Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
@Bart22 Dit is alleen juist al je een voetpunt bij 20 gr kan gebruiken.
Als je de stooklijn bepaald voor welke watertemp je nodig hebt om je huis warm te houden op 10, 0 en -5 gr, dan kun hier een lijn over trekken. Zo kun je de helling en het voetpunt bepalen. Dit is meestal geen 20 gr
Ik heb een vrij vlakke stooklijn en mijn voetpunt ligt op 24 gr.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:29
Pietje555 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:27:
@Bart22 Dit is alleen juist al je een voetpunt bij 20 gr kan gebruiken.
Als je de stooklijn bepaald voor welke watertemp je nodig hebt om je huis warm te houden op 10, 0 en -5 gr, dan kun hier een lijn over trekken. Zo kun je de helling en het voetpunt bepalen. Dit is meestal geen 20 gr
Ik heb een vrij vlakke stooklijn en mijn voetpunt ligt op 24 gr.
Ik volg het niet helemaal meer :?

Is de instelling van het voetpunt wel of niet bepalend voor de werking van de eTwist thermostaat? Of, hoe moet je de boel instellen zodat er iets met het signaal van de thermostaat gedaan wordt?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign de beschrijving van @Bart22 is wat verwarrend. Wat hij bedoelt is met de voetpunt instellingen van 15 graden dat het voetpunt dan automatisch de ingestelde ruimtetemperatuur van de eTwist volgt. Staat eTwist op 20 gr, dan wordt voetpunt ook 20 gr.
Zet je de instelling voor het voetpunt op 24 gr dan wordt de ingestelde ruimtetemperatuur op de eTwist niet meer overgenomen als voetpunt.
De eTwist blijft gewoon werken, het is alleen dan geen referentie voor het voetpunt meer. De invloed van de eTwist op de stooklijn (ruimtecorrectie) staat hier los van

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hohwnl9S5b70n-jGU1E06WSwVmo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cESMUc9DLeeLid7guNrRaAKu.png?f=fotoalbum_large

Hmm iemand hier toch nog de gouden tip qua instellingen?
Verbruik gisteren. warmtepomp draait de meest van de tijd niet, terwijl er die dag wel 25kwh op het net gestoken is.

Liefst zou ik hebben dat de warmtepomp echt wel continu zijn best doet en de ketel pas aanspreekt indien echt nodig. NU draait die eigenlijk continu licht mee

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Nock372 geen kosten instellen op op te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Kosten van elektriciteit op 0 zetten?
Hij zal dan wel nog de gasketel aanspreken als hij er op elektriciteit niet geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Nock372 Nee, ik denk dat je op kosten stuurt. Uitschakelen en lekker de WP laten draaien.
Ofwel HP061 op "geen"
Ik heb nog nooit gezien dat hij onder een COP van 2,5 kwam, dus elektrisch is altijd goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Gisteren avond veranderd. Scheelt voorlopig inderdaad al. Nu nog even kijken om de overwarmtefunctie te activeren met een relais. Zou graag zien dat de elga het water nog meer verwarmt overdag en al zeker als er toch productie is . nAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCw3Uji8j72Yby0JH5ArOXaAEw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RjhR5onMT4CUat8Oz6UnDvZR.png?f=fotoalbum_large

Zijn er bepaalde instellingen in de ketel zelf te doen om het gasverbruik te optimaliseren? Temperatuur, pompsnelheid,…

[ Voor 10% gewijzigd door Nock372 op 17-02-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
De standaard regeling begint er wat te geraken.

Waar ik nog niet aan uit geraak is om er in te slagen dat hij bij overschot aan PV de temperatuur enkele graden voorverwarmt om zo de warmte al te bufferen in de radiatoren, woning en buffervat eer de avond valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6aMR3xO4l_yUp7F3yq1A4aJOrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVFfqdeU4a1vZJXoFHohjicV.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je dat ik momenteel mijn droogcontact (solaredge) aangesloten heb op de BL2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_gfV0J9cbjRaxr46vYbNkqSssg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQIBsmwkAO9x4xMhg9hJc5Ln.jpg?f=fotoalbum_large
Hier kunnen we dan zien dat als ik het relais activeer de status naar gesloten gaat van BL2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGldgMlJ9w_c1uvJXcr9yr3JaqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T48VmJ7ZCxGGcQwBV4xD4ix5.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn de instellingen van de Blokeringscontacten, nu even overdreven met de offset verwarming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAf9zBQbVdFkrQaxn748dHx00Kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLhgHVS68ONkU1oyjzeFsNim.jpg?f=fotoalbum_large
Zonder de geactiveerde relais komt de status op normaal int. instelt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru218vGKXfqECmBVJoE0PjGJGcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WinwCpoVk2JtCEGvCDdgliM.jpg?f=fotoalbum_large
met de relais geactiveerd komt er wel BLInvoersmartgrid als status.

Doch eens temperatuur bereikt gaat de verwarming wel uit.

Iemand nog een tip? het gasverbruik heb ik alvast terug wat omlaag gekregen door het max vermogen van de ketel te gaan beperken.

@harry321 jij gebruikt de functie ook in combinatie met je zonnepanelen las ik? hoe doe jij dit?

[ Voor 3% gewijzigd door Nock372 op 18-02-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben nu bezig met de laatste onderdelen te regelen om de boel aan te (laten) sluiten.

Moet er nu wel of geen terugslagklep (K) in A3 <-> B2 :?

De CV ketel is een Remeha Tzerra M 28c CCS

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sYtXWal.png

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:05:
Ik ben nu bezig met de laatste onderdelen te regelen om de boel aan te (laten) sluiten.

Moet er nu wel of geen terugslagklep (K) in A3 <-> B2 :?

De CV ketel is een Remeha Tzerra M 28c CCS

[Afbeelding]
De toelichting lijkt me duidelijk. Even checken hoe de driewegklep draait.

En dat kun je toch eenvoudig zien?
Even de kap van een ketel (in standby, dus zonder warmtevraag) af, en de warmwaterkraan open draaien. Als de driewegklep dan verdraait staat ie default in de CV-stand.
Maar volgens mij had je dat ook zelf wel kunnen bedenken.

Bij de meeste ketels staat die default in de SWW-stand (dat is bij Nefit blijven hangen, daar doen ze het bij de warmtepompen ook, wat voor veel warmteverlies uit het SWW-vat zorgt... 8)7 ).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:02:
[...]

De toelichting lijkt me duidelijk. Even checken hoe de driewegklep draait.

En dat kun je toch eenvoudig zien?
Even de kap van een ketel (in standby, dus zonder warmtevraag) af, en de warmwaterkraan open draaien. Als de driewegklep dan verdraait staat ie default in de CV-stand.
Maar volgens mij had je dat ook zelf wel kunnen bedenken.

Bij de meeste ketels staat die default in de SWW-stand (dat is bij Nefit blijven hangen, daar doen ze het bij de warmtepompen ook, wat voor veel warmteverlies uit het SWW-vat zorgt... 8)7 ).
Ik heb fysiek ff geen toegang tot de CV, maar ik lees dit in de handleiding van de CV ketel

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9eNpyvW.png

Dus terugslagklep is dan niet nodig.

Bedankt voor je hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Klep is eigenlijk nooit nodig omdat de cv op een openverdeler in de EA is aangesloten. Druk in toevoer en retour is gelijk. Als de 3 weg in cv stand open staat zou er een kans op lichte circulatie kunnen ontstaan door thermische sifon werking. Maar de temperaturen zijn zo laag dat het verwaarloosbaar is.

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqY7xzsE7n_Y-wOK-1rieHZpTWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5OSmHet8SiXCGmRHrbr3NRD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yeHBB4hZPfEl5zy4RP4PSyRYQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ndgymtL9C0OoHC5b3vkfPPv.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen dinsdag zijn de EA6 en de nieuwe gasketel geïnstalleerd :)
Ze moesten wel ff flink passen en meten met het buffervat en het expansievat zodanig dat de wasmachine er ook nog kon staan, maar dat is gelukt.

Hij draait goed en heb inmiddels ook al een beetje de instellingen getweakt. Na de eerste nacht ging ie ineens de EA uitzetten en vol op gas stoken. Had toen even geen tijd om erin te duiken, maar de prijzen voor E en G op realistische waarden zetten hielp meteen. Uit de fabriek staat ie op kosten te optimaliseren en als de gasprijs dan op slechts 77 cent staat dan ja, krijg je dat. Inmiddels in de geavanceerde instellingen wat dingen aangepast en nu doet ie zo'n beetje alles op de EA.

Valt me trouwens wel op dat de eTwist niet heel nauwkeurig is. Deze meet minstens één graad hogere temperatuur dan het daadwerkelijk is.

Edit: zie net dat van de EA buitenunit aan de onderkant soms een druppel naar beneden valt. Dat is gewoon van condens neem ik aan en niet onnormaal toch?

[ Voor 9% gewijzigd door FlowDesign op 20-02-2025 11:32 ]

• Pietje555
FlowDesign schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:10:
[
Valt me trouwens wel op dat de eTwist niet heel nauwkeurig is. Deze meet minstens één graad hogere temperatuur dan het daadwerkelijk is.

Edit: zie net dat van de EA buitenunit aan de onderkant soms een druppel naar beneden valt. Dat is gewoon van condens neem ik aan en niet onnormaal toch?
Waarop baseer je dat de eTwist niet nauwkeurig is? Heb je een geijkte meting?
Als hij 20 gr aan geeft dan kan het 19,7 - 20,2 graden zijn.
Daarnaast kun je de de eTwist herijken, maar meestal is het omdat de muur kouder is dan de ruimte of omdat er trek via de kabelbuis is.
Maar de meting is wel erg nauwkeurig als je de interne meetwaarden uitleest.

Water aan de buiten unit is dat het regen of dat je net een defrost hebt gehad. Is gesmolten ijs.

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-09 18:45
wat mij een beetje vreemd lijkt is dat er een bypass zo dicht bij de cv ketel is geplaats
Tussen aanvoer Cv installatie en retour buffervat, als de bypas bij komt dat gaat er naar mijn idee iets niet lekker lopen
zie het nut van de bypas niet
Of ik moet het verkeerd zien en is het geen bypass

• FlowDesign
minicraft schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:40:
wat mij een beetje vreemd lijkt is dat er een bypass zo dicht bij de cv ketel is geplaats
Tussen aanvoer Cv installatie en retour buffervat, als de bypas bij komt dat gaat er naar mijn idee iets niet lekker lopen
zie het nut van de bypas niet
Of ik moet het verkeerd zien en is het geen bypass
Kun je op de foto omcirkelen wat jij als bypass ziet? :)

• Pietje555
Dat ding met het rode dopje. Een veerbelaste overstort.
Deze doe je meestal aan het eind van je CV systeem, nu krijgt je EA direct warm water in de retour als hij aanspreekt en slaat af op pendelen. Dit kan gebeuren als je radiatoren of vloervelden dichtlopen.
Kan het aanspreken ook voorkomen met PP016, max pomptoerental te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FlowDesign schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:10:
Afgelopen dinsdag zijn de EA6 en de nieuwe gasketel geïnstalleerd :)
Ze moesten wel ff flink passen en meten met het buffervat en het expansievat zodanig dat de wasmachine er ook nog kon staan, maar dat is gelukt.
Grote vraag is of je überhaupt dat buffervat nodig hebt... Deze pinned post gelezen? Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
Ja. Het water kan immers nergens anders vandaan komen. Je buitenunit is op geen enkele manier op een waterleiding aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 20-02-2025 17:49 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-09 18:45
Hier een voorbeeld over een onnodige bypass

https://youtu.be/fGwAByxJCS4?si=RnqAYjMGG0iZ1IdM

• FlowDesign
Pietje555 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:19:
Dat ding met het rode dopje. Een veerbelaste overstort.
Deze doe je meestal aan het eind van je CV systeem, nu krijgt je EA direct warm water in de retour als hij aanspreekt en slaat af op pendelen. Dit kan gebeuren als je radiatoren of vloervelden dichtlopen.
Kan het aanspreken ook voorkomen met PP016, max pomptoerental te beperken.
Die veerbelaste overstort zit als bypass nu precies tussen de aanvoer en retour van de buizen die naar de radiatoren gaan, waarbij deze overstort indd ook op de aanvoer vanuit de binnenunit van de EA zit en de andere kant van de bypass op de retour welke via het buffervat terug naar de binnenunit loopt.

Zolang die overstort dicht blijft is er natuurlijk niks aan de hand, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt wanneer de overstort open zou gaan? Waarvoor dient zo'n bypass en overstort überhaupt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-SUOjWPAyDGYdjsSuPPGjWIg6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzxKFcuQb7TsKd0X4BQOAEYw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8NT7nrfu5FcHuX7KgXP1EmNqsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCPsLdGBUg8G7dFZOYaiBfAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign als je thermostaat kranen op je radiatoren hebt kunnen deze dicht lopen. Aangezien de EA altijd het debiet gelijk wil houden gaat de pomp steeds harder draaien. Hierdoot loopt de druk op in de leidingen. De EA kan ongeveer 0,9 bar geven en dit is genoeg om de thermostaatkleppen open te drukken. Dit geeft veel geluidklachten. Als het niet lukt de kleppen open te drukken heb je geen flow meer en draait je pomp stuk.
Overstort moet ongeveer op 0,5 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 16:48
Sinds een maand hebben wij de Elga ace all-in-one 4kw draaien.
Lijkt tot dusver ruim voldoende voor onze woning, afgelopen dagen van -5,5 hebben we geen gas nodig gehad voor verwarmen. Echter nu het warmer begint te worden lijkt hij nogal te pendelen.

Is dit normaal gedrag of valt hier nog wat aan te tunen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXrRWkgy29XlRBvo_Jl4rccNJ7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XSd67cvm4edsLLf3slt6pczk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
manmetdehamer schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:33:
Lijkt tot dusver ruim voldoende voor onze woning, afgelopen dagen van -5,5 hebben we geen gas nodig gehad voor verwarmen. Echter nu het warmer begint te worden lijkt hij nogal te pendelen.

[Afbeelding]
Mijn vermoeden, maar don't shoot me if i'm wrong dat dit inderdaad pendel gedraag is.
Ik vermoed een redelijk geïsoleerde woning? zit er een buffervat om het watervolume te verhogen.

Hier ook 2 dagen zonder gasverbruik nu. is natuurlijk wel al warmer. Maar draait hier wel met buffervat steeds een eindje voor hij daadwerkelijk uitgaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akVsgtI-jWj2n-5Uy9mppeGgpgo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cVdnI5z6EGrt1xlsTIZfy5wD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXrn9kUDNyuP7Fci9wPqJnUPVt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGwKDLpvbkvV8d8WzRgF4jaO.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons ook maar dan met een EA6.

Vraagje trouwens, weet iemand wat voor CP780 het verschil is tussen 'Automatisch' versus 'Buiten&ruimte gebaseerd'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:46:
[...]

[Afbeelding]

Bij ons ook maar dan met een EA6.

Vraagje trouwens, weet iemand wat voor CP780 het verschil is tussen 'Automatisch' versus 'Buiten&ruimte gebaseerd'?
Volgens mij is het zo dat automatisch bij een aangesloten buiten sensor kiest voor war stoken, maar nooit de combinatie war+ ruimte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]
@manmetdehamer @FlowDesign
Volgens mij komt dat door een te laag voetpunt van de stooklijn. Zag het bij mijn ouders ook. Je vraagt dan een te lage Ta van je warmtepomp, met die Ta kan ie het minimumvermogen niet kwijt in je afgiftesysteem, waardoor je unit gaat pendelen. Stooklijn aanpassen (voetpunt omhoog en helling juist wat lager, zodat je een vlakkere lijn creëert) en het is opgelost.
De regeling van de Elga Ace vind ik prachtig (ik denk mooier dan die van mijn Mitsubishi), maar dit deel is een zwak puntje.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
SebastiaanPs schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:43:
[...]

@manmetdehamer @FlowDesign
Volgens mij komt dat door een te laag voetpunt van de stooklijn. Zag het bij mijn ouders ook. Je vraagt dan een te lage Ta van je warmtepomp, met die Ta kan ie het minimumvermogen niet kwijt in je afgiftesysteem, waardoor je unit gaat pendelen. Stooklijn aanpassen (voetpunt omhoog en helling juist wat lager, zodat je een vlakkere lijn creëert) en het is opgelost.
De regeling van de Elga Ace vind ik prachtig (ik denk mooier dan die van mijn Mitsubishi), maar dit deel is een zwak puntje.
Thanks, zal eens wat uitproberen :)

Welke setting kun je icm jouw advies het beste kiezen voor CP780?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FlowDesign schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Thanks, zal eens wat uitproberen :)

Welke setting kun je icm jouw advies het beste kiezen voor CP780?
CP780 is de regelstrategie (ik noem het even voor de rest die het net als ik misschien niet uit het hoofd weet).
Volgens mij draaien velen (en ook mijn ouders) heel goed met “Buiten & Ruimtetemperatuur gebaseerd” (icm eTwist).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ik heb trouwens de Remeha Home integratie op m'n Home Assistant draaien, maar de aanvoertemperatuur die aan de linkerkant op het scherm van de binnenunit staat vind ik niet terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
SebastiaanPs schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:47:
[...]

CP780 is de regelstrategie (ik noem het even voor de rest die het net als ik misschien niet uit het hoofd weet).
Volgens mij draaien velen (en ook mijn ouders) heel goed met “Buiten & Ruimtetemperatuur gebaseerd” (icm eTwist).
Heb voetpunt nu op 20 gezet ipv 15.
Stooklijn van 1.5 terug naar 1.2.
CP780 op Buiten&Ruimte.

Adhv wat er in de handleiding staat en met voetpunt dus niet op 15, wat doet dat dan met de kamerrichttemperatuur (oftewel wat doet het dan met de temperatuur ingesteld op de eTwist)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:28

[Afbeelding]
logisch met dit weer. Anders zou je als dat kan op gewenste (thermostaat) kamertemperatuur moeten instellen dat de wp de temperatuur een graad boven gewenst maakt en dan pas weer aan moet gaan als het 1 graad onder de gewenste/gestelde temperatuur komt.
Maar onze gasketel ging vandaag ook aan en uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FlowDesign schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:13:
[...]

Heb voetpunt nu op 20 gezet ipv 15.
Stooklijn van 1.5 terug naar 1.2.
CP780 op Buiten&Ruimte.

Adhv wat er in de handleiding staat en met voetpunt dus niet op 15, wat doet dat dan met de kamerrichttemperatuur (oftewel wat doet het dan met de temperatuur ingesteld op de eTwist)?
Het Tbinnen setpoint bepaal jij met de thermostaat.
Het voetpunt en de helling (dus de stooklijn) wordt samen met de ruimte-invloed gebruikt om de CV watertemperatuur te bepalen.
Of begrijp ik je vraag niet goed?

Afgelopen jaar heeft @NAVTAC een mooi bestand gemaakt waarmee je je stooklijn kan visualiseren, wel nuttig denk ik om de afstelling van voetpunt en helling samen te optimaliseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
Op de eTwist kun je de stooklijn het makkelijks instellen. Geeft meteen grafisch weer in een grafiek.
Onder instellingen-installateur-stooklijn.

Overigens heeft 20 gr geen zin. Staat hij op 15 dan pakt de EA de ingestelde binnentemperatuur en staat hij effectief op 20 gr. Je hebt dus alleen van automatisch op hand gezet. Je moet hem dus boven de 20 zetten wil het effect hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga vandaag de Elga bij mijn broertje in bedrijf nemen, als het goed is zijn de nu de koelleidingen + CV leidingen aan het monteren, dan vanmiddag de boel instellen en afstellen.

De laatste was alweer 3 jaar geleden dus ff opnieuw de boekjes in.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 22-02-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 22:59

[Afbeelding]
Dit is geen pendel gedrag. Je kunt het aantal aan en uitschakelingen wellicht nog wat verbeteren maar zolang het aantal aan/uit schakelingen niet richting de 3 per uur gaat is het keurig binnen de gebruiks normen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik noem dat wel pendelen en niet gewenst, ik denk te weinig afgifte door te lage ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZ4iu2O9nJxz6OB7P0cf2j6DnxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ps8ykqRXEiv6h7KZWoq88mF.jpg?f=fotoalbum_large

Van 3 uur vannacht tot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:27:
Op de eTwist kun je de stooklijn het makkelijks instellen. Geeft meteen grafisch weer in een grafiek.
Onder instellingen-installateur-stooklijn.

Overigens heeft 20 gr geen zin. Staat hij op 15 dan pakt de EA de ingestelde binnentemperatuur en staat hij effectief op 20 gr. Je hebt dus alleen van automatisch op hand gezet. Je moet hem dus boven de 20 zetten wil het effect hebben
Thanks, effectief zet je daarmee het voetpunt dus vast.
Maar doet ie dan nog wel iets met de temperatuur die je op de eTwist instelt als gewenste kamertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:33:
[...]

Het Tbinnen setpoint bepaal jij met de thermostaat.
Het voetpunt en de helling (dus de stooklijn) wordt samen met de ruimte-invloed gebruikt om de CV watertemperatuur te bepalen.
Of begrijp ik je vraag niet goed?

Afgelopen jaar heeft @NAVTAC een mooi bestand gemaakt waarmee je je stooklijn kan visualiseren, wel nuttig denk ik om de afstelling van voetpunt en helling samen te optimaliseren.
Thanks. Ik moet me ff beter gaan verdiepen in de werking van de stooklijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FlowDesign schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Thanks, effectief zet je daarmee het voetpunt dus vast.
Maar doet ie dan nog wel iets met de temperatuur die je op de eTwist instelt als gewenste kamertemperatuur?
Ja tuurlijk!
Je verwarmt dan gewoon naar die gewenste temperatuur.
Nogmaals: het voetpunt en de helling bepalen alleen met welke CV watertemperatuur je dat doet.

Overigens is zo’n aantal van ~ 7 starts in de nacht niet vreselijk hoor. De compressor kan als het goed is tienduizenden starts aan. Hier en bij mijn ouders in huis heb ik de warmtepomp zo ingesteld dat deze wat minder vaak start, ter optimalisatie van de COP en levensduur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:18:
[...]

Overigens is zo’n aantal van ~ 7 starts in de nacht niet vreselijk hoor. De compressor kan als het goed is tienduizenden starts aan. Hier en bij mijn ouders in huis heb ik de warmtepomp zo ingesteld dat deze wat minder vaak start, ter optimalisatie van de COP en levensduur.
@FlowDesign De start/stops in de nacht is waarschijnlijk omdat je nachtverlaging gebruikt en je voetpunt voor de nacht nog op 15 staat. Daarmee gaat je stooklijn naar beneden en ook je afgifte. Als de EA dan start kan hij zijn minimale warmte (ongeveer 2,5 kW) niet kwijt.
Je hebt 2 stooklijnen, Comfort en Nacht met ieder een eigen voetpunt (maar wel een zelfde helling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:18:
[...]

Ja tuurlijk!
Je verwarmt dan gewoon naar die gewenste temperatuur.
Nogmaals: het voetpunt en de helling bepalen alleen met welke CV watertemperatuur je dat doet.

Ik denk dat wat het verwarrend maakt die 15 graden voetpunt is die in de handleiding staat. Maar nu snap ik hoe het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:58:
[...]

@FlowDesign De start/stops in de nacht is waarschijnlijk omdat je nachtverlaging gebruikt en je voetpunt voor de nacht nog op 15 staat. Daarmee gaat je stooklijn naar beneden en ook je afgifte. Als de EA dan start kan hij zijn minimale warmte (ongeveer 2,5 kW) niet kwijt.
Je hebt 2 stooklijnen, Comfort en Nacht met ieder een eigen voetpunt (maar wel een zelfde helling)
Gebruik indd nachtstand.
Dus als ik het voetpunt hoger zet, kan de EA z'n warmtevermogen beter kwijt en zal hij minder vaak afslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
FlowDesign schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:10:
[...]

Gebruik indd nachtstand.
Dus als ik het voetpunt hoger zet, kan de EA z'n warmtevermogen beter kwijt en zal hij minder vaak afslaan?
Het is altijd lastig te bepalen hoe een installatie/huis reageert. Kwestie van gewoon proberen.
De EA houdt in iedergeval niet van wijzigingen. Ik heb nachtverlaging geprobeerd maar dat is geen succes.
Het vermogen is gewoon te klein en dit zorgt voor een onrustige regeling en veel defrosts als hij de temperatuur moet opvoeren. Kan eventueel door even gas in te schakelen, maar dat is niet waar ik op stuur.
Met vloerverwarming heeft het ook geen zin om nachtverlaging toe te passen. Is veel te traag.
De Etwist stuurt de watertemperatuur ook omhoog als het hem te lang duurt om de gewenste temperatuur te krijgen, dus niet alleen op ruimtecorrectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Grolsch schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:24:
Ik noem dat wel pendelen en niet gewenst, ik denk te weinig afgifte door te lage ta?
Ja ik denk het heb het voetpunt al die tijd op 15 graden gehad. Maar misschien moet ik het toch wat omhoog gaan schroeven. Zal de installateur nog eens vragen om te komen kijken. Het lijkt ook dat nu met de warme dagen de pomp harder draait waardoor de radiatoren fluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manmetdehamer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Ja ik denk het heb het voetpunt al die tijd op 15 graden gehad. Maar misschien moet ik het toch wat omhoog gaan schroeven. Zal de installateur nog eens vragen om te komen kijken. Het lijkt ook dat nu met de warme dagen de pomp harder draait waardoor de radiatoren fluiten
Ik dacht dat de Elga een fixed pomp vermogen heeft, instelbaar als %?
Zou ook onlogisch zijn als hij bij lager vermogen (want warmer buiten) juist harder gaat draaien.

Wat voor kranen heb je op je radiatoren? Thermostaatkranen? Zit daar niet het probleem? Weinig warmtevraag waardoor er maar weinig radiatorkranen open gaan?
Ikzelf heb simpele radiatorkranen geplaatst, zonder thermostaat. Dan heb je dat effect niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Ik dacht dat de Elga een fixed pomp vermogen heeft, instelbaar als %?
Zou ook onlogisch zijn als hij bij lager vermogen (want warmer buiten) juist harder gaat draaien.

Wat voor kranen heb je op je radiatoren? Thermostaatkranen? Zit daar niet het probleem? Weinig warmtevraag waardoor er maar weinig radiatorkranen open gaan?
Ikzelf heb simpele radiatorkranen geplaatst, zonder thermostaat. Dan heb je dat effect niet.
Er zitten inderdaad wel thermostaat kranen op, die denk ik grotendeels dicht zullen staan vanwege de temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manmetdehamer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:08:
[...]

Er zitten inderdaad wel thermostaat kranen op, die denk ik grotendeels dicht zullen staan vanwege de temperatuur
Ter overweging: ik heb deze kranen. Ik dacht iets van €5 per stuk. Kan je heel simpel zelf vervangen, mocht je dat willen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbkMU6qNnzTSGvWBRF2hYMtiN5I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/9UrUsl2LU0lUpRHZAJ6vySEt.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:14:
[...]

Ter overweging: ik heb deze kranen. Ik dacht iets van €5 per stuk. Kan je heel simpel zelf vervangen, mocht je dat willen.
[Afbeelding]
Die zien er opzich wel mooi uit, maar ik verwacht niet dat deze het verschil zullen maken in onze situatie. We hebben boven radiatoren in de badkamer en op zolder staan die helemaal open maar op de slaapkamers hebben we ze op stand twee staan rond de 18 graden. Beneden hebben we vloerverwarming met een meng verdeler misschien dat daar dit gedrag door ontstaat

Nu heb ik het voetpunt van de stooklijn naar 25graden gezet en dan lijkt hij wel een stuk langer en op hoger vermogen te draaien

[ Voor 7% gewijzigd door manmetdehamer op 22-02-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU90NxR3_PE_uRk7SRSZaWUUa8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkmeSrMu4aDEJJGPzr7J1KE9.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook voetpunt op 25 gezet vanmiddag rond 12:30u, maar nachtstand heeft ook invloed dus even afwachten wat ie komende nacht gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:38:
[Afbeelding]

Hier ook voetpunt op 25 gezet vanmiddag rond 12:30u, maar nachtstand heeft ook invloed dus even afwachten wat ie komende nacht gaat doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDn-yv77bLnk3UPuE6MU2cbc18c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDD7ZQlKKIAEHrl38kJDX3NL.png?f=fotoalbum_large

Lijkt hier al een aardig verschil te zijn, denk inderdaad dat hij z’n minimale vermogen niet kwijt kon met die lage temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
manmetdehamer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:36:
[...]

Die zien er opzich wel mooi uit, maar ik verwacht niet dat deze het verschil zullen maken in onze situatie. We hebben boven radiatoren in de badkamer en op zolder staan die helemaal open maar op de slaapkamers hebben we ze op stand twee staan rond de 18 graden. Beneden hebben we vloerverwarming met een meng verdeler misschien dat daar dit gedrag door ontstaat
Mengverdeler heeft geen enkele invloed. Dit is een open verbinding tussen toevoer/retour.
Ook thermostaatkranen die helemaal open staan gaan knijpen als het warm genoeg is.
De EA heeft geen vast pompvermogen, maar een vast debiet. Wordt de weerstand hoger dan gaat de pomp harder draaien om toch het debiet te halen. Hierdoor loopt de druk op en krijg je meer geluid.
Zet slaapkamers maar eens open en het geluid is weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:09:
Ik ga vandaag de Elga bij mijn broertje in bedrijf nemen, als het goed is zijn de nu de koelleidingen + CV leidingen aan het monteren, dan vanmiddag de boel instellen en afstellen.

De laatste was alweer 3 jaar geleden dus ff opnieuw de boekjes in.
En de installatie is gelukt, deze keer met de Remeha Smart Start app via Bluetooth.
Daar kun je het meeste instellen, maar lang niet alle parameters :?

Ik meende mij ook te herinneren dat ik in de thermostaat app van Remeha vroeger meer kon instellen dan tegenwoordig, klopt dit :?

Zo kon ik vroeger ook de aanvoertemperatuur zien in de app, dat zie ik nu ook niet terug.

Maar verder mooi verlopen en het werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Grolsch schreef op zondag 23 februari 2025 @ 07:34:
[...]

En de installatie is gelukt, deze keer met de Remeha Smart Start app via Bluetooth.
Daar kun je het meeste instellen, maar lang niet alle parameters :?

Ik meende mij ook te herinneren dat ik in de thermostaat app van Remeha vroeger meer kon instellen dan tegenwoordig, klopt dit :?

Zo kon ik vroeger ook de aanvoertemperatuur zien in de app, dat zie ik nu ook niet terug.

Maar verder mooi verlopen en het werkt goed.
Die aanvoertemperatuur zie ik ook niet in de app, alleen maar op het scherm van de binnenunit.
In de home assistant integratie kan ik 'm ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLg3ALmjFAPcy8iZ3Jdo_nD7Ac0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAVQMTpxv8I6mKeXjGdYc0ui.jpg?f=fotoalbum_large

Met nachtverlaging afgelopen nacht slechts 4 herstarts gehad (de eerste tel ik niet mee omdat daar de ingestelde kamertemperatuur volgens mijn schema van 21 terug naar 20 graden gaat).

Tov een nacht eerder is dat een halvering van het aantal herstarts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ik denk overigens dat de meeste installateurs de meeste instellingen op fabrieksinstellingen zullen laten staan?
Dus in elk huishouden met een warmtepomp waar iemand woont die zich niet erin verdiept zoals wij, gaat er een heleboel efficiëntie verloren zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Die aanvoertemperatuur zie ik ook niet in de app, alleen maar op het scherm van de binnenunit.
In de home assistant integratie kan ik 'm ook niet vinden.
Dat ziet er al een stuk beter uit. Ik had hem bij ons tegelijk aangepast naar war+ruimte maar dat gaf dezelfde uitkomst als de lagere stooklijn.

Als het goed is komt morgen de installateur het e.a even nalopen ben benieuwd of hij nog ideeën heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
manmetdehamer schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:35:
[...]

Dat ziet er al een stuk beter uit. Ik had hem bij ons tegelijk aangepast naar war+ruimte maar dat gaf dezelfde uitkomst als de lagere stooklijn.

Als het goed is komt morgen de installateur het e.a even nalopen ben benieuwd of hij nog ideeën heeft
Nu overdag tussen 12u en 15u is ie 4 x gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FlowDesign schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Nu overdag tussen 12u en 15u is ie 4 x gestopt.
Twee mogelijke redenen:
1. Voetpunt stooklijn staat nog te laag, waardoor je Ta overdag bij hogere buitentemperaturen te laag is en je WP (een beetje) gaat pendelen.
2. Je hebt thermostaatkranen (ik las dat je alleen radiatoren hebt) en deze waren aan het knijpen omdat er met de zoninstraling weinig warmtevraag was.

Of beide redenen samen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
SebastiaanPs schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Twee mogelijke redenen:
1. Voetpunt stooklijn staat nog te laag, waardoor je Ta overdag bij hogere buitentemperaturen te laag is en je WP (een beetje) gaat pendelen.
2. Je hebt thermostaatkranen (ik las dat je alleen radiatoren hebt) en deze waren aan het knijpen omdat er met de zoninstraling weinig warmtevraag was.

Of beide redenen samen :)
Ik heb gewoon ouderwetse normale kranen erop zitten uit 1988 8)

Maar indd, voetpunt kan mss nog iets hoger dan 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FlowDesign schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:28:
[...]

Ik heb gewoon ouderwetse normale kranen erop zitten uit 1988 8)

Maar indd, voetpunt kan mss nog iets hoger dan 25.
Kijk dat is op zich goed nieuws (vind ik :) )
Van die kranen. Maakt het waterzijdig en stabiel regelen van je systeem makkelijker.

Let op met het ophogen van het voetpunt zou ik wel aanraden om de helling te verlagen. Je krijgt dan een vrij vlakke stooklijn.
Dat heb ik bij mijn ouders ook zo ingesteld.

Ik meen dat @Pietje555 ook een vrij vlakke stooklijn heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Ik volg dit topic nu al een lange tijd en heb aantal weken ook wat post geplaatst om mijn EA goed in te stellen omdat deze geplaatst is sinds zomer vorig jaar. Maar op een gegeven moment heb ik wel mijn ideale instelling gevonden waar ik geen omkijken meer naar heb.

Wat ik wel denk (mijn mening) lijkt het af en toe dat we veels te ver aan het tweaken zijn aan onze EA. Zover dat we instellingen voor de nacht goed hebben staan en dat je de dag erna weer helemaal opnieuw kan beginnen.

Van de CV ketel verander je ook niet iedere keer de instellingen. Niet heel goed voorbeeld maar jullie snappen me wel. Leuk als je afgelopen nacht de perfecte instelling hebt gevonden, maar de volgende nacht is het 2 graden warmer/kouder, windrichting is anders etc etc en je kan weer opnieuw beginnen.

Ieder huis is anders en het weer is elke dag anders. Dus ga voor instellingen die het gemiddelde weer aankan. Maar zo denk ik erover.

Het lijkt mij dat je een stabiel mogelijk systeem wil hebben, zodat je er geen omkijken meer hebt ernaar.

Hieronder zie je mijn verbruik bij constant 20 graden (is wel totaal verbruik, maar als je weet wat je gewone verbruik is, dan weet je ook ongeveer wat de EA verbruikt). ‘‘s nachts is het bij mij gewoon stabiel zonder hoge pieken en dalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5BDnhORCljAXPvtc0rzXtwci_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nm8vlxG7dpEV6EOwVrFyjpYx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUA-hNxwbx5YGtptxCLgrqgm64Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbJhuKakwEKiqgw9WBKbonVy.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals, vind het fantastisch om te lezen allemaal en ervan te leren, maar soms denk ik ook gaan we ons doel niet voorbij? Het lijkt mij dat je instellingen wil hebben die altijd werkt. Dag en nacht en boven 0 graden tot aantal graden onder 0. En niet dat je bij elk weerbeeld je instellingen moet aanpassen om een paar cent te besparen. Wat denken jullie?

[ Voor 17% gewijzigd door aVo0m. op 24-02-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
aVo0m. schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:42:
Beste allemaal,

Ik volg dit topic nu al een lange tijd en heb aantal weken ook wat dingen geplaatst. De laatste 30 berichten begrijp ik niks van 😅 moet ik beter inlezen denk ik.

Wat ik wel denk (mijn mening) lijkt het af en toe dat we veels te ver aan het tweaken zijn aan onze EA. Zover dat we instellingen voor de nacht goed hebben staan en dat je voor overdag weer helemaal opnieuw kan beginnen, waardoor je de nacht weer opnieuw moet instellen etc.

Het lijkt mij dat je een stabiel mogelijk systeem wil hebben, zodat je er geen omkijken meer hebt ernaar.

Hieronder zie je mijn verbruik bij constant 20 graden (is wel totaal verbruik, maar als je weet wat je gewone verbruik is, dan weet je ook ongeveer wat de EA verbruikt). ‘‘s nachts is het bij mij gewoon stabiel zonder hoge pieken en dalen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn we niet een beetje aan het doorslaan? En wat bespaar je nu erop? Paar cent?

Nogmaals, vind het fantastisch om te lezen allemaal en ervan te leren, maar soms denk ik ook gaan we ons doel niet voorbij? Het lijkt mij dat je instellingen wil hebben die altijd werkt. Dag en nacht en boven 0 graden tot aantal graden onder 0. En niet dat je bij elk weerbeeld je instellingen moet aanpassen om een paar cent te besparen.
Welkom op "Tweakers" :Y) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Hahaha ik snap je punt hoor, maar je hebt tweaken en tweaken. Je wil je EA tweaken zodat deze zo efficiënt en zuinig mogelijk verbruikt/werkt. Maar als je zover gaat dat je instellingen iedere dag/week niet meer klopt, dan ga je voor mijn gevoel het doel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aVo0m. schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:42:
Het lijkt mij dat je instellingen wil hebben die altijd werkt. Dag en nacht en boven 0 graden tot aantal graden onder 0. En niet dat je bij elk weerbeeld je instellingen moet aanpassen om een paar cent te besparen. Wat denken jullie?
Volgens mij beweert hier ook niemand dat je elke dag of nacht iets moet veranderen?
Je probeert geleidelijk aan naar de optimale instelling voor jouw huis te komen. Je verandert een klein beetje, observeert een tijdje en kijkt of het goed genoeg is.
Klinkt alsof jij dat zelf ook hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
SebastiaanPs schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Volgens mij beweert hier ook niemand dat je elke dag of nacht iets moet veranderen?
Je probeert geleidelijk aan naar de optimale instelling voor jouw huis te komen. Je verandert een klein beetje, observeert een tijdje en kijkt of het goed genoeg is.
Klinkt alsof jij dat zelf ook hebt gedaan?
Ik zeg ook niet dat iemand dat beweert hoor, begrijp mij goed. Maar heb dat gevoel. Tuurlijk heb ik ook wat aanpassingen gedaan, maar langer dan paar uurtjes heb ik er niet aan gerommeld. Heb een aantal belangrijke instellingen voorbij zien komen in dit topic en heb dat toegepast en dat is dan ook en het werkt. Van mijn maandbedrag van 155 euro(gas en elektriciteit) bespaar ik nu sinds oktober 100 euro per maand ongeveer. Dus ik weet dat dit dan ook wel ongeveer de max is van mijn systeem. Of ik moet naar volledige warmtepomp overstappen, maar ook dan zal ik niet veel besparen i.v.m. elektriciteit en de winter wekt mijn 7 zonnepanelen niet genoeg op om die elektriciteit te dekken.

Maar het is absoluut geen kritiek hoor en ga vooral door met posten, want ik lees ze graag! 😁 maar het was gewoon mijn gevoel wat ik even wilde delen. Niet dat ik gelijk heb. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@aVo0m. Probleem met de EA is eigenlijk dat hij voor iedereen net te klein is en Nederland betreft klimaat niet heel geschikt voor een zwaar belaste WP is. Daarnaast is het hybride natuurlijk hinken op 2 benen.
Hoofdoel is natuurlijk dat het voldoende warm in huis.
Maar daarnaast zijn nog vele andere factoren die bepalen wanneer je tevreden bent met je systeem.
Ik heb bv 38 PV panelen liggen. Ik gebruik zoveel mogelijk de WP en geen gas, ook al is dit soms wat minder efficient door de vele defrosts.
Ik heb beneden ouderwetse vloerverwarming met 18 mm slangen en mengverdeler. Daarnaast heb ik een grote WTW welke de verwarming van de bovenverdieping grotendeels voor zijn rekening neemt.
Door heel scherp in te regelen en veel aanpassingen te doen ben ik er achter gekomen dat ik een woonboerderij uit 1914 (2000 gerenoveerd) en een inhoud van 1200 m³ met een 6 kW warmtepomp warm kan houden op 20 graden.
Ik heb er 2 seizoenen over gedaan.
Het had ook gewoon met de fabriekinstellingen gekund, maar dan had het vaak te warm, inefficient en veel hogere kosten geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:03
goede dag,

ik zit vaker op dit forum en vraag me af hoe tevreden jullie zijn met de Elga ? Ik zelf woon in een huis uit 2003 met vloerverwarming op 2 etages. 3 jaar geleden waren wij erg aan het twijfelen of een elga 4KW of 6KW (full electric was toen nog 10K en meer to much), achteraf gezien had ik voor de 6 KW moeten kiezen maar het advies van 3 verschillende expert was de 4KW. ik zie namelijk bij koud weer dat de Elga vanaf 0 grade het niet haalt waardoor die op gas overspringt. (wat ook te bedoeling is)
Bij 6KW zou ik in theorie zeker nog tot -5 kunnen verwarmen op de Elga.

ik zit namelijk nu erover na te denken om de elga te verkopen en hiervoor een Quatt of WeHeat ...... te kopen om volledig van het gas af te zijn.

of zouden jullie de Elga 3 of 4 jaar laten lopen? CV ketel is op dit momet 10 jaar oud en zal denk ik nog 4 a 5 jaar zeker meegaan. (waarbij we de laatste 2 jaar forse kosten hebben gehad aan de CV ketel na reparaties)

Buurman heeft Daikin 4Kw die heeft bij -5 nog genoeg power om het huis warm te houden hoe kan dat?

alvast bedankt voor de input

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@bjornricardo33 Een EA4 heeft geen 4 kW bij lage temperaturen maar slechts zo'n 3 kW, zie de gepinde posts voorin dit topic.
En verder presteert een EA (zowel 4 als 6) vrij slecht bij defrostweer, omdat het vermogen na een defrost zo langzaam weer wordt opgebouwd. Dat geeft nog meer verlies aan verwarmingscapaciteit dan je bij andere warmtepompen hebt.
Verder is het denk ik nog steeds één van de beste, zo niet dé beste hybride WP op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@bjornricardo33 vergeet niet dat je bij een all electric ook nog een warmtapwater oplossing moet hebben. Kun je een boiler van 200 l kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Pietje555 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:27:
@bjornricardo33 vergeet niet dat je bij een all electric ook nog een warmtapwater oplossing moet hebben. Kun je een boiler van 200 l kwijt?
Ja is mogelijk. Op de zolder waar de cv staat heb ik nog plaats zie foto. Kast wat je ziet kan gewoon in de grote ruimte ernaast staan.

Enige probleem is dat ik geen buiten unit wil die in de tuin staat. Op de garage is plaats maar ik heb geen idee of gewicht een probleem is? Elga is geen probleem kwa gewicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sME3ylHWwSJd75S5WRVSEYxapnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWfBjSaHsugCeSft4FhomFnM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlL8dpBNO-syzbDMzoPUqkfislA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rr0Gzir7zE2f4xoDXMMXAEFb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2U_Q17dKTXz371TxHWkzqI6JP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOxl43PvFAWCyEjAp6Y09QKT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door bjornricardo33 op 24-02-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 20:15
Andrehj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:09:
@bjornricardo33 Een EA4 heeft geen 4 kW bij lage temperaturen maar slechts zo'n 3 kW, zie de gepinde posts voorin dit topic.
En verder presteert een EA (zowel 4 als 6) vrij slecht bij defrostweer, omdat het vermogen na een defrost zo langzaam weer wordt opgebouwd. Dat geeft nog meer verlies aan verwarmingscapaciteit dan je bij andere warmtepompen hebt.
Verder is het denk ik nog steeds één van de beste, zo niet dé beste hybride WP op de markt.
Kan je beste iets beter definiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@bjornricardo33 en hoe krijg zo'n grote bouler op zolder?
Zonder WTW red je het waarschijnlijk niet met een 4 kW all electric.

Even off topic
Wie heeft je ontspanningsleiding van het riool zo gemonteerd? Wasmachine met T stuk is niet slim. Vuil water stroomt beide kanten op waardoor je verstopping kan krijgen. Stromend aansluiten.
Ontspanningleiding ontstaat veel condens in. Dit blijft nu in het Y stuk staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
Er zijn ook ea monoblock met 4,6 of 8kw. Heb de 6kw sinds oktober en gebruik nu ca. 3m3 gas per maand maar bij echt vriezen zal deze het nog wel niet all electric kunnen. Alleen radiatoren in het huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornricardo33
[quote]Pietje555 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:30:
@bjornricardo33 en hoe krijg zo'n grote bouler op zolder?
Zonder WTW red je het waarschijnlijk niet met een 4 kW all electric.

[/Quot

Enige manier is via de 2 vaste trappen die redelijk breed zijn wel. Verdieping zijn uit beton dus gewicht is geen issue.
Wasmachine is breder dan de boiler plus hoogte is ook ook probleem.

Alleen het gewicht :) met ophoog dragen. Plus kan beton dit gewicht wel aan op 1m2?

Garage is ook plaats maar dan word aansluiten op leidingen wel een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
aVo0m. schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Hahaha ik snap je punt hoor, maar je hebt tweaken en tweaken. Je wil je EA tweaken zodat deze zo efficiënt en zuinig mogelijk verbruikt/werkt. Maar als je zover gaat dat je instellingen iedere dag/week niet meer klopt, dan ga je voor mijn gevoel het doel voorbij.
@manmetdehamer en ik hebben onze warmtepomp pas net, dus wij zijn pas net begonnen aan het zoeken naar de juiste instellingen voor onze woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
Bij ons is gisteren de installateur geweest, hij heeft de minimale pompsnelheid van 50 naar 25 procent gezet wat iets verbetering lijkt te geven.
Daarnaast heb ik de regeling gisteren avond omgezet naar ruimte regeling. Het beeld van afgelopen nacht is een stuk rustiger, ik ben benieuwd hoe dat de komende dagen gaat zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AC27z5brKdQ1JJpIt3ucr-1HlMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7CL7d01v20we6bVWkpq10mR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
manmetdehamer schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:37:
Bij ons is gisteren de installateur geweest, hij heeft de minimale pompsnelheid van 50 naar 25 procent gezet wat iets verbetering lijkt te geven.
Daarnaast heb ik de regeling gisteren avond omgezet naar ruimte regeling. Het beeld van afgelopen nacht is een stuk rustiger, ik ben benieuwd hoe dat de komende dagen gaat zijn[Afbeelding]
Ik denk eerlijk gezegd dat het vooral rustiger is omdat het afgelopen nacht kouder was. Heb bij mij namelijk niks aangepast en had heel de nacht slechts 1 stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:34:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat het vooral rustiger is omdat het afgelopen nacht kouder was. Heb bij mij namelijk niks aangepast en had heel de nacht slechts 1 stop.
Mm dat zou jammer zijn, ik heb hem als test terug gezet naar war en dan stopt hij meteen weer snel.
Ik kijk het even een paar dagen aan en anders mag de installateur weer komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonne Haerdt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-07 17:57
Andrehj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:09:
Ik neem aan dat het hier over EA split units gaat. Mijn 6 KW EA Monoblock is na een defrost binnen ca. 5 minuten weer terug op de gevraagde (benodigde) water temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonne Haerdt schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:31:
Ik neem aan dat het hier over EA split units gaat. Mijn 6 KW EA Monoblock is na een defrost binnen ca. 5 minuten weer terug op de gevraagde (benodigde) water temperatuur.
Het probleem wordt hier uitgelegd:
Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen" en
Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Heb jij ook grafieken van de stroomopname op koude dagen van jouw monoblock?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwaag24
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-07 12:14
Na ruim een jaar optimaliseren van mijn EA4-split met Tzerra Ace Matic 28c ketel kan ik zeggen dat alles netjes, rustig en naar wens werkt. Mijn woning is redelijk geisoleerd, vrijstaand en uit 1955. Hiervan verwarmen wij alleen de benedenverdieping (75m2) tussen 19 en 20,5'C met convectoren en radiatoren met speed-comfort ventilatoren. Boven wordt 20m2 op 17 'C gehouden.

Ik heb in onderstaande tabel mijn meetresultaten bij de buitentemperatuur van +20 tot -10'C) weergegeven voor mijn woonomgeving. De waarden onder de -4'C zijn geëxtrapoleerd omdat dit nog niet is voorgekomen. De tabel geeft de resultaten aan de hand van de uur - temperatuurverdeling voor KNMI-weerstation Berkhout. In de winter is het hier steeds bijna 2 graden warmer dan in de Bildt en in de zomer bijna 2 graden minder warm.

Wat hierbij opvalt is dat het in deze regio gemiddeld minder dan 1000 uur per jaar onder + 4 'C is. Dit is de grens waaronder de CV-ketel door defrost van de verdamper en capaciteitsgebrek moet meewerken. Hierdoor neemt de EA4 ca 85% van de oorspronkelijke verwarmingsbehoefte voor zijn rekening. Ik vind dit voor deze hybride-opstelling heel acceptabel en voor mij geen teleurstelling zoals ik wel in een aantal andere reviews lees. Uiteraard is in meer Oostelijke gebieden de temperatuur verdeling minder mild en zal de uitkomst bij een vergelijkbare woning dus minder positief zijn.

Ook valt op dat de capaciteit van de EA4 gemiddeld per uur aanzienlijk minder is dan de capaciteitstabel aan het begin van dit forum bij die condities doet vermoeden. Desondanks vind ik het verwarmingsaandeel van 85% voor de EA4 heel behoorlijk..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_sxZxXPPP87DG9jJjslDXPz-V0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YFAFSDm6M96hIMMS4MyJLnrR.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Zwaag24 op 27-02-2025 16:09 ]

• FlowDesign
Zwaag24 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:42:
Na ruim een jaar optimaliseren van mijn EA4-split met Tzerra Ace Matic 28c ketel kan ik zeggen dat alles netjes rustig en naar wens werkt. Mijn woning is redelijk geisoleerd, vrijstaand en uit 1955. Hiervan verwarmen wij alleen de benedenverdieping (75m2) tussen 19 en 20,5'C met convenctoren en radiatoren met speed-confort ventilatoren. Boven wordt 20m2 op 17 'C gehouden.

Ik heb in onderstaande tabel mijn meetresultaten bij de buitentemperatuur van +20 ot-10'C) weergegeven voor mijn woonomgeving. De waarden onder de -4'C zijn geëxtrapoleerd omdat dit nog niet is voorgekomen. De tabel geeft de resultaten aan de hand van de uur - temperatuurverdeling voor KNMI-weerstation Berkhout. In de winter is het hier steeds bijna 2 graden warmer dan in de Bildt en in de zomer bijna 2 graden minder warm.

Wat hierbij opvalt is dat het in deze regio gemiddeld minder dan 1000 uur per jaar onder + 4 'C is. Dit is de grens waaronder de CV-ketel door defrost van de verdamper en capaciteitsgebrek moet meewerken. Hierdoor neemt de EA4 ca 85% van het oorspronkelijken verwarmingsbehoefte voor zijn rekening. Ik vind dit voor deze hybride-opstelling heel acceptabel en voor mij geen teleurstelling zoals ik wel in een aantal andere reviews lees. Uiteraard is in meer Oostelijke gebieden de temperatuur verdeling minder mild en zal de uitkomst bij een vergelijkbare woning dus minder positief zijn.

Ook valt op dat de gemiddelde capaciteit van de EA4 gemiddeld per uur aanzienlijk minder is dan de capaciteitstabel aan het begin van dit forum bij die condities doet vermoeden. Desondanks vind ik het verwarmingsaandeel van 85% voor de EA4 heel behoorlijk..

[Afbeelding]
Mooie analyse :)

Kun je ook je instellingen toevoegen? :)

• Sonne Haerdt
Andrehj schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:09:
[...]

Het probleem wordt hier uitgelegd:
Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen" en
Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Heb jij ook grafieken van de stroomopname op koude dagen van jouw monoblock?
Nee, ik heb geen grafieken.
Ik weet wel dat gedurende de laatste koude periode (overdag rond 0 en s'nachts ca. minus 5 Gr. C) de EA Monoblock op/rond de 2 Kw draaide (ongeveer maximaal). Overigens komt dit goed overeen met wat ik bij deze temperaturen aan gas verbruikte (ca. 17 m3 per dag).

• dijkmans
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-04 20:50
Ik ben sinds gisteren ook eigenaar van een EA 6kw MB variant, icm met bestaande Itho Base Cube ketel. VVW beneden, boven radiatoren, open verdeler en buffervat 40L in serie. Beneden alles uitgevoerd in 28mm leidingwerk.

Ben een beetje gaan spelen met settings, oa met de vele tips van dit forum. Los van de vraag waarom hij nu pendelt met tussenpozen van 45 graden, heb ik nog 2 opstart problemen:

- Waterdruk kan ik niet zien, staat Niet beschikbaar. Dit is wel vreemd niet? Geeft verder geen errors of fouten oid.
- S0 pulsingang is uitbedraad naar puls uitgang van Homewizard Kwh meter . Heb de parameters goed staan volgens mij maar komt niks binnen bij de energie tellers.

Heb hem zelf geplaatst en iemand laten in bedrijf stellen voor de subsidie.
Kan niet echt zelf bellen naar Remeha gok ik als particulier?

• Zwaag24
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-07 12:14
FlowDesign schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:35:
[...]

Mooie analyse :)

Kun je ook je instellingen toevoegen? :)

Hierbij wat details van de installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUuR6BigyqLCzCT8jxiD6w6HJS4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wE2LiWtN4kEWLLGEb0sQrOJo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jareinertson
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-07 20:05
Zwaag24 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:42:
Na ruim een jaar optimaliseren van mijn EA4-split met Tzerra Ace Matic 28c ketel kan ik zeggen dat alles netjes, rustig en naar wens werkt. Mijn woning is redelijk geisoleerd, vrijstaand en uit 1955. Hiervan verwarmen wij alleen de benedenverdieping (75m2) tussen 19 en 20,5'C met convectoren en radiatoren met speed-comfort ventilatoren. Boven wordt 20m2 op 17 'C gehouden.

Ik heb in onderstaande tabel mijn meetresultaten bij de buitentemperatuur van +20 tot -10'C) weergegeven voor mijn woonomgeving. De waarden onder de -4'C zijn geëxtrapoleerd omdat dit nog niet is voorgekomen. De tabel geeft de resultaten aan de hand van de uur - temperatuurverdeling voor KNMI-weerstation Berkhout. In de winter is het hier steeds bijna 2 graden warmer dan in de Bildt en in de zomer bijna 2 graden minder warm.

Wat hierbij opvalt is dat het in deze regio gemiddeld minder dan 1000 uur per jaar onder + 4 'C is. Dit is de grens waaronder de CV-ketel door defrost van de verdamper en capaciteitsgebrek moet meewerken. Hierdoor neemt de EA4 ca 85% van de oorspronkelijke verwarmingsbehoefte voor zijn rekening. Ik vind dit voor deze hybride-opstelling heel acceptabel en voor mij geen teleurstelling zoals ik wel in een aantal andere reviews lees. Uiteraard is in meer Oostelijke gebieden de temperatuur verdeling minder mild en zal de uitkomst bij een vergelijkbare woning dus minder positief zijn.

Ook valt op dat de capaciteit van de EA4 gemiddeld per uur aanzienlijk minder is dan de capaciteitstabel aan het begin van dit forum bij die condities doet vermoeden. Desondanks vind ik het verwarmingsaandeel van 85% voor de EA4 heel behoorlijk..

[Afbeelding]
This sounds to me like a great result. We are enjoying 3 weeks today since our installation of a Remeha Elge Ace All-In_one 4kwh/CW5 system. Since installation we have used no gas for heating support and I continue to tweak the settings down to what will be the most reasonably efficient and durable settings based on all the information provided by my installer and this webite. I am very happy so far!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 00:44
Vervolg op Riczun in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Ondertussen is onze Remeha Elga Ace all-in-one 4kW 3,5 week in bedrijf en al heel tevreden over!!
Installatie is erg netjes uitgevoerd en zoals verwacht had de installateur niet genoeg kennis (en vooral tijd) om de boel echt efficient in te regelen.
Zo werd CP000 even ingesteld op 70 graden, want ja 'dat is lekker warm!' Terwijl wij al jaren met onze Avanta ketel stookte met een aanvoertemperatuur van 50 graden.

We hadden begin februari met gelijk nachten van richting -7 wel een goede test: Dat was wel iets teveel gevraagd voor de 4KW variant en moest de ketel even af en toe helpen.
Maar ondertussen met wat tunen kan de WP het prima alleen redden tot rond het vriespunt en hebben we direct al meer dan 90% minder gasverbruik.

In eerste instantie hebben we bijna 3 weken gedraaid met een Toon 2 thermostaat (OpenTherm actief), en dat was best leuk als het 's nachts koud genoeg was en de WP dus de hele tijd actief moest zijn, maar overdag werd het mij veel te veel aan-uit geschakel.

Dat is hieronder ook goed te zien, de Toon 2 schakelt alsof er een ketel achter zit op gelijk volgas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRPbPyCf1DkHCeqvY-VBN48NTTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cDJ5bLjAlMNEno3VySd8cSbx.png?f=fotoalbum_large
Het werd vooral wat vervelender als de buitentemperatuur hoger werd en had ik naar mijn zin teveel start-stops.

Dus afgelopen weekend een Reheme eTwist opgehangen en ingesteld op WAR+Ruimte en wat een verschil rechts in de grafiek. :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMkgW4Wk9LKfZpWEWHDuCB5PA8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XAQtzxJdGGIQwZI9bMEUNEoJ.png?f=fotoalbum_large
De WP wordt nu veel meer terug gemoduleerd en de kans op defrost wordt door minder vermogen vraag veel kleiner, afgelopen nacht er maar 2 defrosts gehad ipv elke 45 minuten!

En vooral ook veel langere runs van ca 12 uur lang:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0xIHCV1fL1SSwfTGvzceNsDgeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/to7rpsUBNPjNTeJS7hHiAfCU.png?f=fotoalbum_large
Tot nu toe heel fijne comfort in huis door de constante temperatuur.
Nog wel even wat verder tunen, denk dat de stooklijn nog omlaag kan omdat de thermostaat boven gevraagde temperatuur zit.

Even nog de huidige instellingen:
- WAR+Ruimte compensatie
- Thermostaat ingesteld 24/7 op 20.0
- CP000 : 42 graden aanvoertemperatuur
- CP210 : 15 voetpunt
- CP230: 1.1 helling
- HP061: geen backup
- HP030: 50min voordat ketel bijschakelt
- HP058: geen stille modus

Alleen was ik nog kijken of ik de debiet wat kan verhogen van het systeem en daardoor meer efficientie kan behalen.
Zover mijn onderzoek moet dat parameter HP069 zijn, maar die paramater bestaat niet op mijn Elga All-in-One?

Weet iemand hoe dit zit? Want ik kan sowieso nergens (lijkt het) het debiet instellen. Ik zie wel dat dat flow momenteel rond de 12l p/m zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Riczun schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:37:

Ondertussen is onze Remeha Elga Ace all-in-one 4kW 3,5 week in bedrijf en al heel tevreden over!!
Installatie is erg netjes uitgevoerd en zoals verwacht had de installateur niet genoeg kennis (en vooral tijd) om de boel echt efficient in te regelen.
Zo werd CP000 even ingesteld op 70 graden, want ja 'dat is lekker warm!' Terwijl wij al jaren met onze Avanta ketel stookte met een aanvoertemperatuur van 50 graden.

We hadden begin februari met gelijk nachten van richting -7 wel een goede test: Dat was wel iets teveel gevraagd voor de 4KW variant en moest de ketel even af en toe helpen.
Maar ondertussen met wat tunen kan de WP het prima alleen redden tot rond het vriespunt en hebben we direct al meer dan 90% minder gasverbruik.

In eerste instantie hebben we bijna 3 weken gedraaid met een Toon 2 thermostaat (OpenTherm actief), en dat was best leuk als het 's nachts koud genoeg was en de WP dus de hele tijd actief moest zijn, maar overdag werd het mij veel te veel aan-uit geschakel.

Dat is hieronder ook goed te zien, de Toon 2 schakelt alsof er een ketel achter zit op gelijk volgas:
[Afbeelding]
Het werd vooral wat vervelender als de buitentemperatuur hoger werd en had ik naar mijn zin teveel start-stops.

Dus afgelopen weekend een Reheme eTwist opgehangen en ingesteld op WAR+Ruimte en wat een verschil rechts in de grafiek. :
[Afbeelding]
De WP wordt nu veel meer terug gemoduleerd en de kans op defrost wordt door minder vermogen vraag veel kleiner, afgelopen nacht er maar 2 defrosts gehad ipv elke 45 minuten!

[Afbeelding]
Nog wel even wat verder tunen, denk dat de stooklijn nog omlaag kan omdat de thermostaat boven gevraagde temperatuur zit.

- WAR+Ruimte compensatie

Alleen was ik nog kijken of ik de debiet wat kan verhogen van het systeem en daardoor meer efficientie kan behalen.
Zover mijn onderzoek moet dat parameter HP069 zijn, maar die paramater bestaat niet op mijn Elga All-in-One?

Weet iemand hoe dit zit? Want ik kan sowieso nergens (lijkt het) het debiet instellen. Ik zie wel dat dat flow momenteel rond de 12l p/m zit.
Ik heb de nachtstand ingeschakeld staan. Afgelopen nacht helemaal geen defrosts. EA6 houdt m'n 1988 huis makkelijk op 20 graden 's nachts met alleen radiatoren (beneden met ventilatoren) en een stabiel verbruik van rond de 560 Watt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonne Haerdt
Riczun schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- WAR+Ruimte compensatie

Volgens een artikel in de Remeha kennisbank is de EA All-in-one een "delta-T gestuurde" warmtepomp (net als de EA monoblock).Hierbij wordt het verschil tussen de aanvoer temperatuur en de retour temperatuur van het water van en naar de warmtepomp (zo veel mogelijk) constant gehouden (interne set delta T 5 gr.C). Het vermogen wordt geregeld door het debiet te varieren (door de regeling via de pomp). Het is dus niet de bedoeling dat je dit zelf gaat instellen.Vandaar dat volgens mij HP069 (instellen debiet) ontbreekt, of zoals op mijn EA Monoblock "geen resultaat" geeft. Overigens is 12 l/min. volgens Remeha voor een 4Kw het streefdebiet, lijkt dus ok te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 00:44
Sonne Haerdt schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:18:
[...]

Volgens een artikel in de Remeha kennisbank is de EA All-in-one een "delta-T gestuurde" warmtepomp (net als de EA monoblock).Hierbij wordt het verschil tussen de aanvoer temperatuur en de retour temperatuur van het water van en naar de warmtepomp (zo veel mogelijk) constant gehouden (interne set delta T 5 gr.C). Het vermogen wordt geregeld door het debiet te varieren (door de regeling via de pomp). Het is dus niet de bedoeling dat je dit zelf gaat instellen.Vandaar dat volgens mij HP069 (instellen debiet) ontbreekt, of zoals op mijn EA Monoblock "geen resultaat" geeft. Overigens is 12 l/min. volgens Remeha voor een 4Kw het streefdebiet, lijkt dus ok te zijn.
Ah, is scherp opgemerkt inderdaad! Ik heb notabene het artikel over de debiet of niet gestuurde warmtepomp nog gelezen, zie https://kennisbank.remeha...biet-of-delta-t-gestuurd/
Maar het viel me niet op dat de all-in-one in de andere kolom stond bij 'delta gestuurd'!

Dan is het helemaal duidelijk, ik hoor inderdaad de pomp gevarieerd draaien. Soms met opstarten draait ie hard en met hele koude nachten 2 weken geleden waren de leidingen ook hoorbaar aan het ruisen, dus laat ie m ook blijkbaar harder draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
NAVTAC schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:56:
[...]

Dank voor het kopiëren van het berichtje dat ik plaatste op het Facebook Remeha Elga Ace forum...

Voor stook- én vertragingslijnen heb ik een Excel spreadsheet gemaakt waarmee deze lijnen makkelijk gevisualiseerd kunnen worden, inclusief eventuele persoonlijke instellingen daarvan en de grafische voorstellingen van CP000, AP063, HP000, HP051 en een eventuele offset-lijn als gevolg van de Ruimtecorrectie (CP240). Dit is mijn allereerste berichtje op het Tweakers forum, en zo te zien kan ik aan dit bericht geen Excel bijlagen koppelen. De eerste versie van die spreadsheet (iets minder gedetailleerd dan hierboven beschreven) kun je vinden op het Facebook Remeha Elga Ace forum (ik post daar wel onder een andere naam). De tweede versie is momenteel in de maak.

EDIT 31-01-2024 11:20: de tweede versie is inmiddels via deze koppeling beschikbaar. De eerste versie is van FB verwijderd.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dank voor deze Excel voor de stooklijn.

Moest wel ff zoeken op je website, aangezien het bestand nu onderaan deze pagina staat: https://varenvliegenmeten.nl/Duurzaamheid.html

Edit: @NAVTAC Als ik de input voor Tk aanpas (bijvoorbeeld hoger dan 19,5°), dan gaan de berekeningen kapot in de tabel en ook de grafiek.

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 28-02-2025 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Riczun CP000 kun je gewoon op 70 laten staan.
Max temp wordt door je stooklijn bepaald (voetpunt, bij jou ruimtetemperatuur, en de helling)
CP000 heeft alleen nut als je een hele steile helling hebt en je de stooklijn wilt afkappen. Dit hou dan ook in dat als het buiten kouder wordt je ook niet meer vermogen kan leveren en het dus afkoelt in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:45:
@Riczun CP000 kun je gewoon op 70 laten staan.
Max temp wordt door je stooklijn bepaald (voetpunt, bij jou ruimtetemperatuur, en de helling)
CP000 heeft alleen nut als je een hele steile helling hebt en je de stooklijn wilt afkappen. Dit hou dan ook in dat als het buiten kouder wordt je ook niet meer vermogen kan leveren en het dus afkoelt in huis.
Gaat de cv-ketel niet bijspringen zodra je meer nodig hebt dan wat de EA maximaal levert tot aan de ingestelde CP000 temp? Ik dacht dat dat was hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXa7hXRewRtpgtwqsG2aA6EzVuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxVwKffqQxobOJnvVPf2YXc8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk m'n eerste defrost afgelopen nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
FlowDesign schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Gaat de cv-ketel niet bijspringen zodra je meer nodig hebt dan wat de EA maximaal levert tot aan de ingestelde CP000 temp? Ik dacht dat dat was hoe het werkt?
Nee, hij volgt gewoon de grafiek. Buitentemperatuur geeft een bepaalde watertemperatuur.
Pas als je de helling op 1,7 zet haal je bij -10 de 70 graden. Zet je hem op 1,5 dan is de max temp 65 gr en haalt hij dus nooit de 70 gr als je CP000 op 70 hebt staan.
AP063 is belangrijker. Dit geeft de max CV watertemperatuur. Je setpoint kan namelijk door de ruimtecorrectie een stuk hoger gestuurd worden dan de waarde van de stooklijn. Door deze in te stellen kan het water nooit warmer worden dan deze temperatuur.
Voorbeeld:
Met een voetpunt op 20 gr en een helling van 0,7 wordt het setpoint voor het water volgens de stooklijn bij -10 41 graden. Je zou CP000 op 41 graden kunnen zetten om de hele stooklijn te gebruiken. Meeste gaan ervan uit dat het water dan nooit meer dan 41 graden wordt.
Dit is echter niet waar. Door de ruimtecorrectie kan de stooklijn met een extra waarde worden verhoogd. Het is best mogelijk dat het berekende setpoint bij -10 dan ineens 50 graden vraagt ondanks CP000 op 41 graden.
Dit zou te heet kunnen zijn, dus zet je AP063 op 40 graden zodat het water nooit heter dan 40 graden mag worden ondanks dat de regeling 50 graden vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Nee, hij volgt gewoon de grafiek. Buitentemperatuur geeft een bepaalde watertemperatuur.
Pas als je de helling op 1,7 zet haal je bij -10 de 70 graden. Zet je hem op 1,5 dan is de max temp 65 gr en haalt hij dus nooit de 70 gr als je CP000 op 70 hebt staan.
AP063 is belangrijker. Dit geeft de max CV watertemperatuur. Je setpoint kan namelijk door de ruimtecorrectie een stuk hoger gestuurd worden dan de waarde van de stooklijn. Door deze in te stellen kan het water nooit warmer worden dan deze temperatuur.
Voorbeeld:
Met een voetpunt op 20 gr en een helling van 0,7 wordt het setpoint voor het water volgens de stooklijn bij -10 41 graden. Je zou CP000 op 41 graden kunnen zetten om de hele stooklijn te gebruiken. Meeste gaan ervan uit dat het water dan nooit meer dan 41 graden wordt.
Dit is echter niet waar. Door de ruimtecorrectie kan de stooklijn met een extra waarde worden verhoogd. Het is best mogelijk dat het berekende setpoint bij -10 dan ineens 50 graden vraagt ondanks CP000 op 41 graden.
Dit zou te heet kunnen zijn, dus zet je AP063 op 40 graden zodat het water nooit heter dan 40 graden mag worden ondanks dat de regeling 50 graden vraagt.
Ok, maar hoe kun je dan regelen dat de warmtepomp bijvoorbeeld tot maximaal 45 graden mag verwarmen (Ta) en wanneer dat nog niet voldoende is dat dan de CV-ketel bij moet springen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
FlowDesign schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:49:
[...]

Ok, maar hoe kun je dan regelen dat de warmtepomp bijvoorbeeld tot maximaal 45 graden mag verwarmen (Ta) en wanneer dat nog niet voldoende is dat dan de CV-ketel bij moet springen?
Dat kun je niet instellen.
Het is een hybride en de gevraagde temperatuur wordt gemaakt door WP samen met de ketel.
Komt de WP vermogen te kort dan schakelt hij automatisch de gasketel bij. Het vermogen bepaalt, niet de temperatuur
Het enige wat hij probeert is de gevraagde watertemperatuur (berekend setpoint) te halen met al zijn middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:18:
[...]

Dat kun je niet instellen.
Het is een hybride en de gevraagde temperatuur wordt gemaakt door WP samen met de ketel.
Komt de WP vermogen te kort dan schakelt hij automatisch de gasketel bij. Het vermogen bepaalt, niet de temperatuur
Het enige wat hij probeert is de gevraagde watertemperatuur (berekend setpoint) te halen met al zijn middelen.
Thanks, weer wat geleerd.

Je zou WP vs CV dus eigenlijk alleen kunnen sturen door de instellingen op 'optimaliseren op kosten' te zetten en dan met de kosten voor E en G kunnen spelen? Als ik me niet vergis gaat ie dan naar gas schakelen afhankelijk van de COP en de ingestelde prijzen?

Pagina: 1 ... 28 ... 31 Laatste