Er komen hier diverse ervaringen voorbij m.b.t. Odido glasvezel.
Ervaringen zullen beslist uiteenlopen, in relatie tot welke regio en netwerk structuur.
Een jaar geleden is mijn ex (Tilburg) overgestapt van een duur "Solcon" glasvezel abonnement naar Odido.
Meteen naar 1 Gb snelheid - alleen internet géén TV.
Al die tijd werkt het probleemloos.
Tot toevallig een keer een glasvezelbreuk "buiten" bij te ondiepe aanleg van de glasvezel.
(Meteen aan de openbare weg. Huis staat in het centrum met direct voor het huis, een trottoir,
en misschien 20 cm groenstrookje.
Waarbij met een spade om wat planten te verzorgen door de kabel heenging. (KPN netwerk).
Lag echt te ondiep onder de grond. Is binnen enkele dagen (een dag of 4-5) gerepareerd.
Is ook toegegeven dat die niet diep genoeg lag. Dus geen verdere kosten voor reparatie.
Overgang van Solcom naar Odido:
Omdat we bij haar thuisnetwerk, ook een NAS hebben staan, met up- en download zaken.
Ook.m.b.t. het werk van haar.
Wilde ik "van tevoren" alles ingesteld hebben in de modem/router van Odido.
Om downtime zo kort mogelijk te houden.
Door griep was ik echter niet in de gelegenheid, bij haar alles in te regelen.
Zij had vooraf alle spullen in huis, en is met de doos met inhoud bij mij (Eindhoven) gekomen.
Heb de Odido aansluiting met ZyXEL router aansluiting hier "gesimuleerd".
Ik heb namelijk zelf geen Odido, maar KPN.
Simulatie door achter mijn eigen router, via een soort NAT achter NAT aansluiting met een managed switch een VLAN 300 aansluiting te simuleren vóór de WAN aansluiting van de Odido ZyXEL.
Functioneerde en is met de spullen weer naar Tilburg gegaan, met de opdracht dat de monteur absoluut géén reset mocht uitvoeren. Daar heeft hij keurig netjes naar geluisterd.
In no time was alles weer functioneel, VPN-verbindingen etc.. Verslag ervan hoe zoiets is verlopen, zie:
https://www.synology-foru...ding/msg325410/#msg325410
Maar nu overweeg ikzelf ook over te stappen naar Odido.
Ikzelf echter met wel TV erbij.
Netwerk hier is onlangs verhoogt naar een hogere snelheid.
Odido is de enige die nu tot 8 Gb snelheid aanbiedt. (KPN zelf nog niet eens).
Niet dat ik die snelheid ga afnemen. Dat is voor mij echt overkill.
Ik denk ook aan 1 Gbit (of misschien 400 Mbps). (Mijn eigen router kan tot 2,5 Gb bandbreedte).
Dat internet met die snelheid hier verder gewoon correct zal lopen, dat geloof ik wel.
Waar ik tegenaan hik is TV-ontvangst.
Kan "zonder" TV setup-box, een Odido TV-app op mijn NVDIA Shield TV installeren, en dan TV kijken.
Bij KPN (wat ik nu heb), is de IPTV app slecht van kwaliteit, zowel in functionaliteit als beeld.
Beeld is van een mindere kwaliteit (lagere 7-8 Mbps bitrate) dan de pakweg 13 Mbps "GLAS kanalen" stream van de eigen "oudere" KPN TV-box.
Wat bij "KPN" opvalt is dat er veel minder "terugkijk" opties zijn in de Android TV app,
dan in de eigen KPN TV-box.
Hoe zit dat bij Odido in elkaar?
Met name bekijk ik veel TV met terugkijken (tot een week terug) van series via
"BBC First".
Dus die wil ik beslist wel in "terugkijk" streams kunnen blijven bekijken.
En is de kwaliteit van de Odido "app" ook slechter dan wat de eigen TV-box wordt geleverd??
Heb gelezen dat de TV-box van Odido dezelfde Android TV software bevat dan de losse app.
(De nieuwe KPN-box is inmiddels ook op Android TV afgestemd, maar wel een hogere bitstream).
Graag jullie ervaring / advies.