Je kunt een adapter in de usb-a-poort stoppen, dan kun je ongeveer 300Mb halen.wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:28:
Heeft Odido ook alternatieven voor de mediabox? Die is 100Mb LAN, ik zou graag een Gb versie hebben.
Wat voor adapter, wifi6/7 usb?hcQd schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:43:
[...]
Je kunt een adapter in de usb-a-poort stoppen, dan kun je ongeveer 300Mb halen.
Want ik haal nu al 1201Mbps met Wifi, maar is niet stabiel.
Grote files in Plex haperen.
Ethernet, ik dacht dat je dat bedoelde. Die met een Asix chipset werken eigenijk altijd op Android, voor anderen is het afwachten.wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:47:
[...]
Wat voor adapter, wifi6/7 usb?
Want ik haal nu al 1201Mbps met Wifi, maar is niet stabiel.
Grote files in Plex haperen.
Waarom haal je met ethernet maar 300Mbps dan? USB A kan toch meer?hcQd schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:59:
[...]
Ethernet, ik dacht dat je dat bedoelde. Die met een Asix chipset werken eigenijk altijd op Android, voor anderen is het afwachten.
https://www.usb-c-adapter...QwXDibLlVR7n_ATcEAuzBPRte
Deze bijvoorbeeld? https://www.amazon.nl/UGR...95cd8785b0d4&gad_source=1
[ Voor 29% gewijzigd door wvkreg op 22-12-2024 10:01 ]
De USB-A poort op de mediabox is geen 3.0, hê. 480Mb ruw, met overhead wordt het wat minder.wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:00:
[...]
Waarom haal je met ethernet maar 300Mbps dan? USB A kan toch meer?
https://www.usb-c-adapter...QwXDibLlVR7n_ATcEAuzBPRte
Bedankt, wat een ouderwets apparaat dan. Beter zelf IPTV nemen met een Shield TV :-)hcQd schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:02:
[...]
De USB-A poort op de mediabox is geen 3.0, hê. 480Mb ruw, met overhead wordt het wat minder.
Nee. Odido heeft nog maar één box. Waarom wil je een 1Gbit/s netwerk poort hebben?wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:28:
Heeft Odido ook alternatieven voor de mediabox? Die is 100Mb LAN, ik zou graag een Gb versie hebben.
Zodat ik niet de Plex app op de LG OLED TV moet gebruiken. Die is traag :-)rens-br schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:16:
[...]
Nee. Odido heeft nog maar één box. Waarom wil je een 1Gbit/s netwerk poort hebben?
Daarnaast is 100Mb een beetje 1999 right?
[ Voor 7% gewijzigd door wvkreg op 22-12-2024 10:25 ]
Ik ken de Odido box niet. Maar ik meen laatst gelezen te hebben dat ze bij een andere box dat opgelost hadden door een usb(-C) naar ethernet adapter te gebruiken.wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:24:
[...]
Zodat ik niet de Plex app op de LG OLED TV moet gebruiken. Die is traag :-)
/spuit11. Hierboven ook al besproken.
[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 22-12-2024 13:02 ]
100Mb is nog altijd meer dan genoeg voor een 4K stream van welke streamingdienst dan ook, dus waarom zou je meer willen, ook al is het 2024?
[ Voor 5% gewijzigd door DON PAPA op 22-12-2024 19:29 ]
4K blu-ray piekt op 128Mb/s, maar als je dat niet gebruikt is het inderdaad nutteloos.DON PAPA schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:50:
[...]
100Mb is nog altijd meer dan genoeg voor een 4K stream, dus waarom zou je meer willen, ook al is het 2024?
Vrijwel alle iptv providers met een kastje doen 100Mbits.wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:05:
[...]
Bedankt, wat een ouderwets apparaat dan. Beter zelf IPTV nemen met een Shield TV :-)
Ouderwets? Mwah, hangt er vanaf. 99/100 voldoende voor de eindgebruiker, die vaak ook niet eens weet hoe de techniek erachter überhaupt werkt.
daarnaast zou ik zelf niet eens meer tv afnemen, maar dat is een andere discussie
Tv gaat inderdaad opgezegd worden. Maar ik ben nieuw en heb dus voor 15 euro 2Gb en TV is gratis.
Na 8 maanden terug naar 1Gb en tv weg, IPTV voldoet beter via de Google TV :-)
Ja, leuk idee maar FYI: dat downgraden werkt na 31 Jan 2025 niet meer.wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:55:
Tv gaat inderdaad opgezegd worden. Maar ik ben nieuw en heb dus voor 15 euro 2Gb en TV is gratis.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Hoezo? Ik kan gewoon terug naar 1Gb na 8 maanden, Via de website.Jerie schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:01:
[...]
Ja, leuk idee maar FYI: dat downgraden werkt na 31 Jan 2025 niet meer.
:strip_exif()/f/image/viTyw7G4PsdubSxtPJi1tASS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, nu wel, en vanaf 31 Jan 2025 werkt dat downgraden niet meer als je een abonnement met korting hebt.wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:14:
[...]
Hoezo? Ik kan gewoon terug naar 1Gb na 8 maanden, Via de website.
[Afbeelding]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Bron?Jerie schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:18:
[...]
Ja, nu wel, en vanaf 31 Jan 2025 werkt dat downgraden niet meer als je een abonnement met korting hebt.
Ik zal ze morgen eens bellen. Opzeggen is ook nog een optie. Ziggo is hier ook nog actief aangesloten.
Kwestie van kabel omzetten en VLAN300 uitzetten op de Netgear Orbi 970
Buiten het binnenkort niet meer kunnen verlagen van de snelheid is sinds begin 2022 de duur van je tv-abonnement gekoppeld aan je internetabonnement.wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:55:
Ik ga het binnenkort ook eens proberen, maar dacht dat het ook dan nog wel kon als je contact vrij bent?
Was al van plan eens te verhogen omdat de lijn nu regelmatig vol trekt. (Wij hebben 100, in werkelijkheid 140) ga dan naar 400 om te kijken hoe dat werkt voor ons. Kan dan verlenging aanvragen voor de snelheid die we echt nodig hebben.
Zal dan eerst kijken of verlagen zonder contract wel kan.
Was al van plan eens te verhogen omdat de lijn nu regelmatig vol trekt. (Wij hebben 100, in werkelijkheid 140) ga dan naar 400 om te kijken hoe dat werkt voor ons. Kan dan verlenging aanvragen voor de snelheid die we echt nodig hebben.
Zal dan eerst kijken of verlagen zonder contract wel kan.
Vooralsnog is dit alleen voor de 24 maand contracten (volgens hun eigen pagina). Plus dat ze volgens mij wel actief de klanten daar van op de hoogte moeten stellen (ik heb net 1 jaarcontract en heb niets gehoord).Jerie schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:18:
[...]
Ja, nu wel, en vanaf 31 Jan 2025 werkt dat downgraden niet meer als je een abonnement met korting hebt.
Voor de mensen met een ubiqity router waar glas module in kan:
https://www.onlineveiling.../veilingen/7165/kavels/64
Geen idee voor welke glas aansluiting het is, en wat je met 2 van die dingen moet...
De prijs zal nog wel oplopen richting einde van de veiling..
Geen idee voor welke glas aansluiting het is, en wat je met 2 van die dingen moet...
Voor AON heb je BiDi nodig, voor PON zijn deze ook ongeschikt. Dus wat doet het hier?jwbokx schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:08:
Oh ik heb een 12 maanden contract.. dus nvt? Ik bel ze sowieso.rvk schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:06:
[...]
Vooralsnog is dit alleen voor de 24 maand contracten (volgens hun eigen pagina). Plus dat ze volgens mij wel actief de klanten daar van op de hoogte moeten stellen (ik heb net 1 jaarcontract en heb niets gehoord).
Ik heb ook een 1 jaars contract en ook niets over gehoord vanuit Odido, was dat ik het hier las en heb nu in mijn agenda staan om in januari nog te downgraden.rvk schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:06:
[...]
Vooralsnog is dit alleen voor de 24 maand contracten (volgens hun eigen pagina). Plus dat ze volgens mij wel actief de klanten daar van op de hoogte moeten stellen (ik heb net 1 jaarcontract en heb niets gehoord).
Maar als het enkel voor het 2 jaars contract geldt zou dat wel fijn zijn maar ik heb er geen vertrouwen in dat dat zo is eigenlijk.
Ben benieuwd!wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:04:
[...]
Oh ik heb een 12 maanden contract.. dus nvt? Ik bel ze sowieso.
Laat hier even weten nadat je Odido gesproken hebt of bet daadwerkelijk alleen voor een 2 jaars abo geldt dat je niet meer de snelheid kan downgraden
jwbokx schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:08:
offtopic:
Dit is meer iets voor [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
Betreft gewone SFP’s geen PON modules
Dit is meer iets voor [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
Betreft gewone SFP’s geen PON modules
Sorry hoor...hcQd schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:19:
[...]
Voor AON heb je BiDi nodig, voor PON zijn deze ook ongeschikt. Dus wat doet het hier?
Heb geen idee van die technieken...
Had er ook bijgezet: Geen idee voor wat voor glas...
Maar zag af en toe vragen over routers van dat merk voorbij komen.
Heb zelf een oudere fritz op de ethernet van de ont zitten.
Wel 10G hopelijk?jwbokx schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:18:
[...]
Sorry hoor...
Heb geen idee van die technieken...
Had er ook bijgezet: Geen idee voor wat voor glas...
Maar zag af en toe vragen over routers van dat merk voorbij komen.
Heb zelf een oudere fritz op de ethernet van de ont zitten.
Zie de FAQ hier:Vliegvlug schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:05:
[...]
Ik heb ook een 1 jaars contract en ook niets over gehoord vanuit Odido, was dat ik het hier las en heb nu in mijn agenda staan om in januari nog te downgraden.
Maar als het enkel voor het 2 jaars contract geldt zou dat wel fijn zijn maar ik heb er geen vertrouwen in dat dat zo is eigenlijk.
https://www.odido.nl/service/factuur/abonnementwijziging
Bij de FAQ onderaan zeggen ze dat dit geldt voor abonnementen met een contractsduur van 2 jaar. En die mogen dan ook eerder opzeggen.
Ik heb met Black Friday ook 1 jaar afgesloten, en ik heb ook niets gehoord over een wijziging.
Mijn fritz is daar te oud voor: 1G.
Is eigenlijk zelfs een ADSL apparaat....
Maar voor de huidige snelheid van 140 of wellicht 400 zal vervanging niet direct nodig zijn....
Als je de glas voor ubitiy bedoelt, ja die zijn 10G
Ik weet niet wat Odido heeft gedaan met hun tv kastjes (Android tv) maar ze blijven constant crashen, apps sluiten zichzelf om de paar minuten en het hele geheel is zo traag als dikke stront door een trechter. Goeie "update" weer.
Ik zou weleens op jouw PC/Laptop/Tablet/Telefoon/TV/etc. rond willen kijken gezien je altijd dit soort dingen post : Grote kans dat de rommel daarop veel erger is dan wat die oh zo enge apparaatjes waar je altijd over post doenJerie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:38:
Goedkoop blijkt duurkoop
nieuws: 'VS overweegt TP-Link-routers te verbieden vanwege veiligheidszorgen'
Dit ook even als heads-up aan degenen die TP-link router overwegen. Niet doen.
Als ze die tijd vullen met een leuke "Weathergirl" dan zie ik daar wel een markt voorGwaihir schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:48:
Hoe zou live zonder reclame eruit zien dan? Met gaten van 7 à 8 minuten in de uitzending waar helemaal niets gebeurt?
Zou daar markt voor zijn?

Moet je effe opzoeken waarom de Raspberry Pi 3B+ ook maar grofweg 300 Mbps doet via de 1 Gbps LAN NIC die op een beperkte manier aan de SoC is gekoppeldwvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:00:
Waarom haal je met ethernet maar 300Mbps dan? USB A kan toch meer?
offtopic:
Leer dingen linken zonder tracking zooi erachter, want dit :
?srsltid=AfmBOoqHkHX4-yVfczz0lu7tIsmxu55QwXDibLlVR7n_ATcEAuzBPRte
en dit :
ref=asc_df_B07M91X2NW/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=710056650859&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=13027824322335492015&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9192044&hvtargid=pla-710424295876&psc=1&mcid=ef58d73a3fbe387493dc95cd8785b0d4&gad_source=1
Kan je dus gewoon weglaten
en dit :
ref=asc_df_B07M91X2NW/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=710056650859&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=13027824322335492015&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9192044&hvtargid=pla-710424295876&psc=1&mcid=ef58d73a3fbe387493dc95cd8785b0d4&gad_source=1
USB 2.0 doet in de praktijk 30 a 35 MB/s wat neerkomt op een bandbreedte van 240 Mbps a 280 Mbps en dus nooit die 480 Mbps zal halenhcQd schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:02:
De USB-A poort op de mediabox is geen 3.0, hê. 480Mb ruw, met overhead wordt het wat minder.
Het is zelfs meestal vooral de helft van die 480 Mbps helaas...

Helaas komt zo'n LG OLED TV ook uit 1999 om maar effe jouw logica te volgen : Allemaal 100 Mbps LAN NIC's in die dingenwvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:24:
Zodat ik niet de Plex app op de LG OLED TV moet gebruiken. Die is traag :-)
Ehm... helaas... NEE.DON PAPA schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:50:
100Mb is nog altijd meer dan genoeg voor een 4K stream, dus waarom zou je meer willen, ook al is het 2024?
Zodra je in de buurt van de 100 Mbps komt ga je haperingen ervaren en wil je gewoon een 1 Gbps LAN NIC
Gelukkig heb ik ook een Nvidia Shield TV 2017 die stiekem ondertussen alweer aan een 2019 Pro update toe is waar ik eigenlijk geen zin in heb
Naast de al genoemde opmerkingen over niet comptaible zijn met AON en XGS-PON verbindingen :jwbokx schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:08:
Voor de mensen met een ubiqity Ubiquiti router waar glas module in kan:
De prijs zal nog wel oplopen richting einde van de veiling...
Dat soort websites gaan je vrijwel nooit een koopje opleveren en kom je over het algemeen alleen maar duurder uit helaas...

Uiteindelijk heb je zelfs kans dat je in feite tegen jezelf op zit te bieden als je ook maar een beetje pech hebt !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja dat klopt wel, en goed lezen wat er eventueel mee is. Maar als mensen met echt willen, worden ze wild en bieden maar raak. Is bij vakantie veilingen ook. Betalen ze meer voor een kaartje dan gewoon aan de kassa.
Maar zo nu en dan lukt het.
Ik heb een steelstofzuiger voor €40 die op dat moment rond de €200 zat. Was gewoon nieuw, alleen andere doos zonder enige aanduiding.
Zo ook een BBQ thermometer met WiFi die in nu in de oven gebruik gekoppeld aan Home assistent zonder extra account en internet toegang voor €35 die anders €150 was.
Maar altijd rekening houden met veiling kosten.
Maar goed, ik dacht er goed aan te doen omdat er nogal eens vragen over voorbij komen. Verder heb ik geen kennis van dat merk en heb nog nooit uitgezocht of bekeken welke glas techniek bij odido gebruikt wordt.
Mocht ik het op een gegeven moment wel rechtstreeks willen doen, kan ik dat beter op dat moment doen.
Maar zo nu en dan lukt het.
Ik heb een steelstofzuiger voor €40 die op dat moment rond de €200 zat. Was gewoon nieuw, alleen andere doos zonder enige aanduiding.
Zo ook een BBQ thermometer met WiFi die in nu in de oven gebruik gekoppeld aan Home assistent zonder extra account en internet toegang voor €35 die anders €150 was.
Maar altijd rekening houden met veiling kosten.
Maar goed, ik dacht er goed aan te doen omdat er nogal eens vragen over voorbij komen. Verder heb ik geen kennis van dat merk en heb nog nooit uitgezocht of bekeken welke glas techniek bij odido gebruikt wordt.
Mocht ik het op een gegeven moment wel rechtstreeks willen doen, kan ik dat beter op dat moment doen.
[ Voor 20% gewijzigd door jwbokx op 22-12-2024 18:45 ]
Iemand heeft het gemeten, dus wel ietsje sneller dan jouw schatting.nero355 schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:29:
USB 2.0 doet in de praktijk 30 a 35 MB/s wat neerkomt op een bandbreedte van 240 Mbps a 280 Mbps en dus nooit die 480 Mbps zal halen
Ik heb een 1Gb usb ethernet in mijn lg oled. Werkt perfect.nero355 schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:29:
[...]
Ik zou weleens op jouw PC/Laptop/Tablet/Telefoon/TV/etc. rond willen kijken gezien je altijd dit soort dingen post : Grote kans dat de rommel daarop veel erger is dan wat die oh zo enge apparaatjes waar je altijd over post doen![]()
[...]
Als ze die tijd vullen met een leuke "Weathergirl" dan zie ik daar wel een markt voor![]()
![]()
[...]
Moet je effe opzoeken waarom de Raspberry Pi 3B+ ook maar grofweg 300 Mbps doet via de 1 Gbps LAN NIC die op een beperkte manier aan de SoC is gekoppeld
[...]
offtopic:
en dit :
[...]
USB 2.0 doet in de praktijk 30 a 35 MB/s wat neerkomt op een bandbreedte van 240 Mbps a 280 Mbps en dus nooit die 480 Mbps zal halen
Het is zelfs meestal vooral de helft van die 480 Mbps helaas...
[...]
Helaas komt zo'n LG OLED TV ook uit 1999 om maar effe jouw logica te volgen : Allemaal 100 Mbps LAN NIC's in die dingen
[...]
Ehm... helaas... NEE.
Zodra je in de buurt van de 100 Mbps komt ga je haperingen ervaren en wil je gewoon een 1 Gbps LAN NIC
Gelukkig heb ik ook een Nvidia Shield TV 2017 die stiekem ondertussen alweer aan een 2019 Pro update toe is waar ik eigenlijk geen zin in heb
[...]
Naast de al genoemde opmerkingen over niet comptaible zijn met AON en XGS-PON verbindingen :
Dat soort websites gaan je vrijwel nooit een koopje opleveren en kom je over het algemeen alleen maar duurder uit helaas...
Uiteindelijk heb je zelfs kans dat je in feite tegen jezelf op zit te bieden als je ook maar een beetje pech hebt !!![]()
![]()
Ah, gaan we het persoonlijk makennero355 schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:29:
[...]
Ik zou weleens op jouw PC/Laptop/Tablet/Telefoon/TV/etc. rond willen kijken gezien je altijd dit soort dingen post : Grote kans dat de rommel daarop veel erger is dan wat die oh zo enge apparaatjes waar je altijd over post doen![]()

Ik weet zeker dat ik geen software op mijn apparaten draai die sinds 2014 niet geupdate is. Zelfs mijn smartphone wordt prima geupdate. Eventueel IoT spul draait in aparte VLAN. Mijn TV hangt niet eens aan enig netwerk, en STB ook apart VLAN (Shield Pro).
Zo'n TP-Link router is een uitstekend target juist omdat consumenten geen IDS gebruiken, en juist omdat ze er geen firewall voor zetten.
Die Odido media box hapert al bij een 1080p 20 Mbps Plex stream op wired. Wat een bagger ding. Zsm inleveren.
[ Voor 5% gewijzigd door wvkreg op 22-12-2024 20:50 ]
Mijne crashed gewoon compleet bij een 5mbps Plex stream momenteel...wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:48:
Die Odido media box hapert al bij een 1080p 20 Mbps Plex stream op wired. Wat een bagger ding. Zsm inleveren.
Tja, is dat ding daarvoor gebouwd?wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:48:
Het is een Android box, de apps worden standaard bij Odido geinstalleerd. Dus ja?
Dat t een bagger CPU en NIC heeft is gewoon een gemiste kans.
Ziggo Next is vele malen beter.
Want die "trage" 100 Mbps voldoet niet voor Netflix / HBO Max / Disney+ / Apple TV+ / Sky Showtime / ...?wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:52:
Ik heb een 1Gb usb ethernet in mijn lg oled. Werkt perfect.
Nou volgens mij heeft de Next geen Dolby Vision, WiFi6, HDMI 2.1, HDR10+, AV1, vrij keus in de Android app store, wat de Odido TV box allemaal wel heeft
[ Voor 29% gewijzigd door DON PAPA op 23-12-2024 09:17 ]
Ik heb geen idee waarom een plex stream van 20Mbps bij je hapert, maar ik weet uit eigen ervaring dat een 4K Dolby Vision Atmos stream via Netflix, het altijd prima deed op deze tv box.wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:48:
[ Voor 198% gewijzigd door DON PAPA op 23-12-2024 09:17 ]
Die haalt de 20mbit waarschijnlijk niet met de compressie die ze bij Netflix gebruiken.DON PAPA schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:13:
[...]
Ik heb geen idee waarom een plex stream van 20Mbps bij je hapert, maar ik weet uit eigen ervaring dat een 4K Dolby Vision Atmos stream via Netflix, het altijd prima deed op deze tv box.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
De bandbreedte van zo'n boxje is nooit een probleem, 100 Mbps is altijd genoeg. De SoC's zijn eigenlijk altijd het probleem. Als er geen hardware codec voor bijvoorbeeld het 4 K aanbod van een bepaalde dienst is, dan kun je het wel vergeten.
Daarom geen boxjes van providers voor mij, niet van Ziggo, Odido of KPN. Kies je eigen box. Voor mij is het een Apple TV, maar het mag ook Nvidia / Android TV zijn.
Daarom geen boxjes van providers voor mij, niet van Ziggo, Odido of KPN. Kies je eigen box. Voor mij is het een Apple TV, maar het mag ook Nvidia / Android TV zijn.
Vorige week nog gechecked (bij meerdere streams) wat de rate voor een 4K DV video bij Neflix is: rond de 25 Mbps.Luuk1983 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:26:
[...]
Die haalt de 20mbit waarschijnlijk niet met de compressie die ze bij Netflix gebruiken.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Ach, die diensten hebben allen een lage bitrate 4k. Je kunt het 4k noemen, maar de bitrate is niet al te hoog. Apple TV doet dat nog wel aardig.ikweethetbeter schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:34:
De bandbreedte van zo'n boxje is nooit een probleem, 100 Mbps is altijd genoeg. De SoC's zijn eigenlijk altijd het probleem. Als er geen hardware codec voor bijvoorbeeld het 4 K aanbod van een bepaalde dienst is, dan kun je het wel vergeten.
Ik weet niet of ik nu nog de Nvidia Shield aan zou raden om nieuw aan te schaffen. De nieuwprijs is niet dusdanig gedaald, plus de updates zijn er afgelopen jaren nagenoeg niet geweest. Niet meer.
Wifi wil je ook niet, 1Gb wil je. HDMI 2.1 heeft Odido ook niet.DON PAPA schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:05:
[...]
Nou volgens mij heeft de Next geen Dolby Vision, WiFi6, HDMI 2.1, HDR10+, AV1, vrij keus in de Android app store, wat de Odido TV box allemaal wel heeft
[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 23-12-2024 13:29 ]
Netflix haalt nergens 20Mbps. Zelfs niet op 4k zogenaamd, want die compressen alles tot het maximum.DON PAPA schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:13:
[...]
Ik heb geen idee waarom een plex stream van 20Mbps bij je hapert, maar ik weet uit eigen ervaring dat een 4K Dolby Vision Atmos stream via Netflix, het altijd prima deed op deze tv box.
Ik heb vele 100+Mbps files op Plex. Met een 1Gb verbinding LAN gaat dat perfect.
The Texas Chain Saw Massacre: 50th Anniversary - 1974 -104.7 Mbps
Succes ermee met een DTS track :-)
Ik moet dus met de Odido box de TV apps gebruiken. Nou is de LG OLED een beest qua beeld, maar de apps not so much (traag, want CPU).
Op de CES in januari 2025 wordt naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe Shield TV 2025 aangekondigd. Ik wacht wel even, de Odido box is toch 8 maanden ''gratis''.Jerie schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:18:
[...]
Ach, die diensten hebben allen een lage bitrate 4k. Je kunt het 4k noemen, maar de bitrate is niet al te hoog. Apple TV doet dat nog wel aardig.
Ik weet niet of ik nu nog de Nvidia Shield aan zou raden om nieuw aan te schaffen. De nieuwprijs is niet dusdanig gedaald, plus de updates zijn er afgelopen jaren nagenoeg niet geweest. Niet meer.
Jij wil een gigabit NIC en HDMI 2.1. Je hebt het beide niet nodig op een tv streaming box. Een blueray streamen kan al op 100 Mbps, dus wat een streaming dienst levert kan met gemak over zo'n "trage" verbinding. En kijk eens wat de HDMI eisen zijn voor 4K video met Dolby Vision en Dolby Atmos.wvkreg schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:28:
Wifi wil je ook niet, 1Gb wil je. HDMI 2.1 heeft Odido ook niet.
Daarbij dwingt niemand jou om een tv kastje van Odido te gebruiken. Sterker nog, Odido geeft aan dat het zonder kan:
Apple TV, Google TV en een hele rits tv's worden ondersteund.Heb je een Mediabox nodig?
Odido TV kun je op een geschikte smart-tv of mediaplayer kijken via de Odido TV App. Zonder kabels of Mediabox en zonder extra afstandsbediening. Wordt jouw TV (nog) niet ondersteund? Dan heb je een Mediabox nodig.
Dus vanaf hier niet meer klagen over kastjes van providers, want je kunt je eigen mediaspeler gebruiken.
5 jaar geleden had ik een Android gebruiker zonder twijfel een Nvidia Shield geadviseerd, maar nu is een Google TV waarschijnlijk een betere keuze.Jerie schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:18:
Of toch een Apple TV, ook voor Google fans, die apparaten spelen alles af, de SoC is nooit de beperkende factor, en de bijna 10 jaar oude Apple TV 4 krijgt nog steeds updates. Zo hoort het!
Je kan nog wel is versteld staan, welke snelheid je met WiFi6 haalt op deze box. Mijn LG TV heeft ook een 10/100 netwerk poort, maar via de WiFi is de snelheid vele malen hoger 😉
:strip_exif()/f/image/51Yymh6mpmcxjRywBB7GVkIN.jpg?f=fotoalbum_medium)
Bron: https://community.odido.n...-odido-tv-mediabox-358793
[ Voor 27% gewijzigd door DON PAPA op 23-12-2024 15:28 ]
HEVC/AV1 bij video output? Da's een codec, dus zeg maar de video input voor de GPU.
En Dolby Vision heeft weinig met geluid te maken.
De makers van de webpagina hadden wel wat slimmer mogen knippen en plakken!
Klopt, er boven staat het wel goed vermeld in de tekstikweethetbeter schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:07:
:strip_exif()/f/image/NQ94O05GxLaWL8P1H5bJnme6.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 9% gewijzigd door DON PAPA op 23-12-2024 16:46 ]
Ik haal stabiel 1201Mbps. Saai traag.DON PAPA schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:45:
[...]
Je kan nog wel is versteld staan, welke snelheid je met WiFi6 haalt op deze box. Mijn LG TV heeft ook een 10/100 netwerk poort, maar via de WiFi is de snelheid vele malen hoger 😉
[...]
[Afbeelding]
Bron: https://community.odido.n...-odido-tv-mediabox-358793
Google TV is nu een optie, hoewel trage legacy CPUikweethetbeter schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:39:
[...]
5 jaar geleden had ik een Android gebruiker zonder twijfel een Nvidia Shield geadviseerd, maar nu is een Google TV waarschijnlijk een betere keuze.
Of toch een Apple TV, ook voor Google fans, die apparaten spelen alles af, de SoC is nooit de beperkende factor, en de bijna 10 jaar oude Apple TV 4 krijgt nog steeds updates. Zo hoort het!
Dan neem je een Apple TV 4K 3e generatie, die is rap.wvkreg schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:00:
Google TV is nu een optie, hoewel trage legacy CPU
Google tv is dit jaar vervangen door Google tv streamer btw.wvkreg schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:00:
[...]
Google TV is nu een optie, hoewel trage legacy CPU
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Dat zijn gebufferde snelheden en komen nog steeds niet boven de 40 MB/s uit zoals je ook met bijvoorbeeld een Externe HDD via USB 2.0 zal merkenhcQd schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:15:
Iemand heeft het gemeten, dus wel ietsje sneller dan jouw schatting.
Buffer, buffer, buffer @ hogere snelheden dan 30 a 35 MB/s om vervolgens stabiel in te kakken naar snelheden die tussen diezelfde 30 a 35 MB/s liggen en soms zelfs inzakken richting de 28 MB/s
Terwijl je dus met een bandbreedte van 480 Mbps uit zou moeten komen op 60 MB/s en die haalt eigenlijk geen één USB 2.0 apparaat !!
USB betekent ook extra belasting op de CPU en op het moment dat die een tijdje @ 100% belasting gaat zitten dan begint je hele USB Bus/Hub dus ook te haperen... Niet handig...wvkreg schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:52:
Ik heb een 1Gb usb ethernet in mijn lg oled. Werkt perfect.

Ik vind het gewoon grappig net als dit ook weer :
Er zijn gewoon updates onderweg die je in 2025 gaat zien dus er niks mis meeJerie schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:18:
Ik weet niet of ik nu nog de Nvidia Shield aan zou raden om nieuw aan te schaffen.
De nieuwprijs is niet dusdanig gedaald, plus de updates zijn er afgelopen jaren nagenoeg niet geweest. Niet meer.

Dit soort zeer algemene apparaten hebben :
Is veel erger qua lekkende data en spyware/adware dan wat zo'n Routertje bij de gemiddelde consument zal aanrichtenApple TV
mijn smartphone
IoT spul
Shield Pro
Ik heb het al vaker gezegd : De mogelijkheid om een random Linux distro te draaien op de Nvidia Shield TV zou het apparaat voor mij echt serieus PERFECT afmaken
Hetzelfde doe ik namelijk ook met alle Android telefoons hier : Alternatief non-Android OS erop draaien

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hey yo, heeft er iemand een idee of mijn monteur net uit zijn nek stond te kletsen, of niet?
We hadden tot vandaag werkend KPN Glasvezel, ergens halverwege er mee op gehouden. Odido Monteur komt langs, hangt de ONT (Huawei) op, sluit glaskabel aan..
Lan: Groen
LOS: Knipperend Rood
PON: niets
Power: Groen
Monteur geeft aan dat er iets in de wijkkast o.i.d. moet gebeuren, hij zou er voor bellen o.i.d. (niet ter plekke, maar later). En vertrekt weer.
Lang verhaal kort, wie heeft er een idee wat de juiste stappen zijn om wél internet te krijgen?
We hadden tot vandaag werkend KPN Glasvezel, ergens halverwege er mee op gehouden. Odido Monteur komt langs, hangt de ONT (Huawei) op, sluit glaskabel aan..
Monteur geeft aan dat er iets in de wijkkast o.i.d. moet gebeuren, hij zou er voor bellen o.i.d. (niet ter plekke, maar later). En vertrekt weer.
Lang verhaal kort, wie heeft er een idee wat de juiste stappen zijn om wél internet te krijgen?
@analogworm Zelf gaan klagen bij de helpdesk, je zou in ieder geval een code kunnen vragen voor onbeperkt mobiel internet via Odido of Ben.
Dat was ik. Had inderdaad met wat films op mijn NAS via de VLC app op Odido kastje haperingen, en die zijn weg met een 9 euro netwerk dongle op de USB-A aansluiting. Die films zaten ergens tussen de 60-80mbps. Dus dan zal het niet de SoC zijn lijkt me. 300mbps met zo'n dongle is voor mij de perfecte oplossing, ik heb alles bekabeld waar dan kan.
Verder is hier het Odido kastje net zo vlot als de Next-mini dat was. Heb er helemaal geen klachten over, bevalt erg goed. Wie weet ooit nog wat anders, maar voor nu blijft hij lekker staan.
Sinterklaas wil bier !
Ik had ook zo iets vergelijkbaars en had gebeld, volgende dag kwam meteen een monteur langs met deze bon. Deze klant had geen signaal. Na grondig onderzoek is gebleken dat er sprake is van geen licht. Ik ben vervolgens naar de pop gegaan en heb hier de patch hersteld. Eenmaal bij de klant zijn alle diensten online gekomen en dit samen met de klant getest. ...analogworm schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:29:
Hey yo, heeft er iemand een idee of mijn monteur net uit zijn nek stond te kletsen, of niet?
Ik ben wel pas sinds 16 december klant.
Ha, ja.. net gebeld. Kwamen ze vanzelf mee.hcQd schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:41:
@analogworm Zelf gaan klagen bij de helpdesk, je zou in ieder geval een code kunnen vragen voor onbeperkt mobiel internet via Odido of Ben.
Monteur van guidion had net teruggebeld. Zelfde verhaal, geen licht terwijl er goed gepatcht was. Misschien kabelbreuk, maar dat lijkt me sterk gezien vanmiddag KPN het nog prima deed.Superman schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:46:
[...]
Ik had ook zo iets vergelijkbaars en had gebeld, volgende dag kwam meteen een monteur langs met deze bon. Deze klant had geen signaal. Na grondig onderzoek is gebleken dat er sprake is van geen licht. Ik ben vervolgens naar de pop gegaan en heb hier de patch hersteld. Eenmaal bij de klant zijn alle diensten online gekomen en dit samen met de klant getest. ...
Ik ben wel pas sinds 16 december klant.
De Guidion monteur leek het een goed idee om de KPN ONT terug te plaatsen, maar dat lijkt me vrij zinloos? Of is er hier iemand die daar anders over denkt?
Nja, afwachten maar tot er een volgende monteur het wel oplost.
Mogelijk een rotte patchkabel, dat was bij mij jaren geleden het geval. Ik zou op de monteur van KPN Netwek wachten. Die zet waarschijnlijk zijn lichtpen op jouw aansluiting en gaat in de PoP kijken waar het fout gaat.analogworm schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:08:
De Guidion monteur leek het een goed idee om de KPN ONT terug te plaatsen, maar dat lijkt me vrij zinloos? Of is er hier iemand die daar anders over denkt?
Nja, afwachten maar tot er een volgende monteur het wel oplost.
Yep, was hier ook. De kabel in de patchcover had kabelbreuk, nieuwe patchcover erop en gaan. Was nota bene bij de eerste activatie van de nieuwe lijnhcQd schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:25:
[...]
Mogelijk een rotte patchkabel, dat was bij mij jaren geleden het geval. Ik zou op de monteur van KPN Netwek wachten. Die zet waarschijnlijk zijn lichtpen op jouw aansluiting en gaat in de PoP kijken waar het fout gaat.
I reject your reality and substitute my own
Sinds vanmiddag ook Odido. KPN converter aan de 'andere kant' gehangen, en de Zyxel FMG3005-R20A mediaconverter geplaatst. Voor de rest is het hier in huis de kabels overhangen naar de nieuwe modem/router, en klaar.
Alles lijkt goed als ik een test doe naar Odido, hoewle ik de latency matigjes vind, maar kan toeval zijn..

Maar andere servers vallen wel tegen qua download.. 500a 600mbit, soms tegen de 800, maar nooit 930/940 wat zou moeten lukken.. Terwijl de upload wel goed is.

KPN server
Ziggo server
Bij KPN kreeg ik altijd 930/930, vrijwel ongeacht server.. Bij Ziggo 930/100.
Ik zie ook in de Guidion log dat er ~600-650 gemeten was, dus zij komen daar ook ongeveer op. Ik vind eigenlijk, gezien het verleden dat ik wel meer mag verwachten, ook naar andere servers, terwijl de Odido server juist laat zien dat verder hier alles goed lijkt..
Bij vorige abo's had ik niet zo'n verschil. Ik zie dat @boyd86 dit ook gemeld had in een reactie eerder in het topic
Alles lijkt goed als ik een test doe naar Odido, hoewle ik de latency matigjes vind, maar kan toeval zijn..

Maar andere servers vallen wel tegen qua download.. 500a 600mbit, soms tegen de 800, maar nooit 930/940 wat zou moeten lukken.. Terwijl de upload wel goed is.

KPN server
Ziggo server
Ik zie ook in de Guidion log dat er ~600-650 gemeten was, dus zij komen daar ook ongeveer op. Ik vind eigenlijk, gezien het verleden dat ik wel meer mag verwachten, ook naar andere servers, terwijl de Odido server juist laat zien dat verder hier alles goed lijkt..
Bij vorige abo's had ik niet zo'n verschil. Ik zie dat @boyd86 dit ook gemeld had in een reactie eerder in het topic
[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 23-12-2024 21:48 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Tja, premium internet voor de laagste prijs is wellicht iets teveel gevraagd. Maar ook met 600Mb kan je je toch prima mee redden?GAIAjohan schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:38:
Sinds vanmiddag ook Odido. KPN converter aan de 'andere kant' gehangen, en de Zyxel FMG3005-R20A mediaconverter geplaatst. Voor de rest is het hier in huis de kabels overhangen naar de nieuwe modem/router, en klaar.
[Afbeelding]
[URL=https://www.speedtest.net/result/17168627266][Afbeelding]/URL]
KPN server
Ziggo server
Dat zou ik wel een bijzondere uitleg vinden.. Ik betaal immers voor 1gbps. Niet voor 600mbit.Houtenklaas schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:47:
[...]
Tja, premium internet voor de laagste prijs is wellicht iets teveel gevraagd. Maar ook met 600Mb kan je je toch prima mee redden?
Verder is wel duidelijk dat het netwerk prima 930/940 kan halen, alleen gaat er iets niet jofel bij andere servers dan Odido zelf.
En ja, dat ik met 600mbit best kan leven is zo, maar het komt m.i. niet overeen met wat je zou mogen verwachten.
Steam zit overigens wel redelijk netjes op 107MB/s, dus rond de 860mbit.
Kijk even naar deze disclaimer op https://www.odido.nl/blog/bandbreedte/GAIAjohan schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:31:
[...]
Dat zou ik wel een bijzondere uitleg vinden.. Ik betaal immers voor 1gbps. Niet voor 600mbit.
Verder is wel duidelijk dat het netwerk prima 930/940 kan halen, alleen gaat er iets niet jofel bij andere servers dan Odido zelf.
En ja, dat ik met 600mbit best kan leven is zo, maar het komt m.i. niet overeen met wat je zou mogen verwachten.
Steam zit overigens wel redelijk netjes op 107MB/s, dus rond de 860mbit.
Bandbreedtebeïnvloeders buiten de deur
Ook buitenshuis zijn er beïnvloeders van bandbreedte. Dat merk je vooral bij Glasvezel versus kabel. Bij veel kabel-, koper- en VDSL-netwerken deel je de internetaansluiting met je buren. Jullie nemen allemaal een hapje uit dezelfde bandbreedtetaart. Neemt je buurman een stuk? Dan is er minder voor jou. Schept de rest van de straat ook op? Dan heb je nog minder. Het resultaat? Je internetsnelheid gaat omlaag naarmate meer mensen in je buurt ook online zijn.
Als het op het eigen netwerk beter gaat dan erbuiten dan lijkt het op een gebrek aan "peering" bandbreedte. Op een consumentenproduct mag je van alles verwachten, maar effectief krijg je "best effort". En dat is zeker op glas vaak nog steeds meer dan prima.
[ Voor 10% gewijzigd door Houtenklaas op 23-12-2024 22:50 ]
Hier kan ik per device in mijn router zien wat de download speed op dat moment is en bij een 4K DV stream van Netflix streamt die op mijn Shield Pro minstens met 25 Mbps en soms nog wat meer.wvkreg schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:31:
[...]
Netflix haalt nergens 20Mbps. Zelfs niet op 4k zogenaamd, want die compressen alles tot het maximum.
Ik heb vele 100+Mbps files op Plex. Met een 1Gb verbinding LAN gaat dat perfect.
The Texas Chain Saw Massacre: 50th Anniversary - 1974 -104.7 Mbps
Succes ermee met een DTS track :-)
Ik moet dus met de Odido box de TV apps gebruiken. Nou is de LG OLED een beest qua beeld, maar de apps not so much (traag, want CPU).
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Ze zeggen zelf juist op die pagina dat glasvezel dat 'juist' niet heeftHoutenklaas schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:43:
[...]
Kijk even naar deze disclaimer op https://www.odido.nl/blog/bandbreedte/
Bandbreedtebeïnvloeders buiten de deur
Ook buitenshuis zijn er beïnvloeders van bandbreedte. Dat merk je vooral bij Glasvezel versus kabel. Bij veel kabel-, koper- en VDSL-netwerken deel je de internetaansluiting met je buren. Jullie nemen allemaal een hapje uit dezelfde bandbreedtetaart. Neemt je buurman een stuk? Dan is er minder voor jou. Schept de rest van de straat ook op? Dan heb je nog minder. Het resultaat? Je internetsnelheid gaat omlaag naarmate meer mensen in je buurt ook online zijn.
Als het op het eigen netwerk beter gaat dan erbuiten dan lijkt het op een gebrek aan "peering" bandbreedte. Op een consumentenproduct mag je van alles verwachten, maar effectief krijg je "best effort". En dat is zeker op glas vaak nog steeds meer dan prima.
Altijd maximale bandbreedte met Glasvezel
Elk jaar zijn steeds meer apparaten thuis online. Elk jaar stijgt ons dataverbruik. Elk jaar stijgt daardoor onze behoefte aan meer bandbreedte. Een internetverbinding die deze groei aan kan? Dat is Glasvezel. Met dit type vast internet heb je jouw eigen aansluiting. Zo heb je geen last van bandbreedtebeïnvloeders buiten de deur. De topsnelheid van Glasvezel zit nu al op 1 Gbit/s. Dat wordt in de toekomst alleen nog maar meer. Zo heb je aan bandbreedte geen gebrek.
Ik dacht dat dat met de nieuwere glasvezel technieken (GPON e.d.) wel het geval was.GAIAjohan schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:09:
[...]
Ze zeggen zelf juist op die pagina dat glasvezel dat 'juist' niet heeften koper/kabel etc wel
[...]
Dus dat "niet delen" bij glasvezel lijkt mij achterhaalde en inmiddels onjuiste informatie.GPON (Gigabit Passive Optical Network)
De kabels van meerdere huishoudens worden via deze passieve splitters samengevoegd en delen dan dezelfde glasvezel naar de netwerkexploitant: 'point-to-multipoint'. Dat betekent dat iedereen op dezelfde glasvezel zit.
Maakt vrij weinig uit gezien ik nog op AON zit. Voormalig Reggefiber, Aangelegd rond 2013/2014 of zo. In ieder geval voordat ik hier woonde vanaf 2016..rvk schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:12:
[...]
Ik dacht dat dat met de nieuwere glasvezel technieken (GPON e.d.) wel het geval was.
[...]
Dus dat "niet delen" bij glasvezel lijkt mij achterhaalde en inmiddels onjuiste informatie.
[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 24-12-2024 01:08 ]
Ja die heb ik / bedoel ik.Pjottski schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:34:
[...]
Google tv is dit jaar vervangen door Google tv streamer btw.
Interne wifi 6 ax is prima in Odido kastje. Haalt 1201Mbps. Welke usb a dongle heb je?ParaWM schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:43:
[...]
Dat was ik. Had inderdaad met wat films op mijn NAS via de VLC app op Odido kastje haperingen, en die zijn weg met een 9 euro netwerk dongle op de USB-A aansluiting. Die films zaten ergens tussen de 60-80mbps. Dus dan zal het niet de SoC zijn lijkt me. 300mbps met zo'n dongle is voor mij de perfecte oplossing, ik heb alles bekabeld waar dan kan.
Verder is hier het Odido kastje net zo vlot als de Next-mini dat was. Heb er helemaal geen klachten over, bevalt erg goed. Wie weet ooit nog wat anders, maar voor nu blijft hij lekker staan.
Hi, ik heb eind oktober 2gb/s glasvezel aansluiting van Odido en deed zijn werk met max 1gb/s. Denk dat mijn apparaturen niet geschikt voor zijn.
Afgelopen zaterdagmiddag was de spanning af en dus ook de verbinding tijdelijk uit. Na tijdje insgeschakeld en daarna geen werkende verbinding meer. Odido benadeerd en zal monteur binnen 48 uur contact worden genomen. Inmiddels 3 dagen verder, odido kan niets meer beloven en wegens kerstdagen.
Mijn vraag is wie heeft soortgelijk probleem gehad? ONT branden alleen pon en power. Heb andere utp kabel geprobeerd en werkt ook niet. Wie heeft hier raad mee?
Afgelopen zaterdagmiddag was de spanning af en dus ook de verbinding tijdelijk uit. Na tijdje insgeschakeld en daarna geen werkende verbinding meer. Odido benadeerd en zal monteur binnen 48 uur contact worden genomen. Inmiddels 3 dagen verder, odido kan niets meer beloven en wegens kerstdagen.
Mijn vraag is wie heeft soortgelijk probleem gehad? ONT branden alleen pon en power. Heb andere utp kabel geprobeerd en werkt ook niet. Wie heeft hier raad mee?
:strip_exif()/f/image/6918dCLymHeW1SHVokLxESEc.jpg?f=fotoalbum_large)
@mokkie Wat heb je aangesloten op die ONT? Als je niet de Odido Zyxel router hebt aangesloten, werkt het wel als je die aansluit?
LOS uit en PON aan is normaal c.q goed.mokkie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:35:
Hi, ik heb eind oktober 2gb/s glasvezel aansluiting van Odido en deed zijn werk met max 1gb/s. Denk dat mijn apparaturen niet geschikt voor zijn.
[Afbeelding]
LAN uit is niet goed. Deze hoort continue te branden of te knipperen bij activiteit. Uit betekent dat er naar je router ("modem") geen verbinding is. Je hebt de kabel al vervangen. Wat ook kan is dat een poort kapot is gegaan door stroom uitval. Welke van de 2 kan je uittesten door tijdelijk een andere router/switch eraan te hangen.
Das flink snel inderdaad. Maar kies dan toch nog voor 300mbps bekabeld (lekker dwarswvkreg schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:48:
[...]
Interne wifi 6 ax is prima in Odido kastje. Haalt 1201Mbps. Welke usb a dongle heb je?
https://www.amazon.nl/dp/B0D47RT992?
Sinterklaas wil bier !
Krijg je link als je met een laptop aansluit op de ONT? Zo ja -> dan is je WAN port van je router defect.mokkie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:35:
[Afbeelding]
Vrees voor het ergste dan Had vermoeden dat bij inschakelen de lan poort kapot heeft gemaakt.BitAndre schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:17:
[...]
LOS uit en PON aan is normaal c.q goed.
LAN uit is niet goed. Deze hoort continue te branden of te knipperen bij activiteit. Uit betekent dat er naar je router ("modem") geen verbinding is. Je hebt de kabel al vervangen. Wat ook kan is dat een poort kapot is gegaan door stroom uitval. Welke van de 2 kan je uittesten door tijdelijk een andere router/switch eraan te hangen.
Direct aansluiten aan de laptop werkt ook niet, geen lampjes die knippert aan beide kanten..
Nee helaas niet, dacht direct in te loggen op de modem. Geen reactie...stormfly schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:04:
[...]
Krijg je link als je met een laptop aansluit op de ONT? Zo ja -> dan is je WAN port van je router defect.
Werkt dat wel, direct aansluiten, als internet op vlan 300 zit??mokkie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:44:
[...]
Direct aansluiten aan de laptop werkt ook niet, geen lampjes die knippert aan beide kanten..
Kun je verbinding krijgen met de router als je die er weer tussen hangt? Staat die aan (lampjes)?
Zonder VLAN actief geen internet inderdaad.rvk schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:49:
[...]
Werkt dat wel, direct aansluiten, als internet op vlan 300 zit??
Kun je verbinding krijgen met de router als je die er weer tussen hangt? Staat die aan (lampjes)?
Maar voor het testen of Ethernet wel werkt (het LAN lampje) maakt dat niet uit.
(Laptops/PC's kunnen ook werken met een VLAN, maar dat is uit beveiligingsoogpunt niet aan te bevelen -- tenzij je als firewall inzet...)
Bij veel glasvezel-, kabel-, koper- en VDSL-netwerken deel je de internetaansluiting met je buren; in de wijkast gaat jouw verbinding over dezelfde lijn als die van je buren.Houtenklaas schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:43:
Ook buitenshuis zijn er beïnvloeders van bandbreedte. Dat merk je vooral bij Glasvezel versus kabel. Bij veel kabel-, koper- en VDSL-netwerken deel je de internetaansluiting met je buren.
Heb je al geprobeerd het witte XGS-PON ONT (glasvezel kastje) even stroomloos te maken.mokkie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:35:
[Afbeelding]
Even een minuutje de stroomadapter er uit halen.
Ja meerdermale en langere tijd uit ook geprobeerd. Ben bang dat lan poort dood is.peterbier schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:48:
[...]
Heb je al geprobeerd het witte XGS-PON ONT (glasvezel kastje) even stroomloos te maken.
Even een minuutje de stroomadapter er uit halen.
Jammer dat dit niet helpt.mokkie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:19:
[...]
Ja meerdermale en langere tijd uit ook geprobeerd. Ben bang dat lan poort dood is.
Heb je toevallig nog een netwerk switch liggen.
Deze er tussen proberen en kijken welke kant defect is glasvezel modem of Zyxel router.
Bij alle internetverbindingen doe je dat. Uiteindelijk zit je gewoon samen op een switch als je AON glasvezel hebt, en die hangt ook gewoon met een bepaalde capaciteit aan het netwerk.ikweethetbeter schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:38:
[...]
Bij veel glasvezel-, kabel-, koper- en VDSL-netwerken deel je de internetaansluiting met je buren; in de wijkast gaat jouw verbinding over dezelfde lijn als die van je buren.
Het enige verschil tussen XGSPON en AON is dat je de verbinding al eerder in de keten deelt, qua overboeking maakt het niet zo heel veel uit of je nou de uplink van een switch deelt waar je met een paar honderd klanten op zit of dat je de capaciteit naar je huis al moet delen.
Je kan een verbinding met 1:1 overboeking krijgen, maar dan moet je naar de zakelijke providers, en dan leg je ongeveer 3000 tot 8000 EUR per maand neer
Bij AON is de kans kleiner dat buren iets fout doen en jouw segment plat gooien. En persoonlijk lijkt mij nog steeds GPON gevoeliger en complex is omdat je moet moduleren/timen.Plofkotje schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:27:
Het enige verschil tussen XGSPON en AON is dat je de verbinding al eerder in de keten deelt, qua overboeking maakt het niet zo heel veel uit of je nou de uplink van een switch deelt waar je met een paar honderd klanten op zit of dat je de capaciteit naar je huis al moet delen.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Met XGSPON is dat opgelost, AON media converters kunnen daar geen storing op veroorzaken. De extra framing/timing op XGSPON en zelfs op GPON is verwaarloosbaar qua extra latency.Luuk1983 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:41:
[...]
Bij AON is de kans kleiner dat buren iets fout doen en jouw segment plat gooien. En persoonlijk lijkt mij nog steeds GPON gevoeliger en complex is omdat je moet moduleren/timen.
Qua overboeking totaal maakt het allemaal niet zo heel veel uit of je AON of een van de PON varianten gebruikt, de verdeling ligt bij AON alleen verder op in de keten.
Dat kan echt wel wat goedkoper (en nog wat goedkoper als je met nog iets minder genoegen neemt en dan praat ik over ipv 1:1 over 1:1,1). Dat kun je als bedrijf in een plek waar glasvezel dicht in de buurt ligt zeker wel onder de 2k krijgen met scherp onderhandelen.Plofkotje schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:27:
[...]
Je kan een verbinding met 1:1 overboeking krijgen, maar dan moet je naar de zakelijke providers, en dan leg je ongeveer 3000 tot 8000 EUR per maand neer
MAAR het hele internet is een gedeelt medium. Begint al thuis met meerdere apparaten op je eigen router. Dan meerdere aansluitingen op 1 POP/centrale/wijkkast en dan meerdere centales/pops/wijkkasten op de ring van de provider. Dan meerdere providers op de knooppunten (maar ook weer over de direct peers heen). Zolang er goed capaciteit management is merk je daar niets van. Pas als je als bedrijf met 1000 man op kantoor denkt te besparen door een consumenten abonnement te nemen merk je dit wel. Ik ken een school die in de corona tijd open was en de hele wijk eromheen moest thuiswerken. En daar had de consumenten provider geen rekening mee gehouden in de capaciteit planning en was het internet onwerkbaar slecht. Toen toch maar geïnvesteerd in zakelijk glasvezel. Meteen alles weer retestabiel, betaal je wel wat voor maar dan heb je wel een totaal ander product.
(Oeps, ik ging even los, beetje lange post geworden).
Ja, dat is precies wat ik zeg. Ik reageerde op Houtenklaas die beweerde dat je bij glasvezel geen bandbreedte deelt.Plofkotje schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:27:
Bij alle internetverbindingen doe je dat. Uiteindelijk zit je gewoon samen op een switch als je AON glasvezel hebt, en die hangt ook gewoon met een bepaalde capaciteit aan het netwerk.
Ik reageerde op iemand die dat beweerde en heb een stukje ge-quote van Odido waar nog onjuiste informatie in staat ook. Ik weet echt wel beterikweethetbeter schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:31:
[...]
Ja, dat is precies wat ik zeg. Ik reageerde op Houtenklaas die beweerde dat je bij glasvezel geen bandbreedte deelt.
Dan is deze discussie gebaseerd op een misverstand.
Prettige kerstdagen allemaal!
Prettige kerstdagen allemaal!
Ook getest met een switch, die hangt ernaast voor 4g hotspot naar deco zoals er internet is in huis.peterbier schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:22:
[...]
Jammer dat dit niet helpt.
Heb je toevallig nog een netwerk switch liggen.
Deze er tussen proberen en kijken welke kant defect is glasvezel modem of Zyxel router.
Nu is het zeker dat de modem netwerk poort niet doet..
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen