Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonne Haerdt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-07 17:57
Goedemiddag,
Ik ben nieuw op dit forum, daarom eerst wat gegevens:
EA Monoblock 6KW sins september 2024, ketel Tzerra Ace 39C,open verdeler met Wilo-Para pomp, buffervat 50 L in serie, eTwist, huis uit 1921, ruim 200m2, gedeeltelijk geisoleerd, rieten dakbedekking, ruim voorzien van radiatoren waarvan 2 LTV (Radson E2H), regeling WAR+

De EA Monoblock functioneert naar tevredenheid, de oorspronkele instellingen waren niet slecht maar deze heb ik gaandeweg verbeterd.
Echter tijdens de net voorbije wat koudere periode bleek dat bij langere tijd rond ca. 0 gr C gemiddeld, wel de ketel nodig was (op zich niet onlogisch).
Dus HP000 op 0 gr.C gezet, en na enige tijd startte de ketel, echter vrijwel gelijktijdig ging de EA uit.
Daarna alle mijns inziens relevante combinaties van de parameters zoals HP061,HP054,HP051,HP030,CP000,AP063, CP780 geprobeerd zonder resultaat (d.w.z.EA en Ketel werken niet samen maar wel afzonderlijk). Dit in tegenstelling tot wat in de bijgeleverde handleiding Elga Ace MB Control Box hoofdstuk 8.6.2 beweerd wordt.
Daarom heb ik contact opgenomen met de installateur, en deze heeft toen met Remeha gebeld.
Antwoord: het gedrag van ketel en EA Monoblock is normaal, deze werken niet gelijktijdig!
Dit valt mij zwaar tegen omdat ik uit alle mij bekende documentatie geconcludeerd had dat dit wel het geval zou zijn. Bovendien begrijp ik het niet omdat zover ik weet bij de EA split units wel gelijktijdige werking van ketel en warmtepomp mogelijk is.
Nu heb ik op dit forum een paar keer een vraag voorbij zien komen die aan het bovenstaande raakt, maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden, vandaar nu mijn vraag:

Is er iemand die een gelijksoortige ervaring heeft, is de reden bekend waarom de EA Monoblock en ketel niet gelijktijdig werken en de split unit dit blijkbaar wel doet, en is er misschien een mogelijkheid om dit wel voor elkaar te krijgen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 22:59
Pietje555 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Investeer in een Siemens STAD drukgecompenseerde inregelafsluiter voor je VV verdeler en inregelen werkt in een keer goed.
Ik heb een mengverdeler en radiatoren en de temperatuur is altijd constant met een COP waar meeste alleen van dromen. Mijn mengverdeler is zo ingeregeld dat geen menging optreedt. Hij volgt altijd de aanvoer temperatuur.
Is jouw installatie pomploos of heb je nog een aparte pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:34
Pietje555 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Waarschijnlijk staat hij op 3 en mijn ervaring is dat als je hem boven de 6 zet de regeling onstabiel wordt.
De eTwist meet in 10e graden. Een kleine afwijking geeft bij te grote ruimteinvloed direct een grote slinger aan de stooklijn. Je krijgt dan veel aan/uit schakelingen.
Pietje 555, mijn instelling heb ik op 5 gezet, maar de temperatuur gaat minstens 1 graad hoger dan de vraag temperatuur.
Vandaar dat ik benieuwd ben wat dan een hogere instelling zou doen !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:49
Sonne Haerdt schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:45:
Goedemiddag,
Ik ben nieuw op dit forum, daarom eerst wat gegevens:
EA Monoblock 6KW sins september 2024, ketel Tzerra Ace 39C,open verdeler met Wilo-Para pomp, buffervat 50 L in serie, eTwist, huis uit 1921, ruim 200m2, gedeeltelijk geisoleerd, rieten dakbedekking, ruim voorzien van radiatoren waarvan 2 LTV (Radson E2H), regeling WAR+

De EA Monoblock functioneert naar tevredenheid, de oorspronkele instellingen waren niet slecht maar deze heb ik gaandeweg verbeterd.
Echter tijdens de net voorbije wat koudere periode bleek dat bij langere tijd rond ca. 0 gr C gemiddeld, wel de ketel nodig was (op zich niet onlogisch).
Dus HP000 op 0 gr.C gezet, en na enige tijd startte de ketel, echter vrijwel gelijktijdig ging de EA uit.
Daarna alle mijns inziens relevante combinaties van de parameters zoals HP061,HP054,HP051,HP030,CP000,AP063, CP780 geprobeerd zonder resultaat (d.w.z.EA en Ketel werken niet samen maar wel afzonderlijk). Dit in tegenstelling tot wat in de bijgeleverde handleiding Elga Ace MB Control Box hoofdstuk 8.6.2 beweerd wordt.
Daarom heb ik contact opgenomen met de installateur, en deze heeft toen met Remeha gebeld.
Antwoord: het gedrag van ketel en EA Monoblock is normaal, deze werken niet gelijktijdig!
Dit valt mij zwaar tegen omdat ik uit alle mij bekende documentatie geconcludeerd had dat dit wel het geval zou zijn. Bovendien begrijp ik het niet omdat zover ik weet bij de EA split units wel gelijktijdige werking van ketel en warmtepomp mogelijk is.
Nu heb ik op dit forum een paar keer een vraag voorbij zien komen die aan het bovenstaande raakt, maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden, vandaar nu mijn vraag:

Is er iemand die een gelijksoortige ervaring heeft, is de reden bekend waarom de EA Monoblock en ketel niet gelijktijdig werken en de split unit dit blijkbaar wel doet, en is er misschien een mogelijkheid om dit wel voor elkaar te krijgen??
waarom is het logisch dat een 6kw warmtepom bij 0 garden de cv ketel nodug heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmosil
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-09 17:07
Pietje555 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Waarschijnlijk staat hij op 3 en mijn ervaring is dat als je hem boven de 6 zet de regeling onstabiel wordt.
De eTwist meet in 10e graden. Een kleine afwijking geeft bij te grote ruimteinvloed direct een grote slinger aan de stooklijn. Je krijgt dan veel aan/uit schakelingen.
Ik had de ruimte invloed op 1 staan. Die heb ik langzaam verlaagd in het verleden. Nu terug gezet naar 5. Ik zal kijken of het wat doet

Tevens het voetpunt met 3 graden verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Desmosil schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:35:
Ik had de ruimte invloed op 1 staan. Die heb ik langzaam verlaagd in het verleden. Nu terug gezet naar 5. Ik zal kijken of het wat doet
Bij mijn ouders werkt 3 (default) goed.
Tevens het voetpunt met 3 graden verhoogd.
Die zou ik ook op de default van 15 zetten. In de handleiding staat waarom.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonne Haerdt
Dat ik de ketel nodig heb bij ca. 0 gr.C is typisch voor mijn situatie (grootte van huis, mate van isolatie en afgifte systeem) en klopt ook op basis van mijn gasverbruik (zonder warmtepomp) bij ca. 0 gr. C (ik heb jarenlang mijn dagelijkse gasverbruik bijgehouden). Daarom was te verwachten.dat in mijn geval hier het schakelpunt bij ca.0 gr. C zou liggen.
In andere gevallen zal het uiteraard anders zijn.
Los van het bovenstaande,heb je misschien een antwoord op mijn vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Theovelders schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Pietje 555, mijn instelling heb ik op 5 gezet, maar de temperatuur gaat minstens 1 graad hoger dan de vraag temperatuur.
Vandaar dat ik benieuwd ben wat dan een hogere instelling zou doen !!
De ruimte correctie doet niets met de temperatuur. Het is een versterkingsfactor op de afwijking van de ruimtetemperatuur. Dus verschil tussen gemeten en ingestelde temperatuur.
Dit verschil wordt versterk door de stooklijn met een bepaalde temperatuur te verhogen/verlagen waardoor uiteindelijk meer of minder warmte naar je vloer en radiatoren gaat.
Als je stooklijn goed is ingesteld heb je geen ruimtecorrectie nodig.
Ik gebruik het vooral als de zon gaat schijnen. Mijn stooklijn wordt dan naar beneden gestuurd waardoor de WP helemaal uit gaat en niet stationair blijft draaien

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Sonne Haerdt schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:56:
Dat ik de ketel nodig heb bij ca. 0 gr.C is typisch voor mijn situatie (grootte van huis, mate van isolatie en afgifte systeem) en klopt ook op basis van mijn gasverbruik (zonder warmtepomp) bij ca. 0 gr. C (ik heb jarenlang mijn dagelijkse gasverbruik bijgehouden). Daarom was te verwachten.dat in mijn geval hier het schakelpunt bij ca.0 gr. C zou liggen.
In andere gevallen zal het uiteraard anders zijn.
Los van het bovenstaande,heb je misschien een antwoord op mijn vragen?
Nee, sorry, ik heb geen antwoorden op je vragen. Maar omdat ik wel eens die video's van rensa over die remeha hybrides bekeken heb.. Volg ik deze elga ace reacties. Ik zag daar ook in die video's dat het water van de hybride warmtepomp dan via de cv ketel loopt. Hij laat dan zien dat de cv ketel een deel van het water uit de warmtepomp oppakt en verwarmd en dan weer vermengd met de rest van het uitgaande water van de warmtepomp. Dus ja.. lijkt me logisch.
Maar mijn vraag was meer omdat wij een woonboerderij hebben die ook niet super geisoleerd is.. We hebben echter niet alle ruimtes verwarmd. We gebruiken 2.000 m3 gas.. Dan moet 6kwh voor hybride toch voldoende zijn bij 0 graden.. Al zou de cv dan iets bij moeten mengen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@belmonde nee, 6 kW versie is niet voldoende als je geen vloerverwarming hebt. Ronde de 2 gr komt hij bij mij niet boven de 32 gr bij 20 gr binnen. Met name tussen de 0 en 5 gr is moeizaam voor de EA omdat hij dan veel last heeft van bevriezen omdat hij een kleine condensor heeft. Het rendement zakt hierdoor flink.
Maar daarom is het een hybride en kun je gas bijstoken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pietje555 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:19:
@belmonde nee, 6 kW versie is niet voldoende als je geen vloerverwarming hebt.
Dat vind ik een heel bijzondere stelling.
Hieruit lees ik dat je zonder VVW een zwaardere WP nodig hebt, terwijl het juist andersom is.

Bij een hybride installatie:
Met VVW kan je een hoger vermogen met de WP leveren, vanwege de lagere watertemperatuur.
Zonder VVW zal op een gegeven moment de gevraagde watertemperatuur te hoog worden, wat de WP niet kan leveren, en moet dus de CV-ketel aan de bak.

Bij een Full Electric installatie (waarbij je dus de keet onafhankelijk van het afgiftesysteem altijd met water van max 40 graden warm kunt houden):
Met VVW (natbouw, dus in zandcement oid) heeft de vloer een enorme bufferwerking en is het niet erg als de WP iets te groot is.
Met radiatoren is die bufferwerking er niet, en levert een te grote WP comfortverlies. Ook hier zal in de praktijk de WP bij radiatoren vaak kleiner zijn dan bij VVW.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
@Sonne Haerdt hier volgens mij hetzelfde maar heb een intergas waarbij de extra waterklep onder de ketel open gaat en dan de ketel aangaat. Is waa4schijnlijkmproblem dat 2 pompen op 1 drukcircuit niet gaat werken. Ketel verwarmt het huis op en dan gaat ketel weer uit en neemt hp het over. Huis van 125m3 met alleen radiatoren en 6kw ea monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Andrehj Wat ik bedoel is dat een 6 kW EA met een normaal verbruik van 2000 m³/jr te klein is om het huis met alleen de WP te trekken bij 0 gr Celsius. Door de vele defrosts hou je van de 6 kW max 4 over en dat lukt niet.
Als de WP er hard aan moet trekken ben ik van mening dat deze met vv meer vermogen kan leveren dan met radiatoren.
Met vv heb je veel lagere temperaturen (en hoog debiet) wat goed voor de efficientie van de WP is. Je gebruikt het vermogen optimaal. Je COP is maximaal
Met radiatoren heb je een hogere temperatuur nodig ( en laag debiet) wat zeer slecht is voor je efficientie. Je COP stort in en van de 6 kW blijft weinig over.
Tot zover zijn we het dus eens dat je met radiatoren dus een grotere WP nodig hebt om het rendementverlies te compenseren (als je geen gas bijstookt).

De bufferwerking zie ik niet direct een verschil tussen hybride/AE of vv/radiatoren.
De afgifte vermogen blijft gelijk. Huis gaat immers niet meer warmte verliezen. Radiatoren of vv heeft geen invloed hierop.
De opwekker heeft geen invloed want er is een bepaalt vermogen nodig. Maakt niet uit of dit hybride of EA gebeurt.
Ik zie dus niet dat vv een kleiner vermogen kan hebben, want als er onvoldoende opgewekt wordt dan koelt het huis gewoon af en dit krijg je met een te kleine wp niet meer gecorrigeerd.
Dat het langer duurt met vv klopt wel en dat het comfort langer goed blijft, maar het duurt ook weer veel langer als het eenmaal is afgekoeld en daar is een grotere WP toch wel nodig om het buffer (de vloer) weer op temperatuur te krijgen.
Overigens zou ik altijd een grotere WP kiezen dan minimaal. Ik selecteer op 125% van de transmissie (zonder opwarmfactor) omdat je door defrosten en onder nul altijd veel verliezen en rendement daling hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pietje555 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:42:
Ik zie dus niet dat vv een kleiner vermogen kan hebben, want als er onvoldoende opgewekt wordt dan
Je hebt mijn post niet goed begrepen. Met VVW heb je niet minder vermogen nodig, maar is het minder erg als de WP wat te groot is. De vloer buffert immers voldoende warmte.
Onze woning heeft aan 5 à 6 kW ook genoeg, maar de WP is 8 kW en dat is in de praktijk geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:48
@belmonde @Pietje555
Het gaat om afgiftevermogen bij een bepaalde Ta en Tr.
Als je maar genoeg dikke radiatoren hebt (evt. met ventilatoren) kan dat gelijk zijn aan vloerverwarming.

En hoe lager de Ta, hoe meer warmte een warmtepomp kan maken.
Dus altijd, ook bij radiatoren, een zo hoog mogelijk debiet. De Ta zal dan zo hoog worden dat de warmteproductie van de warmtepomp op vol gas (neemt af als Ta stijgt) gelijk wordt aan de warmteafgifte bij deze Ta en Tr (stijgt bij toenemende Ta). Kortom Ta is het evenwichtspunt.

Sommetjes kan je maken op b.v. climatebooster.nl.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonne Haerdt
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Wat betreft de opmerking van Belmonde: wij gebruikten tot voorkort gemiddeld 1500 m3 gas per jaar voor verwarming en SWW. Op basis van het gasverbruik in de zomer (alleen SWW) zou dan ca. 1350 m3 voor verwarming geweest zijn. Nog los van andere overwegingen zou ik alleen al hierom voor een 8KW kiezen.
Het is natuurlijk wel van belang dat het afgifte systeem het trekt. Ik heb b.v. in de huiskamer (80 m2) 2 radiatoren met Heatfans, 2 LTV radiatoren en een grote convectorput met Heatfans.(water toevoer temperatuur varieert tussen 30-35 gr.C bij kamertemperatuur 20 gr.C).

Wat betreft de samenwerking tussen ketel en EA zoals genoemd door Belmonde en MT66: Bij mij zitten de toevoer naar het CV systeem van de ketel en van de EA ieder met een aparte aansliuting aan een kant van de open verdeler. Zo ook de retour naar de ketel en naar de EA aan de andere kant van de open verdeler. De WILO pomp zuigt vanaf de warme kant van de open verdeler en het retour water van de CV komt binnen aan de koude kant van de open verdeler. In de open verdeler vindt een zekere mate van opmenging plaats (te zien aan het verschil in aanvoer temperatuur van EA c.q. ketel en de temperatuur gemeten in de zuig van de WILO pomp).
Ik heb de pomp curves van de EA en de ketel vergeleken en het is niet waarschijnlijk dat de ene pomp de andere wegdrukt (er komen ook geen alarmeringen/foutcodes) De WILO pomp heeft capciteit genoeg om de circulatie in het CV systeem ruimschoots in gang te houden (pomp is bovendien instelbaar in 3 modi en 3 capaciteiten per modus, dus 9 standen).

Ik begrijp daarom niet dat de EA Monoblock en de Ketel niet simultaan zouden kunnen werken (althans hydraulisch), blijkbaar staat de configuratie van de software dit niet toe.
Ik blijf dit een zeer vreemde zaak vinden, zeker omdat de documentatie van Remeha anders suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Sonne Haerdt schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:01:
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Wat betreft de opmerking van Belmonde: wij gebruikten tot voorkort gemiddeld 1500 m3 gas per jaar voor verwarming en SWW. Op basis van het gasverbruik in de zomer (alleen SWW) zou dan ca. 1350 m3 voor verwarming geweest zijn. Nog los van andere overwegingen zou ik alleen al hierom voor een 8KW kiezen.
Het is natuurlijk wel van belang dat het afgifte systeem het trekt. Ik heb b.v. in de huiskamer (80 m2) 2 radiatoren met Heatfans, 2 LTV radiatoren en een grote convectorput met Heatfans.(water toevoer temperatuur varieert tussen 30-35 gr.C bij kamertemperatuur 20 gr.C).

Wat betreft de samenwerking tussen ketel en EA zoals genoemd door Belmonde en MT66: Bij mij zitten de toevoer naar het CV systeem van de ketel en van de EA ieder met een aparte aansliuting aan een kant van de open verdeler. Zo ook de retour naar de ketel en naar de EA aan de andere kant van de open verdeler. De WILO pomp zuigt vanaf de warme kant van de open verdeler en het retour water van de CV komt binnen aan de koude kant van de open verdeler. In de open verdeler vindt een zekere mate van opmenging plaats (te zien aan het verschil in aanvoer temperatuur van EA c.q. ketel en de temperatuur gemeten in de zuig van de WILO pomp).
Ik heb de pomp curves van de EA en de ketel vergeleken en het is niet waarschijnlijk dat de ene pomp de andere wegdrukt (er komen ook geen alarmeringen/foutcodes) De WILO pomp heeft capciteit genoeg om de circulatie in het CV systeem ruimschoots in gang te houden (pomp is bovendien instelbaar in 3 modi en 3 capaciteiten per modus, dus 9 standen).

Ik begrijp daarom niet dat de EA Monoblock en de Ketel niet simultaan zouden kunnen werken (althans hydraulisch), blijkbaar staat de configuratie van de software dit niet toe.
Ik blijf dit een zeer vreemde zaak vinden, zeker omdat de documentatie van Remeha anders suggereert.
Rensa plaatst regelmatig interessante video's op youtube over remeha elga ace.
Ik heb even gekeken en vond een stukje over waar ze op het laatst van de video melding maken van de introductie van een monoblock elga ace.. En dan heeft hij het over of cv of warmtepomp werken. Maar is misschien niet helemaal van belang in jouw situatie maar het zit op 56:17 minuut in de video.. Ik link de video ook dat hij daar start... Maar ze hebben veel andere video's net als ook wasco youtbe kanaal

hier YouTube: Webinar 'Aan de slag met hybride' - Remeha en Rensa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonne Haerdt
Bedankt Belmonde voor de link.
Op het fimpje wordt het heel duidelijk uitgesproken: het is of de monoblock of de ketel die werkt.
En het bevestigt ook wat de installateur nog recentelijk van Remeha hoorde.
Echter de motivering, namelijk dat er maar een heel kleine overlapping van Monoblock en ketel zou zijn, vind ik nogal zwak en eigenlijk onzin. Zelfs bij -10 gr.C levert de 6Kw monoblock nog 5Kw bij een acceptabele COP van 2.5 (bij mijn gasverbruik en huidige gas en stroom prijzen ligt het break even point bij een COP van ca.2).
Dit zou in mijn geval betekenen dat een hybride bedrijt tussen 0 en -10 gr.C realistisch en mogelijk zou kunnen (moeten) zijn. Dat noem ik geen kleine overlapping en langere tijd een etmaal temperatuur onder -10 gr.C zal waarschijnlijk niet zo vaak voorkomen.
Mijns inziens speelt hier een of ander probleem een rol dat remeha niet naar buiten wenst te brengen.
Anderzijds komen etmaal temperaturen van langere tijd onder ca. 0 gr.C ook al niet meer zo vaak voor, dus zogezien is het effect dat door dit probleem veroorzaakt wordt in mijn geval beperkt. Maar als je een situatie hebt waarbij je al bij bv. +5 gr.C moet overschakelen op alleen de ketel wordt het al weer heel anders.
Hoe dan ook raar verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
@Sonne Haerdt Oke, ik hoop dat iemand die wel kennis van deze zaken heeft precies kan aangeven wat in de video op het laatst nu precies bedoelt wordt. Want lijkt me ook vreemd dat een hybride warmtepomp niet gezamelijk werkzaam kunnen zijn. Ik dnek dat het in die situatie komt omdat ze de aan en afvoer waterleiding van de monoblock in die situatie zomaar op een "willekeurig" punt in de warmteafgifte/radiatoren leidingen aansluiten.. en niet direct aan de cv koppelen.. Misschien..
In andere video's over hun split hybrides hebben ze het constant over de "open verdeler' (de verdikte buis) waar de cv een deel van het water van de warmtepomp oppakt en extra verwarmt en weer terug brengt in het circulatie water naar de radiatoren..

in de video in de link hieronder wordt de split elag ace helemaal uitgelegd. Dit begint op 9:08 minuut in de video. Op 12:12 komt de precise schematische werking..
YouTube: Online training 'Installeren, regelen en inbedrijfstellen van Remeha...

[ Voor 11% gewijzigd door belmonde op 27-01-2025 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmosil
Ik heb de volgende instellingen aangepast, invloed van de thermostaat naar 3, de stooklijn van 15 graden met curve 0,9. Inmiddels heeft de wp het weekend redelijk mooi gedraaid, echt vlakke lange runs op 730watt. Het was dan ook fris 2-4 graden. Op het zonnetje gisteren na.
Vanochtend is het langzaam warmer geworden naar zo'n 9 graden. En voila het pendelen is weer terug. Ik zit zelf te denken dat misschien de maximum van de stooklijn te hoog staat, op 55 nu.
Heeft iemand anders nog ideeën wat er beter kan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpicGO6we5UFyZr21gCuHPze2Ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQBS5EECnSDhKJQND988avSe.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was het vermogen vanochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pietje555 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:39:

Een EA4 doet met dit weer maar 2,5 kW. Wie kan nu zijn hele huis warm houden met 2,5 kW. Dat is al lager dan het minimum vermogen van de gasketel die voorheen in gebruik was. Je staat dus grotendeels gas te stoken.
De EA6 levert bij dezelfde omstandigheden 4 kW zodat je gewoon minder gas bij hoeft te stoken.
Ik heb even gekeken op de 20e maar mijn ACE 6 levert die 4kW (en meer!) en doet dat op zijn sloffen. Afgelopem maandag meette ik net aan, gemiddeld, 1000W opgenomen vermogen en 4kW afgifte. Aangezien de ACE 6 tot de 2300W opgenomen vermogen kan trekken had mijn ACE 6 nog heel wat over.

Ik heb 11-02-2021 er ook bij gepakt. Toen zakte de temperatuur tot onder de -7 bij mij thuis. Op dat moment zie ik 2300W opgenomen vermogen en 5,6kW afgifte.

Wat ik wil zeggen is dat de ACE 6 een heel ander beest is dan de gemankeerde ACE 4. En ik snap werkelijk niet dat de ACE 4 in veel gevallen wordt aangeraden door installateurs. En ook niet het veel gehoorde start/stop verhaal en pendelen wat dan als excuus wordt gebruikt.

Mits goed ingeregeld zit ik maar op een paar start/stops per dag. Onder de +4 graden draait mijn warmtepomp continu, daarboven zie ik dat de warmtepomp op absolute laaglast kortere runs gaat maken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik heb mijn radiatoren dichtgedraaid boven in de slaapkamers. alleen de radiatoren van mijn woonkamer staat aan. is dit nu slim of niet? mijn thermo staat standaard op 19 graden. anders wordt het boven te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Desmosil schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:38:
Ik heb de volgende instellingen aangepast, invloed van de thermostaat naar 3, de stooklijn van 15 graden met curve 0,9. Inmiddels heeft de wp het weekend redelijk mooi gedraaid, echt vlakke lange runs op 730watt. Het was dan ook fris 2-4 graden. Op het zonnetje gisteren na.
Vanochtend is het langzaam warmer geworden naar zo'n 9 graden. En voila het pendelen is weer terug. Ik zit zelf te denken dat misschien de maximum van de stooklijn te hoog staat, op 55 nu.
[Afbeelding]

Dit is geen pendelgedrag. Dit is normaal gedrag van de warmtepomp waarbij je onder laaglast ( hij kan niet verder terug moduleren ) nog zoveel warmte je huis in krijgt dat je huis te warm wordt, en dus je warmtepomp afslaat.

Mijn warmtepomp ( ACE 6 ) had gisteren ook 10 start/stops over de gehele dag. Zodra de temperatuur boven een graad of 4 a 5 komt dan kan mijn ACE 6 niet ver genoeg terug moduleren en krijg ik hetzelfde gedrag als jou.

Pas zodra je meer dan 5 stops per uur hebt of meer dan 50 per dag dan mag je praten over het echt pendelen van je warmtepomp.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pietje555 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:19:
@belmonde nee, 6 kW versie is niet voldoende als je geen vloerverwarming hebt. Ronde de 2 gr komt hij bij mij niet boven de 32 gr bij 20 gr binnen. Met name tussen de 0 en 5 gr is moeizaam voor de EA omdat hij dan veel last heeft van bevriezen omdat hij een kleine condensor heeft. Het rendement zakt hierdoor flink.
Maar daarom is het een hybride en kun je gas bijstoken.
Dat defrosten is niet waar. Dat hangt van heel veel meer factoren af. Het bevriezen van de condensor is niet alleen afhankelijk van de buitentemperatuur maar ook van de aanvoertemperatuur binnen, specifiek deltaT tussen (Ta/Tr) en buitenlucht.

Bij laaglast van mijn ACE 6 heb ik veel minder snel last van defrosts dan wanneer de unit harder moet werken. Gek omslagpunt heb ik zelfs in mijn grafieken. Bij Ta = 32 en 500W opgenomen vermogen, geen defrosts. De buitentemperatuur zakt iets waardoor ELGA vind dat hij harder moet gaan werken. Ta wordt 34 graden, opgenomen vermogen wordt 1100W en opeens zie ik om de 45 tot 60 minuten een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Farabi schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:48:
ik heb mijn radiatoren dichtgedraaid boven in de slaapkamers. alleen de radiatoren van mijn woonkamer staat aan. is dit nu slim of niet? mijn thermo staat standaard op 19 graden. anders wordt het boven te warm.
Dat kan prima. Je kan je radiatorknoppen nog vervangen voor thermostaatkranen. In alle slaapkamers staat deze ingesteld op 2 ( +/- 18 graden ) en de badkamer op 3 ( +/- 21 graden ). Die temperaturen worden door de warmtepomp redelijk gehandhaafd, zelfs met radiatoren boven.

Dus ja, kan prima. Wat voor jou het meest aangenaam is. Enige waar je rekening mee moet houden is dat wanneer je het wel warmer in een slaapkamer wilt hebben het lang duurt voordat die temperatuur wordt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Desmosil schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:02:
Goedemorgen,

Hier sinds december een elga ace 6kw Mr, dus de monoblock. Systeem werkt mooi, goed warm in huis met radiatoren. Hele huis constant 20 graden. Wat mij echter opvalt is bij kou (-2) draait de wp mooi constant op +-700 watt zoals dit [Afbeelding]

Echter als het minder koud wordt gaat hij aan uit zoals dit
[Afbeelding]

Wat mij opvalt is dat hij altijd direct naar +1000 watt gaat. De Ta gaat omhoog en de wp slaat af.
Herkent iemand dit gedrag? Waarom gaat hij niet naar 500/700 watt en rustig verwarmen?

De aanvoer en retour gemeten op de ingang bij het huis doet dit
[Afbeelding]

Het vermogen in ha geeft iets gedetailleerder beeld wellicht, je ziet duidelijk wat het vermogen doet.

[Afbeelding]

Ik regel met een e twist met buiten sensor. Stooklijn is 19/55 met 0,9 curve.
Stook je puur met een stooklijn of stook je met WAR + Ruimtecompensatie?

Mijn ACE 6 vertoonde vergelijkbaar gedrag wanneer ik stookte op ruimteregeling maar ook met WAR alleen. Toen ik naar WAR + ruimtecompensatie ging was dit grotendeels weg.En....

Controleer ook de plek waar je klokthermostaat hangt. Die van mij hangt vlak naast de tussendeur naar de gang. En als de voordeur open ging koelde de gang af en kon er koude lucht langs de tussendeur bij de thermostaat komen.

Ik heb de tussendeur aan de kant van de thermostaat voorzien van tochtstrips ( el cheapo ) en probleem was daarna helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Dat kan prima. Je kan je radiatorknoppen nog vervangen voor thermostaatkranen. In alle slaapkamers staat deze ingesteld op 2 ( +/- 18 graden ) en de badkamer op 3 ( +/- 21 graden ). Die temperaturen worden door de warmtepomp redelijk gehandhaafd, zelfs met radiatoren boven.

Dus ja, kan prima. Wat voor jou het meest aangenaam is. Enige waar je rekening mee moet houden is dat wanneer je het wel warmer in een slaapkamer wilt hebben het lang duurt voordat die temperatuur wordt bereikt.
Zodra ik het boven aanzet merk ik dat het heel snel warm wordt. Dus ik denk dat er direct gas wordt ingezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:31
Andrehj schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:01:
@timpel_800 Zoals hierboven al gezegd kan het vervangen van 500 kuub gas nooit 2800 kWh aan elektriciteit kosten. Dat zou ca 1000 (factor 2 tov gas) of misschien 1250 kWh (factor 2.5, met wat minder efficient afgiftesysteem) moeten zijn.
Overigens wordt er in dit topic (en ook in de andere WP-topics) steeds weer op gewezen dat monitoring van je WP erg belangrijk is, en dat de allerbelangrijkste parameter (namelijk het stroomverbruik) supergemakkelijk te meten is met een kWh-meter specifiek voor de WP in de meterkast.
Je hebt nu 2800 kWh verbruikt, wat je bij 30 ct/kWh al € 840 heeft gekost. Die kWh-meter van 60 euro (zie TS) had je dus allang terugverdiend.
Hier heb je helemaal gelijk in.
Direct een KWH meter besteld en deze er tussen gezet. Om even wat tijd te nemen om wat data te verzamelen post ik hier nu nogmaals mijn vraag:

Situatie
Remeha Elga Ace 6kw WP in hybride opstelling
Huis: Rijtjes huis, Almere, bouwjaar begin 1980.Vloer en gevel na-geïsoleerd. Oppervlakte 2 * 113m2)

- Bijzonderheden: het betreft 2 rijtjes huizen naast elkaar, waarbij op de benedenverdieping de muur is doorgebroken en er dus een grote woonkamer is ontstaan. Boven is alles gewoon gescheiden.
Wat ik niet wist, maar nu wel: er is 1 gasaansluiting + meter maar er zijn 2 Gasketels!

We verdelen het huis voor het gemak even in nummer #66 en nummer #67. Op 66 hangt de Hybride pomp en op 67 de CV ketel. Ze hebben beide dus ook een eigen thermostaat.

(voor de duidelijkheid: ik heb dit allemaal niet zo verzonnen! 8)7 , maar dit is de situatie hoe deze nu is).
Eigenlijk wordt in huis #67 de hele bovenverdieping niet gebruikt (kinderen uit huis).

Huis #66 is waar de slaapkamer/werkkamer/badkamer/gang/foilet is.

Het idee is dat de CV ketel van 67 alleen aangaat als de WP het niet trekt, of als de keuken verwarmd moet worden. Het probleem is wel, de thermostaat van 67 hangt in de woonkamer (originele plek) en deze verwarmd dus ook de Convectorput aan kant 67. Deze kan dus ook de thermostaat van 66 beïnvloeden maar hij staat een paar graden lager afgesteld.

Over de gehele voorkant van het huis een glasgevel op het Zuiden (het warmt dus snel op in huis). Dubbelglas, maar verouderd.
Afgifte systeem: convectorputten + radiatoren.

Hieronder wat data van de HA energiemeter. Het maakt het dus ook nog eens complex want hierbij zit dus ook gasverbruik, maar dit is niet per se het gasverbruik van #66 maar kan ook van #67 zijn.
De piek van 7 uur die we in de HA data zijn is altijd van het aanzetten van de ketel op nummer 67.

We hebben geprobeerd zonder nachtverlaging te werken maar hierbij draait de WP de hele nacht met zeer hoog verbruikt, terwijl het huis met het aanzetten van de cv ketel op 67 heel snel op temp is (we kiezen er hier dus voor om wat gas te gebruiken)

Qua instellingen van de WP: dit is een behoorlijke blackbox voor mij. Ik weet niet goed naar welke instellingen gekeken moet worden en welke interessant zijn om hier te delen met betrekking tot deze case.

Of valt het allemaal mee qua verbruik en maken we ons druk om niks? (dit kan: zelf heb in een Itho Amber 65 draaien met alleen VVW in een supergoed geisoleerd huis en een verbruik van gemiddeld 5-12kwh/dag dus schrik snel van hoge verbruiken)

December verbruik:
WP: 330kwh
91m3 gas totaal

Januari
WP 435 kwh
210m3 gas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGFxIHS1WdRbphAYzCcgYt3Hqr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JuWoUmY9KjRKAH4p69Cupdym.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSuQkl66NPnjJ5j0-mlKJUXLE_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6qOR1dFfAqsgTDQNdefsobmM.png?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmosil
mkleinman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Stook je puur met een stooklijn of stook je met WAR + Ruimtecompensatie?

Mijn ACE 6 vertoonde vergelijkbaar gedrag wanneer ik stookte op ruimteregeling maar ook met WAR alleen. Toen ik naar WAR + ruimtecompensatie ging was dit grotendeels weg.En....

Controleer ook de plek waar je klokthermostaat hangt. Die van mij hangt vlak naast de tussendeur naar de gang. En als de voordeur open ging koelde de gang af en kon er koude lucht langs de tussendeur bij de thermostaat komen.

Ik heb de tussendeur aan de kant van de thermostaat voorzien van tochtstrips ( el cheapo ) en probleem was daarna helemaal weg.
Ik stook op automatisch, volgens mij is dat WAR + RAR, ook een tijdje op WAR en RAR geprobeerd maar dat deed weinig veranderen.
De thermostaat hangt in de woonkamer. Vrij ver weg van deuren etc dus ik zie dat niet echt als een invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Farabi schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Zodra ik het boven aanzet merk ik dat het heel snel warm wordt. Dus ik denk dat er direct gas wordt ingezet?
Dat zou kunnen, doordat je radiator open draait zakt je retourtemperatuur richting je ELGA, mogelijk dat je ELGA daarom je backup aanstuurt.

Meten is weten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
mkleinman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Dat defrosten is niet waar. Dat hangt van heel veel meer factoren af. Het bevriezen van de condensor is niet alleen afhankelijk van de buitentemperatuur maar ook van de aanvoertemperatuur binnen, specifiek deltaT tussen (Ta/Tr) en buitenlucht.

Bij laaglast van mijn ACE 6 heb ik veel minder snel last van defrosts dan wanneer de unit harder moet werken.
Komt toch overeen wat ik schrijf. Onder de 2 gr kan ik de gevraagde aanvoer temperatuur niet halen. De EA levert van de maximale dT, dus staat de EA maximaal te werken met een hele lage condensor temperatuur.
Overigens haal ik niet de 2000 W. Voor die tijd krijg ik een defrost.
All electric WP heeft vaak een veel grotere condensor waardoor deze niet zo laag in temperatuur hoeft om voldoende warmte uit de lucht te onttrekken. Vandaar dat ik stel dat de condensor van de EA eigenlijk te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Is er iemand die verwarmen en koelen van de EA gebruikt met een 2 aderige kabel tussen eTwist en EA?
Wat zijn de instellingen van AP001, AP089, CP640 en CP690? En moet er dan een brug op BL1?

Ik had hem altijd 4 draads aangesloten, maar krijg nu een deelblokkering van de warmtepomp en de eTwist wil niet meer starten (blijft in een loop met herstarts).Ik denk dat mijn eTwist koel contact niet meer werkt, want als ik een brug op BL1 zet start hij wel weer en gaat de WP weer werken.
Ik heb de blokkering opgeheven zodat hij weer kan verwarmen door op BL1 een brug te zetten en
AP001 op verwarmen-koelen
AP098 op BL1 contact open
CP640 gesloten
CP690 nee
BL1 voorzien van brug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonne Haerdt
belmonde schreef op maandag 27 januari 2025 @ 01:17:
@Sonne Haerdt Oke, ik hoop dat iemand die wel kennis van deze zaken heeft precies kan aangeven wat in de video op het laatst nu precies bedoelt wordt. Want lijkt me ook vreemd dat een hybride warmtepomp niet gezamelijk werkzaam kunnen zijn. Ik dnek dat het in die situatie komt omdat ze de aan en afvoer waterleiding van de monoblock in die situatie zomaar op een "willekeurig" punt in de warmteafgifte/radiatoren leidingen aansluiten.. en niet direct aan de cv koppelen.. Misschien..
In andere video's over hun split hybrides hebben ze het constant over de "open verdeler' (de verdikte buis) waar de cv een deel van het water van de warmtepomp oppakt en extra verwarmt en weer terug brengt in het circulatie water naar de radiatoren..

in de video in de link hieronder wordt de split elag ace helemaal uitgelegd. Dit begint op 9:08 minuut in de video. Op 12:12 komt de precise schematische werking..
YouTube: Online training 'Installeren, regelen en inbedrijfstellen van Remeha...
Veel dank ook voor deze link.
Ik krijg steeds meer de indruk dat de EA monoblock in de markt gezet is als een apparaat dat je simpelweg aan je CV systeem kan knopen (weliswaar onder een aantal voorwaarden). In dat geval verbaast het me niet meer dat de werking (of EA of ketel) ook in de MB control box opgenomen is. Het systeem van gelijktijdig samenwerken zou bij een vrij willekeurige tie-in in het CV circuit wel onvoorspelbaar kunnen worden.
Wat ik dan weer niet begrijp is dat bij robuuste hydraulische systemen zoals remeha die ook zelf voorstelt in hun documentatie (open verdeler met eigen pomp, buffervat, terugslagkleppen etc.), er niet een versie van de control box is die gelijktijdig samenwerken wel mogelijk maakt. Ik denk dat ik ze dat maar eens ga vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:41
Pietje555 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:09:
Is er iemand die verwarmen en koelen van de EA gebruikt met een 2 aderige kabel tussen eTwist en EA?
Wat zijn de instellingen van AP001, AP089, CP640 en CP690? En moet er dan een brug op BL1?

Ik had hem altijd 4 draads aangesloten, maar krijg nu een deelblokkering van de warmtepomp en de eTwist wil niet meer starten (blijft in een loop met herstarts).Ik denk dat mijn eTwist koel contact niet meer werkt, want als ik een brug op BL1 zet start hij wel weer en gaat de WP weer werken.
Ik heb de blokkering opgeheven zodat hij weer kan verwarmen door op BL1 een brug te zetten en
AP001 op verwarmen-koelen
AP098 op BL1 contact open
CP640 gesloten
CP690 nee
BL1 voorzien van brug
Ja, hier is de eTwist met 2 draden aangesloten op de EA.
Instellingen:
AP001: gedeelt.blok
AP098: BL1 contact open
CP640: gesloten
CP690: nee
BL1 voorzien van brug

Hoop dat je hier iets aan hebt. Ik gebruik hem ook om te koelen in de zomer, en dat werkt prima.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@JBtL bedankt. Gaan het eens proberen.
Het probleem ontstond na de update van de eTwist naar versie 2.27.3. ik kreeg een deel blokkering en de etwist bleef in een opstart/reset loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:13
Desmosil schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:38:
[Afbeelding]

Heb je vloerverwarming? dan kun je beter de stooklijn wat hoger laten beginnen en de helling wat minder stijl. Dan loopt de WP veel rustiger. Ik gebruik bijv. 24 graden en een helling van 0,3. Pas als de WP met circa 330 watt draait en dan de warmte niet kwijt kan gaat de WP uit voor de korte periode. Benieuwd wat jou laagste verbruik is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:14

orf

Desmosil schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:02:
Goedemorgen,

Hier sinds december een elga ace 6kw Mr, dus de monoblock. Systeem werkt mooi, goed warm in huis met radiatoren. Hele huis constant 20 graden. Wat mij echter opvalt is bij kou (-2) draait de wp mooi constant op +-700 watt zoals dit [Afbeelding]

Echter als het minder koud wordt gaat hij aan uit zoals dit
[Afbeelding]

Wat mij opvalt is dat hij altijd direct naar +1000 watt gaat. De Ta gaat omhoog en de wp slaat af.
Herkent iemand dit gedrag? Waarom gaat hij niet naar 500/700 watt en rustig verwarmen?

De aanvoer en retour gemeten op de ingang bij het huis doet dit
[Afbeelding]

Het vermogen in ha geeft iets gedetailleerder beeld wellicht, je ziet duidelijk wat het vermogen doet.

[Afbeelding]

Ik regel met een e twist met buiten sensor. Stooklijn is 19/55 met 0,9 curve.
Ik zie hier hetzelfde. Met ook de monoblock 6kW. Het lijkt erop dat er bij een start een minimaal vermogen gebruikt wordt

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaibZ2gcuqgOLF1KbFxRYRRVbpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A9neu27VMxr9oJB2TUDbRSIN.png?f=fotoalbum_large

21 januari (stuk kouder dan nu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz_YZJk2RYBhRsK-bRmBMvz6xrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iTlpvxpOG5qKhba7PVybr2Vm.png?f=fotoalbum_large

Ik draai met Ruimte Afhankelijke Regeling. Experimenten met WAR liepen bij mij minder mooi. Dan kwam de CV-ketel sneller bij (ook al stond startvertraging CV op 1 of 2 uur). Ook met koud weer had ik geen gasverbruik. Ik stook met 36 graden en radiatoren. In de woonkamer met veel ventilatoren en HeatBoosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@orf 21 januari: dit is een defrost patroon
29 januari: Thermostaat geeft aan dat er warmtevraag is. ELGA gaat aan en probeert zo snel mogelijk de gewenste aanvoertemperatuur te halen (op basis van buitentemperatuur en stooklijn) en vervolgens de aanvoertemperatuur te handhaven (wat na initiele opwarming minder energie kost). En dan zegt de kamerthermostaat: "Het is warm genoeg", einde warmtevraag en ELGA weer uit.

Bij de buitentemperatuur van 29 januari ligt je stooklijn (de 36 graden) te hoog. Dus die kan omlaag-> ELGA eerder en langer op lager vermogen en als het goed is geen einde meer aan warmtevraag (dus altijd aan).

Alleen bij zonnig weer etc zal er minder warmtevraag zijn er dus toch af en toe geen warmteproductie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

BarryH schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:51:
@orf 21 januari: dit is een defrost patroon
29 januari: Thermostaat geeft aan dat er warmtevraag is. ELGA gaat aan en probeert zo snel mogelijk de gewenste aanvoertemperatuur te halen (op basis van buitentemperatuur en stooklijn) en vervolgens de aanvoertemperatuur te handhaven (wat na initiele opwarming minder energie kost). En dan zegt de kamerthermostaat: "Het is warm genoeg", einde warmtevraag en ELGA weer uit.

Bij de buitentemperatuur van 29 januari ligt je stooklijn (de 36 graden) te hoog. Dus die kan omlaag-> ELGA eerder en langer op lager vermogen en als het goed is geen einde meer aan warmtevraag (dus altijd aan).

Alleen bij zonnig weer etc zal er minder warmtevraag zijn er dus toch af en toe geen warmteproductie
Bedankt. Nu op 34 graden gezet om te kijken wat dat voor grafiek geeft. Hiervoor zou WAR natuurlijk mooier zijn. Maar na 2x een experiment ermee en telkens best wat gasverbruik was ik er even klaar mee.

@mkleinman draai jij nog op RAR? Op je website is het me niet helemaal duidelijk. Heb wel erg veel gehad aan de informatie op je site. :)

Ik lees wat verschillende dingen over de stooklijn en welke starttemperatuur en helling gebruikt moet worden. Zoals ik ‘m instelde zou dat met die koudere dagen dezelfde aanvoertemperatuur moeten geven, maar werkte dat toch niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Bij ruimteregeling kijkt hij toch niet naar de stooklijn? Deze verstellen heeft dan ook geen zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@orf Bij WAR (en RAR) zijn er ook nog instellingen die bepalen wanneer de gasketel gaat meehelpen. Die moet je even nalopen.

En hoe kouder buiten hoe hoger je Ta moet zijn. De helling is per huis en afgiftesysteem verschillend.

[ Voor 29% gewijzigd door BarryH op 29-01-2025 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Pietje555 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:55:
Bij ruimteregeling kijkt hij toch niet naar de stooklijn? Deze verstellen heeft dan ook geen zin
Ik heb de maximale aanvoertemperatuur op 34 graden gezet (CP000).

@BarryH de Startvertraging CV ketel (HP030) staat op 120 minuten. Dat werkt goed met RAR, bij WAR ging de CV-ketel toch draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@orf En de andere parameters (onder welke buitentemperatuur mag de ketel meehelpen, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

BarryH schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:14:
@orf En de andere parameters (onder welke buitentemperatuur mag de ketel meehelpen, etc)?
Met stooklijn had ik dit als parameters:

OmschrjvingParameterWaarde
Start temperatuur stooklijnCP210, CP22015
Aanvoer bij 0 graden 36
Aanvoer bij 20 graden20
StooklijnCP2301,4
Invloed thermostaat (1-10)CP2404
Maximale aanvoertemperatuurCP00040
PompsnelheidHP069100%
Startvertraging CV ketelHP030120

Ik wil nu even de rekensom opnieuw maken voor de instelling van de stooklijn. Vannacht heb ik met RAR op 34 graden gestookt en dat gaf een mooie vlakkere lijn.

[ Voor 7% gewijzigd door orf op 30-01-2025 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@orf en welke parameters voor inzet ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

BarryH schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:50:
@orf en welke parameters voor inzet ketel?
Ja, ik dacht daar pas aan door je reactie. Ik wilde die in eerste instantie op standaard laten staan, zodat het huis bij koud/nat/mistig weer met veel defrosts toch warm blijft. Maar ik ga eens experimenteren om de CV-ketel alleen mogelijk aan te laten gaan bij temperaturen onder 0 (HP000: buitentemperatuur waarboven de cv-ketel niet aan mag voor ruimteverwarming in.)

Bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

orf schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:21:
[...]

@mkleinman draai jij nog op RAR? Op je website is het me niet helemaal duidelijk. Heb wel erg veel gehad aan de informatie op je site. :)

Ik lees wat verschillende dingen over de stooklijn en welke starttemperatuur en helling gebruikt moet worden. Zoals ik ‘m instelde zou dat met die koudere dagen dezelfde aanvoertemperatuur moeten geven, maar werkte dat toch niet goed.
Nee, ik draai intussen op WAR + ruimtecompensatie. Helling 0,6 uit mijn hoofd met CP240 ingesteld op 3 of 4 ( zou ik moeten zoeken ).

ELGA draait nu heel erg rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard35
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:50
Goedenavond,
Ik ben Richard en ik heb sinds 14 dagen een Elga ace 4kw met buffervat 20liter en een Tzerra ace 39c cw5 als backup. Mijn thermostaat is een Tado regeling. Ik heb wat zitten spelen met de instellingen, maar het gaat nog niet zoals ik wil. Ik heb de backuptemp op 2gr gezet om de cv later te laten meehelpen. Ik woon in een tussenwoning van 1970. ik heb ondertussen spouwmuurisolatie, dakisolatie en vloerisolatie. Het glas is normaal dubbelglas van rond 1996. Dit wil ik nog laten vervangen door HR++. Het rare is dat ik Parameter HP069 niet heb. dus ik kan de debiet niet intellen. Die wil ik lager zetten, omdat de verwarming op zolder nogal ruist en die horen we op de slaapkamer. Wat kan ik nog verbeteren. Is het beter om op ruimteregeling te draaien? ik draai nu op ruimte + buiten. Huis is 300m3 met op begane grond vloerverwarming en boven radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
Richard35 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:10:
Goedenavond,
Ik ben Richard en ik heb sinds 14 dagen een Elga ace 4kw met buffervat 20liter en een Tzerra ace 39c cw5 als backup. Mijn thermostaat is een Tado regeling. Ik heb wat zitten spelen met de instellingen, maar het gaat nog niet zoals ik wil. Ik heb de backuptemp op 2gr gezet om de cv later te laten meehelpen. Ik woon in een tussenwoning van 1970. ik heb ondertussen spouwmuurisolatie, dakisolatie en vloerisolatie. Het glas is normaal dubbelglas van rond 1996. Dit wil ik nog laten vervangen door HR++. Het rare is dat ik Parameter HP069 niet heb. dus ik kan de debiet niet intellen. Die wil ik lager zetten, omdat de verwarming op zolder nogal ruist en die horen we op de slaapkamer. Wat kan ik nog verbeteren. Is het beter om op ruimteregeling te draaien? ik draai nu op ruimte + buiten. Huis is 300m3 met op begane grond vloerverwarming en boven radiatoren.
Sowieso de Tado vervangen door de eTwist, om mee te beginnen.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Goedenavond,
Zitten er tado-knoppen op de radiatoren? Het ruisen kan je ook verminderen door wat radiatoren open te zetten.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard35
FlowDesign schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:00:
[...]

Sowieso de Tado vervangen door de eTwist, om mee te beginnen.
Dat zou kunnen eventueel ,maar dat kan voor ons alleen de draadloze zijn en die is niet zo uitgebreid?

En mensen die de etwist hebben zijn ook zeker niet allemaal positief. En veranderd daar de Elga Ace mee kwa werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard35
JBtL schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Zitten er tado-knoppen op de radiatoren? Het ruisen kan je ook verminderen door wat radiatoren open te zetten.
Ik had de tadoknop van de badkamer al verwijderd en daar zit nu weer de originele thermostaatkraan op. De resterende kunnen niet open want dat zijn slaapkamers. Daarom zou ik graag de flow willen verlagen ,maar HP069 bestaat niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Richard35 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Dat zou kunnen eventueel ,maar dat kan voor ons alleen de draadloze zijn en die is niet zo uitgebreid?

En mensen die de etwist hebben zijn ook zeker niet allemaal positief. En veranderd daar de Elga Ace mee kwa werking?
Gebaseerd op wat ik hier tot nu toe gelezen heb werkt het daadwerkelijk veel beter met de eTwist. Sterker nog, een simpele aan/uit thermostaat schijnt nog beter te werken dan een OpenTherm zoals de Tado.

Heb je helemaal geen kabeltje in huis voor de thermostaat? Ik dacht dat elk huis bij de bouw een aansluiting daarvoor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard35
FlowDesign schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:08:
[...]

Gebaseerd op wat ik hier tot nu toe gelezen heb werkt het daadwerkelijk veel beter met de eTwist. Sterker nog, een simpele aan/uit thermostaat schijnt nog beter te werken dan een OpenTherm zoals de Tado.

Heb je helemaal geen kabeltje in huis voor de thermostaat? Ik dacht dat elk huis bij de bouw een aansluiting daarvoor heeft.
De tado is ingegesteld als aan/uit, dus dat zou ook moeten werken. Aansluiting vanaf de ketel kan ik als het echt moet nog regelen. Heb tijdens onze verbouwing de leiding verlengt en de lasdoos verplaatst. Ik had hiervoor een draadloze Honeywell thermostaat. Daarom heb ik de lasdoos niet open gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Richard35 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Ik had de tadoknop van de badkamer al verwijderd en daar zit nu weer de originele thermostaatkraan op. De resterende kunnen niet open want dat zijn slaapkamers. Daarom zou ik graag de flow willen verlagen ,maar HP069 bestaat niet :?
Dat is wel raar - je zit wel in het installateursmenu? De ontluchtingscyclus doorlopen wil ook nog wel eens helpen. En de radiatoren doen bij lage aanvoertemperatuur niet zo veel, dus ik zou gewoon proberen die knoppen helemaal open te zetten of eraf te halen. Met een warmtepomp heeft het vaak zin om radiatoren /vloerverwarming ook open te zetten in kamers waar je niet bent. In het kort: het extra warmteverlies wordt gecompenseerd door een hogere COP. De stooklijn kan dan omlaag waardoor je niet zo bang hoeft te zijn dat het in de slaapkamers te warm wordt.

Hier uitgelegd waarom dat zo is: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Ik kwam ook vanaf een gasketel met Tado-knoppen, dat matcht echt niet goed met de Elga (of een warmtepomp überhaupt). Alles van Tado is ondertussen weg - en de Elga draait met een eTwist en alle radiatoren open (en ook nog ventilatoren daarop). Scheelde ook enorm in het stromingsgeluid. Zoneregeling icm een warmtepomp in een redelijk geïsoleerde woning heeft alleen zin in uitzonderlijke situaties - kijk hier maar waarom dat is

[ Voor 15% gewijzigd door JBtL op 02-02-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Zoals vaker aangegeven. Ik ben ook van Tado afgestapt. Tado is echt overbodig. Scheelt een app, batterijen, stopcontact meterkast en de eTwist werkt veel beter.

Ik heb het wel over V3+. Ik heb nu nergens de radiatorknoppen, alles staat open. Beneden constant 20 graden, op de slaapkamers tussen de 16a 18 graden. Perfect voor slapen. Bij thuiswerken in deze tijd doe ik nu beneden. Vanaf 18 graden zit ik weer in mijn werkkamer of ik moet een paneeltje aanschaffen. Maar ben nu aan het testen eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmosil
royaljoop schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:15:
[...]

Heb je vloerverwarming? dan kun je beter de stooklijn wat hoger laten beginnen en de helling wat minder stijl. Dan loopt de WP veel rustiger. Ik gebruik bijv. 24 graden en een helling van 0,3. Pas als de WP met circa 330 watt draait en dan de warmte niet kwijt kan gaat de WP uit voor de korte periode. Benieuwd wat jou laagste verbruik is..
Nee overal radiatoren, beneden met ventilatoren.
Echter komt er deze zomer beneden vvw.

Het laagste verbruik is +-500 watt. Alleen waar ik dus tegenaan loop dat hij dat bijna nooit draait, vaak 700/800 watt met een start piek tot 2kW. Om vervolgens uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn broertje wil ook graag een elga ace 6KW en wil zelf de leidingen trekken, hij gaat voor de 6KW, volgens mij kom ik dan op onderstaand leiding/kabel werkt, klopt dit?

Koudemiddel = R32 maximale hoeveelheid Elga Ace 6 kW : 1,4 kg

Aansluitingen binnenunit:
Gasleiding Elga Ace 6KW 1/2"
Koudemiddel - Vloeistofleiding 1/4"

Aansluitingen buitenunit:

t/m 10 meter koudemiddelleiding niets toevoegen
van 10 tot 30 meter 20g/m toevoegen

Elektrische aansluitingen

Voedingskabel naar binnenunit = 3x1,5mm2
Buitenunit naar binnenunit = 4x1,5mm2

Kabel t.b.v. buitentemperatuursensor = minimaal 2 x 0,35mm2
Buitentemperatuursensor niet op zuid ophangen, moet beschermd worden van zonlicht (in de schaduw dus)

Maximale stroomsterkte volgens specs 13A

Kabel van binnenunit naar CV ketel = 2 aderig thermostaatkabel

Moet er geen stuurkabel van de binnenunit naar de buitenunit of is dat die 4x1,5mm2 kabel

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Grolsch schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:40:
Mijn broertje wil ook graag een elga ace 6KW en wil zelf de leidingen trekken, hij gaat voor de 6KW, volgens mij kom ik dan op onderstaand leiding/kabel werkt, klopt dit?

Koudemiddel = R32 maximale hoeveelheid Elga Ace 6 kW : 1,4 kg

Aansluitingen binnenunit:

Aansluitingen buitenunit:

t/m 10 meter koudemiddelleiding niets toevoegen
van 10 tot 30 meter 20g/m toevoegen

Elektrische aansluitingen

Voedingskabel naar binnenunit = 3x1,5mm2
Buitenunit naar binnenunit = 4x1,5mm2

Kabel t.b.v. buitentemperatuursensor = minimaal 2 x 0,35mm2
Buitentemperatuursensor niet op zuid ophangen, moet beschermd worden van zonlicht (in de schaduw dus)

Maximale stroomsterkte volgens specs 13A

Kabel van binnenunit naar CV ketel = 2 aderig thermostaatkabel

Moet er geen stuurkabel van de binnenunit naar de buitenunit of is dat die 4x1,5mm2 kabel
Volgens mij klopt het lijstje wel. Bij een EA wordt de binnenunit gevoed vanaf de meterkast en de buitenunit vanaf de binnenunit, dit in tegenstelling tot wat je gewend bent van veel andere warmtepompen.
Ik zou alleen de kabel vanaf de meterkast met standaard XMVK 3x2.5 trekken en die dan netjes met 16A afzekeren en voorzien van een kWh-meter uiteraard. 3x1.5 is echt te dun en ga je niet vast aanleggen. Ik vraag me zelfs af of je die wel met 16 A af mag zekeren.

Het type van de kabel naar de buitenunit weet ik trouwens niet zeker, dat heeft bij mijn ouders de installateur gedaan.

Trek nog wel even een UTP-kabel van meterkast (kWh-meter) naar de binnenunit, dan kun je die (net als bij Mitsubishi) voorzien van kloppende verbruiksdata. Met de meter van HomeWizard werkt dat perfect (heb ik bij mijn ouders ook zo aangelegd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Grolsch Ik heb de kabel tussen buiten/binnen unit ook als 4x 2,5 uitgevoerd. De buitenunit is immers de grote verbruiker. Is meestal maar een kort stukje maar aan een 1,5 mm² hang ik alleen een lamp op.
Vergeet niet de werkschakelaar naast de buiten unit.
Ik heb soepele bekabeling gebruikt en een contactdoos naast de EA gemonteerd. Op mijn EU6 zit gewoon een stekker. Dit is in NL toegestaan.
Wil je geen aparte groep gebruiken, dan kun je ook een contactdoor in de buurt gebruiken, zolang je maar totaal op die groep niet over de 16 A gaat.
Ik heb de EA nooit meer dan 10A zien gebruiken, ook niet tijdens starten. Zit namelijk een softstart in.
De 13A is omdat in NL het net een minimale spanning 207V mag hebben.
Een C kar automaat is helemaal overdreven, is ook moeilijk te rijmen met de 3x 1,5 mm²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
Misschien is dit niet het goede forum, maar dat zien we dan wel.

Mijn EA6 heeft het nogal zwaar met dit weer. Veel defrosts. Gemiddeld verbruik de laatste 3 dagen: stroom 27,8 kWh en 2,3 m3 gas bij 0,3 graaddagen.

Ik heb Shelly temperatuursensoren op de aan- en uitvoer van de EA6 en op de aan- en uitvoer van de vloerverwarming verdeler (Therminon composite hybride; 3 zones) bevestigd. De sensoren zodanig geijkt dat de temperaturen overeenkomen met de aan en uitvoertemperatuur van de warmtepomp (HM001 en HM002).

De EA6 draait met een gemiddelde delta T van 4,4 (31C -26,6C). Maar de delta T van de aan- en uitvoer van de vloerverwarming is veel lager:
- Zone 1: 29,3 – 26,4 (C); delta T: 2,9
- Zone 2: 28,9 – 26,7 (C); delta T: 2,2
- Zone 3: 29,4 – 27,2 (C); delta T: 2,2
De radiatoren volgen wel de temperatuur van de EA6
Deze delta T lijkt me te laag en ik heb mijn installateur gevraagd wat we hieraan kunnen doen maar hij geeft aan dat de flowmeters strak op 2 moeten staan.

Mijn situatie:
- Vrijstaand huis uit 1963, maar wel goed geïsoleerd; vorig jaar 100 m3 gas (voor verwarming en 2800 kWh voor warmtepomp (daarvoor was gasverbruik ca 1700 m3)
- Ligging op zuiden en we vangen veel zon; op een zonnige dag
- Vloerverwarming en radiatoren beneden en radiatoren op de 1e en 2e etage. Alle radiatoren staan open (er zitten wel thermostaatknoppen op)
- Ik verwarm wat bij met een airco. Het blijkt dat het energieverbruik in kWh hierdoor lager is (we verbruiken meer stroom maar veel minder gas)
- Instellingen
o WAR-regeling
o CP000: 50
o CP210 en CP220: 20
o CP230: 1,1
o CP240: 5
o CP730: langzaamst
o HP000: 4
o HP030: 30
o HP069: 17
o Nachtverlaging

Ik heb de volgende vragen:
- Zien jullie nog optimalisatiemogelijkheden?
- Is zo’n lage delta T voor de vloerverwarming normaal? Zo niet, wat zijn de knoppen waaraan ik kan draaien?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4XAJak1bBjOhfD4o3CDFql69vY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkYYXA88CVYch30BxepU54MJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
@libo1949 Had je de vvw al voordat je de warmtepomp had? Weet je ook wat toen de ∆T van de vvw was? Of, wat zou een gebruikelijke waarde moeten zijn?

Ander vraagje: Wat voor dashboard gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
FlowDesign schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:34:
@libo1949 Had je de vvw al voordat je de warmtepomp had? Weet je ook wat toen de ∆T van de vvw was? Of, wat zou een gebruikelijke waarde moeten zijn?

Ander vraagje: Wat voor dashboard gebruik jij?
We hebben al 20 jaar vloerverwarming, maar nooit eerder metingen gedaan. Maar toen we op gas stookten stond de cv-ketel nog op 70C en deden de radiatoren veel meer mee. Het wordt nu wel warm en comfortabel met de EA6, alleen denk ik dat het efficienter kan

Dashboard: P1 meter van HomeWizard met Energy+ app en kWh meter van HomeWizard voor EA6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
libo1949 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:32:
Misschien is dit niet het goede forum, maar dat zien we dan wel.

Mijn EA6 heeft het nogal zwaar met dit weer. Veel defrosts. Gemiddeld verbruik de laatste 3 dagen: stroom 27,8 kWh en 2,3 m3 gas bij 0,3 graaddagen.

Ik heb Shelly temperatuursensoren op de aan- en uitvoer van de EA6 en op de aan- en uitvoer van de vloerverwarming verdeler (Therminon composite hybride; 3 zones) bevestigd. De sensoren zodanig geijkt dat de temperaturen overeenkomen met de aan en uitvoertemperatuur van de warmtepomp (HM001 en HM002).

De EA6 draait met een gemiddelde delta T van 4,4 (31C -26,6C). Maar de delta T van de aan- en uitvoer van de vloerverwarming is veel lager:
- Zone 1: 29,3 – 26,4 (C); delta T: 2,9
- Zone 2: 28,9 – 26,7 (C); delta T: 2,2
- Zone 3: 29,4 – 27,2 (C); delta T: 2,2
De radiatoren volgen wel de temperatuur van de EA6
Deze delta T lijkt me te laag en ik heb mijn installateur gevraagd wat we hieraan kunnen doen maar hij geeft aan dat de flowmeters strak op 2 moeten staan.

Mijn situatie:
- Vrijstaand huis uit 1963, maar wel goed geïsoleerd; vorig jaar 100 m3 gas (voor verwarming en 2800 kWh voor warmtepomp (daarvoor was gasverbruik ca 1700 m3)
- Ligging op zuiden en we vangen veel zon; op een zonnige dag
- Vloerverwarming en radiatoren beneden en radiatoren op de 1e en 2e etage. Alle radiatoren staan open (er zitten wel thermostaatknoppen op)
- Ik verwarm wat bij met een airco. Het blijkt dat het energieverbruik in kWh hierdoor lager is (we verbruiken meer stroom maar veel minder gas)
- Instellingen
o WAR-regeling
o CP000: 50
o CP210 en CP220: 20
o CP230: 1,1
o CP240: 5
o CP730: langzaamst
o HP000: 4
o HP030: 30
o HP069: 17
o Nachtverlaging

Ik heb de volgende vragen:
- Zien jullie nog optimalisatiemogelijkheden?
- Is zo’n lage delta T voor de vloerverwarming normaal? Zo niet, wat zijn de knoppen waaraan ik kan draaien?[Afbeelding]
Ik meet ook de aanvoer- en retourtemperaturen van de VV verdelers met een Shelly.
Omdat het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour zo klein is (2 a 3 graden) en de wijze van installatie van de koppels al gauw tot verschillen leidt hecht ik niet teveel waarde aan de dT die je uit de Shelly kan berekenen. Ik denk dat de dT vanuit de WP belangrijker is, bij mij meestal rond de 3 graden, en ook een debiet van 2l/min per groep.
Ik gebruik nu alleen de aanvoertemperatuur die de Shelly logt, die heb ik gelijk aan de waarde van HM001 (aanvoertemperatuur in de WP besturing) gemaakt door calibratie.
Daarmee kan ik de aanvoertemperatuur (en het effect van defrosts) trenden, dat is voor mij voldoende.

Over jouw instellingen:
CP230 (de helling van de curve) op 1,1 is best hoog als de hoofdverwarming vloerverwarming is, ik zou de curve in kleine stapjes (met steeds enkele dagen ertussen) wat vlakker maken (bij mij is deze nu 0,5 (met hoofdzakelijk VV en 1 of 2 Jaga's.

Bijverwarmen met de airco doe ik ook, vooral in de ochtend een uurtje op stille modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:25
Beste Tweakers,

Kennissen van mij hebben een Elga Ace 4kW warmtepomp. De oorspronkelijke thermostaat (eTwist) gaf veel problemen: de draaiknop werkte slecht, en het systeem liep regelmatig vast, soms met een vertraging van wel een uur voordat het weer reageerde. Daarom hebben we de thermostaat vervangen door een Tado.

Na wat aanpassingen in de instellingen, zodat de gasketel niet direct werd ingeschakeld, leek alles goed te werken. De warmtepomp heeft dan ook een maand probleemloos gefunctioneerd. Nu merk ik echter dat de Elga Ace alleen op laag vermogen draait. Omdat er nog geen slimme stekker tussen zit, ga ik dat eerst toevoegen om te meten hoeveel vermogen er daadwerkelijk uit het net wordt getrokken.
Via het test menu kan je de Elga wel op vol vermogen laten draaien, daarom denk ik niet dat het aan de Elga opzich ligt.

Ik ben me ervan bewust dat de eTwist het R-Bus-protocol gebruikt en dat het officieel wordt aanbevolen om die thermostaat te gebruiken. Maar aangezien de eTwist in de praktijk veel frustratie gaf en feitelijk een aftreksel is van een Chinese thermostaat, was dat geen wenselijke optie.

Op internet kwam ik informatie tegen over een bug in de Elga Ace die ervoor kan zorgen dat de warmtepomp slechts op 500 watt blijft draaien en niet hoger gaat. Mocht dit ook hier het probleem zijn, weet iemand hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt!

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Laatst online: 08-09 20:08
geert1992 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:17:
Beste Tweakers,

Kennissen van mij hebben een Elga Ace 4kW warmtepomp. De oorspronkelijke thermostaat (eTwist) gaf veel problemen: de draaiknop werkte slecht, en het systeem liep regelmatig vast, soms met een vertraging van wel een uur voordat het weer reageerde. Daarom hebben we de thermostaat vervangen door een Tado.

Na wat aanpassingen in de instellingen, zodat de gasketel niet direct werd ingeschakeld, leek alles goed te werken. De warmtepomp heeft dan ook een maand probleemloos gefunctioneerd. Nu merk ik echter dat de Elga Ace alleen op laag vermogen draait. Omdat er nog geen slimme stekker tussen zit, ga ik dat eerst toevoegen om te meten hoeveel vermogen er daadwerkelijk uit het net wordt getrokken.
Via het test menu kan je de Elga wel op vol vermogen laten draaien, daarom denk ik niet dat het aan de Elga opzich ligt.

Ik ben me ervan bewust dat de eTwist het R-Bus-protocol gebruikt en dat het officieel wordt aanbevolen om die thermostaat te gebruiken. Maar aangezien de eTwist in de praktijk veel frustratie gaf en feitelijk een aftreksel is van een Chinese thermostaat, was dat geen wenselijke optie.

Op internet kwam ik informatie tegen over een bug in de Elga Ace die ervoor kan zorgen dat de warmtepomp slechts op 500 watt blijft draaien en niet hoger gaat. Mocht dit ook hier het probleem zijn, weet iemand hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt!
Ik heb zelf nooit iets over een big gehoord waarbij de pomp slechts op 500watt blijft draaien. Het enige wat bij mij opvalt is dat de Elga Ace op 500 watt blijft draaien bij stille modus. Die staat van 22.00-06.00 uur en op dat tijdstip blijft hij op 500watt.

Maar geen probleem ermee, huis blijft constant 20 graden. Dag en nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
aVo0m. schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Ik heb zelf nooit iets over een big gehoord waarbij de pomp slechts op 500watt blijft draaien. Het enige wat bij mij opvalt is dat de Elga Ace op 500 watt blijft draaien bij stille modus. Die staat van 22.00-06.00 uur en op dat tijdstip blijft hij op 500watt.

Maar geen probleem ermee, huis blijft constant 20 graden. Dag en nacht
Goede gedachte! Stille modus heb ik uitgezet, hij mag altijd vol vermogen draaien.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:48
Zeker weten dat het om een Elga Ace gaat en niet de oude variant de Elga van Techneco? Want die had inderdaad het probleem dat deze op half vermogen gaat werken bij specifieke omstandigheden. Dit is/was op te lossen door de warmtepomp kort van het stroom te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
geert1992 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:17:
Beste Tweakers,

Alvast bedankt!
Ik heb met de eTwist ook last gehad van een beetje een matig werkende draaiknop, kreeg onder garantie een nieuwe, geen problemen meer mee. Nu moet ik zeggen dat ik hem nauwelijks bedien tegenwoordig en als ik dat al doe, gebruik ik de app die prima werkt.

Een Tado zou ik alleen als aan/uit gebruiken.

Ik heb een tijdje gehad dat de eTwist buggy was maar dat was na een update helemaal verdwenen en hij doet nu gewoon keurig z'n werk, ook schakelen tussen verwarmen en koelen werkt nu naar behoren (daar moest ik de EA in het begin nog wel eens op de binnenunit op forceren voor koelen, dat gaat nu gewoon vanzelf).

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jareinertson
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-07 20:05
Goedenavond,
Hello Richard, I have a similar system, a Remeha Elga Ace All-In-One 4Kw/CW5. This was installed on 6 Feb.
I also do not have an HP069 setting. I followed tweaker conversations for 6 months before deciding on a system. I am using mostly default settings and adjusting in small steps. We live in a 140m terraced house from 1999, Energy B.
We are using an eTwist RF. I would recommend you use an eTwist as well.

Regarding Control Strategy (CP780) I am using Automatic until I find a reason not to.
These are settings I am following and my current settings.

CP230 - Firing line - 1.5 (Remeha recommended setting for radiator only systems)
CP210/CP220 - Firing point firing line - 15/15 (Default)
CP000 - Maximum flow temperature - 40/40 (Personal change. This temp worked with our CV prior to WP)
HP000 - Bivalent Temperature - 5 (change from default of 15)
HP051 - Minimum outside temperature for WP operation - (-15) default
HP030 - Delay in starting backup system (CV) - 20min (Default)
HP061 - Hybrid Mode - No/HP First (Default)

We have been running with the All-In-One for 4 days now and have not used any gas for heating. House temp is 21 degrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Nelesss schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:40:
Zeker weten dat het om een Elga Ace gaat en niet de oude variant de Elga van Techneco? Want die had inderdaad het probleem dat deze op half vermogen gaat werken bij specifieke omstandigheden. Dit is/was op te lossen door de warmtepomp kort van het stroom te halen.
Yes een elga ace. De bug is dus niet van toepassing bij de nieuwe remeha variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
1nsane schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Ik heb met de eTwist ook last gehad van een beetje een matig werkende draaiknop, kreeg onder garantie een nieuwe, geen problemen meer mee. Nu moet ik zeggen dat ik hem nauwelijks bedien tegenwoordig en als ik dat al doe, gebruik ik de app die prima werkt.

Een Tado zou ik alleen als aan/uit gebruiken.

Ik heb een tijdje gehad dat de eTwist buggy was maar dat was na een update helemaal verdwenen en hij doet nu gewoon keurig z'n werk, ook schakelen tussen verwarmen en koelen werkt nu naar behoren (daar moest ik de EA in het begin nog wel eens op de binnenunit op forceren voor koelen, dat gaat nu gewoon vanzelf).
Bedankt voor de tip, kan hem eens omwisselen, en de software versie vergelijken.
Zal de tado eens op aan uit zetten. Moet ik dan met de switches onder de kap hem van r-bus afhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
geert1992 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:03:
[...]

Bedankt voor de tip, kan hem eens omwisselen, en de software versie vergelijken.
Zal de tado eens op aan uit zetten. Moet ik dan met de switches onder de kap hem van r-bus afhalen?
Lijkt me wel. De Tado moet je sowieso niet op R-bus aansluiten. Tenzij dezelfde contacten gebruikt worden voor OpenTherm maar dat lijkt me niet al weet ik dat niet zeker aangezien ik geen andere thermostaat dan de eTwist gebruikt heb.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
1nsane schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:27:
[...]

Lijkt me wel. De Tado moet je sowieso niet op R-bus aansluiten. Tenzij dezelfde contacten gebruikt worden voor OpenTherm maar dat lijkt me niet al weet ik dat niet zeker aangezien ik geen andere thermostaat dan de eTwist gebruikt heb.
Had de gebruiksaanwijzing erop open geslagen, en de OpenTherm zit op dezelfde aansluiting. En hij heeft de eerste weken ook goed gefunctioneerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonne Haerdt
Ik lees hier al een paar keer over het ontbreken van HP069 (instelling debiet pomp van EA).
Zelf heb ik een EA Monoblock 6KW, en daar zit HP069 ook niet op.
Volgens mij kan dit te maken hebben met het feit dat de EA Monoblock (en mogelijk ook de EA All in one) op een zo constant mogelijke delta T van het water geregeld wordt (5 gr. C) en bij een modulerend debiet van het water (daarom is waarschijnlijk aan het debiet niets in te stellen) Bij een EA split unit is dit andersom:het water debiet is instelbaar en wordt op de ingestelde waarde constant gehouden bij een varierende deltaT van het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Zo, de voorbereidingen voor de stroomaansluiting zijn gereed. Laat de Elga Ace 6kW maar komen 😊

De elektricien heeft beneden in de meterkast alle oude stoppen vervangen door automaten en tevens een 3-fase hoofdschakelaar geïnstalleerd zodat komende maandag Enexis m'n aansluiting kan omzetten naar 3x25A :)

Tevens heeft ie op de bestaande kabel van de zonnepanelen boven op zolder dit kastje aangesloten zodat de EA6 z'n eigen groep heeft. Op de automaat van de EA6 zit in dit kastje tevens een Shelly PM Mini Gen3 aangesloten, welke inmiddels ook al geïntegreerd is in m'n Home Assistant.

Volgende week dinsdag worden de EA6 en nieuwe CV-ketel geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbP-EKbdhE32iXCmVpP1f-LtFpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISXAt9rHBYipxa7bbH8MvK7W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jareinertson
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-07 20:05
Ik lees hier al een paar keer over het ontbreken van HP069 (instelling debiet pomp van EA).
Zelf heb ik een EA Monoblock 6KW, en daar zit HP069 ook niet op.
Volgens mij kan dit te maken hebben met het feit dat de EA Monoblock (en mogelijk ook de EA All in one)...
Our All-In-One was installed to Remeha specifications which I've been told means an insulated buffervat between the heating system (WP/CV) and the delivery system. My understanding is the heating system only circulates water in a loop through the buffervat. A separate electric pump circulates the water from the buffervat through the delivery system.

Using Check Flow Rate (AM056) setting, shows a constant flow speed of approx 24l/min.
Signals Overview for the EHC-15 shows Pump Speed of 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreplusplus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07 14:35

s0 puls aansluiten op EA6 Monoblock control unit

Ik heb een homewizard kWh meter, en daarvan de s0 puls aangesloten op de binnenunit van de EA6 MB.
(1Wh per puls / 1000 pulsen per kWh)
Maar hoe weet ik nu of dit werkt, en dat de EA niet nog steeds zelf het verbruik probeert te schatten?
Misschien moet ik een pull-up weerstand toepassen, dat is me niet duidelijk in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Andreplusplus EA schat het kWh verbruik niet in. Elektra meting klopt bij mij precies met mijn externe kWh meter. Fouten waar je over leest is dat men alleen de app uitleest en deze kan uren achter lopen. Op de binnenunit kun je hiervoor AC005 uitlezen. Gebruik je geen gas dan zal deze zal precies met je HW meting overeen komen.
Het totale kWh verbruik klopt niet goed omdat hij ook het gasverbruik inschat en omrekent naar kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:57
Beste allemaal, Sinds kort een Elga Ace 4kw All in one laten plaatsen. Nu is mijn installateur meteen na de installatie failiet gegaan, (Nog mazzel dat de installatie afgemaakt is) en heb ik natuurlijk de nodige vragen.
Mijn systeem werkt volledig buiten temperatuur afhankelijk met een stooklijn van 0.8 en een voetpunt van 20 graden. Het is lekker warm in huis dus alles werkt prima.

Ik vroeg me af wat slim is tijdens vakanties gedurende de winter. Niets doen, stooklijn verlagen of de vakantiemode aanzetten. Ik vraag me vooral af of de vakantiemode uberhaupt werkt in een buitentemperatuur afhankelijk systeem. Immers de themrostaat doet niets in die mode en geeft enkel de binnentemperatuur weer.

Ben erg blij met jullie reaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:48:
@Andreplusplus EA schat het kWh verbruik niet in. Elektra meting klopt bij mij precies met mijn externe kWh meter. Fouten waar je over leest is dat men alleen de app uitleest en deze kan uren achter lopen. Op de binnenunit kun je hiervoor AC005 uitlezen. Gebruik je geen gas dan zal deze zal precies met je HW meting overeen komen.
Het totale kWh verbruik klopt niet goed omdat hij ook het gasverbruik inschat en omrekent naar kWh
Vraagje (met vermoedelijk een zeer voor de hand liggend antwoord):
Ik heb nu dus een aparte aardlekautomaat (aparte groep) en daarop m'n Shelly meter aangesloten.
Volgende week komen ze de EA6 en nieuwe Terra CV installeren.
Die Terra, heeft die z'n eigen stekker?
Vraag het omdat ik die dan beter op het bestaande stopcontact aan kan laten sluiten en de EA6 op de nieuwe aparte groep, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 12-02-2025 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign qua vermogen kunnen ze op dezelfde groep, maar ik zou ze gescheiden houden omdat je anders het e verbruik voor douchen ook in je EA meting krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreplusplus
Andrehj schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Trek nog wel even een UTP-kabel van meterkast (kWh-meter) naar de binnenunit, dan kun je die (net als bij Mitsubishi) voorzien van kloppende verbruiksdata. Met de meter van HomeWizard werkt dat perfect (heb ik bij mijn ouders ook zo aangelegd).
Ik heb dit ook gedaan, op EA6 MB, maar het lijkt of de pulsen niet geteld worden. HM016=0, parameters wel op 'gemeten' en 1Wh per puls (en puls1 van de kWh meter en ingesteld op 1000/kWh)
Is een pull-up weerstand nodig, zo ja, hoe heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreplusplus
@Andreplusplus EA schat het kWh verbruik niet in. Elektra meting klopt bij mij precies met mijn externe kWh meter.
Wat is dan het nut van de aansluiting van s0?

AC005 is 15
kWh meter zegt 20.9 (en die zit op de groep van de wp, en daar zit verder niets op)
AC006 (SWW verbruik) = 4, maar hoezo SWW?

[ Voor 20% gewijzigd door Andreplusplus op 12-02-2025 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart22
  • Laatst online: 10-04 21:47
PureCode schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:26:
Beste allemaal, Sinds kort een Elga Ace 4kw All in one laten plaatsen. Nu is mijn installateur meteen na de installatie failiet gegaan, (Nog mazzel dat de installatie afgemaakt is) en heb ik natuurlijk de nodige vragen.
Mijn systeem werkt volledig buiten temperatuur afhankelijk met een stooklijn van 0.8 en een voetpunt van 20 graden. Het is lekker warm in huis dus alles werkt prima.

Ik vroeg me af wat slim is tijdens vakanties gedurende de winter. Niets doen, stooklijn verlagen of de vakantiemode aanzetten. Ik vraag me vooral af of de vakantiemode uberhaupt werkt in een buitentemperatuur afhankelijk systeem. Immers de themrostaat doet niets in die mode en geeft enkel de binnentemperatuur weer.

Ben erg blij met jullie reaties.
Als je het voetpunt op 15 instelt (in plaats van de 20 die je nu hebt) dan volgt deze automatisch de ingestelde temperatuur op de etwist. Als die op 20 staat ingesteld dan wordt je voetpunt dus ook 20 (net als je nu hebt) maar als je hem op bijvoorbeeld 18 zet dan wordt dat ook je voetpunt en daalt dus je stooklijn.

Met koud weer (ochtenden beneden de 2 graden, wat nu al wekenlang het geval is) pas ik geen nachtverlaging toe. Bij iets hogere temperaturen wel (nacht 19, ochtend 19,5 en loop van de middag + avond 20 graden). Als ik een paar dagen weg ben (meer dan 2 dagen) dan verlaag ik naar 17.5 graad. Op afstand, via de app, verhoog ik dan de dag voor thuiskomst weer langzaam de temperatuur met iedere 2 uur een halve graad erbij zodat het bij thuiskomst weer tegen de 20 graden is.

Ik denk dat ik dat bij heel koud weer (onder de 2 graden) overigens niet zou doen omdat de Elga het dan bijna niet meer bijgetrokken krijgt. Maar dat heb ik tot dusver nog niet meegemaakt, zodra het buiten een graad of 5 is krijgt de Elga (ik heb een 6kw) het toch in een dag wel 2 graden warmer in huis. Is een beetje wat je ervaren moet, je leert de werking van Elga in je huis op een gegeven moment wel kennen.

• VicDHG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-08 06:41
Zijn er hier mensen die hun PV panelen de warmtepomp laten schakelen? Dat lijkt me in de zomer nog wel handig. Alleen koelen wanneer er stroom nodig is.
Ik ben namelijk op zoek naar PV panelen en weet niet zeker dit de moeite waard is om in het ontwerp mee te nemen.

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:58

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik zie geen verschil op mijn EA6 tussen 'Energieteller' en AC005&AC008. Ik kijk op de EA6-display.
Dus ik kan deze stelling niet volgen. En ga er vanuit dat wat op het scherm staat mijn 'echte' kWh verbruik is.

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

• Pietje555
VicDHG schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:00:
Zijn er hier mensen die hun PV panelen de warmtepomp laten schakelen? Dat lijkt me in de zomer nog wel handig. Alleen koelen wanneer er stroom nodig is.
Ik ben namelijk op zoek naar PV panelen en weet niet zeker dit de moeite waard is om in het ontwerp mee te nemen.
Niet bepaalt zinvol. De EA gebruikt dan maar 300-400W bij het koelen.
Je kunt ook niet heel veel koelen omdat de temperatuur van het water maar op 18 graden ingesteld kan worden.
Bijgesloten een verbruikplaatje in auto stand van mijn EA6. Ik koel dus ook 's nachts als de PV panelen het niet doen tot de gewenste temperatuur bereikt is. Hij slaat dan af.
Hoogste verbruik in 24 u is 6,5 kWh geweest. Met mijn opwek van 70 kWh slaat het geen deuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6jKqAEJ7KhWftV3oXEJwkDVT-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJ9rKrGFa57mtQHmKzNXwACr.png?f=fotoalbum_large

• VicDHG
@Pietje555 En als ik zelf een programma instel om bijvoorbeeld alleen tussen 10 en 4 te koelen zit ik op de meeste dagen natuurlijk ook goed.
Misschien kan ik dat ooit zelfs nog eens automatiseren.
Andreplusplus schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:25:
Ik heb dit ook gedaan, op EA6 MB, maar het lijkt of de pulsen niet geteld worden. HM016=0, parameters wel op 'gemeten' en 1Wh per puls (en puls1 van de kWh meter en ingesteld op 1000/kWh)
Is een pull-up weerstand nodig, zo ja, hoe heb je dat gedaan?
Ik heb geen weerstand geplaatst. Is bij een S0 ook nooit nodig. De WP heeft een uitgang en een ingang, en de meter verbindt die bij elke puls door.
Heb je de draden niet verwisseld?

• Pietje555
VicDHG schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:06:
@Pietje555 En als ik zelf een programma instel om bijvoorbeeld alleen tussen 10 en 4 te koelen zit ik op de meeste dagen natuurlijk ook goed.
Misschien kan ik dat ooit zelfs nog eens automatiseren.
Nee, want zo werkt vloerkoeling niet.
Vloerkoeling koelt nauwelijks de ruimte. Je kunt het iets verbeteren door de lucht over de vloer turbulent te maken met een ventilator. Stilstaande lucht isoleert erg goed en ligt als een dun laagje op de vloer omdat de koude lucht naar beneden zakt.
De koeling is meer bedoelt om een buffer op te zetten (beton activering) en directe zoninstraling op de vloer af te voeren. Dit voorkomt dat de vloer kan opwarmen door de warmte van zonlicht.
Je moet dus vooral vanaf 08.00 tot 03.00 koelen.
In mijn geval koel ik dus 24 u/7 en als de dT over de vloer te klein wordt dan betekent dat dat de vloer verzadigd is met kou en de WP uit gaat.
Om 12.00 zorgt het invallende zonlicht dat de ruimtetemperatuur snel oploopt. De thermostaat start dan de WP en begint de toplaag van de vloer weer te koelen.
Het is dus precies als verwarmen met je WP. Langzaam en constant.
Daarmee hou ik de ruimtetemperatuur op 25-28 graden zonder zonwering.
Maar het is een illusie dat je de ruimtetemperatuur kan verlagen op het moment dat het te warm wordt.
Dan moet je een waterbatterij plaatsen en gekoelde lucht in gaan blazen.
overigens werken radiatoren niet. Ook niet met speedfans. Dus voor de meeste met radiatoren op de slaapkamer is het vergeefse moeite.

• Richard35
Goedemiddag ,
Ik heb sinds afgelopen vrijdag de Etwist RF Wireless. Dit ipv mijn tado systeem. Wat een verschil met de Tado.

Hij houd de ingestelde temperatuur perfect vast. Zelfs in stille modus(dochter werd er wakker van) Volgens mij is het huidige verbruik best oké. Dit was gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoenxBsv9WM39Gp_G7gddAbO6ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RN4Z7yY9whYEopgRwaXqq8R9.jpg?f=fotoalbum_large

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:53
Dat is inderdaad een laag verbruik.
Bij een kennis verbruikt de warmtepomp wel een stukje meer
warmtepomp hangt er nu 2 dagen. Vandaag de homewizard tussen gestoken Zodat we alles wat kunnen opvolgen.

Wat denken jullie van dit verbruik?
Het is natuurlijk een oudere 3 gevel woning 180m2 woonoppervlakte, waarvan de kant naast hun een onverwarmde garage is. Oude gietijzeren radiatoren
Geen isolatie in de muren, oud dubbel glas, enkel dak bij geïsoleerd

Tips qua instellingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkGkku4nCMSQcY3Tc9md1Ob8dG4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NbMbdNQhrcpYT941WVfwTRVC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Nock372 op 13-02-2025 16:10 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• JBtL
Pietje555 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:43:
[...]

Nee, want zo werkt vloerkoeling niet.
Vloerkoeling koelt nauwelijks de ruimte. Je kunt het iets verbeteren door de lucht over de vloer turbulent te maken met een ventilator. Stilstaande lucht isoleert erg goed en ligt als een dun laagje op de vloer omdat de koude lucht naar beneden zakt.
De koeling is meer bedoelt om een buffer op te zetten (beton activering) en directe zoninstraling op de vloer af te voeren. Dit voorkomt dat de vloer kan opwarmen door de warmte van zonlicht.
Je moet dus vooral vanaf 08.00 tot 03.00 koelen.
In mijn geval koel ik dus 24 u/7 en als de dT over de vloer te klein wordt dan betekent dat dat de vloer verzadigd is met kou en de WP uit gaat.
Om 12.00 zorgt het invallende zonlicht dat de ruimtetemperatuur snel oploopt. De thermostaat start dan de WP en begint de toplaag van de vloer weer te koelen.
Het is dus precies als verwarmen met je WP. Langzaam en constant.
Daarmee hou ik de ruimtetemperatuur op 25-28 graden zonder zonwering.
Maar het is een illusie dat je de ruimtetemperatuur kan verlagen op het moment dat het te warm wordt.
Dan moet je een waterbatterij plaatsen en gekoelde lucht in gaan blazen.
overigens werken radiatoren niet. Ook niet met speedfans. Dus voor de meeste met radiatoren op de slaapkamer is het vergeefse moeite.
Even een opmerking hierop - radiatoren werken niet omdat het koude water meteen naar beneden zakt, en nooit door de hele radiator gaat. Ze zijn specifiek ontworpen om warmte af te geven (warm water blijf hoog in de radiator en dit water zakt over de hele breedte naar beneden). Convectoren (zoals Jaga's), kun je WEL gebruiken om te koelen (dat doe ik hier), fans moet je dan wel hebben. Ik zou zelfs zeggen dat dit beter werkt dan met vloerverwarming omdat je de luchtstroming dus forceert. Het allerbeste werkt koelen met fancoils (en aangepaste leidingen) omdat je dan onder het dauwpunt kan koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@JBtL Klopt. Ik heb nog even zitten denken om bij de verdeler van de radiatoren met kruisleidingen en 3-weg afsluiters de toevoer en retour om te wisselen.
De radiatoren werken dan wel omdat je het water dan van onderen voedt en boven afvoert. Speedfans heb ik al.
Vermoed dat het bij denken blijft. Veel werk en ik weet niet wat er met het vuil in het systeem gaat gebeuren als ik de stroomrichting omkeer.

• VicDHG
Ik overweeg wel om een warmtebatterij bij mijn wtw te installeren. Volgens de fabrikant kan dat ook, maar de installateur durft het nog niet omdat ze dat nog nooit gedaan hebben. Dat zijn ook geen enorme vermogens, maar wel lichte koeling met een geforceerde luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
VicDHG schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:48:
Ik overweeg wel om een warmtebatterij bij mijn wtw te installeren. Volgens de fabrikant kan dat ook, maar de installateur durft het nog niet omdat ze dat nog nooit gedaan hebben. Dat zijn ook geen enorme vermogens, maar wel lichte koeling met een geforceerde luchtstroom.
Reken eens uit wat het koelvermogen van 50 m³/u lucht in je slaapkamer is.
Zet nauwelijks zoden aan de dijk en de investering van leidingen en koelbatterij niet waard.
Kan beter een WP boiler pakken en de afblaaslucht in huis laten blazen. Wisselklep voor de winter en je hebt restwarmte koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:57
[quote]Bart22 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:38:
[...]

Als je het voetpunt op 15 instelt (in plaats van de 20 die je nu hebt) dan volgt deze automatisch de ingestelde temperatuur op de etwist. Als die op 20 staat ingesteld dan wordt je voetpunt dus ook 20 (net als je nu hebt) maar als je hem op bijvoorbeeld 18 zet dan wordt dat ook je voetpunt en daalt dus je stooklijn.

Bart, bedankt voor je reactie. Maar waarom volgt de Elga Ace dan de thermostaat? Hij staat bij mij 100% buiten temperatuur afhankelijk ingesteld en niet 50% WP en 50% thermostaat. Waarom doet de thermostaat ineens mee als ik mijn voetpunt verlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VicDHG schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:48:
Ook voor @Pietje555
Voor WTW-ventilatie is er een eigen topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Dergelijke constructies graag daar bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart22
  • Laatst online: 10-04 21:47
@PureCode
Bart, bedankt voor je reactie. Maar waarom volgt de Elga Ace dan de thermostaat? Hij staat bij mij 100% buiten temperatuur afhankelijk ingesteld en niet 50% WP en 50% thermostaat. Waarom doet de thermostaat ineens mee als ik mijn voetpunt verlaag?
Als je het voetpunt op 20 instelt en volledig WAR stookt dan doet de etwist eigenlijk niks. Immers, de Elga ace bepaalt dan continue de gewenste cv watertemperatuur obv voetpunt 20, hellingshoek en buitentemperatuur. Als je het voetpunt echter op de automatische stand zet (ietwat verwarrend is dat dus 15) dan maak je er een dynamisch voetpunt van dat is gebaseerd op de instelling van de etwist. Draai je de etwist bijvoorbeeld van 21 naar 18 graden dan gaat je voetpunt van 21 naar 18 en daalt dus de gevraagde cv watertemperatuur

[ Voor 11% gewijzigd door Bart22 op 14-02-2025 23:08 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 31 Laatste