Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Greatsword schreef op zondag 10 december 2023 @ 06:47:
[...]

ik stap einde van de maand over van Tweak naar Odido, huidige setup Glas>MediaConverter>UDM Pro.

Stel je dan een dag voor oplevering al VLAN 300 in of sluit je dan eerst tijdelijk de router van Odido aan met daar aangekoppeld de UDM Pro zodat je hem kan bereiken?
Kans is groot dat je een andere mediaconverter krijgt (of zelfs al in huis hebt in het installatiepakket) dus dan werkt vlan300 pas op de dag van het aansluiten.

Ik zou de wijziging pas doen als de omzetting gebeurt, je Tweak verbinding zal niet werken met de vlan 300 tag erop. Odido router heb je niet nodig voor internet en tv.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06 16:41
NoTimeRemains schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:43:
[...]

Aan welke kabel lag het? De kabel naar binnen of in huis?
De buitenkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
lexuzu schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:13:
[...]

Nee, Fritzbox router op 192.168.2.1
Zyxel op 192.168.2.2
Verbonden via LAN poort met netwerk.
DHCP server draait op een Synology NAS.
Hmmmm jammer, op papier was die Zyxel een mooie AccesPoint geweest. Thx for checking! Ik laat die Zyxel lekker in de doos.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:21
Gisteren is het precies 1 jaar geleden alweer dat ik mij heb aangemeld bij T-Mobile Glasvezel thuis. Nog steeds zit ik bij Ziggo.

Ik krijg steeds de volgende berichten:
We sturen je graag een update over je glasvezelaansluiting.

Jouw Glasvezelaansluiting
Onze netwerkpartner is druk bezig met het plannen van de werkzaamheden om supersnel Glasvezel bij je aan te leggen. We verwachten rond november - december de glasvezelaansluiting bij je in huis te kunnen plaatsen.

Let op: Dit is een voorlopige datum, de planning kan wijzigen afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. We laten je de definitieve datum voor het plaatsen van de glasvezelverbinding in je woning zo snel mogelijk weten.
Kan ik nog wat tegen doen, of is het gewoon afwachten? Of kan ik het beter opzeggen. Contract is nog niet ingegaan.

Vorige jaar is afgesproken: Eerste 8 maanden €25 per maand daarna €55 bij een actieve verbinding.

Ik heb al zelf een paar gebeld en iedere keer, wordt er mij verteld binnenkort

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 10-12-2023 12:01 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Van der Berg schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:29:
Gisteren is het precies 1 jaar geleden alweer dat ik mij heb aangemeld bij T-Mobile Glasvezel thuis. Nog steeds zit ik bij Ziggo.
Waarom zeg je alweer terwijl het nog maar 1 jaar geleden is? Zou wel heel snel zijn om binnen een jaar glasvezel in huis te hebben terwijl het om een nieuw project gaat. Is toch logisch dat zoiets tijd in gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:10
NoTimeRemains schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:04:
Nou… sinds een week of 2 heb ik Odido glasvezel. Het heeft een tijd geduurd voordat de aansluiting compleet was maar ok, odido monteur langs, probleem met aansluiting in huis, twee weken later nieuwe monteur, eindelijk internet. Werkte perfect tot gisterochtend. Ineens is knippert er een rood lampje op de media converter. Gebeld met Odido en er moet een monteur komen, verwachtte datum: 4 januari!!! Ja daag. Wat is dit voor een onzin. Ik sta na veel klagen op een (wss fictieve) lijst dat ik wellicht mss eerder aan de beurt ben maar ik ben hier echt helemaal niet blij mee. Ik kan niet meer vanuit huis werken. Geen TV meer, geen streaming. Ik baal als een stekker.

Iemand een idee wat ik kan doen? Morgen ga ik sws weer bellen met de klantenservice maar ik denk dat dat weinig gaat doen.
Als je internet niet werkt kan je tot die tijd een voucher krijgen voor onbeperkt internet op je mobiel (als je bij Odido zit in ieder geval). Misschien is dat nog nuttig voor je? Klantenservice bellen en dan sturen ze je de code via sms met instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

nelizmastr schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:50:
[...]

Kans is groot dat je een andere mediaconverter krijgt (of zelfs al in huis hebt in het installatiepakket) dus dan werkt vlan300 pas op de dag van het aansluiten.

Ik zou de wijziging pas doen als de omzetting gebeurt, je Tweak verbinding zal niet werken met de vlan 300 tag erop. Odido router heb je niet nodig voor internet en tv.
Oké maar als ik het glas dan op de nieuwe media converter aansluit en daaraan mijn UDM Pro koppel, kan ik hem dan wel bereiken als VLAN300 nog niet is ingesteld? Lijkt een beetje kip/ei verhaal, dus wat zijn de exacte stappen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:08

[...]

Kan ik nog wat tegen doen, of is het gewoon afwachten? Of kan ik het beter opzeggen. Contract is nog niet ingegaan.

Vorige jaar is afgesproken: Eerste 8 maanden €25 per maand daarna €55 bij een actieve verbinding.

Was hier hetzelfde, nieuwe aanleg. Steeds mail “november/december”. Helpdesk gebeld en die vroegen het voor mij na bij de planning. Oplevering centrale 8 maart 2024 als dit gehaald wordt aansluiting glasvezel op zijn vroegst 1 april. Op mijn vraag of het ook nog vertraagd zou kunnen worden was het antwoord dat het de laatste tijd veel geregend had waardoor er wat achterstand was………. Vervolgens heb ik geannuleerd en weer 1 jaar Ziggo afgesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:46

[...]

Als je glasvezel wilt, dan gewoon rustig afwachten.
En als je het niet wilt, annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Greatsword schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:04:
[...]

Oké maar als ik het glas dan op de nieuwe media converter aansluit en daaraan mijn UDM Pro koppel, kan ik hem dan wel bereiken als VLAN300 nog niet is ingesteld? Lijkt een beetje kip/ei verhaal, dus wat zijn de exacte stappen?
Je benadert je UDM vanaf je interne netwerk, het gaat sowieso niet werken het van buiten je netwerk te doen als je van internetverbinding wisselt. Dus het interne IP intikken, inloggen en aanpassen. VLAN300 bestaat alleen aan de buitenkant, intern niet.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 10-12-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-06 13:59
Je kan 4 poorten op je udm zetten als wan. Pak je toch een 2e poort waar je vlan300 op zet. Dan is het een kwestie van poortje wisselen.

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik zit nu met Tweak op kpn / aon techniek, fiber direct op de fritz 5530. Die fritz fungeert momenteel alleen als een soort luxe mediaconcerter, want daarachter zit mijn usg 3p router. Heb zo'n kpn aansluitpuntkastje wat verder vrij leeg is.

Ik overwoog om naar freedom over te stappen (aon), voor 51 euro per maand internet only, maar het wordt waarschijnlijk odido met tv voor 25 euro per maand voor 10 maanden eerst. Voor nu even wat aantrekkelijker financieel gezien.

Maar wat krijg ik nu bij odido? Gpon? Xgpon? Aon? Een Huawei aansluitpunt / mediaconverter?

Ik zou graag mijn usg 3p willen aansluiten, maar die fritz hoeft eigenlijk ook niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:21
belastingdienst schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:12:

Maar wat krijg ik nu bij odido? Gpon? Xgpon? Aon? Een Huawei aansluitpunt / mediaconverter?
Dat hangt van het netwerk en de pop af.
Maar vanaf elke mediaconverter kun je met utp je eigen router in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckyluca
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:33
Ik zit nu met Tweak op kpn / aon techniek, fiber direct op de fritz 5530. Die fritz fungeert momenteel alleen als een soort luxe mediaconcerter, want daarachter zit mijn usg 3p router. Heb zo'n kpn aansluitpuntkastje wat verder vrij leeg is.

Ik overwoog om naar freedom over te stappen (aon), voor 51 euro per maand internet only, maar het wordt waarschijnlijk odido met tv voor 25 euro per maand voor 10 maanden eerst. Voor nu even wat aantrekkelijker financieel gezien.

Ik zou graag mijn usg 3p willen aansluiten, maar die fritz hoeft eigenlijk ook niet zo.
Odido werkt alleen maar met GPON en XGSPON. Een AON verbinding zul je dus sowieso niet krijgen. Mocht je willen weten welk netwerk je op komt als je een abonnement afsluit moet je even met de odido support contact opnemen. Telefonisch heb ik zelf erg slechte ervaring met techischere vragen bij odido. Een ticket aanmaken op het odido forum werkt voor mij toch altijd wat beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

In jouw woonplaats had Vodafone al vroeg eigen apparatuur en dat was AON. Dat wordt nog steeds gebruikt, ook nu het inmiddels Odido Thuis is. Dus er is een gerede kans dat het AON wordt.
Maar.. als de apparatuur in de laatste jaren uitgebreid moest worden door capaciteitsuitdagingen, dan is dat wel met PON gedaan.
Dus... Meer kan ik je niet meegeven :-

@Luckyluca wat jij stelt klopt dus sowieso al niet. Nog veel plaatsen met de Vodafone AON switches uit 2015/2017.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 10-12-2023 21:27 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckyluca
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:33
Barre73 schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:26:

@Luckyluca wat jij stelt klopt dus sowieso al niet. Nog veel plaatsen met de Vodafone AON switches uit 2015/2017.
Excuus. Dacht dat ik een keer op het odido forum had gelezen dat ze geen aon meer gebruikten maar dat zal ik wel verkeerd gelezen hebben. Ik zie nu ook meerdere posts op dat forum met verwijzingen naar aon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is het gebruikelijk om een tweede glasvezel te krijgen op een woning?
Ik heb al een oude glasvezel, een groene oranje kabel, is geloof ik kpn aon van voor 2019, nu krijg ik een brief van odido dat ze binnen willen kijken omdat ze ook glasvezel willen aanleggen.
Ik zit nu nog op vdsl internet maar ga binnen drie maanden wel overstappen naar glas, alleen de postcodecheck van odido zegt dat ze het aan het aanleggen zijn dus kan niks bestellen. Dus odido kan niet leveren over de oude kabel begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Luckyluca schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:24:
[...]

Odido werkt alleen maar met GPON en XGSPON. Een AON verbinding zul je dus sowieso niet krijgen. Mocht je willen weten welk netwerk je op komt als je een abonnement afsluit moet je even met de odido support contact opnemen. Telefonisch heb ik zelf erg slechte ervaring met techischere vragen bij odido. Een ticket aanmaken op het odido forum werkt voor mij toch altijd wat beter.
Bij T-Mobile/Odido gebruiken ze zo,n grijs blikken doosje bij AON. (media converter)
De nieuwere variant is Zyxel FMG3005-R20A.

GPON gaat wel langzaam uitgefaseerd worden.
Ik zit op GPON als ik een pakket verhoging zal doen 2 of 8Gbit dan kom ik op XGS-PON.

Dat is ook maar goed ook dat GPON uitgefaseerd wordt.
Ik moet mensen nu nog duidelijk maken op het forum dat ze nooit AON op een GPON glasvezel netwerk moeten gaan aansluiten.
Dan gaan alle klanten op die passieve glasvezel splitter offline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Soldaatje schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:55:
Ik heb al een oude glasvezel, een groene kabel, is geloof ik kpn aon van voor 2019, nu krijg ik een brief van odido dat ze binnen willen kijken omdat ze ook glasvezel willen aanleggen.
Ik zit nu nog op vdsl internet maar ga binnen drie maanden wel overstappen naar glas, alleen de postcodecheck van odido zegt dat ze het aan het aanleggen zijn dus kan niks bestellen. Dus odido kan niet leveren over de oude kabel begrijp ik.
Niet gebruikelijk maar het gebeurt. In mijn ogen een beetje bizar, maar soit.

Wat je kan krijgen kan je zien op https://www.internetten.nl. Vul je postcode in en je kan zien wie er dienstverlening doet op de kabels. Die groene kabel kan ook UPC coax zijn overigens. Mijn advies is om dan uit dat aanbod een keuze te maken. Als Odido nog moet gaan graven dan ben je zo 12-18 maanden verder voor je het kan gebruiken. Bij mijn weten graaft Odido ook niet zelf. Ze maken hier gebruik van het hetwerk van KPN Netwerk en ik weet dat ze tegenwoordig ook aanbieden op glas van DeltaFIBER. Dus wat ze dan bij jou komen bekijken (schouwen heet dat) is mij niet duidelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door asing op 10-12-2023 22:17 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
asing schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:15:
[...]

Niet gebruikelijk maar het gebeurt. In mijn ogen een beetje bizar, maar soit.

Wat je kan krijgen kan je zien op https://www.internetten.nl. Vul je postcode in en je kan zien wie er dienstverlening doet op de kabels. Die groene kabel kan ook UPC coax zijn overigens. Mijn advies is om dan uit dat aanbod een keuze te maken. Als Odido nog moet gaan graven dan ben je zo 12-18 maanden voor je het kan gebruiken.
Dank voor je reactie. Het is zeker wel glasvezel, de coax zit apart. En ik heb twee jaar geleden ook glas gehad voor een paar maanden maar dat contract werd zomaar opeens gebroken door Oxxio was dat volgens mij, was in de tijd dat kpn het overnam, de monteur had iets niet afgemeld ofzo zeiden ze.

Sorry, ik zei groene kabel, dat moest zijn oranje...

[ Voor 3% gewijzigd door Soldaatje op 10-12-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:43
Ik wil overstappen van Odido zakelijk naar privé omdat ze bij zakelijk geen 2 en 8 gbit aanbieden. Hiervoor moest ik eerst zakelijk opzeggen (dit ging extreem makkelijk zonder kosten) en zodra die afgesloten was privé aanvragen. Inmiddels al 5 dagen zonder internet en een opleveringsdatum van 12 december van Odido privé . Bij Guidin was geen afspraak mogelijk via de site, dus maar gebeld hierbij zou er een afspraak ingepland worden door de backoffice. Krijg net de mail, 22 december tussen 16 en 20h komen ze langs. Nu heb ik weinig vertrouwen in Guidion na het lezen van de 85 pagina’s op dit forum en vrees dan ook minimaal een kerst zonder internet. Weet iemand of er een patch gedaan moet worden van zakelijk naar privé (volgens Odido wel) wat op 22 december het kan belemmeren ? Word deze wel op 12 december activeert of schuift deze datum dan ook op dat deze actief word ? Als er geen patch nodig is zou ik hem dan zelf kunnen aansluiten op de 12e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Soldaatje schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:21:
[...]

Dank voor je reactie. Het is zeker wel glasvezel, de coax zit apart. En ik heb twee jaar geleden ook glas gehad voor een paar maanden maar dat contract werd zomaar opeens gebroken door Oxxio was dat volgens mij, was in de tijd dat kpn het overnam, de monteur had iets niet afgemeld ofzo zeiden ze.
Oxxio.... :o . Die zijn niet heel geweldig. Anyway, de kabel wordt voor steeds meer bedrijven open gezet dus je hebt keuze genoeg. Ik zou hier nu ook voor Freedom kunnen kiezen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
grave176 schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:26:
Ik wil overstappen van Odido zakelijk naar privé omdat ze bij zakelijk geen 2 en 8 gbit aanbieden. Hiervoor moest ik eerst zakelijk opzeggen (dit ging extreem makkelijk zonder kosten) en zodra die afgesloten was privé aanvragen. Inmiddels al 5 dagen zonder internet en een opleveringsdatum van 12 december van Odido privé . Bij Guidin was geen afspraak mogelijk via de site, dus maar gebeld hierbij zou er een afspraak ingepland worden door de backoffice. Krijg net de mail, 22 december tussen 16 en 20h komen ze langs. Nu heb ik weinig vertrouwen in Guidion na het lezen van de 85 pagina’s op dit forum en vrees dan ook minimaal een kerst zonder internet. Weet iemand of er een patch gedaan moet worden van zakelijk naar privé (volgens Odido wel) wat op 22 december het kan belemmeren ? Word deze wel op 12 december activeert of schuift deze datum dan ook op dat deze actief word ? Als er geen patch nodig is zou ik hem dan zelf kunnen aansluiten op de 12e
Voor 2 en 8Gbps heb je XGS-PON nodig. Dat zal je dan nu niet hebben en dat zal de reden zijn dat je gepatcht moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:19
The_Admin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:15:
Al mensen succesvol aangesloten in regio 0251? De boel lijkt nu wel in een stroomversnelling te komen. Bij ons is op 2 november de boel in de straat gelegd, volgende week dinsdag (12/12) wordt de glasvezel in mijn woning naar binnen gebracht, en het installatiepakket zou vandaag bezorgd moeten worden door DHL.

Wat is de ervaring met Guidion, als ik dit topic een beetje scan kan er soms nog wel de nodige tijd zitten in bovenstaande en de daadwerkelijke installatiedatum?
Ik woon in Heemskerk, glasvezel ligt al een jaar in de straat, eind september Odido contract afgesloten, eind november kreeg ik het installatiepakket, 1 december aanleg glasvezel onder het pad door naar de voordeur, 5 december glasvezel in huis gebracht en kastje gemonteerd en vanavond kreeg ik de gelegenheid om een afspraak met Guidion te maken. Eerste mogelijkheid is 22 december, dus op die dag een afspraak gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soldaatje schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:55:
Ik heb al een oude glasvezel, een groene oranje kabel, is geloof ik kpn aon van voor 2019, nu krijg ik een brief van odido dat ze binnen willen kijken omdat ze ook glasvezel willen aanleggen.
Het is zeer ongebruikelijk voor Open Dutch Fiber (die leggen in werkelijkheid aan, niet Odido) om glasvezel aan te leggen op plaatsen waar KPN al ligt. Maar het kan voorkomen, zoals bij jou blijkbaar.
Odido kan zeker wel leveren via die KPN kabel, maar waarschijnlijk hebben ze dat nu zelf geblokkeerd in afwachting van dat nieuwe netwerk van Open Dutch Fiber. Dat is voor hen vaak veel goedkoper dan leveren via KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grave176
  • Laatst online: 14:43
bjusterbaarlik schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:41:
[...]

Voor 2 en 8Gbps heb je XGS-PON nodig. Dat zal je dan nu niet hebben en dat zal de reden zijn dat je gepatcht moet worden.
Op Odido zakelijk werd ook XGS-PON gebruikt heb dezelfde apparatuur ontvangen (ONT en modem) voor de privé aansluiting

Edit 12-12-2023: lampje PON knippert nog, dus er moet inderdaad een patch gedaan worden of door Guidion is door latere afspraak de technische aansluitdatum ook opgeschoven

[ Voor 19% gewijzigd door grave176 op 12-12-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Barre73 schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:16:
[...]

Het is zeer ongebruikelijk voor Open Dutch Fiber (die leggen in werkelijkheid aan, niet Odido) om glasvezel aan te leggen op plaatsen waar KPN al ligt. Maar het kan voorkomen, zoals bij jou blijkbaar.
Hier in Hoorn zijn ze beiden aan het aanleggen en natuurlijk gaat nu twee keer de straat op 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
hjs schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:27:
[...]

Hier in Hoorn zijn ze beiden aan het aanleggen en natuurlijk gaat nu twee keer de straat op 🤷🏻‍♂️
Het is absoluut tegen het ODF beleid om over een ander netwerk te leggen. Tenzij het net een kleine overlapping is.

Verder hoe ga jij organiseren met 2 verschillende aannemers dat je samen 1 straat open gaat graven? En dan zal elk distributiepunt op een andere plek staan/liggen en zal het gebied dat gegraven moet worden van dat distributiepunt (je graaft namelijk een distributiepunt gebied per dag per team want je wilt alles einde dag dicht hebben). En dan zijn die DP gebieden ook nog niet hetzelfde.

Dan kun je natuurlijk zeggen "Dan doet die aannemer straat X en de andere straat Y." En als er problemen zijn door fouten, verkeerde kabel(lengte) etc. Wie gaat daar dan garantie op geven? Dan moet je per straat dus bij houden dat dan de ene en dan de andere aannemer het op moet oplossen. Waar je als partij X geen contract hebt met party Y van de andere aannemer.

Linkt allemaal makkelijk "Dan hoeft de straat niet 2 keer open" maar in de praktijk is 2 keer open enorm veel eenvoudiger te realiseren. Zeker omdat KPN als enige netwerkbeheerder niet in een andere POP wilt hangen. De overige providers hangen in meerdere POPs van verschillende netwerkbedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Laatst online: 08:45
Barre73 schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:16:
[...]

Odido kan zeker wel leveren via die KPN kabel, maar waarschijnlijk hebben ze dat nu zelf geblokkeerd in afwachting van dat nieuwe netwerk van Open Dutch Fiber. Dat is voor hen vaak veel goedkoper dan leveren via KPN.
Ik hoop stiekem dat ze vaker van de uitzonderingen gaan maken bij Open Dutch Fiber

Hier in Apeldoorn Centrum/Noord hebben we KPN Glasvezel liggen en die prijzen die ze samen met Ziggo Kabel vragen in dit deel van Apeldoorn zijn echt de Hoofdprijs vergeleken met andere gebieden in dezelfde Stad/Dorp omdat hier PTMP Netwerk ligt en ook ver achter begint te lopen met oa Delta & ODF

Ik ben al tijdje met hun (ODF) aan mailen of ze toch willen denken het deel van Apeldoorn wat P2MP is aan te gaan leggen zodat er toch redelijke prijzen gaan komen voor dit deel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
chris-drielsma schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:39:

Ik ben al tijdje met hun (ODF) aan mailen of ze toch willen denken het deel van Apeldoorn wat P2MP is aan te gaan leggen zodat er toch redelijke prijzen gaan komen voor dit deel
P2MP is gewoon een goedkope manier voor aanleg voor KPN. Dat KPN dus duur is betekent waarschijnlijk alleen maar dat ze meer winst maken.

Voor jouw is concurrentie dus logischerwijs belangrijk. Maar vanuit het oogpunt van ODF niet. KPN kan immers "gewoon" de prijs verlagen en met een aanbieding komen voor de mensen die anders gaan overstappen.

Voor ODF is dat niet bepaald een interessante businesscase dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:58
Weet iemand of de voucher die odido beschikbaar stelt wanneer je voor langere tijd zonder verbinding zit ook werkt bij een prepaid of moet je een abonnement bij ze hebben?

Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Laatst online: 18:27
tipex schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:25:
Weet iemand of de voucher die odido beschikbaar stelt wanneer je voor langere tijd zonder verbinding zit ook werkt bij een prepaid of moet je een abonnement bij ze hebben?
Werkt ook op Prepaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
En ook bij BEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:58
Top dan haal ik tegen die tijd alvast een pre-paid kaartje voor het geval dat 👍

Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-06 09:45
De monteur die vandaag langs zou komen is helaas uitgevallen. Ik heb nu nog glasvezel van Tweak en zou vandaag overstappen naar Odido.

Weet iemand of de internetverbinding verbroken wordt op het tijdstip waarop de monteur langs zou komen? Indien ja, is het mogelijk dat ik de geleverde apparatuur modem/xgs-pon kastje zelf aansluit om de verbinding te herstellen?

**edit**
Zojuist gebeld door Odido. Er komt gelukkig vandaag een andere monteur.

[ Voor 10% gewijzigd door Yanik op 11-12-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
bjusterbaarlik schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:50:
[...]

P2MP is gewoon een goedkope manier voor aanleg voor KPN. Dat KPN dus duur is betekent waarschijnlijk alleen maar dat ze meer winst maken.

Voor jouw is concurrentie dus logischerwijs belangrijk. Maar vanuit het oogpunt van ODF niet. KPN kan immers "gewoon" de prijs verlagen en met een aanbieding komen voor de mensen die anders gaan overstappen.

Voor ODF is dat niet bepaald een interessante businesscase dus.
Zelf zit ik ook bij Odido maar via KPN WBA en als ik de prijzen en snelheden vergelijk met Odido over ODF zit er sowieso vaak een verschil tussen van minimaal 15,- per maand minder over ODF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
chris-drielsma schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:13:
[...]

Zelf zit ik ook bij Odido maar via KPN WBA en als ik de prijzen en snelheden vergelijk met Odido over ODF zit er sowieso vaak een verschil tussen van minimaal 15,- per maand minder over ODF
Dat klopt, maar dat is natuurlijk niet het echte kostenverschil tussen ODF en KPN netwerk. Grootste verschil zal hem vooral in de winstmarge zitten. En daar zit het probleem.

Enige bestaansrecht dat ODF heeft is als ze zeker weten dat als ze overal glasvezel gaan aanleggen dat er genoeg partijen zijn die er gebruik van willen maken die ook genoeg klanten hebben.

Als KPN er al ligt dan is dat dus een heel moeilijk verhaal. Daarom zie je dat ODF en ook andere partijen eigenlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris-drielsma schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:13:
[...]

Maar als je het vergelijkt vanuit het oogpunt van bijvoorbeeld de ACM, dan wordt het verschil alweer kleiner. Namelijk 55 euro per maand voor KPN 1 Gbit versus 45 per maand bij Odido op eigen apparatuur.
Ik vermijd bewust de afkorting ODF omdat dat verwarring geeft. Die 45 euro geldt ook op KPN Netwerken waar ze eigen apparatuur hebben, zoals in het grootste deel van Apeldoorn. Dus de P2P netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjidory
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 22:11
Yanik schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:05:
De monteur die vandaag langs zou komen is helaas uitgevallen. Ik heb nu nog glasvezel van Tweak en zou vandaag overstappen naar Odido.

Weet iemand of de internetverbinding verbroken wordt op het tijdstip waarop de monteur langs zou komen? Indien ja, is het mogelijk dat ik de geleverde apparatuur modem/xgs-pon kastje zelf aansluit om de verbinding te herstellen?

**edit**
Zojuist gebeld door Odido. Er komt gelukkig vandaag een andere monteur.
Nou, ik hoop voor je dat het beter verloopt dan bij mij. Ik zou afgelopen vrijdag overstappen. Monteur is netjes geweest maar ze konden de Odido netwerk niet actief krijgen. En Tweak werkt sinds afgelopen vrijdag ochtend ook niet meer. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Laatst online: 12:58
Mackeessie schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:28:
[...]

Ik woon in Heemskerk, glasvezel ligt al een jaar in de straat, eind september Odido contract afgesloten, eind november kreeg ik het installatiepakket, 1 december aanleg glasvezel onder het pad door naar de voordeur, 5 december glasvezel in huis gebracht en kastje gemonteerd en vanavond kreeg ik de gelegenheid om een afspraak met Guidion te maken. Eerste mogelijkheid is 22 december, dus op die dag een afspraak gemaakt.
Thanks, het waren dus nog twee verschillende afspraken om hem naar de voordeur te brengen en naar binnen? :o Standaard of was een reden dat het niet in één keer kon. Voor de rest klopt de tijdslijn wel aardig met hoe het bij mij gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
Barre73 schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:43:
[...]

Maar als je het vergelijkt vanuit het oogpunt van bijvoorbeeld de ACM, dan wordt het verschil alweer kleiner. Namelijk 55 euro per maand voor KPN 1 Gbit versus 45 per maand bij Odido op eigen apparatuur.
Ik vermijd bewust de afkorting ODF omdat dat verwarring geeft. Die 45 euro geldt ook op KPN Netwerken waar ze eigen apparatuur hebben, zoals in het grootste deel van Apeldoorn. Dus de P2P netwerken.
Bij Odido kost op dit moment 1Gbit zonder kortingen op WBA (PTMP) ook 55 euro per maand dus veel verschil tussen KPN zelf en Odido is er niet , niet echt een concurrerend aanbod , de rest is zelfs duurder dan KPN
dus om eerlijk te zijn zitten ze bij de ACM toch behoorlijk te slapen.

veel mensen kiezen voor het goedkoopste in deze tijden en dan komen ze automatische toch uit op KPN die zo de monopolie krijgt op P2MP netwerken

en inderdaad er zijn delen hier in Apeldoorn met eigen apparatuur van odido AON & P2P maar helaas centrum en noord zijn niet de gelukkige hierin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
The_Admin schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:06:
[...]

Thanks, het waren dus nog twee verschillende afspraken om hem naar de voordeur te brengen en naar binnen? :o Standaard of was een reden dat het niet in één keer kon. Voor de rest klopt de tijdslijn wel aardig met hoe het bij mij gaat
Ja, je hebt de "graafploeg" die vanaf de stoep de kabel naar de deur brengt. Wie hem dan aansluit bij de stoep weet ik niet want ik lag nog in bed toen ze aan het graven waren. Dat was onaangekondigd, een paar dagen voor de officiële aangekondigde datum van het naar binnen brengen van de kabel. De graafploeg maakte het pad weer dicht voor de deur. Op de aangekondigde datum kwamen er 3 man, 2 groeven de kabel weer op, (op aangeven van mij, want ik had hem voor de deur gezien toen het nog open lag), en de 3e ( de technicus) bracht hem het huis in en plaatste een kastje waar dan Guidion mee verder gaat. Waarom ploeg 2 nog moest komen met de "technicus" en dat niet in 1 keer kon begrijp ik niet. Nu moest er 2 keer gegraven worden door 2 man. Ik ben blij dat ik dat niet zelf moet betalen al zal het wel in het tarief verwerkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
  • Laatst online: 22-06 09:45
Tjidory schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:26:
[...]

Nou, ik hoop voor je dat het beter verloopt dan bij mij. Ik zou afgelopen vrijdag overstappen. Monteur is netjes geweest maar ze konden de Odido netwerk niet actief krijgen. En Tweak werkt sinds afgelopen vrijdag ochtend ook niet meer. :|
Gelukkig ging het hier probleemloos. Hopelijk zijn de problemen bij jou snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-06 20:18
Zijn er hier toevallig meer mensen bij wie de Apple TV app steeds zijn verbinding verliest? Het het gaat om een bedraad aangesloten appletv HD. Op mijn andere apparaten doet de app het wel goed, dus het lijkt niet aan mijn netwerk te liggen.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:31
cornelisprul schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:31:
Zijn er hier toevallig meer mensen bij wie de Apple TV app steeds zijn verbinding verliest? Het het gaat om een bedraad aangesloten appletv HD. Op mijn andere apparaten doet de app het wel goed, dus het lijkt niet aan mijn netwerk te liggen.
Aanvulling hierop (ik had ook al gereageerd in het Apple TV topic en deze tweaker verwezen naar dit topic). In 6 maanden heb ik 2 of 3 keer gehad dat de live stream stopte. Klikken op de afstandsbediening zorgde er voor dat de stream gelijk weer verder ging.
Hierdoor heb ik het vermoeden dat het aan de internet verbinding zelf ligt. Volgens mij zijn hier genoeg tweakers die deze tweaker verder op weg kan helpen met het tackelen van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:15
Iemand ook weleens gehad dat er geen stabiele internetverbinding is met odido glasvezel? Ik heb sinds 3 weken een glasvezel abbo afgesloten bij odido in Almelo. Leveren op netwerk van delta.

Op de dag zelf zag de monteur van guidion al dat er iets mis is met mijn internetverbinding. Lampjes branden op de ont box en de zyxel modem, maar internetverbinding is onstabiel. Die maakte daar al een case voor dat daar naar gekeken moest worden. Om 1 of ander reden is mijn internetverbinding niet stabiel. Dan heb ik heel even een verbinding tot 380mb en dan kakt het weer in naar 20 tot geen internet. Speedtests meerdere keren achter elkaar geeft soms wel verbinding en soms niet. En vaak kan de ookla speedtest helemaal niet verbinden. Vanwege de instabiele internet laat mijn tv box ook geen beeld zien. Ik kan van kanaal switchen maar er is geen bewegend beeld. Ik bel odido nu al 3 weken lang maar er zit niet echt vaart in. Dan ziet de persoon met wie ik bel dat de verbinding niet stabiel is, wordt er een case aangemaakt. Die wordt een keer door iemand opgepakt en test 1 keer extern de verbinding en ziet dat er internet is en sluit de case. Terwijl het nog steeds onstabiel is. En zo gaat het al 3 weken lang.

Ondertussen ga ik van de ene 1 week gratis unlimited internet code naar de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:36
blackshelve schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:02:
Iemand ook weleens gehad dat er geen stabiele internetverbinding is met odido glasvezel? Ik heb sinds 3 weken een glasvezel abbo afgesloten bij odido in Almelo. Leveren op netwerk van delta.

Op de dag zelf zag de monteur van guidion al dat er iets mis is met mijn internetverbinding. Lampjes branden op de ont box en de zyxel modem, maar internetverbinding is onstabiel. Die maakte daar al een case voor dat daar naar gekeken moest worden. Om 1 of ander reden is mijn internetverbinding niet stabiel. Dan heb ik heel even een verbinding tot 380mb en dan kakt het weer in naar 20 tot geen internet. Speedtests meerdere keren achter elkaar geeft soms wel verbinding en soms niet. En vaak kan de ookla speedtest helemaal niet verbinden. Vanwege de instabiele internet laat mijn tv box ook geen beeld zien. Ik kan van kanaal switchen maar er is geen bewegend beeld. Ik bel odido nu al 3 weken lang maar er zit niet echt vaart in. Dan ziet de persoon met wie ik bel dat de verbinding niet stabiel is, wordt er een case aangemaakt. Die wordt een keer door iemand opgepakt en test 1 keer extern de verbinding en ziet dat er internet is en sluit de case. Terwijl het nog steeds onstabiel is. En zo gaat het al 3 weken lang.

Ondertussen ga ik van de ene 1 week gratis unlimited internet code naar de andere.
Kan je ONT Optical Information uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:15
plizz schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:16:
[...]

Kan je ONT Optical Information uitlezen?
Hoe doe ik dat? Het betreft een nokia ont kastje met 4 lampjes. Data lampje kleurt oranje en de 2 groene lamljes zijn ook aan. Error lampje is uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn12QDhE5bwGla99UmbH60Ubhlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IipcUslgzvC3Jl0zlmR9kAyE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
Mijn zus woont sinds kort in een huur appartement. Ze woont boven een KPN winkel en heeft eerst een poosje gebruik gemaakt van de KPN gasten netwerk van de winkel. Maar dit is niet stabiel.
Nu wil ze zelf internet gaan aanvragen. Nu heb ik even gekeken in haar appartement, maar vind nergens een oranje glasvezelkabel binnenkomen. Het appartement is een voormalig kantoor geweest. In de CV ruimte, zit naast de groepenkast een oude telefooncentrale, Quatrovox enzo. Het lijkt erop dat hier een telefoonlijn binnenkomt.
Toen ik verder ging kijken in de meterkast bij de entree, vond ik 2 FTU's. De ene is actief en is van haar buurvrouw. De tweede is leeg en moet van mijn zus zijn.
Het ziet eruit als dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/tmobile-nl/attachment/2ab5e8c1-0f72-4d64-80db-7a350b205907.jpg

Maar nu komt het. De FTU zit op ongeveer een meter of 30 van haar appartement. In een rechte gang, maar dat wordt een flink karwei als je de router bijvoorbeeld in de CV ruimte wilt hebben. Als ze de router in de meterkast bij de FTU plaatsen, dan ga je qua wifi geen bereik krijgen in het appartement.
Haar buurvrouw heeft geluk dat haar appartement boven de meterkast zit en er vanaf de FTU een kabel naar boven door het plafond gaat en daar haar router staat.

Hoe gaat Odido hier mee om? Of is dit iets voor de verhuurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
blackshelve schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:02:
Kan van alles zijn, defecte apparatuur, half defecte glasvezel kabel ergens of bijvoorbeeld vuil op een glasvezelaansluiting. Hoe dan ook, typisch iets waarvoor een monteur langs moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

chris-drielsma schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:30:
[...]

en inderdaad er zijn delen hier in Apeldoorn met eigen apparatuur van odido AON & P2P maar helaas centrum en noord zijn niet de gelukkige hierin
Hier Apeldoorn Zuidoost (de Maten) op P2P (GPON) inderdaad. Nu is het wel zo dat bij een upgrade boven de 1Gbit het automatisch omgezet wordt naar XGS-PON, maar of dat Odido eigen spul blijft is me niet duidelijk.

Daarom blijf ik fijn zitten op 1Gbit GPON. Super stabiel de afgelopen 3 jaar dat het er ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Binnetie schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:38:

Hoe gaat Odido hier mee om? Of is dit iets voor de verhuurder?
Als je het de provider laat doen kost het altijd geld om kabels aan te leggen. Maar waar het op neerkomt is dat de ONT/media converter bij de FTU komt en dan moet van daar een UTP kabel naar de router die ergens in haar woonhuis kan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nelizmastr schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:37:
[...]

Hier Apeldoorn Zuidoost (de Maten) op P2P (GPON) inderdaad. Nu is het wel zo dat bij een upgrade boven de 1Gbit het automatisch omgezet wordt naar XGS-PON, maar of dat Odido eigen spul blijft is me niet duidelijk.

Daarom blijf ik fijn zitten op 1Gbit GPON. Super stabiel de afgelopen 3 jaar dat het er ligt.
Ja, dat blijft eigen apparatuur van Odido. De apparatuur van Odido ondersteunt zowel XGS-PON als GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthoniesse
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-02-2024
Hier een overstapper van Tweak naar Odido.

Ik ga dan ook van Fritzbox naar Zyxel.

Volgende week donderdag wordt de lijn geactiveerd.
2 dagen later komt de monteur langs.

Heb ik in die 2 dagen dan werkend internet? (op tweak of op Odido?)
Of moet ik het modem configureren om het werkend te krijgen. En kan de monteur dat 2 dagen later weer netjes overdoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

anthoniesse schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:27:

Of moet ik het modem configureren om het werkend te krijgen. En kan de monteur dat 2 dagen later weer netjes overdoen?
Als de lijn wordt overgezet van Tweak naar Odido dan valt het signaal van Tweak weg en moet je de Odido apparatuur aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
Mackeessie schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:01:
[...]

Ja, je hebt de "graafploeg" die vanaf de stoep de kabel naar de deur brengt. Wie hem dan aansluit bij de stoep weet ik niet want ik lag nog in bed toen ze aan het graven waren. Dat was onaangekondigd, een paar dagen voor de officiële aangekondigde datum van het naar binnen brengen van de kabel. De graafploeg maakte het pad weer dicht voor de deur. Op de aangekondigde datum kwamen er 3 man, 2 groeven de kabel weer op, (op aangeven van mij, want ik had hem voor de deur gezien toen het nog open lag), en de 3e ( de technicus) bracht hem het huis in en plaatste een kastje waar dan Guidion mee verder gaat. Waarom ploeg 2 nog moest komen met de "technicus" en dat niet in 1 keer kon begrijp ik niet. Nu moest er 2 keer gegraven worden door 2 man. Ik ben blij dat ik dat niet zelf moet betalen al zal het wel in het tarief verwerkt zijn.
Ze zijn net een uurtje weg hier, graafploeg stond iets na 08u voor de deur en had binnen een uurtje of twee het tuinpad op twee plekken open, vezel er door, naar binnen door de voorgevel (onder het maaiveld uiteraard) en naar binnengebracht in de meterkast. Die belde vervolgens de technicus, die kwam tien minuutjes later en heeft de boel in de meterkast afgemonteerd, en met z'n collega een meting gedaan van de vezel. Alles in orde en nu dus een ONT FTU in de meterkast en wachten op het mailtje van Guidion.

Kan het waarschijnlijk niet laten zo de boel ff zelf aan te sluiten, heb het installatiepakket al een weekje in huis nl. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ze zouden vandaag in mn tuin komen graven, krijg ik om 9u een sms dat de monteurs ziek zijn en de volgende mogelijkheid 5 januari is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
g1n0 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:42:
Ze zouden vandaag in mn tuin komen graven, krijg ik om 9u een sms dat de monteurs ziek zijn en de volgende mogelijkheid 5 januari is…
Oef dat is zuur ja, wat dat betreft is het deze tijd van het jaar altijd lastig met dat soort afspraken plannen.

Net even m'n ONT aangesloten, maar uiteraard nog geen prik, zoals verwacht. LOS (loss of service) lampje knippert rood. Netjes de boel weer ingepakt en maar wachten op dat mailtje van Guidion. Zou wel lekker zijn als dat dit jaar nog lukt, maar vrees dat het ijdele hoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 15:08

page404

Website says no

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 15:17

JoeBlack2k

I Love Hilary

Ik lees veel mensen met een UDM Pro die direct willen aansluiten zonder modem, maar hoe zit dat met een normale UniFi Dream Machine zonder SPF kan vanaf waar moet je de kabel erin doen als je geen dubbele NAT wilt?

Hilary Duff 4-Life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PBX_g33k
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 08:42
JoeBlack2k schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:51:
Ik lees veel mensen met een UDM Pro die direct willen aansluiten zonder modem, maar hoe zit dat met een normale UniFi Dream Machine zonder SPF kan vanaf waar moet je de kabel erin doen als je geen dubbele NAT wilt?
Ik heb mijn UDM pro met RJ45 in de ONT van Odido geprikt, wat ook met de reguliere UDM zou moeten kunnen. VZIW heb ik hier geen dubbele NAT gezeur en heb een aantal port forwarding rules en VPN draaiend zonder problemen.

Ik heb de SFP module wel liggen, maar deze moet nog geflashed worden voordat ik het direct kan inprikken (mac spoofen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:28
Ik ben momenteel klant bij Tweak, en heb op 6-9 nog de overstap naar Odido aangevraagd.
Inmiddels zit ik nog steeds bij Tweak, en krijg ik doodleuk iedere maand een ‘update’ van Tweak dat de netwerkpartner bezig is om het glasvezelnetwerk aan te leggen (dat er al ligt!) waarmee de verwachte aansluitdatum weer een maand vooruitgeschoven wordt…

Nog meer mensen die dit herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
Enige bestaansrecht dat ODF heeft is als ze zeker weten dat als ze overal glasvezel gaan aanleggen dat er genoeg partijen zijn die er gebruik van willen maken die ook genoeg klanten hebben
Imho zou glasvezel als een nutsvooorziening gezien moeten worden; idealiter met één onafhankelijke beheerder en niet zoals het tegenwoordig gaat met meerdere partijen die elk een klein stukje voorzien.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Laatst online: 18:27
Comp User schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:08:
[...]

Imho zou glasvezel als een nutsvooorziening gezien moeten worden; idealiter met één onafhankelijke beheerder en niet zoals het tegenwoordig gaat met meerdere partijen die elk een klein stukje voorzien.
Eens! Als het een nutsvoorziening zou zijn, had ik iemand kunnen dwingen om zijn meterkast open te stellen en glasvezel erdoorheen te laten trekken. Omdat dit nu niet zo is, kon ik geen goed internet krijgen en moest ik een mooie huurwoning laten lopen. Zuur he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 08:50

Van Fritzbox naar Zyxel. Sterkte daarmee ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 13:30
JoeBlack2k schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:51:
Je glasvezel komt in huis en vanuit de FTU kan je in sommige gevallen met glasvezel in je router. Als dat niet kan (router kan geen glasvezel via SFP of ONT kan niet worden vervangen), dan gebruik je de meegeleverde ONT waar een netwerkkabel uitkomt die in de WAN-aansluiting van je router moet. VLAN300 met DHCP instellen op de WAN van je router en je bent klaar. Je hebt dan maar 1 router in je netwerk, dus geen dubbele NAT of andere complicaties. Staat als ik het goed heb ook allemaal in de tpoic-start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 13:30

Waarom hou je de Fritzbox niet als eigen router ipv de Odido Zyxel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Niet online
The_Admin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:33:
[...]

Ze zijn net een uurtje weg hier, graafploeg stond iets na 08u voor de deur en had binnen een uurtje of twee het tuinpad op twee plekken open, vezel er door, naar binnen door de voorgevel (onder het maaiveld uiteraard) en naar binnengebracht in de meterkast. Die belde vervolgens de technicus, die kwam tien minuutjes later en heeft de boel in de meterkast afgemonteerd, en met z'n collega een meting gedaan van de vezel. Alles in orde en nu dus een ONT FTU in de meterkast en wachten op het mailtje van Guidion.

Kan het waarschijnlijk niet laten zo de boel ff zelf aan te sluiten, heb het installatiepakket al een weekje in huis nl. 8)
Ik had het zelf aangesloten op de dag dat de monteur langskwam, alles werke al. De monteur hoeft niets te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rido
  • Laatst online: 05-06 15:51
Sinds een aantal weken klant bij Odido met glasvezel 1000/1000, maar sinds het begin al problemen met de snelheid en vroeg me of meer mensen daar problemen mee hebben. Uiteraard zijn de tests bedraad uitgevoerd. Ook direct met een cat 6A kabel in de modem & UDM SE.

Met Speedtest.net of Fast.com kom ik niet boven de 400 Mbit/s uit qua download. Heb het met de meegeleverde modem geprobeerd en mijn UDM SE. Mijn UDM SE geeft bij de speedtest wel +- 920 Mbit/s aan, maar op mijn laptop/pc kom ik hier niet bij in de buurt.

Maar het gekke met Speedtest.net is wel dat ik richting de 950 Mbit/s ga, zodra ik de Odido server gebruik tijdens de test. Alle andere servers komen gemiddeld op 200/940 Mbit/s uit. Dus download is erg traag, maar upload is wel snel.
Vandaag heb ik ook nog even wat download testjes gedaan en daarmee kom ik niet boven de 20 MB/s uit, dus rond die 200Mbit/s.

Dit lijkt wel iets te zijn tussen het Odido netwerk en het internet, maar kan in dit topic weinig soortgelijke problemen vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Rido op 12-12-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Ike. schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:34:
[...]

Ik had het zelf aangesloten op de dag dat de monteur langskwam, alles werke al. De monteur hoeft niets te activeren.
Ja dan zal het 'gepatcht' zijn in de wijkkast, dat stukje ontbreekt nog bij mij vermoed ik. Als ze dat 's ochtends vroeg doen en daarna naar jou komen en jij sluit de boel dan net aan dan moet het wel werken. Wat ze hier nl. in huis willen doen qua 'installatie' is geen rocket science volgens mij (glasvezel van FTU > ONT en dan RJ45 naar Zyxel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Laatst online: 22-06 22:59

TVL

Rido schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:39:
Met Speedtest.net of Fast.com kom ik niet boven de 400 Mbit/s uit qua download. Heb het met de meegeleverde modem geprobeerd en mijn UDM SE. Mijn UDM SE geeft bij de speedtest wel +- 920 Mbit/s aan, maar op mijn laptop/pc kom ik hier niet bij in de buurt.

Maar het gekke met Speedtest.net is wel dat ik richting de 950 Mbit/s ga, zodra ik de Odido server gebruik tijdens de test. Alle andere servers komen gemiddeld op 200/940 Mbit/s uit. Dus download is erg traag, maar upload is wel snel.
Vandaag heb ik ook nog even wat download testjes gedaan en daarmee kom ik niet boven de 20 MB/s uit, dus rond die 200Mbit/s.
Heb je de test wel bedraadi uitgevoerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertjan12
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-02 10:36
Zo vandaag overgestapt van KPN glasvezel naar Odido, monteur kwam zojuist langs maar kon vrijwel direct weer gaan gezien ik alles zelf al had geïnstalleerd.

Eerste indruk, prima snelheid 900up en down maar het tv kastje is echt een goedkoop en traag ding (oude model). Gelukkig was ik toch al van plan om me Apple TV met de Odido app te gebruiken en dit werkt een stuk beter en vooral sneller.

Gebruik een Fritzbox en hoefde hem alleen maar van provider te wissel en de Odido FTU er tussen te zetten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ8HY7AC9HeWv2EJPUVSy2CSSJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Mot2lifR8bwdgVbioJxQmcv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rido
  • Laatst online: 05-06 15:51
TVL schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:18:
[...]

Heb je de test wel bedraadi uitgevoerd?
Jazeker! Ze zijn uitgevoerd op mijn Macbook Pro via een USB-C dongle. Heb ook nog een nieuwe 2.5Gbit/s dongle gekocht om uit te sluiten dat het aan de dongle ligt, maar met beide dongles haal ik dezelfde snelheid.

Het aparte is ook vooral dat de speedtest naar de Odido server snel is en alle andere langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:06
Heeft iemand de nieuwe Android TV box al aan de gang gekregen met de afstandsbediening van de TV (LG WebOS)?

Rdit: opgelost. Fabrikant SEI Robotics kiezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Phusebox op 12-12-2023 17:55 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:56

Zenix

BOE!

robertjan12 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:22:
Zo vandaag overgestapt van KPN glasvezel naar Odido, monteur kwam zojuist langs maar kon vrijwel direct weer gaan gezien ik alles zelf al had geïnstalleerd.

Eerste indruk, prima snelheid 900up en down maar het tv kastje is echt een goedkoop en traag ding (oude model). Gelukkig was ik toch al van plan om me Apple TV met de Odido app te gebruiken en dit werkt een stuk beter en vooral sneller.

Gebruik een Fritzbox en hoefde hem alleen maar van provider te wissel en de Odido FTU er tussen te zetten..

[Afbeelding]
De TV-box kan je gratis laten omwisselen voor de nieuwe, zag ik op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
The_Admin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:33:
[...]

Ik ben benieuwd of jij je in kan houden, ik zit met hetzelfde dilemma.
Iets anders, ik kreeg een brief van Odido met de bevestiging dat 22 december Guidion komt en dat ik intussen de Odido tv app kan uitproberen. Maar met de inloggegevens die ik heb gekregen van Odido lukt het mij niet om op mijn Samsung tv en de Google TV Chromecast de Odido tv app werkend te krijgen. Ik krijg steeds te zien dat de inloggegevens niet kloppen, maar de code en pin zijn exact wat Odido bij mijn TV inloggegevens heeft staan. Via de app op telefoon en iPad of via mijn laptop werkt het wel. Heeft dit te maken dat ik thuis nog geen actieve aansluiting van Odido heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjan12
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-02 10:36
Meer mensen die geluidsverschil merken met de app op tv of Apple TV? Met name op npo 1,2 en 3 is het geluid aanzienlijk zachter dan de rest van de zenders en moet ik hem op standje 30 zetten en andere zenders weer terug naar standje 12. Opzich geen enorme ramp maar wel irritant als het geluid in een keer knetter hard gaat als je van zender wisselt 😅

EDIT, opgelost door de audio van de Apple TV niet op automatisch te zetten maar gewoon vast op 5.1 dolby

[ Voor 13% gewijzigd door robertjan12 op 12-12-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Mackeessie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:19:
[...]
Via de app op telefoon en iPad of via mijn laptop werkt het wel. Heeft dit te maken dat ik thuis nog geen actieve aansluiting van Odido heb?
Klopt, daar heb je een Odido verbinding voor nodig, alleen op mobiele devices werkt het zonder een Odido verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthoniesse
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-02-2024
nelizmastr schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:28:
[...]

Als de lijn wordt overgezet van Tweak naar Odido dan valt het signaal van Tweak weg en moet je de Odido apparatuur aansluiten.
precies wat ik dacht.
Dan configureer ik mijn router zelf en dan komt de monteur 2 dagen later hetzelfde nog een keer doen ....
handig ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ike.
  • Niet online
anthoniesse schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:30:
[...]

precies wat ik dacht.
Dan configureer ik mijn router zelf en dan komt de monteur 2 dagen later hetzelfde nog een keer doen ....
handig ...
Monteur doet niks aan de router als deze een goede snelheid heeft. Ik had deze zelf aangesloten. Monteur heeft alleen een speedtest gedaan en gekeken of app beeld gaf op mijn TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ike. schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:00:
[...]

Monteur doet niks aan de router als deze een goede snelheid heeft. Ik had deze zelf aangesloten. Monteur heeft alleen een speedtest gedaan en gekeken of app beeld gaf op mijn TV.
Hier idem. Kpn had me gedurende een thuiswerkdag midden in de corona crisis alvast afgesloten voordat Guidion kwam. Moest toen de nieuwe apparatuur vast inregelen om weer verder te kunnen (toen Unifi UDR, nog een EA model). Heeft letterlijk alleen tv gecheckt en een speedtest gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieMax
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 19:56
PepieMax schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:21:
[...]

We zijn bijna twee weken onderweg maar Odido heeft eindelijk door dat er misschien toch een monteur langs moet komen. Uiteraard heeft dit wat moeite gekost - eerdere beloftes over dat de technische dienst contact op zou nemen binnen 3 tot 4 werkdagen werden niet nagekomen. Dan bel je zelf maar op vrijdagochtend op in de hoop dat er nog iets gedaan kan worden voor het einde van de week. Maar nee, natuurlijk niet, door ze het voordeel van de twijfel te geven mag ik weer een weekend tegemoet zonder fatsoenlijk internet.

Maar goed, laat ik de Odido goden dankbaar zijn dat ze mij nog een bezoek van een monteur gunnen. Afgezien van het feit dat ik deze natuurlijk zelf in moet plannen via Guidion, en je raadt het al - deze beste mensen hebben pas een tijdvak beschikbaar op 15 december. Wat boeit hun het dat ik nog twee weken zonder fatsoenlijk internet zou zitten? Ik ben geen klant van hun. Wéér twee telefoontjes verder - Odido en Guidion - nee, niemand kan iets voor mij betekenen. Odido is niet verantwoordlijk voor de lange wachttijd van Guidion, en Guidion is niet verantwoordlijk voor de problemen van Odido.

Wat een prachtig systeem. Ik moet zelf overal lobbyen om prioriteit te krijgen op mijn niet werkende internet als nieuwe klant, en ongeacht wat je probeert wordt je gewoon weer van het kastje naar de muur gestuurd. Odido heeft heel veel geluk dat alle providers in de buurt ondertussen gebruik maken van Guidion en dat het mij dus geen tijdwinst oplevert om deze hele zooi te annuleren en terug te gaan naar Caiway of Delta fiber. Hiervoor had ik ze al gecontacteerd.

Ik blijf me verbazen over het feit dat het voor dit soort bedrijven blijkbaar economisch rendabel is om zulke slechte klantenservice te leveren. Niemand neemt verantwoordlijkheid voor het probleem, je krijgt nooit iemand te spreken die daadwerkelijk verstand van zaken heeft en je wordt ook nooit doorverbonden naar iemand die jou zou kunnen helpen. Ben benieuwd wat de monteur eindelijk kan doen wanneer hij hier is.

Mocht hier iemand in de thread aanwezig zijn met netwerk kennis, kan iemand dit probleem begrijpen en uitleggen? De situatie is als volgt;
- Websites resolven heel traag of niet, maakt niet uit of het bekabeld of draadloos is, maakt niet uit welke DNS is ingesteld via de router of netwerkconfiguratie in Windows. Heb Clouflare en Google beide geprobeerd.
- Als het mij lukt om een verbinding op te zetten met een VPN dan werkt alles vervolgens vlekkenloos omdat alle requests worden afgehandeld door de VPN server.

Wat kan de indicatie zijn van zo'n probleem?
Een kleine update - na veel moeite kon er een Guidion monteur iets eerder langs komen. Deze was natuurlijk niet geinformeerd over de problemen die er speelden en dacht dat hij langs kwam om onze overstap te regelen. Gezien mijn opgedane ervaring met de klantenservice was het geen verrasing dat de communicatie tussen Odido en Guidion niet fatsoenlijk is geregeld.

Nadat ik de monteur in kwestie de problemen had uitgelegd kwam hij ook aardig snel tot de conclusie dat het probleem niet bij ons ligt maar bij Odido. Ah fijn, probeer ze dat maar eens duidelijk te maken. Toen de monteur contact op nam met de back office van Odido probeerden ze de problemen nog af te schuiven op een 'gewone storing'. Gelukkig maakte de monteur duidelijk dat hier geen sprake van is. Resultaat; ze hebben mijn melding weer doorgezet naar de technische dienst.

Dit is natuurlijk dezelfde technische dienst die eerder al concludeerde dat er niks opvallends was te zien, en dat ze een monteur zouden langs sturen om alles te controleren, hierbij aannemend dat het probleem bij ons lag. Ik heb dus vrij weinig hoop dat het probleem opgelost gaat worden. De monteur gaf aan dat hij bij meer mensen op bezoek is geweest die dezelfde internet problemen ervaren. Op mijn vraag of dit allemaal Odido klanten waren werd bevestigend geantwoord. Dit was genoeg reden voor mij om onze overstap terug naar Caiway in gang te zetten.

Meer dan twee weken zonder fatsoenlijk internet, veel verspilde tijd en moeite, van het kastje naar de muur gestuurd worden, en dat allemaal om een tientje per maand te besparen. Ik heb mijn les geleerd. Zal komende week contact opnemen met Odido om ze te informeren dat ze geen moeite meer hoeven te doen, als ze dat ooit nog van plan waren. Mij zijn ze als klant verloren.

Ik had graag gezien dat het probleem werd opgelost, maar ik kan gewoon niet langer verder met de huidige situatie. Ik kan niet anders bedenken dan dat er op een hoger niveau iets niet goed is afgesteld tussen de infrastructuur van Delta fiber en Odido, maar helaas ben ik geen netwerk expert en daarnaast word ik ook niet betaald om de problemen voor hun op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:05
Ik stap binnenkort ook over van KPN naar Odido. Helaas heb ik eerst zelf opgezegd bij Odido en daarna pas afgesloten bij Odido, waardoor een overstapservice geen optie was. Ik dacht handig te zijn om mijn contract bij KPN tot 5 januari te laten lopen. Echter komt Guidon 4 januari om mijn aansluiting in de meterkast om te zetten.

Vraag, gaat dit überhaupt werken? Want als KPN het signaal in de Pop erop laat staat tot 5 januari. Dan krijgt de Odido monteur vermoedelijk geen juist signaal binnen. Ik zie het ook niet zitten om KPN op 3 januari te stoppen en Odido 4 januari te laten aansluiten, dan zit ik een periode zonder verbinding.

Wat raden jullie aan om te doen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:01
GAEvakYD schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:46:
Ik stap binnenkort ook over van KPN naar Odido. Helaas heb ik eerst zelf opgezegd bij Odido en daarna pas afgesloten bij Odido, waardoor een overstapservice geen optie was. Ik dacht handig te zijn om mijn contract bij KPN tot 5 januari te laten lopen. Echter komt Guidon 4 januari om mijn aansluiting in de meterkast om te zetten.

Vraag, gaat dit überhaupt werken? Want als KPN het signaal in de Pop erop laat staat tot 5 januari. Dan krijgt de Odido monteur vermoedelijk geen juist signaal binnen. Ik zie het ook niet zitten om KPN op 3 januari te stoppen en Odido 4 januari te laten aansluiten, dan zit ik een periode zonder verbinding.

Wat raden jullie aan om te doen?
Dat maakt niets uit, die opzegdatum bij KPN. Odido/Guidion kan de patch gewoon omzetten naar Odido apparatuur in de POP. Zoals je het nu hebt gedaan moet geen problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:36
De eerste 5 pagina's heb ik van dit topic doorgelezen en ik ben nog geen één tevreden persoon tegengekomen. Is Odido Internet + TV werkelijk zo'n zooitje?

Ik heb mogelijkheden om glasvezel in mijn woning aan te leggen, maar ik moet dan wel toestemming geven aan zo'n externe partij. Als het goed is liggen de glasvezelbekabeling al in het pand, maar moet de draad van de centrale kast alleen nog naar mijn meterkast worden doorgevoerd.

Odido lijkt me voordelig en in combinatie met glasvezel lijkt me het een goede prijs en kwaliteitsverhouding. Ik krijg ook nog korting vanwege een mobiel abonnement bij Odido, dus dat lijkt me wel snor, maar ik ben een beetje bang voor slecht internet en storingen.

Ik twijfel tussen Odido en Ziggo, waar Ziggo me al bekend is. Is Odido het waard?

Edit: Overigens, de prijzen liggen allemaal rond hetzelfde bedrag, ook van KPN.

[ Voor 5% gewijzigd door TheFrames op 12-12-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:01
TheFrames schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:39:
De eerste 5 pagina's heb ik van dit topic doorgelezen en ik ben nog geen één tevreden persoon tegengekomen. Is Odido Internet + TV werkelijk zo'n zooitje?

Ik heb mogelijkheden om glasvezel in mijn woning aan te leggen, maar ik moet dan wel toestemming geven aan zo'n externe partij. Als het goed is liggen de glasvezelbekabeling al in het pand, maar moet de draad van de centrale kast alleen nog naar mijn meterkast worden doorgevoerd.

Odido lijkt me voordelig en in combinatie met glasvezel lijkt me het een goede prijs en kwaliteitsverhouding. Ik krijg ook nog korting vanwege een mobiel abonnement bij Odido, dus dat lijkt me wel snor, maar ik ben een beetje bang voor slecht internet en storingen.

Ik twijfel tussen Odido en Ziggo, waar Ziggo me al bekend is. Is Odido het waard?

Ik ben tevreden met Odido 8Gbps. Werkt tot op heden probleemloos op XGS-PON met eigen UDM Pro SE. Speedtest’s zijn altijd strak en tot op heden (gelukkig) geen downtime ervaren.

Met Ziggo daarentegen ook nooit problemen gehad. Dus ik zou je keus vooral laten afhangen van of je hoge upload nodig hebt en of je veel lineaire tv lijkt. In het geval van veel tv, kies Ziggo. Veel upload, kies Odido of een andere glasvezelprovider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-06 13:59

Daarom heb ik beide🤣 8/8 voor werk, ziggo 200/30 als backup en voor de tv.

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Ik ga niet elke maand een post doen dat het hier wel goed werkt. Mensen komen hier natuurlijk bijna alleen met problemen en vragen.
Het is gewoon enorm afhankelijk van op welk netwerk je zit. Is het KPN, ODF (Open Dutch Fiber), Delta, Primevest etc.? Dan worden er ook nog verschillende technieken gebruikt tussen de netwerken en soms ook nog tussen oude en nieuwe klanten.

Ik heb hier 1 buurman die veel problemen heeft gehad, maar dat ligt elke keer aan kabelbreuken e.d. Daar is iets fout gegaan met de aanleg van zijn glasvezel. Verder stappen heel langzaam steeds meer buren over op Odido en dat loopt allemaal prima. Dit is dan wel op Primevest Den Haag. Dit wordt in de toekomst wel een KPN POP want die heeft het in de zomer overgenomen. Maar tot op heden is dat nog niet technisch actief (kan geen KPN afsluiten). De persoon hierboven zit via Delta wat nog maar kort Odido levert en hij is blijkbaar een van de eerste klanten op die POP. Mijn POP en die van ODF starten juist met een jaar alleen Odido en dat geeft minder problemen heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 15:49
jongetje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:09:
[...]
Ik heb hier 1 buurman die veel problemen heeft gehad
Hier is het andersom, ik ben de enige (van de ongeveer 35) zonder problemen met Odido in de straat. Vrijwel iedereen is afgelopen zomer overgestapt op KPN (de "luxe" om zowel een Primevest als een KPN fiber in de meterkast te hebben). Ik denk zelf dat het aan de apparatuur ligt die er standaard wordt meegeleverd want die gebruik ik zelf niet (fiber direct m'n switch in en OPNsense als een VM).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik denk dat Odido op deze manier enorme groeistuipen heeft door de toename aan glasvezel. Hierdoor komen er enorm veel nieuwe klanten plus klanten die ontevreden zijn met Ziggo die kant op. Alleen moeten ze daar echt gas gaan geven op het oplossend vermogen van problemen want anders loopt een deel van de mensen even snel weer weg en dat kost enorm veel geld.

(Ik zou best eens in de keuken van Odido willen kijken om te zien hoe het daar loopt. Zijn hier Odido mensen die daar open voor staan. Volgens mij best leuk om een blog over te schrijven. "Van aanleg tot aansluiting" waarbij ikzelf het aanleg stuk voor mijn rekening kan nemen).

[ Voor 28% gewijzigd door jongetje op 13-12-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 15:08

page404

Website says no

jongetje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:00:
Ik denk dat Odido op deze manier enorme groeistuipen heeft door de toename aan glasvezel. Hierdoor komen er enorm veel nieuwe klanten plus klanten die ontevreden zijn met Ziggo die kant op. Alleen moeten ze daar echt gas gaan geven op het oplossend vermogen van problemen want anders loopt een deel van de mensen even snel weer weg en dat kost enorm veel geld.

(Ik zou best eens in de keuken van Odido willen kijken om te zien hoe het daar loopt. Zijn hier Odido mensen die daar open voor staan. Volgens mij best leuk om een blog over te schrijven. "Van aanleg tot aansluiting" waarbij ikzelf het aanleg stuk voor mijn rekening kan nemen).
Mijn beeld is dat het de afgelopen anderhalf jaar hard achteruit is gegaan en met de switch naar Odido ook administratief een grote puinhoop is geworden. Maar in mijn geval is het ook n=2 he ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 17:58
Ook hier geen enkel probleem (internet-only), via de oranje KPN vezel. Ben in augustus overgestapt en nog geen issues gehad. In november nog wat metingen gepost: ThinkPad in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

8 maanden €30 voor 1Gbit ben ik zeer content mee.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

elmoxx

xx xx xx

Ik kom van Tweak en zou sinds vorige week overgestapt zijn naar Odido. De monteur van Guideon heeft echter ons pand weer verlaten met de mededeling dat hij het niet snapte, en dat ik het zelf maar met Odido moest uitzoeken.

Enige dat ik weet is dat er geen signaal mijn huis binnenkomt..

Feitelijk ga je van Odido naar Odido en toch kan dit gebeuren. Pure incompetentie

Na bellen is er uiteindelijk een ticket aangemaakt voor de TD en sinds dien is het wachten en dagelijks bellen. Dat zorgeloos overstappen valt me wat tegen.

Ik zal het nog een weekje aanzien en als er dan nog geen actie is geweest, dan contract ontbinden. Waardeloos

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
elmoxx schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:31:
Ik kom van Tweak en zou sinds vorige week overgestapt zijn naar Odido. De monteur van Guideon heeft echter ons pand weer verlaten met de mededeling dat hij het niet snapte, en dat ik het zelf maar met Odido moest uitzoeken.
Guidion bellen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. 8)7

Ik kreeg nadat de monteur geweest was een mailtje van Guidion waar ook gewoon in stond dat je hun kon bellen als er een probleem was. Stond zelf een spoednummer bij.

[ Voor 17% gewijzigd door bjusterbaarlik op 13-12-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:05
NLM1K schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:12:
[...]

Dat maakt niets uit, die opzegdatum bij KPN. Odido/Guidion kan de patch gewoon omzetten naar Odido apparatuur in de POP. Zoals je het nu hebt gedaan moet geen problemen geven.
Ah thanks, dat is een geruststelling. Maar de monteur die bij mij komt, die zet dan in de Pop ook de patch door? Of moet een ander team of bedrijf dat doen?

Door alle geluiden hier begin ik mij wel iets zorgen te maken of er goed aan heb gedaan. Maar ik heb geen complexe aansluiting volgens mij. Nieuwbouw in Apeldoorn die 5 jaar geleden direct is voorzien van Glasvezel. Ik heb nu een NTU van KPN en daar komt volgens mij zo'n Gpon adapter ofzo op.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
GAEvakYD schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:59:
[...]

Ah thanks, dat is een geruststelling. Maar de monteur die bij mij komt, die zet dan in de Pop ook de patch door? Of moet een ander team of bedrijf dat doen?
Dat is alleen van toepassing als Odido ook eigen apparatuur in de PoP heeft. Als ze gebruik maken van de apparatuur van KPN is het niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank
  • Niet online
Het feit dat ik overal dezelfde klachten omtrent de overstap zie langskomen baart me toch wel zorgen. Ik ga in februari van KPN (aon) over naar 8 Gbit dus ook bij mij zullen ze de boel moeten omzetten in de PoP. Als dat maar goed gaat tegen die tijd. Nou heb ik wel een plex server draaien dus een weekend zonder internet is niet het einde van de wereld maar toch. Je zal maar net die ene zijn waar je weken zonder internet zit omdat de monteur het niet snapt.. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Frank op 13-12-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

elmoxx

xx xx xx

bjusterbaarlik schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:56:
[...]

Guidion bellen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. 8)7

Ik kreeg nadat de monteur geweest was een mailtje van Guidion waar ook gewoon in stond dat je hun kon bellen als er een probleem was. Stond zelf een spoednummer bij.
Uiteraard gedaan. 'Ja meneer, wij hebben gedaan wat we konden; Odido moet dit oplossen.. Ik raad u aan Odido te bellen, succes!' Dat vind ik nog het ergste. Er wordt geadverteerd met wij lossen het op, maar wanneer het er dan op aan komt doen ze werkelijk niets, behalve het probleem op mijn schouders plaatsen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
elmoxx schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:21:
[...]

Uiteraard gedaan. 'Ja meneer, wij hebben gedaan wat we konden; Odido moet dit oplossen.. Ik raad u aan Odido te bellen, succes!' Dat vind ik nog het ergste. Er wordt geadverteerd met wij lossen het op, maar wanneer het er dan op aan komt doen ze werkelijk niets, behalve het probleem op mijn schouders plaatsen.
Nog een keer bellen. Dan kreeg je ook gewoon een ongeschikt persoon voor de telefoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Geef mij eens één goede reden waarom ik hier in het topic zou vermelden dat ik al 7 jaar zeer tevreden ben over Odido [voorheen TMobile]? Eén keer in die 7 jaar geen verbinding gehad. Was de mediaconverter defect.

En nu heb ik toch gereageerd met dat ik tevreden ben..
Pagina: 1 ... 22 ... 118 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen