Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:59
qwasd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:52:
[...]

@Frid0 Ik heb nu een 1 Gb abbonement en ik heb het wel rechtstreeks via een sfp module. Ik heb dan echter ook geen xgs-pon maar gewoon gpon. Daar lukt het momenteel wel mee. Ook in combinatie met mijn UDM Pro.

Ik weet echter niet wanneer je precies (welk abonnement) wordt omgezet naar pon of xgs-pon.
Dat heb ik ook.
Dan wel bij een Fritzbox 5590.
Als ik bijvoorbeeld een 2 of 8Gbit pakket zal nemen wordt ik over gezet naar XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:10

Zenix

BOE!

peterbier schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:35:
[...]

Dat heb ik ook.
Dan wel bij een Fritzbox 5590.
Als ik bijvoorbeeld een 2 of 8Gbit pakket zal nemen wordt ik over gezet naar XGS-PON.
Ik denk dat de standaard wel XGS-PON is voor 1Gbps en hoger tegenwoordig bij nieuwe klanten. Anders blijven ze swappen als klanten hun abonnement upgraden.

Wat voor snelheden haalt men hier op XGS-PON met 1Tb en de 2.5Gbps interface? Kom je dan ook strak tot de 1000 of iets meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-10 20:54

Joostk

Barkrukprofeet

Ike. schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:37:
[...]

Ik denk de datum dat het abbo starte. Lijkt me niet dat ze ons nieuwe klanten zo willen naaien.
Je bent net akkoord gegaan met een X bedrag per maand voor het eerste jaar, dat gaan ze toch niet na 1 of 2 maanden niet nakomen?

Mijn abbo is vandaag ingegaan maar aangevraagd in september.
Zou je dat kunnen bevestigen, zelf ik heb ongeveer dezelfde data. Aangevraagd in september, installatie zou begin november zijn. Is uiteindelijk afgelopen weekend dus begin december geworden.
Heb een aanbieding van de 1e 8 of 10 maanden voor €30. Dus als dat nu 5,7% duurder wordt voel ik me aardig genaaid.
Enig idee hoe deze te verkrijgen als je net afgelopen weekend alles hebt laten installeren.
K wou zelf al even met ze bellen om deze om te ruilen o.i.d. ben eigenlijk niet echt tevreden over de snelheid, functionaliteit en vooral de felle LED voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-10 15:53
The_Admin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:15:
Al mensen succesvol aangesloten in regio 0251? De boel lijkt nu wel in een stroomversnelling te komen. Bij ons is op 2 november de boel in de straat gelegd, volgende week dinsdag (12/12) wordt de glasvezel in mijn woning naar binnen gebracht, en het installatiepakket zou vandaag bezorgd moeten worden door DHL.

Wat is de ervaring met Guidion, als ik dit topic een beetje scan kan er soms nog wel de nodige tijd zitten in bovenstaande en de daadwerkelijke installatiedatum?
Afgelopen dinsdag mail ontvangen dat ze eea gereed gaan maken. Glasvezel ligt al twee maanden in de meterkast (Castricum) verwacht binnenkort het installatiepakket. Ik vraag me alleen af of ik die monteur ook echt nodig heb of dat ik het prima zelf in elkaar kan zetten. Maar vermoed dat ik in de wijkkast nog niet aangesloten ben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 17:32

MrDry

Desperados!

Als het goed is krijg ik volgende week mijn glas aansluiting van Odido.

Ik heb nu al jaren Ziggo. Wifi via de Connectbox van Ziggo en de 2 bijbehorende pods. Wifi is redelijk, niet meer dan dat.

Straks wil ik 2 of 3 accespoints bedraad aansluiten. Ik ben mij nog aan het inlezen maar ik denk aan de Ubiquiti UniFi 6 Lite.
Als ik de wifi op de Zyxel router van Odido uitzet heb ik toch niet meer nodig dan die accespoints?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
MrDry schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:36:
Als ik de wifi op de Zyxel router van Odido uitzet heb ik toch niet meer nodig dan die accespoints?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 13:17
Mijn Tweak lijn zou afgelopen vrijdag (1 dec) worden omgezet naar Odido. Maar heb nog altijd internet op het vlan van Tweak. Ook als ik hem wissel naar VLAN 300 dan krijg ik geen DHCP lease. Iemand ervaring mee? Ik vind het voor nu wel prima van zou terug gaan van 1gbit naar 100mbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-10 01:17
MrDry schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:36:
Als het goed is krijg ik volgende week mijn glas aansluiting van Odido.

Ik heb nu al jaren Ziggo. Wifi via de Connectbox van Ziggo en de 2 bijbehorende pods. Wifi is redelijk, niet meer dan dat.

Straks wil ik 2 of 3 accespoints bedraad aansluiten. Ik ben mij nog aan het inlezen maar ik denk aan de Ubiquiti UniFi 6 Lite.
Let er wel op hoe je de Unifi 6 Lie gaat voeden? (Poe of via afzonderlijke adapter) en hoe je de configuratie doet (standalone mode vs controller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
Qualixo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:50:
[...]

Glasvezel pon box (huawei ding) utp cat7 naar utp sfp+. Alles loopt via mijn udm en geen fritzbox. Direct je glasvezel erin kan niet. Had eerst 1gb abbo en deed ik hetzelfde. Vanaf de converter zo de udm in als wan feed met vlan 300.
Bedankt.
Ik dacht dat je zo blauwe glasvezel kabel wel in je UDM kon doen als je daar een Unifi Module voor koopt die het glasvezel omzet naar UTP.
qwasd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:52:
[...]

@Frid0 Ik heb nu een 1 Gb abbonement en ik heb het wel rechtstreeks via een sfp module. Ik heb dan echter ook geen xgs-pon maar gewoon gpon. Daar lukt het momenteel wel mee. Ook in combinatie met mijn UDM Pro.

Ik weet echter niet wanneer je precies (welk abonnement) wordt omgezet naar pon of xgs-pon.
Okay. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik heb...toen ik hier kwam wonen zag ik dat er in de meterkast 2 witte "kastje" hingen voor Glasvezel.1 staat niks op, daar komt volgens mij de Glasvezelkabel binnen. En direct daarnaast een NT kastje waar stroom op zit aangesloten en een UTP kabel uit gaat naar mijn Experiabox van KPN. Mijn NT kastje heeft 3 groenen lampjes die naast elkaar zitten, van links naar rechts. Niet zoals ik bij de meeste NT kastje zie van boven naar benenden.

Mijn Glasvezel abonnement bij KPN liep 27/11 af. Kan dus nu vrij kiezen waar ik heen wil. Heb bij KPN momenteel een Alles in 1 maar wil de overstap maken naar Internet Only.

[ Voor 5% gewijzigd door Frid0 op 07-12-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
Frid0 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:54:
[...]

Bedankt.
Ik dacht dat je zo blauwe glasvezel kabel wel in je UDM kon doen als je daar een Unifi Module voor koopt die het glasvezel omzet naar UTP.

[...]

Okay. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik heb...toen ik hier kwam wonen zag ik dat er in de meterkast 2 witte "kastje" hingen voor Glasvezel.1 staat niks op, daar komt volgens mij de Glasvezelkabel binnen. En direct daarnaast een NT kastje waar stroom op zit aangesloten en een UTP kabel uit gaat naar mijn Experiabox van KPN. Mijn NT kastje heeft 3 groenen lampjes die naast elkaar zitten, van links naar rechts. Niet zoals ik bij de meeste NT kastje zie van boven naar benenden.

Mijn Glasvezel abonnement bij KPN liep 27/11 af. Kan dus nu vrij kiezen waar ik heen wil. Heb bij KPN momenteel een Alles in 1 maar wil de overstap maken naar Internet Only.
Als je overstapt krijg je een nieuwe NT van Odido. Hier kun je ook vaak wel aan afzien of je GPON of XGS-PON krijgt maar ik ga er vanuit dat je XGS-PON krijgt.

Bij GPON (mijn situatie met 1 Gb abonnement) heb ik nog de mogelijkheid de NT achterwege te laten door een SFP module voor GPON te kopen. Zie hier voor meer informatie. Ik heb dit nu bijna een jaar werkend (GPON) met een Nokia ONT G-010S-A SFP in een UDM PRO. Nog geen enkel probleem mee gehad. De module van Leox is ook nog een mogelijkheid. Zie hier

Met XGS-PON kun je van je nieuwe NT met een utp kabel naar je UDM PRO toe. Ligt eraan wat voor abonnement je gaat afnemen maar je kunt dan bijvoorbeeld deze SFP+ module aanschaffen voor een 10G module. Voor een 1G module kun je deze nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door qwasd op 07-12-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyhattem
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-03 21:28
Hoi,

Kan iemand mij helpen? Ik heb heel enthiousiast de UniFi Express-router gekocht in de hoop dat ik hem even plug and play kon instellen. Helaas geeft hij aan dat hij geen wan netwerk heeft. Iemand enig idee hoe ik hiermee verder kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
rudyhattem schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:54:
Hoi,

Kan iemand mij helpen? Ik heb heel enthiousiast de UniFi Express-router gekocht in de hoop dat ik hem even plug and play kon instellen. Helaas geeft hij aan dat hij geen wan netwerk heeft. Iemand enig idee hoe ik hiermee verder kom?
Heb je vlan 300 wel geconfigureerd op je wan poort? Zie hier

[ Voor 9% gewijzigd door qwasd op 07-12-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:42
rudyhattem schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:54:
Hoi,

Misschien handig om wat meer info te geven, wat heb je gedaan/ingesteld, hoe aangesloten, misschien wat screenshots oid...

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyhattem
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-03 21:28
qwasd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:55:
[...]

Heb je vlan 300 wel geconfigureerd op je wan poort? Zie hier
Hoi, nee ik heb niets geconfigureerd, geen idee waar dat kan, ik kan hem alleen via de app benaderen. Signaal komt hieruit overigens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wswp2ur97Hkc_xj4zsH5LA8QS_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulgNKB0bWaMqFHw9XvF4GksV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
rudyhattem schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:01:
[...]

Hoi, nee ik heb niets geconfigureerd, geen idee waar dat kan, ik kan hem alleen via de app benaderen. Signaal komt hieruit overigens:
[Afbeelding]
Als je de app hebt geconfigureerd kan dat daar en anders weet je toch ook het ip adres van de Unifi Express? Deze even benaderen vanaf een pc/laptop en dan je WAN interface configureren met vlan 300. Zie ook de eerdere screenshots in dit topic.

In de Unifi app kun je gaan naar instellingen (tandwieltje), internet en dan naar je wan interface.

Voor meer informatie en hulp m.b.t. de Express kun je ook hier terecht en misschien heb je hier nog wat aan.

[ Voor 5% gewijzigd door qwasd op 07-12-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
qwasd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:30:
[...]

Als je overstapt krijg je een nieuwe NT van Odido. Hier kun je ook vaak wel aan afzien of je GPON of XGS-PON krijgt maar ik ga er vanuit dat je XGS-PON krijgt.

Bij GPON (mijn situatie met 1 Gb abonnement) heb ik nog de mogelijkheid de NT achterwege te laten door een SFP module voor GPON te kopen. Zie hier voor meer informatie. Ik heb dit nu bijna een jaar werkend (GPON) met een Nokia ONT G-010S-A SFP in een UDM PRO. Nog geen enkel probleem mee gehad. De module van Leox is ook nog een mogelijkheid. Zie hier

Met XGS-PON kun je van je nieuwe NT met een utp kabel naar je UDM PRO toe. Ligt eraan wat voor abonnement je gaat afnemen maar je kunt dan bijvoorbeeld deze SFP+ module aanschaffen voor een 10G module. Voor een 1G module kun je deze nemen.
Aha, bedankt!
Wat ik begrijp is de NT die ik nu heb een oude en die gaat dan vervangen worden zodra ik de overstap maak naar een nieuwe provider?

Ik wil nu voor de 1G gaan, dat lijkt mij meer dan ruim voldoende. Alleen vraag ik mij af, als ik een XGS=-PON krijg kan ik met een UTP kabel naar mijn UDM Pro. Waarom heb ik dan toch nog een SFP+ module nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
Frid0 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:20:
[...]

Alleen vraag ik mij af, als ik een XGS=-PON krijg kan ik met een UTP kabel naar mijn UDM Pro. Waarom heb ik dan toch nog een SFP+ module nodig?
Hoeft niet per se. Je kunt ook rechtstreeks van de NT naar poort 9 van je UDM PRO. Dit is prima met een 1 GB abonnement.

[ Voor 8% gewijzigd door qwasd op 07-12-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
qwasd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:21:
[...]

Hoeft niet per se. Je kunt ook rechtstreeks naar een lan poort.
Mag ik vragen waarom je het wel adviseer?
Lees namelijk veel dat men het wel doet, zo module er tussen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
Frid0 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:24:
[...]

Mag ik vragen waarom je het wel adviseer?
Lees namelijk veel dat men het wel doet, zo module er tussen plaatsen.
Voor een 1GB abonnement zie ik geen voordelen. Voor hoger heb je de SFP+ poorten wel nodig omdat deze 10G hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
qwasd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:27:
[...]

Voor een 1GB abonnement zie ik geen voordelen. Voor hoger heb je de SFP+ poorten wel nodig omdat deze 10G hebben.
Oke, dan kan ik de Cat6 UTP kabel vanaf de NT direct in Poort 9 stoppen van mijn UDM Pro. Hoef niet poort 10 of 11 SFP+ te gebruiken.

Kan ik dat eigenlijk nu ook al doen, met Experiabox van de KPN Glasvezel er tussenuit halen en als test de kabel direct aansluiten op mijn UDM Pro en kijken wat er gebeurd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
Frid0 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:47:
[...]

Oke, dan kan ik de Cat6 UTP kabel vanaf de NT direct in Poort 9 stoppen van mijn UDM Pro. Hoef niet poort 10 of 11 SFP+ te gebruiken.

Kan ik dat eigenlijk nu ook al doen, met Experiabox van de KPN Glasvezel er tussenuit halen en als test de kabel direct aansluiten op mijn UDM Pro en kijken wat er gebeurd..
Als het goed is wel maar KPN gebruikt vlan 6 zo uit mijn hoofd en pppoe. Username en password kun je iets willekeurigs invullen. Zie anders even het topic van KPN. Ik heb hiervoor ook KPN gehad en volgens mij had ik het ook zo. Er was toen wel een issue met de MTU in combinatie met een UDM Pro. Deze komt dan niet op 1500 uit. Zie hier

[ Voor 20% gewijzigd door qwasd op 07-12-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frid0
qwasd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:50:
[...]

Als het goed is wel maar KPN gebruikt vlan 6 zo uit mijn hoofd en pppoe. Username en password kun je iets willekeurigs invullen. Zie anders even het topic van KPN. Ik heb hiervoor ook KPN gehad en volgens mij had ik het ook zo. Er was toen wel een issue met de MTU in combinatie met een UDM Pro. Deze komt dan niet op 1500 uit. Zie hier
Weet je, dan laat ik het nog even lekker zoals het is zo lang ik nog bij de KPN zit. Ben namelijk niet alleen thuis en denk dat mijn vrouw en kids het niet op prijs stellen als ik met het internet aan de gang ga en hij doet een bepaalde tijd niet. :)

Zodra ik de overstap doe sluit ik wel direct een UTP kabel aan vanaf de nieuwe NT naar poort 9 van mijn UDM Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
Frid0 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:58:
[...]

Weet je, dan laat ik het nog even lekker zoals het is zo lang ik nog bij de KPN zit. Ben namelijk niet alleen thuis en denk dat mijn vrouw en kids het niet op prijs stellen als ik met het internet aan de gang ga en hij doet een bepaalde tijd niet. :)

Zodra ik de overstap doe sluit ik wel direct een UTP kabel aan vanaf de nieuwe NT naar poort 9 van mijn UDM Pro.
En vlan 300 niet vergeten dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
qwasd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:02:
[...]

En vlan 300 niet vergeten dan...
Ja klopt, dat las ik ergens.
Is volgens mij je WAN instellen naar VLAN 300 en dat is het, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
Frid0 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:28:
[...]

Ja klopt, dat las ik ergens.
Is volgens mij je WAN instellen naar VLAN 300 en dat is het, toch?
Ja. Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-10 14:42
Ons tv kastje ontvangt zijn signaal niet meer of wil in ieder geval niet werken. Hij is via twee switches aangesloten op de router van ODIDO, nu meldde de klantenservice dat het tvkastje direct moet worden aangesloten op de router, heeft toevallig een van jullie ook deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Fugitive2008 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:52:
Ons tv kastje ontvangt zijn signaal niet meer of wil in ieder geval niet werken. Hij is via twee switches aangesloten op de router van ODIDO, nu meldde de klantenservice dat het tvkastje direct moet worden aangesloten op de router, heeft toevallig een van jullie ook deze ervaring?
Nevermind. Zat met KPN in de war.

[ Voor 16% gewijzigd door g1n0 op 07-12-2023 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:52
Fugitive2008 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:52:
Welk TV kastje heb je?
Bij degene op het nieuw tv platform (met opnemen in de cloud) kun je er 20 switches tussen doen en maakt dat niet uit. Ikzelf had er 2 switches tussen maar gebruik die tv boxen niet meer. (Gebruik nu GoogleTV's en de app. op Samsung)
g1n0 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:01:
[...]

Vaak is het een gebrek aan igmp-snooping op de switch.
Je hebt geen igmp snooping nodig voor het Odido TV Platform, alleen KPN gebruikt in Nederland unicast waardoor de switch IGMP moet kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 07-12-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-10 14:42
jongetje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:11:
[...]

Welk TV kastje heb je?
Bij degene op het nieuw tv platform (met opnemen in de cloud) kun je er 20 switches tussen doen en maakt dat niet uit. Ikzelf had er 2 switches tussen maar gebruik die tv boxen niet meer. (Gebruik nu GoogleTV's en de app. op Samsung)

[...]

Je hebt geen igmp snooping nodig voor het Odido TV Platform, alleen KPN gebruikt in Nederland unicast waardoor de switch IGMP moet kunnen.
We hebben de amigo mediabox.

Ik dacht ook dat ik de oplossing in de Tmobile app had gevonden op mijn LG C7 maar daar moeten we iedere keer wanneer we de tv aanzetten 1080p instellen om 16:9 beeld te krijgen (start met 4:3 op 576p)...

[ Voor 4% gewijzigd door Fugitive2008 op 07-12-2023 15:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaco32
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09-2024
Mijn ervaring met Odiodo tot zover.

Overgestapt van Delta (AON) naar Odido (XGS PON). Woensdagavond 29-11 rond 23:00 gaat het internet eraf, dag erna (donderdag) komt de Guidion monteur om de ONT en modem te instaleren. Monteur is binnen een paar minuten al klaar met de melding dat er geen signaal binnenkomt (rood lampje bij alarm op de Nokia ONT). Monteur zet de melding door en vertrekt, geeft aan dat waarschijnlijk in de loop van de dag het signaal binnen zal gaan komen. Voor de zekerheid ook maar Odiodo gebelt en zei geven aan dat Delta heeft aangegeven mij te hebben omgepatched, maar dit schijnbaar niet is gedaan of gelukt. Vrijdag zou dit opgelost zijn.
Echter vrijdag nog steeds geen signaal, weer gebeld, wordt pas ergens na het weekend.
Nu nog steeds geen signaal, waarschijnlijk pas na het (volgend) weekend ergens, dus 2 weken later.

Ondertussen al een paar keer odido gebeld. Ook geprobeerd via delta. Delta provider wijst naar delta de netwerkbeheerder en die wijst weer naar delta de provider, die vervolgens weer naar Odido wijst. 8)7
Hopelijk heb ik volgende week weer internet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:44
jaco32 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:10:
Mijn ervaring met Odiodo tot zover.

Overgestapt van Delta (AON) naar Odido (XGS PON). Woensdagavond 29-11 rond 23:00 gaat het internet eraf, dag erna (donderdag) komt de Guidion monteur om de ONT en modem te instaleren. Monteur is binnen een paar minuten al klaar met de melding dat er geen signaal binnenkomt (rood lampje bij alarm op de Nokia ONT). Monteur zet de melding door en vertrekt, geeft aan dat waarschijnlijk in de loop van de dag het signaal binnen zal gaan komen. Voor de zekerheid ook maar Odiodo gebelt en zei geven aan dat Delta heeft aangegeven mij te hebben omgepatched, maar dit schijnbaar niet is gedaan of gelukt. Vrijdag zou dit opgelost zijn.
Echter vrijdag nog steeds geen signaal, weer gebeld, wordt pas ergens na het weekend.
Nu nog steeds geen signaal, waarschijnlijk pas na het (volgend) weekend ergens, dus 2 weken later.

Ondertussen al een paar keer odido gebeld. Ook geprobeerd via delta. Delta provider wijst naar delta de netwerkbeheerder en die wijst weer naar delta de provider, die vervolgens weer naar Odido wijst. 8)7
Hopelijk heb ik volgende week weer internet...
Hopelijk snel opgelost dan! Kleine vraag, je spreekt over een Nokia ONT. Krijg je nu een Nokia ONT bij Odido? Ik heb een Huawei namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
NLM1K schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:18:
[...]

Hopelijk snel opgelost dan! Kleine vraag, je spreekt over een Nokia ONT. Krijg je nu een Nokia ONT bij Odido? Ik heb een Huawei namelijk.
Op het Delta netwerk is het altijd dezelfde Nokia. Jij zit dan niet op het Delta netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:44
bjusterbaarlik schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:20:
[...]

Op het Delta netwerk is het altijd dezelfde Nokia. Jij zit dan niet op het Delta netwerk.
Klopt, geen idee dat dat zo was. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-10 19:16
Bij mij was de zyxel modem aangesloten op de huawei xps-gpon. Nadat de modem blijkbaar willekeurig apparaten geen ip adres geeft maar gekeken of ik de oude Tweak modem kon gebruiken

(Zyxel kan niet genoeg hosts aan is mijn diagnose? hij komt blijkbaar niet verder dan 44 hosts en de rest van de devices zijn onbereikbaar).

Maar even gekeken om de utp van dat huawei ding direct in fritzbox 5490 lan1 port te douwen. Vlan op 300 gezet (pbit leeggelaten). Nu heb ik internet en al mijn devices zijn bereikbaar, jeej.

Enige vraag die nog overblijft, ook al is de Lan1 (waar nu wan op binnenkomt) van de 5490 gewoon 1 gigabit komt mijn speedtest niet verder dan 90 ipv de verwachte 700-800 die ik op de zyxel had. Weet iemand wat daar de reden voor is en hoe dat op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-10 17:57
NLM1K schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:34:
[...]

Klopt, geen idee dat dat zo was. Thanks :)
Bij Odido op het KPN Netwerk krijg je nu ook een Nokia ONT met 4 lampjes , nieuw is het lampje data

mijn ma heeft die gekregen nadat haar Huawei ONT het begaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Laatst online: 12:59
Enige vraag die nog overblijft, ook al is de Lan1 (waar nu wan op binnenkomt) van de 5490 gewoon 1 gigabit komt mijn speedtest niet verder dan 90 ipv de verwachte 700-800 die ik op de zyxel had. Weet iemand wat daar de reden voor is en hoe dat op te lossen?
[/quote]

Bekabeling gecontroleerd.
Kijk ook even in de Fritzbox dat de poort wel op 1Gbit staat.
Deze kan op 100mbit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Laatst online: 23-10 20:41

thaMini

Tool !!

jaco32 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:10:
Deze ervaring hebben meer mensen. Ik ben bang dat er niet uit zichzelf signaal gaat komen als je ervaring hetzelfde zijn als bij mij.

Ik wacht ondertussen op een monteur van Delta die komt kijken. Die gaat vast hetzelfde zien en ik hoop heel erg dat hij/zij dan ook zelf in de wijkkast iets goed mag zetten en niet dat daar dan weer een andere poppetje voor moet komen.
16 november ging ons internet van Caiway uit. 13 december komt Delta.

Ik denk ondertussen dat het ook geen goed idee is om ermee te stoppen en een ander abonnement aan te gaan, krijgen we straks dit circus nog een keer.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Ik heb eindelijk internet, nadat een monteur van Delta langsgekomen was. Bleek dat de connector van de voorgemonteerde (!) glasvezel in de Nokia ONT vuil was, daarom kwam er geen connectie op gang.

Ze sturen eerst Guidion langs, omdat Odido bang is dat je als je het zelf aansluit de glasvezel sloopt, maar intussen sturen ze een voorgemonteerd installatiepakket wat niet functioneert |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini
  • Laatst online: 23-10 20:41

thaMini

Tool !!

Dat is een wending die je niet verwacht.
Fijn dat het werkt.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-10 19:16
peterbier schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:30:

Bekabeling gecontroleerd.
Kijk ook even in de Fritzbox dat de poort wel op 1Gbit staat.
Deze kan op 100mbit staan.
Ja bekabeling is hetzelfde als met de Zyxel en port staat op 1 gig. bij de laptop waar ik de speedtest op doe staat bij dat deze op een 1gig port is aangesloten. Dus zal het toch iets te maken moeten hebben met een setting op de fritz en het signaal wat uit die ONT komt, vermoed ik.

edit: de snelheid op wifi is een erg lage 30, dus aan de bekabeling ligt het zeker niet en zit dus echt in de (settings van de) fritz. wifi deed het hiervoor met snelheden rond de 250-300.

edit2: op 5gHz wifi bereik ik gewoon snelheden van 250-300, de 30 van eerder was waarschijnlijk een fluke (of op de 2,4gHz om een of andere reden zonder dat ik het doorhad. Zal dus inderdaad ergens tussen fritz en mijn laptop zitten, misschien toch in een 100 port van een switch gestopt die tussen de fritz en de laptop zit of een kabel geknaakt bij het verwisselen van de modems...

[ Voor 36% gewijzigd door Yongshi op 07-12-2023 22:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Low-Tech
  • Laatst online: 10:53
Meer mensen last van het wegvallen van de internet verbinding? Omgeving Amersfoort

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkwand3r3r
  • Laatst online: 06-11-2024
Ja, bij mij ook geen Internet in Amersfoort Vathorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Nu online
Low-Tech schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:51:
Meer mensen last van het wegvallen van de internet verbinding? Omgeving Amersfoort
Ja, leek een stroomstoring spike en daarna viel het internet weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Low-Tech
  • Laatst online: 10:53
Lijkt nu weer enigzins te werken

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwand3r3r
  • Laatst online: 06-11-2024
Cardinal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:52:
[...]

Ja, leek een stroomstoring spike en daarna viel het internet weg.
Bij mij viel er ook een lamp een halve seconde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-10 12:47
Vandaag upgrade naar de 2Gbits, althans dat was de bedoeling. ONT (Huawei OptiXstar HN8010Ts) registreerde niet, en Guidion medewerker zei dat dit al de 2de was.

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

chris-drielsma schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:22:
[...]

Bij Odido op het KPN Netwerk krijg je nu ook een Nokia ONT met 4 lampjes , nieuw is het lampje data

mijn ma heeft die gekregen nadat haar Huawei ONT het begaf.
Ik heb eerder deze week nog een Huawei gekregen terwijl ik op het KPN netwerk zit, dua wat je stelt is niet zondermeer waar. Misschien dat beide worden uitgegeven, maar je lijkt niet per def. een Nokia te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Yongshi schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:14:
Bij mij was de zyxel modem aangesloten op de huawei xps-gpon. Nadat de modem blijkbaar willekeurig apparaten geen ip adres geeft maar gekeken of ik de oude Tweak modem kon gebruiken

(Zyxel kan niet genoeg hosts aan is mijn diagnose? hij komt blijkbaar niet verder dan 44 hosts en de rest van de devices zijn onbereikbaar).

Maar even gekeken om de utp van dat huawei ding direct in fritzbox 5490 lan1 port te douwen. Vlan op 300 gezet (pbit leeggelaten). Nu heb ik internet en al mijn devices zijn bereikbaar, jeej.

In de FB kun je je internetsnelheid aangeven en als ik mij niet vergis gaan de QoS instellingen dan dingen doen. Misschien staat je up and down sneheid daar niet op 1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Ik nijg erg naar een 1Gb glas verbinding van Odido, puur omdat het mij op jaarbasis meer dan €250 bespaard maar lees zulke slecht berichten met overstappen. Zit momenteel bij KPN in mid NL, omgeving Hilversum en voel er niet zoveel voor om wat ik soms lees, een maand zonder internet te zitten.

Dat kan bij ons echt niet met een vrouw die veel thuis werkt en ikzelf die af en toe thuis werkt.

Lees dat bij andere aanbieders toch minder alleen betaal je daar per maand ook een stuk meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:08
Ergens in Feb '24 krijgen we hier glasvezel, hoe lang na de aanleg van glasvezel in de straat volgt ongeveer de monteur van Odido? Het plan was om de kabel van de meterkast naar huiskamer te leggen nadat het signaal binnen is.

Wat is een kwalitatief goede ethernet kabel om onder de grond door te leggen naar de huiskamer waar onze router zich zal bevinden? Of maakt dit niet zo heel veel uit allemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joestinof
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-04 09:13
PepieMax schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:33:
[...]

Reset van de router heb ik meermaals geprobeerd, evenals mijn oude router die ik gebruikte voor onze overstap. Dit leek helaas geen verandering in de situatie te brengen.

Verder ben ik nog in afwachting tot een monteur een bezoek komt brengen. Aangezien Odido en Guidion beide geen prioriteit lijken te hangen aan de situatie wordt dit pas volgende week. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Zoals ik het lees komen de problemen bij ons thuis overeen met die van jou. Wij zijn per 5-12 overgestapt. Al kom ik helemaal niet in een VPN verbinding. Gisteren met klantenservice Odido gesproken en daarin is besloten dat ik een nieuwe router mag gaan proberen. Ik zal je op de hoogte houden als dit het probleem verholpen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
stfnz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:17:
Ergens in Feb '24 krijgen we hier glasvezel, hoe lang na de aanleg van glasvezel in de straat volgt ongeveer de monteur van Odido?
Duurde 3 maanden bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 15:14
Ergens in Feb '24 krijgen we hier glasvezel, hoe lang na de aanleg van glasvezel in de straat volgt ongeveer de monteur van Odido? Het plan was om de kabel van de meterkast naar huiskamer te leggen nadat het signaal binnen is.
Kun je al aanvragen dan? Bij mij kwamen ze het aanleggen in de straat maar het duurde nog even voordat je je kon aanmelden. Ik denk dat het hele traject (van in de straat graven tot oplevering verbinding) 9 maanden heeft geduurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfnz
  • Laatst online: 10:08
Kalentum schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:40:
[...]

Kun je al aanvragen dan? Bij mij kwamen ze het aanleggen in de straat maar het duurde nog even voordat je je kon aanmelden. Ik denk dat het hele traject (van in de straat graven tot oplevering verbinding) 9 maanden heeft geduurd.
Ja, ik heb me toen afgelopen zomer aangemeld tijdens die actie van 8 maanden voor 30EUR p/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trinite_t schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:17:

1. Geen ipv6 ondersteuning
2. Geen vast IP adres (Hoe statisch zijn de adressen?)
3. Poort 25 geblokkeerd (in en uitgaand)

Mis ik verder nog belangrijke verschillen?
Technisch is het dus een flinke stap terug. Maar eens goed over gaan nadenken.
punt 1 en 2 klopt maar poort 25 is inkomend niet geblokkeerd anders zouden eigen mail servers niet werken bij Odido. SMTP servers gebruiken onderling altijd poort 25. Mijn mail server werkt gewoon bij Odido :) dus die poort is niet geblokkeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-09 11:21
Hi all,

sinds vandaag ook glasvezel van Odido. (XGS-PON met een huawei ONT. Aangesloten op de T-56 Zyxel heb ik prima internet, ping van 4 ms, en rond de 940 Mbit down/up)

Ik wil alleen wel m'n eigen router weer gebruiken, een MicroTik RB5009.

VLAN 300 lijkt alleen niet te werken bij mij, althans, ik krijg internet niet aan de praat...heeft iemand enig idee wat ik hier verkeerd doe? Ik heb feitelijk de overige instellingen die ik bij Ziggo gebruikte, waarbij de Ziggo modem in Bridge-modus verkeerde, exact hetzelfde gehouden; alleen een VLAN 300 aangemaakt en die gekoppeld aan de WAN interface...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wndFyUZptUpCcJfgadbpp7axQPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1m2YLzaTAkZSy4mj6D9DNnbG.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Illidan op 08-12-2023 17:18 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Illidan schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:07:
Hi all,

sinds vandaag ook glasvezel van Odido. (XGS-PON met een huawei ONT. Aangesloten op de T-56 Zyxel heb ik prima internet, ping van 4 ms, en rond de 940 Mbit down/up)

Ik wil alleen wel m'n eigen router weer gebruiken, een MicroTik RB5009.

VLAN 300 lijkt alleen niet te werken bij mij, althans, ik krijg internet niet aan de praat...heeft iemand enig idee wat ik hier verkeerd doe? Ik heb feitelijk de overige instellingen die ik bij Ziggo gebruikte, waarbij de Ziggo modem in Bridge-modus verkeerde, exact hetzelfde gehouden; alleen een VLAN 300 aangemaakt en die gekoppeld aan de WAN interface...

[Afbeelding]
DHCP client op je mikrotik wel aan vlan 300 gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-10 17:37
ARP disabled is ook vreemd, al zou dat mogelijk nog wel werken; hij geeft dan geen antwoord op ARP requests. Maar de ontvanger van een request moet in principe de zender van het request in z'n ARP tabel opnemen, dus uitgaand verkeer doet het dan nog wel.

Maar ik zou het toch maar aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 16:57

djiwie

Wie?

Zou idd even je DHCP client config checken want de rest ziet er prima uit (op die ARP na, maar denk niet dat dat het probleem is).

In mijn herinnering was het alleen vlan instellen op ether1, ether1 uit de bridge gooien, en de DHCP client instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illidan
Allright, ik heb de arp weer enabled.

De DHCP Client instellingen volg ik niet helemaal. Ik heb bij IP - > DHCP client nu 1 item staan, nl de originele ether 1 WAN.
Wat moet ik hiermee doen? Of moet ik een tweede item hier aanmaken, waarbij ik als Interface de VLAN 300 selecteer?
En zijn de DHCP Client Options hier nog spannend, of niet aan komen verder?

======

Update:

Ik heb nu in de Interface List een extra item toegevoegd, alsook een extra item onder DHCP Client . Ik weet niet zeker of dit allemaal zo moet, maar heb nu wel internet....
Ik weet niet of dit wel de meest mooie methode is, heb het gevoel dat de config beter kan, maar het werkt in ieder geval. Dank allen!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67nWv-gQUDQ4vXbea47EFvhfgGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fKvj0kt2KiChCb3WziRLIyRQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2Zy599q7bhsXF-jHwNPRDjs1mI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dr6DaQL5YtVaLig2kDRVOtE0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Illidan op 08-12-2023 22:21 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

Ah, yes, je moet inderdaad ook je vlan aan de WAN interface list toevoegen voor je firewall als je de defconf gebruikt, dat was ik vergeten inderdaad. Maar verder werkt de default config dan goed.
Bij de DHCP client kun je de andere regels verwijderen, alleen die voor je vlan 300 hoef te blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
djiwie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:26:
Ah, yes, je moet inderdaad ook je vlan aan de WAN interface list toevoegen voor je firewall als je de defconf gebruikt, dat was ik vergeten inderdaad. Maar verder werkt de default config dan goed.
Bij de DHCP client kun je de andere regels verwijderen, alleen die voor je vlan 300 hoef te blijven staan.
Nice, die extra regel bij DHCP Client heb ik nu verwijderd.
Bij "Interface List" kan ik blijkbaar ook de initiële ether 1 disablen... of kan ik die daar beter ook helemaal verwijderen?

Daarnaast, bij "Interface", zie je heel goed dan de VLAN 300 onderdeel is van de Ether 1. Ik heb echter bij die Ether 1 ook ARP disabled staan, kan die beter ook op enabled..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex83IwwJ5EC6v5oovJnlDx3letM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DWV6InkAFNUa5eDh6cWSNAaU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXr7n2uTLJsRtsdhjItyH495bAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u7cXiHiiTicKNs0fM1mgamUu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

ether1 kun je disablen maar kan handig zijn als je je ONT wilt benaderen (wel even je router een adres geven op ether1). Als je dat niet wilt kun je m gewoon disablen.
ARP zou ik overal gewoon op enabled zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
djiwie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:58:
ether1 kun je disablen maar kan handig zijn als je je ONT wilt benaderen (wel even je router een adres geven op ether1). Als je dat niet wilt kun je m gewoon disablen.
ARP zou ik overal gewoon op enabled zetten.
Done.
Thanks!! _/-\o_

Dit was wellicht ook voor andere MicroTik gebruikers in de toekomst een handige exercitie zo!

[ Voor 12% gewijzigd door Illidan op 08-12-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:16
Bij ons is deze week de glasvezel in huis "gebracht"en er hangt nu een kastje aan de glasvezel kabel. Ik had vandaag iemand van Mdfinfra aan de lijn die de kabel in huis hebben aangelegd. Hij vertelde dat de lijn vandaag is geactiveerd. Wat gaat Guidion nog doen? Het glasvezel kabeltje tussen het glasvezel aansluitpunt verbinden met het Huawei kastje en dan de ethernetkabel naar het Zyxel modem? Of moet hij ook nog iets in een kastje in de straat activeren? En wanneer gaat het abonnement in en houdt Ziggo op met onze kabel aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
".. Het glasvezel kabeltje tussen het glasvezel aansluitpunt verbinden met het Huawei kastje en dan de ethernetkabel naar het Zyxel modem?" - - > yep, bij mij vandaag dit dus, plus een simpel wifi testje of 't werkt.

Het Odido abo begint dan te lopen. Ze sturen vervolgens vrijwel direct erna een berichtje naar ziggo voor 't beëindigen van 't ziggo contract. Ik kreeg nl al binnen een uur een mailtje van ziggo dat ze bericht hebben gekregen van Odido, en dat 't ziggo abo dus loopt tot die dag. (ervan uitgaande dat je gebruik hebt gemaakt van hun opzegservice, maar anders moet je 't opzeggen bij ziggo zelf regelen uiteraard)

[ Voor 11% gewijzigd door Illidan op 08-12-2023 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:16
Illidan schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:43:
".. Het glasvezel kabeltje tussen het glasvezel aansluitpunt verbinden met het Huawei kastje en dan de ethernetkabel naar het Zyxel modem?" - - > yep, bij mij vandaag dit dus, plus een simpel wifi testje of 't werkt.

Het Odido abo begint dan te lopen. Ze sturen vervolgens vrijwel direct erna een berichtje naar ziggo voor 't beëindigen van 't ziggo contract. Ik kreeg nl al binnen een uur een mailtje van ziggo dat ze bericht hebben gekregen van Odido, en dat 't ziggo abo dus loopt tot die dag. (ervan uitgaande dat je gebruik hebt gemaakt van hun opzegservice, maar anders moet je 't opzeggen bij ziggo zelf regelen uiteraard)
Aha, dus het is niet zo dat de Guidion technicus Odido meldt dat het systeem werkt? Kunnen zij ( Odido) op afstand zien dat het systeem werkt? Ik heb inderdaad de opzegservice aangevraagd en van Ziggo al een voorbereidend mailtje gekregen wat de gevolgen zijn als Ziggo stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-10 23:15

NEK

Voor de UDM Pro en UDM Pro SE gebruikers: sinds gisteren heb ik de Odido 2Gbit verbinding middels een directe koppeling tussen de Huawei XGS-pon en de UDM Pro SE.

Echter soms ervaar ik high-latencies; vooral tijdens het downloaden. Resulteert in een mindere reagerende UDM.

Heeft iemand gelijksoortige ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-10 19:45
NEK schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:03:
Voor de UDM Pro en UDM Pro SE gebruikers: sinds gisteren heb ik de Odido 2Gbit verbinding middels een directe koppeling tussen de Huawei XGS-pon en de UDM Pro SE.

Echter soms ervaar ik high-latencies; vooral tijdens het downloaden. Resulteert in een mindere reagerende UDM.

Welke sfp module gebruik je? Hier werkt alles perfect op een 8/8.

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Mackeessie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:01:
[...]

Aha, dus het is niet zo dat de Guidion technicus Odido meldt dat het systeem werkt? Kunnen zij ( Odido) op afstand zien dat het systeem werkt? Ik heb inderdaad de opzegservice aangevraagd en van Ziggo al een voorbereidend mailtje gekregen wat de gevolgen zijn als Ziggo stopt.
Die Guidion installateur maakt wel foto's van de installatie en slaat die op z'n telefoon. Dit gaat vast door naar Odido ter bevestiging is mijn aanname. Dat zal wellicht de 'melding' zijn. Maar volgens mij hoefde hij er bij mij niets op afstand eerst aan te laten zetten ofzo. Maar goed, dat weet ik niet zeker, want hij zat ook te pielen op z'n telefoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
NEK schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:03:

Goed om te horen dat ze bij jouw wel de nieuwe ont (neem ik aan althans) hebben kunnen activeren. Bij mij kregen ze hem niet geactiveerd/online. En was kennelijk niet de enige met dit issue.

Geen oplossing nog en kan 5/7 werkdagen duren voordat ik weer bericht krijg.

Ikzelf heb ook een UDM SE en een UI 10GB spf, hoop dat dat geen problemen gaat leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door m00n op 09-12-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK

NEK

Qualixo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:16:
[...]

Welke sfp module gebruik je? Hier werkt alles perfect op een 8/8.
Van Unifi zelf (10gbit versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
NEK schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:27:
[...]

Van Unifi zelf (10gbit versie)
Die heb ik ook. Er zijn wel 2 versies. Ik heb het recente model.
uitvoering: Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Weet iemand of die Odido Zyxel T-56 ook makkelijk als AccesPoint only te gebruiken is elders in t huis? Met een 2.5 Gbit poort en WiFi 6 zou dat geen verkeerde AccesPoint zijn op papier. Nu ligt het stof te happen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK

NEK

Qualixo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:56:
[...]

Die heb ik ook. Er zijn wel 2 versies. Ik heb het recente model.
uitvoering: Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
Yes, die heb ik UACC-CM-RJ45-MG :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK

NEK

Oké, hier is een update over mijn ervaring met Odido. Hun netwerk maakt gebruik van XGS-PON, maar ik heb zoveel problemen met de verbinding ondervonden dat ik vanochtend besloten heb mijn abonnement bij Odido op te zeggen. Dit deed ik op basis van de 14-dagen bedenktijd clausule en na het testen van de verbindingen vannacht.

De redenen voor opzegging:

Ik heb een 2Gbit abonnement genomen.
  • Direct verbonden met de Huawei XGS-Pon op VLAN 300.
  • De Huawei leek problemen te hebben met downloads.
  • Gebruik gemaakt van UDM Pro SE met de nieuwste software en firmware.
  • De maximale download snelheid was 1540 Mbit en de upload was maximaal 985 Mbit.
  • Er waren extreem hoge latencies tijdens het downloaden; tot wel 505ms (Epic Download - Fortnite).
  • De UDM Pro SE leek verbindingsproblemen te hebben met de Huawei, maar niet met het Ziggo modem.
De klantenservice van Odido.
Het personeel leek ongeïnteresseerd en sprak me aan met onpersoonlijke vragen zoals "Ja, jij wilt dus opzeggen", "Wat is je geboortedatum", terwijl ik deze informatie al drie keer had verstrekt voordat ik iemand aan de lijn kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
NEK schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:57:
Oké, hier is een update over mijn ervaring met Odido. Hun netwerk maakt gebruik van XGS-PON, maar ik heb zoveel problemen met de verbinding ondervonden dat ik vanochtend besloten heb mijn abonnement bij Odido op te zeggen. Dit deed ik op basis van de 14-dagen bedenktijd clausule en na het testen van de verbindingen vannacht.

De redenen voor opzegging:

Ik heb een 2Gbit abonnement genomen.
  • Direct verbonden met de Huawei XGS-Pon op VLAN 300.
  • De Huawei leek problemen te hebben met downloads.
  • Gebruik gemaakt van UDM Pro SE met de nieuwste software en firmware.
  • De maximale download snelheid was 1540 Mbit en de upload was maximaal 985 Mbit.
  • Er waren extreem hoge latencies tijdens het downloaden; tot wel 505ms (Epic Download - Fortnite).
  • De UDM Pro SE leek verbindingsproblemen te hebben met de Huawei, maar niet met het Ziggo modem.
De klantenservice van Odido.
Het personeel leek ongeïnteresseerd en sprak me aan met onpersoonlijke vragen zoals "Ja, jij wilt dus opzeggen", "Wat is je geboortedatum", terwijl ik deze informatie al drie keer had verstrekt voordat ik iemand aan de lijn kreeg.
Balen.. ik heb geen SE maar de OG udm pro. Ik zie de issues niet die jij ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Illidan schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:32:
Weet iemand of die Odido Zyxel T-56 ook makkelijk als AccesPoint only te gebruiken is elders in t huis? Met een 2.5 Gbit poort en WiFi 6 zou dat geen verkeerde AccesPoint zijn op papier. Nu ligt het stof te happen :)
DHCP op LAN uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
That's it..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK

NEK

Qualixo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:06:
[...]

Balen.. ik heb geen SE maar de OG udm pro. Ik zie de issues niet die jij ondervindt.
NEK schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:45:
[...]

Ik denk zelf dat dit te maken heeft met het netwerk. Backbone is KPN echter Odido maakt er gebruik van.
KPN biedt maximaal 1Gbit op mijn adres; terwijl Odido tot 8Gbit gaat. Ik wacht wel op KPN....

Gelukkig heb ik nog Ziggo liggen.

Het meest vreemde is het volgende:

1. Downloaden over Odido van o.a. Fortnite via EPIC downloader levert latencies op tot 500ms

1. Downloaden over Ziggo van o.a. Fortnite via EPIC downloader levert latencies op tot 16ms

Beide verbindingen hebben DNS ingesteld staan op 1.1.1.1 en 1.0.0.1

Anyway, bedankt voor al jullie hulp :)

[ Voor 33% gewijzigd door NEK op 09-12-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-10 17:22
Begin 2022 is hier door KPN Netwerk glasvezel aangelegd en sindsdien zijn we blij met de dienst van KPN. Abonnement is verlopen en voor korting moet je nou eenmaal van aanbieder wisselen*, dus vandaar dat we nu de overstap naar Odido wagen. We zijn ergens medio januari aan de beurt.

Wij dachten dat de switch een kwestie van een nieuwe tv-box en router zou zijn, zonder down-time. Maar ik krijg inmiddels een beetje koudwatervrees n.a.v. de verhalen hier en het feit dat ook dat glasvezelkastje aangepast wordt. Enig idee hoe ik kan checken of die verandering ingrijpend kan zijn (AON GPON XGSPON???). Is het reeel om te verwachten dat ik weinig tot geen downtime heb? In ieder geval geen dagen?
Onze intentie is om na een jaar Odido gewoon weer terug te gaan naar KPN maar als ze dan weer dat glasvezelpunt moeten aanpassen, weet ik niet of dat verstandig is? Zeg ik als leek.

* Meermaals bellen met KPN levert max 10 euro korting op per maand (9 maand) maar dan moet je 2 jaar verlengen. Als nieuwe klant krijg je 6-9 mnd 50% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poortvliet
  • Laatst online: 16-10 21:24
Ik heb Odido Glasvezel 1 Gbit up and down.

Met de bijgeleverde Zyxel modem heb ik een snelheid van rond de 750Mb met de speedtest app op mijn Iphone. Ik heb Zyxel modem ertussenuit gehaald en heb de glasvezel direct aangesloten op Ubiquiti UXG Gateway Lite - US-8-60W - UniFi Cloud Key Gen 2+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP0prbMLpM47Iw5pSq7hy1Q-xBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SjgKDXzwN10iB4QbEXIL9r2R.png?f=fotoalbum_large
Maar de snelheid resultaat met WifiMan van Unifi is 180Mb down en 210 Mb up. Niet de gewenste snelheid als je 1Gb krijgt aangeboden! :?

Weet iemand welke instelling ik moet aanpassen om wel de hogere snelheid te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
uNoTopia schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:06:
Begin 2022 is hier door KPN Netwerk glasvezel aangelegd en sindsdien zijn we blij met de dienst van KPN. Abonnement is verlopen en voor korting moet je nou eenmaal van aanbieder wisselen*, dus vandaar dat we nu de overstap naar Odido wagen. We zijn ergens medio januari aan de beurt.

Wij dachten dat de switch een kwestie van een nieuwe tv-box en router zou zijn, zonder down-time. Maar ik krijg inmiddels een beetje koudwatervrees n.a.v. de verhalen hier en het feit dat ook dat glasvezelkastje aangepast wordt. Enig idee hoe ik kan checken of die verandering ingrijpend kan zijn (AON GPON XGSPON???). Is het reeel om te verwachten dat ik weinig tot geen downtime heb? In ieder geval geen dagen?
Onze intentie is om na een jaar Odido gewoon weer terug te gaan naar KPN maar als ze dan weer dat glasvezelpunt moeten aanpassen, weet ik niet of dat verstandig is? Zeg ik als leek.

* Meermaals bellen met KPN levert max 10 euro korting op per maand (9 maand) maar dan moet je 2 jaar verlengen. Als nieuwe klant krijg je 6-9 mnd 50% korting.
Zat hier 3 weken zonder internet, dus mij is het volgend jaar niet meer waard om over te stappen…
Heb nog wel een Delta fiber in de meterkast zitten, maar die is volgens de site van Delta zelf niet beschikbaar. Wil alleen nog maar overstappen zonder downtime, dus dat kan alleen door eerst een werkende connectie te krijgen voor de oude op te zeggen. Betaal je dan wel altijd 1 maand dubbel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:24

Wat is een kwalitatief goede ethernet kabel om onder de grond door te leggen naar de huiskamer waar onze router zich zal bevinden? Of maakt dit niet zo heel veel uit allemaal?
hier 8 maanden geleden graafwerk geweest met een mooi paars buisje uit de grond, verleden week is er glas ingeblazen. De verwachting is nog een maand wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
Volgens mij schiet je daar niets mee op. Wat je wilt is de router in bridge modus zetten, echter zit de firmware zodanig dichtgetimmerd dat dat niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
lexuzu schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:18:
[...]

Volgens mij schiet je daar niets mee op. Wat je wilt is de router in bridge modus zetten, echter zit de firmware zodanig dichtgetimmerd dat dat niet mogelijk is.
Alle LAN poorten staan in bridge, WAN poort niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-10 20:54

Joostk

Barkrukprofeet

In principe maakt het niet veel uit wat voor kabel je gebruikt. Zelf heb ik een CAT 6 kabel liggen door de kruipruimte (nu even in het water, fix ik volgend jaar wel als het droog is). Als je die gebruikt om je modem in de huiskamer o.i.d. mee aan te sluiten heb je een prima kabel voor 2.5 of 10 Gb LAN/internet.
Zelf een kabel gebruik die op een rol van 20m ofzo zit en dan zelf de stekkers erop gemaakt.
Mackeessie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:01:
[...]

De monteur maakt een foto van hoe het aangesloten is in de meterkast. Deze krijg je per mail als bevestiging in een PDF met je handtekening.
Dezelfde avond dat het bij mij aangesloten was en de monteur het gereed heeft gemeld kreeg ik een SMS van Ziggo dat mijn huidige abbo is stop gezet.
Zelf had ik ook de overstapservice van Odido gebruikt om Ziggo op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
jadjong schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:38:
[...]

Alle LAN poorten staan in bridge, WAN poort niet gebruiken.
Ondanks dat ik er al van overtuigd was dat het niet zal werken heb ik het ook nog even geprobeerd. Dat werkt niet. Terug in de doos en laten liggen tot je weer overstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
lexuzu schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:23:
[...]

Ondanks dat ik er al van overtuigd was dat het niet zal werken heb ik het ook nog even geprobeerd. Dat werkt niet. Terug in de doos en laten liggen tot je weer overstapt.
Niet beide apparaten hetzelfde ip adres gegeven? Ik heb hetzelf ook wel eens gedaan met een KPN Experiabox V10. DHCP uit, ip adres aangepast, juiste range, maar niet hetzelfde en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:58:
[...]

Niet beide apparaten hetzelfde ip adres gegeven? Ik heb hetzelf ook wel eens gedaan met een KPN Experiabox V10. DHCP uit, ip adres aangepast, juiste range, maar niet hetzelfde en klaar.
Nee, Fritzbox router op 192.168.2.1
Zyxel op 192.168.2.2
Verbonden via LAN poort met netwerk.
DHCP server draait op een Synology NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-10 23:05
poortvliet schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:05:

Met de bijgeleverde Zyxel modem heb ik een snelheid van rond de 750Mb met de speedtest app op mijn Iphone. Ik heb Zyxel modem ertussenuit gehaald en heb de glasvezel direct aangesloten op Ubiquiti UXG Gateway Lite - US-8-60W - UniFi Cloud Key Gen 2+.
[Afbeelding]
Maar de snelheid resultaat met WifiMan van Unifi is 180Mb down en 210 Mb up. Niet de gewenste snelheid als je 1Gb krijgt aangeboden! :?

Weet iemand welke instelling ik moet aanpassen om wel de hogere snelheid te krijgen?
Wat is je snelheid bekabeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:23

NoTimeRemains

I know

Nou… sinds een week of 2 heb ik Odido glasvezel. Het heeft een tijd geduurd voordat de aansluiting compleet was maar ok, odido monteur langs, probleem met aansluiting in huis, twee weken later nieuwe monteur, eindelijk internet. Werkte perfect tot gisterochtend. Ineens is knippert er een rood lampje op de media converter. Gebeld met Odido en er moet een monteur komen, verwachtte datum: 4 januari!!! Ja daag. Wat is dit voor een onzin. Ik sta na veel klagen op een (wss fictieve) lijst dat ik wellicht mss eerder aan de beurt ben maar ik ben hier echt helemaal niet blij mee. Ik kan niet meer vanuit huis werken. Geen TV meer, geen streaming. Ik baal als een stekker.

Iemand een idee wat ik kan doen? Morgen ga ik sws weer bellen met de klantenservice maar ik denk dat dat weinig gaat doen.

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:58
uNoTopia schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:06:

Hier recentelijk overgestapt op Odido, ook via KPN netwerk (aangelegd in 2020 bij nieuwbouw). Minder dan 10 minuten offline geweest tijdens de overstap. Het overstappen zelf (het ompatchen en vervangen van het glasvezelkastje) was dus geen probleem (hier in ieder geval).

De problemen kwamen er na. In de eerste maand drie keer storing gehad (variërend van 15min geen verbinding tot 4,5uur). De laatste anderhalve week gaat het goed, dus hopelijk blijft het zo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 08:39

nelizmastr

Goed wies kapot

[Afbeelding]

Test eerst eens bekabeld en niet via WiFi. Als je bekabeld wel rond de 1Gbit haalt (praktijk ligt tussen de 900-950) dan is het issue niet Odido of je UXG maar je eigen WiFi oplossing.

Je zult niet zomaar volle gigbit over WiFi halen zonder een gedegen WiFi 6E implementatie met volledige dekking en weinig stoorzenders.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n

[Afbeelding]

Check ook even Ui.com forums. Volgens mij heb ik dit al vaker gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:21
NoTimeRemains schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:04:
Nou… sinds een week of 2 heb ik Odido glasvezel. Het heeft een tijd geduurd voordat de aansluiting compleet was maar ok, odido monteur langs, probleem met aansluiting in huis, twee weken later nieuwe monteur, eindelijk internet. Werkte perfect tot gisterochtend. Ineens is knippert er een rood lampje op de media converter. Gebeld met Odido en er moet een monteur komen, verwachtte datum: 4 januari!!! Ja daag. Wat is dit voor een onzin. Ik sta na veel klagen op een (wss fictieve) lijst dat ik wellicht mss eerder aan de beurt ben maar ik ben hier echt helemaal niet blij mee. Ik kan niet meer vanuit huis werken. Geen TV meer, geen streaming. Ik baal als een stekker.

Iemand een idee wat ik kan doen? Morgen ga ik sws weer bellen met de klantenservice maar ik denk dat dat weinig gaat doen.
Ik had tot vorige week ongeveer hetzelfde. Hoog en laag gesprongen, maar het heeft geen zin. Het enige wat je kan doen is wachten helaas. Bij ons lag het aan de kabel.

Zelf had ik het onvoorstelbare geluk dat ik ineens een paar dagen later mensen zag graven voor m’n huis. Ik er naartoe, bleek dat iemand verderop in de straat al 3 maanden zonder internet zat en ze nu voor diegene eindelijk het gingen oplossen. Ik wist niet hoe snel ik met koffie en koeken moest lopen om ze over te halen om gelijk het probleem bij mij te fixen _/-\o_ paar uur later was het gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Qualixo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:27:
[...]

Nee vlan 300 is internet. Ik doe geen tv:) zijn wel guides voor hoe dit te doen.
Maar enige wat ik doe op de wan connectie is vlan 300 taggen en werkt perfecto.
[Afbeelding]
ik stap einde van de maand over van Tweak naar Odido, huidige setup Glas>MediaConverter>UDM Pro.

Stel je dan een dag voor oplevering al VLAN 300 in of sluit je dan eerst tijdelijk de router van Odido aan met daar aangekoppeld de UDM Pro zodat je hem kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:23

NoTimeRemains

I know

Tompouce schreef op zondag 10 december 2023 @ 06:22:
[...]

Ik had tot vorige week ongeveer hetzelfde. Hoog en laag gesprongen, maar het heeft geen zin. Het enige wat je kan doen is wachten helaas. Bij ons lag het aan de kabel.

Zelf had ik het onvoorstelbare geluk dat ik ineens een paar dagen later mensen zag graven voor m’n huis. Ik er naartoe, bleek dat iemand verderop in de straat al 3 maanden zonder internet zat en ze nu voor diegene eindelijk het gingen oplossen. Ik wist niet hoe snel ik met koffie en koeken moest lopen om ze over te halen om gelijk het probleem bij mij te fixen _/-\o_ paar uur later was het gefixt.
Aan welke kabel lag het? De kabel naar binnen of in huis?

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
NoTimeRemains schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:43:
[...]

Aan welke kabel lag het? De kabel naar binnen of in huis?
Meestal graaf je buitenshuis en niet in huis. :9
Pagina: 1 ... 21 ... 130 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen