Acties:
  • +1 Henk 'm!

• housemusicrules
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10-2024
jongetje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:30:
@housemusicrules Ik denk dat er een enorme doelgroep is voor mensen die liever een kastje huren. Anders hadden KPN, Ziggo, Odido ed. ze helemaal nooit geïntroduceerd.
Dat is een goede vraag. Willen ze zo’n kastje huren of is het slimme marketing/een verdienmodel van de providers? Ik denk dat de meeste van die mensen niet eens weten dat er ook een app is, met gelijkwaardige kwaliteit en functionaliteit. Of dat eenmalig zelf een kastje/stick aanschaffen vaak uiteindelijk goedkoper is dan een (beperktere) decoder huren.

Als Ziggo of Odido hun smart tv/stand alone apps echt goed zou ontwikkelen en ‘marketen’ dan zou bijna iedereen toch liever kiezen voor een kastje minder en kabels minder in huis?

Een deel ervan doet dat al en kiest voor NLZiet: die laten goed zien hoe het kan. Maar hun grote manco is dat die geen Viaplay en ESPN etc. aanbieden. Zonder Games of Thrones (in het verleden) en F1 etc. was Ziggo heel wat van z’n TV-klanten kwijt. ;) belachelijk hoeveel je daar betaald voor internet en TV.

ik denk dus echt dat het vooral een verdienmodel is van de providers, veel klanten worden een beetje dom gehouden en weten gewoon niet beter.

[ Voor 9% gewijzigd door housemusicrules op 30-11-2023 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• housemusicrules
Mexflex1980 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:32:
[...]

Ik gebruik ook een TV Box van de provider. Ik heb thuis ook een shield en op de slaapkamer een Nokia mediaplayer. Dat werkt allemaal prima, maar soms is het toch een beetje behelpen of meer klikken om bij een bepaalde functie te komen.
De box van de provider is zo speciaal nog niet, maar de afstandsbediening welke erbij zit is meestal wel handiger als bijvoorbeeld een google chromecast/shield etc. Je komt sneller bij de functie welke je nodig hebt. Natuurlijk zijn er allerlei tooltjes en kan het prima werken. Einde van de dag ben ik niet de enige in huis en moeten mijn kinderen en vrouw er ook makkelijk mee kunnen werken.
Ik heb zelf Tizen op m’n Samsung TV. Makkelijker kan het eigenlijk niet: je zet alleen de TV aan (zonder een kastjes uit de stand-by te moeten halen etc.) en onderin staan binnen 2 seconden de apps en je menu al, en ik kan dezelfde losse fijne afstandsbediening van Samsung gebruiken. Qua instellingen en aanpasbaarheid misschien net niet zo uitgebreid als een Shield; maar eigenlijk heeft het alles wat ik nodig heb. De native streaming apps (met een redelijk groot aanbod in de store) kunnen vloeiend 4K-video aan via de WiFi.

Ook je kinderen en vrouw zouden er ook perfect mee kunnen werken denk ik, want iedereen die een Android of iPhone/iPad kan bedienen, kan daar zeker mee overweg ;)

In mijn ogen een onderschat TV-besturingssysteem.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:55
pennywiser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:48:
Ik ga weer naar KPN. Reden, mailplatform gaat geheel weg - ook de uitgaande SMTP server. Ik merk nu al dat er geen onderhoud meer aan gepleegd wordt, want sommige mails komen niet aan zodra ze de SMTP in zijn gegaan. En geen ipv6 doet wel erg ouderwets aan nu in 2023, zo wordt het bij elkaar wel erg karig. Het was even leuk, maar Odido is het helaas toch net niet voor mij.
Ik zou sowieso niet het mailplatform van de provider gebruiken. Dat is niet hun core business en wat mij betreft stoppen ze er allemaal zo snel mogelijk mee. Pak een SMTP server/mail platform van een fatsoenlijke hosting-partij zodat je geen gedoe krijgt als je van provider wisselt zoals nu.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 14:26
Luuk1983 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:23:
[...]

Ik zou sowieso niet het mailplatform van de provider gebruiken. Dat is niet hun core business en wat mij betreft stoppen ze er allemaal zo snel mogelijk mee. Pak een SMTP server/mail platform van een fatsoenlijke hosting-partij zodat je geen gedoe krijgt als je van provider wisselt zoals nu.
Volgens mij is het al 25 jaar hun core business maar, zal dan aan mij liggen. Stel je voor dat inderdaad Ziggo dit besluit. Odido is helaas low budget en dat is aan alles te merken. Ik zal er niet zo snel meer naar toe overstappen.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 30-11-2023 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:22
housemusicrules schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:13:
[...]

Ik heb zelf Tizen op m’n Samsung TV. Makkelijker kan het eigenlijk niet: je zet alleen de TV aan (zonder een kastjes uit de stand-by te moeten halen etc.) en onderin staan binnen 2 seconden de apps en je menu al, en ik kan dezelfde losse fijne afstandsbediening van Samsung gebruiken. Qua instellingen en aanpasbaarheid misschien net niet zo uitgebreid als een Shield; maar eigenlijk heeft het alles wat ik nodig heb. De native streaming apps (met een redelijk groot aanbod in de store) kunnen vloeiend 4K-video aan via de WiFi.

Ook je kinderen en vrouw zouden er ook perfect mee kunnen werken denk ik, want iedereen die een Android of iPhone/iPad kan bedienen, kan daar zeker mee overweg ;)

In mijn ogen een onderschat TV-besturingssysteem.
Op zich eens, maar ga dan maar eens snel binnen de app naar bijvoorbeeld je opnames of de TV gids. Dan moet je toch een aantal keer klikken terwijl dat anders 1 toetsje is. Ziggo Go is wat dat betreft net wat fijner om maar en voorbeeld te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:53
housemusicrules schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:59:
[...]

ik denk dus echt dat het vooral een verdienmodel is van de providers, veel klanten worden een beetje dom gehouden en weten gewoon niet beter.
Volgens mij zijn die kastjes, technisch, hetzelfde als de fire stick of chromecast met tv. Kastje van KPN is gewoon precies hetzelfde als die van Ziggo. Alleen andere software en stickertjes.

Gisteren ook de next mini ontkoppeld en gewoon de ziggo go app op de stick gezet. Uiterlijk is iets anders, minder uitgebreid maar de achtergrond precies hetzelfde. Scheelt me alleen € 19 per maand wat niet naar Ziggo gaat.

Dus in mijn ogen ook een verdienmodel wat (bijna elke) klant er bij neemt, omdat je dan het gevoel hebt nog ouderwets tv te kijken ipv te streamen.

Ook een tv met Tizen, maar ik denk (of heb het gevoel) dat de meeste apps die daarop draaien iets achter lopen kwa functionalitiet en snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 13:55

DarkSide

theres no place like ::1

Benieuwd naar mijn ervaringen met odido vanaf nu.
Gebruik alleen internet. Heb geen TV en KPN werd te duur. Dus de stap gewaagd om naar odido over te gaan

Netjes aangemeld. Datum geprikt voor overstappen.
Netjes SMS gekregen van morgen komen we tussen x en y langs
Netjes belletje gekregen van monteur van ik ga je afsluiten. Binnen 15 min ben ik bij je.
Monteur binnen. En 20 min later weer weg met werkend internet en wifi.
5 min later even inloggen op zyxel en SSID en wachtwoord weer aangepast. En al mijn devices hebben weer connectie.

Tot nu toe dus geen issues.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

pennywiser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:48:
Ik ga weer naar KPN. Reden, mailplatform gaat geheel weg - ook de uitgaande SMTP server. Ik merk nu al dat er geen onderhoud meer aan gepleegd wordt, want sommige mails komen niet aan zodra ze de SMTP in zijn gegaan. En geen ipv6 doet wel erg ouderwets aan nu in 2023, zo wordt het bij elkaar wel erg karig. Het was even leuk, maar Odido is het helaas toch net niet voor mij.
IPv6 is ook iets waar een beetje over nadenk, maar wat mis je specifiek zonder IPv6?

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 23:11
In oktober heb ik me laten oversluiten van de xDSL naar glasvezel van Odido. Sinds dat ik overgestapt ben heb ik 75% van de avonden haperend internet. Dit betekend dus dat ik dan een enorme vertraging heb op de lijn tot timeouts in apps. Wanneer er verbinding is gaat het weer behoorlijk rap (dus als ik er met speedtest tussendoor kom) maar ik kom er dan soms moeilijk tussen. Het 8 uur journaal streamen met de NPO app hapert echt heel erg wat niet te doen. Test ik het daarna op 5G dan gaat het als een zonnetje dus ligt echt aan het netwerk.

Odido duikt al heel snel in de hoek dat het ligt aan mijn eigen wifi netwerk of dat ik hun super wifi punten moet nemen. Het kan echter niet want het probleem doet zich echt voor sinds de overstap op glasvezel. Ondertussen begin ik hier behoorlijk hoofdpijn van te krijgen en wil ik echt graag terug of overstappen naar een ander provider.

Ik woon in Zeist. Herkennen andere deze problemen ook? Dus dat in de avond het netwerk opeens heel traag is?

[ Voor 0% gewijzigd door t2012 op 30-11-2023 14:11 . Reden: typo ]

• housemusicrules
Mexflex1980 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:44:
[...]

Op zich eens, maar ga dan maar eens snel binnen de app naar bijvoorbeeld je opnames of de TV gids. Dan moet je toch een aantal keer klikken terwijl dat anders 1 toetsje is. Ziggo Go is wat dat betreft net wat fijner om maar en voorbeeld te geven.
Ziggo loopt zeker voor qua alles rondom TV idd. Heb bij die Ziggo Go-app wel ook altijd het idee gehad dat ze die app expres ‘minder’ maken dan de boxen, zodat ze weer een paar honderd duizend nieuwe Next Mini’s kunnen verhuren. Maar als je de apps van b.v. Netflix en NLZiet in Tizen ziet: die lopen bij mij werkelijk vloeiend. Zowel qua gebruikersgemak als snelheid, als kwalitatief gezien. Het KAN dus wel..

Maar Ziggo Go had toch z’n beperkingen ten opzichte van de box? (Bewust denk ik)

• housemusicrules
ozzynator schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:46:
[...]

Volgens mij zijn die kastjes, technisch, hetzelfde als de fire stick of chromecast met tv. Kastje van KPN is gewoon precies hetzelfde als die van Ziggo. Alleen andere software en stickertjes.
Een Apple TV of Xaomi 4K stick (vooral die eerste) is wel even een stuk betere hardware en software dan die beperkte Amino boxen die Odido had volgens mij hoor. Zelfs die Chromecast Ultra.
Gisteren ook de next mini ontkoppeld en gewoon de ziggo go app op de stick gezet. Uiterlijk is iets anders, minder uitgebreid maar de achtergrond precies hetzelfde. Scheelt me alleen € 19 per maand wat niet naar Ziggo gaat.
Geen nadelen zoals mindere kwaliteit etc?
Dus in mijn ogen ook een verdienmodel wat (bijna elke) klant er bij neemt, omdat je dan het gevoel hebt nog ouderwets tv te kijken ipv te streamen.
Ik heb dat gevoel totaal niet als ik vanuit native apps video’s of muziek stream. Wil juist ‘modern’ TV kijken: gewoon goede WiFi en weg met die kabels ;)
Ook een tv met Tizen, maar ik denk (of heb het gevoel) dat de meeste apps die daarop draaien iets achter lopen kwa functionalitiet en snelheid.
Misschien is het ook verschillend per model Samsung? Ik heb een QLED uit 2019, met zo’n losse One Connect box.

OF ik ben gewoon zo aan Tizen gewend dat het voor mij snel is, en voor degenen met een box al langzaam ;)
housemusicrules schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:26:
[...]

Ben benieuwd hoe groot die groep is. Sowieso heeft bijna iedereen tegenwoordig toch wel een smart TV (of anders idd een Apple of Google box/stick)?

Maar wellicht zijn die mediaboxen toch best een verdienmodel. Als je 2 miljoen van die boxen verhuurd (veel mensen hebben natuurlijk 2 of 3 TV’s in huis) voor 2,50 per stuk per maand dan is dat wel een mooie bron van extra inkomsten.

Maar technisch gezien is zo’n box eigenlijk in veel gevallen niet echt meer nodig. Kijk maar naar het model van NLziet bijvoorbeeld: de techniek voor ‘TV zonder kastje’ is er allang.
Mijns inziens zit het probleem in de ondersteuning en de verschillende platforms/TV merken. LG WebOS en Samsung Tizen wordt altijd wel ondersteund, maar dan komt Philips, Sony, etc... om nog maar te zwijgen van Aldi en andere huismerken. Dat gaat de provider allemaal niet ondersteunen qua appbouw.

Dat is weer te ondervangen met een Android of Google TV maar die hebben nog niet zoveel mensen als jij denkt.
Zoals je ziet zijn er nog wel heel veel mogelijkheden om een TV in huis te hebben die de TV app van je provider niet ondersteunt.
Dus dan heb je het kastje nodig. Enige voorwaarde is een HDMI poort en het werkt.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:22
Barre73 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:24:
[...]

Mijns inziens zit het probleem in de ondersteuning en de verschillende platforms/TV merken. LG WebOS en Samsung Tizen wordt altijd wel ondersteund, maar dan komt Philips, Sony, etc... om nog maar te zwijgen van Aldi en andere huismerken. Dat gaat de provider allemaal niet ondersteunen qua appbouw.

Dat is weer te ondervangen met een Android of Google TV maar die hebben nog niet zoveel mensen als jij denkt.
Zoals je ziet zijn er nog wel heel veel mogelijkheden om een TV in huis te hebben die de TV app van je provider niet ondersteunt.
Dus dan heb je het kastje nodig. Enige voorwaarde is een HDMI poort en het werkt.
Ik heb een Philips en een Sony bravia TV.
Deze toestellen draaien allebij op het Android TV platform.

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 13:40

djiwie

Wie?

pennywiser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:30:
[...]

Volgens mij is het al 25 jaar hun core business maar, zal dan aan mij liggen. Stel je voor dat inderdaad Ziggo dit besluit. Odido is helaas low budget en dat is aan alles te merken. Ik zal er niet zo snel meer naar toe overstappen.
Voor een internetprovider is de core business de internettoegang zelf. Niet een mailserver draaien. En zoals in dit topic te lezen is het 'access' gedeelte al complex genoeg :P
t2012 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:06:
Odido duikt al heel snel in de hoek dat het ligt aan mijn eigen wifi netwerk of dat ik hun super wifi punten moet nemen. Het kan echter niet want het probleem doet zich echt voor sinds de overstap op glasvezel. Ondertussen begin ik hier behoorlijk hoofdpijn van te krijgen en wil ik echt graag terug of overstappen naar een ander provider.

Ik woon in Zeist. Herkennen andere deze problemen ook? Dus dat in de avond het netwerk opeens heel traag is?
Heb je dit ook als je bedraad test op deze momenten? Dus een UTP kabel in je router en dan een speedtest? Dan weet je zeker dat je wifi uit kunt sluiten als oorzaak.

[ Voor 4% gewijzigd door djiwie op 30-11-2023 16:50 ]

• krotwijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-06 17:15
Vandaag is de odido monteur langs geweest nadat ik in augustus op deze datum glasvezel had aangevraagd. Kabel ligt er al vanaf de zomer, maar helaas geen signaal op de glasvezel hier. Schiet weer lekker op en nu moet eerst weer opendutchfiber aan de slag. wat een gedoe allemaal.

• k0e
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-01 17:37

k0e

Odido 8Gb aangevraagd. Heb nu nog Tweak. Leveringsdatum 18 december 2023. Tweak opgezegd per 28 december 2023. Vervolgens wil ik een afspraak maken met Guidion, maar die kunnen niet eerder dan 19 januari 2024. En daar stopt meteen ook de dienstverlening van Odido.

In korte tijd heb ik vaker moeten telefoneren met een provider dan in de hele voorafgaande 25 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door k0e op 30-11-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micky83
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 01:50
Na een hele hoop gedoe met de aanleg van de glasvezel kabel, vervolgens activering, toen het "rare" gedrag van het modem en vanaf vanmiddag helemaal geen verbinding meer. Odido zegt er morgen weer naar te kunnen kijken.

Maar morgen bel ik mijn oude provider om snel weer terug naar hun te gaan. Wat een tegenvaller zeg!
housemusicrules schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:46:
[...]

Ziggo loopt zeker voor qua alles rondom TV idd. Heb bij die Ziggo Go-app wel ook altijd het idee gehad dat ze die app expres ‘minder’ maken dan de boxen, zodat ze weer een paar honderd duizend nieuwe Next Mini’s kunnen verhuren. Maar als je de apps van b.v. Netflix en NLZiet in Tizen ziet: die lopen bij mij werkelijk vloeiend. Zowel qua gebruikersgemak als snelheid, als kwalitatief gezien. Het KAN dus wel..

Maar Ziggo Go had toch z’n beperkingen ten opzichte van de box? (Bewust denk ik)
Ik heb toevallig onlangs nog de Ziggo Go app op een "Chromecast met Google TV" (goedkopere HD model) gezet, bij mijn ouders thuis. Wel voor de 2e TV .In de woonkamer gebruiken ze nog naar tevredenheid de Mediabox Next (ja, die grotere die nog DVB-C gebruikt voor live TV). Ik ben niet echt 'Ziggo Expert', maar voor zo ver ik de Ziggo Go app op Google TV heb gezien, waren er weinig tot geen beperkingen. Mijn moeder kon netjes naar de opnames die met de box in de woonkamer waren ingepland, etc. En beeldkwaliteit inmiddels ook vergelijkbaar met wat ik van NLZiet gewend ben :)
housemusicrules schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:26:
[...]

Ben benieuwd hoe groot die groep is. Sowieso heeft bijna iedereen tegenwoordig toch wel een smart TV (of anders idd een Apple of Google box/stick)?

Maar wellicht zijn die mediaboxen toch best een verdienmodel. Als je 2 miljoen van die boxen verhuurd (veel mensen hebben natuurlijk 2 of 3 TV’s in huis) voor 2,50 per stuk per maand dan is dat wel een mooie bron van extra inkomsten.

Maar technisch gezien is zo’n box eigenlijk in veel gevallen niet echt meer nodig. Kijk maar naar het model van NLziet bijvoorbeeld: de techniek voor ‘TV zonder kastje’ is er allang.
Precieze cijfers heb ik niet, maar het zou mij niet verbazen als blijkt dat de overgrote meerderheid van de TV-klanten van de grote providers nog de door de provider geleverde box gebruikt. Die krijgen ze namelijk bij na standaard aangeboden. En zeker de Ziggo Mediabox Next Mini, of de box van KPN, bieden een bijna 'seamless' ervaring qua TV aanzetten en meteen beeld hebben (de TV wordt ook meteen voor ze bediend, het zij via IR, hetzij via HDMI-CEC ). Het scheelt dus sowieso ook een extra app moeten aanklikken en zo. Het voelt gewoon meer als "ouderwets de tv aanzetten".

En zeker die Next Mini van Ziggo is echt heel erg klein! Maar ook de 'oudere' Next kan je al prima achter de TV verstoppen. Heb ik bij m'n ouders gedaan. TV bovenop hun Sonos sound base, met daarachter een kleine 5 poorts ethernet switch en Next Mini :)

Vind het overigens wel 'grappig' om te zien dat Ziggo nu dus eigenlijk ook steeds meer de overstap op IP Only TV over te stappen. Dat voorspelde ik jaren geleden al, maar toen werd ik nog uitgelachen. Want DVB-C bij Ziggo was qua kwaliteit toch zo superieur, etc. Maar zelfs mijn ouders van bijna 70 kijken op hun Mediabox Next bijna nooit meer exact lineair. Altijd met vertraging, tussendoor even pauzeren, on demand, etc. Dus die dure bandbreedte slurpende DVB-C muxen zijn ook snel verleden tijd, denk ik (op een basispakketje na).
Barre73 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:24:
[...]

Inderdaad. Als de provider een kastje levert, hebben ze gewoon alles onder controle op 1 platform. Veel makkelijker qua support.

Al wordt het wel langzaamaan overzichtelijker op de Smart TV markt. Naast Tizen en webOS, zie je eigenlijk dat steeds meer TV's van andere merken (zelfs goedkopere) met GoogleTV of AndroidTV worden uitgerust. Al had ik ergens gelezen dat Philips/TPVision voor de duurdere modellen toch weer over gaat naar een eigen platform :?

[ Voor 28% gewijzigd door eymey op 30-11-2023 19:47 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

• G8rb8n
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51
Hier ook last van de inmiddels beruchte vertraging tijdens de avonduren. Odido wijt het aan de FTU, maar ik heb het gevoel dat ik aan het lijntje wordt gehouden, zie ook topic op Odido community:

https://community.odido.n...ostid=1750930#post1750930

Verwijzen me nu door naar mijnaansluiting.nl. Zat hiervoor bij KPN wat een jaar lang vlekkeloos heeft gewerkt. Inmiddels spijt van overstappen... Kan Odido gelijk hebben en ligt het aan de FTU, of is dit echt proberen mij aan het lijntje te houden?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:57

Zenix

BOE!

G8rb8n schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:30:
Hier ook last van de inmiddels beruchte vertraging tijdens de avonduren. Odido wijt het aan de FTU, maar ik heb het gevoel dat ik aan het lijntje wordt gehouden, zie ook topic op Odido community:

https://community.odido.n...ostid=1750930#post1750930

Verwijzen me nu door naar mijnaansluiting.nl. Zat hiervoor bij KPN wat een jaar lang vlekkeloos heeft gewerkt. Inmiddels spijt van overstappen... Kan Odido gelijk hebben en ligt het aan de FTU, of is dit echt proberen mij aan het lijntje te houden?
Heb je overdag totaal geen problemen en haal je altijd de snelheid?
Zijn de problemen altijd op dezelfde drukke tijdstippen in de avond?
Heeft de monteur iets aangegeven over de FTU toen die bij jou was? Was de demping goed?

Een FTU die problemen heeft, zou ook overdag problemen moeten geven. Het is passieve apparatuur, het werkt of het werkt niet goed.

Persoonlijk zou ik ook de grafieken laten zien van afgelopen maand met smokeping, maar dan met meer detail. Want je kan nu moeilijk de pieken op specifieke tijdstippen zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 30-11-2023 20:53 ]

• G8rb8n
Zenix schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:50:
[...]

Heb je overdag totaal geen problemen en haal je altijd de snelheid?
Zijn de problemen altijd op dezelfde drukke tijdstippen in de avond?
Heeft de monteur iets aangegeven over de FTU toen die bij jou was? Was de demping goed?

Een FTU die problemen heeft, zou ook overdag problemen moeten geven. Het is passieve apparatuur, het werkt of het werkt niet goed.

Persoonlijk zou ik ook de grafieken laten zien van afgelopen maand met smokeping, maar dan met meer detail. Want je kan nu moeilijk de pieken op specifieke tijdstippen zien.
Overdag (meestal) geen problemen en halen we volledige snelheid. Problemen zijn altijd in de avonduren, rond 7 uur is het drama.

Monteur was ik zelf niet bij, maar die heeft geen enkel probleem gevonden. Heeft ook de wijkkast gecheckt, geen probleem. Denk dat dit echt bij Odido zelf ligt en ze me aan het lijntje proberen te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:27
G8rb8n schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:06:
[...]

Overdag (meestal) geen problemen en halen we volledige snelheid. Problemen zijn altijd in de avonduren, rond 7 uur is het drama.

Monteur was ik zelf niet bij, maar die heeft geen enkel probleem gevonden. Heeft ook de wijkkast gecheckt, geen probleem. Denk dat dit echt bij Odido zelf ligt en ze me aan het lijntje proberen te houden.
Een monteur gaat dit nooit zien, tenzij je hem in de avond TV bij je laat zien. Volgens mij vallen al deze klanten in de spagaat: Odido lijkt geen bandbreedte monitoring te hebben ingeregeld, en de monteurs werken alleen overdag en melden de bon weer af met: probleem niet aangetroffen. Het Odido topic bevat een fors aantal klanten die hun contract ontbonden hebben en een dag later bij KPN (of anderen) over dezelfde fiber 100% diensten ervaren.

Mijn visie:

Odido heeft in veel gebieden blijkbaar te weinig bandbreedte, dat ontstaat omdat ze geen proces lijken te hebben voor capaciteit management. Ze kunnen het blijkbaar niet voor zijn, omdat ze het niet zien. En ze kunnen het ook niet oplossen, omdat ze geen inzicht lijken te hebben.

Vaak zijn een aantal citypop in een ring gekoppeld, zodat je minder fibers hoeft te trekken om elke citypop redundant aan te sluiten. Echter als je dan een bandbreedte probleem hebt moet je de hele ring upgraden qua snelheden. En daar moeten dan de fibers voor liggen, en sloten voor vrij zijn op de uplinks van de switches. Kan allemaal prima, maar er moet iemand zijn met een plan en budget 8)

Ik las wat over moderne citypop snelheden in het Delta verslag.

Elke OLT (Wijkcentrale niveau) heeft op dit moment minimaal 4x10G uplink, maar bij nieuwe uitrol is dit maar liefst 2x100G.

My2cents die visie ontbreekt een beetje bij Odido.

[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 30-11-2023 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Hann1BaL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:20:
[...]

IPv6 is ook iets waar een beetje over nadenk, maar wat mis je specifiek zonder IPv6?
Het is meer dat elke ISP nu ipv6 heeft, en Odido kennelijk als enige niet investeert in toekomstbestendige techniek. Dat opgeteld bij het onzinnige besluit om het mailplatform inclusief SMTP server af te stoten. Ik neem ze niet echt serieus meer. You get what you pay for.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
djiwie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:50:
[...]

Voor een internetprovider is de core business de internettoegang zelf. Niet een mailserver draaien. En zoals in dit topic te lezen is het 'access' gedeelte al complex genoeg :P
Uitgaand zonder derde partij op dat zelfde "access" gedeelte kunnen mailen noem ik core business op een b2c platform. Een ISP die dat afstoot is gewoon armoedig bezig.

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:50

tomk94

Developer

Sinds vandaag aangesloten bij Odido (vanaf kpn) merkte vanochtend dat mijn Ubiquiti Dream Machine niet meer verbinding had met KPN, VLAN naar 300 gezet en alles werkte meteen! Monteur is in de middag nog wel langs geweest maar hoefde niks meer te doen.

Echter, vanavond werkte het internet plots slecht. Nog wel uplink, maar internetsnelheid was erg slecht, ping erg hoog en 75% van de requests kwam er niet meer doorheen, van alles geprobeerd aan te passen op de UDM, niks werkt.

Nu toch maar de Odido router er voor het eerst aangehangen. Die werkt prima, geen enkel probleem.

Heeft iemand hier enig idee wat er mis kan gaan op de UDM, vind het erg raar dat het de gehele dag wel heeft gewerkt, zijn er nog andere instelingen naast VLAN300 en DHCPv4 die ik in de UDM moet aanpassen?

Netwerk betreft Glaspoort, gebruik dezelfde ONT als ik bij KPN had, klopte ook volgens Guideon monteur.

Edit: na een tijdje is het internet ook op de Odido router erg slecht en onbruikbaar, morgen maar eens bellen
Edit2: dag later (vandaag) de UDM weer teruggehangen en alles werkt naar behoren… hopelijk vanavond niet opnieuw dezelfde problemen

[ Voor 13% gewijzigd door tomk94 op 01-12-2023 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G8rb8n
tomk94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:55:

Echter, vanavond werkte het internet plots slecht. Nog wel uplink, maar internetsnelheid was erg slecht, ping erg hoog en 75% van de requests kwam er niet meer doorheen, van alles geprobeerd aan te passen op de UDM, niks werkt.
Zie mijn bericht hierboven. Zijn exact dezelfde problemen als ik heb. Ligt niet aan je UDM, maar aan Odido. Mijn advies: je zit nog in je bedenktijd verwacht ik? Dan direct annuleren en naar een andere provider. Van wat ik lees: als je mazzel hebt in een bepaalde wijk waar genoeg capaciteit is werkt het als een zonnetje, zit je dat niet, dan is het kansloos in de avonduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
G8rb8n schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:57:
[...]

Zie mijn bericht hierboven. Zijn exact dezelfde problemen als ik heb. Ligt niet aan je UDM, maar aan Odido. Mijn advies: je zit nog in je bedenktijd verwacht ik? Dan direct annuleren en naar een andere provider. Van wat ik lees: als je mazzel hebt in een bepaalde wijk waar genoeg capaciteit is werkt het als een zonnetje, zit je dat niet, dan is het kansloos in de avonduren.
Misschien wel dezelfde problemen maar dit is niet op wijkniveau. Odido huurt hier alles van KPN/Glaspoort, dus geen eigen apparatuur en geen eigen backbones. Pas op een veel hoger niveau vindt uitkoppeling plaats (ergens in een grote telefooncentrale)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oehTie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-04 10:37
tomk94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:55:

Nu toch maar de Odido router er voor het eerst aangehangen. Die werkt prima, geen enkel probleem.

Heeft iemand hier enig idee wat er mis kan gaan op de UDM, vind het erg raar dat het de gehele dag wel heeft gewerkt, zijn er nog andere instelingen naast VLAN300 en DHCPv4 die ik in de UDM moet aanpassen?

Netwerk betreft Glaspoort, gebruik dezelfde ONT als ik bij KPN had, klopte ook volgens Guideon monteur.

Edit: na een tijdje is het internet ook op de Odido router erg slecht en onbruikbaar, morgen maar eens bellen
Edit2: dag later (vandaag) de UDM weer teruggehangen en alles werkt naar behoren… hopelijk vanavond niet opnieuw dezelfde problemen
hier hetzelfde gehad. Maar ook met odido zyxel was het drama in de avonduren. Inmiddels lijkt dat opgelost, ik gok dat ze capaciteit hebben bijgeschakeld. Maar support van hun was een ramp, al de 3e serieuze storing die ik met ze heb veroorzaakt door klote management aan de odido kant. Eerst TV platform wat uitgezet wordt wetende dat er nog klanten op zaten, 0 communicatie over hoe mensen met een eigen router dat moeten oplossen, daarna een loop in het netwerk waardoor er even geen internet was, duurde een dag en daarna overbelasting van hun netwerk met exact dezelfde symptomen als jij noemt. Geen idee waar je zit, maar meerdere regio's in Nederland hadden dit afgelopen weken. Ik zit zelf in Dordrecht.

Ik wacht even met opzeggen omdat ik zeker tijdens kerst en oud/nieuw niet zonder internet wil zitten maar begin komend jaar ben ik naar kpn. En zodra mijn mobiel dan weg kan bij t-mobile is die ook weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
pennywiser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:38:
[...]

Het is meer dat elke ISP nu ipv6 heeft, en Odido kennelijk als enige niet investeert in toekomstbestendige techniek. Dat opgeteld bij het onzinnige besluit om het mailplatform inclusief SMTP server af te stoten. Ik neem ze niet echt serieus meer. You get what you pay for.
Als ik klant zou zijn en elke avond packetloss heb en haperende TV/streaming. Dan kan IPv6 mij de komende maanden gestolen worden, totdat de kern van het probleem: internet leveren, op orde is.

Ben met je eens dat voor mij een provider met IPv6 zeker een pre is. Maar prijsvechters hebben nu eenmaal minder budget dan niet-prijsvechters. En dat lijkt de laatste maanden bij Odido piepend en krakend aan het licht te komen.

You get what you pay for. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
stormfly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:08:
[...]

Als ik klant zou zijn en elke avond packetloss heb en haperende TV/streaming. Dan kan IPv6 mij de komende maanden gestolen worden, totdat de kern van het probleem: internet leveren, op orde is.

Ben met je eens dat voor mij een provider met IPv6 zeker een pre is. Maar prijsvechters hebben nu eenmaal minder budget dan niet-prijsvechters. En dat lijkt de laatste maanden bij Odido piepend en krakend aan het licht te komen.

You get what you pay for. :+
Ik vergat nog de TV app welke alleen op Samsung TV's vanaf 2019 te installeren is. Wij konden deze dus net niet gebruiken, koop maar een Chromecast.

Dat packetloss probleem hangt allemaal samen, met niet willen investeren zoals andere partijen dat doen. Andere prijsvechters hebben ook gewoon ipv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:32
Ik wacht nu al ruim 1 jaar op een werkende aansluiting. Op 9 december 2022 heb ik mijzelf aangemeld bij T-Mobile Glasvezel thuis en heb nog steeds niks in het vooruitzicht. Wat adviseren jullie is er nog iets wat ik kan doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 01-12-2023 09:20 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:04:
[...]

Misschien wel dezelfde problemen maar dit is niet op wijkniveau. Odido huurt hier alles van KPN/Glaspoort, dus geen eigen apparatuur en geen eigen backbones. Pas op een veel hoger niveau vindt uitkoppeling plaats (ergens in een grote telefooncentrale)
Dat is lastig te bepalen welke gebieden welke fiber aanbieder hebben, voor jou misschien wat minder lastig 8)

Jij zegt eigenlijk ook klanten met KPN WBA hebben bij Odido packetloss tijdens de piek uren? Het moet vanaf de laag ontstaan waar de diverse dorpen en steden bij elkaar komen, zowel WBA als ODF. De aggregatielaag voordat het de core in gaat?

Uiteindelijk is zo'n ontwerp vrij simpel te schetsen met wat gedane aanname:
  • Core= minder porten en hele dure porten + hele hoge port snelheden, je bent hier heel selectief wat je aansluit vaak externe connectivity 100/400/800G.
  • Aggregatie = medium snelheid porten 100G en betaalbaarder, deze laag is bedoeld om goedkoper op je core aan te sluiten door middel van een omgekeerde trechter (dunne puntje naar boven, brede onderkant)
  • Access/POP in de dorpen = heel veel porten van 10/40/100, van elke voordeur een mogelijke aansluiting, lagere snelheden
Wat Delta schreef in mijn vorige post: we sluiten nieuwe locaties XGS-PON in een dorp/stad aan op 2x 100G.

Als je bij KPN WBA aangesloten bent en bij Odido klant heb je alsnog issues. Eigenlijk laten de problemen al zien dat dit termineert op dezelfde laag als de Odido klanten -> 75% de aggregatielaag waar het knelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:31
pennywiser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:15:
[...]

Ik vergat nog de TV app welke alleen op Samsung TV's vanaf 2019 te installeren is. Wij konden deze dus net niet gebruiken, koop maar een Chromecast.
Ondersteuning bieden voor smart tv’s vind ik ook niet slim. Kies als leverancier gewoon voor de grote drie spelers: Apple TV, Chromecast (voor Google TV) en Fire TV. En natuurlijk je eigen kastje. Dat maakt het in mijn ogen beter beheersbaar dan de diversiteit aan tv’s te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
meesje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:23:
[...]

Ondersteuning bieden voor smart tv’s vind ik ook niet slim. Kies als leverancier gewoon voor de grote drie spelers: Apple TV, Chromecast (voor Google TV) en Fire TV. En natuurlijk je eigen kastje. Dat maakt het in mijn ogen beter beheersbaar dan de diversiteit aan tv’s te ondersteunen.
Ook dit doen de overige providers gewoon wel. Tevens bieden alle providers ook Odido nu app only abonnementen. Ik weet niet wat er allemaal nog beheersbaar is bij Odido, niet veel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
pennywiser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:26:
[...]

Ook dit doen de overige providers gewoon wel. Tevens bieden alle providers ook Odido nu app only abonnementen. Ik weet niet wat er allemaal nog beheersbaar is bij Odido, niet veel volgens mij.
Ze doen dit gewoon wel…. Ik geef alleen aan dat ik het niet slim vind. Het risico is dat je klaagzangen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
meesje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:28:
[...]

Ze doen dit gewoon wel…. Ik geef alleen aan dat ik het niet slim vind. Het risico is dat je klaagzangen krijgt.
Als je TV ouder is dan 2019, kan je de Odido TV app niet meer installeren. Best jong, ik had vorig jaar nog een firmware update. Maar dus geen Odido app mogelijk, check het Odido forum maar. KPN ondersteunt dat gewoon wel. Relatief weinig klachten daar, als ik het zo even snel scan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:20:
[...]

Dat is lastig te bepalen welke gebieden welke fiber aanbieder hebben, voor jou misschien wat minder lastig 8)

Jij zegt eigenlijk ook klanten met KPN WBA hebben bij Odido packetloss tijdens de piek uren? Het moet vanaf de laag ontstaan waar de diverse dorpen en steden bij elkaar komen, zowel WBA als ODF. De aggregatielaag voordat het de core in gaat?

Uiteindelijk is zo'n ontwerp vrij simpel te schetsen met wat gedane aanname:
  • Core= minder porten en hele dure porten + hele hoge port snelheden, je bent hier heel selectief wat je aansluit vaak externe connectivity 100/400/800G.
  • Aggregatie = medium snelheid porten 100G en betaalbaarder, deze laag is bedoeld om goedkoper op je core aan te sluiten door middel van een omgekeerde trechter (dunne puntje naar boven, brede onderkant)
  • Access/POP in de dorpen = heel veel porten van 10/40/100, van elke voordeur een mogelijke aansluiting, lagere snelheden
Wat Delta schreef in mijn vorige post: we sluiten nieuwe locaties XGS-PON in een dorp/stad aan op 2x 100G.

Als je bij KPN WBA aangesloten bent en bij Odido klant heb je alsnog issues. Eigenlijk laten de problemen al zien dat dit termineert op dezelfde laag als de Odido klanten -> 75% de aggregatielaag waar het knelt.
Inderdaad is het gebied en de manier van aanbieden niet altijd makkelijk te bepalen maar in dit geval wel heel zeker :-)
Glaspoort is altijd P2MP netwerk met straatkasten. Dat kan ik je 100% garanderen. En op die netwerken is eigen apparatuur niet mogelijk dus het is altijd KPN WBA. Of in dit geval Glaspoort WBT maar technisch gezien is dat hetzelfde.

De doorvoerlinken van WBA en WBT richting de ontkoppelingslocaties zijn ruim voldoende, dat kan ik je ook garanderen. Net zoiets als bij Delta. En dat bewijst zichzelf ook omdat klanten van bijvoorbeeld KPN er geen last van lijken te hebben. Ook niet in die gebieden (ik lees tenminste zelden zoiets).

Dus als er dan nog steeds problemen ontstaan bij Odido klanten dan zit het in die laag daarboven, na de ontkoppeling en dus op het Odido corenetwerk. En of dat corenetwerk nou bestaat uit Eurofiber glas of Tele2 backbones maakt voor het verhaal niet uit. Je zou kunnen denken dat daar de capaciteit niet voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:36
Hier gisteren weer een mooi voorbeeld van het nivo van de klantenservice. De TV bleef het netwerk zoeken en ook de laptop e.d. hadden geen verbinding. Oftewel er waren problemen met de Wifi. Conclusie van de klantenservice, er kon gebeld worden dus de wifi deed het zeker! Schijnbaar zijn ze nog van het jaar stilletjes toen de mobiele telefoon nog zeldzaam was of zo?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
redwing schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:40:
Hier gisteren weer een mooi voorbeeld van het nivo van de klantenservice. De TV bleef het netwerk zoeken en ook de laptop e.d. hadden geen verbinding. Oftewel er waren problemen met de Wifi. Conclusie van de klantenservice, er kon gebeld worden dus de wifi deed het zeker! Schijnbaar zijn ze nog van het jaar stilletjes toen de mobiele telefoon nog zeldzaam was of zo?
Helemaal briljant als je bedenkt dat ze toch echt zijn begonnen als mobiele operator in 1997/1998 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
pennywiser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:34:
[...]

Als je TV ouder is dan 2019, kan je de Odido TV app niet meer installeren. Best jong, ik had vorig jaar nog een firmware update. Maar dus geen Odido app mogelijk, check het Odido forum maar. KPN ondersteunt dat gewoon wel. Relatief weinig klachten daar, als ik het zo even snel scan.
Daarom: hou je tv dom, koop een los kastje/stick en gaan! Wordt de app op het kastje na een paar jaar traag, dan vervang je dit kastje en kun je nog lekker van je mooie tv genieten.

Ik begrijp ook wel dat tv fabrikanten elke keer wat nieuws moeten bedenken: 3D, curved en nu smart. Het is allemaal niet even succesvol. Het levert (op een gegeven moment) altijd gezeur op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:50

tomk94

Developer

oehTie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:41:
[...]

hier hetzelfde gehad. Maar ook met odido zyxel was het drama in de avonduren. Inmiddels lijkt dat opgelost, ik gok dat ze capaciteit hebben bijgeschakeld. Maar support van hun was een ramp, al de 3e serieuze storing die ik met ze heb veroorzaakt door klote management aan de odido kant. Eerst TV platform wat uitgezet wordt wetende dat er nog klanten op zaten, 0 communicatie over hoe mensen met een eigen router dat moeten oplossen, daarna een loop in het netwerk waardoor er even geen internet was, duurde een dag en daarna overbelasting van hun netwerk met exact dezelfde symptomen als jij noemt. Geen idee waar je zit, maar meerdere regio's in Nederland hadden dit afgelopen weken. Ik zit zelf in Dordrecht.

Ik wacht even met opzeggen omdat ik zeker tijdens kerst en oud/nieuw niet zonder internet wil zitten maar begin komend jaar ben ik naar kpn. En zodra mijn mobiel dan weg kan bij t-mobile is die ook weg.
Tnx voor (al) jullie reacties. Geeft helaas niet veel vertrouwen. Ik heb zojuist smokeping op mijn thuisserver gezet, dus ga dat vanavond in de gaten houden. Mochten er weer problemen zijn dan bel ik maar naar Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
meesje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:50:
[...]

Daarom: hou je tv dom, koop een los kastje/stick en gaan! Wordt de app op het kastje na een paar jaar traag, dan vervang je dit kastje en kun je nog lekker van je mooie tv genieten.

Ik begrijp ook wel dat tv fabrikanten elke keer wat nieuws moeten bedenken: 3D, curved en nu smart. Het is allemaal niet even succesvol. Het levert (op een gegeven moment) altijd gezeur op.
Dit werkt op je TV anders gewoon prima. Zelfde OS gewoon op elke recente Samsung Curved of niet. Prijzenswaardig dat KPN dit wel breed ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 11:56
pennywiser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:58:
[...]

Dit werkt op je TV anders gewoon prima. Zelfde OS gewoon op elke recente Samsung Curved of niet. Prijzenswaardig dat KPN dit wel breed ondersteunt.
Bij LG dus niet in het geval van Odido. Wij hebben een iets oudere non-OLED tv die keurig op WebOS YouTube, Netflix, Prime, Plex kan draaien, maar de Odido app werkt maar half (zwarte balken,haperen). Odido kastje werkt idiot proof en altijd. En dan heb ik nog niet over onze 16 jaar oude Panasonic die zo dom is als een vissenkom-tv uit 1988.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
loeberce schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:12:
[...]

Bij LG dus niet in het geval van Odido. Wij hebben een iets oudere non-OLED tv die keurig op WebOS YouTube, Netflix, Prime, Plex kan draaien, maar de Odido app werkt maar half (zwarte balken,haperen). Odido kastje werkt idiot proof en altijd. En dan heb ik nog niet over onze 16 jaar oude Panasonic die zo dom is als een vissenkom-tv uit 1988.
Weet niet welke punt je wilt maken, maar voor mij is dit weer meer bewijs voor het gebrek aan ontwikkelings-efforts bij Odidio. Nog een maand en dan stap ik over naar KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
pennywiser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:58:
[...]

In mijn ogen krijg je door de diversiteit aan OS-en (en versies) en hardware geen, voor de leverancier van de dienst, beheersbare situatie.
Nu kap ik met deze ‘discussie’. Je blijft in de rant modus zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:36

DON PAPA

Tweaker-fan

pennywiser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:23:
[...]

Weet niet welke punt je wilt maken, maar voor mij is dit weer meer bewijs voor het gebrek aan ontwikkelings-efforts bij Odidio. Nog een maand en dan stap ik over naar KPN.
Ach zo heb ik het nieuwste AppleTV kastje (2022) en daar is weer geen KPN TV app voor, zo heeft elke provider wel wat om je druk over te maken ;)

[ Voor 52% gewijzigd door DON PAPA op 01-12-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DON PAPA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:55:
[...]

[...]

Ach zo heb ik het nieuwste AppleTV kastje (2022) en daar is weer geen KPN TV app voor, zo heeft elke provider wel wat om je druk over te maken ;)
Dus dan gaat het argument van koop een los kastje helaas toch niet op. Ik had het zelf over native TV OS-sen.

Maar goed laten we stoppen, want dit komt niet echt verder zo. Ben het overigens wel volledig met je eens, dat dat net zo slecht van KPN is.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 01-12-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:34:
[...]

Dus als er dan nog steeds problemen ontstaan bij Odido klanten dan zit het in die laag daarboven, na de ontkoppeling en dus op het Odido corenetwerk. En of dat corenetwerk nou bestaat uit Eurofiber glas of Tele2 backbones maakt voor het verhaal niet uit. Je zou kunnen denken dat daar de capaciteit niet voldoende is.
Nee ik ben het "denken" voorbij 8) er zijn zo ontzettend veel klachten dit is 100% zeker een capaciteitsprobleem. Dank voor je uitleg we denken er hetzelfde over, alleen ik kon niet hardmaken dat het op WBA wel 100% goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
tomk94 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:54:
[...]

Tnx voor (al) jullie reacties. Geeft helaas niet veel vertrouwen. Ik heb zojuist smokeping op mijn thuisserver gezet, dus ga dat vanavond in de gaten houden. Mochten er weer problemen zijn dan bel ik maar naar Odido.
Hier had ik nog wat smokeping gedeeld. Wel goed om deze te monitoren want dan kunnen we waarnemen of ze allemaal in 1x vertragen of dat het op een gedeelte is. Dat zou peering of de laag eronder kunnen verduidelijken.

stormfly in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:01
Nou, 2 maanden vantevoren een glasvezel contract afgesloten voor onze nieuwe woning. Ik dacht daarmee op tijd te zijn in de hoop dat alles snel geregeld zou worden.

Vorige week kwam ODF netjes volgens de afspraak het glasvezelpunt in mijn woning maken. Dit ging vlekkenloos en na doormeting bleek alles naar behoren te werken.

Inmiddels een week verder en nog steeds niks gehoord van Odido. Nog geen installatie pakket ontvangen. Tevens staat de bestelling nog op "in behandeling". Gebeld met de klantenservice deze geven aan dat de wijkcentrale nog "omgepatched" dient te worden. Weer gebeld met ODF deze geven aan dat ze er naar zullen kijken.... In de tussentijd wacht ik maar af.

Vervelend dat verhuizingen/nieuwe aansluitingen altijd mis lijken te gaan bij mij.

Iemand tips hoe ik het proces kan versnellen?

PS Odido, als je mee leest:
Waarom moet ik mijn postcode en huisnummer inspreken als ik de klantenserice bel.... Het script interpreteert het altijd verkeerd en ik moet het dan 5 keer opnieuw inspreken....!!! Zo krijg je klanten al over de zeik aan de lijn voordat ze een medewerker gesproken hebben.... tevens vragen de medewerkers het ter controle altijd weer opnieuw 🤣

C9 55 - Playstation 5 - Sonos Arc + Surrounds - Steam Deck - i7 13700K 3080 PC - Huawei Mateview GT 34 Ultrawide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Afgelopen nacht weer geen internet gehad. Vanmorgen vroeg knipper LOS op ont. Helpdesk suggereerde om factory reset van de router te doen. Nee dat helpt daar niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Laatst online: 22:29
Kan iemand mij vertellen of het nog werkt een Fritzbox 5590 met XGSPON Module gelijk werkend te krijgen door het PON serie nummer over te nemen?

En welke patchkabel heb ik nodig tussen de aansluiting van KPN Netwerk en de Fritzbox 5590 deze zit niet standaard in de doos zover ik nu zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:53
Nou, ik ben benieuwd: ik stap vandaag over van Caiway (AON) op het Delta netwerk, naar ODIDO (XGS-PON) op het Delta netwerk.

Vannacht om 0:30 ging de verbinding eruit, zojuist heeft de monteur de glasvezel uit de Caiway Genexis NT getrokken en in de Nokia ONT gestopt.

Brandt nu alleen het alarm-lampje, want blijkbaar ben ik nog niet omgepatcht door Delta. Hij heeft er bij Delta een call van ingeschoten, ben benieuwd hoe lang het gaat duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris-drielsma schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:37:
Kan iemand mij vertellen of het nog werkt een Fritzbox 5590 met XGSPON Module gelijk werkend te krijgen door het PON serie nummer over te nemen?

En welke patchkabel heb ik nodig tussen de aansluiting van KPN Netwerk en de Fritzbox 5590 deze zit niet standaard in de doos zover ik nu zie
Welke FTU van KPN netwerk/Reggefiber heb je?
Zie hier: Barre73 in "[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
chris-drielsma schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:37:

De glasvezel aansluiting heeft vaak SC/APC (groen) of SC/UPC (blauw)
De Fritz XGS-PON SFP module heeft een SC/UPC (blauw) aansluiting.

Ik zelf gebruik een Fritzbox op GPON dan werkt het klonen wel.
Bij XGS-PON volgens mij niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPaqu3MQCjadVSIBMOvHq7Ut6Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLKNe2slTRDjxecAFjfZlfTZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door peterbier op 01-12-2023 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gibbs
  • Laatst online: 30-04 10:30
Naar aanleiding van mijn eerdere bericht ben ik vandaag maar weer eens aan het bellen geweest met Odido en ODF. Voor mij zijn nu 2 zaken duidelijk.

Ten eerste als je de datum verplaatst van de monteurs afspraak (van 4/12 naar 8/12) wordt de patch datum bij ODF niet aangepast, Odido geeft dit niet door. Ik heb woensdag gebeld met Odido en van hen een mail gehad met de bevestiging dat de datum opgeschoven is. Maar vandaag zelf gebeld met ODF en die heeft niets doorgekregen en deze datum is ongewijzigd (4/12).

Ten tweede had ik eindelijk een Odido medewerker aan de lijn die wist hoe alles zat. Hij kon mijn verstellen dat er een probleem is in het systeem van Odido bij klanten die van Tweak overstappen naar Odido. Het hardware pakket wordt pas verstuurd zodra er een vinkje staat bij de ODF patch. Hierdoor kom je dus altijd eerst zonder internet te zitten, waarna het pakket verstuurd word en dan pas kan de monteur komen. Dit erkende hij en zou bekend moeten zijn bij Odido.

In mijn geval kon er alleen helaas niets aan gedaan worden op dit moment. Er word nog geprobeerd dat de monteur hardware uit eigen voorraad mag gebruiken. De monteurs afspraak staat dus weer op 4/12.

Nog steeds erg weinig vertrouwen in Odido. Als alles eenmaal werkt zal het prima zijn, maar overstappen tot nu toe een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 12:15
Gibbs schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:48:
Hij kon mijn verstellen dat er een probleem is in het systeem van Odido bij klanten die van Tweak overstappen naar Odido. Het hardware pakket wordt pas verstuurd zodra er een vinkje staat bij de ODF patch. Hierdoor kom je dus altijd eerst zonder internet te zitten, waarna het pakket verstuurd word en dan pas kan de monteur komen. Dit erkende hij en zou bekend moeten zijn bij Odido.
Als tweak gebruiker die ook in afwachting is van een Odido aansluiting schrik ik hier wel van. Heb je een idee hoelang je dan zonder internet kan zitten? Met een vrouw die 4 dagen per week vanuit huis werkt moet dat niet te lang duren. Vooralsnog is onze wijk er nog niet klaar voor volgens de website en er lijkt op dit moment ook een tweede glasvezelkabel gelegd te worden. Ik hoop stiekem dat het nog even duurt voor we worden aangesloten en de kinderziektes er tegen die tijd een beetje uit zijn.

Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:47
Ik heb van 2018-2021 T-Mobile Glasvezel gehad, toen werd een SFP module en een modem/router geleverd.
Die modem/router heb ik vervangen voor een Mikrotik waar ik de T-Mobile SFP module zo in kon prikken.

De SFP module zelf was met een kabeltje verbonden met mijn glasvezel-punt. Dat Glasvezel-punt heeft geen elektrische voeding (iets wat de klantenservice maar niet wil geloven..)

In 2021 ben ik overgestapt op KPN, omdat T-Mobile niet meer dan 250 of 500mbit kon leveren doordat ze KPN te duur vonden.

Met KPN heb ik mijn opzet (T-Mobile SFP in eigen Mikrotik) niet veranderd. Alleen wat instellingen aangepast.

Nu wil ik terug naar T-Mobile, Odido dus, want ik betaal nu €60.86 voor 1Gbit en bij Odido is dat, nadat het actietarief verloopt, €50. Dat is €120 per jaar besparing.

Maar zal die oude SFP module -oorspronkelijk van T-Mobile- nog steeds werken? Daar ben ik een beetje benieuwd naar... Ik wil absoluut niet mijn huidige minimalistische opzet moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
Deze zit over mijn aansluiting heen geschoven het is een XGS PON van KPN Netwerk met aan de binnenzijde een groene connector

[Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tsy09CkP/Xh-Tn-Tp-Mjrhv-J7-MUl6-KISd3x-R-1.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door chris-drielsma op 01-12-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gibbs
tipex schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:55:
[...]

Heb je een idee hoelang je dan zonder internet kan zitten?
Mijn buurman zat 10 dagen zonder internet. Mijn ouders nu sinds woensdag, met de volgende afspraak op 6/12, dus een goede week minimaal.

Gelukkig gebruik ik een eigen router waar ik mijn werktelefoon met onbeperkt data op kan aansluiten en via USB tethering mijn hele netwerk nog online kan houden. Al zal het niet zo snel zijn als nu uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
chris-drielsma schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:23:
[...]

Deze zit over mijn aansluiting heen geschoven :

[Afbeelding]
SC/APC naar SC/UPC.
Maar je moet eerst weten op het wel werkt bij XGS-PON daar zitten nog vraagtekens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaMyboYSIoG0ehRBp15v_dmaQhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQ3DvvAgGCgmtC8N0j3ooSVD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
peterbier schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:33:
[...]

SC/APC naar SC/UPC.
Maar je moet eerst weten op het wel werkt bij XGS-PON daar zitten nog vraagtekens.

[Afbeelding]
Ik heb op advies dit setje besteld van frtizshop.nl
is dit het zelfde idee?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/w7nrBxkF/407410291-10232020663004323-5591695201853102196-n.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door chris-drielsma op 01-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:33:
[...]

SC/APC naar SC/UPC.

[Afbeelding]
@chris-drielsma Je kan het beste het setje dat je op bovenstaande foto ziet kopen. Dan heb je de patchcover voor jouw FTU (de TK01) die nodig is om makkelijk een kabel op de connector te prikken met de kabel erbij.
Is zelfs gewoon bij Fritzshop :-)

https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Edit: Ik zie je laatste reactie nu maar nee, dat is een raar advies. Hoe ga je de kabel in die FTU-connector krijgen zonder patchkap? Dit zou je kunnen gebruiken bij oude FTU's die je open kan maken en door middel van een blokje de kabel kan prikken. Maar niet op jouw FTU die absoluut niet geschikt is om open te maken.

De FTU is ontworpen door Reggefiber destijds om zelf alles te kunnen aansluiten, zoals de ONT die je nu hebt, maar ook met een atchkap zodat gebruikers relatief makkelijk zelf een glaskabelte kunnen aansluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door Barre73 op 01-12-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
chris-drielsma schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:36:
[...]

Ik heb op advies dit setje besteld van frtizshop.nl
is dit het zelfde idee?

[Afbeelding]
Dit is wat netter.

Maar houdt er rekening mee dat bij Odido met XGS-PON nog niet werkt.
De SFP module (Fritzbox ID) moet geregistreerd worden en daar gaat het mis. (Wat ik er van bergreep)

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 01-12-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
Gibbs schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:30:
[...]

Mijn buurman zat 10 dagen zonder internet. Mijn ouders nu sinds woensdag, met de volgende afspraak op 6/12, dus een goede week minimaal.

Gelukkig gebruik ik een eigen router waar ik mijn werktelefoon met onbeperkt data op kan aansluiten en via USB tethering mijn hele netwerk nog online kan houden. Al zal het niet zo snel zijn als nu uiteraard.
Yikes, dat is redelijk dramatisch, dat zou niet moeten mogen. Speelt de eigenaar van de glasvezel daar ook nog een rol in? Zijn er hier andere Tweak overstappers waar het sneller / beter is verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
Barre73 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:38:
[...]

@chris-drielsma Je kan het beste het setje dat je op bovenstaande foto ziet kopen. Dan heb je de patchcover voor jouw FTU (de TK01) die nodig is om makkelijk een kabel op de connector te prikken met de kabel erbij.
Is zelfs gewoon bij Fritzshop :-)

Edit: Ik zie je laatste reactie nu maar nee, dat is een raar advies. Hoe ga je de kabel in die FTU-connector krijgen zonder patchkap? Dit zou je kunnen gebruiken bij oude FTU's die je open kan maken en door middel van een blokje de kabel kan prikken. Maar niet op jouw FTU die absoluut niet geschikt is om open te maken.

De FTU is ontworpen door Reggefiber destijds om zelf alles te kunnen aansluiten, zoals de ONT die je nu hebt, maar ook met een atchkap zodat gebruikers relatief makkelijk zelf een glaskabelte kunnen aansluiten.
Ik heb gebeld na fritzshop en hij was nog niet verzonden en ze zouden nu degene opsturen die jij hierboven met link adviseerde met patch cover :)

[/quote]

Ja ik zat ook al te kijken dat , dat met kabel alleen nooit gaat werken zonder patch cover

weer iets geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
tipex schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:43:
[...]

Yikes, dat is redelijk dramatisch, dat zou niet moeten mogen. Speelt de eigenaar van de glasvezel daar ook nog een rol in? Zijn er hier andere Tweak overstappers waar het sneller / beter is verlopen?
Ligt aan de regio, mijn moeder zit in KPN/Reggefiber gebied, en daar mag de Guidion monteur zelf ompatchen. Duurde daar na de oplevering ook nog 3 weken voordat Guidion kan, maar toen bleef ze 3 weken op Tweak zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:23:
Ik heb van 2018-2021 T-Mobile Glasvezel gehad, toen werd een SFP module en een modem/router geleverd.
Die modem/router heb ik vervangen voor een Mikrotik waar ik de T-Mobile SFP module zo in kon prikken.

De SFP module zelf was met een kabeltje verbonden met mijn glasvezel-punt. Dat Glasvezel-punt heeft geen elektrische voeding (iets wat de klantenservice maar niet wil geloven..)

In 2021 ben ik overgestapt op KPN, omdat T-Mobile niet meer dan 250 of 500mbit kon leveren doordat ze KPN te duur vonden.

Met KPN heb ik mijn opzet (T-Mobile SFP in eigen Mikrotik) niet veranderd. Alleen wat instellingen aangepast.

Nu wil ik terug naar T-Mobile, Odido dus, want ik betaal nu €60.86 voor 1Gbit en bij Odido is dat, nadat het actietarief verloopt, €50. Dat is €120 per jaar besparing.

Maar zal die oude SFP module -oorspronkelijk van T-Mobile- nog steeds werken? Daar ben ik een beetje benieuwd naar... Ik wil absoluut niet mijn huidige minimalistische opzet moeten aanpassen.
Oeh... moeilijk in schatten. Zo te lezen had je bij T-Mobile een AON aansluiting, net als daarna bij KPN. Er is een reële kans dat je bij een nieuw Odido abonnement op PON apparatuur wordt gezet. En dan werkt dit niet meer zo. Dan heb je een andere SFP module nodig voor GPON (waarschijnlijk zal het nog geen XGS-PON zijn).

De enige manier om zeker te zijn is om te bestellen. Als je in de Odido doos dan een PON mediaconverter/ONT van Huawei aantreft dan moet je dingen wijzigen. Tref je de Zyxel mediaconverter aan, dan is er helemaal niks aan de hand en kan je zo door (los van de instellingen).

Maar in het algemeen zou je de minimalistische opzet wel moeten kunnen handhaven. Hooguit dat je dan een GPON SFP module voor je Mikrotik moet vinden (en moet laten registeren bij Odido).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
Gibbs schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:30:
[...]

Dit probleem klinkt mij bekend , mijn moeder zit ook sinds dinsdag opeens zonder diensten , Odido kon niks vinden op afstand en die hebben dezelfde middag nog een Guidion monteur gestuurd maar die kon ook niks vinden die denkt dat de ONT Poort kapot is die na het modem loopt

Na belletje vandaag weer na Odido blijkt dat de technische dienst denkt dat er een probleem verder op in het KPN Netwerk zit omdat er geen Data doorkomt richting me moeder haar aansluiting

en dit kon nog wel een tijdje duren aangezien ze bij KPN Netwerk niet heel snel zijn met storing tickets oppakken vertelde de medewerkste van Odido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
chris-drielsma schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:44:
[...]

Ik heb gebeld na fritzshop en hij was nog niet verzonden en ze zouden nu degene opsturen die jij hierboven met link adviseerde met patch cover :)

[/quote]

Ja ik zat ook al te kijken dat , dat met kabel alleen nooit gaat werken zonder patch cover

weer iets geleerd :)
Het zou ook zonder patchcover kunnen.
En gewoon een busje er tussen.
Ik raad wel altijd een patchcover aan.
Ik heb de wat oudere aansluiting van Reggefiber. (Kpn netwerk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Rl6mDI1mLv_hIIsY-nuGSW8j5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbM2ZTQ6JA5Pgq1agrAVOszv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
Plofkotje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:45:
[...]

Ligt aan de regio, mijn moeder zit in KPN/Reggefiber gebied, en daar mag de Guidion monteur zelf ompatchen. Duurde daar na de oplevering ook nog 3 weken voordat Guidion kan, maar toen bleef ze 3 weken op Tweak zitten.
Dat is een stuk beter, blijf graag wat langer wachten om de downtime te beperken. Bij ons is het e-fiber geloof. We wachten het rustig af de komende tijd, heb het idee dat het nog wel even zal duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
peterbier schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb een XGS PON aansluiting met FTU wat niet te openen is :) Info net gekregen van Barre :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]
Geloof me... Met een TK-01 wil je dat niet proberen. Je kan de FTU vrijwel niet openmaken zonder te beschadigen. Dus moet je van onder het blauwe klepje zelf open wrikken, proberen om daar een koppelbuisje op te drukken (binnenin) en dan kan je verder.

Voor die paar euro is die patchkap absoluut het beste. En belangrijker: je maakt er vrijwel nooit iets mee stuk en dus hoeft er ook niemand te komen om dat te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:01
Jazco2nd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:23:

Dan heb je waarschijnlijk, net als ik, een Genexis GN-01 FTU. Dat is inderdaad niet meer dan een trekontlasting en een SC-SC koppelstuk. Die ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JapqLfI5y8TZzo1hHfsiDoIi_es=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VvPlSBg7FMGKXaeAeAs2xBqH.png?f=user_large

Die oude SFP zal het niet gaan doen, want is hoogstwaarschijnlijk 1000BASE-BX-U geweest voor AON belichting. Tegenwoordig doet Odido XGS-PON en moet er een ONT tussen. Die zijn ook wel als SFP+ verkrijgbaar maar dat is een stuk meer gehannes dan met AON, en ze kosten behoorlijk wat geld (lees ongeveer €250).

Ik heb nu bij Tweak dezelfde setup als jij (de SFP in mijn router direct verbonden met de glasvezel), maar ik laat straks vooralsnog de Huawei ONT er tussen zitten (waar 10G koper uitkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Barre73 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:55:
[...]

Geloof me... Met een TK-01 wil je dat niet proberen. Je kan de FTU vrijwel niet openmaken zonder te beschadigen. Dus moet je van onder het blauwe klepje zelf open wrikken, proberen om daar een koppelbuisje op te drukken (binnenin) en dan kan je verder.

Voor die paar euro is die patchkap absoluut het beste. En belangrijker: je maakt er vrijwel nooit iets mee stuk en dus hoeft er ook niemand te komen om dat te herstellen.
Is gewoon een patchcover niet meer en niet minder je hoeft helemaal niks open te maken.
Ja in mijn geval SC/UPC naar LC/APC patchkabel inbrengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDOJTFf7pvUJnJg4X4Pr6bN1h6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qxhv71aHJiW1AqZ4WfEZZ5k5.jpg?f=fotoalbum_large

Bij jou werkt het een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
chris-drielsma schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:53:
[...]

Ik heb een XGS PON aansluiting met FTU wat niet te openen is :) Info net gekregen van Barre :)
Heb je mijn link wel gezien.
Deze moet je hebben.
Nogmaals werkt eigen apparatuur nog niet met Odido met XGS-PON. (Direct op glasvezel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris-drielsma
peterbier schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:09:
[...]

Heb je mijn link wel gezien.
Deze moet je hebben.
Nogmaals werkt eigen apparatuur nog niet met Odido met XGS-PON. (Direct op glasvezel)
Klopt dit is dezelfde link die barre mij ook heeft gegeven :)

Ik las idd ook zoiets dat het nog niet werkt bij Odido :) maar dan heb ik het alvast in Huis :) mocht het ooit gaan werken bij ze of mocht ik gaan overstappen na een ander :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gibbs
tipex schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:51:
[...]

Dat is een stuk beter, blijf graag wat langer wachten om de downtime te beperken. Bij ons is het e-fiber geloof. We wachten het rustig af de komende tijd, heb het idee dat het nog wel even zal duren.
Hier ook e-fiber, maar dit is nu Open Dutch Fiber (ODF).
nieuws: Open Dutch Fiber neemt E-Fiber over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
Gibbs schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:16:
[...]

Hier ook e-fiber, maar dit is nu Open Dutch Fiber (ODF).
nieuws: Open Dutch Fiber neemt E-Fiber over
Dat riekt dan ook naar een lange down-time als de monteur dan niet zelf mag patchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
chris-drielsma schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:15:
[...]

Klopt dit is dezelfde link die barre mij ook heeft gegeven :)

Ik las idd ook zoiets dat het nog niet werkt bij Odido :) maar dan heb ik het alvast in Huis :) mocht het ooit gaan werken bij ze of mocht ik gaan overstappen na een ander :)
Ik zit nu op GPON als ik hoger dan 1Gbit bestel kom ik ook op XGS-PON.
Omdat de zekerheid er nog niet is dat dit echt werkt hou ik het bij GPON.
Op het forum kom ik iets met een update tegen.
Even zo uit het hoofd is dat bericht ook al weeeken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
peterbier schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:22:
[...]

Ik zit nu op GPON als ik hoger dan 1Gbit bestel kom ik ook op XGS-PON.
Omdat de zekerheid er nog niet is dat dit echt werkt hou ik het bij GPON.
Op het forum kom ik iets met een update tegen.
Even zo uit het hoofd is dat bericht ook al weeeken geleden.
Heb je een link na dat bericht? toevallig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Heeft iemand hier eigenlijk een idee wat er gebeurt met mijn DSL abonnement wanneer KPN de lijn door glas vervangt? Word ik dan verplicht om een ander abonnement met fors hogere kosten af te nemen? Of zijn ze verplicht een vergelijkbare dienst te leveren over glasvezel tegen mijn huidige tarief (inflatie correctie buiten beschouwing gelaten).

Ik heb al eens een glasvezel installateur gesproken in mijn appartementen complex, die vertelde mij dat ze de de koperdraad dan meteen weghalen. Dat hadden ze er niet bij verteld in de begeleidende brieven die ik had ontvangen! Eigenlijk hadden ze mij al twee keer eerder willen aansluiten, de glasvezel ligt ook al in de kelders van het complex. De aannemer leek het echter niet voor elkaar te krijgen om de lijnen door te trekken naar de woningen zelf, hiervoor moet iedereen die verticaal boven elkaar woont tegelijkertijd thuis zijn. Aangezien 70% van de inwoners hier 70+ is zien die het belang van glasvezel niet echt in, het lukt tot nu toe dus niet om die afspraken te maken.

Ik overweeg om een jaar Ziggo 1Gbit te nemen, dat kost mij maandelijks ongeveer hetzelfde als mijn huidige 100mb DSL lijn. Liever heb ik glas, daarom zou het ook interessant zijn als mijn huidige abonnement in stand gehouden moet worden over de glasvezel wanneer de koperlijn verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Aapenootjes schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:28:
Ik heb al eens een glasvezel installateur gesproken in mijn appartementen complex, die vertelde mij dat ze de de koperdraad dan meteen weghalen. Dat hadden ze er niet bij verteld in de begeleidende brieven die ik had ontvangen!
Bij mijn moeder ligt nu ongeveer 2 jaar glas in haar appartementencomplex en daar kondigt KPN pas een paar weken geleden aan dat ze het koper weg gaan halen. Geen idee of andere mensen hier ervaring mee hebben, maar ik heb KPN dit nog nooit zien doen.

Bij zakelijke klanten van mij die nog op VDSL zaten heeft KPN destijds de levering voortgezet (na ongeveer 2 tot 3 jaar na glasvezelaanleg) voor dezelfde prijs, ik weet niet wat KPN doet als je bijvoorbeeld DSL van Odido hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Plofkotje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:31:
[...]

Bij mijn moeder ligt nu ongeveer 2 jaar glas in haar appartementencomplex en daar kondigt KPN pas een paar weken geleden aan dat ze het koper weg gaan halen. Geen idee of andere mensen hier ervaring mee hebben, maar ik heb KPN dit nog nooit zien doen.

Bij zakelijke klanten van mij die nog op VDSL zaten heeft KPN destijds de levering voortgezet (na ongeveer 2 tot 3 jaar na glasvezelaanleg) voor dezelfde prijs, ik weet niet wat KPN doet als je bijvoorbeeld DSL van Odido hebt.
Het was dat ik de monteur tegen kwam en vroeg waar de glasvezel aansluiting zou komen in de woning. Hij antwoorde: "waar nu het ISRA punt zit, in de meterkast." Toen vertelde ik hem dat de koperlijn weliswaar dóór de meterkast loopt maar dat daar het ISRA punt niet zit. Geen probleem volgens hem, dan gebruiken we gewoon de oude koperlijn om een nieuwe netwerkkabel door de buis te trekken. (Daarmee los je wat mij betreft niet alles op overigens).

Anyway, het zal dus vooral de vraag zijn of Odido verplicht is mijn contract aan te houden, ook al is de minimum duur ervan verlopen. Misschien dat ze het ook wel uit klantvriendelijkheid doen, maar daar ga ik niet al te hard vanuit.

edit: Ik heb even met Odido gebeld. Miraculeus genoeg werd ik niet met de sales afdeling verbonden en daardoor kreeg ik een zéér vriendelijke dame aan de lijn. Helaas vertelde ze mij wel dat ik echt op een glasvezel abonnement over moet stappen wanneer de koperlijn verdwijnt.

Dus ik denk dat ik even een jaartje op Coax overstap.

[ Voor 11% gewijzigd door Aapenootjes op 01-12-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Hier loopt het proces van het aanleggen van Glasvezel ook al meer dan een jaar. Ik had al een idee dat het lang ging duren, waarom ik al die tijd dus nog niet had besteld.

Inmiddels lijkt er enige beweging te zijn, dus nu toch maar besloten een abonnement af te sluiten. 2 Gbps... niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. :) En, mede op basis van dit topic, ga ik er maar vanuit dat het misschien nog wel tot ver in 2024 kan duren voordat de aansluiting er daadwerkelijk is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gibbs
[...]

Bij onze VVE werd inderdaad ook gemeld dat koper over 1 a 1,5 jaar weggehaald word (of in ieder geval uit gaat). Dan moet je dus wel over naar glas of ziggo (coax).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chris-drielsma
Dank je wel voor de link , ik heb hem opgeslagen en ga dit topic volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 12:34
Hmm. Ik ga ze dan maar eens bellen van de week. Ik zat zelf te koekeloeren naar een 2gig lijn en heb nu 1gig AON. Heb dan dan ook met een SFP module van een tientje de boel rechtstreeks in de UDM-pro hangen. Dat ik die module moet vervangen is nog daar aan toe, maar als het ook nog eens XGS-PON gaat worden dan laat ik het nog wel ff hangen. Die dingen kunnen zo richting de €300 gaan namelijk. Ik had eigenlijk gehoopt dat het gewoon op AON kon blijven en dan een simpelere module (die dus ook een stuk goedkoper is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
supersnathan94 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:14:
Hmm. Ik ga ze dan maar eens bellen van de week. Ik zat zelf te koekeloeren naar een 2gig lijn en heb nu 1gig AON. Heb dan dan ook met een SFP module van een tientje de boel rechtstreeks in de UDM-pro hangen. Dat ik die module moet vervangen is nog daar aan toe, maar als het ook nog eens XGS-PON gaat worden dan laat ik het nog wel ff hangen. Die dingen kunnen zo richting de €300 gaan namelijk. Ik had eigenlijk gehoopt dat het gewoon op AON kon blijven en dan een simpelere module (die dus ook een stuk goedkoper is).
AON kan maar 1Gbit over de glaslijn leveren.
XGS-PON is dat 10Gbit.
Je zal dan over gaan naar een XGS-PON lijn.
Als ik u was zal ik 1Gbit AON houden.
Geen gedoe met PON en het activeren van een SFP module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
Voor mij is multi-Gig op dit moment onnodig (en vooral te kostbaar) om te gebruiken, ik red het voorlopig nog wel even met 1 Gbps; enkel het OPNsense systeem en de qnap hebben 2,5 Gbps, daar ga ik niet het hele netwerk voor omgooien, dat komt wel wanneer 10 Gbps betaalbaar is.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 10:11

thaMini

Tool !!

Polyphemus schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:52:
Nou, ik ben benieuwd: ik stap vandaag over van Caiway (AON) op het Delta netwerk, naar ODIDO (XGS-PON) op het Delta netwerk.

Vannacht om 0:30 ging de verbinding eruit, zojuist heeft de monteur de glasvezel uit de Caiway Genexis NT getrokken en in de Nokia ONT gestopt.

Brandt nu alleen het alarm-lampje, want blijkbaar ben ik nog niet omgepatcht door Delta. Hij heeft er bij Delta een call van ingeschoten, ben benieuwd hoe lang het gaat duren...
Ik hoop van harte dat dit kopie van onze situatie in jouw geval sneller wordt opgelost. Wij wachten nog steeds, sinds de 16de.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dat van je moeder heeft KPN twee jaar geleden al aangekondigd maar niet aan de eindklanten. KPN kondigt koper uit aan binnen een paar maanden na de glasaansluiting (1 keer per kwartaal) aan alle providers. Wanneer providers dit naar hun eindklanten communiceren is aan hen zelf maar de meesten doen het pas 9 tot 6 maanden voor die echte datum.

Het maakt helemaal niets uit welke DSL provider je hebt. Elke provider en aansluiting wordt gelijk behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 13:55
Kan iemand mij vertellen of je de Huawei OptiXstar HN8010Ts mag houden als je na een jaar overstapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
@Buffalo Wat staat in de contract? Het antwoord is nee.
Maar wat heb je eraan? Elke provider levert een ont bij een abonnement (indien nodig).
Netzoals de router en eventuele tv boxen huur je en moeten dus gewoon retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 13:55
jongetje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:36:
@Buffalo Wat staat in de contract? Het antwoord is nee.
Maar wat heb je eraan? Elke provider levert een ont bij een abonnement (indien nodig).
Netzoals de router en eventuele tv boxen huur je en moeten dus gewoon retour.
Ik ben nog niet overgestapt, en zit nu bij Caiway. Maar bij aanpassingen van het abonnement gaan we direct over op XGS-PON en Caiway levert een Nokia modem die niet in bridge mode kan, dus lastig om eigen apparatuur aan te sluiten.
Een eigen ONT aanschaffen is ook niet heel goedkoop en die zijn vaak lastig te verkrijgen voor XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vanacht weer de hele nacht LOS. Kansloze toko als je belt hebben ze geen idee. Het zullen wel werkzaamheden zijn maar wel super irritant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
stormfly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:15:
[...]

Een monteur gaat dit nooit zien, tenzij je hem in de avond TV bij je laat zien. Volgens mij vallen al deze klanten in de spagaat: Odido lijkt geen bandbreedte monitoring te hebben ingeregeld, en de monteurs werken alleen overdag en melden de bon weer af met: probleem niet aangetroffen. Het Odido topic bevat een fors aantal klanten die hun contract ontbonden hebben en een dag later bij KPN (of anderen) over dezelfde fiber 100% diensten ervaren.

Mijn visie:

Odido heeft in veel gebieden blijkbaar te weinig bandbreedte, dat ontstaat omdat ze geen proces lijken te hebben voor capaciteit management. Ze kunnen het blijkbaar niet voor zijn, omdat ze het niet zien. En ze kunnen het ook niet oplossen, omdat ze geen inzicht lijken te hebben.<...>

My2cents die visie ontbreekt een beetje bij Odido.
Hier ook (helaas) een ervaringsdeskundige. Sinds juli Tmobile/Odido glasvezel gehad. Netwerk is van KPN en aangesloten via XGSPON. Eerste paar mnd liep het prima, maar laatste 2mnd was het bagger met hoge pings in de avonduren.
Na ontbinden contract over op KPN (kan binnen 1 a 2dgn!) en is er geen vuiltje meer aan de lucht. Het is inderdaad erg raar dat de eerste maanden goed ging zonder problemen en dan oppeens bijna elke avond raak.... Ik zal niet snel meer terug gaan naar Odido.

Ook hier 'monteurs' gehad die letterlijk een half uur naar je internetlampje van je modem gaan kijken en dan melden dat alles ok is... Daar wordt je op zo'n moment wel flink chagrijnig van.

[ Voor 6% gewijzigd door ThunderStorm op 02-12-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ThunderStorm schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:26:
[...]

Hier ook (helaas) een ervaringsdeskundige. Sinds juli Tmobile/Odido glasvezel gehad. Netwerk is van KPN en aangesloten via XGSPON. Eerste paar mnd liep het prima, maar laatste 2mnd was het bagger met hoge pings in de avonduren.
Na ontbinden contract over op KPN (kan binnen 1 a 2dgn!) en is er geen vuiltje meer aan de lucht. Het is inderdaad erg raar dat de eerste maanden goed ging zonder problemen en dan oppeens bijna elke avond raak.... Ik zal niet snel meer terug gaan naar Odido.

Ook hier 'monteurs' gehad die letterlijk een half uur naar je internetlampje van je modem gaan kijken en dan melden dat alles ok is... Daar wordt je op zo'n moment wel flink chagrijnig van.
Door groei kan je in zo’n situatie terecht komen, dat is een compliment voor de organisatie. Echter…dat dit nu al een paar maanden duurt is treurig te noemen. Hoezo is er geen Odido topic met erkenning vanuit Odido. Die zijn te druk met de rebranding denk ik 😎

Ik ben geen Odido klant, wat ze mogelijk onderschatten is de impact die dit nog maanden of jaren gaat hebben. “Nee Odido moet je niet nemen, dat werkt niet in de avond”. Slecht nieuws verspreid zich sneller dan goed nieuws.

Ik gun het ze van harte om succesvol te zijn. Dit kan niet op je vaste netwerk genegeerd worden als je als mobiele provider zo sterk bent in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwrt
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-01-2024
Gibbs schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:48:

....

Ten tweede had ik eindelijk een Odido medewerker aan de lijn die wist hoe alles zat. Hij kon mijn verstellen dat er een probleem is in het systeem van Odido bij klanten die van Tweak overstappen naar Odido. Het hardware pakket wordt pas verstuurd zodra er een vinkje staat bij de ODF patch. Hierdoor kom je dus altijd eerst zonder internet te zitten, waarna het pakket verstuurd word en dan pas kan de monteur komen. Dit erkende hij en zou bekend moeten zijn bij Odido.

In mijn geval kon er alleen helaas niets aan gedaan worden op dit moment. Er word nog geprobeerd dat de monteur hardware uit eigen voorraad mag gebruiken. De monteurs afspraak staat dus weer op 4/12.

Nog steeds erg weinig vertrouwen in Odido. Als alles eenmaal werkt zal het prima zijn, maar overstappen tot nu toe een ramp.
Als zeer tevreden Tweak gebruiker (in Almere) ontving ik uiteraard ook een goede aanbieding. Na rondkijken bij andere partijen en dit topic helemaal uitgelezen te hebben had ik op 15 november toch maar besloten voor Odido te gaan. Ja, er staan veel dingen die niet goed gaan maar er gaat vast ook heel veel goed waar je niks van hoort dus hop met die geit en fingers crossed!

Gelukkig herken ik nog niks van verschillende doemverhalen hier. Communicatie verloopt zeer goed, zowel met Odido als Guidion. Het hardwarepakket had ik al de 17de binnen!!

De ochtend van 15 december ga ik over! Zeer benieuwd maar nog steeds hoopvol!
Zal verslag doen van hoe verder......
Pagina: 1 ... 19 ... 114 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen