Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:20
Hier een EA4 sinds 2022. Al ruim een jaar draait hij helemaal solo, en vanaf september gasloos, zonder problemen. Als het echt te koud wordt, gebruiken we een elektrische radiator of IR panelen, en dat werkt prima.
Vannacht, bij een temperatuur van net onder 0, is 'ie er mee gestopt. Geen foutcode oid.
Vorstbeveiliging staat op 3 graden, de "solo" parameters heb ik overgenomen van Kleinman.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RgmyWP4ZxDhIhlI_LmlzoRbrp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nksy6pAxKpb8aCDcmfn6SllH.jpg?f=fotoalbum_large

Op het display lijkt alles ok, maar het huisje linksboven blijft knipperen ("verwarming in uitvoering"). De vorstbeveiliging is actief
Ik begrijp alleen het icoon met het vlammetje niet ("ketel actief"), want de ketel staat uit en is afgesloten.

De buitenunit draait niet, en er zit een dun laagje ijs op.

Ik heb de EA gereset, maar dat levert niets op.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-08 06:41
Zo erg heb ik het nog niet gezien met defrosts. Iemand tips om het beter te krijgen of heb ik dit te accepteren met dit mistige weer net boven het vriespunt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VejnzHA6D5rKA9HWoXaZRV6lTmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gT9SAtbnnsZBvUKya53RgaQS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:30
GeeH schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:42:
Hier een EA4 sinds 2022. Al ruim een jaar draait hij helemaal solo, en vanaf september gasloos, zonder problemen. Als het echt te koud wordt, gebruiken we een elektrische radiator of IR panelen, en dat werkt prima.
Vannacht, bij een temperatuur van net onder 0, is 'ie er mee gestopt. Geen foutcode oid.
Vorstbeveiliging staat op 3 graden, de "solo" parameters heb ik overgenomen van Kleinman.

[Afbeelding]

Op het display lijkt alles ok, maar het huisje linksboven blijft knipperen ("verwarming in uitvoering"). De vorstbeveiliging is actief
Ik begrijp alleen het icoon met het vlammetje niet ("ketel actief"), want de ketel staat uit en is afgesloten.

Iemand een suggestie?
Geen expert hier, maar zet je ketel eens aan? Hij moet defrosten wellicht? En dan kan niet nu?

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GeeH Hij zal wel warmte tekort komen voor een defrost en de CV-ketel willen bijschakelen. En die is er dus niet...
Waarom gebruik je een EA4 voor full-electric? Daar zijn toch andere warmtepompen voor die er veel beter geschikt voor zijn?
Zo'n elektrische radiator of IR-paneel is bovendien met COP=1 niet bepaald efficient.
Dan kun je beter een wat grotere WP hebben die maar 1/4 van de stroom verbruikt.

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2024 13:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
@Andrehj Bij de keuze voor de pomp destijds was nog geen sprake van solo draaien, dat ben ik pas later gaan doen. Bij nader inzien had ik waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.
Die COP 1 verwarmingsapparaten vreten stroom, dat klopt, maar dat heb ik in ruime mate over, dus nu ins dat nog niet zo'n punt. per 1 jan 2027 uiteraard wel.

Stel dat ik de defrost op -10 graden zet, zou dat dan wel werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:06:
@GeeH Hij zal wel warmte tekort komen voor een defrost en de CV-ketel willen bijschakelen. En die is er dus niet...
@GeeH dit dus. Lees even de website van @mkleinman en zijn posts in dit topic, dan heb je een potentiële oplossing. Remeha biedt de Elga Ace nadrukkelijk als hybride aan, niet full electric. Maar met de methode van @mkleinman krijg je het wellicht werkende.

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 28-12-2024 13:25 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:11

[Afbeelding]

Iemand een suggestie?
De melding lijkt vrij duidelijk, hij heeft een defrost nodig maar geen mogelijkheid om dit te doen omdat de cv er niet meer is.

Misschien kun je een elektrische cv laten hangen voor de defrosts? Of wat knutselen met een verwarmingslint bij de buitenunit om te voorkomen dat hij bevriest, vrees alleen dat je het niet kunt tegengaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:19

[Afbeelding]

Iemand een suggestie?
Ik zag op fb een foto voorbij komen van iemand die een gasfles had aangesloten op de CV ketel. Is dat geen oplossing voor defrosts. Moet natuurlijk wel gas zijn waar de CV op kan draaien. Op die manier kan je van het gasnet afgesloten zijn, en alleen in sommige gevallen toch gebruik maken van de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@manmetdehamer defrosts kun je niet voorkomen met een L/W warmtepomp in NL. Die @manmetdehamer komt altijd.

En er gaan zoveel m3 lucht door die warmtepomp heen, een klein verwarmingslintje heeft totaal geen effect op het voorkomen van defrost en helpt alleen om met COP=1 de tuin 0.000001 graad op te warmen, maar of je dat wil… ;)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
ardvark99 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:41:
[...]

Ik zag op fb een foto voorbij komen van iemand die een gasfles had aangesloten op de CV ketel. Is dat geen oplossing voor defrosts. Moet natuurlijk wel gas zijn waar de CV op kan draaien. Op die manier kan je van het gasnet afgesloten zijn, en alleen in sommige gevallen toch gebruik maken van de CV.
Het is een oplossing, maar het is niet voor niets verboden om > 988 gram propaan in een slecht geventileerde ruimte (binnen) te hebben.
Dit is onlangs verhoog van 150 gr omdat anders geen splitsystemen van meer dan 4 kW mogelijk waren.
Een 10 kg fles zit hier een stukje boven.
Zelf zit ik met een gashaard (sfeerhaard). Ik denk dat ik ook met een fles ga doen, maar dan een leiding naar buiten ga trekken en de fles buiten neer zet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Pietje555 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:05:
[...]

Het is een oplossing, maar het is niet voor niets verboden om > 988 gram propaan in een slecht geventileerde ruimte (binnen) te hebben.
Dit is onlangs verhoog van 150 gr omdat anders geen splitsystemen van meer dan 4 kW mogelijk waren.
Een 10 kg fles zit hier een stukje boven.
Zelf zit ik met een gashaard (sfeerhaard). Ik denk dat ik ook met een fles ga doen, maar dan een leiding naar buiten ga trekken en de fles buiten neer zet.
Dat ben ik met jou eens, ik zou de fles idd buiten (beschut) plaatsen. Bij mij kan dat op het dak, onder de panelen van de zonneboiler. Staat ie niet vol in de zon.
In dit geval was het een foto van een bijgebouw, waar de hele CV en WP installatie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
Dank voor jullie reacties zover!

Klopt mijn aanname dat wanneer de defrost parameter (AP080) op bv -10 staat, dat dan de EA voor de vorstbeveiliging zorgt, en dus geen gas vraagt. Ik denk nl dat ik daar een fout heb gemaakt, door de defrost op +3 te zetten, en dus bij -1 om gas gaat vragen.
Of heeft het defrost programma altijd gas nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
GeeH schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:35:

Klopt mijn aanname dat wanneer de defrost parameter (AP080) op bv -10 staat, dat dan de EA voor de vorstbeveiliging zorgt, en dus geen gas vraagt. Ik denk nl dat ik daar een fout heb gemaakt, door de defrost op +3 te zetten, en dus bij -1 om gas gaat vragen.
Ik zie aan mijn EA6 dat ie de defrosts merendeel uit het systeem kan halen, afhankelijk van de inhoud van het CV systeem, maar soms springt de CV bij, en dus had verbruik. Maar in jou geval kom je denk ik in een negatieve spiraal terecht, en is jouw cv water niet meer warm genoeg, de CV ketel kan niet bijspringen, dus schakels de WP uit, want het buitenunit is bevroren en kan niet meer ontdooien.

En groter buffervat met eventueel elektrische bijverwarming in het vat zou misschien ook een optie kunnen zijn, maar dat zou je uit moeten zoeken.

