Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:14
bmwrt schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:26:
[...]

Als zeer tevreden Tweak gebruiker (in Almere) ontving ik uiteraard ook een goede aanbieding. Na rondkijken bij andere partijen en dit topic helemaal uitgelezen te hebben had ik op 15 november toch maar besloten voor Odido te gaan. Ja, er staan veel dingen die niet goed gaan maar er gaat vast ook heel veel goed waar je niks van hoort dus hop met die geit en fingers crossed!

Gelukkig herken ik nog niks van verschillende doemverhalen hier. Communicatie verloopt zeer goed, zowel met Odido als Guidion. Het hardwarepakket had ik al de 17de binnen!!

De ochtend van 15 december ga ik over! Zeer benieuwd maar nog steeds hoopvol!
Zal verslag doen van hoe verder......
Ik heb wel het installatiepakket half oktober ontvangen, alleen is er volgens de monteur die gisteren kwam niks omgepatcht. Schijnt twee weken te kunnen duren :/ Tot die tijd zitten we zonder internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
ik ben vorige week me die black friday deal ook overgestapt. De besparing van 15 euro / maand was te aanstekelijk. Hoop alleen dat het goed gaat, de monteur komt op 28 december en laat dit nu net een periode zijn dat je niet een paar dagen zonder internet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Mijn aansluitingservaring:
Woonplaats Roosendaal

Reden overstap: puur vanwege de lagere prijs, eerder overstappen was niet mogelijk omdat Ziggo de enige aanbieder in onze wijk was met een fatsoenlijke internetsnelheid.

Wij hebben ruim 15 jaar lang een abonnement via @Home later Ziggo voor internet en TV gehad.
Het eerste jaar via Odido (met korting) zullen we €443 besparen! Als ik de huidige prijzen vergelijk zonder korting dan zullen het 2e jaar als we ons abonnement niet aanpassen €168,00 besparen.

Op 6 september heb ik een abonnement afgesloten bij Odido met overstapservice. 14 oktober aangegeven als aansluitdatum, 14 oktober kwam en we kregen helemaal geen update/ informatie.

Pas op 21 oktober kreeg ik een e-mail:
We verwachten rond oktober - november de glasvezelaansluiting bij je in huis te kunnen plaatsen.
E-mail 21 november:
We verwachten rond november - december de glasvezelaansluiting bij je in huis te kunnen plaatsen.

28 november hebben ze (ODF) de kabel naar de meterkast getrokken en getest. Dit was snel gebeurd, monteurs moesten alleen lang wachten op een ander die nog niet bij de wijkcentrale was om de kabel door te kunnen meten.
Eind van die middag kon ik gelijk online een afspraak maken met Guidion voor de installatie.
Afspraak ingepland tussen 8.00 uur en 11.59 uur op zondag 3 december.

Op 2 december ontving ik een SMS dat de monteur de volgende dag om 8.00 uur bij mij zou zijn, dit kon uitlopen met maximaal één uur.
Om 9.15 uur was de monteur er nog niet dus uit verveling de Zyxel modem zelf maar aangesloten en het werkte gelijk. Monteur kwam uiteindelijk, hij heeft de internetverbinding even snel getest en gekeken of de TV app werkte en was vrij snel weer weg.
Bekabeld haal in netjes bijna 1Gbit down / up.

Binnen een uur nadat de monteur weg was heb ik een e-mail ontvangen van Ziggo dat mijn abonnement met hun vanaf vandaag beëindigd is en dat ze graag de modem/ connectbox terug willen. 21 november nog €71,50 betaald aan Ziggo dus ik ben benieuwd of ze dit binnenkort nog even netjes verrekenen anders moet ik daar nog even achteraan.

We hebben gekozen voor een 1 Gbit/s abbo met TV via de app. De kans is zéér groot dat we de TV na het eerste jaar eraf halen, wij kijken zelden naar Nederlandse TV, door de actieprijs betalen we nu slechts €25,00 voor één heel jaar TV. Daarna €12,50 per maand.

Gezien de horror verhalen op dit forum is het bij ons vrij goed verlopen. Ik vind het alleen jammer dat we in eerste instantie helemaal geen informatie kregen dat de gekozen aansluitdatum niet haalbaar was. Graag had ik daarover op tijd een e-mail ontvangen, nu was het voor ons anderhalve maand afwachten, zonder overstapservice hadden we dus een lange tijd geen internet gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Odido gaat per 1 januari hun prijzen verhogen. Jammer, maar is wel gebruikelijk, toch? Bij Ziggo in juli, bij Odido in januari?
https://www.totaaltv.nl/n...ternet-2024-aangekondigd/

[ Voor 14% gewijzigd door meesje op 03-12-2023 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ike. schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:32:
Mijn aansluitingservaring:
Woonplaats Roosendaal

Goed om dat te horen van iemand uit mijn regio. Over een maand gaan wij ook over (c-bergen), heb je ook geen last van capaciteitsproblemen in de avonden zoals velen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
meesje schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:52:
Odido gaat per 1 januari hun prijzen verhogen. Jammer, maar is wel gebruikelijk, toch? Bij Ziggo in juli, bij Odido in januari?
Ben ik precies op tijd geweest met overstappen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ike.
  • Niet online
g1n0 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:36:
[...]

Goed om dat te horen van iemand uit mijn regio. Over een maand gaan wij ook over (c-bergen), heb je ook geen last van capaciteitsproblemen in de avonden zoals velen hier?
Nu net rond de 950Mbps up / down via de kabel. Capaciteitsproblemen zullen hier (nog) wel meevallen denk ik. Wij zijn één van de eerste die nu over zijn gegaan op glasvezel, op een paar huizen na steken de groene kabels nog uit de grond bij elke voorgevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:01
Er staat hier 'abonnementen die zijn afgesloten of verlengd voor 1 oktober'. Ik heb mijn bestelling geplaatst bij Odido op 30 september. Het abonnement is echter pas op 7 november ingegaan (aansluiting door Guidion). Geldt dan deze datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Niet online
Melvin15397 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:02:
[...]

Er staat hier 'abonnementen die zijn afgesloten of verlengd voor 1 oktober'. Ik heb mijn bestelling geplaatst bij Odido op 30 september. Het abonnement is echter pas op 7 november ingegaan (aansluiting door Guidion). Geldt dan deze datum?
Ik denk de datum dat het abbo starte. Lijkt me niet dat ze ons nieuwe klanten zo willen naaien.
Je bent net akkoord gegaan met een X bedrag per maand voor het eerste jaar, dat gaan ze toch niet na 1 of 2 maanden niet nakomen?

Mijn abbo is vandaag ingegaan maar aangevraagd in september.

[ Voor 12% gewijzigd door Ike. op 03-12-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 16:10

djiwie

Wie?

Odido doet het altijd in januari, meeste andere leveranciers inderdaad in juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:35
vermoeiend dit. Begin dit jaar ook al gehad. Alsof de DHCP server van odido ook weekend houd, net nu de leasetijd van mijn DHCP Adres is verlopen. Vorige keer kwam hij de volgende dag gewoon bij na een herstart, de volgende dag. Ik hoop dit nu ook dat hij morgen weer in de lucht komt.

Nu dit geen vast internet op mijn USG PRO (gelukkig wel via een hotspot en wat dingen omzetten).

Maar heeft iemand dit ook meegemaakt? Dat je geen IP Adres van de DHCP krijgt op de WAN?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Ferrox1 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:46:
vermoeiend dit. Begin dit jaar ook al gehad. Alsof de DHCP server van odido ook weekend houd, net nu de leasetijd van mijn DHCP Adres is verlopen. Vorige keer kwam hij de volgende dag gewoon bij na een herstart, de volgende dag. Ik hoop dit nu ook dat hij morgen weer in de lucht komt.

Nu dit geen vast internet op mijn USG PRO (gelukkig wel via een hotspot en wat dingen omzetten).

Maar heeft iemand dit ook meegemaakt? Dat je geen IP Adres van de DHCP krijgt op de WAN?
Paar weken terug zoiets ongeveer gehad. De Mikrotik kreeg geen nieuwe lease, het duurde soms tot wel 30 minuten na het verlopen van het ipadres dat er weer contact was met een dhcp-server en ik kreeg daarna een compleet ander adres. Aangezien de lease op slechts 60 minuten staat ging dit de hele dag maar door. Dit is uiteindelijk na contact op de community van Odido weer rechtgezet.

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 16:10

djiwie

Wie?

Ferrox1 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:46:
Had dit vorig jaar toen de boel net aangelegd was. Was opgelost toen de monteur kwam voor de oplevering, maar had daarvoor hetzelfde probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Laatst online: 16:35
@ed1703, @djiwie ,

Ja hoor, rond 22:14 spontaan weer een ip adres. Kortom, het zit echt bij odido/t-mobile. Het is ongeveer om de 11 maanden.

Sinds 1-2-2022 t-mobile
Eerste keer: 7-1-23
En dus gisteren, 3-12-2023

Zou de volgende keer in november 2024 zijn? :o

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ooz
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 14:54

ooz

Toch maar even kort ervaring delen van de overstap van KPN glas naar Odido.

Overgestapt van KPN naar Odido wegens lopende actie.
1 december 04:45 verliest mijn UDR de verbinding met het internet via KPN, om 06:30 vanuit bed met de Unifi app het Vlan aangepast en DHCP aangezet op de WAN. Vrijwel direct verbinding met T-mobile en daarna business as usual.

09:30 (uur voordat afspraak stond) monteur van Gideon aan de deur om alles aan te sluiten.
Binnen gelaten drinken aangeboden en aangeven dat alles alweer werkt.
Vond die fijn, even speedtest gedraaid (+-700/700 maximale van UDR). TV app laten zien op de tv. Hij alles genoteerd en ging weer lekker verder. naar de volgende klant.
Heb welkomspakket niet eens opengemaakt.

Kortom ik vond het gaan zoals het zou moeten gaan.
Alle benoemde problemen hierboven heb ik al gehad bij het aansluiten van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:01

knakworst

Get more sats!

knakworst schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:39:
En zonder terugkoppeling, is mijn storing na een week opeens verholpen.

En nee, ik woon in Den Haag, niet in één van de vele storingsgebieden van de afgelopen week...
En vandaag KPN Netwerk aan de lijn om te kijken hoe ze de storing kunnen oplossen 8)7

Gelukkig werkt het alweer anderhalve week. Toch raar hoe al die lijntjes lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Niet meer of minder dan de jaarlijkse toegestane, en waar je mee accoord gegaan bent, inflatiecorrectie die bijna overal wordt toegepast. Vorig jaar was het 8,7% op 01-01-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik wil overstappen van KPN naar Odido, mijn eind datum van mijn huidige contract is 7-12. En ik probeer nu duidelijk te krijgen van KPN en Odido wanneer ik mijn nieuwe Odido abonnement in kan laten gaan.

Tijdens het bestelproces ging het namelijk mis en werd de eerst mogelijke vrij datum gekozen door Odido, namelijk 12-12. Ik wil niet langer dan noodzakelijk bij KPN blijven maar ook niet een dubbel contract hebben en betalen of zonder diensten komen te zitten.

Heb beide helpdesks al gesproken maar behalve gegevens inkijken en standaard antwoorden kom ik daar niet verder mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Defector op 04-12-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 17:06

Louw Post

Cerenas

Defector schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:46:
Ik wil overstappen van KPN naar Odido, mijn eind datum van mijn huidige contract is 7-12. En ik probeer nu duidelijk te krijgen van KPN en Odido wanneer ik mijn nieuwe Odido abonnement in kan laten gaan.

Tijdens het bestelproces ging het namelijk mis en werd de eerst mogelijke vrij datum gekozen door Odido, namelijk 12-12. Ik wil niet langer dan noodzakelijk bij KPN blijven maar ook niet een dubbel contract hebben en betalen of zonder diensten komen te zitten.

Heb beide helpdesks al gesproken maar behalve gegevens inkijken en standaard antwoorden kom ik daar niet verder mee.
Je KPN contract loopt als het goed is gewoon door als je deze zelf niet stopt en je kan de overstap laten regelen door Odido is mijn ervaring. Zolang je een datum na de einddatum van je contract bij KPN kiest zou het goed moeten gaan.

Dat is hoe ik destijds van KPN naar T-Mobile Thuis ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kusanagi
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-03 10:20
Odido is met nieuwe snelheden gekomen zoals 2Gbit en 8Gbit. Niks in huis is klaar voor die 8Gbit die ik voor mijn eigen bedrijf aan huis best graag zou willen aansluiten, maar bepaalde apparatuur zoals de Wifi en vooral mijn Synology NAS met Link Aggregation kan 2Gbit aan. Ook mijn eigen router die ik als modem gebruik (Tp Link AX11000) heeft een 2,5 Gbit WAN port dus ik lijk er klaar voor te zijn.

Maarrrrr dan lees ik bij het controleren van mijn internet abonnement dat ik nog veel korting heb van het voormalige T-Mobile:
Je huidige snelheid
Je hebt nu een Glasvezelinternet abonnement met 1 Gbit/s voor € 28,12 /mnd
i.p.v. € 45 wat ze er zelf nu voor vragen.

Ik vraag me af: verloopt die korting van T-Mobile ooit? Ik zat al enkele jaren bij ze. Als die korting ooit verloopt door een automatische contractverlenging dan zeg ik: let's go 2Gbit.

Maar als ik die 1Gbit voor deze korting kan blijven houden zolang ik niks wijzig dan vind ik deze deal eigenlijk belangrijker dan de 2Gbit.

Heeft iemand advies of antwoorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Kusanagi schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:14:
Odido is met nieuwe snelheden gekomen zoals 2Gbit en 8Gbit. Niks in huis is klaar voor die 8Gbit die ik voor mijn eigen bedrijf aan huis best graag zou willen aansluiten, maar bepaalde apparatuur zoals de Wifi en vooral mijn Synology NAS met Link Aggregation kan 2Gbit aan. Ook mijn eigen router die ik als modem gebruik (Tp Link AX11000) heeft een 2,5 Gbit WAN port dus ik lijk er klaar voor te zijn.

Maarrrrr dan lees ik bij het controleren van mijn internet abonnement dat ik nog veel korting heb van het voormalige T-Mobile:

[...]

Ik vraag me af: verloopt die korting van T-Mobile ooit? Ik zat al enkele jaren bij ze. Als die korting ooit verloopt door een automatische contractverlenging dan zeg ik: let's go 2Gbit.

Maar als ik die 1Gbit voor deze korting kan blijven houden zolang ik niks wijzig dan vind ik deze deal eigenlijk belangrijker dan de 2Gbit.

Heeft iemand advies of antwoorden?
toon volledige bericht
Je raakt de korting dan kwijt en krijgt de nieuwe 'deal'. Je zit in hetzelfde schuitje als mij gok ik. Had destijds de Unlimited sim-only en 1Gbit Thuis samen voor 50 euro p/m (nu zo'n 56 euro met inflatiecorrecties).

Ik zit ook te twijfelen over de 2Gbit, maar die nieuwe kortingen zijn niet zo goed als mijn huidige, dus ik wacht het nog mooi af.

Of die oude korting ooit verloopt weet ik niet, maar heb het hier sinds januari 2019 en loopt nog lekker door. Dan wel met de jaarlijkse inflatiecorrectie erbij. Nog een paar inflatiecorrecties en de nieuwe deals zijn het overwegen waard haha

[ Voor 7% gewijzigd door Louw Post op 04-12-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Louw Post schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:11:
[...]

Je KPN contract loopt als het goed is gewoon door als je deze zelf niet stopt en je kan de overstap laten regelen door Odido is mijn ervaring. Zolang je een datum na de einddatum van je contract bij KPN kiest zou het goed moeten gaan.

Dat is hoe ik destijds van KPN naar T-Mobile Thuis ging.
Klopt normaliter wordt je automatisch verlengt en heb je een opzeg termijn van een maand. Aangezien ik nu voor het einde van mijn contract datum zit, zou je zeggen dat wanneer ik aangeef dat ik mijn contract niet automatisch wil verlengen. Dat de einddatum 7-12 kan zijn, maar daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op. De helpdesk van KPN bleef terugkomen op de maand opzegtermijn.

Jij zegt dat je in principe nadat je de einddatum hebt gehad overal binnen die maand kan overstappen zonder problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Defector schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:24:
[...]

Klopt normaliter wordt je automatisch verlengt en heb je een opzeg termijn van een maand. Aangezien ik nu voor het einde van mijn contract datum zit, zou je zeggen dat wanneer ik aangeef dat ik mijn contract niet automatisch wil verlengen. Dat de einddatum 7-12 kan zijn, maar daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op. De helpdesk van KPN bleef terugkomen op de maand opzegtermijn.

Jij zegt dat je in principe nadat je de einddatum hebt gehad overal binnen die maand kan overstappen zonder problemen?
Met de overstapservice regelt Odido dat voor je. Zie ook: https://www.odido.nl/serv...ternet-tv/overstapservice
We vragen de einddatum van je contract bij je vorige provider op. Zo voorkomen we dubbele kosten of een boete. Doen we voor je. Toch eerder overstappen, ondanks de prijs die daar misschien voor gerekend wordt? Gewoon even aangeven bij je bestelling.
Dat het halverwege een maand is zou geen probleem moeten zijn, mocht dat wel zo zijn dan zou Odido daar rekening mee moeten houden. Je krijgt de dagen tussen het einde van je contract en de start van Odido (echte einddatum KPN) nog wel gefactureerd dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Louw Post schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:37:
[...]

Met de overstapservice regelt Odido dat voor je. Zie ook: https://www.odido.nl/serv...ternet-tv/overstapservice

[...]

Dat het halverwege een maand is zou geen probleem moeten zijn, mocht dat wel zo zijn dan zou Odido daar rekening mee moeten houden. Je krijgt de dagen tussen het einde van je contract en de start van Odido (echte einddatum KPN) nog wel gefactureerd dacht ik.
Bedankt ga ik daar nog even achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Dan moet die overstapservice wel werken. Ik kreeg bij mijn aanvraag een uur na het invullen van de gevraagde gegevens de mail dat het contract niet bekend was bij mijn oude provider en dat ik het zelf mocht gaan doen, ondanks dat ik zeker weet dat de gegevens juist waren (copy/paste vanuit de omgeving van de oude provider).
Gelukkig betaal ik nu maar een dag dubbel, maar ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat lopen, zeker omdat ik ook nog omgepatched moet worden van AON naar XGS-PON, en blijkbaar mogen die Guidion-monteurs dat niet voor het DFN netwerk en moet Odido dus een afspraak maken met DFN voor die omzetting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-05 16:09
Misschien handig om op te nemen in de TS, de verschillende hardware die je vanuit Odido kan krijgen. Naast de Modems/Routers dus ook de verschillende ONT/NT's.

Ik zoek al enige tijd welke ONT je krijgt/moet krijgen voor een 2Gbits/8Gbits abonnement.

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
m00n schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:57:
Misschien handig om op te nemen in de TS, de verschillende hardware die je vanuit Odido kan krijgen. Naast de Modems/Routers dus ook de verschillende ONT/NT's.

Ik zoek al enige tijd welke ONT je krijgt/moet krijgen voor een 2Gbits/8Gbits abonnement.
Dit is interessant ja. 8gbit is te bestellen. Wie heeft er hier een bestelling gedaan?
Als ze maandelijkse abbo's deden zou ik het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

m00n schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:57:

Zou een goede aanvulling zijn inderdaad. Om je zoektocht iig te stoppen, het zou de volgende moeten zijn:
Huawei OptiXstar HN8010Ts XGS-PON ONT

Iemand noemde het in het Zyxel T-75 topic in de Odido community.
https://community.odido.n...t-75-hoe-werkt-het-358815

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:34
Kusanagi schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:14:

[...]

Ik vraag me af: verloopt die korting van T-Mobile ooit?
Je hebt blijkbaar nog een ouder abonnement in combinatie met unlimited mobiel.
Dat is voor alleen internet goedkoper, maar komt elk jaar wat inflatiecorrectie bij dus best kan dat over een paar jaar het duurder is dan een verlenging.

MAAR Letop! Als je nu een tv-pakket hebt uit die tijd dan is die weer duurder dan de huidige TV pakketten. Zo zou je onderaan de streep goedkoper uit kunnen zijn door een nieuwe internet + TV pakket af te sluiten (afhankelijk van de snelheid die je wilt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:36

menonv

Beunhazerij?

Hier ook de stap gewaagd.. na 10 jaar KPN, en slechte BlackFriday korting, toch naar Odido. Scheelt voor ons ruim 300 euro op jaarbasis, voor.. ook nog eens "twee keer zo snel" 2 Gbit.

Dezelfde uitdagingen... en mankementen als een paar anderen.

* Overstap AON naar XGS-PON
* Aansluitdatum was eerst 28 december, Guideon eerste mogelijkheid 24 januari.
* Overstapservice was geregeld, maar na 6 minuten smsje van Odido dat het geweigerd was door KPN.
* Twee weken voor aansluitdatum krijg je het welkomstpakket. Dit kwam de dag erna al.
* ONT geleverd ; Huawei OptiXstar HN8010Ts
* Modem geleverd ; Zyxel T-56

Intern netwerk trouwens klaar... Ubiquiti Dream Machine Pro > Ubiquiti Switch Flex XG

Zodra er een update is .. post ik wel weer.

[ Voor 0% gewijzigd door menonv op 04-12-2023 12:23 . Reden: typen, moeilijk. ]

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carlpls
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 20:26
ANdrode schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:07:
[...]

Dit is interessant ja. 8gbit is te bestellen. Wie heeft er hier een bestelling gedaan?
Als ze maandelijkse abbo's deden zou ik het overwegen.
Heb het hier gedaan 'voor de grap'. Meteen goede motivatie om de rest van het interne netwerk 10gbit te maken. :) Hoop dat het binnenkort goed mogelijk is om op XGSPON een eigen router te gebruiken zonder media converter (gewoon ONT in de transceiver). Die voor gbit zijn wel te betalen (~70 op fs.com), maar voor 10gbit zijn tegen de 200.

Ben wel van plan na een maand (of misschien twee) weer te downgraden naar gbit of 2gbit, voor 8 heb ik (nog) geen goede usecase. :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:44
Hier werkt het inmiddels als een zonnetje op 8Gbps:
https://www.speedtest.net/my-result/d/606432062

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Welke hardware hebben ze geleverd?

Door de korting zou ik bij een nieuw abbo waarschijnlijk 2gbit bestellen. 8 is lastiger voor mijn infra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:15
Wel leuk om met 10Gbit te werken, maar die netwerkkaarten worden in de praktijk best heet en trekken redelijk wat stroom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NLM1K
ANdrode schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:18:
[...]

Welke hardware hebben ze geleverd?

Door de korting zou ik bij een nieuw abbo waarschijnlijk 2gbit bestellen. 8 is lastiger voor mijn infra.
Ik heb de Huawei OptiXstar HN8010Ts en deze zit rechtstreeks aangesloten op mijn UDM Pro SE middels een Ubiquiti UF-RJ45-10G. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

zx9r_mario schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:18:
Wel leuk om met 10Gbit te werken, maar die netwerkkaarten worden in de praktijk best heet en trekken redelijk wat stroom.
Hoop dat 2,5Gbit of misschien 5Gbit poortjes in eerste instantie wat meer gemeengoed en betaalbaarder gaan worden. Gaming moederborden hebben vaak al wel een 2,5Gbit poort, maar andere apparatuur zoals consoles, mini-PCs, de meeste switches en zelfs routers zitten nog vol met 1Gbit poorten.

10Gbit is momenteel te onzuinig inderdaad en het is een beste investering als je heel (of een deel) van je netwerk wil upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-05 21:14

Sm0k3r

cough...cough...

Zijn er hier mensen die in Almere Poort wonen (postcode 1363) en indien ja wat zijn jullie ervaringen? Is het enkel administratief omzetten en wat is de kwaliteit, zitten jullie nog op 1Gbit up/down of fluctueert het?

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik heb een interessante... met 100/100 Glasvezel van 35,- / maand ging het naar 38,01 / maand naar +5.7% = 40,18 / maand. Daarmee heeft Odido zich uit de markt geprijst en is KPN 100/100 bijna net zo duur: standaard 42,50 / maand, eerste 6 of 12 maanden gratis voor 1 of 2 jaar abbonnement.

🤷‍♂️

Elke 2 jaar dus wisselen tussen KPN en Odido lijkt het nu op.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Motrax schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:10:
Ik heb een interessante... met 100/100 Glasvezel van 35,- / maand ging het naar 38,01 / maand naar +5.7% = 40,18 / maand. Daarmee heeft Odido zich uit de markt geprijst en is KPN 100/100 bijna net zo duur: standaard 42,50 / maand, eerste 6 of 12 maanden gratis voor 1 of 2 jaar abbonnement.

🤷‍♂️

Las in het KPN topic wel eens dat bellen kan helpen om een goede deal te krijgen (of de deal die nieuwe klanten ook krijgen te krijgen). Weet niet of dat bij Odido ook een ding is, maar denk dat ze je liever willen houden dan zien gaan zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Motrax schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:10:

🤷‍♂️

Is dit op "KPN WBA"?

In sommige gebieden moeten providers praktisch net zoveel aan KPN netwerk betalen als een abonnement bij KPN de ISP kost. Dat maakt concurreren op prijs lastig onmogelijk :X.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul!
  • Laatst online: 11-05 22:01
Paul! schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:34:
Ik had gehoopt tussen alle negatieve reacties iets positiefs te kunnen plaatsen, maar zover is het nog niet...
*knip lang verhaal*
Korte update: ik ben eindelijk weer online via glasvezel. Afgelopen donderdag is de KPN-monteur geweest en vandaag de Odido-monteur. Snelheid van 100/100, werkt prima. Vaste IP-adressen en IP port forwarding via het standaard Zyxel modem zijn ook gelukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:47
Ik ga binnenkort over van KPN 1G AON internet over naar Odido 1G verbinding.
Aan de spullen die ik heb gekregen zal dat naar XGS-pon zijn.
Voor het lichtsignaal heb ik een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 gekregen.
De Ethernet poort kan 10G/5G/2.5G/1G/100M.
Aangezien ik hem op mijn UDM-SE zet kan ie alvast op de 2.5G poort (9). Ik heb beide SFP+ poorten met 10G gelinkt naar 2 USW-Enterprise-8-POE switches.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4_RNvUnrgZGnHpNX22s2vZoewM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTpuiytGaHLttvrLdTDYNARv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91dCgM3BUyQ38EQLP6McGjl-Bxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mzv8eds0Dc0FwsohB2uzHPe.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de tv heb ik 1 kastje erbij nl de Amino Aria710x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2kdt3tX34M5deRsZjssJZGmG1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atDsqe4bbTQUulpRKbLpbpmx.jpg?f=fotoalbum_large

De bijgeleverde Zyxel T-56 modem mag er ff uit als de monteur zijn kunstje komt doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZtKRayxygiXwbsiDiosYzs9U1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dO3PiWa6eg0gPSkPdLgeGHfj.jpg?f=fotoalbum_large

Die mag het glas lekker regelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nACrJyS-fqnDn_yCIm4ZNvcYOd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wr6pupoX7qhb8Gh6z6BmqKyG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BfOckMTHcnOKxH2b____ujKA1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNXHhafr9Xxw81Y9uLceqk8S.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat 1G internet voorlopig meer dan zat is (en 2G eventueel makkelijk te verhogen is) laat ik het zo. Die 8G is leuk voor de toekomst maar om nu al 1 van de 2 SFP+ poorten op te offeren.

Voor de Ubi developers die mee lezen graag een UDM-SE2 met 4x SFP+ (2xWAN+2xLAN 10G) met 8 2.5G POE++ poorten 😉

[ Voor 19% gewijzigd door pboelhouwer op 04-12-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragdoll788
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05-2024
Als Odido niet op de XGS-PON SFP van mijn eigen fritzbox 5590 en ik die dus op de ONT van Odido via rj45 moet aan sluiten, zijn er dan SFP modules met rj45 ethernet die in die fritzbox 5590 werken? zodat ik mijn 2.5gb lan poort voor mijn interne netwerk behouden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-05 20:25
UDM pro mensen, let op de sfp+ modules met 8gbit. Die van mijn raakt oververhit en dan capped de upload snelheid op 200mbit. Was een 10gtek module van amazon. Nu omgeswapped met een unify module en werkt het wel goed.
uitvoering: Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG

Direct de xgs op poort 10 met sfp en vlan 300. Geen zeiksel ertussen en 🔥

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

En weer ligt internet er uit nu knippert PON weer waar eerder deze week LOS had. Voor iedereen die twijfelt over te stappen bespaar je de frustratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
@TrailBlazer Blijkbaar heb jij pech met je verbinding. Maar om nu alle netwerken en aansluitingen over 1 kam te scheren...

Hier bij mij (op een primevest POP) is het al jaren retestabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

jongetje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:21:
@TrailBlazer Blijkbaar heb jij pech met je verbinding. Maar om nu alle netwerken en aansluitingen over 1 kam te scheren...

Hier bij mij (op een primevest POP) is het al jaren retestabiel.
Heb je ook gelijk in. Mijn ervaringen met de helpdesk zijn net zo slecht als de verbinding en dat mag ik wel heel Odido aanrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 21:24
Mijn contract met KPN liep afgelopen week af en ik ben ook voor Odido gegaan ivm. 8 maanden flinke korting, mijn bestelling gedaan op 26-10 via Breedbandwinkel. De afspraak stond op donderdagochtend, maar de monteur viel uit, nou daar begint het gedonder dacht ik.. Maar dat viel mee!
Dezelfde ochtend werd ik gebeld door een Guidion dame om voor de volgende dag een nieuwe afspraak te maken. Direct een mail erachteraan dat mijn aansluitdatum is gewijzigd.

Monteur was de volgende dag wat later dan gepland, maar heeft gedaan wat die moest doen en sindsdien werkt alles naar behoren. Nadat de monteur is geweest ook de bevestiging van KPN dat de internetaansluiting niet meer werkt.

Ik maak nog gebruik van de apparatuur van de meegeleverde apparatuur.

De verbinding is de afgelopen dagen behoorlijk stabiel, dus tot zo ver absoluut nog geen klagen.

De monteur wist mij te vertellen dat ze de TV boxjes gaan vervangen met een draadloos android model. Weet iemand daar meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Ik zou toch klagen bij de helpdesk dat je een matige upload hebt. Ruim 1000 mbit minder dan beloofd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:13
Ik weet daar niks van.

Maar als ik helpdeskmedewerker was zou ik spontaan ontslag nemen.
Tv over wifi dat gaat heel veel klachten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Alieunited schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:02:

De monteur wist mij te vertellen dat ze de TV boxjes gaan vervangen met een draadloos android model. Weet iemand daar meer van?
https://www.odido.nl/tv/mediabox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
knakworst schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:11:
[...]

Ik zou toch klagen bij de helpdesk dat je een matige upload hebt. Ruim 1000 mbit minder dan beloofd :o
Ligt eerder aan de test sources. Niet alle zijn even stabiel ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
Gelijk maar even kijken of ze die op kunnen sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Qualixo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:20:
[...]

Ligt eerder aan de test sources. Niet alle zijn even stabiel ook
Dat was ook niet echt super serieus, ik denk met 800 megabyte per seconde upload je wel tevreden mag zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zpeter
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-04 23:14
cue schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:17:
[...]

Ik gok dat het probleem bij mij vooral te maken heeft met de PPPOE variant van T-Mobile Zakelijk. Als het goed is wordt volgende week woensdag Odido Thuis geactiveerd. Ik kan dan met dezelfde apparatuur (Unifi UDM Pro) kijken wat het verschil in snelheid (en load van m'n router) is
Ik ben wel benieuwd wat er voor je uitgekomen is.
Hier staat ook nog altijd een Draytek Vigor met Odido Thuis en ik haal snelheden rond de 900 Mbps.
Ik ben me aan het oriënteren op het inzetten van eigen hardware en dus aan het inlezen :).
Voorlopig denk ik aan het gebruik van de SFP die nu in de Vigor zit in een nog aan te schaffen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Alieunited schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:28:
[...]

Gelijk maar even kijken of ze die op kunnen sturen.
Gewoon zelf een GoogleTV kopen voor 3 tientjes. Waarom zou je daar 2,50 per maand voor de eerste en voor de 2e en verdere box 5euro per maand gaan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
jongetje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:46:
[...]

Gewoon zelf een GoogleTV kopen voor 3 tientjes. Waarom zou je daar 2,50 per maand voor de eerste en voor de 2e en verdere box 5euro per maand gaan betalen?
Die hebben we hier in huis, maar het gemak van het KPN kastje werd hier thuis wel gewaardeerd. Die nieuwe box is onderweg, dus we kijken hoe die bevalt.

De eerste 8 maanden is het allemaal inclusief, dan zien we daarna wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:46:
[...]

Geen idee of het bij Odido's nieuwe mediabox ook het geval is, maar KPN heeft de TV zenders geíntegreerd op de homepage wat erg handig is. Dat is toch wat anders dan dat je eerst de app moet openen op je eigen Google TV. Zeker met wat minder technisch begaafde mensen (boomers) Is dat een groot voordeel.

En je hebt reclame op je homescreen. Dus begrijp wel dat mensen een voorkeur voor ISP kastjes hebben nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Laatst online: 19:15
Ik gebruik alles Android/Google TV met de app.
Ik heb sinds kort de Odido TV box.
Werkt opzig mooi maar zit nog vol bugs.
Er zit een schil van Odido overheen werkt ook wel leuk.
Je kunt het niet vergelijken met een Chromecast van 3 tientjes omdat de Odido box 4K is.
Dat is bijvoorbeeld belangrijk als je het 4k uhd Netflix pakket hebt.

Ik heb nu een probleem dat de bluetooth afstandsbediening niet meer wil koppelen en het koppel scherm er continu voor springt.
Hierdoor is de box onbruikbaar.
Odido is bezig met een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
knakworst schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:34:
[...]

Dat was ook niet echt super serieus, ik denk met 800 megabyte per seconde upload je wel tevreden mag zijn :+
Haha, ben wel tevreden met deze snelheden ja. Maar inderdaad, je ziet veel verschil in Speedtest servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:19
Hopelijk kan iemand mij bevestigen in mijn gedachtengang,
Vandaag is Guidion is geweest om alles aan te sluiten ivm overgang van Tweak naar Odido. Omdat ze gisteren al Tweak eraf hebben gegooid had ik vanochtend al zelf de set opgehangen. Het viel mij op dat de Zyxel erg vaak een rood ledje bij internet had.
Uiteindelijk werd die groen en kon er geinternet worden. Nu wil ik mijn eigen firewall (Fortigate) aansluiten en ik krijg maar geen DHCP.
Wat ik heb gedaan:
Ik had al een sub-interface op WAN2 met vlan300 aangemaakt maar geen DHCP.
Tagged poort 46, vlan 300.
Untagged poort 47, vlan 300.

Als ik de Fortigate (WAN1, geen subinterface) aan poort 47 hang krijg ik geen DHCP.
Als ik mijn laptop aan poort 47 hang krijg ik geen DHCP. zie ik veel publiek verkeer voorbijkomen, ook mijn DHCP Discovers maar krijg nooit een Offer terug.

edit:
Als ik nu de Zyxel terughang werkt het ook niet. Rood lampje blijft branden en de webinterface zegt dat er geen internet beschikbaar is. Ook na 10 minuten niet. Het lijkt er niet echt op dat je in de Zyxel kan zien wat zijn DHCP client status is?

Doe ik iets fout?
(ik kijk geen tv, wil alleen data)

[ Voor 12% gewijzigd door Hennie-M op 05-12-2023 13:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PepieMax
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 15:54
PepieMax schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:32:
[...]

Nogmaals gebeld met Odido. Ze leken dit keer wel te kunnen zien dat er iets niet goed was, maar niet dat er vanaf hun kant iets gedaan kon worden. Ben gevraagd of ik over het weekend speedtests kan doen en de resultaten kan opslaan voor een vervolg onderzoek. (Spannend!)

Betwijfel of dit ze ook maar enigsinds gaat helpen aangezien het probleem niet aan de snelheid ligt maar aan de zeer trage resolve time van websites en dergelijke. Aangegeven dat dit zowel bekabeld als draadloos speelt op alle apparaten in het huis. Ondanks deze informatie kreeg ik toch nog de suggestie of ik niet wat extra wifi punten nodig had. Nee, nee nee. Op de vraag of er niet gewoon een monteur kan langs komen; nee.

Heel benieuwd welk uitstel-van-executie excuus ik volgende week ga krijgen. Dit soort klantenservice is net zoals de zorg; je stelt al zo lang mogelijk uit om contact op te nemen omdat je eerst zelf alles probeert op te lossen, dan neem je na een tijd eindelijk contact op, krijg je alleen maar het advies om het nog maar even uit te zitten.

Hieronder de resultaten van de enkele keren dat ik speedtest.net heb proberen te bezoeken vandaag. Mooie mix aan uitkomsten! Of de website resolved überhaupt niet, of het loopt al spaak bij het opzetten van de verbinding bij de speedtest, of de verbinding valt halverwege weg bij de wissel van download naar upload.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
We zijn bijna twee weken onderweg maar Odido heeft eindelijk door dat er misschien toch een monteur langs moet komen. Uiteraard heeft dit wat moeite gekost - eerdere beloftes over dat de technische dienst contact op zou nemen binnen 3 tot 4 werkdagen werden niet nagekomen. Dan bel je zelf maar op vrijdagochtend op in de hoop dat er nog iets gedaan kan worden voor het einde van de week. Maar nee, natuurlijk niet, door ze het voordeel van de twijfel te geven mag ik weer een weekend tegemoet zonder fatsoenlijk internet.

Maar goed, laat ik de Odido goden dankbaar zijn dat ze mij nog een bezoek van een monteur gunnen. Afgezien van het feit dat ik deze natuurlijk zelf in moet plannen via Guidion, en je raadt het al - deze beste mensen hebben pas een tijdvak beschikbaar op 15 december. Wat boeit hun het dat ik nog twee weken zonder fatsoenlijk internet zou zitten? Ik ben geen klant van hun. Wéér twee telefoontjes verder - Odido en Guidion - nee, niemand kan iets voor mij betekenen. Odido is niet verantwoordlijk voor de lange wachttijd van Guidion, en Guidion is niet verantwoordlijk voor de problemen van Odido.

Wat een prachtig systeem. Ik moet zelf overal lobbyen om prioriteit te krijgen op mijn niet werkende internet als nieuwe klant, en ongeacht wat je probeert wordt je gewoon weer van het kastje naar de muur gestuurd. Odido heeft heel veel geluk dat alle providers in de buurt ondertussen gebruik maken van Guidion en dat het mij dus geen tijdwinst oplevert om deze hele zooi te annuleren en terug te gaan naar Caiway of Delta fiber. Hiervoor had ik ze al gecontacteerd.

Ik blijf me verbazen over het feit dat het voor dit soort bedrijven blijkbaar economisch rendabel is om zulke slechte klantenservice te leveren. Niemand neemt verantwoordlijkheid voor het probleem, je krijgt nooit iemand te spreken die daadwerkelijk verstand van zaken heeft en je wordt ook nooit doorverbonden naar iemand die jou zou kunnen helpen. Ben benieuwd wat de monteur eindelijk kan doen wanneer hij hier is.

Mocht hier iemand in de thread aanwezig zijn met netwerk kennis, kan iemand dit probleem begrijpen en uitleggen? De situatie is als volgt;
- Websites resolven heel traag of niet, maakt niet uit of het bekabeld of draadloos is, maakt niet uit welke DNS is ingesteld via de router of netwerkconfiguratie in Windows. Heb Clouflare en Google beide geprobeerd.
- Als het mij lukt om een verbinding op te zetten met een VPN dan werkt alles vervolgens vlekkenloos omdat alle requests worden afgehandeld door de VPN server.

Wat kan de indicatie zijn van zo'n probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:14
PepieMax schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:21:
[...]

We zijn bijna twee weken onderweg maar Odido heeft eindelijk door dat er misschien toch een monteur langs moet komen. Uiteraard heeft dit wat moeite gekost - eerdere beloftes over dat de technische dienst contact op zou nemen binnen 3 tot 4 werkdagen werden niet nagekomen. Dan bel je zelf maar op vrijdagochtend op in de hoop dat er nog iets gedaan kan worden voor het einde van de week. Maar nee, natuurlijk niet, door ze het voordeel van de twijfel te geven mag ik weer een weekend tegemoet zonder fatsoenlijk internet.

Maar goed, laat ik de Odido goden dankbaar zijn dat ze mij nog een bezoek van een monteur gunnen. Afgezien van het feit dat ik deze natuurlijk zelf in moet plannen via Guidion, en je raadt het al - deze beste mensen hebben pas een tijdvak beschikbaar op 15 december. Wat boeit hun het dat ik nog twee weken zonder fatsoenlijk internet zou zitten? Ik ben geen klant van hun. Wéér twee telefoontjes verder - Odido en Guidion - nee, niemand kan iets voor mij betekenen. Odido is niet verantwoordlijk voor de lange wachttijd van Guidion, en Guidion is niet verantwoordlijk voor de problemen van Odido.

Wat een prachtig systeem. Ik moet zelf overal lobbyen om prioriteit te krijgen op mijn niet werkende internet als nieuwe klant, en ongeacht wat je probeert wordt je gewoon weer van het kastje naar de muur gestuurd. Odido heeft heel veel geluk dat alle providers in de buurt ondertussen gebruik maken van Guidion en dat het mij dus geen tijdwinst oplevert om deze hele zooi te annuleren en terug te gaan naar Caiway of Delta fiber. Hiervoor had ik ze al gecontacteerd.

Ik blijf me verbazen over het feit dat het voor dit soort bedrijven blijkbaar economisch rendabel is om zulke slechte klantenservice te leveren. Niemand neemt verantwoordlijkheid voor het probleem, je krijgt nooit iemand te spreken die daadwerkelijk verstand van zaken heeft en je wordt ook nooit doorverbonden naar iemand die jou zou kunnen helpen. Ben benieuwd wat de monteur eindelijk kan doen wanneer hij hier is.

Mocht hier iemand in de thread aanwezig zijn met netwerk kennis, kan iemand dit probleem begrijpen en uitleggen? De situatie is als volgt;
- Websites resolven heel traag of niet, maakt niet uit of het bekabeld of draadloos is, maakt niet uit welke DNS is ingesteld via de router of netwerkconfiguratie in Windows. Heb Clouflare en Google beide geprobeerd.
- Als het mij lukt om een verbinding op te zetten met een VPN dan werkt alles vervolgens vlekkenloos omdat alle requests worden afgehandeld door de VPN server.

Wat kan de indicatie zijn van zo'n probleem?
toon volledige bericht
Standaard provider modem?
  • Glasvezel packetloss door geknakte of vieze vezel.
  • MTU
  • MSS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Begin januari ga ik over vanaf KPN (nu via AON.)
De Zyxel is binnen gekomen. Ik ben erg tevreden met mijn Fritzbox 7590, dus zolang ik niet boven de 1 GBit/s ga, is er volgens mij geen voordeel van de Zyxel (WiFi gaat via Unifi APs.)

Er zit ook een Huawei 10G ethernet media converter in the doos, dus die is al wel future proof.
Dat zal vast betekenen dat AON naar XGS-PON gaat in de centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieMax
stormfly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:24:
[...]

Standaard provider modem?
  • Glasvezel packetloss door geknakte of vieze vezel.
  • MTU
  • MSS
Ja alles is standaard. Voor de overgang naar Odido jarenlang klant geweest bij Caiway via de zelfde kabel zonder problemen. MTU en MSS ben ik verder niet zo bekend mee, zal ik mij even in moeten lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
PepieMax schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:04:
[...]

