Supersnel internet: echt nodig, leuk om te hebben of FOMO?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 23:31
Op verschillende plekken op dit mooie forum kom ik mensen tegen die supersnel internet (menen) nodig (te) hebben. Voor sommigen is zelfs 1 Gbps niet voldoende, en moet er 8 Gbps komen.

Ik heb hier zo mijn twijfels over. Ja, bedrijven, hele studentenflats, er zijn echt use cases voor dit soort snelheden. Maar een "gewoon" gezin, of een eenling, wat heeft die eraan?

Ga je elke nacht je hele NAS (met 4 x 4 TB schijven) remote backuppen?

De meeste netwerkapparatuur voor thuis heeft een limiet van 1 Gbps, en dan zijn hogere snelheden zinloos. Je moet dus al duurdere apparatuur hebben die tot 2,5 of 10 Gbps gaan. Dan je apparatuur nog, die moet het ook aankunnen. Met hoofdzakelijk (of alleen) een draadloos netwerk kun je helemaal vraagtekens zetten bij supersnel internet.

Maar ook bij "normale" snelheden verbaas ik me vaak.

Het internet is een plek waar veel data staat, in verhouding staat er weinig data op jouw computer. Mijn punt: je downloadt véél meer dan je uploadt.

"Vroeger" had je modems waar je kon kiezen tussen 300/300 (bits per seconde, dus 1 miljoenste van wat je nu ongeveer hebt) en 1200/75. Je raadt het al: je koos voor 1200/75 bij het inbellen op een BBS. Daarna kwam ADSL, waar de A voor asynchroon staat: de download is hoger dan de upload.

Nu zijn er mensen die zeggen niet te kunnen leven met Ziggo's lagere uploadsnelheid. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat Ziggo's upload voldoende is voor in de cloud werken samen met 5 simultane vergaderingen (begin corona, toen de uploadsnelheid nog 30 Mbps was).

Wat voor exotische dingen doe je dat bv 40 Mbps upload niet voldoende is?

Bij mij thuis (1 tot 4 thuiswerkend / studerend, continu Spotify, 's avonds Netflix en tv terugkijken, ...) heb ik 400/40 Mbps. Dat is voldoende, zelfs meer dan voldoende, maar ook ik heb wat last van FOMO, met de helft zou ik waarschijnlijk ook toekunnen. Maar meer? Ik zou niet weten waarom, tenzij het gratis zou zijn.

Ik denk dat veel mensen met supersnel internet dat doen omdat ze denken dat nodig te hebben, terwijl dat niet zo is.

Mijn vraag: wat is jouw internetsnelheid, waarom heb je dat nodig, of denk je dat nodig te hebben? Of is het voor de leuk, omdat het kan, kost weinig extra, je gaat altijd voor het snelste / meeste / grootste, ...?

Kom met je ervaringen, dit is een discussie voor de lol, er zijn geen foute redenen, alles is goed, alles mag, alleen anderen afkraken niet. Laten we er een mooie discussie van maken, waar je misschien ook nog wat van opsteekt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat mensen die dingen downloaden (laten we het op steam of updates houden) verwend zijn en instant die download binnen willen hebben. Dan is veel bandbreedte fijn. Ik doe veel met VMetjes, en bewaar vaak linux iso's niet. Downloaden is zo snel....
Met puur tv kijken verzadig je een dikke glasvezel verbinding niet.

Ik heb 1gbit downstream, puur omdat 490mbit maar 5€ scheelt, op een bedrag van 50€.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 13-12-2024 11:00 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:39

knakworst

Get more sats!

Tijdens corona heb ik in mijn buitenhuis in Frankrijk thuis gewerkt. Op een ADSL verbinding van 12/1 mbit. Ging prima. Ja ook videoconference was geen enkel probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:17
Wat is 'nodig' he. Die discussie is er altijd. Voor bijna alle taken die je online doet heb je geen snel internet nodig. Browsen, een video call, whatsapp, allemaal is dat niet zo spannend en kan je af met minder dan 50mbit. Ga je op meerdere tv's tegelijk 4k streamen, dan heb je aan 100mbit waarschijnlijk genoeg.

Dus 'nodig' zou je kunnen definieren als: ik wil alles kunnen doen zonder dat ik tegen beperkingen aanloop. In veel gevallen zal je met 100mbit vooruit kunnen en waarschijnlijk zelfs nog minder.

Echter, met enige regelmaat download ik een spel van 50+ GB. Dat kan prima op 100mbit. Dus heb ik dan sneller internet nodig? Nee, want ik loop niet tegen beperkingen aan. Echter, op 1000mbit duurt het 10 keer zo kort. Ik heb de meerprijs daar voor over. Is het dan 'voorr de leuk'? Nee dat is het zeker niet. Ik vind het echt meerwaarde voor de momenten dat ik veel download.

Vind ik 8gbit de moeite waard? Nee dat dan weer niet. Daarvoor moet ik veel apparatuur vervangen en veel meer betalen voor de internetverbinding zelf. Dat heb ik er niet voor over om nog sneller te kunnen downloaden.

En dat is uiteindelijk de belangrijkste vraag of het 'nodig' is: wat kost het, wat levert het op en heb je het er voor over.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 23:36
1 Gb/s up/down hier voor de prijs van 37,50
Heb ik dat nodig? Nee en ik denk dat voor 95% van de mensen 200Mb/s up/down meer dan voldoende is.
Maar ik heb bij mijn provider geen keus om minder snelheid te nemen ;)

Ons gebruik over 24 uur, incl thuiswerken, TV kijken (NLziet) enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02v0_2ZTlVaT4Itzju2eAQE1bOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M92BG01kT6ZJvvWwYIkHK2tR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jef61 op 13-12-2024 11:25 ]

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:22
Tjsah, wat is nodig.

Ik heb nu 1000/1000 van Delta, puur omdat deze upgrade gratis ("gratis" natuurlijk) was. Ik zou prima uit kunnen met de helft en als minimum 300/300. Heb hiervoor heel veel jaar 100/30 gehad via een KPN DSL lijntje.

De 100/30 was echt te krap. Als je dan met 2 mensen thuiswerkt en nog wat Netflix/Disney+/e.d. voor de kinderen aan hebt dan wordt het wel een dingetje. Ook het maken en ontvangen van backups gaat te traag.

Als volgend jaar mijn actieperiode bij Delta voorbij is ga ik weer afwegen wat ik wil. Er is meer belangrijk dan enkel de snelheid natuurlijk.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor 99.999999% van de bevolking, zelfs binnen de ICT, is ~500Mbps het punt waar je het verschil echt niet meer gaat merken. Zelfs met het downloaden/uploaden van hele grote bestanden, de kans dat je een 10Gbps verbinding leegtrekt is nihil, tenzij je aan beide kanten 10Gbps hebt met dedicated hardware en hele snelle SSD's, maar dan zit je dus in die 0.000001%.

Ik heb zelf gigabit, ik zou zo upgraden naar 4Gbps want het kost niet zo gek veel meer, maar ik zou ook niet weten wat ik ermee moet eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:43
Ik had 1gb omdat dat de meeste korting had, maar nu weer terug naar 100. Dan maar wat langer wachten tot iets gedownload is. Ben ook geen mobiele klant meer bij Odido dus voordeel sowieso weg. Al wel gekeken voor nog wat goedkoper als nu 35 en dat heb ik bij youfone wel gezien, maar moet 1st mogelijke woningruil rond hebben voor mn maat of dat ie een ander huis kan bezichtigen ivm gezondheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:39
Ik moest net de Mijn KPN app raadplegen om te zien wat ik thuis heb, zoveel ben ik er mee bezig :P

100/100 Mbit hier. Prima.

Vroegah, toen ik nog inbelde met een 33K modem, was de stap naar een 56K modem al enorm. Laat staan toen kabel internet van Casema kwam die niet alleen veel sneller was, maar ook nog eens de telefoonlijn open hield voor andere thuiswonenden :+
In die tijd had ik nog wel FOMO. Hield nieuws omtrent snelheidsverhogingen in de gaten, sprong een gat in de lucht als ik een brief thuis kreeg met een aankondiging hiervan. Stapte meteen over naar glasvezel toen het kon, etc.
Alles was nog een flinke stap vooruit.

Tegenwoordig download ik niet zoveel meer. Behalve dan af en toe een game of een update op de PS5. Die laatste doet dat in rest mode automatisch, dus of dat nou 1 uur duurt of 6 maakt me ook niet zoveel meer uit.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:41

M2M

medicijnman

Een stabiele verbinding is belangrijker dan een verbinding met etterlijke gigabits. Vroeger zat ik op de coax kabel en sporadisch weken met 10 - 20% packetloss. Downloaden, youtube en ander internetverkeer werkt dan prima. Bitjes worden gewoon opnieuw verzonden. Online spelletjes spelen was echter een drama.

Nu op glasvezel met een gigabit verbinding. De snelheid zou met een factor 10 prima omlaag kunnen, zolang de pingtijden en stabiliteit van de verbinding hetzelfde blijft.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:18
Ik had een 100/100 verbinding. Die is vorig jaar gratis naar 1000/1000 geüpgraded. Heb ik het nodig, nee, is het soms handig. Ja.

Maar ik zou ook prima met minder uit de voeten kunnen, maar wat je in de beginjaren zag is het denk ik een voorbereiding op wat ooit zou kunnen komen. Uitzendingen worden steeds in hogere resolutie uitgezonden, data wordt steeds groter en meer, dus iets wat nu niet direct nodig is betekend niet direct dat het nooit niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor mijn werk upload ik 20 keer per week bestanden van 900mb of zo en dan is 1gb internet echt wel fijn.

Sneller zou voor mij nog niet echt nuttig zijn, maar ik denk dat ik toch upgrade zodra KPN nog sneller aanbied. 😁

Naar aanleiding van dit topic even gekeken op de postcodecheck en ik kan nu naar 4gbit voor 15 euro per maand nemen, wat ik toch wel een beetje duur vind.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 13-12-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:57

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb nu 1,5 jaar een 400/400 lijntje van Odido en dat bevalt tot nu toe prima. Dit is voor mij snel genoeg om alles binnen te krijgen en ook snel genoeg om mijn backups in de cloud te zetten. Zou ik ooit weer terug gaan naar Ziggo (wat ik niet verwacht met de huidige prijzen, maar dat is een andere discussie), dan zou ik wel een ander pakket kiezen, want 40Mbps upload vind ik persoonlijk net wat te traag.

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 13-12-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-05 12:46
Waar ik zit, was het verschil tussen 1 1000/1000 en 8000/8000 maar 9 euro per maand, intern was alle hardware al op fiber. Wat zou jij doen?

Zijn wel heel weinig services waar het zin heeft, Dropbox and de Amazon servers zijn echt uitzonderingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mathijs Kok op 13-12-2024 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-05 19:17
100/10 hier. Zelf werk ik 100% remote, thuis, als ontwikkelaar. Vriendin zit ook hele werkdagen thuis op het internet. Geen enkel probleem. Downloads zijn veelal gelimiteerd elders in de chain, uploads gebruik ik niet zo gek veel (buiten bi-directionele continue synchronisatie, maar dat zijn geen GBs per uur, eerder MBs per dag).

Als je echt veel de cloud instuurt, dan snap ik dat een degelijke upload handig is.

Maar voor Jan-modaal? Ik denk dat een 60/6 lijntje volstaat, zelfs voor thuiswerken met 2 a 3 personen. Dan kan je zelfs nog 4k streamen als je wilt...

Daarnaast denk ik ook wel dat hoe meer bandbreedte beschikbaar komt voor de gemiddelde persoon, des te meer gebruikt gaat worden. Niet dat het nodig is, maar omdat optimalisaties minder zinvol zijn. Zelfs mobiele telefoons hebben veelal onbeperkte bundels met bijzonder strakke snelheden...en minder optimalisaties zorgt inherent voor meer energie ge/verbruik -> en dat hebben we niet in overvloed.

Ik vind het maar een ongewenste ontwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:47

MsG

Forumzwerver

Hier 100/30 VDSL. Geen glas beschikbaar en Ziggo is mij te duur. Voor die paar keer per jaar dat je een Steam-download van 100GB wil binnenhalen is het wellicht even irritant, maar om nu honderden euro's meer te betalen op jaarbasis voor dat ene moment, is het me dat ook weer niet waard.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik had 100/25 bij Ziggo maar die upload was wel heel karig en nu heb ik 140/140 ergens anders.

We zitten hier met 3 personen, TV via NLZiet, 1 persoon werkt thuis, gamen gebeurt vooral op een Switch en op telefoons. Het komt heel weinig voor dat ik die 140 Mbit haal: toevallig gisteren 5 minuten ivm download van een OS update. En ook dan blijft de NLZiet stream gewoon doorgaan.

Ik ben vooral vanwege die upload weggaan bij Ziggo. Alles gaat hier ook naar remote backuplocaties en dan is het wel handig om iets snellere upload te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Mathijs Kok schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:12:
Waar ik zit, was het verschil tussen 1 1000/1000 en 8000/8000 maar 9 euro per maand, intern was alle hardware al op fiber. Wat zou jij doen?
“maar 9 euro per maand”, dat vind ik een fiks bedrag moet ik zeggen dus ik zou zeker downgraden voor €108 per jaar!

Ben net over naar Odido glasvezel vanaf Ziggo vanwege de kosten en daar voor 2Gbps gekozen omdat dit de eerste 8 maanden de hoogste snelheid is voor het vaste kortingsbedrag en om te forceren dat ik een XGS-PON ONT kreeg.
Mijn router kan maar 1G aan dus 2G gebruik ik nu sowieso niet en voor 1 februari moet ik dus terug in snelheid omdat het anders niet meer kan.

Ik ga dan voor 400/400 omdat 1G/1G €5pm duurder is. 100/100 is €5pm goedkoper maar dat is echt te weinig met thuiswerken en een gezin.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:36
Voor mij persoonlijk is de piek bandbreedte behoefte alleen maar afgenomen sinds de komst van "Streaming" en goede comrpessie technieken. Ik kan helaas niet zon mooi grafiekje zoals @Jef61 tevoorschijn toveren maar ik verwacht iets vergelijkbaars.

5-10 jaar geleden stond hier nog een nas "free to air -torrents" te downloaden en mijn xbox van de store. Dan merkte je het echt als je een dikkere verbinding had. Zelfde is voor intern netwerk, het streamen van een blue ray van je nas had je ook wel echt gigabit voor nodig.

Tegenwoordig stream ik bijna alles en het is echt heel knap met hoe weinig bandbreedte ze dat voor elkaar kunnen krijgen.
Voorheen werkte ik remote via VPN op een SMB share maar nu gaat alles asynchroom via een teams/onedrive synchronisiatie. Ik merk daar niets van of het bestand in 10 seconden of 100 seconden naar de cloud gesynct is.

Qua dataverkeer is het wel opgelopen maar de pieken zijn echt heel beperkt. Ik heb nu 1gbit, omdat het zelfde prijs was, maar ga over naar 150/150. En de enige reden dat ik 150 doe ipv 50 is omdat het niet lager kon.

Voor mensen die nog wel grote down/upload doen snap ik dat je een grote abo neemt. Ik hoor echter ook vaak "ik moet een gigabit hebben ipv thuiswerken en teams calls" en dan moet ik altijd beetje lachen

Even nog crosstopic met wat stats maar eigenlijk zegt het plaatje van @Jef61 genoeg.

Whatsapp audio call: 0.2Mb/s
Whatsapp video call: 1-2Mb/s
Teams audio call: 0,076/Mb/s
Team video call: 2-4Mb/s
Youtube: 5-7Mb/s
Netflix 3-15Mb/s

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ikweethetbeter schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:49:
Mijn vraag: wat is jouw internetsnelheid, waarom heb je dat nodig, of denk je dat nodig te hebben? Of is het voor de leuk, omdat het kan, kost weinig extra, je gaat altijd voor het snelste / meeste / grootste, ...?
100 Mbps max. downloadsnelheid
150 GB downloadvolume
10 Mbps uploadsnelheid
Coax (geen fiber beschikbaar)
4G als back up

Nodig voor thuiswerk internet (IT), Tweakersforum, streaming TV, op afstand opvolging energiemanagementsysteem, etc.
Is voor mijn profiel het goedkoopste maandabo (33€/maand).

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het sleutelwoord in deze discussie is overboeking. Men lijkt er van uit te gaan dat de maximale snelheid gegarandeerd is. Terwijl dat in de praktijk bij consumentenlijntjes niet zo is. Dat kan niet voor die prijzen.

Mij kun je in een gevangenis zitten met equivalent van 33k6 of 2G, en een computer equivalent van een terminal. Dan heb ik nog een functionele computer zolang ik remote toegang heb met Tmux/Zellij, Mosh, Nixpkgs (OS maakt dus niet uit), en bijvoorbeeld Irssi/Weechat, Mutt, Newsboat, Browsh, enz. Wat op een redelijk moderne client ook weer kan via Tor of bijvoorbeeld Iodone (TCP/IP over DNS). Waarmee ik wil zeggen: er valt altijd omheen te werken.

Verder wil ik nog even kwijt dat 4k raw video editing je op 10 gbit wilt doen (1 gbit is in ieder geval niet adequaat).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:58:
Voor mij persoonlijk is de piek bandbreedte behoefte alleen maar afgenomen sinds de komst van "Streaming" en goede comrpessie technieken. Ik kan helaas niet zon mooi grafiekje zoals @Jef61 tevoorschijn toveren maar ik verwacht iets vergelijkbaars.

5-10 jaar geleden stond hier nog een nas "free to air -torrents" te downloaden en mijn xbox van de store. Dan merkte je het echt als je een dikkere verbinding had. Zelfde is voor intern netwerk, het streamen van een blue ray van je nas had je ook wel echt gigabit voor nodig.

Tegenwoordig stream ik bijna alles en het is echt heel knap met hoe weinig bandbreedte ze dat voor elkaar kunnen krijgen.
Voorheen werkte ik remote via VPN op een SMB share maar nu gaat alles asynchroom via een teams/onedrive synchronisiatie. Ik merk daar niets van of het bestand in 10 seconden of 100 seconden naar de cloud gesynct is.

Qua dataverkeer is het wel opgelopen maar de pieken zijn echt heel beperkt. Ik heb nu 1gbit, omdat het zelfde prijs was, maar ga over naar 150/150. En de enige reden dat ik 150 doe ipv 50 is omdat het niet lager kon.

Voor mensen die nog wel grote down/upload doen snap ik dat je een grote abo neemt. Ik hoor echter ook vaak "ik moet een gigabit hebben ipv thuiswerken en teams calls" en dan moet ik altijd beetje lachen

Even nog crosstopic met wat stats maar eigenlijk zegt het plaatje van @Jef61 genoeg.

Whatsapp audio call: 0.2Mb/s
Whatsapp video call: 1-2Mb/s
Teams audio call: 0,076/Mb/s
Team video call: 2-4Mb/s
Youtube: 5-7Mb/s
Netflix 3-15Mb/s
Bij gebrekkige upload kun je beter het NZB systeem omarmen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 20:01

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik werk met 10g, 40g snelheden op werk. 100g backbones etc. etc. Je zou dan ook wel denken als netwerkbeheerder dat de behoefte groots is om thuis ook iets moois aan te leggen. Ik bedoel een 10G backbone thuis om de backups nog sneller in de nacht rond te pompen. En dan met 1G upload ergens in de cloud schrijven. Enkel het idee klinkt al top!

Realiteit: thuis heb ik een 100mb/s down / 30mb/s up lijntje en maak daar al 5 jaar met volle tevredenheid gebruik van. En ik betaal er maar 20 euro voor. Zoals meerdere schrijven: zodra je naar het daadwerkelijke verbruik kijkt snap ik niet waarom je niet het laagst mogelijke abonnement zou nemen bij een willekeurige ISP. Nou ja... De volgende uitzonderingen snap ik:
  • Mijn upload snelheid van 30mb/s is een limiterende factor. Voornamelijk omdat ik familieleden heb welke gebruik maken van de bestanden op mijn lokale plex bak. Met die 30mb/s limiteer je jezelf wel flink en grote 4K films met HDR kwaliteit, goede audio zoals drone beelden of een film krijg je moeilijk door het pijpje heen. Maar nogmaals: het betreft hier upload. Geen download. Dit probleem heb je niet meer met een 100mb/s upload lijntje. Daarom: niet meer download maar trek upload gelijk! (in deze use-case)
  • Wanneer je gratis kan upgraden naar een groter abonnement. Tja waarom dan ook niet.
En natuurlijk zit je op een Tweakers forum met power users die dat lijntje vol willen trappen met Steam downloads binnen een paar minuten. Of het halve internet naar binnen willen trekken op de 60TB NAS. Dat mag iedereen zelf weten. Maar je kan dan ook je computer iets langer aan laten met downloaden en ondertussen lekker uit eten gaan met het geld dat jij jezelf heb bespaart aan de ISP.

Factoren zoals stabiliteit en latency hebben zoveel meer invloed op je internet beleving dan snelheid. Geef mij maar iedere dag een 100mb/s lijntje met een lage response tijd zonder haperingen dan een 1gb/s glasvezel waarbij de vezels nodig moeten worden gepoetst.

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 13-12-2024 14:01 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:52

FreakNL

Well do ya punk?

Oon schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:14:
Voor 99.999999% van de bevolking, zelfs binnen de ICT, is ~500Mbps het punt waar je het verschil echt niet meer gaat merken. Zelfs met het downloaden/uploaden van hele grote bestanden, de kans dat je een 10Gbps verbinding leegtrekt is nihil, tenzij je aan beide kanten 10Gbps hebt met dedicated hardware en hele snelle SSD's, maar dan zit je dus in die 0.000001%.

Ik heb zelf gigabit, ik zou zo upgraden naar 4Gbps want het kost niet zo gek veel meer, maar ik zou ook niet weten wat ik ermee moet eigenlijk.
Ik zou hem zelfs lager insteken. 100/100 is voor 99% al prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zijn wel heel weinig services waar het zin heeft, Dropbox and de Amazon servers zijn echt uitzonderingen.
8000mbit? Of 800mbit?

In het eerste geval was ik lekker op Gbit gebleven en die 108 euro ergens anders aan uitgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Jaren gewerkt met 50/2Mbit (down/up).. langzaamaan gegroeid naar 400/40Mbit wat voor mij de 'sweet spot' was. Onlangs overgestapt naar 1/1Gbit en moet toch wel zeggen dat dat erg fijn is zo af en toe.

Ik moest een paar VM's exporteren en waar ik dat normaal via een remote systeem doe trek ik het nu gewoon over de lijn alsof ik op mijn werk zit. En bij het uploaden van dingen merkt ik helemaal wat ik eigenlijk al die jaren gemist heb.. ik was van plan naar 500/500Mbit te downgraden maar ik denk dat ik het toch maar zo hou.

b.t.w. mb, Mb of MB ? g = gram, Gb? De juiste eenheden zijn in dergelijke discussies belangrijk. Ook beetje bijzonder dat zelfs de Internet & Netwerken mod verkeerde eenheden gebruikt ;)[

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Disclaimer: Ik heb niets tegen Odido en denk dat het ook prima keuze is :)

Ik zie veel mensen overstappen naar Odido omdat je dan voor hetzelfde geld 1000mbit krijgt ipv 100mbit bij KPN. Zover ik weet zijn de ping tijden bij KPN toch net wat beter en routerings technisch heb ik wat gekke dingen bij odido gezien in het verleden.

Doe mij maar minder snel maar kwalitatief betere lijn :)

Tegelijk denk ik dat bij de meeste mensen het probleem binnenshuis zit op Wifi. Super leuk die gigabit maar als je vervolgens maar 1 accesspoint thuis hebt dan krijg je vaak alsnog een belabberde ervaring. Het verschil tussen een KPN of odido is dan echt een druppel op een gloeiende plaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb een 100/100 verbinding op SQM gezet, info.

Voor mij is SQM het toverwoord. Door dit in te stellen trekt een torrent, download of éne stream de snelheid/latency voor de andere (4k)stream niet weg. Ook op Ziggo ging dit prima.

An sich kan je ook met SQM proberen of je uit zou kunnen met een tragere/goedkopere verbinding...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
Ik ben van ziggo naar odido gbit gegaan vooral omdat het goedkoper was. In mijn nieuwe huis een gbit netwerk aangelegd want 1) ik had de apparatuur nog liggen en 2) 2,5 gbit apparatuur verbruikt significant meer stroom!

Maar naar aanleiding van dit topic denk ik dat ik ook makkelijk uit kan met een goedkoper odido abonnement dus dat ga ik even onthouden!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:59
Net mijn abonnement verlaagd van 400/400 naar 100/100. Meer dan zat.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:56

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik zelf download nog via spotnet elke nacht en als ik 1000 mbit download heb dan ben ik binnen 10/15 minuten klaar en kan de computer uit, Toen ik nog 100/30 had via vdsl duurde dit soms wel tot 2 uur en dus ben ik volgens mij qua stroomkosten alleen al goedkoper uit als ik wat meer download afneem. Wellicht kan ik ook nog wel uit met 400 of 500mbit maar dan zal het wellicht wel half uur duren voordat ik klaar ben. En dan de upload ik vind het maar wat fijn als dit wat sneller gaat dan toen ik nog vdsl of Ziggo had.

Fun fact sportnet via Winscribe vpn 10gbit server haal ik via Odido glasvezel 10Megabyte meer dan bij Ziggo, terwijl beide 1000mbit verbinding zouden zijn ook al krijg je bij een snelheidstest wel vergelijkbare resultaten (1040/1050 download) en 102 upload/943 download bij effectief gebruik kan ik meer halen uit de 1000mbit bij odido dan bij Ziggo.

Vake bei te bange

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 14:31

charlie7

pr0

Ik denk voor de meeste mensen, FOMO/ Mijn internet moet net zo snel/sneller zijn dan persoon a.b.c. /buurman etc.

50/5 is voor iedereen voldoende. Daar kun je alles op doen. Maar (veel) sneller internet is wel prettig.

Zelf heb ik 2000/2000 van Odido. De eerste 10 maanden voor 30eur p.m. Gewoon omdat het kan. Zodra de kortingsperiode is verlopen gaat hij weer terug naar 1000/1000. Ook dat heb ik niet nodig, maar games zijn tegenwoordig best groot om te downloaden en wachten is niet mijn sterkste punt. +het prijsverschil met lagere snelheden is te verwaarlozen.

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-05 13:38
laurens0619 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:01:
Disclaimer: Ik heb niets tegen Odido en denk dat het ook prima keuze is :)

Ik zie veel mensen overstappen naar Odido omdat je dan voor hetzelfde geld 1000mbit krijgt ipv 100mbit bij KPN. Zover ik weet zijn de ping tijden bij KPN toch net wat beter en routerings technisch heb ik wat gekke dingen bij odido gezien in het verleden.

Doe mij maar minder snel maar kwalitatief betere lijn :)

Tegelijk denk ik dat bij de meeste mensen het probleem binnenshuis zit op Wifi. Super leuk die gigabit maar als je vervolgens maar 1 accesspoint thuis hebt dan krijg je vaak alsnog een belabberde ervaring. Het verschil tussen een KPN of odido is dan echt een druppel op een gloeiende plaat
Verschilt ook per gebied, per klant zelfs.
Hier heb je weer een betere ping(roundtrip) tijden met Odido.

Zit nu zelf bij Trined, waar ik zit vergelijkbaar met KPN qua ping naar veel verschillende bestemmingen, Netlfix, Cloudfare, Youtube, nu.nl.

Maar het zit allemaal onder de 10ms bij elke aanbieder.(KPN, Odido, Trined)
Dus ook daar merk je tussen de aanbieder echt nauwelijks verschil.
Zou je geld zeker opzak houden en naar een glasvezel provider gaan die het goedkoopste is.
(Routerings problemen bij Odido zijn gelukkig al lang verleden tijd)

Enige wat ik minder snel zal aanraden is kabel, het is een merkbaar mindere verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-05 15:14

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik ben voor mijn werk met enige regelmaat bezig met het rondpompen van files tot enkele gigabytes (grootste was tegen de 4). Dat zijn niet echt indrukwekkend grote bestanden, maar ik zat op 500 mbit en ben naar gigabit overgestapt omdat het voor mijn gevoel gewoon veel makkelijker in de 'flow' past.

Qua upload zit ik nu ook wat hoger, en dat loopt een beetje tegen zijn limieten sinds ik een nas heb gekocht waar ook anderen toegang toe hebben. Dan wil het op bepaalde momenten wel eens irritant zijn als ik zelf wat wil doen en dat lastiger gaat :+ Daarom, maar ook omdat de prijs dan halveert, ga ik binnenkort (rekkelijk begrip, want dat zegt de glasvezelboer ook alweer bijna een jaar) over naar glasvezel en dan is het synchroon gigabit. Hoger overweeg ik wel als die bestanden in grootte stijgen. Als mijn werk zou veranderen zou ik overigens dan zo weer teruggaan naar 500/500 (in mijn huidige situatie, bij kabel, zou ik overigens níet zomaar teruggaan naar 500/50 maar dat is omdat dat soms echt te weinig is).

EDIT: Ik moet trouwens zeggen dat het comfort van het snel binnentrekken van een update van een game me ook wel bevalt, hoewel ik dan wel weer van belang vind dat je een deftige pc hebt want hij moet het ook nog decompressen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Patriot op 13-12-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
charlie7 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:18:
Ik denk voor de meeste mensen, FOMO/ Mijn internet moet net zo snel/sneller zijn dan persoon a.b.c. /buurman etc.

50/5 is voor iedereen voldoende.
Nee zeker niet, stel je heb een gezin van 2 ouders, 2 kinderen.
Pap en Mam zitten op Netflix in 4K een film te bekijken.
Zoon1, kijkt ook content op 4K
Zoon2, trekt een nieuw spel binnen op zijn PS5.

En die 5 Mbit upload is al helemaal prehistorie.
Backups, even een filmpje uploaden gaat dan wel heel erg langzaam.
100/100 is daarintegen prima
charlie7 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:18:
Zelf heb ik 2500/2500 van Odido. De eerste 10 maanden voor 30eur p.m. Gewoon omdat het kan. Zodra de kortingsperiode is verlopen gaat hij weer terug naar 1000/1000. Ook dat heb ik niet nodig, maar games zijn tegenwoordig best groot om te downloaden en wachten is niet mijn sterkste punt. +het prijsverschil met lagere snelheden is te verwaarlozen.
Odido heeft geen 2500/2500 verbinding, wel een 2000/2000 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat je met KPN dochters vergelijkbare (hetzelfde) netwerk kwaliteit krijgt.

Ik had hiervoor Solcon en dat werkte perfect, met Ziggo merkte ik wel echt een "ander soort verbinding".

Als ik beetje lees dan kom ik deze getallen het meeste tegen bij ping naar 8.8.8.8:
Ziggo: ~10-12ms
Odido: ~6-10ms
KPN: ~4-6ms

Allemaal mierenneuken natuurlijk want dat verschil ga je echt niet merken tussen die paar ms verschil. Echter wat sommige met hoge bandbreedrte hebben, heb ik met lage latency ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05 20:53
Ik had 100/30 en dat was meestal wel prima. Ook voor thuiswerken. Download had wel eens sneller gemogen.

Nu heb ik 1000/1000 en dat is ook prima. Het is maar een paar euro pm extra. Het downloaden is wel prettig. Ik overweeg een cloud backup dienst. In dat geval gaat de upload nog van pas komen

Soms is wat extra snelheid wel handig, maar alleen als het weinig extra kosten oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:23
Hier afgelopen jaren 50/50 verbinding gehad. Dit was echt meer dan voldoende voor thuiswerken, streaming (tv en iPad). Is sinds kort volgens mij geüpdatet naar 100/100 door Odido. Betaal nog steeds ongeveer €30 de maand. Voor ons meer dan genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansMij
  • Laatst online: 15-05 14:24
ArnoldSmit schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:46:
[...]

[...]
Als ik de statistieken op mijn router zo bekijk, zouden wij met ons gezin(2 ouders, 2 kinderen, 4k streamen, kinderen die streamen (HD)/gamen) met 30/2 zelfs uit zouden komen. Zoals iemand hiervoor al noemde is denk ik SQM het toverwoord.

Het is dat Odido niet trager aanbiedt dan 100/100..

De enige momenten dat de verbinding dichtgetrokken wordt is als de kinderen een grote update van hun spel downloaden, wat 2 keer per jaar voorkomt. Maar die kunnen ze 2 dagen van tevoren meestal al preloaden, dus daar zitten ze niet op te wachten. Dankzij SQM hapert internetverbruik voor andere toepassingen dan niet.

Nogmaals: SQM is het magische woord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:04
Ik denk dat het beeld hier sowieso iets vertekent omdat tweakers nu eenmaal vaak wat hogere eisen stellen dan de gemiddelde Nederlander én vaak hoog opgeleid zijn en wat meer budget hebben dan gemiddelde Nederlanders.

Ik heb geen cijfers, maar het zou mij niet verbazen als een heel groot deel van NL simpelweg al jaren tevreden is met het goedkoopste abonnement wat er is (ongeacht hoe snel die is) en meer naar kosten kijkt dan naar de snelheid.

Zelf ben ik blij dat hier in Utrecht eindelijk de monopolie van Ziggo op breedband doorbroken is nu glasvezel verder uitgerold wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
@HansMij
Je bent niet perse representatief voor iedereen.
SQM gaat je niet helpen met een trage upload, zijn hoop mensen die bewust en tevens ook onbewust naar de cloud backuppen, en ook voor het versturen van een filmpje is 2 mbit gewoon tergend langzaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 14:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Twee dingen:
1. Zolang er mensen zijn die geloven dat van sneller internet hun computer of smartphone ook daadwerkelijk sneller wordt, en dat er maar voldoende zijn om het voor de providers qua verkoop tot een aantrekkelijk product met voldoende marge te kunnen vormen, blijven die snelle abonnementen. Dat ze feitelijk niks toe hoeven te voegen weten we hier allemaal wel, maar wij zijn geen doorsnee consumenten ;)

2. Meten is weten. Een verbinding kan goed, te snel of te langzaam zijn voor het reguliere gebruik en evt pieken, maar pas als je dat met data en grafieken kunt inzien weet je waar je staat. En dat geldt voor zowel upload als download. Zonder dat is het koffiedik kijken en jezelf toch weer op basis van een gevoel laten verleiden door marketing, of door een lage prijs voor een product dat eigenlijk veel meer dan afdoende is voor de daadwerkelijke use case.

In mijn eigen geval zit ik via een Ziggo 750/60 mbit verbinding, die ik op pieken met 7% belast. Dus zeg 50Mbit. En dus overkill, maar omdat het een ouder alles in 1 abo is biedt het me andere voordelen en ga ik die niet downscalen.
Maar meten is weten en de rest zijn assumptions --> fuckups ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb 500/500, omdat dat laagste is wat mijn provider aanbiedt. De €5 meer voor 1000/1000 is het voor mij niet waard. Tegelijkertijd, itt bovenstaande, ik zie dat er nu een Helldivers update is, dan wordt mijn verbinding gewoon voor 100% belast. Was het erg als die 2x zo lang duurde? Neu echt niet. Maar het is niet dat ik sowieso slechts een fractie gebruik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03

liberque

Vrijzinnig!

Toen 1200baud nog de norm was was het magisch dat je een afbeelding kon downloaden. Je deed hier wel drie kwartier over. We gingen naar 2400 baud: ANSI schermen werden supersnel opgebouwd - diezelfde afbeelding kon je nu downloaden in een kleine 25 minuten, maar die was niet meer interessant. Nee je wilde de EGA versie met 16 kleuren , maar die was groter. Je was weer drie kwartier aan het wachten op de download. We gingen naar 14k4 - retesnel, maar we gingen Duke3D shareware downloaden en begonnen met de eerste geluisbestanden. Moeder kon weer uren niet bellen door onze downloads.

Dit riedeltje herhaalde zich voor mij met 33k6, 56k0, ISDN, 1mbit Docsis, 8mbit DSL, 400mbit Docsis 3.0, 1gbit Docsis 3.1 en nu 1gbit FTTH. Ja, de snelheid ging continue omhoog, maar ook de grootte van de te downloaden bestanden. Je zou verwachten dat er een deminishing return op zou zitten: immers wat eerst een uur zou duren hoeft nu maar enkele seconden te duren. Alleen als ik de grootte van bestanden ga vergeliijken met die van vroeger zou een download van dezelfde orde als nu toen wellicht jaren hebben gekost.

Met 1gbit is nu wel een virtuele drempel bereikt. Momenteel wegen de kosten niet op tegen de baten. Dan heb ik het voornamelijk over de benodigde hardware, bekabeling etc. en nog niet zo zeer over de abonnementskosten. Die kosten zullen overigens snel dalen pending demand en dan gaat het zeker weer lonen om te upgraden. Dataverbruik blijft hoe dan ook groeien.

About die kosten: voordat flatfee een ding was rekende een PTT gewoon per tik. (Nog daarvoor was 1 tik een heel weekend geldig, maar goed). BBS' en / Fidonet en dergelijke waren dus helemaal niet zo goedkoop. Zeker je als je meerdere netwerken per nacht moest pollen. Toen de eerste flatfee abonnementen uitkwamen betaalden veel mensen nog per MB extra. Denk aan Zeelandnet dat spotgoedkoop internet via de kabel aanbod, maar kwam je boven de 100MB data dan mocht je dokken - en flink ook. Een 1mbit abonnement zonder limiet was daar 259 gulden per maand. Omgerekend met inflatie is dat 203,44 euro!! (dank aan inflatiecalculator.nl). Dat is 5 keer zoveel dan dat ik nu betaal voor 1gb up/down.

Waarom mijn honger naar bandbreedte?
Begonnen met een BBS en Hubben / Hosten van Fidonet-achtige netwerken. Uiteindelijk uitgegroeid naar het draaien van services op een dedicated server die dankzij de hogere snelheden weer net zoals
vroeger in de BBS-tijd lekker bij mij thuis draait. Buiten een soms verdwaalde MKV staat daar overigens alleen legale meuk op. Gameservers, Webserver, MTA.. etc... Is het nodig of ooit nodig geweest? Nee! Heb ik er plezier van: ja :)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 14:31

charlie7

pr0

[...]

[...]

Odido heeft geen 2500/2500 verbinding, wel een 2000/2000 ;)
stom je hebt gelijk...

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

angerfist-yentl schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:05:
Ik zelf download nog via spotnet elke nacht en als ik 1000 mbit download heb dan ben ik binnen 10/15 minuten klaar en kan de computer uit, Toen ik nog 100/30 had via vdsl duurde dit soms wel tot 2 uur en dus ben ik volgens mij qua stroomkosten alleen al goedkoper uit als ik wat meer download afneem. Wellicht kan ik ook nog wel uit met 400 of 500mbit maar dan zal het wellicht wel half uur duren voordat ik klaar ben. En dan de upload ik vind het maar wat fijn als dit wat sneller gaat dan toen ik nog vdsl of Ziggo had.

Fun fact sportnet via Winscribe vpn 10gbit server haal ik via Odido glasvezel 10Megabyte meer dan bij Ziggo, terwijl beide 1000mbit verbinding zouden zijn ook al krijg je bij een snelheidstest wel vergelijkbare resultaten (1040/1050 download) en 102 upload/943 download bij effectief gebruik kan ik meer halen uit de 1000mbit bij odido dan bij Ziggo.
Dat kan nog steeds niet echt uit. Als die downloadpc (80 watt?) 5 uur langer moet draaien kost je dat zo’n 3 euro per maand… (mits je elke nacht nodig hebt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:11
DukeBox schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:57:
.

b.t.w. mb, Mb of MB ? g = gram, Gb? De juiste eenheden zijn in dergelijke discussies belangrijk. Ook beetje bijzonder dat zelfs de Internet & Netwerken mod verkeerde eenheden gebruikt ;)[
I concur. Het is mij ook al langer een doorn in het oog.

• Mb/s = Megabit/s - 1.048.576 bits per seconde
• mb/s = milibit/s - één duizendste bit per seconde
• MB/s = MegaBytes/s - 1.048.576 bytes per seconde (byte is een verzameling van 8 bits)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 22:36
Zit hier al sinds 2016 op 1Gbit/s en vind het heerlijk. Betaal gemiddeld zon 40 euro per maand dus voor de prijs hoef ik het niet te laten. Gebruik het vooral voor game downloads/updates, films van 40/60GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:55

Snow_King

Konijn is stoer!

600/40 van Ziggo hier. Ik zou glas willen voor de lagere latency, maar that’s it. 100/100 glas zou al prima zijn!

Ik werk dagelijks met 100Gb verbindingen in datacenters ed, prachtig, maar niet voor thuis.

Ik durf een ‘64kb’ uitspraak te doen: Meer dan 1Gb/s sync gaat het eindstation zijn voor thuisverbindingen. Codecs worden steeds beter voor video, voor het overgrote deel is de use-case er niet.

Ons kantoor met 75 man heeft een 500/500 verbindingen. Hele dag mensen in Teams calls, mailen, OneDrive, etc, werkelijk nooit een enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier glasvezel, voor 2 volwassenen en een 5-jarige. Abonnement via YouFone (KPN dochteronderneming), in verband met wat korting voor bij een mobiel abonnement.

De snelheid van het abonnement is 50/50. Net een speedtest gedaan die 127Mbps down en 150Mbps up laat zien.

Heb ik dit nodig? Volgens Home Assistant (van de afgelopen week) in ieder geval niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFRUqcHKWkm5Dl3GqlM_fs_9B9Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bkjqvxv18vVwkDQgKfdcXNvE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hg2lyRzx948Tzc7kkpUVBKpvLNw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ENZ0MHsnaop8jY7QgcGRpaSY.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ok nu wil ik ook zulke plaatjes :p

Is zoiets uit een ziggo modem te toveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:23
Voor mij is gigabit internet voor het grootste deel "pieksnelheid". Even een game naar binnen halen op de Xbox of via Steam, en dan niet lang hoeven wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 07:41

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Vliegvlug schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:55:
[...]

Ben net over naar Odido glasvezel vanaf Ziggo vanwege de kosten en daar voor 2Gbps gekozen omdat dit de eerste 8 maanden de hoogste snelheid is voor het vaste kortingsbedrag en om te forceren dat ik een XGS-PON ONT kreeg.
offtopic:
Wat is het voordeel van XGS-PON? Ik heb dat niet, nog gewoon 1Gbps bij Odido, maar nu heb ik FOMO :+

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Snow_King schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:56:
Ik durf een ‘64kb’ uitspraak te doen:
Gewaagd! ;-)

Bill Gates dacht dat 640 kB voor altijd genoeg zou zijn, een factor 10 meer. Maar ik snap je verhaal!

Ik denk het niet, maar ik denk dat 1 Gbps wel heel lang de standaard zal blijven voor thuisnetwerken, en daarmee ook het maximaal zinvolle voor internetverbindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:41
Gewoon het goedkoopste glasvezel abonnement van odido genomen. 100 mbit, meer dan zat. Kan er 4k mee streamen en kost me inclusief beveiliging 37.50 per maand. Waarom meer betalen als je het niet eens merkt?

Dit is 1 van die kleine kostenposten waar zomaar 15 euro per maand op kan worden bespaard. Veel van dit soort kleintjes maken dat je per maand wat overhoud voor echt leuke dingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 15:20
Hier 2x 1Gbps up/down. (Thuis en op de zaak)
Nog uit de tijd dat T-mobile dat je dit voor €25 p/mnd kon afsluiten.
Downgraden in snelheid zou dus altijd bijna duurder uitkomen.
Nodig? Niet persee handig dan weer wel.
Camera's (compressed 4K) op de zaak nemen op op de NAS die thuis staat en vice versa.
Mocht er dus iets gebeuren, en de NAS wordt meegenomen staan de beelden altijd veilig.
Daarnaast nog genoeg bandbreedte over voor de dagelijkse backups ed.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ulster Seedling schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:43:
[...]

offtopic:
Wat is het voordeel van XGS-PON? Ik heb dat niet, nog gewoon 1Gbps bij Odido, maar nu heb ik FOMO :+
offtopic:
Zou me er niet druk over maken.
De XFS-PON kan 10G aan en is een nieuwere techniek dan GPON (max 1G) dus mocht je willen upgraden naar 2G (als dat kan op jouw aansluiting) dan moet er een nieuwe ONT komen.
Om dat gedoe te voorkomen in de toekomst ben ik gelijk voor die XGS-PON gegaan. (waarschijnlijk had ik die ook wel gekregen als ik een 1G aansluiting had aangevraagd vermoed ik.)

En ik had daarnaast gelezen dat als iemand per ongeluk een AON NT op een GPON netwerk aansluit de GPON kastjes dan down gaan maar de XGS-PON kastjes niet. Zal vast niet vaak gebeuren zoiets maar fijn dat je er dan geen last van hebt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 14-12-2024 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
Ik heb tot heden thuis Ziggo 200Mbit/s met Interactieve TV erbij (Geen extra betaalde zenders) en betaal hiervoor €62 per maand. Ik wacht sinds 9 december 2022 op Glasvezel en heb bij toenmalige T-Mobile een abonnement gekozen. 1000Mbit/s downloaden en uploaden met 1 TV-BOX erbij en Basis TV pakket. Bij T-Mobile Glasvezel thuis afgesproken, eerste 8 maanden €25 daarna €54.

Ik heb ook Netflix de HD pakket en betaal €13,99 per maand. Daarvoor heb ik ook snel internet nodig.

Tot vandaag nog niets gehoord en ze moeten komen voor mijn meterkast te installeren. 2 weken geleden ook KPN toestemming gegeven om Glasvezel aan te sluiten. Ik heb jaren geleden toestemming gegeven aan ODF.

Waarom 1000Mbit/s omdat ik graag snel wil. Ik doe back-up binnen halen en steam en origin EA en Battle haal ik binnen. Ik heb Odido Unlimited Basis en daar krijg je bij 1000Mbit/s nog extra korting. Mijn vrouw heeft ook een abonnement bij Odido 20GB met Onbeperkt bellen

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 14-12-2024 13:03 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:24

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb een 4 gigabit verbinding en het merendeel van de tijd wordt dat niet benut nee. Maar ik heb met enige regelmaat wel wat grote downloads en dan vind ik het gewoonweg superfijn dat het supersnel binnen is. Ik heb dan ook een 10 gigabit netwerk en kan ook lekker snel dingen overpompen naar mijn NAS die ook een 10 gigabit netwerkkaart aan boord heeft.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn blik wat wordt vertroebeld want ik heb een lage kostprijs vanwege 50% personeelskorting. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 14-12-2024 10:35 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:00
6/1 hiero 8)

Volgend jaar schijnt glasvezel de berg op te komen, ik kijk best uit naar onze nieuwe 100/50 aansluiting. 6Mbps is met drie volwassenen best weinig…maar het went. :p

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:55

Snow_King

Konijn is stoer!

ikweethetbeter schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:49:
[...]

Gewaagd! ;-)

Bill Gates dacht dat 640 kB voor altijd genoeg zou zijn, een factor 10 meer. Maar ik snap je verhaal!

Ik denk het niet, maar ik denk dat 1 Gbps wel heel lang de standaard zal blijven voor thuisnetwerken, en daarmee ook het maximaal zinvolle voor internetverbindingen.
640 kB inderdaad, maar goed dat je het punt snapt. 1Gb/s is echt ruim voldoende. Video codecs worden nog steeds beter en audio is super weinig bandbreedte. Alles gaat richting streaming en daar is in de toekomst die we nu kunnen zien 1Gb/s echt voldoende.

Het eindstation gaat gewoon zijn dat je 1Gb/s als minimum krijgt. Natuurlijk zullen er 10Gb/s verbindingen voor thuis te krijgen zijn, maar die gaan 'nutteloos' zijn.

Mijn thuisnetwerk blijft ook gewoon 1Gb/s met overal CAT6 kabels. NAS wellicht ooit op 10Gb aan mijn netwerk, maar voor nu kan ik prima kijken met Plex over die 1Gb/s. Mijn beide OLED TV's hebben nog een 100Mb aansluiting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Snow_King schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:08:
Mijn beide OLED TV's hebben nog een 100Mb aansluiting!
Dat is ruim voldoende voor een 4K video stream met Dolby Atmos en Dolby Vision. En misschien zelfs voor 8K, al hoop ik niet dat dat ooit echt doorbreekt (wegens zinloos).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 07:41

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Vliegvlug schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:18:
[...]

offtopic:
Zou me er niet druk over maken.
De XFS-PON kan 10G aan en is een nieuwere techniek dan GPON (max 1G) dus mocht je willen upgraden naar 2G (als dat kan op jouw aansluiting) dan moet er een nieuwe ONT komen.
Om dat gedoe te voorkomen in de toekomst ben ik gelijk voor die XGS-PON gegaan. (waarschijnlijk had ik die ook wel gekregen als ik een 1G aansluiting had aangevraagd vermoed ik.)

En ik had daarnaast gelezen dat als iemand per ongeluk een AON NT op een GPON netwerk aansluit de GPON kastjes dan down gaan maar de XGS-PON kastjes niet. Zal vast niet vaak gebeuren zoiets maar fijn dat je er dan geen last van hebt. :)
offtopic:
Nou, dat heb ik twee keer gehad 8)7 Beide keren ongeveer een maand zonder internet gezeten en belabberd geholpen door T-Mobile/Odido. Denk dat ik dan toch maar een keer een maandje naar 2Gbit upgrade, om ook op XGS te komen.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:06

Daniel36

vernieuwde formule

Sinds een jaartje hebben we van Ziggo 400/40Mbit/s.
We wachten inmiddels twee jaar op Delta glasvezel voor 500/500Mbit/s.
We hebben jaren Ziggo gehad met een snelheid van max 100Mbit/s geloof ik en er was geen alternatief.

Nu dus Delta en dat duurt zo lang dat we inmiddels ook wel bij Ziggo kunnen blijven omdat Ziggo in de tussentijd de snelheid heeft verhoogd (en de prijs).
Delta kost straks 5 piek per maand minder en is iets sneller.

Qua snelheid hebben we nu ook al genoeg voor downloaden, streamen en gamen tegelijkertijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Wat iedereen vergeet is de kwaliteit van je internet verbinding.

Je kunt wel een 1000Mbps abonnement afsluiten en die snelheid naar het netwerk provider ook halen, maar als die provider niet voldoende capaciteit richting het internet heeft dan zit je nog steed met een bottleneck.
Wat je zal merken op drukke tijden wanneer heel veel mensen hun verbinding gebruiken.
Helaas geeft geen enkel ISP cijfer over hun totale over allocation, zodat we dat niet kunnen beoordelen.

En buiten je eigen snelheid zit er ook nog beperking in wat de ander kant van je verbinding kan leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-05 23:48
Ik heb Ziggo 200/30, behoudens de Unifi-router niks bedraad en daarachter 2x AP Unifi. Genoeg bereik in heel huis, volle snelheid.
1Gb is leuk , maar ik denk meeste mensen gebruiken alleen Wifi. Ik vraag me af, zeker icm standaard wifi-modem, of je dan wat hebt ook zulke hoge snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@ivo-nl
Met wifi 6 of nieuwer kun je (theoretisch) snelheden boven de 1 Gbps halen, dus het zou kunnen dat het zinvol is met alleen apparaten op een enkele wifi router.

Wil je er "in het echt" wat aan hebben, is een (bedraad) netwerk met meerdere access points een must, waar verschillende devices op verschillende access points zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:27

jurroen

Security en privacy geek

100Mbit/s (symmetrisch) zal in meer dan 99 (gok zelfs 99,99) procent van de gevallen echt wel genoeg zijn. Asymmetrische verbindingen met bijv 100Mbit downstream en 10Mbit upstream kan dan wel weer wat issues geven in een huishouden met meerdere personen.

Hoger is in veel gevallen een luxe. Sneller die grote console game binnentrekken. Ik heb zelf twee Gbit lijnen (eentje dedicated/nonoverbooked ivm werk - andere persoonlijk via WBA).

Als ik kijk naar die persoonlijke lijn en de traffic daarop - zie ik eigenlijk vooral bursts met het downloaden van spellen/updates daarvan.

Heb mijn schoonouders onlangs geholpen om hun Ziggo te downgraden naar het kleinste abo (100/25) omdat ze een stap hoger hebben en dat écht niet gebruiken.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:24

Wildfire

Joy to the world!

ikweethetbeter schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:42:
@ivo-nl
Met wifi 6 of nieuwer kun je (theoretisch) snelheden boven de 1 Gbps halen, dus het zou kunnen dat het zinvol is met alleen apparaten op een enkele wifi router.
Ik heb met WiFi 7 (op een ASUS GT-BE98) en een Xiaomi 14 eens 3.5 gigabit/sec gemeten. :P

Maar laten we eerlijk zijn, voor het meeste wat je op wifi wilt doen zijn superhoge snelheden niet echt belangrijk, de stabiliteit van de verbinding des te meer.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:14:
Ok nu wil ik ook zulke plaatjes :p

Is zoiets uit een ziggo modem te toveren?
Geen idee of dat modem te integreren is in Home Assistant. Mijn Ubiquiti USG Pro 4 in ieder geval wel. Dat is best handig op sommige momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 13:45
Dat is heel makkelijk, ik zou die 100 euro per jaar in mn zak houden!
1000 is al zwaar overkill voor een thuisgebruiker, het is dat het met extra korting goedkoper was dan een langzamere verbinding, anders had ik het nu niet.
Ik denk dat ik volgend jaar naar 200/30 of zelfs 100/100 overstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 07:58
100/100 van KPN hier, voor mij en mijn ega.

Waarom KPN? Simpel: betrouwbaar en ik heb het al mijn hele leven niet zo op kabelaars en internet. Tevens heeft kpn gewoon goede routing…

Voor mij is betrouwbaarheid het allerbelangrijkste ivm thuiswerken, dus heb ik een Fritz netwerk liggen en draad waar het kan en iets teveel accesspoints die FritzOS keurig over de frequenties verdeeld. Van buren geen last: woon vrijstaand enzo. Als je netwerk in huis klopt kies je daarbij de rationele internetverbinding. Daar is 100mbit meer dan zat, het enige wat lang duurt is updates van MacOS.

Hoge internetverbindingen is vaak gewoon marketing en FOMO… geprioriteerd verkeer verhelpt een eventueel tekort wel… en dat is bij ons nooit het geval.

Wat ik bij mezelf en anderen keer op keer bewezen zie is dat niet de snelheid van het internet pakket de beleving bepaalt… maar juist de kwaliteit van het thuisnetwerk… dus ik meet dat met OpenSpeedtest hier thuis en de rest boeit me niet meer ;).

Ps: iedereen die ik help met internet/wifi/netwerken downgrade ik bijna per definitie naar het goedkoopste abonnement… ze merken het nooit, enkel in de portemonnee.

[ Voor 9% gewijzigd door Miezie op 14-12-2024 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

De goedkoopste… en intern ook geen fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
M2M schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:29:
Nu op glasvezel met een gigabit verbinding. De snelheid zou met een factor 10 prima omlaag kunnen, zolang de pingtijden en stabiliteit van de verbinding hetzelfde blijft.
Dan kan je prima downgraden ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-05 20:43
Miezie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:45:
Waarom KPN? Simpel: betrouwbaar en ik heb het al mijn hele leven niet zo op kabelaars en internet. Tevens heeft kpn gewoon goede routing…
Wie niet dan?

Alle providers in Nederland hebben hun zaken gewoon erg goed voor elkaar, helemaal in vergelijking met andere landen. In NL ontlopen ze elkaar nauwelijks, helemaal niet als je de providers met elkaar vergelijkt die FTTH aanbieden.

Zie ook het onderzoek van Umlaut -> https://www.nlconnect.org...L-Fixed-Line-2024-fin.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Ruben279 schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:53:
[...]

Wie niet dan?

Alle providers in Nederland hebben hun zaken gewoon erg goed voor elkaar, helemaal in vergelijking met andere landen. In NL ontlopen ze elkaar nauwelijks, helemaal niet als je de providers met elkaar vergelijkt die FTTH aanbieden.

Zie ook het onderzoek van Umlaut -> https://www.nlconnect.org...L-Fixed-Line-2024-fin.pdf
Zeg niet dat anderen het niet goed voor elkaar hebben, maar peering, het aantal hops dat nodig is ergens te komen, ipv6, etc. Is bij kpn gewoon goed en het is gewoon erg betrouwbaar. Volgens het onderzoek latency dus ;) en ook reliability.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 15-12-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Miezie schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:36:
[...]

Zeg niet dat anderen het niet goed voor elkaar hebben, maar peering, het aantal hops dat nodig is ergens te komen, ipv6, etc. Is bij kpn gewoon goed en het is gewoon erg betrouwbaar. Volgens het onderzoek latency dus ;) en ook reliability.
Om de vraag van @Ruben279 te beantwoorden: herinner je nog de DTAG routing van T-Mobile destijds? Ja, dat is al even geleden en ook snel weer terug gedraaid.

Er zit wel soms een paar seconden verschil in de lantency. Ik heb nog nooit een Ziggo "consumer-line" gezien met een latency (naar wat dan ook) lager dan 13ms. Bij KPN is dit geloof ik een paar milliseconden (en sommige ISPs nog minder).

Waarom die kleine details? Nou, simpel, dat verschil kun je merken met realtime communicatie en soms ook met games (afhankelijk van de game en diens technische setup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 23:36
Grafiek maar weer, ping naar google is bij mij gemiddeld rond de 3.5 ms, mooi te zien dat het richting de avond minder wordt. De uitschieters van 30 ms kunnen ook aan de route naar google liggen, ping naar de gateway van mijn provider laat deze uitschieters niet zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-ZQqWn8sh5VICuouYcqW4aqmKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZEP5CgurTavAuqUADXBDmk5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2eolM_nDqMYQDfHDJo5qOpLO7M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RI9EaV1qE2fTkZdvl6mCV51V.png?f=user_large

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
jurroen schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:17:
[...]

Om de vraag van @Ruben279 te beantwoorden: herinner je nog de DTAG routing van T-Mobile destijds? Ja, dat is al even geleden en ook snel weer terug gedraaid.

Er zit wel soms een paar seconden verschil in de lantency. Ik heb nog nooit een Ziggo "consumer-line" gezien met een latency (naar wat dan ook) lager dan 13ms. Bij KPN is dit geloof ik een paar milliseconden (en sommige ISPs nog minder).

Waarom die kleine details? Nou, simpel, dat verschil kun je merken met realtime communicatie en soms ook met games (afhankelijk van de game en diens technische setup).
Ben ik wel benieuwd naar de nog betere isps. Maar exact dit is dus het dingetje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Langzaamaan kunnen we allemaal onze servers gewoon weer thuis hosten :z
De meeste providers in DC leveren ook maar 1gb/s. En al die DCs leveren ook stroom op marktprijs tegenwoordig.

Als je tussenstation van je provider dan beetje goed gepostitioneerd is, scheelt het amper nog met glasvezel overal :+

[ Voor 10% gewijzigd door graceful op 15-12-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter

Begin corona, Ziggo had toen geloof ik 300/30 Mbps als "gemiddelde" snelheid. Dat was in ieder geval het abonnement dat we toen hadden.

4 personen, 2 thuiswerken, 2 thuisleren. Vaak 4 simultane teams sessies overdag, gecombineerd met meerdere Spotify streams. Daarbij zit alles in de cloud, dus ook uploads.

Jongste dochter heeft het internet uit. Die ziet en hoort alles. Ook tijdens leren staat Netflix en Spotify aan.

's Avonds wordt er Netflix gekeken (4K) en tegelijk meerdere YouTube / Spotify streams, plus downloads.

Nu 400/40 Mbps internet, gedowngrade van 750/60.

Nog nooit een probleem met de netwerksnelheid gehad!

[ Voor 2% gewijzigd door ikweethetbeter op 19-12-2024 11:19 . Reden: foutje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-05 10:00
Maar waarom zou je daar een oordeel over vellen? Mijn auto kan ook 250+ maar dat rij ik bijna nooit. Maar het is fijn om het te hebben en het snelle optrekken heeft zo zijn voordelen in het verkeer.

Voor 5 tientjes heb ik 1gb up en down. Dat is toch heerlijk, lekker snel je updates binnen halen voordat je dat spelletje op wilt starten, nog even snel die film downloaden terwijl je op weg naar huis bent, of even snel die aflevering binnen trekken omdat die echt net uit is.

Kan ik zonder, vast wel, maar het gemak dient de mens. Ik kan ook makkelijk al mijn camera's op afstand zien zonder enige lag en op volledige bitrate zonder dat iemand er last van heeft thuis. Maar ook offloaden van beeldmateriaal kan snel omdat het netwerk thuis 2,5gb is en zelfs 10gb op sommige plekken.

Ik zou graag 2 of 4gb up en down willen hebben, tegenwoordig zijn de 4K rips met Dolby Vision vrij groot en duren ze 'te lang' om even snel te downloaden.

Maar is het nodig? Onder de streep kan ik prima uit de voeten met veel minder maar het neemt een heel groot stuk comfort weg.

Zucht...

• ArnoldSmit
@SgtElPotato misschien is Trined interessant, ik heb voor 50 euro 2.5 Gb up en down.
Voor 2.5 erbij krijg je ook een vast ip adres

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-05 10:00
ArnoldSmit schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:54:
@SgtElPotato misschien is Trined interessant, ik heb voor 50 euro 2.5 Gb up en down.
Voor 2.5 erbij krijg je ook een vast ip adres
Nog geen 2,5gb op mijn adres beschikbaar helaas. Zit nu bij Freedom.

Zucht...

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
Ik ben van 200Mbit/s naar 1000Mbit/s gegaan via Ziggo. Morgen komt de nieuwe zwarte modem aan dat 1000Mbit/s aan kan. 9 maanden €10 per maand korting waardoor ik €64 per maand betaal (Zonder korting €74 per maand). Voor Elite pakket met TV Start interactieve TV via Ci+ geen extra betaalde zenders. Tot heden betaalde ik per maand €62 zonder thuistelefoon.

Ik zit nu wel weer 1 jaar vast aan Ziggo en na 9 maanden kan ik mijn snelheid verlagen waardoor ik geen €74 betaal voor de laatste 3 maanden.

Hopelijk is dan Glasvezel in mijn meterkast gereed. Ik wacht al sinds 9 december 2022 op aansluiting en heb ook al een abonnement afgesloten bij toenmalige T-Mobile op 9 december 2022. 1000Mbit/s met TV Basis pakket en 1 TV-BOX zonder thuistelefoon, eerste 8 maanden €25 daarna €54. Maar tot de dag van vandaag niks meer gehoord.

Ik ben benieuwd naar 1000Mbit/s. Al heb ik het bij mijn ouders meegemaakt ze hebben Odido Glasvezel thuis 1000Mbit/s. Ik doe voornamelijk spellen downloaden en installeren en back-up binnen halen

[ Voor 63% gewijzigd door Van der Berg op 19-12-2024 13:13 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-05 22:35
Hier ben ik overgestapt van glazvezel (1 gbit) naar Odido internet via 5G. Op een goede dag haal ik 350 mbit down en 35 mbit up, op een slechte dag 100 down en 20 up. Ik merk het soms wel, maar het prijsverschil is groot genoeg om af en toe iets langer te wachten op de nieuwste downloads. Alleen merk ik soms dat dingen als bellen over wifi niet stabiel werken, omdat de latency op de verbinding minder constant is dan bij glasvezel.

Oost west 127.0.0.1 best

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

graceful schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:30:
De meeste providers in DC leveren ook maar 1gb/s. En al die DCs leveren ook stroom op marktprijs tegenwoordig.

Als je tussenstation van je provider dan beetje goed gepostitioneerd is, scheelt het amper nog met glasvezel overal :+
Ligt er een beetje aan over welke DCs we het hebben en wat hun model is. Kan per snelheid gaan of voor een bepaalde hoeveelheid traffic per maand. Bij die laatste heb ik al meermaals meegemaakt dat je dan 10G uplinks krijgt. Zijn wel vaak de wat kleinere partijen.

Een groot voordeel van een datacenter is redundantie (stroom en netwerk), alsmede brandveiligheid (etc). Maar als je geen kritische meuk host, kan het selfhosten onder je eigen dak zeer aantrekkelijk zijn. En wat maakt dan het verschil als je 850Mbit haalt op je 1Gbit lijn tijdens drukte (want overbooking)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 20:01

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

SgtElPotato schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:42:
Maar waarom zou je daar een oordeel over vellen? Mijn auto kan ook 250+ maar dat rij ik bijna nooit. Maar het is fijn om het te hebben en het snelle optrekken heeft zo zijn voordelen in het verkeer.

Voor 5 tientjes heb ik 1gb up en down. Dat is toch heerlijk, lekker snel je updates binnen halen voordat je dat spelletje op wilt starten, nog even snel die film downloaden terwijl je op weg naar huis bent, of even snel die aflevering binnen trekken omdat die echt net uit is.

Kan ik zonder, vast wel, maar het gemak dient de mens. Ik kan ook makkelijk al mijn camera's op afstand zien zonder enige lag en op volledige bitrate zonder dat iemand er last van heeft thuis. Maar ook offloaden van beeldmateriaal kan snel omdat het netwerk thuis 2,5gb is en zelfs 10gb op sommige plekken.

Ik zou graag 2 of 4gb up en down willen hebben, tegenwoordig zijn de 4K rips met Dolby Vision vrij groot en duren ze 'te lang' om even snel te downloaden.

Maar is het nodig? Onder de streep kan ik prima uit de voeten met veel minder maar het neemt een heel groot stuk comfort weg.
Zonder de kosten in je verhaal mee te nemen vind ik dit een kromme vergelijking. Je kan een Youfone lijntje van 100mb/s down krijgen rond de €20. Glasvezel zie ik op mijn adres begint vanaf €45 bij Odido. Freedom (waar jij gebruik van maakt en ik zelf ook gebruik van zou maken) begint in 2025 vanaf €50 (en dan moet je je eigen modem regelen, €53 met modem van Freedom.)

Je vergelijking zou dan ook beter op gaan door een auto te vergelijken die minimaal 2x zo duur is als een alternatief. Ik kan prima met een Seat Ibiza ook de 170 aantikken. Gebruik ik ook niet in Nederland. Maar daarmee bespaar ik de kosten om niet voor een Audi A3 te gaan en hou ik 20K in mijn zak. En dan moet je jezelf toch wel afvragen of minimaal een 2x verhoging voor snelheid het waard is.

Nu zijn auto's sowieso een hele kromme vergelijking om te maken. Een internet pijpje heeft maar een paar variabelen: algehele infrastructuur (iets algemener, denk aan een datacenter en routeringen van een ISP), transportmedium (koper / coax / fiber) en welke capaciteit je krijgt (up en download snelheid).

Vooral het transportmedium zegt een boel over hoeveel latency, jitter en packetloss een gebruiker ervaart. De infrastructuur (een POP welke vol belast is) werkt hier in zekere maten ook aan mee. Bijvoorbeeld met piekbelasting tijdens spitstijd of hoe sessies worden gerouteerd naar partners (heeft de ISP een directe peering met Alphabet, Meta, Netflix etc. of routeert deze het over partner ISP's heen). Je snelheden hebben zo weinig invloed op je totale ervaring. Zeker wanneer het minimum vandaag de dag vaak 100mb/s is. Zoals ik al eerder schreef: ik maak mij meer zorgen om een 30mb/s upload snelheid dan een 100mb/s download snelheid. Tegelijkertijd: de Ziggo lijntjes werken al jaren goed met deze verdeling dus ook vanaf mijn kant is dit een niche use-case.

Dan komen we weer terug op jou auto vergelijking. Dat is zoveel meer. Gevoel, een versnellingsbak die net iets fijner is afgesteld, welke motor erin zit, welke kleur, hoe zitten de stoelen, hoe snel kan ie gaan, hoe goed zijn de remmen, hoeveel mensen kunnen erin zitten, hoeveel bagage kan ik meenemen, hoe vaak is onderhoud benodigd, hoe snel slijt mijn rubber, zit er stoelverwarming op etc. etc. etc. Zoveel factoren waardoor je meer of minder betaald. Dat kan je niet vergelijken met iets logisch als een internet pijpje.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:55
graceful schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:30:

Weet niet welke providers jij hebt maar wij hebben alleen maar 10-40-100G verbindingen hoor. _/-\o_

Belangrijker is de stroomprijs die zo rond de 35-39 cent per kwh zit, dan kun je je server inderdaad beter thuis hebben staan. Weet niet welke 'marktprijs' jij bedoeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Charlie_Root op 19-12-2024 16:21 ]

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Pagina: 1