Ik vermoed dat je iets te fanatiek bent geweest met de boel gasloos te maken, het is een hybride WP, geen full Electric WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
@ardvark99 Ik vrees dat je gelijk hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
GeeH schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:35:

De instelling voor vorstbeveiliging is alleen om te voorkomen dat een leidingdeel bevriest. Onder de ingestelde temperatuur blijft de circulatiepomp altijd draaien terwijl de compressor uit kan staan.
Onder de 16 gr retourtemperatuur komt de beveiliging van de EA in en kan hij niet meer starten. Dit om te voorkomen dat een defrost optreed. Onder de 16 gr retourtemperatuur wordt de defrost afgebroken, de kans zou dan kunnen zijn dat de EA bevroren tot stilstand komt.
Je moet dus eerst je retourwater boven de 16 gr krijgen.
Overigens las ik van de week ook één die de vakantiestand had gebruikt en zich af vroeg waarom alleen de CV ketel aan ging toen hij wilde opwarmen voor hij thuis kwam.
Het is dus riskant om geen backup voorziening te hebben. Of een E-ketel plaatsen of een element in je buffervat met aan/uit schakeling.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-04 21:47
ardvark99 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:57:
[...]

Ik zie aan mijn EA6 dat ie de defrosts merendeel uit het systeem kan halen, afhankelijk van de inhoud van het CV systeem, maar soms springt de CV bij, en dus had verbruik. Maar in jou geval kom je denk ik in een negatieve spiraal terecht, en is jouw cv water niet meer warm genoeg, de CV ketel kan niet bijspringen, dus schakels de WP uit, want het buitenunit is bevroren en kan niet meer ontdooien.

En groter buffervat met eventueel elektrische bijverwarming in het vat zou misschien ook een optie kunnen zijn, maar dat zou je uit moeten zoeken.

Ik vermoed dat je iets te fanatiek bent geweest met de boel gasloos te maken, het is een hybride WP, geen full Electric WP.
Ik ben bang dat je moet wachten op wat hogere temperaturen, die worden vanaf morgenmiddag verwacht. Met de huidige temperatuur wil de Elga alleen maar starten na een defrost en daarvoor is je CV water inmiddels te koud (onder de 16 graden). Ik ben zelf al twee jaar aan het simuleren dat ik geen ketel heb (hij hangt er nog wel, maar ik heb alleen het sanitair water ingeschakeld, de verwarmingsfunctie staat uit). In die twee jaar is het nog nooit nodig geweest om de ketel weer even bij te schakelen. Maar het is Elga 6, die draait wat vaker op half last waardoor hij minder snel bevriest. Ook heb ik een ongeisoleerd buffervat van 40 liter+vloerverwarming+7 radiatoren open waardoor mijn voorraad voldoende warm Cv water nogal fors is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
VicDHG schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:45:
Zo erg heb ik het nog niet gezien met defrosts. Iemand tips om het beter te krijgen of heb ik dit te accepteren met dit mistige weer net boven het vriespunt?

[Afbeelding]
Ik had tot 12 uur vanmiddag 10 defrosts, dat is toch flink minder. Wat helpt is een zo laag mogelijke stooklijn waardoor de Elga liefst beneden de 50% van zijn vermogen pruttelt, dan vriest hij minder snel dicht. Onder de 3 graden stop ik ook met nachtverlaging, de kamer opwarmen kost de Elga dan teveel moeite (lees: moet op fors hoger vermogen draaien waardoor weer eerder defrosts). Vanmiddag heb ik om de 55 tot 70 minuten een defrost. Dat is te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
Ik heb nu ook geen nachtverlaging en de stooklijn is 0.7. ik kan natuurlijk proberen nog lager te gaan. Dan gaan we ontdekken waar het niet meer comfortabel wordt. Hij gaat wel elke keer langzaam naar vol vermogen. Komt dat omdat hij zijn aanvoer temperatuur niet kan halen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
VicDHG schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:50:
Ik heb nu ook geen nachtverlaging en de stooklijn is 0.7. ik kan natuurlijk proberen nog lager te gaan. Dan gaan we ontdekken waar het niet meer comfortabel wordt. Hij gaat wel elke keer langzaam naar vol vermogen. Komt dat omdat hij zijn aanvoer temperatuur niet kan halen ofzo?
Hij staat bij mij ook op 0.7, dus dat zal het verschil niet zijn. Ook hier langzame vermogenstoename na defrost maar hij stopt rond 1150 watt. Wellicht overbodige vraag maar toch: heb je hem wel op WAR of WAR+ staan? Ik hielp laatst mijn buurman die tobde met zijn stooklijn maar op Ruimte bleek te stoken. Dan doet de stooklijn natuurlijk niks.

Ik denk dat bij jou (als je War stookt) de uitdaging is te voorkomen dat het vermogen hoger dan 1400 watt komt. Tenzij dat hogere vermogen echt nodig is wegens de warmtevraag van je huis, maar dat kan ik me bij windstil weer bij een graad of 2 bijna niet voorstellen.

Wat je nog zou kunnen proberen is het maximale vermogen afkappen op 70%, daar is een parameter voor. Maar dat is in feite een paardenmiddel. Met een goede stooklijn zou bij deze temperaturen de vermogensvraag nog flink onder de 100% moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
@VicDHG Zoals je ziet heb ik meer afgevlakte pieken, kom lang niet aan het max vermogen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzFTiZ8c9Ujqws22bqt_4oWGy-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BZps8svX3blgjfq62idwiwBT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vermo
  • Laatst online: 28-02 09:32
Gedurende meer dan 1 jaar heb ik data verzameld betreffende de Elga Ace6.
Alles is gemonitord door een Plugwise zoneregeling, inclusief een Plugwise vermogensplug.
Tot oktober dit jaar waren de Elga instellingen de Remeha fabrieksinstellingen. (geen enkele uitleg gehad bij installatie)

Een bericht van Pasmann triggerde mij tot de volgende vragen.
Ik vroeg mij al langer af of mijn Elga Ace 6 zijn maximale vermogen levert, gezien het feit dat het opgenomen vermogen bijna nooit (meer) boven de 1,6 Kwh komt terwijl bij lagere buitentemperaturen dan 5 graden de EA6 erg vaak in defrost lijkt te gaan. Tot 40 graden vraag gaat het perfect. Als de warmtevraag boven 40 graden komt gaat de EA protesteren.
Ik zie ook nagenoeg zelden een aanvoertemperatuur hoger dan 40-41 graden. (zonder CV --ondersteuning)
Mijn intentie is om zo weinig mogelijk gas te gebruiken.

Alle verdere informatie is in de grafieken af te lezen.

Ik ben benieuwd wat de deskundigen vinden.

https://www.dropbox.com/s...2bqfyerf&st=pbgym4kq&dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotr28
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 10:02
Na het vervangen van de thermostaat van Honeywell naar e-twist werkte mijn Remeha monoblock warmtepomp. Nu het echter onder de 4 graden geraakt ben ik volop gas aan het verstoken en laat de warmtepomp het afweten.
Even voor mijn begrip: Bij een lagere temperatuur springt de cv bij, maar zou de warmtepomp toch bij moeten draaien? Oftewel ik zie zowel het compressor symbool in de display als het vlammetje.
En wanneer dit niet zo is, kan ik dat zelf aanpassen in de settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 19:26
Vermo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:49:

Een bericht van Pasmann triggerde mij tot de volgende vragen.
Ik vroeg mij al langer af of mijn Elga Ace 6 zijn maximale vermogen levert, gezien het feit dat het opgenomen vermogen bijna nooit (meer) boven de 1,6 Kwh komt terwijl bij lagere buitentemperaturen dan 5 graden de EA6 erg vaak in defrost lijkt te gaan. Tot 40 graden vraag gaat het perfect. Als de warmtevraag boven 40 graden komt gaat de EA protesteren.
Ik zie ook nagenoeg zelden een aanvoertemperatuur hoger dan 40-41 graden. (zonder CV --ondersteuning)
Mijn intentie is om zo weinig mogelijk gas te gebruiken.
kWh? Als in energie? Of kW als in vermogen? Als je maximaal 1.6kW opneemt lijkt me dat niet heel vreemd. De 4 doet 1.2kw max. Als je per dag max 1.6kwh electra verbruikt dan valt er wat te winnen maar omdat je over vermogen praat ga ik uit van optie 1.

Aanvoer boven de 40 is slecht voor je rendement. Hoe lager hoe beter. Blijft je huis warm?

Die de frost komt juist voor wanneer de warmtepomp op volle toeren draait. Zeker bij hoge luchtvochtigheid en buiten temperatuur tussen 0 en 4 graden. Oplossing kan zijn werken aan je afgifte (verhoogt de efficiëntie, systeem kan langer in laaglast draaien, minder defrost wat weer bijdraagt aan de efficiëntie) of je isolatie verbeteren [combinatie van beiden is nog beter].

Als je dat allemaal geprobeerd hebt kan je er waarschijnlijk niet veel meer uithalen. Deel voor de zekerheid nog even je parameters en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:38
rft80 schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:11:
[...]

kWh? Als in energie? Of kW als in vermogen? Als je maximaal 1.6kW opneemt lijkt me dat niet heel vreemd. De 4 doet 1.2kw max. Als je per dag max 1.6kwh electra verbruikt dan valt er wat te winnen maar omdat je over vermogen praat ga ik uit van optie 1.
Veel te veel mensen halen kW en kWh continu door elkaar (ook in EV topics), dus hij zal wel kW (vermogen) bedoelen.

Los daarvan, die 1,2 kW voor de EA4, is dat daadwerkelijk het max vermogen volgens de specificaties?
De installateur waarbij ik mijn EA4 gisteren heb besteld (jaja, kogel door de kerk) vertelde mij namelijk dat de EA4 + cv-ketel installatie wel op een normale 1-fase 16A aansluiting kan, maar dat er dan geen andere grootverbruikers zoals een wasmachine op deze aansluiting mogen.
Een 16A aansluiting kan 3,7 kW leveren, dus als de EA4 slechts maximaal 1,2 kW trekt en de wasmachine max 2000 Watt, dan zou dat toch gewoon moeten kunnen? :?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FlowDesign schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:15:
[...]

Veel te veel mensen halen kW en kWh continu door elkaar (ook in EV topics), dus hij zal wel kW (vermogen) bedoelen.

Los daarvan, die 1,2 kW voor de EA4, is dat daadwerkelijk het max vermogen volgens de specificaties?
De installateur waarbij ik mijn EA4 gisteren heb besteld (jaja, kogel door de kerk) vertelde mij namelijk dat de EA4 + cv-ketel installatie wel op een normale 1-fase 16A aansluiting kan, maar dat er dan geen andere grootverbruikers zoals een wasmachine op deze aansluiting mogen.
Een 16A aansluiting kan 3,7 kW leveren, dus als de EA4 slechts maximaal 1,2 kW trekt en de wasmachine max 2000 Watt, dan zou dat toch gewoon moeten kunnen? :?
Die 16A automaat type C wordt inderdaad voorgeschreven door Remeha, zowel voor de EA 4 kW als de EA 6 kW. Zie de specificaties van Remeha hier, in het product datablad.
Tegelijkertijd beschrijven ze in de installatiehandleiding een maximale stroomsterkte van slechts 7.9 A voor de EA 4 kw. En 13 A voor de EA 6 kW. Zie pagina 16 in de installatiehandleiding hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermo
Bij mijn eerste bericht was een dropboxlink bijgevoegd met veel informatie, oa mijn parameters.

Tot nu toe heeft niemand mij kunnen vertellen hoeveel kilowatt mijn EA6 maximaal uit het net kan opnemen (dus bij vollast). Ik dacht dat dat (maximaal) 2,4 kilowatt kon zijn. Ik zie dat bij mij in de urentabel en de grafieken nooit terug. (uitgezonderd in maart 2024, 4 maanden na de installatie).

Kun je op een simpele manier de warmtepomp testen? hoe warm kan hij het water maximaal opwarmen, en hoeveel stroom verbruikt hij daar bij. (stekkerplug gemeten)

Mogelijk is zijn capaciteit door bijv. koelgaslekkage afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vermo kijk naar de tabel in de topic start onder documentatie, thermisch vermogen bij 100% delen door de COP, dan krijg je het opgenomen vermogen onder die omstandigheden. Daaruit blijkt dat het opgenomen vermogen tot zo'n 1.4 kW kan gaan voor de EA 4 kW en 2.4kW voor de EA 6 kW, afhankelijk van de omstandigheden (Taanvoer en Tbuiten).

Waarom denk je dat het niet goed zou zijn? Wordt het niet warm binnen, hoog verbruik, defrosts bij hoge buitentemperaturen, anders?

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-12-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

[Afbeelding]

Iemand een suggestie?
Ik draai mijn EA4 ook al meer dan een jaar volledig stand alone. CV ketel is er nog wel maar wordt alleen gebruikt voor douche water. En als eventuele backup indien het echt koud gaat worden, voor de defrost. Maar dan moet ik m handmatig eerst weer aanzetten voor verwarmen CV water. Is nog niet nodig geweest.

Vroeg me af, stel dat ik voor het douchewater een elektrische (boiler)oplossing maak, kan ik dan als backup voorziening voor de CV gebruik maken van een goedkope doorstroom verwarmer? Die heb je al voor rond de 150 euro. Of is dat geen goed idee? Water in het systeem mag naar max 40 graden ivm vloerverwarming in gehele huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart22
BBKing schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:09:
[...]

Ik draai mijn EA4 ook al meer dan een jaar volledig stand alone. CV ketel is er nog wel maar wordt alleen gebruikt voor douche water. En als eventuele backup indien het echt koud gaat worden, voor de defrost. Maar dan moet ik m handmatig eerst weer aanzetten voor verwarmen CV water. Is nog niet nodig geweest.

Vroeg me af, stel dat ik voor het douchewater een elektrische (boiler)oplossing maak, kan ik dan als backup voorziening voor de CV gebruik maken van een goedkope doorstroom verwarmer? Die heb je al voor rond de 150 euro. Of is dat geen goed idee? Water in het systeem mag naar max 40 graden ivm vloerverwarming in gehele huis.
Ik sta voor dezelfde uitdaging. Heb een EA6 die al 2 jaar draait terwijl de CV (verwarmingsdeel) uit staat. Een back-up hebben lijkt me desondanks cruciaal omdat soms een defrost niet mogelijk is als het CV water te koud is. Zelf nog nooit meegemaakt, maar toch.

Ik denk aan een doorstroomverwarmer van 2kw met een Cv pomp (goedkoop tweedehands op marktplaats) en die samen aansluiten op de leiding waar nu de CV-ketel op aangesloten is. Het maakt de EA uiteraard niks uit of het door hem afgeroepen warme water van de ketel of de doortroomverwarmer met pomp komt.

Als je instelt op de EA dat je water niet warmer dan 40 graden mag zijn dan regisseert hij op die manier ook de doorstroomverwarmer. De EA treedt op als thermostaat voor de ketel, en in de nieuwe situatie als thermostaat voor de doorstroomverwarmer.

Ik weet overigens niet hoe groot en geïsoleerd je huis is, maar de EA4 presteert echt heel magertjes bij -2 graden en lager. Ben bang dat je dan wel vaak de doorstroomverwarmer nodig hebt met slecht rendement. Aan de andere kant, het gaat misschien om 5 dagen per jaar als je in de kuststreek woont.

Wat mij voorlopig tegenhoudt om van het gas te gaan is de investering in doorstroomverwarmer en boiler. Samen toch al gauw EUR 2000. En water verwarmen op elektriciteit is duurder dan op gas, net als bijverwarming als de EA dat nodig heeft. Zo hoog is het vastrecht voor gas nu ook weer niet met een verbruik <500m3. Ik vraag me af of het nou zo heel erg loont, zeker niet zolang je nog een goede cv ketel hebt. En het comfort met ketel is ook hoger, altijd onbeperkt warm water voor douche en bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@BBKing doorstroom kan, allen heeft die geen pomp. Zit immers een open verdeler in de EA. Om hem in je cv leiding op te nemen is de aansluitdiameter te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Bart22 je kunt de EA een relais laten aansturen als je instelt dat de cv ketel aan/uit geregeld is. Het relais laat je de vieding van de doorstromer of ander electrische element schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SebastiaanPs Het probleem met de EA6 (en in mindere mate ook de EA4) is de snelheid waarmee de regeling het vermogen laat toenemen. Die ligt veel te laag, waardoor hij vaak al lang voordat ie bij zijn maximum vermogen is al weer aan een defrost toe is. Dan krijg je dus dit soort plaatjes zoals bij @VicDHG :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VejnzHA6D5rKA9HWoXaZRV6lTmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gT9SAtbnnsZBvUKya53RgaQS.png?f=fotoalbum_large

Ik begrijp nog steeds niet waarom ze dat zo doen. Mijn eigen Mitsubishi zit na een defrost binnen een paar minuten weer op de gevraagde aanvoertemperatuur, terwijl een Elga Ace 6 daar meer dan een uur over doet.

Daardoor kakt het effectieve vermogen bij een EA6 in weer met veel defrosts enorm in, veel meer dan je op basis van 10% verlies zou verwachten.

Probleem is al veel vaker geconstateerd, zie bijvoorbeeld thomasdebans in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

En ik heb er eerder een uitgebreide post aan gewijd: Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Dit wat je zou willen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgcK_DeXs3Ew-1AXfalYLbOiyww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tzzyWZnAM6DcNsxQSBORLRL1.png?f=user_large

Maar dit is wat veel exemplaren EA6 doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRavYsySLV4_UzQXFKD0RgROG4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wna0rpQUWpsIdV3QcozThjMv.png?f=fotoalbum_large

En na meer dan een jaar is me nog steeds een raadsel waarom dit bij veel EA6's gebeurt, maar bij sommigen niet... :?

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2024 13:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Bart22 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:25:
[...]
Wat mij voorlopig tegenhoudt om van het gas te gaan is de investering in doorstroomverwarmer en boiler. Samen toch al gauw EUR 2000. En water verwarmen op elektriciteit is duurder dan op gas, net als bijverwarming als de EA dat nodig heeft. Zo hoog is het vastrecht voor gas nu ook weer niet met een verbruik <500m3. Ik vraag me af of het nou zo heel erg loont, zeker niet zolang je nog een goede cv ketel hebt. En het comfort met ketel is ook hoger, altijd onbeperkt warm water voor douche en bad.
Precies dit houdt mij ook nog even tegen. Slechts 100m3 gasverbruik per jaar nu, alleen voor douchewater. Hoe je ook rekent, water verwarmen met elektriciteit, ook via een warmtepompboiler, is eigenlijk altijd duurder. Dus ik denk dat ik het voor nu ook nog zo laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:50
BBKing schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:52:
[...]

Precies dit houdt mij ook nog even tegen. Slechts 100m3 gasverbruik per jaar nu, alleen voor douchewater. Hoe je ook rekent, water verwarmen met elektriciteit, ook via een warmtepompboiler, is eigenlijk altijd duurder. Dus ik denk dat ik het voor nu ook nog zo laat.
ook via een warmtepompboiler ?

Die ben ik zeker niet met je eens, heb je dat echt al eens nagerekend ?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:50
Pietje555 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:32:
@Bart22 je kunt de EA een relais laten aansturen als je instelt dat de cv ketel aan/uit geregeld is. Het relais laat je de vieding van de doorstromer of ander electrische element schakelen.
Dat heb ik destijds gedaan in mijn vorige woning met een oude TECHNECO Elga.
Had een econo doorstroomverwarmer van 1 kw in de retour gezet welke geschakeld werd dmv relais op het aan / uit contact voor de ketel / stadsverwarming whatever.

Werkte prima!

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Bart22 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:25:
[...]

Moet je eigenlijk zelf actief iets bij je energieleverancier doorgeven over minder vastrecht voor de netbeheerder betalen, of kijken ze aan het einde van het jaar naar je totale gasverbruik en wordt het dan gecorrigeerd als je onder de 500 kuub blijft?

Overigens wat betreft warm tapwater, afgezien van dat een full-electric investering een stuk hoger is dan hybride, vind ik het ook wel fijn om op de CV voor verwarming terug te kunnen vallen voor het geval de warmtepomp kapot is en er nergens een monteur te vinden is of wanneer een probleem lastig op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermo
@Vermo kijk naar de tabel in de topic start onder documentatie, thermisch vermogen bij 100% delen door de COP, dan krijg je het opgenomen vermogen onder die omstandigheden. Daaruit blijkt dat het opgenomen vermogen tot zo'n 1.4 kW kan gaan voor de EA 4 kW en 2.4kW voor de EA 6 kW, afhankelijk van de omstandigheden (Taanvoer en Tbuiten).

Waarom denk je dat het niet goed zou zijn? Wordt het niet warm binnen, hoog verbruik, defrosts bij hoge buitentemperaturen, anders?

het verbaast mij dat als de warmtevraag door de zoneregeling 45 graden watertemperatuur is, de Elga dit probeert te bereiken, maar al snel in defrost gaat terwijl zijn stroomverbruik bij lange na niet de 2,4 kilowatt haalt. (stopt vaak al bij 1,6 Kw verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
FlowDesign schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:01:
[...]

Moet je eigenlijk zelf actief iets bij je energieleverancier doorgeven over minder vastrecht voor de netbeheerder betalen, of kijken ze aan het einde van het jaar naar je totale gasverbruik en wordt het dan gecorrigeerd als je onder de 500 kuub blijft?
Ze kijken inderdaad naar je verbruik. En het wordt automatisch aangepast, echter niet met terugwerkende kracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermo
Ik heb het zojuist bekeken, gedeelde smart......

wat zegt Remeha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:49
Andrehj schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:51:
@SebastiaanPs Het probleem met de EA6 (en in mindere mate ook de EA4) is de snelheid waarmee de regeling het vermogen laat toenemen. Die ligt veel te laag, waardoor hij vaak al lang voordat ie bij zijn maximum vermogen is al weer aan een defrost toe is. Dan krijg je dus dit soort plaatjes zoals bij @VicDHG :
[Afbeelding]

Ik begrijp nog steeds niet waarom ze dat zo doen. Mijn eigen Mitsubishi zit na een defrost binnen een paar minuten weer op de gevraagde aanvoertemperatuur, terwijl een Elga Ace 6 daar meer dan een uur over doet.

Daardoor kakt het effectieve vermogen bij een EA6 in weer met veel defrosts enorm in, veel meer dan je op basis van 10% verlies zou verwachten.

Probleem is al veel vaker geconstateerd, zie bijvoorbeeld thomasdebans in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

En ik heb er eerder een uitgebreide post aan gewijd: Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Dit wat je zou willen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En na meer dan een jaar is me nog steeds een raadsel waarom dit bij veel EA6's gebeurt, maar bij sommigen niet... :?
Hoe staat parameter CP730 ingesteld? op ingestelde stand "sneller" heb ik vorige week nog een EA6 met defrost weer toch met een 15-20min weer op 40graden ta zien komen zonder dat de cv ketel bij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
FlowDesign schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:15:
[...]

8 amp voor de 4 en 13 voor de 9. Dat is dus max 1.8 en 3kw wat het apparaat theoretisch kan vragen maar dat doet hij in praktijk niet. Zie plaatje voor wat laboratorium voorbeelden zoals door Remeha opgegeven. Vol vermogen doet de EA4 1.2kw, wellicht eens een piek richting 1.3 maar meer echt niet.

Dat verhaal van je installateur en van Remeha (cv + ea4 max op 1 groep) is waar zij verantwoordelijkheid voor nemen. Is vergelijkbaar met je wasmachine die 2kw trekt maar aansluitwaarde van 16a heeft.

Mijn droger trekt max 500watt en draait al 2 stookseizoenen zonder problemen op dezelfde groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@rft80 is minder. Spanning in Nederland is tussen 207 V en 253 V. 207 x 13 = 2,7 kW. Met een cos van 0,8 kom je niet verder dan 2,2 kW. Ze geven het amperage op onder slechtste toegestane omstandigheden.
Daarnaast is de handleiding vaak universeel en niet toegespitst op Nederland.
Hier mag je tot 3600 W aansluiten op een 16A groep en dat ook aansluiten met een stekker. Je hoeft de EA6 dus niet vast op een 16A groep aan te sluiten. Met een stekker samen met de cv ketel op een dubbel stopcontact mag gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart22
Andrehj schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:51:
[Afbeelding]

Dit wat je zou willen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik verwacht dat een langzaam inkomend vermogen de volgende defrost zo lang mogelijk uitstelt. Immers, hoe lager de belasting van de compressor, hoe langer het duurt voor hij dichtgevroren is. Tussen de +2 en -2 heb ik het max vermogen van de EA6 nog lang niet nodig, ik heb genoeg aan die geleidelijke toename (na een defrost) tussen 700 en 1250 watt. Het huis blijft dan prima warm.

Van mij hoeft hij echt niet meteen naar de 1250 watt te hollen om vervolgens een half uur later weer in een defrost te schieten. Bijgaand mijn plaatje van gisteren. Iedere 50 tot 80 minuten een defrost, wat me best meeviel met dat zeer ongunstige weer. En hij is niet boven de 1250 watt gekomen, dus laat sowieso nog 1000 watt aan capaciteit onbenut. Het hogere vermogen is pas onder de -2 nodig en dan zit hij alweer zo’n beetje buiten het defrost gebied wegens drogere lucht. Kortom, ik ben juist heel tevreden met deze regeling maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzFTiZ8c9Ujqws22bqt_4oWGy-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BZps8svX3blgjfq62idwiwBT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bart22 schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:34:
Ik verwacht dat een langzaam inkomend vermogen de volgende defrost zo lang mogelijk uitstelt. Immers, hoe lager de belasting van de compressor, hoe langer het duurt voor hij dichtgevroren is. Tussen de +2 en -2 heb ik het max vermogen van de EA6 nog lang niet nodig, ik heb genoeg aan die geleidelijke toename (na een defrost) tussen 700 en 1250 watt. Het huis blijft dan prima warm.
Maar uit een van de registers kun je uitlezen wat de gewenste (berekende) watertemperatuur is. En als die veel hoger is dan de actuele, moet de EA6 gewoon veel sneller zijn vermogen verhogen. Bij mijn ouders is dat het geval. Er is een erg groot verschil tussen de actuele watertemperatuur en de geleverde.
En ja, als je minder vermogen vraagt, vriest is niet zo snel dicht. Maar dat is niet het idee van een verwarmingstoestel. Die moet gewoon de temperatuur leveren die gevraagd wordt. En als je dan wat meer defrosts krijgt dan is dat maar zo.
En het is echt niet zo dat dat technisch niet kan, want bij mijn Mitsubishi werkt het wel gewoon zoals het bedoeld is.

En ook jouw WP zou efficiënter draaien als de piek wat vlakker was geweest. Dan draait de WP constanter (en aan het eind van een cyclus niet op zo'n hoog vermogen), wat de gemiddelde COP verhoogt.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Byorn schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:56:
Hoe staat parameter CP730 ingesteld? op ingestelde stand "sneller" heb ik vorige week nog een EA6 met defrost weer toch met een 15-20min weer op 40graden ta zien komen zonder dat de cv ketel bij kwam.
Wat voor afgiftesysteem heeft de woning waarin je dit zag?

Bij mijn ouders staat deze parameter op de geadviseerde "Extra langzaam" voor vloerverwarming, want dat hebben ze. Maar CP730 is voor de relatie tussen de woning, het afgiftesysteem en de berekende watertemperatuur (af te lezen in AM101).

Deze zou niet verantwoordelijk zijn voor de relatie tussen de berekende watertemperatuur en de manier waarop de buitenunit reageert op het verschil tussen actuele (AM016) en berekende watertemperatuur (AM101).

Dat wordt hier bevestigd: pasmanm in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

[ Voor 41% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2024 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart22
BBKing schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:52:
[...]

Hier slechts 85kuub, en daar zit ook nog het koken in. Verwacht dat het douchewater maar 60 kuub vergt. Dure kuub, dankzij het vastrecht, maar dat zij zo. Wellicht dat het plaatje anders wordt na de salderingsregeling. Dan kun je van maart t/m oktober wellicht vaak je boiler opwarmen met overtollige zonnestroom, ongeveer tussen 12u en 16.30u. Ik ga dan de business case opnieuw bekijken, mijn ketel is tegen die tijd 14 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
BBKing schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:17:
[...]

Ze kijken inderdaad naar je verbruik. En het wordt automatisch aangepast, echter niet met terugwerkende kracht
Thanks. Dus voor komend jaar moet ik zelf op tijd aangeven dat ik onder de 500 kuub zal blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
rft80 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:34:
[...]

8 amp voor de 4 en 13 voor de 9. Dat is dus max 1.8 en 3kw wat het apparaat theoretisch kan vragen maar dat doet hij in praktijk niet. Zie plaatje voor wat laboratorium voorbeelden zoals door Remeha opgegeven. Vol vermogen doet de EA4 1.2kw, wellicht eens een piek richting 1.3 maar meer echt niet.

Dat verhaal van je installateur en van Remeha (cv + ea4 max op 1 groep) is waar zij verantwoordelijkheid voor nemen. Is vergelijkbaar met je wasmachine die 2kw trekt maar aansluitwaarde van 16a heeft.

Mijn droger trekt max 500watt en draait al 2 stookseizoenen zonder problemen op dezelfde groep.
Thanks. Ja en onze was-droog-combi zal ook vrijwel nooit z'n max vermogen halen verwacht ik, dus eigenlijk kan ik er best op gokken dat de warmtepomp+CV best op dezelfde groep kunnen als de was-droog-combi. In het ergste geval vliegt de stop of aardlek eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:00
Vermo schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:53:
Tot nu toe heeft niemand mij kunnen vertellen hoeveel kilowatt mijn EA6 maximaal uit het net kan opnemen (dus bij vollast). Ik dacht dat dat (maximaal) 2,4 kilowatt kon zijn. Ik zie dat bij mij in de urentabel en de grafieken nooit terug. (uitgezonderd in maart 2024, 4 maanden na de installatie).
Mijn maximale piek volgens Home Wizard kWh meter is 2547 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 22:27
Ik zie dat je een Remeha Elga Ace in generatie 2 en 3 kunt aanschaffen (zowel 4kW als 6kW) waarbij de nieuwe generatie natuurlijk iets duurder is (200,- en 300,- euro duurder). Maar ik kan niet zien wat de verschillen tussen de generaties zijn, weet iemand dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
Wat bedoel je met generatie? Er zijn een aantal uitvoeringen, maar is maar 1 oudere generatie, de Techno. Daarna is alles Ace omdat ze op hetzelfde platform draaien met ongeveer dezelfde functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kruimelvlaai : Ik had hier ook nog niet van gehoord. Waar heb je die generaties gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Zou dat geen handige verkoper zijn die aan de hand van software versies dat koppeld aan een bepaalde generatie? Aangezien je niet zelf de software kan updaten, behalve door een bepaalde print te vervangen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
@Andrehj ook ik zie met die defrosts dat de geleverde temperatuur ver onder de gevraagde zit, terwijl hij makkelijk meer vermogen moet kunnen leveren. Ik heb ook geen idee waarom.
Met mijn vloerverwarming duurt het lang voor je er echt iets van merkt, maar gisteren werd ook de 19 graden binnen niet gehaald, terwijl hij niet zijn maximale vermogen levert.
Toen heb ik de bivalente temperatuur van -2 naar +4 gezet. Er is een beetje gas bij gestookt en sindsdien draait hij met veel minder defrosts. De lucht kan ook droger zijn geworden natuurlijk, dus ik ga dit weer eens in de gaten houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Edm242SbCH5olW10HBNS-W_F6Wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g5bzHlwcGdBBqs5ImBtwiWfM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@VicDHG Het verminderde aantal defrosts komt door de hogere buitentemperatuur. Hier ook geen defrosts meer sinds gistermiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
FlowDesign schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:35:
[...]

Thanks. Dus voor komend jaar moet ik zelf op tijd aangeven dat ik onder de 500 kuub zal blijven?
Nee dat hoeft niet. Je krijgt vanzelf bericht. Maar de periode waarover een jaar gemeten wordt (begin en eindpunt) is voor iedereen anders. Als je bij de netbeheerder inlogt kan je zien wat je jaarverbruik is en over welke periode deze gemeten is. Bij Stedin is dit in ieder geval inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat is jullie totale dagelijkse verbruik incl alle apparaten op zo'n dag? hoeveel kwh per dag?

[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 31-12-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Farabi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:44:
wat is jullie totale dagelijkse verbruik incl alle apparaten op zo'n dag? hoeveel kwh per dag?
Deze maand, tussen de 18 en 38 kWh. Gemiddeld 25 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met alle antwoorden die je hier krijgt kun je niks. Want iedereen heeft een andere warmtepomp, huis, afgiftesysteem of gewoonte.
Voor een idee kun je beter kijken in de overzichten die @Tomexergie elke maand publiceert (zijn gepind in het grote L/W WP topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:43:
[...]

Met alle antwoorden die je hier krijgt kun je niks. Want iedereen heeft een andere warmtepomp, huis, afgiftesysteem of gewoonte.
Voor een idee kun je beter kijken in de overzichten die @Tomexergie elke maand publiceert (zijn gepind in het grote L/W WP topic).
kan je dat topic plakken? de verschrikkelijke zoekfunctie van tweakers werkt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Farabi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:49:
kan je dat topic plakken? de verschrikkelijke zoekfunctie van tweakers werkt niet mee.
Dat moet ik em opzoeken.... De link staat in de TS van dit topic.
Staat nog veel meer interessants in trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 31-12-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Farabi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:49:
[...]

Ik vind dat ook. Iedere maand monitoring verdwijnt in de bodemloze put van reacties in dit topic en niet meer terug te vinden.
Hoe kun je een item marken om het zoeken gemakkelijk te maken.
Of de lijst direct na publicatie voorin bij de start opslaan.
Iets voor @Andrehj ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomexergie schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:34:
Ik vind dat ook. Iedere maand monitoring verdwijnt in de bodemloze put van reacties in dit topic en niet meer terug te vinden.
Hoe kun je een item marken om het zoeken gemakkelijk te maken.
Of de lijst direct na publicatie voorin bij de start opslaan.
Iets voor @Andrehj ??
Dat is lastig. Maar jouw lijst is gemakkelijk te vinden door in het L/W WP topic (link in TS) alleen de gepinde posts te laten zien (klik op punaise rechtsboven). Dan heb je jouw overzicht zo te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Laatst online: 08-09 20:08
Dat is bij iedereen anders. Voor onze tussenwoning 145m2, 4 personen, hybride warmtepomp, vloerverwarming en LTV radiatoren, dubbel ++ glas en zolder geïsoleerd tussen de 10 en 22 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
Bij ons 125m met hrplus plus glas geïsoleerd hoek huis 2 personen en deel ltv radiatoren ca. 20 kwh en als het wat kouder is ca. 30 kwh met monoblock 6kw ea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martidjen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:46
Iemand ervaring met parameter AM019 voor de waterdruk bij een Elga ace monoblock? Bij mij geeft deze geen waarde weer, is hier iets voor nodig om de waterdruk te kunnen meten of uit te lezen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91MKjI2F9mRGfzwYlGUrVeqaQdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNtBRqpvHcfUYGBNjkw6doAl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
even een vraagje. mijn radiatoren staan boven meestal uit. als ik deze plots openzet, moet de elga dan harder draaien om de kamers boven warm te houden? of hoeft hij niet bij te zetten omdat het al op temperatuur is beneden in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Farabi schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:36:
even een vraagje. mijn radiatoren staan boven meestal uit. als ik deze plots openzet, moet de elga dan harder draaien om de kamers boven warm te houden? of hoeft hij niet bij te zetten omdat het al op temperatuur is beneden in de woonkamer?
Neem aan dat je thermostaat in de woonkamer hangt, dus in eerste instantie zal deze niet aanslaan. Maar op langere termijn gaat ie natuurlijk wel iets harder moeten werken om ook de kamers boven te verwarmen.

Edit: zie plons koud water hieronder, had ik niet bij stilgestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door FlowDesign op 01-01-2025 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
@Martidjen de mono block heeft geen sensor hiervoor dus krijg je niks te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Farabi schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:36:
Ja, veel harder. De water temperatuur zakt door een plons koud water wat in het circuit komt. De Elga zal dit willen opvangen en harder gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-08 12:28

discy

Cloud Architect

Zouden degene die ervaring hebben met de efficientie van de Elga Ace 4KW en/of koudemiddel mij willen helpen in onderstaande post?
Elga Ace 4KW - Onvoldoende koudemiddel? - Duurzame energie en installaties - GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOaqJGmQCCy-ERbYIGXJWNwB2pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vea36JJuRaowUF5En7500NYI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sRMj3haoasppc1GlGIsjqoAO2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGnrlNQUZ4GMvRJpZoQnOuqt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgykDclcfKXw5cCStoO7vzeQC8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7v9E6hpIMItxflA5I96Mx6Op.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWsC55k-J0uGSUMIGEPW-vVgk_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzjt1Z4FcXS2tSuR195okqbb.jpg?f=fotoalbum_large

https://photos.app.goo.gl/7ysHPd5bRYnf5Qhu5
Geluids fragment

2 maanden geleden de 6kw all in one laten instaleren. Ik zoek de oorzaak van dit geluid het is door de deur en in huis te horen, ook als de leiding naar buiten niet de water leiding raakt. Ik denk dat ik maar eens met isolatiewol ofzo iets aan de slag moet gaan om dit te verhelpen. Wat denken jullie?

Isolatie van deur met wol, leidingen isoleren of is er nog iets anders mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:01
aanvulling met alle radiators open

standaard:
pomp 100%
debiet: 11l/min

pomp 85%
debiet 10l/min

pomp verlaagt 75%
debiet 8.9l/min
geluid wordt minder maar weet niet of je zo een lage debiet wilt hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Snakeman123 op 03-01-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik snap de gegevens niet helemaal. met pomp % bedoel je de instelling van PP016? En lees je dan het debiet af (AM056)?
Normaal stel je het debiet in (HP069) en kun je het toerental aflezen (AM010)
Het toerental van de pomp is dynamisch, afhankelijk van het ingestelde debiet en de systeemweerstand. Loopt de weerstand op, dan wil de pomp toch hetzelfde debiet blijven doen en gaat optoeren.
Combinatie debiet en toeren is geen vaste waarde.
Als de pomp 100% moet doen en hij haalt maar 11 l/min dan snap ik het geluid wel. De weerstand in je systeem is veel te hoog. Te dunne leidingen ( hoge stromingsweerstand) of teveel afnemers dicht staan.
Normaal is 17 l/m bij 60% pomptoerental

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:56
Pietje555 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:55:
Ik snap de gegevens niet helemaal. met pomp % bedoel je de instelling van PP016? En lees je dan het debiet af (AM056)?
Normaal stel je het debiet in (HP069) en kun je het toerental aflezen (AM010)
Het toerental van de pomp is dynamisch, afhankelijk van het ingestelde debiet en de systeemweerstand. Loopt de weerstand op, dan wil de pomp toch hetzelfde debiet blijven doen en gaat optoeren.
Combinatie debiet en toeren is geen vaste waarde.
Als de pomp 100% moet doen en hij haalt maar 11 l/min dan snap ik het geluid wel. De weerstand in je systeem is veel te hoog. Te dunne leidingen ( hoge stromingsweerstand) of teveel afnemers dicht staan.
Normaal is 17 l/m bij 60% pomptoerental
Nee, met PP016 kan je het maximale pomptoerental instellen, dat wil niet zeggen dat hij dat pomptoerental ook gaat gebruiken, dat hangt ervan af of dit nodig is om het ingestelde debiet te halen. Bij AM010 kan je aflezen welk % van het maximale toerental daadwerkelijk gebruikt wordt. Wel interessant om dit te weten in dit geval, om te zien of de pomp hard moet werken. Een truc om geluid te verminderen is inderdaad om meer radiatoren/groepen open te zetten - daar gaat de weerstand van naar beneden die de pomp moet overwinnen. En is sowieso vaak een goed idee met een warmtepomp - probeer het eens met alles open zou ik zeggen (ja - ook in de kamers waar je niet komt/zolder etc.).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
Nav de bevroren buitenunit van een paar dagen geleden:

Ik heb de aanvoertemperatuur in ca. 4 uur weten op krikken van 12,9 naar 22 graden. En ik heb de AP080 (temperatuur waarboven de EA de defrost verzorgt) van +3 naar -3 bijgesteld. De afgelopen dagen, ook vannacht met een graadje vorst, werkt dat prima. Verder geen nachtverlaging.
Ik ben nu aan het kijken naar een buffervat met element. Ik begrijp dat je met een buffervat van bv 50 liter het volume warm water aanzienlijk vergroot, dus de kans op bevriezen verkleint. Als de temperatuur in het buffervat bv op 37 graden staat, dan neem ik aan dat ook de aanvoertemperatuur uiteindelijk naar 37 graden gaat, of zie ik dat fout?

[ Voor 17% gewijzigd door GeeH op 03-01-2025 14:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pietje555
@GeeH AP080 heeft niets met defrost te maken. Deze waarde bepaalt alleen bij welke buitentemperatuur de circulatiepomp blijft draaien ondanks dat de compressor uit staat. Dit zorgt dat vorstgevoelige leidingen In huis niet kunnen bevriezen (bv op vliering of in garage).
Ik moet je helaas ook teleurstellen dat het buffervat niets met de snelheid van bevriezen van invloed is. Niet de hoeveelheid water en niet de temperatuur van het water.
Het bevriezen komt omdat het koelmiddel (R32) een grote expansie nodig heeft om warmte uit de buitenlucht op te nemen. Hoe zwaarder de belasting en des te meer energie uit de buitenlucht gehaald moet worden, hoe hoger de druk in het koelmiddel en des te lager de temperatuur na expansie.
Is de buitentemperatuur <5 graden dan heb je een gastemperatuur van < 0 graden nodig. De verdamper is dus onder nul en vocht in de lucht vriest hierop vast. IJs isoleert, dus de verschiltemperatuur moet steeds groter worden. Uiteindelijk kan de compressor niet harde en gaat het systeem ontdooien om weer opnieuw te kunnen beginnen.
Tijdens de defrost wordt de verwarming omgekeerd. Er wordt veel warmte uit het CV water getrokken. Het hete gas gaat niet door de warmtewisselaar maar rechtstreeks door de verdamper (die bevroren is). Het gas is rond de 50 graden.
Om de warmte uit het CV systeem te kunnen trekken moet het retourwater voor de WP minimaal 16 graden zijn. Omdat het water na de WP (CV toevoer) maar rond 10 graden is wat in het systeem wordt gepompt zorgt dit voor een plons koud water in je vloer en radiatoren. Om dit op te vangen start de backupheater. De CV ketel knalt er rustig 12 kW in. Met een electrisch element lukt dat niet.
Dat je 40 l actieve inhoud moet hebben komt omdat een defrost ongeveer 3-5 minuten duurt. Is je waterinhoud te klein met een debiet van 15 l/m dan heb je na 3 minuten koud water in je retour wat mogelijk niet voldoende is om de defrost af te ronden. Met 16 gr wordt de defrost afgebroken.
Blijft de toevoer temperatuur boven de 21 gr dan komt de CV niet in als backup.
Buffer in serie is dus alleen om voldoende water in je systeem te hebben om een defrosttijd te kunnen overbruggen Het CV water mag niet binnen 3 minuten weer bij et WP terug zijn.

[ Voor 80% gewijzigd door Pietje555 op 03-01-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeH
@Pietje555 Erg bedankt voor je zeer uitvoerige en duidelijke uitleg. Zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:02
Ook van mij dank voor deze heldere samenvatting van het vervelende bevriezen. Als voorbeeld de grafiek van de aanvoertemperatuur in mijn Alga Ace 4 kW van afgelopen nacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnqVCLmN2CCzRmx8mhuAxj32Dvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1DNwSsgXtIERmyj7U5EUgsu.jpg?f=fotoalbum_large
Links zie je dat het ontdooien lukt met het warme water in het systeem, maar rechts lukt dat niet meer en komt de gasketel erbij. Je ziet dan de temperatuur snel oplopen naar 45 graden en dan weer terug naar de normale 30 a 35 graden.

Ik blijf het maar een rommelig concept vinden dat je een systeem hebt dat elke anderhalf uur eigenlijk vastloopt en dan met veel gedoe en temperatuurschommelingen weer gangbaar wordt gemaakt waarna het systeem weer loopt voor een uur of zo voordat het hele circus weer opnieuw begint.

Ze gebruiken toch ook warmtepompen in landen waar het echt koud wordt? Zijn dat andere warmtepompen dan wat wij hier gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@ger356 zijn dezelfde warmtepompen maar hebben niet zo`n herfst van 8 maanden.
Als het onder nul is doet hij het veel beter.
Daarnaast hebben veel warmtepompen 2 voedingen waar 1 voor de elektrische elementen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:16:
@ger356 zijn dezelfde warmtepompen maar hebben niet zo`n herfst van 8 maanden.
Als het onder nul is doet hij het veel beter.
Daarnaast hebben veel warmtepompen 2 voedingen waar 1 voor de elektrische elementen is.
Bedoel je dat ie het dan beter doet ivm de luchtvochtigheid? Omdat de lucht minder vochtig is wanneer het vriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign ja, koude lucht kan minder vocht bevatten. Zeker nu met mist is luchtvochtigheid >95%. Dat vriest vast op de condensor welke onder nul is.
Helder vriezend weer heeft maar 40% vocht.
Je hebt dan veel minder last van aanvriezing en defrosts. Als je iedr uur een defrost hebt kost dat 20-40% van je opgewekte warmte. Onder nul gaat de wp dus weer veel beter werken.
Alleen bij ons met een zeeklimaat is een wp eigenlijk een slechte oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:53:
@FlowDesign ja, koude lucht kan minder vocht bevatten. Zeker nu met mist is luchtvochtigheid >95%. Dat vriest vast op de condensor welke onder nul is.
Helder vriezend weer heeft maar 40% vocht.
Je hebt dan veel minder last van aanvriezing en defrosts. Als je iedr uur een defrost hebt kost dat 20-40% van je opgewekte warmte. Onder nul gaat de wp dus weer veel beter werken.
Achja, "binnenkort" vertraagt de Golfstroom nog meer, dan wordt het hier vanzelf kouder. Eindelijk weer een Elfstedentocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign ik denk dat de werking van je warmtepomp dan 1 van je kleinste problemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:15:
@FlowDesign ik denk dat de werking van je warmtepomp dan 1 van je kleinste problemen is.
Kwam hier toevallig nog een artikeltje tegen, waarin ook de statistieken staan van aantal warmtepompen per 1000 huishoudens in Europa.

https://www.theguardian.c...germanys-political-divide

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:02
Pietje555 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:53:
@FlowDesign
Is er dan nog niemand geweest die dat probleem bij bron probeert aan te pakken? Ik noem maar wat: een gloeispiraal in de condensor die het oppervlak net even boven nul houdt. Dan verlies je natuurlijk energie, maar je voorkomt verlies door het ontdooien. Of andere vormen van een condensor die minder makkelijk bevriest. Om weer een beetje on-topic te gaan: als Nederlandse fabrikant ligt hier toch een mooie uitdaging voor Remeha in plaats van simpel zo'n buitenunit in te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
ger356 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Is er dan nog niemand geweest die dat probleem bij bron probeert aan te pakken? Ik noem maar wat: een gloeispiraal in de condensor die het oppervlak net even boven nul houdt. Dan verlies je natuurlijk energie, maar je voorkomt verlies door het ontdooien. Of andere vormen van een condensor die minder makkelijk bevriest. Om weer een beetje on-topic te gaan: als Nederlandse fabrikant ligt hier toch een mooie uitdaging voor Remeha in plaats van simpel zo'n buitenunit in te kopen.
Bij mij in de buurt heeft iemand een soort van overkapping boven het buitenunit gemaakt, iig met regen en sneeuw staat ie dan droog. Mist of vochtige lucht zal niet veel helpen. Maar het zal iig in bepaalde situaties defrosts tegen gaan.

Zoiets: https://www.saniheat.nl/p...hhIBYIIhJxrBoC4mAQAvD_BwE

[ Voor 12% gewijzigd door ardvark99 op 04-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
[...]

Die oplossing is er ook wel; gas stoken. Het principe van een warmtepomp bestaat al heel lang, maar werd hier niet toegepast omdat omdat verwarmen met aardgas hier gewoon het eenvoudigst en goedkoopst was. In Duitsland is het nogsteeds een vergroeningsmaatregel.
Echter hebben we hier besloten dat we van het gas af willen, maar dat wil niet zeggen dat dit tot de beste oplossingen leidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is er dan nog niemand geweest die dat probleem bij bron probeert aan te pakken? Ik noem maar wat: een gloeispiraal in de condensor die het oppervlak net even boven nul houdt. Dan verlies je natuurlijk energie, maar je voorkomt verlies door het ontdooien.
Probleem is alleen dat het energieverlies van jouw "oplossing" vele malen groter is dan de winst. Als je elektrisch wilt verwarmen, kun je beter een straalkachel in je woning zetten. Veel goedkoper in aanschaf, en je staat niet nutteloos de buitenlucht te verwarmen.
Of andere vormen van een condensor die minder makkelijk bevriest. Om weer een beetje on-topic te gaan: als Nederlandse fabrikant ligt hier toch een mooie uitdaging voor Remeha in plaats van simpel zo'n buitenunit in te kopen.
Leuk bedacht, maar de natuurkunde staat je hier in de weg.

Als je geen defrosts wilt, zijn er twee oplossingen:
  1. Verhuizen naar een land waar de temperatuur niet onder de 4 graden komt.
  2. Niet met een L/L of L/W warmtepomp je huis willen verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 04-01-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
ardvark99 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Bij mij in de buurt heeft iemand een soort van overkapping boven het buitenunit gemaakt, iig met regen en sneeuw staat ie dan droog. Mist of vochtige lucht zal niet veel helpen. Maar het zal iig in bepaalde situaties defrosts tegen gaan.
Die van mij staat ook in een omkasting met afdak. Maakt niets uit. Je zuigt 1200 m3 lucht per uur door de buitenunit. Je zuigt alleen geen regen aan, maar met een luchtvochtigheid van 100% bevriest hij net zo snel. Het condenseren zorgt voor het aanvriezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:56
Pietje555 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Die van mij staat ook in een omkasting met afdak. Maakt niets uit. Je zuigt 1200 m3 lucht per uur door de buitenunit. Je zuigt alleen geen regen aan, maar met een luchtvochtigheid van 100% bevriest hij net zo snel. Het condenseren zorgt voor het aanvriezen
Sterker - een omkasting werkt tegen. Je gaat onherroepelijk de luchtstroming beperken. De warmtepomp moet daardoor (iets) harder werken waardoor hij ook sneller weer aanvriest. Ik haal de kast er daarom in de winter vanaf.

En je moet het effect van die defrosts ook niet overdrijven. Ik heb het een stookseizoen bijgehouden - het waren er toen 350. En de sCOP met defrosts was 4.83, zonder defrosts 4.88. Het scheelde toen - en in mijn geval - maar 1% in de efficientie. Met of zonder omkasting was iets van 2% verschil als ik het me goed herinner.

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 04-01-2025 13:04 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pietje555 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Precies dit. Een gloeispiraal is een molecuul water op een gloeiende plaat (bevroren plaat ;) ). Afdakje gaat ook echt niet helpen.
Defrosts hebben over het hele stookseizoen gezien een beperkte impact hoor, qua energieverbruik. De beste remedie is acceptatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:33

j10

Graag meningen om plan van defrosten te verminderen

mijn elga 4kw staat achter de berging met een afdak erboven met achterkant maar er is genoeg luchtaanvoer
Nu was mijn gedachte dat ik een aanvoergat vanaf de berging[achter de buitenunit] zou kunnen maken met een aanpasbaar rooster
zodat er wat lucht uit de berging gebruikt word. [mindere koude lucht]
De temparatuur in de berging komt nu nooit onder de 5 gr,
Zou deze manier kunnen helpen?
Ben benieuwd naar meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@j10 je moet even hierboven lezen. Die buitenunit zuigt zo’n 1200 m3 lucht per uur aan.
Ik neem even aan dat die berging buiten jouw geïsoleerde schil is, omdat de temp daar tot 5 graden daalt. Die berging is dan gewoon een doortocht tunnel die de buitentemperatuur vrij snel zal aannemen, dat gaat het niet beter maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Een grotere buitenunit bij hetzelfde vermogen (meer koeloppervlak/kW) helpt denk ik wel, vergelijkbaar met het effect van de stille modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:33

j10

this wel een wat grotere berging ong 2 x4m de technische installatie is daar ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
@j10 dat is peanuts. Je berging wordt dan 50 x per uur ververst met buitenlucht. Bijna iedere minuut. Dan krijg je nog kans dat de andere installaties bevriezen als het onder nul is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebo51
  • Laatst online: 04-01 22:12
Ik heb gemerkt dat het aantal defrost afneemt als ik in de nacht de ‘stille modus’ aanzet. Aangezien mijn buurman in de nacht wat overlast ervaart van het brommen van de E.A. en de stille modus het vermogen met zo’n 50% reduceert is het voor mij een goede oplossing. Nadeel is dat de cv dan wel wat vaker moet bijspringen maar het aantal kWh daalt dan wel weer door het verminderen van het vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoals @waldi62 aangeeft zal een te kleine warmtepomp (wat een hybride in feite is) rond het vriespunt altijd op zijn tenen lopen en maximaal vermogen leveren.
Daardoor is precies net boven het vriespunt ook al het verschil tussen de verdampertemperatuur en luchttemperatuur maximaal.
Een warmtepomp die het in z'n eentje tot -7 of -10 moet redden zal rond 4 graden buitentemperatuur ongeveer op 50% lopen en dus een relatief warmere verdamper hebben - wellicht nog boven het vriespunt of dauwpunt en dus geen defrosts.
De meeste warmtepompen worden ontworpen op 5 graden verschil onder vollast, dus 2.5 graden op 50% (het is iets complexer dan dat maar als benadering heel bruikbaar).

Omstandigheden zijn altijd lokaal, maar als datapunt: ik heb dit jaar tot nu toe in totaal 5 defrosts gehad en 6 in heel december met een full electric warmtepomp in Zuid-Holland. Ja, hier was het ook mistig :).

Met stille modus beperk je het vermogen (en misschien ook de fan). Het voordeel is dat je verdamper dus warmer blijft, het nadeel is dat je toch echt minder vermogen hebt en meer duur gas moet stoken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 24 ... 31 Laatste