Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vorige week geïnstalleerde Elga draait als een zonnetje, maar toch staat er ergens een parameter niet goed volgens mij.

Bij temperturen rond 0 komt de gasketel bij.
Bij andere Elga gebruikers zie ik dat ook wel eens tijdens een Defrost, maar bij deze blijft de ketel draaien zolang het koud is

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N05Ir5B.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lz6MSA4.png

Iemand een vermoeden welke parameter ik moet hebben? Er zijn er volgens mij een aantal die dit kunnen veroorzaken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Grolsch schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:45:
De vorige week geïnstalleerde Elga draait als een zonnetje, maar toch staat er ergens een parameter niet goed volgens mij.

Bij temperturen rond 0 komt de gasketel bij.
Bij andere Elga gebruikers zie ik dat ook wel eens tijdens een Defrost, maar bij deze blijft de ketel draaien zolang het koud is

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Iemand een vermoeden welke parameter ik moet hebben? Er zijn er volgens mij een aantal die dit kunnen veroorzaken.
Gebruik je 'optimaliseren op kosten'?
En zo ja, wat zijn de ingestelde prijzen voor gas en stroom?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FlowDesign schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:00:
[...]

Gebruik je 'optimaliseren op kosten'?
En zo ja, wat zijn de ingestelde prijzen voor gas en stroom?
Ik ben er nu niet in de buurt maar zoiets zal het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Grolsch schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:18:
[...]

Ik ben er nu niet in de buurt maar zoiets zal het zijn.
Was bij mij iig wel omdat dat de fabrieksinstelling is en de gasprijs stond veel te laag ingesteld, waardoor de WP op dag 2 (toen het ook zo koud was mid Februari) helemaal uitging en er alleen op gas werd gestookt.

Afgelopen nacht en vanochtend heeft ie door defrosts af en toe de cv-ketel mee laten draaien, maar met een verbruik van 1,4 kuub gas bij deze koude valt dat te overzien :)

[ Voor 18% gewijzigd door FlowDesign op 02-03-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jareinertson
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-07 20:05
Interesting... the Remeha Elga Ace All-In-One does not have an HP069 setting, but there is an AM010 value to see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jareinertson
Riczun schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:59:
Over 2 weken wordt bij ons een Remeha Elga Ace all-in-one 4kW geïnstalleerd.
Huidige ketel is een Remeha Avanta 28c die 17 jaar oud is en intern lekt.

Dit interessante topic eens goed gevolgd, maar twijfel wel beetje of we niet (achteraf) voor de 6kW variant hadden moeten gaan.
Die heeft namelijk net wat meer reserve en minder (snel) defrosts?

Ons huis betreft een 2-onder-1-kapper uit 1973 en heeft vloerisolatie, spouwmuur isolatie en zolder wordt nu door ons gerenoveerd en krijgt 10cm PIR isolatie waarmee we Rd waarde van ca 4.5 halen.
Vloeroppervlakte betreft totaal 145m2, waarvan beganegrond 75m2 vloerverwarming is.
Gasverbruik is gemiddeld 1000m3 zo over de laatste jaren.

Ten tijde dat ik het gesprek had met de installateur werd direct de 4kW aangeboden, anders zou systeem gaan pendelen?

Nouja, we gaan het meemaken. Ben wel erg benieuwd hoe het comfort e.d gaat worden!
Good luck! Our Remeha Elge Ace All-In-One 4kWh+CW5 was installed on 06-Feb. We are very happy! Several settings have been adjusted based on the information shared in this group and I think its running great.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jareinertson
Richard35 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Dat zou kunnen eventueel ,maar dat kan voor ons alleen de draadloze zijn en die is niet zo uitgebreid?

En mensen die de etwist hebben zijn ook zeker niet allemaal positief. En veranderd daar de Elga Ace mee kwa werking?
Our Elga Ace AIO is installed (06 Feb 2025) with a wireless eTwist and it is working great for us. Our house wireless system (DECO) allows us to set what network connection a device uses and it forces the eTwist to connect using the 2.4Ghz band. We have no connection issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Waarom schiet het opgenomen vermogen van de EA eigenlijk flink omhoog net voordat ie in een defrost gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:10
@FlowDesign Omdat door aanvriezing de warmteoverdracht naar de buitenunit is verminderd (en de COP daardoor omlaag gaat). De warmtepomp moet daardoor harder werken.

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 05-03-2025 08:58 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
JBtL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:56:
@FlowDesign Omdat door aanvriezing de warmteoverdracht naar de buitenunit is verminderd (en de COP daardoor omlaag gaat). De warmtepomp moet daardoor harder werken.

Wat ik momenteel wel mooi vind om te zien, is dat bij een defrost de EA niet helemaal uitschakelt maar terugvalt naar ongeveer 600 Watt en er dan slechts een klein beetje gas bijgestookt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-08 06:41
@FlowDesign ik vrees dat dat vermogen gebruikt wordt om warmte van binnen naar je buitenunit te brengen en die te ontdooien. Hij is dus geen warmte aan het genereren, maar aan het gebruiken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, een defrost onttrekt alleen maar warmte uit de woning en kost energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
VicDHG schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:08:
@FlowDesign ik vrees dat dat vermogen gebruikt wordt om warmte van binnen naar je buitenunit te brengen en die te ontdooien. Hij is dus geen warmte aan het genereren, maar aan het gebruiken volgens mij.
Ah ok, dat zou natuurlijk ook kunnen. Wat ik wel zie is dat ie dus een beetje gas bijstookt, wss om te helpen bij het ontdooien. Daarna gaat de EA weer verder pruttelen om het huis te verwarmen. Zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:38
Met dit koude weer toch de startvertraging van de Backup cv moeten verkleinen.
De eega zat in een defrost loop, en de cv starte niet meer bij, blijkbaar begint deze bij elke defrost opnieuw te tellen.

Maar om de boel daar toch nog wat efficienter te maken zijn we toch nog op zoek achter een oplossing.
De warmtepomp draait overdag minder mee doordat de zon het warm genoeg maakt. Met deze mooie dagen wordt er nu toch nog een 35kw geëxporteerd waar we in België niets voor krijgen.
Mijn idee nu was nog om een extra buffervat van 2-300 liter in de aanvoer achter de warmtepomp te steken. Hier kan ik een weerstand insteken en volledig laten sturen volgens overtollig energie.
De vraag is vooral hoe de hpx zal reageren als hij dan savonds aangaat en begint te pompen en er komt warmer retourwater binnen in eerste instantie.
Zal deze blijven pompen tot de temperatuur voldoende gezakt is om de warmtepomp aan te laten gaan? of zal deze in storing gaan? Wat is jullie idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqnSrl7aGHgMtRzbbzi22QIKsUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tqg2uA9VGU4pEQ1IusR4Kwjm.png?f=fotoalbum_large

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Nock372 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:35:
Met dit koude weer toch de startvertraging van de Backup cv moeten verkleinen.
De eega zat in een defrost loop, en de cv starte niet meer bij, blijkbaar begint deze bij elke defrost opnieuw te tellen.

Maar om de boel daar toch nog wat efficienter te maken zijn we toch nog op zoek achter een oplossing.
De warmtepomp draait overdag minder mee doordat de zon het warm genoeg maakt. Met deze mooie dagen wordt er nu toch nog een 35kw geëxporteerd waar we in België niets voor krijgen.
Mijn idee nu was nog om een extra buffervat van 2-300 liter in de aanvoer achter de warmtepomp te steken. Hier kan ik een weerstand insteken en volledig laten sturen volgens overtollig energie.
De vraag is vooral hoe de hpx zal reageren als hij dan savonds aangaat en begint te pompen en er komt warmer retourwater binnen in eerste instantie.
Zal deze blijven pompen tot de temperatuur voldoende gezakt is om de warmtepomp aan te laten gaan? of zal deze in storing gaan? Wat is jullie idee?[Afbeelding]
Heb je niet toevallig al een groot elektrisch vat voor warm tapwater? Of een elektrische auto? Dan kun je daar je overtollige zonnestroom in opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
FlowDesign schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Heb je niet toevallig al een groot elektrisch vat voor warm tapwater? Of een elektrische auto? Dan kun je daar je overtollige zonnestroom in opslaan.
Een 270 liter Atlantic warmtepompboiler, maar deze draait ook al enkel op overtollige energie en warm water genoeg :) Helaas nog geen elektrische auto. Het ding is dat als we elektrisch gaan deze ook maar s'avonds kunnen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Nock372 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Een 270 liter Atlantic warmtepompboiler, maar deze draait ook al enkel op overtollige energie en warm water genoeg :) Helaas nog geen elektrische auto. Het ding is dat als we elektrisch gaan deze ook maar s'avonds kunnen opladen.
Hmm ja, ik werk veel vanuit huis dus net wat andere business case :)

In jouw geval zou een thuisbatterij mss een oplossing kunnen zijn. In Nederland zijn die nog niet rendabel, maar in België volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
@Nock372 let wel op. De EA schakelt ook de circulatiepomp uit als hij lange tijd niets hoeft te doen. Elektrisch verwarmen werkt dan ook niet meer want je hebt geen circulatie.
Ik heb zelfs al gezien dat de buitenunit stroomloos wordt gemaakt. 380W ->35 W->15 W -> 10W standby

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@Pietje555 Weet je toevallig of hier een instelling voor is? Ik meen dat bij mij de pomp eerder werd uitgezet - nu zie ik wel eens langere tijd achter elkaar (een paar uur) een verbruik van 65W - dat is zonder warmtepomp maar met de pomp aan.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@JBtL Nee, ik weet niet hoe het precies werkt.
Wel had ik vorig jaar mijn ruimte invloed hoger (6) en toen ging de pomp sneller uit dan nu op 5.
Ik vermoed dat de pomp ook uit gaat als de buitentemperatuur boven het berekende setpoint (stooklijn - correctie) uit komt.
En natuurlijk AP073 (Temperatuur zomerbedrijf) ik heb dat op 20 graden. Komt de buitentemp boven de 20 gr dan schakelt de WP uit.
Overigens is 65W voor circulatie wel erg hoog. Ik denk dat de weerstand van je systeem erg hoog is of je pompt heel veel water rond. Pomp moet erg hard werken. Normaal is rond de 40W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd3D3rf2wlHdGjXKzBPuAIsb290=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l7YuPLM6auiGoxd9eYPKBiJ5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Pietje555 op 06-03-2025 17:48 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Pietje555 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:46:

Overigens is 65W voor circulatie wel erg hoog. Ik denk dat de weerstand van je systeem erg hoog is of je pompt heel veel water rond. Pomp moet erg hard werken. Normaal is rond de 40W
Ik heb de pomp vrij hoog staan inderdaad - ik zal hem eens wat lager zetten. Ook is het standbyverbruik van de 4kW verrassend genoeg hoger dan dat van de 6kW (gaat dan waarschijnlijk om de buitenunit die van wat mindere kwaliteit is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Pietje555 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:46:
@Nock372 let wel op. De EA schakelt ook de circulatiepomp uit als hij lange tijd niets hoeft te doen. Elektrisch verwarmen werkt dan ook niet meer want je hebt geen circulatie.
Ik heb zelfs al gezien dat de buitenunit stroomloos wordt gemaakt. 380W ->35 W->15 W -> 10W standby
Nu als er warmtevraag is vanuit de thermostaat, zou hij toch altijd de circulatiepomp moeten aanlaten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEOq4QK3vgkxUjhO283aeQEAFMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkDYZ7DMHAuk4qwyE2IgLcrF.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat die mini-pluimpjes in het gasverbruik veroorzaakt?
Vooral 's nachts valt dat op met een heel klein beetje gasverbruik ongeveer elk uur. Ik zie hetzelfde in de laatste grafiek van @Grolsch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 16:48
FlowDesign schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:52:
[Afbeelding]

Weet iemand wat die mini-pluimpjes in het gasverbruik veroorzaakt?
Vooral 's nachts valt dat op met een heel klein beetje gasverbruik ongeveer elk uur. Ik zie hetzelfde in de laatste grafiek van @Grolsch.
Toevallig warmwater op schema of comfort staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
manmetdehamer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:21:
[...]

Toevallig warmwater op schema of comfort staan?
Klopt. Die zou ik ('s nachts) op Eco kunnen zetten en dan doet ie dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:26:
[...]

Klopt. Die zou ik ('s nachts) op Eco kunnen zetten en dan doet ie dat niet?
Klopt inderdaad, als je die op comfort of schema hebt staan houd hij continu het water op temperatuur.
Zelf heb ik deze op eco staan waardoor het iets langer duurt voordat het water warm is maar geen continu gas verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Comfort stand is om je tapwater wisselaar of miniboiler in je cv ketel op temperatuur te houden zodat je iets sneller warm water hebt. Maakt die paar seconden je niet uit dan moetje hem op ECO zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
manmetdehamer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:54:
[...]

Klopt inderdaad, als je die op comfort of schema hebt staan houd hij continu het water op temperatuur.
Zelf heb ik deze op eco staan waardoor het iets langer duurt voordat het water warm is maar geen continu gas verbruik
Ik heb een schema ingesteld met overdag comfort en 's nachts eco.
Maar blijkbaar toch niet helemaal eco dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:40:
[...]

Ik heb een schema ingesteld met overdag comfort en 's nachts eco.
Maar blijkbaar toch niet helemaal eco dan?
Inderdaad een beetje vreemd, ik hem hem gewoon op eco staan en zie met mij homewizzard meter geen piekenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeC1iVDqmLwSkF-Zpc-l-iAAkzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBB4Op4bDarYq6bV129izJWa.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien zou het nog een verschil in gevoeligheid kunnen zijn tussen onze meters? Misschien eens proberen wat de eco stand doet en of je dan hetzelfde ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
manmetdehamer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Inderdaad een beetje vreemd, ik hem hem gewoon op eco staan en zie met mij homewizzard meter geen pieken[Afbeelding]

Misschien zou het nog een verschil in gevoeligheid kunnen zijn tussen onze meters? Misschien eens proberen wat de eco stand doet en of je dan hetzelfde ziet?
Wie weet. Ik heb een Enexis slimme meter van Sagem en een Honeywell slimme gasmeter.

Grafiek in Home Assistant is beeld per 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
manmetdehamer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Inderdaad een beetje vreemd, ik hem hem gewoon op eco staan en zie met mij homewizzard meter geen pieken[Afbeelding]

Had gisterenavond in de Remeha app handmatig Eco geselecteerd, dan zijn er geen kleine gaspiekjes te zien.

Maar wel vreemd dus dat als je Eco instelt via een schema, dat ie dan dus niet in Eco staat.

Heb via Feedback in de Remeha app een bug gemeld.

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 08-03-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoBpfx5zZJjJf4_NXGrghvowo7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwtTlWivIAb2z8bTUOk9HLNX.jpg?f=fotoalbum_large

Met de buitentemperatuur in de schaduw gemeten door de EA6 vanochtend om 8 uur 3 graden en nu om 15 uur 15 graden, plus zoninval in de woonkamer, is dit hoe m'n EA6 zich gedraagt.
Voet heb ik op 25 staan en de helling op 0,8.
WAR + RAR gestuurd.

Vroeg me af of de rest ook vrij veel herstarts heeft bij dit milde weer en of ik die evt. nog kan verminderen door iets aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:56
FlowDesign schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:28:
[Afbeelding]

Met de buitentemperatuur in de schaduw gemeten door de EA6 vanochtend om 8 uur 3 graden en nu om 15 uur 15 graden, plus zoninval in de woonkamer, is dit hoe m'n EA6 zich gedraagt.
WAR + RAR gestuurd.

Vroeg me af of de rest ook vrij veel herstarts heeft bij dit milde weer en of ik die evt. nog kan verminderen door iets aan te passen.
Je kan je Etwist op 15 graden zetten en dan gebeurd er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
@FlowDesign
Hoe is bij jullie het buffervat geïnstalleerd?
In onderstaande filmpje (54min) geeft Remeha aan het liefste parallel met aparte pomp. Bij ons is hij juist in serie geïnstalleerd, en zit de aanvoer onder en retour boven wat potentieel kan zorgen voor iets warmer retour water lijkt me.

Vraag me wel af hoe groot het verschil gaat zijn
https://youtu.be/MfIwsD0SlsA?si=TRHkgewVD_bhPXPH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
manmetdehamer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:14:
@FlowDesign
In onderstaande filmpje (54min) geeft Remeha aan het liefste parallel met aparte pomp. Bij ons is hij juist in serie geïnstalleerd, en zit de aanvoer onder en retour boven wat potentieel kan zorgen voor iets warmer retour water lijkt me.

Doet helemaal niets in temperatuur. De AE6 heeft het hele vat in een minuut doorspoelt. Intree is gelijk aan uittree, want anders zou het betekenen dat je vat warmte verliest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Pietje555 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:28:
[...]

Doet helemaal niets in temperatuur. De AE6 heeft het hele vat in een minuut doorspoelt. Intree is gelijk aan uittree, want anders zou het betekenen dat je vat warmte verliest
Daarom vraag ik mezelf af een groter vat parallel niet beter was geweest. We hebben nu regelmatig last van fluitende kranen als hij staat te pompen en als ik de uitleg goed begrijp zou je dat met een parallel vat kunnen voorkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@manmetdehamer Ik zou dan eerder de pompsnelheid verlagen - dat gaat ook wel iets ten koste van de efficiëntie, maar parallelle buffervaten zorgen voor een veel onzuiniger systeem. Vooral fijn voor de installateur, maar die hoeft de energierekening (en het extra vat) niet te betalen. Jammer dat Remeha dit zo promoot.

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 11-03-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@manmetdehamer Een parallel buffervat voorkomt geen fluitende kranen. Dit is alleen een gevolg van dichtlopende afnemers (radiatoren) en dat de overgebleven radiatoren het ingestelde debiet niet kunnen verwerken.
Je moet dan:
* meer radiatoren open zetten,
* debiet van de pomp lager zetten
* max pomptoerental instellen zodat de pomp niet te veel toeren mag maken om toch zijn debiet te halen (PP016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:29:
@manmetdehamer Een parallel buffervat voorkomt geen fluitende kranen. Dit is alleen een gevolg van dichtlopende afnemers (radiatoren) en dat de overgebleven radiatoren het ingestelde debiet niet kunnen verwerken.
Je moet dan:
* meer radiatoren open zetten,
* debiet van de pomp lager zetten
* max pomptoerental instellen zodat de pomp niet te veel toeren mag maken om toch zijn debiet te halen (PP016)
@manmetdehamer @Pietje555
Of dus die thermostaatkranen vervangen door normale kranen, zodat de kranen niet uit zichzelf verder gaan knijpen en fluiten. Kwestie van een andere knop erop zetten.
Hadden we het eerder al over: manmetdehamer in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delete

[ Voor 99% gewijzigd door SebastiaanPs op 11-03-2025 16:40 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
SebastiaanPs schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:39:
[...]

@manmetdehamer @Pietje555
Of dus die thermostaatkranen vervangen door normale kranen, zodat de kranen niet uit zichzelf verder gaan knijpen en fluiten. Kwestie van een andere knop erop zetten.
Hadden we het eerder al over: manmetdehamer in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
Ik heb bij een aantal de knop eraf gehaald maar dat lijkt niet veel te verbeteren vandaar de vraag.
Verder heeft de installateur de minimale pompsnelheid omlaag gezet maar misschien toch ook nog eens spelen met de maximale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
manmetdehamer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:14:
@FlowDesign

Hier in serie net voor de retour naar de warmtepomp. Heb hier alle kranen volledig open staan. Geen fluitende leidingen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
FlowDesign schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:28:
[Afbeelding]

WAR + RAR gestuurd.

Iemand nog ideeën wat ik evtl nog aan zou kunnen passen om overdag de herstart te minimaliseren (afgezien van de eTwist omlaag draaien)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FlowDesign schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Iemand nog ideeën wat ik evtl nog aan zou kunnen passen om overdag de herstart te minimaliseren (afgezien van de eTwist omlaag draaien)? :)
De oorzaak is dat je stooklijn een te lage Ta vraagt van de warmtepomp. Hij kan met zo’n lage CV watertemperatuur het minimumvermogen niet in het afgiftesysteem kwijt. Als je dit pendelen wil voorkomen, dan zul je je stooklijn moeten aanpassen, of je verwarming moeten blokkeren vanaf bepaalde buitentemperaturen.

Stooklijn: zie ook de post van @NAVTAC hier:
NAVTAC in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
Je kunt je voetpunt iets verder omhoog zetten en de helling juist iets omlaag, zodat de stooklijn vlakker wordt. Je had het al wat aangepast en het is al minder erg dan voorheen, moet nog iets verder.
Overigens: om precies deze reden is het eerste deel van de stooklijn (rechts, bij milde buitentemperaturen) horizontaal bij Mitsubishi (zie hier).

Als je dit om de een of andere reden niet ziet zitten, dan kun je volgens mij ook je verwarming vanaf bepaalde buitentemperaturen blokkeren met parameter AP073 Temp zomerbedrijf. Maar lijkt me minder logisch, want je wil juist dat je warmtepomp overdag draait en niet ‘s nachts (beter voor je COP en je gebruikt je eigen PV).

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 11-03-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Ik denk dat er niet zoveel aan te doen is. Door de hoge cop met het warmere weer en de mindere warmtevraag loopt de retour temperatuur op en schakelt hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-09 11:26
Ik wil de So+/So- uitgang van een HomeEnergy / HomeWizard kWh meter aansluiten op de So+/So- ingang van een ELGA 4.
De HomeEnergy kWh meter heeft twee pulse uitgangspoorten, waarvan port2 een instelbare pulse-rate heeft van 2000/1000/100/10/1 imp/kWh, en port 1 een vaste pulse-rate van 2000 imp/kWh.
Nergens in de Remeha documentatie is te vinden wat de ELGA precies verwacht.
Ook de pulsebreedte kun je kiezen: 60, 100 of 200 ms. Dat lijkt me minder kritisch.
Wie heeft dit werkend en met welke instellingen kan me de benodigde instelling vertellen?

[ Voor 0% gewijzigd door pakje op 12-03-2025 19:12 . Reden: woordje fout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pakje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:01:
Ik wil de So+/So- uitgang van een HomeEnergy / HomeWizard kWh meter aansluiten op de So+/So- ingang van een ELGA 4.
De HomeEnergy kWh meter heeft twee pulse uitgangspoorten, waarvan port2 een instelbare pulse-rate heeft van 2000/1000/100/10/1 imp/kWh, en port 1 een vaste pulse-rate van 2000 imp/kWh.
Nergens in de Remeha documentatie is te vinden wat de ELGA precies verwacht.
Ook de pulsebreedte kun je kiezen: 60, 100 of 200 ms. Dat lijkt me minder
Wie heeft dit werkend en met welke instellingen kan me de benodigde instelling vertellen?
Staat in de manual. Met HP033 kun je “elektr pulswaarde” instellen van 0 Wh tot 1000 Wh per puls. Fabrieksinstelling 1 Wh per puls.
Deze waarde gelijk stellen aan de output pulswaarde van je HomeWizard.
Zo heb ik het ook gedaan voor mijn Mitsu, ook met de HomeWizard kWh meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:20:
[...]

De oorzaak is dat je stooklijn een te lage Ta vraagt van de warmtepomp. Hij kan met zo’n lage CV watertemperatuur het minimumvermogen niet in het afgiftesysteem kwijt. Als je dit pendelen wil voorkomen, dan zul je je stooklijn moeten aanpassen, of je verwarming moeten blokkeren vanaf bepaalde buitentemperaturen.

Stooklijn: zie ook de post van @NAVTAC hier:
NAVTAC in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
Je kunt je voetpunt iets verder omhoog zetten en de helling juist iets omlaag, zodat de stooklijn vlakker wordt. Je had het al wat aangepast en het is al minder erg dan voorheen, moet nog iets verder.
Overigens: om precies deze reden is het eerste deel van de stooklijn (rechts, bij milde buitentemperaturen) horizontaal bij Mitsubishi (zie hier).

Als je dit om de een of andere reden niet ziet zitten, dan kun je volgens mij ook je verwarming vanaf bepaalde buitentemperaturen blokkeren met parameter AP073 Temp zomerbedrijf. Maar lijkt me minder logisch, want je wil juist dat je warmtepomp overdag draait en niet ‘s nachts (beter voor je COP en je gebruikt je eigen PV).
Heb zojuist het voetpunt op 29 graden en de stooklijn op 0,6 ingesteld. Eens kijken wat dat voor effect zal hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manmetdehamer
Ik heb die van mij gisteren ik 25/0,5 gezet.
Gisteren helemaal geen pendel gedrag gehad, hopelijk blijft het zoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbB8p1aFhySoB6LThnp6xINLlQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7I09pTumasPUaWgGViiXo4E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmans
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-04 20:50
FlowDesign schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:55:
[...]

Heb zojuist het voetpunt op 29 graden en de stooklijn op 0,6 ingesteld. Eens kijken wat dat voor effect zal hebben :)
Al gekeken of het verschil maaktte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
dijkmans schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:21:
[...]

Tot dusver minder herstarts, maar ik kan er eigenlijk pas echt iets over zeggen zodra het de komende dagen weer warmer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
dijkmans schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:21:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3TZFXBYRToOOro2gTBnKN8bPs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCpdL8nWrZ9tY4H85YQV0BW6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is van vanmiddag.

Voetpunt 30
Stooklijn 0,6
Thermostaat in de huiskamer op 21
Buitentemperatuur in de schaduw liep op richting 16 graden nu.

Wij hebben vrij veel zon-inval in de woonkamer. Op een bewolkte dag met dezelfde buitentemperatuur verwacht ik minder stop-starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
FlowDesign schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:23:
[...]

[Afbeelding]

Dit is van vanmiddag.

Voetpunt 30
Stooklijn 0,6
Thermostaat in de huiskamer op 21
Buitentemperatuur in de schaduw liep op richting 16 graden nu.

Wij hebben vrij veel zon-inval in de woonkamer. Op een bewolkte dag met dezelfde buitentemperatuur verwacht ik minder stop-starts.
Zit te denken, wat ik waarschijnlijk het beste zou kunnen doen, is een automation in home assistant bouwen die de doeltemperatuur op eTwist thermostaat instelt.

Bijv. als het minimaal x graden buiten is en x graden in huis én het is zonnig, dat ie dan gewoon de temperatuur op de eTwist terugzet naar 18 graden ofzo.
Iemand zoiets al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Zit te denken, wat ik waarschijnlijk het beste zou kunnen doen, is een automation in home assistant bouwen die de doeltemperatuur op eTwist thermostaat instelt.

Bij. als het minimaal x graden buiten is en x graden in huis én het is zonnig, dat ie dan gewoon de temperatuur op de eTwist terugzet naar 18 graden ofzo.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar zou volgens mij wel moeten kunnen.

Ik heb die van ons vandaag ook omlaag gezet en dat voorkomt uiteraard het pendelen 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:48
[...]

Bijv. als het minimaal x graden buiten is en x graden in huis én het is zonnig, dat ie dan gewoon de temperatuur op de eTwist terugzet naar 18 graden ofzo.
Ja, ik draai overigens WAR maar dat maakt niet uit. Ik heb in de Remeha App drie programma's ingesteld die 24 uur blijven draaien en dan ook 24 uur dezelfde binnentemperatuur aanhouden. Dus dan heb je drieprogramma's en verschillende binnen temperaturen. In Home Assistant laat ik die programma's starten en eindigen en wordt het relevante programma (dus die met de gewenste binnen temperatuur) gestart en gestopt. Bijvoorbeeld op basis van de buitentemperatuur of op tijd of op PV opbrengst of etc

Overigens ga ik dit aanpassen (lees aanvullen) waarbij stroomoverschot van de PV de warmtepomp extra in beweging zet, dus de aanvoer temperatuur extra verhoogd. Dat is mij nog niet gelukt zonder de stooklijn en hellingshoek te wijzigen en dat kan ik nog niet aanpassen vanuit HA. Oja, ik heb een hele trage vloerverwarming dus een tijdelijk injectie of een paar uurtjes uit, heeft geen direct effect. Bovendien wordt de ruimte met een L/L warmtepomp heel precies op temperatuur gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
royaljoop schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:23:
[...]

Ja, ik draai overigens WAR maar dat maakt niet uit. Ik heb in de Remeha App drie programma's ingesteld die 24 uur blijven draaien en dan ook 24 uur dezelfde binnentemperatuur aanhouden. Dus dan heb je drieprogramma's en verschillende binnen temperaturen. In Home Assistant laat ik die programma's starten en eindigen en wordt het relevante programma (dus die met de gewenste binnen temperatuur) gestart en gestopt. Bijvoorbeeld op basis van de buitentemperatuur of op tijd of op PV opbrengst of etc

Overigens ga ik dit aanpassen (lees aanvullen) waarbij stroomoverschot van de PV de warmtepomp extra in beweging zet, dus de aanvoer temperatuur extra verhoogd. Dat is mij nog niet gelukt zonder de stooklijn en hellingshoek te wijzigen en dat kan ik nog niet aanpassen vanuit HA. Oja, ik heb een hele trage vloerverwarming dus een tijdelijk injectie of een paar uurtjes uit, heeft geen direct effect. Bovendien wordt de ruimte met een L/L warmtepomp heel precies op temperatuur gehouden.
Dat klinkt goed!
Zou je met ons de configuratie van jouw automation hier kunnen delen?

Ik zou indd ook de mate van zonneschijn het beste af kunnen leiden uit het vermogen van de SolarEdge, goed idee :)
Vanaf 13 april heb ik tevens een dynamisch contract bij Tibber, dan kan ik evtl. tevens de stroomprijs per uur ook nog in Home Assistant laden en die gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign heb je al geprobeerd de ruimtecorrectie iets hoger te zetten?
Grotere correctie zorgt dat bij een verschil tussen ingestelde en gemeten ruimte temperatuur het berekende setpoint (stooklijnpunt + correctie) naar beneden wordt gedrukt als het te warm wordt in huis.
Komt dit berekende setpoint onder de ruimtetemperatuur dan gaat de WP uit. Gaat hij nog verder onderuit dan gaat de WP in standby (ook pomp uit). Loopt het berekende setpont naar 8 graden dan wordt denk ik zelfs de spanning van de buitenunit gehaald. Mijn EA6 gebruikt dan rond de 10W .
Bij mij zag het er gisteren zo uit (vloerverwarmer met mengverdeler beneden, radiatoren boven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tSszcApl6ZXC2RI3aCLVg0OLsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PY9VgPEdQlbhlvheSCBZZ5xz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Pietje555 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:00:
Grotere correctie zorgt dat bij een verschil tussen ingestelde en gemeten ruimte temperatuur het berekende setpoint (stooklijnpunt + correctie) naar beneden wordt gedrukt als het te warm wordt in huis.
Komt dit berekende setpoint onder de ruimtetemperatuur dan gaat de WP uit. Gaat hij nog verder onderuit dan gaat de WP in standby (ook pomp uit). Loopt het berekende setpont naar 8 graden dan wordt denk ik zelfs de spanning van de buitenunit gehaald. Mijn EA6 gebruikt dan rond de 10W .
Bij mij zag het er gisteren zo uit (vloerverwarmer met mengverdeler beneden, radiatoren boven)
[Afbeelding]
Dank voor de tip, de ruimtecorrectie heb ik nog niet mee gespeeld.

Welke code (instelling) is dat trouwens? Kan ik niet vinden in de tabel op pagina 1.

Op welke waarde staat deze bij jou ingesteld?

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 21-03-2025 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
AP 079 aanwarm/afkoelsnelheid woning 3
CP210 voetpunt dag 25
CP220 voetpunt nacht 30 (ik verhoog de stooklijn dus 's nachts)
CP230 helling 0.3
CP240 ruimte invloed op stooklijn 5

Niet echt belangrijk
CP000 max setpoint stooklijn 45
HP000 bivalente temperatuur -5
AP063 maximale watertemperatuur naar je systeem 45 (ivm vloerverwarming)
CP730 opwarmsnelheid langzaamst
CP740 afkoelsnelheid langzaamst
HP069 Debiet 18l/m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:48
@FlowDesign heb ik heel simpel hoor, je moet even deze https://github.com/msvisser/remeha_home toevoegen en vervolgens kun je met behulp van automatiseringen diverse acties aanmaken. Het zal vast wel makkelijker kunnen, maar ik ben geen HA nerd en dit werkt prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
royaljoop schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:54:
@FlowDesign heb ik heel simpel hoor, je moet even deze https://github.com/msvisser/remeha_home toevoegen en vervolgens kun je met behulp van automatiseringen diverse acties aanmaken. Het zal vast wel makkelijker kunnen, maar ik ben geen HA nerd en dit werkt prima voor mij.
De Remeha integratie heb ik :)

Heb nog niet eerder een automation in HA gemaakt, maar daar kom ik wel uit.

Misschien dat ik het met Rednode ga doen, maar in standaard HA moet het ook zeker kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Pietje555 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:31:
AP 079 aanwarm/afkoelsnelheid woning 3
CP210 voetpunt dag 25
CP220 voetpunt nacht 30 (ik verhoog de stooklijn dus 's nachts)
CP230 helling 0.3
CP240 ruimte invloed op stooklijn 5

Niet echt belangrijk
CP000 max setpoint stooklijn 45
HP000 bivalente temperatuur -5
AP063 maximale watertemperatuur naar je systeem 45 (ivm vloerverwarming)
CP730 opwarmsnelheid langzaamst
CP740 afkoelsnelheid langzaamst
HP069 Debiet 18l/m
Dank, heb het zojuist aangepast.

Mijn debiet stond op 10. Kan het kloppen dat ik de pomp flink harder hoorde draaien toen ik 'm op 18 zette? Ik heb 'm nu op 15 ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign je, ik heb bijna 2x zoveel water. Door 2x zoveel water wordt je dT haast gehalveerd. Dit zorgt er ook voor dat het veel langer duurt voor de EA het berekende setpoint bereikt. Hij al veel langere runs gaan maken. Bijkomend voordeel is dat het rendement hoger is. Nadeel, als je hoge temperaturen nodig hebt zal je gas bij moeten stoken. Pomp gebruikt ook stuk meer stroom.
Ik draai 24/7 21,5 graden in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Pietje555 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:59:
@FlowDesign je, ik heb bijna 2x zoveel water. Door 2x zoveel water wordt je dT haast gehalveerd. Dit zorgt er ook voor dat het veel langer duurt voor de EA het berekende setpoint bereikt. Hij al veel langere runs gaan maken. Bijkomend voordeel is dat het rendement hoger is. Nadeel, als je hoge temperaturen nodig hebt zal je gas bij moeten stoken. Pomp gebruikt ook stuk meer stroom.
Ik draai 24/7 21,5 graden in huis.
Met andere woorden, voor mijn huis zonder vvw kan ik het debiet beter lager zetten dan bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign waarschijnlijk wel. Ik haal s winters de 35 gr toevoer niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
@FlowDesign Volgens mij zit er wel een verschil tussen de elga ace all-in-one en de elga ace welke @Pietje555 gebruikt.

De all-in-one is delta t gestuurd waar de normale elga ace volgens mij debiet gestuurd is. De vraag is dus of je vooral de debiet settings zomaar moet overnemen.

[ Voor 14% gewijzigd door manmetdehamer op 21-03-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
manmetdehamer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:35:
@FlowDesign Volgens mij zit er wel een verschil tussen de elga ace all-in-one en de elga ace welke @Pietje555 gebruikt.

De all-in-one is delta t gestuurd waar de normale elga ace volgens mij debiet gestuurd is. De vraag is dus of je vooral de debiet settings zomaar moet overnemen.
Ik heb idd de split versie. Denk dat je bij de all-in-one en de Mono het debiet niet eens kunt instellen. HP069 ontbreekt in het menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
manmetdehamer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:35:

Volgens mij hebben Piet en ik beide een Elga Ace 6 :)

Dus wat je zegt klopt, ik kan mijn debiet beter lager zetten dan Piet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:02:
[...]

Volgens mij hebben Piet en ik beide een Elga Ace 6 :)

Dus wat je zegt klopt, ik kan mijn debiet beter lager zetten dan Piet.
Ik dacht dat je de all in one versie 6kw had. De all in one en monoblock hebben namelijk een andere sturing dan de “normale” 4 en 6 kw split.

Als je geen all in one hebt is het proberen waard denk ik 😜

[ Voor 7% gewijzigd door manmetdehamer op 21-03-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Pietje555 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:00:
[Afbeelding]
Had de ruimtecorrectie op 5 gezet en dan schakelt ie indd mooi uit.

Alleen net ff iets getest: Zet ik de eTwist op 25 graden terwijl het in huis 20,5 is en buiten 18, dan blijft de wp gewoon in standby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign je 25 gr is geen setpoint. Er zit nog een berekening achter om een berekend setpoint te bepalen waar de regeling mee werkt. Zo werkt hij ook niet met de buitentemp, maar met een gemiddelde temperatuur over 2 en 5 minuten.
Na een verandering gaat hij in stapjes regelen en het duurt even voor er wat gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Pietje555 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:02:
@FlowDesign je 25 gr is geen setpoint. Er zit nog een berekening achter om een berekend setpoint te bepalen waar de regeling mee werkt. Zo werkt hij ook niet met de buitentemp, maar met een gemiddelde temperatuur over 2 en 5 minuten.
Na een verandering gaat hij in stapjes regelen en het duurt even voor er wat gebeurd.
Is er misschien ook een instelling die ervoor zorgt dat ie langere runs maakt, bijvoorbeeld door wat meer afwijking toe te laten op de ingestelde kamertemperatuur zodat ie wat doorschiet en daarna weer wat langer uitstaat (eigenlijk wat de meeste gasketels doen)? Weet niet of er een instelling is waarmee dit kan? Of een ander idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign misschien CP730/CP740 opwarm/afkoelsnelheid woning eens op zeer snel zetten. Ik heb nog nooit invloed gezien, maar ik heb een heel traag systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:29
[...]

Ja. heb ook zoiets draaien. Via de Remeha (aangepaste) integratie, kan je de het klokprogramma 1,2 of 3 zetten via een automatisering.
Mijn automatisering: Om 1 uur 's nachts kijken of zon de volgende dag gaat schijnen of de verwachte buiten temp boven 14 graden ligt.. Zo ja, dan de target temp tot in de middag laag houden (18 graden, klokprogramma 1); Zo nee, dan een iets hogere temp aanhouden welke incrementeel over de dag iets oploopt. Klok programma 2)
Dit zorgt ervoor dit ik snachts en 's ochtends niet onnodig mijn huis verwarm. Het zonnetje rond 9:00 doet de rest.

Dit kun je inderdaad verder optimalizeren, om het pendelen iets te voorkomen. Ben benieuwd naar je setup/automatisering. Misschien kan je die later delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
pasmanm schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Ja. heb ook zoiets draaien. Via de Remeha (aangepaste) integratie, kan je de het klokprogramma 1,2 of 3 zetten via een automatisering.
Mijn automatisering: Om 1 uur 's nachts kijken of het zon de volgende dag gaat schijnen of de verwachte buiten temp boven 14 graden ligt.. Zo ja, dan de target temp tot in de middag laag houden (18 graden, klokprogramma 1); Zo nee, dan een iets hogere temp aanhouden welke incrementeel over de dag iets oploopt. Klok programma 2)
Dit zorgt ervoor dit ik snachts en 's ochtends niet onnodig mijn huis verwarm. Het zonnetje rond 9:00 doet de rest.

Dit kun je inderdaad verder optimalizeren, om het pendelen iets te voorkomen. Ben benieuwd naar je setup/automatisering. Misschien kan je die later delen?
Ha, ik zie die 3 opties voor verschillende programma's nu pas in de app 😄
Wel handig misschien om het daarmee te doen indd.

Omdat ik per 13 april ook stroom heb van Tibber met dynamisch tarief (€50 tegoed om te besteden in de Tibber Store⚡met deze uitnodigingscode: il94dtzw) wil ik die ook mee gaan nemen in de aansturing. En omdat die prijzen verschillen per uur, is het dan denk ik handiger om meer direct op de kamertemperatuur te gaan schakelen. De pieken van de prijzen liggen meestal rond van 7u tot 9u en van 17u tot 20u.

Zodra ik iets in elkaar heb geknutseld zal ik het hier delen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 22:59
FlowDesign schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:46:
[...]

Ha, ik zie die 3 opties voor verschillende programma's nu pas in de app 😄
Wel handig misschien om het daarmee te doen indd.

Omdat ik per 13 april ook stroom heb van Tibber met dynamisch tarief (€50 tegoed om te besteden in de Tibber Store⚡met deze uitnodigingscode: il94dtzw) wil ik die ook mee gaan nemen in de aansturing. En omdat die prijzen verschillen per uur, is het dan denk ik handiger om meer direct op de kamertemperatuur te gaan schakelen. De pieken van de prijzen liggen meestal rond van 7u tot 9u en van 17u tot 20u.

Zodra ik iets in elkaar heb geknutseld zal ik het hier delen :)
Je kan bl1 en bl2 droog contact hier voor gebruiken. Stelt je onder andere in staat om bij pv overschot "door te verwarmen" - met andere woorden, je huis vraagt water van 30 graden, dan kan je hiermee forceren om +x graden bij te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kermit8
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-09 15:50
Je kunt ook met de openhaard stand spelen. Dan blijft de Remeha ook langer lopen qua runs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnwie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-04 14:21
Mischien weet iemand van jullie dit.
Vanacht was het weer koud en mistig.
Mijn buren horen dan de buiten unit erg veel lawaai maken.
Is daar iets tegen te doen?

Ik draai snachts al op stille modus.
Het verbruik van de warmte is redelijk stabiel rond de 800W met piekjes naar de 100W.
Ik vind dat allemaal nog wel mee vallen qua verbruik, maar goed. Ik slaap er prima om, zij helaas niet.

Ik hoor graag ideen/oplossingen hiervoor.
Zijn er instellingen die het lawaai van de buitenunit nog kunnen dempen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
arnwie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:23:
Mischien weet iemand van jullie dit.
Vanacht was het weer koud en mistig.
Mijn buren horen dan de buiten unit erg veel lawaai maken.
Is daar iets tegen te doen?

Ik draai snachts al op stille modus.
Het verbruik van de warmte is redelijk stabiel rond de 800W met piekjes naar de 100W.
Ik vind dat allemaal nog wel mee vallen qua verbruik, maar goed. Ik slaap er prima om, zij helaas niet.

Ik hoor graag ideen/oplossingen hiervoor.
Zijn er instellingen die het lawaai van de buitenunit nog kunnen dempen?
Thermostaat 's avonds hoger zetten en dan voor het slapen gaan voor de nacht lager zetten? Dan zijn ze vast wel in slaap gevallen voordat de warmtepomp weer begint te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnwie
FlowDesign schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Thermostaat 's avonds hoger zetten en dan voor het slapen gaan voor de nacht lager zetten? Dan zijn ze vast wel in slaap gevallen voordat de warmtepomp weer begint te draaien.
Dat had ik ook al bedacht, maar helaas worden ze er snachts wakker van.
Dus inslapen is het probleem niet.

En ik draai op WAR en binnentemperatuur.
Moet dan de WAR functie ook niet uit? Want als het zoals vannacht koud is geweest, dan kan ik me voorstellen dat hij dan alsnog gaat opstoken.

[ Voor 18% gewijzigd door arnwie op 27-03-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op hoog vermogen en vooral vlak voor een defrost kan zo’n warmtepomp wel wat geluid produceren.
Heb je zelf al buiten of evt zelfs bij hen binnen geluisterd op de momenten dat zij last hebben? Wat hoor je dan? Wat is de afstand van jouw buitenunit tot hun slaapkamerraam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnwie
SebastiaanPs schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:17:
Op hoog vermogen en vooral vlak voor een defrost kan zo’n warmtepomp wel wat geluid produceren.
Heb je zelf al buiten of evt zelfs bij hen binnen geluisterd op de momenten dat zij last hebben? Wat hoor je dan? Wat is de afstand van jouw buitenunit tot hun slaapkamerraam?
De ellende is dat het snachts gebeurd. Ik weet niet wat de buurman ervan vind als ik dan bij de buurvrouw in de slaapkamer sta :*) .
En hoog vermogen, als het systeem in stille modus draait, dan verwacht ik geen hoge vermogens.
Ik zie nu een verbruik van max 1Kw, terwijl ik in het verleden met echte kou wel uitschieters heb gezien tot 2kw.

De afstand is ruim 15 meter.
De unit hangt bij ons de zijkant, aan de buitengevel.
Dan zitten er 2 rijen zonnepannelen tussen die weer voor de unit staan.
Het eerste rijtje panelen staat ongeveer 60cm van de unit af.
Dan is er ruim 10 meter vrije lucht tot aan het raam.
Het schijnt te resoneren bij hun binnen.

Ik weet dat de unit wat meer herrie maakt vlak voor een defrost, maar daar is weinig aan te doen volgens mij.
Hij klaagt ook alleen maar bij mist en rond het vriespunt.
En dat is volgens mij nu net de moeilijkste tijd voor de warmtepomp.

Maar ik wil graag het probleem voor hem aanpakken, maar heb geen idee hoe.

[ Voor 8% gewijzigd door arnwie op 27-03-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah oké dat vermogen valt door de beperking dan nog wel mee inderdaad. Die afstand van 15 meter is groot, gek dat ze dan nog steeds last hebben. Resonantie moet niet kunnen als de warmtepomp aan jouw huis hangt en de huizen niet aan elkaar vast zitten.

Ik zou zeggen: vraag of hij eens midden in de nacht belt als hij overlast heeft en ga dan samen luisteren. Bij jouw warmtepomp, op de erfgrens en buiten bij hun raam. Evt met een geleende of gehuurde dB-meter ter ondersteuning (met zo’n grote afstand moet het echt meevallen bij zijn raam). Of een dB meting met smartphone maar dat zal niet zo betrouwbaar zijn en minder overtuigend voor de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 09:21
Kan het ijs zijn waar de waaier tegenaan loopt, heb ik 2 keer gehad in februari toen het enkele graden vroor en mistig was.
Ook je zonnepanelen kunnen geluid versterken doordat ze hard en glad zijn en geen geluid opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
arnwie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:28:
[...]

De ellende is dat het snachts gebeurd. Ik weet niet wat de buurman ervan vind als ik dan bij de buurvrouw in de slaapkamer sta :*) .
En hoog vermogen, als het systeem in stille modus draait, dan verwacht ik geen hoge vermogens.
Ik zie nu een verbruik van max 1Kw, terwijl ik in het verleden met echte kou wel uitschieters heb gezien tot 2kw.

De afstand is ruim 15 meter.
De unit hangt bij ons de zijkant, aan de buitengevel.
Dan zitten er 2 rijen zonnepannelen tussen die weer voor de unit staan.
Het eerste rijtje panelen staat ongeveer 60cm van de unit af.
Dan is er ruim 10 meter vrije lucht tot aan het raam.
Het schijnt te resoneren bij hun binnen.

Ik weet dat de unit wat meer herrie maakt vlak voor een defrost, maar daar is weinig aan te doen volgens mij.
Hij klaagt ook alleen maar bij mist en rond het vriespunt.
En dat is volgens mij nu net de moeilijkste tijd voor de warmtepomp.

Maar ik wil graag het probleem voor hem aanpakken, maar heb geen idee hoe.
"Buurmannnn, wat doet u nu?" :D

Ik dacht overigens ook dat de nachtstand het vermogen zou beperken tot 500 Watt ofzo, maar dat klopt niet. Vraag me af of die nachtstand überhaupt iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnwie
mt66 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:38:
Kan het ijs zijn waar de waaier tegenaan loopt, heb ik 2 keer gehad in februari toen het enkele graden vroor en mistig was.
Ook je zonnepanelen kunnen geluid versterken doordat ze hard en glad zijn en geen geluid opnemen.
Dat kan heel goed, maar is dat dan geen fout in het ontwerp?
Als dat gebeurt en het maakt meer herrie, dan lijkt me dat niet handig.

Maar nog belangrijker, hoe kan ik het voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:15
arnwie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Dat kan heel goed, maar is dat dan geen fout in het ontwerp?
Als dat gebeurt en het maakt meer herrie, dan lijkt me dat niet handig.

Maar nog belangrijker, hoe kan ik het voorkomen?
Ik heb dit ook gehad, aan de onderkant van het ijzer waar de ventilator langs draait komt dan wat ijs. Hier tikt hij dan telkens, vrij hard tegenaan. Ik twijfelde of ik een kleine gaatje zou boren in de onderkant zodat water daar makkelijker zou weglopen maar toch niet gedaan. Ik heb uiteindelijk wat parameters getweakt (sneller bijspringen CV bijvoorbeeld) zodat de unit minder snel bevriest. Wel minder efficient...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-09 16:22
Tweakers,
Hier overweeg ik deze hybride warmtepomp. Deze komt ook als winnaar tender VEH maart 2025. Uit het forum begrijp ik dat ik beter voor de 6 kW versie kan kiezen.
Referentie is hier 135 m2 woning uit 1994 met extra vloerverwarming en warmteterugwinning ventilatie in woonkamer. Vloerverwarming aangelegd met eigen pomp in 2021 beneden. Boven werkkamer en badkamer (Ltv) met radiatoren die aan staan. Verbruik 750 m3 en 2 ‘m2 hout. Ik stook nu 5 van 7 dagen hout en dat is me teveel. Ik schat een gasverbruik zonder hout 1100 m3 met 50m3 voor douche (veel douchen met koud water of kort). Intergas Hr eco 30 van 5 jaar oud.
En een Nest thermostaat die ik niet goed vind werken. Die kan ik vervangen door etwist.

Nu lees ik dat de nieuwe versie ook direct op standleiding geplaatst kan worden. Iemand ervaring mee? Wordt het regelen complexer?

Hoe kan ik eisen stellen aan installatie t.a.v. inregelen? Inregelen van vloerverwarming heeft me veel tijd gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Past de Elga Ace niet automatisch aan zomertijd aan? :?
In de app kan ik ook geen tijd instellen.

Edit: op de thermostaat stond internet tijd aan, maar automatische zomertijd stond uit.

Zomertijd aangezet maar toen bleef ie een uur achter. Handmatig de tijd een uur vooruit gezet, werd ie weer teruggezet, waarschijnlijk door de internet tijd, dus die heb ik uit gezet.

[ Voor 58% gewijzigd door FlowDesign op 30-03-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:23:
Past de Elga Ace niet automatisch aan zomertijd aan? :?
In de app kan ik ook geen tijd instellen.

Edit: op de thermostaat stond internet tijd aan, maar automatische zomertijd stond uit.

Zomertijd aangezet maar toen bleef ie een uur achter. Handmatig de tijd een uur vooruit gezet, werd ie weer teruggezet, waarschijnlijk door de internet tijd, dus die heb ik uit gezet.
Bij mij staat internet tijd en staat de tijd automatisch op de juiste tijd. Automatische zomertijd staat ook aan, misschien is dat het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
manmetdehamer schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:01:
[...]

Bij mij staat internet tijd en staat de tijd automatisch op de juiste tijd. Automatische zomertijd staat ook aan, misschien is dat het verschil?
Heb het ook geprobeerd met beide op 'Aan' maar dan blijft ie in de wintertijd hangen, ook wanneer ik de tijd vervolgens handmatig op de zomertijd zet, dan springt ie gewoon weer terug naar de wintertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXmetAtuyKBqUV3kLp9dSO1n9Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9Wq5jfGLCZ2FAPDjfVmblX2.jpg?f=fotoalbum_large

Maar weer eens een grafiekje van gisteren en vandaag.
Ik heb een beetje zitten spelen met het temperatuurschema op de eTwist. Mijn idee was om de temperatuur af en toe hoger te zetten en dan weer lager, maar het heeft niet heel veel effect op het aantal start-stops. Wel is het handig voor als ik over 11 dagen een dynamisch contract heb zodat de EA6 meer doet wanneer de stroomprijs lager is.

Anyway, laatste redmiddel tegen pendelen is volgens mij (afgezien van hele dure vloerverwarming aan laten leggen), om een groter buffervat te laten installeren. Momenteel heb ik een 40 liter buffervat.
Zou het daadwerkelijk veel schelen als ik bijvoorbeeld 150 liter buffer zou hebben ipv 40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 22:59
FlowDesign schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:07:
[Afbeelding]

Maar weer eens een grafiekje van gisteren en vandaag.
Ik heb een beetje zitten spelen met het temperatuurschema op de eTwist. Mijn idee was om de temperatuur af en toe hoger te zetten en dan weer lager, maar het heeft niet heel veel effect op het aantal start-stops. Wel is het handig voor als ik over 11 dagen een dynamisch contract heb zodat de EA6 meer doet wanneer de stroomprijs lager is.

Anyway, laatste redmiddel tegen pendelen is volgens mij (afgezien van hele dure vloerverwarming aan laten leggen), om een groter buffervat te laten installeren. Momenteel heb ik een 40 liter buffervat.
Zou het daadwerkelijk veel schelen als ik bijvoorbeeld 150 liter buffer zou hebben ipv 40?
Gaat je verbruik omhoog - en wordt een warme installatie ruimte:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
Het lijkt me inderdaad dat de efficiëntie aardig naar beneden gaat als je een grotere buffer gaat plaatsen. Zelf ben ik ook nog steeds een beetje aan het spelen om het aantal schakelingen te verlagen. De laatste dagen ben ik aan het testen met een nachtverlaging welke gisteren aardig werkte. Daarnaast heb ik de ruimte invloed verhoogd wat ook een positief effect lijkt te hebben.

Ik ben benieuwd of dit over langere periode iets zal doen maar dat zal denk ik in het volgende stookseizoen duidelijk worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1z76shr6b6eLJCtq3lASwM9pu7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcT9K5OjfkK80oLDC4NU0tce.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door manmetdehamer op 03-04-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
manmetdehamer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:00:
Het lijkt me inderdaad dat de efficiëntie aardig naar beneden gaat als je een grotere buffer gaat plaatsen. Zelf ben ik ook nog steeds een beetje aan het spelen om het aantal schakelingen te verlagen. De laatste dagen ben ik aan het testen met een nachtverlaging welke gisteren aardig werkte. Daarnaast heb ik de ruimte invloed verhoogd wat ook een positief effect lijkt te hebben.

Ik ben benieuwd of dit over langere periode iets zal doen maar dat zal denk ik in het volgende stookseizoen duidelijk worden.

[Afbeelding]
Welke setting is ook alweer de ruimteinvloed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
manmetdehamer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:00:

[Afbeelding]
Waarom zou de efficiency dalen met een grotere buffer? mij lijkt het verbruik van die buffervaten goed mee te vallen. Toevallig zal ik eens de proef op de som nemen. Vandaag een 300 liter buffervat in de aanvoer! gezet.
(reden vooral omdat we hier een weerstand hebben ingebouwd om overdag wat overtollige energie in af te fakkelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:20:
[...]

Welke setting is ook alweer de ruimteinvloed?
Volgens mij is dat CP240, werkt alleen bij war+ruimte uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Nock372 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:17:
[...]

Waarom zou de efficiency dalen met een grotere buffer? mij lijkt het verbruik van die buffervaten goed mee te vallen. Toevallig zal ik eens de proef op de som nemen. Vandaag een 300 liter buffervat in de aanvoer! gezet.
(reden vooral omdat we hier een weerstand hebben ingebouwd om overdag wat overtollige energie in af te fakkelen)
Goeie vraag, ik heb zelf maar 40l. Maar ik zou zeggen dat je altijd warmte verliest en ben ook benieuwd hoe lang het überhaupt duurt voordat de buffer op temperatuur is en of dit dan de run veel langer gaat maken. Ben overigens wel benieuwd naar de test resultaten 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Nock372 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:17:
[...]

Ben benieuwd naar de resultaten :)
Neem aan dat het een geïsoleerd vat is?
Welk merk en type?

Mij zou het vooral gaan om de runs langer te maken, dus minder stop/start. Zonnestroom kan ik beter in m'n auto duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
FlowDesign schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:33:
[...]

Ben benieuwd naar de resultaten :)
Neem aan dat het een geïsoleerd vat is?
Welk merk en type?

Mij zou het vooral gaan om de runs langer te maken, dus minder stop/start. Zonnestroom kan ik beter in m'n auto duwen.
Deze:
https://www.groenehoedduu...nder-warmtewisselaar.html
Maar dan goedkoop nieuw voor 300 euro op marktplaats gekocht.

Hier ook benieuwd, hier vooral gedaan omdat we in maart toch een 890kwh richting het net geduwd hadden.
maar toch een 420kwh afgenomen hebben (hier in België geen salderen)
Met de hoop dat de extra warmte in het vat de avondrun minder lang maakt dat hij de batterij niet leeg trekt.

Pagina: 1 ... 29 ... 31 Laatste