Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48

B2

wa' seggie?

B2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:51:
[...]

Inmiddels zijn 2 Guidion afspraken 5 minuten voor tijd afgezegd en de 3de is helemaal niet op komen dagen. Dat ligt niet aan Odido maar aan Guidion, maar de enige reactie die ik van Odido kreeg was “Oh ja, dat kan soms gebeuren”. En dat is nou precies wat ik bedoel. Ze voelen geen urgentie en geen eigenaarschap van problemen.
Afgelopen zaterdag is er eindelijk een Guidion monteur geweest. Om na 10 minuten te vertrekken, niks te vinden: ONT en lijn zijn prima.

Vanochtend werd doodleuk mijn storing als “opgelost” gemeld via een Mail. Terwijl ik nog steeds geen IP krijg, WAN lampje op de router is nog steeds rood.

Ondertussen hebben ze bij de helpdesk ook geen idee en is er weer een nieuwe storing aangemaakt. En we doorlopen het traject opnieuw… zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Het niet krijgen van een IPv4 adres is iets wat de technische dienst van Odido kan oplossen op afstand normaal gesproken. Zowel de klantenservice van Odido als de Guidion monteur kan een ticket maken hiervoor. Misschien kun je vraag stellen op het forum van Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

bjusterbaarlik schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:40:
Het niet krijgen van een IPv4 adres is iets wat de technische dienst van Odido kan oplossen op afstand normaal gesproken. Zowel de klantenservice van Odido als de Guidion monteur kan een ticket maken hiervoor. Misschien kun je vraag stellen op het forum van Odido.
Dat heb ik vorige week al gedaan. Daar lijkt om de dag iemand naar de topics te kijken of zo, in ieder geval duurt het meer dan een of twee dagen voordat ik daar antwoord heb. Heb je niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Zijn er meer mensen die zonder internet zitten in de regio Castricum? Probeerde daarstraks nog de helpdesk te bellen, maar die is van 20:00 uur al gesloten... Zit je dan zonder internet en tv.

Hopelijk is het snel gefixt... 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:38
Kickasz schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:24:
Zijn er meer mensen die zonder internet zitten in de regio Castricum? Probeerde daarstraks nog de helpdesk te bellen, maar die is van 20:00 uur al gesloten... Zit je dan zonder internet en tv.

Hopelijk is het snel gefixt... 😅
Ja hier ook, ook in Castricum 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:03
thys schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:32:
[...]

Ja hier ook, ook in Castricum 🥲
Ha dat is dus het euvel, ik ben al de boel aan het herstarten. Ook in Castricum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THaKN
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12-2024
Hier (Akersloot / Castricum) ook geen internet en tv meer.
Op de site van ODIDO is er geen storing, en allestoringen.nl loopt het al aardig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier ook castricum/limmen/akersloot geen internet.

Update: om 02.30 uur nog steeds geen internet

[ Voor 32% gewijzigd door Obeja op 17-12-2024 02:29 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iskander1970
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:02
Melding op community Odido:
16-12-2024/21:45] We zien dat een aantal van onze klanten problemen ondervindt met Internet, TV en Vast Bellen in regio Castricum, Limmen en Akersloot. Op dit moment zijn we op zoek naar de oorzaak en de oplossing. Excuses voor het ongemak. In dit topic houden we je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iskander1970
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:02
Zit sinds ong 21.00u zonder internet in Akersloot/Castricum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
Nog steeds geen internet zo te zien. De community site klinkt weinig hoopgevend, maar daar zit (hopelijk) ook veel zuur. Iemand hier ervaringen met storing bij Odido en oplostijden?

Zal je overigens wel altijd zien, gister om 17u30 het Ziggo retourpakket op de post gedaan. Heb nog een week abo, maar is het vast maar weg. 🫣😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-08 15:52
Vandaag gaat mijn odido glasvezel abo in. Even niet op gerekend dat mij. Delta abo die nog 2 weken overlappend doorloopt het dan meteen niet meer doet.

Heb daarom zelf maar even gekeken of ik odido werkend kon krijgen. Helaas, die doet het nog niet. 1 ding wat raar is dat op de zyxel het lampje van de wan poort niet brandt. Dus niet rood of groen maar deze is gewoon uit. Ook met een ander kabeltje er tussen bleef die uit. En ja, ik heb toch echt de zyxel op het delta kastje van odido aangesloten en ik heb het delta kastje van odido op het glasvezelpunt van delta aangesloten.

Is het logisch dat die wan poort niet brandt, moet er dan dan nog wat gebeuren door de monteur die dat uiteindelikk mogelijk maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
D4NG3R schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:44:
@Lord_Dain nadelige wijziging van het contract, geeft je de mogelijkheid het kostenloos op te zeggen. Zodra ze hier officieel bericht de deur over uit doen (dus dat je een e-mail of brief ontvangt) heb je een maand de tijd om dat te doen.

Staat overigens ook op netjes vermeld:

[...]

Ik twijfel nog even, in principe was ik niet van plan om te gaan klooien met m'n snelheid - aan de andere kant komt dit wel heul sappig uit gezien m'n 8 actiemaanden na deze maand voorbij zijn en ik bij de concurrent direct weer een aanbieding kan vangen. :+
Ben jij er al uit wat je gaat doen? Ik had in mei Odido verlengd (6 mnd. €10 korting) en die periode is nu net weer verlopen waardoor ik €40 ga betalen voor 400/400. Ik ben voornemens om over te stappen naar Youfone 200/200 (internet only, glas). Scheelt in mijn geval toch €47 (en met cashback nog bijna 3 tientjes daarbovenop) over die resterende maanden, dat is gauw verdiend met even een modem omprikken (heb eigen router/wifi infra).

Alleen even kijken qua overstappen. Denk dat ik beter zelf een datum kan kiezen i.p.v. overstapservice gebruiken.

Verder technisch geen klagen over Odido trouwens :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

@ThinkPad Ik heb er nog niet echt verder over nagedacht, als ik het al doe wordt het toch niet voor volgende maand. In principe ben ik tevreden met Odido, deze maand nog €30 voor 400/400 vanaf volgende maand €50.

Terug stappen naar 100/100 vind ik net iets te weinig, zeker gezien het maar €5 in de maand scheelt. Ik zou de stap kunnen maken naar Delta 500/500 á €35 voor 8 maanden en €49,50 voor de resterende 4 maanden. (of dat x2 voor 2 jaar)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
ad6922 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:54:
Vandaag gaat mijn odido glasvezel abo in. Even niet op gerekend dat mij. Delta abo die nog 2 weken overlappend doorloopt het dan meteen niet meer doet.

Heb daarom zelf maar even gekeken of ik odido werkend kon krijgen. Helaas, die doet het nog niet. 1 ding wat raar is dat op de zyxel het lampje van de wan poort niet brandt. Dus niet rood of groen maar deze is gewoon uit. Ook met een ander kabeltje er tussen bleef die uit. En ja, ik heb toch echt de zyxel op het delta kastje van odido aangesloten en ik heb het delta kastje van odido op het glasvezelpunt van delta aangesloten.

Is het logisch dat die wan poort niet brandt, moet er dan dan nog wat gebeuren door de monteur die dat uiteindelikk mogelijk maakt?
Er is bij glasvezel vrijwel altijd een monteur nodig omdat je glasvezeltje in de POP handmatig moet worden omgeprikt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
ThinkPad schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:30:
[...]

Ben jij er al uit wat je gaat doen? Ik had in mei Odido verlengd (6 mnd. €10 korting) en die periode is nu net weer verlopen waardoor ik €40 ga betalen voor 400/400. Ik ben voornemens om over te stappen naar Youfone 200/200 (internet only, glas). Scheelt in mijn geval toch €47 (en met cashback nog bijna 3 tientjes daarbovenop) over die resterende maanden, dat is gauw verdiend met even een modem omprikken (heb eigen router/wifi infra).

Alleen even kijken qua overstappen. Denk dat ik beter zelf een datum kan kiezen i.p.v. overstapservice gebruiken.

Verder technisch geen klagen over Odido trouwens :)
D4NG3R schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:36:
@ThinkPad Ik heb er nog niet echt verder over nagedacht, als ik het al doe wordt het toch niet voor volgende maand. In principe ben ik tevreden met Odido, deze maand nog €30 voor 400/400 vanaf volgende maand €50.

Terug stappen naar 100/100 vind ik net iets te weinig, zeker gezien het maar €5 in de maand scheelt. Ik zou de stap kunnen maken naar Delta 500/500 á €35 voor 8 maanden en €49,50 voor de resterende 4 maanden. (of dat x2 voor 2 jaar)
100Mbit bied Odido niet meer aan. 100Mbit is 140 geworden voor dezelfde prijs. Het verschil in prijs is dan voor Thinkpad 20 euro minder. En het verschil tussen 140 en 200 is toch relatief klein.
Ook voor D4NG3R misschien interessant om te weten dat het dus 140Mbit is.

Ik moet zeggen dat ik het niet als langzaam ervaar. Ik download toch wel grote 4K HDR bestanden (10GB) en die zijn er gewoon binnen 10 minuten.
Backups en videobellen en streamen en gamen gaat ook gewoon prima op die snelheid.
Heb wel 1x een paar dagen even opgehoogd naar 400Mbit voor een grote backup die ik aan het uploaden was :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Kodess schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:11:
[...]

[...]

100Mbit bied Odido niet meer aan. 100Mbit is 140 geworden voor dezelfde prijs. Het verschil in prijs is dan voor Thinkpad 20 euro minder. En het verschil tussen 140 en 200 is toch relatief klein.
Ook voor D4NG3R misschien interessant om te weten dat het dus 140Mbit is.

Ik moet zeggen dat ik het niet als langzaam ervaar. Ik download toch wel grote 4K HDR bestanden (10GB) en die zijn er gewoon binnen 10 minuten.
Backups en videobellen en streamen en gamen gaat ook gewoon prima op die snelheid.
Heb wel 1x een paar dagen even opgehoogd naar 400Mbit voor een grote backup die ik aan het uploaden was :+
Odido geeft zelf nog 100 aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEC8z7ApAKJ-CvoKGC8Cjou5xD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UrJtjhmXXWi2BHs89DVK0XKq.png?f=fotoalbum_large

Effectief genoeg qua snelheid hoor, ietsje meer is wel prettig maar zeer zeker niet noodzakelijk. €45 p/m er voor moeten ophoesten vind ik echter te gortig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Het had ermee te maken dat ze hun lage snelheden wouden opdoeken. Jammer dat ik niet het 50Mbit plan had toen ze dit instelde, scheelde dan nog wat geld :P
Ik neem aan dat dit ook geld voor nieuwe abonnementen?
Ik heb tussendoor al eens gewisseld naar 400 en terug naar '100' en heb gewoon weer 140.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaoMYwtKhMOnOdbhmbRmzoQv8JU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KvjQupZeow4MNZyh958By18V.png?f=user_large
Op KPN en Glaspoort overigens 110Mbit:
k heb ook 100 Mbps WBA, had gehoopt op 140 Mbps maar het is dus 110 Mbps op KPN WBA en Glaspoort.
D4NG3R schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:16:
Effectief genoeg qua snelheid hoor, ietsje meer is wel prettig maar zeer zeker niet noodzakelijk. €45 p/m er voor moeten ophoesten vind ik echter te gortig. :+
Wacht even 45 euro!? Is dat nieuw of zit je op kpn dan?
Ik betaal voor 140Mbit 30 euro ivm een Ben abonnement van 4 euro per maand voor 12GB data.
Zonder die combi korting is het voor mij 35 euro.

[ Voor 58% gewijzigd door Kodess op 17-12-2024 12:31 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Kodess schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:24:
Wacht even 45 euro!? Is dat nieuw of zit je op kpn dan?
Ik betaal voor 140Mbit 30 euro ivm een Ben abonnement van 4 euro per maand voor 12GB data.
Zonder die combi korting is het voor mij 35 euro.
Nee, reeds klant bij Odido op het netwerk van Delta. Dat is de prijs als ik bij m'n abo kies voor snelheid aanpassen.

Vanaf volgende maand wordt m'n huidige 400/400 ook €50 p/m nu m'n actieprijs van €30 p/m voorbij is. De alternatieven zijn niet veel goedkoper voorbij de actiemaanden. :+

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 17-12-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ad6922 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:54:

Odido over Delta Fiber dus? Welke router had je bij Delta. De vierkante Genexis? Dan moet je nog gepatcht worden. Of een Nokia? Dan zal het administratief nog allemaal goed gezet moeten worden.

De Nokia ONT moet eerst aangemeld zijn en geüpdatet worden voordat de LAN poort van de ONT actief is waarschijnlijk.

Op de ONT moeten eerst Power en PON continue branden en als die actief is dan gaat ook data oranje branden/knipperen als je een Zyxel T56 router van Odido verbind met de ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
OrganicIron schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:46:
Nog steeds geen internet zo te zien. De community site klinkt weinig hoopgevend, maar daar zit (hopelijk) ook veel zuur. Iemand hier ervaringen met storing bij Odido en oplostijden?
Internet is na de lunch hersteld! 👍🎉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:09
@D4NG3R Ik heb net even met Odido gechat om op te zeggen. Maar dat kan in mijn geval niet zeggen ze.
Het is een wijziging die alleen op 2-jaars abonnementen van toepassing is. Het Tweakers nieuwsartikel is niet duidelijk hierin. De eigen pagina van Odido hierover wel:
Wat verandert er?
Vanaf 1 februari 2025 kan je je internetsnelheid thuis alleen omhoog aanpassen en niet meer omlaag. Dit geldt voor de rest van je contractsduur (looptijd contract: 24 maanden). Daarna kan je je snelheid ook weer omlaag zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ThinkPad schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:01:
@D4NG3R Ik heb net even met Odido gechat om op te zeggen. Maar dat kan in mijn geval niet zeggen ze.
Het is een wijziging die alleen op 2-jaars abonnementen van toepassing is. Het Tweakers nieuwsartikel is niet duidelijk hierin. De eigen pagina van Odido hierover wel:

[...]
De voorwaarden voor nieuwe contracten geld iig voor elke contractduur: https://assets.odido.nl/x...do-internet-tv-051224.pdf

Ik kan mij overigens niet herinneren dat er op de abowijzigingen-pagina eerder 24 maanden stond. Maar even goed ook niet dat het er niet stond. :P

Dan houd het voor mij iig op, rond april maar eens kijken naar wat nieuws. :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 17-12-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Het stond er in ieder geval al wel 13 december 15:24 want toen heb ik dat van die 2 jaarcontracten in het nieuws topic gepost. Iemand na mij heeft gemeld dat hij zijn 1 jaar contract toen al wel had opgezegd

Ik zit zelf op een 1 jaarcontract, in maand 8, en wilde ook gaan opzeggen, dit gaat dus helaas niet. Waarschijnlijk zijn ze wakker geworden dat de meeste mensen met 1 jaar contract dan gaan opzeggen als ze deze aanpassing voor 1 jaarcontracten laten gelden....
D4NG3R schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:08:
[...]
Ik kan mij overigens niet herinneren dat er op de abowijzigingen-pagina eerder 24 maanden stond. Maar even goed ook niet dat het er niet stond. :P

Dan houd het voor mij iig op, rond april maar eens kijken naar wat nieuws. :Y)
Ik ben wel benieuwd wat de voorwaarden van mijn huidige contract zijn, en of men selectief de voorwaarden voor alleen 2 jaars contracten kan aanpassen (zal vast kunnen door het goed te formuleren)

Ik zou toch voor een verlening bij Odido gaan als ik nu moet beslissen, ik zit nog in het eerste jaar ODF en ziggo is duurder zo te zien.....Ik wil alleen wel van mij TV abo af.

[update] Via wayback even de oude tarieven er bij gezocht, daar staat de upgrade/downgrade optie in. Zag later dat deze onder het kopje Eerdere tarieven.staat en dus voor verkopen t/m 4 december geldt.
[update2] Ik realiseer me dat deze voorwaarden niet voor mij gelden want ik heb besteld in januari 2024, en maanden later aangesloten. Ik neem aan dat ik dan die van januari moet hebben echter de voorwaarden voor die periode missen(het is tussen 28 november 2023 en 25 januari 2024 afgesloten) in het rijtje

Ik zelf heb geen communicatie gehad over deze wijziging met mijn 1 jaarcontract
Dus blijkbaar geldt deze wijziging niet voor 1 jarige contracten van voor 5 december , dus kan iemand met een 1 jarig contract van voor 5 december, ook na 1 februari de snelheid omlaag zetten. (???)
Odido geeft wel aan dat de wijziging geldt voor alles en dat de opzegging mogelijkheid er alleen is voor voor contracten van voor 5 december met een looptijd van 2 jaar.
Erg vreemd....

@ThinkPad hebben ze aan jou bevestig dat je na 1 februari nog je snelheid omlaag kan zetten?

[ Voor 96% gewijzigd door jeanj op 17-12-2024 18:29 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Laatst online: 16-09 11:49
jeanj schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:27:

Ik zelf heb geen communicatie gehad over deze wijziging met mijn 1 jaarcontract
Dus blijkbaar geldt deze wijziging niet voor 1 jarige contracten van voor 5 december , dus kan iemand met een 1 jarig contract van voor 5 december, ook na 1 februari de snelheid omlaag zetten. (???)
Odido geeft wel aan dat de wijziging geldt voor alles en dat de opzegging mogelijkheid er alleen is voor voor contracten van voor 5 december met een looptijd van 2 jaar.
Erg vreemd....

@ThinkPad hebben ze aan jou bevestig dat je na 1 februari nog je snelheid omlaag kan zetten?
Ik heb 4 december mijn 1 jarig contract afgesloten. Ben erg benieuwd. Echter gaat het pas 2 januari in.. Maar ik zit er wel aan vast. Dus eigenlijk zit je langer dan 12 maanden aan je contract vast, maar wat is in dit kader de contractdatum?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ShakerNL
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:31
Ik ben zelf een aantal dagen geleden overgestapt van Delta Fiber naar Odido (via hetzelfde glasvezeldraadje van Delta) en deel hierbij mijn ervaring voor diegenen die dit ook willen / gaan doen.

Mijn contract met Delta liep af op 13 december en op die dag zou ook Odido geactiveerd worden. Dit is via de overstapservice van Odido geregeld. Ook is er op deze dag een afspraak met een Guidon monteur gemaakt. Ik heb nog nagevraagd of het ook zonder monteur kan, maar dat is bij Odido niet mogelijk.

Bij Delta had ik een Nokia XS-2426G-B met ingebouwde glasvezelkabel die aan de FTU werd aangesloten. Een week of twee geleden kreeg ik een pakket van Odido binnen met daarin een vierkante Nokia ONT en een Zyxel router. De router heeft een 2.5 Gbps WAN ethernet poort, Wi-Fi 6 en één van de vier LAN poorten is ook 2.5 Gbps. Deze router heb ik echter in de doos gelaten, want ik gebruik mijn eigen DrayTek Vigor2136ax. Het spul heb ik alvast in de meterkast gehangen en de router heb ik alvast geconfigureerd.

Op vrijdag 13 december precies om middernacht was het zover. Delta werd afgesloten. Ik heb meteen de Nokia modem van Delta losgekoppeld en de ONT aangesloten aan de FTU. Ik kreeg meteen signaal. DrayTek router aangesloten en ik had verbinding. Ik was nog bang of ik achter een CG-NAT zou verdwijnen, maar dat was niet het geval. (Bij Delta gebeurde dat wel en moest ik met de klantenservice bellen die mij uit de CG-NAT kon halen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1bdiGn2bW5r89rgpWscyt9R4hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhlq4BQCodxjdIcQWd2Nz1jf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg van Odido een 24-uur durende internetbundel van bijna 500 GB die gebruikt kan worden voor als je langere tijd zonder internet komt te zitten. Met zo'n bundel ben je in ieder geval nog online middels een mobiele hotspot, gaven ze aan. De bundel kon geactiveerd worden per SMS en kost niets. Ik denk dat alleen klanten die ook mobiel van Odido hebben dit extraa'tje erbij krijgen. Ik had het uiteindelijk niet nodig, maar wel fijn dat ze hieraan gedacht hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iC-lYWLyMXXksIPzMURqgJO7DQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3RYIIJELAZ9vOfEcINKdjreX.png?f=fotoalbum_large

Die middag kwam de Guidon monteur en hoefde zoals verwacht geen werkzaamheden uit te voeren. Er zijn wel gevallen waarbij de monteur moet sleutelen aan de FTU. In zulke gevallen is het af te raden om zelf de FTU open te trekken en ermee te prielen, want de kans is groot dat er iets stuk kan gaan en de kosten voor het vervangen worden op de klant verhaald. Na een speedtest heeft de monteur zijn checklist afgevinkt en kon weer op pad naar de volgende klus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oy9IPWlGkK7zP4TEa3Ue78vIrJw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1oKNmPj2VBt2kmZ8SOh25FrG.png?f=user_large

De reden van mijn overstap was de hogere korting die Odido kon bieden. Daar bovenop heb ik ook mobiel van Odido wat ervoor zorgt dat ik 5 euro korting krijg op de vaste verbinding en 5 euro korting op mijn mobiele abonnement. Met beide providers heb ik een abonnement van 1 Gbps afgesloten. De pingtijden naar verschillende servers en websites zijn bij Odido ongeveer 3 tot 5 ms hoger dan bij Delta. Voor de rest ben ik nog geen gekke dingen tegengekomen en is het netwerk prima stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 21:17
ShakerNL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:58:
Ik ben zelf een aantal dagen geleden overgestapt van Delta Fiber naar Odido (via hetzelfde glasvezeldraadje van Delta) en deel hierbij mijn ervaring voor diegenen die dit ook willen / gaan doen.

Mijn contract met Delta liep af op 13 december en op die dag zou ook Odido geactiveerd worden. Dit is via de overstapservice van Odido geregeld. Ook is er op deze dag een afspraak met een Guidon monteur gemaakt. Ik heb nog nagevraagd of het ook zonder monteur kan, maar dat is bij Odido niet mogelijk.

Bij Delta had ik een Nokia XS-2426G-B met ingebouwde glasvezelkabel die aan de FTU werd aangesloten. Een week of twee geleden kreeg ik een pakket van Odido binnen met daarin een vierkante Nokia ONT en een Zyxel router. De router heeft een 2.5 Gbps WAN ethernet poort, Wi-Fi 6 en één van de vier LAN poorten is ook 2.5 Gbps. Deze router heb ik echter in de doos gelaten, want ik gebruik mijn eigen DrayTek Vigor2136ax. Het spul heb ik alvast in de meterkast gehangen en de router heb ik alvast geconfigureerd.

Op vrijdag 13 december precies om middernacht was het zover. Delta werd afgesloten. Ik heb meteen de Nokia modem van Delta losgekoppeld en de ONT aangesloten aan de FTU. Ik kreeg meteen signaal. DrayTek router aangesloten en ik had verbinding. Ik was nog bang of ik achter een CG-NAT zou verdwijnen, maar dat was niet het geval. (Bij Delta gebeurde dat wel en moest ik met de klantenservice bellen die mij uit de CG-NAT kon halen.)

[Afbeelding]

Ik kreeg van Odido een 24-uur durende internetbundel van bijna 500 GB die gebruikt kan worden voor als je langere tijd zonder internet komt te zitten. Met zo'n bundel ben je in ieder geval nog online middels een mobiele hotspot, gaven ze aan. De bundel kon geactiveerd worden per SMS en kost niets. Ik denk dat alleen klanten die ook mobiel van Odido hebben dit extraa'tje erbij krijgen. Ik had het uiteindelijk niet nodig, maar wel fijn dat ze hieraan gedacht hebben.

[Afbeelding]

Die middag kwam de Guidon monteur en hoefde zoals verwacht geen werkzaamheden uit te voeren. Er zijn wel gevallen waarbij de monteur moet sleutelen aan de FTU. In zulke gevallen is het af te raden om zelf de FTU open te trekken en ermee te prielen, want de kans is groot dat er iets stuk kan gaan en de kosten voor het vervangen worden op de klant verhaald. Na een speedtest heeft de monteur zijn checklist afgevinkt en kon weer op pad naar de volgende klus.
[Afbeelding]

De reden van mijn overstap was de hogere korting die Odido kon bieden. Daar bovenop heb ik ook mobiel van Odido wat ervoor zorgt dat ik 5 euro korting krijg op de vaste verbinding en 5 euro korting op mijn mobiele abonnement. Met beide providers heb ik een abonnement van 1 Gbps afgesloten. De pingtijden naar verschillende servers en websites zijn bij Odido ongeveer 3 tot 5 ms hoger dan bij Delta. Voor de rest ben ik nog geen gekke dingen tegengekomen en is het netwerk prima stabiel.
Ga zelf 2 januari over van Kpn naar Odido en heb het Zyxel modem en tv kastje al binnen maar er zat geen ont bij.
Heeft de Guidion monteur deze bij op de dag van activeren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
taz3d_nl schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:54:
[...]

Ga zelf 2 januari over van Kpn naar Odido en heb het Zyxel modem en tv kastje al binnen maar er zat geen ont bij.
Als je nu al een ONT hebt hangen zal die waarschijnlijk gewoon blijven.
Heeft de Guidion monteur deze bij op de dag van activeren dan?
Als je nu niks hebt dan kan dat altijd gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:01

itlee

Gas erop!

Ik heb t topic een beetje doorgebladerd, ik wil voor mijn bedrijfspandje via delta omgeving hoeksche waard een glasvezel aanvragen. Ik zag dat odido hele scherpe prijzen had.

hoe is de stabiliteit? (veel outage?)
kan je een eigen router (ubiqiuti cloud gateway max met extern ip op de wan interface) aansluiten?
hoe is de helpdesk?
heb je een beetje vrijheid in hun router, zoals bijv. de wifi daarin uit te zetten?)

Ben je tevreden?

thnx alvast dat je de moeite neemt een om een mede-tweaker te adviseren. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 16:35
itlee schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:54:
Ik heb t topic een beetje doorgebladerd, ik wil voor mijn bedrijfspandje via delta omgeving hoeksche waard een glasvezel aanvragen. Ik zag dat odido hele scherpe prijzen had.

hoe is de stabiliteit? (veel outage?)
kan je een eigen router (ubiqiuti cloud gateway max met extern ip op de wan interface) aansluiten?
hoe is de helpdesk?
heb je een beetje vrijheid in hun router, zoals bijv. de wifi daarin uit te zetten?)

Ben je tevreden?

thnx alvast dat je de moeite neemt een om een mede-tweaker te adviseren. :*)
Als je een particuliere aansluiting neemt dan kunnen we hier best reageren; zakelijke aansluiting is op aspecten anders. Een aantal antwoorden op jouw vragen staan gewoon in dit topic maar hierbij de samenvatting:
  • Stabiliteit verschilt, maar over het algemeen is dit prima. Mijn uptime in 2024 is 99.95%.
  • Eigen router is geen probleem, mits je VLAN300 en DHCP kan instellen aan de WAN-zijde. Unifi werkt sowieso.
  • Helpdesk is niet best, via het forum krijg je vaak sneller en betere reactie.
  • Wifi in hun router uitzetten moet kunnen volgens mij, maar als je je eigen router gebruikt kan de Odido router in de doos blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

loeberce schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:18:
[...]

Als je een particuliere aansluiting neemt dan kunnen we hier best reageren; zakelijke aansluiting is op aspecten anders. Een aantal antwoorden op jouw vragen staan gewoon in dit topic maar hierbij de samenvatting:
  • Stabiliteit verschilt, maar over het algemeen is dit prima. Mijn uptime in 2024 is 99.95%.
  • Eigen router is geen probleem, mits je VLAN300 en DHCP kan instellen aan de WAN-zijde. Unifi werkt sowieso.
  • Helpdesk is niet best, via het forum krijg je vaak sneller en betere reactie.
  • Wifi in hun router uitzetten moet kunnen volgens mij, maar als je je eigen router gebruikt kan de Odido router in de doos blijven.
Mijn ervaring met de service is hetzelfde maar wel juist andersom (particulier, dat wel): helpdesk is meewerkender dan het forum. Daar moet je dagen op een nietszeggende reactie wachten. Maar goed n=1.
Stabiliteit is goed, prijs ook. Afhandeling problemen (2x in een jaar) is drama, doorlooptijd van bijna 2 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:17
Flamesz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:12:
Ik heb vorige maand een paar keer gepost over problemen die ik met mijn internet heb, vooral instabiliteit in de avonduren.

30 November heb ik uiteindelijk maar Odido opgebeld, en die konden direct zien dat er een bekende storing is in mijn regio, die ze alleen kunnen verhelpen door mijn ONT te vervangen. Ik zou hiervoor gebeld worden voor een afspraak vanuit Guidion.

Een week later nog niks gehoord, dus ik bel of ze weten wanneer ik contact van Guidion kan verwachten. De Odido helpdesk vertelt me dat de vorige collega helemaal fout zat, en dat ik gewoon mijn modem een volledige reset moet geven.
Dag er na, na die reset gedaan te hebben en nog steeds problemen te hebben, bevestigd een andere collega weer wat de eerste collega gezegd heeft, en zegt opnieuw een ticket in te schieten bij de technische dienst voor een afspraak van Guidion. Raad me aan te bellen voor eens statusupdate als ik binnen een week niets hoor.

Vandaag was het weer een week verder, en ik had niks gehoord. Medewerker verbind me zelf door met de technische dienst in plaats van dat hij ze voor mij spreekt, omdat ze een lange wachttijd hebben.

Uiteindelijk verteld de technische dienst me dat er inderdaad een monteur moet komen, en dat er een wachtlijst is, waarvan hij geen informatie heeft hoe snel je geholpen wordt als je daar op staat. Ook geeft hij aan dat ik nog niet op de wachtlijst sta, ondanks dat 1 en 2 weken daarvoor collega's hiervoor tickets hadden ingeschoten. Nu sta ik er iig wel op, maar het zal gezien drukte en kerst periode wel even duren voor ik iets hoor.

Voor iemand die de zelfde problemen heeft, de volgende herkenningspunten zodat je hopelijk sneller dan ik geholpen kan worden.
  • Dit type storing vind blijkbaar plaats op het KPN glas netwerk. Ik weet niet of het verder nog een bepaalde locatie heeft, maar ik woon zelf in regio Utrecht.
  • De storing vereist ook dat je een specifiek ONT hebt. Ze vroegen mij te checken of het serienummer begint met GNX
  • Je kan de storing zelf niet zien op de storing pagina van Odido, alleen de helpdesk ziet deze.
  • Het is een oude storing, dus als je een medewerker hebt die niet goed kijkt, zal deze hem niet zien. Blijkbaar moeten ze langs allemaal opgeloste storingen scrollen voordat ze deze zien. Dat is hoe ik bij mijn 2e belletje werd afgewimpeld met het advies het modem te resetten
  • De technische dienst heeft het blijkbaar heel druk, en tickets richting hen worden niet snel afgehandeld. Als je daadwerkelijk op de lijst wil komen voor een monteursafspraak, moet je zorgen dat je dit mondeling bevestigd krijgt, of zelfs de technische dienst zelf spreekt. Een ticket vanuit de normale helpdesk is blijkbaar niet voldoende.
Nadat ik vrijdag door de klantenservice was geprimed dat het wel even zou duren tot die afspraak er is, was ik maandag blij verrast dat de afspraak voor vandaag werd ingeschoten.
Het kwam wel binnen als een afspraak voor vervangen modem ipv vervangen ONT, maar de klantenservice verzekerde me dat het correct op de werkbon stond.

Zojuist komt de Guidion monteur, vraagt bevestiging of hij het modem moet vervangen, wat ik natuurlijk met een nee beantwoord.
De monteur heeft de werkbon niet gehad, heeft vanuit Guidion geen ander ONT dan die van Genexis, en kan niet veel meer dan een ticket inschieten dat mij door Odido een ONT opgestuurd moet worden voordat een volgende monteur kan langskomen voor installatie en registratie van het ONT.
Dus kan weer in de afwacht modus, loopt lekker weer.
Nu in ieder geval in de wacht bij Odido om te dubbelchecken dat ze het daar wel begrijpen en de volgende keer beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Lord_Dain schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:40:
[...]

Ik heb 4 december mijn 1 jarig contract afgesloten. Ben erg benieuwd. Echter gaat het pas 2 januari in.. Maar ik zit er wel aan vast. Dus eigenlijk zit je langer dan 12 maanden aan je contract vast, maar wat is in dit kader de contractdatum?
ik denk dat afsluit datum van het contract geldig is voor de voorwaarden, de startdatum voor de datum vanaf levering internet voor de contract duur, en je contract duurt 12 maanden, vanaf die datum

Heb je communicatie gehad van odido over wijziging van de voorwaarden?

[ Voor 6% gewijzigd door jeanj op 18-12-2024 16:31 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Laatst online: 16-09 11:49
jeanj schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:30:
[...]

ik denk dat afsluit datum van het contract geldig is voor de voorwaarden, de startdatum voor de datum vanaf levering internet voor de contract duur, en je contract duurt 12 maanden, vanaf die datum

Heb je communicatie gehad van odido over wijziging van de voorwaarden?
Nee, geen wijziging gehad of wat dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16
Als ik de ervaringen hier zo lees, dan krijg ik het sterke vermoeden dat ik de uitzondering op de regel ben.
Hier is alles vlekkeloos verlopen. Aanleg van de glasvezel (XGS-PON) vanaf de straat tot in de meterkast via oprit en kelder t/m opgeleverde werkende verbinding binnen een tijdsbestek van twee weken. Sinds Februari 100% uptime, 1.1 Gbps up/down, nog geen dips waargenomen. Latency 7-9 ms.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
Masimo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:37:
Als ik de ervaringen hier zo lees, dan krijg ik het sterke vermoeden dat ik de uitzondering op de regel ben.
Hier is alles vlekkeloos verlopen. Aanleg van de glasvezel (XGS-PON) vanaf de straat tot in de meterkast via oprit en kelder t/m opgeleverde werkende verbinding binnen een tijdsbestek van twee weken. Sinds Februari 100% uptime, 1.1 Gbps up/down, nog geen dips waargenomen. Latency 7-9 ms.
Nee hoor. Maar als het allemaal soepel gaat dan ga je natuurlijk niet een speciaal forum op zoeken om te vertellen hoe vlekkeloos het ging :+

(7 jaar Odido/TMobile klant, 1x DNS storing gehad. Voor de rest alles prima)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:30
Masimo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:37:
Sinds Juli 2024 hier, 0 storingen, 1/1gb XGS-Pon via e fiber met eigen Unifi router. Geen problemen hier.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:33
3 jaar Odido, AON 1gbit met unifi router. Volgens mij 0 storingen gehad.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Metalfreak
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Mijn aansluiting werkt in elk geval al. Modem heb ik een tijdje geleden al gekregen, de aansluiting zou 23 december (a.s. maandag) geactiveerd worden. Eergisteren maar eens alles ingeprikt en ja hoor, we hebben internet. Dinsdag staat nog een afspraak met een monteur, maar ik kan nu verder alles wel zelf en zie dat het nu al werkt. Kun je die dan annuleren eigenlijk? Of snappen ze dan de overstapservice niet meer?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oehTie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-04 10:37
Lekker laten staan, dan snappen ze het niet meer was mijn ervaring een paar jaar geleden. Ik ben zelf glasvezelmonteur voor een ander bedrijf, maar oh oh oh als ik mijn thuisverbinding zelf de router inprik.

Monteur kwam destijds binnen, zag mn fiber cleaner al liggen en is omgedraaid, hij wist al genoeg. Maar de afspraak ging daarmee wel door en goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Metalfreak schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:25:
Mijn aansluiting werkt in elk geval al. Modem heb ik een tijdje geleden al gekregen, de aansluiting zou 23 december (a.s. maandag) geactiveerd worden. Eergisteren maar eens alles ingeprikt en ja hoor, we hebben internet. Dinsdag staat nog een afspraak met een monteur, maar ik kan nu verder alles wel zelf en zie dat het nu al werkt. Kun je die dan annuleren eigenlijk? Of snappen ze dan de overstapservice niet meer?
rens-br in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Zie ook de topic warning

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 21:43
Ik heb een tijdje geleden aangemeld voor glasvezel van odido, nu moet het nog aangelegd worden in huis.
Maar vroeg mij opeens af waar komt de modem.
Mijn meterkast zit buiten de woning op de algemene gang.

Als de tot daar aansluiten zou het betekenen dat ik vanaf daar een utp kabel naar de huiskamer moet leggen.
Wordt ik niet echt blij van(oude woning). Misschien blijf ik dan maar bij Ziggo die zit al in de huiskamer...
Wifi is niet goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
kadooosh schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:56:
Ik heb een tijdje geleden aangemeld voor glasvezel van odido, nu moet het nog aangelegd worden in huis.

Als de tot daar aansluiten zou het betekenen dat ik vanaf daar een utp kabel naar de huiskamer moet leggen.
Wordt ik niet echt blij van(oude woning). Misschien blijf ik dan maar bij Ziggo die zit al in de huiskamer...
Lijkt mij dat de hardware daar komt waar het glas je huis binnenkomt. Als dat in de meterkast is, dan zal het daar komen. En ja, dan zou je een utp moeten trekken. Kan je daar niet mee leven dan houdt het op.

Denk ook niet dat de monteur voor jou even het glas doortrekt naar de door jou gewenste plek. Als hij dat al kan of zou mogen....lijkt mij meer iets voor de netwerkbeheerder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@kadooosh Tot waar is die fiber er nu dan? Als die nog je woning (/ meterkast) binnengebracht moet worden, lijkt me dat je hier invloed op hebt.

Als hij al tot in die meterkast ligt, wordt 't lastiger en zou ik hierover nu, vooraf Gideon vragen gaan stellen. Ik weet niet of @RCBL helemaal gelijk heeft, want het is tenslotte o.a. óók onderdeel van de deal dat je werkende WiFi krijgt, en dat gaat wel uit van een router in je huis. Maar dat 't mis gaat als er iemand met een verkeerd beeld aan je deur staat, acht ik wel waarschijnlijk.

( @RCBL Gideon werkt toch niet voor niets voor Odido én de netwerkbeheerder? Fiber naar binnen brengen gebeurt toch ook vaker (pas) bij eerste aansluiting? Da's ook werk uitgevoerd voor netwerkbeheerder én ISP in één bezoek.)

[ Voor 17% gewijzigd door Gwaihir op 19-12-2024 11:34 ]

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
RCBL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:26:
[...]

Lijkt mij dat de hardware daar komt waar het glas je huis binnenkomt. Als dat in de meterkast is, dan zal het daar komen. En ja, dan zou je een utp moeten trekken. Kan je daar niet mee leven dan houdt het op.

Denk ook niet dat de monteur voor jou even het glas doortrekt naar de door jou gewenste plek. Als hij dat al kan of zou mogen....lijkt mij meer iets voor de netwerkbeheerder
Volgensmij kan je zelf bepalen waar de glasvezel in huis afgemonteerd word. Zo heb ik verschillende huizen gezien waar het bijvoorbeeld in de woonkamer uit kwam, de meterkast, een kantoor, of een bijkeuken of garage. Normaal gesproken als ze het komen aanleggen de woning in, zullen ze in overleg de locatie bepalen.

Dat is overigens wel eenmalig. Als je daarna het verplaatst wil hebben kan dat tegen betaling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als KPN of Glaspoort het aanlegt dan is er in het programma van eisen een voorwaarde dat er vanaf de plek van die FTU (de glasaansluiting) een kabel naar de woon/gebruiksruimte moet kunnen worden getrokken of gelegd. Dus met een lege buis, of een bestaande buis met daarin een witte platte of ronde telefoonkabel (die is namelijk van de bewoner zelf) of en een grijze coaxkabel (die ook van de bewoner is).

We zien helaas wel dat dit vaak fout gaat omdat de onderaannemer liever vol gas geeft en niet te moeilijk wil doen. Of een VVE/Woningbouwvereniging die niet wil dat er kabelgoten buitenlangs komen en dus dwingen om via die meterkasten op de gang te gaan. Ook al zou er geen doortrekmogelijkheid zijn.

Je gebouweigenaar zou moeten weten waar het komt want daar hebben ze overleg over gehad en een document voor getekend. En dat laatste geldt zowel voor Open Dutch Fiber als voor KPN/Glaspoort.

@N1traat In hoogbouw kunnen bewoners meestal niet zelf beslissen waar de FTU komt. Dat doet de VVE of andere pandeigenaar voor ze.

@Gwaihir Guidion legt geen glas naar binnen aan. Dat doet een onderaannemer van de netwerkbeheerder.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 19-12-2024 11:56 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Pierre_nr1
  • Laatst online: 23:16

Onze meterkast zit ook buiten de woning(appartenmenten portiek). De Ziggo aansluiting bevindt zich in de woonkamer tegen de buitenmuur, en ik woon 2 hoog. ODF heeft mijn glasvezelaansluiting naast die van Ziggo in de woonkamer afgemonteerd en het zelfde kabelgootje langs de buitenmuur gebruikt. Dit alles met een hoogwerker.

Dit alles is via de VVE verlopen

Ik heb een zeer constante 2000/2000 verbinding, en ben erg tevreden.

.

[ Voor 5% gewijzigd door Pierre_nr1 op 19-12-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
Ik ben al zo lang abonnee dat ze mijn modem/router wat oud vonden en wilden vervangen. Prima, daar komt dan een monteur voor langs.
Mail van Odido de monteur neemt de router mee.
Mail van Guidion, zorg ervoor dat je de hardware 4-7 dagen van te voren in huis hebt anders bellen.
Gewoon maar afgewacht, de monteur had beide hardware kastjes inderdaad bij zich.
De monteur leek een ingehuurde zelfstandige oid, kwam in een personenwagen aan zetten.
De oude boel los gehaald, daarna de ONT aan 1 van de 2 schroeven opgehangen. Daarna kwam de vraag of die het modem maar ergens mocht neerzetten, eh nee, hang die maar op zoals de oude ook hing.
Iets op zijn telefoon lopen pielen, ja het werkt. Hier tekenen graag.
Niks van wifi nagemeten in de "belangrijke" ruimtes die ik moest aangeven bij de afspraak.
De bedrade kabel zat niet goed ingeprikt, dus dat mocht ik alsnog zelf doen. Samen met alle kabels weer netjes vast zetten (zoals het was).

Ohja, of ik heb een cijfer tussen de 8-10 wil geven op het onderzoek. Eerder een 4, want het werkte een soort van, maar de afwerking was om te janken.

Maar 20 minuten "offline" geweest. Stuk betere ervaring dan heel wat jaren geleden met Tweak. Daar ben ik dagen offline geweest na een verplichte hardware wissel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 20:41
Gijs007 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:45:
Ga binnenkort overstappen van Freedom Internet naar Odido, gezien ik per 1 januari contract vrij ben door een prijsverhoging. (en de klantenservice van Freedom slecht bereikbaar is)
Kon het, voor het prijs verschil, en significant hogere bandbreedte niet laten; Had een aanbod van Odido ontvangen voor 15 euro per maand, voor 2 Gbps internet + TV. Eerste 12 maanden.

Maar begin nu wel meer twijfels te krijgen...
Kreeg een mail dat de overstapdatum was aangepast door Odido, zonder verdere indicatie wat de nieuwe datum is. In de mail stond alleen:
"We hebben de overstapdatum van je Odido voor thuis abonnement aangepast. Zo zorgen we ervoor dat je niet dubbel betaalt of tijdelijk zonder verbinding komt te zitten. Overstappen zonder zorgen, zo kan het ook."

Heb Odido, enkele weken geleden, per mail gevraagd om toelichting. Maar nog steeds geen antwoord gehad.
kreeg wel een mail, en later ook SMS, om aan Guidion mijn beschikbaarheid door te geven voor de monteur. Kon daar pas voor begin februari een afspraak maken... Heb dat toen gelijk gedaan, en kreeg telkens berichten van Guidion of ik mijn beschikbaarheid kon doorgeven, terwijl ik dat reeds had gedaan... Werd zojuist door iemand van Guidion gebeld, ze konden voor februari nog niets plannen in het systeem. Dus de afspraak wordt weer geannuleerd en ik kan t.z.t. met Odido bellen voor een nieuwe afspraak.

Vooralsnog geen soepele proces... morgen maar even met Odido bellen, en hopen dat dit niet voor problemen gaat zorgen. Zit trouwens op het Open Dutch Fiber netwerk.
Was er nog niet aan toegekomen om Odido te bellen, maar werd zojuist zelf door Odido gebeld, omdat ze zagen dat ik af had gezien van de Guidion monteur. Guidion had geen opmerking ingegeven in het systeem, dus was het voor Odido onduidelijk waarom dit was.

Heb toen bovenstaande uitgelegd, en gelijk ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om het e.a. te kunnen vragen.

Werd vriendelijk en vlot te woord gestaan, paar vragen moest ie even checken, maar hij kwam vlot bij mij terug :)
De overstap datum is verzet naar begin januari en ik kan een nieuwe afspraak met Guidion gaan inplannen.

Heb ook gevraagd hoelang ik zonder internet zit, gezien ik op Open Dutch Fiber netwerk zit, en het e.a. moet worden om geprikt in de wijkkast.
Hij gaf aan dat dit een a twee uurtjes duurt, de monteur komt bij mij thuis langs, en gaat vervolgens naar de wijkkast om het daar om te prikken. Mocht ik daar twijfels bij hebben/langer duren, kan ik Odido zelf even bellen.

Kortom, proces verliep niet vlekkeloos, maar ze hebben het zelf weer rechtgetrokken en zitten er proactief bovenop.
Ben daarmee positief verrast, en heb er nu weer meer vertrouwen in. :)
Hopelijk doet de monteur ook zijn werk goed, en gaat het allemaal vlekkeloos vanaf hier. Zal voor de zekerheid wel vragen of de monteur mij wil bellen als ie klaar is in de wijkkast, dan kan ik gelijk testen of het internet weer werkt.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als Odido onlangs glasvezel in een gebied aangelegd heeft, hoe lang zijn ze dan exclusief glasvezelprovider-aanbieder in dat gebied?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:13

DON PAPA

Tweaker-fan

Blaze85 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:55:
Als Odido onlangs glasvezel in een gebied aangelegd heeft, hoe lang zijn ze dan exclusief glasvezelprovider-aanbieder in dat gebied?
Minimaal een jaar, maar het kan ook een stuk langer zijn. Bij mij is in oktober 2023 glasvezel aangesloten en odf heeft laatst aan mij aangegeven dat er rond juli 2025 pas andere providers beschikbaar komen op het odf netwerk in onze buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 19-12-2024 15:01 ]

• Blaze85
  • Niet online
DON PAPA schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:59:
[...]

Minimaal een jaar, maar het kan ook een stuk langer zijn. Bij mij is in oktober 2023 glasvezel aangesloten en odf heeft laatst aan mij aangegeven dat er rond juli 2025 pas andere providers beschikbaar komen op het odf netwerk in onze buurt.
Bummer, en jammer dat het ACM zulke praktijken weer toelaat.
Maar goed.

Hoe makkelijk is het bij Odido om weer korting als bestaande klant te krijgen als je jaar-abo is afgelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Blaze85 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:03:
[...]
Maar goed
Het ligt eraan wanneer de wijkcentrale helemaal wordt opgeleverd, pas vanaf dan gaat pas het jaar dat zij het alleenrecht hebben in. En aangezien ik één van de eerste was in onze wijk, duurt het voor mij nu wat langer....
[...]
Hoe makkelijk is het bij Odido om weer korting als bestaande klant te krijgen als je jaar-abo is afgelopen?
Ik heb na 10 maanden gebeld met Odido en kreeg toen meteen een aanbod van de eerste 6 maanden €10 korting op mijn 400/400 abonnement, wat toen ook meteen weer in ging.

[ Voor 35% gewijzigd door DON PAPA op 19-12-2024 16:36 ]

• Blaze85
  • Niet online
DON PAPA schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:19:
[...]

Ik heb na 10 maanden gebeld met Odido en kreeg toen meteen een aanbod van de eerste 6 maanden €10 korting op mijn 400/400 abonnement, wat toen ook meteen weer in ging.
10 maanden nadat je jaarcontract was verlopen bedoel je?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
[...]
Maar goed.

Wat heeft de ACM ermee te maken? Een provider kan niet zomaar aansluiten op een POP, dan moeten ze er eerst apparatuur in plaatsen en een backbone naar hun netwerk heen leggen (en dat kan soms best een kostbaar iets zijn, zeker in de wat meer afgelegen gebieden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Deze vraag komt vrij geregeld voorbij in dit topic. Je kan na 9 (van de 12 maanden) al bellen om je abonnement te verlengen, je krijgt dan niet de korting die voor nieuwe klanten geldt, maar meestal 10 euro korting per maand voor 6 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jongetje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:25:
[...]

Wat heeft de ACM ermee te maken? Een provider kan niet zomaar aansluiten op een POP, dan moeten ze er eerst apparatuur in plaatsen en een backbone naar hun netwerk heen leggen (en dat kan soms best een kostbaar iets zijn, zeker in de wat meer afgelegen gebieden).
Ja, maar de operator die er al wel in zit kan ook door de ACM verplicht worden om vanaf het begin andere providers te bedienen. Glasoperator, onderdeel van Odido, kan prima andere providers bedienen en doet dat in andere gebieden wel.
Dat eerste jaar exclusiviteit is gewoon niet consument-vriendelijk

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Blaze85 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:24:
[...]
10 maanden nadat je jaarcontract was verlopen bedoel je?
Nee 10 maanden nadat mijn jaarcontract was in gegaan, mijn eerst jaarcontract heeft "hierdoor" dus maar 10 maanden geduurd.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
Barre73 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:28:
[...]

Ja, maar de operator die er al wel in zit kan ook door de ACM verplicht worden om vanaf het begin andere providers te bedienen. Glasoperator, onderdeel van Odido, kan prima andere providers bedienen en doet dat in andere gebieden wel.
Dat eerste jaar exclusiviteit is gewoon niet consument-vriendelijk
Tja acht, ODF is ook geen liefdadigheidsinstelling. Ik zou ook een jaar 1 provider toestaan als die me geld toe schuift...
De hele manier hoe KPN zijn netwerk opbouwt, daar zou ik eerder de ACM op zetten. Op die manier moet je je belichting al via KPN laten doen wat bij een ODF niet zo is en ben je altijd afhankelijk van KPN apparatuur. maargoed, wordt wel wat offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Misschien wel handig ter info:
Zojuist viel mijn Ziggo verbinding ook weg en even later kwam een mailtje binnen van Ziggo dat ze een seintje hebben gekregen dat mijn nieuwe internetverbinding was opgeleverd en ze de levering van Ziggo hebben stopgezet. Dus heb even modems omgeprikt en we kunnen weer, maar dan via Odido. Blijkbaar is het dus voldoende om je modem aan te laten staan, verbonden met glasvezel om het seintje te krijgen van Odido dat de lijn is opgeleverd en is het dus geen handmatige actie van de monteur.

Ik laat de monteur dinsdag wel gewoon komen, maar ik denk dat hij binnen 5 minuten weer weg is.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Abonnement verlengen, hoe zit dat nu precies?

Bij Odido kan je 3 maanden voor het afgelopen van je contract bellen met de klantenservice. Als je daar aangeeft dat je je abonnement wilt verlengen, verbinden ze je door met de juiste afdeling.

Momenteel bieden ze je dan een nieuw jaarcontract aan, met 10 euro korting per maand voor 4 maanden. Als je vervolgens na 9 maanden weer belt, betaal je dus eigenlijk maar 5 maanden de volle prijs.

Het telefoonnummer van de klantenservice is:
0800-0092

Kan ik ook een nieuw abonnement afsluiten op naam van mijn partner?
Hoewel dat verleidelijk is om weer korting te krijgen. Zijn de ervaringen hiermee wisselend. Eén ding is zeker, dit kan nooit zonder downtime. Ervaringen zijn dat je meestal één maand zonder internet zit.

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 22-04-2025 16:05 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Metalfreak schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:54:
[...]

Misschien wel handig ter info:
Zojuist viel mijn Ziggo verbinding ook weg en even later kwam een mailtje binnen van Ziggo dat ze een seintje hebben gekregen dat mijn nieuwe internetverbinding was opgeleverd en ze de levering van Ziggo hebben stopgezet. Dus heb even modems omgeprikt en we kunnen weer, maar dan via Odido. Blijkbaar is het dus voldoende om je modem aan te laten staan, verbonden met glasvezel om het seintje te krijgen van Odido dat de lijn is opgeleverd en is het dus geen handmatige actie van de monteur.
Bij sommige verbindingen kan dat inderdaad voldoende zijn, dus jij hebt 'geluk'. Bij andere verbindingen moet de ONT eerst geactiveerd worden of moet de monteur toch op een manier de lijn activeren. Vandaar dat het advies ook luidt, laat die monteur gewoon komen voor de zekerheid. Dan zit je altijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:09

ParaWM

Pro Prutser

ParaWM schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:47:
[...]
Guidion vanmorgen gekomen en de boel aangesloten. Hij was verbaasd dat ik geen ONT van Odido had gehad, maar had er gelukkig nog één in de auto. Inderdaad een (Genexis GNXS05D) XGS-PON. (@OrganicIron : geen Huawei dus).

Hij heeft even de Zyxel T56 modem aangesloten en na 2 minuten wachten kwam de boel online. Draadje naar de PC, speedtest, 1040/960 gemeten en de Zyxel verwijderd. Kabel van de ONT naar de Deco (BE65), in de app VLAN 300 (prio 0). Deco moest even een minuutje nadenken en toen kwam alles online. TV Box deed het ook meteen. Speedtest weer gedaan en ook de volle down/up speed. Helemaal mooi. De TV Box blijkt trouwens maar een 100mbit poort te hebben.... Beetje jammer, maar moet genoeg zijn.

TV kijken getest via de LG TV browser, LG TV app en de Odido android TV Box. Alles werkt goed, maar de android TV Box is voor mij toch net wat vlotter bij het zappen tussen kanalen. Plus, meteen de F1 TV app beschikbaar (!); dus die keuze is snel gemaakt. Bye bye Smart View casten vanaf de telefoon of tablet :) . Zie geen meerwaarde in een Chromecast ook, dus blijf voorlopig bij de android TV Box denk ik. Ik zie trouwens ook geen verschil in kwaliteit met Ziggo beeld, en zappen gaat net zo snel. Afstandsbediening is ook bijna hetzelfde qua knoppen en layout. Was bang een stap terug te doen qua TV kijken ervaring, maar so far geen verschil.

Momenteel bijna 100GB aan files en foto's naar de Proton cloud aan het uploaden, dus die stap van 100mbit naar 1000mbit wordt al gebruikt ook O+

Smokeping laat een mooie stap ook zien van 12/13ms Ziggo naar een strakke 8ms nu (Google DNS). Had sinds één week toevallig ook een hoop "smoke" op mijn "ping" bij Ziggo.... Alsof ze wisten dat ik toch weg ga _/-\o_
[Afbeelding]

Even één a twee weekjes stabiliteit bekijken en dan Ziggo opzeggen ! ;w
Pak de popcorn er maar bij..... :)

Zaterdag 7dec dus aangesloten, vlot en super tevreden. Wel de hele geschiedenis gehad van twee maanden bellen met KPN Netwerk en Van Gelder om alles rond te krijgen, zie mijn eerdere posts.

Woensdag email van Odido:
Neem je contact met ons op?
Hallo X,
We hebben van onze netwerkpartner doorgekregen dat je geen geen glasvezel van Odido meer wil.
We bellen je hier graag even over
Ehh.... Dus bellen.... "Ja, dit krijgen wij door van KPN Netwerk". Verteld dat dit dus echt niet de bedoeling was en ik gewoon wil blijven en tevreden ben. Ze konden mijn lijn ook niet zien / meten, maar dat bleek te kloppen toen ik vertelde dat ik de Zyxel modem na 2 minuten had verwijderd (waar de Guidion man bij was).

Vrij vlot die dag een belletje van Van Gelder, bleek de openstaande bon toch nog niet afgemeld. Maar de vriendelijke dame ging het regelen en doorzetten naar KPN Netwerk en daarmee automatisch naar Odido....

Paar dagen later (afgelopen maandag) eindelijk alles rond (op papier dan, internet had ik al een ruime week nu). Mail van Odido: "Da’s mooi, je verbinding werkt." En ook eindelijk bij het inloggen op Odido account het abbo actief en de klantenkorting correct etc.

Wat een avontuur :+

Ziggo spullen zitten in de doos, maar die stuur ik pas na 9-Jan, wat blijkbaar de vroegste datum van opzeggen was vanwege de maand opzegtermijn.

Verder alles top. TV en internet vlot en soepel.

Google DNS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyISTE5DdiS4uVj45eWZXCobFXk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C5iD6YM2w4lnA3zyHIyomITV.jpg?f=user_large

Sinterklaas wil bier !

• kadooosh
Gwaihir schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:31:
@kadooosh Tot waar is die fiber er nu dan? Als die nog je woning (/ meterkast) binnengebracht moet worden, lijkt me dat je hier invloed op hebt.

Als hij al tot in die meterkast ligt, wordt 't lastiger en zou ik hierover nu, vooraf Gideon vragen gaan stellen. Ik weet niet of @RCBL helemaal gelijk heeft, want het is tenslotte o.a. óók onderdeel van de deal dat je werkende WiFi krijgt, en dat gaat wel uit van een router in je huis. Maar dat 't mis gaat als er iemand met een verkeerd beeld aan je deur staat, acht ik wel waarschijnlijk.

( @RCBL Gideon werkt toch niet voor niets voor Odido én de netwerkbeheerder? Fiber naar binnen brengen gebeurt toch ook vaker (pas) bij eerste aansluiting? Da's ook werk uitgevoerd voor netwerkbeheerder én ISP in één bezoek.)
Het ligt nu nog op straat. Geen idee wanneer ze verder gaan.
Lijkt mij een beetje gek wel als het in de meterkast komt en ik een utp kabel door de algemene gang moet trekken toch?
Pierre_nr1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:28:
[...]

Onze meterkast zit ook buiten de woning(appartenmenten portiek). De Ziggo aansluiting bevindt zich in de woonkamer tegen de buitenmuur, en ik woon 2 hoog. ODF heeft mijn glasvezelaansluiting naast die van Ziggo in de woonkamer afgemonteerd en het zelfde kabelgootje langs de buitenmuur gebruikt. Dit alles met een hoogwerker.

Dit alles is via de VVE verlopen

Ik heb een zeer constante 2000/2000 verbinding, en ben erg tevreden.

.
Oke dat is goed om te horen, denk dat ze hier dan wel hetzelfde doen.

[ Voor 23% gewijzigd door kadooosh op 19-12-2024 20:36 ]

• Pierre_nr1
kadooosh schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:33:
[...]

Lijkt mij een beetje gek wel als het in de meterkast komt en ik een utp kabel door de algemene gang moet trekken toch?

[...]

Waar bevindt zich de Ziggo aansluiting in je appartement?

• kadooosh
Pierre_nr1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:48:
[...]

Waar bevindt zich de Ziggo aansluiting in je appartement?
Woonkamer.

• Pierre_nr1
Dan zal het bij jou zeer waarschijnlijk hetzelfde afgemonteerd gaan worden als bij mij, in de woonkamer direct naast je Ziggo aansluiting.

• kadooosh
Pierre_nr1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:16:
[...]

Dan zal het bij jou zeer waarschijnlijk hetzelfde afgemonteerd gaan worden als bij mij, in de woonkamer direct naast je Ziggo aansluiting.
Thanks dan laat ik het contract lopen, wacht alleen nog op aansluitings datum.

• Blaze85
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:58:
Abonnement verlengen, hoe zit dat nu precies?

Bij Odido kan je 3 maanden voor het afgelopen van je contract bellen met de klantenservice. Als je daar aangeeft dat je je abonnement wilt verlengen, verbinden ze je door met de juiste afdeling.

Momenteel bieden ze je dan een nieuw jaarcontract aan, met 10 euro korting per maand voor 6 maanden. Als je vervolgens na 9 maanden weer belt, betaal je dus eigenlijk maar 3 maanden de volle prijs.

Het telefoonnummer van de klantenservice is:
0800-0092
Bedankt voor de info DON PAPA en rens-br, en dit geldt tot het einde der tijden, in de zin dat je dit elke 10 maanden or so kunt doen? Of kun je dat maar eenmalig doen?

Wel heel vervelend dat je dit niet online kunt regelen natuurlijk...

• Superman
  • Laatst online: 22:05
Hier heb ik voor het eerst odido glasvezel en het heeft 3 dagen goed gedaan. Na een algemene onderhoud heb ik geen geen internet meer omdat die zyxel media converter geen fiber verbinding heeft met die kpn kastje na een belletje blijkt het iets buiten te zijn maar er stond niks in storing pagina van odido. Pluspunt is dat Guidion morgen direct komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:00
Inmiddels zijn mijn ouders ook over van KPN naar Odido Glas. Internet viel even weg, tien minuten later stond de monteur op de stoep. Die was binnen een paar minuten al weer weg. “Oh, een eigen netwerk. Dus ik hoefde alleen even de aansluiting om te prikken en een vervangende ONT ophangen?”

Heb hem wel gezegd dat de ZyXEL even aangesloten moet worden in verband met de administratie bij Odido. Daarna weer afgekoppeld en mijn eigen netwerk aangekoppeld.

De monteur vond het allemaal wel interessant en vroeg of ik een IT-opleiding had gedaan. “Nee, dat heb ik mezelf aangeleerd.” Hij stond er wel van te kijken. Maar de TV en alles deed het ook meteen. Uiteraard weer tegen de volle snelheid. Bij mij thuis heb ik al maanden Odido zonder gedoe. Het kan dus wel. ;)’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
ParaWM schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:42:
[...]

Pak de popcorn er maar bij..... :)

Zaterdag 7dec dus aangesloten, vlot en super tevreden. Wel de hele geschiedenis gehad van twee maanden bellen met KPN Netwerk en Van Gelder om alles rond te krijgen, zie mijn eerdere posts.

Woensdag email van Odido:

[...]

Ehh.... Dus bellen.... "Ja, dit krijgen wij door van KPN Netwerk". Verteld dat dit dus echt niet de bedoeling was en ik gewoon wil blijven en tevreden ben. Ze konden mijn lijn ook niet zien / meten, maar dat bleek te kloppen toen ik vertelde dat ik de Zyxel modem na 2 minuten had verwijderd (waar de Guidion man bij was).

Vrij vlot die dag een belletje van Van Gelder, bleek de openstaande bon toch nog niet afgemeld. Maar de vriendelijke dame ging het regelen en doorzetten naar KPN Netwerk en daarmee automatisch naar Odido....

Paar dagen later (afgelopen maandag) eindelijk alles rond (op papier dan, internet had ik al een ruime week nu). Mail van Odido: "Da’s mooi, je verbinding werkt." En ook eindelijk bij het inloggen op Odido account het abbo actief en de klantenkorting correct etc.

Wat een avontuur :+

Ziggo spullen zitten in de doos, maar die stuur ik pas na 9-Jan, wat blijkbaar de vroegste datum van opzeggen was vanwege de maand opzegtermijn.

Verder alles top. TV en internet vlot en soepel.

Google DNS:
[Afbeelding]
Ben wel erg benieuwd wat jouw smokeping over up/down zegt gedurende 24 uur. Hier constateer ik grote verschillen van 1000 Mb naar soms lager als 100 Mb vooral 's avond valt de snelheid terug naar < 300 Mb. De uplink is alltijd rond de 950 Mb. Dit fenomeen meet ik zowel met de Odido apparatuur als mijn eigen Fritzbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Blaze85 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:30:
[...]
Bedankt voor de info DON PAPA en rens-br, en dit geldt tot het einde der tijden, in de zin dat je dit elke 10 maanden or so kunt doen? Of kun je dat maar eenmalig doen?
Het lijkt mij dat je dit elke 10 maanden wel kan herhalen, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee, omdat mijn tweede jaarcontract pas in augustus 2025 eindigt. Ik ga daarom eind mei maar weer is bellen voor een nieuw jaarcontract en dan zie ik wel wat ze doen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Blaze85 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:30:
[...]

Wel heel vervelend dat je dit niet online kunt regelen natuurlijk...
Tuurlijk kan je dat niet online regelen, want dan zou iedereen dat gaan doen en dan lopen ze een hoop geld mis. Niks is zo fijn als bedrijf om klanten te hebben die gewoon braaf elk jaar meer betalen en blijven zitten.

Maar naar mijn idee kan je dat prima elke 10 maanden or so herhalen. Bij de scouting bijvoorbeeld zijn we volgens mij al bezig aan de 4e of 5e verlenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 13:58

westergas

rikkie_pc

Ik heb sinds vandaag Odido, kom van KPN. Nu gekozen voor TV kijken met de app in plaats van een los kastje. Ik gebruik hiervoor de Shield PRO. Ik had de Shield ingesteld op 4K60HZ Dolby Vision maar dan is de TV van Odido niet om aan te zien vanwege jitter. Op 50HZ gaat het beter maar als ik dan Dolby Vision content wil kijken op mijn Shield moet ik de settings weer in om hem op 60Hz Dolby Vision te zetten. Ja ik weet het, first world problems maar toch. Weet iemand hier iets op?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.w
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 20:34

p.w

Hier ook zeer te vreden met overstap van Ziggo naar Odido.

Na het naar binnen brengen van de glasvezel zelf de ONT en modem opgehangen.

Na 2 dagen licht op ont en eigen router AX86U pro geconfigureerd zeer tevreden.

Afgelopen zondag monteur aan de deur voor 5 min alles goedgekeurd en handtekening en weg was hij.

Werkt alles vlekkeloos.

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Hier ook al 3 jaar Odido glasvezel en gewoon tevreden.
Op het moment helaas een storing waardoor internet eruit ligt, omdat ik ook een telefoonabbo heb bij Odido kreeg ik een code voor gratis data zodat je toch internet hebt.
Best netjes vind ik dat, ook gelijk een tip voor anderen die een storing hebben. Bel voor een code.

Alleen jammer dat ik binnen 5MB/s haal en buiten 150MB/s. :+ Telefoon buiten neerleggen is geen optie.

Wel een gebrek dat de medewerker 1,5 uur geleden al kon zien dat er een storing was maar volgens de storingspagina van Odido zijn er geen storingen. |:(

[ Voor 15% gewijzigd door vassago op 20-12-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:50:
Ik ben al zo lang abonnee dat ze mijn modem/router wat oud vonden en wilden vervangen. Prima, daar komt dan een monteur voor langs.
Mail van Odido de monteur neemt de router mee.
Mail van Guidion, zorg ervoor dat je de hardware 4-7 dagen van te voren in huis hebt anders bellen.
Gewoon maar afgewacht, de monteur had beide hardware kastjes inderdaad bij zich.
De monteur leek een ingehuurde zelfstandige oid, kwam in een personenwagen aan zetten.
De oude boel los gehaald, daarna de ONT aan 1 van de 2 schroeven opgehangen. Daarna kwam de vraag of die het modem maar ergens mocht neerzetten, eh nee, hang die maar op zoals de oude ook hing.
Iets op zijn telefoon lopen pielen, ja het werkt. Hier tekenen graag.
Niks van wifi nagemeten in de "belangrijke" ruimtes die ik moest aangeven bij de afspraak.
De bedrade kabel zat niet goed ingeprikt, dus dat mocht ik alsnog zelf doen. Samen met alle kabels weer netjes vast zetten (zoals het was).

Ohja, of ik heb een cijfer tussen de 8-10 wil geven op het onderzoek. Eerder een 4, want het werkte een soort van, maar de afwerking was om te janken.

Maar 20 minuten "offline" geweest. Stuk betere ervaring dan heel wat jaren geleden met Tweak. Daar ben ik dagen offline geweest na een verplichte hardware wissel.
Soortgelijks:

RCBL in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
kadooosh schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:33:
[...]

[...]

Wat Guideon voor je gaat doen kon ik hier vinden...Is van 2022, zal inmiddels niet zoveel veranderd zijn

https://www.odido.nl/serv.../installatie-door-monteur

Situatie hier in mijn redelijk nieuwe appartementen complex was dat het Ziggo aansluitpunt en dat van de fiber in de meterkast zit. Daar kan dan ook hardware gemonteerd worden. Vanuit de meterkast had men bij de bouw al UTP Cat6 kabels doorgetrokken naar WCD in de huiskamer, slaapkamers. De meest ideale oplossing dus.

Wat ze dus nu precies bij jou gaan doen is afwachten. Of zij op jouw verzoek/verzoeken zullen ingaan is de vraag. Uit het artikel haal ik wel dat er dingen tot extra werkzaamheden gaan behoren en er dat dat kosten met zich mee gaat brengen..

We gaan het horen van je..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:29:
[...]

Gelukkig kost een leuk TP-Link Switchje niet veel meer :)
Goedkoop blijkt duurkoop :P

nieuws: 'VS overweegt TP-Link-routers te verbieden vanwege veiligheidszorgen'

Dit ook even als heads-up aan degenen die TP-link router overwegen. Niet doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jerie op 20-12-2024 13:39 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 09:34
Ik zit nu dus inmiddels bijna een week met een upload van nog 10 Mbit (op een Gigabit verbinding), Guidion monteur was met een "verkeerde" bon naar mijn adres gestuurd. Hij had een Nokia ONT bij zicht maar mocht deze niet instaleren. Ik ben woensdag teruggebeld door Odido, en ze hebben met nu op de "juiste" lijst gezet van Guidion met de juiste bon. Maar ik heb sindsdien geen mail of sms gehad van Guidion voor een nieuwe afspraak.

Ik wordt 10 januari door Odido teruggebeld, want dan is de persoon die mij heeft geholpen weer terug van vakantie. Hoop dat ze nog dit jaar tussen de feestdagen door een nieuw ONT kastje komen plaatsen op de comunity lees ik in ieder geval veel berichten dat bij die mensen de upload ook weer goed is.

There is no knowledge, that is not Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

djcasl schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:25:
Ik zit nu dus inmiddels bijna een week met een upload van nog 10 Mbit (op een Gigabit verbinding), Guidion monteur was met een "verkeerde" bon naar mijn adres gestuurd. Hij had een Nokia ONT bij zicht maar mocht deze niet instaleren. Ik ben woensdag teruggebeld door Odido, en ze hebben met nu op de "juiste" lijst gezet van Guidion met de juiste bon. Maar ik heb sindsdien geen mail of sms gehad van Guidion voor een nieuwe afspraak.

Ik wordt 10 januari door Odido teruggebeld, want dan is de persoon die mij heeft geholpen weer terug van vakantie. Hoop dat ze nog dit jaar tussen de feestdagen door een nieuw ONT kastje komen plaatsen op de comunity lees ik in ieder geval veel berichten dat bij die mensen de upload ook weer goed is.
Sinds een paar uur ook Odido hier, vanaf KPN. Upload schommelt hier ook rond de 10Mbit. Volgens Gideon verkeerd gepatcht en zou het gaan regelen, maar er staat niets op de werkbon die ik later via de mail kreeg. Dus ik ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djcasl
westergas schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:53:
[...]

Sinds een paar uur ook Odido hier, vanaf KPN. Upload schommelt hier ook rond de 10Mbit. Volgens Gideon verkeerd gepatcht en zou het gaan regelen, maar er staat niets op de werkbon die ik later via de mail kreeg. Dus ik ben benieuwd...
Ik zit hier in Purmerend ook met een verbinding via KPN. Mijn DL gaat nog prima, haalde gisteren in speedtest 910 MBit op PC bekabeld. Dit issue heb ik ook niet eerder gehad, dus ik verwacht niet dat ik verkeerd ben gepatched want deze verbiding via Odido heb ik al sinds Mei. Dit is pas mijn eerste serieuze probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Newday schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:52:
[...]

Kan je vertellen hoe dit is verlopen, ik heb een identieke situatie.
Nu Odido DSL dat in maart 2025 verplicht wordt overgezet op glasvezel.

Welke snelheid glasvezel hebben ze hier van gemaakt?
Blijft de maandprijs het zelfde als je DSL abo (ik zit nu op ca. €30 per maand)?

Of anderen die dit ook hebben meegemaakt?
Het is in ieder geval bij KPN een bekend fenomeen dat klanten die nu lage DSL-snelheden hebben (en daar content mee zijn) minder betalen dan de goedkoopste glasvezelaansluitingen. Het gebruik van koper zou, op papier, altijd meer elektriciteit moeten kosten. Ook is het additionele onderhoud (en apparatuur) nodig op de DSLAM. Het is dus voor hen een kostenbezuiniging. Nou schreef ik 'in ieder geval bij KPN'; ik zie niet in waarom het bij Odido anders zou moeten zijn. Wel is Odido (alsmede ODF) goedkoper dan KPN. Op papier zou het prijsverschil tussen DSL en glasvezel voor een huidige Odido klant dus kleiner kunnen zijn.

Ik denk dat het meest verstandige is het stilzwijgend zo laten, want ze kunnen niet zomaar een prijsverhoging doorvoeren vanuit het niets. Daarna, wanneer ze de prijs verhogen (dat kondigen ze netjes aan), ben je als gevolg contractvrij. Ga er maar vanuit dat je dan de prijzen betaald die op de website staan, al zou je dan mogelijk nog een mooie deal kunnen sluiten (zoals 8 maanden voor 30 EUR).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Babylonier schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:02:
[...]

Ik heb ook altijd een favorieten lijst.
Het merendeel van de tv-kanalen ben ik namelijk helemaal niet in geïnteresseerd. Alleen de relatief kleine lijst aan TV-kanalen waar ik wel in ben geïnteresseerd heb je bij NL Ziet een aanvullend pakket voor nodig.

Als ik niet tevreden ben over dat Odido TV kan ik altijd nog NL Ziet erbij nemen.
De helft van een abonnement looptijd is voor mij als nieuwe klant voor het TV stuk van Odido GRATIS
(Dus bij één jarig jaar contract 6 maanden gratis. Bij een twee jarig contract één heel jaar lang gratis).
Probeer het eerst zonder vooraf al meteen nog eens NL Ziet erbij te nemen. Kan altijd nog.
Door die lange periode aan kortingen, bijt het ook niet zo hard, als het toch nodig is iets anders erbij te nemen.

Heb een wat oudere Philips HD TV, zonder bruikbare smart opties.
Test de "NL Ziet" app nu 14 dagen gratis proefperiode op een NVDIA Shield TV mediaspeler.
Een alternatief voor Smart apps op TV. Het draait onder "Android TV".
Wat weer een voorloper is van Google TV.

Advertenties onder Android / Android TV, blok ik af met filters in mijn eigen router,
en met bijv. de installatie van "Smart Tube" als tegenhanger van YouTube.
waardoor bijna alles aan Google, Facebook en Meta rommel is weg gefilterd.
(Zou mooi kunnen zijn als zoiets dergelijks ook advertenties in TV content zou kunnen overslaan 8) ).

Juist met het toch wat meer vereenvoudigde Android OS tegenover bijv. Windows.
Werken die filters in mijn router uitstekend (ook voor mijn smartphone).
Heb ook geen advertenties voor "vrij" te downloaden Android apps.
(Al jaren géén betaald Spotify abonnement hier, maar draait hier volledig advertentieloos).
Als ik buiten de deur ben, maak ik een VPN verbinding met thuis, en werken ook dan die filter opties.

Onder Windows zijn er teveel "trucs" die de filter opties in mijn router omzeilen.
En gebruik een aantal losse plug-ins / extensies die mijn web surfing filteren.
Bij elkaar pakweg een miljoen advertenties per jaar worden daarbij geblokt.
(Nog afgezien van tracking filters, en bijv. opties om automatisch alle lange lijsten van cookie vóór-instellingen, zoals zogenaamd "gerechtvaardigd belang of legitiem belang" meteen uit te schakelen).
-
Heb het nog even nagevraad bij mijn moeder (al jaren trouwe klant (betaald maandelijks inmiddels jaarlijks)). RTL kan zij (met het goedkoopste maandabonnement het middelste abonnement) kijken zonder reclame wanneer ze uitgesteld of vooruit kijkt. Live niet, maar ze kijkt RTL eigenlijk nooit live. [...] Hoe dan ook, het werkt dus, behalve RTL live zonder reclame.

Die miljoen advertenties zijn miljoen verbindingen. Daar zit ook tracking bij, en het is echt niet zo dat jij anders een dikke 2700 advertenties per dag zou zien. Dat is gewoon marketing-statistiek.

[ Voor 2% gewijzigd door Jerie op 20-12-2024 15:58 . Reden: cut BS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

djcasl schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:56:
[...]

Ik zit hier in Purmerend ook met een verbinding via KPN. Mijn DL gaat nog prima, haalde gisteren in speedtest 910 MBit op PC bekabeld. Dit issue heb ik ook niet eerder gehad, dus ik verwacht niet dat ik verkeerd ben gepatched want deze verbiding via Odido heb ik al sinds Mei. Dit is pas mijn eerste serieuze probleem.
Ik zit ook in Purmerend, dus wellicht een storing in de buurt? We zullen zien! Voorlopig geen behoefte aan een snelle upload gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:40
Jerie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:29:
[...]

Het is in ieder geval bij KPN een bekend fenomeen dat klanten die nu lage DSL-snelheden hebben (en daar content mee zijn) minder betalen dan de goedkoopste glasvezelaansluitingen. Het gebruik van koper zou, op papier, altijd meer elektriciteit moeten kosten. Ook is het additionele onderhoud (en apparatuur) nodig op de DSLAM. Het is dus voor hen een kostenbezuiniging. Nou schreef ik 'in ieder geval bij KPN'; ik zie niet in waarom het bij Odido anders zou moeten zijn. Wel is Odido (alsmede ODF) goedkoper dan KPN. Op papier zou het prijsverschil tussen DSL en glasvezel voor een huidige Odido klant dus kleiner kunnen zijn.

Ik denk dat het meest verstandige is het stilzwijgend zo laten, want ze kunnen niet zomaar een prijsverhoging doorvoeren vanuit het niets. Daarna, wanneer ze de prijs verhogen (dat kondigen ze netjes aan), ben je als gevolg contractvrij. Ga er maar vanuit dat je dan de prijzen betaald die op de website staan, al zou je dan mogelijk nog een mooie deal kunnen sluiten (zoals 8 maanden voor 30 EUR).
Ik ben al een paar jaar contractvrij dus ik kan sowieso opzeggen, ik wacht wel even af waar ze mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl
westergas schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:40:
[...]

Ik zit ook in Purmerend, dus wellicht een storing in de buurt? We zullen zien! Voorlopig geen behoefte aan een snelle upload gelukkig.
Heb je dit wel gemeld bij Odid?o, toen ik het vroeg waren er geen meldingen (geen idee of ze dat altijd zeggen), maar goed veel mensen zullen niet eens merken dat hun uploadsnelheid bijna weg is zolang hun downloadsnelheid wel goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:09

ParaWM

Pro Prutser

Ies Korpershoek schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:49:
[...]

Ben wel erg benieuwd wat jouw smokeping over up/down zegt gedurende 24 uur. Hier constateer ik grote verschillen van 1000 Mb naar soms lager als 100 Mb vooral 's avond valt de snelheid terug naar < 300 Mb. De uplink is alltijd rond de 950 Mb. Dit fenomeen meet ik zowel met de Odido apparatuur als mijn eigen Fritzbox.
Wat bedoel je precies?> Smokeping meet zover ik weet alleen ping in ms. Die is altijd erg strak sinds de kleine 2 weken dat ik Odido heb. Ik draai ook wel meerdere keren per dag Ookla Speedtests vanaf de PC en Mobiel en altijd down 1000-1050mbps en up 920-1020mbps. Nooit inkakkers ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFos8bmhgKxizrFT357hvw5fXqw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l8zkK5F1xyozIJOAgDZvbILs.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door ParaWM op 20-12-2024 16:22 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

djcasl schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:25:

Als je maar 10Mbit ligt hebt komt dat echt niet door een patchfout. Dan werkt hij helemaal niet, of dan is je ONT niet geregistreerd op de OLT en werkt het ook niet.

En hoge demping lijkt me ook onwaarschijnlijk. Lijkt me iig stug dat het iets met glas te maken heeft.

Is dit op ODF?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:34:
behalve RTL live zonder reclame.
Hoe zou live zonder reclame eruit zien dan? Met gaten van 7 à 8 minuten in de uitzending waar helemaal niets gebeurt? Zou daar markt voor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:48:
[...]

Hoe zou live zonder reclame eruit zien dan? Met gaten van 7 à 8 minuten in de uitzending waar helemaal niets gebeurt? Zou daar markt voor zijn?
Wordt het live opgenomen zoals met regelmaat bij sport of actualiteiten? Dan lijkt me dat 'onmogelijk' [1].

Is het een programma dat van te voren is opgenomen zoals MacGyver of Telekids (ja, zo lang geleden dat ik RTL keek) dan is dat in ieder geval technisch prima mogelijk omdat het onder de streep on demand is. Dus dan is het programma gewoon eerder afgelopen. Of ze het ook willen is een tweede.

Vergeet ook niet dat je bij sommige programma's zoals series vooruit kunt kijken. Ook dan heb je geen reclame.

[1] Niet echt, je zou je Spotify playlist tussendoor automatisch af kunnen spelen of het laatste nieuws afspelen tot de reclame voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:34:
Vergeet ook niet dat je bij sommige programma's zoals series vooruit kunt kijken. Ook dan heb je geen reclame.
Al met al kun je daarmee dus ook een programma dat toevallig 'live' uitgezonden wordt op dat moment zonder reclame kijken.

En als 't een echt live programma is, dan wordt 't dus snel ingewikkeld / oninteressant om zo in bochten te wringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:19:
[...]

Tuurlijk kan je dat niet online regelen, want dan zou iedereen dat gaan doen en dan lopen ze een hoop geld mis. Niks is zo fijn als bedrijf om klanten te hebben die gewoon braaf elk jaar meer betalen en blijven zitten.

Maar naar mijn idee kan je dat prima elke 10 maanden or so herhalen. Bij de scouting bijvoorbeeld zijn we volgens mij al bezig aan de 4e of 5e verlenging.
In Nederland hebben we allerlei overstapregels die opgelegd zijn door de ACM. Een bekende is natuurlijk dat je niet zonder energie komt te zitten als je overstapt van energieleverancier. Zo zijn er allerlei regels om het voor de consument makkelijker te maken.

De ACM kan gewoon een extra regel voor providers opleggen: verlengen moet ook online geregeld kunnen worden, en niet alleen via de telefoon.

Dat 'iedereen' het dan zou doen betwijfel ik overigens, maar als iedereen het al zou gaan doen is dat ook prima, omdat het natuurlijk sowieso onzinnig consument-onvriendelijk is en simpelweg discriminatie is tussen klanten die bij hetzelfde bedrijf zitten. Zoals gewoonlijk zit de ACM weer te slapen, wat ben hen nogal een sport schijnt te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 20-12-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
ParaWM schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:21:
[...]

Wat bedoel je precies?> Smokeping meet zover ik weet alleen ping in ms. Die is altijd erg strak sinds de kleine 2 weken dat ik Odido heb. Ik draai ook wel meerdere keren per dag Ookla Speedtests vanaf de PC en Mobiel en altijd down 1000-1050mbps en up 920-1020mbps. Nooit inkakkers ofzo.

[Afbeelding]
Bedankt, ik draai smokeping met ookla cli voor up en down ( deze draait iedere 3 uur ). Ik dacht dat dit een standaard was vandaar mijn vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKE0EVlmmr3_SbHwM9-rMyaudUE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KSUUJ1V3FKd0MliEAPUF8qOf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrkP9v6kJKVVs2RVmF_aUNpdDDE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J1M4R57P38lRyblFrHOiPFoB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl
Mojo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:39:
[...]

Als je maar 10Mbit ligt hebt komt dat echt niet door een patchfout. Dan werkt hij helemaal niet, of dan is je ONT niet geregistreerd op de OLT en werkt het ook niet.

En hoge demping lijkt me ook onwaarschijnlijk. Lijkt me iig stug dat het iets met glas te maken heeft.

Is dit op ODF?
Nee is Odido via KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:02:
[...]

Bedankt, ik draai smokeping met ookla cli voor up en down ( deze draait iedere 3 uur ). Ik dacht dat dit een standaard was vandaar mijn vraag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat nou als je net tussendoor een grotere download of upload doet. Dan klopt je Smokeping niet. Deze statistiek is dus m.i. nietszeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Jerie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:05:
[...]

Wat nou als je net tussendoor een grotere download of upload doet. Dan klopt je Smokeping niet. Deze statistiek is dus m.i. nietszeggend.
Zou kunnen. Maar 's-nacht gebeurd dit ook en ook als ik niet thuis was . In totaal heb 2 weken gemeten, beeld is gewoon constant, sterk variërend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:10:
[...]

Zou kunnen. Maar 's-nacht gebeurd dit ook en ook als ik niet thuis was . In totaal heb 2 weken gemeten, beeld is gewoon constant, sterk variërend.
Ja, dat is mijn punt ook: sommig spul doet specifiek 's nachts updates. Ikzelf had voor ik glas had alles ingesteld om 's nachts te updaten/patchen/backuppen/syncen (downloaden en uploaden). Inmiddels met afschaffing salderingsregeling plus glas onnodig, maar toch kan ik de pijp bij sommige servers (zeker in geval van NVMe of RAM) compleet saturaten. De kans dat dat bij jou iedere nacht plaats zou vinden acht ik klein, maar bij anderen (bijv div. buren) kan dat wel het geval zijn, en er is sprake van overboeking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 08:34
Heeft Odido ook alternatieven voor de mediabox? Die is 100Mb LAN, ik zou graag een Gb versie hebben.
Pagina: 1 ... 93 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen