Beste tweakers,
2 jaar geleden is bij mij een Elga Ace 4KW geïnstalleerd in een hybride opstelling.
Ik twijfel of er wel voldoende koudemiddel is toegevoegd aan de leiding.
Kunnen jullie mij helpen hier uitsluitsel over te krijgen?
De lengte van de leiding is 10 meter.
Volgens de installatie handleiding (pagina 44) zou er hiervoor 30g/m moeten worden toegevoegd aan wat er voor tot 7 meter bij zit.
10 meter * 30 g/m = 300gram
De installateur gaf destijds ná installatie, nadat ik erom vroeg, aan "dit niet te kunnen afwegen".
Raar verhaal vond ik, want Remeha stelt deze richtlijnen niet voor niks op.
Het kwam op mij over alsof ze vooral geen zin hadden de leiding weer los te halen.
Ze zijn nog een keer teruggeweest en gaven aan het te hebben opgelost - maar ik heb hen destijds niet op de vingers gekeken.
Volgens dezelfde handleiding (pagina 16 tabel 4) zou bij een aanvoer temperatuur van 35 graden en 7 graden buiten de COP 4,50 moeten zijn. De temperatuur is nu 7 graden en aanvoer 35. Ik kom dan uit op een COP van 3,2 (600watt verbruik en 2000 levering volgens AM047) wat lager is dan de 4.50.
Kan ik op basis hiervan concluderen dat er dus niet voldoende koudemiddel in zit?
Over het hele jaar kom ik op een gemiddelde COP uit van 3.90 als ik het gasverbruik eraf haal op basis van de parameters in de elga ace:
---
1. Klopt het dat deze waarden inderdaad te laag zijn voor de Elga Ace 4KW?
2. Hoe kan ik constateren of er voldoende koudemiddel in zit?
3. Wat zouden jullie mij adviseren te doen?
2 jaar geleden is bij mij een Elga Ace 4KW geïnstalleerd in een hybride opstelling.
Ik twijfel of er wel voldoende koudemiddel is toegevoegd aan de leiding.
Kunnen jullie mij helpen hier uitsluitsel over te krijgen?
De lengte van de leiding is 10 meter.
Volgens de installatie handleiding (pagina 44) zou er hiervoor 30g/m moeten worden toegevoegd aan wat er voor tot 7 meter bij zit.
10 meter * 30 g/m = 300gram
De installateur gaf destijds ná installatie, nadat ik erom vroeg, aan "dit niet te kunnen afwegen".
Raar verhaal vond ik, want Remeha stelt deze richtlijnen niet voor niks op.
Het kwam op mij over alsof ze vooral geen zin hadden de leiding weer los te halen.
Ze zijn nog een keer teruggeweest en gaven aan het te hebben opgelost - maar ik heb hen destijds niet op de vingers gekeken.
Volgens dezelfde handleiding (pagina 16 tabel 4) zou bij een aanvoer temperatuur van 35 graden en 7 graden buiten de COP 4,50 moeten zijn. De temperatuur is nu 7 graden en aanvoer 35. Ik kom dan uit op een COP van 3,2 (600watt verbruik en 2000 levering volgens AM047) wat lager is dan de 4.50.
Kan ik op basis hiervan concluderen dat er dus niet voldoende koudemiddel in zit?
Over het hele jaar kom ik op een gemiddelde COP uit van 3.90 als ik het gasverbruik eraf haal op basis van de parameters in de elga ace:
Totaal Warmtepomp Homewizard | 3177kwh |
Energieverbruik CV (AC005) | 6152kwh |
Energielevering CV (AC008) | 15079kwh |
- | - |
CV backup - kwh | 2975kwh (6152 - 15079) |
CV backup - aardgas | 307m³ (2975 / 9.7) |
CV backup warmtelevering | 2699kwh (307 * 8.8) |
- | - |
Warmtepomp energielevering | 12380kwh (15079 - 2699) |
COP | 3.90 (12380 / 3177) |
---
1. Klopt het dat deze waarden inderdaad te laag zijn voor de Elga Ace 4KW?
2. Hoe kan ik constateren of er voldoende koudemiddel in zit?
3. Wat zouden jullie mij adviseren te doen?
[ Voor 35% gewijzigd door discy op 25-01-2025 20:33 ]