Ja alles is standaard. Voor de overgang naar Odido jarenlang klant geweest bij Caiway via de zelfde kabel zonder problemen. MTU en MSS ben ik verder niet zo bekend mee, zal ik mij even in moeten lezen.
MTU = maximum transfer unit. Elke IP pakketje is een aantal bytes groot, zeg 1500. Een gedeelte daarvan is de data die je verstuurd, een ander gedeelte is het adreslabel. Als je adreslabel 40 bytes groot is dan heb je nog 1460 bytes aan data voor de gebruiker. Gooi je er iets overheen zoals een vlan, pppoe of een VPN dan wordt het adreslabel groter, in geval van vlan krijg je er vier bytes bij. Nu kan je er voor kiezen om die vier bytes er bovenop tellen tot 1504, of je handhaaft de 1500 en haalt het aan de kant van de gebruiker er af die dan nog maar 1456 bytes per pakketje kan versturen.

Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/v2/resize:fit:640/format:webp/1*8Yf_yUAH7XKAdhEsMzEfbg.png
In theorie gaan we uit van 1500, daar komt dan 14 bij aan de kant van de provider. Die provider moet zijn apparatuur dus instellen op een MTU van 1514, daar komt vlan 300 nog bij voor een totaal van 1518. Als jij gebruik maakt van het provider-modem dan zou alles goed moeten gaan. :+
MSS clamping is een manier om apparatuur met een MTU mismatch tot met elkaar te kunnen laten praten, in plaats van pakketjes in stukken hakken (wat tijd kost) probeer je met MSS clamping een lagere MTU voor iedereen in de keten te onderhandelen.
Aangezien jij via VPN geen problemen hebt kan je tegen MTU problemen aan lopen, VPN maakt namelijk standaard gebruik van een lagere MTU omdat het een tunnel binnen een tunnel is. Als jij VPN pakketjes van 1514 bytes gaat versturen en daar moet nog een adreslabel van het fysieke netwerk bovenop (40 bytes) dan kom je totaal op 1558 uit en dat vinden apparaten niet allemaal leuk. Daarom doet VPN standaard de MTU voor pakketjes binnen de VPN omlaag zodat je minder kans hebt om tegen problemen aan te lopen.
Aangezien jij zegt dat het via VPN allemaal prima werkt kan het zijn dat de standaard MTU te hoog uit valt waardoor pakketjes in stukken gehakt moeten worden. Als jouw VPN voor de veiligheid een MTU van 1300 aan houdt dan heb je nog 218 bytes speling.

Wat doet, zonder VPN, pingen naar 1.1.1.1 als de verbinding niet vooruit te branden is?

ping -t 1.1.1.1 -f
ping -t 1.1.1.1 -f -l 1200

Met die laatste kan je pingen op een MTU van 1200. Persoonlijk lijkt mij dit onwaarschijnlijk met provider-apparatuur, maar wie weet... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucapi
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik heb dankzij https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2218132 deze post mijn Asus XT9 set werkend gekregen maar ik heb nu het volgende probleem: twee van de drie poorten aan de achterkant van de router werken niet meer.

Dus de huidige setup is de hoofdrouter van de XT9 verbonden via WAN aan het ONT kastje. LAN1 is verbonden aan een tweede XT9 AP voor een wired backhaul. LAN2 gaat naar een switch voor een paar apparaten, waaronder mijn NAS en LAN3 gaat naar de smart TV.

Dankzij bovenstaande instellingen werkt nu alles behalve LAN2 en 3.

Weet iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieMax
jadjong schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:10:
[...]

MTU = maximum transfer unit. Elke IP pakketje is een aantal bytes groot, zeg 1500. Een gedeelte daarvan is de data die je verstuurd, een ander gedeelte is het adreslabel. Als je adreslabel 40 bytes groot is dan heb je nog 1460 bytes aan data voor de gebruiker. Gooi je er iets overheen zoals een vlan, pppoe of een VPN dan wordt het adreslabel groter, in geval van vlan krijg je er vier bytes bij. Nu kan je er voor kiezen om die vier bytes er bovenop tellen tot 1504, of je handhaaft de 1500 en haalt het aan de kant van de gebruiker er af die dan nog maar 1456 bytes per pakketje kan versturen.

[Afbeelding]
In theorie gaan we uit van 1500, daar komt dan 14 bij aan de kant van de provider. Die provider moet zijn apparatuur dus instellen op een MTU van 1514, daar komt vlan 300 nog bij voor een totaal van 1518. Als jij gebruik maakt van het provider-modem dan zou alles goed moeten gaan. :+
MSS clamping is een manier om apparatuur met een MTU mismatch tot met elkaar te kunnen laten praten, in plaats van pakketjes in stukken hakken (wat tijd kost) probeer je met MSS clamping een lagere MTU voor iedereen in de keten te onderhandelen.
Aangezien jij via VPN geen problemen hebt kan je tegen MTU problemen aan lopen, VPN maakt namelijk standaard gebruik van een lagere MTU omdat het een tunnel binnen een tunnel is. Als jij VPN pakketjes van 1514 bytes gaat versturen en daar moet nog een adreslabel van het fysieke netwerk bovenop (40 bytes) dan kom je totaal op 1558 uit en dat vinden apparaten niet allemaal leuk. Daarom doet VPN standaard de MTU voor pakketjes binnen de VPN omlaag zodat je minder kans hebt om tegen problemen aan te lopen.
Aangezien jij zegt dat het via VPN allemaal prima werkt kan het zijn dat de standaard MTU te hoog uit valt waardoor pakketjes in stukken gehakt moeten worden. Als jouw VPN voor de veiligheid een MTU van 1300 aan houdt dan heb je nog 218 bytes speling.

Wat doet, zonder VPN, pingen naar 1.1.1.1 als de verbinding niet vooruit te branden is?

ping -t 1.1.1.1 -f
ping -t 1.1.1.1 -f -l 1200

Met die laatste kan je pingen op een MTU van 1200. Persoonlijk lijkt mij dit onwaarschijnlijk met provider-apparatuur, maar wie weet... >:)
toon volledige bericht
Dank voor de extra uitleg :)
Had graag gewild dat je gelijk had zodat ik in ieder geval een indicatie heb over wat er mis kan zijn. Helaas lijkt het weinig verschil te maken. Zelfs een normale ping command met 32 bytes lijkt problematisch. Tracert doet ook vaak moeilijk zonder VPN.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-WXbrLelW5pjR_vy_7etQBcyJc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wpDp5aYM273KspCVT6XimIrZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ef5Z5h4CIAmAoBXll6-XFgN9hzQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/P6aLZg7A944eWr349wGzTFiN.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
OK. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
PepieMax schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:41:
[...]
Dank voor de extra uitleg :)
Had graag gewild dat je gelijk had zodat ik in ieder geval een indicatie heb over wat er mis kan zijn. Helaas lijkt het weinig verschil te maken. Zelfs een normale ping command met 32 bytes lijkt problematisch. Tracert doet ook vaak moeilijk zonder VPN.
En toch kan je de VPN server bereiken. Het leest bijna alsof je alleen de VPN server kan bereiken. Wat bijvoorbeeld Mulvad als feature in hun app heeft zitten om te voorkomen dat verkeer _zonder_ VPN naar het internet gaat.

Is de ervaring wel normaal snel zodra de VPN verbinding werkt? Als dat zo is dan we daarmee extreme problemen (veel verlies van pakketten etc) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieMax
ANdrode schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:14:
[...]

En toch kan je de VPN server bereiken. Het leest bijna alsof je alleen de VPN server kan bereiken. Wat bijvoorbeeld Mulvad als feature in hun app heeft zitten om te voorkomen dat verkeer _zonder_ VPN naar het internet gaat.

Is de ervaring wel normaal snel zodra de VPN verbinding werkt? Als dat zo is dan we daarmee extreme problemen (veel verlies van pakketten etc) uit.
Zonder VPN heb ik wel internet maar is het zeer wisselvallend of een website wordt geresolved; soms snel, vaak heel langzaam of gewoon niet. Bijna een soort 'luck of the draw'. Elke website laadt meestal wel een keer binnen 3 pogingen. Als ik eenmaal verbonden met een VPN (wat soms dus ook meer probeersels vereist) ervaar ik geen enkele problemen meer.

Snelheid van het internet is ook geen probleem, zelfs zonder VPN als ik maar een speedtest website weet te bereiken. Zie bijvoorbeeld mijn eerste post over dit probleem

[ Voor 12% gewijzigd door PepieMax op 05-12-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 15:34
Heeft iemand de nieuwe mediabox al werkend gekregen met een Logitech Harmony Companion afstandsbediening? SEI Robotics staat niet in de harmony database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Laatst online: 19:15
kadoendra schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:39:
Heeft iemand de nieuwe mediabox al werkend gekregen met een Logitech Harmony Companion afstandsbediening? SEI Robotics staat niet in de harmony database.
Ik heb nog problemen met de orginele afstandsbediening met de box.
Dit wordt opgelost.
Dus kan het niet testen.
Maar als je een bluetooth koppeling kan maken onder de noemer Nvidia Shield tv pro in de hub moet het werken.
Let wel op dit is op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
kadoendra schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:39:
De Nokia, Homatics & Dune doosjes zijn ook SEI Robotics kastjes - de 8010 doet het op de Harmony Touch (incl hub).

Zie oa AVS Forum

[ Voor 33% gewijzigd door Comp User op 05-12-2023 19:30 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
PepieMax schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:22:
[...]

Zonder VPN heb ik wel internet maar is het zeer wisselvallend of een website wordt geresolved; soms snel, vaak heel langzaam of gewoon niet. Bijna een soort 'luck of the draw'. Elke website laadt meestal wel een keer binnen 3 pogingen. Als ik eenmaal verbonden met een VPN (wat soms dus ook meer probeersels vereist) ervaar ik geen enkele problemen meer.

Snelheid van het internet is ook geen probleem, zelfs zonder VPN als ik maar een speedtest website weet te bereiken. Zie bijvoorbeeld mijn eerste post over dit probleem
Als het puur DNS lijkt - hebben ze dan een reset van de router - en eventueel nieuwe router geprobeerd? Het doel is de basissituatie evalueren. Alle bijzonderheden zijn ruis die jezelf én de helpdesk/monteur afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieMax
ANdrode schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:10:
[...]

Als het puur DNS lijkt - hebben ze dan een reset van de router - en eventueel nieuwe router geprobeerd? Het doel is de basissituatie evalueren. Alle bijzonderheden zijn ruis die jezelf én de helpdesk/monteur afleiden.
Reset van de router heb ik meermaals geprobeerd, evenals mijn oude router die ik gebruikte voor onze overstap. Dit leek helaas geen verandering in de situatie te brengen.

Verder ben ik nog in afwachting tot een monteur een bezoek komt brengen. Aangezien Odido en Guidion beide geen prioriteit lijken te hangen aan de situatie wordt dit pas volgende week. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
PepieMax schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:33:
[...]

Reset van de router heb ik meermaals geprobeerd, evenals mijn oude router die ik gebruikte voor onze overstap. Dit leek helaas geen verandering in de situatie te brengen.

Verder ben ik nog in afwachting tot een monteur een bezoek komt brengen. Aangezien Odido en Guidion beide geen prioriteit lijken te hangen aan de situatie wordt dit pas volgende week. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Het klinkt als een heel gek probleem. Hopelijk kunnen ze de fysieke laag controleren.

Ik ben heel verbaasd dat je met een VPN wel een goed werkende verbinding hebt. Dat sluit _eigenlijk_ heel veel problemen al uit. Behalve problemen in configuratie/andere apparaten op het netwerk. Dus ik snap heel goed als men meteen uit reflex daar naar gaat kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:15

NEK

NLM1K schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:20:
[...]

Ik heb de Huawei OptiXstar HN8010Ts en deze zit rechtstreeks aangesloten op mijn UDM Pro SE middels een Ubiquiti UF-RJ45-10G. :)
Heb je nog additionele instellingen moeten instellen op de UDM Pro SE? Zo ja, dan hoor ik graag welke omdat ik ook een UDM Pro SE in combinatie met 2Gbit Odido glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NEK

NEK

Qualixo schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:57:
UDM pro mensen, let op de sfp+ modules met 8gbit. Die van mijn raakt oververhit en dan capped de upload snelheid op 200mbit. Was een 10gtek module van amazon. Nu omgeswapped met een unify module en werkt het wel goed.

Direct de xgs op poort 10 met sfp en vlan 300. Geen zeiksel ertussen en 🔥
VLAN 300 voor TV? De rest default settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLM1K
NEK schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:05:
[...]

Heb je nog additionele instellingen moeten instellen op de UDM Pro SE? Zo ja, dan hoor ik graag welke omdat ik ook een UDM Pro SE in combinatie met 2Gbit Odido glasvezel.
Ik heb de poort van de SFP+ geforceerd op 10G gezet in plaats van auto negotiation (niet vereist volgens mij) en VLAN 300 ingesteld voor internettoegang. Verder was er niets benodigd om het werkend te krijgen. Werkt tot op heden probleemloos! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK

NEK

NLM1K schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:09:
[...]

Ik heb de poort van de SFP+ geforceerd op 10G gezet in plaats van auto negotiation (niet vereist volgens mij) en VLAN 300 ingesteld voor internettoegang. Verder was er niets benodigd om het werkend te krijgen. Werkt tot op heden probleemloos! :)
Kan je mij in de DM een screenshot sturen voor de instelling voor de VLAN op 300? Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLM1K
NEK schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:11:
[...]

Kan je mij in de DM een screenshot sturen voor de instelling voor de VLAN op 300? Thanks!
Deel ze wel openbaar hier, zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2r8GoLUhCg89E17NYo4nS8ooWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7IZkrBpWlXOvbU7EetJibb5m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeLNJyRNqF25VAkSZELT3Xg9GN8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n73eogXnkepaS2ScNu9KprB4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NEK

NEK

NLM1K schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:25:
[...]

Deel ze wel openbaar hier, zijn als volgt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qualixo
NEK schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:07:
[...]

VLAN 300 voor TV? De rest default settings?
Nee vlan 300 is internet. Ik doe geen tv:) zijn wel guides voor hoe dit te doen.
Maar enige wat ik doe op de wan connectie is vlan 300 taggen en werkt perfecto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OabbL9cxUmCr2Qb8vkXvxE9R0Mw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ep4hXneb706r4bnwW91yBWpb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:47
Qualixo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:27:
[...]

Nee vlan 300 is internet. Ik doe geen tv:) zijn wel guides voor hoe dit te doen.
Maar enige wat ik doe op de wan connectie is vlan 300 taggen en werkt perfecto.
[Afbeelding]
En zit bij Odido (fka T-Mobile) internet en (IP)TV gezellig samen op Vlan 300.
Niet zoals bij KPN Vlan 6 internet en Vlan 4 (IP)TV (WAN kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:19
Hennie-M schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:11:
Hopelijk kan iemand mij bevestigen in mijn gedachtengang,
Vandaag is Guidion is geweest om alles aan te sluiten ivm overgang van Tweak naar Odido. Omdat ze gisteren al Tweak eraf hebben gegooid had ik vanochtend al zelf de set opgehangen. Het viel mij op dat de Zyxel erg vaak een rood ledje bij internet had.
Uiteindelijk werd die groen en kon er geinternet worden. Nu wil ik mijn eigen firewall (Fortigate) aansluiten en ik krijg maar geen DHCP.
Wat ik heb gedaan:
Ik had al een sub-interface op WAN2 met vlan300 aangemaakt maar geen DHCP.
Tagged poort 46, vlan 300.
Untagged poort 47, vlan 300.

Als ik de Fortigate (WAN1, geen subinterface) aan poort 47 hang krijg ik geen DHCP.
Als ik mijn laptop aan poort 47 hang krijg ik geen DHCP. zie ik veel publiek verkeer voorbijkomen, ook mijn DHCP Discovers maar krijg nooit een Offer terug.

edit:
Als ik nu de Zyxel terughang werkt het ook niet. Rood lampje blijft branden en de webinterface zegt dat er geen internet beschikbaar is. Ook na 10 minuten niet. Het lijkt er niet echt op dat je in de Zyxel kan zien wat zijn DHCP client status is?

Doe ik iets fout?
(ik kijk geen tv, wil alleen data)
toon volledige bericht
Gisteren maar Odido gebeld omdat hun eigen router ook niet online kwam. Supergoed geholpen door de servicedesk (mag ook wel gezegd worden).
Er was een ticket aangemeld, deze is bij de backoffice terecht gekomen en tegen het einde van de middag werkte de Zyxel router. Mijn eigen router er maar achter gezet met DMZ voor de poortforwarding.

Helaas werd ik vanochtend wakker met een platte internet verbinding.
Vanochtend weer gebeld, en bleek dat mijn ticket nog open stond en dat ze inderdaad gezien hadden dat de verbinding sinds middernacht gestopt was en dat ze een fix hebben doorgevoerd. (Geen details).

Dus we wachten het maar af. Maar het lijkt op DHCP issues waardoor mijn router geen publiek ip krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:37
Al mensen succesvol aangesloten in regio 0251? De boel lijkt nu wel in een stroomversnelling te komen. Bij ons is op 2 november de boel in de straat gelegd, volgende week dinsdag (12/12) wordt de glasvezel in mijn woning naar binnen gebracht, en het installatiepakket zou vandaag bezorgd moeten worden door DHL.

Wat is de ervaring met Guidion, als ik dit topic een beetje scan kan er soms nog wel de nodige tijd zitten in bovenstaande en de daadwerkelijke installatiedatum?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Qualixo
Heb even mn Odido wan en Ziggo wan ip weg gehaalt maar ik kan niet klagen :)
Wat wel apart blijft is dat mn upload altijd sneller is dan de download bij elke test die ik doe.
Op dit moment geen clients die lopen via odido om zo maximale eruit te halen met de tests.

Ook gebruik ik nu een officiele ubiquiti SFP+ module. Had een 10Gtek maar die worden te warm en dan capped de upload op 200mbit (beetje weinig als je 8000 kan hebben ;) ). Ben nog andere aan het testen maar lijkt erop dat ik nu 3 verschillende modules heb van amazon welke alle 3 thermal caps hebben.. be warned _/-\o_

Welke niet werken nu, te warm worden en dan upload capped op 200mbit:
https://www.amazon.nl/dp/B01M8O3MAL
https://www.amazon.nl/dp/B07QNZPKZ4
https://www.amazon.nl/dp/B078WLTX26

Welke werkt en geen thermal issues heeft:

En config is straight forward. De pon box utp gaat zo direct de SFP+ in en tag de wan poort op VLAN 300.
Geen dubbele nat of andere gever met een fritsbox ervoor :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qv6hQUHEE1SSLcv7klkR1EawFHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DN4eNiiTgXWFAFMTqsl2tpZ1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Qualixo op 06-12-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

The_Admin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:15:
Wat is de ervaring met Guidion, als ik dit topic een beetje scan kan er soms nog wel de nodige tijd zitten in bovenstaande en de daadwerkelijke installatiedatum?
Het kan per klik (op de afspraak url) verschillen, zie mijn ervaring om een afspraak te maken:
DON PAPA in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
DON PAPA schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:49:
[...]

Het kan per klik (op de afspraak url) verschillen, zie mijn ervaring om een afspraak te maken:
DON PAPA in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Top, net zo lang klikken tot ze de volgende dag komen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:58
Qualixo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:32:
Heb even mn Odido wan en Ziggo wan ip weg gehaalt maar ik kan niet klagen :)
Wat wel apart blijft is dat mn upload altijd sneller is dan de download bij elke test die ik doe.
Op dit moment geen clients die lopen via odido om zo maximale eruit te halen met de tests.

Ook gebruik ik nu een officiele ubiquiti SFP+ module. Had een 10Gtek maar die worden te warm en dan capped de upload op 200mbit (beetje weinig als je 8000 kan hebben ;) ). Ben nog andere aan het testen maar lijkt erop dat ik nu 3 verschillende modules heb van amazon welke alle 3 thermal caps hebben.. be warned _/-\o_

Welke niet werken nu, te warm worden en dan upload capped op 200mbit:
https://www.amazon.nl/dp/B01M8O3MAL
https://www.amazon.nl/dp/B07QNZPKZ4
https://www.amazon.nl/dp/B078WLTX26

Welke werkt en geen thermal issues heeft:

En config is straight forward. De pon box utp gaat zo direct de SFP+ in en tag de wan poort op VLAN 300.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Even een snelle vraag. Wat heb je dan achter je udm pro / se draaien zodat je die snelheden kan benutten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qualixo
qwasd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:32:
[...]

Even een snelle vraag. Wat heb je dan achter je udm pro / se draaien zodat je die snelheden kan benutten?
10G switching. Server omgeving op 10G met meerde hosts (5) en NVME storage (VMware). Synology op 10G.
Alles wat ik in huis op 10G kan zetten zit erop. Niet wat je normaal doet maar goed :)
Normaal gebruik zat ik prima op 1G. 8G is gewoon leuk omdat het kan, niet omdat het nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Qualixo op 06-12-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Qualixo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:44:
[...]

10G switching. Server omgeving op 10G met meerde hosts (5) en NVME storage (VMware). Synology op 10G.
Alles wat ik in huis op 10G kan zetten zit erop. Niet wat je normaal doet maar goed :)
Normaal gebruik zat ik prima op 1G. 8G is gewoon leuk omdat het kan, niet omdat het nodig is.
Maar ook zonder IDS/IPS neem ik aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qualixo
The_Admin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:05:
[...]

Maar ook zonder IDS/IPS neem ik aan?
Klopt, als ik dat aanzet dropt het naar 5 a 6 ish en is ook niet erg maar was benieuwd of het echt tot gaatje kan🤣🔥

[ Voor 14% gewijzigd door Qualixo op 06-12-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Qualixo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:06:
[...]

Klopt, als ik dat aanzet dropt het naar 5 a 6 ish en is ook niet erg maar was benieuwd of het echt tot gaatje kan🤣🔥
Best netjes nog, die snelheden met IPS aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
Qualixo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:32:

Mag ik vragen wat je bedoelt met, straight forward...de pon box utp gaat zo direct op de SFP+?
Ik heb momenteel KPN Glas en ben abbo vrij, kan nu de overstap maken en Odido is 1 van de mogelijkheden. Wil het dan wel zo configureren dat alles gaat via mijn UDM Pro.

Dat heb jij nu ook lees ik. Doe je dat dan via een UTP kabel vanaf de Glasvezel box in je meterkast op Port10 (SFP+) of sluit je het aan direct via een glasvezelkabel, met zo module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qualixo
Frid0 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:48:
[...]

Mag ik vragen wat je bedoelt met, straight forward...de pon box utp gaat zo direct op de SFP+?
Ik heb momenteel KPN Glas en ben abbo vrij, kan nu de overstap maken en Odido is 1 van de mogelijkheden. Wil het dan wel zo configureren dat alles gaat via mijn UDM Pro.

Dat heb jij nu ook lees ik. Doe je dat dan via een UTP kabel vanaf de Glasvezel box in je meterkast op Port10 (SFP+) of sluit je het aan direct via een glasvezelkabel, met zo module?
Glasvezel pon box (huawei ding) utp cat7 naar utp sfp+. Alles loopt via mijn udm en geen fritzbox. Direct je glasvezel erin kan niet. Had eerst 1gb abbo en deed ik hetzelfde. Vanaf de converter zo de udm in als wan feed met vlan 300.

[ Voor 8% gewijzigd door Qualixo op 06-12-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:42

D33F

Tweelingtemmer

knakworst schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:11:
[...]

Dat heb ik zelfs met de 1Gbps variant, haal ook maar 860Mbps upload terwijl de download wel netjes tegen de 940Mbps aan zit.

Maar goed verder klaag ik niet want het kan veel erger als ik de verhalen op Odido community mag geloven zoals dat de verbinding 's avonds amper bruikbaar is.

Dat is hier gelukkig niet het geval en de genoemde snelheden zijn op z'n minst stabiel.

[ Voor 26% gewijzigd door D33F op 06-12-2023 18:10 ]

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
Ik herken het ook niet.. mijn verbinding is al jaren stabiel. Al is mijn gemeente al 10 jaar plus aangesloten op glas. De wijk kasten en backends zijn niet overloaden of te laag geschaald.. denk dat met nieuwe verbindingen de wijk kasten of centrales teveel over provisioned worden.. net als vroegah op kabel..

Echter zal er een limiet geraakt worden want 10 van die 8gbitjes vol laten trekken.. verwacht dat die wijk hubs nu nog niet hoger gaan dan 100gbit uplinks🤣 als ze al dark fiber gebruiken. zal altijd een fluctuatie inzitten. Hoe meer gbit lijntjes en mensen die massaal 4k streamen.

Dat is de hele hype nu.. 8gbit is leuk maar de normale gebruiker zal het nooit vol trekken. Zelfs de 1gbit niet. Altijd piek in gebruik maar niet 24uur non stop de verbinding dicht trekken. En daar spelen de providers mee. Als mensen massaal 8gbit nemen is het simpel cashen voor ze. Want 1-1 verbindingen heb je niet. Dat is een illusie op consumenten internet.

Het is nu echt hype tussen providers.. 2, 4, 5, 8gbit. Overkill voor nu. Zolang je thuis netwerk 1gbit is.. en je niet je netwerk goed aanlegt.. switch op switch doorlussen e.d. zul je sowieso nooit meer dan 1gbit kunnen trekken tenzij je pc direct op router zit op 2.5 of 10gbit.

Ik ben tevreden met 8gbit en zal het ook verre van benutten. Gaat om de pieken en die op te vangen. Niet de continue streams. Grote kans dat ik uiteindelijk zelfs terug downgrade naar 1gbit🤣

[ Voor 72% gewijzigd door Qualixo op 06-12-2023 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:58
Qualixo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:50:
[...]

Glasvezel pon box (huawei ding) utp cat7 naar utp sfp+. Alles loopt via mijn udm en geen fritzbox. Direct je glasvezel erin kan niet. Had eerst 1gb abbo en deed ik hetzelfde. Vanaf de converter zo de udm in als wan feed met vlan 300.
@Frid0 Ik heb nu een 1 Gb abbonement en ik heb het wel rechtstreeks via een sfp module. Ik heb dan echter ook geen xgs-pon maar gewoon gpon. Daar lukt het momenteel wel mee. Ook in combinatie met mijn UDM Pro.

Ik weet echter niet wanneer je precies (welk abonnement) wordt omgezet naar pon of xgs-pon.
Pagina: 1 ... 20 ... 111 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen