Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:18
GAIAjohan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:33:
[...]

Die oude linkerkap heb ik nog. En de oude kpn converter wordt dan verder afgekoppeld achtergelaten? KPN wilde deze vorig jaar niet terug itt modem etc.. zit nu bij Ziggo
Dan die kap gebruiken.
Met een patchkabel naar buiten via de uitsparing aan de zijkant. (Die nog gemaakt moet worden)
Zie hier de binnenkant van die kap. (Wit in mijn geval)
(Een monteur zal dit voor jou doen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Rl6mDI1mLv_hIIsY-nuGSW8j5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbM2ZTQ6JA5Pgq1agrAVOszv.jpg?f=fotoalbum_large

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
Hier mijn bevindingen van de 1e maand Odido. De eerste twee weken gebruik gemaakt van Odido's hardware, ONT en Modem. Wat mij opviel is dat overdag de download snelheid tussen 700-965 Mb is en 's-avonds deze erg verschilt en soms afneemt tot zelfs 100 Mb, upload varieert van 500-945. ( snelheidsmeting met Smokeping + Okla CLI op Odido server) Na twee weken ben ik overgestapt op mijn eigen hardware, een Fritzbox 5590 XGS-PON. Ook hier het zelfde fenomeen. Mijn conclusie is dat lokale hardware kennelijk geen geen invloed heeft. Blijft in mijn mening over de lijn belasting in de wijkcentrale. Ik zit op het KPN netwerk en bekend is dat KPN een FAN-OUT van 1:32 gebruikt. Wat ik begrijp is dat een 10Gb lijn verdeeld wordt over 32 aansluitingen. Of woningen in één straat naar 1 verdeelpunt gaan of meerdere punten weet ik niet. Maar duidelijk is dat als het gebruik in de buurt toeneemt de snelheid afneemt en deze merkbaar wordt in gewoon internet gebruik. Meestal begint mijn vrouw dan te klagen :-). Overigens met het TV signaal zijn er geen problemen. Ik kom van Ziggo met 750 Mb down welke de afgelopen jaren gewoon constant was ( gemeten met Smokeping + Okla CLi ). Ik kijk dit nog 1 a 2 maanden aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
@Ies Korpershoek Welkom in de wereld van consumenten verbindingen. De prijs is zoals die is vanwege overboeking. Mocht het echt desastreus worden zal de provider wel capaciteit bijschakelen maar dat moet ook weer betaald worden door de klanten.

Ikzelf zit ook met een been in de (groot)zakelijke markt en dan heb je zo goed als geen overboeking maar daar betaal je dan ook voor.

• Freestuff
  • Laatst online: 22:07
Weet iemand hoeveel dagen van te voren je het modem van Odido ontvangt?
Mijn abonnement gaat 3 januari in en ik heb nog niks hierover gehoord.

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:05
Freestuff schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:39:
2 weken

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
29-11 aangemeld bij Odido en 5 december het modem al ontvangen.
Aansluiting ook pas op 3-1-2025.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 12:56

spartacusNLD

This is Sparta!!

Bij ons gaat Odido op 27-12 aan. Heb het modem, tv kastje en acces point al ontvangen. Is op aanvraagdatum verstuurd en was 2 dagen later binnen via DHL.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Boudewijn.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:37
Vreemd, heb zelf nog niks van Odido ontvangen mbt apparatuur… kan het er mee te maken hebben dat ik geen afspraak met guidion vast heb staan?

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:47

Nitai

Live the life you love.

Boudewijn. schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:32:
Vreemd, heb zelf nog niks van Odido ontvangen mbt apparatuur… kan het er mee te maken hebben dat ik geen afspraak met guidion vast heb staan?
Ik had hem ook vrij snel binnen, ook de afspraakmail van Guidion.(Ik kom van KPN Glasvezel af). M'n schoonvader kreeg aanvankelijk niets te horen, maar na een belletje naar Odido bleek dat het pakket nog niet opgestuurd was omdat hij nog geen glasvezel aansluiting had (hij komt van Ziggo). Hij moet eerst bellen naar VolkerWessel (ofzo?) voor een aansluitingsafspraak. Daarna krijgt hij een pakket en een afspraak met Guidion.

[ Voor 3% gewijzigd door Nitai op 12-12-2024 11:43 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:53
Ies Korpershoek schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:22:
Hier mijn bevindingen van de 1e maand Odido. De eerste twee weken gebruik gemaakt van Odido's hardware, ONT en Modem. Wat mij opviel is dat overdag de download snelheid tussen 700-965 Mb is en 's-avonds deze erg verschilt en soms afneemt tot zelfs 100 Mb, upload varieert van 500-945. ( snelheidsmeting met Smokeping + Okla CLI op Odido server) Na twee weken ben ik overgestapt op mijn eigen hardware, een Fritzbox 5590 XGS-PON. Ook hier het zelfde fenomeen. Mijn conclusie is dat lokale hardware kennelijk geen geen invloed heeft. Blijft in mijn mening over de lijn belasting in de wijkcentrale. Ik zit op het KPN netwerk en bekend is dat KPN een FAN-OUT van 1:32 gebruikt. Wat ik begrijp is dat een 10Gb lijn verdeeld wordt over 32 aansluitingen. Of woningen in één straat naar 1 verdeelpunt gaan of meerdere punten weet ik niet. Maar duidelijk is dat als het gebruik in de buurt toeneemt de snelheid afneemt en deze merkbaar wordt in gewoon internet gebruik. Meestal begint mijn vrouw dan te klagen :-). Overigens met het TV signaal zijn er geen problemen. Ik kom van Ziggo met 750 Mb down welke de afgelopen jaren gewoon constant was ( gemeten met Smokeping + Okla CLi ). Ik kijk dit nog 1 a 2 maanden aan.
Ik heb dezelfde ervaringen. Echter enkele weken geleden is een monteur van Guidion langs geweest op basis van mijn klacht (ca 2 mnd eerder) en hij heeft de bestaande ONT (destijds door KPN geplaatst) vervangen door een Nokia. Het lijkt nu beter, maar zie nog steeds wel schommelingen in de internetsnelheid in de avond uren (heb alleen internet van Odido). Misschien heb je op het Odido forum gekeken. Mijn klachten kwamen 1:1 overeen met een post op dit forum (link beneden). Wellicht heb je er wat aan.
https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:13

rvk

Wat heb je daarover in de welkomstmail staan?
(Die met onderwerp "Van harte welkom bij Odido!")

Bij mij stond er dit.
We sturen je een Installatiepakket met alles wat je nodig hebt. Dit pakket heb je uiterlijk twee weken vóór de installatieafspraak in huis.

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 12-12-2024 11:51 ]

• Freestuff
  • Laatst online: 22:07
rvk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:49:
[...]

Bij mij stond er dit.

[...]
Denk dat ze me gehoord hebben bij Odido, krijg zojuist de mail dat het pakket onderweg is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 23:23
Taatort schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:43:
[...]

Ik heb dezelfde ervaringen. Echter enkele weken geleden is een monteur van Guidion langs geweest op basis van mijn klacht (ca 2 mnd eerder) en hij heeft de bestaande ONT (destijds door KPN geplaatst) vervangen door een Nokia. Het lijkt nu beter, maar zie nog steeds wel schommelingen in de internetsnelheid in de avond uren (heb alleen internet van Odido). Misschien heb je op het Odido forum gekeken. Mijn klachten kwamen 1:1 overeen met een post op dit forum (link beneden). Wellicht heb je er wat aan.
Dat is het bekende Genexis verhaal. Buiten dat ik het nog steeds vreemd vind dat niet iedereen er last van heeft op KPN WBA, denk ik toch ook dat het overboeking-verhaal meespeelt bij Odido over KPN WBA.

• Boudewijn.
rvk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:49:
[...]

Bij mij stond er dit.

[...]
Precies die mail ontvangen idd

• Boudewijn.
Heb wel met iemand van de Odido klantenservice gesproken, zij begon een heel verhaal over “bolletjes” in haar systeem. Erg vaag, al wist ze me wel te vertellen dat mijn lijn niet “in service” staat, dat zij hem daarom niet konden activeren. Ze vertelde me dat het ermee te maken heeft dat ik bij delta ook nog een abo heb lopen tot de 26e (24e zou Odido aangesloten moeten worden). Al om het al een vreemd gesprek.

• Butz0rs
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:56
Na (ik dacht) 10 dagen kreeg ik een mail voor de Guidion afspraak. Een dag nadat ik die gemaakt had werd het pakket opgestuurd. Meer dan 5 weken voor de aansluitdatum.
Kan toeval zijn, of ze wachten idd tot er een afspraak gemaakt is.

• spartacusNLD
  • Laatst online: 16-09 12:56

spartacusNLD

This is Sparta!!

Boudewijn. schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:05:
Heb wel met iemand van de Odido klantenservice gesproken, zij begon een heel verhaal over “bolletjes” in haar systeem. Erg vaag, al wist ze me wel te vertellen dat mijn lijn niet “in service” staat, dat zij hem daarom niet konden activeren. Ze vertelde me dat het ermee te maken heeft dat ik bij delta ook nog een abo heb lopen tot de 26e (24e zou Odido aangesloten moeten worden). Al om het al een vreemd gesprek.
Onzin verhaal zeg. Mijn KPN verbinding loopt tot de 31e van december door. En de 27e komt de monteur langs. Zij gaven zelf aan dat Odido gewoon KPN van de glasvezel ''af gooit'' zodra ze bij mij de activatie komen doen.

Dat is volgens mij niet iets wat je zelf kan doen, en zoals meermaals hier verteld. Laat altijd Guidion langs komen.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48

B2

wa' seggie?

B2 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:15:
[...]

Dat maakt niet uit, zij zijn mijn aanspreekpunt en reageren nergens op. Dat is wat ik wil zeggen. De service is 0,0 bij problemen.
Inmiddels zijn 2 Guidion afspraken 5 minuten voor tijd afgezegd en de 3de is helemaal niet op komen dagen. Dat ligt niet aan Odido maar aan Guidion, maar de enige reactie die ik van Odido kreeg was “Oh ja, dat kan soms gebeuren”. En dat is nou precies wat ik bedoel. Ze voelen geen urgentie en geen eigenaarschap van problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 23:23
B2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:51:
[...]

Inmiddels zijn 2 Guidion afspraken 5 minuten voor tijd afgezegd en de 3de is helemaal niet op komen dagen. Dat ligt niet aan Odido maar aan Guidion, maar de enige reactie die ik van Odido kreeg was “Oh ja, dat kan soms gebeuren”. En dat is nou precies wat ik bedoel. Ze voelen geen urgentie en geen eigenaarschap van problemen.
Hier mag je best Odido op aanspreken. Jij hebt geen klantrelatie met Guidion, maar met Odido. Zij zijn verantwoordelijk voor de aanleg bij je abonnement. Dat zij dat uitbesteden aan Guidion, of Pietje Puk, is geen verantwoordelijkheid van jou. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
ikweethetbeter schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:30:
[...]

Kolder, voor 99%.

Neem bijvoorbeeld 400/400 Mbps Odido, dat is vergelijkbaar met 400/40 Mbps Ziggo voor 99% van de bevolking. Foto's van je iPhone gaan automatisch naar de cloud, via 4G, 5G of wifi, daar merk je niks van, en of dat met 400 Mbps of 40 Mbps gaat boeit echt niet, tenzij je hele speelfilms maakt. Werk je in de Google of Microsoft cloud? Met "gewone" bestanden gaat dat allemaal soepel, ook bij het "trage" Ziggo.

Ben je een hardcore gamer, en host je een nieuwsgroepserver, ja, dan is een zo laag mogelijke latency en zo snel mogelijke upload van belang. Maar voor tante Truus uit Assen en het gros van de Tweakers maakt het niks uit.

En voor lage latency moet je niet naar Odido maar naar Delta (bron).

Heb je internet only, dan is Odido minstens zo goed als Ziggo, en in de meeste gevalle goedkoper. Odido is dus een goede keuze. Maar dat maakt Ziggo niet slecht; de netwerken zijn echt vergelijkbaar!
Sta je weer appels met peren te vergelijken.
Odido biedt 400/400 aan.
Ziggo biedt 400/40 aan.
Begrijp niet dat je dat verschil niet ziet, je krijgt minder voor meer geld.
Dat JIJ vindt dat je die upload niet nodig hebt mag zo wezen maar de rest van de Nederlandse bevolking mag dat echt zelf bepalen, hoef jij niet te doen.
Dus nee, je kunt ze niet vergelijken.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
devandrej schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:21:
Ik kreeg vanochtend een email dat ik een nieuwe modem kan bestellen. Mijn huidige modem is een Draytek 2132F die ik ongeveer al 7 jaar heb. Weet iemand toevallig welke modem de Draytek gaat vervangen?
Hebben ze het modem inmiddels vervangen? Hoe ging dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
William_H schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:00:
[...]

Dat is het bekende Genexis verhaal. Buiten dat ik het nog steeds vreemd vind dat niet iedereen er last van heeft op KPN WBA, denk ik toch ook dat het overboeking-verhaal meespeelt bij Odido over KPN WBA.
Dus 10 gbit met 32 mensen delen. Dat is ongeveer 300 mbit per verbinding. O help, ik haal soms slechts 300 van 1000 mbit waar ik voor betaal. Een schande!

Dat je tijdens spitsuur iets minder snelheid dan de volledige snelheid haalt, is dan ook geheel logisch (het is iets dat je ook terug ziet op andere infra, zoals ons wegennet.) Wil je dat niet, dan moet je geen consumentenlijntje nemen. Een overboeking van bijvoorbeeld 1:32 is heel normaal bij een consumentenlijn. Je lost het op door het downloaden/uploaden te verplaatsen naar de nacht (in geval je geen zonnepanelen hebt) of de vroege middag (in geval je wel zonnepanelen hebt). Ook kan er statistisch verschil zitten per dag. Wat je natuurlijk ook kunt doen is een businesslijn nemen, dan heb je er minder ofwel geen last van, maar de prijs is er dan ook naar. Voor de tijd van DSL heb ik wel eens uitgezocht wat een always-on lijntje zou kosten. Slechts 2000 gulden per maand bij PTT. Maar dan heb je wel gegarandeerde snelheid (64 kbit; want ISDN).

Ik weet niet hoe het inmiddels met de wetgeving zit, maar er was volgens mij sprake van dat bedrijven een minimum gegarandeerde snelheid moeten adverteren (in de kleine lettertjes). Dat zou dan een percentage van de maximumsnelheid moeten zijn. Dan loont het ook om meer snelheid te nemen, en kunnen de uitzonderingsgevallen die willen bursten dat prima doen tijdens daluren.

Dat de snelheid bij K&K nu super is, of bij nieuw aangelegd netwerk (zoals hier ODF) is logisch: men hoeft nog niet veel te delen. Dus men heeft al die infra aangelegd, en die is nog ongebruikt. Nou, dan is het ook logisch dat je klanten binnen wilt hengelen om het te gebruiken. Dus, wat doe je? Je lokt klanten. Met mooie deals. Met reviews van de hoge snelheid. Enz. enz. Feest zal het niet blijven. Als in een buitengebied 'iedereen' K&K neemt, dan zal je ook daar tijdens spitsuur congestie hebben. Nog veel meer dan bij glas, zelfs.

Sterker nog, wanneer we beter gaan letten op de onbalans binnen de energiemarkt dan zullen we ook efficienter met bandbreedte omgaan. Dan zeg je tegen je PC en Steam Deck en console doe de update maar 's middags tussen 12 en 2. Dan ben ik niet thuis, en staan de zonnepanelen vol aan, dus dan is het goedkoop. Ik heb hier zelf ook nog e.e.a. te optimaliseren met WOL en backups maken want de nacht is gewoon minder efficient met zonnepanelen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 05:43
snah001 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:17:
Sta je weer appels met peren te vergelijken.
Odido biedt 400/400 aan.
Ziggo biedt 400/40 aan.
Begrijp niet dat je dat verschil niet ziet, je krijgt minder voor meer geld.
Dat JIJ vindt dat je die upload niet nodig hebt mag zo wezen maar de rest van de Nederlandse bevolking mag dat echt zelf bepalen, hoef jij niet te doen.
Dus nee, je kunt ze niet vergelijken.
Beste Hans,

Je vergelijkt 400/400 met 400/40, dus ze zijn te vergelijken!

Ja, natuurlijk zie ik het verschil. Iedereen die kan rekenen, ziet dat Ziggo een 10 maal zo lage upload heeft. Dat kun je zien aan de specificaties, dat is meetbaar bij een speedtest, en dat is merkbaar als je een zware uploader bent!

Echter, de gemiddelde Nederlander is een downloader: Spotify, Netflix, gaming, het is grotendeels downloaden.

Ja, we werken tegenwoordig allemaal in de cloud. Daarin werk je (Azure, Google Docs), maar daar upload je bv ook je foto's naar toe. Upload is dus belangrijk, echter lang niet zo belangrijk als download.

Ik denk (let op, mening, geen feit, maar er zijn adviezen van Kassa en Consumentenbond die dat bevestigen) dat voor de gemiddelde gebruiker 400 Mbps van Odido en Ziggo vergelijkbaar zijn. Ik geloof jou zo dat het voor jou niet voldoende is, jij bent een zware uploader, dus voor jou zijn ze niet vergelijkbaar.

Even goede vrienden!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:21
ikweethetbeter schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:48:
[...]
Echter, de gemiddelde Nederlander is een downloader: Spotify, Netflix, gaming, het is grotendeels downloaden.

<knip>

Ik denk (let op, mening, geen feit, maar er zijn adviezen van Kassa en Consumentenbond die dat bevestigen) dat voor de gemiddelde gebruiker 400 Mbps van Odido en Ziggo vergelijkbaar zijn.
Bronnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Beste Hans,

Je vergelijkt 400/400 met 400/40, dus ze zijn te vergelijken!

Ja, natuurlijk zie ik het verschil. Iedereen die kan rekenen, ziet dat Ziggo een 10 maal zo lage upload heeft. Dat kun je zien aan de specificaties, dat is meetbaar bij een speedtest, en dat is merkbaar als je een zware uploader bent!

Ja, we werken tegenwoordig allemaal in de cloud. Daarin werk je (Azure, Google Docs), maar daar upload je bv ook je foto's naar toe. Upload is dus belangrijk, echter lang niet zo belangrijk als download.

Ik denk (let op, mening, geen feit, maar er zijn adviezen van Kassa en Consumentenbond die dat bevestigen) dat voor de gemiddelde gebruiker 400 Mbps van Odido en Ziggo vergelijkbaar zijn. Ik geloof jou zo dat het voor jou niet voldoende is, jij bent een zware uploader, dus voor jou zijn ze niet vergelijkbaar.

Even goede vrienden!
Mensen die gebruik maken van bijvoorbeeld clouddiensten, of die zelf iets produceren die gaan het merken. Als je bijvoorbeeld foto's of filmpjes maakt van enige kwaliteit (en dat kan met smartphone van tegenwoordig) en je maakt hier een backup van dan ga je het merken. Host je zelf ook maar iets, dan merk je het.

Ziggo & friends hebben hetzelfde riedeltje dat jij hier verkoopt jarenlang verkocht omdat de framing dat de burger zelf niets van waarde kan creëren past bij de belangen van de moedermaatschappij, plus de limieten van de techniek. Ziggo had allang en breed glas uit kunnen rollen, als ze dat hadden gewild. Maar Ziggo heeft den klant liever zolang als mogelijk uitgeknepen (doen ze nog steeds want als je opbelt om op te zeggen dan kijken zij welke alternatieven er op jouw lokatie beschikbaar zijn). Alleen dat is al een goede reden om deze toko links te laten liggen.

Onder de streep staat glas mij toe om prettig 3-2-1 uit te rolllen, te onderhouden, en daarbij is het verschil tussen 33 en 100 zeer goed merkbaar (voorheen had ik 33; de andere kant kan maar 100).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-08 10:00
Er komen hier diverse ervaringen voorbij m.b.t. Odido glasvezel.
Ervaringen zullen beslist uiteenlopen, in relatie tot welke regio en netwerk structuur.

Een jaar geleden is mijn ex (Tilburg) overgestapt van een duur "Solcon" glasvezel abonnement naar Odido.
Meteen naar 1 Gb snelheid - alleen internet géén TV. Al die tijd werkt het probleemloos.

Tot toevallig een keer een glasvezelbreuk "buiten" bij te ondiepe aanleg van de glasvezel.
(Meteen aan de openbare weg. Huis staat in het centrum met direct voor het huis, een trottoir,
en misschien 20 cm groenstrookje.
Waarbij met een spade om wat planten te verzorgen door de kabel heenging. (KPN netwerk).

Lag echt te ondiep onder de grond. Is binnen enkele dagen (een dag of 4-5) gerepareerd.
Is ook toegegeven dat die niet diep genoeg lag. Dus geen verdere kosten voor reparatie.

Overgang van Solcom naar Odido:
Omdat we bij haar thuisnetwerk, ook een NAS hebben staan, met up- en download zaken.
Ook.m.b.t. het werk van haar.
Wilde ik "van tevoren" alles ingesteld hebben in de modem/router van Odido.
Om downtime zo kort mogelijk te houden.

Door griep was ik echter niet in de gelegenheid, bij haar alles in te regelen.
Zij had vooraf alle spullen in huis, en is met de doos met inhoud bij mij (Eindhoven) gekomen.
Heb de Odido aansluiting met ZyXEL router aansluiting hier "gesimuleerd".
Ik heb namelijk zelf geen Odido, maar KPN.
Simulatie door achter mijn eigen router, via een soort NAT achter NAT aansluiting met een managed switch een VLAN 300 aansluiting te simuleren vóór de WAN aansluiting van de Odido ZyXEL.

Functioneerde en is met de spullen weer naar Tilburg gegaan, met de opdracht dat de monteur absoluut géén reset mocht uitvoeren. Daar heeft hij keurig netjes naar geluisterd.

In no time was alles weer functioneel, VPN-verbindingen etc.. Verslag ervan hoe zoiets is verlopen, zie:
https://www.synology-foru...ding/msg325410/#msg325410

Maar nu overweeg ikzelf ook over te stappen naar Odido.
Ikzelf echter met wel TV erbij.

Netwerk hier is onlangs verhoogt naar een hogere snelheid.
Odido is de enige die nu tot 8 Gb snelheid aanbiedt. (KPN zelf nog niet eens).
Niet dat ik die snelheid ga afnemen. Dat is voor mij echt overkill.
Ik denk ook aan 1 Gbit (of misschien 400 Mbps). (Mijn eigen router kan tot 2,5 Gb bandbreedte).
Dat internet met die snelheid hier verder gewoon correct zal lopen, dat geloof ik wel.

Waar ik tegenaan hik is TV-ontvangst.
Kan "zonder" TV setup-box, een Odido TV-app op mijn NVDIA Shield TV installeren, en dan TV kijken.
Bij KPN (wat ik nu heb), is de IPTV app slecht van kwaliteit, zowel in functionaliteit als beeld.
Beeld is van een mindere kwaliteit (lagere 7-8 Mbps bitrate) dan de pakweg 13 Mbps "GLAS kanalen" stream van de eigen "oudere" KPN TV-box.

Wat bij "KPN" opvalt is dat er veel minder "terugkijk" opties zijn in de Android TV app,
dan in de eigen KPN TV-box.

Hoe zit dat bij Odido in elkaar?
Met name bekijk ik veel TV met terugkijken (tot een week terug) van series via "BBC First".
Dus die wil ik beslist wel in "terugkijk" streams kunnen blijven bekijken.

En is de kwaliteit van de Odido "app" ook slechter dan wat de eigen TV-box wordt geleverd??
Heb gelezen dat de TV-box van Odido dezelfde Android TV software bevat dan de losse app.
(De nieuwe KPN-box is inmiddels ook op Android TV afgestemd, maar wel een hogere bitstream).

Graag jullie ervaring / advies.

• Jerie
  • Niet online
Als je BBC wil kun je ook NLziet nemen. Zit je ook niet vast in een ecosysteem. Met BBC (plus 3 streams) even uit m'n hoofd 12 EUR/maand, en per jaar dacht ik 10 EUR.

• ikweethetbeter
@Jerie
En bij het €12 NL Ziet abonnement kun je reclame skippen op de commerciële zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:44:
@Jerie
En bij het €12 NL Ziet abonnement kun je reclame skippen op de commerciële zenders.
Ik dacht dat dit alleen bij RTL werkt. Werkt het ook bij bijv BBC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Jerie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 00:17:
[...]

Ik dacht dat dit alleen bij RTL werkt. Werkt het ook bij bijv BBC?
Het werkt met de zenders van RTL, SBS en BBC First.
NL Ziet on demand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 22:11
Taatort schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:43:
[...]

Zoals je kan lezen de eerste 2 weken had ik de KPN ONT en het odido modem nu mijn eigen Fritzbox die zelf ONT is. Beiden geven de zelfde resultaten. Gisteren avond zeer merkbaar, na meten met Smokeping op basis van Ookla CLI 75 Mb. Na 30 min weer terug op 345 en het eind van de avond rond 22:30 zat ik weer op +/- 800. Nu ik dit schrijf vrijdag ochtend vroeg 1023 Mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:58:
Uit mijn eigen ervaring (4 personen simultaan thuiswerken / studeren met Teams en alles in de cloud, altijd streamen van films, series en muziek) kan ik zeggen dat een 400/40 verbinding snel genoeg is voor alles wat ik doe. En ik denk dat ik niet de enige ben...
Oh, vast. Wij zouden vermoedelijk ook nog altijd prima met 100/100 toe kunnen, maar toch ga ik van 200/200 (KPN) voor de zekerheid maar omhoog naar 400/400 bij Odido. Dan lijk ik nog 'n bescheiden verbinding te kiezen, in de hele range tot 8 Gbps.

Maar waar je 'wel mee toe kunt', is wat anders dan waar je 'profijt / comfort van hebt', en daar ging het over dacht ik. (En dat is nog weer wat anders dan 'gewoon supersnel willen'.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Waarom zou de gemiddelde Nederlander meer dan 100/40 nodig hebben? In jouw (best kromme) vergelijk moet hij dan bij Ziggo al voor 400 Mbit download betalen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Discussie over welke snelheid we met zijn alle nodig hebben op onze internet verbinding is nogal offtopic hier. Open gerust een nieuw topic als de behoefte er is om daarover te praten, maar hier mag het vanaf nu weer over Odido gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
De admin rens-br heeft een punt, vandaar dat ik een discussie heb gestart:
Supersnel internet: echt nodig, leuk om te hebben of FOMO?

Alle ervaringen zijn welkom, discussiëren hoeft niet maar mag wel, zolang het maar een beschaafde discussie blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op 4 november een bestelling geplaatst voor 2GB internet. Oude abonnement liep af op 21 november, waar prompt de verbinding om 00:00 ook echt uit ging.

Daarna meerdere keren met Odido gebeld want ik kreeg maar geen datum van aansluiting . Bleek dat ze een bounce kregen aangezien de lijn niet vrij was gegeven door de lijnbeheerder (ODF). Na de 21e en het weekend daaropvolgend nog eens gebeld en toen is de bestelling doorgezet. Ik zou een link krijgen voor een afspraak te maken met Guidion. Duurde ook weer een poosje dus weer gebeld. Uiteindelijk de link gehad, afspraak gemaakt voor 5 december. Maar ik kreeg nog altijd geen verzendbevestiging van het installatiepakket. 3 december nog eens gebeld. Bleek dat het TV kastje niet op voorraad was en dat daarom het installatiepakket niet verzonden werd.

Ondertussen was van het oude abonnement het "modem" (de router dus) en het TV kastje al retour gezonden. Maar ik had de oude ONT nog!

Op 5 december stond Guidion aan de deur en die heeft de oude ONT geregistreerd en binnen een minuut was ik online. De monteur zei letterlijk: "Wow dit was de makkelijkste installatie die ik tot nu toe gedaan heb" en ik was zijn 800e afspraak :D Daarna nog een half uur met die knul gekletst. Ik heb eigen apparatuur waardoor ik verder toch niks nodig had van dat installatiepakket.

Inmiddels is het pakket onderweg en komt het vandaag aan. Ik leg het apart zodat het tegen de tijd van het einde van het contract in zn geheel weer terug kan.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
erwn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:23:
[...]

Hebben ze het modem inmiddels vervangen? Hoe ging dat?
Mag ik even inhaken. Door omstandigheden heb ik via de klantenserice de modem swap aangevraagd. Had ook nog die Vigor hier als backup staan. Een week later een mail om met Guideon een afspraak te maken. De monteur kwam met een nieuwe Zyxel T56. en een ONT. Modem aangemeld werkte prima en daarna mijn eigen router weer geplaatst. Kortom bij mij was het in 10 dagen geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:09
Ik heb vorige maand een paar keer gepost over problemen die ik met mijn internet heb, vooral instabiliteit in de avonduren.

30 November heb ik uiteindelijk maar Odido opgebeld, en die konden direct zien dat er een bekende storing is in mijn regio, die ze alleen kunnen verhelpen door mijn ONT te vervangen. Ik zou hiervoor gebeld worden voor een afspraak vanuit Guidion.

Een week later nog niks gehoord, dus ik bel of ze weten wanneer ik contact van Guidion kan verwachten. De Odido helpdesk vertelt me dat de vorige collega helemaal fout zat, en dat ik gewoon mijn modem een volledige reset moet geven.
Dag er na, na die reset gedaan te hebben en nog steeds problemen te hebben, bevestigd een andere collega weer wat de eerste collega gezegd heeft, en zegt opnieuw een ticket in te schieten bij de technische dienst voor een afspraak van Guidion. Raad me aan te bellen voor eens statusupdate als ik binnen een week niets hoor.

Vandaag was het weer een week verder, en ik had niks gehoord. Medewerker verbind me zelf door met de technische dienst in plaats van dat hij ze voor mij spreekt, omdat ze een lange wachttijd hebben.

Uiteindelijk verteld de technische dienst me dat er inderdaad een monteur moet komen, en dat er een wachtlijst is, waarvan hij geen informatie heeft hoe snel je geholpen wordt als je daar op staat. Ook geeft hij aan dat ik nog niet op de wachtlijst sta, ondanks dat 1 en 2 weken daarvoor collega's hiervoor tickets hadden ingeschoten. Nu sta ik er iig wel op, maar het zal gezien drukte en kerst periode wel even duren voor ik iets hoor.

Voor iemand die de zelfde problemen heeft, de volgende herkenningspunten zodat je hopelijk sneller dan ik geholpen kan worden.
  • Dit type storing vind blijkbaar plaats op het KPN glas netwerk. Ik weet niet of het verder nog een bepaalde locatie heeft, maar ik woon zelf in regio Utrecht.
  • De storing vereist ook dat je een specifiek ONT hebt. Ze vroegen mij te checken of het serienummer begint met GNX
  • Je kan de storing zelf niet zien op de storing pagina van Odido, alleen de helpdesk ziet deze.
  • Het is een oude storing, dus als je een medewerker hebt die niet goed kijkt, zal deze hem niet zien. Blijkbaar moeten ze langs allemaal opgeloste storingen scrollen voordat ze deze zien. Dat is hoe ik bij mijn 2e belletje werd afgewimpeld met het advies het modem te resetten
  • De technische dienst heeft het blijkbaar heel druk, en tickets richting hen worden niet snel afgehandeld. Als je daadwerkelijk op de lijst wil komen voor een monteursafspraak, moet je zorgen dat je dit mondeling bevestigd krijgt, of zelfs de technische dienst zelf spreekt. Een ticket vanuit de normale helpdesk is blijkbaar niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Flamesz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:12:

• De storing vereist ook dat je een specifiek ONT hebt. Ze vroegen mij te checken of het serienummer begint met GNX
Welke ONT heb je? Genexis toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
rens-br schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:16:
[...]

Welke ONT heb je? Genexis toevallig?
Ik zie geen merknaam staan. Maar GNX in serienummer klinkt als Genexis. Het is een zwart kastje waar KPN Netwerk bovenop staat.

Edit: ik zoek even terug in het topic op Genexis, en kom inderdaad de zelfde problemen tegen als ik ervaar, en het verzamel topic over het probleem op het odido forum lijkt over het zelfde probleem te gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Flamesz op 13-12-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
Jerie schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:16:
Als je BBC wil kun je ook NLziet nemen. Zit je ook niet vast in een ecosysteem. Met BBC (plus 3 streams) even uit m'n hoofd 12 EUR/maand, en per jaar dacht ik 10 EUR.
Dank @Jerie voor je reactie.

Bij "NL Ziet" even op hun website gekeken, maar het pakket is veel verder uitgekleed, dan het basis pakket van Odido. Zou ik weer aanvullende pakketten erbij moeten nemen.
Kost het televisie pakket meer dan bij Odido. Daar schiet ik dus niet zoveel mee op.

Mijn vragen betroffen nu juist de kwaliteiten van TV van die van Odido.
(Die zijn vooralsnog onbeantwoord).

Hoe zit dat bij Odido in elkaar?
Met name bekijk ik veel TV met terugkijken (tot een week terug) van series via "BBC First".
Dus die wil ik beslist wel in "terugkijk" streams kunnen blijven bekijken.

En is de kwaliteit van de Odido "app" ook slechter dan wat de eigen TV-box wordt geleverd??
Heb gelezen dat de TV-box van Odido dezelfde Android TV software bevat dan de losse app.
(De nieuwe KPN-box is inmiddels ook op Android TV afgestemd, maar wel een hogere bitstream).

Babylonier in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:21
offtopic:
Voor BBC 1 t/m 4 + First neem een simpele Enigma2 satelliet ontvanger met schotel. Prima kwaliteit en ongecodeerd dus geen abonnement nodig. En als je wilt kan er nog veel meer ontvangen worden. Nederlandse zenders zijn wel gecodeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flamesz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:17:
[...]

Ik zie geen merknaam staan. Maar GNX in serienummer klinkt als Genexis. Het is een zwart kastje waar KPN Netwerk bovenop staat.

Edit: ik zoek even terug in het topic op Genexis, en kom inderdaad de zelfde problemen tegen als ik ervaar, en het verzamel topic over het probleem op het odido forum lijkt over het zelfde probleem te gaan.
Dit kastje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkNsKXNnt73ZlyFT8Y_HraKuz-c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N74wh9jhnaz6ATvoCd7AS5E6.jpg?f=user_large

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:13

DON PAPA

Tweaker-fan

Babylonier schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:40:
[...]
Bij "NL Ziet" even op hun website gekeken, maar het pakket is veel verder uitgekleed, dan het basis pakket van Odido. Zou ik weer aanvullende pakketten erbij moeten nemen.
Kost het televisie pakket meer dan bij Odido. Daar schiet ik dus niet zoveel mee op.
En over welke aanvullende pakketen heb je het dan, die je nog mist? Want in het NLZiet premium pakket zitten 41 live zenders, en ook terug kijken voor BBC First, en reclame vrij terug kijken voor verschillende zenders. En dat pakket kost maar €8,95 per maand (als je een jaar abonnement neemt).

Persoonlijk vind ik ook de beeldkwaliteit van NLZiet beter dan de Odido TV app, dat was voor mij één van de redenen om voor NLZiet en niet voor Odido TV. Plus het NLZiet premium pakket was goedkoper en ik zie bijna geen irritante reclame meer bij het terug kijken..

En nog een groot voordeel, als ik ooit overstap naar een andere provider, dan hoef ik alleen het internet over te zetten, en alles op mijn AppleTV 4K kastje blijft hetzelfde voor tv en streamingdiensten kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
DON PAPA schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:02:
[...]

En over welke aanvullende pakketen heb je het dan, die je nog mist? Want in het NLZiet premium pakket zitten 41 live zenders, en ook terug kijken voor BBC First, en reclame vrij terug kijken voor verschillende zenders. En dat pakket kost maar €8,95 per maand (als je een jaar abonnement neemt).

Persoonlijk vind ik ook de beeldkwaliteit van NLZiet beter dan de Odido TV app, dat was voor mij één van de redenen om voor NLZiet en niet voor Odido TV. Plus het NLZiet premium pakket was goedkoper en ik zie bijna geen irritante reclame meer bij het terug kijken..

En nog een groot voordeel, als ik ooit overstap naar een andere provider, dan hoef ik alleen het internet over te zetten, en alles op mijn AppleTV 4K kastje blijft hetzelfde voor tv en streamingdiensten kijken....
NLziet levert uitstekende kwaliteit en heeft goede uptime. Je bent niet gebonden aan een provider en kunt dus modulair je stack bouwen met internet (bekabeld en/of mobiel).

Daarnaast zit je zonder reclame zoals de streaming revolutie dat mogelijk heeft gemaakt.

Ik heb het zelf niet omdat NPO Plus voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:35
Babylonier schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:40:
[...]

Babylonier in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
-
Je krijgt bij Odido dezelfde stream via TV-box en apps (TV, AppleTV, iOS etc). Dus daar zit geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
Dank allen voor jullie snelle extra reacties.

Reclame vrij, en meer opties met terugkijken heb je van NL Ziet minimaal het premium pakket nodig.
Dan zit je (op een stuiver na) op € 10,- per maand voor 41 zenders.

Wil je 10 zenders extra (met o.a. History), kom je aan het maximum pakket voor € 12,-

Het standaard pakket van Odido bevat al 64 zenders, met net die paar zenders waar je voor NL Ziet, daarvoor het maximum pakket nodig hebt.

Maar het zit hem met name ook in de aanbiedingen zelf die nu worden gedaan door Odido.
Voor de helft van de looptijd van het contract (één of twee jaar).
Betaal je helemaal géén kosten voor TV. (Ofwel € 12,50 per maand korting op het standaard pakket).
Voor zes maanden is dat dus al € 75,- korting op TV alleen (bij een één jaar contract).

Nog afgezien van de flinke kortingen op de internet pakketten zelf.

Of je nu 100 Mbps - 400 Mbps - 1000 Mbps - 2000 Mbps afneemt.
Voor de helft van de looptijd kost dat slechts € 30- p/maand
Wel een addertje onder het gras, na 1 februari kun je niet vrijelijk meer terug naar een lagere snelheid.
nieuws: Odido-klanten kunnen binnenkort snelheid vast internet niet verlagen

Ik kan nu nog even bekijken om "NL Ziet" 14 dagen op proef te nemen, om te zien hoe de kwaliteit is.
En in een Odido winkel om te zien wat hun TV pakket aan kwaliteit oplevert ??
(Als je zoiets in een winkel kunt bekijken?? Meestal hebben ze alleen mobiele telefoons).

(Overigens heb ik nu naast KPN TV ook een NPO Plus pakket - waar met name mijn ex en dochter gebruik van maken. Die hebben geen TV abonnement - niet eens een TV. Kijken dan op een iPad).
-

[ Voor 9% gewijzigd door Babylonier op 13-12-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Babylonier schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:01:
Ik kan nu nog even bekijken om "NL Ziet" 14 dagen op proef te nemen, om te zien hoe de kwaliteit is.
Dat zou ik zeker aanraden om te doen, qua prijs kan NLZiet natuurlijk niet op tegen de welkomst-korting die Odido geeft voor TV. Maar op andere vlakke (geen reclame, langer kunnen terug kijken, beeldkwaliteit, enz) geef ik zelf toch echt de voorkeur aan NLZiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Babylonier schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:01:
Dank allen voor jullie snelle extra reacties.

Reclame vrij, en meer opties met terugkijken heb je van NL Ziet minimaal het premium pakket nodig.
Dan zit je (op een stuiver na) op € 10,- per maand voor 41 zenders.

Wil je 10 zenders extra (met o.a. History), kom je aan het maximum pakket voor € 12,-

Het standaard pakket van Odido bevat al 64 zenders, met net die paar zenders waar je voor NL Ziet, daarvoor het maximum pakket nodig hebt.

Maar het zit hem met name ook in de aanbiedingen zelf die nu worden gedaan door Odido.
Voor de helft van de looptijd van het contract (één of twee jaar).
Betaal je helemaal géén kosten voor TV. (Ofwel € 12,50 per maand korting op het standaard pakket).
Voor zes maanden is dat dus al € 75,- korting op TV alleen (bij een één jaar contract).

Nog afgezien van de flinke kortingen op de internet pakketten zelf.

Of je nu 100 Mbps - 400 Mbps - 1000 Mbps - 2000 Mbps afneemt.
Voor de helft van de looptijd kost dat slechts € 30- p/maand
Wel een addertje onder het gras, na 1 februari kun je niet vrijelijk meer terug naar een lagere snelheid.
nieuws: Odido-klanten kunnen binnenkort snelheid vast internet niet verlagen

En in een Odido winkel om te zien wat hun TV pakket aan kwaliteit oplevert ??
(Als je zoiets in een winkel kunt bekijken?? Meestal hebben ze alleen mobiele telefoons).

(Overigens heb ik nu naast KPN TV ook een NPO Plus pakket - waar met name mijn ex en dochter gebruik van maken. Die hebben geen TV abonnement - niet eens een TV. Kijken dan op een iPad).
-
De welkomstdrankjes van de providers mbt TV zijn scherp maar vervolgens zit je in hun ecosysteem. Je opnames staan op hun platform in de cloud, op hun mediabox. Wil je over een jaar elders een deal, of een nieuwe deal, dan wil je niet aan ze vastzitten.

Wat dat betreft kan ik de eerdergenoemde vergelijking Odido/Odido versus VodafoneZiggo waarderen (met de kanttekening dat MVNO meenemen oneerlijk is, en dat men triple play deal wenste te vergelijken).

Als je niet zoveel RTL kijkt of je vindt de reclame niet erg of één stream voldoet dan volstaat het 8 EUR abonnement. Het abonnement met reclamevrij RTL kost 9 EUR per maand als je per jaar betaald. Uiteraard neem je het eerst twee weken gratis op proef. Al kun je ook een maandabonnement omzetten naar jaar. Want je kunt het ook na een maand opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Paar vraagjes:
- Welke interne op -range gebruikt Odido?
- Is het mogelijk DHCP reserveringen te maken in het modem?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 22:32
Beste allen,

Ik heb glasvezel van Odido (1 GB up- en downstream). Momenteel gebruik ik een Fritzbox, maar deze wil bepaalde websites niet blokkeren, ondanks dat ze zijn ingesteld in de blocklist. Mijn dochter heeft moeite met social media en ik wil dit kunnen beperken.

Ik zag dat de Netgear Nighthawk-router Circle heeft, wat de mogelijkheid biedt om websites en apps te blokkeren. Dit lijkt mij beter te werken dan een gateway van Unifi, aangezien de rest van mijn netwerk uit Unifi-apparatuur bestaat.

Welke Netgear-router raden jullie aan als je per apparaat in huis apps en URL's wilt blokkeren? Is de Netgear-router eenvoudig in te stellen? Of raden jullie misschien een ander merk of model aan dat beter geschikt is voor dit doel?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

bertdrenth schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:37:
Beste allen,

Ik heb glasvezel van Odido (1 GB up- en downstream). Momenteel gebruik ik een Fritzbox, maar deze wil bepaalde websites niet blokkeren, ondanks dat ze zijn ingesteld in de blocklist. Mijn dochter heeft moeite met social media en ik wil dit kunnen beperken.

Ik zag dat de Netgear Nighthawk-router Circle heeft, wat de mogelijkheid biedt om websites en apps te blokkeren. Dit lijkt mij beter te werken dan een gateway van Unifi, aangezien de rest van mijn netwerk uit Unifi-apparatuur bestaat.

Welke Netgear-router raden jullie aan als je per apparaat in huis apps en URL's wilt blokkeren? Is de Netgear-router eenvoudig in te stellen? Of raden jullie misschien een ander merk of model aan dat beter geschikt is voor dit doel?

Is een Pi-Hole of AdGuard in je netwerk als DNS-bewaker niet beter geschikt daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
magic_nl schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:39:
Paar vraagjes:
- Welke interne op -range gebruikt Odido?
- Is het mogelijk DHCP reserveringen te maken in het modem?
127/8 ie. geen wezenlijke range.

Nee. MAC adres lease kun je na expire opnieuw refreshen indien deze niet is ingenomen. Standaard ISC DHCP gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:59
Beste allen,

Een Asus RT-AX.... wifi 6 evt 7. voor ieder budget een keus, met Merlin firmware ? heb de ze eens gehad en daar kon je heel veel op instellen. lees je even daar op in. zijn overigens goede routers en prima om een mesh netwerk op te zetten.
Je kunt zelfs in die router zien welke websites worden bezocht.

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 14-12-2024 13:26 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Jerie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:19:
[...]

Nee. MAC adres lease kun je na expire opnieuw refreshen indien deze niet is ingenomen. Standaard ISC DHCP gedrag.
Kijk ook eens naar GL.iNET routers, met name de MT6000.
Draait stock op Open-WRT firmware met talloze individuele instellingen die daarmee mogelijk zijn.
Zijn nu ook nog eens in de aanbieding met 30% korting, je koopt dan een fantastische router voor relatief weinig geld met goede ondersteuning!!
Snelheden over een Wireguard VPN tot max 900Mbps!!
Ondersteunt hardware network acceleratie, iets wat geen enkele ASUS router ondersteunt.
Draait hier al meer dan 1 jaar en de beste router (heb zeker 4 ASUS routers gehad) die ik tot nog toe gehad heb.

Link: https://store.gl-inet.com...h-performance-home-router

[ Voor 16% gewijzigd door snah001 op 14-12-2024 14:12 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 04:35
Zoals eerder genoemd, is AdGuard op een Raspberry Pi niet iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9pC78_OPQepbM8V_aCepz5cPyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fg0hmrfMIYss9mugcGx52sPU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
LooneyTunes schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding]
Persoonlijk raad ik AdGuard af omdat het bedrijf fysiek in Moskou is gevestigd, met Russische devs. Het staat enkel geregistreerd in Cyprus; fysiek zit het er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

[...]

[Afbeelding]
Kende die pagina niet eens :+
Onderaan die pagina kun je dus een schema maken zie ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzDz5XJkmcThh8KjJrJjiQC_hcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPveeGH0apQeac0HGpRlR720.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
N.a.v. mijn bericht
DON PAPA schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:12:
Dat zou ik zeker aanraden om te doen, qua prijs kan NLZiet natuurlijk niet op tegen de welkomst-korting die Odido geeft voor TV. Maar op andere vlakke (geen reclame, langer kunnen terug kijken, beeldkwaliteit, enz) geef ik zelf toch echt de voorkeur aan NLZiet.
Heb inmiddels voor 14 dagen een NL Ziet "premium" abonnement op proef.

Dat "géén reclame" daar merk ik niets van.
Bijvoorbeeld gisteren (vannacht) was er op SBS 6 een concert van Davina Michelle in Ahoy.
Bij terugkijken en vervolgens een stuk "vooruitspoelen" kreeg ik de melding:
"Deze zender staat het spoelen van programma's uit de tv-gids niet toe".

Idem bij RTL 7- de film: "The Day After Tomorrow"

Verder vind ik de app ook maar magertjes als gebruikers interface.
De beeldkwaliteit is het minimale wat er nog aan TV-content een beetje fatsoenlijk gestreamd kan worden.

NL Ziet - terugkijken NPO 2 - gemiddelde streaming download
(Geeft indicatie in hoeverre data is gecomprimeerd - hoe meer gecomprimeerd, hoe meer verlies):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiRhlyHJLOlvtkMbCDrPWnmNJAE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W9kexhg7WPqt9bd8Y94swQNT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdOUunwM9HNtTBDFaS7n7r21t1I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KjOhfXEL0RnF02jR69Nbh4yu.png?f=user_large

KPN - terugkijken NPO 2 - gemiddelde streaming download van hetzelfde programma:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eqjWkHGTrlb-yjgNIc6UeBHUTg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YTACLolIkJzsXQgs6SXaUdKt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcCig7JWswpfPArLWLDjKWMZ7pA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BFDqn64iMFfCl7Ei0stNZNNX.png?f=user_large

Verschil is "meetbaar" dus reeds aantoonbaar.

Ben gisteren ook nog bij een Odido winkel geweest en op een TV daar hun app uitgeprobeerd.
De interface vond ik prettiger en duidelijker in het gebruik dan die van NL Ziet.
Kwaliteit "naast" elkaar / achter elkaar kon ik met KPN thuis natuurlijk niet vergelijken.
Maar had niet de illusie dat de beeldkwaliteit "op het scherm" nog eens slechter zou zijn dan die van NL Ziet.

Op basis van deze korte vergelijkingen is er voor mij geen reden met dat NL ZIET verder te gaan.
Jerie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:08:
De welkomstdrankjes van de providers mbt TV zijn scherp maar vervolgens zit je in hun ecosysteem. Je opnames staan op hun platform in de cloud, op hun mediabox. Wil je over een jaar elders een deal, of een nieuwe deal, dan wil je niet aan ze vastzitten.
"Je opnames" ??
Ik maak geen gebruik van "opnames". Kijk alleen terug wat er standaard reeds wordt bewaard aan content.

En als het me na een jaar toch niet bevalt, kan ik na de looptijd de TV toch annuleren?
Juist door de hoge kortingen, biedt het ruimte om voor het bedrag van de korting er makkelijk nog een ander pakket naast te nemen.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
hjs schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:07:
[...]

Kende die pagina niet eens :+
Onderaan die pagina kun je dus een schema maken zie ik.

[Afbeelding]
Kende het ook niet in dockers op synology gezet, even snapchat geblokkeerd maar het laat het gewoon door.
Ondanks dat de fritzboz goed staat ingesteld bij dns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
[...]

[Afbeelding]
Bij mij laat hij alles gewoon door, ondanks de aanpassing in de fritzbox, AdGuard draait bij mij op de synology onder Dockers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUxcun8rLKFKvcy7yeoCNEvfm_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqDoH4QwRD2a9GzEIygxIliZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Babylonier schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:40:
N.a.v. mijn bericht

[...]

Bijvoorbeeld gisteren (vannacht) was er op SBS 6 een concert van Davina Michelle in Ahoy.

De beeldkwaliteit is het minimale wat er nog aan TV-content een beetje fatsoenlijk gestreamd kan worden.

NL Ziet - terugkijken NPO 2 - gemiddelde streaming download
(Geeft indicatie in hoeverre data is gecomprimeerd - hoe meer gecomprimeerd, hoe meer verlies):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

KPN - terugkijken NPO 2 - gemiddelde streaming download van hetzelfde programma:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verschil is "meetbaar" dus reeds aantoonbaar.

Ben gisteren ook nog bij een Odido winkel geweest en op een TV daar hun app uitgeprobeerd.
De interface vond ik prettiger en duidelijker in het gebruik dan die van NL Ziet.
Kwaliteit "naast" elkaar / achter elkaar kon ik met KPN thuis natuurlijk niet vergelijken.
Maar had niet de illusie dat de beeldkwaliteit "op het scherm" nog eens slechter zou zijn dan die van NL Ziet.

Op basis van deze korte vergelijkingen is er voor mij geen reden met dat NL ZIET verder te gaan.

[...]

"Je opnames" ??
Ik maak geen gebruik van "opnames". Kijk alleen terug wat er standaard reeds wordt bewaard aan content.

En als het me na een jaar toch niet bevalt, kan ik na de looptijd de TV toch annuleren?
Juist door de hoge kortingen, biedt het ruimte om voor het bedrag van de korting er makkelijk nog een ander pakket naast te nemen.
-
SBS is niet zonder reclame (KIJK wel).

Bij Premium is het als volgt:
On demand Met NLZIET Premium kun je programma's van NPO Plus reclamevrij terugkijken en soms zelfs vooruitkijken. Ook kun je de meeste programma's van RTL en KIJK on demand, dus op elk gewenst moment, zonder reclame terugkijken én soms zelfs vooruitkijken.
NPO Plus reclamevrij
RTL reclamevrij
KIJK reclamevrij
Dus als je Premium hebt, dan zou je ook RTL en KIJK zonder reclame moeten kunnen zien.

Je kunt de streams niet 1:1 vergelijken qua bitrate, je moet ook kijken naar de codec en de resolutie (voorbeeld: H.265 kan zo'n 50% meer efficient zijn dan H.264).

NLziet zegt hier zelf over:
Het dataverbruik van NLZIET hangt af van de streamkwaliteit:

1080p (Full HD): Verbruikt ongeveer 3,4 GB per uur (0,95 MB/sec of 7,5 Mbps).
720p (HD Ready): Verbruikt ongeveer 1,3 - 1,4 GB per uur.

Let op: Content downloaden voor offline gebruik is momenteel niet mogelijk bij NLZIET.

Tips om data te besparen:

Stream via wifi om mobiele datakosten te vermijden.
Kies een lagere kwaliteit in de app-instellingen.
https://help.nlziet.nl/hc...360038840052-Dataverbruik

3,4 GB per uur is inderdaad zo'n 0,96 MB/sec, terwijl 720p slechts 0,37 tot 0,4 MB/sec is. De vraag is ook welke kwaliteit je had geselecteerd bij de app-instellingen. Verder klopt de legenda bij je grafieken niet. De cijfers aan de linkerkant betreft altijd MB/sec en niet kB/sec.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik weet niet via welk apparaat je de NLZiet app hebt bekeken, maar op mijn AppleTV kastje, kan ik beide programma's die je hier opnoemt gewoon geheel doorspoelen (ook de reclames), net zelf getest.

Maar maakt veder niet uit, ik hoop alleen voor je dat Odido TV je niet te veel gaat tegen vallen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59
bertdrenth schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:07:
[...]

Kende het ook niet in dockers op synology gezet, even snapchat geblokkeerd maar het laat het gewoon door.
Bij mij werkt het prima, tiktok en snapchat geblocked. AGH in een docker.
Weet je zeker dat je onderaan de pagina op save hebt geklikt?
Voor meer hulp: [Adguard Home] Ervaringen & discussie

[ Voor 8% gewijzigd door gerritjan op 14-12-2024 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
N.a.v. mijn bericht

[...]

Gebruik je misschien de NLZiet-app op WebOS (LG)? DIe is inderdaad dramatisch slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Jerie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:19:
[...]

Geen 192.168.x.x range?

Mbt DHCP was de vraag meer of in het standaard modem reserveringen mogelijk zijn.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
gerritjan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:03:
[...]

Gebruik je misschien de NLZiet-app op WebOS (LG)? DIe is inderdaad dramatisch slecht.
Nee dat klopt niet. Die app werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
Jerie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:12:
Je kunt de streams niet 1:1 vergelijken qua bitrate, je moet ook kijken naar de codec en de resolutie (voorbeeld: H.265 kan zo'n 50% meer efficient zijn dan H.264).
Dat klopt, maar omdat H.265 door diverse apparatuur niet standaard wordt ondersteund,
waar het "ook" op moet draaien (bijv. onder Windows 10 /11), en er ook nog veel oudere apparatuur wordt gebruikt, denk ik niet dat providers daarop willen vastlopen bij gebruikers in het aanbod van hun TV diensten.
Geen verschillende versies om in hun data centers op te slaan voor kijken op het ene of andere platform.

"Zichtbaar" op TV vind ik NL Ziet ook gewoon datgene wat past bij het "minimale van TV-content".
Hoewel je wel heel goed "over en weer" moet kijken om verschillen te kunnen zien,
is het minder van kwaliteit dan KPN streams. Het is tevens afhankelijk naar welk programma je kijkt.
Veel content is sowieso in lagere kwaliteit opgenomen (nieuws).
Jerie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:12:

https://help.nlziet.nl/hc...360038840052-Dataverbruik

3,4 GB per uur is inderdaad zo'n 0,96 MB/sec, terwijl 720p slechts 0,37 tot 0,4 MB/sec is. De vraag is ook welke kwaliteit je had geselecteerd bij de app-instellingen. Verder klopt de legenda bij je grafieken niet. De cijfers aan de linkerkant betreft altijd MB/sec en niet kB/sec.
De kwaliteit in de app stond reeds op "hoge kwaliteit".

De legenda past zich interactief aan, afhankelijk van de streaming snelheid.
(Het kan zelfs BIT per sec. zijn)
Mogelijk net een bug in de (router) software. Dat bij een snelheid ergens op de grens van 1 MB p/s
het in de legenda fout gaat? Bij de KPN streaming getallen klopt het wel. Daar wordt MB p/s aangegeven.
[b]DON PAPA schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:17:
Ik weet niet via welk apparaat je nu de NLZiet app hebt bekeken, maar op mijn AppleTV kastje, kan ik beide programma's die je hier opnoemt gewoon geheel doorspoelen (ook de reclames), net zelf getest.
Heb de app hier op een NVDIA Shield TV mediaspeler geïnstalleerd (Android TV).
Misschien dat er nog verschil wordt gemaakt met een test-periode??

Voor die films met advertenties, start ik altijd op met "terugkijken" Ook al is het maar 5 minuten verschil..
Maar kijk ik niet eens naar de film. (Ben dan met andere dingen bezig).
Als de film bijna op het eind is, spoel ik terug tot aan het begin. Kun je erna wel doorspoelen.

Voor zo nu en dan echt film kijkplezier in een heel hoge kwaliteit maak ik één op één verbinding
naar een NAS bij een kennis, en maak een keuze uit diens verzameling, en stream ik van daaruit.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

bertdrenth schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:07:
[...]

Just checking:

DNS stel je in onder Homenetwork > Network en dan tablad Netword settings > IPv4 settings (naar beneden scrollen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 04:35
magic_nl schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:07:
Mbt DHCP was de vraag meer of in het standaard modem reserveringen mogelijk zijn.
Dat kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Jyak7O93LaXw23YwUp09lpE2n8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vW5MS15qfCKHFHTXASpq0Wfv.png?f=fotoalbum_large
Reserveren kan zelfs buiten de DHCP-range.
Hier is de range 192.168.1.10 - 192.168.1.20 en de reservering valt daar dus buiten en werkt (is actief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
magic_nl schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:07:
[...]

Geen 192.168.x.x range?

Ik weet niet wat @Jerie gebruikt heeft, maar 127/8 is het loopback netwerk. Zover ik weet gebruiken alle routers van Odido 192.168.1.1 voor de interne gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:33
gerritjan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:03:
[...]

Grappig dat je dat zegt, ik heb echt 0,0 problemen met die app. Om precies te zijn loopt bijvoorbeeld voetbal veel vloeiender dan wanneer ik NLZiet via mijn telefoon cast naar een chromecast ultra.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:30
Ik draai de beta van Odido tv op mijn Apple TV en ben eigenlijk best tevreden (de huidige officiële app is om te huilen…) Via black Friday 8 maanden gratis tv, dus je hoort mij niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Luuk1983 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:10:
[...]

Grappig dat je dat zegt, ik heb echt 0,0 problemen met die app. Om precies te zijn loopt bijvoorbeeld voetbal veel vloeiender dan wanneer ik NLZiet via mijn telefoon cast naar een chromecast ultra.
Over het beeld heb ik niets te klagen.
Maar wel b.v. over de tijd die het kost om van kanaal te wisselen. Dat duurt 5-6 seconden.
of
Ik heb net op de AB op 1 gedrukt om naar het journaal van 20 uur te kijken. Ik zie inderdaad het journaal maar volgens de app kijk ik naar "Ivo, even op zaterdag".
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar we zijn al off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 20:41
Ga binnenkort overstappen van Freedom Internet naar Odido, gezien ik per 1 januari contract vrij ben door een prijsverhoging. (en de klantenservice van Freedom slecht bereikbaar is)
Kon het, voor het prijs verschil, en significant hogere bandbreedte niet laten; Had een aanbod van Odido ontvangen voor 15 euro per maand, voor 2 Gbps internet + TV. Eerste 12 maanden.

Maar begin nu wel meer twijfels te krijgen...
Kreeg een mail dat de overstapdatum was aangepast door Odido, zonder verdere indicatie wat de nieuwe datum is. In de mail stond alleen:
"We hebben de overstapdatum van je Odido voor thuis abonnement aangepast. Zo zorgen we ervoor dat je niet dubbel betaalt of tijdelijk zonder verbinding komt te zitten. Overstappen zonder zorgen, zo kan het ook."

Heb Odido, enkele weken geleden, per mail gevraagd om toelichting. Maar nog steeds geen antwoord gehad.
kreeg wel een mail, en later ook SMS, om aan Guidion mijn beschikbaarheid door te geven voor de monteur. Kon daar pas voor begin februari een afspraak maken... Heb dat toen gelijk gedaan, en kreeg telkens berichten van Guidion of ik mijn beschikbaarheid kon doorgeven, terwijl ik dat reeds had gedaan... Werd zojuist door iemand van Guidion gebeld, ze konden voor februari nog niets plannen in het systeem. Dus de afspraak wordt weer geannuleerd en ik kan t.z.t. met Odido bellen voor een nieuwe afspraak.

Vooralsnog geen soepele proces... morgen maar even met Odido bellen, en hopen dat dit niet voor problemen gaat zorgen. Zit trouwens op het Open Dutch Fiber netwerk.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertdrenth
Dank voor het melden, wat lopen prutsen maar AdGuard draait nu goed op de NAS.
hjs schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:58:
[...]

Is een Pi-Hole of AdGuard in je netwerk als DNS-bewaker niet beter geschikt daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:09
Krijg heel veel van dit soort meldingen in het logboek

Is er iets niet goed met de dhcp?
Zo net verloor een device netwerk camera ook even verbinding en was kort offline Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js0-0AVbaAmfp1XMyGPqt5f2vw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YfMEeifCfdRzWBFlXh4EkhGI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 11:49
Gijs007 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:45:
Ga binnenkort overstappen van Freedom Internet naar Odido, gezien ik per 1 januari contract vrij ben door een prijsverhoging. (en de klantenservice van Freedom slecht bereikbaar is)
Kon het, voor het prijs verschil, en significant hogere bandbreedte niet laten; Had een aanbod van Odido ontvangen voor 15 euro per maand, voor 2 Gbps internet + TV. Eerste 12 maanden.

Maar begin nu wel meer twijfels te krijgen...
Kreeg een mail dat de overstapdatum was aangepast door Odido, zonder verdere indicatie wat de nieuwe datum is. In de mail stond alleen:
"We hebben de overstapdatum van je Odido voor thuis abonnement aangepast. Zo zorgen we ervoor dat je niet dubbel betaalt of tijdelijk zonder verbinding komt te zitten. Overstappen zonder zorgen, zo kan het ook."

Heb Odido, enkele weken geleden, per mail gevraagd om toelichting. Maar nog steeds geen antwoord gehad.
kreeg wel een mail, en later ook SMS, om aan Guidion mijn beschikbaarheid door te geven voor de monteur. Kon daar pas voor begin februari een afspraak maken... Heb dat toen gelijk gedaan, en kreeg telkens berichten van Guidion of ik mijn beschikbaarheid kon doorgeven, terwijl ik dat reeds had gedaan... Werd zojuist door iemand van Guidion gebeld, ze konden voor februari nog niets plannen in het systeem. Dus de afspraak wordt weer geannuleerd en ik kan t.z.t. met Odido bellen voor een nieuwe afspraak.

Vooralsnog geen soepele proces... morgen maar even met Odido bellen, en hopen dat dit niet voor problemen gaat zorgen. Zit trouwens op het Open Dutch Fiber netwerk.
Vreemd verhaal maar wel in lijn met mijn ervaringen.
4 december een overstap van KPN naar Odido aangevraagd met overstapservice.
Ik mocht 2 januari over maar kon pas een afspraak maken op 17 januari.
De dagen erna was de hele planner/website van Guideon stuk maar uiteinlijk is het me toch gelukt om de afspraak op 2 januari te krijgen via de website. Nu zit ik nergens meer aan want mijn afspraak werd bijna dagelijks verschoven door hun plansysteem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 20:43
Wat komen ze aansluiten dan? Als je al een xgs-pon aansluiting van KPN hebt lijkt het me dat ze even langskomen om de modem op te hangen of heb ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:46
@Babylonier Wat betreft NLZiet, wij hebben het hier al een aantal jaar en zijn best tevreden.
We gebruiken de app op onze samsung 4k tv, die is van 2015.
Doordat samsung best aardig bijgewerkt wordt door NLZiet, en kennelijk ook met deze leeftijd nog ondersteunt wordt, weinig klagen.
Maar wij gebruiken NLZiet denk ik wel anders dan jou, wij kijken eigenlijk alleen dingen vanuit de favorieten.
Ook van de commerciëlen altijd zonder reclame.
Films kijk ik veelal niet via NLZiet, mijn vrouw heeft ook niets met mijn films...

De beeldkwaliteit hebben we geen klagen over, maar voor films ben ik dan ook veel kieskeuriger.
De app krijgt wel wat meer vreemde dingen, en ga er vanuit dat dit te maken heeft dat de tv niet meer de nieuwste is? Geen idee of het uitmaakt?

Maar als het echt niet lukken wil, gebruik ik de app op mijn telefoon om het naar een (oud model) chromecast 4K te streamen.
Ik vermoed dat het uiteindelijk helemaal die kant uitgaat, al zal mijn vrouw daar niet blij mee zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
jwbokx schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:27:
@Babylonier
Ik vermoed dat het uiteindelijk helemaal die kant uitgaat, al zal mijn vrouw daar niet blij mee zijn...
Waarom dan niet een chromecast met Google TV zodat je je telefoon niet nodig hebt? De HD versie kan je nog voor 4 tientjes krijgen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
asaki schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:15:
Wat komen ze aansluiten dan? Als je al een xgs-pon aansluiting van KPN hebt lijkt het me dat ze even langskomen om de modem op te hangen of heb ik dat verkeerd?
Ik heb nu geen XGS-PON volgens mij, er zit een zwarte NTU op de FTU geschoven (ik denk de AON variant).
Deze; Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g3y8Yb8.png
Sowieso moet die installateur toch de glasvezel ompatchen in de PoP?

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 15-12-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
Luuk1983 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:29:
De HD versie kan je nog voor 4 tientjes krijgen.
Waar? Hij is al een paar maanden nergens online verkrijgbaar. Misschien hier en daar in een fysieke winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:45
Lord_Dain schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:37:
[...]

Ik heb nu geen XGS-PON volgens mij, er zit een zwarte NTU op de FTU geschoven (ik denk de AON variant).
Sowieso moet die installateur toch de glasvezel ompatchen in de PoP?
Je wordt omgepatcht als Odido eigen apparatuur in de PoP heeft. Of Odido eigen apparatuur heeft kun je zien aan de prijs (na kortingsperiode) en aan de maximale beschikbare snelheid op je adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Muis666 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:46:
[...]

Je wordt omgepatcht als Odido eigen apparatuur in de PoP heeft. Of Odido eigen apparatuur heeft kun je zien aan de prijs (na kortingsperiode) en aan de maximale beschikbare snelheid op je adres.
Ik kon 8Gbps kiezen, dus ik denk eigen apparatuur. (heb in het pakket de XGS-PON NTU zitten).

[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 15-12-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
hcQd schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:39:
[...]

Waar? Hij is al een paar maanden nergens online verkrijgbaar. Misschien hier en daar in een fysieke winkel.
Inderdaad, je hebt gelijk, het is vooral de 4K versie die te vinden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:46
Ik heb express de "oude" Chromecast gekocht omdat ik geen zin heb in de goegel bemoeienis. Ik weet dat ik met de oude ook dingen doorstuur naar die toko, maar dat is beter beheersbaar.
Verder wordt die veel gebruikt voor mijn foto's vanuit Home assistant. Van die weet ik dat het werkt zoals ik wil. En nu mijn foto's in hogere resolutie dan wat ik had met mijn vorige oude Chromecast, een HD versie via de WiFi in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 09:34
Zijn er hier mensen met problemen met hun uploadsnelheid via Odido glasvezel? Ik heb nog 1-5 Mbit upload over via mijn Gigabit lijn. Download is wel ruim 900 Mbit.

FritzBox geen 1Gbit up/down naar ONT kastje.

Zie een paar meldingen op de community van Odido zelf.

There is no knowledge, that is not Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
djcasl schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:42:
Zijn er hier mensen met problemen met hun uploadsnelheid via Odido glasvezel? Ik heb nog 1-5 Mbit upload over via mijn Gigabit lijn. Download is wel ruim 900 Mbit.
Een losse melding zonder verder info heeft geen nut/toegevoegde waarde.

Op welke postcode zit je:
Op welk netwerk zit je:
Welk abonnement heb je:
Zit je via KPN WBA of direct op Odido apparatuur
Welke apparatuur heb je allemaal (welke ONT en welke router):
Test je bedraad of draadloos:

Bij mij op Primevest Den Haag geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 09:34
jongetje schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:08:
[...]

Een losse melding zonder verder info heeft geen nut/toegevoegde waarde.

Op welke postcode zit je:
Op welk netwerk zit je:
Welk abonnement heb je:
Zit je via KPN WBA of direct op Odido apparatuur
Welke apparatuur heb je allemaal (welke ONT en welke router):
Test je bedraad of draadloos:

Bij mij op Primevest Den Haag geen problemen.
Postcode <postcode> Purmerend
Odido Glasvezel Gigabit via KPN
Aangesloten op FritzBox 7590 (geeft WAN verbinding 1Gbit up en Down naar ONT)
De test bedraad levert 900+ DL aan, maar Upload 5 Mbit. Ook op WiFI komt upload snelheid niet veel verder. Download snelheid is op WiFi ook "normaal"
Heb versie 1.1 van de Genexis XGS-PON ONT. De versie die je over het het witte deel van KPN heenschuift.

[ Voor 0% gewijzigd door MisteRMeesteR op 20-12-2024 15:26 . Reden: Postcode weggehaald ]

There is no knowledge, that is not Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:16
Vanochtend kwam Guidion glasvezel aansluiten (kom van KPN af), geen signaal op de lijn. Blijkbaar was KPN vergeten mijn aansluiting om te patchen. De monteur deed naast Odido ook KPN aansluitingen, dus heeft hij zelf de patch in de wijkcentrale omgezet. En toen was er internet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:45
zx9r_mario schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:25:
Vanochtend kwam Guidion glasvezel aansluiten (kom van KPN af), geen signaal op de lijn. Blijkbaar was KPN vergeten mijn aansluiting om te patchen. De monteur deed naast Odido ook KPN aansluitingen, dus heeft hij zelf de patch in de wijkcentrale omgezet. En toen was er internet :)
Het lijkt me ook sterk dat een KPN monteur je naar Odido apparatuur patcht. Zou ook helemaal fout gaan als jij nog een AON mediaconverter op stroom had hangen en je bij Odido op een GPON verbinding terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Muis666 schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:57:
[...]

Het lijkt me ook sterk dat een KPN monteur je naar Odido apparatuur patcht. Zou ook helemaal fout gaan als jij nog een AON mediaconverter op stroom had hangen en je bij Odido op een GPON verbinding terecht komt.
Hij had eerst de Huawei media converter aangesloten, deze kreeg geen link. Omdat hij ook KPN deed, had hij toegang tot de centrale zei ie. Volgens hem gaat een KPN monteur aan het begin van de ochtend alle verhuizingen patchen in de centrale die gepland staan. Mij waren ze blijkbaar vergeten.
bjusterbaarlik schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:03:
KPN sluit je niet aan op Odido, dat moet inderdaad gewoon de monteur van Guidion doen.
Een half uur vtv ging de glasvezel offline voordat hij kwam. Of hij had het zelf niet goed gepatched en gaf KPN de schuld :o Maar het internet werkte daarna.

[ Voor 35% gewijzigd door zx9r_mario op 16-12-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
zx9r_mario schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:59:
[...]

Hij had eerst de Huawei media converter aangesloten, deze kreeg geen link. Omdat hij ook KPN deed, had hij toegang tot de centrale zei ie. Volgens hem gaat een KPN monteur aan het begin van de ochtend alle verhuizingen patchen in de centrale die gepland staan. Mij waren ze blijkbaar vergeten.
KPN sluit je niet aan op Odido, dat moet inderdaad gewoon de monteur van Guidion doen.
zx9r_mario schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:59:

Een half uur vtv ging de glasvezel offline voordat hij kwam. Of hij had het zelf niet goed gepatched en gaf KPN de schuld :o Maar het internet werkte daarna.
Nou dat dus. Zelf verkeerd gepatcht en KPN de schuld geven...

[ Voor 98% gewijzigd door bjusterbaarlik op 16-12-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
Wij hebben sinds een week glasvezel internet en TV van Odido. Het is wat wennen en er zijn wat plussen en minnen in vergelijking met Ziggo, vooral met de TV. Alles bij elkaar niet ontevreden.

Echter, een paar dagen geleden had ik een irritant probleem: blackouts van zo’n 30 seconden per keer, elke 3-5 minuten, bij het terugkijken van een opgenomen acht uur NOS journaal.
Mijn internet verbinding getest en bleek snel en constant. Ik vermoed dus dat de Odido server overbelast was en niet genoeg data kon leveren om de buffer in mijn TV gevuld te houden.
Herkent iemand dit probleem? Komt dat vaker voor? Ik hoop van niet, was vreselijk irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Muis666 schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:57:
[...]

Lijkt mij helemaal niet sterk. In principe doet Odido sinds een jaartje zelf de patches in een KPN PoP maar er zijn uitzonderingen. Bepaalde complexe PoPs bijvoorbeeld waar alleen KPN Netwerkmonteurs (of eigenlijk de aannemer dus) mag patchen.
Dat lijkt me hier dan niet het geval maar het kan dus wel degelijk en tot een jaartje (of 2) geleden was het zelfs de standaard. KPN Netwerk PoP = KPN Netwerk voert de patch uit. Ook op andermans apparatuur.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Dik 2,5 jaar geleden had ik ook Odido (toen nog TMobile), toen deed de Guidion zelf de patch in de wijkcentrale. De wijkcentrale is fiber only, destijds is glasvezel hier in 2012 door Reggefiber aangelegd.

[ Voor 29% gewijzigd door zx9r_mario op 16-12-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Laatst online: 19:40
Lrrr schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:31:
Een paar jaar geleden heeft KPN in onze buurt glasvezel tot in de meterkast aangelegd. Nu hebben wij van Odido bericht gekregen dat het kopernetwerk op ons adres uit gaat, en dat we daarom overgezet worden van DSL op glasvezel. Daarom lees ik al even mee in dit topic.

In het bericht van Odido staat dat wij vanzelf een e-mail krijgen voor een monteursafspraak. O.b.v. wat ik hier lees gaat de monteur een Genexis/Nokia ONT aansluiten, waarop vervolgens weer de huidige Zyxel T50 wordt aangesloten. Klopt dit?

Verder lees ik hier en op het Odido-forum dat er veel problemen zijn met Genexis ONTs op het KPN-netwerk. Daar (op het Odido-forum) lees ik ook deze update:

[...]

Weet iemand hier of dit ook betekent dat wij bij onze migratie een Nokia krijgen, of bestaat er toch een kans dat we een Genexis krijgen?

Nog een vraag: weet iemand of het maandbedrag na de migratie hetzelfde blijft, of worden we naar de nieuwe maandprijs (€45) gerangeerd?
Kan je vertellen hoe dit is verlopen, ik heb een identieke situatie.
Nu Odido DSL dat in maart 2025 verplicht wordt overgezet op glasvezel.

Welke snelheid glasvezel hebben ze hier van gemaakt?
Blijft de maandprijs het zelfde als je DSL abo (ik zit nu op ca. €30 per maand)?

Of anderen die dit ook hebben meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
jwbokx schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:27:
@Babylonier Wat betreft NLZiet, wij hebben het hier al een aantal jaar en zijn best tevreden.
We gebruiken de app op onze samsung 4k tv, die is van 2015.
....
Maar wij gebruiken NLZiet denk ik wel anders dan jou, wij kijken eigenlijk alleen dingen vanuit de favorieten.
Ook van de commerciëlen altijd zonder reclame.
Ik heb ook altijd een favorieten lijst.
Het merendeel van de tv-kanalen ben ik namelijk helemaal niet in geïnteresseerd. Alleen de relatief kleine lijst aan TV-kanalen waar ik wel in ben geïnteresseerd heb je bij NL Ziet een aanvullend pakket voor nodig.

Als ik niet tevreden ben over dat Odido TV kan ik altijd nog NL Ziet erbij nemen.
De helft van een abonnement looptijd is voor mij als nieuwe klant voor het TV stuk van Odido GRATIS
(Dus bij één jarig jaar contract 6 maanden gratis. Bij een twee jarig contract één heel jaar lang gratis).
Probeer het eerst zonder vooraf al meteen nog eens NL Ziet erbij te nemen. Kan altijd nog.
Door die lange periode aan kortingen, bijt het ook niet zo hard, als het toch nodig is iets anders erbij te nemen.

Heb een wat oudere Philips HD TV, zonder bruikbare smart opties.
Test de "NL Ziet" app nu 14 dagen gratis proefperiode op een NVDIA Shield TV mediaspeler.
Een alternatief voor Smart apps op TV. Het draait onder "Android TV".
Wat weer een voorloper is van Google TV.

Advertenties onder Android / Android TV, blok ik af met filters in mijn eigen router,
en met bijv. de installatie van "Smart Tube" als tegenhanger van YouTube.
waardoor bijna alles aan Google, Facebook en Meta rommel is weg gefilterd.
(Zou mooi kunnen zijn als zoiets dergelijks ook advertenties in TV content zou kunnen overslaan 8) ).

Juist met het toch wat meer vereenvoudigde Android OS tegenover bijv. Windows.
Werken die filters in mijn router uitstekend (ook voor mijn smartphone).
Heb ook geen advertenties voor "vrij" te downloaden Android apps.
(Al jaren géén betaald Spotify abonnement hier, maar draait hier volledig advertentieloos).
Als ik buiten de deur ben, maak ik een VPN verbinding met thuis, en werken ook dan die filter opties.

Onder Windows zijn er teveel "trucs" die de filter opties in mijn router omzeilen.
En gebruik een aantal losse plug-ins / extensies die mijn web surfing filteren.
Bij elkaar pakweg een miljoen advertenties per jaar worden daarbij geblokt.
(Nog afgezien van tracking filters, en bijv. opties om automatisch alle lange lijsten van cookie vóór-instellingen, zoals zogenaamd "gerechtvaardigd belang of legitiem belang" meteen uit te schakelen).
-
Pagina: 1 ... 92 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen