoals het verbruik en de buiten temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreplusplus
minicraft schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:23:
Thermostaat op ae aansluiten
Op plaats 1 de eTwist
Op plaats 2 een aan uit termostaat
Op plaats 3 de Isense van remeha omdat deze ingesteld kan worden als een weersafhankelijke regeling

Dit is het advies Remeha
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sV6EXhXzAFdJ13yv_l8RSoVkpYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9KcMuQakkuTJ5dD8NRz0Nty.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Kruid.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-02 17:10
Je kan de ketel sowieso beter op minimum vermogen instellen Remeha via GP007 op minimum ventilator toerental). Dit vermogen is meer dan zat voor CV gebruik. Opentherm aansturing vanuit de WP is ook kul. Gewoon aan/uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreplusplus
Marco Kruid. schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:34:
Je kan de ketel sowieso beter op minimum vermogen instellen Remeha via GP007 op minimum ventilator toerental). Dit vermogen is meer dan zat voor CV gebruik. Opentherm aansturing vanuit de WP is ook kul. Gewoon aan/uit.
Stevige beweringen, kunt je dit nader toelichten en onderbouwen?
Ik heb al jaren mijn ketel op 60%, 18,8 kW (ketel is 35 kW), ik kan me voorstellen dat dat verder omlaag kan, omdat aanvoertemp door de wp al flink hoger is dan waar de ketel zonder wp mee te dealen heeft.
Nou kan de watertemp nog begrensd worden, maar dat wordt her en der afgeraden, want het vermogen is al geknepen. De aansturing vanuit wp zou dat regelen, en dan lijkt me dat met OT wel beter te gaan (specifiek setpoint) dan aan/uit (100%=die 18,8 kW). Waarom zou Remeha OT anders aanbevelen?
En wat bedoel je met “Remeha via GP007 op minimum ventilator toerental”

[ Voor 4% gewijzigd door Andreplusplus op 24-12-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Die afbeelding mag wat mij betreft gepinned worden. Veel mensen denken: “oh mijn Nest/Tado/ander merk kan opentherm dus daar kan ik de EA ook mee aansturen.”

Ja, het kan, maar het is eigenlijk de minst wenselijke setup. Je kunt nog beter een aan/uit doen dan OpenTherm naar de EA. Zover ik weet, zijn er ook geen andere R-Bus varianten qua thermostaten en al helemaal niet met de zelfde functionaliteit. De eTwist is in de basis een prima apparaat en geeft je alle functies die je nodig hebt, daarom zit hij standaard in de offertes voor een EA.

Ja de CV is vaak opentherm. Dat is ook hoe de EA de CV doorgaans aanstuurt. Nee, opentherm heeft niet de juiste functies en parameters om de EA aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
Ik ben op vakantie en we gaan morgen naar huis. Ik dacht het huis langzaam weer op temperatuur te gaan brengen. Het is daar nu 11 graden en met vloerverwarming kan dat wel even duren. Mijn plan was om de temperatuur langzaam op te hogen. Nu zet ik het systeem weer aan via de app en ik zie via homewizard dat hij geen stroom gaat gebruiken maar wel gas. Ik dacht misschien even om op te starten, maar na een uur nog steeds. Iemand een idee hoe dit kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@VicDHG de EA wordt pas vrijgegeven als de retourtemperatuur >16 graden is. Is een interne beveiliging. Je moet dus blijkbaar eerst boven de 16 gr vloertemp uitkomen op gas. Daarna neemt de EA het weer over. Onder de 16 gr zit er onvoldoende warmte in het retourwater voor een defrost en zou de EA bevroren in storing kunnen blijven staan

• resistme
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 20:42
Ik had deze op het oog. Na het lezen van Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en zoekende in dit topic naar het antwoord stel ik toch maar de vraag.

Wat is nou het minimumvermogen van de warmtepomp? Als ik het goed begrijp ligt dat van de 6 kW unit rond de 4? Dat is toch relatief hoog? tov van veel units die 2-3 kW doen?. Is dat geen nadeel als het bv buiten 16 graden is en je het op wil warmen tot 19? Word er dan niet sneller gependeld?

• mt66
Vermogen hangt af van het type, monoblock, all in one etcetera. Bij mijn monoblock blijft vermogen redelijk constant. Pendelen hangt vnl af of het minimale vermogen in je afgifte systeem wordt afgegeven is dit goed of groot dan pendelt de hp niet.
resistme schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:08:
Ik had deze op het oog. Na het lezen van Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en zoekende in dit topic naar het antwoord stel ik toch maar de vraag.

Wat is nou het minimumvermogen van de warmtepomp? Als ik het goed begrijp ligt dat van de 6 kW unit rond de 4? Dat is toch relatief hoog? tov van veel units die 2-3 kW doen?. Is dat geen nadeel als het bv buiten 16 graden is en je het op wil warmen tot 19? Word er dan niet sneller gependeld?
Hoe kom je aan min 4 kW?. Elektrisch doet de EA6 minimaal zo'n 450 à 500 W. Met een COP van 5 à 6 komt je dan op zo'n 2.3 - 3 kW thermisch. Zeker geen 4 dus.

Zeker als je wat VVW hebt (en liefst geen mengverdeler) zorgt de regeling er wel voor dat er weinig gependeld wordt. Bij mijn ouders zie ik maximaal 5 starts per dag, maar meestal maar één of twee.

• VicDHG
Maar zeker bij hogere temperaturen kan de cop ook zomaar 8 worden. Dan kom je wel aan 4 kw. Maar bij mij ook vloerverwarming en tot nu toe geen pendel gedrag. Maar ik heb hem pas een maand, dus nog geen temperaturen boven 12 graden gehad.
Pagina: 1 ... 23 ... 31 Laatste