Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste
Acties:
  • 386.290 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:23
redwing schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Dat zou je inderdaad zeggen, maar als je dan ziet hoeveel drones en raketten er iedere keer langs komen klopt er toch iets niet. Die S300s zouden de gebruikte drones en raketten makkelijk tegen moeten houden. En met 800 launchers zou er dan ook eigenlijk niets door moeten kunnen komen. Iets in die getallen klopt er dus gewoon niet.
Die getallen kunnen natuurlijk wel kloppen;

Er was bekend dat ze er 800 hadden, maar hoe veel er daarvan actief ingezet (kunnen) worden in dit conflict is niet bekend. Ik mag aannemen dat er op andere plaatsen in Rusland (i.i.g. rondom Moskou) maar ook bij de grenzen met andere (bv. Navo-) landen er een aantal staan.

Het goede nieuws is hoe dan ook dat er meer van deze systemen geraakt worden en Rusland op dit gebied daardoor zwakker lijkt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
redwing schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Dat zou je inderdaad zeggen, maar als je dan ziet hoeveel drones en raketten er iedere keer langs komen klopt er toch iets niet. Die S300s zouden de gebruikte drones en raketten makkelijk tegen moeten houden. En met 800 launchers zou er dan ook eigenlijk niets door moeten kunnen komen. Iets in die getallen klopt er dus gewoon niet.
Net zoals een Patriot niet gemaakt is om shahed's neer te halen, zijn S300's niet gemaakt om de laagvliegende UA drones neer te halen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Dit is echt een grote coup. Het op een akkoordje gooien met een piloot, alvast de familie evacueren en dan terwijl niemand anders iets vermoed de helikopter in Oekraïne laten landen. Geweldig. Verbaast me niet dat de russische kanalen zo gretig spreken over GPS issues, dit is behoorlijk gezichtsverlies.
Bijzonder ja, die piloot had zeker geen zin meer in oorlog en durfde de stap te nemen om zich over te geven.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
YakuzA schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Net zoals een Patriot niet gemaakt is om shahed's neer te halen, zijn S300's niet gemaakt om de laagvliegende UA drones neer te halen.
Als je naar de specs van de S300s kijkt zouden ze dat wel moeten kunnen. Of het rendabel is, is een ander verhaal, alhoewel een drone uit de lucht halen die anders je S300 kapot schiet natuurlijk al snel rendabel is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

RU milbloggers schieten iig in de kramp:
[Twitter]
[Twitter]

[...]
Ze blijven geobsedeerd door dat Snake Island. Dat ligt niet dichterbij die getroffen batterij dan enige andere plek langs de kust tussen Odessa en de grens met Roemenie en is geen logische lokatie voor een lancering van je kostbare raketten. Maar dit past wel in de 'Snake Island is een vitale strategische positie' denkwijze die ze zo lang materiaal naar een kale rots hebben laten sturen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:09:
[...]
Als die systemen gemaakt zijn om grote toestellen aan te vallen, zou het best zo kunnen zijn dat een drone ter grootte van een duif of een kruisraket die laag vliegt niet zo eenvoudig te spotten is.
denk dat je de spijker op zijn kop slaat

Deze gast is een GB radar "expert" (scheepvaart)
https://twitter.com/Fouth...tatus/1694306199338930398
Two interesting things here.

1) A UAV was in orbit pre-strike to do the BDA. They didn’t see it and we assume they didn’t see the inbound munition.

2) A substantial air defence radar site is just to the SE, with various systems.

This is quite a fail for the Russian AAW… Show more
een "search" https://twitter.com/searc...y%20radar&src=typed_query

Maar hij heeft (ooit) uitgelegd om een drone te zien, krijg je ook vogels te zien .. je radar moet wel het verschil kunnen maken tussen.. kleine kans dat russen dat kunnen.
Zo verbaast het mij dat de UA versie van de grasmaaier drones Moskou momenteel dagelijks weten te bereiken. Die vliegen zeker ook laag, maar niet zó laag? En gebruikt Rusland z’n awacs capaciteit niet, bijvoorbeeld?
Omdat er 1 of 2 russische awac dingen een drone kopstoot maakte begin Maart zie https://twitter.com/sentdefender/status/1631302005913264129
Ben gewend van NAVO dat ze gebruik maken van een combi van awacs, grondstations, gevechtsvliegtuigen, etc en zo een compleet plaatje maken van wat er gebeurt.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

NiGeLaToR schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:09:
Als die systemen gemaakt zijn om grote toestellen aan te vallen, zou het best zo kunnen zijn dat een drone ter grootte van een duif of een kruisraket die laag vliegt niet zo eenvoudig te spotten is.
Een radar pikt veel te veel rommel op en er moet gefilterd worden op een combinatie van RCS-waarde, snelheid, hoogte,...

De dronebouwers kunnen dan mikken op de RCS-waarde, snelheid, vlieghoogte,... van een vogel. Als een drone getweakt is om aan alle parameters van een duif te voldoen, dan kan de radaroperator kiezen tussen alle duiven zichtbaar maken of alle duiven wegfilteren.

Er zijn duiven op de Krim: https://commons.wikimedia...y:Feral_pigeons_in_Crimea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:07
rapture schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:29:
[...]

Een radar pikt veel te veel rommel op en er moet gefilterd worden op een combinatie van RCS-waarde, snelheid, hoogte,...

De dronebouwers kunnen dan mikken op de RCS-waarde, snelheid, vlieghoogte,... van een vogel. Als een drone getweakt is om aan alle parameters van een duif te voldoen, dan kan de radaroperator kiezen tussen alle duiven zichtbaar maken of alle duiven wegfilteren.

Er zijn duiven op de Krim: https://commons.wikimedia...y:Feral_pigeons_in_Crimea
Maargoed, de Gepard tegenhanger, Shilka, kan het blijkbaar ook niet. De Strela, ook niet, er is maar weinig wat ze er aan kunnen doen. Vervelend zeg :+

Ik ben benieuwd wanneer de Russische elite in Moskou het zat wordt. Ik hoor daar alleen nooit een luchtalarm? Of hoeven Russische burgers zich niet te beschermen?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
redwing schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Als je naar de specs van de S300s kijkt zouden ze dat wel moeten kunnen. Of het rendabel is, is een ander verhaal, alhoewel een drone uit de lucht halen die anders je S300 kapot schiet natuurlijk al snel rendabel is.
Ga naar Moskou en meld het ze zou ik zeggen :P
Dat ze hun software uit jaar kruik eens moeten updaten zodat ze wel goed drones kunnen detecteren een neerhalen met hun S300's :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
IJzerlijm schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:18:
[...]
Ze blijven geobsedeerd door dat Snake Island. Dat ligt niet dichterbij die getroffen batterij dan enige andere plek langs de kust tussen Odessa en de grens met Roemenie en is geen logische lokatie voor een lancering van je kostbare raketten. Maar dit past wel in de 'Snake Island is een vitale strategische positie' denkwijze die ze zo lang materiaal naar een kale rots hebben laten sturen.
Jup, tis weer een voorbode van Russische strikes op alles wat net boven water uit steekt op de zwarte zee.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:35:
[...]
Ik hoor daar alleen nooit een luchtalarm? Of hoeven Russische burgers zich niet te beschermen?
Sorry geen bron bijdehand maar ik begreep dat ze de inwoners niet in paniek wilde laten raken met een luchtalarm. Best jammer dus geen luchtalarm >:)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

💥 The security and defense forces of Ukraine struck an enemy plane in the Black Sea 📷

A collision between a Russian military aircraft and Ukrainian warships ammo took place in the territorial waters of Ukraine near Zmiiny Island.
van 1 van de boorplatformen (ten noorden als ik het goed heb vanaf snake eiland gezien. )
bron https://gur.gov.ua/conten...taku-v-chornomu-mori.html

of direct het filmpje

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Oryx update. De check of attritie doorzet of niet. Vandaag weer een redelijke update.

De UA verliezen
18 stuks, jammer van de 2 Stryker's die gebruikt werden voor het opruimen van mijnen, de BREM-1 recovery vehicle en de verloren radar.

De ru verliezen
37 stuks, waaronder de buitgemaakt helikopter en de vernietigde S400 launcher :) Verder een grote verscheidenheid aan verloren materieel, waaronder een T-90M, BREM-1, dus een prima update met 1:2.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
XanderDrake schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:40:
Hmm, ik wacht af met het beoordelen van de situatie in Robotyne als ISW of een andere bron zegt dat de Russen danwel Oekrainers er voorbij zijn.
De Oekraïense vlag wappert in Robotyne, iets wat het leger alleen doet wanneer een dorp bevrijd is.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
XWB schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:52:
[...]

De Oekraïense vlag wappert in Robotyne, iets wat het leger alleen doet wanneer een dorp bevrijd is.

[Twitter]
Ja ook op Deepstate Map krijg ik net de melding. Ik ben best vrolijk de laatste paar dagen :)
Hoop doet leven.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen, de discussie over het neergestortte vliegtuig met vermoedelijk Prigozhin aan boord hoort in De situatie binnen Rusland

Posts die hier al staan worden verplaatst.

Posts na deze modbreak worden verwijderd

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 23-08-2023 20:05 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Amerikaanse delegatie in Kyiv
Dit zijn bekende voorstanders van hulp aan Oekraïne.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
Nog een mooie analyse over hoe Oekraïne de "oorlog" aan het winnen is van Randy Mott:

Voor de niet twitteraars onder ons:
https://nitter.net/randym...M-tfO_yVsKQ3j_RibXyw&s=19

Part 1:

Voor de niet twitteraars:
https://threadreaderapp.com/thread/1692840667838374343.html

[ Voor 24% gewijzigd door DJvL op 23-08-2023 20:38 ]

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33

Falcon10

Hit it i would !

Beetje verontrustend dat ze van zo dicht bij een boorplatform wapens lanceren.
Ja, duidelijk waarom ze het doen : eigen radarsignaturen moeilijk te onderscheiden van het boorplatform, maar of als de russen hun raketje op hun mist, is het weer een ecologische ramp.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Falcon10 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

Ja, duidelijk waarom ze het doen : eigen radarsignaturen moeilijk te onderscheiden van het boorplatform, maar of als de russen hun raketje op hun mist, is het weer een ecologische ramp.
Staat er 1 van de 3 nog in brand ? of bedoel je dat met "weer" ? als de russen nu eens weg zou het gaan zou er veel minder ecologisch issues zijn .. net zoals graan dat niet meer bezorgd kan worden..

;) denk dat andere zaken wat meer prioriteiten hebben maar dat is maar mijn mening

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fICp3C6WiqmDzYxhBj0SiGzXcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Ri90fsAmHPKHvKLatn0ANiI.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Deze is wel erg druk :P

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 24-08-2023 08:21 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Falcon10 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:21:
[...]
Met die boorplatformen is al sinds 2014 gedoe.
Denk dat die we al een tijdje uit staan.

PSN

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Ik last gisteren op Twitter/X het volgende bericht:

Nu hebben we het hier eerder gehad over de aanvallen op graantransport en silo's. Enerzijds lijkt het een aanval vanuit Rusland om de financiering van het Oekraïense leger een halt toe te roepen. Maar is deze aanval alleen iets wat klein (lees: oorlog tussen Rusland en Oekraïne) is of heeft het ook grote globale gevolgen? Hierbij denk ik aan toenemende honger in Noord-Afrikaanse landen met andere gevolgen die weer druk op westerse landen geven?

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:39
Woudloper schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:43:

[Twitter]

Nu hebben we het hier eerder gehad over de aanvallen op graantransport en silo's. Enerzijds lijkt het een aanval vanuit Rusland om de financiering van het Oekraïense leger een halt toe te roepen. Maar is deze aanval alleen iets wat klein (lees: oorlog tussen Rusland en Oekraïne) is of heeft het ook grote globale gevolgen? Hierbij denk ik aan toenemende honger in Noord-Afrikaanse landen met andere gevolgen die weer druk op westerse landen geven?
Meer onrust in Afrika geeft idd meer druk op het westen qua stabiliteit daar en oa vluchtelingenstromen, maar ook meer onrust voor de dictators aldaar, en dus meer leverage voor Wagner en militaire adviseurs. Win-win, zeker nu Wagner onthoofd is en door putin wordt “genationaliseerd”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

olafmol schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:53:
[...]

Meer onrust in Afrika geeft idd meer druk op het westen qua stabiliteit daar en oa vluchtelingenstromen, maar ook meer onrust voor de dictators aldaar, en dus meer leverage voor Wagner en militaire adviseurs. Win-win, zeker nu Wagner onthoofd is en door putin wordt “genationaliseerd”.
Keerzijde: ook daar polariseert het, en het clubje landen dat RU steunt is beperkt en marginaal te noemen. Volmondige steun hebben ze alleen vanuit Eritrea, Centraal Afrika Republiek,Bourkino-Faso en Mali - en nu mogelijk ook Niger, vier van de armste en minst functionerende landen ter wereld. Daarbuiten, heb je Zuid Afrika die met zichzelf overhoop ligt en Egypte wiens Sisi een Noord Afrikaanse Erdogan lijkt te proberen te spelen (en vooal bezig is met positionering in de Libische burgeroorlog). Houding van regionale grootmachten Nigeria en Ethiopië is ondubbelzinnig, en RU heeft ondanks grote maatschappelijke conflicten in beide landen geen voet aan de grond gekregen. Wagner inmenging in Moçambique was een desastreuze mislukking. Sudan is ook een mooie: ze waren er zeker aanwezig, maar sinds start burgeroorlog zijn ze totaal uitgerangeerd ten gunste van Saudi Arabië vs UAE.

Betekent dat dat RU dreiging in Afrika en elders genegeerd kan/moet worden? Nee, zeker niet. Maar het moet niet groter gemaakt worden dan het is. Ze hebben steun weten te vinden bij de meest kansloze junta's in de meest kansloze landen, en men laat RU vallen zodra het serieus wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
  • Laatst online: 18:39
Woudloper schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:43:

[Twitter]

Toevallig was ik laatst in een slijterij en raakte ik even in gesprek met de eigenaar. Ging over (Schotse) Single Malt whisky's en de stijgende prijzen daarvan. Direct gevolg van de graantekorten veroorzaakt door de acties van Rusland op de Oekraïense graanexporten. Daarbij zul je dus ook zien dat graantekorten nu lineair doorwerken op de prijzen van single malt whisky's die over 12-15 jaar op de markt komen. Die moeten namelijk nu in het vat gaan. Maar dit is slechts een voorbeeld. Alle afgeleide producten van graan worden er door geraakt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• olafmol
Haay schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Toevallig was ik laatst in een slijterij en raakte ik even in gesprek met de eigenaar. Ging over (Schotse) Single Malt whisky's en de stijgende prijzen daarvan. Direct gevolg van de graantekorten veroorzaakt door de acties van Rusland op de Oekraïense graanexporten. Daarbij zul je dus ook zien dat graantekorten nu lineair doorwerken op de prijzen van single malt whisky's die over 12-15 jaar op de markt komen. Die moeten namelijk nu in het vat gaan. Maar dit is slechts een voorbeeld. Alle afgeleide producten van graan worden er door geraakt.
Geloof je dat? ;) Ik ken de marges niet precies, maar volgens mij is de extreme stijging van whisky prijzen vooral iets van vraag en aanbod en steeds meer investeerders in whisky.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:12

servies

Veni Vidi Servici

dion_b schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Keerzijde: ook daar polariseert het, en het clubje landen dat RU steunt is beperkt en marginaal te noemen. Volmondige steun hebben ze alleen vanuit Eritrea, Centraal Afrika Republiek,Bourkino-Faso en Mali - en nu mogelijk ook Niger, vier van de armste en minst functionerende landen ter wereld.
Goh... hoe zou dat toch komen...
Betekent dat dat RU dreiging in Afrika en elders genegeerd kan/moet worden? Nee, zeker niet. Maar het moet niet groter gemaakt worden dan het is. Ze hebben steun weten te vinden bij de meest kansloze junta's in de meest kansloze landen, en men laat RU vallen zodra het serieus wordt.
Nope, het betekent dat we elk huurlingenleger van Russische oorsprong wereldwijd als een terroristische organisatie moeten gaan identificeren. Overal waar ze komen destabiliseert de regio en worden de mensenrechten geschonden... Net zo hard bestrijden als ISIS en Al Qaida dus...

Euh... deze "discussie" moet naar het andere topic...

• olafmol
servies schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Goh... hoe zou dat toch komen...

[...]

Nope, het betekent dat we elk huurlingenleger van Russische oorsprong wereldwijd als een terroristische organisatie moeten gaan identificeren. Overal waar ze komen destabiliseert de regio en worden de mensenrechten geschonden... Net zo hard bestrijden als ISIS en Al Qaida dus...

Euh... deze "discussie" moet naar het andere topic...
OT, maar dit geldt (helaas) niet alleen voor Russische "militaire adviseurs"... daarvan zijn juist ISIS en Al Qaida voorbeelden,,

[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 24-08-2023 10:33 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:08

Een bekende journaliste plaatste zojuist dit op dit Twitter. Een special forces aanval op de Krim met 10 mariniers op de dag van de Oekraïense onafhankelijkheidsdag. Spanned if true...

Update:

Gebeurde vannacht dus al, is in dezelfde buurt als de S400 luchtafweergeschut die vernietigd werd en zou mogelijk het nabijgelegen radarcomplex als doel hebben gehad.

[ Voor 35% gewijzigd door Zeus op 24-08-2023 10:54 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zeus schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:39:
[Twitter]
Een bekende journaliste plaatste zojuist dit op dit Twitter. Een special forces aanval op de Krim met 10 mariniers op de dag van de Oekraïense onafhankelijkheidsdag. Spanned if true...
Wel weer pijnlijk voor RU als het klopt.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 22:07
Het lastige in de huidige situatie is te bepalen of UA "het kantelpunt" al bereikt heeft.
WOII bij z'n vonden grijpen is momenteel erg makkelijk, omdat tenminste 50 jaar geleden is. (Daar lag het kantelpunt in '42 / '43 -- afhankelijk van welk front je bekijkt)

Verder is het droppen & landen van Special Forces ver achter de linies niet iets dat gisteren pas is uitgevonden.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:31
D_Jeff schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:00:
Het lastige in de huidige situatie is te bepalen of UA "het kantelpunt" al bereikt heeft.
WOII bij z'n vonden grijpen is momenteel erg makkelijk, omdat tenminste 50 jaar geleden is. (Daar lag het kantelpunt in '42 / '43 -- afhankelijk van welk front je bekijkt)

Verder is het droppen & landen van Special Forces ver achter de linies niet iets dat gisteren pas is uitgevonden.
Je ziet dat de acties van UA brutaler en grootschaliger worden. Het uitschakelen van een S400-complex is geen klein dingetje. Zo'n apparaat maakt een wezenlijk onderdeel uit van de luchtverdediging van Rusland en daar zit nu een zwakte in. Een dag later staat een speciale eenheid al op de stoep.

Laten we hopen dat we over een paar weken/maanden kunnen zeggen dat het kantelpunt deze maand was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:00:
Effectief zeg je 'ergens in het midden van de oorlog' kantelde het, ik denk dat bij alles wat kantelt dat wel het geval is. ;)
TwingyTwingy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:07:
Je ziet dat de acties van UA brutaler en grootschaliger worden. Het uitschakelen van een S400-complex is geen klein dingetje. Zo'n apparaat maakt een wezenlijk onderdeel uit van de luchtverdediging van Rusland en daar zit nu een zwakte in. Een dag later staat een speciale eenheid al op de stoep.

Laten we hopen dat we over een paar weken/maanden kunnen zeggen dat het kantelpunt deze maand was.
Je hebt verschillende fases in de oorlog en die begon al in 2014.
In de huidige fase zie je nu wel dat het initiatief aan het schuiven is, van RU naar UA. Vooral rondom Bakhmut zie je die omslag. De inzet van de nieuwe spullen helpt daarbij. Maar we hebben ook al gezien dat UA het initiatief weer kwijtraakte aan RU. (Het vorige offensief van UA was wel succesvol, maar daarna volgde de belegering van Bakhmut en zat UA in de verdediging)

Vergis je niet in de gebieden die vanaf 2014 zijn bezet en de Krim.
In de nieuw bezette gebieden heb je logistieke en communicatie uitdagingen, maar in de langer bezette gebieden ga je steeds meer faciliteiten zien die helpen om te verdedigen.
Bunkers, ondergrondse kabel verbindingen en ook de logistiek zijn dan allemaal veel beter geregeld.
(Bedenk alleen maar aan de bevoorrading, als je al 10 jaar naar Compound X rijdt, of dat je ergens in een gebied op zoek moet naar een artillerie-unit die misschien wel of niet daar nog staat in een gebied waar je de weg niet kent en waar actief gevochten wordt)

Ik weet niet hoeveel mijnen Rusland nog op voorraad heeft en hoeveel er gemaakt worden. Maar de aantallen die we nu langs zien komen zijn tegen het absurde aan. Als ze elke paar maanden een nieuwe linie opwerpen, dan gaat het nog heel erg lang duren. Op deze manier kan dit conflict nog jaren actief blijven.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:53

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

TheGhostInc schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:38:
Effectief zeg je 'ergens in het midden van de oorlog' kantelde het, ik denk dat bij alles wat kantelt dat wel het geval is. ;)
Niet per se, WO1 begon pas veel later te kantelen, 1917 zou ik zeggen.De Irak-oorlogen hadden amper een kantelpunt, dat was vrij snel doorschuiven. Mijn gok is dan ook dat sinds dit voorjaar Rusland ook geen kans meer heeft om gebied te houden, en nu afgaat op de totale Untergang. Dat gaat uiteraard nog wel even duren (of ook niet, een revolutie kan binnen een week de hele oorlog omgooien), maar het gaat die kant op.

Ukraine heeft al begrepen dat ze niet tegen de mijnen en loopgraven op kunnen stormen, dus ze vernietigen nog steeds de arty en infra, en daarmee houdt Rusland wel gebied, maar met steeds minder zwaar spul om aanvallen af te slaan. Mobilisatie kan, maar juist nu het in Rusland steeds onrustiger wordt acht ik die kans steeds kleiner. Uiteindelijk liggen er dan alleen nog maar mijnen en een onverdedigd mijnenveld houdt geen leger tegen. Het nadeel is dat het lang duurt, maar het houdt meer mensen in leven aan jouw kant, en dat is voor een democratisch regime heel belangrijk.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Garyu
  • Laatst online: 16:10

Garyu

WW

[...]

Ik weet niet hoeveel mijnen Rusland nog op voorraad heeft en hoeveel er gemaakt worden. Maar de aantallen die we nu langs zien komen zijn tegen het absurde aan. Als ze elke paar maanden een nieuwe linie opwerpen, dan gaat het nog heel erg lang duren. Op deze manier kan dit conflict nog jaren actief blijven.
Miljoenen mijnen. Vooral oude, maar het is zo'n simpel ding dat goedkoop maar verdomde effectief is :(.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44
Deze oorlog kende diverse kantelpunten. Kherson, Kyiv, Kharkiv...

Al deze kantelpunten werden gekenmerkt door het volledig platleggen van de supply chain van Rusland, vernietigen van alle depots en vervolgens aanvallen.

Nu duurt het langer. Er zijn meer supply routes, er zijn meer supplies en ze hebben maanden voorbereidingstijd gehad. Heel langzaam zie je nu een verschuiving naar UA. Hopelijk zet het door.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:26
Lees zojuist dat Noorwegen nu ook Iris-T raketten gaat leveren aan UA. Deze kunnen gebruikt worden met de lanceerinstallaties die Zweden belooft heeft. Zoals ik het lees resulteert dit in een bredere luchtverdediging.

link naar het artikel van de Noorse regering:
https://www.regjeringen.n...er-til-ukraina/id2991999/

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rene schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:12:
Lees zojuist dat Noorwegen nu ook Iris-T raketten gaat leveren aan UA. Deze kunnen gebruikt worden met de lanceerinstallaties die Zweden belooft heeft. Zoals ik het lees resulteert dit in een bredere luchtverdediging.

link naar het artikel van de Noorse regering:
https://www.regjeringen.n...er-til-ukraina/id2991999/
Welke heeft Zweden precies beloofd/geleverd?

De Iris-T raketten zijn iig bruikbaar in de NASAMS zoals ontvangen van VS/NO/EE en in de irisT SLM en SLS launchers zoals van Duitsland ontvangen.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Noorwegen levert mogelijk ook wat (12) F16's:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Dat is uiteraard onzin; oorlogen zijn extreem non-lineair. Denk bv de oorlog in Korea, of in het extreme geval een oorlog zoals Angola-Portugal of de recente val van Afghanistan.

De balans kan enorm snel verschuiven na een doorbraak of verandering in politieke omstandigheden.

Ik vermoed dat in de meeste gevallen het kantelpunt *juist* richting het eind van de oorlog plaatsvindt. Eén plotse doorbraak en de balans verschuift zo drastisch dat de tegenpartij zich niet meer kan herpakken.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zeus schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:39:
[Twitter]

Update:

[Twitter]

Gebeurde vannacht dus al, is in dezelfde buurt als de S400 luchtafweergeschut die vernietigd werd en zou mogelijk het nabijgelegen radarcomplex als doel hebben gehad.
is hier iets meer over bekend ?

jup

https://kyivindependent.c...mea-raise-ukrainian-flag/
Intelligence spokesperson Andriy Yusov told Ukrainian media that he could not release detailed information on the operation, but that it "had the characteristics of a raid."

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 24-08-2023 12:58 ]

Tja vanalles

• XWB
  • Niet online
Mogelijk gaat ook Noorwegen F-16 toestellen sturen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

PSN

• eppie
  • Niet online
(overleden)
XWB schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:08:
Mogelijk gaat ook Noorwegen F-16 toestellen sturen.

[Twitter]
Als NL er ook echt 42 gaat leveren komen we al aan een leuk aantal van 42+19+12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 22:57
eppie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Als NL er ook echt 42 gaat leveren komen we al aan een leuk aantal van 42+19+12.
Het is al heel wat als we vrij snel de helft kunnen leveren. Ze moeten natuurlijk in goede onderhoudsstaat zijn voordat het zin heeft.

• asing
eppie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

We hebben er 42. Niet allemaal vliegklaar overigens, en Defensie wil wachten op de nieuwe straaljagers voor ze de F16s overhandigen.

De hamvraag is dus nu wie als eerste een aantal F16s wil en kan afleveren. Als ze allemaal net zo adequaat zijn als Nederland dan wordt het ergens midden volgend jaar of later.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gustaveau schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:29:
[...]
Het is al heel wat als we vrij snel de helft kunnen leveren. Ze moeten natuurlijk in goede onderhoudsstaat zijn voordat het zin heeft.
Van NL staan er iig 11 of 12 2-zitters sinds december 2022 in België ter reparatie als voorbereiding op het leveren.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:50
asing schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

We hebben er 42. Niet allemaal vliegklaar overigens, en Defensie wil wachten op de nieuwe straaljagers voor ze de F16s overhandigen.

De hamvraag is dus nu wie als eerste een aantal F16s wil en kan afleveren. Als ze allemaal net zo adequaat zijn als Nederland dan wordt het ergens midden volgend jaar of later.
18 Nederlandse F-16's staan momenteel bij SABCA, en zijn vliegwaardig.
Om mezelf even te quoten uit het wapentopic : https://gathering.tweaker...message/76309110#76309110

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Arator schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

18 Nederlandse F-16's staan momenteel bij SABCA, en zijn vliegwaardig.
Om mezelf even te quoten uit het wapentopic : https://gathering.tweaker...message/76309110#76309110
En de andere 24 zijn in actieve dienst. Dus dan klopt de som weer idd.
(Ik dacht dat daar alleen de 12 afgeketste voor draken stonden. )

Nog beetje hopen dat België zich binnenkort achtergesteld voelt en er ook een paar doneert :)

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 24-08-2023 15:00 ]

PSN

• vso
  • Niet online

vso

tja...

die F16 staan momenteel gewoon goed in de EU, alles in 1x over de grens werpen heeft denk ik eerder nadelen je kan beter deelleveringen doen moment dat UA dat verzoekt

Der zal vast wel wat sneuvelen en dan is het makkelijker om een omruil actie te doen dan ze ergens in UA als doelwit te laten dienen. toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Waar ze natuurlijk de afgelopen tijd al veelvuldig mee geoefend hebben met de bridgeheads over de Dnjepr.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Niet echt strijdverloop, maar geen idee waar anders te plaatsen. Vandaag, op haar onafhankelijkheidsdag, bedankt UA haar partners voor alle geleverde steun middels korte filmpjes op twitter. Bij deze die voor Nederland:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
RoD schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

Waar ze natuurlijk de afgelopen tijd al veelvuldig mee geoefend hebben met de bridgeheads over de Dnjepr.
Amfibische landingen stonden voor de Oekraïners ook in het VK op het programma.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:33:
Niet echt strijdverloop, maar geen idee waar anders te plaatsen. Vandaag, op haar onafhankelijkheidsdag, bedankt UA haar partners voor alle geleverde steun middels korte filmpjes op twitter. Bij deze die voor Nederland:
[Embed]
And soon Leopard 2's. Niets over F16.

Achterhaald :P maar wel leuk, en belangrijk ook voor de onderlinge verhoudingen. Zelensky heeft een dankbare, warme persoonlijkheid met de nodige humor (op een wat hoger niveau dan 'grab them by the pussy').

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
Berlin will give missiles for Patriot air defense systems for the first time.

Also the new package included:
- 40 RQ-35 HEIDRUN reconnaissance drones.
- 16 Zetros trucks.
- 90 drone detection systems.
- 510,000 rounds of firearms ammunition.

Lithuanian Defense Minister Arvydas Anušauskas announced a 41 million euro military aid package.

The package contains a variety of equipment, including Carl Gustaf ammunition, rifles, marine observation radar kits, as well as 5.56 mm caliber ammunition, generators, anti-drone equipment and other equipment.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er is een opening voor Gripens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De VS doet toch mee met de training voor F16s
Misschien dat dit een eerste stap is naar levering van een substantieel aantal vliegtuigen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:40:
[Embed]
Minimaal oktober:
Erdogan had agreed to support Sweden's accession into NATO, who confirmed so two days later. However, he said it would be passed in October due to a parliamentary recess.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

UA heeft net een filmpje vrijgegeven van een aanval te noorden van Bachmoet. Een interessant voorbeeld van "combined arms warfare" met tanks, infanterie en drones. Het is een geknipt filmpje, maar het toont wel een indrukwekkend beeld, waarvan je dan maar even moet aannemen dat er geen relevante delen van de strijd zijn uitgeknipt.

Ik ga het filmpje niet linken want er worden russen van dichtbij doodgeschoten door oprukkende soldaten. Maar dit is de bijbehorende tekst
Powerful combined assault actions of Ukrainian troops with the support of tanks, BMPs and UAVs in the vicinity of the village of Zaliznyanskoe, north of Bakhmut

❗️As a result of the assault, the stronghold was occupied, the advance continued and a significant number of Russians were eliminated
We hebben vaak gezien dat dit soort aanvallen in mineur eindigen, maar dat komt vooral omdat we russische beelden zien en Oekraïne niets vrijgeeft. Nu zien we eindelijk eens iets van de andere kant, en dat is behoorlijk indrukwekkend.

Zaliznyanskoe ligt aan het front, ten noorden van Bachmoet. Eerste keer dat ik zo'n soort filmpje zie tijdens het counteroffensief, hopelijk zien we meer.

• Raymond
  • Laatst online: 21:14
RoD schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:40:
[Embed]
Ik vind dat serieus nergens op slaan. Dat je verschillende soorten tanks en houwitsers hebt, is nog te handelen. Maar verschillende soorten gelijkwaardige jachtvielgtuigen? Die dingen hebben 150 man onderhoudspersoneel nodig en allerlei hightech werkplaatsen. De F16 is het meest geproduceerde jachtvliegtuig ter wereld. Regel er daar nou gewoon eerst eens een voorraad van 8)7
Jaja, Oekraïners zijn meesters in het in stand houden van een bij elkaar geschraapt leger, maar dit is echt een stap te ver, imho.

• RoD
  • Niet online

RoD

Ach dan zou het nog altijd sneller zijn dan F16's :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Raymond schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

Ik vind dat serieus nergens op slaan. Dat je verschillende soorten tanks en houwitsers hebt, is nog te handelen. Maar verschillende soorten gelijkwaardige jachtvielgtuigen? Die dingen hebben 150 man onderhoudspersoneel nodig en allerlei hightech werkplaatsen. De F16 is het meest geproduceerde jachtvliegtuig ter wereld. Regel er daar nou gewoon eerst eens een voorraad van 8)7
Jaja, Oekraïners zijn meesters in het in stand houden van een bij elkaar geschraapt leger, maar dit is echt een stap te ver, imho.
Ik denk dat UA ook liever een paar honderd F16's heeft, maar ze hebben eveneens aangegeven dat ze alles wat vliegt zullen aangrijpen.

Van wat ik er van begrijp zijn Gripens ook gemakkelijker in onderhoud en ook gemakkelijker mbt start- en landingsbanen, maar ik heb er zelf geen verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 21:14
RoD schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:59:
[...]

Ach dan zou het nog altijd sneller zijn dan F16's :)
Want oekraïense piloten spreken wel vloeiend jachtvliegtuigen-zweeds? :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
[...]

Ze hebben gewed op 2 paarden. Het was heel lang onzeker of en hoeveel F16s er zouden komen, en wie zou trainen. De Gripen is van Zweden zelf dus die mogen zelf beslissen. En in tegenstelling tot Duitsland en hun Taurus zeiden ze gewoon ja.

De Oekraïense piloten zijn inmiddels in training : https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/08/19/7416262/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:38
[...]

Die gripen's lijk je weer makkelijker van makeshift runways met mobiele onderhoudsploegen in de lucht te kunnen hounden, dus wellicht op een andere manier en dichter bij het front inzetbaar en misschien ook wat minder gevoelig voor Russische strikes op airbases.
Dus waarom op slechts 1 paard wedden, je ziet ook met de rest van het materieel dat het ene soms in de praktijk toch net wat minder geschikt blijft dan gedacht en het andere soms weer wat meer uitblinkt dan gedacht. En de tijd om af te wachten wat werkt heb je nou ook niet echt met z'n trainingstijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Raymond schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Want oekraïense piloten spreken wel vloeiend jachtvliegtuigen-zweeds? :D
Dat is dus iets wat ik totaal niet begrijp...Dat ze er pas na de definitieve toezegging achter komen dat die Oekrainers geen woord Engels (of Zweeds) spreken...

De eerste toespeling op het geven van F16's, die was al ruim anderhalf jaar geleden of zo ? Dan hadden we in de tussentijd toch aardig wat piloten naar de nonnen in Vught kunnen sturen ? Dat je ze voor een definitief akkoord geen vliegtraining geeft, dat snap ik. Dat is overdracht van militaire kennis, en dat ligt gevoelig. Maar een cursus Engels had toch al lang geregeld kunnen zijn ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:15:
[...]
Dat is dus iets wat ik totaal niet begrijp...Dat ze er pas na de definitieve toezegging achter komen dat die Oekrainers geen woord Engels (of Zweeds) spreken...

De eerste toespeling op het geven van F16's, die was al ruim anderhalf jaar geleden of zo ? Dan hadden we in de tussentijd toch aardig wat piloten naar de nonnen in Vught kunnen sturen ? Dat je ze voor een definitief akkoord geen vliegtraining geeft, dat snap ik. Dat is overdracht van militaire kennis, en dat ligt gevoelig. Maar een cursus Engels had toch al lang geregeld kunnen zijn ?
1,5 jaar geleden is iets te enthousiast denk ik. ;)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
[...]
Even hierop inhaken. Ik had een paar Oekraïense dames over de vloer. De oudere generatie (zeg 40+) heeft heel veel moeite met Engels. De jonge generatie is zover dat je er gewoon een gesprek mee kan voeren in het Engels. Ze studeerde ook en probeerde zichzelf programmeertalen te leren. Ik weet, N=3, maar de jonge generatie kan en wil vooruit en Engels hoort daarbij. Heck, mijn neefje was 10 of 11 en sprak al vloeiend Engels. Wel met het accent van zijn game vriendjes maar toch.

Dan is er nog een verschil tussen het Engels waarin je je als toerist kan redden en het Engels waarmee je een Fighter Jet kan vliegen.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
asing schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

Even hierop inhaken. Ik had een paar Oekraïense dames over de vloer. De oudere generatie (zeg 40+) heeft heel veel moeite met Engels. De jonge generatie is zover dat je er gewoon een gesprek mee kan voeren in het Engels. Ze studeerde ook en probeerde zichzelf programmeertalen te leren. Ik weet, N=3, maar de jonge generatie kan en wil vooruit en Engels hoort daarbij. Heck, mijn neefje was 10 of 11 en sprak al vloeiend Engels. Wel met het accent van zijn game vriendjes maar toch.

Dan is er nog een verschil tussen het Engels waarin je je als toerist kan redden en het Engels waarmee je een Fighter Jet kan vliegen.
Ik had het ook niet over een boekje hoe en wat in het Engels voor Oekraieners, ik had het over de nonnen in Vught. Daar zit een vrij specialistisch opleidingscentrum waar ze stoomcursussen in zo'n beetje alle talen geven, ook als het met specialistisch jargon is.

't is oorspronkelijk voorgekomen vanuit de nonnen, omdat de katholieken overal in de missie zaten, en omdat ze dan de taal moesten leren voor ze er heen gestuurd werden. Tegenwoordig is het het de meest gerenommeerde talenopleiding in Nederland. *knip* anders formuleren voortaan

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 24-08-2023 23:22 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Oekiejoekie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Ik had het ook niet over een boekje hoe en wat in het Engels voor Oekraieners, ik had het over de nonnen in Vught. Daar zit een vrij specialistisch opleidingscentrum waar ze stoomcursussen in zo'n beetje alle talen geven, ook als het met specialistisch jargon is.

't is oorspronkelijk voorgekomen vanuit de nonnen, omdat de katholieken overal in de missie zaten, en omdat ze dan de taal moesten leren voor ze er heen gestuurd werden. Tegenwoordig is het het de meest gerenommeerde talenopleiding in Nederland. *knip*
Ik snap je, ik viel alleen even over het deel "totaal geen Engels" want dat klopt niet helemaal. Het ligt aan de generatie. Een deel zal naar de nonnen moeten, een deel kan zo op de advanced cursus voor de F16 termen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 25-08-2023 07:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aQA9bcnCstDO1TRM_ZSHT6QY0w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WqmLn962hWkODsrU0YEtlKAp.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Wat mij betreft mag je de volgende keer de oude layout weer gebruiken, die van vandaag en gisteren vind ik maar niks. De oude was lekker overzichtelijk.

Uiteraard niet ondankbaar bedoeld, want ik waardeer de moeite die je elke dag doet om deze statistieken te delen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:30
Fanta schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:13:
[...]

Wat mij betreft mag je de volgende keer de oude layout weer gebruiken, die van vandaag en gisteren vind ik maar niks. De oude was lekker overzichtelijk.

Uiteraard niet ondankbaar bedoeld, want ik waardeer de moeite die je elke dag doet om deze statistieken te delen.
Ik gok dat hij dat plaatje niet zelf maakt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

RocketKoen schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

Ik gok dat hij dat plaatje niet zelf maakt.
Joh echt? Dat snap ik zelf ook wel. Maar er staan vaak overzichtjes met verschillende layouts op Twitter, waarbij ik dacht dat die van gisteren een uitprobeersel was.

Overigens zie ik dat de aantallen wel erg verschillen als ik die van Kyiv Independent er naast leg:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4R4ayKXsAARGKr?format=png&name=medium

[ Voor 36% gewijzigd door Fanta op 25-08-2023 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
Fanta schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

Joh echt? Dat snap ik zelf ook wel. Maar er staan vaak overzichtjes met verschillende layouts op Twitter, waarbij ik dacht dat die van gisteren een uitprobeersel was.

Overigens zie ik dat de aantallen wel erg verschillen als ik die van Kyiv Independent er naast leg:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat formaat wat ik altijd gebruik kom ik al een paar dagen niet meer tegen. Misschien is de maker met vakantie? Zelfs de website van ministerie van defensie van Oekraïne gebruikt een andere momenteel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:33
Fanta schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

Zeker dat dit niet Aug dit jaar vs Aug vorig jaar is?

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Een van de Russische groepen die vechten in Oekraïne, RVC, hebben een oproep gedaan aan de Wagner-leden om zich bij hen aan te sluiten en wraak te nemen.

https://www.ad.nl/buitenl...ozjin-te-wreken~afa4ee6c/

Zou het vreemd vinden als ze het zouden doen. Denk dat de Oekraïners het niet eens zouden accepteren.
Daarbij ook nog eens de kans dat ze zich ineens toch weer tegen de Oekraïners keren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Capt Waffles schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:42:
[...]

Zeker dat dit niet Aug dit jaar vs Aug vorig jaar is?
Goed dat je het zegt, niet op gelet. Het tweede plaatje was van vorig jaar, dus die heb ik verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:41

3raser

⚜️ Premium member

AndereKoekoek schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:44:
Een van de Russische groepen die vechten in Oekraïne, RVC, hebben een oproep gedaan aan de Wagner-leden om zich bij hen aan te sluiten en wraak te nemen.

Zou het vreemd vinden als ze het zouden doen. Denk dat de Oekraïners het niet eens zouden accepteren.
Daarbij ook nog eens de kans dat ze zich ineens toch weer tegen de Oekraïners keren.
Je moet als Oekraïne wel compleet gestoord zijn om een paar losgeslagen Wagner troepen aan je zijde mee te laten vechten. Laat ze maar een guerrilla starten in Moskou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 16:10

Garyu

WW

Fanta schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

Goed dat je het zegt, niet op gelet. Het tweede plaatje was van vorig jaar, dus die heb ik verwijderd.
En het andere plaatje is van 24 augustus, t.o.v. het door beany geplaatste plaatje van 25 augustus.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:41

3raser

⚜️ Premium member

Garyu schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

En het andere plaatje is van 24 augustus, t.o.v. het door beany geplaatste plaatje van 25 augustus.
Klopt. En die komt sterk overeen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Het was efficienter geweest de instructeurs Oekraiens te leren. Dan heb je maar een paar trainingen nodig en worden mensen die aan het front nodig zijn niet uit de strijd gehaald. Waarom is dat niet gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:41

scorpionv

This space for rent

Voor de liefhebbers van een cleane layout (bron):

The overall Russian combat losses from February 24, 2022, to August 25, 2023, are estimated as follows:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Personnel: approximately 259,630 (+470);
Tanks: 4,378 (+3);
Armored fighting vehicles: 8,521 (+10);
Artillery systems: 5,361 (+28);
Multiple launch rocket systems (MLRS): 724 (+1);
Anti-aircraft missile systems: 495 (+1);
Aircraft: 315;
Helicopters: 316;
Tactical unmanned aerial vehicles (UAVs): 4,356 (+12);
Cruise missiles: 1,409 (+3);
Ships/boats: 18;
Vehicles and tankers: 7,790 (+17);
Specialized equipment: 802 (+1).

Bij gebrek aan militair resultaat wordt graanhaven Odessa weer maar bestookt:
Russians attack Odesa overnight, August 25, using cruise missiles

En ook bij gebrek aan beter probeert Rusland Oekraine van binnenuit te destabiliseren:
Russia cannot defeat Ukraine militarily, it has plan B - National Scurity and Defense Council

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 13:15
IJzerlijm schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Het was efficienter geweest de instructeurs Oekraiens te leren. Dan heb je maar een paar trainingen nodig en worden mensen die aan het front nodig zijn niet uit de strijd gehaald. Waarom is dat niet gedaan?
omdat de manuals in het engels zijn? De panelen in het engels?? enzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:53
[...]

Dat lijkt me niet echt een goede optie, omdat ik vermoed dat alle systemen en knopjes in de F-16 in het Engels zijn, alsmede alle handleidingen en onderhoudsdocumentatie. Om dat allemaal te gaan vertalen zonder fouten lijkt me ook een helse klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:41

scorpionv

This space for rent

Viccers schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:46:
[...]

Dat lijkt me niet echt een goede optie, omdat ik vermoed dat alle systemen en knopjes in de F-16 in het Engels zijn, alsmede alle handleidingen en onderhoudsdocumentatie. Om dat allemaal te gaan vertalen zonder fouten lijkt me ook een helse klus.
Het heeft allemaal te maken met keuzes. Als er bij de start van de oorlog door de Westerse leiders duidelijke keuzes waren gemaakt, had toen al gestart kunnen worden met vertalen van documentatie en opleiden van Oekrains sprekende trainers. Dat had short term gescheeld, minder afleiding en minder te leren voor de overbelaste Oekrainse strijdkrachten.

Long term is alles bij Engels houden de slimme keus. Als het volgende conflict bijvoorbeeld in Polen of Finland wordt uitgevochten dan moeten we als NAVO gewoon een vaste taal handhaven (= Engels).

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
[...]
En alle noodzakelijke handleidingen dan maar ook eventjes vertalen?
En op de noodzakelijke onderdelen mbt onderhoud voortaan met sjabloon en verfspuitbus ook de boel vertalen?
En cockpit instrumenten met een Dymo labelprinter naar Cyrillisch omzetten?
En uiteraard in de noodzakelijke software, cockpit info omzetten van Latijn naar Cyrillisch?
Ipv een (aanvullende) taalcursus voor mécaniciens en piloten?
Daar zie ik toch ook een uitdaging.

Uiteindelijk zal de Oekraïnse luchtmacht toch in de NATO mal moeten passen.
Beter om daar nu mee te beginnen, dan eerst een 'verfspuitbus/Dymo printer/software aanpassen' route.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Baserk schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

En alle noodzakelijke handleidingen dan maar ook eventjes vertalen?
En op de noodzakelijke onderdelen mbt onderhoud voortaan met sjabloon en verfspuitbus ook de boel vertalen?
En cockpit instrumenten met een Dymo labelprinter naar Cyrillisch omzetten?
En uiteraard in de noodzakelijke software, cockpit info omzetten van Latijn naar Cyrillisch?
Ipv een (aanvullende) taalcursus voor mécaniciens en piloten?
Daar zie ik toch ook een uitdaging.

Uiteindelijk zal de Oekraïnse luchtmacht toch in de NATO mal moeten passen.
Beter om daar nu mee te beginnen, dan eerst een 'verfspuitbus/Dymo printer/software aanpassen' route.
Een hoop werk maar voor de gecombineerde macht van de NAVO minder een last dan voor Oekraine om hun nog levende piloten een jaar geleden op taalcursus te sturen voor jets waar toen nog absoluut geen sprake was dat die zouden worden geleverd.

Dat er nu geen Engels sprekende piloten klaar staan is niet de fout van Oekraine maar van de weifelende westerse politiek die 'niet Rusland wil provoceren' en heel lang dacht dat Oekraine geen kans had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Fanta en @beany zal me eerlijk gezegd boeien het plaatje (hoe het visueel overkomt ) eerder de bron om eerlijk te zijn

Wat me wel opvalt(en irriteert) is dat de cijfers niet overeen komen tussen die 2, Personeel +340 vs +470 en arty +15 vs +28

Maar "irritatie" is groot woord om het wat te nuanceren ik heb wel liever de cijfers gepubliceerd door UA leger.
niet dat ik hier 100% op gericht heb in het verleden.

oke verder met andere nieuws ;)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 25-08-2023 10:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
IJzerlijm schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Een hoop werk maar voor de gecombineerde macht van de NAVO minder een last dan voor Oekraine om hun nog levende piloten een jaar geleden op taalcursus te sturen voor jets waar toen nog absoluut geen sprake was dat die zouden worden geleverd.
Er zitten heel veel checks op, alle instrumenten zijn ook in het Engels, updates komen in het Engels. Er zit dus een enorm risico aan om alles om te zetten naar een andere taal. Iets wat dus gewoonweg niet gaat gebeuren. Het is toch echt veel logischer om ze Engels te leren dan om alles om te bouwen naar het Engels.
Dat er nu geen Engels sprekende piloten klaar staan is niet de fout van Oekraine maar van de weifelende westerse politiek die 'niet Rusland wil provoceren' en heel lang dacht dat Oekraine geen kans had.
Het is al heel lang duidelijk dat die vliegtuigen er wel gingen komen. Als Oekraine daarop had willen voorbereiden hadden ze dat ook kunnen doen. Ik acht de kans echter groot dat ze de prioriteiten anders hadden liggen. En ook nu zijn die F16s nog steeds niet de hoogste prioriteit, anders werd er wel meer vaart achter gezet.

Hoe dan ook zie je dat ze voorlopig nog iedere keer krijgen wat ze nodig hebben en gaat de strijd stukken beter dan iemand van te voren had kunnen voorspellen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09

Agent47

I always close my contracts.

AndereKoekoek schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:44:

Laat ze eerst maar eens doorzetten naar Moskou en niet 200 km van te voren stoppen. Al moet ik toegeven dat het wel indrukwekkend was om te zien. Laat het elkaar in Moskou maar lekker uitroeien.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Bij die aanval op de Krim waar een S400 launcher werd vernietigd lijkt nu ook een tweede te zijn vernietigd, afgaande op satellietbeelden.
Mooi nieuws, en matcht met wat UA zelf ook al claimde, dat er meerdere installaties zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:29:
Bij die aanval op de Krim waar een S400 launcher werd vernietigd lijkt nu ook een tweede te zijn vernietigd, afgaande op satellietbeelden.
[Embed] Mooi nieuws, en matcht met wat UA zelf ook al claimde, dat er meerdere installaties zijn geraakt.
In het filmpje zag je toch ook al dat er 2 naast elkaar stonden?
Maar mooi dat het dan 2 s400 launchers waren :)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 25-08-2023 12:15 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Ook beetje conflicterend met dit eerdere bericht: https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
"Two Ukrainian pilots proved they can master the American-made F-16 fighter jets in just four months — more than four times faster than the Pentagon previously predicted — in a performance that is likely to ratchet up the growing pressure on the Biden Administration to send the lightweight warplanes to Ukraine.

Yahoo News on Thursday obtained and published an internal US Air Force assessment that detailed the F-16 training two Ukrainian pilots underwent at Morris Air National Guard Base in Tucson, Arizona, in late February and early March. Over the course of eleven and a half total hours in nine separate simulations, the Ukrainian airmen outperformed US expectations in their quick ability to learn the ins and outs of the aircraft, according to the document."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

los van het feit dat die piloten eigenlijk niet eens de factor zijn waarop "vertragingen" zijn immers als je monteur 2x zo lang moet trainen als de piloot + je hebt er veel nodig per airframe (elk uur vliegen is 2 uur onderhoud erna)

Die S300/s400 en andere AA uitschakelen is ook wel iets wat een dingetje is anders blijven we f16's aanvoeren dat lijkt me ook niet de bedoeling.

We kunnen ons wel druk maken maar dat "vertragen" heeft meer oorzaken zullen we maar zeggen en wat de media zegt tja .. dat zegt de media

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
Humeniuk: enemy changing tactics by deploying missile carriers in Sea of Azov
Noem het een andere taktiek, het lijkt er erg op dat de zwarte zee niet meer veilig genoeg is voor de Russische schepen.

https://www.ukrinform.net...riers-in-sea-of-azov.html

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

In het filmpje zag je toch ook al dat er 2 naast elkaar stonden?
Maar mooi dat het dan 2 s400 launchers waren :)
Er werd toen weliswaar gesteld dat het waarschijnlijk was dat omringende installaties ook schade hadden opgelopen, maar kon dat niet met zekerheid worden gesteld.

Verder heb ik er geen verstand van dus alles wat ik zag was: grote boem :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:33
vso schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

los van het feit dat die piloten eigenlijk niet eens de factor zijn waarop "vertragingen" zijn immers als je monteur 2x zo lang moet trainen als de piloot + je hebt er veel nodig per airframe (elk uur vliegen is 2 uur onderhoud erna)
Ik gok dat die stelregels over onderhoudsuren tov vlieguren behoorlijk verkeerd geinterpreteerd worden door zowat alle pers & social media. Het is niet noodzakelijk zo dat je 1 uur vliegt en daarna onmiddellijk 2 uur onderhoud moet plegen. Maar eerder dat je bijv. 100 uren vliegt en daarna een onderhoudssessie hebt waar 200 manuren in kruipen. Of 10/20, of 200/400. You get the point. Dan kan je eventueel best al wat vlieguren scoren voordat je alle technici klaargestoomd moet hebben, en zelfs als die dan nog niet klaar zijn dan heb je mogelijk al wat effect gehad van de F-16's, ook al moeten ze dan even terug de stal op.

Ook mooi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEUL2AKZ662CvZk7ZIYfRN0hIXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c8XL0cKfQpPej9O8qcX1BQ76.png?f=fotoalbum_large
Bron @ Mastodon

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid