Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Of je zinnig advies gaat krijgen van de installateur vraag ik me af. Maar om je vraag te beantwoorden zou ik beginnen met de doelstelling, is dit economisch gedreven (optimalisatie van kosten) of doe je dit om andere redenen? Eerste scenario, met jouw huis, kan je prima 90% gas besparen met een 4kw [exclusief koken/sww] uitgaande van de milde winters die we afgelopen jaren hebben gehad.* Vraag is dan hoeveel extra kosten je moet maken om die laatste 10% grotendeels weg te poetsen en of die meerkosten het waard zijn.Currry schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:01:
Nou vooral de berichten met dit natte weer net boven vriespunt laten mij twijfelen of ik met de 4kw wel de goede keuze heb gemaakt ipv de 6kW. Woensdag komt de installateur (Kemkens) nog langs voor een laatste gesprek. Ik weet überhaupt niet of je de offerte nog mag wijzigen ivm de subsidie, maar ik ga hem nog eens goed bevragen of de 4kW de juiste keuze is. (Label A, goed geïsoleerde, vloerverwarming/radiator combi, 145m2)
* Ter vergelijking - A woning, reguliere radiatoren, 200m2, Noord Hollandse kust regio -> 2024 270m3 gas / 2034kwh WP gebruik, ruwe schatting is dat ca. 100m3 daarvan verwarming is (rest sww en koken, op basis van maand gemiddelde in april). NB: winter was extreem mild. NB2: mijn aanvoer temperatuur is vaak boven de 40 vanwege de beperkte afgifte, dat kan efficiënter NB3: om tot de 90% te komen is behoorlijk wat tweaken vereist
[ Voor 99% gewijzigd door rft80 op 05-01-2025 10:22 ]
Hoeveel kuub gas verstookte je in een jaar voordat je de warmtepomp erbij had?rft80 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:20:
[...]
* Ter vergelijking - A woning, reguliere radiatoren, 200m2, Noord Hollandse kust regio -> 2024 270m3 gas / 2034kwh WP gebruik, ruwe schatting is dat ca. 100m3 daarvan verwarming is (rest sww en koken, op basis van maand gemiddelde in april). NB: winter was extreem mild. NB2: mijn aanvoer temperatuur is vaak boven de 40 vanwege de beperkte afgifte, dat kan efficiënter
[ Voor 31% gewijzigd door FlowDesign op 05-01-2025 10:25 ]
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Moeilijk te vergelijken omdat we stookgedrag in dat seizoen hadden aangepast vanwege de gigantische gasprijzen. Maar over 2022 was dat 1147m3 (met comfort verlies). Jaren daarvoor 1600m3+ maar heb geen graaddag vergelijkingen.FlowDesign schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:24:
[...]
Hoeveel kuub gas verstookte je in een jaar voordat je de warmtepomp erbij had?
Ik las vooral veel over de defrosts die misschien een beeld schetsen dat de 4kW het al snel niet aankunnen, maar dat zal dan opgelost worden door die laatste 10% gas.
De aanvoertemperatuur heb ik nu overigens al op 35 graden staan, omdat we nu deels ook verwarmen met een lucht/lucht wp. Dat werkt snel, maar is in de praktijk minder comfortabel gebleken en verbruikt toch best veel tov een regulier verwarmingssysteem.
Met zo'n hoog oorspronkelijk verbruik zou ik de 6 kW versie kopen (let op, de 4 kW split is eigenlijk maar 3 kW).rft80 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:28:
Moeilijk te vergelijken omdat we stookgedrag in dat seizoen hadden aangepast vanwege de gigantische gasprijzen. Maar over 2022 was dat 1147m3 (met comfort verlies). Jaren daarvoor 1600m3+ maar heb geen graaddag vergelijkingen.
Ik weet niet precies wat de huidige netto prijs is, maar het zou zomaar kunnen dat het netto prijsverschil na subsidie maar een paar honderd euro is.
Het installatiewerk voor beiden is precies gelijk.
Voor de subsidie maakt het niks uit wat er op de offerte staat. Die vraag je pas na installatie aan op basis van de factuur en dus op basis van wat er daadwerkelijk geïnstalleerd is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja eens, ik zou ook de 6kw hebben gekocht als ik het opnieuw zou kunnen doen maar mijne draait al sinds Oct 2023 en was besteld begin 2022 (toen levertijden nog lang waren🤣) - installateur adviseerde 4kw op basis van Remeha reken module en ik wist niet beter.Andrehj schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:43:
[...]
Met zo'n hoog oorspronkelijk verbruik zou ik de 6 kW versie kopen (let op, de 4 kW split is eigenlijk maar 3 kW).
Ik weet niet precies wat de huidige netto prijs is, maar het zou zomaar kunnen dat het netto prijsverschil na subsidie maar een paar honderd euro is.
Voor de subsidie maakt het niks uit wat er op de offerte staat. Die vraag je pas na installatie aan op basis van de factuur en dus op basis van wat er daadwerkelijk geïnstalleerd is.
Voor je beeldvorming, gas verbruik gisteren ca 3m3, met 16 defrosts en 20kwh Electra. Bij temperaturen onder de 4 red ik het niet met de EA4. De EA6 zou hier significant betere prestaties laten zien, waarschijnlijk ook fors minder electra omdat hij langer in laaglast kan draaien en dus efficiënter isCurrry schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:39:
Laat ik eerlijk zijn, 75% is toch economisch gedreven. Dus in je voorbeeld zou ik een onrendabele investering om de laatste 10% gas nog te besparen niet snel doen.
Ik las vooral veel over de defrosts die misschien een beeld schetsen dat de 4kW het al snel niet aankunnen, maar dat zal dan opgelost worden door die laatste 10% gas.
De aanvoertemperatuur heb ik nu overigens al op 35 graden staan, omdat we nu deels ook verwarmen met een lucht/lucht wp. Dat werkt snel, maar is in de praktijk minder comfortabel gebleken en verbruikt toch best veel tov een regulier verwarmingssysteem.
Wat je hier schrijft klopt momenteel niet meer volgens mij, omdat we een overgangsregeling voor de subsidie hebben. Opdracht moest in 2024 al verstrekt worden, om het volledige subsidiebedrag nog te krijgen ook al is installatie pas in 2025.Andrehj schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:43:
[...]
Met zo'n hoog oorspronkelijk verbruik zou ik de 6 kW versie kopen (let op, de 4 kW split is eigenlijk maar 3 kW).
Maar ik ga het morgen ook even navragen, want ben ook aan het twijfelen tussen EA4 en EA6.
Ons gemiddelde gasverbruik per jaar is 1200 kuub bij een normale woonkamertemperatuur van ongeveer 20 graden en alleen radiatoren.
Hier gisteren 13 defrost, 0,3 m3 gas en 20,7 kwh stroom. Kamer temperatuur circa 21 graden en wij stoken vanaf 08.00 uur tot 22.00 uur.robvdv37 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:25:
Hier 25 defrosts, 17 kwh en 3 m3. Hoekwoning 165m2 uit 2001, combi vw en radiatoren in woonkamer, thermostaat 20 gr
100 m2 vloerverwarming en 11 radiatoren van verschillende maten.
Dit alles met de Elga-ace 6.
De vloerverwarming werkt momenteel matig en is op dit moment in onderhoud dus de resultaten worden hopelijk in de nabije dagen beter.
Ik gebruikte gisteren buiten meting met Ruimteregeling.
Buiten. Of via de geadviseerde kWh-meter (zie TS).EversR schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:11:
Waar kun je het aantal defrosts zien?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De geadviseerde kwh meter heb ik al, maar ik hoopte dat er een feitelijke manier zou zijn in de vorm van een teller oid. Dank voor je reactie.
Buiten snap ik.Andrehj schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:06:
[...]
Buiten. Of via de geadviseerde kWh-meter (zie TS).
De geadviseerde kwh meter heb ik al, maar ik hoopte dat er een feitelijke manier zou zijn in de vorm van een teller oid. Dank voor je reactie.
Wat kan ik doen om mijn gasverbruik nog meer te laten zakken (ongeveer 75% is nog CV die is bijgesprongen en denk dat overige 25% voor warm water is verbruikt.)
HP030 staat op 0 minuten, dus kan die verhogen zodat ketel minder snel bijspringt, maar weeg dat op tegen de meerkosten stroom?
Wat vinden jullie van mijn stroomverbruik van de Elga Ace? Ongeveer 200 KWH verbruikt per maand. Bij jullie vergelijkbaar? Of te hoog, of verassend laag?
/f/image/wgtRoj6pqGeoo7LKVD66ZQ6q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cDbFxxMcLsq4clIo2F6KYpl2.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap je punt, maar ben het niet helemaal mee eens. Stroomverbruik is redelijk stabiel elke maand, in augustus iets lager vanwege vakantie, winter ietsje hoger als CV aangaat. Maar laten we zeggen 250 kWh gemiddeld en ik ken mijn verbruik.Andrehj schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:02:
@aVo0m. Je post het totaalverbruik van je woning. Dat zegt niks. Om iets zinnigs te zeggen over het verbruik van de WP moet je het verbruik daarvan apart meten. Zie Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
Ik zie duidelijk dat de laatste 2 maanden de kWh ruim 200 erbij komt. Voor mij is het duidelijk dat dit van de EA komt.
Dat het gasverbruik ook duidelijk is gezakt komt van de EA. Precies kan je niet zeggen, want misschien was het weer vorig jaar warmer, kouder of misschien hetzelfde.
Sodeju, jij gaat er even met gestrekt been in.Andrehj schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:02:
@aVo0m. Je post het totaalverbruik van je woning. Dat zegt niks. Om iets zinnigs te zeggen over het verbruik van de WP moet je het verbruik daarvan apart meten. Zie Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
@aVo0m. Om te onderzoeken of er nog meer te besparen valt zul je veel gedetailleerdere metingen moeten doen van het verbruik. Gemiddeld genomen wordt er 75% gas bespaard bij het gebruik van een hybride warmtepomp. Uitgaande van de data die je nu hebt zit je ruim boven het gemiddelde.
bron: https://demoprojecthybride.nl/
Dank, de totale warmte die voor het ontdooien wordt gebruikt maakt dus niet zo gek veel uit - het lijkt vooral de tijd die de warmtepomp er mee bezig is die het verschil maakt. De 4kW EA is raakt tot 15% van zijn vermogen kwijt rond het vriespunt (5% als warmte om te ontdooien, en 10% omdat hij in die tijd niet kan verwarmen) - en dat is juist als het maximale vermogen gevraagd wordt.Proton_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:31:
Mijn warmtemeter integreert geen kou helaas, maar met het momentaan thermisch vermogen en een sample elke minuut is het wel een beetje in te schatten. Mij VWL65/6 onttrekt tijdens een defrost zo'n 4 tot 6 kW gedurende 4 tot 6 minuten voor een gemiddelde van 0.5 kWh (thermisch). Een factor 3 meer dus
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik heb me aangemeld (als installateur), maar ik ben alvast benieuwd naar de ervaringen hier.
Heb in december 400kwh in de Elga4 gestopt dus je kan er zeker wat meer uithalen. Maar wellicht heb jij een efficiëntere afgifte.aVo0m. schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:48:
HP030 staat op 0 minuten, dus kan die verhogen zodat ketel minder snel bijspringt, maar weeg dat op tegen de meerkosten stroom?
Wat vinden jullie van mijn stroomverbruik van de Elga Ace? Ongeveer 200 KWH verbruikt per maand. Bij jullie vergelijkbaar? Of te hoog, of verassend laag?
Twee variabelen om aan te sleutelen, de ene is de temperatuur waarbij de cv ketel bij mag springen (staat af fabriek op 15 graden, kan vaak fors omlaag) de tweede de tijd die de warmte pomp krijgt om het alleen te proberen onder deze temperatuur. Deze staat standaard op 0 maar dat is niet 0 minuten maar "afhankelijk van de buiten temperatuur" - hoe kouder hoe korter - dit kan je overschrijven door een vaste waarde, bijvoorbeeld 10, 15 of 20 minuten. Dan geef je de warmte pomp meer tijd om het alleen te proberen.
Succes. En zeker goed om een KWh meter toe te voegen. Dat helpt zeker.
Om voor @aVo0m. nog duidelijker te maken hoe verschillend alle situaties zijn; mijn Elga Ace 6,0 kW heeft in december 181kWh en 7m³ gas verbruikt om ~ 1200kWh warmte af te geven volgens de Remeha App.rft80 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:10:
[...]
Heb in december 400kwh in de Elga4 gestopt dus je kan er zeker wat meer uithalen. Maar wellicht heb jij een efficiëntere afgifte.
Ik ga deze dit jaar toevoegen. Ik moet toch nog een buitenkabel aansluiten in de meterkast en dan kan ik het gelijk meepakken.rft80 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:10:
[...]
Heb in december 400kwh in de Elga4 gestopt dus je kan er zeker wat meer uithalen. Maar wellicht heb jij een efficiëntere afgifte.
Twee variabelen om aan te sleutelen, de ene is de temperatuur waarbij de cv ketel bij mag springen (staat af fabriek op 15 graden, kan vaak fors omlaag) de tweede de tijd die de warmte pomp krijgt om het alleen te proberen onder deze temperatuur. Deze staat standaard op 0 maar dat is niet 0 minuten maar "afhankelijk van de buiten temperatuur" - hoe kouder hoe korter - dit kan je overschrijven door een vaste waarde, bijvoorbeeld 10, 15 of 20 minuten. Dan geef je de warmte pomp meer tijd om het alleen te proberen.
Succes. En zeker goed om een KWh meter toe te voegen. Dat helpt zeker.
HP000 heb ik op 0 graden staan. Dus ik zou kunnen beginnen met HP030 op 15 minuten.
Bij mij in de Remeha app staat het volgende (gasverbruik lijkt laag, maar op losse dagen registreert hij meer):EversR schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:37:
[...]
Om voor @aVo0m. nog duidelijker te maken hoe verschillend alle situaties zijn; mijn Elga Ace 6,0 kW heeft in december 181kWh en 7m³ gas verbruikt om ~ 1200kWh warmte af te geven volgens de Remeha App.
November
/f/image/eDv1xYlLrPDn0tfnFZ2olH8R.png?f=fotoalbum_large)
December
/f/image/fiOt2fZhHI0w0IPGvJiaDEhn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door aVo0m. op 05-01-2025 22:14 ]
Electra waarden in de Elga zijn waardeloos tenzij je puls meter aansluit. Gas is hallucinatie - wordt teruggerekend aan de hand van "berekende warmte afgifte" en "aangenomen efficiëntie" heb je letterlijk niets aan.mt66 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:45:
Mijn screenshotvan december, gasverbruik klopt niet ik meet duidelijk hogere waarden op de p1 meter. Betreft een monoblock 6kw.
[ Voor 20% gewijzigd door rft80 op 07-01-2025 10:39 ]
Gas is discutabel omdat er geen aparte meting van is. Volgens mij is het een inschatting van de CV ketel (via Opentherm) met een rendement factor welke je zelf kan instellen in de settings van de EA
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Welke settings zijn datPietje555 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:51:
@rft80 Elektra klopt bij mij exact met mijn kWh meter voor mijn EA.
Gas is discutabel omdat er geen aparte meting van is. Volgens mij is het een inschatting van de CV ketel (via Opentherm) met een rendement factor welke je zelf kan instellen in de settings van de EA
94% vind ik wel erg optimistisch. Ik heb hem op 80% omdat starten met een koude ketel relatief veel gas kost.
Het zijn bij mij vooral korte runs van 3 minuten tijdens de defrost.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik vermoed dat de fan op de condensor temperatuur wordt gestuurd
Eens. Ik gebruik geen gas meer, dus deze instelling doet sowieso niets bij mij.Pietje555 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:25:
[...]
94% vind ik wel erg optimistisch. Ik heb hem op 80% omdat starten met een koude ketel relatief veel gas kost.
Het zijn bij mij vooral korte runs van 3 minuten tijdens de defrost.
Wie weet wat AM022 "aan/uit warmtevraag" (een status cq meting) doet en wat je er mee kan? Staat constant op 255.
[ Voor 11% gewijzigd door Marco Kruid. op 08-01-2025 12:43 . Reden: fout ]
ik ben al een tijd aan het zoeken maar kan het niet vinden. Wat triggert bij de Elga Ace een defrost? Is dat de buitentemperatuur meter of een andere interne meter die ik uit kan lezen?
Is er een parameter die ik kan beinvloeden om dit uit te stellen?
Ik vraag dit omdat volgens mij bij mij de buitentemperatuurmeter verkeerd geplaatst is. Deze zit volgens mij veel te dicht bij de buitenunit en zodra mij Elga gaat draaien zakt de temperatuur op de buitenmeter.
Vanochtend hadden wij hier nog 0,6°C buiten en mijn buitentemperatuurmeter van de Elga stond op min 5.
Los van het beinvloeden van de stooklijn maak ik mij dan ook zorgen over de defrosts.
Iemand een idee?
Alvast bedankt.
De buitenopnemer wordt alleen gebruikt voor je stooklijn en eventuele vorstbeveiliging. Ik neem aan de de buitenthermometer aan de muur hangt bij je WP. Als hij daalt als de compressor draait dan hangt je meter niet verkeert, maar is je warmtepomp verkeert opgesteld. Je hebt last van kortsluiting en de WP zuigt zijn afgeblazen lucht weer aan. Het is dus een indicatie dat er wat anders aan de hand is.
Een buitensensor kan alleen verkeert hangen als hij in de zon hangt of op een plaats welke geen goede referentie is voor de buiten temp (bv onder een afdak)
Bedankt voor je snelle reactie. Mijn warmtepomp staat in een (ombouw)kast op een dakkapel. Dat vond mijn vrouw mooier ;-). De buitenvoeler hangt er ook ergens in de buurt. Ik had al een buitenvoeler op de muur maar die muur kijkt naar zuid en de monteur wilde de buitenvoeler ook noord hebben wat ook moet volgens handleiding.Pietje555 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:57:
@Mdeppie Defrost is niet te beinvloeden met een setting en is niet afhankelijk van de buitentemperatuur. Zover ik kan zien in de grafieken is de compressor druk de trigger. Vriest hij aan dan moet de compressor steeds harder werken en op een gegeven moment krijg te een defrost.
De buitenopnemer wordt alleen gebruikt voor je stooklijn en eventuele vorstbeveiliging. Ik neem aan de de buitenthermometer aan de muur hangt bij je WP. Als hij daalt als de compressor draait dan hangt je meter niet verkeert, maar is je warmtepomp verkeert opgesteld. Je hebt last van kortsluiting en de WP zuigt zijn afgeblazen lucht weer aan. Het is dus een indicatie dat er wat anders aan de hand is.
Een buitensensor kan alleen verkeert hangen als hij in de zon hangt of op een plaats welke geen goede referentie is voor de buiten temp (bv onder een afdak)
Ik denk nog steeds dat dan toch de buitenvoeler niet goed hangt...
Nevermind...ik ga vanavond wat spelen met CP240 (invloed van kamertemperatuur) en de stooklijn om te kijken of dat wat meer rust geeft in de regeling.
Overige instellingen:
CP210/220: 15
CP230: 0,6
CP240: 3
CP000:70
HP000: 4
CP780: buiten + ruimte
:strip_exif()/f/image/2ZQSTUBhFgmO1rn2K3IuN9aJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door ruud1970 op 09-01-2025 12:13 ]
en zit er in je ombouwkast ook een schot dat de pers en zuig van de ventilator niet kort kan sluiten in de kast? Als je de buitensensor op de zuigzijde van de WP (eventueel buiten de kast) plaatst dan geeft hij altijd de omgevingstemperatuurMdeppie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:28:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie. Mijn warmtepomp staat in een (ombouw)kast op een dakkapel. Dat vond mijn vrouw mooier ;-). De buitenvoeler hangt er ook ergens in de buurt. Ik had al een buitenvoeler op de muur maar die muur kijkt naar zuid en de monteur wilde de buitenvoeler ook noord hebben wat ook moet volgens handleiding.
Nevermind...ik ga vanavond wat spelen met CP240 (invloed van kamertemperatuur) en de stooklijn om te kijken of dat wat meer rust geeft in de regeling.
en aan elektriciteit tussen 15kwh - 20kwh. mijn honeywell staat 24/7 op 19 graden. (heel soms 19,5)
[ Voor 77% gewijzigd door Farabi op 10-01-2025 15:40 ]
@Pietje555 : bedankt voor je reactie. Maar hoe kan ik nog meer vertragen dat eerst de EA naar vollast gaat regelen en dan pas de ketel bij komt?Pietje555 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:12:
@ruud1970 als het minimale vermogen van je gasketel te groot is (Meestal rond de 4 kW) en je hebt er maar 7 nodig dan regelt de EA terug omdat de gasketel anders gaat pendelen.
Oke bedankt dan denk ik dat ik nu het uiterste heb bereikt.Pietje555 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:43:
@ruud1970 met dit weer komt hij nooit verder dan 70%. Er zijn vertragingstijden in te stellen, maar dan wordt het kouder in huis.
Een ombouwkast is vaak een slecht idee. Zo te lezen heeft de warmtepomp last van recirculatie: hij haalt een deel van de afgekoelde lucht opnieuw weer door de verdamper. Een daling van 5c is niet goed! Zit er wel voldoende ontkoppeling in de kast tussen uitgaande en ingaande kant?Mdeppie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:28:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie. Mijn warmtepomp staat in een (ombouw)kast op een dakkapel. Dat vond mijn vrouw mooier ;-). De buitenvoeler hangt er ook ergens in de buurt. Ik had al een buitenvoeler op de muur maar die muur kijkt naar zuid en de monteur wilde de buitenvoeler ook noord hebben wat ook moet volgens handleiding.
N.b. de buitentemperatuursensor zit waarschijnlijk gewoon goed; hij meet écht een lagere temperatuur. En dat de temperatuur waar de warmtepomp het mee doen. Dat geeft een lager rendement en meer defrost.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik vind het wel erg veel defrosts en tussen het bevriezen door staat hij wel constant vol te draaien, maar die twee hebben natuurlijk een relatie. Hard draaien doet hem snel bevriezen enz.
Opvallend vind ik ook dat langdurige gasverbruik midden in de nacht waarna de pomp juist op lager vermogen gaat draaien en zelfs even uitschakelt. Daar lijkt de ketel er bij te komen om echt te verwarmen. Maar dat ziet er ook niet echt stabiel uit, de ketel zou er minder hard in moeten komen zodat de pomp blijft draaien.
Waardoor ik met een EA4 een COP van 1.6 heb gehaald over de afgelopen 24u.
Ik vraag me af als ik de ketel het volledig laat overnemen of dan ook de defrosts stoppen? Of blijft die EA4 ontdooien zolang hij aan staat?
Overigens zie ik veel gas verbruik met één wachttijd van 10 min totdat de CV mag bijspringen en tot 1 graad waarbij de EA4 het zelf solo moet doen.
:strip_exif()/f/image/uvc0Wf78yTN3nKRbo6T16qQ2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/F9vELVnBcznlZtFvLbeXH8DB.png?f=fotoalbum_large)
Back to the future
Ja wij hebben ook vloerverwarming. Stooklijn staat heel laag op 0,5 maar het systeem trekt het nog steeds.CP210/220 staan op 15 dus ingestelde thermostaat welke continue op 21 graden staat ingesteld.Fremske schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:42:
@ruud1970 heb jij ook vloerverwarming? En wat is je stooklijn?
De bivalente temperatuur staat op 4 graden.
Ik heb de vertraging HP030 getweaked; HP030 =0, HP048=60, Hp050=10
[ Voor 13% gewijzigd door ruud1970 op 13-01-2025 12:43 ]
Maar dan, hoe betrouwbaar is de energieteller van de EA eigenlijk?
EA6 in 1930 rijtjeshuis, redelijk geïsoleerd (HR++/+++ en dak), alleen maar radiatoren. Thermostaat op 21 de hele dag, stooklijn 1.5.
Vorig jaar zonder WP gemiddeld 16-18 kuub per dag, dit jaar (met vergelijkbare graddagen) 30-35kWh per dag + 3-5 kuub. Om 13-15 kuub te dekken met 30-35kWh kan ik grof een COP rond de 4 schatten, maar de energieteller zegt 1.9, dat lijkt mij fout.
Kan het iemand uitleggen?
Bedankt voor je antwoord! Ik kan me niet voorstellen dat de COP minder dan 1.9 is. Ik moet het beter kunnen meten dan.Pietje555 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:17:
Dit hangt van aannames aan elkaar en geeft vaak een verkeert beeld voor de sCOP. Deze is erg optimistisch
Sinds een maand heb ik een EA4. Ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Verder heb ik een Remeha Calenta ketel en een Etwist thermostaat. Ik woon in een woning van 1928. Hij is na geisoleerd en heeft overal HR++ glas en een energielabel A.
Nu ben ik aan het stoeien met de instellingen, want ik vind dat de ketel wel erg veel bij springt. Ik heb de volgende wijzigingen aangebracht:
De HP000 teruggedraaid naar 0.0 graden
De stooklijn van 1,7 naar 1,4
De tijd waarin de ketel bijspringt naar 20 minuten gezet
De warmtepomp staat ingesteld op buiten- en ruimte temperatuur. Het huis blijft prima warm of is soms zelfs een graad te warm. In het energieverbruik is te zien dat de kosten wel hoog zijn mijns inziens.
/f/image/oFur9e5poyxbJCIthqGoBZYL.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand tips om het gasverbruik verder te laten zakken?
Alvast bedankt!
Dan is eerst meer info nodig (het energielabel zegt precies niks):vangurp schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:04:
Hallo allen,
Sinds een maand heb ik een EA4. Ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Verder heb ik een Remeha Calenta ketel en een Etwist thermostaat. Ik woon in een woning van 1928. Hij is na geisoleerd en heeft overal HR++ glas en een energielabel A.
Nu ben ik aan het stoeien met de instellingen, want ik vind dat de ketel wel erg veel bij springt. Ik heb de volgende wijzigingen aangebracht:
De warmtepomp staat ingesteld op buiten- en ruimte temperatuur. Het huis blijft prima warm of is soms zelfs een graad te warm. In het energieverbruik is te zien dat de kosten wel hoog zijn mijns inziens.
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
- Hoe is het vermogen van je EA bepaald?
- Wat was vorig jaar je gasverbruik?
- In de grafiek hierboven staat het verbruik van je hele huis. Kun je het verbruik van je WP niet apart meten? Zo nee, dan zou ik dat snel regelen, want het geeft veel duidelijkheid. Staat niet voor niets bovenaan in Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen
- Wat is de gevraagde en geleverde watertemperatuur?
- Wat is de retourwatertemperatuur?
- Wat is de flow?
Stroomverbruik van de WP apart meten is redelijk eenvoudig middels bijvoorbeeld een Shelly PM Mini Gen3.Andrehj schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:19:
[...]
Dan is eerst meer info nodig (het energielabel zegt precies niks):
- Hoe is het vermogen van je EA bepaald?
- Wat was vorig jaar je gasverbruik?
- In de grafiek hierboven staat het verbruik van je hele huis. Kun je het verbruik van je WP niet apart meten? Zo nee, dan zou ik dat snel regelen, want het geeft veel duidelijkheid. Staat niet voor niets bovenaan in Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen
- Wat is de gevraagde en geleverde watertemperatuur?
- Wat is de retourwatertemperatuur?
- Wat is de flow?
Maar heb jij misschien een tip hoe we gasverbruik voor verwarming zouden kunnen onderscheiden van gasverbruik voor warm tapwater en koken?
Ik ben eerder voor iets degelijkers.FlowDesign schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:55:
Stroomverbruik van de WP apart meten is redelijk eenvoudig middels bijvoorbeeld een Shelly PM Mini Gen3.
Kijken naar het tijdstip? Je weet toch wanneer je gekookt en gedoucht hebt? De rest is dan voor de verwarming.Maar heb jij misschien een tip hoe we gasverbruik voor verwarming zouden kunnen onderscheiden van gasverbruik voor warm tapwater en koken?
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 13-01-2025 18:09 ]
Ik zou beginnen met de stooklijn verder naar beneden te halen. Ik zit zelf op dit moment op 0.5.vangurp schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:04:
Hallo allen,
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Ik zou toch eerder gaan voor de Shelly 1PM. Deze kan meer vermogen aan, en je kan er een Add-on op prikken om temperaturen te meten van de aanvoer en retour leiding, en eventueel van jouw CV ketel.vangurp schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:00:
Dank jullie wel voor de reacties. Een Shelly PM Mini Gen3 is besteld en ik heb de stooklijn vast wat naar beneden gebracht. Ik kom terug wanneer ik betere gegevens heb. Nogmaals dank
Hoe staat HP061 ?ruud1970 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:06:
. Kan ik dit nog meer verbeteren?
Overige instellingen:
CP210/220: 15
CP230: 0,6
CP240: 3
CP000:70
HP000: 4
CP780: buiten + ruimte
Ik heb het volgende en werkt perfect. Constant 20 graden.
Overige instellingen die jullie benoemen nooit naar gekeken, ga daar zelf eens naar kijken dit weekend.
CP730 van extra langzaam naar langzaamst
PP015 3 min nalooptijd
PP016 van 100% naar 70%
PP018 30%
AP063 van 70 graden naar 45 graden
HP051 -5 graden naar -15 graden
HP069 12 liter per minuut
HP000 van 15 graden naar 0 graden
CP000 van 70 graden naar 45 graden
CP230 van 1.7 naar 1.0
HP030 0 minuten
Ik zelf zou HP030 kunnen verhogen naar 20 minuten. Om op die manier wat gas te besparen.
De Elga kun je toch ook instellen op gas en elektra prijzen en op COP op gas laten overschakelen?
Grootste nadeel is dat de CV ketel de aanvoer verhoogt voor de warmtepomp zodat de COP heel laag wordt zelfs onder de 2. Dan kun je beter even de vorstdagen gewoon gas stoken.
Ook behoud van de warmtepomp
Zijn beide 16A en 230V.ardvark99 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:07:
[...]
Ik zou toch eerder gaan voor de Shelly 1PM. Deze kan meer vermogen aan, en je kan er een Add-on op prikken om temperaturen te meten van de aanvoer en retour leiding, en eventueel van jouw CV ketel.
Maar heb je een linkje naar die add-on?
Kun je het iets duidelijker voor een leek (oorzaak gevolg) specifiek uitleggen voor een leek waarom de Elga onder 1 a 2 graden C nog te laten draaien weinig zin heeft.Technician- schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:22:
Het heeft nauwelijks zin om de Elga onder de 1 a 2c buiten nog te laten draaien. Tenzij het huis super goed geïsoleerd is en met hele lage aanvoer temperaturen kan werken.
De Elga kun je toch ook instellen op gas en elektra prijzen en op COP op gas laten overschakelen?
Grootste nadeel is dat de CV ketel de aanvoer verhoogt voor de warmtepomp zodat de COP heel laag wordt zelfs onder de 2. Dan kun je beter even de vorstdagen gewoon gas stoken.
Omdat je er vanuit gaat dat mensen met een hybride sowieso hier voor kiezen omdat ze hoger aanvoer temperatuur nodig hebben (isolatie, radiatoren i.p.v. vloerverwarming ?). En combinatie met een vrij lage 4 kw warmtepomp.. ? Ik zeg maar wat.
Kun je dat ook met cijfers en wat meer uitleg onderbouwen?Technician- schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:22:
Het heeft nauwelijks zin om de Elga onder de 1 a 2c buiten nog te laten draaien. Tenzij het huis super goed geïsoleerd is en met hele lage aanvoer temperaturen kan werken.
Kijk naar je gas verbruik in een maand waar je niet op vakantie bent geweest en waar de warmtepomp het zonder gas aankon. In mijn geval zijn april, juni en september goede ijkmaanden, maar ook oktober en november heeft de Elga het dit jaar alleen gedaan. Neem het gemiddelde en vermenigvuldig dat met 12.FlowDesign schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:55:
[...]
Maar heb jij misschien een tip hoe we gasverbruik voor verwarming zouden kunnen onderscheiden van gasverbruik voor warm tapwater en koken?
In de wintermaanden heb je iets meer verlies van warmte, douche je misschien iets langer etc maar dat is verwaarloosbaar.
Sorry, ik dacht dat je de 1PM mini besteld had, maar idd, de PM mini kan hetzelfde vermogen aan. Deze kan niet schakelen, maar is eigenlijk ook niet belangrijk op de EA.FlowDesign schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:10:
[...]
Zijn beide 16A en 230V.
Maar heb je een linkje naar die add-on?
Maar als je ook temperaturen wil meten, moet je bv de 1PM in combinatie met de Plus Add-On gebruiken. Zie https://www.shelly.com/products/shelly-plus-add-on voor meer info. Daar kan je meerdere (los te bestellen) temperatuur sensors aan hangen.
Beste, zo'n omkasting (vaak aan de onderkant geheel open) is op zich prima. Als het een metalen kast betreft met rondom lammellen, dan zou ik adviseren die lamellen stuk voor stuk heel voorzichtig verder open te buigen. Dat kan vaak best makkelijk en indien je dat rustig en overal op dezelfde manier doet is dat niet eens lelijk of opvallend. Wel ademt de compressor dan beter en DAAR gaat het om. Verder is zo'n kast echt geen slecht idee, want je beschermd de compressor tegen het weer (directe regen, ijs en sneeuw) en zo'n omkasting oogt mooier dan een compressor.Mdeppie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:28:
[...]
En inderdaad, een buitentemperatuurmeter hang je bij voorkeur niet direct naast de compressor (en zeker niet in zo'n omkasting!) en voor een meer eerlijke waarde moet die hoog en vrij hangen en beslist niet in de zon: schaduw dus zonder afdak en weg van de compressor.
[ Voor 5% gewijzigd door Predge op 14-01-2025 11:37 ]
De COP niets met de isolatie te maken, maar alleen met je transmissie en de hoeveelheid benodigd vermogen om je huis op temperatuur te houden.Technician- schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:22:
Ik draai nu nog op van rond de 4 bij nul graden. Dus het is veel goedkoper om de EA iedere kW op te laten wekken die je eruit kan persen.
Je 2e punt is ook niet juist. De injectie van warmte van je CV ketel is na je wisselaar van je warmtepomp deel. De EA heeft dus de laagste retour temperatuur en verhoogd deze voor de CV ketel mee gaat helpen.
De geleverde warmtemeting vertekent omdat de toevoersensor na de openverdeler en dus na de CV en WP zit. Met het gemeten debiet is dit dus een totaal van gas en WP.
Om deze reden proberen ze het gasverbruik in te schatten en om te rekenen naar kWh omdat je anders geen COP kan bereken. Echter is deze berekening natte vingerwerk en is sturen op COP of kosten ook zinloos.
Ik heb hem momenteel op 5c staan. Er lijkt namelijk een soort gat te zijn tussen alles boven de 5c (dan kan de EA4 het prima alleen af) en pak em beet -1c.
Daartussen kan de EA het theoretisch prima alleen af, echter heb je tussen de 0 en 5c te maken met luchtvochtigheid die de EA niet leuk vind en qua defrosts dan in de knoop komt en de 21c niet gehaald wordt.
Ik heb hem laatst bij net onder het vriespunt naar -5c gezet en de EA kon het prima zelf af. echter tussen de 2 en 7c ongeveer, moet de CV echt af en toe een defrost doen.
Hoe lossen anderen hier dat op? Volgens mij is er geen optie om een "cv mag niet meedoen" deel in te stellen tussen de -2 en +3 bij wijze van spreken?
Setup:
Remeha Tzerra 2016 C28
Elga Ace 4KW 2023
Jaren 30 woning, goed geïsoleerd (HR+ en HR++ glas, steensmuren die van binnenuit nageïsoleerd zijn, tussenwoning, volledig vloerverwarming)
125m2 verdeeld over begane en 1e verdieping
Adjust non olet, plerumque...
COP heeft niks met isolatie te maken maar wel met de Ta. Bij 55C veel lager dan bij 28C. Mindere isolatie in combinatie met radiatoren bijvoorbeeld brengt al snel een gewenste aanvoer van boven de 50CPietje555 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:35:
[...]
De COP niets met de isolatie te maken, maar alleen met je transmissie en de hoeveelheid benodigd vermogen om je huis op temperatuur te houden.
Ik draai nu nog op van rond de 4 bij nul graden. Dus het is veel goedkoper om de EA iedere kW op te laten wekken die je eruit kan persen.
Je 2e punt is ook niet juist. De injectie van warmte van je CV ketel is na je wisselaar van je warmtepomp deel. De EA heeft dus de laagste retour temperatuur en verhoogd deze voor de CV ketel mee gaat helpen.
De geleverde warmtemeting vertekent omdat de toevoersensor na de openverdeler en dus na de CV en WP zit. Met het gemeten debiet is dit dus een totaal van gas en WP.
Om deze reden proberen ze het gasverbruik in te schatten en om te rekenen naar kWh omdat je anders geen COP kan bereken. Echter is deze berekening natte vingerwerk en is sturen op COP of kosten ook zinloos.
Als de WP dat niet haalt gaat de CV ketel de aanvoer verhogen, echter met de verhoogde flow van een WP blijft de Delta T tussen 10 en 5 en zal de retour temp toenemen en daarmee de aanvoer temp
.
Noot; als je naar het buitendeel kijkt en deze steeds maar wit ziet of ontdooien is het tijd om helemaal naar CV te schakelen op die dagen.
Dit zijn niet veel dagen per jaar gemiddeld.
Droge vorst of boven 4C geen probleem.
Het mooiste zou zijn om op zulke dagen CV + warmtepomp af te wisselen - dus bijvoorbeeld de gasketel het huis een graad of twee warmer te laten stoken en dan met de warmtepomp de temperatuurdaling zo veel mogelijk te beperken. Want het klopt inderdaad dat de retourtemperatuur oploopt als de gasketel mee gaat werken in de hybride modus (en daarmee de COP daalt) - dit heeft te maken met het minimale vermogen dat de gasketel kan leveren - dit is vaak meteen een verdubbeling t.o.v. de warmtepomp alleen. Sowieso het vermogen van de CV-ketel zo veel mogelijk beperken dusTechnician- schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:54:
[...]
COP heeft niks met isolatie te maken maar wel met de Ta. Bij 55C veel lager dan bij 28C. Mindere isolatie in combinatie met radiatoren bijvoorbeeld brengt al snel een gewenste aanvoer van boven de 50C
Als de WP dat niet haalt gaat de CV ketel de aanvoer verhogen, echter met de verhoogde flow van een WP blijft de Delta T tussen 10 en 5 en zal de retour temp toenemen en daarmee de aanvoer temp
.
Noot; als je naar het buitendeel kijkt en deze steeds maar wit ziet of ontdooien is het tijd om helemaal naar CV te schakelen op die dagen.
Dit zijn niet veel dagen per jaar gemiddeld.
Droge vorst of boven 4C geen probleem.
Grote kans dat hij daarom naar cv schakelt. Simpelweg omdat het dan volgens zijn berekening de goedkoopste optie is.
[ Voor 14% gewijzigd door EversR op 14-01-2025 19:42 ]
Een goeie, heb HP061 op geen gezet.EversR schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:42:
[...]
Grote kans dat hij daarom naar cv schakelt. Simpelweg omdat het dan volgens zijn berekening de goedkoopste optie is.
Het feit dat de ketel erbij komt om te ontdooien heeft toch niets met de bivalente temp te maken? Volgens de uitleg van Pietje555 zakt bij het ontdooien de aanvoertemp onder de 21 graden en dan komt de ketel erbij, waar de bivalente temp ook op staat. Die 21 is een veiligheidsinstelling en niet te veranderen.1nsane schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:51:
Ik vind het instellen van de bivalente temperatuur wat lastig, daar zullen vast meerdere mensen mee stoeien.
Ik heb hem laatst bij net onder het vriespunt naar -5c gezet en de EA kon het prima zelf af. echter tussen de 2 en 7c ongeveer, moet de CV echt af en toe een defrost doen.
Snap ik het goed dat je wil dat de ketel erbij mag komen in de gebied dat de buitenunit vaak bevriest (0 - 5 grdaen vochtig) maar dat de pomp het weer alleen moet doen als het bevriezingsgevaar lager is (onder nul en droog) ? Die instelling is er niet.1nsane schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:51:
Ik vind het instellen van de bivalente temperatuur wat lastig, daar zullen vast meerdere mensen mee stoeien.
Hoe lossen anderen hier dat op? Volgens mij is er geen optie om een "cv mag niet meedoen" deel in te stellen tussen de -2 en +3 bij wijze van spreken?
Ik heb HP061 op "warmtepomp eerst"staan (volgens de documentatie heet dat overigens "Geen") en volgens mij is de ketel de afgelopen weken er alleen bijgekomen voor het ontdooien. Maar ik kan dat helaas niet goed zien omdat ik geen slimme gasmeter heb. De gasmeter staat aan het begin van het erf in een buitenkast en daar hebben ze geen slimmem meter voor). Moet nog een een OpenTherm Gateway tussen de Elga Ace en de ketel hangen.
Tja goeie, hoe kom je daar zelf achter. Heb het idee dat EA4 verder wel goed functioneert. Komt het niet gewoon door vocht gehalte icm de temperatuurEversR schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:44:
@ruud1970 en @Fremske
Ik zie een hoog aantal defrosts in jullie screenshots. Weet je zeker dat er (nog steeds) voldoende koudemiddel in het systeem zit?
Zie de plaatjes.
:strip_exif()/f/image/OH8YYoPMs7l6GdIaSQAE7eLr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jSIQmWyZ7dYtg8M6wMjIZQv2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fgBOPS6loPHOCW7RUDRfBFcy.png?f=user_large)
Ik hoor graag als iemand nog tips voor optimalisatie heeft.
[ Voor 14% gewijzigd door ruud1970 op 15-01-2025 12:28 ]
Woning uit 2008, Energielabel A.
Beneden vloerverwarming (afstand 10cm)
Boven radiatoren (staan op één na allemaal open)
Aanvoertemperatuur is door installateur ingesteld op 40 graden
Weersafhankelijk ingesteld
Behoorlijk tevreden wel, toch een paar bevindingen met vragen waar ik een antwoord bij zoek:
Ik krijg de woonkamer niet warmer dan 21.5 graden, ik zou hem incidenteel graag op 22 graden willen verwarmen.
Moet ik de aanvoertemperatuur verhogen om dit voor elkaar te krijgen? en zo ja, daalt dan de COP, of alleen wanneer ik vaker de thermostaat op 22 graden zou zetten?
Het is vaak een graad of soms zelf anderhalve graad warmer in de woonkamer dan de ingestelde temperatuur op de thermostaat. Is dat gebruikelijk of duid dat op een verkeerde instelling?
Ik neem aan dat je WAR (weersafhankelijk) regelt. Als je temperatuur steeds ‘doorschiet’ staat de hellingshoek van de stooklijn (iets) te hoog en kun je die iets verlagen. Kwestie van trial en error. Schiet de temperatuur echter alleen incidenteel door, bijvoorbeeld door zon in huis of omdat de oven aanstaat, dan staat de stooklijn in principe wel goed maar kun je de invloed van de thermostaat (CP240) iets verhogen. Staat standaard op 3 maar kan dan bijvoorbeeld naar 4. Dat betekent dat de Elga voor 60% via de stooklijn wordt aangestuurd en voor 40% via de actuele temperatuur in de woonkamer (gemeten door de etwist). Uiteraard moet je regeling dan wel op WAR+RAR staan.FerryHidden schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:56:
We hebben nu een maandje de Elga Ace 4KW met een Remeha eTwist thermostaat.
Woning uit 2008, Energielabel A.
Beneden vloerverwarming (afstand 10cm)
Boven radiatoren (staan op één na allemaal open)
Aanvoertemperatuur is door installateur ingesteld op 40 graden
Weersafhankelijk ingesteld
Behoorlijk tevreden wel, toch een paar bevindingen met vragen waar ik een antwoord bij zoek:
Ik krijg de woonkamer niet warmer dan 21.5 graden, ik zou hem incidenteel graag op 22 graden willen verwarmen.
Moet ik de aanvoertemperatuur verhogen om dit voor elkaar te krijgen? en zo ja, daalt dan de COP, of alleen wanneer ik vaker de thermostaat op 22 graden zou zetten?
Het is vaak een graad of soms zelf anderhalve graad warmer in de woonkamer dan de ingestelde temperatuur op de thermostaat. Is dat gebruikelijk of duid dat op een verkeerde instelling?
Als je af en toe een hogere kamertemperatuur wilt dan stel je die uiteraard in op de etwist. Als de parameters CP 210 en CP 220 beiden staan ingesteld op 15 (check dit even) dan leidt een verhoogde temperatuur op de etwist automatisch tot een hoger voetpunt en dus een hogere aanvoertemperatuur vanuit de Elga (en evt de ketel als de Elga het niet aan kan).
Uiteraard leidt dit tot een iets ongunstigere COP. Hoe hoger de gevraagde kamertemperatuur, hoe meer (via het voetpunt) de stooklijn omhoog schuift en hoe hoger dus de temperatuur van het het aan te voeren water. Hoe lager de watertemperatuur, des te hoger de COP. Daar is niks aan te doen. Maar een halve graad hoger gaat niet heel veel impact hebben hoor, ik zou me daar geen zorgen over maken.
En wat is het stroomverbruik? b.v. met homewizard grafiekjes
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb laatst al een post geplaatst met informatie, maar dat was te minimaal. Vandaar een nieuwe poging :-)
Ik heb in mei mijn huidige woning gekocht. Er zat een ketel in van 2020, dus ik heb er voor gekozen om een hybride warmtepomp er naast te plaatsen. In overleg met een lokale installateur heb ik gekozen voor een Elga Ace 4.
Mijn huis heeft een oppervlakte van 130m2 (beneden vloerverwarming en boven radiatoren) + een bijgebouw met vloerverwarming met een oppervlakte van 40m2.
Het bijgebouw heeft een aparte zoneregeling. De vorige bewoner heeft daar een regelaar van BRControls in gebouwd. Dit blijkt, bij navraag, normaal gesproken alleen in kantoren en dergelijke gebruikt te worden. De setup is niet benaderbaar, dus ik vrees dat ik op zoek moet naar een andere zoneregeling. Het bijgebouw staat nu zo ingesteld dat hij verwarmt tussen 08.00 en 22.00 uur. Dat zie ik tenminste terug in de grafiek van de warmtepomp.
Vorig jaar was het gasverbruik van de vorige bewoner 2000m3. Ik heb nu 16 zonnepanelen met een vermogen van 440WP geplaatst en dus de Elga Ace 4. Er is een 25 liter buffervat bij geplaatst.
De geleverde watertemperatuur is momenteel 33 graden en de retourwatertemperatuur is 30 graden. Het actuele vermogen schommelt tussen de 2,4 en 3,6. Het debiet is 12 liter. De warmtepomp staat ingesteld op buiten & ruimtetemperatuur. In de woonkamer heb ik een Etwist thermostaat.
Verder heb ik wat geprobeerd met de instellingen en heb de volgende gebruikt:
Stooklijn op 1,8
Hp000 op 2 graden
HP030 op 20 minuten
Onderstaande grafiek is de situatie van gisteren. Er is 3 keer gedoucht, dat zijn de pieken in de ochtend en avond.
:strip_exif()/f/image/nVCSpvT9EQZWQaNS7cH5BhvX.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie tips om mijn situatie te verbeteren en het gasverbruik te laten dalen? Of hebben jullie nog meer gegevens nodig? :-)
Alvast bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door vangurp op 17-01-2025 10:50 ]
Je EA draait volle krach en dit resulteert tot veel defrosts, dus dat beeld is normaal.
4 kW (met dit weer max 3 kW) is veel te krap dus je hebt daarnaast ook gasgebruik.
Je vraagt gewoon meer dan de EA kan leveren.
Zo ik kan zien draait hij prima.
[ Voor 3% gewijzigd door Pietje555 op 17-01-2025 11:15 ]
Zie wel wat raars bij mij. De temperatuur loopt in de kamer bijna elk nacht terug met ca. 0,5 tot 1 graad terwijl de twist op constante temperatuur staat. Zou dit kunnen komen doordat de deuren niet opengaan of heb ik mijn stooklijn gewoon te vlak staan. Heb vnl radiatoren in huis en draai met hellingshoek van 1.1, gasketel staat uit.
tijdje de Tbuiten, Tbinnen opschrijven in combinatie met de homewizard dagplaatjesmt66 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:26:
Dat lijkt mij ook goed, ea4 is beetje krap. Ik heb monoblock 6kw voor 125m3 en had voorheen 800 m3 voor verwarming.
Zie wel wat raars bij mij. De temperatuur loopt in de kamer bijna elk nacht terug met ca. 0,5 tot 1 graad terwijl de twist op constante temperatuur staat. Zou dit kunnen komen doordat de deuren niet opengaan of heb ik mijn stooklijn gewoon te vlak staan. Heb vnl radiatoren in huis en draai met hellingshoek van 1.1, gasketel staat uit.
Dan zie je het wel/
Of staat er een stille nacht modus aan?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
In de instellingen van de ELGA. Kijk de instellingenlijst in je handleiding maar eens door.mt66 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:44:
Barry waar zou er een nacht modus kunnen zitten? Is een etwist en besturingssysteem
Kijk maar eens bij HP058mt66 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:44:
Barry waar zou er een nacht modus kunnen zitten? Is een etwist en besturingssysteem
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.