Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-09 15:24
Wellicht een iets andere vraag, maar laten jullie de Elga onderhouden? ik heb de elga 4KW al 3 jaar en tot heden is hier niemand geweest om de elga te onderhouden. is dit nodig?

Buren hebben daikin full electric 4KW warmtepomp (Daikin warmtepomp - Altherma 3 LT 4KW vloermodel EHVH04S18E6V) deze werkt zelfs bij -5 nog top. Waarom kan de Elga dit niet ?(Defrost)

Voor de rest heb ik zelf ook het advies gevolgt van de diverse expert die bij ons thuis zijn i.v.m. koop 4KW. Achteraf gezien had ik liever de 6 KW gehad i.v.m. meer reserve bij deze temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 23:42
bjornricardo33 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:01:
Wellicht een iets andere vraag, maar laten jullie de Elga onderhouden? ik heb de elga 4KW al 3 jaar en tot heden is hier niemand geweest om de elga te onderhouden. is dit nodig?

Buren hebben daikin full electric 4KW warmtepomp (Daikin warmtepomp - Altherma 3 LT 4KW vloermodel EHVH04S18E6V) deze werkt zelfs bij -5 nog top. Waarom kan de Elga dit niet ?(Defrost)

Voor de rest heb ik zelf ook het advies gevolgt van de diverse expert die bij ons thuis zijn i.v.m. koop 4KW. Achteraf gezien had ik liever de 6 KW gehad i.v.m. meer reserve bij deze temperaturen.
Niet
Gewoon zelf schoonhouden
En vuilfilter legen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQJzJq3B6F27oW3gZIEpKHeokB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ydnHwcO3WNFCYvtpbte8w2O.jpg?f=fotoalbum_large

Het weer is absoluut niet goed rond het vriespunt en heel veel mist. Maar wist niet dat er zoveel ijs vorming kon ontstaan. Normaal zie je daar blauwe buisjes of lamellen. 24kwh stroom en 47kwh gas 5kuub bijna gebruikt vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:27
Nu het weer kouder is heb ik deze rare tikken in het systeem. Ik denk dat er iets bevroren is van binnen waardoor de bladen tegen dat aan tikken.

Nu heb ik geprobeerd met wat plankjes /karton eronder het geluid weg te halen maar het komt telkens terug.
Adviezen? Met een fohn ontdooien? De unit minder hard laten draaien ? (verbruikt nu 960 W)

Nog een andere vraag, ik hoor in huis ook altijd een zoem, de unit staat op het bitumen van de uitbouw. Heeft iemand goed advies om zoemgeluid zo min mogelijk te maken?

[ Voor 6% gewijzigd door tomdh76 op 18-01-2025 17:18 . Reden: video link werkt niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomdh76 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:48:
Nu het weer kouder is heb ik deze rare tikken in het systeem. Ik denk dat er iets bevroren is van binnen waardoor de bladen tegen dat aan tikken.
[Video]
Link werkt niet.
Nu heb ik geprobeerd met wat plankjes /karton eronder het geluid weg te halen maar het komt telkens terug.
Adviezen? Met een fohn ontdooien? De unit minder hard laten draaien ? (verbruikt nu 960 W)
WP even uitzetten, kijken of de bladen ergens tegenaan lopen, zo ja, waar de bladen dan tegenaan lopen dan het probleem oplossen? :?
Nog een andere vraag, ik hoor in huis ook altijd een zoem, de unit staat op het bitumen van de uitbouw. Heeft iemand goed advies om zoemgeluid zo min mogelijk te maken?
De unit verplaatsen naar de tuin. En anders de vele tips uit dit topic opvolgen: Trillingen warmtepomp dempen

[ Voor 42% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2025 17:11 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:07:
[...]

Link werkt niet.

[...]

WP even uitzetten, kijken of de bladen ergens tegenaan lopen, zo ja, waar de bladen dan tegenaan lopen dan het probleem oplossen? :?

[...]

De unit verplaatsen naar de tuin. En anders de vele tips uit dit topic opvolgen: Trillingen warmtepomp dempen
Dank, geen idee waarom link het niet doet, zal wel een firewall zijn.

Het is in ieder geval een tik, tik, tik geluid alsof er iets aanloopt.

Dus WP uitzetten en dan de buitenunit openschroeven? Spannend... maar kan weinig misgaan denk ik.

Unit naar tuin verplaatsen gaat moeizaam, ik ga topic doornemen over geluidsisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
@tomdh76 Controleer of de unit goed waterpas hangt en of er geen bladeren in liggen op de afvoergaten

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Pietje555 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:37:
@tomdh76 Controleer of de unit goed waterpas hangt en of er geen bladeren in liggen op de afvoergaten
Kan je die afvoergaten enkel zien als je de buitenunit openschroeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
tomdh76 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:48:
[...]

Kan je die afvoergaten enkel zien als je de buitenunit openschroeft?
Gewoon van onderaf

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Vandaag de EA maar eens op volledig handbediening gezet. Was weer even puzzelen welke instellingen ik moest doen.
Ik heb nu even geen eTwist en geen buiten opnemer dus even zelf machinisten.
Goede oefening om de stooklijn exact in te regelen.
Water temperatuur staat nu op 32 graden dus eens kijken of het huis warm blijft bij 0 gr buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
tomdh76 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:48:

Vandaag de unit open geschroeft en het blijkt dat de 'ventilator' bladen tegen een ijslaagje op de onderrand aan tikken. Ik dacht dat defrosting dat zou moeten voorkomen... Misschien heb ik iets verkeerds ingesteld. Ik kon zelf geen instelling voor de defrosting zien, heeft iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tomdh76 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:15:
Vandaag de unit open geschroeft en het blijkt dat de 'ventilator' bladen tegen een ijslaagje op de onderrand aan tikken. Ik dacht dat defrosting dat zou moeten voorkomen... Misschien heb ik iets verkeerds ingesteld. Ik kon zelf geen instelling voor de defrosting zien, heeft iemand een idee?
Eenmalig handmatig weghalen en dan controleren of het water onderin wel goed weg kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Eenmalig handmatig weghalen en dan controleren of het water onderin wel goed weg kan.
Mogeljk heeft het ook met mist te maken; gisteren mistig en temperatuur onder nul; ideale ingrediënten denk ik voor bevroren unit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tomdh76 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:34:
Mogeljk heeft het ook met mist te maken; gisteren mistig en temperatuur onder nul; ideale ingrediënten denk ik voor bevroren unit...
Ja, maar geen excuus voor een niet goed ontwaterende buitenunit. Dat moet ook bij mist gewoon goed functioneren. Bij mijn Mitsubishi werkt dat ook feilloos (en bij de andere Remeha's in dit topic ook, want ik ben jouw probleem hier nog niet eerder tegengekomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 00:44
Over 2 weken wordt bij ons een Remeha Elga Ace all-in-one 4kW geïnstalleerd.
Huidige ketel is een Remeha Avanta 28c die 17 jaar oud is en intern lekt.

Dit interessante topic eens goed gevolgd, maar twijfel wel beetje of we niet (achteraf) voor de 6kW variant hadden moeten gaan.
Die heeft namelijk net wat meer reserve en minder (snel) defrosts?

Ons huis betreft een 2-onder-1-kapper uit 1973 en heeft vloerisolatie, spouwmuur isolatie en zolder wordt nu door ons gerenoveerd en krijgt 10cm PIR isolatie waarmee we Rd waarde van ca 4.5 halen.
Vloeroppervlakte betreft totaal 145m2, waarvan beganegrond 75m2 vloerverwarming is.
Gasverbruik is gemiddeld 1000m3 zo over de laatste jaren.

Ten tijde dat ik het gesprek had met de installateur werd direct de 4kW aangeboden, anders zou systeem gaan pendelen?

Nouja, we gaan het meemaken. Ben wel erg benieuwd hoe het comfort e.d gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Riczun schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:59:
Over 2 weken wordt bij ons een Remeha Elga Ace all-in-one 4kW geïnstalleerd.
Huidige ketel is een Remeha Avanta 28c die 17 jaar oud is en intern lekt.

Dit interessante topic eens goed gevolgd, maar twijfel wel beetje of we niet (achteraf) voor de 6kW variant hadden moeten gaan.
Die heeft namelijk net wat meer reserve en minder (snel) defrosts?

Ons huis betreft een 2-onder-1-kapper uit 1973 en heeft vloerisolatie, spouwmuur isolatie en zolder wordt nu door ons gerenoveerd en krijgt 10cm PIR isolatie waarmee we Rd waarde van ca 4.5 halen.
Vloeroppervlakte betreft totaal 145m2, waarvan beganegrond 75m2 vloerverwarming is.
Gasverbruik is gemiddeld 1000m3 zo over de laatste jaren.

Ten tijde dat ik het gesprek had met de installateur werd direct de 4kW aangeboden, anders zou systeem gaan pendelen?

Nouja, we gaan het meemaken. Ben wel erg benieuwd hoe het comfort e.d gaat worden!
Met een verbruik van 1000 m3 en voldoende VV lijkt mij 4 kW in jouw situatie voldoende. Het principe van hybride warmtepompen is dat de ketel bijkomt wanneer nodig. Bij een “te grote” WP krijg je pendelen bij hogere temperaturen, bij een “te kleine” gasverbruik bij lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:09
Wij zijn in een redelijk vergevorderd stadium (inmiddels diverse offertes ontvangen) voor het aanschaffen van een (hybride) warmtepomp. Wij hebben een redelijk goed geïsoleerde vrijstaande jaren 30 woning van ongeveer 115 m2 (+/- 422 m3). Wij hebben een Remeha Calenta 40c (cw5) ketel van bijna 2 jaar oud en traditionele radiatoren (en een kleine vloerverwarmingscircuit achter een K-RTL ventiel in de badkamer). Op alle radiatoren (op één na) hebben we Tado slimme radiator knoppen en de Tado slimme thermostaat.

Momenteel verwarmen wij onze woning (naast de cv) met 2 Fujitsu 5kw airco’s. Opzich werkt dit prima, maar de defrost cycli werken averechts op het comfort gevoel. Daarom zijn wij aan het oriënteren voor een warmtepomp. De airco’s blijven uiteraard hangen (ook zeer fijn in de zomer).

De meest interessante offerte die we hebben ontvangen betreft een Remeha Elga Ace 6kw monoblock. Volgens de installateur en Remeha kan dit prima werken in combinatie met de Tado thermostaat, mits deze het systeem als aan/uit aanstuurt. Heeft iemand van jullie hier ook goede ervaringen mee?

Zijn er hier meer gebruikers die een 6kw Elga gebruiken voor een oude woning? Hoe bevalt dat? Zijn er mogelijkheden/instellingen om bij defrostcycli de cv ketel zo weinig mogelijk te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49
hnrlu schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:41:
Wij zijn in een redelijk vergevorderd stadium (inmiddels diverse offertes ontvangen) voor het aanschaffen van een (hybride) warmtepomp. Wij hebben een redelijk goed geïsoleerde vrijstaande jaren 30 woning van ongeveer 115 m2 (+/- 422 m3). Wij hebben een Remeha Calenta 40c (cw5) ketel van bijna 2 jaar oud en traditionele radiatoren (en een kleine vloerverwarmingscircuit achter een K-RTL ventiel in de badkamer). Op alle radiatoren (op één na) hebben we Tado slimme radiator knoppen en de Tado slimme thermostaat.

Momenteel verwarmen wij onze woning (naast de cv) met 2 Fujitsu 5kw airco’s. Opzich werkt dit prima, maar de defrost cycli werken averechts op het comfort gevoel. Daarom zijn wij aan het oriënteren voor een warmtepomp. De airco’s blijven uiteraard hangen (ook zeer fijn in de zomer).

De meest interessante offerte die we hebben ontvangen betreft een Remeha Elga Ace 6kw monoblock. Volgens de installateur en Remeha kan dit prima werken in combinatie met de Tado thermostaat, mits deze het systeem als aan/uit aanstuurt. Heeft iemand van jullie hier ook goede ervaringen mee?

Zijn er hier meer gebruikers die een 6kw Elga gebruiken voor een oude woning? Hoe bevalt dat? Zijn er mogelijkheden/instellingen om bij defrostcycli de cv ketel zo weinig mogelijk te gebruiken?
Ja het kan (Tado), nee het wordt niet aangeraden.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 00:44
waldi62 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:31:
[...]
Bij een “te grote” WP krijg je pendelen bij hogere temperaturen, bij een “te kleine” gasverbruik bij lagere temperaturen.
Dit is een hele interessante, zo had ik het nog niet bekeken of info over gevonden.
Het is eigenlijk kiezen tussen 2 'kwaden' zegmaar.

Bedankt voor je reactie, dan zou ik haast verwachten dat de 4kW toch de betere keus is. Binnenkort weten we het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 22:59
Riczun schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:31:
[...]

Dit is een hele interessante, zo had ik het nog niet bekeken of info over gevonden.
Het is eigenlijk kiezen tussen 2 'kwaden' zegmaar.

Bedankt voor je reactie, dan zou ik haast verwachten dat de 4kW toch de betere keus is. Binnenkort weten we het!
Zoek maar even op het woord "pendelen" in deze draad. Is complete kolder, hoef je niet bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:49
rft80 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:47:
[...]

Zoek maar even op het woord "pendelen" in deze draad. Is complete kolder, hoef je niet bang voor te zijn.
Ik weet niet of het waar is, maar het verhaal gaat dat een warmtepomp het meest efficiënt werkt in een bandbreedte die dichter bij z'n max zit dan wanneer ie eigenlijk te weinig te doen heeft. Dus de meeste maanden van het jaar wanneer je wel wil stoken maar het niet zo koud is als nu, zou de 4kW efficiënter werken dan de 6kW (wanneer je gasverbruik zo rond de 1000 à 1300 kuub zit).
Nogmaals, geen idee of dit klopt, maar dat is wat ik gehoord heb.

Overigens is pendelen toch vrij eenvoudig op te lossen door een groter buffervat?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 21:02
FlowDesign schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:27:
[...]
Overigens is pendelen toch vrij eenvoudig op te lossen door een groter buffervat?
En een groter buffervat helpt ook weer een beetje bij het defrosten omdat er dan meer energie in je systeem zit. De pomp bevriest dan nog wel, maar hij kan vaker de boel ontdooien met de warmte in het systeem. De ketel hoeft iets minder vaak bij te springen bij het ontdooien. Aan de andere kant: het blijft allemaal klein bier volgens mij en je hebt ook weer meer verlies door zo'n vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar de meeste mensen hebben geen ruimte voor een buffervat van 1000 liter.... :)
Bovendien heb je dan een secundaire pomp nodig. Allemaal erg nadelig voor je rendement.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pietje555
Ik zie het toch wel wat anders.
4 kW EA is altijd te klein. Deze moet altijd volle bak draaien wat voor erg veel defrosts zorgt. Het rendement gaat zeker met 10% onderuit. De EA 6 ka in dezelfde situatie het iets rustiger aan doen en kan langere runs maken met minder defrosts.
Een EA4 doet met dit weer maar 2,5 kW. Wie kan nu zijn hele huis warm houden met 2,5 kW. Dat is al lager dan het minimum vermogen van de gasketel die voorheen in gebruik was. Je staat dus grotendeels gas te stoken.
De EA6 levert bij dezelfde omstandigheden 4 kW zodat je gewoon minder gas bij hoeft te stoken.
De mensen met een 8 kW WP hebben nagenoeg geen defrosts. Het heeft dus gewoon met de belasting (gasdruk) te maken.
Groter buffervat in serie maakt niets uit voor het aantal defrosts. Het is de buiten unit welke bevriest en dat is afhankelijk van het gevraagde vermogen. Het dooiproces is alleen een factor tijd met debiet. Het maakt dus niets uit hoeveel water in je systeem zit. Wel is van belang dat je toevoerwater niet bij je retour komt voordat de defrost gereed is. Dat is de systeeminhoud van minimaal 50 l.
Enige wat de defrost helpt is een hogere retourtemperatuur zodat meer warmte onttrokken kan worden. Dit is echter weer iets minder goed voor je nominale rendement.
Pendelen is geen enkel probleem. Gewoon goed inregelen. Mijn CV ketel doet op minimale stand al meer dan de EA en mijn CV heb ik me nog nooit druk gemaakt over pendelen.
Daarnaast is het gewoon goed inregelen. Met vloerverwarming als basis heb je nooit last van pendelen. Is de ruimte op temperatuur dan gaat de WP gewoon uit totdat de ruimte weer afkoelt.
Pendelen kan eigenlijk alleen als je alleen WAR draait. Met RC schakelt de WP uit.
Aan/uit schakelen is nog geen pendelen. Dat is pas als het ieder kwartier gebeurt.
De EA wordt door de leverancier voor 150.000 start/stops geschikt geacht. Ik heb max 2000 s/s. Dat is dus 75 jaar. Ben ik niet zo bang voor. Lekker de regeling zijn werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:34
Pietje555 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:39:
4 kW EA is altijd te klein. Deze moet altijd volle bak draaien wat voor erg veel defrosts zorgt. Het rendement gaat zeker met 10% onderuit. De EA 6 ka in dezelfde situatie het iets rustiger aan doen en kan langere runs maken met minder defrosts.
Een EA4 doet met dit weer maar 2,5 kW. Wie kan nu zijn hele huis warm houden met 2,5 kW. Dat is al lager dan het minimum vermogen van de gasketel die voorheen in gebruik was. Je staat dus grotendeels gas te stoken.
De EA6 levert bij dezelfde omstandigheden 4 kW zodat je gewoon minder gas bij hoeft te stoken.
De mensen met een 8 kW WP hebben nagenoeg geen defrosts. Het heeft dus gewoon met de belasting (gasdruk) te maken.
Groter buffervat in serie maakt niets uit voor het aantal defrosts. Het is de buiten unit welke bevriest en dat is afhankelijk van het gevraagde vermogen. Het dooiproces is alleen een factor tijd met debiet. Het maakt dus niets uit hoeveel water in je systeem zit. Wel is van belang dat je toevoerwater niet bij je retour komt voordat de defrost gereed is. Dat is de systeeminhoud van minimaal 50 l.
Enige wat de defrost helpt is een hogere retourtemperatuur zodat meer warmte onttrokken kan worden. Dit is echter weer iets minder goed voor je nominale rendement.
Pendelen is geen enkel probleem. Gewoon goed inregelen. Mijn CV ketel doet op minimale stand al meer dan de EA en mijn CV heb ik me nog nooit druk gemaakt over pendelen.
Daarnaast is het gewoon goed inregelen. Met vloerverwarming als basis heb je nooit last van pendelen. Is de ruimte op temperatuur dan gaat de WP gewoon uit totdat de ruimte weer afkoelt.
Pendelen kan eigenlijk alleen als je alleen WAR draait. Met RC schakelt de WP uit.
Aan/uit schakelen is nog geen pendelen. Dat is pas als het ieder kwartier gebeurt.
De EA wordt door de leverancier voor 150.000 start/stops geschikt geacht. Ik heb max 2000 s/s. Dat is dus 75 jaar. Ben ik niet zo bang voor. Lekker de regeling zijn werk laten doen.
Begrijp ik nu goed dat de EA het water wat nodig is om te ontdooien uit de retourleiding ontrekt ?
Dus het water gaat dan omgekeerd, in afgekoelde vorm de aanvoer weer in zodat de radiatoren kouder water aangevoerd krijgen, of wordt dit afgekoelde retour water eerst weer op temperatuur gebracht door eventueel de bijgeschakel CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-09 09:34
Theovelders schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:27:
[...]
Begrijp ik nu goed dat de EA het water wat nodig is om te ontdooien uit de retourleiding ontrekt ?
Dus het water gaat dan omgekeerd, in afgekoelde vorm de aanvoer weer in zodat de radiatoren kouder water aangevoerd krijgen, of wordt dit afgekoelde retour water eerst weer op temperatuur gebracht door eventueel de bijgeschakel CV
Ja, er wordt warmte uit je CV-water onttrokken om de compressor buiten te ontdooien. In geval van een hybride (zoals de Elga Ace, welke mijn ouders hebben) wordt indien dat nodig is de gas CV-ketel aangestuurd. In geval van een full elertric warmtepomp (zelf heb ik een Daikin) zit er vaak een electrisch verwarmingselement in/bij die de temperatuursdip eventueel opvangt. (zie Daikin Altherma warmtepomp ervaringen voor HEEEEEEEL veel tips omtrent specifiek(!) die WP)

Nee, het koude middel gaat de andere kant op, de waterpomp circuleerd gewoon zoals altijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Predge op 20-01-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Maar is er dan met bijv een 6kw EA een mogelijkheid om te voorkomen dat de cv ketel bijspringt voor de defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
hnrlu schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:59:
Maar is er dan met bijv een 6kw EA een mogelijkheid om te voorkomen dat de cv ketel bijspringt voor de defrosts?
Het bijspringen van de CV is geen probleem, dat is zijn functie in de hybride opstelling.
Ik zal in iedergeval de pomp van de afzonderlijke vloerverwarming op hogere temperatuur uit laten schakelen zodat aan vloerverwarming geen warmte zal worden onttrokken !!
Deze vloerverwarming heeft d.m.v een warmtewisselaar een eigen kring.
Er blijven nog 11 radiatoren over van verschillende afmetingen als buffer voor het ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
En als je geen vloerverwarming maar traditionele radiatoren hebt? Ik lees in één van de eerdere reacties dat de 8kw EA bijna nooit in defrost gaat, is het dan verstandiger (bijv. in ons geval) om een 8kw te plaatsen ipv een 6kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
hnrlu schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:24:
En als je geen vloerverwarming maar traditionele radiatoren hebt? Ik lees in één van de eerdere reacties dat de 8kw EA bijna nooit in defrost gaat, is het dan verstandiger (bijv. in ons geval) om een 8kw te plaatsen ipv een 6kw?
Wij hebben de EA 6Kw dus ik heb geen ervaring met een ander type WP.
Ik zou in iedergeval er voor kiezen om een warmtepomp te kopen met ruim voldoende vermogen. Bij de Remeha WP is wat betreft instellingen bijna van alles mogelijk.

Met de parameter AP092 kun je zelf het maximale vermogen van de warmtepomp instelling wijzigen. Ik draai met de EA 6 op 90% ook van inverband met het geluidsniveau van de buiten unit.

[ Voor 13% gewijzigd door Theovelders op 20-01-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnrlu
Volgens de wp calculator van Remeha zouden wij een 6kw moeten hebben voor onze woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
hnrlu schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:59:
Nee, is niet te voorkomen. Zodra de toevoer naar de CV onder de 21 gr komt start de ondersteuning.
Alleen CV sturing loskoppelen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hnrlu schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:24:
Alles is relatief. Als je heel veel vermogen van een warmtepomp vraagt, dan gaat de fan op een hogere frequentie draaien en wordt de verdamper kouder, dus dan gaat de warmtepomp sneller aanvriezen en defrosten. Dit geldt voor een grote warmtepomp ook, als je daar veel van vraagt.

Als je weinig vermogen vraagt van een grote warmtepomp, dan gaat deze minder snel defrosten dan als je hetzelfde vermogen vraagt van een kleine warmtepomp.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Theovelders schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Ja, de warmte wordt uit het retourwater gehaald in plaatst van uit de buitenlucht.
Het gekoelde water wordt in je toevoer gepompt. Je staat dus even je huis te koelen.
Dit is snel 10 graden temperatuur val. Retour 25 gr -> toevoer tijdelijk 15 gr naar je afgifte.
Daarom is het ook belangrijk dat de CV ketel bijspringt tijdens de defrost. Hiermee wordt het water naar je systeem weer opgewarmd voor het naar je radiator/vv gaat.
Daarnaast wordt de defrost afgebroken als de retour onder de 16 gr komt en blijft je met een (deels) bevroren buitendeel zitten. Uiteindelijk start de EA niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
SebastiaanPs schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:27:
[...]

Alles is relatief. Als je heel veel vermogen van een warmtepomp vraagt, dan gaat de fan op een hogere frequentie draaien en wordt de verdamper kouder, dus dan gaat de warmtepomp sneller aanvriezen en defrosten. Dit geldt voor een grote warmtepomp ook, als je daar veel van vraagt.

Als je weinig vermogen vraagt van een grote warmtepomp, dan gaat deze minder snel defrosten dan als je hetzelfde vermogen vraagt van een kleine warmtepomp.
Daarom denk ik dat de EA4 eigenlijk altijd een verkeerde keuze is. Prijsverschil is minimaal en pendelen is slechts een heel klein risico en vrijwel altijd te voorkomen door goed inregelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik weet niet of het waar is, maar het verhaal gaat dat een warmtepomp het meest efficiënt werkt in een bandbreedte die dichter bij z'n max zit dan wanneer ie eigenlijk te weinig te doen heeft. Dus de meeste maanden van het jaar wanneer je wel wil stoken maar het niet zo koud is als nu, zou de 4kW efficiënter werken dan de 6kW (wanneer je gasverbruik zo rond de 1000 à 1300 kuub zit).
Nogmaals, geen idee of dit klopt, maar dat is wat ik gehoord heb.

Dit klopt niet. Kijk maar in de topic start. De Elga Ace warmtepomp heeft de hoogste COP op zo’n 30 tot 50% van het max vermogen. Op 100% vermogen is de COP evident lager.

Daarom heeft @Pietje555 hierboven denk ik helemaal gelijk en kun je in verreweg de meeste gevallen beter een 6 kW model hebben.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:39:
Heb net even met de club gesproken waar ik de EA4 en nieuwe ketel al in opdracht had gegeven en gevraagd of ze het nog om kunnen zetten naar een EA6. Waarschijnlijk geen probleem, ook niet voor de subsidie. Netto kost het dan wel ongeveer 500€ meer dan met een EA4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:31
Afgelopen week heb ik gezien dat mijn EA6 redelijk zelfstandig de defrosts kon afhandelen, de CV ketel sprong af en toe bij, en het was nog steeds redelijk warm en op temperatuur te houden in huis. Maar afgelopen weekend leek het qua gevoel iets kouder te worden en het verhogen van de thermostaat van 21 naar 21,5 bracht geen extra comfort omdat de temperatuur niet wou stijgen door de defrosts.
Ik heb toen 2 aanpassingen gedaan op de EA6, en die werkte gelijk, de temperatuur steeg naar 21,5 gr. Ik heb HP000 van -3 naar 2 gezet, en HP030 van 15 minuten naar 0. (Bij normaal vries weer lukt het bij mijn EA6 normaal gesproken om het huis op temperatuur te houden, maar door de vele defrosts van afgelopen week, heeft dit om zeep geholpen)
De CV begon meer mee te draaien, dus meer gas verbruik, al valt het gisteren nog mee. 3,4 m3 inclusief 4 douches. Maar prima, het is tenslotte een hybride WP.

Maar daarbij viel mij op dat mijn CV ketel, een Nefit Proline HRC 24/CW4, via aan/uit wordt gestuurd door de EA6, omdat de CV ketel standaard geen OpenTherm ondersteund. Nu vroeg ik mij af of het nut heeft om een Nefit OpenTherm converter aan te schaffen (zo'n 75 euro excl verzendkosten) zodat de CV net als voor de WP gemoduleerd mee kan pruttelen? Ik kan mij voorstellen dat dit met alleen defrosts waarschijnlijk geen nut heeft, omdat het minimale vermogen van de CV waarschijnlijk te hoog is, maar stel, er komt een keer een echte vriesweek aan van -10 graden, dan zou het wel nut kunnen hebben vermoed ik, ipv aan/uit van de CV. Ik heb het vermogen van de CV ook al naar beneden gedraaid, maar minder dan 50 graden lukt niet.
Wat is jullie ervaring met aansturing van de CV op OpenTherm ipv aan/uit, of kan de WP de CV ketel niet modulerend aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:48
@ardvark99 Ik heb een zelfde situatie maar zoals je al aangeeft is het minimumvermogen van de Nefit ketel dusdanig hoog (vooral als die in duo modus werkt met de Elga) dat een converter geen toegevoegde waarde heeft. Ik heb zelf het vermogen op de allerlaagste instelling staan en dan nog gaat de ketel naar ongeveer 20 minuten uit aangezien de aanvoertemperatuur al hoger wordt dan 45 graden. Kortom ik heb geen converter aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelesss schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:08:
@ardvark99 Ik heb een zelfde situatie maar zoals je al aangeeft is het minimumvermogen van de Nefit ketel dusdanig hoog (vooral als die in duo modus werkt met de Elga) dat een converter geen toegevoegde waarde heeft. Ik heb zelf het vermogen op de allerlaagste instelling staan en dan nog gaat de ketel naar ongeveer 20 minuten uit aangezien de aanvoertemperatuur al hoger wordt dan 45 graden. Kortom ik heb geen converter aangeschaft.
Dat is gelijk het hele probleem van "modulerende" CV-ketels in moderne woningen: 99% van de tijd moduleren die helemaal niet, maar schakelen ze tussen uit en draaien op minimum vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Andrehj schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:07:
[...]

Dat is gelijk het hele probleem van "modulerende" CV-ketels in moderne woningen: 99% van de tijd moduleren die helemaal niet, maar schakelen ze tussen uit en draaien op minimum vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qydxjbGDLnNbrRxDEQT-Dr7NaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtAGOaOTkeWzfWOttdBTEaTC.jpg?f=fotoalbum_large

Het gedrag van mijn oudere Vaillant ketel (hybride wordt mid februari geïnstalleerd) kan ik tegenwoordig mooi volgen via de HeatBoosters van SDR-engineering die ik gebruik om ventilatoren op m'n radiatoren aan te sturen. Je ziet op dit screenshot de Water inlaat temperatuur van één van de radiatoren. Mijn cv-ketel wordt via OpenTherm aangestuurd door een Tado.
Dus zeg het maar, is dit moduleren of pendelen? :D

FlowDesign in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FlowDesign schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:25:
Dus zeg het maar, is dit moduleren of pendelen? :D
Dat is geen vraag. De watertemperatuur valt steeds terug naar de omgevingstemperatuur. Dit is heel erg duidelijk een pendelende CV-ketel die zijn minimum vermogen niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Andrehj schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:27:
[...]

Dat is geen vraag. De watertemperatuur valt steeds terug naar de omgevingstemperatuur. Dit is heel erg duidelijk een pendelende CV-ketel die zijn minimum vermogen niet kwijt kan.
Dat is wss omdat ik de aanvoertemperatuur terug heb gezet naar 50 graden. Daar zijn ze eigenlijk niet voor uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:01
Ik ga in de toekomst een heatbooster op de convector monteren en monitoren met de tool (sdr) Nu vroeg ik me af of er ook iets is voor de EA hybride waar je temp defrosts etc kan laten weergeven in een diagram via wifi en op je telefoon kan Checken. Ik heb de etwist maar die is zo summier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Snakeman123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:42:
Ik ga in de toekomst een heatbooster op de convector monteren en monitoren met de tool (sdr) Nu vroeg ik me af of er ook iets is voor de EA hybride waar je temp defrosts etc kan laten weergeven in een diagram via wifi en op je telefoon kan Checken. Ik heb de etwist maar die is zo summier.
Kant en klare oplossing is er niet, maar je zou eens kunnen kijken naar home assistant. Daar kan je allerlei devices aan koppelen en zelf jouw data in grafieken zetten. Ik heb ook heatboosters, shelly devices om verbruik en temperatuur te meten, smartgateway om stroom en gas verbruik te mobitoren, de eTwist uit te lezen en bedienen, etc. In dit topic is daar al genoeg over te vinden. Heeft wel een steile leercurve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Snakeman123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:42:
Je kunt om mee te beginnen een Shelly stroommeter (bijv. Shelly PM Mini Gen3) die via WiFi werkt op de groep of stopcontact van je warmtepomp zetten. Shelly heeft ook een gratis app.

Stel je hebt Home Assistant (HA) draaien (op bijvoorbeeld een Raspberry Pi) dan kun je al je data daar gaan verzamelen en opslaan. Bijvoorbeeld ook data van je slimme meter via de P1, maar ook integreren met je thermostaat, enzovoorts enzovoorts.
Ik heb m'n 3 HeatBoosters ook in HA :)

Leercurve vind ik reuze meevallen overigens. Als je eenmaal HA hebt draaien dan spreekt de rest redelijk voor zich (mits je digitaal een beetje onderlegd bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
1nsane schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Ja het kan (Tado), nee het wordt niet aangeraden.
En kan ik de Tado knoppen wel blijven gebruiken als ik een eTwist ophang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
hnrlu schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:25:
[...]

De EA houdt niet van naregelingen vanwege zijn debiet regeling. Ik zou ze alleen toepassen als je een parallel buffervat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Buffervat (50 liter) is sowieso de bedoeling en ik wil in alle ruimtes maximaal kleine nachtverlaging toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ik zie in mijn elga ace een druk van 1.2 bar staan met "systeem OK'. Nu lees ik dat eigenlijk de aanbevolen druk tussen 1.5 en 2 is. Bijvullen dus denk ik. Op internet zie ik een filmpje met een manometer buiten de ketel maar tot hoever vul je bij als er geen manometer is? In het fimplje zetten ze de binnenunit namelijk uit. Kan je toch bijvullen met de unit aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:44
Toevallig vorige week nog bijgevuld.
Ik heb de EA en CVketel niet uitgezet, wel heb ik de warmte vraag uitgezet om te voorkomen dat ze in werking schieten.

Daarna gewoon bijgevuld tot 1.7 en daarna ontlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@hnrlu let op parallel buffervat, niet in serie. 50 l is heel erg weinig voor een parallel vat. Is in 3 minuten geladen waardoor de EA gaat pendelen.
@tomdh76 Vullen en filterreinigen doe je met uitgeschakelde pomp. Pomp zuigt waardoor deze 0,3 bar lager aangeeft.
1,2 is nog prima. Je kunt de druk aflezen via het menu. De app kan nog wel eens een tijd achter lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
@tomdh76 Vullen en filterreinigen doe je met uitgeschakelde pomp. Pomp zuigt waardoor deze 0,3 bar lager aangeeft.
1,2 is nog prima. Je kunt de druk aflezen via het menu. De app kan nog wel eens een tijd achter lopen.
[/quote]

Ik heb geen app , lees de druk dus af via display van de remeha. Maar goed als die uit moet kan ik de druk dus niet aflezen en moet dus 'op gevoel' maar water bijvullen wat natuurlijk lastig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
hnrlu schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Je kan de Tado knoppen blijven gebruiken met een eTwist. Ik heb dat een paar maanden gedaan. Maar ik dacht waarom? Je kan beter alle verwarmingen openzetten met een warmtepomp. Zoneverwarming is overbodig geworden.

Ik heb ze eraf gehaald (5 stuks) en al mijn verwarmingen staan open. Boven 17a 18 graden constant en beneden constant 20 graden.

250 ervoor gekregen op MP, scheelt een stopcontact in de meterkast, scheelt batterijen en een stomme app minder die je kan gebruiken. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
aVo0m. schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Je kan de Tado knoppen blijven gebruiken met een eTwist. Ik heb dat een paar maanden gedaan. Maar ik dacht waarom? Je kan beter alle verwarmingen openzetten met een warmtepomp. Zoneverwarming is overbodig geworden.

Ik heb ze eraf gehaald (5 stuks) en al mijn verwarmingen staan open. Boven 17a 18 graden constant en beneden constant 20 graden.

250 ervoor gekregen op MP, scheelt een stopcontact in de meterkast, scheelt batterijen en een stomme app minder die je kan gebruiken. 😁
Maar hoe zorg jij er dan voor dat de slaapkamers bijv. niet te warm worden? Of heb je er “domme” thermostaatknoppen op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Na mijn getik in de buitenunit door niet goed functionerende defrost en ijs vorming wat bezig met tweaken van parameters. Wat me opvalt is dat de gevraagde temperatuur door mijn plugwise 38 graden eigenlijk nooit gehaald wordt. Ik dacht dat de CV samen met de warmtepomp de gewenste temperatuur zouden moeten geven. Hier een plaatje van vannacht. Rood is aanvoertemp, blauw retour, zwart gewenste temp en groen de druk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wve2KKUBZcKNE_nZPqSU4XiA_Xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQ5J1DfMfY60nUCZulIzpTL7.png?f=fotoalbum_large

De pieken zullen de defrost zijn maar tussen door blijft het allemaal een beetje doormodderen op 26 gr met een retour van 23. De warmtepomp neemt 500 w op (stille modus). Ik begrijp niet waarom de CV niet meehelpt om de gewenste 38 te halen. De woonkamer temp is ook 18.7 terwijl ik 19 graden wil in de ochtend.

Parameters

HP000 3 graden
hp030 (bijspringen CV) 0 minuten
hp051 -5 graden
AP063 (cv aanvoer) 50 graden
Backup staat op kosten

Ziet iemand een fout in deze settings? Of moet ik een andere setting nog aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
tomdh76 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:44:
Na mijn getik in de buitenunit door niet goed functionerende defrost en ijs vorming wat bezig met tweaken van parameters. Wat me opvalt is dat de gevraagde temperatuur door mijn plugwise 38 graden eigenlijk nooit gehaald wordt. Ik dacht dat de CV samen met de warmtepomp de gewenste temperatuur zouden moeten geven. Hier een plaatje van vannacht. Rood is aanvoertemp, blauw retour, zwart gewenste temp en groen de druk.

[Afbeelding]

De pieken zullen de defrost zijn maar tussen door blijft het allemaal een beetje doormodderen op 26 gr met een retour van 23. De warmtepomp neemt 500 w op (stille modus). Ik begrijp niet waarom de CV niet meehelpt om de gewenste 38 te halen. De woonkamer temp is ook 18.7 terwijl ik 19 graden wil in de ochtend.

Parameters

HP000 3 graden
hp030 (bijspringen CV) 0 minuten
hp051 -5 graden
AP063 (cv aanvoer) 50 graden
Backup staat op kosten

Ziet iemand een fout in deze settings? Of moet ik een andere setting nog aanpassen?
Die pieken die een tijdje doorlopen zijn geen defrosts, dat is je cv die het overneemt. De momenten waar de temperatuur hard naar beneden gaat en vervolgens weer omhoog, dat zijn de defrosts.

De 38 graden wordt dus wel gehaald, met behulp van de cv en gaat er vervolgens overheen. En omdat de CV de warmte niet kwijt kan slaat deze weer af waarop het circus opnieuw begint.

Waarom neem je max 500watt op, dat is de vraag? Staat je stille modus aan? Heb je de modulatie begrensd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Kan je het beeld overdag delen en de kWh meter data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
hnrlu schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Maar hoe zorg jij er dan voor dat de slaapkamers bijv. niet te warm worden? Of heb je er “domme” thermostaatknoppen op zitten?
Thermosstaat staat op 20 graden in de woonkamer. Dus warmer dan 20 graden zal het nooit worden in huis. De woonkamer is constant 20 graden, dus af en toe zal het systeem wat warm water door de leidingen vervoeren een gedeelte zal ook door de slaapkamer radiatoren gaan. Maar ik heb het nooit warmer gekregen dan 18 graden boven. Voor slaapkamers perfect, maar heb je ook een werkkamer en je wilt het daar ook 20 graden hebben. Dan gaat het iets lastiger. Dan zal denk ik de woonkamer op 22 graden moeten zetten of een paneelverwarming aanschaffen voor bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Wij hebben inderdaad een werkkamer waar ook thuis gewerkt wordt. Stel dat ik de Tado knoppen wel behoud, werkt het dan wel als ik de temperatuur hoger instel in die ruimte? Alle overige (slaap)kamers hoeven inderdaad sowieso niet warmer dan 18 graden te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door hnrlu op 22-01-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@hnrlu Nee, Tado knoppen kunnen de temperatuur alleen beperken niet verhogen.
Het zal nooit warmer worden dan wanneer je radiator knop helemaal openstaat (Tado eraf). Als de woonkamer geen of weinig warmte vraagt, dan zal de WP ook weinig doen en blijven de kamers koud.
Enige oplossing zou volledig WAR zijn. Er is dan altijd voldoende warmte beschikbaar voor iedere ruimte, ongeacht wat de thermostaat in de woonkamer meet. Er moet dan ook weer een aparte regeling op de woonkamer komen want deze schiet anders door.
Maar je stookt je dan wel helemaal arm. Comfort kost geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 16:33
hnrlu schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:00:
Wij hebben inderdaad een werkkamer waar ook thuis gewerkt wordt. Stel dat ik de Tado knoppen wel behoud, werkt het dan wel als ik de temperatuur hoger instel in die ruimte? Alle overige (slaap)kamers hoeven inderdaad sowieso niet warmer dan 18 graden te zijn.
Dat hebben wij hier ook. In de werkkamer wat overcapaciteit creëeren (bijv ventilatoren op je radiator verhoogt de warmte afgifte, of gewoon een grotere radiator) kan helpen. Hier is het warm genoeg, zonder dat de slaapkamers erg warm worden.

De enige ruimte waar het naar mijn idee te koud is sinds de overstap naar de Elga, is de badkamer waar we alleen een handdoek radiator hebben die gewoon niet genoeg warmte afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Dus als ik de thermostaat in de woonkamer op 20,5 of 21 graden zet, dan zou ik het in de werkkamer ook tot 21 gr kunnen verwarmen?

Wij hebben het voordeel dat onze radiatoren wel wat overbemeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
Bij ontwerp van je huis wordt gerekend met staandaarden per kamer, als je bv een slaapkamer upgrade naar werkkamer moet of je de radiator groter worden of moet je de capaciteit van alle ander wat verminderen met bv voetventielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
mt66 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:09:
moet je de capaciteit van alle ander wat verminderen met bv voetventielen
Dit is geen probleem, op alle radiatoren zitten voetventielen.

Wij hebben in 2011 onze hele woning grondig verbouwd, toen heb ik ook de cv installatie geplaatst (in samenwerking met installateur), maar omdat het een jaren 30 woning is, wou ik destijds wat overcapaciteit in de radiatoren, daar hebben we destijds rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
hnrlu schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:37:
Dus als ik de thermostaat in de woonkamer op 20,5 of 21 graden zet, dan zou ik het in de werkkamer ook tot 21 gr kunnen verwarmen?

Wij hebben het voordeel dat onze radiatoren wel wat overbemeten zijn.
Dat is niet helemaal waar. Het kan inderdaad tot 21 graden worden, maar dan moet je woonkamer duren richting bovenverdieping constant openhouden, het moet ontzettend goed geïsoleerd zijn op je zolder etc. etc. Bij wordt het niet warmer dan 17 a 18 graden. Ik heb mijn JAGA radiatoren destijds berekend op 30 graden leidingwater. Op de Elga Ace staat volgens mij 45 graden ingesteld. Ik heb nog geen ventilatoren erop zitten (stopcontacten heb ik al wel). Maar 20 lukt mij nu niet.

Zou je op de 1ste verdieping ook vloerverwarming hebben ipv van radiatoren, dan zou het misschien wel lukken, maar dat hangt allemaal van diverse factoren af.

Wat bij mij lukt met 17-18 graden wil niet zeggen dat het bij jou ook lukt. Misschien wordt het bij jou warmer of misschien wordt het niet warmer dan 14 graden.

Het enige wat ik wil aangeven is dat die Tado knoppen overbodig zijn geworden maar mijn mening, daarom heb ik ze weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
rft80 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:48:
[...]

Die pieken die een tijdje doorlopen zijn geen defrosts, dat is je cv die het overneemt. De momenten waar de temperatuur hard naar beneden gaat en vervolgens weer omhoog, dat zijn de defrosts.

De 38 graden wordt dus wel gehaald, met behulp van de cv en gaat er vervolgens overheen. En omdat de CV de warmte niet kwijt kan slaat deze weer af waarop het circus opnieuw begint.

Waarom neem je max 500watt op, dat is de vraag? Staat je stille modus aan? Heb je de modulatie begrensd?
Dank!
Ja de stille modus staat in de nacht aan,
Hier de grafiek van max watt overdag, dan haalt de Ace zelfs 1000 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFfnYKR_qrPK4NB0IPhf1YWTUT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m0RgJJjaqq5Z9fytuN6C79vP.png?f=fotoalbum_large

En hier de grafiek overdag van de aanvoer en retour temp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAe7DI2g_8PSXsmme_4iwOqwGvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nmw0cjBJJvLTsMxUvvzHnTSm.png?f=fotoalbum_large

wat ik dus gek vind is dat de gevraagde temperatuur nooit wordt bereikt. En je ziet dus af en toe een piekje van de CV die dan even bijspringt (paar minuten?). Maar waarom niet meer constant? Ik heb hem aangesloten op opentherm dus dan zou hij toch meer een soort constant moeten verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
hnrlu schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:00:
Ik heb op m'n werkkamer een IR-paneel onder m'n bureau staan. Dan kan ik als ik het koud heb ff lokaal verwarmen ipv het hele huis warmer te stoken. Zo'n paneel kost bijna niks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
tomdh76 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:45:
[...]

wat ik dus gek vind is dat de gevraagde temperatuur nooit wordt bereikt. En je ziet dus af en toe een piekje van de CV die dan even bijspringt (paar minuten?). Maar waarom niet meer constant? Ik heb hem aangesloten op opentherm dus dan zou hij toch meer een soort constant moeten verwarmen?
Je CV kan niet ver genoeg terug moduleren en genereert veel te veel warmte waardoor hij afslaat op het moment dat hij de set point aanraakt. Zit misschien anti pendel bescherming in de cv wat er voor zorgt dat hij na afslaan niet meteen aanslaat?

Voor deze aanvoer temperatuur is je afgifte is waarschijnlijk onvoldoende groot (staan alle radiatoren open?) - kan je afgifte verhogen met ventilatoren of door (meer) radiatoren (verder) open te zetten.

Alternatief, je setpoint verhogen? Krijg je iets meer warmteafgifte (wat is max setpoint van de Elga in je instellingen?)

Dit zijn moeilijke buitentemperaturen voor de Elga, te koud om fatsoenlijk vermogen te leveren, te warm om de cv volledig te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
aVo0m. schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Thermosstaat staat op 20 graden in de woonkamer. Dus warmer dan 20 graden zal het nooit worden in huis. De woonkamer is constant 20 graden, dus af en toe zal het systeem wat warm water door de leidingen vervoeren een gedeelte zal ook door de slaapkamer radiatoren gaan. Maar ik heb het nooit warmer gekregen dan 18 graden boven. Voor slaapkamers perfect, maar heb je ook een werkkamer en je wilt het daar ook 20 graden hebben. Dan gaat het iets lastiger. Dan zal denk ik de woonkamer op 22 graden moeten zetten of een paneelverwarming aanschaffen voor bijverwarming.
Iedere situatie is anders, als de radiator voldoende vermogen heeft kan dat prima. Booster er onder en gaan. Maak hier ook gebruik van na regeling (geen tado maar homematic) voor de werkkamers. Totaal onnodig om ze in het weekend tot 20 graden te verwarmen. Woonkamer stabiel op 20.5, rest van het huis na regeling - geeft wat volatiliteit op de aanvoer temperatuur maar comfort is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
rft80 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Je CV kan niet ver genoeg terug moduleren en genereert veel te veel warmte waardoor hij afslaat op het moment dat hij de set point aanraakt. Zit misschien anti pendel bescherming in de cv wat er voor zorgt dat hij na afslaan niet meteen aanslaat?

Voor deze aanvoer temperatuur is je afgifte is waarschijnlijk onvoldoende groot (staan alle radiatoren open?) - kan je afgifte verhogen met ventilatoren of door (meer) radiatoren (verder) open te zetten.

Alternatief, je setpoint verhogen? Krijg je iets meer warmteafgifte (wat is max setpoint van de Elga in je instellingen?)

Dit zijn moeilijke buitentemperaturen voor de Elga, te koud om fatsoenlijk vermogen te leveren, te warm om de cv volledig te benutten.
Ik heb gisterenavond wat meer radiatoren opengezet en krijg inderdaad dan een rustiger beeld. Maar de temperatuur gisterenavond was ook hoger.

Anti pendelmechanisme weet ik niet; ik zal eens zoeken in de instellingen.

Mijn CP000 is 41. Default is 70 zie ik. Maar vaak wordt als het kouder is dus sowieso de gewenste temperatuur niet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
FlowDesign schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:02:
[...]

Ik heb op m'n werkkamer een IR-paneel onder m'n bureau staan. Dan kan ik als ik het koud heb ff lokaal verwarmen ipv het hele huis warmer te stoken. Zo'n paneel kost bijna niks :)
Ik zie dat de ETwist ook in een draadloze variant beschikbaar is, is het dan ook mogelijk om die op de dagen dat ik thuiswerk, deze meeneem naar de werkkamer?

En ik zag op marktplaats iemand die de gewone en de draadloze Etwist aanbiedt. Is het dan mogelijk om beide tegelijkertijd te gebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door hnrlu op 23-01-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Draadloze versie geeft geloof ik wel veel minder informatie in de app.
Daarnaast is de eTwist erg gevoelig voor zijn wifi verbinding en dat is vaak lastig te herstellen
Ik denk verplaatsen is mogelijk, maar zinvol is het niet. Het systeem is zo traag (klein vermogen) dat je uitgewerkt bent wanneer de temperatuur hoger wordt en de regeling heel onrustig wordt. Het is geen CV ketel.
Daarnaast gaat het hele huis dan omhoog in temperatuur of je moet een aparte thermostaat op je woonkamer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
tomdh76 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Ik heb gisterenavond wat meer radiatoren opengezet en krijg inderdaad dan een rustiger beeld. Maar de temperatuur gisterenavond was ook hoger.

Anti pendelmechanisme weet ik niet; ik zal eens zoeken in de instellingen.

Mijn CP000 is 41. Default is 70 zie ik. Maar vaak wordt als het kouder is dus sowieso de gewenste temperatuur niet gehaald.
Zou die CP000 hoger zetten (45 of 50 graden) en die max aanvoer van de CV richting de 60. Je CV ketel kan niet uit de voeten met de beperking op CP000.
Is hier al veel over geschreven, het minimum vermogen van de CV ketel is vaak fors hoger dan het maximum vermogen van de Elga Ace. Hij komt dus niet eens toe aan moduleren / open therm aansturing.

Als je het allemaal zeker wilt weten dan moet je de communicatie tussen Elga en Ketel afluisteren met een OTGW van nodoshop.

En meer radiatoren open zorgt voor meer afgifte en een hogere delta t, in dit geval wat de CV ketel nodig heeft om zn energie kwijt te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Overigens heb ik, gezien de dynamische energie tarieven van de afgelopen dagen en de beperkte COP, de warmtepomp uitgezet en alleen met cv verwarmd op bepaalde uren. Dan zie je echt het verschil in gedrag wanneer de radiatoren allemaal open zijn vs alleen de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
En comfort was stuk hoger :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
Ik heb eind vorige week de CV er bij gehaald om iets meer comfort te krijgen tijdens de vele defrosts. Tevens heb ik HA 2 weken geleden aangepast om wat meer info uit de Remeha te tonen. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de opgewekte en verbruikte vermogens, die ook in de app van Remeha te zien zijn. Nu weet ik dat deze niet secuur zijn, maar geeft wel een indicatie. De rode balken is het elektrische vermogen wat ik meet op de EA6 met een Shelly. En je kan aan de blauwe balken in vergelijking met het elektrisch vermogen (rood) mooi zien dat er ook gas verbruik is wat wordt meegenomen. Als er geen gasverbruik is, zijn blauw en rood praktisch gelijk.

In de onderste grafiek, temperatuur verwarming, zie je enkele temperatuur sensoren op de EA6 aanvoer/retour en CV aanvoer. Nu met deze temperatuur staat ie lekker te pruttelen. En dat met grootste gedeelte radiatoren, alleen in de keuken vloerverwarming en radiator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLIhnx8nwTnQx_iTHPd6ZJpBrA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fhxJF5D11GYTLqQDbTVdxO5Q.png?f=fotoalbum_large

Hieronder een gedeelte van mijn HA, met name de grafieken en sensoren:

De Remeha Vermogens grafiek:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 21d
all_series_config:
  type: column
  stroke_width: 1
  float_precision: 2
  group_by:
    func: max
    duration: 1d
update_interval: 1m
header:
  show: true
  title: Remeha Dagmaximum Vermogens
span:
  start: day
  offset: "-20day"
series:
  - entity: sensor.elga_ace_warmtepomp_heating_energy_delivered
    name: Thermische vermogen
    yaxis_id: left
  - entity: sensor.elga_ace_warmtepomp_heating_energy_consumed
    name: Verbruikt vermogen
  - entity: sensor.daily_shellypluspm1_remeha_energy
    name: Elektrisch verbruik
  - entity: sensor.remeha_heating_cop_current
    name: Dagenlijks COP gemiddelde
    unit: " "
    yaxis_id: right
    type: line
    stroke_width: 3
    group_by:
      func: last
      duration: 1d
yaxis:
  - id: left
    min: 0
    decimals: 0
    apex_config:
      tickAmount: 6
  - id: right
    opposite: true
    min: 0
    max: 6
    decimals: 0
    apex_config:
      tickAmount: 6

De COP sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
      remeha_heating_cop_current:
        friendly_name: Remeha COP
        unique_id: "template63753uhhwy8kjd8368"
        value_template: >
          {% set q = states('sensor.elga_ace_warmtepomp_heating_energy_consumed') | float %} 
          {% set w = states('sensor.elga_ace_warmtepomp_heating_energy_delivered') | float %}
          {% if q >= 0 and w > 0 %}
            {{ (w / q) | round(2) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

utility_meter:
       daily_shellypluspm1_remeha_energy:
         source: sensor.shellyplus1pm_2_switch_0_energy
         cycle: daily

De Temperatuur grafiek, gemeten met Shelly Add-On sensoren
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
update_interval: 1min
header:
  show: true
  title: Temperatuur Verwarming
  show_states: false
  colorize_states: true
span:
  start: day
series:
  - entity: sensor.shellyplus1pm_2_temperature
    name: WP Aanvoer
    group_by:
      duration: 5min
    extend_to: now
    stroke_width: 2
  - entity: sensor.shellyplus1pm_2_temperature_2
    name: WP Retour
    group_by:
  - entity: sensor.remeha_wp_delta_temperature_2
    name: Delta Temperatuur
    group_by:
  - entity: sensor.shellyplus1pm_2_temperature_3
    name: CV Aanvoer
    group_by:
  - entity: sensor.elga_ace_warmtepomp_outdoor_temperature
    name: Buiten Temperatuur
    group_by:

En de delta T van de grafiek (via helper):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
      remeha_wp_delta_temperature:
        friendly_name: Remeha Delta Temperature
        unique_id: "template637532789dgkjd8368"
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
        value_template: "{{ (states('sensor.shellyplus1pm_2_temperature')|float - 
                 states('sensor.shellyplus1pm_2_temperature_2')|float) | float | round(1)}}"

edit:
YAML code toegevoegd voor de grafieken.

[ Voor 58% gewijzigd door ardvark99 op 23-01-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdijk23
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:14
ardvark99 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:08:
Ik heb eind vorige week de CV er bij gehaald om iets meer comfort te krijgen tijdens de vele defrosts. Tevens heb ik HA 2 weken geleden aangepast om wat meer info uit de Remeha te tonen. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de opgewekte en verbruikte vermogens, die ook in de app van Remeha te zien zijn. Nu weet ik dat deze niet secuur zijn, maar geeft wel een indicatie. De rode balken is het elektrische vermogen wat ik meet op de EA6 met een Shelly. En je kan aan de blauwe balken in vergelijking met het elektrisch vermogen (rood) mooi zien dat er ook gas verbruik is wat wordt meegenomen. Als er geen gasverbruik is, zijn blauw en rood praktisch gelijk.
Mooi overzicht!! Zou je misschien ook de broncode van jouw HA dashboard willen delen? Ik wil graag ook zo'n dashboard bouwen voor mijn Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Omdat bij mij een stucadoor bezig is heb ik de hele installatie op hand met een vaste watertemperatuur staan.
Door het vele vocht zakte echter de ruimtetemperatuur onderuit als ik alleen de EA had draaien. De watertemperatuur werd ook niet gehaald.
Toch maar HP000 op 5 gr gezet zodat de gasketel mee mocht helpen.
Resultaat was dat het aantal defrostst af nam, en de watertemperatuur en ruimtetemperatuur herstelde.
Het aantal defrosts nam aanzienlijk af, maar de EA kwam ook niet verder meer dan half vermogen. Hij deed lekker een stapje terug wat de gasketel moest invullen.
Zelfde zie je wanneer je het vermogen handmatig of met stille modus gaat gebruiken. Voor mij met een overschot aan PV en salderen een aanzienlijk duurdere week dan gewoon de EA vol laten trekken met om de 45 minuten een defrost.
Het rendement verlies door de defrosten valt me erg mee.
Zodra de boel binnen weer wat droog is snel weer HP000 naar -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfabriek
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-03 11:19
Weet iemand het verschil tussen parameters AM016 en HM001 (EA 6kW Monoblock)?
Volgens handleiding zijn dit:
AM016 (T aanvoer): Aanvoertemperatuur van het toestel. De temperatuur van het water dat uit het toestel komt. in °C
HM001 (Aanvoertemp. WP): Aanvoertemperatuur van warmtepomp in °C

AM016 komt bij mij niet boven 29 gr uit. De HM001 volgt wel het setpunt, dus meestal veel hoger, en is altijd heel getal (waarde x.00). De HM002 (retourtemp. WP) zit daar aantal graden onder, ook altijd heel getal (x.00).
Ik had van EA 6kW Monoblock toch iets meer warmte verwacht dan lauw CV-water, ook bij buitentemperaturen rond vriespunt. Ik weet dat het hybride-systeem is, dus met gas bijstoken is het nooit koud in huis. Maar is 29 graden nu het maximale wat zo'n 6kW warmtepomp aan CV-water kan leveren?

Wat is het elektrisch vermogen dat de EA6 kan opnemen? Ik zie grafieken dat de EA6 tot 2 kW verbruikt. Die van mij komt maar tot 1,4 kW en soms denk ik dat die wel wat meer z'n best zou moeten kunnen doen om warmte te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
rft80 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Zou die CP000 hoger zetten (45 of 50 graden) en die max aanvoer van de CV richting de 60. Je CV ketel kan niet uit de voeten met de beperking op CP000.
Is hier al veel over geschreven, het minimum vermogen van de CV ketel is vaak fors hoger dan het maximum vermogen van de Elga Ace. Hij komt dus niet eens toe aan moduleren / open therm aansturing.

Als je het allemaal zeker wilt weten dan moet je de communicatie tussen Elga en Ketel afluisteren met een OTGW van nodoshop.

En meer radiatoren open zorgt voor meer afgifte en een hogere delta t, in dit geval wat de CV ketel nodig heeft om zn energie kwijt te kunnen.
Ik ben altijd een beetje bang om de aanvoer temperatuur hoog te zetten gezien vloerverwarming. Ik begreep dat dat schadelijk kan zijn (heb ook geen beveiliging bij de vloerverwarming verdeler).

Geeft zo'n OTGW nou echt veel extra info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
tomdh76 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Ik ben altijd een beetje bang om de aanvoer temperatuur hoog te zetten gezien vloerverwarming. Ik begreep dat dat schadelijk kan zijn (heb ook geen beveiliging bij de vloerverwarming verdeler).
Heb ik geen verstand van, begrijp dat je tegenwoordig speciale verdelers hebt voor hybride warmtepompen die conditioneel mengen (afhankelijk van de aanvoer) - @Pietje555 weet hier zonder meer meer van.
Geeft zo'n OTGW nou echt veel extra info?
Ja, zeker, maar tussen de ketel en de hybride pomp heb je niet zo veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
@mfabriek staat je stootklijn niet veel te laag, ik had afgelopen week tot ca. 42 graden als de ketel uitstaat.volgens stoklijn zou ea ca. 43 moeten doen. Hm001 is vermoedt ik gevraagde temperatuur terwijl am016 de actuele is. Hm002 krijg ik niet in beeld in de app terwijl ik zelfde machine heb met de etwist
Vermogen tot tot ca. 1.86kw volgens mijn shelly

[ Voor 7% gewijzigd door mt66 op 23-01-2025 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
gvdijk23 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:16:
[...]

Mooi overzicht!! Zou je misschien ook de broncode van jouw HA dashboard willen delen? Ik wil graag ook zo'n dashboard bouwen voor mijn Elga Ace 6kW
Ik heb de code toegevoegd aan mijn bericht. Hopelijk heb jij, en anderen er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkuiperm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 23:51
Hier na een dik jaar draaien de eerste storing van de Elga 6kw;
H06.01 op het display, fout buiten unit -4, hp pcu grendelcode 255.

Ik kom via de Remeha kennisbank op:
Fout gelijktijdige werking multi-regeling. Fout groepregelaar.
Is hier wat aan te doen, of alleen de installateur bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
jkuiperm schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:10:
Hier na een dik jaar draaien de eerste storing van de Elga 6kw;
H06.01 op het display, fout buiten unit -4, hp pcu grendelcode 255.

Ik kom via de Remeha kennisbank op:
Fout gelijktijdige werking multi-regeling. Fout groepregelaar.
Is hier wat aan te doen, of alleen de installateur bellen?
Did you try turning it off and on again? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkuiperm
  • Laatst online: 11-09 23:51
Ja, meerdere keren aan en uitgezet. Het probleem kwam in beeld nadat de automaat van de warmtepomp en cv ketel gisteravond uitgeslagen was. De cv ketel verwarmt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@jkuiperm Automaat in meterkast uitgesprongen?!! Denk dat het dan een geval installateur wordt omdat er sluiting ergens zit. De AE en CV ketel kunnen nooit boven de 16A komen in normaal bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron G
  • Laatst online: 24-08 18:20
[quote]rft80 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Heb ik geen verstand van, begrijp dat je tegenwoordig speciale verdelers hebt voor hybride warmtepompen die conditioneel mengen (afhankelijk van de aanvoer) - @Pietje555 weet hier zonder meer meer van.

Klopt. Ik had een open verdeler voor de vloerverwarming icm cv ketel die volgens installateur van de Elga helemaal goed was. Werkte voor geen meter; woonkamer werd niet meer warm. Zelf vervangen door deze hybride verdeler die pas gaat mengen bij hoge aanvoer temperatuur maar doorgaans alle aanvoer van de Elga direct in de vloer stuurt en dat was een enorme verbetering. Enige nadeel is dat de slaapkamers met radiatoren minder warm worden doordat de gewenste temperatuur in de woonkamer met een veel lagere aanvoer temperatuur gehaald wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XX1oesHAg0VqYRB-3vx5c6Ee8Gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVsauh6w5QGub4En5flDOYcg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmosil
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-09 17:07
Goedemorgen,

Hier sinds december een elga ace 6kw Mr, dus de monoblock. Systeem werkt mooi, goed warm in huis met radiatoren. Hele huis constant 20 graden. Wat mij echter opvalt is bij kou (-2) draait de wp mooi constant op +-700 watt zoals dit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MatuvTckVCEdm2-AhTX0ia5eCpE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nyBawr7luY01M4dFUNTgEW5j.jpg?f=user_large

Echter als het minder koud wordt gaat hij aan uit zoals dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiUePpu0NMHB2-QC3udbhmhszX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KU7SkKZtsKwnYUePOvcFhJpb.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij opvalt is dat hij altijd direct naar +1000 watt gaat. De Ta gaat omhoog en de wp slaat af.
Herkent iemand dit gedrag? Waarom gaat hij niet naar 500/700 watt en rustig verwarmen?

De aanvoer en retour gemeten op de ingang bij het huis doet dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFIWbmX_BNq34OwHEP-sEjvm5Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsPeIeT2fb7xCs9FIFmI8GEb.jpg?f=fotoalbum_large

Het vermogen in ha geeft iets gedetailleerder beeld wellicht, je ziet duidelijk wat het vermogen doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0B-1cs88OHggdQZqGpvVlArfZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dM3B9WRuJSadJbdDMRlEWrIt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik regel met een e twist met buiten sensor. Stooklijn is 19/55 met 0,9 curve.

[ Voor 32% gewijzigd door Desmosil op 25-01-2025 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ron G schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:02:
[...]
Enige nadeel is dat de slaapkamers met radiatoren minder warm worden doordat de gewenste temperatuur in de woonkamer met een veel lagere aanvoer temperatuur gehaald wordt.
Alleen vloerverwarming beneden en de rest radiatoren blijft altijd suboptimaal vind ik. Hadden we ook in ons vorige huis. Tegelvloer beneden houdt superlang warmte vast, rest van het huis veel te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Desmosil schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:02:
Goedemorgen,

Hier sinds december een elga ace 6kw Mr, dus de monoblock. Systeem werkt mooi, goed warm in huis met radiatoren. Hele huis constant 20 graden. Wat mij echter opvalt is bij kou (-2) draait de wp mooi constant op +-700 watt zoals dit [Afbeelding]

Echter als het minder koud wordt gaat hij aan uit zoals dit
[Afbeelding]

Wat mij opvalt is dat hij altijd direct naar +1000 watt gaat. De Ta gaat omhoog en de wp slaat af.
Herkent iemand dit gedrag? Waarom gaat hij niet naar 500/700 watt en rustig verwarmen?

De aanvoer en retour gemeten op de ingang bij het huis doet dit
[Afbeelding]

Het vermogen in ha geeft iets gedetailleerder beeld wellicht, je ziet duidelijk wat het vermogen doet.

[Afbeelding]

Ik regel met een e twist met buiten sensor. Stooklijn is 19/55 met 0,9 curve.
Dit is pendelen. Je vraagt een te hogelage watertemperatuur. Dat vermogen kan de Elga niet kwijt, en dus slaat ie af.
Mogelijke oplossingen:
1. Curve verlagenverhogen (door het voetpunt te verleggen)
2. Ruimteinvloed verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Dit is pendelen. Je vraagt een te hoge watertemperatuur. Dat vermogen kan de Elga niet kwijt, en dus slaat ie af.
Mogelijke oplossingen:
1. Curve verlagen.
Dit snap ik even niet… met een hoge watertemperatuur is er toch juist meer afgifte? Het werkt toch andersom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:20:
Dit snap ik even niet… met een hoge watertemperatuur is er toch juist meer afgifte? Het werkt toch andersom?
Je hebt helemaal gelijk _/-\o_ . Ik was niet wakker en twee dingen tegelijkertijd aan het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Andrehj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Dit is pendelen. Je vraagt een te hoge watertemperatuur. Dat vermogen kan de Elga niet kwijt, en dus slaat ie af.
Mogelijke oplossingen:
1. Curve verlagen.
@Andrehj
Hoe kun je de ruimte invloed verhogen en wat is dan het effect van deze instelling ?
Mijn ruimte invloed is bijvoorbeeld 5 en wat voor verschil krijg ik als hij op 10 gezet wordt ?
Ik stook met ruimte en buitentemperatuur instelling met de Elga-ace 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Theovelders schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:52:
@Andrehj
Hoe kun je de ruimte invloed verhogen en wat is dan het effect van deze instelling ?
Mijn ruimte invloed is bijvoorbeeld 5 en wat voor verschil krijg ik als hij op 10 gezet wordt ?
Dan wordt de invloed van het verschil tussen werkelijke ruimtetemperatuur en gewenste ruimtetemperatuur op de gewenste aanvoertemperatuur groter.

Even teruglezen in dit topic, het is vooral in het begin een aantal maal uitgebreid behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Het was even uitzoekwerk bij de leverancier waar ik de EA4 had besteld ivm de overgangsregeling van de subsidie, maar het is gelukt om de bestelling om te zetten naar een EA6 :) Netto kost het ongeveer 500€ extra, maar ik denk dat me dat wel waard is als ik de verhalen zo lees hier. Mid februari komen ze de boel installeren.

Dank voor alle adviezen tot zover iedereen :)

Overigens nog een tip van de elektricien: ik had al een dikke stroomkabel van meterkast naar zolder die ze destijds voor de zonnepanelen nieuw hadden getrokken (buitenlangs). De elektricien kan hierop op zolder een mini-meterkastje aansluiten zodat ik boven een nieuwe groep heb voor de EA6. Scheelt weer een boel gedoe met nieuwe kabel trekken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FlowDesign schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:56:
Overigens nog een tip van de elektricien: ik had al een dikke stroomkabel van meterkast naar zolder die ze destijds voor de zonnepanelen nieuw hadden getrokken (buitenlangs). De elektricien kan hierop op zolder een mini-meterkastje aansluiten zodat ik boven een nieuwe groep heb voor de EA6. Scheelt weer een boel gedoe met nieuwe kabel trekken :)
Dat kastje heet een PV-verdeler en is inderdaad erg gebruikelijk als je een grote afnemer (meestal de wasmachine, maar kan ook een WP zijn) en een grote terugleveraar (PV dus) hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
Theovelders schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:52:
[...]

@Andrehj
Ik stook met ruimte en buitentemperatuur instelling met de Elga-ace 6.
Waarschijnlijk staat hij op 3 en mijn ervaring is dat als je hem boven de 6 zet de regeling onstabiel wordt.
De eTwist meet in 10e graden. Een kleine afwijking geeft bij te grote ruimteinvloed direct een grote slinger aan de stooklijn. Je krijgt dan veel aan/uit schakelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ron G schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:02:
[...]

Klopt. Ik had een open verdeler voor de vloerverwarming icm cv ketel die volgens installateur van de Elga helemaal goed was. Werkte voor geen meter; woonkamer werd niet meer warm. Zelf vervangen door deze hybride verdeler die pas gaat mengen bij hoge aanvoer temperatuur maar doorgaans alle aanvoer van de Elga direct in de vloer stuurt en dat was een enorme verbetering. Enige nadeel is dat de slaapkamers met radiatoren minder warm worden doordat de gewenste temperatuur in de woonkamer met een veel lagere aanvoer temperatuur gehaald wordt.
Je installateur had gelijk. Een mengverdeler ka prima werken met de EA. Is alleen een dat er altijd een onderdeel mist. Er zit namelijk in geen enkele woning een inregelafsluiter voor de verdeler.
Bij een gesloten verdeler kun je met de veldafsluiters nog iets inregelen, maar dit werkt alleen als je afnemers altijd in de zelfde stand staan. Loopt er één dicht dan loopt de druk op en krijgt je vv weer teveel water.
Met een hybride verdeler heb je een drukgecompenseerde inregelafsluiter nodig. Het debiet over de verdeler (Toevoer water) is heel erg variabel.
Als de watertemperatuur laag is werkt hij als gesloten verdeler. De pomp van de EA moet dan ook de weerstand van de vloer leveren. Er is een hoge druk nodig om het water door je vloer te krijgen.
Wordt de temperatuur hoger dan gaat de verdeler als mengverdeler werken. De weerstand van d vloer wordt dan door de vv pomp gedaan. Er ontstaat een nulpunt en al het beschikbare water gaat te snel naar de retour. Er is vaak te weinig druk over voor de radiatoren.
Een All electric warmtepomp regelt meestal op druk. eerstand bepaald daan de flow naar de gebruikers. De verdeling is constant.
De EA regelt echter op debiet waardoor de druk varieert en dus ook de flow door de gebruikers. Daarnaast introduccer je ook nog eens een nulpunt in je systeem.
Dit kan nooit goed werken. Het blijft behelpen.
Investeer in een Siemens STAD drukgecompenseerde inregelafsluiter voor je VV verdeler en inregelen werkt in een keer goed.
Ik heb een mengverdeler en radiatoren en de temperatuur is altijd constant met een COP waar meeste alleen van dromen. Mijn mengverdeler is zo ingeregeld dat geen menging optreedt. Hij volgt altijd de aanvoer temperatuur.

Pagina: 1 ... 26 ... 31 Laatste