Artikel van 4 mei j.l. op BNR:
https://www.bnr.nl/nieuws...krim-gaat-het-niet-wordenAfleiding
Europaverslaggever en Oekraïne-kenner Geert Jan Hahn denkt dat alle huidige Oekraïense manoeuvres afleidingsmanoeuvres zijn zodat de Russen niet weten waar ze wat kunnen verwachten. Hahn noemt het een plausibel scenario dat de Oekraïners doorbreken bij het stadje Tokmak, voor Melitopol. 'Een plausibel scenario is dat als de Oekraïners in één keer een offensief beginnen en dat ook goed uitvoeren, dat ze een week nodig hebben om Tokmak te bereiken. Dan is het ook gewoon een offensief dat out in the open is.'
(Geert Jan Hahn is 1 v/d 2 stemmen van de Perestrojkast.)
Dat het afleidingsmanoeuvres onderdeel waren en zijn is nogal evident. Maar het is ook nogal evident waar het hoofddoel ligt.
Binnen een week bij Tokmak was volgens hem plausibel. Dat zijn echter wel minstens twee linies, en Tokmak zelf is ook nog eens een linie op zichzelf (al dekt 'bij Tokmak' dat af).
Inmiddels is GJH van de roze wolk af. Ik denk dat het correct is om te stellen: de verwachtingen
waren te hoog. Maar bij wie? UA heeft ze steeds gedownplayed. Zonder luchtsteun was dit altijd al een variant van
setting up to fail geweest.
Natuurlijk gaat Rusland (de weg naar) de Krim verdedigen. En zonder luchtsteun werd het moeilijk. De Russen verdedigen beter dan gedacht: KA-52 gooien roet in het eten (
volgens Wikipedia had Rusland er 133 in 2022), de mijnenvelden zijn gigantisch en de mijnenvegers zijn kwetsbaar. Ook betwijfel ik of ze happen, ze lijken zelfs hetzelfde spelletje te spelen bij Kupiansk. Overigens waren destijds officieren van leger VS
voorzichtig optimistisch. Ze gaven UA een kans, en maar ze zeiden ook: er zijn enkele zwakke factoren in het UA offensief.
Volgens mij is het dus helemaal niet correct om te stellen 'dat iedereen te hoge verwachtingen had'. Kharkiv (oblast) was een grote verrassing, Kherson niet. Kherson duurde lang, en had een terreinvoordeel namelijk Dnieper. Heb gisteren nog hoogtekaart bekeken van Zapo oblast. Ik denk als je die naast fortificaties legt van RU, dat je dan ofwel bij mijnenvelden uitkomt, ofwel bij bergen. Want het stuk tussen noorden van Mariupol en Tokmak is een el al gebergte. Vandaar dat het spoor zo niet loopt. Het spoor had aan de kust gekund over Berdiansk en Mariupol of ten noorden van het gebergte. Er is ergens in de geschiedenis voor het laatste gekozen. Als UA de Krim wil isoleren, hoeven ze primair 'slechts' het spoor te pakken krijgen, en de Kerchbrug bestoken. En ook nog eens een deel van, niet het hele traject. Dat lijkt me allebei best te doen. Sevastopol was nooit het einddoel van deze zomer. Primair is dus deel spoorweg en (deel

) Kerchbrug; secundair is ook de wegen afsluiten; dat is veel moeilijker.
Misschien is het verstandiger om te stoppen met het offensief, en wachten tot Westen de benodigde luchtsteun en langeafstandsraketten kan leveren. Dan wordt het zomer 2024 (eind 2024 zijn de verkiezingen VS, m.i. een zwaard van Damocles want ik denk niet dat Trump voor die tijd wordt veroordeeld).