Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-05 20:11

discy

Cloud Architect

Topicstarter
Beste tweakers,

2 jaar geleden is bij mij een Elga Ace 4KW geïnstalleerd in een hybride opstelling.
Ik twijfel of er wel voldoende koudemiddel is toegevoegd aan de leiding.
Kunnen jullie mij helpen hier uitsluitsel over te krijgen?

De lengte van de leiding is 10 meter.
Volgens de installatie handleiding (pagina 44) zou er hiervoor 30g/m moeten worden toegevoegd aan wat er voor tot 7 meter bij zit.
10 meter * 30 g/m = 300gram

De installateur gaf destijds ná installatie, nadat ik erom vroeg, aan "dit niet te kunnen afwegen".
Raar verhaal vond ik, want Remeha stelt deze richtlijnen niet voor niks op.
Het kwam op mij over alsof ze vooral geen zin hadden de leiding weer los te halen.
Ze zijn nog een keer teruggeweest en gaven aan het te hebben opgelost - maar ik heb hen destijds niet op de vingers gekeken.

Volgens dezelfde handleiding (pagina 16 tabel 4) zou bij een aanvoer temperatuur van 35 graden en 7 graden buiten de COP 4,50 moeten zijn. De temperatuur is nu 7 graden en aanvoer 35. Ik kom dan uit op een COP van 3,2 (600watt verbruik en 2000 levering volgens AM047) wat lager is dan de 4.50.
Kan ik op basis hiervan concluderen dat er dus niet voldoende koudemiddel in zit?

Over het hele jaar kom ik op een gemiddelde COP uit van 3.90 als ik het gasverbruik eraf haal op basis van de parameters in de elga ace:

Totaal Warmtepomp Homewizard3177kwh
Energieverbruik CV (AC005)6152kwh
Energielevering CV (AC008)15079kwh
--
CV backup - kwh2975kwh (6152 - 15079)
CV backup - aardgas307m³ (2975 / 9.7)
CV backup warmtelevering2699kwh (307 * 8.8)
--
Warmtepomp energielevering12380kwh (15079 - 2699)
COP3.90 (12380 / 3177)

---
1. Klopt het dat deze waarden inderdaad te laag zijn voor de Elga Ace 4KW?
2. Hoe kan ik constateren of er voldoende koudemiddel in zit?
3. Wat zouden jullie mij adviseren te doen? :)

[ Voor 35% gewijzigd door discy op 25-01-2025 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 23:11
Als de leiding 10m is dan had er 110 gram toegevoegd moeten worden. De cop duid wel op te weinig performance en dat kan je wel in relatie zien met te weinig koudemiddel. Enkel ga je denk ik af op waardes die uit de elga komen en die zijn niet altijd even accuraat.

ik zou je installateur terug laten komen en de machine laten leeg trekken en wegen hoeveel koudemiddel eruit komt. En opnieuw laten vullen met de juiste hoeveelheid wederom gewogen. Dat is de snelste klap om zeker te zijn over de vulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:05
@discy Die uitlezing van am047 is niet gecalibreerd en zegt dus niet zoveel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy

discy

Cloud Architect

Topicstarter
Bedankt :)

[ Voor 220% gewijzigd door discy op 02-01-2025 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EversR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-04 10:47
Stuur me even een DM.
Als je in de buurt woont wil ik m best even leeghalen, afpersen, vacumeren en weer vullen (met gecalibreerde weegschaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EversR
Byorn schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:05:
Als de leiding 10m is dan had er 110 gram toegevoegd moeten worden. De cop duid wel op te weinig performance en dat kan je wel in relatie zien met te weinig koudemiddel. Enkel ga je denk ik af op waardes die uit de elga komen en die zijn niet altijd even accuraat.

ik zou je installateur terug laten komen en de machine laten leeg trekken en wegen hoeveel koudemiddel eruit komt. En opnieuw laten vullen met de juiste hoeveelheid wederom gewogen. Dat is de snelste klap om zeker te zijn over de vulling.
De juiste hoeveelheid bij te vullen koudemiddel is in dit geval 90 gram.
10 meter leiding a 30 gram per meter boven de 7 (bij een 4,0 kW EA)

De totale hoeveelheid koudemiddel voor een 4,0 kW wordt daarmee 0,57kg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qbDfI26EWprZd86zrXXSIxqMY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZItJ021VbjBmPWW13QXJmag.png?f=fotoalbum_large

Fabrieksvulling:
4,0 kW = 0,48 kg (7 meter)
6,0 kW = 0,98 kg (10 meter)

[ Voor 23% gewijzigd door EversR op 05-01-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy

discy

Cloud Architect

Topicstarter
En 12 meter wordt dan
3*30mg + 2*20mg = 130mg
Oftewel 0,48 + 0,13 = 0,61kg totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EversR
discy schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:31:
En 12 meter wordt dan
3*30mg + 2*20mg = 130mg
Oftewel 0,48 + 0,13 = 0,61kg totaal?
Klopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 13-05 23:11
EversR schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:44:
Stuur me even een DM.
Als je in de buurt woont wil ik m best even leeghalen, afpersen, vacumeren en weer vullen (met gecalibreerde weegschaal).
Je hebt gelijk ik zit de tabel verkeerd te lezen het is t/m 7m geen bij vulling daar had ik van gemaakt tot 7m :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy

discy

Cloud Architect

Topicstarter
Ze komen 20 februari langs met een ladder. Hoe zouden de stappen er dan uit moeten zien? Gaan ze hem leegzuigen en dan op de grond afwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:01
EversR schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:44:
Stuur me even een DM.
Deze stappen

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy

discy

Cloud Architect

Topicstarter
Om te voorkomen dat ik me het bos in laat sturen. Hoe loopt dat precies?

Met een gewogen fles en een apparaat de ladder op, aankoppelen, leegzuigen.
Wegen om te weten of er genoeg uit kwam.
En dan met een andere fles weer naar boven om te vullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EversR
discy schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:35:
Om te voorkomen dat ik me het bos in laat sturen. Hoe loopt dat precies?

Met een gewogen fles en een apparaat de ladder op, aankoppelen, leegzuigen.
Wegen om te weten of er genoeg uit kwam.
En dan met een andere fles weer naar boven om te vullen?
In jouw situatie lijkt me dat vrijwel onmogelijk met een ladder. Om dit goed te doen moeten ze het volgende doen;
- een afpompunit, meterset en koudemiddelcilinder (recycle) de ladder mee opnemen en daarmee de unit leeghalen.
- Op de grond, want waar ga je de weegschaal anders neerzetten, wegen hoeveel koudemiddel er uit is gekomen.
- Indien nodig op zoek naar het lek, en dit repareren.
- Circuit weer afpersen (met een stikstof cilinder van 20ish kilo de ladder op, succes) en vacuumeren (ook zo'n vacuümpomp staat niet zo lekker op een ladder.
- vervolgens met een koudemiddelcilinder (verse r32) en weegschaal de ladder op....
- de unit geforceerd laten koelen, en dan voldoende koudemiddel (wegen!) de unit in laten 'zuigen'. (Kan misschien zonder koelen als er een servicekraan op de zuigleiding (dunne) zit.

Je leest het sarcasme wel he?
Conclusie; volgens mij onmogelijk zonder hoogwerker. Voor de meelezers, deze buitenunit hangt op 6+ meter hoogte.

Edit; misschien zetten ze de apparatuur bovenop de buitenunit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• discy

discy

Cloud Architect

Topicstarter
Bedankt! Ik heb ze verzocht op te leveren volgens de voorschiften (in brede zin) en het koelmiddel/vaccumeren/afpersen benoemd als mogelijke oorzaak van het lage rendement. Nu weet ik iig iets beter wat het inhoudt. Ze zijn STEK gecertificeerd dus lijkt me dat ze dit gewoon weten. Nu hopen dat ze het ook gaan doen (ondanks ladder...).

[ Voor 6% gewijzigd door discy op 12-02-2025 02:32 ]

• discy

discy

Cloud Architect

Topicstarter
Ze zijn geweest. Inderdaad de fles en wegschaal op de buitenunit geplaatst en met z'n tweeën flessen omhoog zeulen.

Afpersen was volgens hen niet nodig omdat de hoeveelheid fabrieksvulling uit de unit kwam.
Verder zoals hierboven beschreven, dus leeggezogen, gevacummeerd en gewogen gevuld vanuit een andere fles dan waar het in werd opgeslagen.
Ze hebben de unit niet aangezet om hem te vullen, of er een servicekraan op zat weet ik niet - in ieder geval niet op de binnenunit. Ze hebben (wel) een warmtelint om de fles gedaan. Hopelijk is dat genoeg?

Nu het verbruik aankijken.

[ Voor 45% gewijzigd door discy op 20-02-2025 15:11 ]

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-04 18:25
Als er geen vermoeden van een lek is, en dat is er niet, is afpersen niet nodig. Voor de gemoedsrust van de klant zou je het in dit geval gewoon moeten doen. Er zit altijd een servicekraan op de buitenunit, meestal maar één. Het is praktischer om de boel geforceerd te laten koelen zoals al genoemd is, maar als ze de juiste vulling er op een andere manier in krijgen is dat uiteraard ook goed. Een warmtelint is ook een manier, het koudemiddel zal van warm naar koud stromen.

Dat ze STEK gecertificeerd zijn zegt helaas niet veel. Dit soort dingen zouden ze moeten weten, dat klopt. Maar STEK gecertificeerd zijn zegt alleen dat je hebt geleerd om geen koudemiddel te laten ontsnappen. Het zegt niets over je kennis van koeltechniek.

• discy

discy

Cloud Architect

Topicstarter
Bizar dat STEK zo weinig zegt.
Ze zijn ook aangesloten bij Techniek Nederland en hun voorwaarden zijn vastgelegd in de overeenkomst. Van daaruit heb ik wel e.e.a. gezien dat ze moeten doen.

Blijft bizar dat het zoveel moeite moet kosten voor een consument als ik om een deugdelijke installatie te krijgen / af te dwingen.

• Technician-
  • Laatst online: 13-05 15:13
discy schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:33:
Bizar dat STEK zo weinig zegt.
Ze zijn ook aangesloten bij Techniek Nederland en hun voorwaarden zijn vastgelegd in de overeenkomst. Van daaruit heb ik wel e.e.a. gezien dat ze moeten doen.

Blijft bizar dat het zoveel moeite moet kosten voor een consument als ik om een deugdelijke installatie te krijgen / af te dwingen.
Denk trouwens niet dat de 90gr iets gaat veranderen

• discy

discy

Cloud Architect

Topicstarter
Technician- schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:32:
[...]

Denk trouwens niet dat de 90gr iets gaat veranderen
Hmm. Waar ligt het anders aan dat ik op 3 ipv 4.5 COP uitkom met Ta, buitentemp en flow gelijk aan opgave van Remeha?

Pagina 16, tabel 4: https://tools.remeha.nl/w...Ace-NL-NOT-7745647-05.pdf

• Technician-
  • Laatst online: 13-05 15:13
discy schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:00:
[...]

Hmm. Waar ligt het anders aan dat ik op 3 ipv 4.5 COP uitkom met Ta, buitentemp en flow gelijk aan opgave van Remeha?

Pagina 16, tabel 4: https://tools.remeha.nl/w...Ace-NL-NOT-7745647-05.pdf
Misschien is het wel de oorzaak. Vaak zie je dat in veel sneller invriezen.

• discy

discy

Cloud Architect

Topicstarter
Of het ligt aan Remeha. Ik kan niet hele duidelijke COP waarden vinden van anderen die alles meenemen.
Pagina: 1