Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyPoop
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-04 12:33
Ik wil deze router gebruiken i.p.v. mijn Zyxel, omdat de Asus meer instellen beschikbaar heeft. Nu krijg ik de verbinding met het internet nog niet werkend.
De router geeft dit aan: "Your ISP's DHCP does not function properly."

Ik weet niet veel over routers/modems/internet/etc. En ik heb gekeken naar de webpagina van Odido over het instellen van een eigen modem.
Klopt het dat deze router van Asus geen VLAN heeft en dat ik dat nodig heb om wel verbinding met het internet te maken en dat dit dus niet kan werken?

En als dat het geval is, zou ik de Zyxel aan kunnen sluiten als eerste modem en de Asus als tweede, om aan de Asus alle computers op aan te sluiten en daarvan het wifi te gebruiken? Zodat ik gebruik kan maken van de instellingen die de Asus biedt.
Ik hoef niet het snelste internet te hebben, maar moet ik verder nog ergens rekening mee houden als ik twee modem/routers gebruik?

Beste antwoord (via FunkyPoop op 18-11-2023 19:00)

• sbrink
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 15:43
Je moet waarschijnlijk eerst Merlin op je router zetten. Dan bij de LAN instellingen onder het tabblad IPTV, ISP profiel op handmatig zetten. Bij Internet bij VID 300 invullen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhfeAg2QK9Hl7I5pj-ccjr_gz8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/04UzGGYhyAUsSfJqNHkxUDom.jpg?f=user_large

Even gegoogeld.
https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1011708/

Kan ook zonder Merlin.

Instellen zoals in mijn screenshot en het zou moeten werken. Bij werkt het.

[ Voor 17% gewijzigd door sbrink op 17-11-2023 15:01 . Reden: Extra informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:22
Waarom wil je hem vervangen?
Je kan hem ook erachter plaatsen (dubbel NAT), waarmee je onafhankelijk blijft van je provider.
Mocht je ooit van provider wisselen, dan kan dat zonder problemen.

Ik heb thuis ook mijn eigen router ACHTER de ISP router gezet. (dus als 2e router)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyPoop
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik dacht dat vervangen nodig was. Maar als een eigen router achter de ISP router kan, dan doe ik dat gewoon.

Moet ik dan verder qua instellingen nog ergens rekening mee houden?
Ik las iets over een bridge-modus; moet de ISP router als bridge ingesteld worden?
Of maak ik het allemaal te moeilijk en zou het gewoon moeten werken?

Sorry voor de vele vragen, maar zoals gezegd, ik weet hier niet veel van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:50
Ik ben niet bekend met de Odido modem/router eisen,
maar het lijkt me wanneer je hun Zyxel in Bridged mode zet je weer het VLAN probleem krijgt in je Asus router....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik zou bridge mode niet snel aanraden.
Hiermee "overbrug" je de router van je ISP hangt je eigen router direct aan het internet.
Dit is kwa veiligheid (in mijn mening) best een groot aandachtspunt.
Als je het niet nodig hebt, zou ik het ZEKER niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyPoop
Oké, erg bedankt. Dan ga ik de Zyxel maar weer terughangen met de Asus erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Wel ff opletten dat je Asus router een ander subnet gebruikt dan je Zyxel modem van Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
GarBaGe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:28:
Wel ff opletten dat je Asus router een ander subnet gebruikt dan je Zyxel modem van Odido.
Oftewel prik de Zyxel in de WAN poort van de Asus.
(lijkt me de makkelijkste manier).
Check even of je niet allebei de routers in het 192.168.1.0/24 subnet draait.
Zorg dat je Asus bijv in subnet 192.168.5.0/24 zit (is een voorbeeld).

[ Voor 20% gewijzigd door EverLast2002 op 17-11-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
Na de handleiding gevonden te hebben en een how-to is mijn voorlopige conclusie dat het kan.

Onder Lan | Iptv
Lan port instellen om manual
dan bij internet de vlan voor internet instellen.

Voordeel hiervan is een lager stroomverbuik.
Dubbele NAT kan problemen geven in bepaalde scenario's, bridge mode is dan beter
Zorg wel dat je router ondersteund wordt en voorzien van de laatste beveiligignsupdates.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05 16:52
Wat een rare adviezen om dubbel-NAT te doen.

Hier staat de documentatie van Odido:
https://www.odido.nl/serv.../instellingen/eigen-modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:15
HeldereM schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:47:

Valt wel mee. Die asus kan geen VLAN (net nog ff in de handleiding gespiekt) dus dan gaat het niet lukken odido aan de praat te krijgen zonder iets anders ertussen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

GarBaGe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:24:
Ik zou bridge mode niet snel aanraden.
Hiermee "overbrug" je de router van je ISP hangt je eigen router direct aan het internet.
Dit is kwa veiligheid (in mijn mening) best een groot aandachtspunt.
Als je het niet nodig hebt, zou ik het ZEKER niet doen.
Het is letterlijk het werk van een Router om direct aan het internet te hangen. En is over het algemeen echt geen enkel probleem hoor :)

Dubbel NAT kan weer een heleboel rare problemen introduceren, en is een extra apparaat en energieverbruik.

Ik hang direct aan de ONT en ben zeker niet afhankelijk van de provider, juist niet :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05 16:52
laurens0619 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:29:
[...]

Valt wel mee. Die asus kan geen VLAN (net nog ff in de handleiding gespiekt) dus dan gaat het niet lukken odido aan de praat te krijgen zonder iets anders ertussen
Dat zou kunnen, je zou dan nog kunnen overwegen om OpenWRT erop te zetten:
https://www.reddit.com/r/...tag_to_wan_port_for_ipoe/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• sbrink
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 15:43
Je moet waarschijnlijk eerst Merlin op je router zetten. Dan bij de LAN instellingen onder het tabblad IPTV, ISP profiel op handmatig zetten. Bij Internet bij VID 300 invullen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhfeAg2QK9Hl7I5pj-ccjr_gz8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/04UzGGYhyAUsSfJqNHkxUDom.jpg?f=user_large

Even gegoogeld.

Kan ook zonder Merlin.

[ Voor 17% gewijzigd door sbrink op 17-11-2023 15:01 . Reden: Extra informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Hooglander1 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:39:
[...]

Het is letterlijk het werk van een Router om direct aan het internet te hangen. En is over het algemeen echt geen enkel probleem hoor :)

Dubbel NAT kan weer een heleboel rare problemen introduceren, en is een extra apparaat en energieverbruik.

Ik hang direct aan de ONT en ben zeker niet afhankelijk van de provider, juist niet :)
Een router is gemaakt om te routen, ja.
Maar direct aan het internet hangen, betekent ook security, firewall en updates erbij.
Doe jij dat regelmatig?
Ik denk de meeste mensen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

GarBaGe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:00:
[...]

Een router is gemaakt om te routen, ja.
Maar direct aan het internet hangen, betekent ook security, firewall en updates erbij.
Doe jij dat regelmatig?
Ik denk de meeste mensen niet.
Het apparaat wat je van je ISP krijgt is ook een router, wat maakt dat dan opeens wel veilig?

Er zijn historisch echt bijzonder weinig security issues geweest met consumenten routers. En als ze onveilig zouden zijn, is twee achter elkaar net zo goed onveilig. Die dingen hoeven verrassend weinig te doen, al het extern geïnitieerde verkeer blokkeren (tenzij expliciet toegestaan). Dat is niet zo spannend als het lijkt.

De halve wereld draait met 1 router, en die zijn allemaal onveilig? Denk het niet.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
HeldereM schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:47:

Op zich niet raar, ideaal is het ook niet, maar een soort tussenoplossing.
Zolang die Asus router in de stock firmware geen VLAN ondersteuning heeft houdt het Odido verhaal op.
VLAN300 is internet.

Dus of hij doet dubbel NAT en sluit Zyxel en Asus aan elkaar,
of hij zal een alternatieve firmware in die Asus moeten zetten en dan kan de Zyxel er tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Met alle respect, maar een router van rond de €60 is ook niet echt de heilige graal (Asus ax53u dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyPoop
sbrink schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:49:
Je moet waarschijnlijk eerst Merlin op je router zetten. Dan bij de LAN instellingen onder het tabblad IPTV, ISP profiel op handmatig zetten. Bij Internet bij VID 300 invullen.[Afbeelding]

Even gegoogeld.

Kan ook zonder Merlin.

Dank je wel voor het onderzoeken en testen, dit werkt bij mij ook. Heel fijn, kan alsnog de Zyxel er tussenuit. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:46

lier

MikroTik nerd

Hooglander1 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:40:
Het apparaat wat je van je ISP krijgt is ook een router, wat maakt dat dan opeens wel veilig?
Dat is een managed device...die wordt beheerd door de provider.
Er zijn historisch echt bijzonder weinig security issues geweest met consumenten routers. En als ze onveilig zouden zijn, is twee achter elkaar net zo goed onveilig. Die dingen hoeven verrassend weinig te doen, al het extern geïnitieerde verkeer blokkeren (tenzij expliciet toegestaan). Dat is niet zo spannend als het lijkt.
Geen idee, ik heb de cijfers niet. Maar denk dat er echt heel veel security issues zijn geweest. Bots doen niets anders dan zoeken naar exploits, die maken geen onderscheid tussen consumentenapparatuur of professionele apparatuur.

Twee routers achter elkaar geeft wel degelijk een extra veiligheidslaag. Maar het is niet (per definitie) veiliger.
De halve wereld draait met 1 router, en die zijn allemaal onveilig? Denk het niet.
Ik hoop met je mee...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucapi
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-12-2023
Hey,

Ik heb dankzij deze post mijn Asus XT9 set werkend gekregen maar ik heb nu het volgende probleem: twee van de drie poorten aan de achterkant van de router werken niet meer.

Dus de huidige setup is de hoofdrouter van de XT9 verbonden via WAN aan het ONT kastje. LAN1 is verbonden aan een tweede XT9 AP voor een wired backhaul. LAN2 gaat naar een switch voor een paar apparaten, waaronder mijn NAS en LAN3 gaat naar de smart TV.

Dankzij bovenstaande instellingen werkt nu alles behalve LAN2 en 3.

Weet iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franzke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 15:37
Thanks voor deze informatie. Ik heb een Asus RT-AX92U op firmware 3.0.0.4.386_46061 in de Draadloze router modus. Ik heb nog geregeld dat mijn verbinding eruit ligt. Ik merk bij een herstart van de Asus router dat het lang duurt voor hij weer internet heeft (rode lampje blijft ook branden). Dit duurt meestal rond de minuut. Terwijl als ik de router van Odido aansluit, de verbinding er bijna direct is. Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wockhu
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik heb de asus xt 8 zonder de zyxel van odido aangesloten. Het werkt alleen is mijn bekabelde snelheid geen 1 gb maar max 100 mb.

de Wifi is wel bijn 800 mb

als ik de zyxel gebruik is hij wel 1 gb bekabeld

iemand enig idee hoe dit kan?

Bedank voor je reactie

jw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010

nelizmastr

Goed wies kapot

wockhu schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:14:
Ik heb de asus xt 8 zonder de zyxel van odido aangesloten. Het werkt alleen is mijn bekabelde snelheid geen 1 gb maar max 100 mb.

de Wifi is wel bijn 800 mb

als ik de zyxel gebruik is hij wel 1 gb bekabeld

iemand enig idee hoe dit kan?

Bedank voor je reactie

jw
Probleem met je poort of kabel. Probeer een andere poort en een andere niet zelfgeknepen patchkabel die gegarandeerd minimaal cat5e is.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1