PepieMax schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:04:
[...]
Ja alles is standaard. Voor de overgang naar Odido jarenlang klant geweest bij Caiway via de zelfde kabel zonder problemen. MTU en MSS ben ik verder niet zo bekend mee, zal ik mij even in moeten lezen.
MTU = maximum transfer unit. Elke IP pakketje is een aantal bytes groot, zeg 1500. Een gedeelte daarvan is de data die je verstuurd, een ander gedeelte is het adreslabel. Als je adreslabel 40 bytes groot is dan heb je nog 1460 bytes aan data voor de gebruiker. Gooi je er iets overheen zoals een vlan, pppoe of een VPN dan wordt het adreslabel groter, in geval van vlan krijg je er vier bytes bij. Nu kan je er voor kiezen om die vier bytes er bovenop tellen tot 1504, of je handhaaft de 1500 en haalt het aan de kant van de gebruiker er af die dan nog maar 1456 bytes per pakketje kan versturen.

In theorie gaan we uit van 1500, daar komt dan 14 bij aan de kant van de provider. Die provider moet zijn apparatuur dus instellen op een MTU van 1514, daar komt vlan 300 nog bij voor een totaal van 1518. Als jij gebruik maakt van het provider-modem dan zou alles goed moeten gaan.
MSS clamping is een manier om apparatuur met een MTU mismatch tot met elkaar te kunnen laten praten, in plaats van pakketjes in stukken hakken (wat tijd kost) probeer je met MSS clamping een lagere MTU voor iedereen in de keten te onderhandelen.
Aangezien jij via VPN geen problemen hebt kan je tegen MTU problemen aan lopen, VPN maakt namelijk standaard gebruik van een lagere MTU omdat het een tunnel binnen een tunnel is. Als jij VPN pakketjes van 1514 bytes gaat versturen en daar moet nog een adreslabel van het fysieke netwerk bovenop (40 bytes) dan kom je totaal op 1558 uit en dat vinden apparaten niet allemaal leuk. Daarom doet VPN standaard de MTU voor pakketjes binnen de VPN omlaag zodat je minder kans hebt om tegen problemen aan te lopen.
Aangezien jij zegt dat het via VPN allemaal prima werkt kan het zijn dat de standaard MTU te hoog uit valt waardoor pakketjes in stukken gehakt moeten worden. Als jouw VPN voor de veiligheid een MTU van 1300 aan houdt dan heb je nog 218 bytes speling.
Wat doet, zonder VPN, pingen naar 1.1.1.1 als de verbinding niet vooruit te branden is?
ping -t 1.1.1.1 -f
ping -t 1.1.1.1 -f -l 1200
Met die laatste kan je pingen op een MTU van 1200. Persoonlijk lijkt mij dit onwaarschijnlijk met provider-apparatuur, maar wie weet...