Ron G schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:02:
[quote]
rft80 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:42:
[...]
Heb ik geen verstand van, begrijp dat je tegenwoordig speciale verdelers hebt voor hybride warmtepompen die conditioneel mengen (afhankelijk van de aanvoer) - @
Pietje555 weet hier zonder meer meer van.
Klopt. Ik had een open verdeler voor de vloerverwarming icm cv ketel die volgens installateur van de Elga helemaal goed was. Werkte voor geen meter; woonkamer werd niet meer warm. Zelf vervangen door deze hybride verdeler die pas gaat mengen bij hoge aanvoer temperatuur maar doorgaans alle aanvoer van de Elga direct in de vloer stuurt en dat was een enorme verbetering. Enige nadeel is dat de slaapkamers met radiatoren minder warm worden doordat de gewenste temperatuur in de woonkamer met een veel lagere aanvoer temperatuur gehaald wordt.
Je installateur had gelijk. Een mengverdeler ka prima werken met de EA. Is alleen een dat er altijd een onderdeel mist. Er zit namelijk in geen enkele woning een inregelafsluiter voor de verdeler.
Bij een gesloten verdeler kun je met de veldafsluiters nog iets inregelen, maar dit werkt alleen als je afnemers altijd in de zelfde stand staan. Loopt er één dicht dan loopt de druk op en krijgt je vv weer teveel water.
Met een hybride verdeler heb je een drukgecompenseerde inregelafsluiter nodig. Het debiet over de verdeler (Toevoer water) is heel erg variabel.
Als de watertemperatuur laag is werkt hij als gesloten verdeler. De pomp van de EA moet dan ook de weerstand van de vloer leveren. Er is een hoge druk nodig om het water door je vloer te krijgen.
Wordt de temperatuur hoger dan gaat de verdeler als mengverdeler werken. De weerstand van d vloer wordt dan door de vv pomp gedaan. Er ontstaat een nulpunt en al het beschikbare water gaat te snel naar de retour. Er is vaak te weinig druk over voor de radiatoren.
Een All electric warmtepomp regelt meestal op druk. eerstand bepaald daan de flow naar de gebruikers. De verdeling is constant.
De EA regelt echter op debiet waardoor de druk varieert en dus ook de flow door de gebruikers. Daarnaast introduccer je ook nog eens een nulpunt in je systeem.
Dit kan nooit goed werken. Het blijft behelpen.
Investeer in een Siemens STAD drukgecompenseerde inregelafsluiter voor je VV verdeler en inregelen werkt in een keer goed.
Ik heb een mengverdeler en radiatoren en de temperatuur is altijd constant met een COP waar meeste alleen van dromen. Mijn mengverdeler is zo ingeregeld dat geen menging optreedt. Hij volgt altijd de aanvoer temperatuur.